Ik volg dit topic met een schuin oog en verbaas mezelf er eigenlijk over dat hier zo moeilijk en wetenschappelijk over na wordt gedacht. Dat is geen verwijdt, of nouja eigenlijk naar mezelf toe want ik dacht er (vooraf) heel makkelijk over.
Toen dit verhaal begon te spelen dacht ik echt dat het gros van de Nederlanders en zelfs Europeanen wel voor de zomertijd zouden kiezen. 's Winters de avonden wat langer en zomers is het al zo vroeg licht dat je dat uurtje extra 's ochtends ook niet nodig bent. Ik zou het toejuichen.
Uiteraard beseft ik mij toen ook wel dat er ook een grote groep zou zijn die zou kiezen voor de wintertijd om diverse redenen, maar ik had verschil groter verwacht.
Als ik dit topic dan dus met een schuin oog volg komen er allemaal wetenschappelijke studies aan te pas en wordt er soms heel ver doorgedacht. Misschien terecht, maar is het echt zo lastig?
Het is toch grotendeels een kwestie van gevoel? Je kunt een ochtend/avondmens zijn, maar heeft de tijd daar echt zoveel impact op?
Natuurlijk snap ik dat, als we switchen van winter/zomer of andersom, heel veel mensen er lang over doen om daar aan te wennen. Duurt dagen, weken, misschien wel maanden maar als we eenmaal een vaste tijd hebben zal iedereen er toch wel aan wennen ongeacht wat we kiezen?
Zomaar iets wat in mijn opkomt bij het volgen van dit topic en fascinerend om te zien dat het blijkbaar toch niet zo makkelijk is als ik van te voren had gedacht