Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
k995 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:41:
[...]

Raar
zomerijd: zonsondergang van 17h40 tot 22h
wintertijd: 16h40 tot 21h

Doe je dan die dingen echt heel beperkt in de zomer of zo? Die kunnene echt niet vroeger?

EN wat zou je niet kunnen doen zonder zonlicht?
Tsja, met de mountainbike mag je niet in de nacht door het bos om ook de natuur zijn rust te gunnen. En ja, de zomertijd helpt dan wel echt om al eerder fatsoenlijk na werktijd nog even op de bike te kunnen springen. Werktijd is dan in zekere zin dus een beperking, iig voor een aantal.

Goed, ik zou alsnog een persoonlijke zomertijd invoeren en lekker om een uur of half 4 stoppen mochten we permanent wintertijd krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 23:14
De belangrijkste reden om de zomertijd af te schaffen is het feit dat bij het invoeren daarvan de argumenten daarvoor vooral waren gebaseerd op onderbuikgevoelens van milieu-drammers.
De energiebesparing is nihil gebleken en het heen en weer schakelen van de klok is alleen maar ergernis.

Maar het zal nog wel heel lang duren voordat de zomertijd wordt afgeschaft, want het moet in EU-verband worden besloten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 23:25
GENETX schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:37:
Nee, dat bioritme gaat niet in een keer met een klap van een uur. De eerste dagen is het wel even wennen en/of doorzetten. Dat zou met de techniek van tegenwoordig wellicht mooier kunnen door een maand lang iedere dag de klok 2 minuten te verzetten.
Ik heb ooit 4 weken op een schip gezeten en toen zijn wij een uur terug geschoven met de tijd. Dat gebeurde volgens mij met 15-20 minuten per dag. Dus uiteindelijk duurde dat 3-4 dagen. En dat werkte prima. (en uiteindelijk op het eind natuurlijk omgekeerd)

Ik denk alleen dat je zoiets niet grootschalig voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
k995 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:08:
[...]

Wat imho belangrijk is is het algemene effect op de maatschappij. De enkelingen die mogelijk iets vroeger moeten gaan golfen staan niks tegenover het slechte effect op mensen van meer weg van het meer natuurlijk ritme.

Maar ja ik kan me goed voorstellen dat in onze egoistische maatschappij dat voor weinig mensne zal uitmaken.
Je golft dus inderdaad niet, anders zou je het begrijpen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben geloof ik proponent voor het behouden van de zomertijd.
Ik heb namelijk liever een uur meer licht 's avonds dan een uur licht 's ochtends vroeg wanneer ik nog in bed lig. Ik heb 0,0 behoefte aan daglicht om 5 uur in de ochtend, maar om 9 uur in de avond kan ik er nog wat mee.
bwerg schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:55:
[...]

En daarom is gewoon de klok blijven verzetten natuurlijk ook een optie.
Juist.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:47
Volgens mij zijn we het allemaal eens dat de wisseling tussen zomer en wintertijd afgelopen moet zijn (of het nu is voor bioritme aanpassing, feit dat de bron energiebesparing niet waar is, ontlopen van kosten bij bedrijven om in de IT dit 2 keer per jaar door te voeren is), en loopt er nu alleen een discussie op welke tijd we het dan vast moeten zetten?

Dan stel ik de vraag, waarom maakt dat uit of we als EU links of rechts kiezen? In het kader van file vermijding spreiden we al bij veel ondernemingen aanvang en eindtijden. In Zuid Europa is er nog steeds siësta, in Duitsland ontbijten veel mensen op het werk, in Polen hebben veel bedrijven geen lunchpauze en stopt men om 3 uur na om 7 uur begonnen te zijn, en zo zijn er nog veel meer verschillen.
Op het moment dat we tijd vast zetten, komt er vanzelf een ritme waar we er mee gaan leven, en dat kan zijn vroeger beginnen, later eindigen, of voor het werk uit sporten in plaats van na het werk. Dat is voor iedereen individueel een invulling binnen de mogelijkheden die er dan zijn, en die men zelf maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

swhnld schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:51:
Volgens mij zijn we het allemaal eens dat de wisseling tussen zomer en wintertijd afgelopen moet zijn
Nope, ik vind het nu wel prima zo. Meeste profijt van daglicht in zowel de winter als in de zomer, en ik heb persoonlijk echt totaal geen last van een uurtje verschuiving (en eigenlijk ook niet zo van jetlags in het algemeen).
Dat is voor iedereen individueel een invulling binnen de mogelijkheden die er dan zijn, en die men zelf maakt.
En ga jij dan individueel beslissen hoe laat je kinderen naar school gaan en hoe laat je winkel in de winkelstraat opengaat?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
toolkist schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:19:
[...]

Je zou natuurlijk ook gewoon serieus kunnen antwoorden...
Want jouw antwoord was serieus?
Als je niet wil lopen in het donker is thuis/fitness club een loopband echt wel een alternatief hoor.
Ik vraag me trouwens af hoe je dat doet door het jaar dan zonsondergang is immers over het jaar tussen 17h->22h .
GENETX schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:45:
Tsja, met de mountainbike mag je niet in de nacht door het bos om ook de natuur zijn rust te gunnen. En ja, de zomertijd helpt dan wel echt om al eerder fatsoenlijk na werktijd nog even op de bike te kunnen springen.
Dus als je met de mountainbike gaat fietsen om 18h in de winter word je beboet?
Werktijd is dan in zekere zin dus een beperking, iig voor een aantal.
Dat aantal lijkt me nu echt heeeeeel klein.
Goed, ik zou alsnog een persoonlijke zomertijd invoeren en lekker om een uur of half 4 stoppen mochten we permanent wintertijd krijgen.
Waarom zomertijd? Louter voor dat fietsen?
Roenie schreef op zondag 10 maart 2019 @ 23:48:
[...]
Je golft dus inderdaad niet, anders zou je het begrijpen ;)
Dat het zo belangrijk is dat je dat boven iets beter voor de ganse maatschappij zet? Dat snap ik idd niet.

[ Voor 56% gewijzigd door k995 op 11-03-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
swhnld schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:51:
Volgens mij zijn we het allemaal eens dat de wisseling tussen zomer en wintertijd afgelopen moet zijn (of het nu is voor bioritme aanpassing, feit dat de bron energiebesparing niet waar is, ontlopen van kosten bij bedrijven om in de IT dit 2 keer per jaar door te voeren is), en loopt er nu alleen een discussie op welke tijd we het dan vast moeten zetten?
Nope, ik denk dat voor mij de huidige situatie de voorkeur heeft, echter voor anderen niet.

Sommigen willen full-time zomertijd, anderen full-time wintertijd en de rest will 50/50. Zijn er meer opties? ...behalve stapsgewijs het verschil in te voeren á la een kwartier per dag ofzo 8)7

Eigenlijk zouden we er een nieuwe poll voor moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

toolkist schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:19:
[...]

Je zou natuurlijk ook gewoon serieus kunnen antwoorden...
Eigenlijk vond ik het wel een gepast antwoord, een hoop argumenten die ik lees van de zomertijd voorstanderds zijn gebaseerd op het idee dat zonlicht een vereiste is voor hun bezigheden, maar al die bezigheden zijn met kunstmatig licht prima te doen.

Ik zie ook niet in waarom dat nodig is overigens, nu heb ik niet een super flexibele werkgever maar als ik een uurtje eerder begin mag ik ook gewoon een uurtje eerder weg, ook dan zou ik nog zonlicht mee kunnen pakken al zou ik toevallig tegen een bezigheid aan lopen die absoluut niet bij kunstmatig licht kan. Als dat er voor zorgt dat het gros van de bevolking een vast en natuurlijk ritme kunnen volgen (wat anders niet gaat omdat ze gedwongen worden), dan vind ik dat wel best.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nst6ldr schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:16:
Ik zie ook niet in waarom dat nodig is overigens, nu heb ik niet een super flexibele werkgever maar als ik een uurtje eerder begin mag ik ook gewoon een uurtje eerder weg
...
dat het gros van de bevolking een vast en natuurlijk ritme kunnen volgen (wat anders niet gaat omdat ze gedwongen worden)
Als je zelfs met een niet super-flexibele werkgever een uurtje eerder mag beginnen bij de overgang tussen zomer en winter, kan je dat uurtje ook gewoon inzetten om het verzetten van de klok te compenseren en zo een vast ritme te volgen?

Uiteindelijk hebben mensen met flexibele werkgevers sowieso geen probleem en mensen met inflexibele werkgevers wel, als ze het niet eens zijn met de gekozen tijden.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 11-03-2019 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
[...]

Eigenlijk vond ik het wel een gepast antwoord, een hoop argumenten die ik lees van de zomertijd voorstanderds zijn gebaseerd op het idee dat zonlicht een vereiste is voor hun bezigheden, maar al die bezigheden zijn met kunstmatig licht prima te doen.

Ik zie ook niet in waarom dat nodig is overigens, nu heb ik niet een super flexibele werkgever maar als ik een uurtje eerder begin mag ik ook gewoon een uurtje eerder weg, ook dan zou ik nog zonlicht mee kunnen pakken al zou ik toevallig tegen een bezigheid aan lopen die absoluut niet bij kunstmatig licht kan. Als dat er voor zorgt dat het gros van de bevolking een vast en natuurlijk ritme kunnen volgen (wat anders niet gaat omdat ze gedwongen worden), dan vind ik dat wel best.
Dat is natuurlijk kul. |:( Met daglicht kun je meer doen zonder gekke concessies te maken, een hele infrastructuur te bouwen voor licht of allerlei zaklampen mee te nemen... En ja, golfen is daar een voorbeeld van, maar ook fietsen, voetballen, een wandeling etc etc. Doodgewone activiteiten voor miljoenen mensen in de zomer...

Dit los van het verhaal van zomertijd ja of nee. ...alhoewel de klok aanpassen ook een grote concessie is natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:01:
Dat het zo belangrijk is dat je dat boven iets beter voor de ganse maatschappij zet? Dat snap ik idd niet.
Dat is gelukkig geen vereiste.

Zoveel mensen, zoveel wensen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
[...]

Idd "ik kan dan niet golfen het hele jaar door als IK zin erin heb" leuk argument maar maatschappelijk gezien is dat natuurlijk irrelevant.

Zoals steeds is het "ik wil nergens last van hebben" "NIMBY" housing die steeds normaler word in onze maatschappij.
Roenie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:26:
[...]
Dat is gelukkig geen vereiste.
Zoveel mensen, zoveel wensen :)
x
Ik denk toch echt dat de "ik wil zolang mogelijk kunnen golfen" menigte toch uiterst beperkt is om niet te zeggen compleet irrelevant in het hele debat. :)

[ Voor 21% gewijzigd door k995 op 11-03-2019 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:24:
[...]

Idd "ik kan dan niet golfen het hele jaar door als IK zin erin heb" leuk argument maar maatschappelijk gezien is dat natuurlijk irrelevant.

Zoals steeds is het "ik wil nergens last van hebben" "NIMBY" housing die steeds normaler word in onze maatschappij.

[...]

x
Ik denk toch echt dat de "ik wil zolang mogelijk kunnen golfen" menigte toch uiterst beperkt is om niet te zeggen compleet irrelevant in het hele debat. :)
Het is niet alleen golf natuurlijk, maar alles waarbij je graag zonlicht hebt later in de avond.

En jij kunt het egoistisch en onzin vinden dat mag. Andere mensen hechten wel aan zonlicht in de avond om activiteiten te ontplooien. De wensen van de burger zijn definitie onderdeel van het maatschappelijke debat. Jij vindt dat irrelevant, maar het is voor veel mensen juist heel relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Met ongeveer de helft van de mensen die het liefst permanent wintertijd heeft en de andere helft die het liefst permanent zomertijd heeft, lijkt mij in het kader van het poldermodel de beste consensus om de gevolgde tijd elk half jaar te wisselen zodat beide groepen zich deels gehoord voelen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
Zou het poldermodel dan niet eerder uitkomen op GMT+01:30? Dan zijn beide groepen niet gelukkig ;)

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Póg mo Thóin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:23:
[...]

Dat is natuurlijk kul. |:( Met daglicht kun je meer doen zonder gekke concessies te maken, een hele infrastructuur te bouwen voor licht of allerlei zaklampen mee te nemen... En ja, golfen is daar een voorbeeld van, maar ook fietsen, voetballen, een wandeling etc etc. Doodgewone activiteiten voor miljoenen mensen in de zomer...

Dit los van het verhaal van zomertijd ja of nee. ...alhoewel de klok aanpassen ook een grote concessie is natuurlijk...
Je kan het kul noemen en met een emoji insinueren dat ik een mongool ben, maar mijn inziens zou je de standaard (lees: richtlijn) willen toespitsen op datgene wat gezonder is. Vooralsnog resulteert wetenschap ten gunste van regelmaat. Als je kiest om daar van af te wijken dan is die vrijheid er gewoon. Het zou niet zo moeten zijn dat ik regelingen moet treffen om een gezond ritme te hanteren omdat jij vind dat golfen bij kunstmatig licht niet de ultieme ervaring biedt. En dat terzijde, doe je dat iedere avond?

Als ik een gewoonte heb waarvan bekend is dat het ongezonde bijwerkingen heeft, en er worden regels aangepast/toegepast waarmee dat lastiger word gemaakt doch de gezondheid van de gemiddelde burger wel ten goede komt, zou het dan niet hypocriet zijn van mij om de hakken in het zand te gaan zetten? Persoonlijk heb ik wel een aantal van die voorkeuren/hobby's waarbij ik - ten gunste van de maatschappij - verschillende papieren tijgers te lijf moet gaan. Vind ik prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nst6ldr schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:03:
[...]

En dat terzijde, doe je dat iedere avond?
En dat is een argument omdat je voortaan per dag kunt kiezen of het zomertijd of wintertijd is?

Zijn er überhaupt wel onderzoeken geweest naar hoe de levenswijze wordt als het voortaan altijd wintertijd is? Ik noem maar een paar effecten, eerder wakker worden door het zonlicht en daardoor minder slapen, 's avonds niet of minder activiteiten kunnen ontplooien, eerder donker dus meer ongevallen vanwege duisternis?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom wordt dat argument van "niet of minder activiteiten" altijd aangehaald in deze discussie?

Stoppen mensen met zijn of haar hobby's/activiteiten in de winter?

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 11-03-2019 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Van mij mag de tijd blijven van nu. Ik zit niet te wachten op 'weer' een aanpassing.
(dus niet eind maart de klok uur vooruit)

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 11-03-2019 13:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Maasluip schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:07:
[...]

En dat is een argument omdat je voortaan per dag kunt kiezen of het zomertijd of wintertijd is?

Zijn er überhaupt wel onderzoeken geweest naar hoe de levenswijze wordt als het voortaan altijd wintertijd is? Ik noem maar een paar effecten, eerder wakker worden door het zonlicht en daardoor minder slapen, 's avonds niet of minder activiteiten kunnen ontplooien, eerder donker dus meer ongevallen vanwege duisternis?
Dit is juist het probleem. Wintertijd is altijd al de "normale" tijd geweest die men hier volgde.
En ja, studies tonen aan dat dichter naar de normale biologisch ritmes gaan beter is.

Je kan trager rijden in het donker je kan niet je bioritme aanpassen naar een niet natuurlijk tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Roenie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:35:
[...]
Het is niet alleen golf natuurlijk, maar alles waarbij je graag zonlicht hebt later in de avond.
Dat snap ik gerust echt wel, maar hoe doe je dat doorheen het jaar? Immers met gelijk welke tijd zonsop en ondergang schommelt sterk.
En jij kunt het egoistisch en onzin vinden dat mag. Andere mensen hechten wel aan zonlicht in de avond om activiteiten te ontplooien. De wensen van de burger zijn definitie onderdeel van het maatschappelijke debat. Jij vindt dat irrelevant, maar het is voor veel mensen juist heel relevant.
Jouw voorbeeld was irrelevant, en idd mensen zuchten en denken soms niet langer na dan hun neus lang is.
De wetenschap is er redelijk eenduidig is: wintertijd is beter voor de bevolking qua gezondheid. De nadelen van wintertijd kan je veel makkelijker opvangen .

Ik zou zeggen dat als de politiek een beslissing moet nemen dat toch de belangrijkste criteria is. Naturlijk politic kennen is het eerder plat populisme en de roep van "ja maar mijn terrasje/golfterrein om 22h is dan in het donker" is toch zo makkelijk om te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ArcticWolf schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:34:
Waarom wordt dat argument van "niet of minder activiteiten" altijd aangehaald in deze discussie?

De activiteit "lekker 's avonds buiten zitten" stop ik meestal wel in de winter, ja.
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:46:
De wetenschap is er redelijk eenduidig is: wintertijd is beter voor de bevolking qua gezondheid.
Beter dan een permanente zomertijd of beter dan de klok verzetten? Die laatste vergelijking lijkt me echt verrekte lastig te maken, omdat de effecten op de gezondheid van avondzon en de klok verzetten zo ontzettend verschillend zijn.

Dat de ochtendlicht in ieder geval 's winters wel erg belangrijk is, lijkt mij ook wel duidelijk als een paal boven water staan als argument tegen een permanente zomertijd.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 11-03-2019 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Dit is juist het probleem. Wintertijd is altijd al de "normale" tijd geweest die men hier volgde.
En ja, studies tonen aan dat dichter naar de normale biologisch ritmes gaan beter is.
Alleen is onze levenswijze niet gerelateerd aan het biologische ritme. Het biologische ritme is om wakker te worden en op te staan als het licht wordt en naar bed te gaan en te gaan slapen als het donker wordt. Dat doen wij niet. Wij gaan om 8 uur 's morgens naar het werk, of het nu licht is of niet. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de start van hun werkdag laten afhangen aan hoe laat het licht wordt. Dat is totaal anders dan de pre-geïndustrialieerde wereld waar de klok niet verzet werd.

Ook zeggen dat wintertijd de tijd is die we altijd volgden is niet echt correct. Vroeger waren er zelfs klokken die 12 uur dag en 12 uur nacht hadden, waarbij naar gelang de seizoenen de lengte van de uren varieerde.
Zomertijd (met verschuiven van de klok) is al een eeuw in zwang waarbij wij in Europa al 40-45 jaar lang onafgebroken de klok verzetten. Hoe kun je dan een onderzoek doen naar wat het effect is van de klok niet verzetten en vooral de effecten van het vroeger wakker worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Maasluip schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:11:
Ook zeggen dat wintertijd de tijd is die we altijd volgden is niet echt correct.
Het is eerder echt niet correct. Er is herhaaldelijk gewisseld tussen zomer- en wintertijd, en intussen verschoven de tijdzones ook een aantal keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
bwerg schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:03:
Beter dan een permanente zomertijd of beter dan de klok verzetten? Die laatste vergelijking lijkt me echt verrekte lastig te maken, omdat de effecten op de gezondheid van avondzon en de klok verzetten zo ontzettend verschillend zijn.
Het nadeel van de klok verzetten is die periode dat mensen zich aanpassen. Dat kan je gewoonweg niet vermijden. Terwijl de nadelen van wintertijd: vroeger donker met een extra gevaar op de wegen wel op te lossen zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:03:
[...]

Je kan het kul noemen en met een emoji insinueren dat ik een mongool ben, maar mijn inziens zou je de standaard (lees: richtlijn) willen toespitsen op datgene wat gezonder is. Vooralsnog resulteert wetenschap ten gunste van regelmaat. Als je kiest om daar van af te wijken dan is die vrijheid er gewoon. Het zou niet zo moeten zijn dat ik regelingen moet treffen om een gezond ritme te hanteren omdat jij vind dat golfen bij kunstmatig licht niet de ultieme ervaring biedt. En dat terzijde, doe je dat iedere avond?

Als ik een gewoonte heb waarvan bekend is dat het ongezonde bijwerkingen heeft, en er worden regels aangepast/toegepast waarmee dat lastiger word gemaakt doch de gezondheid van de gemiddelde burger wel ten goede komt, zou het dan niet hypocriet zijn van mij om de hakken in het zand te gaan zetten? Persoonlijk heb ik wel een aantal van die voorkeuren/hobby's waarbij ik - ten gunste van de maatschappij - verschillende papieren tijgers te lijf moet gaan. Vind ik prima!
Je bent wel heel erg gefixeerd op golf. Zie je alle andere punten niet in? Negeer je expres alle andere commentaren van de anderen?

En met die emo insinueer ik helemaal niets over jou. Met die emoji laat ik zien dat de redenering die je aanhaalt voor mij voelt alsof ik mijn spreekwoordelijke hoofd tegen een muur te lopen aka het onmogelijke tracht te bereiken. Ietwat hyperbolisch uiteraard.

Maar goed, ik snap jouw punten ook wel hoor. Ik zie ook wel in dat de klok aanpassen kosten heeft. Maar die wegen niet tegen de baten op voor mij en velen anderen. Voor jou dus niet. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:34:

Ja. Ik ga met dit weer er niet elke dag op uit om een rondje te fietsen. Ook in de tuin werken is niet echt een activiteit die ik in de winter doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Alleen is onze levenswijze niet gerelateerd aan het biologische ritme. Het biologische ritme is om wakker te worden en op te staan als het licht wordt en naar bed te gaan en te gaan slapen als het donker wordt. Dat doen wij niet. Wij gaan om 8 uur 's morgens naar het werk, of het nu licht is of niet. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die de start van hun werkdag laten afhangen aan hoe laat het licht wordt. Dat is totaal anders dan de pre-geïndustrialieerde wereld waar de klok niet verzet werd.
Idd echter is er wel een verschil in hoe dicht dat je dit benaderd. Nu al hanteren we een tijd die afwijkt zomertijd zou die afwijking groter maken tesamen met de nadelige gevolgen.
Ook zeggen dat wintertijd de tijd is die we altijd volgden is niet echt correct.
We volgden grosso modo meestal hoogste punt zon=middag en voor be/nl is dat ongeveer UTC .
Hoe kun je dan een onderzoek doen naar wat het effect is van de klok niet verzetten en vooral de effecten van het vroeger wakker worden?
Ga gerust nahoren bij de mensen die dergelijke studies doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:03:...En dat terzijde, doe je dat iedere avond?...
Je richt je niet op mij maar een antwoord op deze vraag van mijn kant: gemiddeld 4/5 van de 7 dagen. In de lente en vroege herfst voornamelijk 9 holes en in de zomer meestal 18 holes. Omdat je dan de tijd hebt om die alle 18 te spelen.
...Als ik een gewoonte heb waarvan bekend is dat het ongezonde bijwerkingen heeft, en er worden regels aangepast/toegepast waarmee dat lastiger word gemaakt doch de gezondheid van de gemiddelde burger wel ten goede komt, zou het dan niet hypocriet zijn van mij om de hakken in het zand te gaan zetten? Persoonlijk heb ik wel een aantal van die voorkeuren/hobby's waarbij ik - ten gunste van de maatschappij - verschillende papieren tijgers te lijf moet gaan. Vind ik prima!
Er zijn twee kanten: gevolgen hele populatie en gevolgen voor mij. Dat ik aan mijn eigen wensen denk en niet aan de gevolgen voor de gehele populatie is niet hypocriet, maar egoïstisch. Of beter, dat is het leven. De mens kiest vaak voor zaken waar hij of zij beter van wordt, ook al heeft het nadelige effecten op anderen. Sterker nog, dat geldt bij heel veel dingen die je iedere dag doet.
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:46:
Dat snap ik gerust echt wel, maar hoe doe je dat doorheen het jaar? Immers met gelijk welke tijd zonsop en ondergang schommelt sterk.

[...]

Jouw voorbeeld was irrelevant, en idd mensen zuchten en denken soms niet langer na dan hun neus lang is.
De wetenschap is er redelijk eenduidig is: wintertijd is beter voor de bevolking qua gezondheid. De nadelen van wintertijd kan je veel makkelijker opvangen .

Ik zou zeggen dat als de politiek een beslissing moet nemen dat toch de belangrijkste criteria is. Naturlijk politic kennen is het eerder plat populisme en de roep van "ja maar mijn terrasje/golfterrein om 22h is dan in het donker" is toch zo makkelijk om te volgen.
Je kunt golfen tot zonsondergang. De laatste tijd waarop je een ronde kunt lopen verandert dan ook door het jaar heen. Ik golf trouwens niet in de winter.

Mijn voorbeeld is trouwens niet irrelevant. Het is voor mij namelijk een belangrijke reden om voor zomertijd te kiezen. Uiteraard begrijp ik dat mijn persoonlijke overwegingen voor anderen niet relevant zijn en de politiek zal daar niets mee doen, maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat ze irrelevant zijn. Dat de politiek zich laat leiden door de wetenschappelijke kant lijkt mij 'zonneklaar' alleen dat wil niet zeggen dat voorkeuren geen plaats hebben in een discussie.

Voor de duidelijkheid: mijn mening is gebaseerd op mijn voorkeuren, niet op de gezondheid van een hele populatie. Als het de wintertijd wordt kan ik dat niet veranderen en zal ik mij aan moeten passen. Als er een referendum komt dan sta ik als eerste in het stemhokje om voor zomertijd te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:34:
[...]
Het nadeel van de klok verzetten is die periode dat mensen zich aanpassen. Dat kan je gewoonweg niet vermijden.
Ja, en hoe verhoudt dat nadeel zich tot de voordelen van een uur langer licht 's avonds?

Je schermt met onderzoek, maar het lijkt me sterk dat een serieuze wetenschapper het éne strikt belangrijker dan het andere zal noemen omdat het totaal verschillende effecten geeft. Namelijk een eenmalige kleine jetlag voor een deel van de bevolking tegenover langdurig extra licht in avondactiviteiten.

Dat verschil is eenduidiger bij winter- tegenover zomertijd.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 11-03-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:26
[...]

Ook zeggen dat wintertijd de tijd is die we altijd volgden is niet echt correct. Vroeger waren er zelfs klokken die 12 uur dag en 12 uur nacht hadden, waarbij naar gelang de seizoenen de lengte van de uren varieerde.
Zomertijd (met verschuiven van de klok) is al een eeuw in zwang waarbij wij in Europa al 40-45 jaar lang onafgebroken de klok verzetten. Hoe kun je dan een onderzoek doen naar wat het effect is van de klok niet verzetten en vooral de effecten van het vroeger wakker worden?
Edit: sorry niet goed gelezen. Je geeft hetzelfde aan.

Tussen 1945 en 1977 werd de klok niet verzet.

De zomertijd zoals we die nu kennen in Nederland en België is ingevoerd in 1977. Daarvoor werd alleen tussen 1916 en 1945 de klok verzet.

Wikipedia: Zomertijd

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:34:
[...]
Het nadeel van de klok verzetten is die periode dat mensen zich aanpassen. Dat kan je gewoonweg niet vermijden. Terwijl de nadelen van wintertijd: vroeger donker met een extra gevaar op de wegen wel op te lossen zijn .
Wat mij betreft is het grootste nadeel van permanent wintertijd dat in de zomer om kwart over 4 de zon al op zou gaan en het nog eens een uurtje eerder al licht begint te worden. Dat is echt werkelijk belachelijk vroeg en als je het al hebt over slaapritmes enorm verstorend.

Nu kun je natuurlijk zeggen dat goede gordijnen veel oplossen, maar dat geld net zozeer voor het licht in de avond.

Daarentegen, in de winter is het doorgaans nog donker als ik moet opstaan en een hele tijd nog donker als ik op het werk (en vele andere mensen) kom. Al is het dan een uur later pas licht, dat maakt mij niets uit. Aan de andere kant, als het in het de winter nog licht is als ik (en vele andere mensen) naar huis ga dan zou ik dat zeer fijn vinden. Wat zonlicht meepakken na de hele dag binnen te hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
GH45T schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:53:
[...]

Wat mij betreft is het grootste nadeel van permanent wintertijd dat in de zomer om kwart over 4 de zon al op zou gaan en het nog eens een uurtje eerder al licht begint te worden. Dat is echt werkelijk belachelijk vroeg en als je het al hebt over slaapritmes enorm verstorend.

Nu kun je natuurlijk zeggen dat goede gordijnen veel oplossen, maar dat geld net zozeer voor het licht in de avond.
De invloed van schemering/donker op het in slaap vallen is heel moeilijk te simuleren.

Het lijkt me gemakkelijker om 's ochtend de gordijnen dicht te houden als je wilt slapen.
Daarentegen, in de winter is het doorgaans nog donker als ik moet opstaan en een hele tijd nog donker als ik op het werk (en vele andere mensen) kom. Al is het dan een uur later pas licht, dat maakt mij niets uit. Aan de andere kant, als het in het de winter nog licht is als ik (en vele andere mensen) naar huis ga dan zou ik dat zeer fijn vinden. Wat zonlicht meepakken na de hele dag binnen te hebben gezeten.
Als je niet of minder afhankelijk bent van daglicht voor je werk is dat inderdaad te verkiezen. Ben je wel afhankelijk van daglicht voor je werk dan kun je in de winter pas heel laat beginnen met UTC+2.

Met UTC+1 heb jij de keuze om structureel een uur eerder te beginnen. Dat levert jou het hele jaar door, aan het einde van de dag, een uur meer daglicht op. Zal wel flexibiliteit/creativiteit van werknemers/werkgevers vragen.

Nu doe je de hierboven beschreven aanpassing feitelijk al 1x per jaar (bij verzetten klok in het voorjaar). Bij permanent UTC+1 hoef je die jaarlijkse aanpassing niet meer te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 11-03-2019 16:15 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:12:

Met UTC+1 heb jij de keuze om structureel een uur eerder te beginnen. Dat levert jou het hele jaar door, aan het einde van de dag, een uur meer daglicht op. Zal wel flexibiliteit/creativiteit van werknemers/werkgevers vragen.
Is dat niet een groot struikelpunt in de praktijk voor de meeste werknemers/werkgevers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
bwerg schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:13:
[...]

Ja, en hoe verhoudt dat nadeel zich tot de voordelen van een uur langer licht 's avonds?

Je schermt met onderzoek, maar het lijkt me sterk dat een serieuze wetenschapper het éne strikt belangrijker dan het andere zal noemen omdat het totaal verschillende effecten geeft. Namelijk een eenmalige kleine jetlag voor een deel van de bevolking tegenover langdurig extra licht in avondactiviteiten.

Dat verschil is eenduidiger bij winter- tegenover zomertijd.
Lees gerust zelf :

https://www.vrt.be/vrtnws...ruur-beter-af-zeggen-vie/

Ze geven elk uitleg in hun eigen veld en hun persoonlijke voorkeur.
Roenie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:01:
Je kunt golfen tot zonsondergang. De laatste tijd waarop je een ronde kunt lopen verandert dan ook door het jaar heen. Ik golf trouwens niet in de winter.
Wat is het probleem dan? Buiten de winter is het toch lang genoeg zonlicht om dat te kunnen doen?
Mijn voorbeeld is trouwens niet irrelevant. Het is voor mij namelijk een belangrijke reden om voor zomertijd te kiezen. Uiteraard begrijp ik dat mijn persoonlijke overwegingen voor anderen niet relevant zijn en de politiek zal daar niets mee doen, maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat ze irrelevant zijn. Dat de politiek zich laat leiden door de wetenschappelijke kant lijkt mij 'zonneklaar' alleen dat wil niet zeggen dat voorkeuren geen plaats hebben in een discussie.
En wat denk je zelf is het belangrijkste voor de politiek die naar het algemeen belang van de burgers moet kijken?
GH45T schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:53:
[...]

Zomertijd is het vanaf 17h30 meeste mesnen staan toch echt mar een pak later op, licht is het dus zowieso.

In tegenstelling tot dat bij zomeruur word het pas licht tegen 10h smorgens, wat echt wel heel laat is.
Wel jij bent niet de enige en bijvoobreeld scholen hebben veel meer baat met licht vaanf 8-8h30 ind e winter (omdat ze dan veel op pad zijn en veel zichtbaarder zijn) dan dat het tot 9-9h30 donker blijft want dan is de school wel al volop bezig en moeten ze dus lange tijd in het donker naar school.

Maar idd s'avonds is het dan maar licht tot 17-18h wat te vroeg is voor velen die werken en die daarna nog wat zonlicht willen. Echter zie ik toch heel weinig mensen op terras of wandelen hoor in de winter. :)

[ Voor 68% gewijzigd door k995 op 11-03-2019 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Zie jij in waarom mensen een langere avond met meer daglicht fijner zouden vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:36:
...
Wat is het probleem dan? Buiten de winter is het toch lang genoeg zonlicht om dat te kunnen doen?...
Bij een ronde ben je zo een kleine 3,5-4 uur bezig. In de lente ga ik daarvoor al eerder van mijn werk.
...En wat denk je zelf is het belangrijkste voor de politiek die naar het algemeen belang van de burgers moet kijken?
Dat is vragen naar de bekende weg en geef ik notabene in die posting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Póg mo Thóin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:27:
[...]

Is dat niet een groot struikelpunt in de praktijk voor de meeste werknemers/werkgevers?
Dat zou best wel eens kunnen. We zitten erg vast in bepaalde denkpatronen, dat zie je ook in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Póg mo Thóin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:43:
Zie jij in waarom mensen een langere avond met meer daglicht fijner zouden vinden?
Tuurlijk alleen lijkt me dat meestal iets als toen we verhuisde naar een kleiner dorp en mijn vrouw opmerkte dat "het toch erg was dat de winkels hier voor 20h sluiten" waarop ik opmerkte "we gaan nooit winkelen na 20h".

"zomer" en "langer licht" "terrasje doen" klinkt gewoon beter voor de meeste of ze dat nu doen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:54:
[...]

Dat zou best wel eens kunnen. We zitten erg vast in bepaalde denkpatronen, dat zie je ook in dit topic.
:Y Maar niet alleen denkpatronen, toch?
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:59:
[...]

Tuurlijk alleen lijkt me dat meestal iets als toen we verhuisde naar een kleiner dorp en mijn vrouw opmerkte dat "het toch erg was dat de winkels hier voor 20h sluiten" waarop ik opmerkte "we gaan nooit winkelen na 20h".

"zomer" en "langer licht" "terrasje doen" klinkt gewoon beter voor de meeste of ze dat nu doen of niet.
Ik winkel juist veel na 20h en doe in de zomer juist veel 's avonds.

Dus ik denk dat we gewoon allemaal inherent anders zijn en andere voorkeuren hebben. alsof dat nieuws is...

Echt zo'n gevalletje waar de minderheid maar moet conformeren aan de meerderheid. Ik ben benieuwd hoe mensen hierover zouden stemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er verandert ook niets aan de discussie hier de afgelopen x pagina's.
Het is wachten op meer nieuws van de regering en uit Brussel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:36:
[...]

Lees gerust zelf :

https://www.vrt.be/vrtnws...ruur-beter-af-zeggen-vie/

Ze geven elk uitleg in hun eigen veld en hun persoonlijke voorkeur.
Het effect op gezondheid bij het verzetten van de klok, dat is duidelijk. Maar minder impulsaankopen op voedsel en brandstof benoemt de econoom als nadeel, dat lijkt mij nou eigenlijk geen nadeel (en ik probeer hier niet te cherry-picken omdat het niet met mijn persoonlijke mening strookt, maar daar komt 'ie echt letterlijk zelf mee).

Verder wordt gezegd dat een half miljard dollar besparen in de VS veel geld is, maar dat 2,6 euro op je energierekening verwaarloosbaar is. Omgerekend naar de besparing voor alle huishoudens in de VS samen is dat een besparing van 400 miljoen dollar, dus dat lijkt me ook een beetje selectief in de argumenten (waar ik dan niet in meereken dat energie in de VS mogelijk goedkoper is dan hier, maar goed, ze noemen de cijfers van het ene alleen in België en van het andere in de VS).

Ik ben me ervan bewust dat een meerderheid waarschijnlijk voor permanente wintertijd is, hoor. Maar de voors en tegens vallen deels wel gewoon tegen elkaar weg.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 11-03-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
bwerg schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:16:
[...]

Het effect op gezondheid bij het verzetten van de klok, dat is duidelijk. Maar minder impulsaankopen op voedsel en brandstof benoemt de econoom als nadeel, dat lijkt mij nou eigenlijk geen nadeel (en ik probeer hier niet te cherry-picken omdat het niet met mijn persoonlijke mening strookt, maar daar komt 'ie echt letterlijk zelf mee).

Verder wordt gezegd dat een half miljard dollar besparen in de VS veel geld is, maar dat 2,6 euro op je energierekening verwaarloosbaar is. Omgerekend naar de besparing voor alle huishoudens in de VS samen is dat een besparing van 400 miljoen dollar, dus dat lijkt me ook een beetje selectief in de argumenten (waar ik dan niet in meereken dat energie in de VS mogelijk goedkoper is dan hier, maar goed, ze noemen de cijfers van het ene alleen in België en van het andere in de VS).
Je haalt zaken door elkaar. Die economist spreekt van half miljard voor de VS (en ja minder aankopen voor een economist is slechter elk zijn expertise). Die 2.6 komt van essent en is voor belgie. AL die staan ook los van elkaar.
Ik ben me ervan bewust dat een meerderheid waarschijnlijk voor permanente wintertijd is, hoor. Maar de voors en tegens vallen deels wel gewoon tegen elkaar weg.
Integendeel meerderheid is voor zomer, wie wil er immers niet altijd zomer? En neen de voordelen van winteruur zijn duidelijk: gezonder & veiliger echter ten kostte van wat sommige hier al opgemerkt hebben: minder tijd om te golfen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:52:

Integendeel meerderheid is voor zomer, wie wil er immers niet altijd zomer? En neen de voordelen van winteruur zijn duidelijk: gezonder & veiliger echter ten kostte van wat sommige hier al opgemerkt hebben: minder tijd om te golfen bijvoorbeeld.
Het is kennelijk niet duidelijk. In welk opzicht is zonsopgang om 4 uur meer bevordelijk voor mijn gezondheid dan zonsopgang om 5 uur?

Daar waar we het over ééns zijn is dat de omschakeling van wintertijd naar zomertijd en vice versa een gewenningsperiode heeft. Daarna is het gewoon gelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Póg mo Thóin op 11-03-2019 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:52:
[...]

Je haalt zaken door elkaar. Die economist spreekt van half miljard voor de VS (en ja minder aankopen voor een economist is slechter elk zijn expertise). Die 2.6 komt van essent en is voor belgie. AL die staan ook los van elkaar.
Dat gaf ik al aan, en ik moet het ook maar doen met de cijfers die die experts geven - ik kan zelf moeilijk de cijfers van de economische schade in België aanvullen. In ieder geval liggen de economische schade en de energiebesparing die in dat artikel genoemd worden in dezelfde orde van grootte, en wordt het ene uitgebreid besproken als groot voordeel, en wordt het andere weggezet als verwaarloosbaar.
Integendeel meerderheid is voor zomer, wie wil er immers niet altijd zomer?
Als dat de argumentatie is wil je dus niet altijd zomertijd want om altijd zomertijd te willen moet je ten eerste snappen wat zomertijd is. :P Er is hier al besproken dat veel van dat soort enquetes de plank misslaan vanwege een onduidelijke uitleg of verwoording.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik was die hitte afgelopen zomer wel beu na een tijd hoor... voelde gewoon niet meer "natuurlijk" op 1 of andere manier (ja als Nederlander heb je altijd wel wat te zeiken :P )

Maar dat heeft niks met deze discussie te maken.

Geef mij maar permanent wintertijd :Y)
Maasluip schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:41:
[...]

Ja. Ik ga met dit weer er niet elke dag op uit om een rondje te fietsen. Ook in de tuin werken is niet echt een activiteit die ik in de winter doe.
bwerg schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:03:
[...]

De activiteit "lekker 's avonds buiten zitten" stop ik meestal wel in de winter, ja.
Dat heeft toch niks met de wintertijd te maken... maar alleen met de winter zelf :?

Ik rij paard en dat doe ik zowel in de zomer als in de winter en met dit weer is het ook kut met peren, maar dat ligt niet aan de wintertijd of dat het donker is.
Als het stortregent in de zomer is het net zo vervelend om iets buiten te doen.

Overigens vind ik (mening :p ) het juist lekker om 's avonds in het donker te zitten op het terras/balkon in de zomer.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 12-03-2019 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:34:

Dat heeft toch niks met de wintertijd te maken... maar alleen met de winter zelf :?
Ja, maar met zomertijd kun je een uur langer doorgaan met wat je doet. Ik ben regelmatig 's avonds nog bezig in de tuin, ideaal karweitje voor de avond. Nu heb je dan al vanaf eind maart een uur extra om dat te doen. Dik 200 uur extra die je in de avond buiten kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Waarom is deze discussie opeens zo groots? Enkele jaren terug hoorde je er niemand over, en nu is het opeens de nieuwe Zwarte Pietdiscussie. How come?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Póg mo Thóin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:05:
[...]

Het is kennelijk niet duidelijk. In welk opzicht is zonsopgang om 4 uur meer bevordelijk voor mijn gezondheid dan zonsopgang om 5 uur?
Want bij winteruur komt de zon altijd op om 4h?
En wat mag het dan worden? De Volder gaat voor de wintertijd, omdat we het best zo dicht mogelijk bij de zonnetijd blijven - bij wintertijd lopen we maar 1 uur voor op de zonnetijd, bij zomertijd 2 uur. Ook is het belangrijk dat we 's morgens veel licht hebben, en bij de omschakeling naar de zomertijd blijft het 's morgens net een uur langer donker.

"Biologisch gezien is het beter dat we meteen na het opstaan licht hebben, om het best te functioneren. Het is ook zo dat we het meest gevoelig zijn voor licht in de eerste uren van de dag, dus hoe meer licht we dan gehad hebben, hoe beter we 's avonds zullen kunnen slapen. Het omgekeerde zien we trouwens ook: hoe langer we 's avonds in (al dan niet fel) licht blijven, hoe moeilijker we algemeen gezien inslapen."
Dat heeft te maken met de aanmaak van melatonine, het hormoon dat je slaperig maakt, zegt De Volder. De wintertijd houden, betekent dat we 's morgens vroeger licht hebben, en dus meteen een lichtbad krijgen om de slaperigheid te verdrijven. Tegelijk betekent het dat we in de zomer beter zullen inslapen: we hebben 's morgens meer en intenser licht gehad, en 's avonds valt de duisternis een uur vroeger in dan nu, wat betekent dat ons lichaam sneller kan beginnen met de productie van melatonine.
Het is dus een voordeel voor elkeen die anders nog in het donker zou wakker worden omdat bij zomeruur de zon zo laat opkomt als 9h45 .
Daar waar we het over ééns zijn is dat de omschakeling van wintertijd naar zomertijd en vice versa een gewenningsperiode heeft. Daarna is het gewoon gelijk.
Idd vandaar dat men dit wisselen wil afschaffen om die verandering en gewinning en problemen van die periode te vermijden.
bwerg schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:05:
[...]

Dat gaf ik al aan, en ik moet het ook maar doen met de cijfers die die experts geven - ik kan zelf moeilijk de cijfers van de economische schade in België aanvullen. In ieder geval liggen de economische schade en de energiebesparing die in dat artikel genoemd worden in dezelfde orde van grootte, en wordt het ene uitgebreid besproken als groot voordeel, en wordt het andere weggezet als verwaarloosbaar.
Door 2 verschillende personen je kan niet zomaar doen alsof dat door dezelfde gezegd word.

De argumenten voor winteruur zijn redelijk duidelijk van die experten imho.
Als dat de argumentatie is wil je dus niet altijd zomertijd want om altijd zomertijd te willen moet je ten eerste snappen wat zomertijd is. :P Er is hier al besproken dat veel van dat soort enquetes de plank misslaan vanwege een onduidelijke uitleg of verwoording.
Eerder vanwege dat de mensne geen idee hebben wat het inhoud en dus maar voor "zomer" en zon kiezen ipv winter en kou.

Maar het is wel daar waar politici naar kijken .

[ Voor 25% gewijzigd door k995 op 12-03-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
In de zomer wel, dus hoe is 4 uur beter voor mijn gezondheid dan 5 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

k995 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:02:
Door 2 verschillende personen je kan niet zomaar doen alsof dat door dezelfde gezegd word.

De argumenten voor winteruur zijn redelijk duidelijk van die experten imho.
Als het argument van economische schade voor het afschaffen pleit, dan pleit het argument van energiebesparing met een vergelijkbaar bedrag simpelweg tegen. Dat de ene expert de bedragen wel significant vindt en de ander niet hangt niet af van expertise, maar van subjectiviteit.

Maar nogmaals: de argumenten die overeind staan zijn duidelijk, hoor. Het is een mooie mix van (deels lastig vergelijkbare) onderbouwingen, en meningen (die, zoals je al aangaf, soms gebaseerd zijn op slecht begrip). Oftewel een vreselijk onderwerp om een beslissing over te nemen. :+

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 12-03-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Póg mo Thóin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:15:
In de zomer wel, dus hoe is 4 uur beter voor mijn gezondheid dan 5 uur?
Omdat in de zomer de zon 's ochtends niet alleen eerder op komt, maar 's avonds ook eerder onder gaat. Doordat de zon eerder onder gaat, val je gemakkelijker in slaap en kun je 's ochtends gemakkelijker je nest uit.

Tijdstip van zonsopkomst is veel minder bepalend, zolang het maar licht is of zo snel mogelijk licht wordt als je opstaat. Want ook later licht worden in de winter bij UTC+2 kan schadelijke effecten hebben voor de gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:21
Zijn de meningen ook verdeeld over. Als ik tijdens mijn pauze nu niet buiten loop doe ik ook bijna geen vitamine D op. Achter glas lukt dat in ieder geval niet. Want bij aankomst en bij vertrek is het alweer donker.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Daniel. schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:34:
Zijn de meningen ook verdeeld over. Als ik tijdens mijn pauze nu niet buiten loop doe ik ook bijna geen vitamine D op. Achter glas lukt dat in ieder geval niet. Want bij aankomst en bij vertrek is het alweer donker.
Het gaat ook niet over vitamine D. Het gaat over je slaap/waakritme. Lichtintensiteit heeft daar een grote invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:21
Joris748 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:37:
[...]

Het gaat ook niet over vitamine D. Het gaat over je slaap/waakritme. Lichtintensiteit heeft daar een grote invloed op.
Wel voor de gezondheid. Indirect zeker wel.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Daniel. schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:37:
[...]

Wel voor de gezondheid. Indirect zeker wel.
Zoals je zelf al aangeeft, heb je in de winter sowieso onvoldoende vitamine D aanmaak. Tenzij je overdag naar buiten gaat.

Hier heeft UTC+1 of UTC+2 veel minder of misschien wel helemaal geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
bwerg schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:15:
Maar nogmaals: de argumenten die overeind staan zijn duidelijk, hoor. Het is een mooie mix van (deels lastig vergelijkbare) onderbouwingen, en meningen (die, zoals je al aangaf, soms gebaseerd zijn op slecht begrip). Oftewel een vreselijk onderwerp om een beslissing over te nemen. :+
Ik vind van wel hoor, zowel qua gezondheid als economisch zijn de argumenten voor winteruur duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:48:
[...]

Ik vind van wel hoor, zowel qua gezondheid als economisch zijn de argumenten voor winteruur duidelijk.
Je zegt steeds dat zaken duidelijk zijn. Als ze zo duidelijk waren dan zaten we hier niet.
Joris748 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:26:
[...]

Omdat in de zomer de zon 's ochtends niet alleen eerder op komt, maar 's avonds ook eerder onder gaat. Doordat de zon eerder onder gaat, val je gemakkelijker in slaap en kun je 's ochtends gemakkelijker je nest uit.

Tijdstip van zonsopkomst is veel minder bepalend, zolang het maar licht is of zo snel mogelijk licht wordt als je opstaat. Want ook later licht worden in de winter bij UTC+2 kan schadelijke effecten hebben voor de gezondheid.
Het zal wel kloppen dat men makkelijker in slaap valt als het donkerder is. Echter, ik slaap nog niet om 9 uur...
Dus voor mij, en met mij vele anderen, zijn die paar weken van het jaar dat de zon onder gaat om 10 uur geen enkel probleem.

Ik zet even de pros en cons van het huidige systeem voor mij op een rijtje:
Pro - 's Avonds meer licht in de zomer en dus meer gelegenheid voor recreatie
Pro - Meer daglicht = meer vitamine D
Pro - 's Ochtends langer donker in de zomer zorgt dat ik langer kan slapen
Pro - Vogeltjes maken een uur later herrie :P Ik vind het een mooi geluid maar heb het liever een uur later
Pro - Minder rijden in schemering
Pro - 's Ochtends meer licht in de winter
Con - 's Avonds minder licht in de winter
Con - Tijdelijk verstoord circadiaan/slaap ritme (2 keer per jaar) en de mogelijke gezondheidsissues daarvan
Con - Klok verzetten kost tijd, kan voor verwarring zorgen, etc.

Wat betreft de con van minder licht in de avond in de winter, tja, het is of later licht of eerder donker...

Er zijn neem ik aan nog een aantal cons die ik vergeet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Póg mo Thóin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:55:
[...]

Je zegt steeds dat zaken duidelijk zijn. Als ze zo duidelijk waren dan zaten we hier niet.

[...]

Het zal wel kloppen dat men makkelijker in slaap valt als het donkerder is. Echter, ik slaap nog niet om 9 uur...
Dus voor mij, en met mij vele anderen, zijn die paar weken van het jaar dat de zon onder gaat om 10 uur geen enkel probleem.
In slaap vallen is een proces, zodra het begint te schemeren ga je melatonine aanmaken. Je hoeft dus ook niet meteen te gaan slapen, maar het zet je lichaam wel langzaam in slaapmodus.

Dat jij goed in slaapt kunt vallen, wil niet zeggen dat anderen er heel veel last van kunnen hebben.
Ik zet even de pros en cons van het huidige systeem voor mij op een rijtje:
Pro - 's Avonds meer licht in de zomer en dus meer gelegenheid voor recreatie
Klopt
Pro - Meer daglicht = meer vitamine D
"Voor de meeste mensen met een lichte huid is het voldoende om dagelijks 15 minuten tot 30 minuten onbeschermd met de handen en het gezicht in de zon te zijn."

Bron: https://www.kwf.nl/voorko...Pages/zon-vitamine-d.aspx

In de wintermaanden lukt dit alleen door overdag buiten te komen. In de zomermaanden heb je dat extra uur 's avonds echt niet nodig.
Pro - 's Ochtends langer donker in de zomer zorgt dat ik langer kan slapen
Word jij wakker zodra de zon op komt? Je kunt ervoor kiezen om je slaapkamer te verduisteren.
Pro - Vogeltjes maken een uur later herrie :P Ik vind het een mooi geluid maar heb het liever een uur later
De vraag is of je wakker wordt van de vogels. Of dat je wakker wordt en daarna de vogels hoort.
Pro - Minder rijden in schemering
Correct
Pro - 's Ochtends meer licht in de winter
Con - 's Avonds minder licht in de winter
Con - Tijdelijk verstoord circadiaan/slaap ritme (2 keer per jaar) en de mogelijke gezondheidsissues daarvan
Con - Klok verzetten kost tijd, kan voor verwarring zorgen, etc.

Wat betreft de con van minder licht in de avond in de winter, tja, het is of later licht of eerder donker...

Er zijn neem ik aan nog een aantal cons die ik vergeet?
Ik begrijp dat jij voorstander bent van 2x per jaar klok verzetten. Als je zou moeten kiezen voor permanent UTC+1 of permanent UTC+2, wat zou dan je voorkeur hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 12-03-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Dat is voor mij nog niet zo duidelijk. Vandaar dat ik zo tevreden ben met de huidige situatie.

UTC+2 in de zomer heeft alleen maar voordelen wat mij betreft.
Echter, UTC+2 in de winter met een zon die pas ver na 9 komt is een bittere pil om te slikken. Ok, het is sowieso donker als je naar je werk gaat en het wordt ietwat gecompenseerd met meer licht later in de middag, maar de dag is toch al zo kort dat ik er weinig aan heb...

Ik denk dat als puntje bij paaltje komt ik voor permanente zomertijd zou kiezen en ik het in de winter 's ochtends eventjes moeilijk zou hebben...

Ik sta wel open voor andere meningen om te zien of ik wel overal aan gedacht heb.

Jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:15
Is UTC+1.5 nog een optie? er zijn al meerder halve tijdzones.
PS ik vind hoe het nu is ook gewoon prima :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Póg mo Thóin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:55:
[...]

Voor experten , dat was mijn argument. Imho moet de politiek toch eerder daar naar kijken en dan is het tredelijk duidelijk. Vergelijk het met climate change: "experten zeggen het is zo, mensen: ja maar ik vind het niet erg dat het wat warmer is hoor" .

De opmerkingen hier gaan eerder altijd over "ja maar dan kan ik minder lang golfen/tuin werken/..." mensen die individueel kijken naar zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Póg mo Thóin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:28:
Dat is voor mij nog niet zo duidelijk. Vandaar dat ik zo tevreden ben met de huidige situatie.

UTC+2 in de zomer heeft alleen maar voordelen wat mij betreft.
Echter, UTC+2 in de winter met een zon die pas ver na 9 komt is een bittere pil om te slikken. Ok, het is sowieso donker als je naar je werk gaat en het wordt ietwat gecompenseerd met meer licht later in de middag, maar de dag is toch al zo kort dat ik er weinig aan heb...

Ik denk dat als puntje bij paaltje komt ik voor permanente zomertijd zou kiezen en ik het in de winter 's ochtends eventjes moeilijk zou hebben...

Ik sta wel open voor andere meningen om te zien of ik wel overal aan gedacht heb.

Jij?
Ik heb altijd moeite met omschakelen als de klok verzet wordt. Nu met kinderen valt dat me alleen maar zwaarder. Ben dus voor het afschaffen van het klokverzetten.

Persoonlijk zou ik kiezen voor permanent UTC+1, omdat dat volgens de experts beter is voor onze gezondheid dan UTC+2. Als je bedenkt dat UTC+30min gezien onze ligging optimaal is, vind ik een afwijking van 1,5 uur wel erg groot. Als we gezien onze ligging ergens tussen UTC+1 en UTC+2 in hadden gezeten, had het me niet veel uitgemaakt.

Probleem in de discussie is dat de voordelen van permanent UTC+2 veel concreter zijn ('s avonds een uur langer licht), terwijl de voordelen van UTC+1 veel abstracter zijn (beter voor de volksgezondheid).

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 12-03-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
k995 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:01:
[...]

Want jouw antwoord was serieus?
Als je niet wil lopen in het donker is thuis/fitness club een loopband echt wel een alternatief hoor.
Ik vraag me trouwens af hoe je dat doet door het jaar dan zonsondergang is immers over het jaar tussen 17h->22h .
Ik zal het deze keer in caps neerzetten, misschien dat je het dan een keer niet negeert.

DAGLICHT

Wellicht heb je er zelf geen last van, maar er zijn heel veel mensen die in de winter van huis gaan in het donker en thuiskomen in het donker en waarvoor het geen optie is om dan maar even de werktijden te verplaatsen.
Niet een vereiste. Daglicht is volgens al die onderzoeken toch zoveel gezonder dan kunstlicht? Anders was het volgens die onderzoeken toch zeker ook om het even wat de klok doet 'want dan zet je 's morgens toch gewoon een bak tl-balken aan'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

toolkist schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:14:
[...]

Niet een vereiste. Daglicht is volgens al die onderzoeken toch zoveel gezonder dan kunstlicht? Anders was het volgens die onderzoeken toch zeker ook om het even wat de klok doet 'want dan zet je 's morgens toch gewoon een bak tl-balken aan'?
Hangt er maar net van af wat de weersomstandigheden zijn :)

Maar dat terzijde, te weinig daglicht is in het weekend makkelijk in te halen. Het geeft in ieder geval een stuk minder ongezonde situaties dan de piek in verkeers - en werkongevallen na het vooruitzetten van de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Hangt er maar net van af wat de weersomstandigheden zijn :)

Maar dat terzijde, te weinig daglicht is in het weekend makkelijk in te halen. Het geeft in ieder geval een stuk minder ongezonde situaties dan de piek in verkeers - en werkongevallen na het vooruitzetten van de klok.
Dat is dus jouw mening. Daar denken veel mensen anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Póg mo Thóin schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:51:
[...]

Dat is dus jouw mening. Daar denken veel mensen anders over.
...ik snap dat het een mening is, maar ik kan me lastig inbeelden dat iemand verkeers- en werkongevallen verkiest boven minder zonlicht aan het einde van de dag. Meen je dit nu echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:07:
[...]

...ik snap dat het een mening is, maar ik kan me lastig inbeelden dat iemand verkeers- en werkongevallen verkiest boven minder zonlicht aan het einde van de dag. Meen je dit nu echt?
Als je het zo stelt inderdaad... Dat is een moeilijke kwestie.

Hebben ze al een studie gedaan over hoeveel minder ongelukken er zijn omdat het langer licht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hyptonize schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:51:
Waarom is deze discussie opeens zo groots? Enkele jaren terug hoorde je er niemand over, en nu is het opeens de nieuwe Zwarte Pietdiscussie. How come?
Dit topic loopt als sinds 2012, dus "enkele jaren terug hoorde je er niemand over" is niet helemaal terecht. Maar de discussie heeft de afgelopen jaren een vaart genomen omdat de EU de wisseltijd nu ook echt wil afschaffen, en landen een nieuwe standaardtijd mogen kiezen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
toolkist schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:14:
[...]
Ik zal het deze keer in caps neerzetten, misschien dat je het dan een keer niet negeert.
DAGLICHT
Wellicht heb je er zelf geen last van, maar er zijn heel veel mensen die in de winter van huis gaan in het donker en thuiskomen in het donker en waarvoor het geen optie is om dan maar even de werktijden te verplaatsen.
als ik in de winter na m'n werk thuis kom en nog een rondje wil lopen o.i.d.
Dat was je quote, kan je perfect doen op een loopband.
Wil je in de zon lopen ben je altijd slecht af in de winter, dan is er immers maar heel weinig zonneuren.

Ik zie echt niet in waarom je voor dit de gezondheid van anderen op het spel zou zetten.Alsof je niet kan lopen zonder daglicht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bwerg schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:16:
[...]

Maar minder impulsaankopen op voedsel en brandstof benoemt de econoom als nadeel, dat lijkt mij nou eigenlijk geen nadeel (en ik probeer hier niet te cherry-picken omdat het niet met mijn persoonlijke mening strookt, maar daar komt 'ie echt letterlijk zelf mee).
Voor de economie is dat natuurlijk wel een nadeel.

Uiteindelijk zal Brussel de economische impact meenemen in de berekening. En ik gok dat economische belangen zwaarder zullen doorwegen dan de hobby's van mensen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Is meer daglicht later op de avond echter ook niet beter voor de economie?
k995 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:29:
[...]

[...]

Wil je in de zon lopen ben je altijd slecht af in de winter, dan is er immers maar heel weinig zonneuren.

Ik zie echt niet in waarom je voor dit de gezondheid van anderen op het spel zou zetten.Alsof je niet kan lopen zonder daglicht .
|:(

[ Voor 74% gewijzigd door Póg mo Thóin op 12-03-2019 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
k995 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:29:
[...]

[...]

Zet 's morgens vroeg gewoon overal je verlichting aan en je hebt ook geen last van een verstoord bio ritme.. Het is toch gewoon licht? 7(8)7
Daarnaast kijk ik wat gezonder is voor mezelf, wat gezonder is voor jou, m'n tante of de overbuurman kan me wat dat betreft een stuk minder interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
toolkist schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:09:
[...]

Zet 's morgens vroeg gewoon overal je verlichting aan en je hebt ook geen last van een verstoord bio ritme.. Het is toch gewoon licht? 7(8)7
Dan zou je hier toch wat beter moeten lezen.
Daarnaast kijk ik wat gezonder is voor mezelf, wat gezonder is voor jou, m'n tante of de overbuurman kan me wat dat betreft een stuk minder interesseren.
Dat is duidelijk ja, echter hoop ik dat politici toch wat beter nadenken dan hun eigen persoonlijk gewoontes, als in "wat is het beste voor de amatschappij" dienen ze imemrs toch voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Het EU-parlement stemt voor afschaffing tijdsomstelling winter-/zomertijd.

Vanaf 2021

https://www.welt.de/eilme...itumstellung-ab-2021.html

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Alleen voor het wisselen van tijd. Landen moeten zelf nog bepalen of ze in oktober 2021 teruggaan naar wintertijd of permanent zomertijd houden. Ook is er een escape om tijden gelijk te trekken mocht er een lappendeken ontstaan. Misschien, heel misschien moeten we gewoon de geografische zones gaan aanhouden. Maar goed, die discussie hebben we hier al gevoerd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
IkWilbert schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:49:
Het EU-parlement stemt voor afschaffing tijdsomstelling winter-/zomertijd.

Vanaf 2021

https://www.welt.de/eilme...itumstellung-ab-2021.html
Echt hè... Het wordt tijd dat het EU-parlement zich bezig gaat houden met kernzaken waar ze wel van toegevoegde waarde kunnen zijn: Handel, Veiligheid en Economie. Dat kan wat mij betreft dan ook direct met een kleinere kernclub waardoor er ook veel minder geldverspilling mee gemoeid is. Het feit dat ze zich gaan bezighouden met dit soort zaken doet mij stellig vermoeden dat ze daar echt op zoek zijn naar onderwerpen om zichzelf zo veel mogelijk bestaansrecht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Señor Sjon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:51:
Alleen voor het wisselen van tijd.
Ja, maar dat was nooit anders geweest :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
coelho schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:57:
[...]

Echt hè... Het wordt tijd dat het EU-parlement zich bezig gaat houden met kernzaken waar ze wel van toegevoegde waarde kunnen zijn: Handel, Veiligheid en Economie. Dat kan wat mij betreft dan ook direct met een kleinere kernclub waardoor er ook veel minder geldverspilling mee gemoeid is. Het feit dat ze zich gaan bezighouden met dit soort zaken doet mij stellig vermoeden dat ze daar echt op zoek zijn naar onderwerpen om zichzelf zo veel mogelijk bestaansrecht te geven.
Je noemt het zelf al. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:37
Als ze de tijd vastzetten voor het hele jaar (zomer- danwel wintertijd), zouden we als land eigenlijk moeten overstappen naar een wisseling van wat "de werkdag" is. Zo kan je toch evenveel licht op een dag houden als wanneer je zomer- en wintertijd wisselingen had ;).

Bijvoorbeeld in de winter duurt de werkdag van 7 tot 3.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En ze 'gaan' zich er niet mee bezighouden, dat hebben ze in 1981 al gedaan. Ze willen een huidige richtlijn gaan aanpassen. En zoals hierboven staat... die richtlijn is er voor de handel, om de verschillende ingangsdatums in verschillende landen te harmoniseren. Het enige is dat een deel van de burgers graag 1 tijd het hele jaar wil hebben, om dat te kunnen doen is dus een wijziging van de bestaande richtlijn nodig.

offtopic:
voor veel mensen lijkt het volgende adagium wel erg van toepassing. "waarom zou ik dingen uitzoeken, ik heb al een mening"

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 26-03-2019 15:05 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
ArthurMorgan schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:56:
En ze 'gaan' zich er niet mee bezighouden, dat hebben ze in 2002 al gedaan. Ze willen een huidige richtlijn gaan aanpassen. En zoals hierboven staat... die richtlijn is er voor de handel, om de verschillende ingangsdatums in verschillende landen te harmoniseren. Het enige is dat een deel van de burgers graag 1 tijd het hele jaar wil hebben, om dat te kunnen doen is dus een wijziging van de bestaande richtlijn nodig.

offtopic:
voor veel mensen lijkt het volgende adagium wel erg van toepassing. "waarom zou ik dingen uitzoeken, ik heb al een mening"
Misschien dat mijn opmerking taalkundig niet helemaal correct was, maar uiteraard besef ik me dat ze hier al heel lang mee bezig zijn. Neemt niet weg dat ik het niet tot hun kerntaken vind horen. Zomer/Wintertijd(beleving) is in het Middelandsezeegebied heel anders dan in Skandinavie want het is afhankelijk van de afstand tot de evenaar. Dat moet je niet willen afdoen met uniformiteit.

Het enige waar je als EU wel afspraken over kunt maken (en dan komen we op het gebied van handel) is dat je allemaal hetzelfde weekend kiest voor het wisselen van de tijd. En niet zoals de USA waar ze 3 weken geleden al naar zomertijd zijn gegaan. Dát is vervelend voor de handel, dat je je ineens moet beseffen dat mensen gedurende drie weken een uur eerder beginnen en klaar zijn met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
coelho schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:57:
[...]

Echt hè... Het wordt tijd dat het EU-parlement zich bezig gaat houden met kernzaken waar ze wel van toegevoegde waarde kunnen zijn: Handel, Veiligheid en Economie. Dat kan wat mij betreft dan ook direct met een kleinere kernclub waardoor er ook veel minder geldverspilling mee gemoeid is.

Bron voor de geldverspilling? Volgens Politico kost de EU de gemiddelde Nederlander maar 79 eurocent per dag.
coelho schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:07:
[...]

Misschien dat mijn opmerking taalkundig niet helemaal correct was, maar uiteraard besef ik me dat ze hier al heel lang mee bezig zijn. Neemt niet weg dat ik het niet tot hun kerntaken vind horen. Zomer/Wintertijd(beleving) is in het Middelandsezeegebied heel anders dan in Skandinavie want het is afhankelijk van de afstand tot de evenaar. Dat moet je niet willen afdoen met uniformiteit.

Het enige waar je als EU wel afspraken over kunt maken (en dan komen we op het gebied van handel) is dat je allemaal hetzelfde weekend kiest voor het wisselen van de tijd. En niet zoals de USA waar ze 3 weken geleden al naar zomertijd zijn gegaan. Dát is vervelend voor de handel, dat je je ineens moet beseffen dat mensen gedurende drie weken een uur eerder beginnen en klaar zijn met werken.
Dan geef je toch toe dat het handiger is om ook als het gaat om tijd te coördineren welke tijd we aanhouden? Wie zou volgens jou moeten bepalen hoe ver de EU mag gaan als het gaat om regels maken die te maken hebben met het coördineren van tijd? Dat is volgens mij een van de dingen die we aan het EU parlement over kunnen laten. Juist buiten de EU om tussen lidstaten gaan coördineren (of proberen te bepalen hoe ver het EU parlement daarin mag gaan) lijkt mij omslachtiger..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Verwijderd1 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Bron voor de geldverspilling? Volgens Politico kost de EU de gemiddelde Nederlander maar 79 eurocent per dag.
Ofwel 300 euro pppj, ofwel 5 miljard per jaar alleen al in Nederland voor dat veel te bombastisch opgetuigde bestuursorgaan wat maandelijks van Brussel naar Straatsburg verhuist en weer terug.
[...]

Dan geef je toch toe dat het handiger is om ook als het gaat om tijd te coördineren welke tijd we aanhouden? Wie zou volgens jou moeten bepalen hoe ver de EU mag gaan als het gaat om regels maken die te maken hebben met het coördineren van tijd? Dat is volgens mij een van de dingen die we aan het EU parlement over kunnen laten. Juist buiten de EU om tussen lidstaten gaan coördineren (of proberen te bepalen hoe ver het EU parlement daarin mag gaan) lijkt mij omslachtiger..
Ik ben van mening dat de EU mag afstemmen met de lidstaten wat de 'wisselweekenden' worden en dat de lidstaten zelf uitmaken of ze een enkele tijd of een wisselende tijd hanteren en welke tijdzone ze aanhouden. In Portugal waar zomer en winter bijna geen verschil zit in lichtbeleving zitten ze tenslotte in een heel andere situatie als in Skandinavie waar ze 's winters bijna geen zon hebben. Hoe kun je daar nou een beleid op voeren?

En wij als tussenliggend land hebben ook onze eigen problematiek: Als we vasthouden aan de wintertijd dan begint het in de zomer al weer midden in de nacht licht te worden. Met alleen zomertijd rijden we bijna 5 maanden lang 's ochtends in het donker naar ons werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
coelho schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:31:

Ik ben van mening dat de EU mag afstemmen met de lidstaten wat de 'wisselweekenden' worden en dat de lidstaten zelf uitmaken of ze een enkele tijd of een wisselende tijd hanteren en welke tijdzone ze aanhouden.
Dat moet dan toch in samenspraak met de andere landen besloten worden? Misschien ben jij (of is Nederland) wel de enige die dat vindt. Dat is dus waarom het handiger is om die besluiten (en discussies) in de EU te voeren en niet op landniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Verwijderd1 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:40:
[...]

Dat moet dan toch in samenspraak met de andere landen besloten worden? Misschien ben jij (of is Nederland) wel de enige die dat vindt. Dat is dus waarom het handiger is om die besluiten (en discussies) in de EU te voeren en niet op landniveau.
Daar verschillen we dan van mening over :)
De klok vastzetten heeft in ons land en landen op min of meer meer gelijke breedtegraad een veel grotere impact dan in zuid Europa. Dan kan het niet zo zijn dat die landen over onze situatie mee kunnen en mogen beslissen.

Bovendien, de belangen van de landen zijn ook allemaal verschillend binnen de EU, waardoor het op sommige momenten een handelshuis van stemmen is en er geen zuivere overwegingen meer gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld ook aan hoe het Nederlandse pulsvissen de kop in werd gedrukt door Europa. En dat terwijl het veel milieuvriendelijker is dan het sleepvissen. Ook hier geldt dat Europa best had kunnen bepalen hoeveel vissen er in totaal per land gevangen mogen worden, en vervolgens is het aan de lidstaten of zij dit met een hengel of een met een pulsvisboot willen doen.

Maar goed, ik vermoed dat jij meer macht aan de EU wilt toekennen dan ik, dus we kunnen naar elkaar luisteren, maar op een lijn komen zal lastig worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
coelho schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:56:
[...]

Daar verschillen we dan van mening over :)
De klok vastzetten heeft in ons land en landen op min of meer meer gelijke breedtegraad een veel grotere impact dan in zuid Europa. Dan kan het niet zo zijn dat die landen over onze situatie mee kunnen en mogen beslissen.

Bovendien, de belangen van de landen zijn ook allemaal verschillend binnen de EU, waardoor het op sommige momenten een handelshuis van stemmen is en er geen zuivere overwegingen meer gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld ook aan hoe het Nederlandse pulsvissen de kop in werd gedrukt door Europa. En dat terwijl het veel milieuvriendelijker is dan het sleepvissen. Ook hier geldt dat Europa best had kunnen bepalen hoeveel vissen er in totaal per land gevangen mogen worden, en vervolgens is het aan de lidstaten of zij dit met een hengel of een met een pulsvisboot willen doen.

Maar goed, ik vermoed dat jij meer macht aan de EU wilt toekennen dan ik, dus we kunnen naar elkaar luisteren, maar op een lijn komen zal lastig worden :)
Oke, maar ik zie niet hoe dat een oplossing is voor het huidige vraagstuk. Wil je dat onze parlementariërs in de EU even op de gang gaan zitten als het over de tijd gaat?

Of je het nu leuk vindt of niet, de discussie is er nu in de EU. Dan kun je weglopen omdat je het niet leuk vindt dat de discussie daar gevoerd wordt maar dan kun je helemaal niets inbrengen. En aan het einde van de discussie heb je ook geen invloed op de uitkomst, dan zet je jezelf (als NL) toch totaal buitenspel?

En Nederland Nederland zijnde passen we ons dan nog aan aan de beslissing die uit de EU discussie gekomen is, want de handelsbelangen zijn te groot om als enige een andere tijd aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd1 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:11:
[...]

[...]

Die 79 cent is geen verspilling (hoogstens deels), want we hebben er ook voordelen van.

Daarbij is het ook de vraag welke kosten we zouden hebben, als er geen Europese Unie zou zijn. Denk aan douanekosten, groter ambtenarenapparaat, etc.

Van dat laatste gaan we een indruk krijgen als het VK uit de EU stapt.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 26-03-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Sluuz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:55:
Als ze de tijd vastzetten voor het hele jaar (zomer- danwel wintertijd), zouden we als land eigenlijk moeten overstappen naar een wisseling van wat "de werkdag" is. Zo kan je toch evenveel licht op een dag houden als wanneer je zomer- en wintertijd wisselingen had ;).

Bijvoorbeeld in de winter duurt de werkdag van 7 tot 3.
Ik heb het geluk (IT) dat wij redelijk flexibel met werktijden zijn, ik werk meestal van 6/7 tot 3. Het is inderdaad heerlijk om vroeg klaar te zijn met werken en dan nog lekker wat te kunnen hobbyen of sporten met daglicht (en minder/geen files!). Ook heb ik collega's die juist 's ochtends wat licht nodig hebben om op gang te komen, die komen pas rond 10-en binnen en gaan dan ook navenant later naar huis. Meetings en overleg kan prima tussen 10 en 3, en daarbuiten heeft iedereen dan nog wat tijd om ongestoord individueel verder te kunnen werken _/-\o_

Dat dit in de IT werkt wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor alle beroepsgroepen mogelijk is, maar veel administratieve banen kunnen best wel wat flexibeler omgaan met werktijden. Als telefonische bereikbaarheid belangrijk is, is dat ook nog prima te borgen zo lang er maar binnen de kantooruren iemand aanwezig is. Met overlappende werktijden zou je als bedrijf juist langer bereikbaar kunnen zijn!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gisteren tijdens een cursus kwam ook deze discussie ter sprake. Hoe ik het zie...

Beiden kampen hebben goeie argumenten. En beiden kampen vindt (logisch natuurlijk) zijn eigen argumenten belangrijker dan dat van het andere kamp.

Beiden kampen gunnen elkaar niets tot weinig waardoor de discussie blijft en er geen beslissing in wordt genomen en elk land straks maar wat doet.

Ik (als iemand die last heeft van de tijdverzetting) boeit het niet wie er "wint" als er maar een beslissing wordt genomen. Van mij part verschuiven we de tijd 2 uur. ALs men er daarna er maar van afblijft. Ik wen na een tijdje wel aan de tijd maar kies (de gehele EU) wel hetzelfde en blijf dan van de tijd af.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nog waarschijnlijk dus iig 3 jaar/keer verschuiven naar zomertijd. Dat is mooi vervelend. Nu denkt de vaste bezoeker misschien: Maar @Sissors was toch voorstander van het huidige systeem? Uiteraard, ben ik nog steeds, om precies te zijn ben ik 51 van de 52 weken in het jaar voorstander van het systeem. Alleen als de elite een uur van mijn zuurverdiende slaap steelt is het tijd voor revolutie :P.

En daarmee wil ik alleen maar zeggen, ik vermoed dat het in dit topic over een halve week weer wat sacherijniger wordt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
streamnl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:27:
Beiden kampen gunnen elkaar niets tot weinig waardoor de discussie blijft en er geen beslissing in wordt genomen en elk land straks maar wat doet.
Ofwel, ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet :).

Verder met je eens. Ben zelf van 'kamp wintertijd', maar deze periode (als de wisseling er weer aan zit te komen) maakt duidelijk dat 'een' beslissing belangrijker is dan 'welke' beslissing. Dus wat het ook wordt, kappen met dat gewissel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:05
Ik vond zelf in het NOS artikel het plaatje wel inzichtelijk:

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2018/10/27/509085/xxl.jpg
Wil ik in juni al om kwart over view 's-ochtends dat het licht is, dat ik met toch wel donkere gordijnen wakker wordt door het licht?
Of wil in in december tot kwart voor tien in het donker leven?

Mijn antwoord: nee, ik vind het huidige systeem eigenlijk wel het plezierigste. Maar mijn tweede voorkeur: dat vooral europa zoveel mogelijk hetzelfde kiest.

Hoe dan ook, het is allemaal symptoombestrijding. Liever passen ze de draaiing en de stand van de aarde aan zodat het het hele jaar gelijk blijft - maar ja, lastig lastig, daar hoor je dus niemand over. :( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
vanaalten schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:31:
Liever passen ze de draaiing en de stand van de aarde aan zodat het het hele jaar gelijk blijft - maar ja, lastig lastig, daar hoor je dus niemand over. :( ;)
Dan krijg je een volgende discussie, of we seizoenen moeten afschaffen. Geen winter meer en geen zomer meer :o

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 08:34
Ik ben zelf voorstander van altijd zomertijd omdat dat voor mij 3 voordelen heeft, zowel in de zomer als in de winter langer licht 's avonds en in de zomer later licht in de ochtend. Daar heb ik dat uurtje later licht 's ochtends in de winter wel voor over.

Het lijkt me in ieder geval belangrijk dat zoveel mogelijk landen hetzelfde kiezen.. Straks moet je onderweg naar Spanje in België je klok verzetten om vervolgens in Frankrijk deze weer aan te passen en dan in Spanje weer terug. Is het bekend wat de huidige voorkeur van de andere landen is?

Maar hoe langer ik er over nadenk, is het huidige systeem zo slecht nog niet..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

[Afbeelding]
Wil ik in juni al om kwart over view 's-ochtends dat het licht is, dat ik met toch wel donkere gordijnen wakker wordt door het licht?

Mijn antwoord: nee, ik vind het huidige systeem eigenlijk wel het plezierigste. Maar mijn tweede voorkeur: dat vooral europa zoveel mogelijk hetzelfde kiest.

Hoe dan ook, het is allemaal symptoombestrijding. Liever passen ze de draaiing en de stand van de aarde aan zodat het het hele jaar gelijk blijft - maar ja, lastig lastig, daar hoor je dus niemand over. :( ;)
Ik dacht ook eerst, we moeten naar één tijd!
Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik voorstander ben van het verzzetten van de tijden!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:01:
[...]

Ofwel, ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet :).

Verder met je eens. Ben zelf van 'kamp wintertijd', maar deze periode (als de wisseling er weer aan zit te komen) maakt duidelijk dat 'een' beslissing belangrijker is dan 'welke' beslissing. Dus wat het ook wordt, kappen met dat gewissel.
Mijn voorkeur gaat naar altijd zomertijd, maar als dat em niet wordt blijf dan maar gewoon wisselen zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Let wel op dat dit de uitersten zijn. Meestal zit je er tussenin.
Pagina: 1 ... 16 ... 32 Laatste