Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het gaat erom dat er hier niet tussen twee opties gekozen kon worden maar tussen drie. Daarom mag je hierbij niet zeggen dat er bij de optie die het hoogste aantel stemmen kreeg er sprake is van een meerderheid.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Señor Sjon schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:39:
Deze discussie hebben we bij elk referendum ook gehad bij de 'verliezende' partij. Gaan we die semantische discussie nou echt weer voeren?
Bij het lezen van het artikel moest ik gelijk aan het topic denken. En aan de hordes met voorstanders van de zomertijd die zich in allerlei bochten zouden wringen waarom de peiling niet zou kloppen.
Dat men dan de meeste aandacht zou hangen aan de titel* van een nieuwsartikel had ik ook niet verwacht. :D

* Waarbij gezegd moet worden dat koppen van nieuwsartikelen tegenwoordig onderhevig zijn aan verandering, vaak gevoed door A/B-testing.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:10
Deze discussie hebben we bij elk referendum ook gehad bij de 'verliezende' partij. Gaan we die semantische discussie nou echt weer voeren?
Zeker, er worden namelijk 2 vragen door elkaar gesteld: 1. wil je permanente tijd of wisseltijd? 2. Als we permanent kiezen, welke variant heeft je voorkeur?

Nu is er een middengroep die niet willen gaan voor permanent, maar mocht het dan toch permanent worden is niet duidelijk wat die groep wil. Zoals ik al eerder zei: nu is het dubbel uit te leggen: 2/3 heeft een variant met zomertijd gekozen, maar 2/3 heeft ook een variant met wintertijd gekozen.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
Volgens mij begrijpen de voorstanders van ‘s avonds langer daglicht niet dat dit wel inhoudt dat je een uur eerder op moet staan. Je krijgt er niet ineens op magische wijze een uur bij.

Moshi wijzigde deze reactie 19-12-2018 12:00 (4%)

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:53
phYzar schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:45:
[...]

Zeker, er worden namelijk 2 vragen door elkaar gesteld: 1. wil je permanente tijd of wisseltijd? 2. Als we permanent kiezen, welke variant heeft je voorkeur?

Nu is er een middengroep die niet willen gaan voor permanent, maar mocht het dan toch permanent worden is niet duidelijk wat die groep wil. Zoals ik al eerder zei: nu is het dubbel uit te leggen: 2/3 heeft een variant met zomertijd gekozen, maar 2/3 heeft ook een variant met wintertijd gekozen.
Verhoudingen zijn echter wel: 51% met zomertijd en 65% met wintertijd.

Daarnaast heeft 39% daadwerkelijk een probleem met zowel alleen zomertijd als met wisselen. Dus een meerderheid van >50% voor 1 van die opties lijkt vrij ver weg.

Als je bijvoorbeeld naar alleen wintertijd kijkt zie je 41% voor en 26% en 25% tegen. (8% geen mening)
Dan zou dus van de neutraal + geen mening samen 26 procentpunt tegen moeten zijn ofwel 26/34 ofwel 76.5% van de neutrale stemmers zou ineens toch naar 1 kant verschuiven. Dat is zeer onwaarschijnlijk.

Zelfde percentages komen er ongeveer als je uitgaat van de stemming over een ander voorstel. (bijvoorbeeld het alelen zomertijd voorstel).

Als slechts 1 op de 4 "neutraal" en "geen mening" stemmers bij een verplichte keuze tussen 2 opties VOOR alleen wintertijd stemt heb je al een absolute meerderheid.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Yup. Mensen begrijpen het immers niet 8) Al die vragen niet begrijpen en dan ook nog niet zien dat men er geen magisch uurtje bij krijgt 8)

Virtuozzo wijzigde deze reactie 19-12-2018 12:13 (14%)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

anandus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:04:

Wat is de redenatie dat de wintertijd fijner zou zijn? (los van het feit dat het de 'normale' setting zou zijn).
Met permanente zomertijd komt de zon pas rond 10 uur op tijdens de wintermaanden. Niet bepaald fijn IMO.

It takes two fools to argue.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:03
Volgens mij gaat het nog heeeeeel lang duren voordat alle belanghebbende het eens zijn en dan duurt het nog tijden voordat het ingevoerd/veranderd wordt.

Laat ze maar lekker hun gang gaan, dan blijven we de komende jaren nog netjes onze klok verzetten. Nog een paar dagen en dan hebben we de kortste dag weer gehad en gaan we weer de goede kant op :)

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
B-Real schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:38:
Volgens mij gaat het nog heeeeeel lang duren voordat alle belanghebbende het eens zijn en dan duurt het nog tijden voordat het ingevoerd/veranderd wordt.

Laat ze maar lekker hun gang gaan, dan blijven we de komende jaren nog netjes onze klok verzetten. Nog een paar dagen en dan hebben we de kortste dag weer gehad en gaan we weer de goede kant op :)
Idd :) ik vind het zo ook wel prima, maar kunnen we hem anders niet gewoon een half uurtje verzetten, dan is iedereen blij >:) er zijn toch al tijdzones die afwijken van het hele uur.

• B-Real
  • Laatst online: 22:03
Dat opper ik ook al jaren.
Ik heb in principe een voorkeur voor de zomertijd, omdat dit voor mij in de zomermaanden meer voordelen bied daar heb ik best een lange donkere ochtend in de winter voor over.

Het eenmalig verzetten van de klok met een half uur kan ik ook prima mee leven.

Overigens is deze hele exercitie weer ontzettend kostbaar. Hoop onderzoekers die er een goede boterham mee verdienen, politici die er ontzettend druk mee zijn en niet bezig zijn met écht belangrijke zaken, vervolgens moet er nog van alles aangepast worden indien er iets veranderd wordt. Al met al, zijn we weer een paar honderd miljoen verder voordat er uitsluitsel is. Zonde geld...

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23-03 20:30

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

@Tinusvolkel @B-Real vergeet niet: UTC+1 is gezien onze lengteligging nu al een compromis. Gewoon lekker afblijven dus :P .

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:41

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bananenplant schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:37:
@Tinusvolkel @B-Real vergeet niet: UTC+1 is gezien onze lengteligging nu al een compromis. Gewoon lekker afblijven dus :P .
UTC+1 is idd het compromis sinds het afschaffen van Amsterdamtijd UTC+0:20 ;P
Wikipedia: Amsterdamse Tijd

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• J2S
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:18

J2S

Hoi?

B-Real schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:59:
Overigens is deze hele exercitie weer ontzettend kostbaar. Hoop onderzoekers die er een goede boterham mee verdienen, politici die er ontzettend druk mee zijn en niet bezig zijn met écht belangrijke zaken, vervolgens moet er nog van alles aangepast worden indien er iets veranderd wordt. Al met al, zijn we weer een paar honderd miljoen verder voordat er uitsluitsel is. Zonde geld...
Je weet dat er best meerdere onderwerpen tegelijk kunnen worden behandeld aangezien de overheid iets meer dan 1 persoon is? Dus alles hoeft niet nummer 1 prioriteit te zijn voor er iets mee gebeurd.

En aangezien de economie tweemaal per jaar een hoop omzet mist omdat mensen toch niet altijd zo goed zijn in hun schema een uur verzetten, krijgen we dat geld er ook wel weer uit :)

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:59

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Blijkbaar is er een fout geslopen in de flitspeiling: https://nos.nl/artikel/22...-zomer-en-wintertijd.html. Zonsondergang in de zomer onder zomertijd werd aangegeven als 20:00 ipv 22:00

.oisyn wijzigde deze reactie 19-12-2018 15:34 (21%)

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• Moshi
Y
YakuzA schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:49:
[...]

UTC+1 is idd het compromis sinds het afschaffen van Amsterdamtijd UTC+0:20 ;P
Wikipedia: Amsterdamse Tijd
Ingevoerd door de bezetter die het dus gelijk wilde trekken met de rest van Duitsland. Logischer zou UTC+0 zijn en dan in de zomer naar UTC+1. Dit samen met België, Frankrijk, Spanje en Portugal.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:45
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:33:
Blijkbaar is er een fout geslopen in de flitspeiling: https://nos.nl/artikel/22...-zomer-en-wintertijd.html. Zonsondergang in de zomer onder zomertijd werd aangegeven als 20:00 ipv 22:00
Kan gebeuren zou ik zeggen, alleen die reactie:
"Het is ook de vraag of dit iets zou veranderen aan de uitkomst van de peiling."
Dus hoe laat de zon nu daadwerkelijk onder gaat heeft geen invloed op de peiling, nou, lekker onderzoek dan.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

eric.1 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:17:
[...]

[...]

Dus hoe laat de zon nu daadwerkelijk onder gaat heeft geen invloed op de peiling, nou, lekker onderzoek dan.
Wellicht is de conclusie dat men de tekst toch niet leest en ze gewoon hetgeen aanvinken wat ze het leukste vinden klinken. Zomertijd is tof want dan is de temperatuur hoger! Ik vraag me sowieso altijd af wat de onderzoekspopulatie is :+

[Oo[:::|:::]oO]

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

[...]

[...]

Dat is idd wel suf. Het lijkt me nogal meewegen of je wil dat de zon om 20:00 ondergaat in de zomer (zomertijd volgens het formulier) of om 21:00 (wintertijd). En dat mensen dan sneller zullen zeggen: doe dan maar wintertijd, want dan hebben we gewoon 2 uur meer licht 8)7

.oisyn wijzigde deze reactie 19-12-2018 16:31 (5%)

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
[...]

[...]

Dat heet politieke sturing. Dit is niet anders als bij een kwestie Schiphol onderzoek omwonenden 8) Lieve mensen, leer nou eens de lessen van het verleden.

X is het doel. Dan vul je zaken in zodat X logisch lijkt. That's all.

Virtuozzo wijzigde deze reactie 19-12-2018 16:33 (5%)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:54
Die fout in de peiling komt wel heel erg mooi uit. Zo kan de peiling makkelijk aan de kant worden geschoven als de uitkomst niet naar wens is. Als je het mij vraagt, veel te mooi.

Het team vanuit de overheid is niets opgevallen.
Het onderzoeksbureau is niets opgevallen.
1000en respondenten is niets opgevallen.

En nu een dag na de uitkomst...

Cobb wijzigde deze reactie 19-12-2018 16:49 (32%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:29:
[...]

Dat is idd wel suf. Het lijkt me nogal meewegen of je wil dat de zon om 20:00 ondergaat in de zomer (zomertijd volgens het formulier) of om 21:00 (wintertijd). En dat mensen dan sneller zullen zeggen: doe dan maar wintertijd, want dan hebben we gewoon 2 uur meer licht 8)7
Elke simpele ziel weet toch dat 20:00u op de langste dag van het jaar niet klopt.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Rob59 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:49:
[...]

Elke simpele ziel weet toch dat 20:00u op de langste dag van het jaar niet klopt.
Simpele zielen denken dat zomertijd in de winter betekent dat het warmer is.

• Zeara
  • Laatst online: 21:48
Vergeet niet dat er in het zinnetje ervoor staat: in de zomer veranderd er niets.

Waarschijnlijk hebben mensen daardoor niet zo op het tijdstip gelet. Maar slordig is het zeker....

• Moshi
.oisyn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:33:
Een goed onderzoek had zomer- en wintertijd niet eens vermeldt, want aan die begrippen zijn associaties verbonden. Dus enkel vragen over voorkeuren met betrekking tot zonsopgang en zonsondergang. Dan nog een paar controlevragen dat of men snapt wat de consequenties zijn. Bijvoorbeeld: u staat nu in de winter om 6.00 op, wat vind ik ervan om op 5.00 op te staan voor één uur langer licht? Of u gaat nu slapen om 22.00, wat vindt u ervan om om 21.00 naar bed te gaan? Of u werk begint nu om 8.30, wat vindt u ervan om om 7.30 te beginnen?

Moshi wijzigde deze reactie 19-12-2018 17:41 (4%)

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:47:
Die fout in de peiling komt wel heel erg mooi uit. Zo kan de peiling makkelijk aan de kant worden geschoven als de uitkomst niet naar wens is. Als je het mij vraagt, veel te mooi.
NOS: Er komt dan ook geen nieuwe peiling, zegt Ollongren. "De uitslag is gewoon valide."

I don't like facts. They have a liberal bias.

• YakuzA

YakuzA

Moshi schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:34:
[...]

Een goed onderzoek had zomer- en wintertijd niet eens vermeldt, want aan die begrippen zijn associaties verbonden. Dus enkel vragen over voorkeuren met betrekking tot zonsopgang en zonsondergang. Dan nog een paar controlevragen dat of men snapt wat de consequenties zijn. Bijvoorbeeld: u staat nu in de winter om 6.00 op, wat vind ik ervan om op 5.00 op te staan voor één uur langer licht? Of u gaat nu slapen om 22.00, wat vindt u ervan om om 21.00 naar bed te gaan? Of u werk begint nu om 8.30, wat vindt u ervan om om 7.30 te beginnen?
Dat soort vragen die je voorstelt zijn heel raar. Mensen zijn gebonden aan hun standaard tijd en zullen dus voor die optie kiezen en niet voor een hypothetische uur eerder/later opstaan.

PSN

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
Moshi schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:34:
[...]

Ik snap de opmerking dat je zomer- en wintertijd niet zou moeten benoemen, want heel veel mensen denken bij zomer aan goed weer en zon, dus dat heeft vaak de voorkeur. Maar je controlevragen gaan nogal mank.

Altijd wintertijd of altijd zomertijd zorgen er niet voor dat ik opeens om 21.00 naar bed moet en om 5.00 op moet. Ik ga alsnog gewoon om 22.00 naar bed en om 6.00 op, alleen is het dan donkerder of lichter, afhankelijk van welke tijd er is gekozen.

Een betere vraagstelling lijkt me bijvoorbeeld iets als:
Welke optie heeft uw voorkeur?

Optie 1
• In de zomer van 04.30 tot 21.00 licht
• In de winter van 09.00 tot 16.30 licht
• Nooit de klok hoeven te verzetten

Optie 2
• In de zomer van 05.30 tot 22.00 licht
• In de winter van 10.00 tot 17.30 licht
• Nooit de klok hoeven te verzetten

Optie 3
• In de zomer van 05.30 tot 22.00 licht
• In de winter van 09.00 tot 16.30 licht
• De klok twee keer per jaar moeten verzetten
En als het even kan de opties randomizen :P

Hahn wijzigde deze reactie 19-12-2018 21:17 (30%)

The devil is in the details.

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:47

"Het is ook de vraag of dit iets zou veranderen aan de uitkomst van de peiling."
Ik denk dat die stelling klopt, het is nu inderdaad de vraag of dit iets zou veranderen aan de uitkomst van de peiling. Volgende keer beter :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:53

JKen

Catdog Fanart.

Moshi schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:59:
Volgens mij begrijpen de voorstanders van ‘s avonds langer daglicht niet dat dit wel inhoudt dat je een uur eerder op moet staan. Je krijgt er niet ineens op magische wijze een uur bij.
Juist het hebben van een uur langer licht na je werk is zeer groot voordeel.
90% van de mensen werken in een gebouw. En laat nou net zo zijn dat de verlichting de hele werk dag toch al brand ongeacht of buiten wel of niet licht is.
Terwijl thuis na werk wel belemmerd wordt in je buiten activiteiten wanneer het buiten donker is. Ook doe ik thuis wel pas de verlichting aan wanneer het buiten donker is.

• Cobb
  • Laatst online: 21:54
@JKen Daarom is het ook zo fijn dat we 2x per jaar de klok mogen verzetten. Best of Both worlds.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
mekkieboek schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:18:
[...]

Ik denk dat die stelling klopt, het is nu inderdaad de vraag of dit iets zou veranderen aan de uitkomst van de peiling. Volgende keer beter :)
Het is jammer dat er elke keer iets mis gaat met een peiling waardoor de uitslag niet echt betrouwbaar is. Nu is het een deel van de antwoorden, terwijl bij de vorige referenda de vraagstelling onjuist is en veel desinformatie wordt gegeven. Mijn voorkeur is dan ook zoals @Hahn aangeeft, met 3 duidelijke opties, zonder fouten.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• burne
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:38:
@JKen Daarom is het ook zo fijn dat we 2x per jaar de klok mogen verzetten. Best of Both worlds.
Eerlijk gezegd is de enige klok die ik verzet het exemplaar in de auto, en ik ben er nog altijd niet achter waarom ik dat doe. M'n telefoon staat meer in m'n blikveld en weet nauwkeuriger hoe laat het is (en veel belangrijker: hoe laat ik aankom). De rest verzet zichzelf op het juiste moment. Het enige wat ik doe ik me verheugen op een uurtje extra slaap of iets eerder naar bed gaan.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:13

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

JKen schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:26:
[...]

Juist het hebben van een uur langer licht na je werk is zeer groot voordeel.
90% van de mensen werken in een gebouw. En laat nou net zo zijn dat de verlichting de hele werk dag toch al brand ongeacht of buiten wel of niet licht is.
Terwijl thuis na werk wel belemmerd wordt in je buiten activiteiten wanneer het buiten donker is. Ook doe ik thuis wel pas de verlichting aan wanneer het buiten donker is.
Misschien dat ik het voordeel niet helemaal snap... maar ik doe vanwege de klok verzetten echt niet meer of minder 's avonds. Sterker nog, in de winter zie ik amper daglicht buiten het weekend om dus ik moet wel.
Daarnaast vind ik een warme donkere zomeravond even gezellig als een lichte.

En ook ik werk in een gebouw, maar m'n kamer heeft wel grote ramen :+

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• swhnld
  • Laatst online: 17:23
Het vroeg of laat donker/licht worden is allemaal perceptie en gewoonte, kijk maar naar landen dichter of verder van de evenaar dan wij. Mensen passen hun levensritme aan op de omgeving en het weer.

Zelf ben ik een voorstander van afschaffen van de wijziging 2 keer per jaar omdat het ons bedrijf geld kost in IT om de wijziging goed te verwerken in alle geautomatiseerde processen (24/7 transactie verwerking waarbij batch taken op tijden draaien die anders dubbel of niet plaats vinden op de mainframes).
Ook merken we een lichtelijk hoger percentage mensen met 'jetlag' klachten als algeheel niet lekker in de week na ingang van de nieuwe tijd.

En of we dan op zomer of wintertijd gaan zitten maakt op zich niet veel uit, mensen die graag vroeg beginnen beginnen vroeg, mensen die graag laat beginnen laat, we hebben nu verplichte bezetting tussen 8 en 5, maar in de praktijk is dat tussen 7 en 7, dus een uur verschuiving in elke richting maakt daar in niets uit voor het bedrijf. En prive zal daarmee de impact ook te reguleren zijn als je een langere avond wil begin je op tijd en kun je eerder naar huis.

• Kaap
  • Laatst online: 21:13
Hier voorstander voor afschaffen van aanpassen van de tijd. Winter- of zomertijd maakt mij persoonlijk niets uit.

Wat ik me wel afvraag is in hoeverre landen hierin vrijgelaten worden. Stel dat wij kiezen voor UTC+2 en Frankrijk kiest voor +1 en zo gaat het kris kras door Europe verschillend. Dat lijkt me ook niet echt zinvol gezien tijdzones. Dit lijkt me nou juist iets om op EU niveau 1 keuze te maken. Met zijn allen zomer- of wintertijd.

"Political correctness will be the downfall of western society"

• YakuzA

YakuzA

Kaap schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:48:
Hier voorstander voor afschaffen van aanpassen van de tijd. Winter- of zomertijd maakt mij persoonlijk niets uit.

Wat ik me wel afvraag is in hoeverre landen hierin vrijgelaten worden. Stel dat wij kiezen voor UTC+2 en Frankrijk kiest voor +1 en zo gaat het kris kras door Europe verschillend. Dat lijkt me ook niet echt zinvol gezien tijdzones. Dit lijkt me nou juist iets om op EU niveau 1 keuze te maken. Met zijn allen zomer- of wintertijd.
EU- breed gaat waarschijnlijk niet lukken, omdat bijv Spanje graag naar de Portugal tijd wil bijvoorbeeld.

YakuzA wijzigde deze reactie 27-12-2018 15:42 (10%)

PSN

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:47
Is er hier een Belg die kan vertellen wat de Walen willen? Dat Vlaanderen met NL meewil begrijpen we, maar wat als Frankrijk iets anders doet dan wij, wat is de positie Wallonie dan?

Specs

• Kaap
  • Laatst online: 21:13
YakuzA schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:41:
[...]

EU- breed gaat waarschijnlijk niet lukken, omdat bijv Spanje graag naar de Portugal tijd wil bijvoorbeeld.
Ik bedoel niet tijdzones zelf aanpassen. Wat ik bedoel is dat heel de EU of massaal zomertijd of wintertijd aanhouden. Anders als elk land zelf kiest welke tijd het aanhoudt krijg je tijdsverschillen binnen tijdzones, dat lijkt mij niet handig.

Stel wij nemen zomertijd aan, Belgie kiest wintertijd, Frankrijk zomertijd en Spanje weer wintertijd. De zon komt fysiek op hetzelfde moment op in die landen, maar de tijd verschilt wel. En tegelijkertijd zie je in de tijdzonde naast ons hetzelfde gebeuren.

Of zie ik dit fout :?

"Political correctness will be the downfall of western society"

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Kaap schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:53:
[...]

Ik bedoel niet tijdzones zelf aanpassen. Wat ik bedoel is dat heel de EU of massaal zomertijd of wintertijd aanhouden. Anders als elk land zelf kiest welke tijd het aanhoudt krijg je tijdsverschillen binnen tijdzones, dat lijkt mij niet handig.

Stel wij nemen zomertijd aan, Belgie kiest wintertijd, Frankrijk zomertijd en Spanje weer wintertijd. De zon komt fysiek op hetzelfde moment op in die landen, maar de tijd verschilt wel. En tegelijkertijd zie je in de tijdzonde naast ons hetzelfde gebeuren.

Of zie ik dit fout :?
Dat zou idd volstrekt belachelijk zijn, maar wel 100% politiek correct.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Blijkbaar heeft de transportcommissie van het Europese Parlement onlangs bedacht dat het vanaf 2021 permanent zomertijd moet worden. Iemand enig idee hoeveel gewicht dit in de schaal legt?

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Bananenplant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:10:
Iemand enig idee hoeveel gewicht dit in de schaal legt?
Niet veel gok ik, want:
Lidstaten mogen dan echter nog steeds zelf hun eigen ‘tijd’ kiezen.
Dat besluit dat je aanhaalt gaat alleen over het afschaffen van de tijdswissel.

XWB wijzigde deze reactie 06-03-2019 12:13 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dan kan je wel naar GMT gaan. :+ Met permanente zomertijd zit je dan op +1.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• swhnld
Bananenplant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:10:
Blijkbaar heeft de transportcommissie van het Europese Parlement onlangs bedacht dat het vanaf 2021 permanent zomertijd moet worden. Iemand enig idee hoeveel gewicht dit in de schaal legt?
Heb je ook een link naar de echte bron ipv de interpretatie van die krant?

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Mooiste zou zijn als de zon daadwerkelijk in de zomer en winter om 12 uur op hoogste punt staat.

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

swhnld schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:59:
[...]

Heb je ook een link naar de echte bron ipv de interpretatie van die krant?
De Morgen noemt het ook. Helaas zitten ze achter een registratiemuur.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:21
Ivysaur schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:01:
Mooiste zou zijn als de zon daadwerkelijk in de zomer en winter om 12 uur op hoogste punt staat.
Alleen is 12 uur in de praktijk helemaal niet het midden van de dag. Gemiddeld wordt ca. 8 uur slaap per nacht aangeraden. Stel dat is van 23:00 tot 07:00 dan is het midden van de dag 15:00. Kijken we naar de werkdag, die in de meest standaard vorm van 08:30 tot 17:00 loopt, dan is het midden 12:45;

Het voelt in die zin voor mij logischer als 't midden van de dag ergens in het tijdsblok 12:45 tot 15:00 zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Ivysaur schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:01:
In Oost- of in West Nederland?

• Moshi
rik86 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:06:
[...]

Alleen is 12 uur in de praktijk helemaal niet het midden van de dag. Gemiddeld wordt ca. 8 uur slaap per nacht aangeraden. Stel dat is van 23:00 tot 07:00 dan is het midden van de dag 15:00. Kijken we naar de werkdag, die in de meest standaard vorm van 08:30 tot 17:00 loopt, dan is het midden 12:45;

Het voelt in die zin voor mij logischer als 't midden van de dag ergens in het tijdsblok 12:45 tot 15:00 zit.
Alleen heeft je lichaam daglicht nodig om wakker te worden. Het is dus helemaal niet logisch om een tijd te koppelen aan de middag. Veel logischer zou zijn om 7.00 te koppelen aan de gemiddelde zonsopgang.

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:28

nst6ldr

gold noob report

Moshi schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:47:
[...]

Alleen heeft je lichaam daglicht nodig om wakker te worden. Het is dus helemaal niet logisch om een tijd te koppelen aan de middag. Veel logischer zou zijn om 7.00 te koppelen aan de gemiddelde zonsopgang.
Alleen maak je tijd op die manier arbitrair, een reden waarvan ik vind dat de wissel tussen zomer/wintertijd mag verdwijnen. Tijd moet een objectief middel zijn om ergens op de lineaire schaal (t) een punt of verzameling punten te kunnen prikken. Ik vind dat zonsopgang/ondergang daar geen invloed op mag hebben.

Nu werkt dat redelijk verwarrend als je in acht neemt dat de aarde rond is en verschillende delen verlicht worden op verschillende momenten, daarvoor vind ik een offset helemaal geen gek idee. Die noemen we voor nu even GMT.

Maar het idee om een offset te verzinnen op basis van jaargetijden, daar erger ik me wel aan eigenlijk.

Rheinmetall Borsig <3

• Moshi
nst6ldr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:54:
[...]

Alleen maak je tijd op die manier arbitrair, een reden waarvan ik vind dat de wissel tussen zomer/wintertijd mag verdwijnen. Tijd moet een objectief middel zijn om ergens op de lineaire schaal (t) een punt of verzameling punten te kunnen prikken. Ik vind dat zonsopgang/ondergang daar geen invloed op mag hebben.

Nu werkt dat redelijk verwarrend als je in acht neemt dat de aarde rond is en verschillende delen verlicht worden op verschillende momenten, daarvoor vind ik een offset helemaal geen gek idee. Die noemen we voor nu even GMT.

Maar het idee om een offset te verzinnen op basis van jaargetijden, daar erger ik me wel aan eigenlijk.
Zomertijd is toch juist gewoon een offset gebaseerd op seizoenen 8)7

Daarbij klopt mijn definitie nu al heel aardig. Gemiddeld genomen is in de Randstad de zonsopgang rond 6.50. Dit is dus inclusief winter en zomertijd en dus weer een argument om de status quo te behouden.

Edit:
Voor de effecten van zomertijd is er onderstaande website
https://zomertijdwinterti...019-03-06/altijdzomertijd
Zoals te zien in de winter dus pas na 9.30 licht en dus effectief midden in de nacht opstaan straks als Europa zijn zin krijgt.

Moshi wijzigde deze reactie 06-03-2019 16:07 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:28

nst6ldr

gold noob report

Moshi schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Zomertijd is toch juist gewoon een offset gebaseerd op seizoenen 8)7
En die vind ik onzin, waarom zou een ander seizoen een reden moeten zijn om de tijd te veranderen? Ik noem een voorbeeld, als jij een scheduled task op je PC draait die je graag wat eerder uitvoert, pas je dan je systeemtijd aan of ga je de schedule aanpassen?

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
nst6ldr schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:28:
[...]

En die vind ik onzin, waarom zou een ander seizoen een reden moeten zijn om de tijd te veranderen? Ik noem een voorbeeld, als jij een scheduled task op je PC draait die je graag wat eerder uitvoert, pas je dan je systeemtijd aan of ga je de schedule aanpassen?
Dus als de zomertijd in gaat laat jij de pc op de wintertijd staan en ga je alle scheduler tijden aanpassen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

LordSinclair schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:35:
[...]

Dus als de zomertijd in gaat laat jij de pc op de wintertijd staan en ga je alle scheduler tijden aanpassen?
Kunnen we eens ophouden met dat soort hopeloze extrapolaties? De reden dat hij dat niet doet is omdat onze samenleving nou eenmaal op zomertijd overgaat. Natuurlijk gaat hij dan mee. Dat neemt nog niet weg dat hij liever zou zien dat niemand overgaat op zomertijd.

.oisyn wijzigde deze reactie 06-03-2019 16:50 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

.oisyn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:23:
[...]

In Oost- of in West Nederland?
Gewoon overal! Geen discrete grenzen meer maar een continue verschuiving. Als je voor een afspraak dan naar het oosten of westen moet moet je dan gewoon 5 minuten eerder of later vertrekken - behalve als we ook de maximumsnelheid afhankelijk maken van de rijrichting.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• k995
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:49
Altijd wintertijd staat toch het dichste op het (nl en be) normale ritme? Lijkt me dus logisch om daarvoor te kiezen.

• Moshi
bwerg schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:45:
[...]

Gewoon overal! Geen discrete grenzen meer maar een continue verschuiving. Als je voor een afspraak dan naar het oosten of westen moet moet je dan gewoon 5 minuten eerder of later vertrekken - behalve als we ook de maximumsnelheid afhankelijk maken van de rijrichting.
Je snapt toch dat dit effectief hetzelfde is als geen tijd aanhouden 8)7

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Moshi schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:36:
[...]

Je snapt toch dat dit effectief hetzelfde is als geen tijd aanhouden 8)7
En jij snapt toch dat het niet serieus bedoeld was 8)7 maar als we er toch serieus op ingaan, nee, dat is niet hetzelfde als geen tijd aanhouden. Zolang je op dezelfde plek blijft is dat namelijk precies hetzelfde als de huidige situatie, en zolang je niet op dezelfde plek blijft is dat niet anders dan de huidige situatie wanneer je een tijdsgrens oversteekt.
k995 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:46:
Altijd wintertijd staat toch het dichste op het (nl en be) normale ritme? Lijkt me dus logisch om daarvoor te kiezen.
En waarom is dat "normaal"? Tijd is gewoon een conventie, dus wat normaal is is volledig subjectief.

• k995
bwerg schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:43:
En waarom is dat "normaal"? Tijd is gewoon een conventie, dus wat normaal is is volledig subjectief.
Mensen blijven meer in ritme met de zon, de wintertijd (eigenlijk de gewone tijd zoals we die lang kende) staat daar dichter tegen dan de zomertijd.

Eigenlijk zouden we in be/nl onze tijdzone moeten veranderen(en terug naar vroeger) omdat we nu eingelijk de duitse gebruiken die een pak oostelijker ligt wat al voor een afwijking zorgt, zomertijd zou dat enkel versterken en nog meer afwijken.

Dat is wat dokters/specialisten er van maken, wie ben ik om daar tegenin te gaan.

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Sowieso, alles wat "normaal" is hoeft niet per definitie altijd goed te zijn.

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:32:
[...]...Dat is wat dokters/specialisten er van maken, wie ben ik om daar tegenin te gaan.
Jij bent k995 met een eigen mening ;)

De keuze is erg persoonlijk. Zoveel mensen, zoveel wensen. Alleen ieder land een eigen keuze snap ik dus echt niet. Ik dacht dat de EU er juist was om zaken uniform te maken en nu propageren zij verschillen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Roenie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:41:
[...]
Ik dacht dat de EU er juist was om zaken uniform te maken
Niet noodzakelijk, EU landen beschikken nog steeds over een grote hoeveelheid soevereiniteit.

• Roenie
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:46:
[...]

Niet noodzakelijk, EU landen beschikken nog steeds over een grote hoeveelheid soevereiniteit.
Dat is met dit onderwerp wel een beetje onzinnig lijkt me.

• k995
[...]

De keuze is erg persoonlijk. Zoveel mensen, zoveel wensen. Alleen ieder land een eigen keuze snap ik dus echt niet. Ik dacht dat de EU er juist was om zaken uniform te maken en nu propageren zij verschillen.
Ik zie niet in welk argument boven de gezondheid van mensen zou gaan.

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:00:
[...]

Ik zie niet in welk argument boven de gezondheid van mensen zou gaan.
Wat ik zei, je eigen mening. Het leven zit vol risico's en dit is een afweging. Ik heb liever zomertijd en als dat betekent dat ik iets eerder dood ga dan heb ik toch mijn lol van lange avonden gehad.

Roenie wijzigde deze reactie 07-03-2019 23:03 (4%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

Roenie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:59:
[...]
Dat is met dit onderwerp wel een beetje onzinnig lijkt me.
Ik weet niet wat de beste oplossing is. Maar ik weet wel dat de EU een groot gebied bestrijkt, en ik kan me goed inbeelden dat de mensen in Noorwegen liever een andere permanente tijd hanteren dan de mensen in Portugal.

• k995
XWB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:06:
[...]

Ik weet niet wat de beste oplossing is. Maar ik weet wel dat de EU een groot gebied bestrijkt, en ik kan me goed inbeelden dat de mensen in Noorwegen liever een andere permanente tijd hanteren dan de mensen in Portugal.
Daarom dat iedereen apart de mogelijkheid krijgt om te beslissen :

"De lidstaten zouden elk apart de vrijheid krijgen om voor het zomer- of winteruur te kiezen, maar zouden dat voor eind april moeten uitmaken. Landen die voor eeuwige wintertijd zouden kiezen, zouden dan in oktober 2019 een laatste keer de klok verzetten."
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181029_03890660

• k995
Roenie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 23:03:
[...]
Wat ik zei, je eigen mening. Het leven zit vol risico's en dit is een afweging. Ik heb liever zomertijd en als dat betekent dat ik iets eerder dood ga dan heb ik toch mijn lol van lange avonden gehad.
Dat slaat nergens op hoor, welke avond zou je missen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 00:09:
[...]

Dat slaat nergens op hoor, welke avond zou je missen?
Langer licht in de avond 😃

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

k995 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:32:
[...]

Mensen blijven meer in ritme met de zon, de wintertijd (eigenlijk de gewone tijd zoals we die lang kende) staat daar dichter tegen dan de zomertijd.
Waarom? Dat ligt er maar net aan hoe laat je opstaat en naar bed gaat. Wederom gewoon conventies.

In veel zuid-Europese landen zijn de ritmes compleet anders dan hier, in dezelfde tijdzone als hier.

bwerg wijzigde deze reactie 08-03-2019 09:26 (12%)

• k995
Roenie schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 06:58:
[...]
Langer licht in de avond 😃
En je bent een kip die gaat slapen met de zon? >:)
bwerg schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:23:
[...]

Waarom? Dat ligt er maar net aan hoe laat je opstaat en naar bed gaat. Wederom gewoon conventies.

In veel zuid-Europese landen zijn de ritmes compleet anders dan hier, in dezelfde tijdzone als hier.
Dat ze daar dan een ander tijd kiezen?

Nogmaals wetenschap is redelijk duidelijk dat zo dicht tegen natuurlijk slaapritmes het beste is. Voor be/nl is dat redelijk duidelijke winteruur .

k995 wijzigde deze reactie 08-03-2019 12:14 (56%)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

k995 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:12:
Dat ze daar dan een ander tijd kiezen?
Je mist het punt. Je impliceert dat ritme inherent is aan de definitie van tijd. Dat is onzin, aangezien mensen in dezelfde tijdzone en dezelfde breedtegraad als hier een compleet ander ritme hebben dan hier.
Nogmaals wetenschap is redelijk duidelijk dat zo dicht tegen natuurlijk slaapritmes het beste is. Voor be/nl is dat redelijk duidelijke winteruur .
Nogmaals, tijd is gewoon een definitie, dat heeft geen inherent ritme. Met de huidige tijd kan ik prima elke dag om 10:00 opstaan, of juist om 4:00, of gewoon als de zon opkomt. Dat verandert niet ineens als je tijd anders definieert.

bwerg wijzigde deze reactie 08-03-2019 12:51 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• k995
bwerg schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Je mist het punt. Je impliceert dat ritme inherent is aan de definitie van tijd. Dat is onzin, aangezien mensen in dezelfde tijdzone en dezelfde breedtegraad als hier een compleet ander ritme hebben dan hier.
Ik zeg dat wetenschappers zeggen dat het beste voor de mens is zo dicht mogelijk bij het normale slaapritme en dat is gelinkt aan zons op en ondergang.

Ik zie daar geen reden om aan die te twijfelen en dus lijkt die oplossing het beste.
Nogmaals, tijd is gewoon een definitie, dat heeft geen inherent ritme. Met de huidige tijd kan ik prima elke dag om 10:00 opstaan, of juist om 4:00, of gewoon als de zon opkomt. Dat verandert niet ineens als je tijd anders definieert.
Neen er is zoiets als een biologisch klok, het is gekend dat bijvoorbeeld mensen die daar extreem vanaf wijken ernstige nadelen ondervinden. Denk maar aan mensen in ploeg / nachtwerk. Zelfs een kleine afwijking (9 to 5 job) is nadelig volgens studies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:43

[...]

[...]

Voor ons lichaam is tijd is niet subjectief en zijn er grote nadelen verbonden aan zomertijd.
Dat voor sommige mensen die nadelen minder relevant (vooral: minder zichtbaar) zijn klopt inderdaad. Maar we moeten dringend een einde maken aan de "my ignorance is just as good as your knowledge" wetenschap/democratie.

Een volledig jaar zomeruur heeft duidelijk aangetoonde nadelen aan bijvoorbeeld ons slaapritme (om nog maar te zwijgen over kleine kinderen die moeten gaan slapen als er nog (meer) licht, geluid en warmte is) wat dan weer leidt tot gezondheidsproblemen.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Jebus4life schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:23: (om nog maar te zwijgen over kleine kinderen die moeten gaan slapen als er nog (meer) licht, geluid en warmte is) wat dan weer leidt tot gezondheidsproblemen.
Tijd om bijvoorbeeld betere zonsverduistering te kopen dan.
Aan dat soort dingen kun je gewoon wat doen. Ik kan het niet beinvloeden dat het buiten langer licht is als ik in de winter na m'n werk thuis kom en nog een rondje wil lopen o.i.d.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:43
toolkist schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Aan dat soort dingen kun je gewoon wat doen. Ik kan het niet beinvloeden dat het buiten langer licht is als ik in de winter na m'n werk thuis kom en nog een rondje wil lopen o.i.d.
Die zonwering gaat niet oplossen dat in hartje winter de zon opkomt net voor 10u00.
Jij stelt je gemak boven je eigen gezondheid, dat is een persoonlijk keuze die ik respecteer en geen probleem mee heb. Elk van ons heeft wel een gewoonte die ongezond is en beter kan, maar dat is iets waar je zelf voor kiest.

Maar jij wilt persoonlijk gemak boven de gezondheid van anderen stellen (want je mag het draaien hoe je wilt, dat is het nu eenmaal). De wetenschap is 100% duidelijk: Voor onze gezondheid is het beter om voor GMT +1 te kiezen boven GMT+2.

Ik zou ook liever langer licht want dat is gewoon aangenamer voor een (vermoed ik) meerderheid in onze maarschappij. Maar het zou meer nadelen dan voordelen hebben.

***EDIT***
Eigenlijk is dit zoals de Brexit. De mensen met kennis van zaken zeggen, neem in hemelsnaam winteruur. En toch zullen we waarschijnlijk naar zomeruur gaan want we volgen ons gevoel :+

Jebus4life wijzigde deze reactie 08-03-2019 18:12 (22%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• k995
toolkist schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Koop dan een loopband.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jebus4life schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:23:
Voor ons lichaam is tijd is niet subjectief
Er zijn hier drie noties van tijd die door elkaar lopen:
1) De biologische klok,
2) De stand van de zon t.o.v. de aarde, en
3) De definitie van hoe laat het is.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat er een verband is tussen de eerste twee wat betrekking heeft op ons welzijn. Verandering van de zomertijd/wintertijd etc. betreffen de laatste. En die laatste is een definitie en dus, euhm, per definitie subjectief. Dat gaat pas invloed hebben als je bij een dergelijke verandering je ritme volgens puntje 3 per sé gelijk wil houden, en dus effectief je ritme verschuift in definitie 2.

bwerg wijzigde deze reactie 09-03-2019 13:53 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:12:
[...]

En je bent een kip die gaat slapen met de zon? >:) ...
:? Waarom denk je dat? Er zijn zat dingen die je in de avond zou willen doen die handiger zijn bij licht. Ik slaap in ieder geval nog niet om 22:00.
Jebus4life schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:23:

Voor ons lichaam is tijd is niet subjectief en zijn er grote nadelen verbonden aan zomertijd.
Dat voor sommige mensen die nadelen minder relevant (vooral: minder zichtbaar) zijn klopt inderdaad. Maar we moeten dringend een einde maken aan de "my ignorance is just as good as your knowledge" wetenschap/democratie.

Een volledig jaar zomeruur heeft duidelijk aangetoonde nadelen aan bijvoorbeeld ons slaapritme (om nog maar te zwijgen over kleine kinderen die moeten gaan slapen als er nog (meer) licht, geluid en warmte is) wat dan weer leidt tot gezondheidsproblemen.
Waarom moeten we daar een eind aan maken? Ieder heeft zijn voorkeur zoals ik al schreef. We zitten hier niet op een wetenschappelijk congres over de medische voor- en nadelen van de zomer- of wintertijd, maar op een forum waarbij ieder zijn of haar mening kan geven. Er zijn meer dingen slecht voor je lijf die tal van voordelen geven. Het lastige is dat je de tijd niet in je eentje kan beslissen, zoals die andere zaken. En uiteindelijk beslist de meerderheid, welke kant dat ook uitvalt.

• GENETX
  • Laatst online: 21:51
En vergeet ook niet het grote verschil tussen ochtendmensen en avondmensen. @bwerg vat het mooi samen, tijd (als in, de klok) is iets wat we zelf hebben uitgevonden. Het enige vervelende is dat heel veel processen in de maatschappij er op gesynchroniseerd worden, waardoor je in sommige/veel gevallen wordt gedwongen mee te doen.

En dat kan echt haaks staan op je biologische klok. Eentje, waar ik het meest op vertrouw voor een goed en gezond ritme. Wederom, ochtend- vs avondmensen. Die biologische klok kan erg afwijken van de andere 2 klokken. Voor je biologische klok kan het prima om ~11:00 al "noon" zijn, volgens de klok is dat om 12:00 en als we de zon moeten geloven pas om 13:00 (zomertijd).

Als ochtendmens kan ik niet geloven dat het synchroniseren aan een permanente wintertijd gezond voor mij kan zijn. In de zomer ben ik (zomertijd) vaak rond 6 uur al wakker. Met een permanente wintertijd zou dat dus al om 5 uur zijn 8)7 . Daar lig je dan nog 3 uur te wachten tot de rest van de maatschappij wat begint op te starten...

• Zeara
  • Laatst online: 21:48
GENETX schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:47:

Als ochtendmens kan ik niet geloven dat het synchroniseren aan een permanente wintertijd gezond voor mij kan zijn. In de zomer ben ik (zomertijd) vaak rond 6 uur al wakker. Met een permanente wintertijd zou dat dus al om 5 uur zijn 8)7 . Daar lig je dan nog 3 uur te wachten tot de rest van de maatschappij wat begint op te starten...
Ben je in de winter dan ook altijd om 5 uur al wakker?

Ik neem aan dat je wakker wordt omdat het licht wordt... Op het moment dat we een permanente zomertijd hebben, dan wordt je, lijkt mij, weer later wakker in de winter.

Zeara wijzigde deze reactie 10-03-2019 12:01 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zeara schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:57:
[...]

Ben je in de winter dan ook altijd om 5 uur al wakker?

Ik neem aan dat je wakker wordt omdat het licht wordt... Op het moment dat we een permanente zomertijd hebben, dan wordt je, lijkt mij, weer later wakker in de winter.
En daarom is gewoon de klok blijven verzetten natuurlijk ook een optie.

• GENETX
Inderdaad, in de winter wordt ik later wakker en vaak net voor de wekker, rond 7 uur (wintertijd).

En ja, de tijd verzettten is een prima manier zo ver van de evenaar. Op die manier zit er niet een gigantisch gat tussen mijn biologische klok en het ritme van de maatschappij.

Mochten we stoppen met het verzetten van de klok, dan zal ik vanaf dat moment eigenhandig een winter en zomer wektijd introduceren ;)

Bij een permanente zomertijd zal ik idd ook later wakker worden. In de geval zou ik ook een uurtje later opstaan dan in de zomer, net als ik nu doe.

Let wel, ik ben in een luxepositie dat ik dat kan wbt werk bijvoorbeeld. Maar het lijkt me ook duidelijk dat daarom voor het huidige systeem ben, omdat het de.klok dichter bij mijn bioritme brengt.

GENETX wijzigde deze reactie 10-03-2019 13:15 (29%)

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:39
bwerg schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Hoewel ik grotendeels met je eens ben, is er wel degelijk een door mensen gecreëerd ritme inherent aan "de tijd". Scholen, kantoorbaan, sportclubs hebben grotendeels 'vaste' tijden. Om een vrij ritme te kiezen zou dit flexibeler moeten worden, wat je overigens wel ziet gebeuren als algemene trend. Zo te zien is dat voor jou al het geval, maar mijn kinderen "moeten" als de zomertijd weer ingaat, hun ritme een uur verplaatsen.

• swhnld
GENETX schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:02:
Let wel, ik ben in een luxepositie dat ik dat kan wbt werk bijvoorbeeld. Maar het lijkt me ook duidelijk dat daarom voor het huidige systeem ben, omdat het de.klok dichter bij mijn bioritme brengt.
Hoe ga je om met de wijziging zomer en wintertijd versus je bioritme? Stel je dat bioritme van de ene op de andere dag bij?

• GENETX
Nee, dat bioritme gaat niet in een keer met een klap van een uur. De eerste dagen is het wel even wennen en/of doorzetten. Dat zou met de techniek van tegenwoordig wellicht mooier kunnen door een maand lang iedere dag de klok 2 minuten te verzetten.

Let wel, nadat de zomertijd is ingegaan gaat het bioritme rustig door met schuiven. Waar ik in het begin van de zomertijd, na een weekje gewenning, weer om 7 uur wakker wordt (net als in de winter), is dat op het hoogtepunt dus al rond 6 uur.

• k995
bwerg schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:51:
[...]

Er zijn hier drie noties van tijd die door elkaar lopen:
1) De biologische klok,
2) De stand van de zon t.o.v. de aarde, en
3) De definitie van hoe laat het is.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat er een verband is tussen de eerste twee wat betrekking heeft op ons welzijn. Verandering van de zomertijd/wintertijd etc. betreffen de laatste. En die laatste is een definitie en dus, euhm, per definitie subjectief. Dat gaat pas invloed hebben als je bij een dergelijke verandering je ritme volgens puntje 3 per sé gelijk wil houden, en dus effectief je ritme verschuift in definitie 2.
Tja we leven nu eenmaal in een moderne maatschappij. Als je om 8uur moet beginnen heb je weinig keuze dan je ritme aan te passen en dat geld dus voor zowat iedereen.

De 3 houden dus verband voor zowat iedereen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• k995
Roenie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:33:
[...]
:? Waarom denk je dat? Er zijn zat dingen die je in de avond zou willen doen die handiger zijn bij licht. Ik slaap in ieder geval nog niet om 22:00.
Raar
zomerijd: zonsondergang van 17h40 tot 22h
wintertijd: 16h40 tot 21h

Doe je dan die dingen echt heel beperkt in de zomer of zo? Die kunnene echt niet vroeger?

EN wat zou je niet kunnen doen zonder zonlicht?

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:41:
[...]

Raar
zomerijd: zonsondergang van 17h40 tot 22h
wintertijd: 16h40 tot 21h

Doe je dan die dingen echt heel beperkt in de zomer of zo? Die kunnene echt niet vroeger?

Golf :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Roenie
  • Niet online
Hoe kun jij bepalen voor een ander of dat onzin is? :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
k995 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:41:
[...]

In de zon zitten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:49
Vraag dan aan je baas om je werkdag een uur te vervroegen, kan je thuis een uur langer in de zon gaan zitten. Vraag je vrienden om voor die pint op zaterdag een uur vroeger te komen. Je zal zo ook minder snel na middernacht nog heel de buurt wakker maken met je lawaai.

Van mij mogen ze ons zelfs terug op GMT zetten, maar ik neem al genoegen met permanent wintertijd. Mensen die voor de zomertijd kiezen doen dat voornamelijk om die enkele dagen per jaar dat ze thuis zijn ze 's avonds graag langer van de zon willen genieten maar vergeten dat ze op die dagen ook gewoon vroeger kunnen beginnen met genieten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• k995

• toolkist
  • Nu online
k995 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:07:
[...]

Koop dan een loopband.
Want die genereert daglicht? Gaaf, heb je een linkje voor me?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Blokker_1999 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:38:
Vraag dan aan je baas om je werkdag een uur te vervroegen, kan je thuis een uur langer in de zon gaan zitten. Vraag je vrienden om voor die pint op zaterdag een uur vroeger te komen. Je zal zo ook minder snel na middernacht nog heel de buurt wakker maken met je lawaai.

Van mij mogen ze ons zelfs terug op GMT zetten, maar ik neem al genoegen met permanent wintertijd. Mensen die voor de zomertijd kiezen doen dat voornamelijk om die enkele dagen per jaar dat ze thuis zijn ze 's avonds graag langer van de zon willen genieten maar vergeten dat ze op die dagen ook gewoon vroeger kunnen beginnen met genieten.
Anders vraag jij gewoon of je een uur later kunt beginnen het hele jaar door. Iedereen blij :)

• Roenie
  • Niet online
Jij golft niet hè?

Maar goed, wat de reden van iemand ook is om het een of het ander te willen maakt eigenlijk niet uit. De een wil zomertijd en de ander wintertijd en weer een ander vindt wisselen best.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• k995
Roenie schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:36:
[...]
Jij golft niet hè?

Maar goed, wat de reden van iemand ook is om het een of het ander te willen maakt eigenlijk niet uit. De een wil zomertijd en de ander wintertijd en weer een ander vindt wisselen best.
Wat imho belangrijk is is het algemene effect op de maatschappij. De enkelingen die mogelijk iets vroeger moeten gaan golfen staan niks tegenover het slechte effect op mensen van meer weg van het meer natuurlijk ritme.

Maar ja ik kan me goed voorstellen dat in onze egoistische maatschappij dat voor weinig mensne zal uitmaken.

• k995
toolkist schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Want die genereert daglicht? Gaaf, heb je een linkje voor me?
https://www.lampenlicht.b...YaVlgTfDildhoC6IsQAvD_BwE

Bestaat al eventjes.

k995 wijzigde deze reactie 10-03-2019 21:09 (3%)

• toolkist
  • Nu online
Je zou natuurlijk ook gewoon serieus kunnen antwoorden...
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True