Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Hahn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:00:
[...]

Dat extra uur heb ik zondag geslapen, niet vannacht ;) Vooral het moment van gordijnen opendoen en licht zien helpt bij mij om wakker te worden. Vorige week was het nog donker als ik gordijnen opendeed en dat was iedere keer weer een domper.
>>knip<<
Vanwege dat dikgedrukte deel ben ik écht SU-PER blij met het feit dat ik HUE verlichting in m'n hele huis heb gemonteerd en op de meeste plekken dan ook nog eens de Color varianten waarmee een natuurlijke zonsopkomst te simuleren is, óók midden in de "nacht" (of tijdens de winter gedurende de ochtenduren waarin ik op dien te staan).

M'n wekker staat tijdens werkdagen ingesteld op 07:30 uur wekken, de HUE verlichting begint echter om 07:00 uur al langzaam "op" te komen zodat ik (meestal) al wel wakker ben voordat de wekker begint te "tetteren".

wimmel_1 wijzigde deze reactie 29-10-2018 19:50 (12%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:52
Hahn schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:00:

[...]

Inmiddels snap ik je argument, maar vind ik 'm niet sterk genoeg om me te overtuigen :P
En dat is prima. Ik begrijp ook dat daglicht belangrijker is in de winter, omdat we er zoveel al val in de zomer hebben. En ik begrijp ook dat verschillende mensen verschillende gewichten hangen aan de voor en nadelen. Alleen een significant gedeelte van de aangedrage argumenten ben ik niet van onder de indruk. Ja je kan altijd mensen vinden die denken dat met permanent zomertijd het warmer wordt. Net als dat je ze kan vinden die wintertijd willen zodat je weer eens een Elfstedentocht krijgt.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:05
Sissors schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:17:
[...]

En dat is prima. Ik begrijp ook dat daglicht belangrijker is in de winter, omdat we er zoveel al val in de zomer hebben. En ik begrijp ook dat verschillende mensen verschillende gewichten hangen aan de voor en nadelen. Alleen een significant gedeelte van de aangedrage argumenten ben ik niet van onder de indruk. Ja je kan altijd mensen vinden die denken dat met permanent zomertijd het warmer wordt. Net als dat je ze kan vinden die wintertijd willen zodat je weer eens een Elfstedentocht krijgt.
Het belangrijkste argument om tegen UTC+2 te zijn negeer je tot nu toe. Vind je dat het onzin is dat het slecht is voor de biologische klok van mensen? Of vind je dit een nadeel, maar niet opwegen tegen de voordelen van UTC+2?

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:07

Ethirty

Who...me?

@Sissors gaat ook voorbij aan het feit dat lange avonden licht helemaal niet per definitie beter is. Mensen vinden het fijn om buiten te zitten in het licht, maar: kinderen slapen slechter in met licht, je gaat later naar bed, je huis koelt een uur minder af, etc.
wimmel_1 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:04:
[...]

Vanwege dat dikgedrukte deel ben ik écht SU-PER blij met het feit dat ik HUE verlichting in m'n hele huis heb gemonteerd en op de meeste plekken dan ook nog eens de Color varianten waarmee een natuurlijke zonsopkomst te simuleren is, óók midden in de "nacht" (of tijdens de winter gedurende de ochtenduren waarin ik op dien te staan).

M'n wekker staat tijdens werkdagen ingesteld op 07:30 uur wekken, de HUE verlichting begint echter om 07:00 uur al langzaam "op" te komen zodat ik (meestal) al wel wakker ben voordat de wekker begint te "tetteren".
Hier ook, al blijken de ambiance lampen al meer dan genoeg functioneel: kunstmatige zonsopkomst tot aan "vies wit". 'S avonds ook nog een paar uurtjes voor ik weer terugschakel naar warm wit. Maakt het allemaal een stuk draaglijker. Al zal het er van buiten wel een beetje gek uit zien. :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:11
Ethirty schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:13:
@Sissors gaat ook voorbij aan het feit dat lange avonden licht helemaal niet per definitie beter is. Mensen vinden het fijn om buiten te zitten in het licht, maar: kinderen slapen slechter in met licht, je gaat later naar bed, je huis koelt een uur minder af, etc.
Als je 's-zomers in Zuid Europa op vakantie bent wordt het tussen 21:15 en 21:30 heel snel donker. Vind dat nooit een probleem. Kaarsje/lampje aan en lekker verder genieten van de zwoele avond.

iRacing Profiel

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

alexbl69 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:19:
[...]

Als je 's-zomers in Zuid Europa op vakantie bent wordt het tussen 21:15 en 21:30 heel snel donker. Vind dat nooit een probleem. Kaarsje/lampje aan en lekker verder genieten van de zwoele avond.
Dit dus. In het Caribisch gebied ook heerlijk als na een dag verzengende hitte de zon rond 18:30u weg is.
En met de hitte van afgelopen zomer had ik dar hier ook best gewild.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Sissors
Joris748 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Het belangrijkste argument om tegen UTC+2 te zijn negeer je tot nu toe. Vind je dat het onzin is dat het slecht is voor de biologische klok van mensen? Of vind je dit een nadeel, maar niet opwegen tegen de voordelen van UTC+2?
Dat is de reden dat ik een lichte voorkeur heb voor 's ochtends licht naar het werk ipv 's avonds licht als ik terug naar huis ga. Overigens voor degene die echt moeite hebben met opstaan als het donker is zou ik iets als daglicht lampen adviseren.
Ethirty schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:13:
Ook 's avonds hebben we gordijnen hoor ;). En nee, het is niet per definitie beter, maar het heeft wel een hoop voordelen. Je huis zal iets minder tijdens de nacht afkoelen (uiteraard over 24 uur maakt het niks uit), maar tegelijk is het in groot gedeelte van de zomer juist een pré dat het ook 's avonds effectief warmer is.

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Balen dat ze nu tot 2021 uitstellen. Dit kan toch wel in uiterlijk 2020 bekend zijn, dat ene jaar maakt mij uit ja. Kom desnoods met de GMT tijd, maar doe 1 tijd. En de discussie moet breed zijn, bijv,. of we als mensen niet naar een avondritme verschuiven met zijn allen, zeker als minder mensen gaan werken omdat robots eea overnemen, en het basisinkomen eraan zit te komen.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 21:43

coelho

VanTheManFan

Joris748 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Je kunt volgens mij niet spreken over dé biologische klok. Sowieso heb je al avondmensen en ochtendmensen. En als je morgen naar Australië verhuist dan gaat je biologische klok ook mee. Met andere woorden, Je hebt mensen die 's ochtends op gang moeten komen en mensen die 's avonds snel inkakken en dat effect is onafhankelijk van de klok.

• Joris748
coelho schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:30:
[...]
Je kunt volgens mij niet spreken over dé biologische klok. Sowieso heb je al avondmensen en ochtendmensen. En als je morgen naar Australië verhuist dan gaat je biologische klok ook mee. Met andere woorden, Je hebt mensen die 's ochtends op gang moeten komen en mensen die 's avonds snel inkakken en dat effect is onafhankelijk van de klok.
Dat klopt, die biologische klok is voor iedereen verschillend. Bij de een heeft hij een cyclus van iets meer dan 24 uur (ochtendmens), bij de ander een cyclus van bijna 25 uur (avondmens). De lengte van de cyclus verandert niet bij een verhuizing naar Australië.

Daglicht in de ochtend is belangrijk voor het resetten van de biologische klok, zodat die in de pas blijft lopen met de 24-uur cyclus. Avondmensen hebben derhalve meer belang bij UTC+1. Extreme avondmensen zijn het best gebaat bij UTC+0.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:34

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik twijfel zelf nog steeds. De lichtverdeling over de dag lijkt me gunstiger met zomertijd. (edit: plus dat we dan waarschijnlijk in dezelfde tijdzone als Duitsland blijven) Maar het argument van de ontregelde biologische klok is ook wel iets om rekening mee te houden.

Maar ergens vraag ik me dan toch af; is dat wel echt zo? Zijn er studies of echte wetenschappers experts (dus niet die van TV) die het voordeel van wintertijd op de biologische klok onderschrijven?

-36- wijzigde deze reactie 30-10-2018 17:35 (19%)

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:11

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

@-36- een chronobioloog van de RuG is bijvoorbeeld ineens niet goed genoeg omdat ze toevallig op tv is geweest :? ?

Bananenplant wijzigde deze reactie 30-10-2018 07:34 (5%)

Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• -36-
  • Registratie: januari 2009

-36-

Trust me. I'm an amateur

@Bananenplant

Ok, had het misschien wat beter moeten formuleren: ik bedoel dus mensen met verstand van zaken. En op TV is dat duidelijk niet voor alle 'experts' die er iets over mogen zeggen het geval.

Heb de chronobioloog niet gezien. Waar was dat?

-36- wijzigde deze reactie 30-10-2018 07:47 (36%)

• Bananenplant

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoe deze discussie weer op gang kwam deugde niet. Er werd een on-line reactiemogelijkheid gegeven. Natuurlijk dat de tegenstanders van de zomertijd daar gigantisch oververtegenwoordigd waren. De mensen die de wijziging willen zullen altijd oververtegenwoordigd zijn als je geen echte aselecte steekproef doet wat de enige correcte manier is om de meningen te peilen.

Ook hier heeft elk nadeel zijn voordeel. Alleen zijn die voor verschillende mensen anders.Van een deel van de mensen die beweren dat ze heel lang 'ontregeld' zijn heb ik het vermoeden dat ze dat zichzelf meer aanpraten/inbeelden dan dat dat werkelijk zo is. Een groot deel van de mensen die liever op wintertijd leven zouden dat ook gedurende de zomertijd kunnen doen als ze voldoende flexibele werktijden hebben en gepensioneerden zullen per definitie veel meer mogelijkheden hebben om hun eigen ritme te kiezen. Als men in de wintertijd bijv. zou slapen van 23-7u op de klok dan kan men dat gedurende de zomertijd simpelweg veranderen naar 0-8u op de klok. Dan verandert men dus helemaal niets aan het eigen dag/nachtritme. Natuurlijk zal een deel van de mensen niet over die flexibiliteit kunnen beschikken maar ik zou het dan ook heel belangrijk vinden voor een zuivere discussie dat we dat percentage dat die keuzevrijheid niet heeft dan wel zouden moeten weten. Als mensen die flexibiliteit wel hebben maar zich toch dwangmatig aan die klok conformeren dan is dat hun eigen keuze en zouden ze er wellicht op gewezen moeten worden dat het ook anders kan. En je zou ook kunnen streven naar meer flexibiliteit in werkuren voor mensen die die nu nog niet hebben. Ook dat zou een optie kunnen zijn. Allemaal zaken die meegenomen zouden moeten worden in de afweging bij het bepalen van de gewenste optie.

Voor mensen met schoolgaande (jonge) kinderen zouden evt. de lestijden ook verschoven kunnen worden gedurende de zomertijd om die extra flexibiliteit in dag/nachtritme te bieden. Dat hoeft dan wellicht geen heel uur te zijn maar zou evt. een half uurtje kunnen zijn. Daarmee zou je wellicht een situatie met 'the best of both worlds' redelijk kunnen benaderen.

De wisseling tussen zomertijd en wintertijd heeft ontegenzeggelijk bepaalde voordelen. De nadelen voor bepaalde mensen zouden wel eens voor een groot deel van die mensen te ondervangen kunnen zijn. En je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat áls we de zomertijd afschaffen en naar één permanente wintertijd of zomertijd gaan dat veel mensen na een paar jaar weer zullen gaan focussen op de nadelen die die situatie weer voor hun heeft en dan zal men weer actie gaan voeren om toch weer naar die wisseling terug te gaan of naar die andere permanente enkele tijdoptie en zo blijf je bezig. Ga nou eerst eens kijken hoe je voor de groep mensen die met de wisseling nadelen ervaren die nadelen kunt wegnemen door ze te wijzen op de mogelijkheid om hun eigen dag/nachtritme te bepalen en probeer meer mensen de mogelijkheid te geven om die keuze te kunnen maken. Pas als we dat grondig gedaan hebben is het zinvol om de situatie verder te evalueren.

Ik ben dus juist blij dat een eventuele wijziging is uitgesteld zodat we nu een aantal jaren de kans krijgen om meer aandacht aan deze zaken te besteden. Daar zal men dan wel actief mee aan de gang moeten. Het is te hopen dat de overheden dit oppikken en ze er serieus wat mee zullen doen.

CaptJackSparrow wijzigde deze reactie 31-10-2018 10:45 (23%)

• Joris748
CaptJackSparrow schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:29:
Hoe deze discussie weer op gang kwam deugde niet. Er werd een on-line reactiemogelijkheid gegeven. Natuurlijk dat de tegenstanders van de zomertijd daar gigantisch oververtegenwoordigd waren. De mensen die de wijziging willen zullen altijd oververtegenwoordigd zijn als je geen echte aselecte steekproef doet wat de enige correcte manier is om de meningen te peilen.

*knip*
De reden dat de discussie op gang kwam is omdat er al vele jaren discussie is over het 2x per jaar verzetten van de klok. De gangbare opinie is dat men daar vanaf wil.

Het wordt vervelend, omdat de meningen zeer verdeeld zijn over de keuze na het afschaffen: kiezen we voor UTC+1 of voor UTC+2.

Ook een aselecte steekproef lijkt me hier niet de beste manier, omdat veel mensen de gevolgen van hun keuze niet kunnen overzien. Volgens mij is dit een onderwerp dat je aan de experts over moet laten.

• alexbl69
CaptJackSparrow schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:29:

Ook hier heeft elk nadeel zijn voordeel. Alleen zijn die voor verschillende mensen anders.Van een deel van de mensen die beweren dat ze heel lang 'ontregeld' zijn heb ik het vermoeden dat ze dat zichzelf meer aanpraten/inbeelden dan dat dat werkelijk zo is. Een groot deel van de mensen die liever op wintertijd leven zouden dat ook gedurende de zomertijd kunnen doen als ze voldoende flexibele werktijden hebben en gepensioneerden zullen per definitie veel meer mogelijkheden hebben om hun eigen ritme te kiezen. Als men in de wintertijd bijv. zou slapen van 23-7u op de klok dan kan men dat gedurende de zomertijd simpelweg veranderen naar 0-8u op de klok. Dan verandert men dus helemaal niets aan het eigen dag/nachtritme. Natuurlijk zal een deel van de mensen niet over die flexibiliteit kunnen beschikken maar ik zou het dan ook heel belangrijk vinden voor een zuivere discussie dat we dat percentage dat die keuzevrijheid niet heeft dan wel zouden moeten weten. Als mensen die flexibiliteit wel hebben maar zich toch dwangmatig aan die klok conformeren dan is dat hun eigen keuze en zouden ze er wellicht op gewezen moeten worden dat het ook anders kan. En je zou ook kunnen streven naar meer flexibiliteit in werkuren voor mensen die die nu nog niet hebben. Ook dat zou een optie kunnen zijn. Allemaal zaken die meegenomen zouden moeten worden in de afweging bij het bepalen van de gewenste optie.

Voor mensen met schoolgaande (jonge) kinderen zouden evt. de lestijden ook verschoven kunnen worden gedurende de zomertijd om die extra flexibiliteit in dag/nachtritme te bieden. Dat hoeft dan wellicht geen heel uur te zijn maar zou evt. een half uurtje kunnen zijn. Daarmee zou je wellicht een situatie met 'the best of both worlds' redelijk kunnen benaderen.

De wisseling tussen zomertijd en wintertijd heeft ontegenzeggelijk bepaalde voordelen. De nadelen voor bepaalde mensen zouden wel eens voor een groot deel van die mensen te ondervangen kunnen zijn. En je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat áls we de zomertijd afschaffen en naar één permanente wintertijd of zomertijd gaan dat veel mensen na een paar jaar weer zullen gaan focussen op de nadelen die die situatie weer voor hun heeft en dan zal men weer actie gaan voeren om toch weer naar die wisseling terug te gaan of naar die andere permanente enkele tijdoptie en zo blijf je bezig. Ga nou eerst eens kijken hoe je voor de groep mensen die met de wisseling nadelen ervaren die nadelen kunt wegnemen door ze te wijzen op de mogelijkheid om hun eigen dag/nachtritme te bepalen en probeer meer mensen de mogelijkheid te geven om die keuze te kunnen maken. Pas als we dat grondig gedaan hebben is het zinvol om de situatie verder te evalueren.

Ik ben dus juist blij dat een eventuele wijziging is uitgesteld zodat we nu een aantal jaren de kans krijgen om meer aandacht aan deze zaken te besteden. Daar zal men dan wel actief mee aan de gang moeten. Het is te hopen dat de overheden dit oppikken en ze er serieus wat mee zullen doen.
Je redenatie klopt ook niet helemaal. Je stelt dat tegenstanders van een verandering per definitie oververtegenwoordigd zijn, en dat er dus meer tegenstanders van de zomertijd reageren.

Punt is dat het niet meer verzetten van de klok en het kiezen van één tijd voor iedereen een verandering betekent. Dus voor zowel de aanhangers van de winter- als die van de zomertijd. Er is nog niks gekozen, dus beide kampen weten nog niet wat het wordt.

Daarnaast vind ik dat je wel heel makkelijk stelt dat iedereen die het niet bevalt (wat het dan ook maar wordt) maar 'even' z'n dag-/nachtritme aan moet gaan passen. Het overgrote deel van de Nederlanders heeft niet de luxe om zelf te bepalen hoe lang ze in hun bed kunnen blijven liggen.

Scholen en bedrijfsleven beginnen nu eenmaal op vastgestelde tijdstippen, en niet zonder reden. Bedrijven handelen hoofdzakelijk met elkaar en dus is het volslagen logisch dat de openingstijden op elkaar zijn afgestemd.

Flexwerken klinkt leuk, maar is in de praktijk vaak een verslechtering voor juist de werknemer. Tevens zullen - als iedereen 'versnipperd' op z'n werk komt - bedrijven langer open moeten zijn wat weer slecht is voor het milieu (verlichting moet bijvoorbeeld veel langer branden, verwarming blijft aan).

Op sommige vlakken lijken flexplekken en thuiswerken zelfs al op hun retour te zijn.

Ben ook blij dat het besluit is uitgesteld. Was even bang dat door de positieve associatie met het woord 'zomer' de zomertijd het makkelijk zou gaan winnen. Nu steeds meer deskundigen naar buiten treden met het eensgezinde advies dat ze zomertijd in de winter niet verstandig is, krijg ik meer en meer de hoop dat we over een aantal jaar besluiten de wintertijd te kiezen.

iRacing Profiel

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 20:51
-36- schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:01:
Ik twijfel zelf nog steeds. De lichtverdeling over de dag lijkt me gunstiger met zomertijd. (edit: plus dat we dan waarschijnlijk in dezelfde tijdzone als Duitsland blijven) Maar het argument van de ontregelde biologische klok is ook wel iets om rekening mee te houden.

Maar ergens vraag ik me dan toch af; is dat wel echt zo? Zijn er studies of echte wetenschappers experts (dus niet die van TV) die het voordeel van wintertijd op de biologische klok onderschrijven?
Ik had dit al een keer gepost, maar nog een keer dan:

https://www.rug.nl/news/2007/10/107_07

Onderzoekje van Rijksuniversiteit Groningen en Ludwig-Maximilians-Universität uit Munchen.
Die conclusies lijken me redelijk duidelijk.
Spoilertje:
However, since the effect of summer time on our biological clock is much greater than was thus far expected, the researchers are calling for a re-evaluation and perhaps even the abolition of summer time.
En mijn persoonlijke mening is dat je met dit onderwerp gewoon naar de gezondheid moet kijken en niet naar maximaliseren van daglichturen. Vooral niet omdat de vermeende voordelen zoals energiebesparing etc stuk voor stuk broodje aap verhalen zijn gebleken.

arbraxas wijzigde deze reactie 31-10-2018 11:13 (10%)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het mooie aan deze hele discussie is eigenlijk dat de zomertijd/wintertijd-voorkeur over de hele samenleving verdeeld zit.

Rechts noch links noch conservatief noch liberaal noch moslim noch christen noch autochtoon noch allochtoon kan hier een ideologisch standpunt over innemen, zeg maar de keuze die je ideologisch gelijkgestemden automatisch voorschrijven.

Vandaar dat de politiek het ook niet weet. Normaal worden keuzes voor je gemaakt afhankelijk van je ideologische hoekje. Maar nu? Chaos alom :D

Dit dus.

• arbraxas
De regering heeft wel degelijk een ideologisch standpunt, namelijk een economische. Al vind ik de argumentatie slap. Alsof een eventueel tijdsverschil van een uur met Duitsland ons miljarden aan economie gaat kosten. Waarom kost een Brexit dan zoveel? Daar zitten we al op tijdsverschil. Word gewoon omheen gewerkt, net als in bijvoorbeeld de VS, Rusland, China en elk ander land wat dusdanig groot is dat het in verschillene tijdszones valt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22:08
Mooi onderwerp voor een referendum dan :)

Ik vind het hoe het nu is wel prima.
Weinig last van het verzetten van de klok.

• alexbl69
arbraxas schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:17:
De regering heeft wel degelijk een ideologisch standpunt, namelijk een economische. Al vind ik de argumentatie slap. Alsof een eventueel tijdsverschil van een uur met Duitsland ons miljarden aan economie gaat kosten. Waarom kost een Brexit dan zoveel? Daar zitten we al op tijdsverschil. Word gewoon omheen gewerkt, net als in bijvoorbeeld de VS, Rusland, China en elk ander land wat dusdanig groot is dat het in verschillene tijdszones valt.
Bij mijn weten heeft de regering tot nu toe alleen besloten (of was het zelfs alleen maar voorgenomen?) om in Benelux verband samen op te trekken.

iRacing Profiel

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:12
Eigenlijk is dit ook een discussie die puur op egoïsme is gebaseerd.

Persoonlijk heb ik een grote voorkeur voor de zomertijd, puur omdat ik het fijn vind in de wintermaanden op het einde van de werkdag nog wat licht te hebben. Het hele punt met een ontregelde biologische klok kan ik vrij weinig mee. Maar zoals aangegeven, is dat puur gebaseerd op mijn egoïsme.

Als ik uitga van de tijd van zonsopkomst, zonder rekening te houden met schemering: ik sta om 6:30 op dus vanaf 19 augustus sta ik voor zonsopkomst op. Dat zou verplaatsen naar 24 september. Bij het ingaan van de zomertijd, zou dit verplaatsen van 25 maart naar 21 april.

Maar tussen 24 september en 25 maart zou ik dus ook last moeten hebben van een ontregelde biologische klok, dan zijn ook 6 volledige maanden.

De zomertijd zou qua zonlicht meer voordelen bieden. Aangezien ik tussen 16:30 en 17:00 (op de fiets) naar huis ga. Van 2,5 maand in het donker naar nooit.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:52
Tinusvolkel schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:34:
Mooi onderwerp voor een referendum dan :)

Ik vind het hoe het nu is wel prima.
Weinig last van het verzetten van de klok.
Ik dacht er ook nooit zo'n last van te hebben, maar ben de hele week al een uur voor de wekker wakker en 's avonds niet meer vooruit te branden :S

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Audiowaste schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:08:

Maar tussen 24 september en 25 maart zou ik dus ook last moeten hebben van een ontregelde biologische klok, dan zijn ook 6 volledige maanden.
Je kan dat niet zomaar omdraaien. Een afwijkende biologische klok krijg je niet van het verzetten van de tijd.

Die heb je al en wordt versterkt door het verzetten van de klok (omdat je de dagelijkse reset mist). Dit is in het bijzonder het geval voor mensen met een ritme van 25u.

#team_UTC+1

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:20

drooger

Falen is ook een kunst.

arbraxas schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:09:
[...]

Ik had dit al een keer gepost, maar nog een keer dan:

https://www.rug.nl/news/2007/10/107_07

Onderzoekje van Rijksuniversiteit Groningen en Ludwig-Maximilians-Universität uit Munchen.
Die conclusies lijken me redelijk duidelijk.
Spoilertje:

[...]

En mijn persoonlijke mening is dat je met dit onderwerp gewoon naar de gezondheid moet kijken en niet naar maximaliseren van daglichturen. Vooral niet omdat de vermeende voordelen zoals energiebesparing etc stuk voor stuk broodje aap verhalen zijn gebleken.
Wat is duidelijk aan die conclusies? Zonder het volledige abstract gelezen hebben, maar enkel het verhaaltje van de link kan ik ook tot de volgende conclusies komen:
  • Mensen hebben last van de wisseling naar zomertijd
  • Mensen slapen minder/slechter in de zomermaanden
  • Mensen slapen meer/beter in de wintermaanden
Punten 2 en 3 kunnen ook komen doordat het aantal zonuren toeneemt en afneemt, daar kan je niet zomaar uit concluderen dat dit puur en alleen komt doordat we de klok een uur hebben verschoven.

Wat ik vooral mis in de (wetenschappelijke) onderzoeken, incl. het item bij Zondag Met Lubach, is een fatsoenlijke inventarisatie van alle voors en tegens.
Men durft zomaar te stellen dat de gezondheid van de mensen gebaat is bij de wintertijd en dan niet meenemen dat mensen wellicht minder gaat sporten doordat het 's avonds eerder donker is, of dat ze nog net iets aan zonlicht krijgen bij een middag/avondwandeling.

Vitamine D bouw je ook niet op als de zon tegen je kantoorraam schijnt om 9 uur 's ochtends, maar wel als je buiten bent. Voor de mensen die al een lunchwandeling doen maakt dat misschien niet veel uit, maar ongetwijfeld wel voor anderen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen valide argumenten zijn voor de wintertijd, want die zijn er wel degelijk. Graag zie ik juist een degelijk onderzoek waarbij men niet conclusies roept zonder zoveel mogelijk variabelen proberen mee te nemen. Soms krijg ik het idee, ook al is men een bioloog of wat dan ook, dat men al een mening heeft en de gekleurde blik niet los kunnen laten voor een onafhankelijk onderzoek.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
drooger schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:30:
[...]

Wat ik vooral mis in de (wetenschappelijke) onderzoeken, incl. het item bij Zondag Met Lubach, is een fatsoenlijke inventarisatie van alle voors en tegens.
Men durft zomaar te stellen dat de gezondheid van de mensen gebaat is bij de wintertijd en dan niet meenemen dat mensen wellicht minder gaat sporten doordat het 's avonds eerder donker is, of dat ze nog net iets aan zonlicht krijgen bij een middag/avondwandeling.
Maar of men meer of minder gaat sporten staat geheel los van de scope van die onderzoeken. Of de keuze voor UTC+1 of UTC+2 daar invloed op heeft is een compleet andere onderzoeksvraag. Die kan prima beantwoord worden, maar dan wel graag door iemand die in dat vakgebied werkzaam is, niet door een chronobioloog. De conclusies hier zijn prima valide voor de onderzoeksvraag en daarmee een deel van het grote plaatje. Net als dat meer of minder sporten een deel van het plaatje is.

Daarover heb ik nog geen onderzoeken gezien trouwens, alleen "een uitgesproken vrees door een woordvoerder van NOC*NSF. Met onderbouwing, maar niet gestaafd door onderzoek.

I like bacon!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Bundin schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:25:
[...]

Maar of men meer of minder gaat sporten staat geheel los van de scope van die onderzoeken. Of de keuze voor UTC+1 of UTC+2 daar invloed op heeft is een compleet andere onderzoeksvraag. Die kan prima beantwoord worden, maar dan wel graag door iemand die in dat vakgebied werkzaam is, niet door een chronobioloog. De conclusies hier zijn prima valide voor de onderzoeksvraag en daarmee een deel van het grote plaatje. Net als dat meer of minder sporten een deel van het plaatje is.

Daarover heb ik nog geen onderzoeken gezien trouwens, alleen "een uitgesproken vrees door een woordvoerder van NOC*NSF. Met onderbouwing, maar niet gestaafd door onderzoek.
Klopt, maar wat nu gebeurt is dat iedereen vanuit een deeltje gaat kijken en conclusies gaat roepen.
Als wetenschappers niet eens naar het complete plaatje kijken, of zelfs alleen maar de kanttekening erbij plaatsen dat hun scope niet sluitend genoeg is, dan krijg je vanuit de politiek en het volk al helemaal geroep zonder ook maar door te hebben wat het omvat.

Ik snap dat zoiets onvoorkomelijk is bij zaken zoals referenda en verkiezingen (neem bijv. het Oekraïne-verdrag), maar dan hoop ik toch juist op plekken zoals GoT dat men wat verder kijkt dan wat één onderzoeksresultaat is bij iets dat veel groter is dan het focusgebied van dat onderzoek.

Hoe kan je bijv. conclusies trekken over depressies bij een onderzoek als deze als je niks zegt over mensen die misschien meer zonlicht pakken bij permanente zomertijd: https://www.hersenstichti...r-dommer-en-depressiever-

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Joris748
Bundin schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:25:
[...]

Even aannemend dat men een uur daglicht 'te kort' komt om te kunnen sporten 's avonds.

Op dit moment kun je, zonder bijverlichting, ongeveer vanaf begin april tot begin september minimaal 1,5 uur buiten sporten1. Door permanent wintertijd in te voeren, verkort je deze periode. Dan zou je vanaf begin mei tot eind augustus buiten kunnen sporten.

Stel dat je een uur wilt sporten (tussen 18.30u en 19.30u). Dan verkort je de periode met een maand. Met permanente wintertijd kun je dan vanaf half april tot midden september een uur lang buiten sporten.

De permanente wintertijd heeft gevolgen voor de maanden april en september. Met name voor de mensen die 1,5 uur of langer willen sporten. Mensen die een half uur of een uur willen sporten, zullen misschien een half uurtje eerder moeten beginnen dan ze gewend zijn.

Dan vraag ik me af, hoeveel mensen er op een doordeweekse avond langer dan 1,5 uur sport EN afhankelijk is van daglicht?

1Mijn referentie is het geven van een wekelijkse mountainbiketraining, met een lengte van ongeveer een 1,5 uur (van 18:30h tot 20.00h).

• arbraxas
@drooger
Sorry hoor, je zegt zelf al dat je het stuk niet eens gelezen hebt, trekt wel allerlei conclusies gebaseerd op niks en gaat dan een onderzoek gedaan door 2 universiteiten afdoen als slecht.

Zie hier ook direct het grote probleem binnen deze discussie. Volop aannames (zoals verminderd energieverbruik), maar daadwerkelijk onderzoek met resultaten worden aan de kant geschoven.

En je vraag uit je volgende post, er is blijkbaar wel degelijk gekeken naar mensen die in de zomertijd een uurtje extra zonlicht pakken. Maar dat extra uurtje zit aan de eind van de dag en is blijkbaar voor (of tegen zo u wilt) depressies niet zo interressant als dat extra uurtje in de ochtend.
In de wintertijd krijgen mensen in de winter meer ochtendlicht en in de zomer minder avondlicht. Voor onze biologische klok hebben we juist dat ochtendlicht hard nodig.

• WolfsRain
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:05
Zeer interessante discussie. Ik vraag mij altijd wel af, wat buiten de economische belangen, het punt is van de zomertijd. Wat ik altijd begrepen heb, zijn die er niet.

Wat betreft op staan en licht heb ik een vertekend beeld, gezien het feit dat ik met een slaapmasker slaap en al zo een tien jaar voornamelijk in de namiddag en s avonds werk.

Ik weet wel dat ik zelf heel graag gewoon een tijd zou hebben en dat mijn voorkeur uit gaag naar de wintertijd. Wat ik begrepen heb is dat ook de "officiele tijd".

Argumenten als vitamine D en sporten zijn naar mijn mening niet erg sterk. Dat is zo variabel per persoon en zal gewoon aanpassing van de persoon zelf vergen.

Een beetje offtopic, vitamine d factoren en calculator : https://fastrt.nilu.no/VitD-ez_quartMED.html

https://esportsclub.nl/

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

arbraxas schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:23:
@drooger
Sorry hoor, je zegt zelf al dat je het stuk niet eens gelezen hebt, trekt wel allerlei conclusies gebaseerd op niks en gaat dan een onderzoek gedaan door 2 universiteiten afdoen als slecht.

Zie hier ook direct het grote probleem binnen deze discussie. Volop aannames (zoals verminderd energieverbruik), maar daadwerkelijk onderzoek met resultaten worden aan de kant geschoven.

En je vraag uit je volgende post, er is blijkbaar wel degelijk gekeken naar mensen die in de zomertijd een uurtje extra zonlicht pakken. Maar dat extra uurtje zit aan de eind van de dag en is blijkbaar voor (of tegen zo u wilt) depressies niet zo interressant als dat extra uurtje in de ochtend.

[...]
Misschien zijn enkel de samengevatte artikelen in Volkskracht e.d. slecht en wordt in het onderzoek wel degelijk de punten belicht. Ik ga dit nog wel even controleren, anders ben ik zelf ook geen haar beter.

Met betrekking tot die opmerking over extra zonlicht in de ochtend vraag ik me dus af of dat zoveel effect heeft als men bijv. al op kantoor of in het klaslokaal zit tegen die tijd. Eigenlijk zou je dan een proef moeten hebben met mensen die in de winter nu bijv. om 8 uur laten beginnen en een groep die om 9 uur beginnen. Ik zal eens gaan speuren, want dergelijke onderzoeken zijn mogelijk al wel gedaan.

• alexbl69
Nog een negatief effect van zomertijd in de winter... de bouwproductie zal flink dalen.

'Afschaffen wintertijd slecht voor bouwproductie'

iRacing Profiel

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

drooger schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:18:
[...]

Misschien zijn enkel de samengevatte artikelen in Volkskracht e.d. slecht en wordt in het onderzoek wel degelijk de punten belicht. Ik ga dit nog wel even controleren, anders ben ik zelf ook geen haar beter.

Met betrekking tot die opmerking over extra zonlicht in de ochtend vraag ik me dus af of dat zoveel effect heeft als men bijv. al op kantoor of in het klaslokaal zit tegen die tijd. Eigenlijk zou je dan een proef moeten hebben met mensen die in de winter nu bijv. om 8 uur laten beginnen en een groep die om 9 uur beginnen. Ik zal eens gaan speuren, want dergelijke onderzoeken zijn mogelijk al wel gedaan.
Zonlicht gaat gewoon door ruiten heen? Of je moet op een kantoor/school zitten zonder ruiten :+

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

ArcticWolf schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:33:
[...]

Zonlicht gaat gewoon door ruiten heen? Of je moet op een kantoor/school zitten zonder ruiten :+
Ja, maar zoals je weet gaat niet alles door de ruiten heen.
Ik weet niet of dat uitmaakt voor de biologische klok, maar ik laat dat graag niet aan een aanname over. :)

edit:
Je hebt gelijk, wintertijd zal wel gezonder zijn in de wintermaanden.

drooger wijzigde deze reactie 02-11-2018 21:51 (11%)

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:26
ArcticWolf schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:33:
[...]

Zit je bij het raam en kijk je naar buiten, of ben je gewoon aan het werk? ;)

Voor mensen die binnen werken maakt het helemaal niets uit of het buiten licht of donker is. Al regent het flink of het stormt, het maakt helemaal niks uit. Het gaat erom wat buiten werktijd voor weer is en dus ook of het nog licht is.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Bananenplant

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

Onbekend schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:35:
[...]

Voor mensen die binnen werken maakt het helemaal niets uit of het buiten licht of donker is. Al regent het flink of het stormt, het maakt helemaal niks uit. Het gaat erom wat buiten werktijd voor weer is en dus ook of het nog licht is.
Het maakt wel degelijk uit. Ik staar regelmatig naar buiten als ik over iets nadenk waardoor ik verder kom. De sfeer binnen wordt ook beïnvloed door hoe het er buiten uit ziet. Ik heb ook graag uitzicht op wat groen. Wel handig als het licht is zodat je een plezierig uitzicht aan het begin van je werkdag kan zien voor een fijne start.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Wat een onzin, natuurlijk wel. (Ochtend)licht maakt heel veel uit voor het menselijk lichaam. Of je nou buiten bent of achter glas zit. Het eerste licht geeft het startsein voor de dag.

Ik kan oprecht genieten van de winterzon die op een kraakheldere dag naar binnen schijnt, daarvoor hoef ik echt niet van mijn monitor op te kijken, of van de bomen die ik in mijn ooghoek zie verkleuren.

#team_UTC+1

• Bundin
  • Niet online
[...]

Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maaar mijn n=1 experiment met proefpersoon Bundin loopt al een paar jaar. Feedback is onder andere:
  • nslapen is makkelijker als het donker is
  • wakker worden is makkelijker als het licht is
  • Lichtwekkers zijn awesome, maar werken niet 100% hetzelfde als daglicht. Philips ding is z'n geld waard.
  • ik ben alerter onderweg naar werk als het licht is
  • ik krijg meer gedaan op werk als het licht is, dan wanneer het donker is, dat geldt voor ochtend een avond, maar licht helpt meer in de ochtend
  • ik heb geen last van de overgang van wintertijd naar zomertijd, wel van zomer naar winter
Al met al maakt daglicht zeker uit voor mij, ook wanneer ik binnen zit.

I like bacon!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12-10 21:06
@Bundin Ik draai eenzelfde experiment al enkele jaren zonder de lichtwekker en kan je overige bevindingen reproduceren. n=2.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:40

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Bump:
De beste tijd voor Nederland is de tijd als die in Londen, de zogenoemde Greenwich Mean Time (GMT). Dat is een uur vroeger dan onze huidige standaardtijd, de Centraal Europese Tijd (CET).

Dat adviseert een groep deskundigen aan de regering in de discussie over de zomer- en wintertijd. Het gaat om experts in bioritme. Bij hen geniet de GMT de voorkeur.
Laat dat nou weer geen optie zijn volgens Brussel... Die wil zomer- en/of wintertijd. Niet de 'goede tijd'.

Ben benieuwd waarom dit nooit doorgegaan is: https://www.volkskrant.nl...e-te-veranderen~baf62fc9/

Nog wat geschiedenis:
https://www.horlogeforum....land-en-de-tijdzone/48326
Met een kaartje uit 1937 van onze eigen tijd (Amsterdamse tijd). Let ook op andere landen die toen op GMT zaten zoals Frankrijk en België.

Het is in 1884 al eens besloten, maar we leren er blijkbaar niet van.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 28-11-2018 17:16 (35%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13-10 22:03
We volgen gewoon Duitsland en die kiezen voor de zomertijd. Verreweg het slechtste wat wij kunnen doen maar de discussie zal in Den Haag gesmoord worden als non-issue omdat we de afgelopen jaren wat flexibeler zijn gaan werken. Althans een klein percentage van ons werkend volkje.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Cobb schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:37:
We volgen gewoon Duitsland en die kiezen voor de zomertijd. Verreweg het slechtste wat wij kunnen doen maar de discussie zal in Den Haag gesmoord worden als non-issue omdat we de afgelopen jaren wat flexibeler zijn gaan werken. Althans een klein percentage van ons werkend volkje.
En de rest van het volk staat elke dag in de file tussen alle andere mensen die van hun werkgever op vaste tijden op kantoor moeten zijn.

Flexwerken was een leuk idee dat maar voor een select gezelschap heeft gebracht waar het voor bedoeld was.

#team_UTC+1

• alexbl69
Señor Sjon schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:05:
Bump:

[...]

Laat dat nou weer geen optie zijn volgens Brussel... Die wil zomer- en/of wintertijd. Niet de 'goede tijd'.

Ben benieuwd waarom dit nooit doorgegaan is: https://www.volkskrant.nl...e-te-veranderen~baf62fc9/

Nog wat geschiedenis:
https://www.horlogeforum....land-en-de-tijdzone/48326
Met een kaartje uit 1937 van onze eigen tijd (Amsterdamse tijd). Let ook op andere landen die toen op GMT zaten zoals Frankrijk en België.

[Afbeelding]

Het is in 1884 al eens besloten, maar we leren er blijkbaar niet van.
Is "politiek" gezien wel slim van de wetenschap.

Ze voelen wel aan dat er bij de politiek een grote voorkeur is om Duitsland (permanent zomertijd) te volgen. Enkel een pleidooi voor de wintertijd geeft politici nog wel de ruimte om te manoeuvreren. Wat maakt dat ene uurtje nu uit?

Maar door duidelijk te stellen dat we eigenlijk nog een uurtje verder dan de wintertijd zouden moeten gaan, en dat permanente zomertijd helemaal een verschrikking is wordt het een heel stuk moeilijker om voor de zomertijd te gaan.

Dan lijkt de wintertijd het beste compromis.

iRacing Profiel

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:06
Meer kanker door het verzetten van de tijd? Natuurlijk. :+
En als je dichter bij de evenaar zit is er minder kans op kanker omdat de dag en nacht dan beter is verdeeld? Of ligt dat toch aan het feit dat het een luxe ziekte is en dat er rond de evenaar over het algemeen heel wat minder luxe is.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:36
Hmm, nu heeft de wintertijd al niet echt mijn voorkeur maar de klok gelijk zetten met Engeland (ookal is dat het beste) zie ik helemaal niet zitten.
Persoonlijk, en dat doet er verder niet toe, heb ik dus liever lange lichte avonden ipv ochtenden.

Echter, als we GMT invoeren dan zullen de landen om ons heen ook mee moeten doen lijkt me. Ik kom vaker in Duitsland en België dan dat ik in Engeland kom, dat geld waarschijnlijk voor veel Nederlanders dus is het niet praktisch als die landen niet mee doen.

@ Enge ziektes. Tegenwoordig neemt bij alles wat je doet of laat de kans op kanker en hart/vaat ziekten toe. Daar ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee en trek ik mij bijzonder weinig van aan.
Daarnaast kan de uitslag ook compleet tegenovergesteld zijn als iemand anders het onderzoekt. Het zal allemaal wel.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

alexbl69 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:29:
Nog een negatief effect van zomertijd in de winter... de bouwproductie zal flink dalen.

'Afschaffen wintertijd slecht voor bouwproductie'
Zo lang we vastgeroest blijven zitten in dit soort krampachtigheid...
Een uurtje later beginnen in de winter van de toekomst, is volgens hem al helemaal uit den boze. “Dan torn je aan de ordening van de maatschappij: wij hebben het hier zo geregeld dat we vroeg beginnen en vroeg klaar zijn, zodat we ’s avonds op tijd kunnen eten en tijd overhouden om te ontspannen. Als je aan die tijden komt, ontketen je een revolutie onder de bouwvakkers.”
...gaan we hier niet echt uitkomen.

Dus een uurtje later beginnen is uit den boze en ontketent een revolutie, maar onszelf voor de gek houden door de klok een uur terug te draaien is prima. Nee, dan heb je het begrepen 8)7

* Orion84 is ook aanhanger van kamp GMT+1, maar van dit soort argumenten krijg ik toch wel echt ontzettende jeuk.

Het geeft maar weer aan dat je dit soort dingen niet aan referenda moet overlaten, want de ratio is heel ver te zoeken bij een hoop reacties uit eender welk kamp.

Orion84 wijzigde deze reactie 30-11-2018 09:48 (5%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Orion84 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:46:
[...]

[...]

Dus een uurtje later beginnen is uit den boze en ontketent een revolutie, maar onszelf voor de gek houden door de klok een uur terug te draaien is prima. Nee, dan heb je het begrepen 8)7
We kunnen natuurlijk ook gewoon iedereen zelf laten kiezen. Waar we het nu hebben over Nederlandse tijd, New York tijd, London tijd, etc. kunnen we in Nederland meerdere tijden parallel gebruiken. Je moet er dan alleen bijzeggen welke tijd je bedoelt.

Bijvoorbeeld, we gaan om 7.30 bouwvaktijd beginnen met bouwen. De legeroefening begint om 1400 zulu tijd. Om dan voor niet ingewijden duidelijk te houden wat we bedoelen zet je tussen haakjes de GMT zone.

In Nederland is het nu bijvoorbeeld XX (GMT +1). In London is het YY (GMT). Straks kun je afspreken bouwvaktijd (GMT +1) of horecatijd (GMT +2) (en zo nog tig andere bedenksels). Op die manier is iedereen niet echt blij, is het superomslachtig en kunnen we allemaal klagen, wel zo eerlijk. ;)

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Orion84 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:46:
[...]

[...]

* Orion84 is ook aanhanger van kamp GMT+1, maar van dit soort argumenten krijg ik toch wel echt ontzettende jeuk.

Het geeft maar weer aan dat je dit soort dingen niet aan referenda moet overlaten, want de ratio is heel ver te zoeken bij een hoop reacties uit eender welk kamp.
Als de hele bouw gaat beginnen op tijden van kantoorpersoneel is de spits niet meer te overzien.

Maar goed ik snap nog steeds niet helemaal waarom het in 1884 wel geregeld kon worden met de correcte tijdzondes (behalve toen NL dan) en dat het nu een hoop gedoe is.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:04:
[...]

Als de hele bouw gaat beginnen op tijden van kantoorpersoneel is de spits niet meer te overzien.
Alleen dat noemen ze nergens als argument. Alleen maar "boehoe verandering, huilie huilie", terwijl het eigenlijk exact is wat we nu al doen, door de klok te verzetten.

Er zijn prima argumenten te verzinnen waarom bepaalde keuzes wel of niet handig uitpakken voor bepaalde groepen / de maatschappij in het geheel, maar als je ziet wat er dan uit de nek van sommige organisaties komt, dan valt er gewoon geen fatsoenlijk debat te voeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Komt natuurlijk ook doordat de werktijden hard gedefinieerd staan in wetten mbt veiligheid en herriemaken. (wat precies hetgene is waar we vanaf moeten.)

Maar dat moet eenvoudig op te lossen zijn door te stellen dat sommige taken pas zoveel na zonneopkomst en voor zonsondergang, of zoveel tijdsafstand van zonnemaximum mogen plaatsvinden.

En voor herrie gaat het om iemand z`n nachtrust niet te verstoren, dus wat ik hierboven stel maar dan met een max aan die zonnecurve zodat men tijdens de zomer niet te vroeg begint en te lang doorgaat.

Eigenlijk moet de wereld naar 2 tijden op onze klok, 1 is globale wereldtijd en de andere is het perfecte tijdverschil tov zonnemaximum voor je lokale afspraken.
Sommige wetten hangen aan tijd1 en sommige anderen aan tijd2.

En dan alsjeblieft die tijdzones teruggeven aan de historie van de mensheid.

btw op deze manier bedacht heb je maar 6 klokken nodig voor het hele universum. :P (lokaal, planetair, zonnestelsel, melkweg, cluster, ...)
Sommige bedrijven zullen al meer klokken aan de muur hebben dan dat.

enchion wijzigde deze reactie 30-11-2018 12:51 (11%)

How do you save a random generator ?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

enchion schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:24:
Komt natuurlijk ook doordat de werktijden hard gedefinieerd staan in wetten mbt veiligheid en herriemaken. (wat precies hetgene is waar we vanaf moeten.)

Maar dat moet eenvoudig op te lossen zijn door te stellen dat sommige taken pas zoveel na zonneopkomst en voor zonsondergang, of zoveel tijdsafstand van zonnemaximum mogen plaatsvinden.

En voor herrie gaat het om iemand z`n nachtrust niet te verstoren, dus wat ik hierboven stel maar dan met een max aan die zonnecurve zodat men tijdens de zomer niet te vroeg begint en te lang doorgaat.
Dus omdat ik later begin met werken dan een bouwvakker is mijn nachtrust minder waard (volgens de wet)? Ik word geregeld gewekt door de hijmachines hier in de omgeving.

#team_UTC+1

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:30
Wees blij dat er spreiding is van werktijden, als al die bouwvakkers ook om 8:00 aansluiten in de file word het helemaal een zooitje.
Die bouwvakkers hebben ook geen keuze wat betreft locatie want dit wisselt nou eenmaal op projectbasis.

• Bananenplant

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

Ik ben in deze donkere dagen blij dat we niet nog verder in de verkeerde tijdzone liggen en het tenminste licht is als ik op het werk aankom, realiseerde ik me van de week weer :) .

• Onbekend
Ik bedacht mij juist het omgekeerde.
Ik rijd in het donker naar mijn werk, en terwijl ik binnen werk is er pas wat van de zon te zien.
Aan het einde van de werkdag stap ik in het donker mijn auto in en besef dat ik geen daglicht hebt gezien, met uitzondering van een half uur pauze.

Aan de andere kant denk aan de mensen die voornamelijk buiten werken, het werk graag met daglicht willen doen. Dus voor de 1 is het de hele dag donker, en voor de ander het de huidige tijdzone goed.
Maar in de zomer mag er echt wel naar zomertijd worden omgeschakeld, zodat we 's avonds voldoende licht hebben voor avondactiviteiten en men 's morgens gewoon met daglicht naar het werk kan rijden.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:46
Onbekend schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:51:

Maar in de zomer mag er echt wel naar zomertijd worden omgeschakeld, zodat we 's avonds voldoende licht hebben voor avondactiviteiten...
Nu hebben we met zomertijd tot na 22.00 licht in de zomer, dat zou met wintertijd tot na 21.00 worden. Heel veel landen in de wereld hebben het hele jaar door tot misschien 19.00-20.00 licht.
...en men 's morgens gewoon met daglicht naar het werk kan rijden.
Je snapt dat zomertijd daar niet bij helpt? Zomertijd is een uur later.

Maar aangezien de zon opkomt om 5.30 in de zomer, is het sowieso licht als je op een normale tijd naar je werk gaat, ongeacht zomer- of wintertijd in de zomer ;)

The devil is in the details.

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:37:
We volgen gewoon Duitsland en die kiezen voor de zomertijd.
Het grootste deel van Duitsland ligt geografisch gezien in een andere tijdzone en daarom is hier de permanente wintertijd logischer.

• Cobb
@Rob59 eens hoor, ik heb ook liever de wintertijd!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Sissors
Hahn schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:01:
[...]
Nu hebben we met zomertijd tot na 22.00 licht in de zomer, dat zou met wintertijd tot na 21.00 worden. Heel veel landen in de wereld hebben het hele jaar door tot misschien 19.00-20.00 licht.
Ja, een totaal van 3 dagen...

Kunnen we gewoon stoppen met doen alsof alleen 21 december en 21 juni bestaan? Aan het eind van de zomertijd is het rond half 8/kwart voor 8 behoorlijk donker aan het worden uit mijn hoofd. Dat wordt dan dus een uur eerder, en dan ben je meeste mogelijkheid tot sporten wel kwijt rond die tijd. Dat andere landen dat hele jaar hebben maakt mij weinig uit eigenlijk.

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:53
De Grote Monden, hadden het over half 10 dat de zon opkomt als je zomertijd aanhoudt, dus half 9 nu
Nou tis nu bijna zover, maar ik constateer dat om half 9 het echt wel al licht is.

Mij maakt het niet zoveel uit, maar toch lichte voorkeur voor de zomertijd.

Sjah wijzigde deze reactie 16-12-2018 22:47 (18%)

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:32
Rob59 schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:05:
[...]

Het grootste deel van Duitsland ligt geografisch gezien in een andere tijdzone en daarom is hier de permanente wintertijd logischer.
2 weken geleden was ik nog in Hamburg, en het is een bizar groot en merkbaar verschil tussen wanneer de zon daar onder en op gaat vergelen met oost-Nederland.

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• Onbekend
Ik heb het onderstaande plaatje van deze website: https://io9.gizmodo.com/h...your-time-zone-1528570887
Deze geldt voor "normale tijd" (wintertijd dus) in de betreffende tijdzone. Wit betekent dat de zon precies om 12 uur op het hoogste punt staat. Hoe donker de kleur groen of rood wordt, des te meer afwijking t.o. de zonnestand er is.

Onafhankelijk van wat wij vinden op welk tijdstip de zon op het hoogste punt moet staan, zie je dat Europa van Spanje t/m Polen ontzettend breed is en twee complete tijdzones in beslag zou moeten nemen. Je krijgt dit met 1 tijdzone het nooit netjes opgelost en er is altijd wel een deel ontevreden.

Merk daarna nog op dat op de kaart veel meer rood dan groen te zien is, wat aangeeft dat men de voorkeur heeft dat de zon pas later dan 12 uur op de hoogste punt staat en er dus 's avonds langer daglicht is.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:21

Wailing_Banshee

You're Next

Sissors schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:37:
[...]

Kunnen we gewoon stoppen met doen alsof alleen 21 december en 21 juni bestaan? Aan het eind van de zomertijd is het rond half 8/kwart voor 8 behoorlijk donker aan het worden uit mijn hoofd. Dat wordt dan dus een uur eerder, en dan ben je meeste mogelijkheid tot sporten wel kwijt rond die tijd. Dat andere landen dat hele jaar hebben maakt mij weinig uit eigenlijk.
Aan het eind van de zomertijd wordt er sowieso ook buiten niet meer zoveel gesport. Als je stopt met het doen alsof alleen 21 december en juni bestaat, moet je ook ophouden alsof het alleen nog maar mooi weer is, zodra het zomertijd wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:46
[...]

Kunnen we gewoon stoppen met doen alsof alleen 21 december en 21 juni bestaan? Aan het eind van de zomertijd is het rond half 8/kwart voor 8 behoorlijk donker aan het worden uit mijn hoofd.
Overdrijven is ook een vak :D Van half mei tot eind juli, dus meer dan 2,5 maand(!) gaat de zon pas na 21.30 onder.

Hahn wijzigde deze reactie 17-12-2018 08:35 (16%)

The devil is in the details.

• Bundin
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:30:
*knip*

Merk daarna nog op dat op de kaart veel meer rood dan groen te zien is, wat aangeeft dat men de voorkeur heeft dat de zon pas later dan 12 uur op de hoogste punt staat en er dus 's avonds langer daglicht is.

*knip plaatje*
Nuance: uit dat plaatje zijn geen voorkeuren op te maken, enkel de huidige situatie wordt weergegeven. En dan nog alleen de officiële tijd (noord-west China doet bijvoorbeeld zijn eigen ding).

I like bacon!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

Dan gaan we alles een uur eerder doen. Werken van 8-16 ipv 9-17. Eten om 17 ipv 18 en dan heb je evenveel tijd als nu om te sporten. ;)

Er wordt weleens gezegd dat Duitsers en mensen in het oosten van Nederland al zo vroeg bij zijn, zij liggen gewoon gunstiger dan het westen qua zonsopkomst. Dat halfuurtje heb je al gewonnen bij het opstaan.

• Jeroen O
  • Registratie: april 2001
Het lijkt erop dat de meeste nederlanders toch voor de wintertijd zijn. Ongeveer 41% is voorstander van de wintertijd.
Ongeveer een kwart heeft liever zomertijd en een even grote groep blijft liever bij het huidige systeem waarbij de klok 2x per jaar wordt verzet.

https://nos.nl/artikel/22...e-jaar-de-wintertijd.html

• hyptonize
  • Laatst online: 22:45

hyptonize

Mr. Awesome

41% en meeste. Dat klopt niet echt, toch? :?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:21

Wailing_Banshee

You're Next

hyptonize schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:32:
Jawel. Als je 3 opties hebt, en er dus meer dan 33% van de stemmen voor 1 van de opties gaat, heb je een meerderheid. Er staat nergens dat het een absolute meerderheid is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• fast-server
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 04-10 09:55
Van mij mogen ze het direct invoeren, meeste stemmen gelden en dan hoeven we ook niets meer te veranderen :)

* fast-server agrees :Y

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Jeroen O schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:27:
Het lijkt erop dat de meeste nederlanders toch voor de wintertijd zijn. Ongeveer 41% is voorstander van de wintertijd.
Ongeveer een kwart heeft liever zomertijd en een even grote groep blijft liever bij het huidige systeem waarbij de klok 2x per jaar wordt verzet.

Invoeren die hap *O*

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:34
Ach, damn lies and statistics: het grootste deel kiest voor een variant waarin zomertijd wel aanwezig is.

Of nog anders: het grootste deel is niet voor permanente wintertijd.

phYzar wijzigde deze reactie 19-12-2018 08:09 (25%)

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Ik vind dat gek.
De zomertijd is toch veel fijner? :?

Zowel in de zomer als in de winter heb je dan meer dag.
(In de winter in het weekend, dan ;) )

Even los van het feit dat om half 5 opstaan (want kinderen) geen pretje is :P

Wat is de redenatie dat de wintertijd fijner zou zijn? (los van het feit dat het de 'normale' setting zou zijn).

anandus wijzigde deze reactie 19-12-2018 08:08 (18%)

'); DROP TABLE users;--

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@anandus damn Ninja edit.

Jeltel wijzigde deze reactie 19-12-2018 08:10 (70%)

• TheFes
  • Laatst online: 22:24
anandus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:04:
[...]

Ik vind dat gek.

[Afbeelding]

Wat is de redenatie dat de wintertijd fijner zou zijn? (los van het feit dat het de 'normale' setting zou zijn).
Voor je gevoel is dat extra uurtje in de avond misschien wel fijner, maar voor je gezondheid schijnt dat extra uurtje donker in de ochtend in de winter toch wel erg slecht te zijn.

https://www.gezondheidsne...ter-is-voor-je-gezondheid

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:06
Voor de verkeersveiligheid is zomertijd sowieso beter. Gezien er een groter deel van de avondspits in het licht zal plaatsvinden in plaats van het donker. Ochtendspits is nu donker en blijft donker.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Ik vind dat gek.

[Afbeelding]

Ik vind de wintertijd veel fijner en het is ook nog eens beter voor de gezondheid.

• Bananenplant

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

Volgens het artikel van de NOS is 25% tegen permanente standaardtijd, 39% tegen permanente zomertijd en ook 39% tegen klok verzetten. Dat lijkt me een duidelijk verhaal.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

ArcticWolf schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:08:
[...]

Ik vind de wintertijd veel fijner
Maar waarom?

'); DROP TABLE users;--

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23:00
Bananenplant schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:09:
Volgens het artikel van de NOS is 25% tegen permanente standaardtijd, 39% tegen permanente zomertijd en ook 39% tegen klok verzetten. Dat lijkt me een duidelijk verhaal.
Dus er hebben 103% een stem uitgebracht? :D

• Joris748

Het interessante aan de peiling is dat die 41% op basis van een uitgebreide afweging voor permanente standaardtijd kiest. Dus meer op basis van feiten, minder op basis van emotie.

Uit hetzelfde artikel:
Flitspeiling

Bijna 2000 Nederlanders hebben de vragenlijst ingevuld (.pdf). In eerste instantie werd gevraagd naar de spontane mening: de mening over de zomertijd, wintertijd en het halfjaarlijks verzetten van de klok, zonder verdere informatie over voor- en nadelen.

Daarna zijn de respondenten geïnformeerd over de gevolgen van altijd zomertijd, altijd wintertijd, of het blijven verzetten van de klok, zoals de lengte van de langste en kortste dag: de geholpen mening. Als laatste kregen ze een aantal mogelijke voor- en nadelen voorgelegd en moesten zij bepalen of zij deze als voor- of nadeel zien: de uitgebreide afweging.

Het resultaat na de uitgebreide afweging laat zien dat 41 procent van de respondenten positief is over het invoeren van de standaardtijd (wintertijd), 27 procent is positief over de zomertijd en 24 procent over het verzetten van de klok.

De respondenten hebben dus niet de keuze gekregen tussen óf standaardtijd, óf zomertijd óf klok verzetten, maar hebben elk van de opties moeten beoordelen als positief of negatief.
Ryur schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:17:
[...]

Dus er hebben 103% een stem uitgebracht? :D
Iemand die tegen permanente zomertijd is, kan óók tegen verzetten van de klok zijn. De horizontale regels in de tabel zijn opgeteld wel 100% (na afronding).

Joris748 wijzigde deze reactie 19-12-2018 09:21 (8%)

• Cobb
Maar toch gaan we Duitsland volgen, let maar op...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

phYzar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:00:
Ach, damn lies and statistics: het grootste deel kiest voor een variant waarin zomertijd wel aanwezig is.

Die redenatie kan je beide kanten op doen natuurlijk. ;) Het huidige systeem als optie kiezen kan ook de /care variant zijn.
[...]

Ik vind dat gek.

[Afbeelding]

Iedereen loopt al op zijn tandvlees thuis, laat staan als het nog een uur later licht zou zijn. :X

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

phYzar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:00:

Yup. Je zou dan eigenlijk ook nog een situatie moeten bieden waarbij men alleen uit de twee overblijvende varianten kan kiezen waar de 'echte' meerderheid voor koos. Dus wisselen tussen zomer- en wintertijd of permanente zomertijd. Die uitkomst is ook interessant en relevant.

Ik heb eerder al aangegeven dat er ook genoeg opties zijn voor mensen die nadelen aan de zomertijd ervaren om die teniet te doen of te reduceren.

CaptJackSparrow in "Zomertijd Afschaffen?"

Dat is nog helemaal niet verwerkt in de informatie/opties die mensen kregen aangeboden. Daarmee is de waarde van dit 'onderzoek' voor mij dan ook uitermate beperkt.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
Omdat wakker moeten worden om 6.00 terwijl de zon om 10.00 opkomt zuigt natuurlijk. Dat is een keertje te doen, maar elke dag is gewoon niet te doen.

• Jeltel
  • Niet online
@CaptJackSparrow alleen als dan ook de mogelijkheden om de nadelen van de wintertijd te niet te doen of te reduceren worden opgenomen.

En de suggestie om de lestijden van scholen te verschuiven tijdens het voor en najaar is dezelfde oplossing als überhaupt winter en zomer tijd. Lijkt me niet zinvol en juist verwarrend voor kleine kinderen die net tijdsbesef beginnen te krijgen. Pappa waarom gaan we nu al naar school het is nog geen 8.15?
Daarnaast is het niet zo netjes om aan te nemen dat de mensen die er last van hebben, het zelf bedenken. Ze zijn er wel degelijk.

Jeltel wijzigde deze reactie 19-12-2018 11:08 (61%)

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

hyptonize schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:32:
Klopt echt niet. Hier is iemand propaganda aan het maken voor z'n persoonlijke voorkeur.

"Groot deel Nederlanders"

versus

"Iets meer dan een derde"

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Jeltel
  • Niet online
burne schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:05:
[...]

Klopt echt niet. Hier is iemand propaganda aan het maken voor z'n persoonlijke voorkeur.

versus

van de drie opties is dat het hoogste percentage dus het grootste deel.
Als jij 4 koekjes hebt en twee vrienden allebei maar 3. Wie heeft dan de meeste koekjes?

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
Ja dat klopt, maar dan is het niet zo dat de meeste koekjes van jou zijn toch?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Jeltel
  • Niet online
Dat zeggen ze ook niet.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

burne schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:05:
[...]

versus

Misschien de hele rapportage maar eens lezen :Y)

https://download.omroep.nl/nos/docs/191218_tijdonderzoek.pdf

was zelf ook nog bezig :P

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jeltel schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:09:
[...]
van de drie opties is dat het hoogste percentage dus het grootste deel.
Als jij 4 koekjes hebt en twee vrienden allebei maar 3. Wie heeft dan de meeste koekjes?
'BURNE HEEFT EEN GIGANTISCH KOEKJESOVERSCHOT'

over de hele breedte van je scherm.

' Groot deel Nederlanders' doet mij denken aan ruim meer dan de helft. Niet aan een marge van een paar procent.
ArcticWolf schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:13:
[...]

isschien de hele rapportage maar eens lezen :Y)
Ik maak bezwaar tegen de kop op de NOS-site, niet tegen de inhoud. Daar heb ik geen mening over.

burne wijzigde deze reactie 19-12-2018 11:17 (21%)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Jantje2000
Tja dat lees ik er in ieder geval wel in als er wordt gezegd dat de meeste nederlanders voor de wintertijd zijn?

• Jeltel
  • Niet online
Dat mag je lezen, maar dat betekent het niet.

Je mag ook stoel lezen, als er tafel staat. Maar dan bedoelen we dat grote platte ding met 4 poten. Niet dat ding met vier poten en een leuning waar je op kunt zitten.

Jeltel wijzigde deze reactie 19-12-2018 11:15 (77%)

• Jantje2000
Sorry @Jeltel, maar hier staat echt dat hij zegt dat de meeste Nederlanders voor de wintertijd zijn. Ik lees dit volgens mij dus niet fout.

• Jeltel
  • Niet online
@Jantje2000 dat is van de drie groepen dan ook het hoogste percentage. Dus de meeste Nederlanders hebben gestemd voor die optie.
Zo werkt dat bij de talentenjachten ook zo (bij meer dan 2 opties).

Zie het voorbeeld van de koekjes eerder.

• Jantje2000
Nee dat is dus niet waar. De meeste mensen hebben daar niet op gestemd, maar die optie heeft de hoogste aantal stemmen. Dat is een verschil

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Deze discussie hebben we bij elk referendum ook gehad bij de 'verliezende' partij. Gaan we die semantische discussie nou echt weer voeren?

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
burne schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:14:
' Groot deel Nederlanders' doet mij denken aan ruim meer dan de helft. Niet aan een marge van een paar procent.
Zoals ik het zou lezen: 41% -> bijna de helft -> best een groot deel

Zolang we geen schaal van Mock hanteren blijft iedereen het natuurlijk naar gelang zijn eigen voorkeur interpreteren. Al zou het volgens Mock een 'aanzienlijk deel' zijn, wat in mijn ogen toch best wel synoniem is aan een 'groot deel'. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Jeltel
  • Niet online
Leuk zo'n definitie kwestie:

meeste

de grootste hoeveelheid, het hoogste aantal

Verwante begrippen

meest
meesten

Vertalingen
1. de grootste hoeveelheid, het hoogste aantal
https://nl.m.wiktionary.org/wiki/meeste
Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True