Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:52:
[...]

Waarom zou het midden van de middag hiervoor het meest logische zijn, en niet het midden van de dag?
En waarom zou je in het midden van het nacht het donkerste moment willen hebben, en niet om 0:00?

Mij lijkt dat veel logischer namelijk. Vanaf 0:00 wordt het dan steeds lichter, tot het midden van de dag. Daarna wordt het weer steeds donkerder, en om 0:00 begint dat dan weer opnieuw.
Nou ja, is het echt heel ver gezocht om aan te nemen dat de middag het midden van de dag is? En als we de dag definieren als van zonsopkomst tot zonsondergang, dan als je 6 uur hebt die je het midden van de dag noemt, zou die dus zo moeten zijn dat de zon op zijn hoogst is op het midden van de middag. Alternatief is middag van 0900 tot 1500 laten lopen.

Overigens voor de duidelijkheid: Imo heeft logica hier geen drol mee te maken, het is gewoon een kwestie van wat we afspreken met zijn allen.
burne schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:10:
[...]

Nee, dat is de definitie van 12:00. Het enige moment waarop je nauwkeurig kunt bepalen dat je halverwege de dag bent.

Natuurlijk kun je achteraf de definitie aanpassen, maar dat is dom.
Dat is dus een definitie die al vele decennia niet gevolgd wordt. Wanneer is een definitie geen definitie meer als niemand hem serieus neemt?

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 01-04-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:06:
[...]

Uiteraard, terug naar lokale tijd, maar dat is ook niet handig. Het is natuurlijk allemaal een compromis, maar het meest logische is om dat compromis zo dicht mogelijk bij de zonnetijd te laten liggen.
Terug naar Loenense Tijd!
Sissors schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:13:
[...]
Nou ja, is het echt heel ver gezocht om aan te nemen dat de middag het midden van de dag is? En als we de dag definieren als van zonsopkomst tot zonsondergang, dan als je 6 uur hebt die je het midden van de dag noemt, zou die dus zo moeten zijn dat de zon op zijn hoogst is op het midden van de middag.
[...]
Van de huidige tijdzones is dat dus UTC+0 -> http://suncalc.net/#/52.1226,5.1127,9/2019.04.01/13:22
Want dan is om 12 uur het midden van de dag (ongeveer) en 00 uur het midden van de nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door celshof op 01-04-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
celshof schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:23:

[...]
Van de huidige tijdzones is dat dus UTC+0 -> http://suncalc.net/#/52.1226,5.1127,9/2019.04.01/13:22
Want dan is om 12 uur het midden van de dag (ongeveer) en 00 uur het midden van de nacht.
De middag duurt toch echt van 1200 tot 1800. Dus als de middag de periode moet zijn wat het midden van de dag is, dan moet de zon op zijn hoogst zijn om 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
Sissors schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:27:
[...]

De middag duurt toch echt van 1200 tot 1800. Dus als de middag de periode moet zijn wat het midden van de dag is, dan moet de zon op zijn hoogst zijn om 1500.
Jij zegt:
En als we de dag definieren als van zonsopkomst tot zonsondergang, dan als je 6 uur hebt die je het midden van de dag noemt, zou die dus zo moeten zijn dat de zon op zijn hoogst is op het midden van de middag.
Daarbij, we moeten ook nog eens oppassen met het feit dat hier zowel Nederlanders als Belgen komen kennelijk: https://taaladvies.net/ta.../878/voormiddag_namiddag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Nee, dat is de definitie van 12:00. Het enige moment waarop je nauwkeurig kunt bepalen dat je halverwege de dag bent.

Dan heb je continue tijdzones? Zelfs binnen een tijdzone verschilt het namelijk wanneer je halverwege de dag bent (als je nauwkeurig bent en van de zon uitgaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
bwerg schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:19:
[...]

Kun je na een paar dagen nog steeds niet iets eerder gaan slapen dan?

Als bij mij één of twee dagen extra vermoeiend zijn kan ik daardoor een half uurtje of een uurtje eerder gaan slapen, en dan bouwt het slaaptekort niet meer op.
In die paar dagen is het kwaad al geschied.
Sissors schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:27:
[...]

Je pint dit wel erg op het Nederlands vast, in andere talen zit helemaal geen suggestie dat de middag op het midden van de dag zou vallen. Bijvoorbeeld: Nachmittag en Mittag. Uit dat laatste:
noon, midday, late morning, early afternoon (roughly the time from 11 a.m. to 2 p.m)

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
celshof schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:31:
[...]
Jij zegt:
[...]
Daarbij, we moeten ook nog eens oppassen met het feit dat hier zowel Nederlanders als Belgen komen kennelijk: https://taaladvies.net/ta.../878/voormiddag_namiddag/
Dat is toch exact hetzelfde beide keren? Ik zeg als je een periode van 6 uur hebt die we middag noemen, en je wil logischerwijs dat de middag het midden van de dag is, dan moet de zon of op zijn hoogst zijn om 1500, of je moet de middag verplaatsen van 0900 t/m 1500.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:24

Aganim

I have a cunning plan..

B-Real schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:59:
[...]
Hoewel ik er zelf dus geen last van heb kan ik me lastig voorstellen dan een volwassene na een week nog last heeft van dat ene uurtje. Hoe gaat dat dan, als je eenmaal wel weer gewend bent, en je nachtrust om wat voor reden dan ook eens een uur korter is?
Bij een uur korter slapen blijft (bijv.) 06.00 uur gewoon 06.00 uur, je hebt geen verschuiving van tijd, je begint gewoon wat eerder. Dan ben ik persoonlijk de rest van de dag ook brak, maar toch minder heftig. Je moet wellicht je ritme wat aanpassen, maar uiteindelijk klopt je gevoel gewoon nog steeds met het tijdstip.

Bij zomertijd schuift de klok op, terwijl je ritme niet meeschuift. Je lijf 'leeft' nog om 06:00, terwijl het 07:00 uur is. 's Avonds gaat dat ook op: je gaat naar bed, terwijl je volgens je biologische klok nog helemaal niet aan toe bent. Voor de één gaat die aanpassing nu eenmaal sneller dan voor de ander.

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 01-04-2019 18:32 . Reden: Typo, zal de zomertijd zijn :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Vanochtend net zo brak als elke maandag. Mijn lijf wil nooit wakker worden als de wekker gaat, vandaag ook niet. In het weekend zonder wekker slaap ik dan ook met gemak tot 09:30 door. Gisteravond al wel genoten van de heldere avond waarbij het pas na 20:30 echt donker werd. Heerlijk in de tuin kunnen werken na het eten. Ook vanaf deze week weer sporten na het eten bij daglicht, superfijn!

En zoals ik hierboven de voordelen van zomertijd enigszins overdrijf, zo zal iemand die zegt dat hij een complete week van slag is ook wel wat aandikken.

Je biologische klok kan ik een dag of 3 het ritme aannemen van een continent met 6-8 uur tijdsverschil, dus dat ene uurtje zal buiten 'ik lig in bed en kan de slaap nog niet vatten' en 'ik moet gaan werken en wil eigenlijk mijn bed nog niet uit' maar weinig verschil maken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
coelho schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:14:
En zoals ik hierboven de voordelen van zomertijd enigszins overdrijf, zo zal iemand die zegt dat hij een complete week van slag is ook wel wat aandikken.
Ach ik heb ze in de media gezien die claimen nog vele maanden na een tijdsverhuiving niet normaal meer te kunnen leven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heerlijk feest weer vandaag met internationale agenda items die voor een deel van de deelnemers verschuiven, doordat de organisator in Europa zit en die deelnemers bijvoorbeeld in India waar ze geen zomertijd hebben. Idem vorige week nadat de US hun wissel had.

Wat dat betreft zou het afschaffen van de wissel wel handig zijn. Moeten we alleen de andere regio's waar ze zomertijd kennen daar ook nog van overtuigen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Orion84 schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:28:
Heerlijk feest weer vandaag met internationale agenda items die voor een deel van de deelnemers verschuiven, doordat de organisator in Europa zit en die deelnemers bijvoorbeeld in India waar ze geen zomertijd hebben. Idem vorige week nadat de US hun wissel had.

Wat dat betreft zou het afschaffen van de wissel wel handig zijn. Moeten we alleen de andere regio's waar ze zomertijd kennen daar ook nog van overtuigen.
Gelukkig past Outlook het automatisch aan en leverde het hier geen enkel probleem op. Je moet alleen je agenda volgen en niet denken dat je het uit je hoofd weet. Maar goed, was dat niet de intentie van het bijhouden van een agenda? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

coelho schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:37:
[...]

Gelukkig past Outlook het automatisch aan en leverde het hier geen enkel probleem op. Je moet alleen je agenda volgen en niet denken dat je het uit je hoofd weet. Maar goed, was dat niet de intentie van het bijhouden van een agenda? :+
Het probleem is alleen dat als die deelnemers ook nog lokale meetings hebben (die dus niet verschuiven) dat je dus ineens conflicten hebt. Of dat meetings aan de rand van de dag ineens buiten iemands werktijden vallen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:32:
[...]

Dan heb je continue tijdzones? Zelfs binnen een tijdzone verschilt het namelijk wanneer je halverwege de dag bent (als je nauwkeurig bent en van de zon uitgaat).
Dat was vroeger ook precies het geval. Iedere grote stad (met kerktoren en -klokken) stelde zelf vast wanneer de zon op het hoogste punt stond en noemde dat 12:00. Tussen west en oost zit een kwartier verschil in zonnetijd. Pas met de komst van spoorwegen werd een centrale standaardtijd een noodzaak, ergens in begin 1900.

Daarna heeft Nederland nog jarenlang een eigen tijdzone gehad (GMT +0h 19m 32,13s) totdat de bezetter de klok 1:40 vooruit zette.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
burne schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:40:
[...]

Dat was vroeger ook precies het geval. Iedere grote stad (met kerktoren en -klokken) stelde zelf vast wanneer de zon op het hoogste punt stond en noemde dat 12:00. Tussen west en oost zit een kwartier verschil in zonnetijd. Pas met de komst van spoorwegen werd een centrale standaardtijd een noodzaak, ergens in begin 1900.
Maar dat is dus totaal niet praktisch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:40:
[...]

Maar dat is dus totaal niet praktisch. ;)
Het was totaal irrelevant. Hoe moet je achter een tijdsverschil van 20 minuten komen als het je dagen kost om in Engeland of Duitsland terecht te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
Aganim schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:50:
[...]

Bij een uur korter slaper blijft (bijv.) 06.00 uur gewoon 06.00 uur, je hebt geen verschuiving van tijd, je begint gewoon wat eerder. Dan ben ik persoonlijk de rest van de dag ook brak, maar toch minder heftig. Je moet wellicht je ritme wat aanpassen, maar uiteindelijk klopt je gevoel gewoon nog steeds met het tijdstip.

Bij zomertijd schuift de klok op, terwijl je ritme niet meeschuift. Je lijf 'leeft' nog om 06:00, terwijl het 07:00 uur is. 's Avonds gaat dat ook op: je gaat naar bed, terwijl je volgens je biologische klok nog helemaal niet aan toe bent. Voor de één gaat die aanpassing nu eenmaal sneller dan voor de ander.
Zelf vind ik het ook heel lastig te begrijpen dat mensen daar last van hebben, waarmee ik het knelpunt uiteraard niet wil ontkennen voor die mensen. Maar je bovenstaande uitleg raakt bij mij in ieder geval kant noch wal.

Wanneer de zomertijd ingaat, leeft je lichaam nog om 6 uur terwijl het in werkelijkheid al 7 uur is. C'est soit.
Maar wanneer de wintertijd ingaat dan blijft 6 uur gewoon 6 uur? Als je lichaam zo erg is ingesteld op een ritme dan zou je lichaam dan ook moet zeggen het is 5 uur! Terwijl het eigenlijk al 6 uur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
burne schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:50:
[...]

Het was totaal irrelevant. Hoe moet je achter een tijdsverschil van 20 minuten komen als het je dagen kost om in Engeland of Duitsland terecht te komen?
Hee, jij was degene die dit zei :+
[...]

Omdat te bewerkstelligen zou je dus over moeten naar continue tijdzones of niet meer spreken van 12.00. Volgens mij is het echter heel gebruikelijk om 12.00 te lezen als twaalf uur (en nul minuten). ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Tja, het verhaal dat 12 uur halverwege de dag ligt lijkt me toch vooral een overblijfsel uit de tijd dat elk streepje daglicht (met name in de winter) gebruikt moest worden om werk te verzetten, omdat er in de avonduren gewoon niet genoeg licht was om iets nuttigs te doen. Met de komst van kunstlicht en vermaak voor in de late uurtjes is daglicht eigenlijk alleen nog nodig voor ons eigen bioritme. Het is natuurlijk niet ideaal om in de winter zo laat zonsopgang te hebben met permanente zomertijd, want dan komt de helft van de bevolking niet op gang. Anderzijds is zonsopgang om half 5 in de zomer met permanente wintertijd natuurlijk ook belachelijk, dat daglicht kunnen we veel beter aan het einde van de dag gebruiken om 's avonds nog te genieten.

En dan kom je ineens weer terug bij de originele reden voor het verzetten van de klok, dat je niet hoeft te kiezen tussen die twee kwaden. Dat veroorzaakt helaas weer andere ellende, maar in die afweging winnen die goeie zomeravonden het voor mij altijd van de ongemakken van het verzetten van de klok. Dat is helaas voor iedereen weer anders (en wel in splitsing van allemaal significant grote groepen), zodat altijd een meerderheid ontevreden wegloopt bij een besluit.

Persoonlijk merk ik van het verzetten van de klok veel minder de afgelopen paar jaar, omdat onze hardware het grotendeels allemaal zelf wel aanpast tegenwoordig. Dat uurtje minder slaap is altijd even balen, maar de volgende dag draait de wereld ook gewoon door.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:00:
[...]

Omdat te bewerkstelligen zou je dus over moeten naar continue tijdzones of niet meer spreken van 12.00. Volgens mij is het echter heel gebruikelijk om 12.00 te lezen als twaalf uur (en nul minuten). ;)
Japan had ooit een systeem waarbij de dag en nacht in zes gelijke delen verdeeld werd. In de winter waren de donkere 'uren' dus veel langer dan de lichte 'uren' en in de zomer precies omgekeerd.

Dat was zo complex dat men pas in de 20ste eeuw een klok wist te bouwen waarvan de 'uren'-aanduidingen verschoven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YiIlmDX.jpg

zodat je altijd zes 'uren' daglicht en zes 'uren' nacht had. De afbeelding is gemaakt rond het begin van lente en/of het begin van de herfst. Er slingert op Youtube een documentaire van een jonge Japanse klokkenmaker die een mechanisch polshorloge met dezelfde aanduiding maakt. De foto is stiekem van het polshorloge wat Masahiro Kikuno gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Liveshort schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:12:
Tja, het verhaal dat 12 uur halverwege de dag ligt lijkt me toch vooral een overblijfsel uit de tijd dat elk streepje daglicht (met name in de winter) gebruikt moest worden om werk te verzetten, omdat er in de avonduren gewoon niet genoeg licht was om iets nuttigs te doen. Met de komst van kunstlicht en vermaak voor in de late uurtjes is daglicht eigenlijk alleen nog nodig voor ons eigen bioritme. Het is natuurlijk niet ideaal om in de winter zo laat zonsopgang te hebben met permanente zomertijd, want dan komt de helft van de bevolking niet op gang. Anderzijds is zonsopgang om half 5 in de zomer met permanente wintertijd natuurlijk ook belachelijk, dat daglicht kunnen we veel beter aan het einde van de dag gebruiken om 's avonds nog te genieten.

En dan kom je ineens weer terug bij de originele reden voor het verzetten van de klok, dat je niet hoeft te kiezen tussen die twee kwaden. Dat veroorzaakt helaas weer andere ellende, maar in die afweging winnen die goeie zomeravonden het voor mij altijd van de ongemakken van het verzetten van de klok. Dat is helaas voor iedereen weer anders (en wel in splitsing van allemaal significant grote groepen), zodat altijd een meerderheid ontevreden wegloopt bij een besluit.

Persoonlijk merk ik van het verzetten van de klok veel minder de afgelopen paar jaar, omdat onze hardware het grotendeels allemaal zelf wel aanpast tegenwoordig. Dat uurtje minder slaap is altijd even balen, maar de volgende dag draait de wereld ook gewoon door.
Of je kiest gewoon een tijdzone maar past naar eigen wensen (dat moet dan natuurlijk wel aangemoedigd worden in de hele maatschappij) roosters aan. Stel je hebt permanente wintertijd dan kun je ook je (als maatschappij) rooster aanpassen zodat je eerder begint en eerder eindigt met werk / andere dagbesteding. Wat dat betreft valt er ook wel iets voor te zeggen dat het niet nodig is om een heel jaar de zelfde uren aan te houden (als in 9 tot 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:24

Aganim

I have a cunning plan..

Audiowaste schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:55:
[...]
Wanneer de zomertijd ingaat, leeft je lichaam nog om 6 uur terwijl het in werkelijkheid al 7 uur is. C'est soit.
Maar wanneer de wintertijd ingaat dan blijft 6 uur gewoon 6 uur? Als je lichaam zo erg is ingesteld op een ritme dan zou je lichaam dan ook moet zeggen het is 5 uur! Terwijl het eigenlijk al 6 uur is.
:?

Ik volg je even niet, ik heb het niet over wintertijd, maar over incidenteel een uur eerder opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:16:
[...]

Of je kiest gewoon een tijdzone maar past naar eigen wensen (dat moet dan natuurlijk wel aangemoedigd worden in de hele maatschappij) roosters aan. Stel je hebt permanente wintertijd dan kun je ook je (als maatschappij) rooster aanpassen zodat je eerder begint en eerder eindigt met werk / andere dagbesteding. Wat dat betreft valt er ook wel iets voor te zeggen dat het niet nodig is om een heel jaar de zelfde uren aan te houden (als in 9 tot 5).
Helemaal mee eens, wat mij betreft inderdaad een nog betere oplossing, zeker omdat die discussie mooi aansluit bij de toch al groeiende problemen gedurende de spits. Als we dan toch willen gaan knippen en schuiven in de traditionele 9-tot-5-cultuur zou dit alleen maar een extra drijfveer kunnen zijn om daar extra vaart achter te zetten. Ik vrees alleen dat dat patroon dusdanig vastgeroest is in wetgeving en samenleving dat daar wel eens een jaar of 10 overheen kan gaan.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26
MikeyMan schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:13:
Vrijwel alle klokken bij mij in huis, inclusief de keukenapparatuur, wisselt automatisch van tijd. Waar ik me wel aan irriteer is dat er geen melding vanaf kan dat de tijd is aangepast. Het is altijd maar weer afwachten of het goed gegaan is.
Wil je die melding midden in de nacht ontvangen op standje 10? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R20141016 schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:45:
[...]

Wil je die melding midden in de nacht ontvangen op standje 10? >:)
Geluid staat altijd uit... Maar een popup zou niet gek zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Liveshort schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:36:
[...]

Helemaal mee eens, wat mij betreft inderdaad een nog betere oplossing, zeker omdat die discussie mooi aansluit bij de toch al groeiende problemen gedurende de spits. Als we dan toch willen gaan knippen en schuiven in de traditionele 9-tot-5-cultuur zou dit alleen maar een extra drijfveer kunnen zijn om daar extra vaart achter te zetten. Ik vrees alleen dat dat patroon dusdanig vastgeroest is in wetgeving en samenleving dat daar wel eens een jaar of 10 overheen kan gaan.
Maar als je dan van de laatste zondag van maart t/m de laatste zondag van oktober een uur eerder gaat werken dan heb je toch precies dezelfde aanpassingsverschijnselen? Ook dan zal je een uur eerder je bed uit moeten komen vanaf een arbitrair gekozen datum.

Het voordeel van de klok verzetten is dat dit arbitraire moment voor iedereen in een arbitrair gekozen samenleving (lees: land) op hetzelfde moment valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
coelho schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:50:
[...]

Maar als je dan van de laatste zondag van maart t/m de laatste zondag van oktober een uur eerder gaat werken dan heb je toch precies dezelfde aanpassingsverschijnselen? Ook dan zal je een uur eerder je bed uit moeten komen vanaf een arbitrair gekozen datum.

Het voordeel van de klok verzetten is dat dit arbitraire moment voor iedereen in een arbitrair gekozen samenleving (lees: land) op hetzelfde moment valt.
Mensen daar vrij in laten zijn kan natuurlijk wel helpen. Zo kunnen scholen en dergelijke bijvoorbeeld nieuwe roosters introduceren met de vakantie. Dan is er toch al een beetje een bruggetje en maakt dat uur meer of minder niet veel uit.

Voor veel andere branches maakt het misschien helemaal niet uit. Waar men met veel verschillende klanten werkt kan het op en afgebouwd worden (denk aan een vliegveld daar zou je heel geleidelijk verandering in kunnen brengen).

Het grotere probleem is denk ik dat het wel wat moeite kost. Nu het geforceerd wordt gaat iedereen makkelijk mee, als het aan jezelf (of je organisatie) ligt dan moeten er keuzes gemaakt worden en krijg je altijd mensen die het niet eens zijn. (nu ook, maar nu is die onenigheid gericht aan 'de status quo', niet aan werkgevers / scholen / whatever specifiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:16:
[...]

Er zijn hele groepen die dat echt niet kunnen. Winkels bijvoorbeeld, maar ik begin ook al zo vroeg mogelijk. Ik kan dus niet nog vroeger beginnen (wat zomertijd is).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:06:
[...]

Er zijn hele groepen die dat echt niet kunnen. Winkels bijvoorbeeld, maar ik begin ook al zo vroeg mogelijk. Ik kan dus niet nog vroeger beginnen (wat zomertijd is).
Een winkel kan toch ook openingstijden bepalen (in samenspraak met de gemeente / andere belanghebbenden)? Dan zit je natuurlijk altijd met de wensen van de klant, daar zul je je als winkel aan willen aanpassen. Als de klant niet vroeg komt heeft het inderdaad niet veel zin om eerder open te gaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 09:11
We vergeten in deze discussie dat er geen probleem was over hoe laat te beginnen voor we de zomertijd introduceerden, en dat er al eerder met zomertijd geëxperimenteerd was en telkens weer afgeschaft. De reden voor de laatste keer dat we met zomertijd aan de slag gingen was de oliecrisis in 1977 en hoopten we olie uit te sparen hiermee, in de praktijk levert het dat voordeel niet op en nu is de discussie om terug te gaan naar de status quo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
swhnld schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:36:
We vergeten in deze discussie dat er geen probleem was over hoe laat te beginnen voor we de zomertijd introduceerden, en dat er al eerder met zomertijd geëxperimenteerd was en telkens weer afgeschaft. De reden voor de laatste keer dat we met zomertijd aan de slag gingen was de oliecrisis in 1977 en hoopten we olie uit te sparen hiermee, in de praktijk levert het dat voordeel niet op en nu is de discussie om terug te gaan naar de status quo.
Kun je over een status quo spreken als de meeste mensen die ermee te maken hebben (mensen die nog wat actief zijn, voornamelijk onder de 70 gok ik) zich dat niet meer herinneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:40:
[...]

Kun je over een status quo spreken als de meeste mensen die ermee te maken hebben (mensen die nog wat actief zijn, voornamelijk onder de 70 gok ik) zich dat niet meer herinneren?
1977 is 42 jaar geleden. De helft van de bevolking valt onder de groep die ouder is dan 42 ( bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide ), uiteraard vallen digital natives als millennials niet onder die groep, maar die zijn nog jong genoeg om zich te kunnen aanpassen toch?

[ Voor 5% gewijzigd door swhnld op 01-04-2019 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 23:50
Altijd de zomertijd in Nederland...
Leuk als je kinderen daarmee effectief een uurtje daglicht ontneemt in de winter.
Iedereen zit lekker voor zichzelf te denken, langere avonden, eigen werktijden etc...maar voor veel mensen gaat dat niet op.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
swhnld schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:46:
[...]

1977 is 42 jaar geleden. De helft van de bevolking valt onder de groep die ouder is dan 42 ( bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide ), uiteraard vallen digital natives als millennials niet onder die groep, maar die zijn nog jong genoeg om zich te kunnen aanpassen toch?
Ja, dus zeg dat mensen die toen jonger dan 8 waren daar niet veel van meegekregen hebben, dan gaat het dus puur om 50+. Kijken we naar de mensen in die groep die
in de beroepsbevolking zit dan kom je op 1.464 miljoen van de 4.485 miljoen (totale beroepsbevolking). Op het hele populatie nog een heel stuk minder natuurlijk.
Cobb schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:48:
Leuk als je kinderen daarmee effectief een uurtje daglicht ontneemt in de winter.
Iedereen zit lekker voor zichzelf te denken, langere avonden, eigen werktijden etc...maar voor veel mensen gaat dat niet op.
Lekker dramatisch? Laat je die kinderen lekker twee uur eerder beginnen (ongeacht tijdzone), zijn ouders ervan af, minder drukte van ouders die kinderen tijdens de spits naar school brengen en kunnen ze TWEE (!!!) uur extra buitenspelen (in een langere pauze) zonder dat dat ten koste gaat van lestijd. Het is niet alsof dat uurtje verschil er voor zorgt dat het de hele dag donker blijft, er is genoeg licht voor iedereen hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Verwijderd1 Jij ziet dat gebeuren? Twee uur ee der beginnen als we de kloktijden loslaten?
Het is nu al worstelen met twee werkende ouders en twee werkgevers om alles netjes rond te krijgen..

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 10:36

ikt

Dat extra uurtje in de avond is altijd mooi, maar dan lopen we flink out-of-sync met de biologische klok en hoe laat het "echt" is. Nou weet ik niet of het uberhaupt wat uitmaakt of je om 12 uur of 1 uur je lunch eet, dus van mij mag het permanent zomertijd zijn. Jammer het daglicht in de winter "later" opkomt, maar je kunt niet alles hebben :+

Volgens mij is het halve sociale leven ingesteld op de volgorde

- Wakker worden
- Werk/School tot een uurtje of 4-5
- Vrije tijd erna

Dan is daglicht zeer welkom :). De ganze winter 0 zin gehad om na het werk nog iets te doen, dus het extra uurtje helpt zeker.

Alternatief: Wintertijd en standaard gebeurt alles een uurtje eerder, maar dat is zo jammer voor de openingstijden-bordjes voor winkels :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel simpel. Gewoon zo natuurlijk mogelijk en dat is de 'wintertijd'. Eigenlijk ligt Nederland al op een lijn met Engeland, dus onze klok loopt al een uur voor op wat zou moeten. In de zomertijd maken we daar doodleuk 2 uur verschil van. Dit heeft in de winter tot gevolg dat het pas om 10:15 licht begint te worden. Absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:59:
@Verwijderd1 Jij ziet dat gebeuren? Twee uur ee der beginnen als we de kloktijden loslaten?
Het is nu al worstelen met twee werkende ouders en twee werkgevers om alles netjes rond te krijgen..
Nee, waarschijnlijk niet, maar het (verspreiden van woon-werk verkeer over de dag) is wel een oplossing voor veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Cobb schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:48:
Je klinkt als teletekst van het weekend. Opeens was het een uur langer licht. Alsof de draaiing van de aarde veranderde. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
swhnld schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:36:
Wat je ook niet moet vergeten is dat we 42 jaar later in een heel ander sociaal beeld zitten. Tegenwoordig sporten we in de avond, gaan we op een terrasje zitten enz. Dat was in 1977 stukken minder het geval. Vader werkte, moeder deed het huishouden en that's it. Tegenwoordig zijn er veel meer tweeverdieners en menen we met z'n allen dat we ook recht hebben op quality time. En die claimen we gemiddeld genomen relatief vaak na het werk.

Dus om te zeggen dat er geen oliecrisis meer is en dat we dus wel terug kunnen naar de situatie van voor 1977, dat gaat me iets te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Señor Sjon Kinderen gaan op vaste tijden naar bed. Als ze opstaan is het in de winter (als wij zomertijd gaan aanhouden) dus effectief een uur langer donker voor ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:59:
[...]

Mensen daar vrij in laten zijn kan natuurlijk wel helpen. Zo kunnen scholen en dergelijke bijvoorbeeld nieuwe roosters introduceren met de vakantie. Dan is er toch al een beetje een bruggetje en maakt dat uur meer of minder niet veel uit.

Voor veel andere branches maakt het misschien helemaal niet uit. Waar men met veel verschillende klanten werkt kan het op en afgebouwd worden (denk aan een vliegveld daar zou je heel geleidelijk verandering in kunnen brengen).

Het grotere probleem is denk ik dat het wel wat moeite kost. Nu het geforceerd wordt gaat iedereen makkelijk mee, als het aan jezelf (of je organisatie) ligt dan moeten er keuzes gemaakt worden en krijg je altijd mensen die het niet eens zijn. (nu ook, maar nu is die onenigheid gericht aan 'de status quo', niet aan werkgevers / scholen / whatever specifiek)
We krijgen het al niet voor elkaar om vakanties van scholen in hetzelfde dorp op elkaar af te stemmen, waardoor ouders in bijvoorbeeld de meivakantie 3 weken lang hun kinderen thuis hebben (Pietje - Jantje en Pietje samen - Jantje). Dat gaat wat worden als scholen en werkplekken onafhankelijk van elkaar starttijden gaan bepalen. Dat wordt een grote chaos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
com2,1ghz schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:36:

In dit saaie landje is het helemaal uitgestorven als het donker is.
In de zomer zitten de terrasjes gewoon vol hoor. Licht of geen licht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
coelho schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:33:
[...]

We krijgen het al niet voor elkaar om vakanties van scholen in hetzelfde dorp op elkaar af te stemmen, waardoor ouders in bijvoorbeeld de meivakantie 3 weken lang hun kinderen thuis hebben (Pietje - Jantje en Pietje samen - Jantje). Dat gaat wat worden als scholen en werkplekken onafhankelijk van elkaar starttijden gaan bepalen. Dat wordt een grote chaos.
Dat doen ze nu toch ook al? Zeker middelbare scholen waarbij leerlingen gewoon lesuren hebben en niet altijd het eerste uur beginnen? En als het om basisscholen gaat dan vraag ik me toch af waarom een gezin kinderen naar verschillende scholen zou sturen, dan maak je het jezelf moeilijk, toch?
Cobb schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:30:
@Señor Sjon Kinderen gaan op vaste tijden naar bed. Als ze opstaan is het in de winter (als wij zomertijd gaan aanhouden) dus effectief een uur langer donker voor ze.
Bedoel je niet kippen? Een mensenkind kan in principe gewoon een uur langer wakker blijven. Vervolgens worden ze een uur later wakker en binnen mum van tijd zitten ze in het nieuwe ritme.

Neem ze voor de grap eens mee naar New York (UTC-5), niets over slaaptijden zeggen en dan zul je ziet dat ze zich aanpassen aan het ritme daar. Het duurt echt niet meer dan een paar dagen voor ze afgeleerd zijn om vroeg in de nacht wakker te worden en halverwege de middag te gaan slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
@Verwijderd1
Scholen beginnen doorgaans om 08.30 en jonge kinderen gaan over het algemeen tussen 19.00 en 20.00 naar bed in Nederland. Kinderen worden doorgaans actief als het zonnetje opkomt. Ze worden dus door de zomertijd ook in de winter aan te houden een uurtje later actief.

Ik vind overigens dat we gewoon lekker twee keer per jaar de klok moeten verzetten. Zo hebben we het beste van beide.

[ Voor 17% gewijzigd door Cobb op 01-04-2019 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:49:
[...]

Bedoel je niet kippen? Een mensenkind kan in principe gewoon een uur langer wakker blijven. Vervolgens worden ze een uur later wakker en binnen mum van tijd zitten ze in het nieuwe ritme.
Als je je kinderen buiten in het kippenhok houdt gaan ze snel genoeg met het ondergaande zonnetje op stok en kippen binnen nemen jouw dag- en nachtritme over. Ik heb wel eens een zieke kriel in de huiskamer gehad en na een dag of wat gaat die op stok zodra ik begin met lichten uitdoen. Overigens had mevrouw bedacht dat ze op de boekenkast wilde slapen, en dat was in het begin net te hoog voor een zieke kip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
burne schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:03:
[...]

Als je je kinderen buiten in het kippenhok houdt gaan ze snel genoeg met het ondergaande zonnetje op stok en kippen binnen nemen jouw dag- en nachtritme over. Ik heb wel eens een zieke kriel in de huiskamer gehad en na een dag of wat gaat die op stok zodra ik begin met lichten uitdoen. Overigens had mevrouw bedacht dat ze op de boekenkast wilde slapen, en dat was in het begin net te hoog voor een zieke kip.
Ja die lampen van jou zijn natuurlijk net een zon. Het is niet de schuld van die kip dat ze niet gaat slapen als jij nog met de lamp aan zit. :P

Wat kinderen betreft weet ik niet of je gelijk hebt, als kind zat ik gewoon achter TV / PC en dat werkt(e) prima als de zon onder ging. Tegenwoordig hebben kinderen nog een nachtlampje waardoor hun hele slaapritme verder in de war komt, dan maakt dat ene uurtje tijdverschil niet veel meer uit denk ik.
Ruim een op de vijf kinderen van 8 tot 13 jaar (22 procent) gebruikt iedere avond een lichtgevend scherm. Onder jongeren (13 tot 18 jaar) is dit 83 procent. Zij gebruiken 's avonds vaak meer dan twee uur een scherm.

De jongeren die veel of lang op hun telefoon kijken, slapen tot een half uur korter. Dit suggereert een oorzakelijk verband, maar daar is nog geen bewijs voor, zegt het RIVM.

https://nos.nl/artikel/22...iken-slapen-slechter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:40
Lijkt me dat de uiteindelijke beslissing vooral Europees gemaakt dient te worden en niet zozeer door lidstaten zelf.

Het moeten verzetten van de klok bij bijv. het passeren van de Duitse grens zou ongeacht wat de oplossing uiteindelijk word geen verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ikt schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:01:

Dan is daglicht zeer welkom :). De ganze winter 0 zin gehad om na het werk nog iets te doen, dus het extra uurtje helpt zeker.
Dat heet volgens mij gewoon lui zijn en geen discipline hebben :>

[ Voor 50% gewijzigd door ArcticWolf op 01-04-2019 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
!mark schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:35:
Lijkt me dat de uiteindelijke beslissing vooral Europees gemaakt dient te worden en niet zozeer door lidstaten zelf.

Het moeten verzetten van de klok bij bijv. het passeren van de Duitse grens zou ongeacht wat de oplossing uiteindelijk word geen verbetering zijn.
Het resultaat wordt dus dat wij (Nederlanders) ons kunnen schikken aan de wens van Duitsland of Frankrijk, aangezien we Europees gezien geen gewicht in de schaal kunnen leggen. Ik snap sowieso niet waarom ze de hele domme discussie hebben aangeslingerd? Zomer- en wintertijd werkte toch prima? Ineens vinden de hoge meneren het verschrikkelijk dat ik 2x per jaar het klokje van de magnetron handmatig moet verzetten. Zelf hebben ze er geen moeite mee om telkens met hun hele circus van Brussel naar Straatsburg en andersom te reizen.

Ik heb nu nog niet echt een fijn overtuigend lijstje gezien met voordelen van het afschaffen van de zomer- en wintertijd. Daarmee bedoel ik dus het verzetten van de tijd an sich en dus niet waarom zomertijd of waarom wintertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@!mark je moet dat ook niet doen bij het passeren van de grens maar pas bij aankomst op je plaats bestemming. Ik zie het probleem er niet van eigenlijk. Laat ieder land zelf een weloverwogen beslissing nemen. Zo laten als het is of kiezen tussen zomer en winter tijd. Die clausule in de EU om een kapen deken te voorkomen zint mij dan ook helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
ArcticWolf schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:35:
Dat heet volgens mij gewoon lui zijn en geen discipline hebben :>
Net als niet uit bed kunnen komen wanneer de wekker gaat maar je nog een keer omdraaien want de zon is nog niet op? :>

Alle argumenten werken 2 kanten op. Is blijven wisselen toch zo gek nog niet.

[ Voor 11% gewijzigd door phYzar op 01-04-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:08:
[...]

Wat kinderen betreft weet ik niet of je gelijk hebt, als kind zat ik gewoon achter TV / PC en dat werkt(e) prima als de zon onder ging.
Ik had een oom en een tante met een boerderij in de kop van Noord Holland waar ik regelmatig logeerde. In de stal was een TL-buis, de rest van het huis was volgens mij nog half-watt peertjes van Philips uit de jaren 20. En dan bijzonder spaarzaam. Mijn slaapkamer, de logeerkamer, had geen licht. Een kaars en een doosje lucifers en anders mocht je op de tast naar de gang. Twee peertjes in de achterkamer en vier in de opkamer en de andere kamers hadden er ééntje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1fZ3thM.jpg

Het was daar bijzonder duister in huis, na zonsondergang. En ik ging daar ook in de herfst- en kerstvakantie logeren, en ik sliep in december om zes uur, tot de volgende ochtend een uur of acht.

Geen kunstmatig licht, of vrijwel geen kunstmatig licht werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
burne schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:27:

Geen kunstmatig licht, of vrijwel geen kunstmatig licht werkt prima.
Natuurlijk werkt het prima, zeker voor kleine kinderen, maar dan moet je als ouder wel steeds zorgen dat ze geen kunstmatig licht (smartphone / tablet) hebben.

Overigens wat oudere kinderen / studenten / volwassenen zullen vaak toch een smartphone bij hebben zodat ze in 'noodgevallen' bereikt kunnen worden. En waar bij jou een brand of watersnood een noodgeval zou zijn is die drempel nu (in mijn ervaring) verlaagt naar iemand die 's avonds nog een deadline moet halen of een collega in het buitenland die nog even iets na moet vragen.

Maar inderdaad, hoe minder verplichtingen van buitenaf hoe minder de tijd boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:24:
[...]

En dat gaat dus niet werken. Want wat als Spanje en Frankrijk beslissen naar UTC+1 te gaan en Duitsland UTC+2? Wat moet de Benelux dan kiezen?

Als we besluiten van zomer/wintertijd af te gaan, moet je landen niet de keuze geven, maar gewoon een logische lijn trekken. Dus Spanje, Frankrijk en de Benelux +1, dan tot aan de Russische grens +2, en Finland, Estland, Letland, Litouwen, Roemenie en Bulgarije + 3.
Natuurlijk moeten we logische lijnen trekken, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar of het dan +1, +2 of +8 wordt maakt niets uit.

Wat ik bedoel (of eigenlijk niet snap) is bijvoorbeeld deze reactie:
(En voor de duidelijkheid... onderstaande is een voorbeeld van vele vergelijkbare reacties. Alle respect voor de schrijver ervan. :) )
com2,1ghz schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:36:Hier ook voorstander van de zomertijd. Wanneer ik thuis kom na werk dan is het nog lekker lang licht waardoor ik toe aan dingen buiten werktijd. Dingen als thuis klussen of lekker afspreken met vrienden. Geeft me ook lekker energie en neem ik ook de moeite om te rusten zoals even in de tuin/balkon zitten.
Wat maakt het uit of het zomer of wintertijd wordt? Stel we houden wintertijd aan, dan kunnen bedrijven/winkels toch gewoon hun werktijden/openingstijden aanpassen, zodat je 's avonds ook nog lekker lang licht is. Dan werk je dus niet meer van 8:00 tot 17:00 en eet je niet meer om 18:00, maar werk van 7:00 tot 16:00 en eet je 17:00. We kunnen ook van 7:30 tot 16:30 gaan werken. Precies tussen zomer- en wintertijd in.

Kies (samen met omliggende landen) een (logische) tijdzone en laat het bedrijfsleven de rest oplossen.
Het maakt mij echt niet uit of ik om 7:00 (+1), 8:00 (+2) of 14:00 (+8) naar mijn werk ga voor mijn '9-5-baan', zolang ik maar (gemiddeld) rond zonsopkomst op kan staan en naar mijn werk kan, en (gemiddeld) rond zonsondergang naar bed kan gaan. Bevallen mijn werktijden niet, dan kan ik ergens anders gaan werken, waar ze beginnen op een tijd die mij beter bevalt of waar ze flexibele werktijden hebben. Nu is dat niet anders. (Er zijn nu immers ook bedrijven waar je om 7:00 begint, om 9:00 begint of flexibele werktijden hebt.)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoel. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Steamwitz op 01-04-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd1 schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:34:
[...]

Natuurlijk werkt het prima, zeker voor kleine kinderen, maar dan moet je als ouder wel steeds zorgen dat ze geen kunstmatig licht (smartphone / tablet) hebben.
Het zal je niet verbazen dat dit twintig jaar voor de eerste GSM was, en die moest nog vijftien jaar rijpen voordat het de smartphone werd die het nu is. Ik weet niet of mijn oom en tante telefoon hadden. Mijn ouders hadden in ieder geval telefoon. Een Ericsson T65 op een tafeltje in de gang. Telefoons hoorde niet thuis in de woonkamer.

Om een beetje terug te gaan naar waar het over ging: we zitten nu in de zomer behoorlijk scheef. Onze langste dag loopt 05:15 tot 22:00. 'High noon' is dus anderhalf uur naar de avond verschoven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cobb
Heerlijk als het wat 'eerder' donker zou zijn in de zomer. Krijg ik de slaapkamers lekker koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:40
Cobb schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:17:
@!mark je moet dat ook niet doen bij het passeren van de grens maar pas bij aankomst op je plaats bestemming. Ik zie het probleem er niet van eigenlijk. Laat ieder land zelf een weloverwogen beslissing nemen. Zo laten als het is of kiezen tussen zomer en winter tijd. Die clausule in de EU om een kapen deken te voorkomen zint mij dan ook helemaal niet.
Jij doelt vermoed ik op vakanties; daarvoor is het inderdaad niet zo'n probleem.
Mensen die in de grensstreek wonen moeten echter continu iets simpels als openingstijden of een afspraak met vrienden over de grens rekening houden met tijdsverschil.

In het buitenland werken idemdito(en dat gebeurd best veel tussen NL/BE/DE en andersom); als de tijd in je prive leven en de tijd die je op je werk gebruikt niet overeenkomen moet je hier ook continu rekening mee houden.

Met het VK is dit allemaal niet zo van toepassing omdat de barriere werking van het water toch wat groter is :P

Het aantal tijdzones binnen de EU te verhogen(wat zowat onvermijdelijk is als lidstaten het helemaal zelf mogen beslissen) lijkt me daarom geen goed idee.
wolly_a schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:17:
Ik snap sowieso niet waarom ze de hele domme discussie hebben aangeslingerd? Zomer- en wintertijd werkte toch prima?
Wat mij betreft mag het ook lekker zo blijven ja :) Maar als ze het dan toch aanpassen graag geen lappendeken van tijdzones in Europa.
Steamwitz schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:46:
Wat maakt het uit of het zomer of wintertijd wordt? Stel we houden wintertijd aan, dan kunnen bedrijven/winkels toch gewoon hun werktijden/openingstijden aanpassen, zodat je 's avonds ook nog lekker lang licht is. Dan werk je dus niet meer van 8:00 tot 17:00 en eet je niet meer om 18:00, maar werk van 7:00 tot 16:00 en eet je 17:00.
Oprechte vraag maar welk probleem los je hiermee precies op?
Door vanaf datum X een uur eerder naar je werk te gaan vanaf op datum Y een uur later verschuif je je ritme toch op precies dezelfde manier als het verzetten van de klok dat nu doet?
Het enige verschil is dat je met het huidige systeem dezelfde arbitraire nummertjes aanhoud(de tijd op je klok) gedurende het jaar en je met het verplaatsen van tijden deze steeds meeschuiven.
Heb zelf overigens 0,0 last met m'n ritme bij het verzetten van de klok dus als hier daadwerkelijk verschil in zit hoor ik het graag

Verder is het mogelijk zo dat niet elk bedrijf hier aan mee doet; of ieder bedrijf een ander tijdstip kiest om de 'verschuiving' te maken. Dan heeft mijn voorkeur denk ik toch echt om het als land in 1 keer allemaal tegelijk te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door !mark op 01-04-2019 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wolly_a schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:17:
[...]

Het resultaat wordt dus dat wij (Nederlanders) ons kunnen schikken aan de wens van Duitsland of Frankrijk, aangezien we Europees gezien geen gewicht in de schaal kunnen leggen.
Enigszins off-topic, maar misschien moet je even uit je slachtofferrol komen. Zodra Engeland van de kliffen in Dover afspringt is Nederland met een ruime marge de derde economische macht in Europa, en hoewel we minder hoog scoren op de GDP-ladder dan Scandinavië zijn we in absolute zin een stuk groter. En Frankrijk en Duitsland staan veel lager op de GDP-ladder.

We zijn de best-presterende grote economie in de EU.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mBvOsGk.png

Ja, we zijn nummer drie in een EU zonder het VK, maar zeker geen negeerbare factor. We moeten alleen geen flapdrollen als premier kiezen. Dat zou al een stuk schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 01-04-2019 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
XWB schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:47:
[...]

In de zomer zitten de terrasjes gewoon vol hoor. Licht of geen licht.
En richting de evenaar zitten ze ook vol en daar is het het hele jaar vroeger donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Gewoon Greenwich time aanhouden, dat is voor Nederland de natuurlijke tijd. Dan moeten die Duitsers maar eens een keer rekening gaan houden met ons ipv van (altijd) andersom.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 12:02
rickboy333 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 02:39:
Gewoon Greenwatch time aanhouden, dat is voor Nederland de natuurlijke tijd. Dan moeten die Duitsers maar eens een keer rekening gaan houden met ons ipv van (altijd) andersom.
Greenwich :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:33
Gewoon Greenwatch time aanhouden, dat is voor Nederland de natuurlijke tijd. Dan moeten die Duitsers maar eens een keer rekening gaan houden met ons ipv van (altijd) andersom.
Die houten horloges? :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Greenwich Time zit ten opzichte van onze ware zonnetijd 20 minuten de andere kant op scheef. Beter dan de centraal Europese standaardtijd, maar niet veel.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 02-04-2019 21:45 . Reden: kleine verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Rolf, die greenwatch horloges zijn wel mooi though!

@burne hoe kom je ee bij dat Greenwich 20 min is? Volgens google is dat een uur terug (ipv 11:21 zou het nu 10:21 zijn)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Omdat we ooit Amsterdamse tijd hadden (GMT +20 minuten). ;) Dat klopt met de meridiaan, maar is wat onpraktisch. We leven nu in GMT+1 dankzij de Duitsers die op basis van geografie GMT+1 hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Heerlijk lijkt mij dat als ruim de helft van die lantarenpalen uit gaan. Echt donker is het niet meer in grote delen van ons landje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:32
Nee zeker niet. Zelfs met earth hour is dat niet het geval.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 11:44
burne schreef op maandag 1 april 2019 @ 23:46:
[...]

Enigszins off-topic, maar misschien moet je even uit je slachtofferrol komen. Zodra Engeland van de kliffen in Dover afspringt is Nederland met een ruime marge de derde economische macht in Europa, en hoewel we minder hoog scoren op de GDP-ladder dan Scandinavië zijn we in absolute zin een stuk groter. En Frankrijk en Duitsland staan veel lager op de GDP-ladder.

We zijn de best-presterende grote economie in de EU.

[Afbeelding]

Ja, we zijn nummer drie in een EU zonder het VK, maar zeker geen negeerbare factor. We moeten alleen geen flapdrollen als premier kiezen. Dat zou al een stuk schelen.
Even een nuance, want jij hebt het over economische macht, maar ligt meer voor de hand dat deze beslissing wordt gemaakt op basis van politieke macht. Zeker geen 1 op 1 relatie aangezien absolute getallen daar veel meer doorslaggevend zijn. Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje vertegenwoordigen de meerderheid van de EU inwoners en hebben samen 44% van de MEPs (na herverdeling van de VK zetels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:37

icecreamfarmer

en het is

PhWolf schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:34:
[...]

Even een nuance, want jij hebt het over economische macht, maar ligt meer voor de hand dat deze beslissing wordt gemaakt op basis van politieke macht. Zeker geen 1 op 1 relatie aangezien absolute getallen daar veel meer doorslaggevend zijn. Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje vertegenwoordigen de meerderheid van de EU inwoners en hebben samen 44% van de MEPs (na herverdeling van de VK zetels).
Waar ligt het zwaartepunt qua inwoners eigenlijk binnen west europa?
Overigens ben ik voor permanente zomertijd. In de zomer om 4 uur in de ochtend al vol licht zie ik niet als handig.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
PhWolf schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:34:
[...]

Wat heeft momenteel de voorkeur in Spanje en Frankrijk? Dat zou een interessant machtsblok kunnen zijn om tijdzone volgens geografische ligging af te kunnen dwingen. Daar kan de Benelux dan lekker op mee.

Portugal: UTC+0
Spanje, Frankrijk, Benelux: UTC+1
Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland: UTC+2

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zou logisch zijn (we waren daar in de 19e eeuw al achter), dus dat doen we niet.

Overigens:
Portugal, Spanje, Frankrijk en Benelux zitten allemaal in UTC=0 qua merdiaan.
Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland zitent in UTC+1

En als we eenmaal de goede tijdzone hebben, dan is werken van 8 tot 16 wellicht de norm ipv 9 tot 17. Dan eten we een uurtje eerder en gaan ook eerder naar bed. Dan kijk je Jinek om 22.00 ipv 23.00. :P Maar per saldo heb je nog steeds je uurtje 's avonds.

[ Voor 76% gewijzigd door Señor Sjon op 08-04-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Joris748 schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:52:
[...]

Wat heeft momenteel de voorkeur in Spanje en Frankrijk? Dat zou een interessant machtsblok kunnen zijn om tijdzone volgens geografische ligging af te kunnen dwingen. Daar kan de Benelux dan lekker op mee.

Spanje wil liever de klok gelijk met Portugal, dus zullen dus een uurtje naar het westen toe schuiven.
Vermoed dat FR, DE, benelux samen wel een tijdzone zullen afstemmen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
icecreamfarmer schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:38:
[...]

Waar ligt het zwaartepunt qua inwoners eigenlijk binnen west europa?
Overigens ben ik voor permanente zomertijd. In de zomer om 4 uur in de ochtend al vol licht zie ik niet als handig.
Hier een goede kaart om daar antwoord op te geven.
Mist helaas wel meridianen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 21:37

icecreamfarmer

en het is

PhWolf schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:05:
[...]

Hier een goede kaart om daar antwoord op te geven.
Mist helaas wel meridianen.
Dat is per land maar binnen Duitsland bijvoorbeeld wonen de meeste ook meer westelijk.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
icecreamfarmer schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:08:
[...]

Dat is per land maar binnen Duitsland bijvoorbeeld wonen de meeste ook meer westelijk.
Maakt niet uit. Geen enkel land gaat meerdere tijdzones hanteren binnen zijn grenzen, landen zullen dus als nationaal blok een voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Grappig, al die mensen die WEL van het verzetten van een klok af willen, maar er vervolgens niet uitkomen met anderen die er ook vanaf willen of het nu permanent zomer- danwel wijntertijd moet zijn.
Het lijkt wel een brexit... waarbij het gelijk van de 'eigen' club natuurlijk veel gelijker is dan het gelijk van de andere club.

Ik ben bijna 50. Vroegâh, toen ik nog elk weekend het hele weekend ging stappen had ik nooit last van overgeslagen nachten, of een uur meer of minder slaap. Tegenwoordig wordt ik uit mezelf wakker, een paar minuten voordat de wekker gaat. En rond het verzetten van de klok moet ik daar een paar dagen aan wennen (met andere woorden, ik ben een uur voor mijn wekker wakker, of ik wordt daadwerkelijk door mijn wekker gewekt). Maar om nou te zeggen dat ik gelijk volledig en dagenlang van de leg ben, en humeuriger, en slechter slaap... Nope.

Het gaat daarbij maar om een uurtje, twee keer per jaar. Niet te vergelijken met in een paar weken tijd twee keer een jetlag van ettelijke uren omdat je 'even' op vakantie geweest bent naar [vul een land een x aantal tijdzones verderop in].

Maar goed, de zeikerds hebben nu gewonnen... nu komt het er dus op neer dat die groepen eerst een nationale consensus gaan bereiken (succes) om daarna uit te vinden of de buren er hetzelfde over denken.
Kortom: het gaat hier over een stuk Europese besluitvorming waar uiteindelijk een meerderheid van de Europese bevolking niet blij mee gaat zijn.. en ik zie niet precies wie er dan gewonnen heeft, en waarom.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:17

J2S

Jester-NL schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:58:
Grappig, al die mensen die WEL van het verzetten van een klok af willen, maar er vervolgens niet uitkomen met anderen die er ook vanaf willen of het nu permanent zomer- danwel wijntertijd moet zijn.
Het lijkt wel een brexit... waarbij het gelijk van de 'eigen' club natuurlijk veel gelijker is dan het gelijk van de andere club.
Maar gelukkig heeft jouw club het allermeeste gelijk van allemaal!
Maar goed, de zeikerds hebben nu gewonnen...
Je weet dat je nu aan het zeiken bent dat je niet hebt gewonnen? Je kan ook gewoon naar de argumenten luisteren en mensen niet gaan wegzetten omdat je het er niet mee eens bent.
nu komt het er dus op neer dat die groepen eerst een nationale consensus gaan bereiken (succes) om daarna uit te vinden of de buren er hetzelfde over denken.
Kortom: het gaat hier over een stuk Europese besluitvorming waar uiteindelijk een meerderheid van de Europese bevolking niet blij mee gaat zijn.. en ik zie niet precies wie er dan gewonnen heeft, en waarom.
Dat mensen er niet blij van worden zal misschien even zo zijn, we wennen wel. Het is in elk geval wetenschappelijk onderbouwd gezonder voor de mensen. Het is dus gewoon vooruitgang, ookal is het nog even zoeken hoe die vooruitgang precies wordt geïmplementeerd.

Dat jij denk dat je er geen last van hebt is gewoon n=1 en zoals je zelf aangeeft heeft het wel (tijdelijke) invloed op je leven.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

PhWolf schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:19:
[...]

Maakt niet uit. Geen enkel land gaat meerdere tijdzones hanteren binnen zijn grenzen, landen zullen dus als nationaal blok een voorkeur hebben.
In Amerika hebben veertien staten twee tijdzones binnen hun grenzen. Rusland heeft elf tijdzones, Canada heeft tien tijdszones, China heeft vier tijdszones.

Australia heeft drie of vijf tijdszones, want twee provincies hebben zomertijd en drie niet. En Europa omvat zeven verschillende tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heb echt last van de zomertijd. Begon al direct op zondag. Ineens was het om 18.00 nog licht. Vergat te eten, vergat dat het avonds werd. Heb het nu nog. Compleet mijn ritme van slag, omdat mijn lichaam denkt dat het middag is, enzovoort.

Heb toch liever de goede oude wintertijd. Dan nog liever ook nog naar GMT-time of Amsterdamse tijd. Ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
YakuzA schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:58:
[...]

Spanje wil liever de klok gelijk met Portugal, dus zullen dus een uurtje naar het westen toe schuiven.
Die vallen allemaal samen in de Engelse tijdzone. NL zal graag aan DE blijven hangen, hoewel dat voor het gros van NL zo gunstig niet is. Overigens is er ook geen sprake van wisseling van tijdzonde heb ik begrepen, alleen hoe om te gaan met zomer/wintertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
Hier bevalt het vooralsnog prima hoor.
Heb toch op een paar avonden al weer even iets in de tuin kunnen doen na het eten, heerlijk! :)

Allemaal kleine dingetjes vooralsnog, maar een paar avonden kleine dingen wegwerken betekend weer een complete zaterdag die ik aan andere zaken kan besteden :)

EDIT: en ja, ik zou dat natuurlijk ook vóór het werk aan kunnen doen maar ik gok dat grasmaaien om 5u 's ochtends ipv 19.30 's avonds bij de meeste buren niet heel erg gewaardeerd gaat worden

[ Voor 24% gewijzigd door B-Real op 08-04-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
burne schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:47:
[...]

In Amerika hebben veertien staten twee tijdzones binnen hun grenzen. Rusland heeft elf tijdzones, Canada heeft tien tijdszones, China heeft vier tijdszones.

Australia heeft drie of vijf tijdszones, want twee provincies hebben zomertijd en drie niet. En Europa omvat zeven verschillende tijden.
Wat is je punt precies?
Een land dat de volledige breedte van een continent overspant mogen we denk ik wel een uitzonderlijk geval noemen dat totaal niet opgaat voor de situatie in Europa. Canada heeft trouwens 6 tijdzones en geen 10, en China heeft 1 standaardtijd en is dus geen lichtend voorbeeld voor het toepassen van meerdere tijdzones in een land.

Verwacht je echt dat Duitsland of Italie opeens zullen accepteren dat er tijdzones binnen hun landgrenzen vallen?

[ Voor 7% gewijzigd door PhWolf op 08-04-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, want dat hoeven ze niet. Allebei vallen ze makkelijk in de +1 zone. Binnen Europa heeft Noorwegen het nog het vervelendste. Begint in +0 en eindigt in +2. Oslo ligt in +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

PhWolf schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:28:
[...]

Wat is je punt precies?
Geen punt, gewoon wat context. Dat Australie prima kan leven met een UTC +8:45 en een UTC +9:30 naast elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

burne schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat er in Europa meer grensoverschrijdende mensen en activiteiten zijn dan daar?
(dus misschien grotere effecten)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2019 15:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Australië is dan ook een heel groot land. Ik zie in Duitsland echt geen verschillende tijdzones geïntroduceerd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat ik wel als een realistisch potentieel probleem zie is dat de mensen die nu zo hard tegen die zomertijdwisseling klaagden vooraf helemaal niet kunnen wéten hoe ze een permanente wintertijd zullen ervaren. Dat klagen is in feite op een aanname gebaseerd. Dat kon nog wel eens vies tegenvallen.

Het zou mij in elk geval niet verbazen als een (flinke) groep mensen van die klagers zal gaan ontdekken dat het hele vroege licht worden in de ochtend eind lente/begin zomer hun slaap dan weer gaat verstoren en dan hebben ze weer wat nieuws om over te klagen. Want de neiging tot klagen zou wel eens de belangrijkste verbindende factor kunnen zijn binnen die groep.

Daarnaast zullen mensen die prima tevreden waren met de huidige situatie de nadelen van een permanente winter- of zomertijd gaan ervaren als die eenmaal realiteit is geworden en zullen die hun bezwaren kenbaar gaan maken en weer om herinvoering van de zomertijdwisseling gaan vragen.

Zo houdt het nooit op. Tot onze 'bestuurders' eindelijk eens wat meer gezond verstand en een ruggegraat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@CaptJackSparrow Je doet zelf natuurlijk ook een boel aannames, net als de groep mensen waarvan je beschuldigt dat ze aannames doet. Andersom zou het ook vies tegen kunnen vallen om continu zomertijd voor de mensen die dát willen.

Zo komen we zeker niet verder.

Ik zou het experiment wel aan willen gaan een jaartje geheel wintertijd. Jaar erna geheel zomertijd en dan kiezen welke we willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Moet ik tussen die twee kiezen? Want ik vind de huidige situatie denk ik prettiger.
Uurtje langer licht in de zomer en zonsopkomst niet al te laat in de winter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Goed, mijn gedachten hierover, na lang wikken en wegen:

Daglicht moet "effectief besteedbaar" zijn naar mijn idee. Kwalitatief duurzaam daglicht, so to speak.
Dit maakt de keuze al een stuk makkelijker.

1) De meerderheid van de Nederlanders heeft een "binnenbaan". We hebben dus erg weinig baat bij daglicht over het algemeen omdat we binnen zitten. TL-Lampen en computerschermen zijn in de winter sowieso een flink percentage van de dag onze voornaamste lichtbronnen. Is het kwalitatief besteedbaar daglicht als je sochtends ipv om 9 uur al om 8 uur licht hebt? Naar mijn idee niet - behalve dat het wellicht veiliger rijden is, en gevoelsmatig "fijner" als het licht is als je naar buiten gaat. De realiteit is echter dat de meerderheid van de mensen die werken dat daglicht niet heel nuttig kunnen gebruiken - het zal geconsumeerd worden op weg naar het werk, of tijdens de eerste uren van het werk (voornamelijk binnen dus).

2) In de avonduren zitten mensen wederom volop tussen de kunstmatige lichtbronnen. Telefoon, tablet, laptop, computer scherm en TV zorgen er voor dat we sowieso teveel blootgesteld worden aan blauw licht. Het argument dat langer licht in de avond dus mogelijk een slaapritme zal verstoren vind ik dus niet heel zwaar wegen. Dat gebeurt namelijk aan de lopende band al. Onze cultuur is diep verweven met kunstmatige lichtbronnen. Onze slaapritmes zijn continue verstoord door het gebruik van kunstmatig daglicht in de avond en het gebruik van elektronische apparaten. 'God heeft ons gordijnen gegeven voor een reden' denk ik dan, lekker dicht doen een paar uur voor je wil gaan slapen!

3) Na je werktijd méér daglicht hebben is aantoonbaar nuttig besteedbaar gedurende een groot deel van het jaar, wellicht behalve de diepe wintermaanden. In 1 of 2 maanden zal je wederom het laatste beetje licht moeten besteden aan terug naar huis rijden, fietsen, lopen of OV-en. Echter de rest van het jaar heb je gewoon méér nuttig besteedbaar daglicht na je werk. Is het langer licht buiten kunnen kinderen na schooltijd meer buiten spelen, in plaats van achter een computer, tablet of TV gaan hangen. Voor de ouders kan er meer gewinkeld, gewandeld en geborreld worden. Kortom, de recreatieve tijd na je werk wordt langer. En dat is in onze maatschappij hard nodig. We zijn niet meer de traditionele agrarische maatschappij waarbij er veel buitenwerk wordt gedaan en zomer/wintertijd echt nuttig is. We zijn een kantoormaatschappij en elk uurtje extra licht na je werk is positief voor de gezondheid en economie, in mijn ogen. Boeren zijn veelal zelfstandig ondernemer en kunnen dus gewoon opstaan "wanneer het licht wordt" en hebben dus weinig last van eventuele veranderingen aan de tijd vermoed ik.

Idealiter zou je de wintertijd gedurende slechts twéé maandjes laten ingaan, de ergste maanden met de kortste dagen. En de andere 10 maanden lekker profiteren van extra lange avonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
YakuzA schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:58:
[...]

Ik kan je verklappen dat dit tot veel rellen zal gaan leiden onder de Spanjaarden. De meerderheid van de banen beginnen namelijk om 9:30 of 10 uur en mensen slapen dus lang uit. De banen stoppen ook vaak laat en mensen gaan het niet pikken dat ze dus een uur zonlicht moeten missen in de zomer + daglicht in de ochtend hebben waar ze niks mee kunnen.

Zelf ben ik regelmatig in het verre noord-oosten (Vlak bij de Portugese grens) en het is echt een waar genoegen om daglicht tot bijna 11 uur 's avonds te hebben in de zomer (Zitten op een berg, laatste straaltjes zonlicht komen dus nog even extra lang binnen O+ ). Een hoop blije mensen zitten lekker buiten te genieten in de avond!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
We zouden ook de werktijden van 9-17 aan kunnen passen naar 8-16 om meer in lijn te komen met de zonnestand natuurlijk. Dan heb je ook je avond weer terug. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

CaptJackSparrow schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:03:
Wat ik wel als een realistisch potentieel probleem zie is dat de mensen die nu zo hard tegen die zomertijdwisseling klaagden vooraf helemaal niet kunnen wéten hoe ze een permanente wintertijd zullen ervaren. Dat klagen is in feite op een aanname gebaseerd. Dat kon nog wel eens vies tegenvallen.
Aanname? Er leven hele bergen mensen die nog heel bewust de invoering van de zomertijd hebben meegemaakt hoor. Dat gebeurde pas in 1977 op de, foute, aanname dat het energie zou besparen. Dat viel inderdaad vies tegen met die besparing.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:24:
[...]
Dat gebeurde pas in 1977 op de, foute, aanname dat het energie zou besparen. Dat viel inderdaad vies tegen met die besparing.
Het bespaart wel energie, maar het bespaart minder dan men hoopte (een half procent).
Dus an sich is de aanname niet fout.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 16-05-2019 13:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

anandus schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:30:
[...]

Het bespaart wel energie, maar het bespaart minder dan men hoopte (een half procent).
Dus an sich is de aanname niet fout.
Theoretisch wel ja. Maar mensen gaan meer dingen doen in de avond. Een ritje met de auto ergens naar toe kost heel wat meer energie dan een paar lampen die een uurtje korter branden. Er zijn zelfs onderzoeken geweest die lieten zien dat het energie kostte vanwege dat soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:32:
[...]

Theoretisch wel ja. Maar mensen gaan meer dingen doen in de avond. Een ritje met de auto ergens naar toe kost heel wat meer energie dan een paar lampen die een uurtje korter branden. Er zijn zelfs onderzoeken geweest die lieten zien dat het energie kostte vanwege dat soort dingen
Welke dan?

Ik ga overigens uit van onderzoeken van Essent en van TU Eindhoven, waar ik dat half procent vandaan heb.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

anandus schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:38:
[...]

Welke dan?

Ik ga overigens uit van onderzoeken van Essent en van TU Eindhoven, waar ik dat half procent vandaan heb.
Ik zou ze nu niet uit mijn hoofd weten. Maar dat soort geluiden waren er in de jaren '80 al. En ik heb nooit gezien dat ze als onzin werden afgedaan. Die stonden gewoon in de krant. Niet alles is via Google te vinden.

Ik denk ook dat het lastig is te bepalen. Het autogebruik nam in die tijd hoe dan ook sterk toe, hoe verreken je dat met met het gebruik van gloeilampen? En wat zijn extra gereden kilometers dan? Die gloeilampen zijn trouwens nu weer niet meer aanwezig. Dus besparing op verlichting is nu veel minder dan in 1977. Maar goed, ook de auto's zijn zuiniger geworden. Ieder onderzoek op dit gebied hangt van aannames aan elkaar. Maar één ding is zeker, zolang er over gediscussieerd wordt is het blijkbaar niet heel erg duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ortep schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:24:
[...]

Aanname? Er leven hele bergen mensen die nog heel bewust de invoering van de zomertijd hebben meegemaakt hoor. Dat gebeurde pas in 1977 op de, foute, aanname dat het energie zou besparen. Dat viel inderdaad vies tegen met die besparing.
Bergen? Iedereen die 42 jaar of jonger is was nog niet geboren toen de zomertijd werd ingevoerd. En hoe oud moet je geweest zijn om daar genoeg van ondervonden te hebben om daar bewust en gefundeerd iets over te kunnen vinden? Kan een 10-jarige dat al? En hoe betrouwbaar is zo'n herinnering dan nog? En hoe anders was het leven van die 10-jarige mensen toen vergeleken met nu om dat überhaupt nog relevant te doen zijn? Ze zijn wel 52 jaar oud nu.

Of kan men pas vanaf 20 jaar relevante ervaringen en herinneringen hebben? Die zijn dan ondertussen al 62 jaar oud.

Of hebben alleen deze mensen gestemd voor dit vraagstuk? Dan was er iets ernstig mis met dat onderzoek (er wás ook flink wat mis met dit 'onderzoek') en moet dat nodig over.
Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste