Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

CaptJackSparrow schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:51:
[...]

Bergen? Iedereen die 42 jaar of jonger is was nog niet geboren toen de zomertijd werd ingevoerd.
Iets van 3 miljoen Nederlanders zijn boven de 60. Dat noem ik bergen mensen
En hoe oud moet je geweest zijn om daar genoeg van ondervonden te hebben om daar bewust en gefundeerd iets over te kunnen vinden? Kan een 10-jarige dat al? En hoe betrouwbaar is zo'n herinnering dan nog? En hoe anders was het leven van die 10-jarige mensen toen vergeleken met nu om dat überhaupt nog relevant te doen zijn? Ze zijn wel 52 jaar oud nu.

Of kan men pas vanaf 20 jaar relevante ervaringen en herinneringen hebben? Die zijn dan ondertussen al 62 jaar oud.

Of hebben alleen deze mensen gestemd voor dit vraagstuk? Dan was er iets ernstig mis met dat onderzoek (er wás ook flink wat mis met dit 'onderzoek') en moet dat nodig over.
Laat me eens raden. In jouw wereld is iedereen boven de 60 dement en is niet meer in staat om na te denken?

Het komt misschien als een verrassing voor je. Maar mensen die nu 60 zijn moeten gewoon tot hun 67ste werken en men gaat er van uit dat ze nog functioneren.

Voor mij (65) geldt in ieder geval dat ik me heel goed de overgang kan herinneren. En ik was ook ruim op tijd op de hoogte van het onderzoek. Maar ja, misschien komt dat omdat mensen onder de 40 niet goed de ins en outs van internet kennen en informatie niet kunnen vinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Alvanosa
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08-11 13:52
majic schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:47:
[...]

Ik kan je verklappen dat dit tot veel rellen zal gaan leiden onder de Spanjaarden. De meerderheid van de banen beginnen namelijk om 9:30 of 10 uur en mensen slapen dus lang uit. De banen stoppen ook vaak laat en mensen gaan het niet pikken dat ze dus een uur zonlicht moeten missen in de zomer + daglicht in de ochtend hebben waar ze niks mee kunnen.

Zelf ben ik regelmatig in het verre noord-oosten (Vlak bij de Portugese grens) en het is echt een waar genoegen om daglicht tot bijna 11 uur 's avonds te hebben in de zomer (Zitten op een berg, laatste straaltjes zonlicht komen dus nog even extra lang binnen O+ ). Een hoop blije mensen zitten lekker buiten te genieten in de avond!
Sorry hoor, maar dat is dus totaal niet het geval, ik begin in Madrid om 8 uur en velen met mij, ik kan me voorstellen dat het in andere delen van het land anders is. Hier in Madrid hebben ze maar al te graag de tijdzone van Portugal.

Alvanosa wijzigde deze reactie 16-05-2019 15:14 (4%)

PSN: Alvanosa

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ortep schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Iets van 3 miljoen Nederlanders zijn boven de 60. Dat noem ik bergen mensen
In een land met 17 miljoen mensen is dat dus een stevige minderheid. En de groep mensen die het minst lang de effecten van een wijziging hoeven mee te maken. Juist die oudere groep mensen heeft de meeste mogelijkheden om hun eigen dagpatroon aan te passen zodat ze geen/minder 'last' ondervinden van een zomertijd. Dat legde ik hier al uit:

CaptJackSparrow in "Zomertijd Afschaffen?"

Daarom zou juist die groep mensen hun eigenbelang wat minder aan de meerderheid in het land moeten willen opdringen. Die meerderheid zal vaak (nog) wat minder mogelijkheden hebben om dat dagpatroon te wijzigen. Ik propageerde daar dan ook juist om eerst eens te proberen om mensen daar meer mogelijkheden toe te geven zodat zoveel mogelijk mensen de dagindeling en het tijdsgebruik kunnen hebben dat hún het beste uitkomt. Ik voorzie dat in een gewijzigde situatie zonder zomertijdwisseling er uiteindelijk méér mensen ontevreden zullen zijn dan in de huidige situatie (mogelijk zou zijn).

Ik voorzie dus achteruitgang/verslechtering van onze samenleving als deze verandering doorgaat.

CaptJackSparrow wijzigde deze reactie 16-05-2019 15:25 (3%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18:45

J2S

Hoi?

@CaptJackSparrow Je verwart nu wat. Gaat er niet om dat de 60+ ers een groep vormen die iets willen. Het gaat erom dat zij ervaringen hebben die de rest niet heeft. Er zijn ook genoeg 60- ers die van dat wisselen van tijd af willen. Dus democratisch niet verschillende groepen. En 3 milioen zijn veel mensen, dus 'bergen' is gewoon correct. Dat er nóg grotere bergen zijn wordt nergens ontkent.

En dat jij denkt dat mensen er iets minder gelukkig van worden is niet interessant. Dat is slechts jouw mening en aangezien de wetenschap zegt dat het iets gezonder is om de tijd gewoon op wintertijd/UTC+1 te laten is dat gewoon de betere optie :)

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Denk je echt dat ik zo dom ben dat ik denk dat iedereen van 60+ tegen de zomertijd is?

Mijn argument was natuurlijk dat DAT DEEL van de mensen van 60+ dat tegen de zomertijd is een zeer kleine minderheid vormt die ook nog eens voor een groot deel juist wél hun eigen tijd kunnen indelen en dat daardoor die groep juist minder belang verdient bij het afwegen van die keuze.

Maar dit dus allemaal secundair aan mijn standpunt dat de overgrote meerderheid mensen NIET uit ervaring een verwachting kunnen hebben over hoe een afschaffing van de zomertijd voor hun in de praktijk zal uitvallen. Daar zou zich wel eens een 'reality-gap' tussen kunnen bevinden.

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:00

majic

Art = Life

Alvanosa schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Sorry hoor, maar dat is dus totaal niet het geval, ik begin in Madrid om 8 uur en velen met mij, ik kan me voorstellen dat het in andere delen van het land anders is. Hier in Madrid hebben ze maar al te graag de tijdzone van Portugal.
Madrid is sterk verwesterd en is niet zo heel Spaans meer op dit soort vlakken, klopt. Barcelona kan je daar ook wel bij voegen denk ik.
Echter in het zuiden (waar ik 4 jaar gewoond heb) kan ik mij niet voorstellen dat ze een uur zonlicht minder gaan accepteren hoor :D Valencia-Malaga zijn ook grote conglomeraten waar de traditionele spaanse levensstijl meer bewaard is gebleven en dit dus anders wordt bezien. Buiten dat ze alles wat Madrid doet niet leuk vinden ;))

http://www.instagram.com/suahuatica

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J2S

J2S

Hoi?

Zelfs als slechts 1/3 van 60+ ers voor afschaffing is, heb je nog een milioen, ~6%. Dat is geen "zeer kleine minderheid". Maar er staat geen groep tegenover. De eerste groep heeft een ervaring, rest niet.

Wij zitten beide in dat 2e deel. Jij gaat uit van je vermoedens, ik luister maar gewoon naar wetenschappers. Die hebben tenminste serieus aandacht eraan besteed. Meer dan voor een enkel individu mogelijk is anyway.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
J2S schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:45:
...Dat is slechts jouw mening en aangezien de wetenschap zegt dat het iets gezonder is om de tijd gewoon op wintertijd/UTC+1 te laten is dat gewoon de betere optie :)
Gezondheid is maar één aspect. Voorkeuren van mensen, economische argumenten, milieuaspecten, et cetera tellen ook mee. Het is een afweging tussen dergelijke gebieden. Wat je nu doet is gezondheid op de eerste plaats zetten terwijl het leven veel gecompliceerder is dan dat.

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:24
Roenie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:04:
[...]
Gezondheid is maar één aspect. Voorkeuren van mensen, economische argumenten, milieuaspecten, et cetera tellen ook mee. Het is een afweging tussen dergelijke gebieden. Wat je nu doet is gezondheid op de eerste plaats zetten terwijl het leven veel gecompliceerder is dan dat.
Maar gezondheid staat wel erg hoog op de lijst van belangrijke punten in onze samenleving. We hebben een heel verzekeringenstelsel er voor opgezet. We pesten mensen om te stoppen met roken vanwege gezondheid.

Het andere punt is geld. En elke tijdswisseling naar zomer en wintertijd kost ons bedrijf geld aan IT die er extra werk voor moeten doen om systemen soepel te laten lopen en voorkomen dat zaken dubbel gaan. En ja, daar is software voor te bouwen die daar rekening mee houd, maar dat is elke keer een uitzondering die apart meegetest moet worden en daardoor ook weer extra kost.
Kijken we naar de kosten voor de samenleving zijn die er ook, alle berichtgeving vooraf, alle investeringen om het afhandelen er van mogelijk te maken, iedereen die zich erna toch verslaapt, het kost geld.

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

(...) Dat is slechts jouw mening en aangezien de wetenschap zegt dat het iets gezonder is om de tijd gewoon op wintertijd/UTC+1 te laten is dat gewoon de betere optie :)
Het is ook gezonder om niet te roken, en geen alcohol te drinken (of was het nu wel, maar dan een glas per dag...), het klimaat is er vreselijk bij gebaat als we geen fossiele brandstoffen meer gebruiken, en dat geldt ook voor de mensen. Twee stuks fruit en 3 ons groenten is ook gezond, en je niet te veel bemoeien met het dagelijks leven van de overburen...
En toch... gaan we maar wat graag naar ver weg met het vliegtuig (voor een week of twee naar een tijdzone die heel wat verderop ligt dan dat ene uurtje, 2x per jaar) en met de auto naar de supermarkt.

Dat het gezonder is, is mooi... maar een beetje een levertraan-argument (vind ik).

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J2S

J2S

Hoi?

Alles wat je daar opnoemt zijn vrije keuzes. De tijd wordt ons opgelegd. Is nogal een significant verschil.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

J2S schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:45:
Alles wat je daar opnoemt zijn vrije keuzes. De tijd wordt ons opgelegd. Is nogal een significant verschil.
En waar gaat dit topic over?

Juist. Het máken van....

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Het gaat erom dat zij ervaringen hebben die de rest niet heeft.
Van die "Vroeger was alles beter."-ervaringen? :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:35

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@CaptJackSparrow Ga je zelf ook niet uit van een bups aannames om je eigen voorkeur te staven? Ik ken in mijn omgeving eigenlijk niemand die blij wordt van het gerommel met de klok en die hebben stuk voor stuk voorkeur voor wintertijd als je uitlegt wat de consequenties zijn en wat onze feitelijke tijdzone is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:43
swhnld schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:18:
Het andere punt is geld. En elke tijdswisseling naar zomer en wintertijd kost ons bedrijf geld aan IT die er extra werk voor moeten doen om systemen soepel te laten lopen en voorkomen dat zaken dubbel gaan. En ja, daar is software voor te bouwen die daar rekening mee houd, maar dat is elke keer een uitzondering die apart meegetest moet worden en daardoor ook weer extra kost.
En nu alle software al rekening houdt met winter/zomertijdveranderingen, vind ik het niet verstandig om dit weer te gaan veranderen naar iets anders. Juist dit moet ook weer apart worden getest, en dat weer testen kost veel meer geld. Ook voor alle verouderde systemen (Windows XP bijvoorbeeld) moeten er patches voor worden gemaakt, en die programmeeruren moeten ook weer worden betaald.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• J2S

J2S

Hoi?

CaptJackSparrow schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:15:
[...]

En waar gaat dit topic over?

Juist. Het máken van....
een collectieve beslissing, niet individuele beslissingen. We kunnen niet allemaal onze eigen tijd aanhouden zoals we wel allemaal kunnen bepalen hoeveel alcohol ons lichaam in gaat.

@Gonadan Nah :p Dat was omdat dat stuk verkeerd geïnterpreteerd werd en daar foutieve conclusies op waren gestoeld. Zoals ik al zei, ik ga gewoon mee in wat de wetenschappelijke consensus is :)

• Roenie
  • Niet online
swhnld schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:18:
[...]Maar gezondheid staat wel erg hoog op de lijst van belangrijke punten in onze samenleving. We hebben een heel verzekeringenstelsel er voor opgezet. We pesten mensen om te stoppen met roken vanwege gezondheid....
Net als die andere punten die ik noemde en er zijn er vast meer. Gezondheid op de eerste plaats zetten is nogal arbitrair.
...Het andere punt is geld. En elke tijdswisseling naar zomer en wintertijd kost ons bedrijf geld aan IT die er extra werk voor moeten doen om systemen soepel te laten lopen en voorkomen dat zaken dubbel gaan. En ja, daar is software voor te bouwen die daar rekening mee houd, maar dat is elke keer een uitzondering die apart meegetest moet worden en daardoor ook weer extra kost.
Kijken we naar de kosten voor de samenleving zijn die er ook, alle berichtgeving vooraf, alle investeringen om het afhandelen er van mogelijk te maken, iedereen die zich erna toch verslaapt, het kost geld.
Hoe ironisch dat de zomer/wintertijd juist ingevoerd is om geld te besparen ;) Ik ben benieuwd naar jouw berekening dat één tijd goedkoper is dan twee tijden.

En daarnaast, als de overheid besluit om de burger niet te raadplegen en naar één tijd te gaan ,dan is er nog een keuze te maken waarvoor die burger wel gevraagd kan worden: winter of zomertijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swhnld
Roenie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 23:21:
[...]
Hoe ironisch dat de zomer/wintertijd juist ingevoerd is om geld te besparen ;) Ik ben benieuwd naar jouw berekening dat één tijd goedkoper is dan twee tijden.
Berekening is redelijk simpel:

Tijdwijziging op IT systemen, is uren * medewerkers * uurloon plus toeslag buiten kantooruren. In ons datacenter spreken we over 4-8 mensen die er een dag mee bezig zijn, waarbij uur terug arbeidsintensiever is dan uur vooruit.

Regressie testen ingebouwde software is systemen opbouwen, tijdwijziging doorvoeren uur terug, controle alles goed, dan data vullen en opbouwen, naar volgende tijdwijziging uur vooruit, en nogmaals testen, daarna weer systemen naar normale tijd voor de overige testen. Onze omgeving kost dit een week per keer voor ongeveer 4 FTE (raakt veel meer mensen op diverse functies, van backup restore tot change management). Wij hebben 4 grote releases per jaar, en af en toe een tussen release die dit zou raken waar dat bij getest moet worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 05:30:
[...]

Berekening is redelijk simpel:

Tijdwijziging op IT systemen, is uren * medewerkers * uurloon plus toeslag buiten kantooruren. In ons datacenter spreken we over 4-8 mensen die er een dag mee bezig zijn, waarbij uur terug arbeidsintensiever is dan uur vooruit.

Regressie testen ingebouwde software is systemen opbouwen, tijdwijziging doorvoeren uur terug, controle alles goed, dan data vullen en opbouwen, naar volgende tijdwijziging uur vooruit, en nogmaals testen, daarna weer systemen naar normale tijd voor de overige testen. Onze omgeving kost dit een week per keer voor ongeveer 4 FTE (raakt veel meer mensen op diverse functies, van backup restore tot change management). Wij hebben 4 grote releases per jaar, en af en toe een tussen release die dit zou raken waar dat bij getest moet worden.
Ik bedoelde meer de kosten/besparing voor heel Nederland bij één tijd of twee tijden. Want zomer/wintertijd geeft ook besparingen (vandaar dat het ooit is ingevoerd).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Men meende dat er besparingen te halen waren. Dat bleek uiteindelijk ook wel weer mee te vallen, terwijl er voor mensen wel negatieve effecten zijn. Alleen al de productiviteitsdaling kost meer. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• majic

majic

Art = Life

Ik gooi nog maar even een voorbeeld in de groep.

Tijdje op Cyprus gewoond. Het land ligt zo'n 150km van Syrië (+3 zomertijd) af maar gebruikt de +2 zomertijd van Griekenland. Dit is gedaan om puur economische en nationalistische redenen : De callcenters en bedrijven op Cyprus kunnen zo makkelijker diensten aanbieden in de tijdzone van de EU en specifiek Griekenland.

Ga je echter naar de realiteit kijken dan is het om 4 uur in de ochtend soms al licht terwijl de winkels om 8:30-9 uur opengaan. En is het, zelfs in de zomer, veelal om 8 uur al donker. Een groot deel van het jaar komen de mensen om 18:00 uit hun werk en hebben ze slechts een uurtje daglicht om nog even naar het strand te gaan.

De kwaliteit van leven op Cyprus is erbarmelijk laag vergeleken met Spanje en ik ken niemand die er blij mee is behalve een paar jagers - die kunnen namelijk lekker op pad wanneer er niemand buiten is.

Ik heb de twee extremen meegemaakt (West Spanje vs Oost Cyprus) en zowel ik als de mensen met wie ik sprak zijn het er geloof ik wel over eens dat een uurtje extra avondlicht in de zomer veruit te prefereren is boven een uurtje minder. Als het op kwaliteit van leven aankomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@majic Wat mij betreft is dat vooral een voorbeeld dat je niet te ver van je eigen tijdzone af moet zitten. +3 ipv +2 daar dus.
En dat zou voor ons dus ook gelden als we permanent naar +2 gaan, terwijl we eigenlijk op +0,5 zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• majic

majic

Art = Life

Jeltel schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:40:
@majic Wat mij betreft is dat vooral een voorbeeld dat je niet te ver van je eigen tijdzone af moet zitten. +3 ipv +2 daar dus.
En dat zou voor ons dus ook gelden als we permanent naar +2 gaan, terwijl we eigenlijk op +0,5 zitten.
Misschien lees ik je tekst niet goed, maar ze hebben dus het omgekeerde van ons (ze zitten op +3 maar zetten hem op +2).

Ik heb de west-Spaanse en Cypriotische gevallen benoemd omdat ze beiden een afwijking van de norm laten zien. Ik denk dat je met een uitvergroting (Extremer tijdsverschil) beter kunt zien wat het effect van te weinig of te veel avondlicht/ochtendlicht zal zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
@majic dat had ik gelezen ja. Maar het is een extreme afwijking t.o.v. de 'zonnetijd'. En dat zouden we ook krijgen als je permanent naar +2 zou gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• majic

majic

Art = Life

Jeltel schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:53:
@majic dat had ik gelezen ja. Maar het is een extreme afwijking t.o.v. de 'zonnetijd'. En dat zouden we ook krijgen als je permanent naar +2 zou gaan.
Het is dan toch juist omgekeerd? Ons toekomstige geval zou meer lijken op de provincies west van Madrid, in Spanje en met name de streken nabij de Portugese grens. Zie dit:

https://www.timeanddate.com/sun/spain/la-coruna

Dat is toch alleszins preferabel over het Cyprus geval : https://www.timeanddate.com/sun/cyprus/larnaca

Het enige echte pijnpunt zou voor mij liggen in december-januari wanneer je inderdaad gewoon hoe je het ook went of keert te weinig daglicht hebt (noch wintertijd nog zomertijd gaat daar iets aan verbeteren). Maar vanaf zo medio maart heb je na je werktijd opeens een paar uur daglicht te besteden en dát is erg fijn. Terwijl je in de ochtend welliswaar niet een lekker vol zonnetje hebt maar het is ook niet donker.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:30
Voor mij persoonlijk prefereer ik permanente wintertijd, dichterbij de echte zonnetijd.

Ik heb afwisselende diensten. De ene week gaat de wekker om 04:00 de andere week om 07:00.
Tijdens de vroege dienst moet ik tussen 8 en 9 naar bed, dat is echt geen pretje met de zon nog flink hoog, veel rumoer buiten etc etc.

Dan heb ik liever dat het al vroeger wat licht is, je kunt de kamer zo maken dat je daar weinig last van hoeft te hebben en het is ook weer niet zo dat de lamp (zon) ineens uit is na 21:00 in de avond. Het gaat in de zomer een stuk trager dan in de winter. Dat blijft bij permanente wintertijd hetzelfde.
Nu is het ook rond half 11 nog niet echt donker in de zomer.
Ik kan dat uurtje minder licht in de avond best missen, ook in mijn latere dienst weken. Voelt gewoon meer natuurlijk aan.

De weken van niet kunnen slapen omdat mijn interne klok daar nog niet aan toe is staan alweer aan de deur..

En yes, dit is een individu reactie. Ik kan me heel prima verplaatsen in de pro permanente zomertijd groep. Mocht ik een ander werk ritme hebben zou het maar zo kunnen zijn dat ik in het andere kamp had gezeten. Al lijkt het me niks dat in de permanente zomertijd tijdens de wintermaanden de zon pas na half 10 zijn kop boven de horizon uit steekt..
Neemt niet weg dat ik denk dat dichter bij de echte zonnetijd zitten beter is (voor mij).

Ouders met jonge kinderen (4-10 ofzo), ik ben er zelf ook 1 van, zie ik er ook wel voordeel van hebben. Zo gauw de zomertijd zich aanbied is het toch nog steeds bedtijd om 20:00 uur. Jaaaa maar papa, het is nog middag!! Dat biologische klokje wil ook niet mee met de maatschappelijke tijd.

My 2 cents

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
majic schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:02:
[...]

Het is dan toch juist omgekeerd? Ons toekomstige geval zou meer lijken op de provincies west van Madrid, in Spanje en met name de streken nabij de Portugese grens. Zie dit:

https://www.timeanddate.com/sun/spain/la-coruna

Dat is toch alleszins preferabel over het Cyprus geval : https://www.timeanddate.com/sun/cyprus/larnaca

Het enige echte pijnpunt zou voor mij liggen in december-januari wanneer je inderdaad gewoon hoe je het ook went of keert te weinig daglicht hebt (noch wintertijd nog zomertijd gaat daar iets aan verbeteren). Maar vanaf zo medio maart heb je na je werktijd opeens een paar uur daglicht te besteden en dát is erg fijn. Terwijl je in de ochtend welliswaar niet een lekker vol zonnetje hebt maar het is ook niet donker.
Dat is inderdaad omgekeerd.

Daarom zeg ik ook, ik zie het als voorbeeld van wat een te grote afwijking t.o.v. de zonnetijd kan veroorzaken. Daar moet je goed mee oppassen.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:21

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Wintertijd beter voor volksgezondheid dan zomertijd
https://www.rivm.nl/nieuw...sgezondheid-dan-zomertijd

_/-\o_

hup afschaffen die zomertijd.

edit:
Link naar volledige rapportage:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2019-0151.pdf

ArcticWolf wijzigde deze reactie 16-10-2019 11:49 (40%)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21:50
Mee eens!

Moet je je eens voorstellen, al die lekkere warme zomerdagen waar je savonds buiten kunt zitten met een sfeervol vuurtje erbij!

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:46
Overigens zou het voor de volksgezondheid nog beter zijn als Nederland de tijd rond de nulmeridiaan in Greenwich (Engeland) het hele jaar door instelt; dat is één uur vroeger dan onze standaardtijd.
Aldus het RIVM. Dus wintertijd, maar ook één uur vroeger dan nu. Zit je dan niet effectief ook op de zomertijd?

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:45

RayNbow

Kirika <3

ArcticWolf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:39:
Wintertijd beter voor volksgezondheid dan zomertijd
https://www.rivm.nl/nieuw...sgezondheid-dan-zomertijd

_/-\o_

hup afschaffen die zomertijd.
Hmm...
Zo komen er meer hartinfarcten voor direct na de wisseling naar de zomertijd.

Dat is toch niet een verwijzing naar het artikel "Daylight savings time and myocardial infarction"?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:21

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

RayNbow schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Hmm...

[...]

[Afbeelding]

Dat is toch niet een verwijzing naar het artikel "Daylight savings time and myocardial infarction"?
[YouTube: Does daylight savings kill people?]
Dit is de hele rapportage:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2019-0151.pdf

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:25
japie06 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:43:
Aldus het RIVM. Dus wintertijd, maar ook één uur vroeger dan nu. Zit je dan niet effectief ook op de zomertijd?
Nee, dan zit je toch juist nog een uur vroeger? Dus 2 uur verschil ten opzichte van de zomertijd nu en 1 uur met de wintertijd.

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:46
TheBrut3 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

Nee, dan zit je toch juist nog een uur vroeger? Dus 2 uur verschil ten opzichte van de zomertijd nu en 1 uur met de wintertijd.
Ah check. Dus Nederland gewoon naar UTC tijd. Lekker handig want UTC heeft volgens mij ook geen zomertijd.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:10
En het nieuws erbij dat er niks gaat veranderen want de zomertijd is weer beter voor de verkeersveiligheid. Oftewel woehoe, geen veranderingen, gewoon het beste van beide werelden :D.

• Onbekend
Uit dat rapport kan ik niet goed op maken hoe ze hun onderzoek nu hebben uitgevoerd. Ze hebben alleen naar de effecten na het veranderen van de tijd gekeken, maar zie nergens dat ze de natuurlijke omstandigheden van het jaargetijde zelf hebben uitgesloten.
Het enige punt uit dat onderzoek waar ik het mee eens ben is dat mensen een te korte nachtrust nemen bij de overgang van winter-naar zomertijd. Ze gaan even laat naar bed, en willen op het zelfde tijdstip 's morgens weer opstaan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

japie06 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Nee, UTC is -2 vanaf onze zomertijd.

Waarom denk je dat men de Duitsers altijd so pünktlich vroeg vindt? Het is daar tot bijna 2 uur eerder licht dan hier. ;)

Maar UTC zou ik toejuichen, als next best thing maar permanente wintertijd.

@Onbekend Als het goed is wijzen de onderzoeken op de periode vlak na een klokwissel.

• Onbekend
Señor Sjon schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:21:
[...]

Nee, UTC is -2 vanaf onze zomertijd.

Waarom denk je dat men de Duitsers altijd so pünktlich vroeg vindt? Het is daar tot bijna 2 uur eerder licht dan hier. ;)

Maar UTC zou ik toejuichen, als next best thing maar permanente wintertijd.

@Onbekend Als het goed is wijzen de onderzoeken op de periode vlak na een klokwissel.
Ja klopt, zeer beperkt dus. Ze hebben bijvoorbeeld niet getest met een groep mensen die in de zomer volgens de wintertijd leefden en dus helemaal niet naar de zomertijd hebben gekeken.
Hoe slapen mensen straks in de zomer als ze de wintertijd aanhouden. Gaan ze dan even laat naar bed en worden vroeger wakker door het zonlicht?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat is ook bijna niet te testen. Wat wel kan is bv statistiek toepassen. Als elke week 100 mensen een hartaanval krijgen en er is een piek van 200 in de dagen na een klokwissel, wat zou anders het effect kunnen zijn?

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:45
Señor Sjon schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:21:
Ik zat vanmorgen toevallig met een kennis uit München te appen. Vanuit Amsterdam een fototje van het IJ dat nog helemaal donker was en in het blauwe uur zat, daarvandaan een foto met lichte luchten en rode/oranje kleuren erin. Dan was zijn foto nog een kwartier eerder gemaakt ook. Het was hier begin van de week, toen er nog wel wat rood in de lucht zat, donkerder dan daar nu.

• sewer
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:37
Bij elke overgang krijg je rare resultaten, nu zit er een behoorlijk verschil tussen Amsterdam en Berlijn (omdat zelfde tijdzone maar veel oostelijker). Maar als wij een uur verschil met Duitsland krijgen, dan is het voor mij weer raar. Ik zit binnen 10 km van Aachen, dus het lichtverschil is nog geen minuut maar volgens de klok dan een uur ;)

sewer wijzigde deze reactie 17-10-2019 11:06 (5%)

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pizza_Boom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:51:
[...]
Ik zat vanmorgen toevallig met een kennis uit München te appen. Vanuit Amsterdam een fototje van het IJ dat nog helemaal donker was en in het blauwe uur zat, daarvandaan een foto met lichte luchten en rode/oranje kleuren erin. Dan was zijn foto nog een kwartier eerder gemaakt ook. Het was hier begin van de week, toen er nog wel wat rood in de lucht zat, donkerder dan daar nu.
De zon komt in München goed een half uur eerder op dan in Amsterdam. 2 uur is natuurlijk helemaal overdreven, dan hebben we het over het verre oosten van Polen of zo.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Duitsland begint op UTC+1 in west en eindigt op UTC +1,5 bij de grens met Polen. De oostgrens van Polen zit op UTC+2. De afstand westgrens DE en oostgrens PO is een hele tijdzone.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:45
Maasluip schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:17:
[...]

De zon komt in München goed een half uur eerder op dan in Amsterdam. 2 uur is natuurlijk helemaal overdreven, dan hebben we het over het verre oosten van Polen of zo.
En dat zie je dus precies terug in het morgenrood vs. blauwe uur. En München ligt natuurlijk toch weer 700 km dichter bij de evenaar, dus de dagen duren ook langer: 12 minuten langer zon heeft men vandaag daar, 33 minuten eerder op en 21 minuten eerder onder.

Dat fenomeen merk je trouwens ook met wintersport. In Frankrijk gaan de liften vaak langer door dan in Oostenrijk, zeker wat later in het seizoen, onder andere omdat het simpelweg langer licht is.

• ijdod
  • Laatst online: 16:35
Señor Sjon schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:35:
Dat is ook bijna niet te testen. Wat wel kan is bv statistiek toepassen. Als elke week 100 mensen een hartaanval krijgen en er is een piek van 200 in de dagen na een klokwissel, wat zou anders het effect kunnen zijn?
Volgens mij was het statistisch waarneembaar; maar wat de concrete aantallen zijn is de vraag. De vraag is ook wanneer die slachtoffers dan gevallen waren; een goed deel stond al, bot gezegd, op omvallen. Overigens zijn er meer factoren die op die manier zichtbaar zijn (najaar/winter, volle maan, 9 maanden na een stroomstoring...)

ijdod wijzigde deze reactie 17-10-2019 13:48 (8%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10-11 15:03
Het schijnt ook slecht voor je hart te zijn, zelf heb ik - veel meer - moeite met het terugzetten dan vooruit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Comp User schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:55:
Het schijnt ook slecht voor je hart te zijn, zelf heb ik - veel meer - moeite met het terugzetten dan vooruit.
Juist andersom hier. Naar wintertijd toe gaat zonder problemen, naar zomertijd ben ik een paar dagen van de leg, mijn vrouw tot weken aan toe. Krijg bijna het idee dat afhankelijk van wanneer je geboren bent (zomer/wintertijd) je er meer of minder last van hebt. ;)

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003

RayNbow

Kirika <3

Comp User schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:55:
Check eens de gelinkte video in RayNbow in "Zomertijd Afschaffen?". ;)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:32
Gewoon de wintertijd aanhouden dat past beter bij onze biologische klok, dat extra uurtje licht in de zomer heb je weinig aan want dan lig ik al op bed...

In de zomer is het sowieso al heel lang licht.
Of het nou tot 12u licht is of 1u in de zomer maakt ook weinig uit, het is leuk voor stappen maar verder heeft het geen waarde.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Sjah
  • Laatst online: 21:12
Mijn gevoel zegt 1 Zomertijd...2 Wintertijd en als laatste 3 UK tijd.

Mijn rede zegt precies andersom.

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:31

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:20:
Gewoon de wintertijd aanhouden dat past beter bij onze biologische klok, dat extra uurtje licht in de zomer heb je weinig aan want dan lig ik al op bed...

Of het nou tot 12u licht is of 1u in de zomer maakt ook weinig uit, het is leuk voor stappen maar verder heeft het geen waarde.
Ik vind het vooral vervelend dat de zon dan al om 4:15 op komt.

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
- That's surprisingly noble of you, sir.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• mr_evil08
.oisyn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:02:
[...]

Ik vind het vooral vervelend dat de zon dan al om 4:15 op komt.
Begrijpelijk maar om 5:15 of 4:15 maakt ook weinig uit, daar hebben ze (verduisterde)gordijnen voor uitgevonden.
Ieder zijn ding natuurlijk, ik sta toch pas op rond 6.30 op een werkdag, in de zomer is de zon al lang aanwezig dan.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

Begrijpelijk maar om 5:15 of 4:15 maakt ook weinig uit, daar hebben ze (verduisterde)gordijnen voor uitgevonden.
Maar dat geldt toch net zo goed andersom ;). Maar goed, ik ga die discussie hier niet nog eens overdoen, want die is hier al duizenden keren gevoerd.

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:07
Mij maakt het niet zoveel uit welke tijd het zou worden, maar het niet meer wisselen ben ik voorstander van. In de winter de tijd verzetten heb ik minder moeite mee dan in de zomer. Hetzelfde geldt als een uur later op bed merk ik niet zo, een uur eerder eraf wel.

• mr_evil08
.oisyn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Maar dat geldt toch net zo goed andersom ;). Maar goed, ik ga die discussie hier niet nog eens overdoen, want die is hier al duizenden keren gevoerd.
Snap het maar beter is de biologische tijd een beetje aan te houden, met de zomertijd blijf ik op de 1 of ander manier pas later honger te krijgen.

Maar ik ben ook een avondmens en geen ochtendmens een uur langer slapen is heerlijk, in de winter is het vaak net voor de wekker wakker worden, klinkt overdreven maar er zijn mensen die hebben dat, terwijl ik hem in de zomer wel voor mij aan kan trappen. :+

Maar het ergste is nog steeds die klok verzetten laten we daar alstublieft mee stoppen, we hebben ledverlichting energiebesparing levert dat niet echt meer, dat was vroeger in de gloeilampen tijd.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-10-2019 20:01 (16%)

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Nu online
ToFast schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:14:
Mij maakt het niet zoveel uit welke tijd het zou worden, maar het niet meer wisselen ben ik voorstander van. In de winter de tijd verzetten heb ik minder moeite mee dan in de zomer. Hetzelfde geldt als een uur later op bed merk ik niet zo, een uur eerder eraf wel.
Hier hetzelfde!
Ik heb wel een voorkeur zelf, maar mij maakt het weinig uit of het winter-/zomertijd wordt als wij maar van dat wisselen vanaf zijn. Vrees nu al voor eidn deze maand, heb er heel erg lang last van eigenlijk.

(En ik hoop dat wij met Duitsland beetje samenwerken, aangezien ik nogal dicht tegen Duitsland aanwoon)

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:32
Ryur schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:00:
[...]

Hier hetzelfde!
Ik heb wel een voorkeur zelf, maar mij maakt het weinig uit of het winter-/zomertijd wordt als wij maar van dat wisselen vanaf zijn. Vrees nu al voor eidn deze maand, heb er heel erg lang last van eigenlijk.

(En ik hoop dat wij met Duitsland beetje samenwerken, aangezien ik nogal dicht tegen Duitsland aanwoon)
ALS er een uur verschil is met Duitsland, wat zou dat effectief betekenen voor je dagelijks leven?

Serieuze vraag.

• ijdod
  • Laatst online: 16:35
Op het hoogte punt wel, maar je hebt ook hele perioden waaron het niet pas op half 12 begint te schemeren. Dan is dat uurtje licht wel lekker.

Heb een tijd in de tropen gewoond, daar is het 'gewoon' de hele avond donker. Gemengde gevoelens over, en daar was het in het donker tenminste warm :D.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:10

Uiteraard blijft het persoonlijke voorkeur, maar die N=1 verhalen heb je ook niet heel veel aan om te kijken wat het handigste is. Zo gaat de gemiddelde persoon niet om 7 uur 's avonds naar bed. Dat jij dat wel doet is een uitzondering. (Gezien nu rond 8 uur het toch wel echt donker wordt, en jij zegt dat zomertijd je niks oplevert 's avonds, betekend dat ik moet concluderen dat je rond 7 uur gaat slapen).

Zelfs al bedoel je enkel 21 juni, dan nog steeds is het niet tot 1 uur 's nachts licht. Zonsondergang is op zijn laatste punt iets na tien uur. Natuurlijk heb je dan een hele tijd nog schemering, maar het echte licht is dan al wel voorbij. Gezien de gemiddelde persoon rond 2300 uur gaat slapen lijkt me dat zinvoller gebruik van daglicht dan zonsopgang richting 0400 te gaan pushen door permanente wintertijd (of 0300 met permanent UTC). Ik kan je verzekeren dat er dan een hele hoop minder mensen wakker zijn dan rond 2200 uur.

• Ryur
  • Nu online
waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

ALS er een uur verschil is met Duitsland, wat zou dat effectief betekenen voor je dagelijks leven?

Serieuze vraag.
Dat ik continu zit te rekenen qua tijdzones.
Ik ga meerdere keren per dag wel de grens over, en dan 'ineens' een uur veranderen maakt het heel apart.

Beetje de situatie wat wij met UK ook hebben, maar dan minder van belang omdat als ik daar fysiek naartoe ga het een langere tocht is.
Hier is het 'ongemerkt' de grens over en je bent anders qua tijd.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Naja, wij mensen zijn ook dieren en de oorspronkelijke inwoners van Nederland zijn aangepast aan de ritme die we hier hebben op deze breedtegraad enz. Om het dan te houden aan Duitsland of zelfs Oost-Europese tijd is van het zotte. Dat filmpje van Lubach had het over dat we zomers naar Oost-Europeese tijd leven ofzo?

Zelfde geval als al die Noord-Europeanen die zich biologisch hebben aangepast aan het leven op weinig daglicht winters en zomers juist veel licht. Ik hoor ze niet klagen. Alleen tja, wat veel zelfdodingen.

We moeten gewoon leven bij een tijd dat onze lichamen gewend/gemaakt zijn door de natuur. Elke keer uur voor en achter is funest. Net als de uitvinding van de klok, hehe.

edit: we zouden zomers juist op moeten staan bij het krieken van de dag, dan nog koel, en na de dag vordert juist pauze nemen, en in de late middag/avonds weer even aan het werk. Dat is nu onmogelijk met deze zomertijd en dag/nachtritme die we hebben. In de late middag is het pas op zijn warmst. Avonds als je bv boodschappen wil halen vallen de mussen nog van het dak. :+ En ochtends is het al te warm omdat de winkels pas laat open gaan.

Ivysaur wijzigde deze reactie 18-10-2019 18:49 (38%)

• R2L
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:15
Ik snap het hele "probleem" van dat wisselen van winter naar zomertijd en viceversa niet? Is wat mij betreft het beste van 2 werelden. In de zomer 's avonds lekker lang licht en in de winter 's morgens niet te lang donker. En dat dit hartaanvallen bij gezonde mensen zou veroorzaken geloof ik niet zo. Wat voor gezondheidsrisico zou je dan wel niet lopen als je een weekje naar New York gaat? Afhankelijk of het zomer of wintertijd is er 5 a 6 uur tijdverschil...

• Ryur
  • Nu online
R2L schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:05:
Ik snap het hele "probleem" van dat wisselen van winter naar zomertijd en viceversa niet? Is wat mij betreft het beste van 2 werelden. In de zomer 's avonds lekker lang licht en in de winter 's morgens niet te lang donker. En dat dit hartaanvallen bij gezonde mensen zou veroorzaken geloof ik niet zo. Wat voor gezondheidsrisico zou je dan wel niet lopen als je een weekje naar New York gaat? Afhankelijk of het zomer of wintertijd is 5 a 6 uur tijdverschil...
Note: ik heb wel last van de wisseling, maar dan vooral door lastiger slapen en lichamelijke klachten (mijn maag/darmen zijn dan van "slag").

Maar als ik naar NY ofzo zou gaan, niet dat mij dat trekt, dan heb ik natuurlijk vakantie en dan HOEF ik niks. Dan kan ik rustig wennen aan de tijdsverschil :)

Hier in NL heb ik 'maar' 1 dag, of eigenlijk niks (aangezien je de volgende dag gelijk weer aan de slag moet) om eraan te wennen voordat mijn normale leven begint.

• R2L
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:15
Ryur schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:00:
[...]

Note: ik heb wel last van de wisseling, maar dan vooral door lastiger slapen en lichamelijke klachten (mijn maag/darmen zijn dan van "slag").

Maar als ik naar NY ofzo zou gaan, niet dat mij dat trekt, dan heb ik natuurlijk vakantie en dan HOEF ik niks. Dan kan ik rustig wennen aan de tijdsverschil :)

Hier in NL heb ik 'maar' 1 dag, of eigenlijk niks (aangezien je de volgende dag gelijk weer aan de slag moet) om eraan te wennen voordat mijn normale leven begint.
Da's heel vervelend. Weet natuurlijk niet hoe flexibel je werkgever / studie instelling is, maar is het niet af te spreken dat je de maandag na de wisseling van tijd een half uurtje later begint?

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:55
Ik heb zelf liever continu zomertijd. Dan maar wat later licht in de ochtend, maar in de zomer lekker lang buiten kunnen blijven zitten, na het werk nog lekker sporten terwijl het licht is.

In de winter is het (ook met wintertijd) toch: in het donker kom je op het werk, als het donker is, ga je naar huis..

Qua wisseling vind ik naar zomertijd toe vreselijk.
waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Serieuze vraag.
Ooit in de VS of Canada geweest en een tijdje op de grens van tijdzones gezeten?
Ik wel, en het is stront vervelend.
Continu je afvragen: hoe laat is het hier nu? Je telefoon springt maar wat nutteloos mee met de zendmast die je ontvangt..
Denken dat je nog naar de winkel kunt, maar dan blijkt die aan de verkeerde kant van de tijdzone toch echt gesloten te zijn.. enz..
Denken dat je ergens vroeg kunt inchecken, maar dan blijkt dat ene dorpje aan de oostzijde van de tijdgrens toch niet mee te doen, en zitten op de westkant tijd.
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:58:
[...]

Snap het maar beter is de biologische tijd een beetje aan te houden, met de zomertijd blijf ik op de 1 of ander manier pas later honger te krijgen.

Maar ik ben ook een avondmens en geen ochtendmens een uur langer slapen is heerlijk, in de winter is het vaak net voor de wekker wakker worden, klinkt overdreven maar er zijn mensen die hebben dat, terwijl ik hem in de zomer wel voor mij aan kan trappen. :+
Vind ik zo'n onzin 'biologische tijd'. Iedereen heeft een andere immers..
Ik ben zelf avondmens en zou het liefst tussen 10:00 en 2:00 wakker zijn bij zomertijd.
Mijn vrouw zou het liefst tussen 7:00 en 23:00 wakker zijn..

Dus ja, wat is 'biologische tijd'?
Geef mij maar zomertijd, dan kan ik mijn lange avonden hebben icm werkritme

GAIAjohan wijzigde deze reactie 19-10-2019 01:03 (87%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

GAIAjohan schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 00:51:
Ik heb zelf liever continu zomertijd.
[...]
Ik ben zelf avondmens en zou het liefst tussen 10:00 en 2:00 wakker zijn bij zomertijd.
Je realiseert je dat je bij UTC dan tussen 8:00 en 0:00 wakker zou zijn en dat het ritme van de maatschappij dan juist een stuk beter bij je eigen natuurlijke leefritme zou passen?

Ik 🎄🎅 niet. | Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Bananenplant schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 07:41:
[...]

Je realiseert je dat je bij UTC dan tussen 8:00 en 0:00 wakker zou zijn en dat het ritme van de maatschappij dan juist een stuk beter bij je eigen natuurlijke leefritme zou passen?
Dit is een hele gekke redenering. Hij is tussen 10:00 en 2:00 wakker omdat de maatschappij op de manier in elkaar zit zoals hij nu in elkaar zit. Als de maatschappij overgaat op UTC verandert er niets aan de tijden, ook niet waarop hij wakker is. Het enige dat wijzigt is de stand van de zon op die tijden.

• GAIAjohan
Bananenplant schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 07:41:
[...]

Qua tijd misschien, al denk ik toch dat het meer 9:00-01:00 is in de zomertijd. (Was vanochtend 'gewoon' iets voor 9u wakker). Dus dan zou utc 07:00-23:00 zijn. Al twijfel ik daar wel aan, ook in de winter met wintertijd heb ik hetzelfde ritme. Mijn werk begint en eindigt gewoon op dezelfde tijd, al ben ik relatief flexibel, maar uiteindelijk is voor mij de begintijd en eindtijd hetzelfde :+
En ook dan ben ik na een tijdje in het weekend gewoon wakker om 9u :+.

Echter, wat je inlevert is daglicht. Zeker op zomeravonden hou ik ervan te sporten, bbq'en enz.
Dat is met utc een stuk minder, naast dat je veel minder vitamine D aanmaakt.
Zeker in de winter hou je écht weinig daglicht over, wat ook niet gezond is, en dat is een punt dat ik zeker wél merk

GAIAjohan wijzigde deze reactie 19-10-2019 10:04 (17%)

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik zet mijn klok nooit achter of vooruit.
This nu op dat ding 8:58
Handig dat hij al goed staat een helft van het jaar

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• !mark
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10-11 19:08
GAIAjohan schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Echter, wat je inlevert is daglicht. Zeker op zomeravonden hou ik ervan te sporten, bbq'en enz.
Dat is met utc een stuk minder, naast dat je veel minder vitamine D aanmaakt.
Zeker in de winter hou je écht weinig daglicht over, wat ook niet gezond is.
Precies; afschaffing van Zomertijd zal me niet veel uitmaken maar ook nog overgaan op UTC betekent dat je 2uur aan daglicht in gaat inleveren.

Met UTC is het eind Augustus / begin September al zonsondergang op 18:00-18:30 met UTC tijd; dan kan een groot deel van werkend Nederland helemaal niks meer buiten in de avond bij daglicht doen.

Naast het feit dat (had dat geloof ik toen deze discussie een half jaar geleden bezig was ook al gezegd :+ ) het erg onpraktisch is een tijdzone verschil met Duitsland te hebben

!mark wijzigde deze reactie 19-10-2019 10:22 (11%)
Reden: spelling

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Dit is een hele gekke redenering. Hij is tussen 10:00 en 2:00 wakker omdat de maatschappij op de manier in elkaar zit zoals hij nu in elkaar zit. Als de maatschappij overgaat op UTC verandert er niets aan de tijden, ook niet waarop hij wakker is. Het enige dat wijzigt is de stand van de zon op die tijden.
Idd, de koe bepaalt.

Het is niet zo als de klok 12 uur opschuift, iedereen ineens s`nachts gaat werken.

How do you save a random generator ?

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:49
!mark schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Met UTC is het eind Augustus / begin September al zonsondergang op 18:00-18:30 met UTC tijd; dan kan een groot deel van werkend Nederland helemaal niks meer buiten in de avond bij daglicht doen.
Eens. Ik ben zelf groot voorstander van een continue zomertijd (UTC+2) . De UTC is natuurlijk gebaseerd op de zon op de hoogste stand om 12:00. Terwijl 14:00 een logischer ‘midden op de dag’ is voor de meeste mensen. In de winter is het ‘s ochtends als ik ga werken toch donker, dat het dan een uur langer donker blijft is dan niet zo’n probleem, en tijdens de avondspits is het dan nog licht. En heb je meer aan de avond.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

@enchion Dat is het tegenovergestelde van wat ik zeg 8)7. Maar 12 uur is dan ook een erg extreem voorbeeld, natuurlijk gaan we de dag dan opnieuw indelen. Maar bij een verschil van een uur of hooguit 2 zullen de meesten dat niet doen, hooguit bepaalde sectoren (boeren, bouw). Bovendien, wat is dan nog het nut van de verschuiving als we alle tijden gaan meeschuiven...

.oisyn wijzigde deze reactie 19-10-2019 10:21 (6%)

• enchion
  • Niet online
.oisyn schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:17:
@enchion Dat is precies wat ik zeg. Maar 12 uur is dan ook een erg extreem voorbeeld, natuurlijk gaan we de dag dan niet opnieuw indelen.

Maar bij een verschil van een uur of hooguit 2 zullen de meesten dat niet doen.
Bovendien bewijst dat dat het nut van de verschuiving nul is zoals nu we al alle tijden hebben meegeschoven...
Misschien beschrijven wat je bedoelt, ipv een zin neer te gooien die je niet bedoelt om dan een discussie op te starten over wat je dan wel bedoelt.

We zitten nu waarschijnlijk in een economie met een relatieve tijd die precies in de mediaan ligt tussen de zomer en de wintertijd in.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

enchion schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Misschien beschrijven wat je bedoelt, ipv een zin neer te gooien die je niet bedoelt om dan een discussie op te starten over wat je dan wel bedoelt.

We zitten nu waarschijnlijk in een economie met een relatieve tijd die precies in de mediaan ligt tussen de zomer en de wintertijd in.
Als jij zegt dat "de koe bepaalt" en dat "mensen niet 's nachts gaan werken als we de klok 12 uur verzetten", zeg jij toch echt het tegenovergestelde van wat ik zeg: namelijk dat de tijden gewoon gelijk blijven (maar natuurlijk niet in het extreme geval van 12 uur verschil, maar dat is de discussie niet). Maar toch begon je je post met "inderdaad". Dat vind ik gek :)

.oisyn wijzigde deze reactie 19-10-2019 10:46 (7%)

• swhnld
De discussie hier lijkt op een loopgravenoorlog. Iedereen heeft uit de eigen situatie ergens gelijk. Niemand lijkt in te willen zien dat de maatschappij zich vanzelf aanpast aan veranderend gedrag. Winkels zijn langer open. Bedrijven hebben geregeld flexibelere werktijden gekregen dankzij file druk. Via internet is veel 24/7 te doen. Multinationals werken niet anders dan over tijdzones (conference call met je collega in de VS en Australië, voor iedereen op een goede tijd?). En voorstanders van de wijziging zomer en wintertijd hebben 2 keer per jaar al geen moeite om zich aan te passen aan een gewijzigde tijdsituatie, dus een aanpassing naar een definitieve tijd zou ook moeten kunnen voor die groep?

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

.oisyn schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Wat is er gek aan? Volgens mij drukt hij zijn natuurlijke ritme uit in termen van UTC+2. Dat natuurlijke ritme schuift niet opeens op als mensen aan de klok gaan zitten. Een correctie van de tijdzone zou voor mij bijvoorbeeld erg plezierig zijn. Ik heb aangeleerd om om 7:00 (in de zomer effectief dus om 5:20) wakker te worden ivm werk, maar dat is absoluut niet natuurlijk voor me. Elk avondmens zou zo'n correctie moeten toejuichen in mijn optiek.

En wat betreft buiten sporten: de lokale hardloopclub rent hier ook na zonsondergang nog gewoon door de wijk, hoor.

Ik 🎄🎅 niet. | Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Bananenplant schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

Wat is er gek aan? Volgens mij drukt hij zijn natuurlijke ritme uit in termen van UTC+2. Dat natuurlijke ritme schuift niet opeens op als mensen aan de klok gaan zitten.
Dat ligt maar net aan de oorzaak van dat ritme. Ik heb namelijk min of meer hetzelfde ritme, en dat is is vooral ontstaan door sociale conventies, niet door de stand van de zon, gezien het feit dat ik het het hele jaar door heb om dezelfde tijd (behalve rond de switch, dan moet ik weer even wennen). Als die conventies er niet waren geweest, dan ga ik rustig om 5.00 naar bed en sta ik om 12.00 weer op. Dat waren meestal de defacto tijden tijdens schoolvakanties in mijn studententijd ;)

Als we van tijdzone veranderen ga ik er niet vanuit dat de tijden ook veranderen. Met UTC gaan mijn kinderen nog steeds om 8.30 naar school, niet om 7.30. Een kantoorbaan is nog steeds van 9 tot 5. En dus zal mijn ritme tov de klok ook niet wijzigen. Wat wel wijzigt is de stand van de zon. En ja, dan prefereer ik persoonlijk toch dat ik wat meer zon heb aan het einde van de dag.

.oisyn wijzigde deze reactie 19-10-2019 11:25 (15%)

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:54

Mfpower

In dubio

Grappig, die herhaling van argumenten in dit topic. Samenvattend zijn de vragen eigenlijk maar 2: wat is de beste tijd, en hoe erg is wisselen van die tijd. Tot slot zie ik nog een derde vraagstuk: het gebrek aan daglicht bij werk, en dan graag 's avonds / na werk nog wat licht hebben om te compenseren. Dat is zo belangrijk voor velen dat het medisch argument (wakker worden met licht) ondergeschikt is. Snap ik wel.

Maar het feit dat de meesten van ons zich op de beste momenten van de dag, vaak in de beste periode van hun leven, zich semi-verplicht laten opsluiten in een hok met kunstlicht en dat op tijden die niet biologisch bij iedereen passen als normaal zijn gaan zien staat amper ter discussie. Dat probleem ga je met geen klok goed oplossen.

• enchion
  • Niet online
.oisyn schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:20:
[...]
Als we van tijdzone veranderen ga ik er niet vanuit dat de tijden ook veranderen. Met UTC gaan mijn kinderen nog steeds om 8.30 naar school, niet om 7.30. Een kantoorbaan is nog steeds van 9 tot 5. En dus zal mijn ritme tov de klok ook niet wijzigen. Wat wel wijzigt is de stand van de zon. En ja, dan prefereer ik persoonlijk toch dat ik wat meer zon heb aan het einde van de dag.
Waar komen die afspraken vandaan denk je ?

Omdat dat gunstige tijden zijn van de dag, oftewel dan komen de meeste mensen "op tijd" op hun werk.

Iemand heeft dat ooit ingesteld op basis van factoren, waarvan de belangrijkste factor midden op de dag veruit bovenaan staat.

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

@enchion wat wel grappig is: ik werkte in het verleden wel eens samen met Roemenen. Een tijdzone verder, maar tegelijkertijd ook een werkcultuur waarin je pakweg een uur later begint en langer blijft. Effectief zijn ze daar dus op dezelfde tijden op kantoor als hier ;) .

En vergeleken met ons zitten ze ook nog eens echt op een lengtegraad die bij hun tijdzone past.

Bananenplant wijzigde deze reactie 19-10-2019 15:47 (15%)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://nos.nl/l/2306769

Goh... Eindelijk wat nieuwsberichten over het verzetten van de klok met een half uur...
Dat roep ik pas een jaartje of wat...

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
R2L schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:05:
Ik snap het hele "probleem" van dat wisselen van winter naar zomertijd en viceversa niet? Is wat mij betreft het beste van 2 werelden. In de zomer 's avonds lekker lang licht en in de winter 's morgens niet te lang donker. En dat dit hartaanvallen bij gezonde mensen zou veroorzaken geloof ik niet zo. Wat voor gezondheidsrisico zou je dan wel niet lopen als je een weekje naar New York gaat? Afhankelijk of het zomer of wintertijd is er 5 a 6 uur tijdverschil...
Precies dit, het is allemaal onzin dat men er last van heeft, 25 jaar geleden hoorde je er nog niemand over en nu is het ineens een issue.
Gewoon lekker zo laten, heerlijk die lange zomeravonden en als je vroeg naar bed wil en last van het licht heb moet je gewoon goede gordijnen kopen!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Welnee, gewoon lekker veranderen, hindert niet wat. Kets al die sneeuwvlokjes maar uit hun comfort zone, is goed voor de mensheid. :Y)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• drooger
  • Laatst online: 21:41

drooger

Falen is ook een kunst.

MikeyMan schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:10:

Goh... Eindelijk wat nieuwsberichten over het verzetten van de klok met een half uur...
Prima compromis lijkt me, iedereen een beetje water bij de wijn doen. :)

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MikeyMan schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:10:

Polderen, daar zijn we zo goed in. De slechtste oplossing kiezen omdat er tegenstand voor de beste is.

Serieus, een half uur verzetten (en daarmee onvermijdelijk anders gaan zitten dan je (dichtbije en veraffe) buren is echt de slechtste oplossing.
Is het hier 11 uur, is het in België half twaalf. Nee, dat is lekker. Eenzelfde tijdzone over een groter gebied is juist handig.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Sjah
  • Laatst online: 21:12
Ja eensch, waarbij ik groter gebied definieer, als W-EU, en liefs UK daarook in. Dan zal het me zorg zijn dat we anderhalf uur verschillen met Moskou....

Sjah wijzigde deze reactie 20-10-2019 08:04 (3%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maasluip schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:52:
[...]

Polderen, daar zijn we zo goed in. De slechtste oplossing kiezen omdat er tegenstand voor de beste is.

Serieus, een half uur verzetten (en daarmee onvermijdelijk anders gaan zitten dan je (dichtbije en veraffe) buren is echt de slechtste oplossing.
Is het hier 11 uur, is het in België half twaalf. Nee, dat is lekker. Eenzelfde tijdzone over een groter gebied is juist handig.
Ik zeg toch niet dat we het alleen in NL moeten doen? Uiteraard met een groter gebied. Liefst de huidige tijdzones aanhouden. En samen afspreken de zomer/wintertijd af te schaffen.

Maar je maakt er nu een drama van dat er tijdsverschil is met een buurland. Das voor veel mensen nu al de dagelijkse praktijk.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
Dat half uur gaat hem natuurlijk nooit worden. Dan heb je gegarandeerd een tijdsverschil met al je buren. En ook nog eens een lastiger tijdsverschil dan als het een uur is.

Toen ik dit bericht gisteren voor het eerst las leek het me een rant. Een poging om de discussie te laten ontsporen. Vind het ook vreemd dat het zo breed is opgepakt, want welke autoriteit en maatschappelijke relevantie heeft weeronline nu in deze discussie?

iRacing Profiel

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:04
Weet je waar ik mee zit, dat dit soort veranderingen door mensen word bedacht die in een tijd leven 'nu' waar de afgelopen 25jaar de mensen omslaan als een blad, en elk jaar weer anders over iets denken.

Vroeger hadden onze opa's en oma's echt nog een standvastig leven, en niet elke dag of week weer een ander idee geopperd kregen. Het duurde daar toen in die tijd gewoon maanden voordat iemand er anders over ging denken, of vervangen werd, en zo hebben ze heel veel stabiele systemen ontwikkeld.

Het gaat nu zo snel en we veranderen te snel.

this maar een observatie

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• GAIAjohan
HereIsTom schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Precies dit, het is allemaal onzin dat men er last van heeft, 25 jaar geleden hoorde je er nog niemand over en nu is het ineens een issue.
Gewoon lekker zo laten, heerlijk die lange zomeravonden en als je vroeg naar bed wil en last van het licht heb moet je gewoon goede gordijnen kopen!
Dat is het probleem van internet en overal connected zijn lijkt het.
Vroeger waren dingen gewoon zo zoals ze waren en je accepteerde het.

Tegenwoordig roept 1 iemand iets op een forum of nieuwssite, en er komt een discussie op gang die weer opgepakt moet worden etc etc omdat 1 iemand er last van heeft..

Ik denk zelf dat Social media veel kapot maakt in Nederland, verschillende meningen extreem uitdrukt.
Daardoor is bv het Sinterklaasfeest eraan onderdoor gegaan.
Ook op tijdzone krijg je een onenigheid. Of we nog wel kerst moeten vieren onenigheid, of we de christelijke vrije dagen moeten houden= onenigheid.

Dat laat mensen uit elkaar groeien. Opeens heeft iedereen een mening, en dat is niet altijd positief in betrekkingen.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

Dat is het probleem van internet en overal connected zijn lijkt het.
Vroeger waren dingen gewoon zo zoals ze waren en je accepteerde het.

Tegenwoordig roept 1 iemand iets op een forum of nieuwssite, en er komt een discussie op gang die weer opgepakt moet worden etc etc omdat 1 iemand er last van heeft..

Ik denk zelf dat Social media veel kapot maakt in Nederland, verschillende meningen extreem uitdrukt.
Daardoor is bv het Sinterklaasfeest eraan onderdoor gegaan.
Ook op tijdzone krijg je een onenigheid. Of we nog wel kerst moeten vieren onenigheid, of we de christelijke vrije dagen moeten houden= onenigheid.

Dat laat mensen uit elkaar groeien. Opeens heeft iedereen een mening, en dat is niet altijd positief in betrekkingen.
Mooi verwoord, het is tegenwoordig vaak een kleine minderheid die dingen de nek omdraait.
De media is daarvan ook de schuld omdat ze er (te)veel aandacht aan besteed.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

25 jaar geleden hoorde ik ook regelmatig dat mensen er last van hadden. Het is onzin dat dat toen niet speelde alleen had je toen geen social media/internet zoals we dat nu hebben.

Wat mij betreft wordt dat wisselen gewoon afgeschaft. Bij voorkeur wintertijd aanhouden.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

enchion schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Waar komen die afspraken vandaan denk je ?

Omdat dat gunstige tijden zijn van de dag, oftewel dan komen de meeste mensen "op tijd" op hun werk.

Iemand heeft dat ooit ingesteld op basis van factoren, waarvan de belangrijkste factor midden op de dag veruit bovenaan staat.
En wat is het midden van de dag tegenwoordig, denk je? Hint: het is niet 12:00. Juist met UTC+2 komt zenith het meest overeen met het typische midden van de dag in onze samenleving, namelijk 14:00-15:00.

Bovendien, als we toch al alles op de zon doen, wat maakt het dan überhaupt nog uit welke tijd we eraan verbinden? Deze hele discussie is dan nutteloos. En toch hebben we hem...

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Voor zonnepanelen bezitters is de wintertijd ook gunstiger, er vanuit gaande dat de meeste mensen overdag stroom verbruiken en 's-nachts aan het slapen zijn. Nu nog niet zo'n issue maar als de 'saldering regeling' in 2023 (?) komt te vervallen dan wordt dat ook wel een dingetje.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:24:
Dat half uur gaat hem natuurlijk nooit worden. Dan heb je gegarandeerd een tijdsverschil met al je buren. En ook nog eens een lastiger tijdsverschil dan als het een uur is.

Toen ik dit bericht gisteren voor het eerst las leek het me een rant. Een poging om de discussie te laten ontsporen. Vind het ook vreemd dat het zo breed is opgepakt, want welke autoriteit en maatschappelijke relevantie heeft weeronline nu in deze discussie?
Wat maakt een half uur anders dan een uur? Is het nou werkelijk een onoverkomelijke rekensom?

Het lijkt mij ivm de spreiding van het daglicht een prima oplossing. Als iedereen met z'n tijdzone netjes tussen zomer en wintertijd in gast zitten, verandert er feitelijk ook niks aan het absolute tijdsverschil.

Daarnaast, er zijn nu al tijdzones met een halfuur verschil. En gebieden zonder zomer en wintertijd of die asynchroon lopen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Help!!!! schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:05:
25 jaar geleden hoorde ik ook regelmatig dat mensen er last van hadden. Het is onzin dat dat toen niet speelde alleen had je toen geen social media/internet zoals we dat nu hebben.
Alleen was de definitie van 'last' vroeger wat anders. De sneeuwvlokjes van tegenwoordig willen elk ongemak of risico uit hun leven gebannen hebben.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

Maasluip schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:52:
[...]

Dat gaat sowieso niet gebeuren. In Den Haag hebben ze al gezegd om een gezamenlijke keuze te maken met België en Luxemburg.

It takes two fools to argue.

• drooger
  • Laatst online: 21:41

drooger

Falen is ook een kunst.

MikeyMan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:06:
[...]

Wat maakt een half uur anders dan een uur? Is het nou werkelijk een onoverkomelijke rekensom?

Het lijkt mij ivm de spreiding van het daglicht een prima oplossing. Als iedereen met z'n tijdzone netjes tussen zomer en wintertijd in gast zitten, verandert er feitelijk ook niks aan het absolute tijdsverschil.

Daarnaast, er zijn nu al tijdzones met een halfuur verschil. En gebieden zonder zomer en wintertijd of die asynchroon lopen.
Sterker nog, we kunnen zelfs met kwartieren gaan werken :+
De tijdszone waar Nepal in valt is UTC +5:45 dit betekent dat het tijdens onze zomertijd het in Nepal 3 uur en 45 minuten later is dan in Nederland en tijdens onze wintertijd 4 uur en 45 minuten later.
Bron: https://www.dewereldklok.nl/tijd/nepal/

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True