Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:32
Vooropgesteld, ik ben al geen enorme voorstander van referenda, maar dit slaat alles.

Dit gaat om een referendum/enquete wat nauwelijks opkomst heeft gehad (4,6 miljoen op een totale bevolking van ca. 511 miljoen) Om dan zo'n besluit erdoor drukken, dat kan ik niet democratisch noemen. En dan ook nog een van de weinige zaken waarop de EU behoorlijk is geharmoniseerd weer te laten verschillen.

Dit is volgens mij niet democratisch (want er is geen meerderheid die iets beslist). Dit is opportunistisch.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit besluit had ook genomen kunnen worden zonder enige enquête voooraf. Nu wordt er een keer iets gevraagd, en wordt er zowaar ook nog naar de uitkomst geluisterd, en dan is het weer niet goed. Ik kan hier echt niet bij.

Bericht over deze enquête heeft gewoon in de normale nieuws outlets gestaan (zelf wist ik het door de NOS).

De enquête is gehouden als onderdeel van een onderzoek dat de EC heeft gedaan op verzoek van het parlement en enkele lidstaten. Iedereen die roept dat dit ondemocratisch is gegaan kan zich beter even verdiepen in hoe de EU werkt, want dit heeft niets met het onderwerp zomertijd of wintertijd te maken.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nocalimero schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:10:
Vooropgesteld, ik ben al geen enorme voorstander van referenda, maar dit slaat alles.

Dit gaat om een referendum/enquete wat nauwelijks opkomst heeft gehad (4,6 miljoen op een totale bevolking van ca. 511 miljoen) Om dan zo'n besluit erdoor drukken, dat kan ik niet democratisch noemen. En dan ook nog een van de weinige zaken waarop de EU behoorlijk is geharmoniseerd weer te laten verschillen.

Dit is volgens mij niet democratisch (want er is geen meerderheid die iets beslist). Dit is opportunistisch.
Normaal (zonder referendum) baseert politiek zich op steekproeven van 1000-10000 mensen (als ze daar al naar kijken), maw dan is 4,6 miljoen wel een veel VEEL grotere proef.

Daarbij zijn het voornamelijk Duitsers, wat wat land betreft het meest overeenkomt met Nederland en groot genoeg is om meerdere gebieden/sectoren te vertegenwoordigen.
Ben blij juist dat de Engelsen het niet gaan beslissen of Andorra of het Vaticaan of denk ook poolcirkellanden zoals Noorwegen of Ijsland. (dan had je pas discussie gehad.)

Duitsland is ongeveer het minst eigenwijze land wat er tussen zit. En ligt netjes in het midden van het gebied waar het over gaat.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
Kurkentrekker schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:31:
Dit besluit had ook genomen kunnen worden zonder enige enquête voooraf. Nu wordt er een keer iets gevraagd, en wordt er zowaar ook nog naar de uitkomst geluisterd, en dan is het weer niet goed. Ik kan hier echt niet bij.

Bericht over deze enquête heeft gewoon in de normale nieuws outlets gestaan (zelf wist ik het door de NOS).

De enquête is gehouden als onderdeel van een onderzoek dat de EC heeft gedaan op verzoek van het parlement en enkele lidstaten. Iedereen die roept dat dit ondemocratisch is gegaan kan zich beter even verdiepen in hoe de EU werkt, want dit heeft niets met het onderwerp zomertijd of wintertijd te maken.
In hoeverre geeft de uitkomst van deze enquête/volksraadpleging echt weer hoe mensen in de EU hierover denken? Ik heb daar mijn grote twijfels over.

En als dit is hoe de EU werkt, dan geeft dat behoorlijk goed weer waarom er nauwelijks binding is vanuit de EU bevolking met het EU parlement. Verreweg de meeste inwoners hebben geen weet gehad van deze enquête en hebben dus ook hun stem niet kunnen laten horen.

• nocalimero
enchion schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:35:
[...]

Normaal (zonder referendum) baseert politiek zich op steekproeven van 1000-10000 mensen (als ze daar al naar kijken), maw dan is 4,6 miljoen wel een veel VEEL grotere proef.

Daarbij zijn het voornamelijk Duitsers, wat wat land betreft het meest overeenkomt met Nederland en groot genoeg is om meerdere gebieden/sectoren te vertegenwoordigen.
Ben blij juist dat de Engelsen het niet gaan beslissen of Andorra of het Vaticaan of denk ook poolcirkellanden zoals Noorwegen of Ijsland. (dan had je pas discussie gehad.)

Duitsland is ongeveer het minst eigenwijze land wat er tussen zit. En ligt netjes in het midden van het gebied waar het over gaat.
Maar is deze steekproef representatief voor de EU bevolking? Ik denk het niet.
En zullen we de Duitsers in het vervolg ook maar ons parlement laten kiezen? Ik dacht het niet!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16-05 15:57
Dit zijn dezelfde argumenten die langskomen bij de referenda die we hebben gehad... Misschien die topics niet overnieuw doen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 16:20
nocalimero schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:39:
[...]

En zullen we de Duitsers in het vervolg ook maar ons parlement laten kiezen? Ik dacht het niet!
Ons eigen parlement gaat er nu over. Als dat niet voldoende democratisch voor je is moet je in Den Haag klagen. Als Nederland echt wil dan kan het dwars liggen, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat wij het wel prima vinden. Er is nu alleen een beetje ophef is omdat de EU bij een aantal mensen als een rode lap werkt.

Dit besluit gaat binnen de EU van orgaan naar orgaan naar lidstaat en weer terug naar een orgaan etc etc. Overal zitten Nederlanders aan tafel die dwars kunnen liggen en op een aantal momenten ligt de bal bij ons parlement en/of onze regering. Het is echt een buitengewoon uitgebreide procedure die veel zorgvuldiger is dan hoe dan in de lidstaten zelf gaat.

Zelfs anti Europese partijen als de PVV zijn voor dit voorstel, laten we nou niet doen alsof er zoveel weerstand bestaat tegen dit besluit en dit ons op ondemocratische wijze wordt opgelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 13-09-2018 10:11 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

nocalimero schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:39:
[...]

Dat is hoe een parlementaire democratie werkt. Je stemt 1x keer in de zoveel jaar en de regering gaat vervolgens niet voor iedere poep en scheet apart toestemming van het volk vragen. Kan het mooier, beter en democratischer? Tuurlijk, en daar moet je uiteraard ook naar streven. maar als je heel zwart/wit alles wat niet perfect is meteen als verkeerd en kut afdoet houd je uiteindelijk ook heel weinig goede dingen over.

En nu weer ontopic: Wat is er afgezien van de niet geheel representatieve enquête eigenlijk mis met het afschaffen van het halfjaarlijkse omzetten van de klok? De argumenten waarom het destijds is ingevoerd zijn op zijn best twijfelachtig en de nadelen zijn duidelijk aantoonbaar en heeft iedereen hinder van.

[ Voor 88% gewijzigd door -36- op 13-09-2018 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

-36- schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:05:
[...]
Dat is hoe een parlementaire democratie werkt. Je stemt 1x keer in de zoveel jaar en de regering gaat vervolgens niet voor iedere poep en scheet apart toestemming van het volk vragen. Kan het mooier, beter en democratischer? Tuurlijk, en daar moet je uiteraard ook naar streven. maar als je heel zwart/wit alles wat niet perfect is meteen als verkeerd en kut afdoet houd je uiteindelijk ook heel weinig goede dingen over.

En nu weer ontopic: Wat is er afgezien van de volgens jou niet representatieve enquette eigenlijk mis met het afschaffen van het halfjaarlijkse omzetten van de klok? De argumenten waarom het destijds is ingevoerd zijn op zijn best twijfelachtig en de nadelen zijn overduidelijk en heeft iedereen hinder van.
Beetje een stroman. Ik heb er geen hinder van.

Zomer/wintertijd maakt alleen af en toe mijn werk wat complexer. Klote grafiekjes waarbij data ineens verkeerd staat omdat als je bij 2 uur snachts een uur optelt het nog steeds 2 uur is :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:59:
[...]

Beetje een stroman. Ik heb er geen hinder van.

Zomer/wintertijd maakt alleen af en toe mijn werk wat complexer. Klote grafiekjes waarbij data ineens verkeerd staat omdat als je bij 2 uur snachts een uur optelt het nog steeds 2 uur is :+
Dat jij er geen hinder van hebt kan natuurlijk prima, maar in de onderzoeken die ik eerder aanhaalde staat wel degelijk beschreven dat het voordelen heeft om het hele jaar dezelfde tijd te hanteren. Wat vind je dan van de redenen die daar in staan?

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Er zijn wel mensen die er hinder van ondervinden (ondergetekende is er een van, kan echt niet tegen ritmewisselingen). Mijn oplossing is dus dat ik al jaren niet meedoe met zomer/wintertijd, wat in de ICT met flexibele werktijden helemaal geen probleem hoeft te zijn. Wat mij betreft maakt het afschaffen van zomertijd dan ook helemaal niks uit behalve dat ik minder klokken hoef te verzetten. Overigens sta ik meestal op als de zon opkomt, dat is voor veel mensen in de zomer vroeg maar ik ben een stuk frisser op een natuurlijk ritme. Dan liever 's avonds wat eerder naar bed. Bijkomend voordeel: weinig files.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• mekkieboek
  • Laatst online: 23:56
ph4ge schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:04:
Er is nu alleen een beetje ophef is omdat de EU bij een aantal mensen als een rode lap werkt.
Persoonlijk vind ik de zomer-/wintertijd overgangen juist wel prettig. Afgezien daarvan vind ik de voorgestelde planning wel onnodig strak. Dat had best een jaartje langer kunnen duren om te onderzoeken of er niks onverwacht fout zal gaan.
Zoals eerder gezegd, mijn CV thermostaat schakelt zonder interventie en off-line autonoom over op winter- en zomertijd. Als de fabrikant niet met een update komt (als dat al mogelijk is) moet ik straks ofwel 2 x per jaar de klok bijstellen of ik moet een nieuwe thermostaat kopen. Mijn CV is geen essentieel systeem maar Ik vraag me af of er in de publieke ruimte niet veel meer autonome apparaten / installaties bestaan die iets soortgelijks doen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:47:
[...]

Dat jij er geen hinder van hebt kan natuurlijk prima, maar in de onderzoeken die ik eerder aanhaalde staat wel degelijk beschreven dat het voordelen heeft om het hele jaar dezelfde tijd te hanteren. Wat vind je dan van de redenen die daar in staan?
Tja uiteraard heeft niet wisselen voordelen. Scheelt me ruwweg twee dagen per jaar dat ik wat moeier opsta. En twee dagen dat ik uitgeslapener opsta. Het gaat me tegelijkertijd een 2.5 maand extra in het donker naar mijn werk opleveren. Dus ja, er zitten voordelen aan het afschaffen, maar ik vind het apart wanneer mensen net doen alsof er geen nadelen aan zitten. En ik ben niet de enige die zoveel extra in het donker moet vertrekken, elke scholier in Nederland ook bijvoorbeeld.

Dat is uitgaande van altijd zomertijd. Altijd wintertijd is nog irritanter, en daarom is waarschijnlijk ook een meerderheid daar tegen. Onder de streep vind ik een wintertijd in de winter toch iets lekkerder dan zomertijd, en in de zomer vind ik zomertijd veel handiger. Tot zover waarom ik het huidige systeem dus gewoon prima vind ;). En ik besef dat die weg gaat, en dus heb ik ook overall een voorkeur voor zomertijd, maar het blijft irritant in de winter.

Wat ik vooral zou willen overigens is dat mensen eens fatsoenlijk lezen en niet net doen alsof nu deze enquête gehouden is, en het dan direct door de EU kan worden ingevoerd zonder langs oa het Europarlement te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 13-09-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
mekkieboek schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:53:
[...]

Persoonlijk vind ik de zomer-/wintertijd overgangen juist wel prettig. Afgezien daarvan vind ik de voorgestelde planning wel onnodig strak. Dat had best een jaartje langer kunnen duren om te onderzoeken of er niks onverwacht fout zal gaan.
Zoals eerder gezegd, mijn CV thermostaat schakelt zonder interventie en off-line autonoom over op winter- en zomertijd. Als de fabrikant niet met een update komt (als dat al mogelijk is) moet ik straks ofwel 2 x per jaar de klok bijstellen of ik moet een nieuwe thermostaat kopen. Mijn CV is geen essentieel systeem maar Ik vraag me af of er in de publieke ruimte niet veel meer autonome apparaten / installaties bestaan die iets soortgelijks doen.
Vrijwel elk apparaat heeft een optie DST aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16
https://nos.nl/artikel/22...-door-over-zomertijd.html

De eerste zin "Het kabinet hakt "binnen afzienbare tijd" de knoop door over de vraag of Nederland blijvend de zomertijd gaat aanhouden." lijkt dat men nog maar 2 keuzes overweegt; altijd zomertijd of het huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
sewer schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:32:
https://nos.nl/artikel/22...-door-over-zomertijd.html

De eerste zin "Het kabinet hakt "binnen afzienbare tijd" de knoop door over de vraag of Nederland blijvend de zomertijd gaat aanhouden." lijkt dat men nog maar 2 keuzes overweegt; altijd zomertijd of het huidige systeem.
Verder is het artikel staat het duidelijker: De keuze is of de zomer- of wintertijd wordt aangehouden, niet of de zomertijd of wisselende tijd wordt aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:33:
[...]

Vrijwel elk apparaat heeft een optie DST aan/uit.
En met DST uit blijf je hangen in wintertijd? :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:08

Fiber

Beaches are for storming.

YakuzA schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:05:
[...]

En met DST uit blijf je hangen in wintertijd? :P
Of in de tijd(zone) die je hebt ingesteld. Valt dus wel goed te krijgen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend7
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09-2024
Naast alles zo laten, wintertijd en zomertijd zie ik nog een 4e optie. 1 keer een half uur verzetten en het daarbij laten, dus tussen zomer- en wintertijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Theoretisch is dat een optie natuurlijk, er zijn een handjevol landen die dat ook hebben gedaan. In de praktijk denk ik dat het de handel wel onhandiger gaat maken als we dan uiteindelijk 6 tijdzones in de EU gaan krijgen wanneer landen op het half uur nauwkeurig mogen gaan kiezen welke tijdzone ze willen. Daarbovenop zal alle apparatuur die zelf tijd synchroniseert en waar je de tijdzone moet instellen, en die geen firmware updates krijgt, dan rijp zijn voor de vuilnisbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
nocalimero schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:38:
[...]

In hoeverre geeft de uitkomst van deze enquête/volksraadpleging echt weer hoe mensen in de EU hierover denken? Ik heb daar mijn grote twijfels over.

En als dit is hoe de EU werkt, dan geeft dat behoorlijk goed weer waarom er nauwelijks binding is vanuit de EU bevolking met het EU parlement. Verreweg de meeste inwoners hebben geen weet gehad van deze enquête en hebben dus ook hun stem niet kunnen laten horen.
Ik als Euro sceptisch persoon zie het net andersom. Eindelijk nemen ze een keer de mening van het klootjesvolk serieus. Een "echte" EU oplossing was inderdaad onderzoek op onderzoek geweest zonder ook maar iets te doen, of ze hadden met de "day light savings" fabeltjes botweg nee gezegd.

Voor de verandering heeft de EU een paar pluspunten gescoord bij mij. Zeker ook doordat ze nu wel doorpakken. Dat is ook niet iets waar je de EU vaak van kunt betichten.

En verder vinden de meeste mensen die ik spreek (ja een echte n=1) het niet zo interressant of het nou zomer of wintertijd word, Als het ellendige verzetten maar ophoud. Dat is waar mensen namelijk last van hebben.
Daarbovenop zal alle apparatuur die zelf tijd synchroniseert en waar je de tijdzone moet instellen, en die geen firmware updates krijgt, dan rijp zijn voor de vuilnisbak
Je bedoelt al die FM (wekker)radios die straks bij bosjes ingeleverd gaan worden ivm met het uitzetten van een bepaald signaal?
En nu moet ik ook alle niet gesynchroniseerde klokken handmatig bijzetten na de zomer/wintertijd wissel. Niks nieuws onder de zon.

[ Voor 24% gewijzigd door arbraxas op 18-09-2018 15:16 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:17
arbraxas schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:51:
Je bedoelt al die FM (wekker)radios die straks bij bosjes ingeleverd gaan worden ivm met het uitzetten van een bepaald signaal?
Que :?.

Kan daar niks over vinden, lijkt me niet echt handig. Heb je daar een bron van?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
De verwachting is dat tussen 2020 en 2023 FM word uitgezet ten faveure van DAB+
Officieel is er nog geen datum geprikt. (En van mij persoonlijk hoeft het ook niet. Nog geen echt positieve ervaringen met DAB+ waar ik woon)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

ik ben voor wintertijd. dat is beter voor de mens:
A quarter of the world’s population is subjected to summer time every year. Thanks to this measure, which was introduced in the twentieth century, we can enjoy daylight longer on summer nights. However, not much was known thus far about the effects of this changing of the clock on the human body. Scientists from the University of Groningen and the Ludwig-Maximilians-Universität Munich have now proven that summer time has prolonged and rather serious effects on our biological clocks. Their results are published in this week’s Current Biology.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:35
arbraxas schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:36:
Officieel is er nog geen datum geprikt. (En van mij persoonlijk hoeft het ook niet. Nog geen echt positieve ervaringen met DAB+ waar ik woon)
We hebben sinds 3 jaar een auto met DAB+ en het signaal is slechter dan FM qua bereik. Geluid is wel beter, maar het hapert gewoon heel vaak en het viel me op dat richting het oosten van het land het vaak ook niet werkt.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 10:19

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Mijn ervaring met DAB+ is echt slecht, gelijk aan jouw ervaring.

Maar goed ik verwacht dat het of beter word of dat er een ander alternatief komt voordat ze dit doorvoeren. TV signalen zijn destijds ook plotseling uit de ether gehaald, daardoor kan ik geen TV meer kijken in mijn BMW met de standaard apperatuur ;(

Asus Zenbook i7 256gb

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Belgische politiek zou het in elk geval fijn vinden als de Benelux tot een gezamenlijke beslissing komt.
Op de Europese top in Salzburg laat premier Michel weten dat de Benelux gezamenlijk ‘een vorm van volksraadpleging’ wil houden over de keuze tussen winter- of zomertijd. Daarover zijn Michel en zijn Nederlandse en Luxemburgse collega’s Mark Rutte en Xavier Bettel het eens.

Voor de regeringen van de Benelux een standpunt innemen over de kwestie, willen ze dus ‘naar de bevolking luisteren’. ‘Het is onze prioriteit om één gemeenschappelijke beslissing te nemen en daar ook een aantal buurlanden bij te betrekken’, zegt Michel. ‘Denk aan Frankrijk, Duitsland en Italië.’

Premier Michel kondigde eerder overleg aan met de drie landen van de Benelux. ‘Het zou absurd zijn om binnen de Benelux verschillende keuzes te maken’, zei hij eerder.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 20-09-2018 12:21 ]

March of the Eagles

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:15

RayNbow

Kirika <3

Ik zie niet zo snel waar in het artikel er gemeld wordt dat het "beter is voor de mens"?

Een ander onderzoek bekeek of DST invloed had op hartfalen:

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:20:
De Belgische politiek zou het in elk geval fijn vinden als de Benelux tot een gezamenlijke beslissing komt.

[...]
Ik vind het eigenlijk absurd om binnen Europa verschillende keuzes te maken, ipv als een geheel. :P

Ook vind ik het frappant dat er na het afschaffen van het referendum, war geen referndum voor gehouden is er wel hierover, iets triviaals, een referendum gehouden wordt 8)7

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 15:50

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

anandus schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:49:
Ook vind ik het frappant dat er na het afschaffen van het referendum, war geen referndum voor
gehouden is er wel hierover, iets triviaals, een referendum gehouden wordt 8)7
Hoe kom je erbij dat het een referendum is? Hij zegt "een vorm van volksraadpleging", dat impliceert nog niet dat het een referendum wordt. Volgens een woordvoerder van Rutte is het dat ook niet:
Een woordvoerder van Rutte zegt dat die volksraadpleging zeker niet zal lijken op een referendum.

[..]

Een woordvoerder van Rutte zegt dat niet is afgesproken dat er een Benelux-brede volksraadpleging zal komen. Ze zegt dat de Nederlandse regering alleen van plan is om via focusgroepen en belangengroeperingen te peilen of Nederland voor invoering van zomer- of wintertijd is.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 20-09-2018 13:34 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 21:57

TMoose

Mooooooose !!

anandus schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:49:
Ik vind het eigenlijk absurd om binnen Europa verschillende keuzes te maken, ipv als een geheel. :P
Dat dus.

Helemaal als je bedenkt dat de Europese UNIE de boel zo laat versnipperen.

Waarschijnlijk is het vooral bedoeld als symbool. Kijk toch eens hoeveel eigen inbreng de lidstaten wel niet hebben...

[ Voor 30% gewijzigd door TMoose op 20-09-2018 13:39 ]

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Van de andere kant is er ook nogal verschil tussen de beleving van zomer/wintertijd in Denemarken of Zuid-Italie.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
.oisyn schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:33:
[...]

Hoe kom je erbij dat het een referendum is? Hij zegt "een vorm van volksraadpleging", dat impliceert nog niet dat het een referendum wordt. Volgens een woordvoerder van Rutte is het dat ook niet:

[...]
Maar zelfs als het wel een referendum zou worden, waarom niet? Dat het huidige raadgevende referendum die met handtekeningen kan worden aangevraagd wordt afgeschaft betekend niet dat regering geen referendum zou kunnen uitschrijven. En een referendum over de tijdszone die voorkeur heeft vind ik logischer dan eentje over een random handelsverdrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, en als de EU voor alle landen zou beslissen krijgen we weer discussies dat Brussel teveel macht heeft etc.
incaz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:57:
Van de andere kant is er ook nogal verschil tussen de beleving van zomer/wintertijd in Denemarken of Zuid-Italie.
^^ De EU bestrijkt een te groot oppervlakte op de wereldbol om dit overal gelijk te kunnen trekken.

Daarnaast hebben we binnen Europa sowieso al met verschillende tijdzones te maken. Voor een vakantie naar Ierland, Portugal, Finland of Griekenland moet de klok ook verzet worden, zomertijd of niet. In het ergste geval moeten we straks de klok verzetten wanneer we op vakantie naar Spanje gaan.

Ik ben al lang blij dat het verzetten van de klok in eigen land afgeschaft wordt. Vakanties neem ik er voor lief bij.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat en waar je in de huidige tijdzone zit. UTC+1 loopt nu van de grens Portugal <> Spanje (en een stuk Spanje erboven dat een andere tijdzone heeft dan Portugal, terwijl steden in Portugal oostelijker kunnen liggen dan Spaanse) tot de grens met Oekraïne/Roemenië. Eigenlijk overspant het nu twee tijdzones.

• Joris748
  • Laatst online: 00:25
Ik ben voorstander van het afschaffen van het 2x per jaar verzetten van de klok. Het meest logische lijkt het me dan om de standaardtijd (Centraal-Europese Tijd) aan te houden.

Om na het werk langer van daglicht te kunnen profiteren, is het misschien wel handig dat iedereen in Nederland zijn agenda met 30 minuten vervroegt. 30 minuten vroeger beginnen met werken, de scholen 30 minuten vroeger laten beginnen.
Señor Sjon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:12:
Dat en waar je in de huidige tijdzone zit. UTC+1 loopt nu van de grens Portugal <> Spanje (en een stuk Spanje erboven dat een andere tijdzone heeft dan Portugal, terwijl steden in Portugal oostelijker kunnen liggen dan Spaanse) tot de grens met Oekraïne/Roemenië. Eigenlijk overspant het nu twee tijdzones.
Eigenlijk zelfs drie:

GMT/WET (UTC)
CET (UTC+1)
OET (UTC+2)

[ Voor 37% gewijzigd door Joris748 op 20-09-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sissors schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:09:
[...]

Maar zelfs als het wel een referendum zou worden, waarom niet?
Ik ben niet tegen een referendum voor zoiets (en ben het totaal eens met wat je zegt), mijn punt was dat de aanname werd gemaakt dat er een referendum zou komen. Die komt er niet, als ik de woorvoerder mag geloven ;)

[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 20-09-2018 14:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dus ik moet over een jaar of twee naar een nieuwe auto gaan kijken? :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:39:
Ik ben voorstander van het afschaffen van het 2x per jaar verzetten van de klok. Het meest logische lijkt het me dan om de standaardtijd (Centraal-Europese Tijd) aan te houden.

Om na het werk langer van daglicht te kunnen profiteren, is het misschien wel handig dat iedereen in Nederland zijn agenda met 30 minuten vervroegt. 30 minuten vroeger beginnen met werken, de scholen 30 minuten vroeger laten beginnen.

[...]

Eigenlijk zelfs drie:

GMT/WET (UTC)
CET (UTC+1)
OET (UTC+2)
China heeft ook 1 tijdzone en die bestrijkt er eigenlijk 5. Dus een tijdzone in heel Europa moet mijns inziens kunnen en zou mijns inziens beter zijn inderdaad.

Wel niet de scholen 30 minuten vroeger laten beginnen btw. Slaap is extreem belangrijk en kinderen krijgen daar al te weinig tijd voor eigenlijk in onze maatschappij tegenwoordig.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 08:10

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:50:
[...]

Dus ik moet over een jaar of twee naar een nieuwe auto gaan kijken? :D
Ik denk dat de radio omroepen een heleboel luisteraars kwijtraken :p
incaz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:57:
Ik weet dat mijn moeder blij zou zijn als de wintertijd afgeschaft zou worden en m'n schoonmoeder de zomertijd. De ene woont in Hongarije, de andere in Spanje.
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:39:
Ik weet wel dat wanneer wij het hele jaar de zomertijd (UTC+2) zouden hebben, ik wel degelijk mijn ritme ga aanpassen en een uur eerder ga beginnen.
Vincentio schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:57:
[...]
Wel niet de scholen 30 minuten vroeger laten beginnen btw. Slaap is extreem belangrijk en kinderen krijgen daar al te weinig tijd voor eigenlijk in onze maatschappij tegenwoordig.
Vroeger beginnen en dus ook vroeger naar bed natuurlijk!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Joris748
Vincentio schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:57:
[...]

China heeft ook 1 tijdzone en die bestrijkt er eigenlijk 5. Dus een tijdzone in heel Europa moet mijns inziens kunnen en zou mijns inziens beter zijn inderdaad.
1 tijdzone gooit het natuurlijke ritme van mensen wel enorm in de war. Als je het verzetten van de klok, mede vanwege gezondheidseffecten, afschaft, dan moet je de situatie niet verergeren door het instellen van 1 tijdzone.
Betekent natuurlijk ook dat de kinderen een half uur eerder naar bed gaan en RTL Late Night een half uur eerder begint ;)

• Vincentio
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:16:
[...]

1 tijdzone gooit het natuurlijke ritme van mensen wel enorm in de war. Als je het verzetten van de klok, mede vanwege gezondheidseffecten, afschaft, dan moet je de situatie niet verergeren door het instellen van 1 tijdzone.

[...]

Betekent natuurlijk ook dat de kinderen een half uur eerder naar bed gaan en RTL Late Night een half uur eerder begint ;)
Grootste challenge dan voor "Nederlanders" is een half uur eerder eten denk ik :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:59:
*knip*
Ik weet wel dat wanneer wij het hele jaar de zomertijd (UTC+2) zouden hebben, ik wel degelijk mijn ritme ga aanpassen en een uur eerder ga beginnen.
*knip*
Dat zou logischer zijn als we het hele jaar wintertijd hebben (UTC+1) :)

Zomertijd vs. Wintertijd

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 21-09-2018 08:48 . Reden: Tabel aangepast, tijden waren niet correct ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:45:
[...]

[Afbeelding: Zomertijd vs. Wintertijd]
??

Ik meende toch echt me te herinneren dat met de zomertijd de klok een uur vooruit gaat. Dus als ik (in de zomer) de wintertijd aan wil houden, moet ik een uur eerder opstaan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:50:
[...]

??

Ik meende toch echt me te herinneren dat met de zomertijd de klok een uur vooruit gaat. Dus als ik (in de zomer) de wintertijd aan wil houden, moet ik een uur eerder opstaan.
Ik kwam er ook niet uit, daarom dit overzichtje gemaakt. Als we wintertijd aanhouden, wordt het in de zomer een uur eerder licht en wordt het een uur vroeger donker.

Toen ik nog een kind was, mochten wij zodra de klok verzet was naar zomertijd, 's avonds weer op straat spelen.

Kan natuurlijk ook dat ik de plank totaal mis sla 7(8)7 Correct me if I'm wrong ;)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:55:
[...]

Ik kwam er ook niet uit, daarom dit overzichtje gemaakt. Als we wintertijd aanhouden, wordt het in de zomer een uur eerder licht en wordt het een uur vroeger donker.
Dat klopt. En als we zomertijd aanhouden, wordt het in de winter een uur later licht en een uur later donker. Ik ben een ochtendmens en heb absoluut niets aan dat extra uur 's avonds in de zomer. Ik heb juist wel heel veel aan dat uur in de ochtend in de de winter. Nu is dat heel lastig omdat ik mijn werktijden er niet op kan aanpassen (ja, vandaag begin ik een uur vroeger!). Maar als we geen switch moment meer hebben, is dat natuurlijk een stuk makkelijker. Gewoon de klok om 5 uur zetten, het hele jaar door, ipv 6 uur (of op 6 uur laten staan indien we onze natuurlijke tijd een beetje aanhouden).

• Joris748
Als de stemming op NU.nl een voorbode is van de uitslag, hoop ik niet dat het via een volksraadpleging bepaald wordt of we permanent naar zomertijd (UTC+2) of naar wintertijd (UTC+1) gaan. Hopelijk maken we een keuze op basis van wetenschappelijke feiten.

Ter info: voor WO2 zaten we in Nederland op UTC +20 minuten. Dan voelt permanent UTC+2 wel heel gekunsteld en onnatuurlijk aan.

• Sissors
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:00:
[...]

Dat klopt. En als we zomertijd aanhouden, wordt het in de winter een uur later licht en een uur later donker. Ik ben een ochtendmens en heb absoluut niets aan dat extra uur 's avonds in de zomer. Ik heb juist wel heel veel aan dat uur in de ochtend in de de winter. Nu is dat heel lastig omdat ik mijn werktijden er niet op kan aanpassen (ja, vandaag begin ik een uur vroeger!). Maar als we geen switch moment meer hebben, is dat natuurlijk een stuk makkelijker. Gewoon de klok om 5 uur zetten, het hele jaar door, ipv 6 uur (of op 6 uur laten staan indien we onze natuurlijke tijd een beetje aanhouden).
Daarmee behoor je echter tot de minderheid in Nederland. Veruit meeste mensen gaan ook met zomertijd pas lang na zonsondergang slapen.

@Joris748 , want +20 lijkt wel heel natuurlijk? En omdat iets voor WW2 het geval was moeten we dat nu weer willen? Ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat er permanent zomertijd gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 20-09-2018 16:28 ]

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Sissors schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:26:
[...]

Daarmee behoor je echter tot de minderheid in Nederland. Veruit meeste mensen gaan ook met zomertijd pas lang na zonsondergang slapen.

@Joris748 , want +20 lijkt wel heel natuurlijk? En omdat iets voor WW2 het geval was moeten we dat nu weer willen? Ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat er permanent zomertijd gaan doen.
Helaas ik ook. Ik ben echt een ochtendmens. Liefst om 6:00 op en om 22:00 naar bed.... :(

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 13:33

Ravefiend

Carpe diem!

Als toevoeging nog even een interview met onze Belgische premier:
https://www.vrt.be/vrtnws...en-over-omschakeling-naa/

• Sissors
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:29:
[...]

Helaas ik ook. Ik ben echt een ochtendmens. Liefst om 6:00 op en om 22:00 naar bed.... :(
Dan maakt het toch niet heel veel voor je? Het is niet alsof zonsondergang pas om 23:00 is met zomertijd. Als je nou om 21:00 ging slapen, ja dan begrijp ik voordeel van wintertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Sissors schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:26:
[...]

Waarom denk je dat we van oudsher vroeg begonnen met werken en vroeg klaar waren? Fabrieken begonnen om half 8 en gingen om 16 uur uit. We zijn onze werkdag steeds later begonnen, omdat het 's avonds toch lang genoeg licht was om sociale activiteiten te ontplooien.

Al vele jaren is het heel logisch om een tijdzone te kiezen, waarbij de zon rond 12.00u op zijn hoogste punt staat. Vervolgens zouden we ons dagritme hierop aan moeten passen.

Stel dat je nu om 8:30u begint met werken, dan zou je bij permanente wintertijd (UTC+1) om 7.30u moeten beginnen en bij UTC +30 minuten zelfs om 7:00u.

Ergo, vanwege de zomertijd begint onze werkdag structureel een uur te laat (waardoor we 's avonds het uur extra daglicht nodig hebben).

• Señor Sjon
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:45:
[...]

Hoe kom je aan die tijden?

Deze tabel laat heel wat andere tijden zien: http://www.zonsondergangt...l-zonsondergang-2018.html
(hier staan zomer/wintertijd nog wel in), maar zonsondergang scheelt met correctie ook nog een halfuur op 21-6

• Sissors
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:42:
[...]

Waarom denk je dat we van oudsher vroeg begonnen met werken en vroeg klaar waren? Fabrieken begonnen om half 8 en gingen om 16 uur uit. We zijn onze werkdag steeds later begonnen, omdat het 's avonds toch lang genoeg licht was om sociale activiteiten te ontplooien.

Al vele jaren is het heel logisch om een tijdzone te kiezen, waarbij de zon rond 12.00u op zijn hoogste punt staat. Vervolgens zouden we ons dagritme hierop aan moeten passen.

Stel dat je nu om 8:30u begint met werken, dan zou je bij permanente wintertijd (UTC+1) om 7.30u moeten beginnen en bij UTC +30 minuten zelfs om 7:00u.

Ergo, vanwege de zomertijd begint onze werkdag structureel een uur te laat (waardoor we 's avonds het uur extra daglicht nodig hebben).
Nog steeds vind ik het een zwak argument dat de klok naar wintertijd zou moeten omdat het vroeger ook zo was.

Maar tenzij ik je verkeerd begrijp, vind jij dus dat de klok naar wintertijd, of zelfs UTC zou moeten (ik hoop toch niet dat je serieus meent om naar UTC+20m te gaan, als elk land, of hell elke provincie, zo'n geintje gaat uithalen wordt het één grote chaos in Europa qua tijd), en tegelijk moeten we 1-2 uur eerder gaan werken en weer stoppen met werken.

Maar waarom dan? Netto veranderd er dan dus niks tov de huidige situatie. Je verschuift alleen alles. Zodat zon om 12 uur op zijn hoogste punt is, omdat dat vroeger ook zo was? Anyway, gezien de meeste polls die ik heb gezien moet je maar een uurtje later gaan werken, want zomertijd lijkt populairst. Ondanks dat 80 jaar geleden het anders was...

• Joris748
Señor Sjon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:42:
[...]

Deze tabel laat heel wat andere tijden zien: http://www.zonsondergangt...l-zonsondergang-2018.html
(hier staan zomer/wintertijd nog wel in), maar zonsondergang scheelt met correctie ook nog een halfuur op 21-6
Ik zal mijn bron er nog eens op naslaan en indien nodig de tabel aanpassen.

De algehele strekking klopt wel, met wintertijd zitten we op UTC+1 en met zomertijd op UTC+2.
Sissors schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:46:
[...]

Nog steeds vind ik het een zwak argument dat de klok naar wintertijd zou moeten omdat het vroeger ook zo was.

Maar tenzij ik je verkeerd begrijp, vind jij dus dat de klok naar wintertijd, of zelfs UTC zou moeten (ik hoop toch niet dat je serieus meent om naar UTC+20m te gaan, als elk land, of hell elke provincie, zo'n geintje gaat uithalen wordt het één grote chaos in Europa qua tijd), en tegelijk moeten we 1-2 uur eerder gaan werken en weer stoppen met werken.

Maar waarom dan? Netto veranderd er dan dus niks tov de huidige situatie. Je verschuift alleen alles. Zodat zon om 12 uur op zijn hoogste punt is, omdat dat vroeger ook zo was? Anyway, gezien de meeste polls die ik heb gezien moet je maar een uurtje later gaan werken, want zomertijd lijkt populairst. Ondanks dat 80 jaar geleden het anders was...
Waarom zou je van de conventie af willen stappen dat de zon rond 12.00u op zijn hoogste punt staat?

Ik zou niet naar een tijdzone UTC +20 minuten of +30 minuten willen. Wat ik aan probeer te geven is dat volgens de geldende conventie we in Nederland op UTC+20 minuten zitten.
In mijn ogen zou de discussie moeten zijn of we UTC of UTC+1 aan zouden moeten houden. UTC+2 zit ruim 1,5 uur van de eerder genoemde conventie af.
Ik zou dan kiezen voor UTC+1, vanwege onze relatie met bijvoorbeeld Duitsland. En daarna ervoor willen pleiten om ons dagritme aan te passen op permanent UTC+1. Zo hebben de mensen die graag zomertijd willen behouden, nog iets aan hun zomeravond ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 20-09-2018 17:02 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 22:17
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:42:
[...]

In Duitsland werkt men gemiddeld genomen inderdaad een uur eerder. Werktijden van 7 tot 16u zijn daar heel normaal. Maar men ligt dan ook verder naar het oosten.
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:25:
Hopelijk maken we een keuze op basis van wetenschappelijke feiten.
De wetenschap is er al uit: wintertijd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• enchion
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:00:
[...]

In Duitsland werkt men gemiddeld genomen inderdaad een uur eerder. Werktijden van 7 tot 16u zijn daar heel normaal. Maar men ligt dan ook verder naar het oosten.
Dus binnen dezelfde tijdzone heb je al 2 landen die er in z`n totaliteit een andere tijd op na houden.

Het maakt dus niks uit wlke we kiezen over een aantal jaar is alles hier afgestemd op de zon.

Veel mensen in onze economie zijn nl boeren+mensen die daglicht nodig hebben tijdens werk, sporters, werklozen, mensen die openbaar vervoer doen, mensen die vrij hebben in weekend en andere vrije dagen, pensionado`s, bejaarden, vrijwilligers, kleuters, huismoeders, mensen met eigen bedrijf, politici, mensen die in een shift dag nacht werken.
En dat samen met medewerkers bij bedrijven die gewoon wel makkelijk kunnen vragen om eerder/later met hun werk te beginnen.

Een grote groep mensen dus die gewoon opstaan wanneer ze zelf willen en voor alle anderen gewoon doodleuk gaan bepalen wanneer de zon opkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door enchion op 20-09-2018 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Met die laatste groep doel je dus op iedereen die z'n bed niet uit kan komen en nu dus zomertijd wil? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sissors
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:57:
[...]

Ik zal mijn bron er nog eens op naslaan en indien nodig de tabel aanpassen.

De algehele strekking klopt wel, met wintertijd zitten we op UTC+1 en met zomertijd op UTC+2.

[...]

Waarom zou je van de conventie af willen stappen dat de zon rond 12.00u op zijn hoogste punt staat?

Ik zou niet naar een tijdzone UTC +20 minuten of +30 minuten willen. Wat ik aan probeer te geven is dat volgens de geldende conventie we in Nederland op UTC+20 minuten zitten.
In mijn ogen zou de discussie moeten zijn of we UTC of UTC+1 aan zouden moeten houden. UTC+2 zit ruim 1,5 uur van de eerder genoemde conventie af.
Ik zou dan kiezen voor UTC+1, vanwege onze relatie met bijvoorbeeld Duitsland. En daarna ervoor willen pleiten om ons dagritme aan te passen op permanent UTC+1. Zo hebben de mensen die graag zomertijd willen behouden, nog iets aan hun zomeravond ;)
De 'conventie' dus waar we 80 jaar geleden al vanaf zijn gestapt? Waarom zouden we daar weer naar terug moeten gaan? Ik hoop toch op betere argumenten dan dat we wintertijd, of zelfs UTC, moeten kiezen omdat we dat tot 80 jaar geleden ook hadden.

Hoewel zijn conclusie denk ik wel erg kort door de bocht is, heeft @alexbl69 toch een beter argument. Daarom ben ik dan ook voorstander van wintertijd, in de winter. Maar in de zomer zit ik daar echt niet op te wachten, dus als we niet het huidige systeem houden wordt het voor mij een keuze tussen twee kwaden, waarbij permanent zomertijd voor mij de voorkeur heeft vanwege extra tijd licht 's avonds in de zomer die nuttig besteed kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 20-09-2018 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:34
met Zomertijd (UTC+2) is het in de winter veel te lang donker, en zeer vermoeiend voor schoolgangers. Dan moet ook iedereen later gaan beginnen. Schiet je daar nou echt iets mee op?

Ik ben voor de gewone, natuurlijke, wintertijd.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewoon tijd afschaffen. Al dat gestress weg omdat iedereen om een bepaalde tijd ergens moet/wil zijn. Weg met die dwangbuis, lang leve de vrijheid. :P

Maar goed, het wordt in NL weer democratisch besloten door Mark R. begrijp ik. Want we hebben als burgers er niets over te zeggen, we hebben immers gestemd en that's it. Nou, ik wil toch mijn democratisch recht laten spreken voor wintertijd.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Gonadan

Gonadan

Sissors schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:47:
De 'conventie' dus waar we 80 jaar geleden al vanaf zijn gestapt? Waarom zouden we daar weer naar terug moeten gaan? Ik hoop toch op betere argumenten dan dat we wintertijd, of zelfs UTC, moeten kiezen omdat we dat tot 80 jaar geleden ook hadden.
Die noemt hij dan ook gewoon. Beetje flauw om op 'vroeger' blijven hameren ook al is dat het argument niet, heeft een stropop idee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• enchion
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:34:
Met die laatste groep doel je dus op iedereen die z'n bed niet uit kan komen en nu dus zomertijd wil? :?
Eerlijk gezegd geen idee hoe jij Nederlands interpreteert.

Ik had het gezamelijk over 1 groep.
(mensen die niet vastzitten aan een bepaalde tijd, en dat die groep best groot is en daardoor genoeg invloed heeft zodat de rest daar uiteindelijk in mee zal gaan)

• Gonadan

Gonadan

enchion schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:57:
Eerlijk gezegd geen idee hoe jij Nederlands interpreteert.
Het is nogal een uitdaging met zo'n warrig verhaal, dat geef ik toe
Ik had het gezamelijk over 1 groep.
(mensen die niet vastzitten aan een bepaalde tijd, en dat die groep best groot is en daardoor genoeg invloed heeft zodat de rest daar uiteindelijk in mee zal gaan)
Alleen is die groep het niet echt unaniem eens over de beste tijd geloof ik. Maar ik begrijp dat jij vind dat de groep die wel afhankelijk is van daglicht de nieuwe tijd zou moeten bepalen? Want dat ben ik dan met je eens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sissors
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:36:
[...]

Die noemt hij dan ook gewoon. Beetje flauw om op 'vroeger' blijven hameren ook al is dat het argument niet, heeft een stropop idee.
Ik heb het nog een keer doorgelezen, maar zijn hele argument gaat erover omdat het de conventie was. Wat gewoon een ander woord is omdat we het altijd zo doen. En dat is de laatste 80 jaar niet meer het geval geweest, dus blijft ik dat een belabberd argument vinden.

• enchion
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:47:
[...]

Het is nogal een uitdaging met zo'n warrig verhaal, dat geef ik toe

[...]

Alleen is die groep het niet echt unaniem eens over de beste tijd geloof ik. Maar ik begrijp dat jij vind dat de groep die wel afhankelijk is van daglicht de nieuwe tijd zou moeten bepalen? Want dat ben ik dan met je eens.
Niet moet bepalen maar gaat bepalen.

Huisvrouwen kopen om 2 uur voor zon op hoogste punt de boodschappen, de winkel past zich daaraan aan door medewerkers op het drukte punt aanwezig te zijn, vraagt ook de aanlevering van de produkten daar weer een uur of 2 voor te brengen, het distributiecentrum moet dus weer een uur daarvoor beginnen, de producent van de produkten moet dan ook iets klaar hebben staan voordat het naar het produktiecentrum kan, de producent gebruikt grondstoffen die weer van de melkboer afkomen die weer van de zonnetijd afhankelijk is.

Economie is een kettingreactie, als er 1 groep is die niet beweegt tov de zontijd dan gaat de rest zich daar uiteindelijk aan aan moeten passen.

Maw zomer of wintertijd maakt helemaal geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03
Jammer dat het referendum is afgeschaft. Voor zoiets had men in elk geval een goed idee van de wensen van de bevolking kunnen krijgen. Niet dat men daar dan ook maar enige boodschap aan zou hebben in Den Haag...

Ik persoonlijk heb liever zomertijd. Boeiend dat je vroeg in de morgen onderweg naar werk/school in het donker zit... Liever dat dan op te terugweg alles donker is.

Wat ik vermoed, is dat men onderzoek zal doen (indien dat nog niet is gebeurd) en de keuze puur en alleen op economische grond zal maken. Indien één tijdzone ook maar 0.5% meer inkomsten aan zou geven in de verwachtingen zal het besluit makkelijk worden voor de politiek.

Althans dat is wat ik vermoed wat er zal gebeuren.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Thalaron schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:12:
Jammer dat het referendum is afgeschaft. Voor zoiets had men in elk geval een goed idee van de wensen van de bevolking kunnen krijgen. Niet dat men daar dan ook maar enige boodschap aan zou hebben in Den Haag...

Ik persoonlijk heb liever zomertijd. Boeiend dat je vroeg in de morgen onderweg naar werk/school in het donker zit... Liever dat dan op te terugweg alles donker is.

Wat ik vermoed, is dat men onderzoek zal doen (indien dat nog niet is gebeurd) en de keuze puur en alleen op economische grond zal maken. Indien één tijdzone ook maar 0.5% meer inkomsten aan zou geven in de verwachtingen zal het besluit makkelijk worden voor de politiek.

Althans dat is wat ik vermoed wat er zal gebeuren.
Enige deel van het onderwerp wat geschikt is voor een referendum, is de vraag of men door wil gaan met twee keer per jaar de klok verzetten.

De vraag of we permanent naar UTC, UTC+1 of UTC+2 moeten is al te complex. Daarvoor is een uitgebreide enquête meer geschikt. Het lijkt me niet goed dat de meerderheid die het niet boeit dat je ‘s ochtends langer in het donker zit, het bepaalt voor de minderheid die ‘s ochtends afhankelijk is van daglicht. Als je met die mensen begaan bent, kun je beter voorstander zijn van wintertijd (UTC+1) of zelfs UTC.

Als je in de zomer ‘s avonds langer het daglicht wil benutten, kun jij je dag een uur eerder beginnen. Om toch aan je nachtrust toe te komen, is het wel handig dat RTL Late Night een uur eerder begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:31:
[...]
Als je in de zomer ‘s avonds langer het daglicht wil benutten, kun jij je dag een uur eerder beginnen. Om toch aan je nachtrust toe te komen, is het wel handig dat RTL Late Night een uur eerder begint.
Wat kan mij die RTL Late Night schelen? Als jij nu om 8 uur op staat en om 2 uur naar bed gaat, maakt dat toch helemaal niets ut hoe laat RTL Late Night begint (zou niet eens weten wat het is...) Het enige verschil is dat je met zomertijd tot 11 uur zonlicht hebt, en met wintertijd tot 10 uur. Daarna blijft het nog uren doorschemeren, kun je lekker genieten van die lichtjes in je tuin (oh nee, want je moet TV kijken), en dan naar bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:54:
[...]

Wat kan mij die RTL Late Night schelen? Als jij nu om 8 uur op staat en om 2 uur naar bed gaat, maakt dat toch helemaal niets ut hoe laat RTL Late Night begint (zou niet eens weten wat het is...) Het enige verschil is dat je met zomertijd tot 11 uur zonlicht hebt, en met wintertijd tot 10 uur. Daarna blijft het nog uren doorschemeren, kun je lekker genieten van die lichtjes in je tuin (oh nee, want je moet TV kijken), en dan naar bed.
Mijn voorbeeld van RTL Late Night is illustratief bedoeld :O Je mag helemaal zelf weten wat je met je avond doet. Maar de nadelen voor de voorstanders van zomertijd zijn te ondervangen, door het hele dagritme met een uur te vervroegen. Door de dag een uur eerder te beginnen en een uur eerder gaan te slapen verandert er helemaal niets voor hun. Daarvoor zullen scholen, bedrijven, (sport)verenigingen, omroepen, etc ook allemaal een uur mee moeten bewegen. Kost in het begin veel moeite, maar is denk ik voor iedereen op lange termijn beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Joris748 Dan kunnen de wintertijdmensen toch net zo goed een uur later beginnen als het permanent zomertijd wordt?
Thalaron schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:12:
Jammer dat het referendum is afgeschaft.
Het referendum is niet afgeschaft, de mogelijkheid voor het volk om er een te forceren is afgeschaft.

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Señor Sjon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:42:
[...]

Tijden leken inderdaad niet te kloppen. Heb de tabel aangepast met de tijden van de site die jij hebt gegeven.

Zomertijd vs. Wintertijd
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:47:
@Joris748 Dan kunnen de wintertijdmensen toch net zo goed een uur later beginnen als het permanent zomertijd wordt?

[...]

Het referendum is niet afgeschaft, de mogelijkheid voor het volk om er een te forceren is afgeschaft.
'Wintertijdmensen' leven meer met het daglicht mee, dan 'zomertijdmensen'. Daarom is het voor die mensen veel lastiger om het schema aan te passen.

[ Voor 39% gewijzigd door Joris748 op 21-09-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Joris748 op 21-09-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

We volgen gewoon de Belgen, daar mogen ze kiezen las ik van de week ergens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:50:
'Wintertijdmensen' leven meer met het daglicht mee, dan 'zomertijdmensen'. Daarom is het voor die mensen veel lastiger om het schema aan te passen.
En dat is precies wat ze doen als ze gewoon een uur later opstaan. Je voorstel is compleet arbitrair en vooral van het niveau "ik wil X en de rest past zich maar aan". Het is niet dat wat jij zegt logischer is dan het alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:08:
[...]
Je voorstel is compleet arbitrair
Dit hele voorstel is arbirtrair. Er is begin dit jaar een peiling gehouden (was geen referendum en er zouden geen consequenties aan de uitslag verbonden zijn) en nu blijkt dat de stemmers (met name Duitsers) graag van de zomer/wintertijd af willen en blijkbaar Juncker ook en dus zijn er ineens wel consequenties aan de uitslag verbonden.
Geen 'meeste stemmen gelden'

Het onderzoek is een eerste stap van de Europese Commissie, die uiteindelijk kan leiden tot het afschaffen van de zomertijd. Maar voor het zover komt zal de klok nog heel wat keren zijn verzet. De Commissie zal na de raadpleging beslissen of er een voorstel komt om de zomertijd af te schaffen. Daarna moeten het Europees Parlement en de lidstaten daar nog over spreken.

De openbare raadpleging is geen referendum. De Commissie wil vooral informatie van burgers en bedrijven. De meeste stemmen krijgen niet per se hun zin.
https://nos.nl/artikel/22...-de-zomertijd-houden.html

Maar toen:
"De mensen willen het, dus we gaan het doen", zei commissievoorzitter Jean-Claude Juncker vanochtend. Hij doelde op de Europese zomertijd-enquête, waarin 84 procent van de deelnemers zei af te willen van het verzetten van de klok en het liefst het hele jaar door de huidige zomertijd hebben. Juncker wil dat overnemen en komt binnenkort met een voorstel.

Juncker spreekt waarschijnlijk niet voor alle Europeanen, maar vooral voor ontevreden Duitsers. Uit de achterliggende cijfers van de enquête blijkt dat van de 4,6 miljoen mensen die hem invulden, er 3,1 miljoen uit Duitsland komen. Ter vergelijking: uit Frankrijk komen bijna 400.000 stemmen, uit Nederland slechts 27.000.
https://nos.nl/artikel/22...ekaapt-door-duitsers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:15:
[...]

Dit hele voorstel is arbirtrair.
Ik vind het afschaffen van het switchen niet bepaald arbitrair.

De keuze van de vaste tijdzonde is dat uiteraard wel, en dat is mijn hele punt. Je kunt een mening hebben voor het een of het ander, maar die zal vooral gebaseerd zijn op persoonlijke overwegingen. Er is geen algemene logische keuze voor UTC+1 of UTC+2, al lijken sommigen hier dat wel te impliceren...

Je verhaal over die enquete is niet zo relevant meer, daar de Benelux duidelijk een eigen lijn gaat trekken :)

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:41:
[...]
Je verhaal over die enquete is niet zo relevant meer, daar de Benelux duidelijk een eigen lijn gaat trekken :)
Het verhaal van die enquete is wel degelijk relevant, want als er niet ineens was gezegd dat we moeten doen wat de Duitsers willen, had de Benelux geen eigen lijn hoeven trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is wat kort door de bocht, de discussie over afschaffing loopt al heel wat langer en het was al redelijk duidelijk dat een grote meerderheid voor afschaffing was. De enquete is hooguit de aanleiding voor actie.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 15:51
De beste tijd is die het dichte komt bij wat natuurlijk is.
Het is niet natuurlijk om op te staan terwijl het pikkedonker is en hetzelfde geldt voor naar bed gaan.
Ja dit wisselt per seizoen maar het is niet anders.
Ik neig naar de wintertijd voor mijzelf maar ook de zomertijd is prima als het wisselen maar ophoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:56:
Dat is wat kort door de bocht, de discussie over afschaffing loopt al heel wat langer en het was al redelijk duidelijk dat een grote meerderheid voor afschaffing was. De enquete is hooguit de aanleiding voor actie.
Die peiling was niet representatief. 4 miljoen stemmen (van de 511 miljoen inwoners) waarvan 3 miljoen Duitsers (van de 82 miljoen Duitsers).

Dus 75% van de stemmers waren Duits, Duitsers maken ongeveer 16% van de EU uit. In welke wereld is dat de grote meerderheid van EU inwoners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:11:
[...]

Die peiling was niet representatief.
Dat klopt, ik heb het dan ook niet over die peiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:16:
[...]

Dat klopt, ik heb het dan ook niet over die peiling.
Volgens mij kan het grootste deel van de EU bevolking het eigenlijk niet schelen, en alleen het luidste deel wilde ervan af.

Ik wil er ook van af, maar als het 100% van de tijd UTC+2 zou worden, heb ik liever wel gewoon zomer/wintertijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mwoah, arbitrair is het niet. Het is gewoon niet logisch als de middag niet meer het midden van de dag is (ja ik weet dat het bij benadering is).
Als het uiteindelijk toch niet uit maakt qua aanpassen welke optie je kiest, kies dan gewoon voor de meest logische.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Aan de ene kant: waarom maakt dit zoveel uit voor de boeren. Ze kunnen toch gewoon zelf hun werktijden aanpassen. De tijd is toch maar een afspraak die we met zijn allen maken zodat we kunnen communiceren hoe laat iets is.
Zolang dit gelijk is maakt het toch niet veel uit. Bedrijven zouden ook een uur later kunnen beginnen bijvoorbeeld zonder dat de klok verzet gaat worden. Dan ben je ook nog veel flexibeler, omdat de dagen nooit korter worden exact op het moment dat de wintertijd ingaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 992889 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:57:
Aan de ene kant: waarom maakt dit zoveel uit voor de boeren. Ze kunnen toch gewoon zelf hun werktijden aanpassen. De tijd is toch maar een afspraak die we met zijn allen maken zodat we kunnen communiceren hoe laat iets is.
Oh? Boeren kijken nooit TV? Gaan nooit naar een winkel? Doen nooit wat in het openbare leven?

Maar alles wat gezegd wordt over de zomertijd, kun je ook zeggen over de standaard tijd. Als mensen die geen zomertijd willen maar een uur later/vroeger moeten opstaan/naar bed gaan, geldt dat natuurlijk precies hetzelfde voor mensen die wel de zomertijd willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Die peiling was niet representatief. 4 miljoen stemmen (van de 511 miljoen inwoners) waarvan 3 miljoen Duitsers (van de 82 miljoen Duitsers).

Dus 75% van de stemmers waren Duits, Duitsers maken ongeveer 16% van de EU uit. In welke wereld is dat de grote meerderheid van EU inwoners?
511 miljoen mensen hebben de kans gehad om te reageren... Dit argument zie je ook rond de verliezers van een referendum of verkiezing.

Geef mij maar permanent UTC. Dan is het in de winter opstaan nog enigszins mogelijk zonder als werkmol op pad te hoeven. :s Avonds is het toch al donker, dus maakt dat minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:46:
[...]

Oh? Boeren kijken nooit TV? Gaan nooit naar een winkel? Doen nooit wat in het openbare leven?

Maar alles wat gezegd wordt over de zomertijd, kun je ook zeggen over de standaard tijd. Als mensen die geen zomertijd willen maar een uur later/vroeger moeten opstaan/naar bed gaan, geldt dat natuurlijk precies hetzelfde voor mensen die wel de zomertijd willen.
Tegenwoordig zijn winkels etc tot laat open, dus dat is geen argument.
Sowieso hebben boeren inderdaad minder vrije tijd etc.

Dat ene uur dat ze dan in hun vrije tijd zouden missen is dan ook niet schokkend en sowieso nog een keuze voor de boeren zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Anoniem: 992889 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:31:
[...]

Tegenwoordig zijn winkels etc tot laat open, dus dat is geen argument.
Sowieso hebben boeren inderdaad minder vrije tijd etc.

Dat ene uur dat ze dan in hun vrije tijd zouden missen is dan ook niet schokkend en sowieso nog een keuze voor de boeren zelf.
Dat is het hele punt, winkels zijn tot laat open omdat we er naar zijn gaan leven. Een kip-ei verhaal. Wat is er mis met een algehele reset? We zijn allemaal steeds later gaan leven, als we allemaal naar UTC+1 gaan, gaan we waarschijnlijk ook wel weer vroeger leven.

Boeren hebben minder vrije tijd en dat wordt waarschijnlijk nog minder. Voor iedereen die voor zijn werk afhankelijk is van daglicht, zijn de uren met daglicht voor 12.00u heel kostbaar. Die mensen kunnen de zon niet even aanzetten als ze hem nodig hebben. Ik ben alleen 's avonds echt afhankelijk van daglicht en ik heb wel de mogelijkheid om me aan te passen op UTC+1, door eerder gaan te werken, zodat ik na het werk langer van daglicht gebruik kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:39:
[...]

Dat is het hele punt, winkels zijn tot laat open omdat we er naar zijn gaan leven. Een kip-ei verhaal. Wat is er mis met een algehele reset? We zijn allemaal steeds later gaan leven, als we allemaal naar UTC+1 gaan, gaan we waarschijnlijk ook wel weer vroeger leven.
Maar waarom dan? Omdat jij dat wilt?
Ik ben alleen 's avonds echt afhankelijk van daglicht en ik heb wel de mogelijkheid om me aan te passen op UTC+1, door eerder gaan te werken, zodat ik na het werk langer van daglicht gebruik kan maken.
Ik heb kinderen die naar school moeten. Die kan ik niet een uur eerder naar school brengen. Ze kunnen wel naar de voorschoolse opvang, maar dat maakt hun dag alleen maar langer.

[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Laatst online: 22:16

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Je zit de cijfers verkeerd te interpreteren. Het maakt niet uit hoeveel procent van alle stemmers Duits is. Als 1% van alle stemmen Nederlands is, en 80% van alle stemmen uit Nederland voor afschaffing is, en dezelfde cijfers voor België, en dezelfde cijfers voor alle landen behalve Duitsland, dan is gewoon te stellen dat het grootste deel van de EU voor afschaffing is. Ongeacht het aandeel van de Duitsers in het totale aantal stemmen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:50:
[...]

Tijden leken inderdaad niet te kloppen. Heb de tabel aangepast met de tijden van de site die jij hebt gegeven.

[...]

Eerst dacht ik, wat boeit mij dat nou, wintertijd, zomertijd of beide aanhouden. Couldn't care less...
Tot ik jouw grafiekje zag...

De lange zomeravonden zijn lekker, maar de vroeg donker in de winter is ook gezellig...

Als je zomertijd aanhoudt, komt de zon in sommige wintermaanden pas om 10:00 uur op...
Maar als je wintertijd aanhoudt, is het al om 21:00 uur donker in de zomer en gaat de zon om 4 uur al op...

Bij nader inzien vind ik het eigenlijk wel prima hoe het nu is!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
De bouw werkt van 7-16 om o.a. het verkeer te ontlasten. Die is gebaat bij wintertijd. Permanent zomertijd betekent halve werkdagen in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:45:
[...]

Maar waarom dan? Omdat jij dat wilt?
Volgens mij is de grootste angst van voorstanders van de zomertijd, dat ze 's avonds een uur minder daglicht hebben. Ik geef alleen aan, dat deze voorstanders ook met permanente wintertijd die mogelijkheid kunnen creëren. Voor mensen die 's ochtends afhankelijk zijn van daglicht is dat veel moeilijker.

Niet omdat ik het wil. Ik zeg toch ook nergens dat iedereen naar zomertijd moet, omdat jij het wil?
dfrenner schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:47:
[...]

Eerst dacht ik, wat boeit mij dat nou, wintertijd, zomertijd of beide aanhouden. Couldn't care less...
Tot ik jouw grafiekje zag...

De lange zomeravonden zijn lekker, maar de vroeg donker in de winter is ook gezellig...

Als je zomertijd aanhoudt, komt de zon in sommige wintermaanden pas om 10:00 uur op...
Maar als je wintertijd aanhoudt, is het al om 21:00 uur donker in de zomer en gaat de zon om 4 uur al op...

Bij nader inzien vind ik het eigenlijk wel prima hoe het nu is!
Laat er nu net meer consensus zijn over de gevolgen van twee keer per jaar de klok verzetten. Dat is schadelijker voor de gezondheid dan permanent zomertijd of wintertijd. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Joris748 op 21-09-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bart ® schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:46:
Je zit de cijfers verkeerd te interpreteren. Het maakt niet uit hoeveel procent van alle stemmers Duits is. Als 1% van alle stemmen Nederlands is, en 80% van alle stemmen uit Nederland voor afschaffing is, en dezelfde cijfers voor België, en dezelfde cijfers voor alle landen behalve Duitsland, dan is gewoon te stellen dat het grootste deel van de EU voor afschaffing is. Ongeacht het aandeel van de Duitsers in het totale aantal stemmen.
Dat is helemaal afhankelijk van de mate waarin die 1% representatief is voor de wens van de Nederlandse bevolking.
Je kunt niet zonder meer stellen dat Nederland of de gehele EU voor afschaffing is door deze uitslag. Dit is niet meer dan het niveau van Maurice de Hond.
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:22:
511 miljoen mensen hebben de kans gehad om te reageren... Dit argument zie je ook rond de verliezers van een referendum of verkiezing.
Welke kans? Je moet het wel heel toevallig tegen het lijf gelopen zijn want de aandacht die het achteraf kreeg was vooraf absoluut geen sprake van.

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2018 13:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Joris748 Je had het over een algehele reset. Tussen de regels door impliceer je dat dat beter zou zijn, maar je legt niet uit waarom. Je stelt dat we steeds later zijn gaan leven, ik denk dat dat inderdaad waar is. Maar waarom moeten we per se weer terug?

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:57:
@Joris748 Je had het over een algehele reset. Tussen de regels door impliceer je dat dat beter zou zijn, maar je legt niet uit waarom.
Volgens mij is dat de rode draad in mijn reacties :? Om de nadelen van wintertijd weg te nemen voor voorstanders van de zomertijd.

Of kun jij andere redenen noemen, anders dan 's avonds een uur langer licht, om over te stappen naar permanente zomertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:00:
[...]

Volgens mij is dat de rode draad in mijn reacties :? Om de nadelen van wintertijd weg te nemen voor voorstanders van de zomertijd.
Maar dan zijn we toch weer terug bij af? Als we de maatschappij gaan herinrichten maakt het geen ene moer uit waar de klok op staat, dan kunnen we net zo goed UTC-10 hanteren, bij wijze van spreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03
Ik lees hier ook veel terug dat mensen die in de avond meer licht willen ook eerder kunnen gaan werken... dat kunnen de werkgevers wellicht doen maar dat zie ik niet snel gebeuren.

Onze klanten verwachten dat we van 0800 tot 1800 bereikbaar zijn en dus verwacht mijn werkgever dat ik tussen die uren aanwezig ben. En nee ik mag niet zelf bepalen of ik om 0800 of 0930 uur begin.

En voordat we roepen... luxeproblemen/kantoorpik. Ik heb hiervoor ruim 10 jaar onregelmatig gewerkt (24/7) incl. Feestdagen, ook toen had ik een sterke voorkeur voor de zomertijd. Na een nachtdienst nog in het donker/schemerige naar huis ipv een volle bak zon op mijn gezicht..

Elke tijd heeft zo zijn voor en nadelen (helaas). Voor mij persoonlijk heb ik in elk geval liever in de avond zon. Wat ze in het torentje gaan beslissen en of er een aanpassing gaat komen zien we vanzelf wel lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 21-09-2018 14:06 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:02:
[...]

Maar dan zijn we toch weer terug bij af? Als we de maatschappij gaan herinrichten maakt het geen ene moer uit waar de klok op staat, dan kunnen we net zo goed UTC-10 hanteren, bij wijze van spreken :)
Precies, dat is mijn hele punt. Dat gebeurt nu toch al. We zijn steeds later gaan leven door de zomertijd, dus we kunnen ons ook weer prima aanpassen aan de wintertijd.

Dan is het niet meer dan logisch om te kiezen voor overzichtelijkheid. Door te kiezen voor een tijdzone, waarbij de zon rond de middag op zijn hoogste punt staat. In ons geval dus UTC of UTC+1.
Pagina: 1 ... 9 ... 32 Laatste