Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ikbenerniet schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:00:
[...]

Dat is dus het nadeel van het denken in tijdzones, en de 9 tot 5 mentaliteit in Nederland.
Ongeacht de tijdzone kan je zelf je werk/wakkertijden aanhouden waarop het moment van licht buiten voor jou goed uitpakt.
Tuurlijk. Totdat je een opleiding/baan hebt die aanwezigheid op een bepaalde tijd vereist, of kinderen met niet-flexibele schooltijden, of een partner met niet-flexibele werktijden met wie je nog graag een woordje wisselt voordat je naar je werk vertrekt.

Prima te doen wanneer je single bent en je eigen uren mag indelen op je werk, maar dat is lang niet iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Klopt het is een heel erg persoonlijk iets, net als het willen mountainbiken, maar goed dat is ook op te lossen door het verschuiven van je werkdag ;)

Ach het grote voordeel is wel dat bij permanente zomertijd ik nog meer buiten de files kom :D
#Optimistischekijk
sewer schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:53:
[...]

Zo the horen is jouw ideale dag is dat je een uur voor het schemeren 's avonds opstaat en dan door de hele nacht door wakker bent en net voor zonsopgang naar bed kan :+ :P
Haha ja eigenlijk wel ja :+

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik ben een avondmens (Meestal na twaalven naar bed) en sta pas om 8u-8.30 op om naar mijn werk te gaan. Voor mij zou zomertijd dus het beste zijn om het meeste daglicht mee te maken.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:26
FunkyTrip schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:39:
Ik ben een avondmens (Meestal na twaalven naar bed) en sta pas om 8u-8.30 op om naar mijn werk te gaan. Voor mij zou zomertijd dus het beste zijn om het meeste daglicht mee te maken.
Nee, voor jou zou de standaardtijd het beste zijn. Dan kun je je ritme behouden en lopen ineens je werktijden beter synchroon met kantoortijden ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bananenplant schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:57:
[...]

Nee, voor jou zou de standaardtijd het beste zijn. Dan kun je je ritme behouden en lopen ineens je werktijden beter synchroon met kantoortijden ;) .
Niet echt, want of het nu winter of zomer is, mijn ritme hangt af van de klok en niet van het daglicht buiten.
Mijn ritme wordt bepaald door sociale events om me heen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Maar die sociale events duren vanzelf langer als het langer licht is. Netto betekent dat alleen maar minder slaap dan toch? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:25:
Maar die sociale events duren vanzelf langer als het langer licht is. Netto betekent dat alleen maar minder slaap dan toch? :P
Dat is precies de reden, waarom ik de standaard tijd (GMT+1) beter vind. We hebben onze dag ingericht naar de langere avonden. Als de zomertijd afgeschaft wordt, dan passen we ons ritme vanzelf aan op de standaard tijd. Als je je dag eerder begint, krijg je die tijd 's avonds met daglicht terug.

Misschien begin ik in de zomer mijn werkdag wel om 7.00u, waardoor ik om half 5 weer thuis kan zijn. In de winter kan ik dan om 8.00u beginnen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
FunkyTrip schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Niet echt, want of het nu winter of zomer is, mijn ritme hangt af van de klok en niet van het daglicht buiten.
Mijn ritme wordt bepaald door sociale events om me heen.
Dan denk ik niet dat je per se een avondmens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Joris748 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:08:
Dat is precies de reden, waarom ik de standaard tijd (GMT+1) beter vind. We hebben onze dag ingericht naar de langere avonden. Als de zomertijd afgeschaft wordt, dan passen we ons ritme vanzelf aan op de standaard tijd. Als je je dag eerder begint, krijg je die tijd 's avonds met daglicht terug.

Misschien begin ik in de zomer mijn werkdag wel om 7.00u, waardoor ik om half 5 weer thuis kan zijn. In de winter kan ik dan om 8.00u beginnen.
Eens, je kunt je dag gewoon zelf indelen. Werktijden zijn over het algemeen best een uurtje te schuiven, behalve voor ambtenaren. Maar die zijn toch altijd al op tijd klaar. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Heb er al op gezocht, maar kan niet echt vinden wat de teneur in Duitsland is. Duitsers willen de zomertijd afschaffen, maar willen zij dan naar GMT+1 of GMT+2?

Ik kan me voorstellen dat GMT+1 de meest logische zone voor Duitsland is. Voor Nederland zou dat op basis van hoogste stand van de zon GMT+0 zijn. Praktisch gezien zouden we het beste Duitsland kunnen volgen, mits zij in GMT+1 blijven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Eens, je kunt je dag gewoon zelf indelen. Werktijden zijn over het algemeen best een uurtje te schuiven, behalve voor ambtenaren. Maar die zijn toch altijd al op tijd klaar. :+
Ik ben geen ambtenaar, er is best wat flexibiliteit mogelijk, maar mijn werkgever gaat het niet leuk vinden als ik pas om 10:00 begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Bananenplant schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:57:
Ik ben geen ambtenaar, er is best wat flexibiliteit mogelijk, maar mijn werkgever gaat het niet leuk vinden als ik pas om 10:00 begin.
Ja maar als het nu al negen uur is heb je dat uurtje al gepakt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:45:
Heb er al op gezocht, maar kan niet echt vinden wat de teneur in Duitsland is. Duitsers willen de zomertijd afschaffen, maar willen zij dan naar GMT+1 of GMT+2?

Ik kan me voorstellen dat GMT+1 de meest logische zone voor Duitsland is. Voor Nederland zou dat op basis van hoogste stand van de zon GMT+0 zijn. Praktisch gezien zouden we het beste Duitsland kunnen volgen, mits zij in GMT+1 blijven.
https://www.merkur.de/pol...cheitern-zr-10198082.html

De Duitsers zijn juist degene die gestemd hebben op die niet-officiele-maar-ineens-zo-belangrijke vragenlijst. En het gros daarvan wilde de zomertijd houden, 365 dagen per jaar.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bananenplant schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Dan denk ik niet dat je per se een avondmens bent.
Ik denk het wel. Voor elf uur heb ik geen slaap. Misschien dat jouw definitie van de mijne scheelt? Ik kom voor 8 mijn bed gewoon niet uit.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
FunkyTrip schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Ik denk het wel. Voor elf uur heb ik geen slaap. Misschien dat jouw definitie van de mijne scheelt? Ik kom voor 8 mijn bed gewoon niet uit.
Heb je voor elf uur geen slaap, omdat je pas na 8 uur je bed uit komt? Of heb je voor elf uur geen slaap, ongeacht hoe laat je (binnen het redelijke) opstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
FunkyTrip schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Volgens mij is een avondmens iemand die in relatie tot de zonnetijd het liefste later op de dag leeft. Dus niet wakker kunnen worden zolang het nog donker is buiten, als het 's avonds donker is nog actief zijn en zeker niet voor zonsondergang kunnen slapen.

Een tijdzone te ver naar het oosten kiezen dwingt de maatschappij in een ritme dat past bij uitgesproken ochtendmensen. "Avondmens" zeggen omdat het op de klok later op de dag lijkt is jezelf voor de gek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Joris748 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

Heb je voor elf uur geen slaap, omdat je pas na 8 uur je bed uit komt? Of heb je voor elf uur geen slaap, ongeacht hoe laat je (binnen het redelijke) opstaat?
Soms sta ik wel eens vroeger op. En ik heb meestal een dip rond half tien-tien, maar als ik dan naar bed ga, dan ben ik om drie uur klaar wakker tot een uurtje of 6. Dat is niet efficient.
Tegenwoordig word ik altijd tussen half en acht wakker uit mezelf en ga om 12u-half een naar bed. Dan voel ik me het fitst.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bananenplant schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:57:
[...]

Volgens mij is een avondmens iemand die in relatie tot de zonnetijd het liefste later op de dag leeft. Dus niet wakker kunnen worden zolang het nog donker is buiten, als het 's avonds donker is nog actief zijn en zeker niet voor zonsondergang kunnen slapen.

Een tijdzone te ver naar het oosten kiezen dwingt de maatschappij in een ritme dat past bij uitgesproken ochtendmensen. "Avondmens" zeggen omdat het op de klok later op de dag lijkt is jezelf voor de gek houden.
Dan verschilt onze mening. Ik zie een avondmens als iemand die in relatie tot de samenleving om hem heen later naar bed gaat en later uit zijn bed komt.

Ik heb niet het idee dat in de dagelijkse praktijk ochtendmensen en avondmensen de zomer kut vinden qua tijden en/of de winter. Dat de ene type in de zomer niet vooruit te branden is omdat de tijd voor hem niet gunstig uit komt.

-edit-
Ik heb me effe ingelezen en ik schijn noch het een noch het ander te zijn. Avondmensen worden namelijk in een appartementje in Spanje pas om elf uur actief ofzo. Bij mij is dat ruim eerder :D

[ Voor 9% gewijzigd door FunkyTrip op 18-10-2018 13:20 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Ach, onze regering is weer dusdanig aan het slap ouwehoeren, uitsmeren en geld wegsmijten aan "experts" dat het mij zal verbazen als ze ook maar iets gaan doen.

Wat mij betreft beslist Duitsland morgen dat het de zomer- of wintertijd als standaard instellen. Want dat is toch waar de regering naar gaat kijken. Ze kunnen wel roepen dat de Benelux samen gaat optrekken, maar de beslissing van Duitsland gaat toch zijn waar Rutte en cohorten op gaan reageren.

Laten we wel zijn, het verzetten van de klok doen we pas sinds 1977 en is ingevoerd vanwege de oliecrisis. Die energiebesparing is kul gebleken een onderzoek in de VS komt uit op een denderende 0,3%
Ook niet verrassend, de meeste besparing moet uit verlichting komen en dat is maar 3% van het totale energieverbruik in de VS. Dus zelfs als je electrische verlichting zou verbieden in de VS kun je hooguit 3% winnen. En het totaal verbruik gaat waarschijnlijk omhoog omdat de industrie meer kaarsen / olielampen etc gaat maken omdat de vraag ernaar zal exploderen.
Ik snap dat verzet ertegen uit de politiek dan ook niet. Argumenten voor het verzetten blijken meestal aannames te zijn, die door onderzoeken weer van tafel worden geveegd.
Tegenargumenten worden over het algemeen wel onderschreven door onderzoeken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
arbraxas schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:01:
Die energiebesparing is kul gebleken een onderzoek in de VS komt uit op een denderende 0,3%
0,3% op het totaal is natuurlijk niet niks. Of het opweegt tegen de nadelen is een tweede, maar verwaarloosbaar is het niet.

Er is denk ik meer te besparen door tijd goed in te delen. Bijvoorbeeld ervoor zorgen dat mensen meer buiten de spits reizen (i.e. meer mensen die op verschillende tijden beginnen en eindigen met werken). Als je dat goed in kunt plannen (op grote schaal) zijn er minder files (dus minder uitstoot, minder tijdverspilling), blijere mensen (want meer mogelijkheden om eigen schema aan te houden). De moeilijkheid zit hem natuurlijk in de planning, hoe zorg je dat alles soepel blijft lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
arbraxas schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:01:
Ik snap dat verzet ertegen uit de politiek dan ook niet. Argumenten voor het verzetten blijken meestal aannames te zijn, die door onderzoeken weer van tafel worden geveegd.
Tegenargumenten worden over het algemeen wel onderschreven door onderzoeken.
Ik wil in de zomer graag de avond (buiten) kunnen gebruiken, terwijl ik niet de hele winter in het pikdonker naar mijn werk wil (en dat lijkt me ook geen goed idee voor bijvoorbeeld alle scholieren). Benieuwd welk onderzoek dat van de tafel veegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:32:
[...]

Ik wil in de zomer graag de avond (buiten) kunnen gebruiken, terwijl ik niet de hele winter in het pikdonker naar mijn werk wil (en dat lijkt me ook geen goed idee voor bijvoorbeeld alle scholieren). Benieuwd welk onderzoek dat van de tafel veegt.
Daar gaat de zomer of wintertijd toch niet over? Je kunt als school of werkgever gewoon school- of werktijden aanpassen zoals je wilt. Afgelopen zomer deden sommige scholen dat al omdat het s' middags te warm werd. Als werkgever kun je nog flexibeler zijn omdat niet iedereen tegelijk overal bij hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
@Sissors Dat zijn je eigen persoonlijke voorkeuren. Dat is iets anders als beweren dat er hopen energie mee word bespaard. En dat is wat uiteindelijk de invoering van de zomertijd als doel had.
En juist rond de wisseling van zomer naar wintertijd of andersom zit een piek in ongelukken. Niet zozeer omdat het donker is, maar omdat mensen duf achter het stuur zitten omdat ze last hebben van die wisseling.

En ik ga al weken in het pikkedonker naar mijn werk. Dus eigenlijk had voor mij de wintertijd al een maand geleden moeten beginnen. Wat is nu belangrijker, jou zonverlichte vrijetijdsuurtje of mijn zonovergoten heenreis naar het werk?

Komt nog eens bij dat ik door dat verzetten dus een keer extra per jaar last heb van een laagstaande zon op heen en terugreis.

[ Voor 31% gewijzigd door arbraxas op 18-10-2018 21:50 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:40:
[...]

Daar gaat de zomer of wintertijd toch niet over? Je kunt als school of werkgever gewoon school- of werktijden aanpassen zoals je wilt. Afgelopen zomer deden sommige scholen dat al omdat het s' middags te warm werd. Als werkgever kun je nog flexibeler zijn omdat niet iedereen tegelijk overal bij hoeft te zijn.
Dan kunnen we toch mooi het huidige systeem houden? Waarom het veranderen als iedereen toch zelf beslist wanneer hij alles doet? Wil je geen wintertijd, dan verzet je je schema een uurtje volgend weekend.

@arbraxas, het punt zijn gemiddelden. We kunnen ook wel kijken naar diegene met ploegendienst die liever heeft dat de nacht tussen 8 uur 's ochtends en 4 uur smiddags valt, maar dat is ook niet heel logisch. Als je naar altijd zomertijd gaat zijn er gewoon heel veel meer mensen die de hele winter in het donker naar work/school/studie moeten.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 18-10-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=56807951,nolin

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vind het vooral grappig omdat toch een redelijk gedeelte van de tegenstanders van het huidige systeem er tegen zijn omdat ze permanent UTC+0, 1 of 2 willen hebben. Maar een groot gedeelte van die mensen gaat alleen maar extra teleurgesteld zijn in de tijd die het uiteindelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=568081

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Sorry Sissors maar je begint met "Ik wil", dat is gewoon jou persoonlijke wens en heeft vrij weinig met gemiddelden te maken.
En voor de duidelijkheid, persoonlijk heb ik liever de wintertijd als standaard. Maar vooral het verzetten moet ophouden. Dat is waar ik last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Wat @arbraxas zegt. En is het verder eigenlijk niet een gevalletje kop of munt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
arbraxas schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:05:
Sorry Sissors maar je begint met "Ik wil", dat is gewoon jou persoonlijke wens en heeft vrij weinig met gemiddelden te maken.
En voor de duidelijkheid, persoonlijk heb ik liever de wintertijd als standaard. Maar vooral het verzetten moet ophouden. Dat is waar ik last van heb.
Natuurlijk is dat ook een persoonlijke mening. Maar je gaat toch niet ontkennen dat het ook een gemiddelde is? Net als dat alle verhalen van mensen die hier wintertijd willen omdat ze toch vroeg naar bed gaan in de zomer heel leuk zijn, maar feit is dat gemiddeld genomen mensen toch na zonsondergang naar bed gaan, ook op 21 juni.

Maar goed, als je kijkt naar polls is er een lichte voorkeur overall voor zomertijd, dus ik hoop dat het UTC+2 wordt. En hoewel ik liever huidige systeem heb, is dat toch wel mijn favoriete plan B.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 19-10-2018 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
https://www.ad.nl/politie...r-of-wintertijd~a20eb79f/

Heel verrassend wil Ollongren geen referendum hierover. Die heeft ze zelf afgeschaft.
Maar wat is nou weer precies de reden om weer een potje Haagse vertragingstaktieken zoals onderzoeken weer van stal te halen?
En hoezo meer tijd nodig? Ook de poll hier op tweakers is redelijk duidelijk, stoppen met dat verzetten (los van zomer of wintertijd als default).

Edit:
Vond dit wel een erg informatief plaatje, kun je mooi zien wanneer met permanente zomertijd de zon op komt en ondergaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.ad.nl/buitenland/blijf-nou-eens-van-die-klok-af~a5578a4b/134328458/

Hmz, hotlinken mag niet. Hij staat onderaan dit artikel:
https://www.ad.nl/buitenl...van-die-klok-af~a5578a4b/

[ Voor 27% gewijzigd door arbraxas op 19-10-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
arbraxas schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:38:
En hoezo meer tijd nodig? Ook de poll hier op tweakers is redelijk duidelijk, stoppen met dat verzetten (los van zomer of wintertijd als default).
En dan de vraag welke tijd het moet worden, waar enorme verdeeldheid over is, vind je niet relevant als je stopt met verzetten van de klok? Die moet je toch eerst beantwoorden voordat je naar een vaste tijd kan overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Nee, omdat het verzetten van die klok het probleem is voor de meeste mensen. De vraag of het zomer- of wintertijd moet worden vinden heel veel mensen inclusief mezelf van veel minder belang.
Persoonlijk zeg ik wintertijd en stoppen met verzetten, maar zomertijd en stoppen is ook goed.
Maar wat ik nu proef vanuit de politiek, namelijk gewoon blijven verzetten is niet ok.

Al die vragen van jou hebben ze ook niet gesteld toen dat verzetten werd ingesteld. Dat was gewoon kort door de bocht, licht kost energie dus verzetten we de klok. Ook al is dat een broodje aap gebleken.
Dan vind ik de klachten die mensen ondervinden van het verzetten toch niet iets belangerijker als niet bestaande energiebesparingen.

[ Voor 10% gewijzigd door arbraxas op 19-10-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=568186

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Nee, simpelweg omdat ik diezelfde dag dan terug de grens over ga en dus voor mijn nachtrust / ritme het geen biet uitmaakt. Ik woon vlak aan de duitse grens, dus daar zal ik inderdaad vaak komen, ook met tijdsverschil.
Vakanties en een klein tijdsverschil hebben veel minder impact omdat ik dan de wekker niet hoef te zetten en ik gewoon op mijn biologische klok wakker kan worden. En dat probleem bestaat ook nu al. Dus ja, gewoon afschaffen.

Maar mijn verwachting is dat Duitsland een beslissing neemt en dat Nederland daarin volgt. Onze regering is als de dood voor een uurtje tijdverschil met dat land. Alsof onze hele handel ineens zou instorten met dat land daardoor. 8)7
We handelen ook al eeuwen met Engeland, ondanks dat die standaard een uur van ons verschillen. Daar gaat ook met Duitsland niets aan veranderen. Voor vervoer kan een Nederland die een uur eerder begint zelfs heel gunstig uitpakken. Omdat je een uur "terugwint" zodra je de grens overgaat.
Dus om 08:00 vertrokken uit Hengelo en om 07:30 bezorgd in een plaatsje net over de grens.

[ Voor 41% gewijzigd door arbraxas op 19-10-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=56818

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
https://www.rug.nl/news/2007/10/107_07

Onderzoekje van Rijksuniversiteit Groningen en Ludwig-Maximilians-Universität uit Munchen.
Die conclusies lijken me redelijk duidelijk.
Spoilertje:
However, since the effect of summer time on our biological clock is much greater than was thus far expected, the researchers are calling for a re-evaluation and perhaps even the abolition of summer time.
En jou voorbeeld slaat natuurlijk helemaal nergens op, vanwege een hele kleine groep die af en toe in Duitsland moet zijn, moeten we heel werkend nederland maar lastig vallen met die onzin van de klok verzetten.
Dat staat zelfs haaks op je eigen redenatie met significante groep. Dat is gewoon veruit de grootste groep.
Landen als Rusland en de VS zitten door hun grootte in meerdere tijdszones. En ook daar draait de (handels)wereld gewoon door ondanks de tijdverschillen.

Maar dat zal toch niet gebeuren omdat, zoals gezegd Nederland gewoon Duitsland gaat volgen in tijdzone.
Want je ziet gewoon dat landen naar elkaar zitten te kijken wat ze doen. Op het moment dat Duitsland iets beslist zal de rest volgen.

[ Voor 85% gewijzigd door arbraxas op 19-10-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=56818847,noline

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
arbraxas schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:34:
Nee, omdat het verzetten van die klok het probleem is voor de meeste mensen. De vraag of het zomer- of wintertijd moet worden vinden heel veel mensen inclusief mezelf van veel minder belang.
Persoonlijk zeg ik wintertijd en stoppen met verzetten, maar zomertijd en stoppen is ook goed.
Maar wat ik nu proef vanuit de politiek, namelijk gewoon blijven verzetten is niet ok.

Al die vragen van jou hebben ze ook niet gesteld toen dat verzetten werd ingesteld. Dat was gewoon kort door de bocht, licht kost energie dus verzetten we de klok. Ook al is dat een broodje aap gebleken.
Dan vind ik de klachten die mensen ondervinden van het verzetten toch niet iets belangerijker als niet bestaande energiebesparingen.
Uhuh. Uit dit topic blijkt dat ook duidelijk, dat de tijd weinig mensen uitmaakt. Al die discussies over UTC+0/1/2 gemist ;)?

Maar je krijgt (imo helaas) je zin en het huidige systeem zal iig stoppen. Maar om dan zo moeilijk erover te doen als het een half jaartje langer zou duren voordat het definitief stopt? Zal wel aan mij liggen omdat ik itt sommige andere nooit vele maanden lang niet kan slapen door de overgang van een uurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Ja dat klopt, mensen worden beinvloed door wanneer de zon opgaat en ondergaat. Dat merk ik zelf ook. Alleen gaat dat dus op de natuurlijke manier met secondes per dag en dus niet met een kunstmatige sprong van een uur. Dat is waar mensen last van krijgen.
Uiteraard hebben de onderzoekers gekeken naar verschillen op de evenaar waar je in principe geen verschil in licht/donker hebt en gebieden waar dat wel zo is.
Leuk dat je het zelf anders wilt interpreteren, maar ik houd het wel bij de conclusies van de onderzoekers zelf.

@Sissors
Dat schrijf ik toch letterlijk in dat stukje wat je quote?
En ik doe niet moeilijk over een half jaartje, maar dat Ollengren een balletje opgooit om ook helemaal niets te doen baart je wel zorgen.

[ Voor 22% gewijzigd door arbraxas op 19-10-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het was sarcastisch bedoelt. Je schrijft dat heel veel mensen het niet veel uitmaakt, maar dat zie ik in dit topic niet terug. Nu is dat niet per se representatief natuurlijk, maar toch.

En ik heb het artikel nu twee keer gelezen, en ik zie niet echt waar ze een balletje opgooit om niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Ook wil het kabinet dat alle Europese lidstaten straks op één lijn zitten. ,,We moeten voorkomen dat er binnen Europa allemaal verschillende tijdzones komen”, zegt Ollongren. Volgens haar behoort het zeker tot de mogelijkheden dat er niets verandert. ,,Als Europa hier niet uit zou komen, dan blijft alles zoals het is.”
Uit het AD linkje wat ik eerder poste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
arbraxas schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:42:
Voor vervoer kan een Nederland die een uur eerder begint zelfs heel gunstig uitpakken. Omdat je een uur "terugwint" zodra je de grens overgaat.
Dus om 08:00 vertrokken uit Hengelo en om 07:30 bezorgd in een plaatsje net over de grens.
Sterker. In Duitsland begint en eindigt de gemiddelde werkdag toch al een uur eerder dan bij ons. In de regel werken ze daar van 7u/7u30 tot 16u. Commercieel gezien zou een uur tijdsverschil met 'de Pruus' zelfs beter zijn :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

arbraxas schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:34:

En ik vind juist het hele jaar door GMT+2 de slechtste oplossing. Voor mij is de volgorde van voorkeur: GMT+1, GMT+1/GMT+2, GMT+2.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Met @Wailing_Banshee. Ik heb ook liever een logische indeling met de landen om ons heen dan dat we het afschaffen vanwege dat twee keer per jaar verzetten. Ik heb heel veel moeite met het serieus nemen van dat je daar écht heel veel last van zou kunnen hebben. :)
Verwijderd1 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:49:
Een referendum is een goede manier om geld weg te gooien. Na een referendum ben je 30 miljoen verder en heb je nog niets aan de uitslag omdat de opkomst extreem laag is.
Hoezo heb je er niets aan? De drempel is gehaald dus wordt het als representatief gezien. Dat een groot deel van de bevolking dan te weinig waarde hecht aan het onderwerp om hun mening te geven is dan maar zo, die groep hoef je dan ook geen rekening mee te houden want die vinden blijkbaar beide opties prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 22-10-2018 10:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:03:
Met @Wailing_Banshee. Ik heb ook liever een logische indeling met de landen om ons heen dan dat we het afschaffen vanwege dat twee keer per jaar verzetten. Ik heb heel veel moeite met het serieus nemen van dat je daar écht heel veel last van zou kunnen hebben. :)
En ik heb er dus wel degelijk veel last van, vooral van de wintertijd naar de zomertijd... Maar van de hele tijd GMT+2 (het heet dan niet meer zomertijd!) zou ik de hele winter en het grootste deel van de zomer last hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het mooie aan een zomer- en wintertijd is dat je er een discussie om kunt voeren...

Zo ook in Brazilië: De zomertijd zou daar begin deze maand weer ingesteld moeten worden maar dat was op de dag dat mensen moesten stemmen (stemplicht). De overheid had besloten dat dit niet goed uitkwam dus die datum van de zomertijd moest verplaatst worden. Men had besloten dat dit een maand later moest, begin november. Hierna kwam men er achter dat dit op de dag viel dat er toelatingsexamens worden gedaan voor alle studenten die verder willen met een HBO opleiding, een MBO diploma geeft niet meteen recht op een HBO studie.

Uiteindelijk kwam men tot de conclusie dat ze dan maar precies in het midden moesten gaan zitten, tussen begin oktober en begin november... Zo gezegd zo gedaan. Maar nu komt het probleem: Veel telefoonproviders waren daar niet op berekend en hadden de spullen niet snel genoeg voor elkaar. Dit betekende dat er heel veel mensen zijn waarvan de telefoon automatisch op een andere tijd ingesteld werd zonder dat dit in de praktijk klopte...

En ja, dat is deze maand gebeurd...

Verder is het mij om het even wat we in Nederland gaan doen. Ik zie het voordeel niet in van heel Europa met één tijd. Het kan toch niet zo zijn dat de tijden hetzelfde zijn en dat het in het ene land nog lekker licht is en in het andere land al pikkedonker? Beetje vreemd als je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

Ik heb trouwens de oplossing jongens:

Een compromis a la belge! We gaan met de BeNeLux lekker in GMT+1.5 zitten 8)
(wij Belgen zijn nu eenmaal heer en meester in deals maken waar niemand tevreden over is, die niemand wilt, maar toch uitgevoerd worden :+ )

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het ook belangrijker dat omliggende landen in dezelfde tijd zitten en het niet verzetten levert voor / nadelen op voor bijvoorbeeld nachtwerkers die een uur langer of korter moeten werken voor dezelfde uren voor de tijdregistratie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Verwijderd1 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:46:
[...]
Dat jantje of pietje een paar dagen slecht slaapt heb ik liever dan dat we afwijken van de landen om ons heen (voornamelijk België en Duitsland).
Klopt, maar als die landen kiezen voor 1 vaste tijd kunnen wij dus ook niet vasthouden aan de zomer-/wintertijd cyclus. Dan zullen wij er ook voor moeten kiezen om die landen te volgen.

Denk persoonlijk dat we gewoon Duitsland zullen volgen op dit onderwerp. Rutte schuift het voor zich uit totdat ze in Berlijn een knoop door hebben gehakt en neemt dat vervolgens over.

Heeft hij groot gelijk in overigens.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:15:
Ik vind het ook belangrijker dat omliggende landen in dezelfde tijd zitten
Duitsland naar GMT+2, Frankrijk naar GMT+1 en dan? (geen idee waar Frankrijk naar leunt, eigenlijk...) Stel dat Nederland dan Duitsland volgt en België Frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd1 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:46:
Je moet je dus afvragen of je dergelijke beslissingen door fanatisme en emotie wil laten leiden. Wat mij betreft dus liever niet.
Vooral dit, maar dat is dan ook waarom ik überhaupt sceptisch ben over het nut een referendum. Te veel mensen informeren zichzelf te weinig om een objectief onderbouwde mening te kunnen vormen, daarnaast zijn veel onderwerpen veel te complex om je als burger zomaar even in te verdiepen.

Dat ben ik dus wel met je eens, ik reageerde alleen op je uiting dat je niets aan een uitkomst hebt vanwege een lage opkomst. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wailing_Banshee schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Duitsland naar GMT+2, Frankrijk naar GMT+1 en dan? (geen idee waar Frankrijk naar leunt, eigenlijk...) Stel dat Nederland dan Duitsland volgt en België Frankrijk?
Dat zou ik zwaar irritant vinden als in België wonende Nederlander.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Klopt, maar als die landen kiezen voor 1 vaste tijd kunnen wij dus ook niet vasthouden aan de zomer-/wintertijd cyclus. Dan zullen wij er ook voor moeten kiezen om die landen te volgen.

Denk persoonlijk dat we gewoon Duitsland zullen volgen op dit onderwerp. Rutte schuift het voor zich uit totdat ze in Berlijn een knoop door hebben gehakt en neemt dat vervolgens over.

Heeft hij groot gelijk in overigens.
Daarom wil ik dus geen referendum over zoiets (nog los van mijn aversie daarvoor in het algemeen). Het is veel beter om samen te coördineren en een soepele transitie te hebben die voor de meerderheid (in alle betrokken landen) goed werkt.
Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:25:

Dat ben ik dus wel met je eens, ik reageerde alleen op je uiting dat je niets aan een uitkomst hebt vanwege een lage opkomst. :)
Het ligt vooral aan de reden waarom de opkomst laag is. Is dat omdat het die mensen echt niet uitmaakt of is het wat anders?

Een aantal redenen om niet te stemmen:
- gewenste optie staat er niet tussen,
- te weinig informatie om beslissing te maken,
- niet weten wat de gevolgen van uitslag voor jou zijn en onterecht denken dat het dus niet uitmaakt.

Als er een grote opkomst is (zeg 50%+ van stemgerechtigden) en een uitslag wint met meer dan 10 procentpunt van de tweede optie dan is het duidelijk (tenzij bepaalde opties overlap hebben, dan wordt het ook weer complex). Als een uitslag echter zo duidelijk is dan is het waarschijnlijk ook niet (heel) controversieel en is een referendum niet nodig.

In parlementen en discussies gaat het er anders aan toe. Dan heb je een discussie die leidt tot een binaire stemming, voor of tegen een bepaald voorstel. Voor stemming kan dat nog geamendeerd worden en als de stemming niet voldoende steun heeft wordt het niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Dat zou ik zwaar irritant vinden als in België wonende Nederlander.
Een heleboel landen zullen dat probleem hebben. Spanje gaat zeker geen GMT+2 doen (ik weet dat ze al zitten te denken om een tijdzone op te schuiven, naar Portugal toe). En stel dat Frankrijk wel GMT+2 doet, wat dacht je dan van Andorra!

Dit voorstel doet in ieder geval 1 ding: het trekt de EU volledig uit elkaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd1 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:38:
Een aantal redenen om niet te stemmen:
- gewenste optie staat er niet tussen,
- te weinig informatie om beslissing te maken,
- niet weten wat de gevolgen van uitslag voor jou zijn en onterecht denken dat het dus niet uitmaakt.
Er zijn nog heel veel meer redenen waarom mensen niet gaan stemmen, maar dat is mijns inziens ook allemaal irrelevant. We hebben een drempel afgesproken en als die gehaald wordt is de uitslag gewoon serieus te nemen.
Bij de Tweede Kamerverkiezingen gaan heel veel mensen wel stemmen waarvan ik de argumentatie ook niet serieus neem, die kan ik helaas ook niet schrappen uit de uitslag.
Ik denk echter dat we dit beter in een topic over politiek en referenda kunnen bespreken. Voor zomer- en wintertijd hoop ik in ieder geval dat ze met de buurlanden om tafel gaan en dan niet alleen de Benelux.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:44:
[...]
Voor zomer- en wintertijd hoop ik in ieder geval dat ze met de buurlanden om tafel gaan en dan niet alleen de Benelux.
De Benelux en zijn buurlanden. En daar zie ik het probleem. Hetzelfde als wat ik vorige week in de krant gelezen had (een staatssecretaris, geloof ik): we willen geen 2 uur verschil met Londen en geen uur verschil met Berlijn... En zolang dit onzalige plan op tafel is, is dat een wens die niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Uur verschil met Londen, uur verschil met Berlijn, maar geen verschil met Belux en Frankrijk. Prima toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:04:
Uur verschil met Londen, uur verschil met Berlijn, maar geen verschil met Belux en Frankrijk. Prima toch?
Wat mij betreft wel :D Maar die staatssecretaris wilde geen verschil met Berlijn :p

Hmm, enig idee wat GB gaat doen? Moeten ze nog mee hier in of niet? Stel dat zij wel hun zomertijd houden, wij naar GMT+1 gaan, dan hebben we de helft van het jaar niet eens een uur verschil met Londen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Die malle Britten willen vast hun eigen ding doen, gewoon om af te kunnen wijken. Niet te veel rekening mee houden, dat is zonde van de energie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:40:
Die malle Britten willen vast hun eigen ding doen, gewoon om af te kunnen wijken. Niet te veel rekening mee houden, dat is zonde van de energie.
dus GB gaat naar GMT-1/GMT+0 :p

Maar ik vind het wel een leuke bijkomstigheid: wij naar GMT+1, GB met behoud van zomertijd, ineens geen tijdsverschil meer met GB! En dat is een tijdsverschil waar heel veel mensen nog wel mee te maken hebben (vliegen via Heathrow).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46

Ethirty

Who...me?

Jebus4life schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:14:
Ik heb trouwens de oplossing jongens:

Een compromis a la belge! We gaan met de BeNeLux lekker in GMT+1.5 zitten 8)
(wij Belgen zijn nu eenmaal heer en meester in deals maken waar niemand tevreden over is, die niemand wilt, maar toch uitgevoerd worden :+ )
Wij Nederlanders kunnen er ook wat van hoor. Wij hebben er zelfs een woord voor uitgevonden: polderen. :+

Anyhoe, het zal wel weer op een beslissing uitlopen waarbij zo'n van de mensen 40% ontevreden is, gewoon om dat 20% het houdt bij een laffe "meh, /care".

Ik weet wat ik wil, maar weet ook dat ik waarschijnlijk een hekel ga krijgen aan de beslissing. De combinatie avondmens en wintertijd is voor veel mensen gewoon niet te vatten. Maar denk er maar eens goed over na, eigenlijk is het de enige juiste keuze.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ethirty schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 18:46:
[...]
De combinatie avondmens en wintertijd is voor veel mensen gewoon niet te vatten. Maar denk er maar eens goed over na, eigenlijk is het de enige juiste keuze.
De combinatie ochtendmens en zomertijd is voor veel mensen gewoon niet te vatten. Maar denk er maar eens goed ove rna, eigenlijk is het de enige juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Wij Nederlanders kunnen er ook wat van hoor. Wij hebben er zelfs een woord voor uitgevonden: polderen. :+

Anyhoe, het zal wel weer op een beslissing uitlopen waarbij zo'n van de mensen 40% ontevreden is, gewoon om dat 20% het houdt bij een laffe "meh, /care".
Gezien ruwweg 40% permanent wintertijd wil, 40% permanent zomertijd, en 20% meh /care, is een andere optie dan dat ook niet mogelijk.

Overigens lijkt het me wel meevallen met dat EU hierdoor uit elkaar getrokken zou worden, gezien er nu ook al gewoon tijdsverschillen zijn binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:46:
[...]
Overigens lijkt het me wel meevallen met dat EU hierdoor uit elkaar getrokken zou worden, gezien er nu ook al gewoon tijdsverschillen zijn binnen de EU.
Nu liggen ze redelijk op één lijn (van noord naar zuid). Maar met deze afschaffing gaat die lijn heel rafelig zijn (nu is dat met name op het Iberisch schiereiland). Ik blijf erbij: ik ben voor afschaffing, maar niet op deze manier. Het wordt gewoon één ongeorganiseerde bende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Als de Frans-Duitse grens de tijdzone van 0 naar +1 wordt klopt het helemaal. Dus NL in UTC. Laten we het in ieder geval wetenschappelijk houden en de meridianen met tijdzones lopen nou eenmaal zoals ze lopen. Ik hoor klagers aan ons Oostgrens over de mogelijk verschillende tijden met Duitsland, maar we hebben ook Engeland, België en indirect Frankrijk als buren in dezelfde tijdzone.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tja het is natuurlijk wel heel vervelend als je voor benzine of drank de grens over rijdt en je blijkt een uur naast de openingstijden te zitten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:29:
Tja het is natuurlijk wel heel vervelend als je voor benzine of drank de grens over rijdt en je blijkt een uur naast de openingstijden te zitten. :+
Toch wen je daar waarschijnlijk snel genoeg aan...
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:20:
Als de Frans-Duitse grens de tijdzone van 0 naar +1 wordt klopt het helemaal. Dus NL in UTC. Laten we het in ieder geval wetenschappelijk houden en de meridianen met tijdzones lopen nou eenmaal zoals ze lopen. Ik hoor klagers aan ons Oostgrens over de mogelijk verschillende tijden met Duitsland, maar we hebben ook Engeland, België en indirect Frankrijk als buren in dezelfde tijdzone.
Dat zou mijn oplossing ook zijn. Even lastig, maar we werken nu toch ook jaren al met GB? Gewoon een kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Gonadan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:29:
Wat dacht je van mensen die in Duitsland werken of Duitsers die in Nederland werken? Lekker zo... :{

Laat het toch gewoon zoals het is, sluit die discussie en zeur er niet zoveel over.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:20:
Zijn we weer zover? Waarbij we net doen alsof er een wetenschappelijke basis is voor ons systeem van de tijd bijhouden? Die is er niet, dus laten we lekker doen wat de meeste mensen willen, dus NL in UTC+2. Ook nog eens wel zo logisch, dat zon op zijn hoogst is midden in de middag, ipv eind van de ochtend.

En Engeland is straks een land waarbij je eerst door een douane moet, en ik zie ook niet veel mensen even de grens oversteken naar Engeland. Terwijl in grensgebieden met Duitsland en België dat continue gebeurd.

Bijkomend voordeel is dat met UTC+2 we in dezelfde tijdzone zitten met zoveel mogelijk aaneengesloten landen ten oosten van ons. En Engeland hoort daar niet bij, zowel buiten de EU straks als het kleine detail van het Kanaal wat tussen ons en Engeland zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 23-10-2018 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:27:
Zijn we weer zover? Waarbij we net doen alsof er een wetenschappelijke basis is voor ons systeem van de tijd bijhouden?
Zijn we weer zover? Waarbij we net doen alsof de wetenschappelijke basis niet bestaat omdat hij niet 100% accuraat uitgevoerd is? Die is er wel, dus laten we goed overleggen met de buren en enige logica toepassen in plaats van gewoon maar doen wat de hardste schreeuwers willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Zijn we weer zover? Waarbij we net doen alsof er een wetenschappelijke basis is voor ons systeem van de tijd bijhouden? Die is er niet, dus laten we lekker doen wat de meeste mensen willen, dus NL in UTC+2. Ook nog eens wel zo logisch, dat zon op zijn hoogst is midden in de middag, ipv eind van de ochtend.

En Engeland is straks een land waarbij je eerst door een douane moet, en ik zie ook niet veel mensen even de grens oversteken naar Engeland. Terwijl in grensgebieden met Duitsland en België dat continue gebeurd.
Frankrijk zie ik niet naar GMT+2 gaan, waarom zouden ze? Ze zitten voor een deel aan de westkant van de greenwich meridiaan (GMT+0). En Duitsland zal voor GMT+2 gaan, omdat Berlijn op 15 graden oost ligt. En dan?

En tenzij we naar GMT+0 gaan, is de zon altijd op z'n hoogtepunt in de middag en nooit in de ochtend. GMT+1 is dus al een consessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Zijn we weer zover? Net zoveel mensen willen UTC+1. Zo lang mogelijk effectief daglicht in de winter, de zomerdagen zijn al lang zat.

:+

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ik weet wat ik wil, maar weet ook dat ik waarschijnlijk een hekel ga krijgen aan de beslissing. De combinatie avondmens en wintertijd is voor veel mensen gewoon niet te vatten. Maar denk er maar eens goed over na, eigenlijk is het de enige juiste keuze.
Ik ben een avondmens maar heb voor mijn avondactiviteiten geen zonlicht nodig. Hardlopen doe ik altijd op het fietspad, en die zijn in de Randstad goed verlicht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Zijn we weer zover? Waarbij we net doen alsof er een wetenschappelijke basis is voor ons systeem van de tijd bijhouden? Die is er niet,
Die is er dus wel. Namelijk dat de mens geen nachtdier is, maar een dag dier. Dus is het logisch dat je de wakkerzijn periode zo veel mogelijk in het daglicht wilt hebben. Alleen, je zit niet alleen met de lengtegraad, maar ook met de breedtegraad. En juist die gooit nogal wat roet in het eten (of eigenlijk nacht in de dag). Onze voorouders werkten geen 8 uur in de winter. Wij wel. Dankzij kunstlicht kunnen wij ook goed ons werk doen als het (nog of alweer) donker is.

Ik noem mezelf altijd ochtendmens, omdat ik 's morgens vroeger wakker ben (kan het vervelende werk maar zo snel mogelijk gedaan hebben :p), maar eigenlijk ben ik een daglicht mens. En daarom zou ik nogal wat problemen hebben als we in de winter op GMT+2 zouden blijven zitten. Ik heb niets aan het feit dat het aan het eind van de middag nog licht is (ok, dan zit ik met zonsondergang in de auto, da's heel goed), maar wel aan dat uur eerder licht in de ochtend (omdat ik dan eerder wakker word).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben een ochtendmens en ben voor het gehele jaar de wintertijd, vind het sowieso gezellig als het in de zomer wat eerder donker is maar wel warm genoeg is om buiten te zitten.

En ook in de winter ga ik gewoon sporten, of het nou donker is of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik ben avondmens omdat het dan donker is. :Y

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Die is er dus wel. Namelijk dat de mens geen nachtdier is, maar een dag dier. Dus is het logisch dat je de wakkerzijn periode zo veel mogelijk in het daglicht wilt hebben. Alleen, je zit niet alleen met de lengtegraad, maar ook met de breedtegraad. En juist die gooit nogal wat roet in het eten (of eigenlijk nacht in de dag). Onze voorouders werkten geen 8 uur in de winter. Wij wel. Dankzij kunstlicht kunnen wij ook goed ons werk doen als het (nog of alweer) donker is.

Ik noem mezelf altijd ochtendmens, omdat ik 's morgens vroeger wakker ben (kan het vervelende werk maar zo snel mogelijk gedaan hebben :p), maar eigenlijk ben ik een daglicht mens. En daarom zou ik nogal wat problemen hebben als we in de winter op GMT+2 zouden blijven zitten. Ik heb niets aan het feit dat het aan het eind van de middag nog licht is (ok, dan zit ik met zonsondergang in de auto, da's heel goed), maar wel aan dat uur eerder licht in de ochtend (omdat ik dan eerder wakker word).
Daglicht optimaliseren is als we naar een vaste tijd van juist reden voor UTC+2, al is er voor huidige systeem dan ook wat te zeggen. Echter dat betekend niet dat er iets wetenschappelijks is aan hoe we de klok hebben ingedeeld. We kunnen ook naar Amerikaanse tijd gaan en afspreken dat de werkdag om 0:00 begint. Het zijn gewoon afspraken die we met elkaar hebben gemaakt, geen wetenschap.

Serieus de utc aanhangers blijven verkondigden dat er wetenschappelijke basis voor is, maar nog nooit hebben ze er enige onderbouwing voor kunnen geven.
Ethirty schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Zijn we weer zover? Net zoveel mensen willen UTC+1. Zo lang mogelijk effectief daglicht in de winter, de zomerdagen zijn al lang zat.

:+
Elke enquête met beetje redelijke aantallen die ik tot nu toe heb gezien geeft lichte voorsprong voor permanent zomertijd kamp.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 23-10-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:30:
[...]
Serieus de utc aanhangers blijven verkondigden dat er wetenschappelijke basis voor is, maar nog nooit hebben ze er enige onderbouwing voor kunnen geven.
Ik denk dat het aantal GMT+0 aanhangers klein is. Het zal met name gaan over GMT+1 of GMT+2.
Elke enquête met beetje redelijke aantallen die ik tot nu toe heb gezien geeft lichte voorsprong voor permanent zomertijd kamp.
Ik heb nog geen enquete gezien met redelijke aantallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat het aantal GMT+0 aanhangers klein is. Het zal met name gaan over GMT+1 of GMT+2.

[...]

Ik heb nog geen enquete gezien met redelijke aantallen...
Klopt dat de aantallen laag zijn, en het nog niet netjes representatief wordt gedaan. Maar over paar duizend man is het toch al beter dan bij tientallen.

GMT+0 aanhang is klein ja, maar ze bestaan, ook hier ;). En hun argument is dat GMT+0 het dichtst bij GMT+0:20 zit, wat voor hun de ideale tijd is. Want vroeger was er ooit de afspraak dat zon op zijn hoogst is rond 12 uur smiddags. Tegenwoordig hebben we een andere afspraak. Dat ze terug willen naar de afspraak uit het verleden is prima, ieder zijn voorkeur. Maar dan moet je niet net doen alsof voor de afspraak die er vroeger bestond een wetenschappelijke basis was, die er voor de huidige afspraak niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

De meeste discussies gaan er over of de vaste tijd UTC+1 of UTC+2 moet worden; ik zie bijna geen draagvlak voor UTC in Nederland.

Verder lees ik in dit topic voldoende argumenten voor zowel +1 als +2 voorbijkomen :)

En dat "wetenschappelijk bewijs" ging voornamelijk of het verzetten van de klok wel of niet afgeschaft moet worden. Maar dat punt zijn we inmiddels voorbij, want de EU gaat voor afschaffing. Laten we ons dan ook concentreren op de discussie of Nederland UTC+1 of UTC+2 moet hanteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:59:
[...]

Klopt dat de aantallen laag zijn, en het nog niet netjes representatief wordt gedaan. Maar over paar duizend man is het toch al beter dan bij tientallen.
Representatief is niet alleen aantallen, ook leeftijd, beroep en locatie moet dan meegenomen worden. Ik geloof dat de meeste boeren in Nederland op GMT+1 inzetten en de meeste yuppen uit de Randstad op GMT+2. Raad eens welke groep het luidst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:03:
Ik geloof dat de meeste boeren in Nederland op GMT+1 inzetten en de meeste yuppen uit de Randstad op GMT+2.
Is het voor boeren echt zo belangrijk? Zij kunnen toch vooral zelf bepalen hoe laat ze beginnen / eindigen / pauzeren? In de randstad zou ik denken dat alles juist meer verbonden is waardoor je als individu niet zomaar al je bezigheden een (paar) uur op kunt schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Representatief is niet alleen aantallen, ook leeftijd, beroep en locatie moet dan meegenomen worden. Ik geloof dat de meeste boeren in Nederland op GMT+1 inzetten en de meeste yuppen uit de Randstad op GMT+2. Raad eens welke groep het luidst is?
Ik schrijf toch ook specifiek dat het nog niet representatief is? En niet dat alleen aantallen het probleem zijn...

Overigens lijkt mij juist dat boeren het niet veel uitmaakt, die kunnen grotendeels zelf hun dag indeling bedenken.

Edit: vorige reactie was nog niet geladen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 23-10-2018 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
Ik volg dit topic met een schuin oog en verbaas mezelf er eigenlijk over dat hier zo moeilijk en wetenschappelijk over na wordt gedacht. Dat is geen verwijdt, of nouja eigenlijk naar mezelf toe want ik dacht er (vooraf) heel makkelijk over.

Toen dit verhaal begon te spelen dacht ik echt dat het gros van de Nederlanders en zelfs Europeanen wel voor de zomertijd zouden kiezen. 's Winters de avonden wat langer en zomers is het al zo vroeg licht dat je dat uurtje extra 's ochtends ook niet nodig bent. Ik zou het toejuichen.
Uiteraard beseft ik mij toen ook wel dat er ook een grote groep zou zijn die zou kiezen voor de wintertijd om diverse redenen, maar ik had verschil groter verwacht.

Als ik dit topic dan dus met een schuin oog volg komen er allemaal wetenschappelijke studies aan te pas en wordt er soms heel ver doorgedacht. Misschien terecht, maar is het echt zo lastig?

Het is toch grotendeels een kwestie van gevoel? Je kunt een ochtend/avondmens zijn, maar heeft de tijd daar echt zoveel impact op?
Natuurlijk snap ik dat, als we switchen van winter/zomer of andersom, heel veel mensen er lang over doen om daar aan te wennen. Duurt dagen, weken, misschien wel maanden maar als we eenmaal een vaste tijd hebben zal iedereen er toch wel aan wennen ongeacht wat we kiezen?

Zomaar iets wat in mijn opkomt bij het volgen van dit topic en fascinerend om te zien dat het blijkbaar toch niet zo makkelijk is als ik van te voren had gedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
B-Real schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:15:
Natuurlijk snap ik dat, als we switchen van winter/zomer of andersom, heel veel mensen er lang over doen om daar aan te wennen. Duurt dagen, weken, misschien wel maanden maar als we eenmaal een vaste tijd hebben zal iedereen er toch wel aan wennen ongeacht wat we kiezen?
Zeker! Voor mij is het belangrijkste punt in deze hele discussie dat het verzetten van de klok eindelijk afgeschaft gaat worden. Of de permanente tijd dan uiteindelijk GMT+1 of GMT+2 wordt zien we wel. Mijn voorkeur gaat uit naar +1 voor de redenen die ik al eerder in dit topic gegeven heb, maar ook met +2 zal ik vrede hebben. Zolang het maar gedaan is met het verzetten van de klok :)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de discussie over de nieuwe permanente tijd (+1 of +2) wel gevoerd moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 23-10-2018 14:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Dat verzetten hoeft van mij ook niet meer nee. Mijn voorkeur gaat uit naar de zomertijd, puur omdat het dan 's avonds langer licht is waar ik mij persoonlijk het fijnste bij voel. Echter heeft iedereen zo wel zijn mening natuurlijk.

Goed compromis zou volgens mij ook gewoon zijn om er tussenin te gaan zitten en de tijd een half uur te verplaatsen. Aangezien de verdeling voorstanders zomer/wintertijd ongeveer 50/50 lijkt te zijn is dat wel een mooie middenweg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

B-Real schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:15:
Toen dit verhaal begon te spelen dacht ik echt dat het gros van de Nederlanders en zelfs Europeanen wel voor de zomertijd zouden kiezen. 's Winters de avonden wat langer en zomers is het al zo vroeg licht dat je dat uurtje extra 's ochtends ook niet nodig bent. Ik zou het toejuichen.
Draai het eens om. 's Winters de ochtenden wat langer en in de zomers is het al zo lang licht dat je dat ene uur 's avonds ook niet mist (en kun je eindelijk eens gebruik maken van die veel te dure verlichting in je tuin...) Of het nou om 22:00 donker wordt, of om 23:00, de temperatuur zal gelijk blijven.

De meeste mensen denken bij zomertijd aan zomer. Ga maar eens kijken op internet. Overal zie je opmerkingen terugkomen als "het hele jaar zomer". Zomertijd heeft gewoon een betere associatie dan wintertijd. En mensen denken alleen aan die langere zomeravonden, en niet aan die eindeloos lange winterochtenden.
B-Real schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:28:
Dat verzetten hoeft van mij ook niet meer nee. Mijn voorkeur gaat uit naar de zomertijd, puur omdat het dan 's avonds langer licht is waar ik mij persoonlijk het fijnste bij voel. Echter heeft iedereen zo wel zijn mening natuurlijk.
Nee, het is 's winters niet 's avonds langer licht. Het is 's avonds nooit licht in de winter, ook niet als we de zomertijd zouden verlengen tot 21 december. In december gaat de zon rond half vijf onder (GMT+1). Dus is het 's avonds ook net zo goed donker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd1 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:21:
[...]

Is het voor boeren echt zo belangrijk? Zij kunnen toch vooral zelf bepalen hoe laat ze beginnen / eindigen / pauzeren? In de randstad zou ik denken dat alles juist meer verbonden is waardoor je als individu niet zomaar al je bezigheden een (paar) uur op kunt schuiven.
Boeren zijn sterk gebonden aan de natuur, voorspellen zelf het weer ook vrij nauwkeurig (ivm oogsten ed). Als je dieren houdt bepaal je niet zelf hoe laat je begint, dat bepalen de dieren. En dat zijn geen dagen van 8u op je kont zitten ;)

Randstedelingen zijn veel meer gericht op "kunstmatige” activiteiten zoals de hele dag op kantoor zitten en socializen in een kroeg. Als werkgevers niet zo star waren kunnen die veel makkelijker schuiven op een dag.

Als boeren vooral voor GMT+1 kiezen, dan zie ik dat wel als een teken dat dat (biologisch) de betere keuze is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

Draai het eens om. 's Winters de ochtenden wat langer en in de zomers is het al zo lang licht dat je dat ene uur 's avonds ook niet mist (en kun je eindelijk eens gebruik maken van die veel te dure verlichting in je tuin...) Of het nou om 22:00 donker wordt, of om 23:00, de temperatuur zal gelijk blijven.

De meeste mensen denken bij zomertijd aan zomer. Ga maar eens kijken op internet. Overal zie je opmerkingen terugkomen als "het hele jaar zomer". Zomertijd heeft gewoon een betere associatie dan wintertijd. En mensen denken alleen aan die langere zomeravonden, en niet aan die eindeloos lange winterochtenden.

[...]

Nee, het is 's winters niet 's avonds langer licht. Het is 's avonds nooit licht in de winter, ook niet als we de zomertijd zouden verlengen tot 21 december. In december gaat de zon rond half vijf onder (GMT+1). Dus is het 's avonds ook net zo goed donker.
Het gaat ook om de moment in het jaar dat je de kortste of juist allerlangste dagen hebt. Juist de momenten in het jaar dat het bijv. met de wintertijd 's avonds om 19u donker zou zijn en met de zomertijd pas om 20u maken voor mij het verschil. Het verschil tussen 's avonds nog net even bij daglicht buiten te kunnen sporten of tuinieren.

Verder grotendeels eens met je tweede alinea, het is grotendeels een kwestie van perceptie. Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met lange winter ochtenden, dan ben ik toch aan het werk en heb ik er weinig last van. Maar goed, ik werk op een kantoor voor de gemiddelde bouwvakker of hovenier zal dat weer anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

[...]

Mensen maken altijd zo'n karikatuur van opties door te doen alsof enkel 21 juni en 21 december bestaan. Maar in februari is nu zonsondergang rond 6 uur, dus met permanent zomertijd is het rond 19:00, en heb je wel gewoon meer licht in de avond.

Onder de streep maakt het mij niet heel veel uit in de winter, met lichte voorkeur voor wintertijd. In de zomer echter sterke voorkeur voor zomertijd. Want als het tussen 4 en 5 uur ergens licht wordt heb ik er heel weinig aan, dan heb ik het liever een uur later, en dan een uur extra licht 's avonds, want daar heb ik wel wat aan.
Ethirty schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:36:
[...]

Boeren zijn sterk gebonden aan de natuur, voorspellen zelf het weer ook vrij nauwkeurig (ivm oogsten ed). Als je dieren houdt bepaal je niet zelf hoe laat je begint, dat bepalen de dieren. En dat zijn geen dagen van 8u op je kont zitten ;)

Randstedelingen zijn veel meer gericht op "kunstmatige” activiteiten zoals de hele dag op kantoor zitten en socializen in een kroeg. Als werkgevers niet zo star waren kunnen die veel makkelijker schuiven op een dag.

Als boeren vooral voor GMT+1 kiezen, dan zie ik dat wel als een teken dat dat (biologisch) de betere keuze is.
Als boeren GMT+1 zouden kiezen, waar ik nog geen enkele onderbouwing voor heb gezien, dan toont dat aan dat dat de voorkeur heeft voor de gemiddelde boer. Waarom zou dat in hemelsnaam biologische de betere keuze zijn net nadat er is bepaald dat boeren niet gebonden zijn aan een klok maar op basis van de natuur hun werktijden bepalen? Die hele klok is niet bijzonder relevant voor ze (binnen beperkingen natuurlijk, want die hebben ook melk wat opgehaald wordt op een bepaalde tijd, kinderen die naar school moeten, helpdesk van de de melkmachine fabrikant die op kantoortijden open is, etc).

[ Voor 28% gewijzigd door Sissors op 23-10-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Moet natuurlijk gewoon de wintertijd worden of je moet de lestijden gaan aanpassen. Ik zie nu al dat het om 8 uur in de ochtend nog donker is dus die scholieren mogen een half jaar lang in het donker de weg op zodat 'jij' in de zomer van een uurtje langer licht kan genieten? In Spanje is het ook niet minder gezellig als de zon eerder onder is dan hier ;)
Zonsopgang of ondergang betekent natuurlijk niet dat het dan ook meteen al licht of donker is ...

Van mij mag het overigens best blijven zoals het is, heb er nooit problemen mee gehad om aan te passen/wennen.

[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 23-10-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ik verwacht dan ook dat de politiek de mening van economische belangen zwaarder zal laten doorwegen dan de mening van de burger.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Mijn punt is dat een boer zelf kan bepalen wanneer die iets moet doen. Als hij om 7Z (7 uur in GMT 0) iets gaat doen dan kan hij dat gewoon doen. Of het dan op zijn klok 8.00 (in GMT +1) of 9.00 (in GMT +2) is maakt niet uit, dat is niet leidend, de koeien hebben toch geen horloge. De boer hoeft immers niet met andere mensen af te spreken.

Iemand op kantoor kan dat niet zomaar. Vergaderingen afspreken moet in overeenstemming met de andere deelnemers van de vergadering. Conference calls met mensen in andere tijdzones moeten met die mensen gecoördineerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Moeten we eigenlijk niet eerst terug naar UTC +0.20 ofwel Amsterdamse tijd?

Blijft gek dat een hier door de nazi's ingevoerde maatregel nooit teruggedraaid werd.
Wikipedia: Amsterdamse Tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

B-Real schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:39:
[...]
Het gaat ook om de moment in het jaar dat je de kortste of juist allerlangste dagen hebt. Juist de momenten in het jaar dat het bijv. met de wintertijd 's avonds om 19u donker zou zijn en met de zomertijd pas om 20u maken voor mij het verschil. Het verschil tussen 's avonds nog net even bij daglicht buiten te kunnen sporten of tuinieren.
Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:40:
[...]
Mensen maken altijd zo'n karikatuur van opties door te doen alsof enkel 21 juni en 21 december bestaan. Maar in februari is nu zonsondergang rond 6 uur, dus met permanent zomertijd is het rond 19:00, en heb je wel gewoon meer licht in de avond.
Ja, want in februari is het over het algemeen zulk mooi weer dat je 's avonds nog buiten gaat sporten of tuinieren. In de zomer kan ik nog engiszins begrijpen dat mensen een langere avond willen (ik baal altijd van die vreselijke lange avonden), maar in het voorjaar, najaar en winter absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 17:58
Leuke discussie, om puur egoistische redenen zit ook in het zomertijdkamp. Dit komt met name omdat ik door de zomertijd ik nog een uur langer van de zon kan genieten na het werk.
In de winter maakt het mij niet zoveel uit omdat ik dan toch altijd in het donker naar het werk ga en in het donker weer thuis ben.

Wat ik alleen niet snap in deze discussie is dat mensen wetenschap er bij halen om bepaalde tijden te verdedigen. Vroegen had iedere stad zijn eigen tijd, en die was voornamelijk gebasseerd op de stand van de zon. Wanneer met de tijd niet bijhield ging men volgens het ritme van de zon slapen en opstaan. Door de komst van een kunstmatige toekenning aan een moment in de dag, dat wij dus tijd noemen, zijn we meer gestandaardiseerd gaan leven en passen we onze bioritme aan de klok aan. Ongeacht wat je kiest heb je volgens mij een periode in het jaar dat de gekozen tijd niet overeenkomt met je biologische tijd.

En vanwege deze situatie ga ik lekker voor de langere zomeravonden, ipv de lichte ochtenden in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Baddie09 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:51:
Wanneer met de tijd niet bijhield ging men volgens het ritme van de zon slapen en opstaan.
Ik ga nog steeds volgens het ritme van de zon slapen en opstaan. En dat doe jij ook. De zon gaat 's avonds naar bed, en dat doe jij ook. En 's morgens staat hij weer op. En ik neem aan dat jij vanmorgen ook weer uit bed bent gekropen?

en weer een opmerking: ik wil een langere avond in 1/4e van het jaar, en die overige 3/4e kan het me eigenlijk niet schelen.

Pagina: 1 ... 11 ... 32 Laatste