Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:05

Ethirty

Who...me?

GekkePrutser schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:24:
Nou, er staat ook een hoop onzin in het artikel zoals dit:

[...]

Terwijl juist boeren en tuinders gewoon zelf kunnen beslissen wanneer ze beginnen.. :F
Het platteland is gemiddeld een heel stuk donkerder dan de Randstad. Dan valt er buiten lastig te werken. Misschien dat ze daar op doelen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:39
wildhagen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:06:
[...]

Dat is het probleem niet altijd.

Sommige bedrijven vereisen bijvoorbeeld dat alle (transactie-)data gelogged wordt met een uniek tijdstip, bijvoorbeeld vanwege bepaalde certificeringen etc. Vooral in de financiele sector zie je dat nog wel eens.

Heb in het verleden ook bij een financiele instantie (grote bank) gewerkt (als gedetacheerde). Daar moesten we bij de wissel van zomer naar wintertijd ook altijd de SQL-databases gedurende een uur stoppen, en daarna weer starten om 03:00 wintertijd.

Dit omdat anders de tijd tussen 02:00 en 03:00 in de logging niet meer klopte en dubbel kon gaan lopen. Wat weer voor problemen bij audits kon zorgen.

Andersom, dus van wintertijd naar zomertijd was dat uiteraard geen issue. Het bleef dus beperkt tot één keer nachtbraken per jaar op het werk.
Best vreemd.

Het lijkt me logischer dat bij dit soort tijdlogs UTC gebruikt wordt. Zeker als je transacties tussen verschillende tijdzones hebt lijkt me dat zinvoller dan 2 verschillende tijdstippen (die van de betalende en de ontvangende partij) te loggen.

Door de zomer- en wintertijd lappendeken zijn die 2 tijdstippen namelijk ook niet direct duidelijk, je zult dan altijd terug moeten kijken of het winter- of zomertijd was. Dan is 1 UTC tijd toch veel handiger?

iRacing Profiel

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:06
GekkePrutser schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:24:
[...]

Nou, er staat ook een hoop onzin in het artikel zoals dit:

[...]

Terwijl juist boeren en tuinders gewoon zelf kunnen beslissen wanneer ze beginnen.. :F

Ik ben zelf extreem 'avondmens' en ik vind het nu al erg lastig om in de winter een uur eerder op te moeten, wat eigenlijk uitkomt op een uur minder slaap. Ik ben 's avonds nooit moe en 's morgens altijd (zelfs als ik om 12 uur 's middags opsta), maar als ik om 9 uur 's morgens opsta in de winter ben ik nog supermoe en word richting de avond pas wakker. Als de tijd niet veranderd zou zijn dan heb ik in elk geval een uur extra.

Overigens heb ik een enorme hekel aan mensen die toevallig makkelijk opstaan en van doen alsof het een deugd is om vroeg te beginnen. Mensen die roepen dat je "om 9 uur komt aankakken" terwijl dat gewoon de afgesproken begintijd is.

Gelukkig is het hier in Spanje een stuk beter wat dat betreft, veel mensen beginnen laat een je kan om middernacht nog uit eten als je dat wil.
In dat artikel staat haarfijn uitgelegd, waarom jij in de winter extreem veel moeite hebt om je bed uit te komen. Met permanente zomertijd, wordt het juist lastiger voor jou. Wintertijd helpt jou om op tijd op te staan.

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:44:
[...]

In dat artikel staat haarfijn uitgelegd, waarom jij in de winter extreem veel moeite hebt om je bed uit te komen. Met permanente zomertijd, wordt het juist lastiger voor jou. Wintertijd helpt jou om op tijd op te staan.
Dat artikel is ook maar een verzameling zorgvuldig uitgekozen meningen.

Overigens gebruik ik sowieso al automatische verlichting. En dat helpt al nauwelijks terwijl het veel feller is dan het daglicht dat mijn slaapkamer bereikt.
Ethirty schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:41:
[...]

Het platteland is gemiddeld een heel stuk donkerder dan de Randstad. Dan valt er buiten lastig te werken. Misschien dat ze daar op doelen?
Denk het niet want ze zeggen 'halverwege de ochtend'. Als dat te laat is voor ze dan doen ze het zelf gewoon vroeger..

GekkePrutser wijzigde deze reactie 28-10-2018 12:51 (24%)

• Joris748
GekkePrutser schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:50:
[...]

Dat artikel is ook maar een verzameling zorgvuldig uitgekozen meningen.

Overigens gebruik ik sowieso al automatische verlichting. En dat helpt al nauwelijks terwijl het veel feller is dan het daglicht dat mijn slaapkamer bereikt.

[...]

Denk het niet want ze zeggen 'halverwege de ochtend'. Als dat te laat is voor ze dan doen ze het zelf gewoon vroeger..
Geen sterk argument. Omdat het niet in je straatje past is het onzin.

Hopelijk kiezen we voor UTC+1 of UTC+2 op basis van feiten. Niet op basis van meningen.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Onbekend schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:11:
[...]

Het is gewoon jammer de we in de winter na het werk in het donker naar huis moeten, en dat er geen licht meer is. Het laatste stukje daglicht wat we in de winter kunnen opvangen wordt ons dus ontnomen door de klok op GMT+1 te zetten i.p.v. GMT+2 te laten.
Dat is natuurlijk persoonlijk. Aangezien ik vaak tot 19:00 werk zal ik in de winter met GMT+2 alsnog in de donker naar huis moeten. Dan heb ik liever GMT+1, omdat ik dan in elk geval met zonlicht naar het werk kan.

It takes two fools to argue.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:33
XWB schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:12:
[...]

Dat is natuurlijk persoonlijk. Aangezien ik vaak tot 19:00 werk zal ik in de winter met GMT+2 alsnog in de donker naar huis moeten. Dan heb ik liever GMT+1, omdat ik dan in elk geval met zonlicht naar het werk kan.
Dat is inderdaad persoonlijk. Maar doorgaans werken de meeste mensen ergens tussen 9:00 uur en 16:00 uur. De een begint om 7:00 uur en is om 16:00 uur klaar, en de ander begint om 9:00 uur en is om 17:30 uur klaar.

Aangezien niet eens de helft van de Nederlandse bevolking aan het werk is, zijn wij werkenden in de minderheid en hebben de mensen die de hele dag vrij zijn het voor het zeggen.....

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Steamwitz
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-03 23:28
Ik snap echt heel de discussie niet. Het maakt mij echt niet uit of we de zomer- of wintertijd aanhouden. Ik denk dat we met omliggende landen gewoon één tijd moeten afspreken. 'Problemen' kunnen we dan gewoon oplossen door de werk- en openingstijden aan te passen.

Beginnen we voortaan gewoon met werken om 8:30 (als we voor GMT+2 kiezen) of om 7:30 (als we voor GMT+1 kiezen) in plaats van 8:00. Dan hebben we de zelfde tijdzone als omliggende landen en zitten we in praktijk precies tussen de zomer- en wintertijd in. d:)b

• GemengdeDrop
  • Registratie: oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

met hierboven

even een paar dingen op een rijtje zetten waar ik niet over uit kan.
  1. Europa is zegmaar drie geometrische tijdzones breed. Je gaat never nooit niet de mensen aan de oostkant en de westkant tevreden houden.
  2. Het voordeel van eenzelfde tijd als je buren aanhouden is dat tijden afspreken makkelijker is. Het nadeel is dat mensen hun activiteiten op de klok moeten afstemmen, ipv de klok op hun (natuurlijke) activiteiten.
  3. Puur het punt dat de wandklok aangeeft dat het 8 uur is betekent niet dat je in je auto hoeft springen en naar je werk te gaan. Tijd is een kwestie van afspraken. De meeste redenaties over de keuze zomer/winter gaan in de trant van: ja maar als ik om 9 uur/17 uur dit of dat, dan is er wel/geen zonlicht meer. Nou fijn, een bedrijf maakt toch zelf wel uit hoe laat werknemers komen? Als je de administratie van een van je crediteuren/debiteuren moet hebben bel je het liefst midden op de dag, anders loop je kans dat werknemer x-y-z alvast even de kinderen aan het ophalen is....
  4. Het energie aspect lijkt moot te zijn.
  5. Wat wel van belang is: beroepen die natuurlijk licht nodig hebben. Bouwvakkers bijvoorbeeld. Zo'n beetje alles dat buiten gebeurt. Het is ook wel fijn dat die lui na hun werk nog even een boodschapje kunnen doen kort voordat de boel dicht gaat. Theoretisch kan je dat ook wel met afspreken regelen (zie punt 3 ) , maar dat moet wel centraal geregeld worden.
TLDR;
Ik zie het niet. Ik zie niet waarom 70% van de landen in .eu op dezelfde zone zou moeten zitten. Ik zie niet waarom het persé zomertijd zou moeten zijn. Sterker nog, de olifant in de kamer: waarom niet gewoon op utc+0. Rag gewoon drie tijdzones dwars door het continent. Plak ons samen met frankrijk, spanje, portugal, belgie, luxemburg en nog wat kleiner grut gewoon bij .uk aan. Ik snap dat wij vanwege onze handel met .de graag op de .de tijd willen zitten, maar we handelen zelfs na de brexit ook met .uk en omrekenen van tijden doe je zowieso.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

WouterG schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:13:
[...]

Dat hardlopen niet, het is nu wel een stuk donkerder lopen zo.
De fietspaden zijn verlicht, dus dat gaat prima. Ik loop wekelijks, meestal rond 21:00. In oktober is het dan al donker, ondanks dat het zomertijd is.

Ook dit is persoonlijk natuurlijk :) En als je in het bos wil rennen is het een ander verhaal, maar ik verkies asfalt :p

It takes two fools to argue.

• Hennie-M
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:52
RayNbow schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:00:
[...]

Geen klok die zichzelf aanpast?
Dat is heus wel in te stellen maar dat wil je gewoon niet. Al onze systemen hangen aan 1 timecode generator (wel dubbel uitgevoerd hoor :) ) en niet alle systemen gaan daar even lekker mee om.
Dus dan is het beter om alle systemen op local time te zetten en alle automatisering te stoppen, dan de klok verzetten en een voor een weer alles aanzetten en controleren dat de juiste tijdcode wordt meegenomen.
Als het automatisch zou gaan en je mist iets dan krijg je later in de week grote problemen door tijdverschil.

Ach, het leed is weer geleden, ik krijg mijn uren toch wel betaald.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:05

Ethirty

Who...me?

Hennie-M schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:11:
[...]

Dat is heus wel in te stellen maar dat wil je gewoon niet. Al onze systemen hangen aan 1 timecode generator (wel dubbel uitgevoerd hoor :) ) en niet alle systemen gaan daar even lekker mee om.
Dus dan is het beter om alle systemen op local time te zetten en alle automatisering te stoppen, dan de klok verzetten en een voor een weer alles aanzetten en controleren dat de juiste tijdcode wordt meegenomen.
Als het automatisch zou gaan en je mist iets dan krijg je later in de week grote problemen door tijdverschil.

Ach, het leed is weer geleden, ik krijg mijn uren toch wel betaald.
No offense, maar dat klinkt echt als enorm primitief en/of legacy spul. Zou wat zijn als grote cloudproviders of banken ook zo zouden moeten werken.
GemengdeDrop schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:52:
Wat wel van belang is: beroepen die natuurlijk licht nodig hebben. Bouwvakkers bijvoorbeeld. Zo'n beetje alles dat buiten gebeurt. Het is ook wel fijn dat die lui na hun werk nog even een boodschapje kunnen doen kort voordat de boel dicht gaat. Theoretisch kan je dat ook wel met afspreken regelen (zie punt 3 ) , maar dat moet wel centraal geregeld worden.
Slecht voorbeeld, de bouw begint meestal al om 7u en is juist als een van de weinige beroepsgroepen juist in staat om laat in de middag/vroeg in de avond boodschappen te doen.

Ik zie werkgevers niet massaal afstappen van de normale kantooruren. Een groot deel van de economie draait op de "half 9 tot 5" mentaliteit (helaas).

Ethirty wijzigde deze reactie 28-10-2018 14:32 (31%)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• Hennie-M
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:52
Ethirty schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

No offense, maar dat klinkt echt als enorm primitief en/of legacy spul. Zou wat zijn als grote cloudproviders of banken ook zo zouden moeten werken.
No offence taken. Jij kan niet weten dat bij deze klant de it afdeling hier niets mee te maken heeft. Er is nog een compleet andere wereld die ook afhankelijk is van precisietijd.
Vervangen van de hele keten kost miljoenen en je moet er een flinke tijd mee doen. :)

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

Het kan altijd nog omslachtiger. In Marokko verzetten ze (tot nu) kennelijk 4x per jaar de klok.

https://nos.nl/artikel/22...test-tegen-zomertijd.html

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:54

Fiber

Beaches are for storming.

phYzar schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:35:
[...]

Ik zie liever mijn vrouw en dochter bij daglicht dan mijn collega's :p
Ik ook... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-03 15:01

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik hoop dat dit viral gaat 8) .

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• fast-server
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19-03 20:36
Permanente zomertijd is veel beter daar zijn de medici het ook over eens, het probleem is echter dat het financieel net iets beter is (korte termijn) om een permanente zomer tijd in te voeren.
Aangezien we ene VVD regering hebben is de kans groot dat weer verkeerde keuze gemaakt wordt (zomer tijd)

Voor kinderen is het niet leuk dat het pas om 10 uur licht wordt dit zal zeker invloed hebben op hun schoolprestaties.
Voor een hoop mensen waaronder ik zal een permanente zomertijd voelen als een 4 maanden durende jetlag.
Ik durf nu al te zeggen dat het aantal depressies zal oplopen en het aantal ongevallen zal toenemen.
Daarnaast is een permanente zomertijd ook slechter voor het milieu aangezien de airco's langer draaien en in de winter de autoverlichting meer aan is, ook moeten kachels/cv's een uur harder moeten stoken in de ochtend omdat het dan nog kouder is.

Ja maar dan hebben we in de zomer avond een uur minder zon... who cares het is dan nog warm genoeg en een paar kaarsjes o.i.d. is ook gezellig :)

Zakelijk gezien zou het ook niet veel uit moeten maken, ik bedoel in de USA hebben ze ook meerdere tijdzones en daar draait de economie prima.

Maar goed als ik de reacties bekijk op het Lubach filmpje dan is het maar goed dat de domocratie niet mag kiezen...

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Waarom is het houden van het wisselen zoals nu eigenlijk geen optie meer?

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

sambalbaj schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 02:23:
Waarom is het houden van het wisselen zoals nu eigenlijk geen optie meer?
Omdat het vervelend is :Y)
fast-server schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 00:37:
Permanente zomertijd wintertijd is veel beter daar zijn de medici het ook over eens, het probleem is echter dat het financieel net iets beter is (korte termijn) om een permanente zomer tijd in te voeren.
Aangezien we ene VVD regering hebben is de kans groot dat weer verkeerde keuze gemaakt wordt (zomer tijd)

Voor kinderen is het niet leuk dat het pas om 10 uur licht wordt dit zal zeker invloed hebben op hun schoolprestaties.
Voor een hoop mensen waaronder ik zal een permanente zomertijd voelen als een 4 maanden durende jetlag.
Ik durf nu al te zeggen dat het aantal depressies zal oplopen en het aantal ongevallen zal toenemen.
Daarnaast is een permanente zomertijd ook slechter voor het milieu aangezien de airco's langer draaien en in de winter de autoverlichting meer aan is, ook moeten kachels/cv's een uur harder moeten stoken in de ochtend omdat het dan nog kouder is.

Ja maar dan hebben we in de zomer avond een uur minder zon... who cares het is dan nog warm genoeg en een paar kaarsjes o.i.d. is ook gezellig :)

Zakelijk gezien zou het ook niet veel uit moeten maken, ik bedoel in de USA hebben ze ook meerdere tijdzones en daar draait de economie prima.

Maar goed als ik de reacties bekijk op het Lubach filmpje dan is het maar goed dat de domocratie niet mag kiezen...
FTFY

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Metalfreak
  • Laatst online: 15:35

Metalfreak

Hoije woh!

Belasting betalen is ook vervelend, maar dat schaffen we toch ook niet af?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-03 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

mekkieboek schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:56:
En nu weer de sportdeskundigen die met een argument komen voor handhaving van juist de zomertijd.

Ik vind het wel vermakelijk. De EU Juncker dacht even lekker snel publieksvriendelijk te kunnen scoren met laaghangend fruit. En nu valt iedereen over elkaar heen als men de gevolgen probeert in te schatten. En dat alleen nog in Nederland.
Even aangepast. Dit heeft niets met de EU te maken, maar met de beslissing van 1 persoon. En die ook nog eens aangaf dat het dan eigenlijk ook maar GMT+2 moest worden.

Laten we eerst maar eens beginnen met de term "zomertijd" en "wintertijid". We hebben het dan niet meer over zomer en wintertijd, maar over GMT+1 en GMT+2 (GMT+0 gaat het voor Nederland niet worden, daar geloof ik niet in en zou ik ook geen goede keus vinden).
Señor Sjon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:31:
In de bouw heb je dan halve dagen nachtdienst als de zomertijd permanent wordt. Dat lijkt me relevanter dan hobbysporters? Die hebben meer last van de afname aam verenigingsleven, iets wat overigens piekte ver voor de invoering van de klokkentombola (de tv was daar de grootste boosdoener overigens).
Kinderen gaan de hele winter in het donker naar school Lijkt me zelfs nog relevanter dan hobbysporters.
wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:10:
De EU luistert naar de bevolking, die hebben immers aangegeven van de tijdswissels af te willen. In grote meerderheid zelfs (iets van 80 procent van de deelnemers geloof ik)?
Bevolking EU: iets meer dan 500 miljoen inwoners.
Pol, die niet groots in aangekondigd en waarvan gezegd was dat er geen beslissing op genomen zou worden: 4 miljoen
Aantal Duitsers die meegedaan hebben in die pol: 3 miljoen.

In geen enkel universum zou ik dat representatief willen noemen voor Europa. Nog geen 1% van de bevolking heeft meegedaan, en van die minder dan 1% was 75% uit één land.
wildhagen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:38:
[...]
Zie bijvoorbeeld dit artikel van 5 juli, één dag na opening van de enquete, toen hij dus nog 6 weken doorging: https://nos.nl/artikel/22...-de-zomertijd-houden.html
Het was maar een 'openbare raadpleging', dus geen bindend referendum. Wat het ineens dus wel blijkt te zijn omdat de wens van Juncker door de Duitsers gesteund wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:47
fast-server schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 00:37:
Ik durf nu al te zeggen dat het aantal depressies zal oplopen
Juist permanent zomertijd zorgt voor optimalisatie van daglicht, dus het is waarschijnlijker dat depressies toenemen met permanente wintertijd.

En dat nu zelfs bij een permanente tijd zonder verschuivingen het jetlag argument erbij wordt gehaald begrijp ik niet meer. Of net nadat het argument van degene tegen het verzetten van de klok was dat het toch niks uitmaakt qua energie, wordt nu het argument erbij gehaald dat wintertijd energie bespaard? Prima, maar dan gaan we weer gewoon wisselen tussen wintertijd en zomertijd.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:18
Het maakte mij niet zoveel uit, maar dankzij Lubach nu toch wel vóór de wintertijd.
Niet omdat "12 uur hoort de zon hoog", maar vanwege de aangehaalde medische redenen.
En met de huidige 24-uurs economie, zal een uurtje verschil met Duitsland echt niet uitmaken O-)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Sissors schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:14:
[...]

Juist permanent zomertijd zorgt voor optimalisatie van daglicht, dus het is waarschijnlijker dat depressies toenemen met permanente wintertijd.
Waar baseer je dat op? Pas om 09:50 's ochtends licht hebben noem ik niet 'optimalisatie van daglicht'. En wintertijd is juist onze default tijd, niet zomertijd. Zie ook de eerder aangehaalde video:

The devil is in the details.

• Metalfreak
  • Laatst online: 15:35

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Hoe bedoel je? Volgende week is het ook alweer donker als ik naar het werk ga, als ik eenmaal daar ben, heb ik er onder de TL-verlichting weinig last van dat het nog donker is. Als het dan na het werk nog een uur of 2 licht is, heb ik daar veel meer aan dan 's morgens als ik toch al op het werk ben.

Maar goed, van mij mag het zo blijven zoals het nu is en houden we op met het gezeur hierover.

Edit: ow wacht, ik las je bericht verkeerd, je zegt hetzelfde als ik :$

Metalfreak wijzigde deze reactie 29-10-2018 08:34 (5%)

• Joris748
[...]

En dat nu zelfs bij een permanente tijd zonder verschuivingen het jetlag argument erbij wordt gehaald begrijp ik niet meer. Of net nadat het argument van degene tegen het verzetten van de klok was dat het toch niks uitmaakt qua energie, wordt nu het argument erbij gehaald dat wintertijd energie bespaard? Prima, maar dan gaan we weer gewoon wisselen tussen wintertijd en zomertijd.
Je mening wijkt behoorlijk af van die van deskundigen. Die zijn van mening dat permanente zomertijd juist voor meer depressies e.d. gaat zorgen.

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Wintertijd is juist de meest gebalanceerde tijd, niet de zomertijd.

En ja bij winter naar zomertijd ben ik zo'n 2 weken van de kaart (van zomer naar wintertijd niet).

Moet er overigens niet aan denken dat het pas om 10u licht is in de winter met permanente zomertijd :|

ArcticWolf wijzigde deze reactie 29-10-2018 08:55 (6%)

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-03 12:39

coelho

VanTheManFan

ArcticWolf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

En ja bij winter naar zomertijd ben ik zo'n 2 weken van de kaart (van zomer naar wintertijd niet).
Ooit naar Griekenland of Turkije op vakantie geweest? Dat moet de hel zijn geweest voor je :X

Serieus 2 weken van de kaart door de klok een uurtje vooruit zetten? Ik wil best empathie voelen, maar ik kan helemaal niks met dit soort opmerkingen. Nu quote ik jou,maar het is niet persoonlijk aan je bedoelt. Meer in het algemeen, hoe kan het dat mensen zo vallen over een uurtje tijdverschil terwijl grote aantallen mensen in het weekend tot diep in de nacht doorhalen en/of uitslapen, op vakantie gaan naar de andere kant van de wereld enz.

Ik weet hoe een jetlag voelt met >6 uur tijdsverschil. Dan heb je een paar dagen nodig om weer te wennen omdat je op de gekste tijden honger krijgt of juist geen hap binnen krijgt. Maar 1 uur tijdverschil? Hoe erg zit je in patronen vast als een lunch om 12 uur ipv 13 uur of andersom of een uur eerder of later slaap krijgen je weken volledig uit je ritme haalt?

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Persoonlijk vind ik ondertussen de discussie erover een heel stuk vervelender. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ArcticWolf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:55:
[...]
Minimaal ja. En terug naar GMT+1 is op maandag al gewend...
Moet er overigens niet aan denken dat het pas om 10u licht is in de winter met permanente zomertijd :|
Vond het heerlijk dat het niet meer pikkedonker was vanmorgen, toen ik naar het werk ging! Nadeel: het was stervensdruk op de weg....
coelho schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Ooit naar Griekenland of Turkije op vakantie geweest? Dat moet de hel zijn geweest voor je :X

Serieus 2 weken van de kaart door de klok een uurtje vooruit zetten? Ik wil best empathie voelen, maar ik kan helemaal niks met dit soort opmerkingen. Nu quote ik jou,maar het is niet persoonlijk aan je bedoelt. Meer in het algemeen, hoe kan het dat mensen zo vallen over een uurtje tijdverschil terwijl grote aantallen mensen in het weekend tot diep in de nacht doorhalen en/of uitslapen, op vakantie gaan naar de andere kant van de wereld enz.

Ik weet hoe een jetlag voelt met >6 uur tijdsverschil. Dan heb je een paar dagen nodig om weer te wennen omdat je op de gekste tijden honger krijgt of juist geen hap binnen krijgt. Maar 1 uur tijdverschil? Hoe erg zit je in patronen vast als een lunch om 12 uur ipv 13 uur of andersom of een uur eerder of later slaap krijgen je weken volledig uit je ritme haalt?
Ik heb vorig jaar een vakantie gehad, waarbij ik in 2 weken tijid 3 tijdzones overstak (van west naar oost). En nee, in die twee weken ben ik daar niet aan gewend geraakt. Maar dat was ook nergens voor nodig, want het maakte niet uit of ik om 8 uur m'n bed uit ging of om 7 uur.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

coelho schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Geen idee en ja op vakantie heb ik er ook last van al wordt dat deels gecompenseerd door de adrenaline.

Volgens mij maakt het patroon waar ik in zit ook niet zoveel uit, mijn tijden zijn redelijk variabel in dat opzicht.... maar van winter naar zomertijd voel ik me 2 weken "brak", geen idee hoe ik het anders kan verwoorden.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:59
De eerste twee dagen wintertijd zitten er op.
Gisteren is mij prima bevallen. Geen wekker gezet tot 9.00 (zomertijd) uitgeslapen wakker en toen was het nog maar 8.00. Prima.

Vanmorgen een uur voor de wekker wakker. Mijn ritme stond nog op de zomertijd, dus nog fijn een uurtje mijn oogjes dicht kunnen doen. Ook prima.
Vanmorgen was het onderweg gewoon lekker licht, maar wel stervensdruk op de weg. Dat zal met name komen doordat de herfstvakantie hier weer voorbij is.

De nadelen? Gisteren was het toch al wel weer erg vroeg donker hoor en ik hou wat dat betreft mijn hard vast als ik vanmiddag in de auto terug moet. Vanmorgen was het al een kleine chaos, terwijl het prima weer was en dus licht. Hoe zal dat vanmiddag gaan als het donker is?

Al met al maakt het mij weinig uit. Mijn biologische klok is er na vandaag wel aan gewend. Alleen heb ik, persoonlijke mening, liever wat meer licht aan het einde van de dag dan aan het begin van de dag. Ook zomers.

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:28
Oprecht, ik heb het gevoel de enige op de wereld te zijn maar ik moet dit even ergens kwijt:

Het feit dat we de klok wel of niet terugzetten heeft toch niks te maken met wanneer we opstaan?

Of ben ik nou gek?

We kunnen toch gewoon die klok met Duitsland mee zetten zodat het voor iedereen aan de grens, alle bedrijven, alle treinen makkelijker is dezelfde tijd te hebben en vervolgens zelf zeggen dat iedereen vanaf eind Oktober zijn rooster 1 uur opschuift? Dan heb je in de winter toch nog licht bij het opstaan, maar in de zomer plakken we dat extra licht aan het einde van de dag omdat mensen dan activiteiten willen doen ipv vóór het werk. Niemand hoeft in de zomer vanaf 4 uur 's ochtends zon, dat is zonde want dan slapen we.

Dus i.p.v. 9 tot 5 werk je van 10 tot 6. En school begint om half 10 ipv half 9. Dan hebben we toch hetzelfde? Of in de zomer een uur eerder beginnen om dat licht naar het einde van de dag te schuiven.

Waarom zou de klok bepalen of jij in het donker of licht opstaat?

ApexAlpha wijzigde deze reactie 29-10-2018 09:58 (4%)

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:41
Op de langste dag in de zomer heb je circa 17 uur daglicht, van 5:20 tot 22.04 en op de kortste dag van het jaar heb je circa 8 uur daglicht, van 8.46 tot 16:30.

Veelal gaat het in deze discussie om persoonlijke voorkeuren.
  • Bij een permanente wintertijd betekent het dat het om 21:04 al donker wordt in de zomer.
  • Bij een permanente wintertijd is het al om 4:20 licht in de zomer.
  • Bij een permanente zomertijd in de winter pas om 9:46 licht
  • Bij een permanente zomertijd in de winter om 17:30 donker
Zelf ga ik heel vroeg naar mijn werk. Na het verzetten naar de wintertijd heb ik nog circa 2 weken iets meer daglicht en daarna tot circa half februari iedere dag in het donker naar het werk. Dus die twee weken nog in het licht naar het werk maakt voor mij weinig verschil.

Het naar huis gaan is wel een enorm verschil voor mij. Zou de zomertijd de vaste tijd worden, dan hoef ik nooit in het donker naar huis. Dat zou ik echt heerlijk vinden.

Daarnaast heb ik 's zomers in de avond liever langer licht dan midden in de nacht al.

• Audiowaste
ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:55:
Dus i.p.v. 9 tot 5 werk je van 10 tot 6. En school begint om half 10 ipv half 9. Dan hebben we toch hetzelfde? Of in de zomer een uur eerder beginnen om dat licht naar het einde van de dag te schuiven.

Heel simpel, omdat bedrijven/winkels veelal met openingstijden hebben te maken. Dan zou het betekenen dat zij deze ook moeten aanpassen. Je houdt dan ook alleen rekening met mensen die in de ochtend nog licht willen hebben.

Stel, we zouden de wintertijd als vaste tijd aanhouden. Dan zou ik circa 6 uur moeten vertrekken en om 15:30 stoppen. Simpelweg met de reden dat ik in de avond langer licht wil hebben. In de zomer zou ik dan rond 4 uur moeten vertrekken en 13:30 terug naar huis.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Oprecht, ik heb het gevoel de enige op de wereld te zijn maar ik moet dit even ergens kwijt:

Het feit dat we de klok wel of niet terugzetten heeft toch niks te maken met wanneer we opstaan?

Of ben ik nou gek?

We kunnen toch gewoon die klok met Duitsland mee zetten zodat het voor iedereen aan de grens, alle bedrijven, alle treinen makkelijker is dezelfde tijd te hebben en vervolgens zelf zeggen dat iedereen vanaf eind Oktober zijn rooster 1 uur opschuift? Dan heb je in de winter toch nog licht bij het opstaan, maar in de zomer plakken we dat extra licht aan het einde van de dag omdat mensen dan activiteiten willen doen ipv vóór het werk. Niemand hoeft in de zomer vanaf 4 uur 's ochtends zon, dat is zonde want dan slapen we.

In feite suggereer je dan om niet meer op de klok te leven. Dat kan, maar dan is elke discussie over welke tijd dan ook per direct een non-discussie, want dan leven we gewoon naar welk licht we willen zien.
Het punt is alleen dat je dat als maatschappij wel onderling moet afstemmen, en daar was nou net die klok voor uit gevonden. :P

De kern van de discussie zit hem dan ook niet eens in zomertijd vs. wintertijd, maar in hoe mensen graag hun dag indelen. De één wil graag zo veel mogelijk licht na zijn werk om nog dingen te doen, de ander wil graag al licht als hij zijn bed uit komt. Die twee zijn gewoon moeilijk te combineren, met of zonder klok. :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• ApexAlpha
Ik denk dat de meeste mensen het willen zoals het nu is: in de ochtend licht, maar niet vanaf 4 uur al, en de rest van het licht 's avonds.

Wat moeten we dalijk met zon vanaf 4 uur 's ochtends in de zomer, dat verneukt je slaap en dan is het 's avonds eerder donker, wanneer je het wel wil.

Verreweg de meeste mensen doen éérst werken, dan leven. En niet leef - werk - leef of eerst leven dan werken. Dan is het logisch dat je bij zo vroeg mogelijk licht gaat werken.

Kijk, ik werk op een kantoor met een werkgever die ons redelijk vrij laat om dit te regelen. Dus ik ga dit sowieso doen als we de klok niet meer verzetten. In de zomer om 4 uur 's ochtends al zon, en dan alsnog pas om 9 uur beginnen met werk is echt zonde van je dag.

ApexAlpha wijzigde deze reactie 29-10-2018 10:12 (22%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:09:

Wat moeten we dalijk met zon vanaf 4 uur 's ochtends in de zomer, dat verneukt je slaap en dan is het 's avonds eerder donker, wanneer je het wel wil.
Goh. Daar hadden we dus zomertijd voor.
Alleen is het aandeel snowflakes ondanks de klimaatverandering alleen maar toegenomen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• ApexAlpha
Maasluip schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:12:
[...]

Goh. Daar hadden we dus zomertijd voor.
Alleen is het aandeel snowflakes ondanks de klimaatverandering alleen maar toegenomen.
Je bent een Frontpage Admin hier en noemt de ander in de discussie over dit onderwerp 'Snowflakes?' Apart.

Maar ik snap dat de zomertijd daarvoor is, alleen is permanente zomertijd in de winter vervelend omdat je dan geen zon hebt 's ochtends.

Dus ik stel voor: houdt één tijdzone met Duitsland, en pas dan één keer per jaar je rooster aan.

"Jongens vanaf maandag begint school om 8 i.p.v. 9 uur. En je werk en de winkel ook. Thanks!".

Dan behouden we ons systeem dat we in de winter ook 's ochtends nog (een beetje) zon hebben en in de zomer de extra ochtend zon naar de avond.

Iedereen doet maar alsof ze verplicht worden met de tijd mee te schuiven als de Duitsers het echt afschaffen.

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:25

Of ben ik nou gek?

Geautomatiseerde openingstijden, reclame met openingstijden, telefonie instellingen met openingstijden, prikklokken, en nog veel meer.
Dan is de klok een uur verzetten vele malen handiger.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Boermansjo
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 15:50
Zijn er hier toevallig geen mensen die in Finland wonen ?
Ik vermoed dat in zo'n land het verschil tussen winter en zomer nog veel erger is dan dat ene uurtje hier bij ons.
Zo ver ik zie op het internet verzetten ze ook hun klok (zoals bij ons) In november gaan die maar 4 uur per dag zon hebben... Waar zitten wij dan eigenlijk over te zeuren dat het vroeger donker is of niet ?

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 20:33
ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:15:
[...]

Je bent een Frontpage Admin hier en noemt de ander in de discussie over dit onderwerp 'Snowflakes?' Apart.

Maar ik snap dat de zomertijd daarvoor is, alleen is permanente zomertijd in de winter vervelend omdat je dan geen zon hebt 's ochtends.

Dus ik stel voor: houdt één tijdzone met Duitsland, en pas dan één keer per jaar je rooster aan.

"Jongens vanaf maandag begint school om 8 i.p.v. 9 uur. En je werk en de winkel ook. Thanks!".

Dan behouden we ons systeem dat we in de winter ook 's ochtends nog (een beetje) zon hebben en in de zomer de extra ochtend zon naar de avond.

Iedereen doet maar alsof ze verplicht worden met de tijd mee te schuiven als de Duitsers het echt afschaffen.
Waarom een tijdzone samen met Duitsland? Waarom niet met UK?
Portugal heeft ook een andere tijdzone dan Spanje. Gaat prima daar.

• ApexAlpha
Ora et Labora schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:17:
[...]
Dan is de klok een uur verzetten vele malen handiger.
Niet als Duitsland niet meer mee wisselt, een half jaar lang elke dag uit de pas lopen met Duitsland is echt wel onhandiger dan twee keer per jaar folders of bordjes aanpassen.

Ik kom zelf uit een grensprovincie en geloof je een tijdswissel over die grens is echt bagger. Ga je de grens over wisselt je telefoon automatisch, je ipad niet (geen gps), je auto wel en je horloge weer niet. Elke trein die de grens over gaat wordt chaos met planning etc...

Liever twee keer per jaar reclames en openingstijdenbordjes aanpassen dan 180 dagen uit de pas langs onze langste grens waar de meeste goederen overgaan.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik ben ook maar een mens hoor. :+
Ik ben het met je eens hoor :> Zomertijd in de winter slaat nergens op (kerstmis zonsopkomst 10 voor 10), normale tijd in de zomer is de reden waarom we zomertijd hebben, zon een uur later op (is beter) en later onder (is een stuk fijner).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• R20141016
ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

Niet als Duitsland niet meer mee wisselt, een half jaar lang elke dag uit de pas lopen met Duitsland is echt wel onhandiger dan twee keer per jaar folders of bordjes aanpassen.

Ik kom zelf uit een grensprovincie en geloof je een tijdswissel over die grens is echt bagger. Ga je de grens over wisselt je telefoon automatisch, je ipad niet (geen gps), je auto wel en je horloge weer niet. Elke trein die de grens over gaat wordt chaos met planning etc...

Liever twee keer per jaar reclames en openingstijdenbordjes aanpassen dan 180 dagen uit de pas langs onze langste grens waar de meeste goederen overgaan.
De tijd van mijn auto moet ik ook handmatig verzetten. :o

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Laten we eens doen wat voor Nederlanders het gunstige is, en niet voor internationale bedrijven.

En ik heb nog steeds geen antwoord op m'n vraag gekregen wat we zouden moeten doen als Frankrijk naar GMT+1 gaat, Duitsland naar GMT+2, België graag Frankrijk wil volgen en Nederland Duitsland?

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:25
[...]

Ik ben telecombeheerder van veel telefooncentrales, en het is echt veel werk om voor alle soorten schakelingen dit aan te passen, geen probleem, het levert werkt op, maar de meeste systemen kunnen wel iets met de laatste zondag van maart/oktober een uur vooruit/achteruit wat dus geen problemen oplevert.

Verder moet het inderdaad wel centraal geregeld worden, in de pas lopen met onze buurlanden, anders is het chaos.

Ora et Labora wijzigde deze reactie 29-10-2018 10:24 (5%)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-03 12:39

coelho

VanTheManFan

Boermansjo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:18:
Zijn er hier toevallig geen mensen die in Finland wonen ?
Ik vermoed dat in zo'n land het verschil tussen winter en zomer nog veel erger is dan dat ene uurtje hier bij ons.
Zo ver ik zie op het internet verzetten ze ook hun klok (zoals bij ons) In november gaan die maar 4 uur per dag zon hebben... Waar zitten wij dan eigenlijk over te zeuren dat het vroeger donker is of niet ?
En dit is exact de reden waarom dit wat mij betreft nooit op Europees niveau besloten had mogen worden. Wat weet een Spanjaard of Italiaan nou van de daglichtbeleving van een Fin? Het ene land ligt bijna op de evenaar en heeft het hele jaar door van 06-18 daglicht, het andere heeft midsommernacht met bijna 24 uur licht en in de winter bijna 24 uur duisternis.

• R20141016
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:22:
[...]

Laten we eens doen wat voor Nederlanders het gunstige is, en niet voor internationale bedrijven.

En ik heb nog steeds geen antwoord op m'n vraag gekregen wat we zouden moeten doen als Frankrijk naar GMT+1 gaat, Duitsland naar GMT+2, België graag Frankrijk wil volgen en Nederland Duitsland?
Precies. Dit.
NL moet samen doen met België en Luxemburg.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Dat zou belachelijk zijn. Iedereen weet toch dat biologisch/wetenschappelijk gezien de +1 logischer is dan de +2? :+

• ApexAlpha
[...]

Internationale bedrijven? Jij woont zeker in Den Haag, of ergens anders 200km+ van de Duitse grens af.

Als iemand die opgroeide in een grensprovincie: er gaan elke dag DUIZENDEN mensen heen en terug de grens over. Naar werk, naar familie, naar de winkel etc...

MKB bedrijven leveren goederen de grens over, voetbaltournooien worden over de grens gespeeld.

Voor al die miljoenen mensen die niet in Holland / Zeeland / Utrecht / Friesland wonen wordt het bizer onhandig als die klok verkeerd loopt met de buren.

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Gonadan schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Dat zou belachelijk zijn. Iedereen weet toch dat biologisch/wetenschappelijk gezien de +1 logischer is dan de +2? :+
Idd GMT +1 is gewoon beter 8)

• R20141016
ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Internationale bedrijven? Jij woont zeker in Den Haag, of ergens anders 200km+ van de Duitse grens af.

Als iemand die opgroeide in een grensprovincie: er gaan elke dag DUIZENDEN mensen heen en terug de grens over. Naar werk, naar familie, naar de winkel etc...

MKB bedrijven leveren goederen de grens over, voetbaltournooien worden over de grens gespeeld.

Voor al die miljoenen mensen die niet in Holland / Zeeland / Utrecht / Friesland wonen wordt het bizer onhandig als die klok verkeerd loopt met de buren.
Jaja, en hoe doen Spanje en Portugal dat dan?
Of de verschillende staten in US?
Blaas het niet zo op.

• Wietsee.
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:23
De tijd gaat sowieso gelijk worden aan die van de Duitsers. Denk niet dat de mening van het volk daar invloed op heeft. Het draait om de economie, en nog belangrijker men hecht waarde aan gelijke handelstijden zowel op de Amsterdamse beurs als die in Duitsland. Hierbij zijn gelijke tijdzones wenselijk. Iedereen verder veel plezier met het verdoen van je tijd aan deze discussie ;).

Wietsee. wijzigde deze reactie 29-10-2018 10:35 (12%)

Web Enrichment - regenthet.in - Vakantiehuisje Vasse

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:26:
[...]
Ik woon 200+ km van Den Haag af en ik kan de windmolens in Duitsland zien staan.

Maar geef dan eens antwoord op m'n vraag: Frankrijk GMT+1, Duitsland GMT+2, Benelux wil graag 1 tijdzone. Wie is belangrijker? De mensen aan de Franse grens of de mensen aan de Duitse grens?
Gonadan schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Is mijn moeder het niet helemaal mee eens, die zou het liefst GMT+2 hebben. Maar goed, die woont dan ook in Hongarije :p

Edit:

Ik zit zo eens te denken, wat er ook gebeurt, ik zal er in de privé sfeer waarschijnlijk last van gaan krijigen. Ik zie Oost Europa namelijk niet naar GMT+1 gaan als vaste tijd, en Spanje niet naar GMT+2 als vaste tijd.

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 29-10-2018 10:38 (11%)

• ApexAlpha
De afstanden tussen steden in Portugal en Spanje zijn veel groter, daardoor gaan er minder mensen dagelijks de grens over. Aachen ligt op 20 minuten van Maastricht, Venlo een uur van Dortmund etc..

Geloof me, die klok gaat gelijk worden met Duitsland. Zowel voor grote bedrijven als alle grensbewoners is dat makkelijker.

Zo moeilijk is het echt niet om je werkrooster één uurtje op te schuiven, liever dat dan 180 dagen per jaar uit de pas lopen met Duitsland.

• R20141016
Wietsee. schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:35:
De tijd gaat sowieso gelijk worden aan die van de Duitsers. Denk niet dat de mening van het volk daar invloed op heeft. Het draait om de economie, en nog belangrijker men hecht waarde aan gelijke handelstijden zowel op de Amsterdamse beurs als die in Duitsland. Hierbij zijn gelijke tijdzones wenselijk. Iedereen verder veel plezier met het verdoen van je tijd aan deze discussie ;).
In US heb ook meerdere tijdzones. Gaat ook gewoon goed.
Dus het boeit totaal niet dat tussen verschillende landen andere tijdzones zijn.
De economie blijft toch wel doordraaien.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Precies. Alle problemen, zowel zakelijk als persoonlijk, worden als volstrekt onoverkomelijk neergezet.
Ik proef toch een ernstige vorm van aanstelleritis bij dit onderwerp. Wat de keuze ook is, je krijgt een korte periode van aanpassing en daarna is 99% alles weer vergeten.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:39:
De afstanden tussen steden in Portugal en Spanje zijn veel groter, daardoor gaan er minder mensen dagelijks de grens over. Aachen ligt op 20 minuten van Maastricht, Venlo een uur van Dortmund etc..

Geloof me, die klok gaat gelijk worden met Duitsland. Zowel voor grote bedrijven als alle grensbewoners is dat makkelijker.

Zo moeilijk is het echt niet om je werkrooster één uurtje op te schuiven, liever dat dan 180 dagen per jaar uit de pas lopen met Duitsland.
Dus de grote bedrijven en grensbewoners aan de oostgrens zijn belangrijker dan de rest van de Nederlanders en grensbewoners aan de zuidgrens. Want nog steeds geen antwoord op de vraag of de Benelux nou Frankrijk of Duitsland zou moeten volgen indien die voor twee verschillende tijdzones kiezen.

En als de rest van Nederland zijn patroon maar moet aanpassen, waarom kunnen die grensbewoners dat dan niet? En het is trouwens 365 of 366 dagen per jaar, niet 180.

• Joris748
Sterker nog, misschien is GMT+0 weer beter dan GMT+1. De discussie zou eigenlijk moeten gaan over GMT+0 of GMT+1.

Ik heb dan zelfs een lichte voor GMT+0, omdat het beste bij onze biologische klok past. Met GMT+1 kan ik vrede hebben, maar GMT+2 is echt een foute keuze.

Gelukkig begint ook de discussie over GMT+1/+2 nu op gang te komen en hoor ik meer argumenten dan 'langere zomeravonden zijn fijn'.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Gonadan schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:42:
Ik proef toch een ernstige vorm van aanstelleritis bij dit onderwerp.
Oftewel, gewoon aansluiten bij de wetenschap :) GMT+0 standaard tijd.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ApexAlpha
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Dus de grote bedrijven en grensbewoners aan de oostgrens zijn belangrijker dan de rest van de Nederlanders en grensbewoners aan de zuidgrens. Want nog steeds geen antwoord op de vraag of de Benelux nou Frankrijk of Duitsland zou moeten volgen indien die voor twee verschillende tijdzones kiezen.

En als de rest van Nederland zijn patroon maar moet aanpassen, waarom kunnen die grensbewoners dat dan niet? En het is trouwens 365 of 366 dagen per jaar, niet 180.
Nogmaals: als we de klok vanuit gemak allemaal hetzelfde houden hoeft niet te zeggen dat we ook later of eerder moeten opstaan.

We kunnen toch gewoon de klok in heel Europa gelijk zetten en dan om 8 uur beginnen met werken ipv 9 uur om aan te sluiten bij de zon?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@ApexAlpha nogmaals:
Het gaat niet om wat op de klok staat, het gaat om het ritme. We kunnen wel dezelfde tijd als de Duitsers hebben maar als je dan nog steeds niet terecht kan omdat de zaak bij hun een uur later open gaat dan heb je netto hetzelfde probleem. ;)

• ApexAlpha
Het gaat er voor heel veel dingen, treinen, containers, vrachtwagens, auto's etc wél uit wat er op de klok staat.

YouTube: The Problem with Time & Timezones - Computerphile

• R20141016
ApexAlpha schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:46:
[...]

Nogmaals: als we de klok vanuit gemak allemaal hetzelfde houden hoeft niet te zeggen dat we ook later of eerder moeten opstaan.

We kunnen toch gewoon de klok in heel Europa gelijk zetten en dan om 8 uur beginnen met werken ipv 9 uur om aan te sluiten bij de zon?
Waarom gelijkzetten? }:O

• Sissors
Hahn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:23:
[...]

Waar baseer je dat op? Pas om 09:50 's ochtends licht hebben noem ik niet 'optimalisatie van daglicht'. En wintertijd is juist onze default tijd, niet zomertijd. Zie ook de eerder aangehaalde video:

[YouTube: Wintertijd - Zondag met Lubach (S09)]
Gaan we nu elke keer zelfde videotje plaatsen? Kijk wanneer de gemiddelde Nederlander slaapt, kijk wanneer hij wakker is. Met zomertijd is er minder daglicht tijdens de slaap uren, en dus automatisch meer daglicht tijdens de wakker uren. Oftewel dat noem ik optimalisatie van daglicht.
Joris748 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Sterker nog, misschien is GMT+0 weer beter dan GMT+1. De discussie zou eigenlijk moeten gaan over GMT+0 of GMT+1.

Ik heb dan zelfs een lichte voor GMT+0, omdat het beste bij onze biologische klok past. Met GMT+1 kan ik vrede hebben, maar GMT+2 is echt een foute keuze.

Gelukkig begint ook de discussie over GMT+1/+2 nu op gang te komen en hoor ik meer argumenten dan 'langere zomeravonden zijn fijn'.
GMT+3 is ideaal, discussie zou tussen GMT+2 of GMT+3 moeten gaan. Dan is daglicht gecentreerd rond midden van de dag voor de meeste mensen.

Sissors wijzigde deze reactie 29-10-2018 11:36 (32%)

• Joris748
Sissors schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Gaan we nu elke keer zelfde videotje plaatsen? Kijk wanneer de gemiddelde Nederlander slaapt, kijk wanneer hij wakker is. Met zomertijd is er minder daglicht tijdens de slaap uren, en dus automatisch meer daglicht tijdens de wakker uren. Oftewel dat noem ik optimalisatie van daglicht.

[...]

GMT+3 is ideaal, discussie zou tussen GMT+2 of GMT+3 moeten gaan. Dan is daglicht gecentreerd rond midden van de dag voor de meeste mensen.
Meen je dat serieus?

Lees het artikel in de Volkskrant. De meeste mensen hebben er baat bij, dat ze zo vroeg mogelijk in de ochtend daglicht krijgen. Anders raakt hun biologische klok van slag. Zeker voor avondmensen is dit belangrijk.

https://www.volkskrant.nl...-of-wintertijd-~b76722d1/

Met jouw oplossing probeer je je aan te passen aan de effecten van een verstoorde biologisch klok. Is het niet beter om de oorzaak aan te pakken?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@Sissors
Haha als voorstanders van standpunt A het tot in den treure blijven herhalen, waarom zouden voorstanders van standpunt B dat dan niet mogen doen? Het blijft toch één grote welles/nietes tot de politiek eindelijk een beslissing durft te nemen. :P

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:44:
@Sissors
Haha als voorstanders van standpunt A het tot in den treure blijven herhalen, waarom zouden voorstanders van standpunt B dat dan niet mogen doen? Het blijft toch één grote welles/nietes tot de politiek eindelijk een beslissing durft te nemen. :P
En iedereen heeft z'n eigen (egoistische) redenen waarom het zo moet :D

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[...]

Ik stem voor om weer naar de Amsterdam Standard Time te gaan op GMT+20minuten :+

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sissors
Joris748 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Meen je dat serieus?

Lees het artikel in de Volkskrant. De meeste mensen hebben er baat bij, dat ze zo vroeg mogelijk in de ochtend daglicht krijgen. Anders raakt hun biologische klok van slag. Zeker voor avondmensen is dit belangrijk.

https://www.volkskrant.nl...-of-wintertijd-~b76722d1/

Met jouw oplossing probeer je je aan te passen aan de effecten van een verstoorde biologisch klok. Is het niet beter om de oorzaak aan te pakken?
Nee, maar ik vind GMT+2 wel prima. Mijn punt voor GMT+3 is enkel omdat mensen er maar bij blijven halen dat er een 'juiste' tijd is, wat onzinnig is.

En zal best dat mensen zo vroeg mogelijk in de ochtend daglicht moeten krijgen, maar ik zit niet te wachten om 4 uur 's nachts een lading daglicht te krijgen. Dus misschien kan dat statement wat nuance gebruiken.
Gonadan schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:44:
@Sissors
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:46:
[...]

En iedereen heeft z'n eigen (egoistische) redenen waarom het zo moet :D
Klopt, geheel met beide eens. Maar dan moet dat wel zo benoemd worden. Er zijn een paar 'echte' redenen om voor GMT+1 te gaan, een paar 'echte' redenen voor GMT+2. Maar voor 90% is het aan beide kanten gewoon persoonlijke voorkeur. Maar laten we dan niet doen alsof het meer is dan dat.

Ik begrijp ook prima dat mensen liever niet tot half 10 het donker willen hebben in de winter, dat wil ik ook niet. Ik wil wintertijd in de winter. Maar ik wil zomertijd in de zomer. Dus het huidige systeem. Gaan we dat afschieten, dan wordt voor mij de keuze of ik liever wintertijd in de zomer heb, of zomertijd in de winter. En hoewel ik beide niet wil, heb ik dan toch een lichte voorkeur voor zomertijd in de winter. Immers de daglicht die ik dan kwijt raak in de ochtend, krijg in de middag/avond terug. De daglicht die ik met wintertijd in de zomer kwijt raak krijg ik nooit meer terug.

Sissors wijzigde deze reactie 29-10-2018 11:51 (42%)

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-03 15:01

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]
Elke trein die de grens over gaat wordt chaos met planning etc...
Tijd om de concessie toe te kennen aan een competente vervoerder dan :X ...

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• Joris748
Sissors schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:49:
[...]

Nee, maar ik vind GMT+2 wel prima. Mijn punt voor GMT+3 is enkel omdat mensen er maar bij blijven halen dat er een 'juiste' tijd is, wat onzinnig is.

En zal best dat mensen zo vroeg mogelijk in de ochtend daglicht moeten krijgen, maar ik zit niet te wachten om 4 uur 's nachts een lading daglicht te krijgen. Dus misschien kan dat statement wat nuance gebruiken.

[...]

[...]

Klopt, geheel met beide eens. Maar dan moet dat wel zo benoemd worden. Er zijn een paar 'echte' redenen om voor GMT+1 te gaan, een paar 'echte' redenen voor GMT+2. Maar voor 90% is het aan beide kanten gewoon persoonlijke voorkeur. Maar laten we dan niet doen alsof het meer is dan dat.

Ik begrijp ook prima dat mensen liever niet tot half 10 het donker willen hebben in de winter, dat wil ik ook niet. Ik wil wintertijd in de winter. Maar ik wil zomertijd in de zomer. Dus het huidige systeem. Gaan we dat afschieten, dan wordt voor mij de keuze of ik liever wintertijd in de zomer heb, of zomertijd in de winter. En hoewel ik beide niet wil, heb ik dan toch een lichte voorkeur voor zomertijd in de winter. Immers de daglicht die ik dan kwijt raak in de ochtend, krijg in de middag/avond terug. De daglicht die ik met wintertijd in de zomer kwijt raak krijg ik nooit meer terug.
Heb je het artikel in de Volkskrant gelezen? Wat vind je daarvan? Wegen de voordelen van UTC+2 wel op tegen de nadelen?

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19:49

servies

Veni Vidi Servici

Wailing_Banshee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:35:
Ik woon 200+ km van Den Haag af en ik kan de windmolens in Duitsland zien staan.

Maar geef dan eens antwoord op m'n vraag: Frankrijk GMT+1, Duitsland GMT+2, Benelux wil graag 1 tijdzone. Wie is belangrijker? De mensen aan de Franse grens of de mensen aan de Duitse grens?
De mensen aan de Duitse grens, die Fransen staken toch maar de hele tijd...
En in combinatie met de Duitse Pünktlichkeit lijkt het me veel handiger om gelijk te gaan lopen met de Duitsers...

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

servies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

En in combinatie met de Duitse Pünktlichkeit lijkt het me veel handiger om gelijk te gaan lopen met de Duitsers...
Het lijkt mij veel handiger om iets te doen wat voor onze medelanders goed is en afspraken te maken met onze buurlanden. Het maakt helemaal niet uit of iets om 10:00 begint of om 9:00. Zolang beide partijen het maar eens zijn over het tijdstip.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
[...]

Kwestie van afspraken maken. 'We' drijven handel met een groot deel van de wereld, verspreid over een hele batterij tijdzones. Een verschil van een uur met Duitsland betekent alsnog 6 uur overlap op een werkdag van 8 uur. Wanneer er dan ook nog (indien mogelijk) flexibele werktijden zijn, dan kan de overlap nog oplopen.

Twintig jaar geleden zou ik handel/economie prima accepteren als zwaarwegend argument om Duitsland te volgen, bellen was een ding, werken van half negen tot vijf ook. Tegenwoordig is dat (naar mijn mening) een stuk minder relevant.

I like bacon!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

De meeste EU-landen, waaronder Nederland, willen uitstel van het Brusselse plan om volgend jaar een einde te maken aan het halfjaarlijkse verzetten van de klok.

Een meerderheid van de lidstaten vindt daarnaast dat zoveel mogelijk landen dezelfde standaardtijd moeten kiezen als de huidige regeling verdwijnt.

Dat bleek na afloop van een vergadering van de EU-transportministers in het Oostenrijkse Graz. Daar discussieerden zij voor het eerst over het voorstel van de Europese Commissie die eind maart 2019 voor het laatst de klok een uur vooruit wil zetten. Elk land moet zelf bepalen of het de klok dan in oktober wel of niet een uur terugzet naar wintertijd.

Een aantal lidstaten vindt dat handhaving van het huidige systeem met een zomer- en wintertijd een optie in de onderhandelingen moet zijn.

Marokko heeft al besloten de zomertijd aan te houden

De Marokkaanse regering heeft eerder deze maand besloten om het hele jaar door de zomertijd aan te houden. Daardoor zal de klok dit weekend niet een uur worden teruggezet. De regering stelt dat er door het aanhouden van de zomertijd een uur natuurlijk licht wordt gewonnen.

In Marokko werd de klok afgelopen jaren vier keer per jaar verzet omdat tijdens de ramadan altijd de wintertijd wordt aangehouden. Het is niet duidelijk of het plotselinge besluit van de regering ook voor deze periode geldt.

Het is in Marokko een uur vroeger dan in Nederland, maar omdat in Nederland dit weekend de klok wel terug wordt gezet zal het vanaf zondag even laat zijn in beide landen.

In Nederland wil het kabinet een 'peiling' gaan houden

In Nederland wil het kabinet wil door middel van een 'peiling' onder Nederlanders bepalen hoe het volk staat tegenover het voorstel van de Europese Commissie om de zomer- en wintertijd af te schaffen.

Het is niet bekend hoe de peiling er precies uit komt te zien. Het is evenmin bekend wat het kabinet wil laten meewegen en welke invloed de uitslag van de peiling heeft op het besluit.

Het is geen referendum, beklemtoont het kabinet, omdat dit onlangs werd afgeschaft.
Zie https://www.nu.nl/buitenl...ijks-verzetten-klok-.html

Virussen? Scan ze hier!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:40

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

Die Duitsers verzetten de klok wel dankzij die Punktlichkeit. Dan kan je beter op dezelfde zone als de Fransen zitten die dat vergeten.

Overigens, ons toekomstig zesde Waddeneiland zit op UTC=0. misschien moeten we dat wel aanhouden. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:12
Misschien moeten we de verzekeraars even flink laten lobbyen voor de wintertijd, want reken er maar op dat er in de winter heel wat meer ongelukken gaan gebeuren als we de zomertijd aanhouden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• atvokado
  • Laatst online: 15-03 14:13
ja ik heb liever de wintertijd

• Audiowaste
Cobb schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:08:
Misschien moeten we de verzekeraars even flink laten lobbyen voor de wintertijd, want reken er maar op dat er in de winter heel wat meer ongelukken gaan gebeuren als we de zomertijd aanhouden.
Met de wintertijd aanhouden zou je dan weer meer ongelukken tijdens de avondspits hebben.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:15

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Interessante video weer van Lubach, ben benieuwd wat de overheid straks gaat kiezen. Ben zelf wel voor wintertijd :)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

De_Bastaard schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:36:
Interessante video weer van Lubach, ben benieuwd wat de overheid straks gaat kiezen. Ben zelf wel voor wintertijd :)
Uitstel en dan hopen op afstel?

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:15

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Ik hoop het, als het besluit moet worden genomen door het huidige kabinet dan heb ik er toch een hard hoofd in dat het goedkomt :p

• Joris748
Audiowaste schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:35:
[...]

Met de wintertijd aanhouden zou je dan weer meer ongelukken tijdens de avondspits hebben.
Niet persé. Als het klopt dat UTC+2 slecht is voor je biologische klok en kan zorgen voor slaap- en concentratieproblemen, dan zou het aantal ongelukken bij UTC+2 zelfs toe kunnen nemen.

Misschien kunnen de zorgverzekeraars zich ook aansluiten bij de UTC+1 lobby.

Joris748 wijzigde deze reactie 29-10-2018 16:04 (10%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

https://nos.nl/artikel/22...ffing-te-ingewikkeld.html

Kijk, daar heb je de uitstel, nu nog wachten op het afstel :D

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:34
De discussie zou volgens mij eerder moeten gaan over of we UTC+0 willen of UTC+1 (huidige tijd).
UTC+2 slaat gewoon helemaal nergens op.

Ook zou UTC+0 voor bijvoorbeeld spanje een stuk gunstiger zijn en voor frankrijk ook.

• Joris748
n3othebest schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:07:
De discussie zou volgens mij eerder moeten gaan over of we UTC+0 willen of UTC+1 (huidige tijd).

Ook zou UTC+0 voor bijvoorbeeld spanje een stuk gunstiger zijn en voor frankrijk ook.
Ik ben voor een compromis tussen UTC+0, UTC+1 en UTC+2 :+

Ook al is UTC+0 misschien wel beter voor de gezondheid, verwacht ik niet dat we daar de handen voor op elkaar gaan krijgen. Daar is het UTC+2 kamp te groot (en deels te ongeïnformeerd voor).

• .oisyn
  • Registratie: september 2000

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

De_Bastaard schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:36:
Interessante video weer van Lubach
Mwoa, ik vond 'm een beetje stemmingmakend deze keer. De enige valide argumenten waar hij mee kwam zijn die wetenschappers (al is het dan schijnbaar geen probleem dat het in de zomer al om 4 uur licht wordt...). Dat sommige zomertijders te dom zijn om een goede keuze te maken impliceert niet dat er geen goede argumenten zijn voor zomertijd, en zijn punt over 12:00 de zon aan de hemel gaat nergens over omdat dat gewoon een arbitraire keuze is die misschien nu niet meer bij onze samenleving past, zoals ik hier eerder al heb uitgelegd.

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• Hahn
[...]

Gaan we nu elke keer zelfde videotje plaatsen?
Ja, want het maakt een aantal goede punten.
Kijk wanneer de gemiddelde Nederlander slaapt, kijk wanneer hij wakker is. Met zomertijd is er minder daglicht tijdens de slaap uren, en dus automatisch meer daglicht tijdens de wakker uren. Oftewel dat noem ik optimalisatie van daglicht.
Volgens jou zijn de meeste mensen pas om 10 uur wakker :? Vrijwel heel werkend Nederland is voor 9 uur wakker. En opstaan en je dag beginnen gaat een stuk beter als dat niet in het pikkedonker gebeurt.

• Sissors
Ben je nu aan het trollen of begrijp je hem echt niet?

Kijk wanneer mensen wakker zijn, kijk wanneer het daglicht is. In de winter maakt het voor de hoeveelheid daglicht die tijdens de wakkere uren is geen drol uit of het zomertijd of wintertijd is, immers in beide gevallen wordt je wakker in het donker, en ga je slapen in het donker.
In de zomer wordt veruit het merendeel van de Nederlanders wakker als het al licht is, en gaat slapen als het donker is. Oftewel als je dan naar wintertijd gaat, dan heb je meer daglicht als mensen slapen, en minder als ze wakker zijn.
n3othebest schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:07:

Nu zit er niet veel schot in deze discussie hier, maar met zulke bijdrage gaat dat al helemaal niet erin komen. Of moet ik nu weer de post maken dat ik de keuze wil hebben tussen UTC+2 en UTC+3, en dat UTC+1 gewoon helemaal nergens op slaat?
(Willen we nou echt dat het in de zomer om 3 uur 's ochtends licht wordt? Waarom vraag ik me dan af).

Sissors wijzigde deze reactie 29-10-2018 17:41 (37%)

• Joris748
Sissors schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:38:

Kijk wanneer mensen wakker zijn, kijk wanneer het daglicht is. In de winter maakt het voor de hoeveelheid daglicht die tijdens de wakkere uren is geen drol uit of het zomertijd of wintertijd is, immers in beide gevallen wordt je wakker in het donker, en ga je slapen in het donker.
In de zomer wordt veruit het merendeel van de Nederlanders wakker als het al licht is, en gaat slapen als het donker is. Oftewel als je dan naar wintertijd gaat, dan heb je meer daglicht als mensen slapen, en minder als ze wakker zijn.

[...]

Nu zit er niet veel schot in deze discussie hier, maar met zulke bijdrage gaat dat al helemaal niet erin komen. Of moet ik nu weer de post maken dat ik de keuze wil hebben tussen UTC+2 en UTC+3, en dat UTC+1 gewoon helemaal nergens op slaat?
(Willen we nou echt dat het in de zomer om 3 uur 's ochtends licht wordt? Waarom vraag ik me dan af).
‘We’ willen niet dat het eind juni ‘s ochtends om 3 uur licht wordt. We willen wat het beste is voor onze biologische klok en dat is niet UTC+2.

• .oisyn
  • Registratie: september 2000

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Hahn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:23:
[...]

Waar baseer je dat op? Pas om 09:50 's ochtends licht
Ah ja, nog een punt waarbij Lubach de mist in gaat. Zonsopkomst is niet hetzelfde als wat de Engelsen dusk noemen (is daar een NL woord voor?). In Amsterdam duurt de burgerlijke schemering 50 minuten. Dus om 9:00 begint het dan al licht te worden.

.oisyn wijzigde deze reactie 29-10-2018 18:09 (6%)

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• Hahn
Kan je ook normaal reageren?
Het maakt nogal wat uit of je de eerste uren van je dag al een beetje licht hebt (wintertijd) of helemaal geen licht (zomertijd).
.oisyn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:08:
[...]

Ah ja, nog een punt waarbij Lubach de mist in gaat. Zonsopkomst is niet hetzelfde als wat de Engelsen dusk noemen (is daar een NL woord voor?). In Amsterdam duurt de burgerlijke schemering 50 minuten. Dus om 9:00 begint het dan al licht te worden.
Het Nederlandse woord voor dusk is schemer. En om 09.00 begint de schemer, maar dan duurt het nog steeds een aardig tijdje voordat je het echt licht kunt noemen.

Werkend Nederland zit over het algemeen van 09.00 tot 17.00 op z'n bureaustoel. Of het begint te schemeren om 08.00, als je onderweg bent of wakker wordt, of om 09.00, als je al op je werk bent, is geen klein verschil.

Vanochtend werd ik beduidend makkelijker wakker omdat het om 08.00 al licht was, vergeleken met de laatste paar werkdagen van vorige week.

• Wietsee.
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:23
R20141016 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:39:
[...]

In US heb ook meerdere tijdzones. Gaat ook gewoon goed.
Dus het boeit totaal niet dat tussen verschillende landen andere tijdzones zijn.
De economie blijft toch wel doordraaien.
As I said ;).
Uiteindelijk moet de Europese Commissie de voorstellen van de lidstaten goedkeuren om te voorkomen dat in Europa een lappendeken van verschillende tijdzones ontstaat: dat zou namelijk slecht zijn voor het bedrijfsleven.

https://nos.nl/artikel/22...ffing-te-ingewikkeld.html

Web Enrichment - regenthet.in - Vakantiehuisje Vasse

• Sissors
Hahn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:16:
[...]

Kan je ook normaal reageren?
Ja, dat kan ik. Maar dat was een serieuze vraag. Vooral gezien jij ermee begon dat ik zou hebben geclaimed dat de gemiddelde Nederlander om 10 uur op staat. En zo moeilijk is het concept niet van zoveel mogelijk daglicht zolang je wakker bent.
[...]

Het maakt nogal wat uit of je de eerste uren van je dag al een beetje licht hebt (wintertijd) of helemaal geen licht (zomertijd).
Of: In het donker naar je werk, in het donker terug. Danwel in het donker naar je werk, in het licht terug. Daar zit ook een behoorlijk verschil tussen.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:34

[...]

Wat ik bedoelde is dat we geografisch gezien in +0 liggen. Dat was toch niet zo moeilijk? Je hoeft niet meteen alles als troll af te doen, je kan ook eerst vragen om de toelichting als je het niet snapt.

• Hahn
Sissors schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:30:
[...]

Ja, dat kan ik. Maar dat was een serieuze vraag. Vooral gezien jij ermee begon dat ik zou hebben geclaimed dat de gemiddelde Nederlander om 10 uur op staat.
Het was een vraag, geen claim. Maar toegegeven, hij was wat flauw verwoord :>
En zo moeilijk is het concept niet van zoveel mogelijk daglicht zolang je wakker bent.
Dat concept is niet zo moeilijk, maar je zei "Met zomertijd is er minder daglicht tijdens de slaap uren", maar dat gaat voor maar heel weinig mensen op.
Of: In het donker naar je werk, in het donker terug. Danwel in het donker naar je werk, in het licht terug. Daar zit ook een behoorlijk verschil tussen.
Als je om 09.00 begint met werken, dan ga je 's ochtends niet in het donker naar je werk.

En wat denk jij dat beter voor je is? Wakker worden terwijl het licht is/wordt en in het donker naar huis, of wakker worden in het donker en naar huis als het donker begint te worden en het donker is als je thuis bent?

Het antwoord weet ik waarschijnlijk al, maar ik geef in de winter sterk de voorkeur aan licht aan het begin van de dag, niet aan het einde.

• Sissors
Hahn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:16:
[...]

Vanochtend werd ik beduidend makkelijker wakker omdat het om 08.00 al licht was, vergeleken met de laatste paar werkdagen van vorige week.
Deze nog gemist, maar zou dat ook iets te maken kunnen hebben met overgang van zomertijd naar wintertijd, en dat uur extra slaap? ;)
n3othebest schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:36:
[...]

Wat ik bedoelde is dat we geografisch gezien in +0 liggen. Dat was toch niet zo moeilijk? Je hoeft niet meteen alles als troll af te doen, je kan ook eerst vragen om de toelichting als je het niet snapt.
Volgens een compleet arbitraire definitie liggen we op +0. En dat is totaal irrelevant voor de discussie. Ik begrijp het prima, maar het doet er niet toe. Dat is een definitie waar we decennia niks mee hebben gedaan, waarom zouden we nu die weer wel erbij moeten halen? Is het niet logischer een keuze te maken op basis van argumenten en voorkeuren, dan omdat het 100 jaar geleden zo was?
Hahn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:40:

[...]

Dat concept is niet zo moeilijk, maar je zei "Met zomertijd is er minder daglicht tijdens de slaap uren", maar dat gaat voor maar heel weinig mensen op.
Huh? Dat gaat (in de zomer) toch voor nagenoeg iedereen op? Het wordt later licht (maar nog steeds voor mensen opstaan) en blijft langer licht (wanneer mensen wakker zijn).
[...]

Als je om 09.00 begint met werken, dan ga je 's ochtends niet in het donker naar je werk.

En wat denk jij dat beter voor je is? Wakker worden terwijl het licht is/wordt en in het donker naar huis, of wakker worden in het donker en naar huis als het donker begint te worden en het donker is als je thuis bent?

Het antwoord weet ik waarschijnlijk al, maar ik geef sterk de voorkeur aan licht aan het begin van de dag, niet aan het einde.
Nu is 9 uur beginnen met werken volgens mij ook in Nederland wel relatief laat. Terwijl als je met zomertijd rond een uur of 5 naar huis gaat je iig heel veel langer dat kan doen in het licht dan in de wintertijd. Maar dat ligt eraan wanneer je precies begint en eindigt met werken uiteraard.

Overigens heb je het fout :P. Met je antwoord. Ik heb een lichte voorkeur voor licht aan het begin van de dag. Een lichte, want aan het eind van de dag vind ik het ook lekker. Maar ik heb dan ook liever wintertijd in de winter. Echter ik heb ook liever zomertijd in de zomer, en als we dan toch naar één tijd moeten gaan, dan moet ik een afweging maken. En daarbij geef ik de voorkeur aan permanent zomertijd.

Oftewel ik snap echt wel de argumenten voor wintertijd, maar een hoop blijkbaar niet die voor zomertijd hier.

• Hahn
Sissors schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:49:
[...]

Deze nog gemist, maar zou dat ook iets te maken kunnen hebben met overgang van zomertijd naar wintertijd, en dat uur extra slaap? ;)
Dat extra uur heb ik zondag geslapen, niet vannacht ;) Vooral het moment van gordijnen opendoen en licht zien helpt bij mij om wakker te worden. Vorige week was het nog donker als ik gordijnen opendeed en dat was iedere keer weer een domper.
[...]

Huh? Dat gaat (in de zomer) toch voor nagenoeg iedereen op? Het wordt later licht (maar nog steeds voor mensen opstaan) en blijft langer licht (wanneer mensen wakker zijn).
Ik zat enkel aan de winter te denken, je hebt gelijk dat het in de zomer meer wakkere uren licht betekent. Echter hebben we in de zomer al 16,5 uur licht per dag op het hoogtepunt, dus is 'lichtoptimalisatie' wat minder van belang, me dunkt.
Oftewel ik snap echt wel de argumenten voor wintertijd, maar een hoop blijkbaar niet die voor zomertijd hier.
Inmiddels snap ik je argument, maar vind ik 'm niet sterk genoeg om me te overtuigen :P

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True