Goed, mijn gedachten hierover, na lang wikken en wegen:
Daglicht moet "effectief besteedbaar" zijn naar mijn idee. Kwalitatief duurzaam daglicht, so to speak.
Dit maakt de keuze al een stuk makkelijker.
1) De meerderheid van de Nederlanders heeft een "binnenbaan". We hebben dus erg weinig baat bij daglicht over het algemeen omdat we binnen zitten. TL-Lampen en computerschermen zijn in de winter sowieso een flink percentage van de dag onze voornaamste lichtbronnen. Is het kwalitatief besteedbaar daglicht als je sochtends ipv om 9 uur al om 8 uur licht hebt? Naar mijn idee niet - behalve dat het wellicht veiliger rijden is, en gevoelsmatig "fijner" als het licht is als je naar buiten gaat. De realiteit is echter dat de meerderheid van de mensen die werken dat daglicht niet heel nuttig kunnen gebruiken - het zal geconsumeerd worden op weg naar het werk, of tijdens de eerste uren van het werk (voornamelijk binnen dus).
2) In de avonduren zitten mensen wederom volop tussen de kunstmatige lichtbronnen. Telefoon, tablet, laptop, computer scherm en TV zorgen er voor dat we sowieso teveel blootgesteld worden aan blauw licht. Het argument dat langer licht in de avond dus mogelijk een slaapritme zal verstoren vind ik dus niet heel zwaar wegen. Dat gebeurt namelijk aan de lopende band al. Onze cultuur is diep verweven met kunstmatige lichtbronnen. Onze slaapritmes zijn continue verstoord door het gebruik van kunstmatig daglicht in de avond en het gebruik van elektronische apparaten. 'God heeft ons gordijnen gegeven voor een reden' denk ik dan, lekker dicht doen een paar uur voor je wil gaan slapen!
3) Na je werktijd méér daglicht hebben is aantoonbaar nuttig besteedbaar gedurende een groot deel van het jaar, wellicht behalve de diepe wintermaanden. In 1 of 2 maanden zal je wederom het laatste beetje licht moeten besteden aan terug naar huis rijden, fietsen, lopen of OV-en. Echter de rest van het jaar heb je gewoon méér nuttig besteedbaar daglicht na je werk. Is het langer licht buiten kunnen kinderen na schooltijd meer buiten spelen, in plaats van achter een computer, tablet of TV gaan hangen. Voor de ouders kan er meer gewinkeld, gewandeld en geborreld worden. Kortom, de recreatieve tijd na je werk wordt langer. En dat is in onze maatschappij hard nodig. We zijn niet meer de traditionele agrarische maatschappij waarbij er veel buitenwerk wordt gedaan en zomer/wintertijd echt nuttig is. We zijn een kantoormaatschappij en elk uurtje extra licht na je werk is positief voor de gezondheid en economie, in mijn ogen. Boeren zijn veelal zelfstandig ondernemer en kunnen dus gewoon opstaan "wanneer het licht wordt" en hebben dus weinig last van eventuele veranderingen aan de tijd vermoed ik.
Idealiter zou je de wintertijd gedurende slechts twéé maandjes laten ingaan, de ergste maanden met de kortste dagen. En de andere 10 maanden lekker profiteren van extra lange avonden