Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:55:
Laat er nu net meer consensus zijn over de gevolgen van twee keer per jaar de klok verzetten. Dat is schadelijker voor de gezondheid dan permanent zomertijd of wintertijd. ;)
Ik vind het allemaal zo overdreven...
Het is heel selectief allemaal... Uren verzetten is lastig en met veel impact, maar dat weerhoudt diezelfde persoon er niet van een vakantie voor 6 weken naar USA te boeken met een veel groter verschil in tijd...

Zullen we verre reizen omwille van de gezondheid dan ook maar verbieden, of nog beter: lekker hoog belasten!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Thalaron schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:05:
Ik lees hier ook veel terug dat mensen die in de avond meer licht willen ook eerder kunnen gaan werken... dat kunnen de werkgevers wellicht doen maar dat zie ik niet snel gebeuren.

Onze klanten verwachten dat we van 0800 tot 1800 bereikbaar zijn en dus verwacht mijn werkgever dat ik tussen die uren aanwezig ben. En nee ik mag niet zelf bepalen of ik om 0800 of 0930 uur begin.

En voordat we roepen... luxeproblemen/kantoorpik. Ik heb hiervoor ruim 10 jaar onregelmatig gewerkt (24/7) incl. Feestdagen, ook toen had ik een sterke voorkeur voor de zomertijd. Na een nachtdienst nog in het donker/schemerige naar huis ipv een volle bak zon op mijn gezicht..

Elke tijd heeft zo zijn voor en nadelen (helaas). Voor mij persoonlijk heb ik in elk geval liever in de avond zon. Wat ze in het torentje gaan beslissen en of er een aanpassing gaat komen zien we vanzelf wel lijkt me.
wat hier ook wordt aangehaald is dat verwachtingspatroon ook maar gewoon iets wat er door regelmaat is ingesleten.
Als je een andere standaard tijd gaat kiezen is het niet meer dan logisch dat je wellicht hier ook bepaalde werkzame tijden op aan moet passen.. Of dat ook realistisch is, is weer een ander verhaal.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Gonadan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:57:
[...]

Dat is helemaal afhankelijk van de mate waarin die 1% representatief is voor de wens van de Nederlandse bevolking.
Je kunt niet zonder meer stellen dat Nederland of de gehele EU voor afschaffing is door deze uitslag. Dit is niet meer dan het niveau van Maurice de Hond.

[...]

Welke kans? Je moet het wel heel toevallig tegen het lijf gelopen zijn want de aandacht die het achteraf kreeg was vooraf absoluut geen sprake van.
Het heeft meerdere keren aandacht gehad dit jaar en er waren ook gewoon nieuwsberichten als dit: https://nos.nl/artikel/22...-de-zomertijd-houden.html

Ook de resultaten zijn veelzeggend, maar 2 landen waren verdeeld over de klokkentombola, de rest allemaal tegen.
https://eur-lex.europa.eu...6&uri=CELEX%3A52018SC0406
Afbeeldingslocatie: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=comnat:SWD_2018_0406_FIN.ENG.xhtml.SWD_2018_0406_FIN_ENG_04004.jpg

De voorkeur ligt blijkbaar op permanent zomertijd, maar goed kijken waar de landen liggen t.o.v. UTC is denk ik nodig hiervoor. Wij liggen al in de 'zomertijd' voor Portugal tijdens wintertijd, die willen dat dus ook.
Afbeeldingslocatie: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=comnat:SWD_2018_0406_FIN.ENG.xhtml.SWD_2018_0406_FIN_ENG_04008.jpg

@dfrenner Een vakantie is een bewuste keuze, een klokwijziging is verplicht elk jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2018 14:11 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:34
dfrenner schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:07:
[...]

Ik vind het allemaal zo overdreven...
Het is heel selectief allemaal... Uren verzetten is lastig en met veel impact, maar dat weerhoudt diezelfde persoon er niet van een vakantie voor 6 weken naar USA te boeken met een veel groter verschil in tijd...

Zullen we verre reizen omwille van de gezondheid dan ook maar verbieden, of nog beter: lekker hoog belasten!
Stropopredenering. Wat heeft intercontinentaal reizen te maken met zomer- en wintertijd?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:58

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Gonadan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:57:
[...]

Dat is helemaal afhankelijk van de mate waarin die 1% representatief is voor de wens van de Nederlandse bevolking.
Je kunt niet zonder meer stellen dat Nederland of de gehele EU voor afschaffing is door deze uitslag. Dit is niet meer dan het niveau van Maurice de Hond.
Nee, je verwart nu een steekproef met een stemming. Voor een goede steekproef moet je inderdaad een representatief deel van de populatie ondervragen. In dit geval mocht de gehele populatie stemmen. Dan is het gewoon te stellen dat de uitslag de wens van het volk is. Anders zou je de poten onder iedere verkiezing weg kunnen zagen, als niet 100% van de bevolking gestemd heeft.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:16:
[...]

Stropopredenering. Wat heeft intercontinentaal reizen te maken met zomer- en wintertijd?
We hebben het toch over impact op "volksgezondheid", door tijdsverschillen...
Dat heeft er dan dus heel veel mee te maken.

Eigenlijk ben ik tegen een aanpassing.
Maar als het dan toch moet, stem ik voor zomertijd. De lange zomeravonden zijn mij liever dan de lange winteravonden.

En lijkt mij wel grappig, kom je in de winter pas om 10 uur je bed uit :X
Beetje zonde van je dag, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:10:
Het heeft meerdere keren aandacht gehad dit jaar en er waren ook gewoon nieuwsberichten als dit: https://nos.nl/artikel/22...-de-zomertijd-houden.html
Dat is dus ook gelijk het enige artikel, naast één over overbelasting van de server. De app van de NOS lees ik over het algemeen meerdere keren per dag, daarnaast lees ik met regelmaat een fysieke krant en andere nieuwsbronnen. Ik zal meteen toegeven dat het een n=1 redenering is maar als ik het niet meegekregen heb vind ik absoluut niet dat het vooraf met regelmaat in het nieuws is geweest.
Bart ® schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:21:
Nee, je verwart nu een steekproef met een stemming. Voor een goede steekproef moet je inderdaad een representatief deel van de populatie ondervragen. In dit geval mocht de gehele populatie stemmen. Dan is het gewoon te stellen dat de uitslag de wens van het volk is. Anders zou je de poten onder iedere verkiezing weg kunnen zagen, als niet 100% van de bevolking gestemd heeft.
Nee ik verwar het niet, ik vind dat het meer een steekproef was dan een stemming. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2018 14:25 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:07:
[...]

We zijn steeds later gaan leven door de zomertijd
Die mag je gaan onderbouwen :)

Maar eigenljik is het niet zo relevant. Ik wil zomertijd omdat ik idd meer licht wil 's avonds, en ik een maatschappelijke herindeling niet zie lukken. Als dat laatste wel zou lukken maakt het niet uit welke tijd we hanteren, en is er dus ook geen reden om specifiek voor UTC+1 te kiezen. Ik ben dus tegen UTC+1 omdat ik geen wintertijd wil zonder herindeling, maar dat wel het resultaat is als we naar UTC+1 gaan. En dus kies ik voor UTC+2.

[ Voor 52% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 14:34 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:27:
[...]

Mits jij eerst antwoord geeft op een eerder vraag van mij:

Joris748 in "Zomertijd Afschaffen?"

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat had ik stiekem al gedaan ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:27:
[...]

Ik ben ook wel heel benieuwd!
Ik ging gisteren om 01:30 naar bed... Ik zal één ding verklappen: dat kwam niet door de zomertijd...

Gaan hier mensen echt naar bed als het donker wordt?
Wij houden thuis altijd 12 uur aan op de klok, zowel in de zomer als de winter...

Afhankelijk of we net in een serie zitten eerder of later ;)

Ik stem zomertijd omdat ik lange zomeravonden leuker vind dan langer winteravonden... (60-40).

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 21-09-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dfrenner schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:35:
Ik stem zomertijd omdat ik lange zomeravonden leuker vind dan langer winteravonden... (60-40).
Je beseft dat je met windertijd niet langere winteravonden hebt, he. Juist met zomertijd heb je ook in de winter langer licht 's avonds ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hetechtebeest
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:57
Even mijn duit in het zakje. Ik heb jonge kinderen. Die willen de hele zomer(tijd) niet op tijd naar bed omdat het nog zo licht is. Maar ze moeten de volgende dag wel vroeg op om naar school te gaan. Dat is voor hen niet fijn.
Zelf wil ik weer op tijd voor de kinderen thuis zijn, anders gaan ze wel veel/lang naar de BSO. Ik ga dus ook vroeg naar bed om al om 05:15 op te kunnen staan om vroeg op mijn werk te zijn. Lang licht ‘s avonds en later licht ‘s ochtends is voor mij irritant. Het kost mij slaap.
Voor mij dus absoluut geen zomertijd, ajb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:37:
[...]

Je beseft dat je met windertijd niet langere winteravonden hebt, he. Juist met zomertijd heb je ook in de winter langer licht 's avonds ;)
Ik bedoel het ook andersom...
Ik vind in de zomer langer licht fijn en in de winter vroeg donker (lange winter avond gezelligheid)

Dus in mijn ideale wereld hebben we gewoon zomer en wintertijd...

Maar als ik écht moet kiezen, dan kies ik voor de lange zomeravonden. Dus zomertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
hetechtebeest schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:37:
Even mijn duit in het zakje. Ik heb jonge kinderen. Die willen de hele zomer(tijd) niet op tijd naar bed omdat het nog zo licht is. Maar ze moeten de volgende dag wel vroeg op om naar school te gaan. Dat is voor hen niet fijn.
Zelf wil ik weer op tijd voor de kinderen thuis zijn, anders gaan ze wel veel/lang naar de BSO. Ik ga dus ook vroeg naar bed om al om 05:15 op te kunnen staan om vroeg op mijn werk te zijn. Lang licht ‘s avonds en later licht ‘s ochtends is voor mij irritant. Het kost mij slaap.
Voor mij dus absoluut geen zomertijd, ajb!
Maar zonder zomertijd wordt het al om 3 uur licht... Worden je kinderen midden in de nacht wakker omdat ze denken dat het al ochtend is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:10:
[...]

Ook de resultaten zijn veelzeggend, maar 2 landen waren verdeeld over de klokkentombola, de rest allemaal tegen.
https://eur-lex.europa.eu...6&uri=CELEX%3A52018SC0406

De voorkeur ligt blijkbaar op permanent zomertijd, maar goed kijken waar de landen liggen t.o.v. UTC is denk ik nodig hiervoor. Wij liggen al in de 'zomertijd' voor Portugal tijdens wintertijd, die willen dat dus ook.

@dfrenner Een vakantie is een bewuste keuze, een klokwijziging is verplicht elk jaar.
Over de representativiteit over dit onderzoek kan ik kort-en-krachtig zijn; dat is rubbish. En dat zeg ik als CBS-er (yup, deze halve Ad verecundiam krijg je gratis ;) )

Bij statistiek geldt echt: garbage in - garbage out. Als je steekproef niet op orde is, dan kun je nog zoveel achteraf corrigeren wat je wil, maar de resultaten blijven er onder lijden. Steekproefdesign is key, en ook een vak apart. Op zich kan een referendum ook (integrale steekproef), maar dat is hier niet echt ter sprake.

Overduidelijke problemen die je hier is:
a) zelfselectie; de respondent selecteert zichzelf, degenen die overal-en-nergens vragenlijstjes invullen zijn niet representatief voor de doelpopulatie (hier: iedere inwoner van Europa)
b) Aankondiging is verspreid over zeer selectieve media. De verspreiding was minimaal, over een paar sites en eventueel gedeeld in bepaalde 'bubbels' op facebook/twitter etc
c) alleen een internetvragenlijst (denk ik, ik heb de aankondiging ook totaal gemist terwijl ik wel veel op NOS etc zit). Hier ga je in Nederland al nat (ondervertegenwoordiging ouderen, oververtegenwoordiging 'jongeren'), je moet altijd een telefonisch/persoonlijk/papieren vragenlijst erbij hebben. In een stel andere Europese landen ga je nog veel meer nat bij internet-only

De verdeling van de respons over de landen is ook niet te verklaren als je kijkt naar logische indicatoren zoals bijv. internetpenetratie (zie Internet Usage in the European Union op https://www.internetworldstats.com/stats9.htm, Duitsland is nummer 10), of cultuurverschillen (ik zou er geen kunnen noemen waarom Duitsers zo'n vragenlijst veel meer zouden invullen dan de omliggende landen), etc.

Een referendum wordt op een hele andere manier gecommuniceerd, en ook op hele ander manier uitgevraagd aan de populatie, dat is totaal niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetechtebeest
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:57
dfrenner schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:43:
[...]

Maar zonder zomertijd wordt het al om 3 uur licht... Worden je kinderen midden in de nacht wakker omdat ze denken dat het al ochtend is!
Nee. Als ze eenmaal slapen worden ze niet zomaar meer wakker. Zelfs niet als bij mij thuis het alarm afgaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo werkt dat bij kinderen gelukkig niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Zelf geen kinderen zeker? Die kunnen over het algemeen erg slecht tegen onderbrekingen in ritme.

Maar zomers wat eerder donker zorgt ervoor dat je de boel ook een uur eerder afkoelt. En dan kan in de zomer ook mooi de vuurkorf aan. Om nou tot 23.00 te moeten wachten is ook zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Neehoor, je hebt nog geen enkel voordeel behalve de langere avonden genoemd
[...]

Verdiep je eens in slaap ;) Zodra het begint te schemeren wordt melatonine aangemaakt, dat zorgt ervoor dat slaap wordt opgewekt. Blijft de lichtintensiteit normaal, dan wordt de slaap geremd. Verhip, weer een voordeel van permanente wintertijd.

Zodra mijn kinderen slapen kun je een kanon afschieten en de gordijnen wagenwijd open zetten, daar worden ze echt niet wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:55:
[...]

Je vroeg of ik die kon geven. Het antwoord daarop is nee (ja, dat ik niet wil dat het midden in de nacht al licht wordt in de zomer als we op wintertijd zouden zitten, maar daar was je niet naar op zoek)

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:53:
[...]

Zelf geen kinderen zeker? Die kunnen over het algemeen erg slecht tegen onderbrekingen in ritme.

Maar zomers wat eerder donker zorgt ervoor dat je de boel ook een uur eerder afkoelt. En dan kan in de zomer ook mooi de vuurkorf aan. Om nou tot 23.00 te moeten wachten is ook zonde.
Ik heb er zelfs 2, maar die van mij worden wakker als het lichter wordt...

Ik hoef geen vuurkorf, ik vind die lange zomeravonden lekker ;)
Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:55:
[...]

[...]

Verdiep je eens in slaap ;) Zodra het begint te schemeren wordt melatonine aangemaakt, dat zorgt ervoor dat slaap wordt opgewekt. Blijft de lichtintensiteit normaal, dan wordt de slaap geremd. Verhip, weer een voordeel van permanente wintertijd.

Zodra mijn kinderen slapen kun je een kanon afschieten en de gordijnen wagenwijd open zetten, daar worden ze echt niet wakker van.
Nou bij ons worden ze juist van licht wakker... Om die reden hebben we rolluiken geplaatst.

Werkt goed hoor, rolluiken, zowel voor warmte als licht, dus geen permanente wintertijd voor nodig.

Ik stem nog steeds team zomer >:)
En daar breng je mij ook niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik sluit aan bij team winter 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lange zomeravonden kunnen ook prima zonder dat licht? Inclusief schemer is het dan nog steeds pas rond 22.30-23.00 echt donker.

Team winter FTW natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
.oisyn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:55:
[...]

Je vroeg of ik die kon geven. Het antwoord daarop is nee.
Ik heb voldoende mijn best gedaan om met argumenten te komen en jouw argumenten te weerleggen. Nu is het jouw beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tja, als dat je cop out is om boude statements als "we leven later door zomertijd" niet te hoeven onderbouwen moet je dat zelf weten. De burdon of proof ligt hoe dan ook bij jou, ongeacht of ik nog meer redenen kan verzinnen om zomertijd te houden. Ik heb mijn positie vrij duidelijk gemaakt, en daar heb jij niets aan ontkracht.

[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 21-09-2018 15:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlakHawk
Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:05:
[...]
Ik heb voldoende mijn best gedaan om met argumenten te komen en jouw argumenten te weerleggen. Nu is het jouw beurt.
Wat een onzin...
Argumenten dat het wisselen slecht is gaan voor mij al niet op, ik heb echt nergens last van. En de rest van mijn gezin ook niet... Waarom zou ik met tegenargumenten moeten komen?

Het gaat mij om wat ik fijner vind, zo subjectief als de pest, maar wel mijn mening.

Ik heb niet de drang iemand anders te overtuigen, ieder moet lekker vinden wat hij zelf wil. Ik geef alleen aan waarom ik wil dat het (als het dan toch moet veranderen) liever zomertijd wordt!

Ik hoop voor jou dat je hier niet met de illusie komt dat je mij met goede argumenten kunt omvormen naar een team winter!? Want dan heb ik slecht nieuws voor je.

Mijn mening is gebaseerd op een gevoel. Net als dat ik Amsterdam veel te druk vind en er niet dood gevonden zou willen worden, laat staan er wonen! Dan kun je met 100 argumenten komen dat alles lekker dicht bij is en dat het geweldig is in Amsterdam. Ik voel daar niets bij en ervaar geen problemen met dat ik ergens te ver vanaf zou zitten nu. Een gevoel en subjectief, maar dermate sterk dat het je mening vormt.

Nogmaals 60% zomer-40% winter als het dan toch moet veranderen...

Wintertijd zou geen ramp zijn, maar liever zomer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sewer
dfrenner schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:12:

Nogmaals 60% zomer-40% winter als het dan toch moet veranderen...
Tis nu al 58,6% zomertijd (7 maanden, preciezer 214 dagen) :+
Ik ben ook van mening zomertijd > huidige systeem > wintertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:05:
Lange zomeravonden kunnen ook prima zonder dat licht? Inclusief schemer is het dan nog steeds pas rond 22.30-23.00 echt donker.

Team winter FTW natuurlijk.
Ja want zomertijd is alleen op 21 juni uiteraard. Je realiseert je dat het nu ook nog zomertijd is? En het is nu echt lang voor dat tijdstip donker.
[...]

Dus ook nog eens beter voor het milieu zomertijd, minder van die fijnstofgeneratoren ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sissors schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:22:
[...]

Ja want zomertijd is alleen op 21 juni uiteraard. Je realiseert je dat het nu ook nog zomertijd is? En het is nu echt lang voor dat tijdstip donker. Uurtje of 2 later pas licht.
Jup. Moet je nagaan wat zomertijd in de winter doet. Gevoelsmatig midden in de nacht opstaan om rond 8.30 op kantoor te verschijnen.
[...]

Dus ook nog eens beter voor het milieu zomertijd, minder van die fijnstofgeneratoren ;)
Ik zie het meer als een soort circle of life. :+ Maar goed, ik heb ook geen last van de rook van anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:26:
Jup. Moet je nagaan wat zomertijd in de winter doet. Gevoelsmatig midden in de nacht opstaan om rond 8.30 op kantoor te verschijnen.
Inderdaad goede reden om het huidige systeem gewoon te hanteren :+
Ik zie het meer als een soort circle of life. :+ Maar goed, ik heb ook geen last van de rook van anderen.
Ik wel! Maar een vuurkorf is nog leuk, roken is gewoon echt nutteloos. Vaak willen rokers het zelf ook niet meer, maar kunnen ze niet meer stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:22:
[...]

Geef mij maar permanent UTC. Dan is het in de winter opstaan nog enigszins mogelijk zonder als werkmol op pad te hoeven. :s Avonds is het toch al donker, dus maakt dat minder uit.
Dat werkt prima midden in de winter, maar niet veel later is het al een uur licht wanneer je opstaat en nog steeds donker als je klaar bent met werken. Mooi een uur zonlicht verspeelt.

Of in de zomer lekker 3 uur zon terwijl je nog slaapt en s avonds al redelijk vroeg in de avond donker, wanneer je wél iets met het zonlicht doet, zoals sporten ofzo.

Ik heb liever s ochtends donker dan s middags wanneer ik nog dingen wil doen.

Liever in de zomer rond 21:00-22:00 de zon onder. Ik vermoed dat de meeste mensen dan statistisch gezien over het jaar de meeste zon uren pakken en het meest slapen in het donker.

[ Voor 12% gewijzigd door aicaramba op 21-09-2018 16:02 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:05
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:26:
Jammer genoeg laat de zon zich in de wintertijd ook voornamelijk pas vanaf 8.30 zien. Dus staan we alsnog met z'n allen in midden in de nacht op. Echter zou je bij de zomertijd in de winter wel met daglicht thuiskomen, heb je niet meteen het gevoel naar bed te moeten als je thuiskomt, en misschien nog wel wat energie om een rondje te hardlopen oid wat erg gezond schijnt te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met zomertijd in de winter wordt dat 9:30... en op het langste punt 10:00. Dan heb ik al bijna een halve werkdag erop zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Laatst online: 05-09 07:40
ArcticWolf schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:04:
Met zomertijd in de winter wordt dat 9:30... en op het langste punt 10:00. Dan heb ik al bijna een halve werkdag erop zitten :P
Tja. Ik begin ook vroeg. Maar toch liever langer donker in de ochtend en s avonds na het werk nog wat daglicht dan in het donker vertrekken, een paar uur in het donker werken en weer bij schemer thuis komen.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:32
#teamwinter :-)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:00
Aan de wisselende reacties te lezen is het erg fifty-fifty. Je hebt mensen die met name in de zomer langer gebruik willen maken van het licht in de avond. Maar je hebt ook mensen die met name in de winter liever eerder wat licht hebben om de dag goed te beginnen.

Ik zat te denken. Is het misschien geen oplossing om, ik zeg maar wat, de klok in het voorjaar en de herfst een uurtje te verzetten. Zo hebben allebei de groepen de voordelen hiervan. Laat maar even weten wat jullie hiervan denken. Groetjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:26
Ik ook. Voor mijn gezondheid.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
#teamzomer, voor mijn gezondheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bananenplant
Die mag je uitleggen... Ik refereer naar het in de winter ver voor zonsopgang moeten opstaan en geacht worden productief te zijn terwijl mijn lichaam nog in de slaapstand zit. Jij?

Overigens wel opvallend, de meeste wetenschappers die je in de media hoort zitten in #team_UTC+1. Zo ook deze:
Mogelijk speelt hier een psychologisch effect mee: ‘zomertijd’ roept plezierige associaties op met warmte, licht en lange avonden. Maar in de winter is de realiteit bij het invoeren van permanente zomertijd anders. Bijvoorbeeld: voor een lange periode rond midwinter zal de zon in ons land dan pas om 10 uur ’s ochtends opkomen. We beginnen onze dag dan diep in het donker en werken een relevant deel van de dag in het donker.
Mensen zijn geen nachtdieren en de zonsopkomst zet allerlei biologische processen in ons lichaam in gang. Er zijn diverse studies die laten zien dat vér voor zonsopkomst opstaan voor de doorsnee mens om die reden schadelijk kan zijn, met gezondheidsklachten, variërend van depressie tot diabetes, als gevolg.

Er zijn ook studies die laten zien dat de werkkwaliteit gedurende een groot deel van de dag er onder kan lijden, omdat bij een te vroege donkere start de cognitieve functies van ons brein ook de rest van de dag achterblijven.
Ik pleit trouwens ook voor #team_UTC+1 ipv #teamwinter vanaf nu trouwens. "Wintertijd" is gewoon de standaardtijd, we moeten even af van die mentale koppeling met de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Timoth schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:49:

Ik zat te denken. Is het misschien geen oplossing om, ik zeg maar wat, de klok in het voorjaar en de herfst een uurtje te verzetten. Zo hebben allebei de groepen de voordelen hiervan. Laat maar even weten wat jullie hiervan denken. Groetjes!
_/-\o_ Klinkt als een goed plan! Ook mooi polderen op zn Nederlands, ik ben voor :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Oogje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:08:
[...]

_/-\o_ Klinkt als een goed plan! Ook mooi polderen op zn Nederlands, ik ben voor :)
Dat's een slechte compromis, daar zijn teveel mensen tevreden mee. De ideale compromis heeft iedereen de pest over in :D.

Merk overigens in mijn omgeving onder mensen die in 24-uurs diensten werken, dat men sowieso weinig support heeft voor de argumenten van #teamzomer/winter. :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:04:
[...]

Die mag je uitleggen... Ik refereer naar het in de winter ver voor zonsopgang moeten opstaan en geacht worden productief te zijn terwijl mijn lichaam nog in de slaapstand zit. Jij?

Overigens wel opvallend, de meeste wetenschappers die je in de media hoort zitten in #team_UTC+1. Zo ook deze:

[...]

[...]

Ik pleit trouwens ook voor #team_UTC+1 ipv #teamwinter vanaf nu trouwens. "Wintertijd" is gewoon de standaardtijd, we moeten even af van die mentale koppeling met de winter.
Die mentale koppeling is een hele goede! Ik kom serieus mensen tegen die voor zomertijd kiezen, omdat ze het wel zien zitten dat het het hele jaar zomer is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stel dat die laat dit soort termen, komt niks goeds van voor de lopende discussie die zomertijd willen hun zin krijgen, gaan we dan ook de klok een klein stukje draaien? Kan ik net zo goed 1 uur bovenaan hangen.

* Gonadan krijgt OCD issues

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-09-2018 22:56 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:46

RayNbow

Kirika <3

Het wordt gewoon tijd dat we tijdzones afschaffen en overal het gehele jaar dezelfde tijd invoeren. :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door RayNbow op 22-09-2018 16:57 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• BlakHawk
Gonadan schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:48:
Stel dat die knip die zomertijd willen hun zin krijgen, gaan we dan ook de klok een klein stukje draaien? Kan ik net zo goed 1 uur bovenaan hangen.

GroenLinks bashen levert ook niks op voor de discussie.
[...]

[...]

[...]

Maar waarom hoor ik ze niet over het vroeger wakker worden in de zomer!? Al in 3 uur wakker worden door het licht?!

Licht dat door de oogleden schemert geeft signalen aan de hersenen!

De enige kleur die we in onze slaap niet kunnen zien is rood. De rest van de kleuren licht hebben invloed op je slaap!

Wel eens met een tv aan geluid uit in slaap gevallen? Je wordt continu wakker door het licht, komt niet in diepe slaap.

https://mens-en-gezondhei...worden-zonder-wekker.html

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-09-2018 22:54 ]

• Sissors
  • Niet online
[...]

Kan meer sporten 's avonds dan met wintertijd, wat gezonder is. En daarbovenop kwam ook nog eerder langs dat blijkbaar meer mensen hun fijnstofgeneratoren aan gaan zetten als het eerder donker is (haarden en vuurkorven).
Gonadan schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:48:
Stel dat die knip die zomertijd willen hun zin krijgen, gaan we dan ook de klok een klein stukje draaien? Kan ik net zo goed 1 uur bovenaan hangen.

Boehoe. Wil je een knuffel? Hoe heb je de afgelopen 80 jaar het volgehouden? Gezien het 80 jaar voor het laatst volgens wat jij 'correct' vind is geweest.

[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-09-2018 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sissors schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:06:
Boehoe. Wil je een knuffel? Hoe heb je de afgelopen 80 jaar het volgehouden? Gezien het 80 jaar voor het laatst volgens wat jij 'correct' vind is geweest.
Ga je nu weer met dat stokpaardje? Praat geen onzin, wintertijd hebben we nog steeds. :D

@dfrenner je neemt het te serieus. :P
Daarnaast gaat je sneer naar links volledig langs mij heen en zegt wellicht meer over jou. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 22-09-2018 20:12 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Joris748
Sissors schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:06:
Zomertijd is pas in 1977 weer opnieuw ingevoerd (vanwege de oliecrisis een paar jaar daarvoor) Heb ik net niet meer mee mogen maken. ;)

• Bananenplant
dfrenner schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:36:
[...]
Maar waarom hoor ik ze niet over het vroeger wakker worden in de zomer!? Al in 3 uur wakker worden door het licht?!

Licht dat door de oogleden schemert geeft signalen aan de hersenen!

De enige kleur die we in onze slaap niet kunnen zien is rood. De rest van de kleuren licht hebben invloed op je slaap!

Wel eens met een tv aan geluid uit in slaap gevallen? Je wordt continu wakker door het licht, komt niet in diepe slaap.

https://mens-en-gezondhei...worden-zonder-wekker.html
Slaapkamer goed verduisteren. In de correcte tijdzone op tijd donker 's avonds zorgt ervoor dat je op tijd naar je slaapkamer gaat die vervolgens ongewenst licht op de vroege morgen buiten houdt. En als je buiten kantooruren graag bij licht sport kun je dat mooi voor je werk aan doen (en is ook geen probleem omdat zomertijdliefhebbers extra vroeg opstaan geen probleem vinden). Ideaal!

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 22-09-2018 22:13 ]

• Sissors
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:11:
[...]

Ga je nu weer met dat stokpaardje? Praat geen onzin, wintertijd hebben we nog steeds. :D

@dfrenner je neemt het te serieus. :P
Daarnaast gaat je sneer naar links volledig langs mij heen en zegt wellicht meer over jou. ;)
Wintertijd is net zo goed niet juist volgens jouw beredenering. Dus vergeet vooral niet je klok scheef op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Bananenplant schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:08:
[...]

Slaapkamer goed verduisteren. In de correcte tijdzone op tijd donker 's avonds zorgt ervoor dat je op tijd naar je slaapkamer gaat die vervolgens ongewenst licht op de vroege morgen buiten houdt. En als je buiten kantooruren graag bij licht sport kun je dat mooi voor je werk aan doen (en is ook geen probleem omdat zomertijdliefhebbers extra vroeg opstaan geen probleem vinden). Ideaal!
Vóór werk sporten?!?!
Bijna iedereen gaat op een bepaalde rijd naar bed, niet als het donker wordt...

Ik kom nu in de ochtend mijn bed al niet uit, dus nee.... zomertijdliefhebbers houden van die lange avonden in de zomer!

Maar dan kunnen de wintertijdliefgebber toch ook de slaapkamer in de avond verduisteren?!

De tijden in zomer en winter klopppen nu ook al niet. Als je nu in de winter van werk in de auto stapt is het ook al donker om 17:00 uur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
En waarom zit je in de winter eigenlijk nog in de slaapstand? Je gaat als het goed is op hetzelfde tijdstip naar bed en staat op hetzelfde tijdstip weer op. Je hebt effectief dezelfde hoeveelheid slaap dan in de zomer.

Er zijn veel andere factoren die een uitgerust gevoel in de weg zullen staan. Zo helpt een koude kamer en een warm bed bij de drang om te blijven liggen, maar dat is een kwestie van willen.

Belangrijker is dat door een gebrek aan zonlicht overdag (zonuren, maar ook zonstand) maakt dat het lichaam geen tot verminderd vitamine D aanmaakt, wat een negatieve invloed heeft op de energiehuishouding. Binnenshuis wordt er minder gelucht, waardoor er doorgaans (veel) hogere concentraties bacteriën, virussen en stof zullen zijn, die weer meer van je weerstand vragen. Als je wel vaker buiten bent, kost het je lichaam weer meer energie om zich warm te houden, dankzij de lagere temperatuur, vochtigere lucht in herfst en lente en vaak hardere wind.

Dat zijn factoren die met het aanhouden van zomer- en/of wintertijd niet zullen veranderen, maar die dus wel grote invloed hebben op je slaapbehoefte. Dat het 's ochtends donker is, vind ik persoonlijk een kulreden, dat is gewoon een kwestie van gewenning. Daarbij kun je dat voor een groot deel ondervangen met de juiste verlichting.

Zelf heb ik rolluiken voor alle ramen. Zomer of winter, bij mij is het altijd donker als ik opsta, toch heb ik er vrijwel nooit moeite mee. Ik heb daarbij een wake-up light en dat doet echt wonderen voor het wakker worden. Zoals eerder gesteld, het menselijk lichaam is zeer gevoelig voor licht. Als er licht door de oogleden schemert, zal het lichaam willen ontwaken. Zeker als het is uitgerust. De kleurtemperatuur van dit licht is overigens ook wel van belang. Hoewel de wake-up light maar weinig blauw lijkt te bevatten, heeft die kleur wel een groter effect op het ontwaken (precies ook de reden waarom het advies is om voor het slapen gaan niet op de tv, tablet of mobiel te kijken).

Ik vind dan ook dat daar wat meer bewustzijn moet komen door betere voorlichting. We leven in een wereld van routine en houden helemaal geen rekening meer met de veranderlijke omstandigheden om ons heen en de invloed die dat heeft op het lichaam. Zomer/winter, warm/koud, fit/moe, gezond/ziek, weer of geen weer, we slapen van X tot Y, eten dezelfde maaltijden en werken buiten tot de baas zegt dat het niet meer kan.

Tegelijkertijd leven we ook in een wereld die de technieken/gadgets/hulpmiddelen heeft om bepaalde omstandigheden positief kunnen beïnvloeden, zodat we veel beter met bepaalde routine kunnen omgaan.

Als daar meer aandacht voor is, dan maakt het echt niet meer uit of het 's winters een uur langer donker is of 's zomers een uur eerder licht. Wat je met een vaste tijd dan wel wegneemt is het verstoren van het slaapritme en de negatieve invloed die dat heeft op het lichaam. Er is niets wat een plotseling slaaptekort teniet kan doen (behalve slaap). Cafeïne, medicatie en drugs kunnen slechts de effecten op het lichaam (deels) onderdrukken.

Bovenstaande tekst typte ik liggend in bed in een volledig donkere kamer, zo'n 5 minuten na ontwaken. Om aan te geven dat na voldoende rust het geen probleem hoeft te zijn om "productief" te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
dfrenner schreef op zondag 23 september 2018 @ 05:15:
[...]

Vóór werk sporten?!?!
Bijna iedereen gaat op een bepaalde rijd naar bed, niet als het donker wordt...

Ik kom nu in de ochtend mijn bed al niet uit, dus nee.... zomertijdliefhebbers houden van die lange avonden in de zomer!
Je vindt het een probleem om eerder op te staan om te gaan sporten (zegge: een uurtje), maar een dusdanige tijdzone kiezen dat je jaarrond een uur eerder je nest uit moet vind je geen probleem :? ? En je kunt natuurlijk ook je werkdag in de zomer naar voren verschuiven zodat je meer tijd voor sporten hebt. Dat doe je nu ook al.
Maar dan kunnen de wintertijdliefgebber toch ook de slaapkamer in de avond verduisteren?!
En dan, moet ik me vanaf een uur of 9 maar verplicht in mijn slaapkamer opsluiten zodat ik slaperig kan worden voordat ik daadwerkelijk naar bed ga :? ? Dat lijkt me op onze breedtegraad nog niet nodig.
LA-384 schreef op zondag 23 september 2018 @ 06:56:
[...]

En waarom zit je in de winter eigenlijk nog in de slaapstand? Je gaat als het goed is op hetzelfde tijdstip naar bed en staat op hetzelfde tijdstip weer op. Je hebt effectief dezelfde hoeveelheid slaap dan in de zomer.
Even snel Googlen: je hebt daglicht zodat je lichaam qua hormonen uit de slaapstand gaat.
Dat het 's ochtends donker is, vind ik persoonlijk een kulreden, dat is gewoon een kwestie van gewenning. Daarbij kun je dat voor een groot deel ondervangen met de juiste verlichting.
Kunstlicht is niet hetzelfde. Ik heb ook zo'n wake-up light. En als het nog donker is zet ik beneden allerlei felle verlichting aan als ik ga ontbijten. Het helpt allemaal maar matig vergeleken met daglicht dat door de ramen naar binnen komt.

Let wel: ik ben van nature geen ochtendmens. Avondmensen hebben met onze standaardtijd in combinatie met onze lengteligging al een nadeel. Dat hoeft niet nog groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@Bananenplant Nou ben ik met je eens dat kunstlicht (nog) geen volledige vervanging kan zijn voor daglicht, maar het helpt weldegelijk. Intensiteit is idd belangrijk, maar ook de kleurtemperatuur. De meeste lampen in huis variëren van 2700 kelvin (gloeilamp/spaarlamp) tot 3000 kelvin (halogeenlamp) en zijn daarmee vooral gericht op sfeerverlichting 's avonds. Afgezien van een werkruimte, zullen maar weinig huizen lampen met >3500 kelvin hebben (enkel TL is vaak 4000 kelvin), dat terwijl daglicht al snel op >3500 kelvin zit. O.a. het blauw in licht zorgt voor de aanmaak van cortisol, hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe meer blauw.

Nu LED-lampen gemeengoed zijn geworden, komen er naar mijn idee mogelijkheden om natuurlijk licht beter te simuleren. Dankzij LED is praktisch elke kleurtemperatuur mogelijk, hierdoor zou je de lamp aan kunnen passen aan het moment op de dag. 's Avonds vooral 2700 kelvin en minder, 's ochtends juist na uit bed komen van 3000 kelvin naar 4000 en meer.

Kijk ik dan nog even verder in de toekomst, dan kun je die toenemende kleurtemperatuur (en intensiteit) nog doorvoeren in de autonome auto op weg naar het werk. Ook op de werkplek zelf kun je op die manier nog doorgaan.
Let wel: ik ben van nature geen ochtendmens. Avondmensen hebben met onze standaardtijd in combinatie met onze lengteligging al een nadeel. Dat hoeft niet nog groter.
Overigens ben ik geen duidelijk voor- of tegenstander van zomer- of wintertijd, ik ben alleen voorstander van het afschaffen van zomer- én wintertijd. Onderzoek moet dan uitwijzen wat de meest praktische tijd is om te hanteren.

Nu ik er zo over nadenk, lijkt het hanteren van wintertijd eigenlijk de meeste voordelen te hebben. 's Winters wordt het wat eerder licht, zodat ook de niet-ochtend mensen wat sneller "fit" zullen zijn. 's Zomers wordt het eerder donker zodat je niet het idee hebt overdag naar bed te moeten. Op die manier hoef je maar beperkt met kunstlicht te werken om het bioritme te stimuleren.

Wie heeft trouwens de term UTC+1 bedacht in relatie tot het aanhouden van wintertijd? Het heeft zover ik weet niets met elkaar te maken. Het geeft enkel de afwijking aan t.o.v. de "standaardtijd" (lees; tijdzone van Engeland). In de VS hebben ze ook te maken met zomer- en wintertijd, maar dat gebied valt in UTC-4 tot UTC-8. Zomer of winter, die aanduiding/tijdzone verandert niet. Ok, blijkbaar verandert het dus wel 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 23-09-2018 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Bananenplant schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:06:
[...]

Je vindt het een probleem om eerder op te staan om te gaan sporten (zegge: een uurtje), maar een dusdanige tijdzone kiezen dat je jaarrond een uur eerder je nest uit moet vind je geen probleem :? ? En je kunt natuurlijk ook je werkdag in de zomer naar voren verschuiven zodat je meer tijd voor sporten hebt. Dat doe je nu ook al.

[...]

En dan, moet ik me vanaf een uur of 9 maar verplicht in mijn slaapkamer opsluiten zodat ik slaperig kan worden voordat ik daadwerkelijk naar bed ga :? ? Dat lijkt me op onze breedtegraad nog niet nodig.

[...]

Even snel Googlen: je hebt daglicht zodat je lichaam qua hormonen uit de slaapstand gaat.

[...]

Kunstlicht is niet hetzelfde. Ik heb ook zo'n wake-up light. En als het nog donker is zet ik beneden allerlei felle verlichting aan als ik ga ontbijten. Het helpt allemaal maar matig vergeleken met daglicht dat door de ramen naar binnen komt.

Zo lang de scholen vaste starttijden hebben kan ik niets baar voren schuiven en ben ik op dat soort dagen pas om 19:00 uur thuis.

Liever langer licht dan, heb ik nog wat aan de avond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:22:
[...]

511 miljoen mensen hebben de kans gehad om te reageren... Dit argument zie je ook rond de verliezers van een referendum of verkiezing.
Het was maar een peiling. En geen referendum of verkiezing. Zit nogal een verschil in hoor.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dfrenner schreef op zondag 23 september 2018 @ 05:15:
Dat kan wel, maar als dan al je buren nog in de tuin zitten te schreeuwen met een vuurkorf dan schiet dat alsnog niet op. :+
De tijden in zomer en winter klopppen nu ook al niet. Als je nu in de winter van werk in de auto stapt is het ook al donker om 17:00 uur...
Dat het nu ook al niet klopt is toch geen argument om het nóg slechter te willen gaan doen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wailing_Banshee schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:00:
[...]

Het was maar een peiling. En geen referendum of verkiezing. Zit nogal een verschil in hoor.
De reacties erop van de 'verliezers' is anders aardig hetzelfde. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:50:
[...]

Ja, omdat het ineens wel blijkbaar een referendum is geweest, waar alleen voorstanders (van afschaffing) vanaf wisten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:28
Wailing_Banshee schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:53:
[...]

Ja, omdat het ineens wel blijkbaar een referendum is geweest, waar alleen voorstanders (van afschaffing) vanaf wisten.
Dit dus.

Het is uitgebreid besproken alhier, maar het feit dat bijvoorbeeld het opkomstpercentage in Nederland slechts 0,15% was, en het aandeel Duitse stemmers 2/3 van het totaal was betekent mijn inziens per definitie dat de uitkomst van deze enquête geen enkele statistische waarde heeft. En dus zeker niet pas na het bekend worden van de uitslag omgelabeld kan worden tot referendum.

Vooral in de landen met extreem lage opkomst (Nederland dus) is het bestaan van deze enquête waarschijnlijk enkel bekend geweest bij een selecte groep geïnteresseerden (waarschijnlijk op een internet-forum), waardoor de uitslag allesbehalve representatief is.

Zoals eerder gezegd zou om deze volksraadpleging legitimiteit te verschaffen deze met open vizier georganiseerd moeten worden. Dus in de eerste plaats door er fatsoenlijk ruchtbaarheid aan te geven (wellicht zelfs met oproepkaarten), en in de tweede plaats door duidelijk en eerlijk te communiceren wat de consequenties van de uitkomst zullen zijn.
Señor Sjon schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:50:
[...]
Wat bedoel je met 'verliezers'?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mensen die vast willen houden aan de wissel terwijl alleen in Griekenland en Cyprus daar een marginale meerderheid voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:51:
De bouw werkt van 7-16 om o.a. het verkeer te ontlasten. Die is gebaat bij wintertijd. Permanent zomertijd betekent halve werkdagen in het donker.
De regering zal dan ook naar belangengroepen luisteren, las ik elders.

Het zou me niks verbazen als economische redenen en belangengroepen uiteindelijk de doorslag geven, de mening van de normale burger zal wel weer :z

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-09 20:30
Gonadan schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:39:
[...]

Dat kan wel, maar als dan al je buren nog in de tuin zitten te schreeuwen met een vuurkorf dan schiet dat alsnog niet op. :+

[...]

Dat het nu ook al niet klopt is toch geen argument om het nóg slechter te willen gaan doen? ;)
Tot je polen hebt als buren... Of het nu 18u of 4u is, die gasten zitten toch te schreeuwen met een vuurkorf.
(Soms hebben ze ook het lumineus idee om een scooter te testen om 2u s'nachts |:( )

Waarom afschaffen ? Kunnen we niet gewoon terug naar GMT+1 zoals Engeland ? Dacht dat onze tijd toen was veranderd in verband met oorlog ofzo... Die is toch al een tijdje gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Engeland is GMT :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Boermansjo schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:58:
[...]
Waarom afschaffen ? Kunnen we niet gewoon terug naar GMT+1 zoals Engeland ? Dacht dat onze tijd toen was veranderd in verband met oorlog ofzo... Die is toch al een tijdje gedaan ?
GMT+1 is onze wintertijd. Dus ja, graag :p

En als we nu voor de zomertijd kiezen, heeft Duitsland uiteindelijk toch gewonnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Tot 28 oktober zijn ze nog GMT +1 (British summer time) :P
Wailing_Banshee schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:02:
[...]

GMT+1 is onze wintertijd. Dus ja, graag :p

En als we nu voor de zomertijd kiezen, heeft Duitsland uiteindelijk toch gewonnen :p
Klopt, maar Engeland heeft ook nog steeds een zomer uur. Geen idee of die dat ook gaan afschaffen.
De manier van communicatie kan misschien wat beter.
Zeg je afschaffen die handel is het kot te klein. Gebruik je niet het woord 'afschaffen' gaan ze misschien sneller akkoord gaan omdat het veranderd was door oorlog ofzo.

[ Voor 60% gewijzigd door Boermansjo op 24-09-2018 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Boermansjo schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:03:
[...]
Zeg je afschaffen die handel is het kot te klein. Gebruik je niet het woord 'afschaffen' gaan ze misschien sneller akkoord gaan omdat het veranderd was door oorlog ofzo.
Onze zomertijd komt niet door de oorlog hoor. Dat is onze wintertijd. Voor die tijd hadden wij een Amsterdamse tijd (+20 minuten). Maar daar hoef ik zelfs niet naar terug....

Gewoon vier tijdzones in de EU: Ierland, Portugal GMT+0, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje (en mogelijk ook Portugal) naar GMT+1, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen, Tjechië, Oostenrijk, Italië, Hongarije, Slowakijke, Slovenië, Griekenland GMT+2, en dan Finland, Estland, Letland, Litouwen, Roemenie en Bulgarije GMT+3

Engeland gaat natuurlijk uit de EU, mag doen wat ze willen, hetzelfde voor Noorwege, Zwitserland en voormalig Joegoslavië.

Dat zijn allemaal uren die net één uur verder van de "natuurlijke" tijdzone zijn.

Ben trouwens wel benieuwd wat Zwiterland en Noorwegen hier eigenlijk van vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Wailing_Banshee schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:39:
[...]

Onze zomertijd komt niet door de oorlog hoor. Dat is onze wintertijd. Voor die tijd hadden wij een Amsterdamse tijd (+20 minuten). Maar daar hoef ik zelfs niet naar terug....

Gewoon vier tijdzones in de EU: Ierland, Portugal GMT+0, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje (en mogelijk ook Portugal) naar GMT+1, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen, Tjechië, Oostenrijk, Italië, Hongarije, Slowakijke, Slovenië, Griekenland GMT+2, en dan Finland, Estland, Letland, Litouwen, Roemenie en Bulgarije GMT+3

Engeland gaat natuurlijk uit de EU, mag doen wat ze willen, hetzelfde voor Noorwege, Zwitserland en voormalig Joegoslavië.

Dat zijn allemaal uren die net één uur verder van de "natuurlijke" tijdzone zijn.

Ben trouwens wel benieuwd wat Zwiterland en Noorwegen hier eigenlijk van vinden....
Uhm, ik zit in België :P
Het spoorwegnet zorgde ervoor dat we in 1892 een eenheidstijd kregen, nl. Wereldtijd of UTC (het voormalige Greenwich Mean Time). België ligt immers binnen de tijdzone van de meridiaan van Greenwich.

Dat veranderde resoluut tijdens de bezetting. Van 1914 tot 1918 hanteerden de Duitse bezetters hun tijd. Tijdens de winter liep men één uur voor op de Wereldtijd (dus UTC+1), tijdens de zomer zelfs twee uur (UTC+2). Het was met andere woorden de regeling zoals we die vandaag ook kennen. De reden lag voor de hand: om efficiënt handel te kunnen drijven, was de tijdsbinding met Duitsland van levensbelang. Louter economische redenen dus.

Dat was duidelijk van het goede teveel. Tussen de twee wereldoorlogen in schakelde de Belgische overheid over op een gematigder systeem. Tijdens de zomer gingen we één uur vooruitlopen op UTC. In de winterperiode hielden we vast aan UTC, de tijd van Greenwich.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam het systeem van de dubbele zomertijd weer in voege (zoals we het nu kennen). Vanaf 7 oktober 1946 was het dan voorlopig uit met de zomertijd-perikelen. Men koos voor een eenvormig systeem. Er werd niet meer geprutst aan de tijd. Men koos het hele jaar door voor de formule UTC+1. Tot 25 september 1977 werd er niet geraakt aan de klok. We hanteerden de middeneuropese tijd (UTC+1), winter en zomer.
Bron : https://www.frankdeboosere.be/temp/wintertijd.php

Geen idee hoe het was voor Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Even zoeken:
In Nederland was de situatie ingewikkelder: in 1866 besloten de Nederlandse spoorwegbedrijven dat alle stationsklokken de tijd van Amsterdam zouden aanhouden. Sommige gemeenten besloten dat hun burgerlijke tijd gelijk zou zijn aan de spoortijd, maar andere hielden vast aan de lokale tijd, waardoor de torenklok niet dezelfde tijd aangaf als de stationsklok.

In 1892 besloten de spoorwegen in Nederland de tijd van Greenwich aan te houden. Deze was 19 minuten en 32,13 seconden achter op de tijd van Amsterdam. De meeste plaatsen in Nederland hielden zich inmiddels aan de Amsterdamse tijd. Pas in 1909 hanteerden alle Nederlandse plaatsen dezelfde tijd, want toen werd bij wet bepaald dat de Amsterdamse tijd voor heel Nederland, en dus ook voor de spoorwegen, zou gelden. Met ingang van 17 maart 1937 werd de tijd vereenvoudigd tot UTC + 20 minuten.

In 1940 werd door de Duitse bezetter zowel in Nederland als België de Midden-Europese Tijd ingevoerd, die een uur voor is op de tijd van Greenwich en ruim 40 minuten op de tijd van Amsterdam. (In België gold dit ook tussen 1914 en 1918 in de door de Duitsers bezette gebieden.)

Van 1916 tot 1945 kende Nederland zomertijd om het energieverbruik te verminderen; in België was dat van 1918 tot 1945. In 1977 werd de zomertijd in beide landen opnieuw ingevoerd.
Wikipedia: Tijdzone

Edit: het zou toch eens makkelijk zijn :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Relevante XKCD voor de liefhebbers van UTC(+20m) omdat dat de correcte tijd is :P

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/6_6_time.png
(https://xkcd.com/2050/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

What have the Romans ever done for us?

Signatures zijn voor boomers.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik was afgelopen week met vakantie naar het warme zuiden. :)
Openingstijden buitenzwembad van het hotel:
Summer: 10:00h - 19:00h.
Winter: 9:00h - 18:00h.

Toen ik deze tijden zag, dacht ik meteen aan dit topic. Het is gewoon duidelijk dat landen dichter bij de evenaar minder baat hebben bij het wisselen tussen zomertijd en wintertijd en het mogelijk als een last ervaren. Het noorden van Europa, zoals Zweden en Finland, zal er zeker baat bij hebben om optimaal van het daglicht te kunnen profiteren. Misschien willen deze laatste landen wel twee keer een uur aan zomertijdaanpassing hebben i.p.v. de huidige 1 keer in maart.

Ik verwacht daarom dat het beter is dat de landen zelf mogen bepalen welke tijdsverschuiving t.o. GMT ze aan willen houden en wanneer ze de klokken naar een zomertijd verzetten dan dat dit op Europees niveau wordt geregeld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

Wailing_Banshee schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:39:
[...]

NL/België willen in dezelfde tijdzone zitten als Duitsland (alleen al om economische redenen) lijkt me.

Maar de oplossing van Juncker "laat de landen het zelf beslissen" is natuurlijk absurd. Theoretisch gezien kan de Benelux opteren om op GMT +2 te gaan zitten, en Duitsland/Polen op GMT +1 zal zitten, terwijl ze veel oostelijker liggen 8)7

Hadden ze dan niet beter de volledige unie in GMT +1 gestoken?
=> Portugal & Ierland worden wel behoorlijk naar "rechts" getrokken als je een tijdzone kaart erbij neemt (Ierland & Portugal horen eigenlijk al voor een deel in GMT -1)
=>Spanje/Frankrijk/België/NL zitten nu toch al in GMT +1 & GMT +2, dus voor hun is dat geen grote aanpassing (in de zin van: ze horen theoretisch in GMT, maar zitten daar nu toch niet in)
=> Centraal Europa zit waar het moet zitten
=> De Oostelijke Europese landen (Finland/Estland/Letland/Litouwen/Roemenië/Bulgarijë/Griekenland) schuiven een uurtje terug, daar zal het grootste probleem zijn; zie leunen economisch waarschijnlijk ook behoorlijk naar Rusland toe waar er dan 2 uur verschil zullen komen (idem Turkije)

Natuurlijk, Portugal zal dit op zich nog wel zien zitten (Ierland misschien een heel stuk minder); maar zeker voor de huidige GMT+2 zone zal dit iets minder vallen...

***EDIT***: Aja, Cyprus vergeten, die gaan dat helemaal niet zien zitten misschien 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 29-09-2018 12:24 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
@Jebus4life

Gezien jou hele opsomming met problemen die je kunt verwachten met 1 tijdzone voor de EU is Junckers "laat de landen het zelf beslissen" misschien niet eens zo heel absurd.

Daardoor krijg je juist de goede tijdspreiding ten opzichte van je buurlanden. Juist jou 1 tijdzone is absurd.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als de hele wereld in 1 tijdzone zou zitten, zou dan 1 kwart van de mensheid om 12 uur s`middags opstaan, 1 kwart om 6 uur s`avonds en 1 kwart om 12 uur s`nachts ?

Waarom stellen we de zon af op de klok ipv de klok op de zon ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Huh? Wie stelt de zon af? En kan diegene ook de zon afstellen om wat langer hier te staan in de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jebus4life schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:23:
[...]
NL/België willen in dezelfde tijdzone zitten als Duitsland (alleen al om economische redenen) lijkt me.
Nou, dat zitten we toch praktisch gezien al niet.

Ik heb een tijd voor een (tech support) callcenter gewerkt, en het Duitse team moest een uur eerder beginnen omdat Duitsers om 8 uur ook echt daadwerkelijk op hun werk zitten, hun koffie op hebben en gaan bellen. Terwijl het aantal Nederlandse telefoontjes zelfs om 9 uur nog miniem was, waardoor ik het eerste uur meestal rustig aan kon doen. De Duitsers hadden het het eerste uur meestal al erg druk, en voor hen was het laatste uurtje juist rustig terwijl je dan juist veel Nederlanders zag die 'snel nog even' wat wilden regelen.

En als tijdsverschil zo'n enorme belemmering was voor de handel tegenwoordig dan zou China het niet zo goed doen. De tijd dat het hele kantoor op vrijdag om 17:00 de deur achter zich dichttrekt en tot maandag 9:00 niet te bereiken is, is gelukkig verleden tijd.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 14-10-2018 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@GekkePrutser ik zie de laatste tijd allemaal huilberichten in kranten uit Oost-Nederland over dat het een chaos zou worden als een bus die over de grens rijdt "eerder aankomt dan hij vertrok" en dergelijke. En dus ook klachten van mensen die over de grens werken en het allemaal zo ingewikkeld vinden.

Om zo'n reden maar in UTC+2 willen als Duitsland dat ook doet, werkelijk :') .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb de perfecte oplossing voor al die verwarring: houdt het huidige systeem gewoon lekker in stand. Weet iedereen altijd waar aan toe is

Klaar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][messag

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 12:28
Als programmeur wil ik graag verderdigen dat alle tijdzones en jaarlijkse tijdsveranderingen kapot moeten: iedereen UTC. Dan bepaald iedereen zelf hoe laat hij slaapt, hoe laat hij wakker wordt en dan mag ik mooi al mijn code waarvan ik toch echt hoop dat het nu dan toch wel resistent is tegen alles wat er tijdstechnisch bestaat weggooien en alles in epoch doen.

Behalve een programeertechnisch voordeel zie ik om heel eerlijk te zijn het exacte nadeel niet van zon opzet. Goed, we zouden het nooit op gang krijgen, maar stel dat heel de wereld mee zou doen: iedereen zou gewoon op een ander moment opstaan (de een om 7:00, de ander om 13:00) en het is altijd voor iedereen duidelijk wanneer een bepaald evenement plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
KillerZero86 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:56:
Als programmeur wil ik graag verderdigen dat alle tijdzones en jaarlijkse tijdsveranderingen kapot moeten: iedereen UTC. Dan bepaald iedereen zelf hoe laat hij slaapt, hoe laat hij wakker wordt en dan mag ik mooi al mijn code waarvan ik toch echt hoop dat het nu dan toch wel resistent is tegen alles wat er tijdstechnisch bestaat weggooien en alles in epoch doen.

Behalve een programeertechnisch voordeel zie ik om heel eerlijk te zijn het exacte nadeel niet van zon opzet. Goed, we zouden het nooit op gang krijgen, maar stel dat heel de wereld mee zou doen: iedereen zou gewoon op een ander moment opstaan (de een om 7:00, de ander om 13:00) en het is altijd voor iedereen duidelijk wanneer een bepaald evenement plaatsvindt.
Goed idee! Hoe komen we überhaupt op de tijdzones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Misschien een gek idee, maar als je de tijd nou gewoon eens flexibel inprogrammeerd? Onder water alles in UTC en de interface volgens de tijdsinstellingen van het OS om maar een voorbeeld te noemen? Of moeten een kleine 7,5 miljard mensen zich aan jouw software aanpassen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 08:28

Hey, zo hou je tenminste nog een beetje werk ;).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 12:28
Ethirty schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:41:
[...]

Misschien een gek idee, maar als je de tijd nou gewoon eens flexibel inprogrammeerd? Onder water alles in UTC en de interface volgens de tijdsinstellingen van het OS om maar een voorbeeld te noemen? Of moeten een kleine 7,5 miljard mensen zich aan jouw software aanpassen?
Je klinkt alsof je nog nooit met tijdzones hebt gewerkt.

Dit is precies hoe het gaat: alles UTC tot de weergave, dan bijtijds vertalen. Het is het vertalen dat lastig is, omdat sommige uren niet bestaan en daardoor 4 uur geleden soms ronduit ambigu is.

Natuurlijk chargeerde ik ook een beetje, maar een universele oplossing voor tijdzones bestaat niet. Wist je bijvoorbeeld dat India met kwartieren werkt in tijdszones? Doffe ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Ethirty schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:41:
[...]

Mompelt iets over biologische ritmes, zonsopgang/ondergang etc..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
TereZz schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:19:
[...]

Goed idee! Hoe komen we überhaupt op de tijdzones...
Bootjes met zeiltjes, die omdat ze hun TomTom waren vergeten mee te nemen op hun trans-oceanische reis dan maar een mcGyver actie hebben opgezet door van de kokkin op het schip haar ketting met kompas te lenen, en dan ook nog een passer van de aan boord aanwezige schilder te lenen en die te combineren met een gevonden spiegeltje, verrekijker en geodriehoek.

Dan nodig vertikale lijntjes te tekenen op de kaart zodat de kaart vergeleken kon worden met het astrologieboek van de waterpriester.

Het is een overblijfsel van een verloren adventure die al lang niet meer gespeeld wordt.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=5678

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Op de opmerking van Kees Verhoeven dat hele EU maar in 1 tijdszone moet, bij voorkeur, even gekeken wat dat morgen zou betekenen.

Stel we gaan allemaal CEST/UTC+2 tijd. Dan zou de zon morgen op 17 oktober:
- om 06:19 op en 17:14 onder in Sulina, Roemenie.
- om 09:10 op en 19:45 onder in Blasket Island, Ierland.

Klopt het dat West Ierland en Oost-Roemenie op de uiterste grenzen liggen van de EU qua zontijden? Die kleine 3 uur verschil valt nog mee toch?

Maarjah, met de zomer in oogschouw kunnen we dan wellicht beter UTC +2,5 of UTC + 3 doen in hele Unie qua eerlijke compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=5

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Malarky schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:28:
Op de opmerking van Kees Verhoeven dat hele EU maar in 1 tijdszone moet, bij voorkeur, even gekeken wat dat morgen zou betekenen.

Stel we gaan allemaal CEST/UTC+2 tijd. Dan zou de zon morgen op 17 oktober:
- om 06:19 op en 17:14 onder in Sulina, Roemenie.
- om 09:10 op en 19:45 onder in Blasket Island, Ierland.

Klopt het dat West Ierland en Oost-Roemenie op de uiterste grenzen liggen van de EU qua zontijden? Die kleine 3 uur verschil valt nog mee toch?

Maarjah, met de zomer in oogschouw kunnen we dan wellicht beter UTC +2,5 of UTC + 3 doen in hele Unie qua eerlijke compromis.
Je moet natuurlijk we twee punten pakken die op enigszins dezelfde breedtegraad liggen...

In Roemenië is de daglengte tussen 21 september en 21 maart per definitie langer dan in Ierland, gewoon omdat het veel zuidelijker ligt. Want hoe groter het verschil tussen de breedtegraden, hoe groter het verschil wordt, naarmate je verder richting de korste (en langste) dag gaat.

Even Lissabon, Portugal, vergelijken met Galway, Ierland. Beide liggen op ongeveer dezelfde breedtegraad. Alle waarden op GMT+2 (Sulina ligt ongeveer ter hoogte van Bordeaux)

(hopelijk heb ik alle berekingen goed gedaan :p)

LissabonGalwaySulina
Vandaag opkomst8:489:066:21
Vandaag ondergang19:5619:3617:13
21 december opkomst9:5110:497:37
21 december ondergang19:1818:2016:22
21 juni opkomst7:126:084:14
21 juni ondergang22:0523:0819:52

Wat hier heel duidelijk uit blijkt is dat GMT+2 voor Sulina in de zomer vreselijk is (Sulina ligt in het GMT+2 gebied, als je naar lengtegraden kijkt, waarbij Ierland in GMT-1 en Nederland aan de rand van GMT+0 ligt).

https://nl.wikipedia.org/...me_zones_of_the_world.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

KillerZero86 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:11:
[...]

Je klinkt alsof je nog nooit met tijdzones hebt gewerkt.

Dit is precies hoe het gaat: alles UTC tot de weergave, dan bijtijds vertalen. Het is het vertalen dat lastig is, omdat sommige uren niet bestaan en daardoor 4 uur geleden soms ronduit ambigu is.

Natuurlijk chargeerde ik ook een beetje, maar een universele oplossing voor tijdzones bestaat niet. Wist je bijvoorbeeld dat India met kwartieren werkt in tijdszones? Doffe ellende.
Ik ben dan ook geen programmeur. Maar het lijkt me dat als je gewoon aan Windows vraagt in welke tijdzone die zit, dat je er helemaal niet zoveel moeite voor hoeft te doen. Laat ze dat maar lekker in Redmond uitzoeken. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Ik verbaas me over de opmerkingen "langer licht / dan heb ik nog wat aan de avond".
Ik vind het juist fijn als het 's avonds donkerder begint te worden, in de winter het knussere gevoel, in de zomer kaarjes buiten aan.

En daarnaast ben ik totaal niet vooruit te branden als het 's ochtends nog niet licht is...

Voor mij liefst permanente wintertijd of het huidige systeem, bij een permanente zomertijd zal ik mijn werktijden verder naar achteren moeten gaan schuiven... (dat doe ik nu ook al deels in de winter xD).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Ikke_Niels schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:10:
Ik verbaas me over de opmerkingen "langer licht / dan heb ik nog wat aan de avond".
Ik vind het juist fijn als het 's avonds donkerder begint te worden, in de winter het knussere gevoel, in de zomer kaarjes buiten aan.
Maar dat is dus erg persoonlijk. Dat uurtje extra licht is erg handig in de tijd naar de zomer toe en richting de herfst om nog wat te kunnen doen buiten. Zelf zit ik graag op de mountainbike en het liefst toch wel met zonlicht. Het gaat dan niet om hoe donker het is op de langste dag, maar de bandbreedte in het jaar waarbij ik 's avonds na het werk nog even een rondje van ongeveer anderhalfuur ik door het bos kan racen. Mede omdat dat je officieel niet het bos in mag na zonsondergang ;) . Afschaffen van de zomertijd zou betekenen dat ik circa een maand moet inleveren :X . Wat mij betreft gaat de zomertijd nog eerder in overigens, dan kan ik zo nog bijna een maand winnen :P

* GENETX gaat dus hoe dan ook zelf de zomertijd aanhouden 8)

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 17-10-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of we zetten heel Europa in dezelfde tijdzone. Zowel Portugal als Hongarije dezelfde tijd. Echter begint de werkdag in Hongarije om 9u en de werkdag in Portugal om 11u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Conclusie: het is persoonlijk waar de voorkeur naar uitgaat en een deel van de mensen zal niet blij zijn met de uitkomst.

Ik zie persoonlijk weinig issues met een verschil van een uur met bijvoorbeeld Duitsland. Het leven is niet meer zo strak ingeregeld als een aantal decennia geleden, dat uur verschil in bereikbaarheid zal de communicatie met de buren echt niet moeilijker maken. Daarnaast, we handelen ook al eeuwen zonder moeite met de rest van de wereld, waarmee het verschil nog groter is.

Zelf hoop ik op permanente wintertijd, omdat ik opstartproblemen heb als het lang donker blijft in de ochtend. Pas een zonsopgang rond een uur of half tien zie ik echt niet zitten. Ook niet prettig voor de ochtendspits trouwens. Maar we zullen waarschijnlijk braaf achter Duitsland aanlopen, al is dat geografisch niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bundin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:43:
Maar we zullen waarschijnlijk braaf achter Duitsland aanlopen, al is dat geografisch niet handig.
Maar het is ook niet handig om 2 uur tijdsverschil met Londen te hebben! (blijf het een mooi stukje vinden, wat ik maandag las: een uur verschil met Berlijn is onhandig, en twee uur verschil met Londen ook...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sewer
Ikke_Niels schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:10:

En daarnaast ben ik totaal niet vooruit te branden als het 's ochtends nog niet licht is...

Voor mij liefst permanente wintertijd of het huidige systeem, bij een permanente zomertijd zal ik mijn werktijden verder naar achteren moeten gaan schuiven... (dat doe ik nu ook al deels in de winter xD).
Zo the horen is jouw ideale dag is dat je een uur voor het schemeren 's avonds opstaat en dan door de hele nacht door wakker bent en net voor zonsopgang naar bed kan :+ :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:11
GENETX schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Maar dat is dus erg persoonlijk. Dat uurtje extra licht is erg handig in de tijd naar de zomer toe en richting de herfst om nog wat te kunnen doen buiten. Zelf zit ik graag op de mountainbike en het liefst toch wel met zonlicht. Het gaat dan niet om hoe donker het is op de langste dag, maar de bandbreedte in het jaar waarbij ik 's avonds na het werk nog even een rondje van ongeveer anderhalfuur ik door het bos kan racen. Mede omdat dat je officieel niet het bos in mag na zonsondergang ;) . Afschaffen van de zomertijd zou betekenen dat ik circa een maand moet inleveren :X . Wat mij betreft gaat de zomertijd nog eerder in overigens, dan kan ik zo nog bijna een maand winnen :P

* GENETX gaat dus hoe dan ook zelf de zomertijd aanhouden 8)
Dat is dus het nadeel van het denken in tijdzones, en de 9 tot 5 mentaliteit in Nederland.
Ongeacht de tijdzone kan je zelf je werk/wakkertijden aanhouden waarop het moment van licht buiten voor jou goed uitpakt.
Pagina: 1 ... 10 ... 32 Laatste