Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat een aparte opmerking, de zon gaat namelijk niet naar bed, het is geen levend wezen maar die verdwijnt achter de horizon, en naargelang het jaargetijde is dat later of eerder op de dag.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:01:
[...]
Ik ga nog steeds volgens het ritme van de zon slapen en opstaan. En dat doe jij ook. De zon gaat 's avonds naar bed, en dat doe jij ook. En 's morgens staat hij weer op. En ik neem aan dat jij vanmorgen ook weer uit bed bent gekropen?
en weer een opmerking: ik wil een langere avond in 1/4e van het jaar, en die overige 3/4e kan het me eigenlijk niet schelen.
De mens heeft een bioritme dat de zon volgt, maar de meeste mensen volgen echt niet de zon meer hoor, maar de klok om naar bed te gaan. Ik ben daar één van.
Als ik tijdens de vakanties geen wekker zet is mijn bioritme dat ik rond 1 á 2 uur snachts ga slapen en pas rond 10 uur wakker wordt, en als het bed lekker ligt ik er nog een uurtje aan vastplak. Wel wordt ik in het weekend om 7 uur uit mezelf wakker omdat op doordeweekse dagen mijn wekker rond die tijd afgaat, maar na één keer omdraaien tuk ik weer lekker verder
En wbt je opmerking dat het mij niet kan schelen, het kan me wel schelen, en daarom kies ik liever voor een langere zomeravond omdat het in de winter toch niks uit maakt. Maar zoals gezegd, dit is mijn mening en zo te horen ben jij een enorm ochtendmens en die hebben weer andere behoeftes.
De meeste mensen volgen wel degelijk de zon. De meeste mensen zijn overdag actief en 's nachts liggen ze te slapen. Anders zou het heel simpel in wereldwijd 1 tijd in te voeren.Baddie09 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:14:
[...]
maar de meeste mensen volgen echt niet de zon meer hoor, maar de klok om naar bed te gaan. Ik ben daar één van.
En dus? Ik zet tijdens de vakanties ook geen wekker en ben tussen 4 en 6 wakker (in de zomer) en tussen 7 en 9 in de winter.Als ik tijdens de vakanties geen wekker zet is mijn bioritme dat ik rond 1 á 2 uur snachts ga slapen en pas rond 10 uur wakker wordt, en als het bed lekker ligt ik er nog een uurtje aan vastplak. Wel wordt ik in het weekend om 7 uur uit mezelf wakker omdat op doordeweekse dagen mijn wekker rond die tijd afgaat, maar na één keer omdraaien tuk ik weer lekker verder
Nee, die 3/4e tijd van het jaar kan het je dus niet schelen. Je zegt het zelf: omdat het in de winter toch niets uit maakt. Het maakt het de overige 3 seizoenen van het jaar wel degelijk uit, alleen misschien niet voor jou. Voor de ochtenmensen maakt het juist in de zomer niet zo uit.En wbt je opmerking dat het mij niet kan schelen, het kan me wel schelen, en daarom kies ik liever voor een langere zomeravond omdat het in de winter toch niks uit maakt. Maar zoals gezegd, dit is mijn mening en zo te horen ben jij een enorm ochtendmens en die hebben weer andere behoeftes.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Kennelijk heb jij geen baan waarbij je om 9 uur op kantoor moet zijn, anders zul je snappen dat voor de meeste mensen het 'met de zon opstaan' geen optie is.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:30:
[...]
De meeste mensen volgen wel degelijk de zon. De meeste mensen zijn overdag actief en 's nachts liggen ze te slapen. Anders zou het heel simpel in wereldwijd 1 tijd in te voeren.
[...]
En dus? Ik zet tijdens de vakanties ook geen wekker en ben tussen 4 en 6 wakker (in de zomer) en tussen 7 en 9 in de winter.
[...]
Nee, die 3/4e tijd van het jaar kan het je dus niet schelen. Je zegt het zelf: omdat het in de winter toch niets uit maakt. Het maakt het de overige 3 seizoenen van het jaar wel degelijk uit, alleen misschien niet voor jou. Voor de ochtenmensen maakt het juist in de zomer niet zo uit.
Aan de andere merk ik aan jouw reacties dat je je aangevallen voelt op jouw mening en je het mij aanrekent dat ik geen dus geen rekening houdt met jouw wensen. Voor dat laatste heb je gelijk
[ Voor 5% gewijzigd door Baddie09 op 23-10-2018 15:50 ]
Ik heb nergens gezegd dat je met de zon opstaat. Alleen dat de zon nog steeds gevolgd wordt. In onze breedtegraad is het niet mogelijk om het hele jaar met de zon op te staan en naar bed te gaan. Maar ook wij leven met name met daglicht en gaan in het donker slapen.Baddie09 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:49:
[...]
Kennelijk heb jij geen baan waarbij je om 9 uur op kantoor moet zijn, anders zul je snappen dat voor de meeste mensen het 'met de zon opstaan' geen optie is.
En ja, ik ben om 9:00 op kantoor, dan ben ik over het algemeen al anderhalf uur aan het werk. En tegen een uur of 4 ga ik naar huis.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens mij zitten we in een semantische discussie vast, maar okey. Wat ik alleen dan niet snap is dat je in de winter tussen 7 en 9 wakker wordt, terwijl je nu zegt dat je om half 8 meestal op kantoor bent. Of werk je in de winter andere tijden? Maar verklaart wel je voorkeur voor wintertijd, ik werk meestal tot 19 uur door en begin normaal gesproken rond 9 (soms eerder en soms iets later, afhankelijk van files), als ik om half 8 thuis ben vind ik het fijn als er nog wat licht is. Als ik met vrienden wil bbq'en in de zomer is het fijn als we om 7 uur nog wat avondzon hebben omdat we in Nederland niet al te vaak zwoele avonden hebben.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:01:
[...]
Ik heb nergens gezegd dat je met de zon opstaat. Alleen dat de zon nog steeds gevolgd wordt. In onze breedtegraad is het niet mogelijk om het hele jaar met de zon op te staan en naar bed te gaan. Maar ook wij leven met name met daglicht en gaan in het donker slapen.
En ja, ik ben om 9:00 op kantoor, dan ben ik over het algemeen al anderhalf uur aan het werk. En tegen een uur of 4 ga ik naar huis.
Dat ging over vakanties... (dus de dagen dat je geen wekker zet). Als ik de weekenden pak, ben ik 's zomers meestal voor 6 uur wakker, en in de winters loopt dat op richting 9 uur.Baddie09 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:07:
[...]
Volgens mij zitten we in een semantische discussie vast, maar okey. Wat ik alleen dan niet snap is dat je in de winter tussen 7 en 9 wakker wordt, terwijl je nu zegt dat je om half 8 meestal op kantoor bent.
Als een land besluit de wintertijd als vaste tijd te kiezen dan zal dat volgens de huidige plannen betekenen dat er reeds op 31 maart 2019, 158 dagen van nu, afgeweken zal worden van wat nu bekend is. Voordat de kogel daadwerkelijk door de kerk is zal die periode nog veel korter zijn.
Dat gaat problemen opleveren voor allerlei zaken, vlieg- en treinverbindingen bijvoorbeeld. Dit is nooit op te lossen in de korte tijd die dan rest.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 23-10-2018 16:57 ]
Dat loopt wel los, in veel internationale en tijdzone-overschrijdende (vervoers)branches wordt intern UTC (=Zulu of Z) gebruikt, onafhankelijk van de lokale tijd, wanneer het gaat om planningen en dienstregelingen. UTC loopt gelijk aan GMT, maar kent geen zomer-/wintertijd. Naar de klant wordt het resultaat daarna in lokale tijd gecommuniceerd.alexbl69 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:16:
Kan me trouwens niet voorstellen dat deze discussie al in 2019 - zoals beoogd - tot veranderingen zal leiden.
Als een land besluit de wintertijd als vaste tijd te kiezen dan zal dat volgens de huidige plannen betekenen dat er reeds op 31 maart 2019, 158 dagen van nu, afgeweken zal worden van wat nu bekend is. Voordat de kogel daadwerkelijk door de kerk is zal die periode nog veel korter zijn.
Dat gaat problemen opleveren voor allerlei zaken, vlieg- en treinverbindingen bijvoorbeeld. Dit is nooit op te lossen in de korte tijd die dan rest.
Daarnaast, in maart gaat iedereen nog naar zomertijd. Pas in oktober 2019 zullen landen wel of niet terug naar wintertijd gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 23-10-2018 17:38 ]
Dat werkt bij games ook prima, gewoon op servertijd afspreken met elkaar.-36- schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:51:
Zou het uiteindelijk niet makkelijker zijn overal dezelfde tijd te hanteren en afhankelijk van het seizoen en lengtegraad de tijden dat de werkdag begint/eindigt aan te passen. Dat kan voor iedereen een werkbare oplossing opleveren zonder dat er met de klok of tijdzones gerommeld hoeft te worden.
Ik denk alleen dat de invoering wat lastig wordt, we zitten nu al met een topic vol Nederlandse die over het aanhouden, en afschaffen ervan niet 100% eruit komen.
Nu wil jij de rest van de wereld vragen om ff 1 tijd vast te houden?
Ik kan je vertellen, ik stem voor GMT+1.
Benieuwd waar de 195 andere landen voor stemmen.
FYI Het gaat alleen om de landen in de EU, niet de wereldFore! schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:37:
[...]
Dat werkt bij games ook prima, gewoon op servertijd afspreken met elkaar..
Ik denk alleen dat de invoering wat lastig wordt, we zitten nu al met een topic vol Nederlandse die over het aanhouden, en afschaffen ervan niet 100% eruit komen.
Nu wil jij de rest van de wereld vragen om ff 1 tijd vast te houden?
Ik kan je vertellen, ik stem voor GMT+1.
Benieuwd waar de 195 andere landen voor stemmen.
Dat is jouw aanname. Dat lees ik niet uit zijn verhaal.Baddie09 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:43:
[...]
FYI Het gaat alleen om de landen in de EU, niet de wereld
(China heeft bij mijn weten al iets vergelijkbaars)
[ Voor 19% gewijzigd door -36- op 23-10-2018 17:53 ]
Is er überhaupt al iets bekend vanaf de regering of hogere instanties wat ze hiermee gaan doen? Er is een half jaar geleden een mooi media verhaal naar buiten gebracht. Wij discussiëren hier vrolijk op los, en vanaf de overheid is het muisstil hier over....
Jup en zoals al 20x aangegeven werkt het daar ook ruk voor de mensen in het westen-36- schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:52:
Wereldwijd zou nog mooier zijn. Maar als heel de EU dezelfde tijd aanhoud (bv UTC) zou dat al een mooie start zijn.
(China heeft bij mijn weten al iets vergelijkbaars)
NL regering heeft meer informatie gevraagd.CrazyFool schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:02:
Even los van de discussies die hier op de man gespeeld worden.
Is er überhaupt al iets bekend vanaf de regering of hogere instanties wat ze hiermee gaan doen? Er is een half jaar geleden een mooi media verhaal naar buiten gebracht. Wij discussiëren hier vrolijk op los, en vanaf de overheid is het muisstil hier over....
[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 23-10-2018 19:26 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wel als je perse op dezelfde tijd op moet staan als de grote baas in Bejing. Het probleem lijkt me daar iig eerder inflexibiliteit door centralisatie dan de tijd die op de klok staat.YakuzA schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:24:
[...]
Jup en zoals al 20x aangegeven werkt het daar ook ruk voor de mensen in het westen
Het is geen aanname van mij, het is een voorstel van het Europees ParlementFore! schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:45:
[...]
Dat is jouw aanname. Dat lees ik niet uit zijn verhaal.
https://www.nrc.nl/nieuws...f-van-wintertijd-a1614851
Dat is niet de eerste keer dat een wetenschapper met verstand van zaken zegt dat permanent UTC+2 slecht voor de gezondheid is. Serieus, waarom is dit nog een discussiepunt???
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Nee, #team_UTC+1. Anders krijg je weer gedoe van van die types die à la FvD iets gaan zeggen als "zomertijd want wij zijn vrolijke mensen"
Facts don't care about your feelings
Stond vanmorgen een leuk stukje in de krant daarover, van een slaaponderzoeker.Bananenplant schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:41:
[...]
Nee, #team_UTC+1. Anders krijg je weer gedoe van van die types die à la FvD iets gaan zeggen als "zomertijd want wij zijn vrolijke mensen".
Het is een artikel waar je voor moet betalen, maar hierbij toch even de link:
https://www.dvhn.nl/groni...naar-school-23720320.html
Zij zegt ook dat de vraag verkeerd is:
en"Als je vraagt wat de mensen liever willen, 'zomertijd' of 'wintertijd', dan zijn velen automatisch geneigd om 'zomertijd' te antwoorden. Zomertijd klinkt gevoelsmatig veel beter, het doet de respondenten denken aan lange, warme zomeravonden"
En iedereen die kinderen heeft zou eigenlijk standard GMT+1 moeten willen hebben:Het moge duidelijk zijn: Gordijn [slaaponderzoeker zijn met de achternaam Gordijn, hoe verzin je het!] is voor de invoering van 'wintertijd', maar ze noemt dat door de negatieve connotatie liever Central European Time (CET).
"Erger nog: van eind oktober tot half februari komt de zon pas rond half negen op. Kinderen moeten dus vier maanden lang in het donker naar school. Dat moeten we niet willen."
Maar goed, GMT+2 het hele jaar door slaat gewoon nergens op. Als je dat graag wil moet je je eigen interne klok en gedrag maar verzetten.
Signatures zijn voor boomers.
Dat is juist de enige logische keuze. Laat die gmt+1 klagers maar lekker hun gedrag aanpassen. Maar daglicht optimaliseren is een veel beter idee, dus gmt+2.Maasluip schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:30:
Je vraag je af hoe dit in Finland werkt waar in bijvoorbeel Oulu in de winter de zon om half elf op komt en om twee uur al weer onder gaat.
Maar goed, GMT+2 het hele jaar door slaat gewoon nergens op. Als je dat graag wil moet je je eigen interne klok en gedrag maar verzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 26-10-2018 09:48 ]
En als je boven de poolcircel woont, gaat de zon helemaal niet op. Zomertijd/wintertijd of altijd 1 tijd doet niets af van hoe lang je dag is. Alleen hoe het daglicht verdeeld wordt over de dag.Maasluip schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:30:
Je vraag je af hoe dit in Finland werkt waar in bijvoorbeel Oulu in de winter de zon om half elf op komt en om twee uur al weer onder gaat.
Leg eens uit waarom het logisch is terwijl allerlei wetenschappers zoals chronobiologen zeggen dat het een slecht idee is.
Jaja, er zijn ook twee wetenschappers gevonden die het met je eens zijnBananenplant schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:59:
[...]
Leg eens uit waarom het logisch is terwijl allerlei wetenschappers zoals chronobiologen zeggen dat het een slecht idee is.
Maar dan pas je toch maar gewoon je schema aan? Kunnen wij UTC+2 krijgen, en ga jij lekker in een UTC+1 schema door.
Ik geloof er iig niet in dat met gigantische verschillen in daglicht in Nederland dat je één tijd kan geven die optimaal zou zijn voor gezondheid het hele jaar door.
En volgens mij had ik al uitgelegd waarom dat logisch is: Daglicht optimalisatie. Verder vind ik haar verhaal dan ook apart. Er komt naar voren dat met zomertijd je continue een half jaar lang slaapgebrek hebt? Dat lijkt me redelijk sterk. En ja, als het sneller donker wordt krijg je eerder prikkel om te gaan slapen, maar als we wat later gaan slapen (en later opstaan), is dat dan een probleem? Dat komt niet naar voren waarom dat een probleem zou zijn. Punt blijft dat als je puur naar daglicht kijkt we idioot veel zouden slapen in de winter, en de hele zomer slaapgebrek hebben. Daar veranderd zomertijd/wintertijd niks aan.
[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 26-10-2018 10:14 ]
Het argument van gedrag aanpassen werkt beide kanten op, of je nu voor gmt+1, gmt+2 zou gaan.Sissors schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:47:
[...]
Dat is juist de enige logische keuze. Laat die gmt+1 klagers maar lekker hun gedrag aanpassen. Maar daglicht optimaliseren is een veel beter idee, dus gmt+2.
Ik ben blij dat we weer "terug" gaan naar de normale tijd, ik vind het altijd een ramp in de zomer op tijd te kunnen slapen; een tijd lang in een donkere kamer liggen met verduisterende gordijnen om te slapen is niet ideaal...
Donker in de avond, 1 gezelliger en (puur persoonlijk!) beter voor mijn nachtrust
Mijn zomerritme is daarom dat ik pas na10'en op kantoor kom, en gelukkig heb ik de flexibiliteit in mijn werk dat dat mogelijk is, maar dat geldt natuurlijk niet voor veel mensen...
En daar ligt het issue, welke tijd kiezen we "voor de massa" die niet de mogelijkheid hebben om zelf hun dag in te delen maar vast zitten aan schooltijden (wegbrengen van kinderen etc), of openingstijden etc.
Gmt+01 wordt "gezonder" geacht, door (de meeste wetenschappers), of het zo is? Geen idee zoals met vele onderwerpen zijn er altijd onderzoekers die het tegendeel verkondigen. En een onderzoek vinden die de andere kant verkondigd is altijd te vinden.
Even een klein simple quotje wat (vaak) terugkomt in onderzoeken:
"Daglicht cruciaal voor je biologische klok
In de wintertijd is het ’s ochtends eerder licht. Dat is goed voor je biologisch klok omdat zodra het licht wordt je lichaam een seintje krijgt van de biologische klok dat je alert moet zijn. Het stresshormoon cortisol piekt en zorgt voor een wakker gevoel. Zouden we ook in de winter leven volgens de zomertijd, dan zou het ’s ochtend pas om tien uur echt licht zijn. De cortisol piekt later, je bent ’s ochtends meer moe en ‘s avonds minder slaperig.
Je gaat waarschijnlijk later naar bed, maar wordt nog meer moe wakker omdat je minder slaapt dan je zou moeten."
Los van wat er gekozen gaat worden, zal een deel van de mensen ontevreden zijn. Ik blijf in de zomer steevast na 10'en op kantoor komen
[ Voor 19% gewijzigd door Ikke_Niels op 26-10-2018 10:16 ]
User Error -- Please Replace User
Klopt, het is ook een onzin argument. Maar als UTC+1 kamp hem maakt kan ik hem net zo hard terug makenIkke_Niels schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:12:
[...]
Het argument van gedrag aanpassen werkt beide kanten op, of je nu voor gmt+1, gmt+2 zou gaan.
Ik denk dat we ook wel kunnen stellen dat lange tijden donker gewoon ongezond is. Daglicht is essentieel voor onze gezondheid. En ik heb exact dat probleem wat je noemt, maar dan met het licht 's ochtends. Zelfs in hartje zomer is het als ik ga slapen (gewoon op een normale tijd) wel donker genoeg. Maar vervolgens is het om 6 uur 's ochtends al geheel licht. En dat is met zomertijd, met wintertijd is dat nog veel erger.Ik ben blij dat we weer "terug" gaan naar de normale tijd, ik vind het altijd een ramp in de zomer op tijd te kunnen slapen; een tijd lang in een donkere kamer liggen met verduisterende gordijnen om te slapen is niet ideaal...
Donker in de avond, 1 gezelliger en (puur persoonlijk!) beter voor mijn nachtrust
Overigens kan ik me best voorstellen dat mensen liever permanent wintertijd hebben. Maar laten we dan wel het beestje bij het naampje noemen, en dat is persoonlijke voorkeur. Dat mensen net proberen te doen dat er een 'wetenschappelijk juiste' tijd is van UTC+20m, dat gaat er bij mij niet in. En als mensen dan claimen dat de nadelen van hun keuze geen probleem zijn, want dan moeten mensen hun schema maar verzetten, tja, dan kan ik die ook direct terug kaatsen.
Maar dat lijkt me prima op te lossen met betere gordijnen? Dat het 's ochtends langer donker is met zomertijd valt niet zoveel te doen (behalve je hele ritme een uur opschuiven, wat vanwege vaste werk/school tijden niet altijd kan).Sissors schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:18:
[...]
Klopt, het is ook een onzin argument. Maar als UTC+1 kamp hem maakt kan ik hem net zo hard terug maken.
[...]
Ik denk dat we ook wel kunnen stellen dat lange tijden donker gewoon ongezond is. Daglicht is essentieel voor onze gezondheid. En ik heb exact dat probleem wat je noemt, maar dan met het licht 's ochtends. Zelfs in hartje zomer is het als ik ga slapen (gewoon op een normale tijd) wel donker genoeg. Maar vervolgens is het om 6 uur 's ochtends al geheel licht. En dat is met zomertijd, met wintertijd is dat nog veel erger.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Heb je een voorbeeld van een onderzoek dat UTC+2 beter vindt? Afgezien van subjectief gedoe zijn de enige argumenten die ik hoor voor UTC+2 dat mensen geen zin hebben in een uur tijdsverschil met Duitsland. Oftewel, het praktische, niet de gezondheid.Ikke_Niels schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:12:
[...]
Gmt+01 wordt "gezonder" geacht, door (de meeste wetenschappers), of het zo is? Geen idee zoals met vele onderwerpen zijn er altijd onderzoekers die het tegendeel verkondigen. En een onderzoek vinden die de andere kant verkondigd is altijd te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Bananenplant op 26-10-2018 10:23 ]
Ik heb een rolluik, maar dan krijg ik weinig frisse lucht meer binnen tijdens de heetste dagen van het jaar. Dik gordijn zal daarin wel wat beter zijn, maar heeft ook nog steeds soortgelijke problemen. Dat het 's ochtends langer donker is, vind ik dus een pré in de zomer. In de winter heb ik ook liever vroeger licht, daarom ben ik in de winter ook voorstander van wintertijdOrion84 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:22:
[...]
Maar dat lijkt me prima op te lossen met betere gordijnen? Dat het 's ochtends langer donker is met zomertijd valt niet zoveel te doen (behalve je hele ritme een uur opschuiven, wat vanwege vaste werk/school tijden niet altijd kan).
Overigens als het voor mensen 's avonds niet vroeg genoeg donker wordt, ook dat kan je oplossen met gordijnen
Buiten op het terras heb je geen rolluikenSissors schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:34:
[...]
Ik heb een rolluik, maar dan krijg ik weinig frisse lucht meer binnen tijdens de heetste dagen van het jaar. Dik gordijn zal daarin wel wat beter zijn, maar heeft ook nog steeds soortgelijke problemen. Dat het 's ochtends langer donker is, vind ik dus een pré in de zomer. In de winter heb ik ook liever vroeger licht, daarom ben ik in de winter ook voorstander van wintertijd. Maar als het echt het hele jaar één tijd moet worden, dan vind ik voordelen van zomertijd zwaarder wegen dan die voor wintertijd voor mij persoonlijk.
Overigens als het voor mensen 's avonds niet vroeg genoeg donker wordt, ook dat kan je oplossen met gordijnen. En dan hoef je echt niet je hele huiskamer 100% te verduisteren (waarna vervolgens alle lampen weer aan gaan om het weer licht te krijgen
).
Tja, en dan gaan we nogal niche situatie zoeken van mensen die op 21 juni per se zo lang mogelijk buiten willen zitten, maar alsnog vroeg naar bed willen, waardoor ze direct van buiten zitten door naar bed gaan. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je liever de tijd zo hebt dat je effectief een uur later pas naar bed gaat. Tegelijk het alternatief is dat je gewoon die paar weken wat vroeger naar binnen gaat, en dan heb je de weken daaromheen een uur extra warmte, waardoor je dan weer langer buiten kan blijven zitten zonder het koud te krijgen, en dan wordt het ook met zomertijd vroeg genoeg donker.ArcticWolf schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:37:
[...]
Buiten op het terras heb je geen rolluiken(gat in de markt
).
En een uurtje tijdverschil met buurlanden is ook te overzien, de VS functioneert ook prima met 4 tijdzones allemaal op het land.
Om 5 uur gaat bij mij de wekker dat is in de winter met permanente zomertijd werkelijk midden in de nacht.
En dat het in december vroeg donker wordt met permanente wintertijd is wel zo gezellig toch?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Ik ben een uitzondering, dus hou rekening met me!frisianstar schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:18:
Geef mij permanente wintertijd! ik moet voor mijn werk altijd vroeg op -ik heb geen kantoorbaan van 9 tot 5!
Je bedoelt het vast goed, maar je beargumenteert je keuze door te stellen dat je afwijkt van de norm. Of iedereen die wel aan de norm voldoet zich dan aan jou zou moeten aanpassen is een interessante vraag...
Ja, zo gezellig dat winterdepressie een ding is...En dat het in december vroeg donker wordt met permanente wintertijd is wel zo gezellig toch?
Zie 'Wintertijd is het beste, voor ochtend- én avondmens'Nederland moet ervoor kiezen om de wintertijd permanent aan te houden, zegt de Nederlandse vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek (NSWO). De vereniging heeft dat ook geschreven aan minister Ollongren. Belangrijkste argument is dat Nederlanders dan in de winter én in de zomer het best profiteren van licht in de ochtend.
"Dat is van belang voor je biologische klok, voor het slapen, voor je welzijn en uiteindelijk voor de gezondheid van de hele bevolking", zegt Ysbrand van der Werf van de NSWO. Voor avond- en voor ochtendmensen geldt dat ze worden aangestuurd door licht. "De biologische klok wordt elke dag gelijkgezet door middel van licht, en het beste licht daarvoor is het ochtendlicht."
Van der Werf wijst erop dat mensen vaak zeggen een voorkeur te hebben voor de zomertijd vanwege de associaties met de zomer en 's avonds lekker lang in de tuin zitten. "Maar bij het permanent invoeren van de zomertijd gaat de zon in het midden van de winter pas om 10 voor 10 op. Dat met name is heel schadelijk." In Noord-Europa kun je zien dat mensen ontregeld raken door een gebrek aan licht, zegt Van der Werf.
Virussen? Scan ze hier!
Maar dat gebrek aan licht los je dus alleen op als je in de zomer om 4 uur opstaat...wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:34:
In Noord-Europa kun je zien dat mensen ontregeld raken door een gebrek aan licht
De zon gaat in de winter om 16:30 onder, dus na werk is het gewoon donker.
Ik wil best meegaan in het argument dat te weinig zonlicht niet goed voor je is, maar sommige mensen hebben liever een uurtje extra licht als ze van hun werk komen dan 's ochtends als ze nog liggen te pitten.
Het aantal uren daglicht verandert niet met zomer- of wintertijd, maar dat lijkt wel geinsinueerd te worden door voorstanders van beiden. Ja, zonsopgang om 10 uur is laat, maar zonsondergang om 16:30 is erg vroeg. Als te weinig uren zonlicht een probleem is, moet je verhuizen, want dat probleem los je in Nederland niet op.
Die brengen niet zelden een pak sneeuw...ja gezelligDido schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:32:
[...]
Ja, zo gezellig dat winterdepressie een ding is...
Beleidmakers zitten lekker droog en warm achter een raam of bureau die er mee moet werken wordt niet gehoord.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Ben het helemaal met je eens, maar bedoelen ze met Noord-Europa niet vooral Scandinavië? Al is de situatie daar nog een beetje extremer.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:34:
De wintertijd is sowieso beter voor je, dus als we dan toch een tijd kiezen, dan die inderdaad!
[...]
Zie 'Wintertijd is het beste, voor ochtend- én avondmens'
Het gaat erom dat de zonsopkomst een signaal aan je lijf is om op te staan. Als het pas om 10u licht wordt voorzie ik daar best wat problemen. Als je lijf eenmaal wakker is, kan je best nog een paar uur na zonsondergang functioneren voor je lijf aangeeft dat het bedtijd is.Dido schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:50:
[...]
Maar dat gebrek aan licht los je dus alleen op als je in de zomer om 4 uur opstaat...
De zon gaat in de winter om 16:30 onder, dus na werk is het gewoon donker.
[ Voor 35% gewijzigd door Ethirty op 27-10-2018 12:34 . Reden: Taalfout :$ ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik vind het wel vermakelijk. De EU dacht even lekker snel publieksvriendelijk te kunnen scoren met laaghangend fruit. En nu valt iedereen over elkaar heen als men de gevolgen probeert in te schatten. En dat alleen nog in Nederland.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Doet de EU een keer wat de bevolking wil, is het "gemakkelijk scoren", doen ze niet wat de bevolking wil zijn het weer "regenten" en "het volk wordt genegeerd".
Voor sommige mensen is het ook nooit goed. Vraag me of die echt afgestudeerd zijn als beroepzeurpieten ofzo

Iets met "de beste stuurlui staan aan wal"...
Virussen? Scan ze hier!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
In een voor 90% van de bevolking onbekende enquete waar met name de Duitsers aan hebben deelgenomen? Lekker representatief voor heel Europa.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:10:
De EU luistert naar de bevolking, die hebben immers aangegeven van de tijdswissels af te willen. In grote meerderheid zelfs (iets van 80 procent van de deelnemers geloof ik)?
Doet de EU een keer wat de bevolking wil, is het "gemakkelijk scoren", doen ze niet wat de bevolking wil zijn het weer "regenten" en "het volk wordt genegeerd".
Voor sommige mensen is het ook nooit goed. Vraag me of die echt afgestudeerd zijn als beroepzeurpieten ofzo
Iets met "de beste stuurlui staan aan wal"...
Ik wil er ook vanaf, maar de manier waarop is typisch politiek: we gaan wat doen zonder er echt goed over na te denken.
[ Voor 7% gewijzigd door Ethirty op 27-10-2018 12:33 ]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je kon gewoon openbaar meedoen hoor, deze heeft anderhalve maand open gestaan: https://ec.europa.eu/info...ummertime-arrangements_nlEthirty schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:33:
[...]
In een voor 90% van de bevolking onbekende enquete waar met name de Duitsers aan hebben deelgenomen? Lekker representatief voor heel Europa.
Ik heb hem ook een paar keer voorbij zien komen in een aantal artikelen en op de radio (toen de enquete net geopend was).
En je had natuurlijk zelf ook kunnen rondsnuffelen in al die tijd. Of was dat weer teveel moeite gevraagd en moet alles in hapklare brokjes voorgekauwd en opgediend worden tegenwoordig?
Virussen? Scan ze hier!
Nou zoiets verstrekkends mag best meer in het nieuws gebracht worden. Ik had er tot na afloop nog nooit over gehoord.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:34:
[...]
Je kon gewoon openbaar meedoen hoor, deze heeft anderhalve maand open gestaan: https://ec.europa.eu/info...ummertime-arrangements_nl
Ik heb hem ook een paar keer voorbij zien komen in een aantal artikelen en op de radio (toen de enquete net geopend was).
En je had natuurlijk zelf ook kunnen rondsnuffelen in al die tijd. Of was dat weer teveel moeite gevraagd en moet alles in hapklare brokjes voorgekauwd worden tegenwoordig?
#team_UTC+1
Tsja, dat is dan jouw fout, want het is toch echt in het journaal geweest (iig op die van de NOS is het minimaal 2x geweest, bij RTL weet ik het niet), en in diverse nieuws-outlets.Ethirty schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:35:
[...]
Nou zoiets verstrekkends mag best meer in het nieuws gebracht worden. Ik had er tot na afloop nog nooit over gehoord.
Ook diverse kranten hebben dit vermeld.
Zie bijvoorbeeld dit artikel van 5 juli, één dag na opening van de enquete, toen hij dus nog 6 weken doorging: https://nos.nl/artikel/22...-de-zomertijd-houden.html
Edit: ook het RTL journaal heeft het dus gemeld, ook op 5 juli al: https://www.rtlz.nl/algem...en-we-van-de-zomertijd-af
[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 27-10-2018 12:41 ]
Virussen? Scan ze hier!
Fair enough, maar ergens is daar toch iets misgegaan als je kijkt naar de representatie van de stemmers.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:38:
[...]
Tsja, dat is dan jouw fout, want het is toch echt in het journaal geweest (iig op die van de NOS is het minimaal 2x geweest, bij RTL weet ik het niet), en in diverse nieuws-outlets.
Zie bijvoorbeeld dit artikel van 5 juli, één dag na opening van de enquete, toen hij dus nog 6 weken doorging: https://nos.nl/artikel/22...-de-zomertijd-houden.html
Tsja, als mensen zich doelbewust voor nieuws afsluiten ga je die niet bereiken nee, dat klopt. Of moeten ze soms dagelijks deur-aan-deur langskomen zodat niemand het mist? Dat is ook niet wat je noemt realistisch.Tuttel schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:42:
[...]
Fair enough, maar ergens is daar toch iets misgegaan als je kijkt naar de representatie van de stemmers.
Om het over enorm kostbaar nog maar niet te hebben, dan zouden we weer over "verspilling van belastinggeld" kunnen gaan beginnen. Een ander favoriet stokpaardje van afgestudeerde beroepsklagers.
En wellicht intereseert het de grote meerderheid gewoon geen ene biet, linksom of rechtsom. Ook dat is gewoon nog een optie.
Virussen? Scan ze hier!
Vreemd dan, ik kijk toch vrijwel dagelijks het journaal, zie genoeg reclameblokken en probeer het nieuws regelmatig te volgen. Ik gok in ieder geval meer dan een groot deel van de Europese bevolking.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:38:
[...]
Tsja, dat is dan jouw fout, want het is toch echt in het journaal geweest (iig op die van de NOS is het minimaal 2x geweest, bij RTL weet ik het niet), en in diverse nieuws-outlets.
Edit: ook het RTL journaal heeft het dus gemeld, ook op 5 juli al: https://www.rtlz.nl/algem...en-we-van-de-zomertijd-af
De extreem lage response onderstreept dat ook.
#team_UTC+1
Knap dat je zelf al inziet dat dat niet realistisch is, stel je voor dat iemand dat inderdaad zou verwachten! Chapeau voor dat inzicht!wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:44:
[...]
Tsja, als mensen zich doelbewust voor nieuws afsluiten ga je die niet bereiken nee, dat klopt. Of moeten ze soms dagelijks deur-aan-deur langskomen zodat niemand het mist? Dat is ook niet wat je noemt realistisch.
Om het over enorm kostbaar nog maar niet te hebben, dan zouden we weer over "verspilling van belastinggeld" kunnen gaan beginnen. Een ander favoriet stokpaardje van afgestudeerde beroepsklagers.
En wellicht intereseert het de grote meerderheid gewoon geen ene biet, linksom of rechtsom. Ook dat is gewoon nog een optie.
Neemt niet weg dat de stemstatistieken toch echt wel suggereren dat het niet louter desinteresse is.
Wat mij betreft mogen dergelijke enquetes best wat meer publiciteit gegeven worden. Ook als stukje waarborging van de publieke democratie voor een ver van je bed show als de EU. Ik zou het bijvoorbeeld niet erg vinden om hierop geattendeerd te worden via MijnOverheid om een voorbeeld te noemen.
Ik vind gezien onze lengteligging UTC+1 al compromis genoeg eigenlijkD.deJong schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:37:
Zullen we anders gaan polderen en de klok nog 1 keer een half uur verzetten, iedereen blij.
Mwah, of we laten gewoon alles lekker bij het oude. Weet iedereen waar hij aan toe is, en is het gezeur ook meteen over.D.deJong schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:37:
Zullen we anders gaan polderen en de klok nog 1 keer een half uur verzetten, iedereen blij.
Virussen? Scan ze hier!
De grap is dat het blijkbaar geen laaghangend fruit was. Of eerder een stuk fruit met een stel wespen eropwildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:10:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Klinkt een beetje als de Brexit in het klein.mekkieboek schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:31:
[...]
De grap is dat het blijkbaar geen laaghangend fruit was. Of eerder een stuk fruit met een stel wespen erop. Nu iedereen er ineens mee wordt geconfronteerd, worden ineens de gevolgen duidelijk. En dat keuze A toch echt beter is dan B want zus of zo. En nietes want zo of zus. En alle kampen hebben valide argumenten, ook het kamp dat DST wil houden. Besluiten om niet kiezen is inmiddels ook niet meer goed. Ik vermoed dat ze het fruit beter hadden kunnen laten hangen.
Want? Er is een grote groep mensen die het oude ook niks vond/vindt.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:41:
[...]
Mwah, of we laten gewoon alles lekker bij het oude. Weet iedereen waar hij aan toe is, en is het gezeur ook meteen over.
Al is er nu meer reuring, nu er eindelijk eens serieus over gesproken wordt.
#team_UTC+1
Ik heb toch liever dat het nog niet pikkedonker is als ik thuis kom van het werk. Smorgens een uur eerder licht maakt me helemaal niks uit, in het donker of licht naar het werk rijden is me om het even.D.deJong schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:17:
Doe mij maar wintertijd, ik ben een ochtendmens en het werk begint om 7:00.
In de ochtend loop ik nu s’winters op het werk al een anderhalf uur te klooien in het donker en dan wordt het nog eens een uur langer.
Ik ben s’winters toch al net een mol, in het donker naar mijn werk en in het donker weer naar huis.
[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 27-10-2018 18:53 ]
https://www.rtlnieuws.nl/...at-beter-zomer-wintertijd
#team_UTC+1
Volg het nieuws redelijk intensief, maar voordat de resultaten van deze enquête plots van de daken werden geschreeuwd had ik er helemaal niks over gehoord.wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:34:
[...]
Je kon gewoon openbaar meedoen hoor, deze heeft anderhalve maand open gestaan: https://ec.europa.eu/info...ummertime-arrangements_nl
En je had natuurlijk zelf ook kunnen rondsnuffelen in al die tijd. Of was dat weer teveel moeite gevraagd en moet alles in hapklare brokjes voorgekauwd en opgediend worden tegenwoordig?
Kan natuurlijk aan mij liggen, maar aangezien deze reactie meer voorbij komt kun je denk ik niet stellen dat het voldoende bekend is gemaakt. Zeker als je ziet welke gevolgen het nu heeft had dat zeker wel mogen gebeuren.
Dat kan inderdaad ook de uitkomst zijn....wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:41:
[...]
Mwah, of we laten gewoon alles lekker bij het oude. Weet iedereen waar hij aan toe is, en is het gezeur ook meteen over.
Vind het verzetten van de klok niet prettig, maar als ik nu zie wat de praktische consequenties zijn van een vaste tijd was het misschien toch niet zo'n slecht idee.
[ Voor 18% gewijzigd door alexbl69 op 27-10-2018 20:28 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
In de Volkskrant van vandaag in het artikel op pagina 7 ('Lekker vroeg licht, of altijd voor het donker thuis?') is Jelke Bethlehem (emeritus hoogleraar survey-methodologie) aan het woord en door hem wordt de raadpleging door de Europese Commissie dan ook nogal bekritiseerd. Hij sluit zijn relaas zelfs af met de woorden 'Erg triest'.Tuttel schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:42:
[...]
Fair enough, maar ergens is daar toch iets misgegaan als je kijkt naar de representatie van de stemmers.
Hier is dat zelfde artikel online te vinden.
Het was iets meer dan 40 jaar geleden ook mogelijk om het in te voeren, daarvoor konden we ook zonder.alexbl69 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:21:
[...]
Vind het verzetten van de klok niet prettig, maar als ik nu zie wat de praktische consequenties zijn van een vaste tijd was het misschien toch niet zo'n slecht idee.
#team_UTC+1
[ Voor 12% gewijzigd door Albert020 op 27-10-2018 23:06 ]
We konden vroeger zonder heel veel, dat maakt nog niet dat het wenselijk is om terug te gaan naar die situatie. We konden ook zonder anticonceptie. Of zonder electriciteit.Ethirty schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:56:
[...]
Het was iets meer dan 40 jaar geleden ook mogelijk om het in te voeren, daarvoor konden we ook zonder.
Veel plezier!Albert020 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:04:
Gewoon straks de klok naar wintertijd terug zetten en lekker op laten staan, lijkt mij het beste, nu ook nachtdienst dus weer een uur langer werken!
Ik mag vannacht lekker een uurtje extra slapen. Heerlijk!
En het is maandag gelukkig weer licht als ik naar m'n werk ga...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Goede vergelijking ooksmvs schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:16:
[...]
We konden vroeger zonder heel veel, dat maakt nog niet dat het wenselijk is om terug te gaan naar die situatie. We konden ook zonder anticonceptie. Of zonder electriciteit.
En nog eerder ook zonder kleding en vuur. Je punt?smvs schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:16:
[...]
We konden vroeger zonder heel veel, dat maakt nog niet dat het wenselijk is om terug te gaan naar die situatie. We konden ook zonder anticonceptie. Of zonder electriciteit.
#team_UTC+1
#team_UTC+1
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik hoop met je mee maar jij denkt dat Den Haag daar binnen 6 maanden een ei over kan leggen?wimmel_1 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:31:
Ná 03:00 uur vandaag blijven we dus gewoon hopelijk voor altijd van de "klok" af....

#team_UTC+1
Ik zie liever mijn vrouw en dochter bij daglicht dan mijn collega'sEthirty schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:25:
Omdat ik overdag graag licht zie en de avonden graag donker heb?
Dan is de "Wintertijd" voor jou dus ook gewoon een stuk beter. Het is dan s'avonds een uur minder lang licht waardoor je in het voorjaar, najaar én in de winter een uur langer in de ochtend-uren naar ze kunt kijkenphYzar schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:35:
[...]
Ik zie liever mijn vrouw en dochter bij daglicht dan mijn collega's
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 28-10-2018 01:50 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Volgens mij bedoel je het goed maar maak je hier een denkfoutwimmel_1 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:41:
[...]
Dan is de "Wintertijd" voor jou dus ook gewoon een stuk beter. Het is dan s'avonds een uur langer licht waardoor je in het voorjaar, najaar én in de winter een uur langer naar ze kunt kijken
Eindelijk een fatsoenlijk onderbouwd stuk:
https://www.volkskrant.nl...d-of-wintertijd-~b76722d1...
Maar daag die bioklok niet te veel uit, zoals door het invoeren van een eeuwige zomertijd.
Zouden we dat doen, dan voorzien chronobiologen flinke problemen voor de Nederlandse nachtrust. Er zou een massaal slaaptekort ontstaan, omdat mensen later zouden inslapen en in de winterochtenden gevoelsmatig in de nacht moeten ontwaken.
En iedereen die weleens een nachtje slechter slaapt, weet: je concentratie-, relativerings- en incasseringsvermogen nemen af. Andere zaken die eronder te lijden hebben: de stemming, fijne motoriek, het vermogen om snel een cognitieve taak af te ronden – allemaal zaken die een grote invloed hebben op het dagelijks functioneren. ‘Slaap is belangrijk voor herstel’, zegt Gordijn. ‘Voor ons immuunsysteem, voor het leren van dingen, voor ons geheugen, onze stofwisseling.’
...
Er bestaat zelfs een praktijkvoorbeeld van de invoering van een permanente zomertijd: Rusland, in 2011. Van der Horst: ‘Dat hebben ze 3 jaar volgehouden, toen zijn ze teruggegaan naar de standaardtijd. Uit Russische slaapanalyses bleek dat de sociale jetlag duidelijk was toegenomen.’
...
Zomertijd: bedacht om economische redenen, laten we het afschaffen om de biologische redenen.
#team_UTC+1
There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night
(geen geintje)
helaas heeft mijn werk een erg sterke afhankelijkheid van de tijd en moet dus live aanpassen.
#KampZomertijd
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Geen klok die zichzelf aanpast?Hennie-M schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 02:00:
Afschaffen die handel.. ik zit op de klok te kijken tot ik mag ingrijpen.
(geen geintje)
helaas heeft mijn werk een erg sterke afhankelijkheid van de tijd en moet dus live aanpassen.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Dat is het probleem niet altijd.
Sommige bedrijven vereisen bijvoorbeeld dat alle (transactie-)data gelogged wordt met een uniek tijdstip, bijvoorbeeld vanwege bepaalde certificeringen etc. Vooral in de financiele sector zie je dat nog wel eens.
Heb in het verleden ook bij een financiele instantie (grote bank) gewerkt (als gedetacheerde). Daar moesten we bij de wissel van zomer naar wintertijd ook altijd de SQL-databases gedurende een uur stoppen, en daarna weer starten om 03:00 wintertijd.
Dit omdat anders de tijd tussen 02:00 en 03:00 in de logging niet meer klopte en dubbel kon gaan lopen. Wat weer voor problemen bij audits kon zorgen.
Andersom, dus van wintertijd naar zomertijd was dat uiteraard geen issue. Het bleef dus beperkt tot één keer nachtbraken per jaar op het werk.
Virussen? Scan ze hier!
Welke dan?Gri77ie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 05:55:
Afschaffen die onzin... vandaag weer een aantal systemen in de stress door het verspringen van de tijd...
Het is gewoon jammer de we in de winter na het werk in het donker naar huis moeten, en dat er geen licht meer is. Het laatste stukje daglicht wat we in de winter kunnen opvangen wordt ons dus ontnomen door de klok op GMT+1 te zetten i.p.v. GMT+2 te laten.
@wildhagen
Dat is dan een erg slecht ontwerp dat de software niet met wintertijd/zomertijd om kan gaan.... Er wordt dan zeker datetime gebruikt i.p.v. timestamps waarmee je dat hele probleem meteen hebt verholpen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik heb geen flauw idee. Ik zat bij systeembeheer waar we de backend beheerden, met de applicaties zelf deden wj niks. Wij kregen de opdracht ook maarOnbekend schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:11:
[...]
@wildhagen
Dat is dan een erg slecht ontwerp dat de software niet met wintertijd/zomertijd om kan gaan.... Er wordt dan zeker datetime gebruikt i.p.v. timestamps waarmee je dat hele probleem meteen hebt verholpen.
Dit was een jaar of 8 geleden, maar ik weet van collega's waar ik nog steeds contact mee heb en die daar nu nog steeds zitten dat het nog steeds speelt. Ook weet ik dat dit bij minimaal 2 grote banken het geval is (namen ga ik hier niet noemen ivm NDA etc, maar het zijn beide Nederlandse banken).
Deze eis kwam overigens vanuit certificeringen in de VS. En die zijn weer verplicht als je in de VS financiele zaken wil doen. Aangezien beide banken daar vestigingen hebben, moeten ze daar dus aan voldoen (ook de Europese takken die zelf niets met de VS doen, dat eisen ze daar nu eenmaal).
En daar schijnt idd actief op ge-audit te worden. Hoewel ik dit niet zelf heb meegemaakt, ik heb maar 2.5 jaar daar gezeten, en in beide jaren heb ik dus midden in de nacht in een uitgestorven datacenter gezeten

Virussen? Scan ze hier!
Bedankt voor het delen. In een van de laatste alinea’s staat zelfs dat permanente zomertijd funest is voor avondmensen.Ethirty schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 01:42:
[...]
Volgens mij bedoel je het goed maar maak je hier een denkfout
Eindelijk een fatsoenlijk onderbouwd stuk:
[...]
https://www.volkskrant.nl...d-of-wintertijd-~b76722d1
Zomertijd: bedacht om economische redenen, laten we het afschaffen om de biologische redenen.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat het verkeer er veiliger op wordt met meer mensen met chronisch slaaptekort.Vooral de late chronotypes (hun interne klok duurt langer dan gemiddeld, dat verklaart hun neiging tot avondlijke oplevingen) hebben een probleem bij verschuivingen van de klok. ‘We weten dat deze groep gedurende vier weken last heeft bij het opstaan na de omschakeling naar de zomertijd’, zegt Gordijn. ‘Stel je de zomertijd permanent in dan heeft deze groep in de winter echt een probleem. Als ze elke dag een paar uur voordat de zon opkomt al moeten opstaan, voorzie ik grote slaaptekorten met alle gevolgen van dien.’
Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt gaat de voorkeur uit naar zomertijd. ‘Wintertijd is niet zozeer een boosdoener, zomertijd is wel een weldoener’, zegt Henk Stipdonk, onderzoeksmanager bij SWOV.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zei je 6 maanden terug ook zoiets toen die zomertijd in ging?WouterG schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 05:53:
Mijn zoontjes waren vanochtend om 5 uur al wakker, gaat een leuke dag worden zo 👍
#KampZomertijd
#team_UTC+1
Zouden ze nu in Rostock pleiten voor UTC+3 voor de sportdeelname? Je zou haast denken van welZo ontdekte hij bijvoorbeeld dat mensen in het oosten van Duitsland eerder wakker worden dan in het westen, waar de zon bijna een uur later opkomt.
Ik bén een avondmens (of heb een afwijkende klok, maar net hoe je het bekijkt) en dat is precies wat ik alsmaar zeg.Joris748 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:32:
[...]
Bedankt voor het delen. In een van de laatste alinea’s staat zelfs dat permanente zomertijd funest is voor avondmensen.
Er staan zoveel verklaringen voor mijn gedragingen in het artikel dat het voor het eerst sinds een jaar of 30 duidelijk is wát er nou in mijn lijf gebeurd. Geef mij 2 of 3 dagen zonder wekker en ik ga om 2u naar bed en kom er rond een uur of 10 uitgerust weer uit, maar als ik niet uitkijk verschuift dat inderdaad naar 3 of 4u in de nacht.
Het helpt me enorm nu mijn huis vol slimme verlichting hangt en ik in mijn hele huis daglicht kan simuleren wanneer het nodig is. Kost alleen wel een vermogen, dus dat is voor heel veel mensen niet weggelegd.
#team_UTC+1
Ik zou zeggen dat in dat geval er sprake is van een conceptuele fout. De klok is slechts een (niet-unieke) representatie van het concept tijd. Bij een transactie moet je dan niet de tijd opschrijven die een klok aan de muur aangeeft, maar de tijd van een tijdinstrument dat seconden telt sinds een bepaalde epoch.wildhagen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:06:
[...]
Dat is het probleem niet altijd.
Sommige bedrijven vereisen bijvoorbeeld dat alle (transactie-)data gelogged wordt met een uniek tijdstip, bijvoorbeeld vanwege bepaalde certificeringen etc. Vooral in de financiele sector zie je dat nog wel eens.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Uhm nee, maar als we dan toch moeten kiezen...Ethirty schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:52:
[...]
Zei je 6 maanden terug ook zoiets toen die zomertijd in ging?
Heerlijk om ‘s avonds na het eten nog in het licht te kunnen hardlopen.
WouterG schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:21:
[...]
Uhm nee, maar als we dan toch moeten kiezen...
Heerlijk om ‘s avonds na het eten nog in het licht te kunnen hardlopen.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Laat ik eens kijken naar de 'gemiddelde mens' aan de hand van statistieken, ik ga uit van iemand die full-time werkt.
Gemiddelde reistijd is 40 minuten, stel dat hij/zij van 8:30 tot 17:00 werkt (met half uur pauze), dan zit je in de auto vanaf 7:50 en je bent om 17:40 thuis. Als je een beetje efficient bent 's ochtends, dan sta je rond 7:20 op.
Bij wintertijd heb in het begin/midden/eind te maken met de volgende zonsopgang/ondergang:
1 november 7:36 17:11
1 januari 8:50 16:31
1 maart 7:27 18:19
Ik wil er ook nog wel een kwartier schemer bij optellen 's ochends en 's avonds
1 november 7:21 17:26
1 januari 8:35 16:46
1 maart 7:12 18:34
Dus in de wintertijd geldt:
1 november: je staat met schemer op, 's avond rij je half in licht/schemer, half in donker terug
1 januari: je staat in donker op en rijdt ook compleet in donker naar werk. Terugweg is ook compleet donker
1 maart: je staat in licht op. Terugweg is licht en na thuiskomst nog 55 minuten licht
In zomertijd een uur later:
1 november: je komt net in schemer aan op werk, terug is nog helemaal licht en thuis ook nog 45 minuten voordat het helemaal donker is
1 januari: net als in wintertijd compleet donker bij opstaan en naar werk rijden. Je rijdt 's avond wel in licht/schemer naar huis
1 maart: je komt in donker aan op werk, het is wel licht/schemer tot 19:35, dus nog bijna 2 uur nadat je thuis bent.
Als 's ochtends rijden in licht zo belangrijk is voor den mensch, dan is het op 1 november en 1 maart beter in wintertijd. Op 1 januari is dit even slecht in winter- en zomertijd. Echter op 1 november en 1 januari is de terugreis wel veel beter in zomertijd, je komt het grootste deel van de 5 maanden ook in het licht thuis aan.
Eigenlijk zie ik niet het grote voordeel _in de winter_ voor het een of ander. Voor mijn 'gemiddelde werknemer' ben je tijdens alle daguren wakker/op in zowel zomer- als wintertijd, ik zie ook niet dat er veel verschil kan zitten in winterdepressies etc. De vraag is of je liever licht 's ochtends tijdens het rijden hebt, of 's avonds als je de andere kant op rijdt...
Licht in de ochtend zorgt ervoor dat je interne klok gereset wordt en dat je lijf wakker wordt. En aangezien onze interne klok dagen heeft van meer dan 24u is het resetten heel belangrijk.sewer schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:41:
De vraag is of je liever licht 's ochtends tijdens het rijden hebt, of 's avonds als je de andere kant op rijdt...
#team_UTC+1
Dat hardlopen niet, het is nu wel een stuk donkerder lopen zo.ArcticWolf schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:52:
[...]
en dat eindigt met het afschaffen van de zomertijd?
Nou, er staat ook een hoop onzin in het artikel zoals dit:Joris748 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:32:
[...]
Bedankt voor het delen. In een van de laatste alinea’s staat zelfs dat permanente zomertijd funest is voor avondmensen.
Terwijl juist boeren en tuinders gewoon zelf kunnen beslissen wanneer ze beginnen..Maar dan geen permanente zomertijd. ‘Als het pas om half tien licht wordt kunnen boeren en tuinders in de winter pas halverwege de ochtend beginnen met werken, dat heeft niet de voorkeur.’

Ik ben zelf extreem 'avondmens' en ik vind het nu al erg lastig om in de winter een uur eerder op te moeten, wat eigenlijk uitkomt op een uur minder slaap. Ik ben 's avonds nooit moe en 's morgens altijd (zelfs als ik om 12 uur 's middags opsta), maar als ik om 9 uur 's morgens opsta in de winter ben ik nog supermoe en word richting de avond pas wakker. Als de tijd niet veranderd zou zijn dan heb ik in elk geval een uur extra.
Overigens heb ik een enorme hekel aan mensen die toevallig makkelijk opstaan en van doen alsof het een deugd is om vroeg te beginnen. Mensen die roepen dat je "om 9 uur komt aankakken" terwijl dat gewoon de afgesproken begintijd is. Dat je regelmatig om 10 uur's Avonds nog werkt, weten ze dan niet omdat ze om half 5 alweer richting huis gaan. Ieder zijn ding maar waarom is het van hen van een deugd??
Gelukkig is het hier in Spanje een stuk beter wat dat betreft, veel mensen beginnen laat een je kan om middernacht nog uit eten als je dat wil.
[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 28-10-2018 12:58 ]