Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
arbraxas schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:51:
[...]

Welkom in het land van het klootjesvolk, die te weinig verdienen om last te kunnen hebben van een jetlag.
Dus ja, ik heb er echt last van. Ik sta inderdaad elke dag om 05:45 op. Iets met op tijd op het werk moeten zijn het hele jaar door.
Dus zout maar op met dat verzetten van de tijd. Zomers is het toch licht als ik opsta en thuis kom, in de winter is het in beide gevallen donker. Door de overgang moet ik toch heen, uur verzetten of niet maakt niet uit.

Blijkbaar heb jij geen last van de zomer / wintertijd. Dat is mooi, want dan heb je ook geen last er van als we dat geneuzel stopzetten. Ik dan wel weer blij.
Even voor mijn beeldvorming... Jij staat dus de hele week, ook op zaterdag en zondag, om 5.45 uur op? En gaat de hele week precies op hetzelfde tijdstip naar bed? En eet elke dag precies op hetzelfde tijdstip exact dezelfde maaltijden? Moet je toevallig ook telkens rechts langs een paal lopen en met je voeten precies op een hele steen gaan staan op de stoep? Dan is er denk ik iets anders aan de hand... In dat geval is het voor jou beter dat het tijd verzetten wordt afgeschaft.

Ik heb er niet zoveel moeite mee om het tijd verzetten af te schaffen, maar wel met de gevolgen ervan. Of het nu de zomer- of wintertijd wordt, beide hebben negatieve gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Nou vertel, want volgens mij heeft het niet meer verzetten van de klok helemaal geen impact. Alles draait gewoon door. Alleen zonder chagrijnige mensen die minder aan het opletten zijn in het verkeer omdat ze duf zijn.

En ja, ook op zaterdag en zondag ben ik om 5:44 wakker. Mijn interne klok staat nu eenmaal zo afgesteld dat ik precies op die tijd wakker word(Precies voor het k*tgeluid aan ;p ). Op het moment dat het uur verspringt heb ik daar inderdaad wekenlang last van. En nee, ik heb geen last van dwangneuroses. Geen idee ook wat dat met dit topic te maken heeft. Of probeer je altijd de ander belachelijk te maken in een discussie?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 13:09

aex351

I am the one

Met hitte bedoel je waarschijnlijk de temperatuur binnen. Tenzij je een huis hebt met slechte isolatie dan zal die temperatuur vrijwel constant zijn en pas heel langzaam dalen. Je kan alle ramen openzetten en wanneer het een beetje toch dan zal de lucht temperatuur binnen dalen maar zodra er geen wind is of de ramen worden weer dicht gedaan. Dan stijgt de temperatuur vrijwel direct. Dit is omdat het gebouw zelf warm is.

Kortom, zomer of wintertijd zal geen verschil maken dan. Airco wel en als alternatief fans.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
arbraxas schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:54:
Nou vertel, want volgens mij heeft het niet meer verzetten van de klok helemaal geen impact. Alles draait gewoon door. Alleen zonder chagrijnige mensen die minder aan het opletten zijn in het verkeer omdat ze duf zijn.

En ja, ook op zaterdag en zondag ben ik om 5:44 wakker. Mijn interne klok staat nu eenmaal zo afgesteld dat ik precies op die tijd wakker word(Precies voor het k*tgeluid aan ;p ). Op het moment dat het uur verspringt heb ik daar inderdaad wekenlang last van. En nee, ik heb geen last van dwangneuroses. Geen idee ook wat dat met dit topic te maken heeft. Of probeer je altijd de ander belachelijk te maken in een discussie?
Wat dacht je er bijvoorbeeld van dat het straks in de winter ‘s ochtends veel langer donker is. De voorheen immer chagerijnige mens stapt in de auto om vervolgens in het donker een willekeurige scholier dood te rijden. Zij moeten nu ‘s ochtends meer/vaker door het donker, waarbij het ook nog eens veel kouder is op dat moment.

Even voor de duidelijkheid. Ik gun je je strakke ritme en het is mij om het even wat men kiest, maar met jou krijgen nog 500.000.000 mensen te maken met dergelijke beslissingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
wolly_a schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:00:
[...]

Wat dacht je er bijvoorbeeld van dat het straks in de winter ‘s ochtends veel langer donker is.
We krijgen dan in elk geval drie maanden waarbij de zon pas na 9 uur opkomt :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rvMucgEyaSMJQaHLDy04m4hN/full.png

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:26
Nu in de ochtend is het straks wel donkerder maar we hebben in ieder geval geen dagen meer dat je dan met donker naar je werk gaat en met donker weer thuis bent. Je kan dan nog een rondje in het licht lopen. Ik zie het voordeel er wel van in. De zomertijd dan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25

Croga

The Unreasonable Man

XWB schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:11:
En even zoveel tijd waar de avondspits plots wél licht is. What's your point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daniel. schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:13:
Nu in de ochtend is het straks wel donkerder maar we hebben in ieder geval geen dagen meer dat je dan met donker naar je werk gaat en met donker weer thuis bent.
Ik dan wel, want ik ga pas 9:00 de deur uit en werk tot laat. Met de wintertijd heb ik 's ochtends onderweg naar werk altijd licht, en 's avonds niet. Met permanent zomertijd heb ik simpelweg geen licht meer.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

XWB schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:19:
[...]

Ik dan wel, want ik ga pas 9:00 de deur uit en werk tot laat.
Het is al licht voor zonsopkomst, en ook nog licht na zonsondergang.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 02-09-2018 22:07 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
En zo is er voor iedereen wel een reden waarom de zomertijd of de wintertijd de juiste tijd is. Volgens mij wordt er te simpel gedacht over het zomaar ineens niet meer verzetten van de klok en was het systeem van zomer- en wintertijd juist een aardig compromis. Los even voor diegene die helemaal vast zit in een ritme en die een jetlag krijgt van het verzetten. Om iedereen het naar het zin te maken, moeten we maar wintertijd +30 minuten doen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of gewoon eens kijken of er andere afspraken mogelijk zijn met je werkgever school en andere dienstverleners.

Als er CAO besprekingen bestaan over hoeveel geld dan waarom niet zulke gesprekken voeren over werktijden.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

enchion schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:17:
Of gewoon eens kijken of er andere afspraken mogelijk zijn met je werkgever school en andere dienstverleners.

Als er CAO besprekingen bestaan over hoeveel geld dan waarom niet zulke gesprekken voeren over werktijden.
Ik heb ook nooit begrepen waarom het economisch uit zou maken of we in dezelfde tijdzone als de Duitsers zitten. Ten eerste gaan we toch al richting 24-uurs economie, dan maakt dat uurtje meer of minder ook niet meer uit, en ten tweede kunnen bedrijven die zaken met Duitsland doen toch gewoon hun werktijden een uurtje verschuiven zodat ze alsnog open zijn als hun klanten het verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
downtime schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:36:
[...]
Ik heb ook nooit begrepen waarom het economisch uit zou maken of we in dezelfde tijdzone als de Duitsers zitten. Ten eerste gaan we toch al richting 24-uurs economie, dan maakt dat uurtje meer of minder ook niet meer uit, en ten tweede kunnen bedrijven die zaken met Duitsland doen toch gewoon hun werktijden een uurtje verschuiven zodat ze alsnog open zijn als hun klanten het verwachten.
Ja, ik snap het ook niet.

De Duitsers beginnen sowieso erg vroeg, zeker meer dan een uur eerder dan de gemiddelde Nederlander.

Ik heb in de vroege jaren '00 een tijd op een callcenter gewerkt en het Duitse team moest een uur eerder beginnen en kregen dan ook echt telefoontjes. Op de Nederlandse lijn was er het eerste uur zelden wat (was ook lekker, beetje Tweakers en nu.nl bijlezen :) )

[ Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 03-09-2018 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
enchion schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:17:

Lees dit topic eens door. Er is weinig consensus welke tijden aangehouden zouden moeten worden, waarom zou dat anders zijn bij een werkgever/school? Sommige hier willen dat de standaard is om 1-2 uur eerder te beginnen dan we nu doen (afhankelijk of het zomer of winter is). Hoeveel voorstanders denk je dat daarvoor zijn op de gemiddelde school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ethirty schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:01:
Zomertijd is een bedenksel om tijdens de 1e wereldoorlog en de brandstofcrisis uit de jaren 70 om energie te besparen. Tussen '46 en '77 is het ook weer afgeschaft.

Als je de gegevens moet geloven, zou het vandaag de dag maar 0,3% schelen. Energiemaatschappijen weten niet of het nou echt uitmaakt, het energieverbruik is elke winter anders. Hoe is zomertijd vandaag de dag dan nog relevant?
Wintertijd geeft juist eerder hogere energie kosten. Het bedrijf dat zijn verlichting uitdoet omdat het buiten licht is moet nog worden geboren _/-\o_

Terwijl men thuis juist wel veel gebruikt maakt van het dag licht en pas de verlichting aan doet wanneer het buiten donker wordt :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stel dat het inderdaad afgeschaft wordt, mag dan elk land zelf kiezen welke tijd ze gaan kiezen of gaat 'Europa' dat dan ook bepalen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Elk land mag kiezen of het permanent winter- of zomertijd wil hanteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Het licht-argument is sowieso zwak sinds de invoer van LED-verlichting. In de tijd van de gloeilamp met een draad zo dik als je vinger.... Ja dan maakt het een groot verschil. Met LED? mwah.

Straatlantaarns etc branden even lang, dat maakt ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Anoniem: 91634 schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:28:
[...]

Wintertijd geeft juist eerder hogere energie kosten. Het bedrijf dat zijn verlichting uitdoet omdat het buiten licht is moet nog worden geboren _/-\o_

Terwijl men thuis juist wel veel gebruikt maakt van het dag licht en pas de verlichting aan doet wanneer het buiten donker wordt :) .
En jij dacht werkelijk dat verlichting (ook toen we geen led gebruikten) de grote energieslurper is? Alleen in de kassen (en op zolder :+ ) zal dat het geval zijn. Zeker in de industrie is de verlichting haast niet terug te vinden op de energienota. Zelfs thuis gaat het niet op, doordat het langer licht blijft zijn mensen ook langer actief. De ontplooide activiteiten vreten veel meer energie als die schemerlanpjes.
[...]

Wat dacht je er bijvoorbeeld van dat het straks in de winter ‘s ochtends veel langer donker is. De voorheen immer chagerijnige mens stapt in de auto om vervolgens in het donker een willekeurige scholier dood te rijden. Zij moeten nu ‘s ochtends meer/vaker door het donker, waarbij het ook nog eens veel kouder is op dat moment.

Even voor de duidelijkheid. Ik gun je je strakke ritme en het is mij om het even wat men kiest, maar met jou krijgen nog 500.000.000 mensen te maken met dergelijke beslissingen.
Dan zullen we die mythe direct even ontkrachten met wat feiten en onderzoeken:
https://www.volkskrant.nl...r-en-zomertijd-~bc795923/

Conclusie daar is ook, nergens goed dat verzetten.

[ Voor 37% gewijzigd door arbraxas op 03-09-2018 10:09 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 20:04

Pablo

Rito pls

ik zou eerder zeggen dat we op de zomertijd blijven, ( dus zoals het nu nog is) en niet meer met uren gaa nswitchen.
Dus de wintertijd afschaffen....

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
arbraxas schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:02:

"De zomertijd is niet onze echte tijd. Voeren we deze permanent in, dan staat de zon om 13.30 uur pas op z’n hoogste punt, en dat klopt niet, vinden astronomie-fetisjisten."

Je zal maar zo genoemd worden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
aex351 schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:09:
[...]

Met hitte bedoel je waarschijnlijk de temperatuur binnen. Tenzij je een huis hebt met slechte isolatie dan zal die temperatuur vrijwel constant zijn en pas heel langzaam dalen. Je kan alle ramen openzetten en wanneer het een beetje toch dan zal de lucht temperatuur binnen dalen maar zodra er geen wind is of de ramen worden weer dicht gedaan. Dan stijgt de temperatuur vrijwel direct. Dit is omdat het gebouw zelf warm is.

Kortom, zomer of wintertijd zal geen verschil maken dan. Airco wel en als alternatief fans.
Ja, als het al een uurtje kan afkoelen slaap je niet pas na 01.00 o.i.d. Sinds dit jaar a/c, maar had er niet aan moeten denken afgelopen zomer in mijn vorige huis te moeten overleven.
[...]

Effectief is het natuurlijk even lang licht. ;) Je moet toch al in het donker naar je werk, dus dat uurtje donker tijdens kantoortijden is niet zo spannend. 's Avonds heb je er dan meer aan.
[...]

[afbeelding]
Dit is denk ik permanente wintertijd. Bij UTC=0 elke tijd -1 uur?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Waah schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:07:
[...]

"De zomertijd is niet onze echte tijd. Voeren we deze permanent in, dan staat de zon om 13.30 uur pas op z’n hoogste punt, en dat klopt niet, vinden astronomie-fetisjisten."

Je zal maar zo genoemd worden _O-
Reality Junkies, Waarheidsvolgelingen, Sterrenaanbidders, Lightness Calibrators ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

En jij dacht werkelijk dat verlichting (ook toen we geen led gebruikten) de grote energieslurper is? Alleen in de kassen (en op zolder :+ ) zal dat het geval zijn. Zeker in de industrie is de verlichting haast niet terug te vinden op de energienota. Zelfs thuis gaat het niet op, doordat het langer licht blijft zijn mensen ook langer actief. De ontplooide activiteiten vreten veel meer energie als die schemerlanpjes.
Welke ontplooide activiteiten vreten zoveel meer energie? Want meeste waar ik aan zou denken zijn de buiten activiteiten, die lijkt mij juist weinig energie vreten. Vooral als het licht is, als het donker is zal die voetbal training heel veel meer energie verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

XWB schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:34:
Elk land mag kiezen of het permanent winter- of zomertijd wil hanteren.
Daar moet ik toch echt niet aan denken. Dat zou betekenen dat in theorie je op vakantie naar Zuid Frankrijk twee keer in een andere tijd terecht kunt komen. _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
[...]

[...]

Tja... Zo kunnen we er nog urenlang op los fantaseren... Met continue zomertijd is het in zomer zo lang licht dat mensen moeite kunnen krijgen met inslapen. En het langer licht zorgt er voor dat mensen ‘s avonds langer doorgaan met lawaai maken omdat het toch nog licht is, zodat de overlast toeneemt.

Wat betreft de onderzoeken die in het artikel worden aangehaald... Zo heeft iedere voorkeur wel een aantal onderzoeken die aangeven dat hun keuze het beste is en de andere keuzes slechte gevolgen hebben.

Over de gevolgen van het vastzetten van de tijd (of het nu zomertijd of wintertijd is) is maar weinig bekend. Dit ga je pas ontdekken als het ingevoerd is straks. Je kan hiervoor niet terugvallen op vroeger voor de invoering van het verzetten van de klok. Mensen leefden toen heel anders. Men ging met de kippen op stok en stond op als de haan kraaide. Waarschijnlijk is dat voor ons mensen nog steeds het beste, alleen is het zo lastig om dan afspraken te maken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Basisschool kinderen 3 tot 4 maand in het donker naar school 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Kijken we naar de extremen...

Op dit moment is het het langst licht (met zomertijd) eind juni/begin juli. De zon komt dan op rond 5.20 en gaat onder rond 22.03. Dat wordt indien we de zomertijd afschaffen dus respectievelijk 4.20 en 21.03.

De kortste dagen vinden eind december/begin januari. Zonsopkomst is dan rond 8.45, zonsondergang rond 16.30. Als de zomertijd onze 'standaardtijd' wordt zou dat respectievelijk 9.45 en 17.30 worden.

Gezien deze extremen vind ik het logischer dat de wintertijd onze standaardtijd wordt.

In de Zuid-Europese vakantielanden wordt het in de zomer vaak tegen kwart over 9 al donker, en wordt het - omdat je dichter bij de evenaar zit - ook veel sneller donker. Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem dat er tegen die tijd een lamp aan moet, kan ook in het (half-) duister nog wel genieten van een zwoele zomeravond. Daarentegen lijkt het me wel een vrij deprimerende toestand als de zon in de winters pas om kwart voor 10 opkomt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 14:35
Ik wil de zomertijd niet afschaffen, ik wil net dat we het ganse jaar door op zomertijd overgaan zodat je na het werk nog wat van je dag hebt.
De poll is verkeerd opgesteld, het zou moeten zijn
- uur blijven wijzigen zoals nu
- konstant wintertijd
- konstant zomertijd

De EU heeft ook zo een bevraging gedaan, en daaruit blijkt dat de meerderheid van de respondenten
voor konstante zomertijd gestemd heeft.

Junker zei dat ze dit nu ook zullen gaan uitvoeren, maar ik lees in de pers dat de uitvoering nog wel een paar jaar op zich kan laten wachten omdat de politicy er eerst nog een heeeeeeele tijd moeten over palaveren.
Waarom moet die besluitvorming toch zo enorm traag verlopen ?

Als het gaat om belastingen te verhogen kan dat nochtans zeer snel gaan.
Misschien moet het aantal vetbetaalde politicy naar beneden, zodat ze geen tijd hebben om eindeloos te palaveren, en komen ze dan misschien tot een efficiënte en snellere besluitvorming.

[ Voor 10% gewijzigd door mbbs1024 op 03-09-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
Mij maakt het niet uit of we nu kiezen voor zomertijd of voor wintertijd.
Zolang we maar 1 tijd aanhouden.

Thuis hebben de medebewoners (vrouw + huisdieren) er nogal last van als we switchen van en naar zomertijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Quadradial op 03-09-2018 15:06 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Henri. schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:14:
[...]

En 's middags een uur meer om te spelen buiten (in de sneeuw, schaatsen, whatever...). win/win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 04:39
Afschaffen dat vooruit en achteruit zetten van de klok. Maakt mij niet uit welke tijd als standaard wordt ingesteld. Als het licht is en ik wil slapen, dan doe ik de gordijnen dicht. En als het donker is en ik wil nog wat doen, dan doe ik het licht aan.

Voor besparing hoeven we het niet te doen. Op kantoor staan de lichten elke dag aan. In de winter, omdat het dan donkerder is buiten. En in de zomer, omdat de zonneschermen dan naar beneden zijn.

En als je echt niet zonder zonlicht kan, dan kan je in de pauze toch lekker naar buiten?

[ Voor 9% gewijzigd door Xyphoid op 03-09-2018 15:11 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Xyphoid schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:11:
Afschaffen dat vooruit en achteruit zetten van de klok. Maakt mij niet uit welke tijd als standaard wordt ingesteld. Als het licht is en ik wil slapen, dan doe ik de gordijnen dicht. En als het donker is en ik wil nog wat doen, dan doe ik het licht aan.

Voor besparing hoeven we het niet te doen. Op kantoor staan de lichten elke dag aan. In de winter, omdat het dan donkerder is buiten. En in de zomer, omdat de zonneschermen dan naar beneden zijn.

En als je echt niet zonder zonlicht kan, dan kan je in de pauze toch lekker naar buiten?
Voor de duidelijkheid: Niemand kan zonder zonlicht. Misschien lukt het je met de juiste pilletjes, maar in principe heb je gewoon zonlicht nodig voor je gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
mbbs1024 schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:42:
De EU heeft ook zo een bevraging gedaan, en daaruit blijkt dat de meerderheid van de respondenten
voor konstante zomertijd gestemd heeft.

Junker zei dat ze dit nu ook zullen gaan uitvoeren, maar ik lees in de pers dat de uitvoering nog wel een paar jaar op zich kan laten wachten omdat de politicy er eerst nog een heeeeeeele tijd moeten over palaveren.
Waarom moet die besluitvorming toch zo enorm traag verlopen ?
Hoop juist niet dat ze dit naar aanleiding van deze 'enquête' snel doorvoeren. Heb jij voordat de uitkomst van deze raadpleging bekend werd gemaakt er ook maar iets van gehoord? Ik in ieder geval niet.

Van de 4,6 miljoen respondenten kwamen er 3,1 miljoen uit Duitsland. Vanuit Frankrijk (net zo groot) kwamen er maar 400.000, vanuit Nederland slechts 27.000.

Als je je dan ook nog realiseert dat wij (tezamen met Frankrijk e.a.) eigenlijk al in de 'verkeerde' tijdzone zitten (we zouden 'eigenlijk' een uur tijdsverschil met Duitsland moeten hebben) zou het toch wel heel merkwaardig zijn als op basis van deze blijkbaar enkel in Duitsland uitvergrootte enquête de gehele 'tijdinrichting' in Europa op de schop zou worden genomen. Waarbij dan ook nog de landen buiten Duitsland met de grootste extremen te maken krijgen.

Organiseer dan een fatsoenlijke Europese volksraadpleging welke op zijn minst fatsoenlijk bekend wordt gemaakt, of zelfs één waarbij elke volwassene een oproepkaart krijgt. Deze beslissing is te ingrijpend om hem simpelweg door de popular vote in 1 land te laten bepalen.

Bron: NOS: Europese zomertijd-enquête 'gekaapt' door Duitsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Sissors schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:29:
[...]

Voor de duidelijkheid: Niemand kan zonder zonlicht. Misschien lukt het je met de juiste pilletjes, maar in principe heb je gewoon zonlicht nodig voor je gezondheid.
Dat snap ik. Maar afschaffen van zomer- of wintertijd gaat er niet voor zorgen dat je helemaal geen zonlicht meer ziet. Of is het verschil wel zo groot, dat je dat gaat merken?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

alexbl69 schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:34:
[...]

Hoop juist niet dat ze dit naar aanleiding van deze 'enquête' snel doorvoeren. Heb jij voordat de uitkomst van deze raadpleging bekend werd gemaakt er ook maar iets van gehoord? Ik in ieder geval niet.
Ik wist dat de enquête er was en ik heb zelfs gestemd

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Ortep schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:49:
[...]
Ik wist dat de enquête er was en ik heb zelfs gestemd
Hoewel mijn vraag vrij direct was ("Heb jij voordat de uitkomst van deze raadpleging bekend werd gemaakt er ook maar iets van gehoord?") bedoelde ik het in feite retorisch. Gezien het aantal respondenten uit Nederland (27.000, 0,15% van de bevolking) is het mijns inziens overduidelijk dat het bestaan van deze enquête niet ruim bekend was.

Minstens net zo 'erg' als de lage/landelijk disproportionele opkomst vind ik overigens het feit dat er niet van tevoren bekend is gemaakt wat er met de uitkomst van deze enquête zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06
[...]

En waarom zou dat een probleem zijn? Hele volksstammen waarvan de kinderen in het donker naar school moeten. Als dat een probleem is moeten de ouders de kinderen maar beter opvoeden en de gemeente zorgen voor voldoende verlichting, etc.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
MewBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:48:
[...]

En waarom zou dat een probleem zijn? Hele volksstammen waarvan de kinderen in het donker naar school moeten. Als dat een probleem is moeten de ouders de kinderen maar beter opvoeden en de gemeente zorgen voor voldoende verlichting, etc.
Dit dus.
De hele weg naar de school van mijn dochters is goed verlicht. Met goed onderhouden fietspaden. En de lampen op al onze fietsen doen het, dus ik zie geen probleem.
's Middags spelen ze buiten, dus ze krijgen zat zonlicht.

Ik zeg afschaffen die zon!
*/me trekt zich weer terug in zijn verduisterde grot om videogames te spelen*
Oh, wacht, het ging om zomertijd... jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 11:27

Ethirty

Who...me?

[...]

Misschien leren kinderen dan eens het belang van verlichting, de goede kant van de weg, etc. Het is hier schering en inslag met geen of ondeugdelijke verlichting, zelfs in de categorie <10 met een gloednieuwe fiets.

Maar dat is een andere discussie. :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MewBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:48:
[...]

Volgens mij zijn dat niet zoveel volksstammen. En helemaal niet waarbij dat op de fiets gebeurd.
alexbl69 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:28:
[...]

Hoewel mijn vraag vrij direct was ("Heb jij voordat de uitkomst van deze raadpleging bekend werd gemaakt er ook maar iets van gehoord?") bedoelde ik het in feite retorisch. Gezien het aantal respondenten uit Nederland (27.000, 0,15% van de bevolking) is het mijns inziens overduidelijk dat het bestaan van deze enquête niet ruim bekend was.

Minstens net zo 'erg' als de lage/landelijk disproportionele opkomst vind ik overigens het feit dat er niet van tevoren bekend is gemaakt wat er met de uitkomst van deze enquête zou gebeuren.
Ik ga ervan uit dat je het prima weet, maar voor de zekerheid: Deze enquete is niks meer dan een ruwe raadpleging. Het is uiteraard niet zo dat alles doorgevoerd kan worden omdat er een keer een enquete op het internet heeft gestaan. Hooguit kunnen ze het als input gebruiken bij een voorstel wat iig langs het europarlement moet, en ik vermoed ook nog dat nationale regeringen wel wat te zeggen erover hebben. Sowieso is de keuze van welke tijdszone een nationale aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

[...]

Kinderen die 's middags met nog zonlicht naar huis kunnen gaan en eventueel nog even buiten een luchtje kunnen scheppen i.p.v. meteen achter de spelcomputer of tablet te kruipen. :)

M.a.w.: Overal kleven voordelen en nadelen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 04-09-2018 19:02 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat kan uiteraard ook gewoon met wintertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06
Sissors schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:56:
[...]

Volgens mij zijn dat niet zoveel volksstammen. En helemaal niet waarbij dat op de fiets gebeurd.
En als het zo gevaarlijk is om kinderen in het donker naar school te brengen op de fiets is er sowieso iets aan de hand dat de gemeente/provincie moet fixen, geen reden om zomer/wintertijd niet af te schaffen dus.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MewBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:11:
[...]

En als het zo gevaarlijk is om kinderen in het donker naar school te brengen op de fiets is er sowieso iets aan de hand dat de gemeente/provincie moet fixen, geen reden om zomer/wintertijd niet af te schaffen dus.
Waarom moet het nou altijd zo binair zijn? Het is niet per se gevaarlijk, maar iig wel gevaarlijker. En gemiddeld genomen niet goed voor vrolijkheid van mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

alexbl69 schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:18:
Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem dat er tegen die tijd een lamp aan moet, kan ook in het (half-) duister nog wel genieten van een zwoele zomeravond. Daarentegen lijkt het me wel een vrij deprimerende toestand als de zon in de winters pas om kwart voor 10 opkomt.
Precies en dan heeft m'n vuurkorf tenminste ook nog nut. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvestris
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 13:12
Ik heb nog een andere oplossing als compromis.

Alle oneven jaren: hele jaar door zomertijd.
Alle even jaren: hele jaar door wintertijd.

Het verzetten van de klok doen we dan 1 keer per jaar om 06:00 uur 's ochtends op nieuwjaarsdag (of wanneer je opstaat). Door de feestdagen en helemaal met oud en nieuw zijn we dan toch al helemaal uit ons ritme, dus dan maakt het ook niet meer uit. Op nieuwjaarsdag slapen de meeste mensen toch wat langer door en hebben velen toch al een kater. Daarnaast hebben kinderen dan nog even een paar daagjes vrij van school zodat zij ook geleidelijk aan kunnen wennen.

En zo heeft ieder om de beurt een heel jaar lang zijn/haar favoriete tijd. Ik zeg: doen! :-)

• Señor Sjon
https://www.telegraaf.nl/...-voor-zomer-of-wintertijd

Ben benieuwd wat er door komt, maar na de zomertijd in maart 2019 zou er gekozen moeten worden of dat vastgehouden wordt of teruggegaan naar wintertijd.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Oh no, iedere lidstaat moet zelf gaan kiezen.
https://www.nu.nl/buitenl...zomer--of-wintertijd.html

Dat wordt een grote lappendeken van zomer in wintertijd verdeeld over de EU :X

Nederland wintertijd, duitsland zomertijd en dan Polen weer wintertijd etc...

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2018 12:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het Nederlandse kabinet zal binnen enkele weken een oordeel over het plan vellen.
Zozo, dat is al snel.

March of the Eagles

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:01
YakuzA schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:30:
Oh no, iedere lidstaat moet zelf gaan kiezen.
https://www.nu.nl/buitenl...zomer--of-wintertijd.html

Dat wordt een grote lappendeken van zomer in wintertijd verdeeld over de EU :X

Nederland wintertijd, duitsland zomertijd en dan Polen weer wintertijd etc...
Jup... Daar ga je dan als een Europa..
Hopelijk kiezen ze allemaal hetzelfde want anders schiet het niet op..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nu mogen lidstaten eens wat voor zichzelf beslissen, is het weer niet goed :+

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

XWB schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:37:
Nu mogen lidstaten eens wat voor zichzelf beslissen, is het weer niet goed :+
Wou net zeggen.... eerst willen ze het afschaffen, doen ze dat na grote steun van de bevolking, en krijgt iedereen de keuze. Zonder oplegging door anderen (EU of andere landen).

En dan wordt dáár weer over gezeurd. Je gaat haast denken dat het zeuren om het zeuren is.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 12-09-2018 12:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
De kleine landen hebben niks te willen hierin, die zullen toch gewoon volgen.

Risico bestaat wel dat er een aloude Europese tegenstelling opgerakeld wordt: die tussen Duitsland en Frankrijk.

Heb de indruk dat er een beetje op 'gestuurd' wordt dat de zomertijd de standaard wordt, dat is ook wat de Duitsers in meerderheid willen. De Fransen echter zitten - net als wij - eigenlijk nu al in de 'verkeerde' tijdzone. Door de zomertijd 'standaard' te maken wordt dat enkel nog verergerd.

Kaartje: https://nl.wikipedia.org/...Timezones2011_UTC%2B0.png

Je krijgt dan ook in Frankrijk dit staatje wat al eerder is aangehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rvMucgEyaSMJQaHLDy04m4hN/full.png

En dan gaat dit alleen nog maar over Oost-Frankrijk. Het westen van dat land ligt zelfs grotendeels ten westen van GMT en zou dus 2 uur uit de pas komen te lopen. En wat te denken van Spanje en ook Portugal, dat op dezelfde graad als Ierland ligt?

Portugal ligt nu al grotendeels in het GMT-1 gebied, maar zal - bij harmonisatie - continu GMT+2 moeten gaan hanteren.

Heel benieuwd wat hier uit gaat komen.
wildhagen schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:43:
[...]

Wou net zeggen.... eerst willen ze het afschaffen, doen ze dat na grote steun van de bevolking, en krijgt iedereen de keuze. Zonder oplegging door anderen (EU of andere landen).

En dan wordt dáár weer over gezeurd. Je gaat haast denken dat het zeuren om het zeuren is.
Ben heel benieuwd op welke datum volgend jaar het referendum hierover zal plaatsvinden :)

[ Voor 17% gewijzigd door alexbl69 op 12-09-2018 13:06 ]

• Señor Sjon
Harmonisatie van zomer/wintertijd gaat denk ik niet over de UTC-zones.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:38

Fiber

Beaches are for storming.

Je krijgt het nooit goed op onze noordelijke breedtegraad, dat is het probleem. In de winter zijn de dagen altijd te kort en in de zomer zijn de nachten altijd te kort. De enige echte oplossing daarvoor is om richting de tropen te verhuizen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• nocalimero
  • Laatst online: 18:00
Dit wordt een zootje!
Wat een actie van die Juncker, wat een populist is dat ...

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
nocalimero schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:21:
Dit wordt een zootje!
Wat een actie van die Juncker, wat een populist is dat ...
Oh ja, nu wordt er eindelijk eens iets gedaan waar veel mensen achter staan, door cijfers over minder ongelukken onderbouwd kan worden, en ook nog eens binnen een vlotte termijn, en dan is het weer niet goed? Klaag je ook als de EU praat over te abstracte zaken die de burger niet raken? Want dan is het gewoon klagen om het klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
  • Laatst online: 18:00
Kurkentrekker schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:35:
[...]

Oh ja, nu wordt er eindelijk eens iets gedaan waar veel mensen achter staan, door cijfers over minder ongelukken onderbouwd kan worden, en ook nog eens binnen een vlotte termijn, en dan is het weer niet goed? Klaag je ook als de EU praat over te abstracte zaken die de burger niet raken? Want dan is het gewoon klagen om het klagen.
Ten eerste is het voor mij (en blijkbaar vele niet-enquete invullers) geen probleem dat de zomertijd bestaat. Maar los daarvan, kom in ieder geval met een Europese oplossing. Niet met (mogelijk) verschillende oplossingen voor de diverse landen. Als je dat wel doet, dan noem ik het een zootje ...

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Ik vind het eerlijk waar te dom voor woorden dat elke lidstaat zelf mag beslissen of ze verder willen in zomer- of wintertijd. Ik zie dit nog veel problemen opleveren in de toekomst.

Daarbij zie ik nog steeds de argumenten niet voor het afschaffen van de wisseling. Ik heb al honderden keren gehoord dat het slecht zou zijn voor de mens, maar ik heb er nooit een daadwerkelijk onderzoek naar gezien. Feit is gewoon dat de zomertijd je in de zomer meer bruikbaar daglicht geeft, en aangezien de zomer zich stukken beter leent om buiten - lees in gebieden waar kunstlicht niet altijd beschikbaar is - dingen te doen, lijkt het me ook logisch dat je hier optimaal gebruik van wilt maken.

Persoonlijk snap ik niet hoe iemand zich zo druk kan maken om een uurtje verschil. De nacht dat de klok verzet wordt heb je gewoon ongemerkt een uurtje meer of minder geslapen, nou en? Als je daar niet tegen kan heb je volgens mij wel grotere problemen dan zomer- of wintertijd.

• Kurkentrekker
  • Niet online
nocalimero schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:39:
[...]

Ten eerste is het voor mij (en blijkbaar vele niet-enquete invullers) geen probleem dat de zomertijd bestaat. Maar los daarvan, kom in ieder geval met een Europese oplossing. Niet met (mogelijk) verschillende oplossingen voor de diverse landen. Als je dat wel doet, dan noem ik het een zootje ...
Que? De EC doet een voorstel. Het democratisch gekozen parlement mag er dan iets over zeggen en daarna moeten de lidstaten dit implementeren. Zo gaat het bij alle zaken die op dat niveau worden geregeld, dus er wordt helemaal geen verschillende oplossing voor verschillende landen voorgesteld. En om Juncker nu een populist te noemen vind ik helemaal te ver gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
timmiej93 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:43:
Ik heb al honderden keren gehoord dat het slecht zou zijn voor de mens, maar ik heb er nooit een daadwerkelijk onderzoek naar gezien.
Dat jij ze niet hebt gezien, betekent niet dat ze er niet zijn. Argument from ignorance?

Hier, hier, hier en hier kun je er het een en ander over lezen. Helemaal met bronnen en wetenschappers enzo.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 11:53
Ik vind het eerlijk waar te dom voor woorden dat elke lidstaat zelf mag beslissen of ze verder willen in zomer- of wintertijd. Ik zie dit nog veel problemen opleveren in de toekomst.
Dat zal heus wel overlegd worden. We hoeven niet bang te zijn dat als we naar Italië op vakantie gaan we bij elke grens de tijd gaan verzetten. Waarschijnlijk blijven de 3 verschillende tijdzones zoals ze zijn, maar wellicht grijpt een land als Portugal of Ierland de gelegenheid aan om de klok gelijk te zetten met centraal Europa.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
nocalimero schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:39:
[...]

Niet met (mogelijk) verschillende oplossingen voor de diverse landen. Als je dat wel doet, dan noem ik het een zootje ...
Of het een zootje wordt hangt af van de beslissing dat elk land zal nemen. In het ergste geval kiezen nabije buurlanden voor verschillende tijden (bijvoorbeeld België GMT+2 terwijl Nederland GMT+1 hanteert), maar dat zie ik niet snel gebeuren. Ik verwacht namelijk dat landen onderling zullen overleggen met elkaar.

March of the Eagles

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Kurkentrekker schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:47:
Dat jij ze niet hebt gezien, betekent niet dat ze er niet zijn. Argument from ignorance?
Dat beweer ik ook nergens. Ik bedoel ermee dat nog nooit iemand ze mij aangedragen heeft in een discussie, om hun argument kracht bij te zetten. Hierdoor ben ik er maar vanuit gegaan dat het (grotendeels) onzin was. Studies naar effecten op mensen vind ik persoonlijk sowieso altijd slechts matig relevant, vanwege de grote verschillen tussen mensen.
Het enige wat mij verweten kan worden in deze is dat ik er zelf niet naar gezocht heb, maar zoals ik zei, niemand droeg ze aan om hun argument kracht bij te zetten, dus ging ik er maar van uit dat het, zoals gebruikelijk, onzin was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Dit was toch wel het perfecte onderwerp voor een referendum.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
De EU kan het simpelweg niet voor de lidstaten beslissen. In Nederland zal dit ook via een wetswijziging geregeld moeten worden indien de zomertijd tot de wettelijke tijd wordt gemaakt. We hebben immers artikel 1 van de Wet tot nadere regeling van de wettelijke tijd:
1 De wettelijke tijd in Nederland is de Midden-Europese tijd.
2 Wij kunnen bij algemene maatregel van bestuur een tijdvak van het jaar bepalen, waarin de Midden-Europese Zomertijd geldt.
Als de zomertijd in Nederland zou worden afgeschaft, hoeft dat niet middels een wetswijziging, maar kan het Besluit vaststelling zomertijd met een simpele algemene maatregel van bestuur worden gewijzigd/ingetrokken.

Be yourself, no matter what they say ...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:25
Okay, tijd om kamerleden aan te schrijven... ik geloof er niks van dat dit een weloverwogen besluit gaat worden zo :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 11:53
Cobb schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:17:
Dit was toch wel het perfecte onderwerp voor een referendum.
Pff, dat was zonde van die miljoenen geweest. Dan krijg je weer dat het 75% van de Nederlanders niet kan schelen en dat de rest verdeeld is tussen allerlei groepjes met hun eigen agenda die bijv. weer het referendum proberen te kapen om een middelvinger naar Brussel op te steken terwijl niemand kijkt naar bijv. de wetenschappelijke onderbouwing die gewoon vrij eenduidig is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Kurkentrekker schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:43:
[...]
Que? De EC doet een voorstel. Het democratisch gekozen parlement mag er dan iets over zeggen en daarna moeten de lidstaten dit implementeren. Zo gaat het bij alle zaken die op dat niveau worden geregeld, dus er wordt helemaal geen verschillende oplossing voor verschillende landen voorgesteld. En om Juncker nu een populist te noemen vind ik helemaal te ver gaan.
Zo gaat het normaal helemaal niet, en het is wel degelijk een (potentieel) zootje.

Stel dat het parlement van elk land inderdaad - zoals Juncker oppert - zelf besluit welke regeling ze gaan hanteren, dan wordt de lappendeken aan tijdzones toch een onwerkbaar geheel?

Juncker weet dat dit in de praktijk nooit zal gebeuren dus is zijn uitspraak dat 'iedereen het zelf mag beslissen' inderdaad een vorm van populisme.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

XWB schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:03:
[...]

Of het een zootje wordt hangt af van de beslissing dat elk land zal nemen. In het ergste geval kiezen nabije buurlanden voor verschillende tijden (bijvoorbeeld België GMT+2 terwijl Nederland GMT+1 hanteert), maar dat zie ik niet snel gebeuren. Ik verwacht namelijk dat landen onderling zullen overleggen met elkaar.
Als naburige landen met elkaar gaan overleggen om het gelijk te trekken, kom je automatisch op hetzelfde uit in heel Europa :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Fiber

Fiber

De grote vraag is natuurlijk of landen als Ierland en Portugal kiezen voor wat economisch handig is (Zelfde als de buren en/of handelspartners) of kiezen voor wat prettiger is voor de bevolking (De min of meer 'natuurlijke' tijdzone). We gaan het zien.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Persoonlijk snap ik niet hoe iemand zich zo druk kan maken om een uurtje verschil. De nacht dat de klok verzet wordt heb je gewoon ongemerkt een uurtje meer of minder geslapen, nou en? Als je daar niet tegen kan heb je volgens mij wel grotere problemen dan zomer- of wintertijd.
Persoonlijk, daar heb je het al. Het is bewezen dat een flinke groep mensen wekenlang een soort biologische jetlag hebben bij het omschakelen. Die hebben inderdaad problemen waar ze niks aan kunnen doen en worden elk jaar weer getroffen door die jetlag.

[ Voor 17% gewijzigd door FunkyTrip op 12-09-2018 16:13 ]

Dit dus.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:47
Feit is gewoon dat de zomertijd je in de zomer meer bruikbaar daglicht geeft, en aangezien de zomer zich stukken beter leent om buiten - lees in gebieden waar kunstlicht niet altijd beschikbaar is - dingen te doen, lijkt het me ook logisch dat je hier optimaal gebruik van wilt maken.
Dit is waarom ik hoop dat zomertijd blijft. Ik beoefen inderdaad zo'n hobby/sport welke in de zomer buiten kan omdat het dan lekker lang licht is. In september verhuizen we weer naar binnen omdat het na een uur of 8 toch al rap donker wordt. Als we enkel wintertijd hebben zouden we in augustus dat probleem al hebben. En binnen is dan helemaal niet prettig omdat het nog veel te warm is.

Verder maakt de keuze die gemaakt wordt mij niet veel uit, wisselen of niet. Zou wel fijn zijn als heel Europa ongeveer op één lijn zit. Al is de impact voor zuid Spanje al heel anders dan die voor noord Duitsland.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vermoed idd dat Spanje zal proberen de tijd gelijk te krijgen met Portugal.
Als Portugal op de zomertijd blijft en Spanje op de wintertijd blijft zijn ze weer in sync, voor de rest van de landen zal het waarschijnlijk op zomertijd blijven het meeste overeenkomen met de ligging.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Solar_time_vs_standard_time.png

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2018 17:14 ]

PSN

• Señor Sjon
Valt me op dat de meeste gebieden eerder in het rood zitten, met grote uitschieter China.

• Sissors
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:00:
De grote vraag is natuurlijk of landen als Ierland en Portugal kiezen voor wat economisch handig is (Zelfde als de buren en/of handelspartners) of kiezen voor wat prettiger is voor de bevolking (De min of meer 'natuurlijke' tijdzone). We gaan het zien.
Uit dit topic blijkt wel dat mensen het niet bepaald eens zijn over wat handiger voor de bevolking is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 11:27

Ethirty

Who...me?

YakuzA schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:14:
Als Portugal op de zomertijd blijft en Spanje op de wintertijd blijft zijn ze weer in sync, voor de rest van de landen zal het waarschijnlijk op zomertijd blijven het meeste overeenkomen met de ligging.

[Afbeelding]
We zitten dus al op GMT+1 en lopen al een uur voor op de zon. Ik hoef niet zo nodig naar een donkerrode +2 op de zon.

[ Voor 15% gewijzigd door Ethirty op 12-09-2018 17:46 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MewBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:11:
[...]

Het voorgezet onderwijs waar mijn oudste op zit, gaat vanaf 1 okt weer bussen inzetten ( ouderbijdrage van 150€ ) tot 1 april.
Juist omdat de wegen tussen de diverse dorpskernen minder/niet verlicht zijn, en deze op de gebruikstijden door zowel forensen als schooljeugd gebruikt worden.
Sinds de invoer van de busregeling is het aantal ongevallen met 90% gedaald.

En dat is niet omdat 'de jeugd' of 'de automobilist' zich misdraagt onderweg, maar puur omdat het een gevaar met zich meebrengt, die de zomer periode niet heeft ... duisternis.
De mens is nu eenmaal geen nachtdier.

• Cobb
Juncker gaat bijna met pensioen, dan hoeft hij pas zijn nest uit als de zon al weer volop schijnt en kan hij in de avond wat langer aan zijn wijntje zippen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• arbraxas
@FreshMaker
Donker word het toch in de winter, dus lekker die bussen blijven inzetten en weg met het verschuiven van de tijd. Want die bussen en jou 150 euro bijdrage blijven toch wel ongeacht de uitkomst van het zomer/wintertijd verhaal.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Anoniem: 2141
Oh zeker wel, maar mijn reactie ging eerder over het al dan niet gevaarlijk(er) zijn hierdoor

Ik zie meer ICT problemen, ik heb echt het vermoeden dat dit een 'economisch' belang is, nu kunnen er weer mensen aan het werk gezet worden, maar bovenal omdat het de EU is, boetes verzonnen worden omdat het 'te lang' duurde

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tijdje geleden een keer dit plaatje (klikken voor groter) gemaakt voor het verschil in winter- en zomertijd voor een discussie ergens anders.
Met de aanname dat de gemiddelde persoon om 7:00 opstaat en om 23:00 naar bed gaat.

Zomer- en wintertijd Utrecht

• Fiber

Fiber

barber schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:20:
Tijdje geleden een keer dit plaatje (klikken voor groter) gemaakt voor het verschil in winter- en zomertijd voor een discussie ergens anders.
Met de aanname dat de gemiddelde persoon om 7:00 opstaat en om 23:00 naar bed gaat.

[Afbeelding: Zomer- en wintertijd Utrecht]
Mooi plaatje waarin prima te zien is dat voor de meeste mensen de wintertijd in de winter fijner is en de zomertijd in de zomer fijner is. Nu alleen de overgangen nog uitspreiden over een maandje (2 minuten per dag merkt niemand...) en iedereen is happy... :)

• Cobb
Inderdaad dat is het eigenlijk. De zomertijd en de wintertijd zijn prima. Het is die paar dagen na de switch dat het een beetje lastig is maar voor de overige 358 dagen is het ideaal. Ik heb het verzetten van de klok ook weleens vervloekt, maar het is net een bevalling. Daar zie je ook tegen op, tot je het kind in je handen hebt.

Ik begrijp dan ook helemaal niets van dit besluit.

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik de poll mis ik eigenlijk nog de keuze om de oude situatie te behouden.

Ik vindt het prima zo. Zomers s Avonds lekker lang licht en. S winters s ochtends eerder licht.

• alexbl69
Fiber schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:32:
[...]

Mooi plaatje waarin prima te zien is dat voor de meeste mensen de wintertijd in de winter fijner is en de zomertijd in de zomer fijner is. Nu alleen de overgangen nog uitspreiden over een maandje (2 minuten per dag merkt niemand...) en iedereen is happy... :)
Ja doei, en dan 2x30 keer al die wekkers op tijd zetten :) ?

En ja, in mijn huishouden zijn er nog wekkers die ik met de hand moet verzetten ;)
p.d.akkerman schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:27:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik de poll mis ik eigenlijk nog de keuze om de oude situatie te behouden.
Denk dat dat ook de uitkomst van dit hele proces gaat worden.

• Fiber

Fiber

Voor een tientje of zo koop je tegenwoordig een radio gestuurde klok en/of wekker... :)

• Sissors
  • Niet online
Volgens mij wel iets meer, vooral als je ook nog wat andere eisen hebt. Maar ook mijn magnetron is niet radio gestuurd (granted is niet zo belangrijk), en mijn thermostaat is ook niet radiogestuurd (is wel belangrijk).
alexbl69 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:37:

[...]

Denk dat dat ook de uitkomst van dit hele proces gaat worden.
Mwah om redenen die ik nog steeds niet echt begrijp lijkt er toch wel behoorlijke meerderheid voor afschaffen van huidige systeem te zijn (en dan doet de EU wat de burger wil, zijn ze weer populistisch _O- ). Dus ik ben bang dat het wel door gaat. En vervolgens lijkt er behoorlijke meerderheid voor zomertijd te zijn, dus mijn verwachting is dat dat het wordt.

Overigens verbaasd het mij vooral behoorlijk hoe snel dit nu zou moeten gaan. Over ruim half jaar al de laatste keer verzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sissors schreef op woensdag 12 september 2018 @ 23:01:

[...]

Overigens verbaasd het mij vooral behoorlijk hoe snel dit nu zou moeten gaan. Over ruim half jaar al de laatste keer verzetten.
Dat vooral. En behoorlijk ondemocratisch ook in mijn ogen. Er is één of andere vage enquete gehouden, de uitkomst van die enquete wijst inderdaad richting afschaffen. Maar dat zegt mij niet zo veel omdat mensen die ergens fel tegen zijn een veel grotere motivatie hebben om te stemmen dan mensen die het allemaal iets minder boeit en alles eigenlijk liever bij het oude willen houden, die wisten over het algemeen niet eens dat er een enquete was, terwijl de haters elkaar opjutten en aanmoedigen om voor afschaffen te stemmen via moderne sociale media en internet en zo.

Dan is er Juncker die op basis van die vage enquete in zijn eentje besluit om de zomertijd/wintertijd af te schaffen... Laat dan op z'n minst het (Euro-)parlement er over beslissen. O-)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Fiber schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:41:
Voor een tientje of zo koop je tegenwoordig een radio gestuurde klok en/of wekker... :)
Kan die radiogestuurde klok en/of wekker van een tientje alle horloges en klokken die ik al in mijn bezit heb gelijkzetten? Superhandig!

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:14:

[Afbeelding]
Señor Sjon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:22:
Valt me op dat de meeste gebieden eerder in het rood zitten, met grote uitschieter China.
China bewijst juist dat tijdzones compleet bullshit zijn.
Lijkt me nl sterk dat een medewerker in westelijk China (rondom Urumqi) 4 uur voor zonsopgang gaat opstaan om gelijk te lopen met de tijd waar zijn collega in de zelfde sector opstaat die boven Noord Korea woont.

Als China op dezelfde tijd kan functioneren kan de hele wereld ook op dezelfde tijd gezet worden.

Zowiezo als ik naar de kaart kijk loopt de helft van de wereld al op de verkeerde/scheve/oneigenlijke tijd dus zou het die mensen ook niet moeten uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

enchion schreef op donderdag 13 september 2018 @ 00:30:
[...]
[...]
China bewijst juist dat tijdzones compleet bullshit zijn.
Lijkt me nl sterk dat een medewerker in westelijk China (rondom Urumqi) 4 uur voor zonsopgang gaat opstaan om gelijk te lopen met de tijd waar zijn collega in de zelfde sector opstaat die boven Noord Korea woont.

Als China op dezelfde tijd kan functioneren kan de hele wereld ook op dezelfde tijd gezet worden.

Zowiezo als ik naar de kaart kijk loopt de helft van de wereld al op de verkeerde/scheve/oneigenlijke tijd dus zou het die mensen ook niet moeten uitmaken.
Goeie aanname :z
Working hours, TV schedules and markets stick resolutely to the time in Beijing, but daylight does not.
https://www.thriveglobal....s-productivity-and-health

PSN

• Kurkentrekker
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 13 september 2018 @ 00:02:
[...]

Dat vooral. En behoorlijk ondemocratisch ook in mijn ogen. Er is één of andere vage enquete gehouden, de uitkomst van die enquete wijst inderdaad richting afschaffen. Maar dat zegt mij niet zo veel omdat mensen die ergens fel tegen zijn een veel grotere motivatie hebben om te stemmen dan mensen die het allemaal iets minder boeit en alles eigenlijk liever bij het oude willen houden, die wisten over het algemeen niet eens dat er een enquete was, terwijl de haters elkaar opjutten en aanmoedigen om voor afschaffen te stemmen via moderne sociale media en internet en zo.

Dan is er Juncker die op basis van die vage enquete in zijn eentje besluit om de zomertijd/wintertijd af te schaffen... Laat dan op z'n minst het (Euro-)parlement er over beslissen. O-)
Hoezo ondemocratisch? Dit besluit van de commissie (niet van de persoon Juncker) is niet alleen genomen op basis van 1 enquête. Er is wel vaker onderzocht of er draagvlak voor is, en ook de wetenschap lijkt het eens over de voordelen van het niet hoeven verzetten van de klok.

Daarnaast gaat dit besluit dus nog langs het parlement (dat met diendemocratiscj gekozen volksvertegenwoordigers), dus hoe kom je erbij dat dit ondemocratisch verloopt?

Bovendien kun je dat dan wel van ieder overheidsbesluit zeggen, maar dat is nu eenmaal het gevolg van de parlementaire democratie. En dat is maar goed ook, want ik zit niet te wachten op een referendum over iedere regelwijziging die langs het parlement gaat...

• Kurkentrekker
  • Niet online
Edit: is het nu echt zo moeilijk om die post-knop even te disabelen als de gebruiker er op klikt? Scheelt volgens mij 99% van alle dubbelposts...

[ Voor 93% gewijzigd door Kurkentrekker op 13-09-2018 07:41 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Er is zeker niet zomaar 1 vage enquête geweest. Dit idee speelt al zeer lang in wetenschappelijke kringen omdat er duidelijk nadelen zijn aan die overgang die ook letterlijk mensenlevens kost.

En het is zeker niet Juncker die in zijn eentje beslist. Die macht heeft hij gelukkig niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
[...]
.....
omdat mensen die ergens fel tegen zijn een veel grotere motivatie hebben om te stemmen dan mensen die het allemaal iets minder boeit en alles eigenlijk liever bij het oude willen houden, die wisten over het algemeen niet eens dat er een enquete was, terwijl de haters elkaar opjutten en aanmoedigen om voor afschaffen te stemmen via moderne sociale media en internet en zo.
....
Lekker gekleurd neergezet, mensen die het niet boeiend vinden, hebben het liever zoals het is?

Nee als het je niet boeiend vind, heb je vrede met de uitslag, welk resultaat dan ook.

Als je toch liever de huidige situatie zou willen behouden, dan dien je dat aan te geven, doe je dat niet... Ja dan vind je het niet boeiend genoeg, en naar mijn inziens zeur je dan om het zeuren want boe-hoe er gaan dingen veranderen ;( .

Dat mensen elkaar opjutten "de haters", je kunt het ook zien dat zij het -voor de zoveelste keer- onder de aandacht brengen in de hoop dat het nou eens doorgevoerd wordt.

Heb je ook wel eens bedacht dat de overgrote groep dan dit afgeschaft wilt zien? En daardoor alleen die berichten de sociale media halen?

[ Voor 4% gewijzigd door Fore! op 13-09-2018 08:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Kurkentrekker schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:40:
[...]

Hoezo ondemocratisch? Dit besluit van de commissie (niet van de persoon Juncker) is niet alleen genomen op basis van 1 enquête. Er is wel vaker onderzocht of er draagvlak voor is, en ook de wetenschap lijkt het eens over de voordelen van het niet hoeven verzetten van de klok.

Daarnaast gaat dit besluit dus nog langs het parlement (dat met diendemocratiscj gekozen volksvertegenwoordigers), dus hoe kom je erbij dat dit ondemocratisch verloopt?

Bovendien kun je dat dan wel van ieder overheidsbesluit zeggen, maar dat is nu eenmaal het gevolg van de parlementaire democratie. En dat is maar goed ook, want ik zit niet te wachten op een referendum over iedere regelwijziging die langs het parlement gaat...
Het besluit is wel degelijk genomen op basis van die laatste (dus ene) enquête. Een enquête die getuige de lage en bovenal tussen de afzonderlijke landen zeer verschillende opkomstpercentages niet voldoende gecommuniceerd was. Het opkomstpercentage in Nederland bedroeg 0,15% 8)7. Heb het idee dat als hier wel adequate ruchtbaarheid aan was gegeven dit een stuk hoger had gelegen en de legitimiteit dus hoger zou zijn geweest.

Dat was zeker het geval geweest als de EC ook die tweede omissie niet gemaakt had; namelijk nalaten te communiceren dat deze enquête zulke verregaande consequenties zou hebben voor het te voeren beleid. Want dat mag je het openen van deze doos van Pandora toch wel noemen.

En dan als laatste de Europese 'gedachte' en dat de EU nu doet 'wat de burger wil'.... De EU streeft naar steeds meer harmonisatie, vaak in weerwil van wat veel burgers willen. En nu gaat men uitgerekend tornen aan een systeem waarop op dit moment juist een goede harmonisatie bestaat en waarbij een lappendeken op dit gebied zeer negatieve consequenties zal hebben 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

[...]

Dan is er Juncker die op basis van die vage enquête in zijn eentje besluit om de zomertijd/wintertijd af te schaffen... Laat dan op z'n minst het (Euro-)parlement er over beslissen. O-)
Heel veel democratischer dan een openbare enquête word het niet. Hoewel het een relatief onbeduidend onderwerp is vind ik het juist wel weer is verfrissend dat het kennelijk toch mogelijk is de bevolking te raadplegen zonder dat het meteen een roeptoeterende circusact word. het zou me niks verbazen als juist door de luwte waarin de enquête heeft plaatsgevonden de mensen die wel hebben gestemd relatief goed ingelicht waren en een rationele keuze op basis van feiten hebben gemaakt. De haters en negatievelingen worden meestal pas geactiveerd nadat ergens een populistische clubje zich met een anti-campagne tegen de gevestigde orde wil profileren. Waarna het dan vervolgens zelden nog over feiten of het eigenlijke onderwerp gaat. Enige wat zoals je al aangeeft misschien wel een beetje apart is idd, is dat (behalve in Duitsland) de journalistiek kennelijk heeft zitten slapen. Maar vraag is of je dat de EU-top aan kan rekenen. Andersom zou ik het met de huidige uitdagingen en problemen die de EU heeft het juist verspilling en een mooi-weer toneelstukje hebben gevonden als ze miljoenen aan belastinggeld hadden stukgeslagen aan TV-spotjes en promotie.
En of het nu voortaan zomertijd of wintertijd moet blijven ben ik nog niet uit maar als dat gedoe met de klok verzetten word afgeschaft is het wat mij betreft al goed. De klok op een halfuur tussen zomer en wintertijd inzetten lijkt me eigenlijk wel een mooie. Iedereen (on)tevreden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door -36- op 13-09-2018 11:41 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 32 Laatste