Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gewoon in het midden gaan zitten :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:37
Help!!!! schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:03:
Gewoon in het midden gaan zitten :)
Idd, gewoon de klok een half uurtje verzetten :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
M@cer schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:37:
Ik ben zelf voorstander van altijd zomertijd omdat dat voor mij 3 voordelen heeft, zowel in de zomer als in de winter langer licht 's avonds en in de zomer later licht in de ochtend. Daar heb ik dat uurtje later licht 's ochtends in de winter wel voor over.

Het lijkt me in ieder geval belangrijk dat zoveel mogelijk landen hetzelfde kiezen.. Straks moet je onderweg naar Spanje in België je klok verzetten om vervolgens in Frankrijk deze weer aan te passen en dan in Spanje weer terug. Is het bekend wat de huidige voorkeur van de andere landen is?

Maar hoe langer ik er over nadenk, is het huidige systeem zo slecht nog niet..
Teveel verschillen zouden inderdaad niet praktisch zijn.

Daarom lijkt me het beste om de geografische ligging leidend te maken. Dat is voor mensen het best te begrijpen, omdat er geen uitzonderingen zijn:
  • Naar het Westen = vroeger
  • Naar het Oosten = later
  • Naar het Noorden = geen tijdsverschil
  • Naar het Zuiden = geen tijdsverschil
Je Google/Outlook/iCloud-agenda helpt je vervolgens je afspraken te beheren.

Zoiets kan alleen maar op Europees niveau besloten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 27-03-2019 09:32 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
vanaalten schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:31:
Ik vond zelf in het NOS artikel het plaatje wel inzichtelijk:

[Afbeelding]
Wil ik in juni al om kwart over view 's-ochtends dat het licht is, dat ik met toch wel donkere gordijnen wakker wordt door het licht?
Of wil in in december tot kwart voor tien in het donker leven?

Mijn antwoord: nee, ik vind het huidige systeem eigenlijk wel het plezierigste. Maar mijn tweede voorkeur: dat vooral europa zoveel mogelijk hetzelfde kiest.

Hoe dan ook, het is allemaal symptoombestrijding. Liever passen ze de draaiing en de stand van de aarde aan zodat het het hele jaar gelijk blijft - maar ja, lastig lastig, daar hoor je dus niemand over. :( ;)
Dit neemt alleen geen schemer mee. In de zomer kan het tot 23.30 duren voordat het echt donker is, terwijl dat in de winter veel korter is. Zie: https://www.zonsopgangzon...zonsondergang-schemering/
en rekenmodule: https://www.zonsopgangzonsondergang.nl/hoe-laat-donker/

Je hebt Astronomisch (zon 18 graden onder horizon), Nautisch (-12 graden) en Burgerlijk (-6 graden) tot zonsopgang/ondergang. Op de langste dag heb je niet eens een Astronomische schemering.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kamp UTC +1 *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 11:01
Wordt tijd dat we flexibeler kunnen werken zodat het ook helemaal niet uitmaakt of de zon nou opgaat om 9:48 of 8:48, je kan gewoon werken wanneer je wil (binnen een redelijke range)
Voor kantoorwerk moet dit prima kunnen, bij bijv. winkels is het misschien wat lastiger aan te passen omdat hun openingstijden dan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn werk is niet flexibel genoeg. Ik begin al zo vroeg als kan, en dat is vroeger dan officieel mag. ;(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Joris748 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:28:
[...]

Teveel verschillen zouden inderdaad niet praktisch zijn.

Daarom lijkt me het beste om de geografische ligging leidend te maken. Dat is voor mensen het best te begrijpen, omdat er geen uitzonderingen zijn:
  • Naar het Westen = vroeger
  • Naar het Oosten = later
  • Naar het Noorden = geen tijdsverschil
  • Naar het Zuiden = geen tijdsverschil
Je Google/Outlook/iCloud-agenda helpt je vervolgens je afspraken te beheren.

Zoiets kan alleen maar op Europees niveau besloten worden.
Ik denk dat je iets heel belangrijks aanstipt en dat is dat de indeling van de dag niet door de breedtegraad, maar door de lengtegraad wordt bepaald.
Als je bedenkt dat een uurzone zo'n 15 graden breed/lang is, dan zitten wij (en de landen onder ons) nu al in een verkeerde zone, want we zitten binnen 7,5 graad van de nullijn en passen veel beter in UTC dan in UTC+1. Als we dan ook nog eens permanente zomertijd nemen, zitten we continue in UTC+2. Dus landen die rond 30 graden oosterlengte zitten. Denk aan Kiev en Istanbul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
vanaalten schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:31:
Ik vond zelf in het NOS artikel het plaatje wel inzichtelijk:
Of als je de exacte tijdstippen wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PxJWUug5QJKBhvXDRb8EwZjr/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rvMucgEyaSMJQaHLDy04m4hN/full.png

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
XWB schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:09:
[...]

Tijdstippen voor welke plek? Want binnen Nederland verschilt het ook al. Tussen oost en west zit er 3,7 graden, oftewel 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
celshof schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:14:
[...]
Tijdstippen voor welke plek? Want binnen Nederland verschilt het ook al. Tussen oost en west zit er 3,7 graden, oftewel 15 minuten.
Hé, ik dacht dat Nederland alleen uit de Randstad bestond >:)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lastige hiervan is dat ze het altijd over zonsopgang hebben.... terwijl het vóór en ná zonsopgang ook gewoon licht is. maarja dat verschilt weer afhankelijk van de breedtegraad :+

Mij maakt het trouwens weinig uit wát we kiezen. Maar heb liever dat er wel iets gekozen wordt. Klok verzetten heb ik meer last van dan continu dezelfde tijd. Maar ik kan dan ook zelf weten of ik 7 uur begin met werken of 9 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Waah schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:21:
[...]

terwijl het vóór en ná zonsopgang ook gewoon licht is. maarja dat verschilt weer afhankelijk van de breedtegraad :+
Sure, maar dat soort specifieke informatie wordt niet altijd meegedeeld. Als ik op de scheurkalender kijk staat er ook maar één tijdstip voor zowel zonsopkomst en -ondergang.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FWMt9CL/1620568-10201435306060474-1461603847-n.jpg

Of als ik op https://www.buienradar.nl.../zonsopkomst-en-ondergang kijk is er per dag ook maar één tijdstip voor heel Nederland.

Wellicht dat een smartphone app met locatietoegang nauwkeuriger is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

celshof schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:14:
[...]
Niet alleen oost-west, maar ook noord-zuid heeft effect... Het is natuurlijk wel minder, en afhankelijk van de tijd van het jaar. Nu (rondom de gemiddelde dag) is dat een minuut of 3 tussen noord en zuid Nederland, op 21 december en juni is dat bijna een kwartier (dat de zon in het noorden eerder op komt en onder gaat in december en later in juni) Dat is dus met dezelfde lengtegraad.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:46
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij dit plaatje, is dus een mooie oplossing!

In de zomer, zomertijd en in de winter wintertijd.
Oh wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het staat toch gewoon in mijn post hierboven? Señor Sjon in "Zomertijd Afschaffen?"

Afbeeldingslocatie: https://www.zonsopgangzonsondergang.nl/images/schemeling.png

Bv. vandaag voor Amsterdam:

Astronomische ochtendschemering
04:26 - 05:10 43 min.
Nautische ochtendschemering
05:10 - 05:51 41 min.
Burgerlijke ochtendschemering
05:51 - 06:25 34 min.

ZONSOPGANG 06:25

Golden hour
06:25 - 07:08 43 min.
De zon bereikt het hoogste punt
12:45
Golden hour
18:22 - 19:05 43 min.

ZONSONDERGANG 19:05

Burgerlijke avondschemering
19:05 - 19:39 34 min.
Nautische avondschemering
19:39 - 20:20 41 min.
Astronomische avondschemering
20:20 - 21:04 43 min.

Dag- en nachtlengte op 27 maart 2019 :
Zon boven de horizon (daglengte)
12 uur 39 min.
Zon onder de horizon (nacht en schemering)
11 uur 20 min.
- daarvan astronomische nacht 7 uur 22 min.

---
Vanaf half mei tot eind juli is er geen astronomische nacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 27-03-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 03:58
Op een of andere manier doet de zomertijd discussie me een beetje denken aan de brexit. Het is natuurlijk niet vergelijkbaar maar er zijn wel 2 overeenkomsten; om of een of andere reden moet een goed werkend systeem worden gesloopt en mensen zijn tot op het bot verdeeld over wat dan de oplossing moet zijn. Alleen daarom al ben ik voorstander van het huidige systeem.

Ik vind ook de argumenten die veel voorstanders van afschaffingen aanhalen omstreden. Zo zou er volgens die (op dit gebied vervelend) fanatieke CDA politica mevr. Schreijer-Pierik veel gezondheidsschade zijn. Nu wil ik dat niet bagatelliseren maar er zijn zoveel dingen die gezondheidsschade veroorzaken. Zo heb ik jaren lang naast een discotheek gewoond, het is niet alsof je gezondheid zoveel beter wordt van al die geluidsoverlast, of bijvoorbeeld fijnstof van een doorgaande weg. Stress van geldzorgen, enzovoorts. Daar hoor je die mevrouw niet over.

Punt is, Er zijn altijd wel mensen die ergens last van hebben, zo ook van het verzetten van de tijd. Nu kun je dat dan weer afschaffen maar er zijn ongetwijfeld ook weer mensen die dan gaan klagen over een zomerdepressie of iets anders. Je kunt niet iedereen tevreden maken.

Mocht er toch een keuze moeten worden gemaakt dan kies ik voor de permanente zomertijd om twee redenen;
- Allereerst kan een zeer groot deel van de bevolking in de namiddag genieten van dat extra uurtje licht, zowel in zomer en winter omdat veel mensen vrij zijn of onderweg zijn naar huis tussen 17.00 en 20.00. 'S ochtends zit het gros van de mensen namelijk op kantoor of in een klaslokaal, lekker boeiend dan dat extra uurtje licht.
- De tweede reden is dat ik denk dat die lange zomeravonden goed zijn het welzijn van mensen. Op een mooie zomeravond zijn mensen vrolijk, ze zijn actief en energieker. Daar lever ik graag een uurtje voor in op die grauwe novemberochtend als ik verder toch niks beters te doen heb dan onder TL buizen zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Silvos je had je betoog eer aan gedaan als je geen kant had gekozen. Je haalt je eigen punt onder uit door te negeren dat veel mensen in de winter als zombies dat eerste uur op kantoor/in de school klassen zullen zitten en te kiezen voor de zogezegde vrolijke zomer avonden.

Je hebt namelijk een goed punt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ben ik het mee eens. Permanente zomertijd vind ik geen goed idee omdat de zon dan een uur later opkomt wat vooral in de winter niet prettig is. Permanente wintertijd zou ik beter vinden, maar ik vind de zomertijd juist zo fijn omdat je dan in de zomer meer aan je dag hebt.
Dus ik ben 100000% voor handhaving van de huidige situatie: twee keer de klok verzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 23:25
Sluuz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:55:
Als ze de tijd vastzetten voor het hele jaar (zomer- danwel wintertijd), zouden we als land eigenlijk moeten overstappen naar een wisseling van wat "de werkdag" is. Zo kan je toch evenveel licht op een dag houden als wanneer je zomer- en wintertijd wisselingen had ;).

Bijvoorbeeld in de winter duurt de werkdag van 7 tot 3.
Ik zat ook al aan zoiets te denken ja. Mocht ik de flexibiliteit hebben om mijn eigen werkuren te bepalen, dan ga ik die aanpassen om optimaal gebruik te maken van het zonlicht ;) En dan hoef ik dus ook niet met 1 uur te verschuiven, maar kan ik voor mijzelf de stapjes bepalen.

En zoiets kan natuurlijke ook gewoon op landelijk niveau bepaald worden. Als er beroepsgroepen zijn die dat prima aankunnen (flexibele werktijden). Dan krijg je misschien ook eindelijk eens een oplossing voor dat alles en iedereen op hetzelfde moment op kantoor moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
In onderstaand artikel wordt goed uitgelegd, waarom permanent UTC+2 een slecht idee is.

https://www.nu.nl/gezondh...d-op-onze-gezondheid.html

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind er wel een paar inconsistenties in staan hoor.
"De biologische klok is de opperklok voor zo'n beetje alle processen in ons lichaam. 's Avonds zorgt hij ervoor dat we moe worden. En 's ochtends zorgt hij ervoor dat we langzaam wakker en alert worden."

"Het lichaam krijgt dan van de klok een seintje: het stresshormoon cortisol piekt, de hartslag versnelt en de bloeddruk stijgt. Het zijn voorbereidingen die het lichaam treft om je klaar te maken voor de dag."

En als de zomertijd ingaat, worden die voorbereidingen dan in de war gestuurd?

"Precies. De biologische klok 'loopt' op licht. Hij loopt van zichzelf ietsje achter: in een ritme van iets meer dan 24 uur. Door daglicht dat via het netvlies binnenkomt, weet het lichaam dat het dag is. Licht zet de biologische klok als het ware gelijk."
Was is dan het verschil in zomertijd (in de zomer)? Je zon gaat een uur later onder en je lichaam wil dus (volgens de klok) ook een uur later naar bed. Maar dat komt wel overeen met ons ritme.
Als je normale tijd in de zomer hebt, dan begint je lichaam ook een uur eerder te ontwaken, en dat is ook niet ons ritme.
De adviesen snijden ook niet altijd hout. "Creëer je eigen zomertijd: begin een uur eerder met werken en hou een uur eerder op". Geef dat advies aan winkelpersoneel zou ik zeggen.
Het meest gebruikte ritme zal toch eerder 8:00-17:00 zijn, dus de zon een uur eerder op laten komen is contraproductief voor dat ritme.

Leuk verhaaltje, maar erg praktisch is het niet. En dan ook nog voorstellen zelfs nog een uur eerder te gaan zitten. Dan heb je een maand lang dat de zon om half vier op komt en tegen 20:00 uur onder gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Ik blijf ook het liefst de tijd aanpassen. Volgens mij wegen de nadelen namelijk niet op tegen de voordelen van een betere daglicht verdeling over de werkuren. Volgens heeft men zich blindgestraard op de nadelen in de korte periode na het wisselen...

Doe mij als het moet dan maar de wintertijd. Heb nu al de grootste moeite om in de ochtend uit bed te komen en zie met het naar school brengen van mijn kinderen veel mensen half wakker lekker door knallen over het zebrapad of niet heel scherp zijn met tijdig remmen voor fietsverkeer van rechts.

[ Voor 37% gewijzigd door Cobb op 28-03-2019 11:59 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Maasluip schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:52:
Ik vind er wel een paar inconsistenties in staan hoor.

[...]

Was is dan het verschil in zomertijd (in de zomer)? Je zon gaat een uur later onder en je lichaam wil dus (volgens de klok) ook een uur later naar bed. Maar dat komt wel overeen met ons ritme.
Als je normale tijd in de zomer hebt, dan begint je lichaam ook een uur eerder te ontwaken, en dat is ook niet ons ritme.
De adviesen snijden ook niet altijd hout. "Creëer je eigen zomertijd: begin een uur eerder met werken en hou een uur eerder op". Geef dat advies aan winkelpersoneel zou ik zeggen.
Het meest gebruikte ritme zal toch eerder 8:00-17:00 zijn, dus de zon een uur eerder op laten komen is contraproductief voor dat ritme.

Leuk verhaaltje, maar erg praktisch is het niet. En dan ook nog voorstellen zelfs nog een uur eerder te gaan zitten. Dan heb je een maand lang dat de zon om half vier op komt en tegen 20:00 uur onder gaat.
Dit lijkt me de kern, waarom UTC+2 een slecht idee is:
"Met het verzetten van de klok in het voorjaar, wordt het later pas donker. Het is die late zonsondergang die de boel in de war stuurt. Het late licht zorgt er namelijk voor dat we 's avonds nog te fit zijn om te gaan slapen. Ons lichaam denkt dan dat het nog geen bedtijd is."

En 's ochtends moeten we eerder op. Geeft dat ook problemen?

"De processen waar ik het net over had, de voorbereidingen om ons klaar te maken voor de dag, zijn nog niet afgerond wanneer de wekker gaat. De bloeddruk is nog laag en de ademhaling en hartslag zijn nog traag. Het gevolg: je voelt je moe of zelfs 'gebroken', je hebt een korter lontje en bent sneller geïrriteerd. Ook ben je minder alert."
en
"Permanente zomertijd zou betekenen dat de zon gedurende vier wintermaanden pas na 8.30 uur 's ochtends opkomt. Midden in de winter pas om 9.45 uur. Dat zorgt voor allerlei gezondheidsproblemen: het tekort aan licht in de ochtend zorgt ervoor dat de biologische klok niet gelijk gezet kan worden en stuurt daarmee allerlei lichaamsprocessen in de war."

"In Rusland hebben ze in 2011 geëxperimenteerd met permanente zomertijd. Daar bleek het aantal winterdepressies enorm toegenomen. Logisch, want voor de behandeling van winterdepressies werkt ochtendlicht het beste. Dus als je dat mist, kun je sneller stemmingsklachten krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04
Maar buiten dat zegt ze ook: "Creëer je eigen zomertijd: begin een uur eerder met werken en hou een uur eerder op. Dan heb je ook een langere zomeravond.". Eerste een verhaal dat je bijna doodgaat als het 's ochtends nog donker is, maar wel dat als je de wintertijd aanhoudt je zonder enig probleem een uur eerder kan werken en je eigen zomertijd kan creeeren. Daar wil ik wel eens het achterliggende onderzoek van lezen hoe dat kan ;)

Ook deze: "Het tegendeel is waar: veel mensen gaan vanwege het weekend juist later naar bed. De overgang op maandagochtend, wanneer de wekker gaat om naar ons werk te gaan, wordt dan nog groter.". In het weekend volg je dus geen klok en ga je random naar bed en sta je random op, waarom zou er dan een verschil zijn of je de klok midden in het weekend omzet t.o.v. de nacht van zondag op maandag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Joris748 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:35:
In onderstaand artikel wordt goed uitgelegd, waarom permanent UTC+2 een slecht idee is.

https://www.nu.nl/gezondh...d-op-onze-gezondheid.html
Pffff. Net alsof ik bij wintertijd in de winter pas wakker hoef te worden als het licht wordt...
Kansloos stukje zeg....

In de winter moet je vrijwel altijd wakker worden vóórdat het licht wordt.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
dfrenner schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Komt natuurlijk ook omdat we eigenlijk in UTC zouden moeten zitten en we dus al permanent, minimaal op UTC zomertijd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

celshof schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:58:
[...]
Komt natuurlijk ook omdat we eigenlijk in UTC zouden moeten zitten en we dus al permanent, minimaal op UTC zomertijd zitten.
Hoever wil je die klok dan wel niet verzetten ?
Ik begin om 08:00 en van is het rond 10:00 nog steeds donker.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het bewijs dat wintertijd beter is :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het verwondert me hoe weinig symmetrie er in deze gegevens zit. Ik zou verwachten dat een verandering in daglengte ongeveer even sterk in de ochtend als in de avond werkt, dus als het 10 minuten eerder licht wordt het ook ongeveer 10 minuten later donker wordt.
Als ik voor het geval wintertijd bijvoorbeeld 1 maart en 1 november met elkaar vergelijk gaat de zon om 7:27 resp. 7:34 op, dus 7 minuten verschil. Zonsondergang is om 18:23 resp. 17:17, dus 54 minuten verschil.
Zelfde bij de vergelijking tussen 1 februari en 1 december: zonsopkomst om 8:18 resp. 8:22, dus 4 minuten verschil, zonsondergang om 17:34 resp. 16:40, dus 56 minuten verschil.
Ergens bekruipt me het gevoel dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie, maar wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
dfrenner schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Pffff. Net alsof ik bij wintertijd in de winter pas wakker hoef te worden als het licht wordt...
Kansloos stukje zeg....

[YouTube: Does daylight savings kill people?]
Hoe verklaar je dan het toegenomen aantal winterdepressie toen in Rusland tijdelijk permanente zomertijd is ingevoerd.
heuveltje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Op dit moment is wintertijd UTC+1 en zomertijd is UTC+2. Permanent UTC+0 zou zelfs in jouw voordeel zijn, want dan is het in de winter rond 8.00u licht.

Geografisch gezien past UTC+0 beter bij ons, dan UTC+1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Joris748 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Hoe verklaar je dan het toegenomen aantal winterdepressie toen in Rusland tijdelijk permanente zomertijd is ingevoerd.

[...]

Op dit moment is wintertijd UTC+1 en zomertijd is UTC+2. Permanent UTC+0 zou zelfs in jouw voordeel zijn, want dan is het in de winter rond 8.00u licht.

Geografisch gezien past UTC+0 beter bij ons, dan UTC+1.
Je hoeft je mening niet op te dringen, ik blijf liever de klok verzetten. Geen problemen mee persoonlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
dfrenner schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:22:
[...]

Je hoeft je mening niet op te dringen, ik blijf liever de klok verzetten. Geen problemen mee persoonlijk...
Waarom doe je de argumenten van experts af als onzin?

Als je dat doet kun je een tegenreactie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heuveltje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Euh andersom 8)7
Als je meer naar UTC gaat met de klok, is het láter 8:00 en dus is de zon ook verder op.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Joris748 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:32:
Waarom doe je de argumenten van experts af als onzin?
Als je dat doet kun je een tegenreactie verwachten.
Ik vertrouw meer op eigen beleving, dan de zogenaamde "experts".
Eerst kwam ook het argument dat er meer mensne door gingen aan hartfalen door zomertijd. Later bleek dat dit helemaal niet het geval was, als de alle cijfers erbij pakt, dus ook om de omliggende weken. Het klopte wel, meer mensne gingen die week dood door een hartaanval, maar de weken erna juist minder.

Die mensen hadden dus sowieso wel een hartaanval gehad. De zomertijd heeft het alleen ietsjes versneld.
Dan hebben we het over dagen tot weken...

Het is dus totaal niet relevant als je alles cijfers er niet bij pakt.

Ik heb persoonlijk geen zin om in de zomer al om 3 uur wakker te worden. Want ja nu is het in de zomer ook al om 4 uur licht, ondanks dat de zon nog niet echt op is.

Waarom mag ik niet gewoon voorstander zijn van blijven verzetten?
Als het dan echt moet, dan liever zomertijd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
dfrenner schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:44:
[...]

Ik vertrouw meer op eigen beleving, dan de zogenaamde "experts".
En de wereld is plat en vaccins veroorzaken autisme... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nog een duit....:

Zo word je ziek van de zomertijd

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 29-03-2019 09:39 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
celshof schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:08:
[...]
Dat zeg ik toch niet?
Volgens mij staan die zaken volledig los van elkaar...

Anders mag jij mij de relatie tussen zomertijd en een platte wereld eens haarfijn uitleggen, om over autisme nog maar te zwijgen...
En het eerder licht worden in de nacht dan? Je lichaam bereidt zich dan veel te vroeg voor op wakker worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik ben maar de messenger en geen wetenschapper op dit gebied. :)

Wellicht is het tijdstip van licht worden dan juist natuurlijk en niet te vroeg.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

celshof schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:08:
[...]
Nee, juist van zomertijd krijg je autisme. :P
https://www.retecool.com/van-zomertijd-krijg-je-autisme/

(inclusief degelijke bronvermelding en onderbouwing :+ )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04
Joris748 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Geen idee, het artikel van nu.nl verwijst namelijk niet naar het onderzoek.

Maar welkom in de wereld van goed onderzoek en statistiek.Onderzoek naar dit soort dingen is behoorlijk lastig, bijv:
- Is er echt een panel van dezelfde mensen gevolgd voor en na die permanente zomertijd. Of is er gewoon gekeken naar het aantal winterdepressies in het algemeen?
- Ik gok op het laatste, dan krijg je allerlei vervolgvragen: zijn andere variabelen anders tussen die periodes (geopolitieke zaken, koopkracht, etc)? Is er iets veranderd bij die registratie van die depressies (wat zou kunnen verklaren dat je het aantal meldingen door de tijd heen niet als maatstaf kan gebruiken), en tig van andere variabelen?

In onderzoek wordt vaak een preassumptie gedaan (we vermoeden dat mensen last hebben als ze in het donker wakker worden), dan worden onderzoeken erbij gehaald en als a) iets in die richting wijst dan zal het wel kloppen en causaal zijn (bijv. dit bovenstaande onderzoek in Rusland), en bij b) als het niet in die richting wijst dan zal het b1) wel een slecht onderzoek zijn (weinig respondenten, alleen correlatie is aangetoond en geen causaliteit) of b2) we zoeken binnen dat onderzoek naar een andere variabele dat het effect wellicht zou kunnen verklaren, zodat we nog steeds de preassumptie kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 09:11
dfrenner schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:52:
[...]
En het eerder licht worden in de nacht dan? Je lichaam bereidt zich dan veel te vroeg voor op wakker worden...
Eerder licht worden kun je foppen met gordijnen die het licht buiten houden.

Wij hebben op het bedrijf al de eerste problemen weer met de overgang van de wintertijd naar zomertijd in de IT systemen. Wat schedules van het ERP pakket kunnen niet overweg met het uur dat we missen komend weekend (en aangezien er 48 uur vooruit geplant wordt, en we in meerdere tijdzones opereren wordt er nu gehikt en moet er handmatig ingegrepen worden).
Daarnaast moeten er extra kosten gemaakt worden voor de ITers die gedurende de nacht van de tijdswissel extra moeten werken om de wijziging te begeleiden en eventuele fouten op te lossen die erdoor ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
Het maakt mij helemaal niets uit of we voortaan zomer- of wintertijd, of desnoods UTC+8 gaan aanhouden. Kies gewoon wat handig is met omliggende landen.

Winkels en bedrijven kunnen vervolgens de openings- en werk-tijden aanpassen naar wat handig is. (Waarschijnlijk iets wat tussen de huidige zomertijd en wintertijd in zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
Wanneer mogen we nou es de democratische referenda verwachten in dit land?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vanmorgen kwam mijn collega binnen voor de dagdienst.
Fervent voorstander van ALTIJD zomertijd ... ( weliswaar om de verkeerde reden -> altijd zomer .. punt )

Ze had dus de pech van dagdienst, dus uur minder slapen ;)

mijn "Zo hier is de zomertijd" werd niet met liefde ontvangen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Steamwitz schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:26:
Het maakt mij helemaal niets uit of we voortaan zomer- of wintertijd, of desnoods UTC+8 gaan aanhouden. Kies gewoon wat handig is met omliggende landen.
En dat gaat dus niet werken. Want wat als Spanje en Frankrijk beslissen naar UTC+1 te gaan en Duitsland UTC+2? Wat moet de Benelux dan kiezen?

Als we besluiten van zomer/wintertijd af te gaan, moet je landen niet de keuze geven, maar gewoon een logische lijn trekken. Dus Spanje, Frankrijk en de Benelux +1, dan tot aan de Russische grens +2, en Finland, Estland, Letland, Litouwen, Roemenie en Bulgarije + 3.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

swhnld schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:24:
[...]

Wij hebben op het bedrijf al de eerste problemen weer met de overgang van de wintertijd naar zomertijd in de IT systemen. Wat schedules van het ERP pakket kunnen niet overweg met het uur dat we missen komend weekend (en aangezien er 48 uur vooruit geplant wordt, en we in meerdere tijdzones opereren wordt er nu gehikt en moet er handmatig ingegrepen worden).
Je hebt ook 3 van de 4 jaar een probleem dat 29 februari niet bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
O jeej het is weer de orde van de dag hoor :P

Hier ook voorstander van de zomertijd. Wanneer ik thuis kom na werk dan is het nog lekker lang licht waardoor ik toe aan dingen buiten werktijd. Dingen als thuis klussen of lekker afspreken met vrienden. Geeft me ook lekker energie en neem ik ook de moeite om te rusten zoals even in de tuin/balkon zitten.

In dit saaie landje is het helemaal uitgestorven als het donker is. In de winter heb ik wel eens dagen dat ik in het donker de deur uit ga en in het donker weer thuiskom. Dat zorgt pas voor een depressie. Dat wintertijd ervoor zou moeten zorgen dat we op tijd zouden slapen vind ik kul. We zitten toch met ons allen achter een verlicht scherm zoals een mobiel, tv of PC waardoor we weer wat later in bed liggen.
Dan heb ik liever dat het later licht wordt >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Tinuz___ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:48:
[...]

Het verwondert me hoe weinig symmetrie er in deze gegevens zit. Ik zou verwachten dat een verandering in daglengte ongeveer even sterk in de ochtend als in de avond werkt, dus als het 10 minuten eerder licht wordt het ook ongeveer 10 minuten later donker wordt.
Als ik voor het geval wintertijd bijvoorbeeld 1 maart en 1 november met elkaar vergelijk gaat de zon om 7:27 resp. 7:34 op, dus 7 minuten verschil. Zonsondergang is om 18:23 resp. 17:17, dus 54 minuten verschil.
Zelfde bij de vergelijking tussen 1 februari en 1 december: zonsopkomst om 8:18 resp. 8:22, dus 4 minuten verschil, zonsondergang om 17:34 resp. 16:40, dus 56 minuten verschil.
Ergens bekruipt me het gevoel dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie, maar wat?
Eerste gok,
Het hoogste punt van de zon valt niet exact op 12u (of 13u of wat dan ook) maar een aantal minuten er voor/er na. Neem eens het aantal minuten per dag zonlicht, deel dat door twee, en tel dat bij de zonsopkomst tijd op. Kom je dan ongeveer op hetzelfde tijdstip uit?
Tweede gok,
De rotatieas van de aarde schommelt een beetje. wellicht is daar ook iets aan te wijten.
Derde gok,
Wellicht omdat de dagen niet een half jaar uit elkaar liggen kun je niet de zelfde hoeveelheid daglicht verwachten.
1 maart is aan het eind van de winter, 1 november is halverwege de herfst.

[ Voor 7% gewijzigd door kid1988 op 01-04-2019 09:05 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
kid1988 schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:02:
[...]
Eerste gok,
Het hoogste punt van de zon valt niet exact op 12u (of 13u of wat dan ook) maar een aantal minuten er voor/er na. Neem eens het aantal minuten per dag zonlicht, deel dat door twee, en tel dat bij de zonsopkomst tijd op. Kom je dan ongeveer op hetzelfde tijdstip uit?
Tweede gok,
De rotatieas van de aarde schommelt een beetje. wellicht is daar ook iets aan te wijten.
Derde gok,
Wellicht omdat de dagen niet een half jaar uit elkaar liggen kun je niet de zelfde hoeveelheid daglicht verwachten.
1 maart is aan het eind van de winter, 1 november is halverwege de herfst.
Maasluip had al geantwoord:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:24:
[...]
Je hebt ook 3 van de 4 jaar een probleem dat 29 februari niet bestaat?
Nee, het zijn 24 uur schedules, dus geen last met datum, alleen met tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ik ben op zich voor altijd zomertijd.

Als we altijd wintertijd houden, is het in de zomer al om half vier licht op sommige dagen terwijl het nooit meer langer dan 21u licht blijft. In augustus zal het zelfs al om half acht donker zijn, je geeft dan dus je mooie zomeravonden op voor licht in de hele vroege ochtend. Dat heeft geen nut.

In de winter zou het dan inderdaad pas heel laat licht worden, maar zelfs op de donkerste dagen heb je dan minstens tot half zes daglicht. Dat lijkt me bijzonder aangenaam.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• R20141016
  • Laatst online: 12:26
Waarom zou je avonds lang licht willen hebben?
Ik ga elke dag om 22:00 uur mijn mandje in dus dan mag het gewoon donker zijn.
Fijn hoor die zomermaanden met gillende kinderen om 22 uur avonds terwijl ik probeer te slapen....

Die kinderen gaan later naar bed omdat het langer licht is.
Korter licht = kinderen eerder in bed = eerder avonds stil = eerder goed kunnen slapen. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Waarom zou je 's ochtends vroeg licht willen hebben?
Ik wordt elke dag om half 7 wakker en dan is het meestal alsnog gewoon donker.
Fijn hoor die zomermaanden met gillende kinderen om 5 uur 's ochtends terwijl ik probeer te slapen...

Die kinderen worden vroeger wakker omdat het vroeg licht is.
Eerder licht = kinderen eerder wakker = eerder 's ochtends wakker = minder lang kunnen slapen. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swhnld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
R20141016 schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:39:
Waarom zou je avonds lang licht willen hebben?
Ik ga elke dag om 22:00 uur mijn mandje in dus dan mag het gewoon donker zijn.
Fijn hoor die zomermaanden met gillende kinderen om 22 uur avonds terwijl ik probeer te slapen....

Die kinderen gaan later naar bed omdat het langer licht is.
Korter licht = kinderen eerder in bed = eerder avonds stil = eerder goed kunnen slapen. :P
Dat werkt natuurlijk twee kanten op, zowel 's avonds als 's ochtends. Ik neem aan dat met een permanente wintertijd, jij er ook niet op zit te wachten dat je kinderen al om 4 uur 's nachts schreeuwend naast je bed staan?

Overigens geldt dat voor heel veel genoemde redenen in dit topic dat het twee kanten op werkt.
Ongeacht of je de zomer- of wintertijd permanent laat ingaan, zijn er twee feiten die niet veranderen:
1. Op de langste dagen heb je 17 uur licht.
2. Op de kortste dagen heb je 8 uur licht.

In beiden geval de zonsopkomst en zonsondergang gepakt, dus geen rekening gehouden met schemering.
's zomers heb je dus altijd te lang licht en 's winters altijd te weinig. Dit lijkt mij ook een behoorlijk effect hebben op je bioritme. Gelukkig zijn er genoeg hulpmiddelen om zowel donker als licht te simuleren.
Die werken alleen in de ochtend? (zie verhaal hierboven) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Audiowaste op 01-04-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Laatst online: 12:26
Audiowaste schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:03:
[...]

Dat werkt natuurlijk twee kanten op, zowel 's avonds als 's ochtends. Ik neem aan dat met een permanente wintertijd, jij er ook niet op zit te wachten dat je kinderen al om 4 uur 's nachts schreeuwend naast je bed staan?

Overigens geldt dat voor heel veel genoemde redenen in dit topic dat het twee kanten op werkt.
Ongeacht of je de zomer- of wintertijd permanent laat ingaan, zijn er twee feiten die niet veranderen:
1. Op de langste dagen heb je 17 uur licht.
2. Op de kortste dagen heb je 8 uur licht.

In beiden geval de zonsopkomst en zonsondergang gepakt, dus geen rekening gehouden met schemering.
's zomers heb je dus altijd te lang licht en 's winters altijd te weinig. Dit lijkt mij ook een behoorlijk effect hebben op je bioritme. Gelukkig zijn er genoeg hulpmiddelen om zowel donker als licht te simuleren.

[...]

Gelukkig hebben wij op alle verdiepingen (behalve bgg dus) rolluiken. _/-\o_
Helaas hoor je desondanks dat nog de andere buurtkinderen die geen rolluiken hebben. Die ouders kunnen het blijkbaar niks schelen. Die denken lekker rustig, de kinderen zijn buiten de boel op stelten aan het zetten maar wij hebben er geen last van. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hou maar gewoon bij zomer- en wintertijd.
Die 2 dagen dat je er 'last' van hebt.

Waar komt het eigenlijk precies vandaan dat het tegenwoordig op de agenda staat?
Het was er in een keer en nog Europees ook, maar van wie was dit initiatief en wie hebben er voor gelobbyed om het op de agenda te krijgen?
Dat wil ik eerst wel eens weten, om te zien voor wiens karretje we ons laten spannen door hier een actuele kwestie van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

De tijd heeft niets met de mooie zomeravonden te maken.
sambalbaj schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:14:
Ik heb er wel langer dan 2 dagen last van (en de enige twee dagen dat ik er geen last van heb zijn de twee dagen dat de klok verzet wordt, omdat dat zondagen zijn en ik dan juist niets plan).
Waar komt het eigenlijk precies vandaan dat het tegenwoordig op de agenda staat?
Het was er in een keer en nog Europees ook, maar van wie was dit initiatief en wie hebben er voor gelobbyed om het op de agenda te krijgen?
Dat wil ik eerst wel eens weten, om te zien voor wiens karretje we ons laten spannen door hier een actuele kwestie van te maken.
De Duitsers en een Pool. Oftewel, het deel van Europa waar +2 logischer is dan +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:40
sambalbaj schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:14:
Mee eens, snap niet waarom we voor het een of het ander moeten kiezen. Zoals het gaat is het prima. Had er zeker last van vanmorgen maar dat is ook maar een dagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, ik heb ook liever dat het gewoon blijft zoals het is, zeker nu ongeveer alles automatisch zichzelf verzet (telefoon, laptop, etc) is de overlast minimaal.

En mochten we wisselen dan hoop ik tot echt dat we de zomertijd hier aan gaan nemen. Als we wintertijd aan gaan nemen dan komt de zon in de zomer om kwart over vier op 8)7
Ik denk dat niemand dat wil :D

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
anandus schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:29:
Tja, ik heb ook liever dat het gewoon blijft zoals het is, zeker nu ongeveer alles automatisch zichzelf verzet (telefoon, laptop, etc) is de overlast minimaal.

En mochten we wisselen dan hoop ik tot echt dat we de zomertijd hier aan gaan nemen. Als we wintertijd aan gaan nemen dan komt de zon in de zomer om kwart over vier op 8)7
Ik denk dat niemand dat wil :D
En in de winter pas om 10u ...

Geef mij maar permanent wintertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Audiowaste schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:03:
Verduisteringsgordijnen werken makkelijker in de ochtend, in de avond heb je namelijk dat je lichaam het langzaam donker wordt ervaart als signaal om te gaan slapen om melatonine aan te maken. Met verlichting (blauwe schermen) kunnen we dat in slaap vallen uitstellen, maar dat schemer effect vervroegen met volop licht om je heen is veel moeilijker te realiseren, je zou dan elk raam in je huis langzaam moeten verduisteren.
n de ochtend is bij het wakker worden ook goed om langzaam licht aan te laten gaan, maar dat is dan maar 1 lamp per slaapkamer die dat hoeft te simuleren, niet een heel huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 22:02
Nou, hier nog geen hinder ondervonden van de zomertijd.

Zaterdag tot 3.30 nieuwe tijd in de kroeg gezeten. Wel geinig met z'n allen soort van aftellen tot de zomertijd :P
Zondag uitgeslapen tot 11u nieuwe tijd, dat vond ik wel wat laat (maar 10u oude tijd viel dan wel weer mee).

Gisterenmiddag/avond normale tijd gegeten. Gisteren normale tijd naar bed gegaan en vanmorgen net als anders met hetzelfde gevoel wakker geworden van de wekker. Kortom, ik heb er geen last van.

Waar ik dan al wel weer naar uit zie zijn de lange avonden. Ik hoop deze week 's avonds nog een paar plankjes te kunnen schilderen buiten, de motor moet nog gewassen worden en we kunnen hopelijk nog wat in de tuin doen na 19u.
Klusjes die anders tot het weekend moeten wachten en nu weer lekker 's avonds kunnen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tegenwoordig woon ik rustiger, maar zomeravonden met vuurkorvende buren tot het donker wordt is niet zo tof. Dat doen ze niet 's ochtends vroeg >>> wintertijd wins. Terwijl een vuurkorf net zo fijn is als het een uur eerder donker is.

Hele gezin is in ieder geval weer minstens een week ontregeld door deze onzin.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 01-04-2019 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:24

Aganim

I have a cunning plan..

B-Real schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:14:
Gisterenmiddag/avond normale tijd gegeten. Gisteren normale tijd naar bed gegaan en vanmorgen net als anders met hetzelfde gevoel wakker geworden van de wekker. Kortom, ik heb er geen last van.
.. beroerd wakker geworden, het gevoel alsof je een uur te vroeg wakker bent geworden en nu al de hele ochtend gaar, niet vooruit te branden, beroerd en een lijf dat schreeuwt om weer naar bed te willen. Alsof je maar 3 uur slaap hebt gepakt. Zoals ieder jaar na het gekl**t met de zomertijd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Laatst online: 12-09 09:22
Veel argumenten voor de zomertijd hebben te maken met na je werk nog buiten kunnen zijn, waarom niet de wintertijd aannemen en dan de kantoortijden aanpassen? Effectief is dit hetzelfde, maar dan met een beter kloppende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Señor Sjon schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:23:
Tegenwoordig woon ik rustiger, maar zomeravonden met vuurkorvende buren tot het donker wordt is niet zo tof. Dat doen ze niet 's ochtends vroeg >>> wintertijd wins. Terwijl een vuurkorf net zo fijn is als het een uur eerder donker is.
Zon gaat een uur eerder onder, tokkies zitten dus een uur langer te vuurkorven >>> zomertijd wins.
Maar alleen in de zomer.
Hele gezin is in ieder geval weer minstens een week ontregeld door deze onzin.
Ik kan daar toch echt met mijn verstand niet bij. Hoe kun je een week ontregeld zijn hierdoor. In het weekend sta je toch ook al gauw een uur of 2 later op dan door de week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:37:

[...]

Ik kan daar toch echt met mijn verstand niet bij. Hoe kun je een week ontregeld zijn hierdoor. In het weekend sta je toch ook al gauw een uur of 2 later op dan door de week?
Ik voel mij ook wazig hoor, ook al heb ik goed geslapen... heb er meestal 2 weken last van.

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 01-04-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Zon gaat een uur eerder onder, tokkies zitten dus een uur langer te vuurkorven >>> zomertijd wins.
Maar alleen in de zomer.

[...]

Kinderen van 3 en 5 houden zich niet aan dit soort dingen. Zelfs voor de kindertijd maakte het niet uit of ik op zondag uitsliep of niet. De maandag erna is nog steeds killing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:24

Aganim

I have a cunning plan..

[...]
Duurt bij mij meestal een week of 2 voordat ik merk dat alles gevoelstechnisch weer een beetje 'klopt', jammer dat je daar met je pet niet bij kan, maar mijn lijf trekt zich daar niets van aan. :+

De redenering dat je in het weekend 'toch ook een uur of 2 later opstaat' vind ik ook altijd zo krom, ten eerste is dat een aanname die niet voor iedereen opgaat, ten tweede kan je in het weekend het ritme volgen dat bij je past. De overgang naar de zomertijd is geforceerd, waarbij zowel het licht als alle activiteiten die je doet niet meer aansluiten bij je gevoel. De een is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander, daar valt niet zoveel aan te doen.

Behalve die ongein gewoon afschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Ik word elke dag uit mijzelf rond 7:00 wakker. Dus ook in het weekend.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 22:02
Malandro schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:34:
Veel argumenten voor de zomertijd hebben te maken met na je werk nog buiten kunnen zijn, waarom niet de wintertijd aannemen en dan de kantoortijden aanpassen? Effectief is dit hetzelfde, maar dan met een beter kloppende tijd.
Maar toch veel meer gedoe?
Passen alle organisaties dan 2x per jaar hun werk/openingstijden aan? Misschien sommige ook niet?
Gewoon in zijn algemeenheid is het verzetten van de klok dan eenvoudiger (even afgezien van alle overige voor/nadelen).

Dat kinderen er meer last van hebben kan ik wel snappen, zeker als ze nog geen klok kunnen kijken. Die leven meer op ritme en als de tijd dan opeens een uur verspringt zal dat gewenning kosten maar toch geen twee weken?

Hoewel ik er zelf dus geen last van heb kan ik me lastig voorstellen dan een volwassene na een week nog last heeft van dat ene uurtje. Hoe gaat dat dan, als je eenmaal wel weer gewend bent, en je nachtrust om wat voor reden dan ook eens een uur korter is?

Ik vraag het mij oprecht af hoor. Ik heb makkelijk praten aangezien ik een makkelijke slaper ben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Ik merk het weer aan mijn kleintje thuis. Kinderen zijn echt van slag als de klok verzet wordt. Altijd een makkelijke slaper geweest, maar gisteren overdag veel te laat gaan slapen en mede daardoor lukte het s avonds ook niet. Vanochtend nog in diepe slaap toen ze eruit moest.

Ze heeft wel het voordeel dat ze nog een middagslaapje heeft. Na een relatief kort nachtje helpt dat haar waarschijnlijk wel omdat ze nu hopelijk eerder aan de middagslaapje toe is en dan ook s avonds eer aan dr slaap.

Zelf merk ik ook dat de stap naar zomertijd altijd lastig is. Ik ben geen ochtend mens maar sta voor mijn werk 6:15 op, dat deed vanochtend wel pijn. Het duurt waarschijnlijk meer dan een week voordat ik weer om de normale tijd kan slapen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
B-Real schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:59:
[...]

Maar toch veel meer gedoe?
Passen alle organisaties dan 2x per jaar hun werk/openingstijden aan? Misschien sommige ook niet?
Gewoon in zijn algemeenheid is het verzetten van de klok dan eenvoudiger (even afgezien van alle overige voor/nadelen).

Dat kinderen er meer last van hebben kan ik wel snappen, zeker als ze nog geen klok kunnen kijken. Die leven meer op ritme en als de tijd dan opeens een uur verspringt zal dat gewenning kosten maar toch geen twee weken?

Hoewel ik er zelf dus geen last van heb kan ik me lastig voorstellen dan een volwassene na een week nog last heeft van dat ene uurtje. Hoe gaat dat dan, als je eenmaal wel weer gewend bent, en je nachtrust om wat voor reden dan ook eens een uur korter is?

Ik vraag het mij oprecht af hoor. Ik heb makkelijk praten aangezien ik een makkelijke slaper ben...
Ik bedoel een eenmalige aanpassing. Begin vroeger met werken, dan ben je ook eerder thuis. Als iedereen dat doet, is het geen probleem. Nu wordt die aanpassing 'opgedrongen' en iedereen accepteert het. Als je het verzetten van de klok vertaalt naar de realiteit, zijn we allemaal gewoon een uur eerder op het werk verschenen, dat kan je ook regelen zonder de klok daarvoor te moeten verzetten lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
[...]

Hoewel ik er zelf dus geen last van heb kan ik me lastig voorstellen dan een volwassene na een week nog last heeft van dat ene uurtje.
Da's niet zo moeilijk. Je begint maandag brak omdat je ineens een uur eerder op je werk moet zijn. Vervolgens bouw je verspreid over meerdere dagen een slaaptekort op omdat je in de avonden niet op tijd slaap krijgt en daardoor telkens te laat slaapt. Dat voel je een week later wel.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Malandro schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:34:
Wat is een "kloppende tijd"? Een een of ander arbitrair ijkpunt dat we honderden jaren geleden ooit eens hebben gekozen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste klok verzetting ging eigenlijk volledig aan me voorbij, kwam er zondagavond achter dat mijn horloge een uur achter liep maar buiten dat gaan alle klokken (die ik gebruik) eigenlijk automatisch.

Qua slaap merk ik er niets van maar ik heb sowieso niet echt een in beton gegoten patroon.Mijn lichaam is gewoon gewend aan een mate van willekeurigheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:07:
De laatste klok verzetting ging eigenlijk volledig aan me voorbij, kwam er zondagavond achter dat mijn horloge een uur achter liep maar buiten dat gaan alle klokken (die ik gebruik) eigenlijk automatisch.
• Wandklok in de woonkamer
• Ovenklok
• Magnetronklok
• Wekker vrouw
• Wekker .oisyn
• Wandklok in kamer van dochter
• Klokje in auto

7 Klokken die ik moet verzetten elke keer :)
Qua slaap merk ik er niets van maar ik heb sowieso niet echt een in beton gegoten patroon.Mijn lichaam is gewoon gewend aan een mate van willekeurigheid.
Same here. Over het algemeen ben ik juist blij met de overgang van winter- naar zomertijd omdat dat betekent dat mijn kinderen een uur later wakker worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:07:
[...]

Wat is een "kloppende tijd"? Een een of ander arbitrair ijkpunt dat we honderden jaren geleden ooit eens hebben gekozen?
Precies. Wat ooit middag (het midden van de dag) was, is zo bepaald omdat dat toen nu eenmaal zo was, men leefde meer op het licht en quartz gebruikte je om je maaltijd dood te knuppelen, niet voor de tijd. Maar wat is tegenwoordig het midden van de dag? Men leeft van...? 7:00-23:00? 6:00-22:00? dan is het midden 15:00/14:00. Laten we dan op dat tijdstip de zon uitlijnen, ideale verdeling van het licht ipv de zon verspillen aan de ochtend als veredelde wakeuplight, de hele "zonnedag" in kunstlicht op school/werk zitten en dan met het donker pas vrij zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:07:
[...]

Hoezo een arbitrair ijkpunt? Dan slaat tijd helemaal nergens op, wat zeuren we dan nog over een uurtje voor of achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bananenplant schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:04:
Vervolgens bouw je verspreid over meerdere dagen een slaaptekort op omdat je in de avonden niet op tijd slaap krijgt en daardoor telkens te laat slaapt.
Kun je na een paar dagen nog steeds niet iets eerder gaan slapen dan?

Als bij mij één of twee dagen extra vermoeiend zijn kan ik daardoor een half uurtje of een uurtje eerder gaan slapen, en dan bouwt het slaaptekort niet meer op.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
phYzar schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:18:
[...]

Precies. Wat ooit middag (het midden van de dag) was, is zo bepaald omdat dat toen nu eenmaal zo was, men leefde meer op het licht en quartz gebruikte je om je maaltijd dood te knuppelen, niet voor de tijd. Maar wat is tegenwoordig het midden van de dag? Men leeft van...? 7:00-23:00? 6:00-22:00? dan is het midden 15:00/14:00. Laten we dan op dat tijdstip de zon uitlijnen, ideale verdeling van het licht ipv de zon verspillen aan de ochtend als veredelde wakeuplight, de hele "zonnedag" in kunstlicht op school/werk zitten en dan met het donker pas vrij zijn :P
En daarom zeg ik; pas de werktijden aan, niet de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:11:
[...]

• Wandklok in de woonkamer
• Ovenklok
• Magnetronklok
• Wekker vrouw
• Wekker .oisyn
• Wandklok in kamer van dochter
• Klokje in auto

[...]

Same here. Over het algemeen ben ik juist blij met de overgang van winter- naar zomertijd omdat dat betekent dat mijn kinderen een uur later wakker worden :P
Ik gebruik eigenlijk alleen nog mijn smartphone en mijn horloge, of computer of weet ik veel wat. De magnetron/ovenklok staat eeuwig op 00:00 te knipperen hier. :') Wandklokken doe ik niet aan.
Ik ben best wel een luie draak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Malandro schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:19:
[...]

Hoezo een arbitrair ijkpunt?
Zeggen dat 12:00 het punt is dat de zon bovenaan de hemel moet staan is aribtrair. Je kunt ook zeggen dat dat 0:00 is. Of 14:37.
Dan slaat tijd helemaal nergens op, wat zeuren we dan nog over een uurtje voor of achteruit?
Mij persoonlijk kan het geen reet schelen welke tijdsrepresentatie je koppelt aan ieder tijdstip :). Maar ik weet wel dat een tijdzone kiezen een stuk makkelijker gaat zijn dan alle tijden in het dagelijkse leven aanpassen.
Malandro schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:20:
[...]

... Wat de maatschappij enorm veel kost, alleen maar omdat je zo nodig vast wil houden aan een bepaalde definitie die niet echt relevant meer is.

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 01-04-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Malandro schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:20:
Het is simpelweg makkelijker om de klok aan te passen dan de miljoenen afspraken die we van die tijd hebben afgeleid (werk, school, kinderopvang, winkels, toegang tot gelegenheden, sportclubs, wetten over rust, financieel verkeer, contracten (SLA/dienstverlening/abonnementen), etc) en alles heeft onderling verband, dus zouden we een landelijke (internationale) agenda-dag/-week moeten uitroepen om dit allemaal samen en gelijktijdig te herzien.

Ff een paar nerds een softwarelibrary laten aanpassen en een ntp-server een tik geven en een grijsgedraaide herhaling van een kopspijkers-sketch over welke kant de klok op gaat en hop, geregeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:30:
[...]

Zeggen dat 12:00 het punt is dat de zon bovenaan de hemel moet staan is aribtrair.
Net zo arbitrair als zeggen dat 1+1=2. Net zo arbitrair als zeggen dat gras is groen.
Het is een vrij logische definitie die volgt uit dat het midden van de tijdsrekening samenvalt met het midden van de dag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:33:
Het is een vrij logische definitie die volgt uit dat het midden van de tijdsrekening samenvalt met het midden van de dag.
Behalven dan dat zenith tussen Oost- en West-Nederland al met zo'n 15 minuten verschilt. Naast het feit dat in de praktijk 12:00 helemaal niet het midden van de dag is. Of sta jij om 4:00 op en ga je om 20:00 naar bed?

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 01-04-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Passen alle organisaties dan 2x per jaar hun werk/openingstijden aan?
Misschien sommige ook niet?
Als je de verdeeldheid hier ziet dan denk ik dat een beetje werkgever zich daar niet aan zal branden.
Dus ik denk niet dat er veel bedrijven dat zullen doen. Bij bedrijven die glijdende begintijden hebben (8 tot 10) zou je als werknemer zelf kunnen bepalen hoe je het oplost als als je geen kinderen hebt want die moeten toch echt op tijd op school zijn. Maar voor alle winkelpersoneel gaat het al niet op vrees ik. Voor ophalen geldt hetzelde net als verplichtingen bij sportverenigingen en andere verenigingen 's avonds. Zelf heb ik daar geen last van dus begin en stop ik altijd zo laat mogelijk zodat ik de minste files heb. O-)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:33:
[...]

Net zo arbitrair als zeggen dat 1+1=2. Net zo arbitrair als zeggen dat gras is groen.
Even los van wat @.oisyn al schreef: Maar zou het niet veel logischer zijn dat de zon op zijn hoogst staat in het midden van de middag? Net als dat het op zijn donkerst zou moeten zijn in het middan van de nacht? En dus eigenlijk UTC+3 nog een stukje logischer is?

Overigens zou de vergelijking eerder zijn dat we al honderd jaar hebben besloten dat de kleur die gras heeft groen is, maar 200 jaar geleden noemde we die kleur blauw, en nu willen mensen het ook weer blauw noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Sissors schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:46:
[...]

Even los van wat @.oisyn al schreef: Maar zou het niet veel logischer zijn dat de zon op zijn hoogst staat in het midden van de middag? Net als dat het op zijn donkerst zou moeten zijn in het middan van de nacht? En dus eigenlijk UTC+3 nog een stukje logischer is?

Overigens zou de vergelijking eerder zijn dat we al honderd jaar hebben besloten dat de kleur die gras heeft groen is, maar 200 jaar geleden noemde we die kleur blauw, en nu willen mensen het ook weer blauw noemen.
Waarom zou het midden van de middag hiervoor het meest logische zijn, en niet het midden van de dag?
En waarom zou je in het midden van het nacht het donkerste moment willen hebben, en niet om 0:00?

Mij lijkt dat veel logischer namelijk. Vanaf 0:00 wordt het dan steeds lichter, tot het midden van de dag. Daarna wordt het weer steeds donkerder, en om 0:00 begint dat dan weer opnieuw.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
TheFes schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:52:
[...]

Waarom zou het midden van de middag hiervoor het meest logische zijn, en niet het midden van de dag?
En waarom zou je in het midden van het nacht het donkerste moment willen hebben, en niet om 0:00?

Mij lijkt dat veel logischer namelijk. Vanaf 0:00 wordt het dan steeds lichter, tot het midden van de dag. Daarna wordt het weer steeds donkerder, en om 0:00 begint dat dan weer opnieuw.
Logisch, ja. Is het pragmatisch? Mwa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

RayNbow

Kirika <3

.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:11:
Ik zie het probleem al... Te veel klokken. :p

spoiler: Alternatief:
Waarom verzet jij de klokken van een ander? :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:36:
[...]

Behalven dan dat zenith tussen Oost- en West-Nederland al met zo'n 15 minuten verschilt. Naast het feit dat in de praktijk 12:00 helemaal niet het midden van de dag is. Of sta jij om 4:00 op en ga je om 20:00 naar bed?
Uiteraard, terug naar lokale tijd, maar dat is ook niet handig. Het is natuurlijk allemaal een compromis, maar het meest logische is om dat compromis zo dicht mogelijk bij de zonnetijd te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:06:
[...]

Uiteraard, terug naar lokale tijd, maar dat is ook niet handig. Het is natuurlijk allemaal een compromis, maar het meest logische is om dat compromis zo dicht mogelijk bij de zonnetijd te laten liggen.
Ik vind het nochtans niet "logisch" om een economische miljoeneninvestering (nattevingerwerk) te moeten doen alleen maar om vast te houden aan iets wat we ooit bedacht hebben, terwijl we met het grootste gemak ook iets anders kunnen bedenken wat veel meer voldoet aan de status quo.
RayNbow schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:02:
[...]

Ik zie het probleem al... Te veel klokken. :p

spoiler: Alternatief:
Waarom verzet jij de klokken van een ander? :p
To be fair, de wekker van mijn vrouw verzet ik niet, mijn dochter is pas 7 dus ik vind het nog net onredelijk om te verwachten dat zij dat zelf doet, en wat de rest van de klokken betreft: als ik het niet doe, doet niemand het, en mijn OCD kan niet tegen een klok die niet klopt :+

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 01-04-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:30:
[...]

Zeggen dat 12:00 het punt is dat de zon bovenaan de hemel moet staan is aribtrair. Je kunt ook zeggen dat dat 0:00 is. Of 14:37.
Nee, dat is de definitie van 12:00. Het enige moment waarop je nauwkeurig kunt bepalen dat je halverwege de dag bent.

Natuurlijk kun je achteraf de definitie aanpassen, maar dat is dom.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

burne schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:10:
[...]

Nee, dat is de definitie van 12:00.
Niet "nee", dat is wat ik zeg :)
Het enige moment waarop je nauwkeurig kunt bepalen dat je halverwege de dag bent
Maar "halverwege de dag" hoeft nog niet gelijk te staan aan "12:00".
Natuurlijk kun je achteraf de definitie aanpassen, maar dat is dom.
Wat dom is, is niet realiseren dat we al heel lang niet meer aan die definitie voldoen, omdat dat niet werkbaar is op een globe en interlokale communicatie en bedrijvigheid :)

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 01-04-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrijwel alle klokken bij mij in huis, inclusief de keukenapparatuur, wisselt automatisch van tijd. Waar ik me wel aan irriteer is dat er geen melding vanaf kan dat de tijd is aangepast. Het is altijd maar weer afwachten of het goed gegaan is.
Pagina: 1 ... 17 ... 32 Laatste