Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Help!!!! schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:05:
25 jaar geleden hoorde ik ook regelmatig dat mensen er last van hadden. Het is onzin dat dat toen niet speelde alleen had je toen geen social media/internet zoals we dat nu hebben.

Wat mij betreft wordt dat wisselen gewoon afgeschaft. Bij voorkeur wintertijd aanhouden.
Het grote verschil is dat dat binnen een kleine community werd gedeeld en verder niemand ervan wist of het ene hol kon schelen.
Klaas vertelt het tegen 3 van z'n vrienden die er verder niks mee doen.. (bv).
Tegenwoordig deelt Klaas het op Facebook, leest RTL nieuws het, maakt een artikel dat 'vele Nederlanders' last hebben, en is een 'probleem' geboren.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

GAIAjohan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Het grote verschil is dat dat binnen een kleine community werd gedeeld en verder niemand ervan wist of het ene hol kon schelen.
Klaas vertelt het tegen 3 van z'n vrienden die er verder niks mee doen.. (bv).
Tegenwoordig deelt Klaas het op Facebook, leest RTL nieuws het, maakt een artikel dat 'vele Nederlanders' last hebben, en is een 'probleem' geboren.
Jawel heel wat mensen kon het wat schelen, het was alleen minder zichtbaar. En verdere zeg ik dat al in mijn post.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

En wat is het midden van de dag tegenwoordig, denk je? Hint: het is niet 12:00. Juist met UTC+2 komt zenith het meest overeen met het typische midden van de dag in onze samenleving, namelijk 14:00-15:00.

Bovendien, als we toch al alles op de zon doen, wat maakt het dan überhaupt nog uit welke tijd we eraan verbinden? Deze hele discussie is dan nutteloos. En toch hebben we hem...
Waarom denk je dat veel mensen 9:00 tot 17:00 werken en niet 8:00 tot 16:00 ?

How do you save a random generator ?

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:31

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Nou, waarom is dat volgens jou?

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
- That's surprisingly noble of you, sir.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:45

RayNbow

Kirika <3

enchion schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:24:
[...]

Omdat 't allemaal slaapkoppen zijn. Echte bikkels beginnen al om 7:00. :+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
[...]

Idealiter zou het tijdens de korte dagen van 10.00 tot 15.00 moeten zijn. Tijdens de lange dagen 5.00 tot 10.00, pauze, en vervolgens iets van 17.00 tot 8.00 ofzo. :9

• drooger
  • Laatst online: 21:41

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Omdat ze niet aan (buiten)sport doen op de doordeweekse avonden?

Ik begin het liefst 8 uur of eerder, dan heb ik nog wat tijd tussen avondeten en sporten.
En ja, sporten terwijl het nog licht is motiveert toch een stuk meer mensen. :)

Lijkt mij vreselijk om in de schoudermaanden zoals april en september nog steeds doordeweeks in het donker te moeten sporten.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
XWB schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:11:
Dat gaat sowieso niet gebeuren. In Den Haag hebben ze al gezegd om een gezamenlijke keuze te maken met België en Luxemburg.
Gelukkig kunnen we er inderdaad redelijk van op aan dat ze in Den Haag doen wat ze zeggen. :Y)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10-11 23:06
Ik denk dat de ervaren 'last' inderdaad erg uitvergroot wordt. En enkeling is een paar dagen van slag en nog minder mensen iets langer. Ik klaag zelf ook graag rond het wisselen maar het duurt meestal 1 of 2 dagen dat mijn kinderen (en ik) in de ochtend weer gewend zijn aan de wekker. Afgezien van dat kleine ongemak zie ik verder alleen maar voordelen aan de het verzetten van de klok.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• !mark
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10-11 19:08
Omdat er ook heel veel mensen zijn die niet de luxe van zelf te bepalen werktijden hebben?

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:13
Ik zie me al aankomen op mijn werk als docent met flextijden
Al geloof ik niet dat de leerlingen het erg vinden als ik later begin :+

Zelf heb ik ongeveer een anderhalf week nodig om te schakelen.

• Jeroen O
  • Registratie: april 2001
[...]

Omdat je dan nog iets aan je avond hebt.

Als je om 7:00u moet beginnen, kan je al om 20:30u gaan slapen als je 8 uur slaap nodig hebt. Dat is zonde van je avond.

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:45

RayNbow

Kirika <3

Jeroen O schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:22:
[...]

Als je om 7:00u moet beginnen, kan je al om 20:30u gaan slapen als je 8 uur slaap nodig hebt. Dat is zonde van je avond.
Ik begin graag om 7:00 en mijn "avond" begint gewoon eerder. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jeroen O schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:22:
[...]

Ga jij om 04:30 je nest uit als je om 07:00 moet beginnen?

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:21

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ga rond 22:30 naar bed en sta om 5:40 op om 7:00 te beginnen. M'n avond activiteiten zijn meestal tussen 19:00 en 20:00, maar ieder z'n ding toch?

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:10:
https://nos.nl/l/2306769

Goh... Eindelijk wat nieuwsberichten over het verzetten van de klok met een half uur...
Dat roep ik pas een jaartje of wat...
Jij niet alleen :)

Dit topic, 2012, 09:43 uur (zomertijd): [~Mrs Redhair] in "Zomertijd Afschaffen?"

• Jeroen O
MikeyMan schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:09:
[...]

Ga jij om 04:30 je nest uit als je om 07:00 moet beginnen?
Dat nog net niet, maar het scheelt ook niet zo heel veel want ik kom ‘s morgens nou eenmaal heel traag op gang. Daarom heb ik ook een hekel aan vroeg beginnen, terwijl ‘s avonds of ‘s nachts werken voor mij veel minder een probleem is.

Normaal gaat hier om 6:15u de wekker en rond 6:45u sta ik op. Dat half uur heb ik gewoon nodig om een beetje wakker te kunnen worden.
Rond 8:00u ga ik de deur uit, zodat ik (afhankelijk van waar ik heen moet) tussen 8:30 en 9:00u bij mijn eerste klant ben.

Als ik om 7:00u ergens moet beginnen, dan schuift alles 1,5-2 uur op, zodat ik wel tussen 4:45 en 5:15u mijn bed uit moet.

Jeroen O wijzigde deze reactie 20-10-2019 20:30 (8%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jeroen O schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

Dat nog net niet, maar het scheelt ook niet zo heel veel want ik kom ‘s morgens nou eenmaal heel traag op gang. Daarom heb ik ook een hekel aan vroeg beginnen, terwijl ‘s avonds of ‘s nachts werken voor mij veel minder een probleem is.

Normaal gaat hier om 6:15u de wekker en rond 6:45u sta ik op. Dat half uur heb ik gewoon nodig om een beetje wakker te kunnen worden.
Rond 8:00u ga ik de deur uit, zodat ik (afhankelijk van waar ik heen moet) tussen 8:30 en 9:00u bij mijn eerste klant ben.

Als ik om 7:00u ergens moet beginnen, dan schuift alles 1,5-2 uur op, zodat ik wel tussen 4:45 en 5:15u mijn bed uit moet.
Er zijn hele studies naar gedaan, maar dit is allemaal aangeleerd gedrag. Als je jezelf een week lang na de wekker direct uit bed trapt, komt het echt wel goed. Scheelt je al een half uur.

Snoozen is notoir slecht voor je energieniveau.

Als ik om 08:00 de deur uit moet gaat de wekker om 07:15. Beetje stress helpt met wakker worden ;)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:00

Wailing_Banshee

You're Next

wimmel_1 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:41:
Voor zonnepanelen bezitters is de wintertijd ook gunstiger, er vanuit gaande dat de meeste mensen overdag stroom verbruiken en 's-nachts aan het slapen zijn. Nu nog niet zo'n issue maar als de 'saldering regeling' in 2023 (?) komt te vervallen dan wordt dat ook wel een dingetje.
euhh, de zomertijd is voor ons gunstiger als de salderingsregeling weg valt. De meeste stroom gebruiken wij 's avonds. En nu is de top van de opbrengst (in de zomer) rond 15:00 (in ons geval). Met wintertijd zou dat 14:00 zijn, dus tegen de tijd dat wij om 17:00 thuis zijn en stroom gaan gebruiken, scheelt dat echt best veel dat je een uur minder hogere opbrengst hebt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Cobb
streamnl schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:21:
Ik zie me al aankomen op mijn werk als docent met flextijden
Al geloof ik niet dat de leerlingen het erg vinden als ik later begin :+

Zelf heb ik ongeveer een anderhalf week nodig om te schakelen.
Anderhalve week lijkt mij veel te lang. Ben je iemand die over het algemeen (te) weinig slaapt? Als ik bijvoorbeeld rond het verzetten van de klok twee dagen een half uurtje eerder naar bed gaat helpt dat al heel veel.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@Cobb Je kunt niet jouw ervaringen projecteren op iemand anders. Accepteer dat het bij andere mensen minder makkelijk gaat bij jou.
Er is vast wel iets wat bij jou minder makkelijk gaat dat ik niet kan begrijpen. Dat wil niet zeggen dat het verkeerd is.

En dat geldt eigenlijk wel voor ongeveer 50% van de posts in dit topic. Verschillende mensen, verschillende ervaringen en wensen. Dat valt inderdaad lastig te verenigen.
Enige hoe je het echt op kan lossen, volgens mij, is er een referendum over houden. Maar helaas, die keutel is weer ingetrokken door D66 :(

• streamnl
Cobb schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:54:
[...]

Anderhalve week lijkt mij veel te lang. Ben je iemand die over het algemeen (te) weinig slaapt? Als ik bijvoorbeeld rond het verzetten van de klok twee dagen een half uurtje eerder naar bed gaat helpt dat al heel veel.
Dat mag jij te lang vinden. Ik denk wel dat ik uit ervaring spreek dat ik voor mijn gevoel daar 1,5 week over doe.

En nee, ik slaap niet te weinig.

• Cobb
@Jeltel @streamnl
Dan ben ik nog steeds benieuwd hoe jij die anderhalve week overlast beleefd? Is het onoverkomelijk veel leed of is het 2 dagen moeilijk en daarna wat extra gegaap of balen omdat het anders xx tijd was, maar verder wel ok?
Ik was namelijk zelf ook zijn klager maar als ik heel eerlijk ben viel het wel mee en houd ik liever de wissel dan het alternatief. Want geloof mij dat heeft langere en zwaardere nadelen dan een 1,5 week ongemak.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik heb er 2 weken last van winter naar zomer, andersom heb ik er meestal niet zo last van. Voelt als jetlag.

• streamnl
Cobb schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:20:
@Jeltel @streamnl
Dan ben ik nog steeds benieuwd hoe jij die anderhalve week overlast beleefd? Is het onoverkomelijk veel leed of is het 2 dagen moeilijk en daarna wat extra gegaap of balen omdat het anders xx tijd was, maar verder wel ok?
Ik was namelijk zelf ook zijn klager maar als ik heel eerlijk ben viel het wel mee en houd ik liever de wissel dan het alternatief. Want geloof mij dat heeft langere en zwaardere nadelen dan een 1,5 week ongemak.
Je kan ook overdrijven met leed.

Al zou het maar bij gapen blijven, dan noem ik dit toch al last. Je bent minder fit.
Persoonlijk merk ik het aan mijn lichaam. Die heeft veel meer tijd nodig om weer "normaal" te functioneren.
En dat duurt bij mij ongeveer 1,5 week. Ook mijn ochtendhumeur duurt langer (maar dit zou tussen de oren kunnen zitten).

En wat ik hier al ooit eerder gezegd heb, het maakt mij niet uit wat ze gaan doen met de tijd maar maak een keuze en blijf daarna af van de tijd.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:47
MikeyMan schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 18:10:
https://nos.nl/l/2306769

Goh... Eindelijk wat nieuwsberichten over het verzetten van de klok met een half uur...
Dat roep ik pas een jaartje of wat...
Wat een halfbakken compromis.

Eigenlijk is permanent UTC+1 (wintertijd) al een compromis, omdat we qua natuurlijke tijd (zon rond 12 uur op hoogste punt) eigenlijk dichter bij UTC+0 zitten. Dit wordt ook vernoemd in het rapport van het RIVM
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2019-0151.pdf

• sewer
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:37
Ik zie in dat rapport met wat zoektermen dat we inderdaad (door de oorlog) niet meer in de zone zit waarbij de zon op 12 uur het hoogst staan, maar verder niet waarom dit zo wenselijk zou zijn.

Het is dan inderdaad de helft van de dag, maar niet de helft van de dag dat men gemiddeld wakker is (want dan zou je van 20u tot 4 uur moeten slapen) en zou de zon het hoogst om 14u logischer zijn.

Dus waar is de stelling 'zon rond 12 uur op hoogste punt' op gebaseerd?

• Jeltel
  • Niet online
@sewer Het is jammer dat er zoveel voor je bepaald wordt. Starttijd van school en voor velen ook verplichte starttijd werk.
Als de tijd naar UTC gaat, zouden die ook aangepast moeten worden om van het daglicht te genieten.

Eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit, zolang er maar een keuze gemaakt wordt en daaraan vastgehouden wordt. Dat kan vasthouden aan het wisselen zijn.

(en dan nog heb ik persoonlijk de voorkeur voor wintertijd)

• sewer
Tsja, alles heeft zijn voor en tegens, die zijn in de laatste 2000 reacties allemaal wel langsgeweest. Ik ben vooral wakker van 6:45 (7:40 wegrijden en 8 uur op werk) tot 22:45 (16:45 wegrijden en rond 17u thuis).

Dus als we zomertijd aanhouden dan is het 21 juni van 5:20-22:04 licht, en op 21 december van 9:46 t/m 17:30. In de wintertijd dus 4:20-21:04 en 8:46 - 16:30. Onder de veronderstelling dat ik a) zoveel mogelijk zonlicht wil wanneer ik wakker ben, b) op werktijden toch onder kunstlicht werkt (en zonlicht buiten niet zo belangrijk is) en c) rijden in zonlicht beter is dan rijden in donker; dan is het een simpel sommetje en is zomertijd voor mij veel beter.

Maar ja, zoveel mensen, zoveel wensen en patronen... Als je bijv. slecht slaapt als het tot 22+ uur licht is, dan begrijp ik wel dat je het in de zomer een uur donker wilt.

Alleen begrijp ik het argument dat de zon om 12u recht boven de hemel zou moeten staan niet zo. Welk argument zit daar achter?

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:32
drooger schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:50:
[...]

Omdat ze niet aan (buiten)sport doen op de doordeweekse avonden?

Ik begin het liefst 8 uur of eerder, dan heb ik nog wat tijd tussen avondeten en sporten.
En ja, sporten terwijl het nog licht is motiveert toch een stuk meer mensen. :)

Lijkt mij vreselijk om in de schoudermaanden zoals april en september nog steeds doordeweeks in het donker te moeten sporten.
Tja als je 2/3 uur bezig bent met eten. :+
Hier deel ik dan de avond anders in als dat een issue is, even snel afspoelen en de rest komt erna wel.

Ik ga hier geregeld zwemmen maar aan het einde is het nog licht/begint schermerig te worden, alleen november/december maand dan niet meer.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 21-10-2019 12:20 (17%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

mr_evil08 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:17:
[...]

Tja als je 2/3 uur bezig bent met eten. :+
Avondeten -> 1,5 uur wachten (2 uur als het een zware maaltijd is) -> 19:00 hardlooptraining.
Met die logica moet ik om 17:30 al gegeten hebben en dan is werken tot 17:00 geen realistische optie. ;)

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• mr_evil08
drooger schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

Avondeten -> 1,5 uur wachten (2 uur als het een zware maaltijd is) -> 19:00 hardlooptraining.
Met die logica moet ik om 17:30 al gegeten hebben en dan is werken tot 17:00 geen realistische optie. ;)
Ok, maar rond 19:00 tot 20:00 ben ik aan zwemmen(na 7u goedkoper), maar zo te horen train je langer.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

mr_evil08 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:22:
[...]

Ok, maar rond 19:00 tot 20:00 ben ik aan zwemmen(na 7u goedkoper), maar zo te horen train je langer.
19:00 - 20:30 vaak, en dan nog 15 min terugrijden.
Ik kan ook wat lichters eten en dan rond 9 uur nog wat uitgebreider eten, maar dan zit je weer vlak voor slapengaan een grote maaltijd te nuttigen.

Maar goed, om weer terug on-topic te gaan, bij het aanpassen van/naar zomer-/wintertijd komt genoeg bij kijken en het zal me niet verbazen als er dan hier en daar wat geschoven gaat worden met tijden wat betreft werk of vereniging.

Ik snap argumenten voor beide kampen, behalve die noodzaak om 12 uur als hoogste punt v.d. zon aan te houden, en kan me wel aanpassen aan welke uitkomst het gaat worden.
Uiteindelijk blijven we toch zitten met het "probleem" dat we in de zomermaanden teveel zonlicht hebben en in de wintermaanden te weinig. :+

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

drooger schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:33:
[...]

19:00 - 20:30 vaak, en dan nog 15 min terugrijden.
Ik kan ook wat lichters eten en dan rond 9 uur nog wat uitgebreider eten, maar dan zit je weer vlak voor slapengaan een grote maaltijd te nuttigen.

Maar goed, om weer terug on-topic te gaan, bij het aanpassen van/naar zomer-/wintertijd komt genoeg bij kijken en het zal me niet verbazen als er dan hier en daar wat geschoven gaat worden met tijden wat betreft werk of vereniging.

Ik snap argumenten voor beide kampen, behalve die noodzaak om 12 uur als hoogste punt v.d. zon aan te houden, en kan me wel aanpassen aan welke uitkomst het gaat worden.
Uiteindelijk blijven we toch zitten met het "probleem" dat we in de zomermaanden teveel zonlicht hebben en in de wintermaanden te weinig. :+
Blijf deze aflevering goed vinden (en soms hilarisch vanwege de reacties in het programma)

ArcticWolf wijzigde deze reactie 21-10-2019 12:42 (4%)

• mr_evil08
drooger schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:33:
[...]

en dan nog 15 min terugrijden.
Begrijpelijk, dat terugrijden kun je natuurlijk niet gaan meerekenen, je hebt toch lampen op de auto. :+

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

sewer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:13:
Alleen begrijp ik het argument dat de zon om 12u recht boven de hemel zou moeten staan niet zo. Welk argument zit daar achter?
Dat wordt door de meesten hier maar gepasseerd. Er wordt gewoon gesteld dat het zo moet.

Historisch is het natuurlijk wel logisch. De tijd is gebaseerd op de stand van de zon, dus je hebt een ijkpunt nodig. Zenith is natuurlijk een goed ijkpunt (want het hele jaar door gelijk, itt bijv. zonsopkomst), en dat geef je dan een bepaalde tijd, maar het blijft een arbitraire beslissing. Kwa dagindeling kwam daar natuurlijk nog bij dat men nog niet echt praktisch kunstlicht had, en het dus moest doen met de zonlicht die ze hadden. En dus stond men vroeger op, en ging men vroeger naar bed. Maar tegelijkertijd had men ook veel minder vrije tijd.

De maatschappij is inmiddels wel veranderd, we werken ons niet meer de pleuris en we willen graag wat aan onze avond hebben. Winkels zijn later open, soms ook 's avonds. Het midden van onze dag is dus niet meer 12:00. Ik snap dan ook niet waarom mensen per se aan die definitie vast willen klampen. Of nog erger: de suggestie wekken dat we onze dagindeling weer aan moeten passen zodat die volledig arbitraire definite weer klopt 8)7.

Mij persoonlijk boeit het geen zier wat de klok aangeeft op bepaalde momenten in het dagelijks leven. Het boeit me wel wat de stand van de zon is op die momenten. Maar maatschappelijke tijden verander je niet zo snel (het is ook wel praktisch dat dat gewoon hetzelfde blijft), en dus veranderen we de stand van de zon maar door de klok aan te passen. Maar ja, dat kan weer niet door een dag af en toe korter of langer te maken, dus als we daar mee op willen houden is de vraag: welke stand van de zon kiezen we dan voor altijd? En het argument "12:00 moet zenith zijn want dat 'hoort'" is daarbij gewoon een drogreden.

.oisyn wijzigde deze reactie 21-10-2019 13:24 (14%)

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@.oisyn volgens mij is het vooral interessant wanneer het licht en donker wordt. De rest van de dag maak je daar weinig van mee.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

@MikeyMan Dat is idd wat ik bedoel met de stand van de zon, namelijk vooral of ie boven of onder de horizon staat ;)

.oisyn wijzigde deze reactie 21-10-2019 13:20 (3%)

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:54

Mfpower

In dubio

Dat 12.00 het midden van de dag is, is niet per se noodzakelijk maar is er als standaard om alle tijdzones met elkaar te vergelijken. Zo moeilijk is het toch niet? Als om 12u de zon het hoogst staat, en je werkt van 9-17 is dat hetzelfde effect als de zon om 14u op z'n hoogst en werken van 11-19. Alleen dat laatste doen we hier niet (terwijl de zon wel om 14u op z'n max staat) met als effect dat het 's avonds langer licht is.

Je zou ook overal UTC kunnen hanteren. In de UK en bij ons werken we dan van 9-17utc(als we dezelfde tijdzone zouden hebben) en in Duitsland van 8-16utc etc. In dat geval staat overal de zon op z'n hoogst precies 3 uur na aanvang werktijd.

Het feit dat we 's avonds nog licht willen, en dat zei ik al eerder, is dat we het normaal zijn gaan vinden om alles op gestandaardiseerde tijden te doen en op de beste uren van de dag binnen te zitten. Er zijn ook landen waar dat niet zo is en bijv. vroeg beginnen icm een siesta de standaard is of was.

Voor wat betreft algemene gezondheid is het wel aardig aangetoond dat het het beste is om 's morgens zo snel mogelijk licht te hebben (om wakker te worden) en 's avonds voldoende duisternis (om in slaap te kunnen vallen). De wintertijd en/of GMT sluiten daar het beste bij aan. Of we houden de zomertijd en beginnen om 11u met werken.

Dat je niet genoeg daglicht krijgt is een probleem wat we op een ander front moeten oplossen (bijv. door minder te werken, of een flinke pauze overdag van een paar uur).

• Cobb
Zomertijd in de winter moeten we echt niet willen. Hartje winter wordt het dan tegen 10.30 pas licht. Al die fietsende kinderen tussen slaperige automobilisten en meer kans op gladheid. Nee dan maar gewoon zo houden zoals het nu is.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb nooit de indruk gekregen dat mensen die claimen zo'n last van de tijdomschakeling te ondervinden zelf nou zo veel doen om die effecten tegen te gaan. De een uurtje kortere nacht in maart schijnt het meeste te 'ontregelen'. Als je gewend bent om in een regelmatig ritme 8 uur te slapen van 23-7u en je gaat domweg de laatste zaterdag van maart om 23u wintertijd naar bed en je staat de volgende ochtend om 7u zomertijd op dan kom je inderdaad een uurtje slaap tekort. Als je daar zo'n last van hebt dan doe je dat toch anders?

Als je een gewone werkweek hebt van ma-vr. dan heb je in het weekeinde van de tijdomschakeling drie nachten om de overgang geleidelijker te laten verlopen. Doe het bijv. zo:

Vrijdagavond om 22:40 naar bed en zaterdagochtend om 6:40 opstaan. Acht uur slaap.
Zaterdagavond om 22:20 wintertijd naar bed en zondagochtend om 7:20 zomertijd opstaan. Acht uur slaap.
Zondagavond om 23:00 zomertijd (22:00 wintertijd) naar bed en maandagochtend om 7:00 opstaan. Acht uur slaap.

Door die drie nachten steeds 20 minuten vroeger (volgens wintertijd) te gaan slapen smeer je de aanpassing van dat uurtje over die drie nachten tussen de werkweken uit zonder ook maar een minuut slaap tekort te komen. Hoeveel mensen doen zoiets nou daadwerkelijk? Zelf actie ondernemen lijkt veel mensen teveel gevraagd. De wereld moet zich maar aanpassen zodat zij dat niet hoeven te doen lijkt het. Dat heb ik steeds veel teveel gemist in de discussie. De mogelijkheden die mensen openstaan om beter met de tijdwisseling om te kunnen gaan.

Eind oktober kun je dat in omgekeerde richting doen. Steeds 20 minuten later slapen volgens zomertijd maar wel acht uur slapen. Na drie nachten heb je dat uurtje dan weggewerkt. Hoeveel mensen die last claimen gaan dat doen?

• Jeltel
  • Niet online
@CaptJackSparrow Bij jezelf kan het misschien lukken, maar je vergeet misschien dat er ook kinderen zijn, waarbij dat wat lastiger gaat.

En daarnaast kun je nu een fantastisch plan hebben, maar dat kan niet voor iedereen werken. En daarmee verwijs ik weer naar mijn eerdere post. Iets wat voor jou werkt hoeft niet persé voor iemand anders te werken. Om voor jou mogelijk onverklaarbare en onbegrijpbare, maar daardoor niet invalide redenen.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, hebben die mensen minder of zelfs geen last meer bij gebruik van een wake-up light?

Of gewoon meer daglicht proberen te pakken in het weekend van de klok voorruitzetten:
Volgens haar zijn de kandidaten in het kampeerweekend niet veel vroeger naar bed gegaan dan thuis. 'Wel kregen ze veel meer daglicht en minder licht 's avonds. Opmerkelijk genoeg is de biologische klok van deze voornamelijk ochtendmensen naar een eerder tijdstip verschoven. Dit betekent dat ze uiteindelijk ook eerder in slaap zouden gaan vallen'
https://zorgnu.avrotros.n...zetten-met-meer-daglicht/

drooger wijzigde deze reactie 21-10-2019 21:42 (40%)

• Jeltel
  • Niet online
@drooger op een camping ga ik al heel snel eerder naar bed als het eerder donker wordt. Op een camping leef ik veel meer volgens het daglicht ritme. Niet alleen tijdens een transitie van tijd.

En dat lijkt me heel normaal. Dieren doen dat net zo. Die doen in de winter een stuk rustiger aan. Wij mensen niet. We gaan gewoon door alsof het zomer is. Nou ja, behalve de mensen met een herfst/winterdip.

• streamnl
drooger schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:40:
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, hebben die mensen minder of zelfs geen last meer bij gebruik van een wake-up light?

Of gewoon meer daglicht proberen te pakken in het weekend van de klok voorruitzetten:

[...]

https://zorgnu.avrotros.n...zetten-met-meer-daglicht/
Hier een gebruiker van een wakeup light (jaartje of 15). Ik heb zo'n ding gekocht zodat ik geleidelijk wakker word. Mijn lichaam heeft veel moeite om wakker worden... Een wakeup light helpt mij hierbij veel.

Volgens mijn vrouw scheelt het ook bizar veel met mijn ochtendhumeur.

Maar ik kan niet zeggen dat Ik verschil merk met het schakelen van zomer- en wintertijd voor en na zo'n ding.

• sewer
Cobb schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:33:
Zomertijd in de winter moeten we echt niet willen. Hartje winter wordt het dan tegen 10.30 pas licht. Al die fietsende kinderen tussen slaperige automobilisten en meer kans op gladheid. Nee dan maar gewoon zo houden zoals het nu is.
Misschien moet je even eerst kijken op een 'zon op onder'-site voordat je claims doet wanneer dan de zon opkomt in de winter, je zit er namelijk nogal ver vanaf ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sewer schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:06:
[...]

Misschien moet je even eerst kijken op een 'zon op onder'-site voordat je claims doet wanneer dan de zon opkomt in de winter, je zit er namelijk nogal ver vanaf ;)
Nou, nogal ver... Nu in januari 8:50, dat wordt dan 9:50.
Goed, dat is zonsopkomst, voor die tijd is er al wel wat licht natuurlijk. Vanaf 9:10 schemering.

• sewer
8:48, bij zomertijd 9:48 ;) En schemering dus inderdaad een kwartier eerder of zo, dus zeg rond 9:30 bij zomertijd dat het licht wordt.

Het argument was dat het bij zomertijd 10:30 zou zijn (en bij wintertijd wat wel acceptabel is (???) 9:30), dus als Cobb realiseert dat hij er een precies een uur naast zat (kan gebeuren), dan is misschien zijn nieuwe conclusie dat zomertijd in de winter dus helemaal geen probleem is? *O* ;)

sewer wijzigde deze reactie 22-10-2019 09:01 (8%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sewer schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:54:
8:48, bij zomertijd 9:48 ;) En schemering dus inderdaad een kwartier eerder of zo, dus zeg rond 9:30 bij zomertijd dat het licht wordt.

Het argument was dat het bij zomertijd 10:30 zou zijn (en bij wintertijd wat wel acceptabel is (???) 9:30), dus als Cobb realiseert dat hij er een precies een uur naast zat (kan gebeuren), dan is misschien zijn nieuwe conclusie dat zomertijd in de winter dus helemaal geen probleem is? ;)
Mwoh, voor mij was dit inzicht reden om juist voor wintertijd te gaan :)

• sewer
Ik begrijp het argument ook wel, en er is iets voor te zeggen hoor. Zelf heb ik geen last van opstartproblemen of dat ik niet functioneer op mijn werk voordat het licht wordt (ik begin in de huidige wintertijd ook al een lange tijd in het donker met mijn werk, en ik ben 's ochtends altijd het productiefst).

Ik vraag me wel af hoe wetenschappelijk het argument is dat het zo'n probleem is om in het donker te moeten opstaan/beginnen met werken. Dat laatste moet toch makkelijk meetbaar zijn bij bijv. nachtwerkers of de hele grote groep mensen die voor 8u beginnen en dus in de huidige winters ook dat probleem hebben. Zou er dan echt een meetbare verminderde productiviteit zijn?

sewer wijzigde deze reactie 22-10-2019 09:05 (4%)

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

drooger schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:40:
Dat heb ik geprobeerd. Het hielp maar matig.

Ik 🎄🎅 niet. | Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:04
En vice versa. Wintertijd in de zomer moeten we echt niet willen.
Overigens volgens jouw berekening zou het met wintertijd 9:30 pas licht worden. Ook dan zijn alle kinderen al zeker een uur op school.

Zoals al eerder opgemerkt, is het gewoon een feit dat we in de winter te weinig zon hebben en in de zomer te veel. Hoe dan ook is het in de winter wanneer je vertrekt donker of wanneer je thuiskomt (bij werkdagen van 8 uur).

Nu zal ik wel tegen zere schenen schoppen, maar ik ben van mening dat we persoonlijke dingen niet moeten laten meewegen hierin. De een heeft last ervan dat het 's ochtends lang donker is, de ander dat het 's avonds vroeg donker is. Een ander heeft last ervan wanneer de klok vooruit wordt gezet een ander wanneer de klok een uur terug wordt gezet. Je ziet het al in het topic terug dat de meningen uiteenlopen en iedereen iets anders wil:
- Permanente wintertijd
- Permanente zomertijd
- UTC

Misschien is het wel gewoon het beste om alles zo te houden zoals het is.

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:08

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Huh, nu fietsen ze ook al regelmatig in het donker naar school hoor. Gladheid zal een nihile impact hebben.

Nee doe mij maar gewoon meer daglicht als ik er ook echt wat aan heb, wanneer ik dus niet op kantoor zit maar thuis ben. Zomertijd for the win.

Asus Zenbook i7 256gb

• Ivysaur
  • Niet online
Zon op 12 uur for the win. Dus gewoon UTC

• Cobb
@Audiowaste dat is ook precies wat ik wil, lekker alles bij het oude laten en die paar dagen 'ongemak' voor lief nemen.

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Audiowaste schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

En vice versa. Wintertijd in de zomer moeten we echt niet willen.
Overigens volgens jouw berekening zou het met wintertijd 9:30 pas licht worden. Ook dan zijn alle kinderen al zeker een uur op school.

Zoals al eerder opgemerkt, is het gewoon een feit dat we in de winter te weinig zon hebben en in de zomer te veel. Hoe dan ook is het in de winter wanneer je vertrekt donker of wanneer je thuiskomt (bij werkdagen van 8 uur).

Nu zal ik wel tegen zere schenen schoppen, maar ik ben van mening dat we persoonlijke dingen niet moeten laten meewegen hierin. De een heeft last ervan dat het 's ochtends lang donker is, de ander dat het 's avonds vroeg donker is. Een ander heeft last ervan wanneer de klok vooruit wordt gezet een ander wanneer de klok een uur terug wordt gezet. Je ziet het al in het topic terug dat de meningen uiteenlopen en iedereen iets anders wil:
- Permanente wintertijd
- Permanente zomertijd
- UTC

Misschien is het wel gewoon het beste om alles zo te houden zoals het is.
Is geen feit maar een afspraak met je werkgever.

Misschien zou het juist fijn zijn (wat iedereen eigenlijk wil) om de arbeids/school/winkeltijden-overeenkomsten te heroverwegen, ipv de klok daarvoor te misbruiken/hacken.

btw liever s`winters tot later slapen en eerder licht, maw nog een uur of 2 zonlicht pakken in de ochtend en dan tot later doorwerken dan s`ochtends voor licht moeten opstaan.
Voor licht opstaan is voor mij (en volgens mij bijna iedereen) moeilijker, dan naar huis gaan als het al donker is.

How do you save a random generator ?

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:04
enchion schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:28:
[...]

Is geen feit maar een afspraak met je werkgever.

Misschien zou het juist fijn zijn (wat iedereen eigenlijk wil) om de arbeids/school/winkeltijden-overeenkomsten te heroverwegen, ipv de klok daarvoor te misbruiken/hacken.

btw liever s`winters tot later slapen en eerder licht, maw nog een uur of 2 zonlicht pakken in de ochtend en dan tot later doorwerken dan s`ochtends voor licht moeten opstaan.
Voor licht opstaan is voor mij (en volgens mij bijna iedereen) moeilijker, dan naar huis gaan als het al donker is.
Het is gewoon een feit dat we in de winter te weinig zon hebben, op het dieptepunt maar 8 uren zon. Of ik nu tot 6 of tot 8 uur slaap, het is dan altijd donker.

Los daarvan zijn voor veel mensen zulke afspraken niet mogelijk. Leuke theorie maar het zal voor het gros gewoon niet mogelijk zijn.

• GabberKooij
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:32
Misschien moeten we in de winter meer met daglicht lampen gaan doen. Daar moeten we onze huis inrichting misschien wel wat op aanpassen.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ivysaur schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:20:
Zon op 12 uur for the win. Dus gewoon UTC
Het eerste ja, het tweede is dan niet waar. Zon op 12 uur betekent voor Amsterdam UTC+0:20 (omdat amsterdam ongeveer op 5°OL ligt en er 15° per uur zijn).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Ivysaur
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:09:
[...]

Het eerste ja, het tweede is dan niet waar. Zon op 12 uur betekent voor Amsterdam UTC+0:20 (omdat amsterdam ongeveer op 5°OL ligt en er 15° per uur zijn).
Ja, ja. Dat weet ik ook wel. Om nou 0.20 te hanteren in deze huidige economie. Dan UTC gewoon prima.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
Van mij mag zomertijd vervallen, mijn werkzaamheden (bouw) beginnen vroeg dus ik moet er niet aan denken om tot 9:30 in het donker te lopen op de bouwplaats.
Zomers hoeft het van mij niet lang licht te blijven want door mijn ritme ( tussen 5 en 5:30 gaat de wekker) ben ik allang geen avondmens meer dus lange avonden zijn aan mij niet besteed.

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:14
D.deJong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:31:
Van mij mag zomertijd vervallen, mijn werkzaamheden (bouw) beginnen vroeg dus ik moet er niet aan denken om tot 9:30 in het donker te lopen op de bouwplaats.
Zomers hoeft het van mij niet lang licht te blijven want door mijn ritme ( tussen 5 en 5:30 gaat de wekker) ben ik allang geen avondmens meer dus lange avonden zijn aan mij niet besteed.
Uberhaupt zo vroeg met de bouw beginnen heb ik ook nooit gesnapt.. We hebben nu het zoveelste bouwproject naast mijn huis en hoef geen wekker meer te zetten. Vanaf 7 uur gaat iedereen weer lekker los wat mijn nachtrust en ritme juist weer verstoord...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yankovic schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 02:09:
[...]

Uberhaupt zo vroeg met de bouw beginnen heb ik ook nooit gesnapt.. We hebben nu het zoveelste bouwproject naast mijn huis en hoef geen wekker meer te zetten. Vanaf 7 uur gaat iedereen weer lekker los wat mijn nachtrust en ritme juist weer verstoord...
Wees blij... Als al die jongens ook anderhalf uur later de weg op gaan is er helemaal geen doorkomen meer aan.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
Yankovic schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 02:09:
[...]

Wees blij dat er een beetje spreiding zit in werktijden. Wat als we in de bouw ook een van 9 tot 5 werkdag zouden hebben, hoelang zouden de files dan wel niet zijn? Bouwvakkers hebben nou eenmaal niet de keus waar ze gestationeerd worden en hebben vaak behoorlijke reistijden.
In een hele vroege cao is er ooit vastgelegd dat werkgevers tussen 7:00 en 19:00 geen toeslag betaalt hoeft te worden en dat is de aanzet geweest voor het vroege beginnen.
Wat een voordeel is dat je in de zomer tijdens de wat koelere uurtjes meters kan maken, s’winters vind ik het daarentegen soms ook maar armoedig.
Ik heb dit soort werktijden al mijn hele werkzame leven en ik zou niet anders willen, regelmatig ben ik om 16:30 alweer thuis en dan heb ik tijd voor het gezin en doe ik mijn deel van het huishouden.
Dat iemand s’ochtends graag tot 9:00 op zijn nest ligt boeit mij niks en ik hou er alleen rekening mee als een opdrachtgever vraagt om aangepaste werktijden.

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Order!

Toepasselijk voor dit onderwerp:
Een groot deel van de Nederlanders zit te veel in het duister. Ze krijgen te weinig daglicht en het licht binnen is niet sterk genoeg. Helemaal nu de wintertijd voor de deur staat en de dagen korter worden.

Een gebrek aan licht heeft invloed op ons humeur en onze slaap en kan daardoor allerlei gezondheidsklachten veroorzaken. Daarom moet er volgens deskundigen veel meer aandacht komen voor het effect van licht op onze gezondheid.

It takes two fools to argue.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:17
Het verbaast me dat mensen zoveel last hebben van die 2-jaarlijkse switch.

Miljoenen mensen (jong, oud, etc) vliegen elk jaar naar tropische oorden, en dan heb je te maken met een stuk meer dan 1 uur tijdverschil. Daardoor vallen mensen ook niet om.

• Jeltel
  • Niet online
@Basekid Dat argument is al vaker aangehaald en weerlegd met het feit dat je dan vakantie hebt en niets hoeft. Dan kun je dus doen wat je wil.
Dat werkt in Nederland in het werkende/schoolgaande leven niet.

En omvallen... Het is niet dat we doodgaan of niets meer kunnen. 8)7 Maar het is wel ongemakkelijk.

Jeltel wijzigde deze reactie 24-10-2019 13:10 (19%)

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Jeltel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:10:
@Basekid Dat argument is al vaker aangehaald en weerlegd met het feit dat je dan vakantie hebt en niets hoeft. Dan kun je dus doen wat je wil.

En omvallen... Het is niet dat we doodgaan of niets meer kunnen. 8)7 Maar het is wel ongemakkelijk.
Dat is persoonlijk. De een heeft er last van en de ander merkt niet veel.

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Het is idd persoonlijk. Ik heb zelf nooit last van de omschakeling naar zomer- of wintertijd. Het blijft bij mij de eerste twee dagen na de overgang bij een gevoel dat het later/vroeger is. Geen ongemak ofzo.

Wel heb ik altijd last van een jetlag als ik in de VS (minimaal 6uur tijdsverschil) ben geweest. Dan heb ik altijd een paar dagen nodig om weer in het juiste ritme te komen. Dit calculeer ik dan ook altijd in (ik zorg dat ik drie dagen voordat ik weer moet werken thuiskom)

• sewer
Als dat echt het grote verschil is (vrije dagen hebben waarbij je niets hoeft ipv school/werk), dan zou je je toch afvragen waarom ze in de afgelopen 50 jaar het nooit op zaterdag 2:00 hebben ingesteld ipv van zondag 2.00...

Voor mij is dit argument (of zelfs het weerlegde 'feit') trouwens nieuw, kan er verder niet over beoordelen.

• Jeltel
  • Niet online
@sewer omdat het niets uit zou maken? Genoeg mensen die werken op zaterdag en/of zondag.
En het heeft natuurlijk genoeg andere nadelen, juist omdat zaterdag een dag is waar veel mensen nog werken/dingen doen.

Jeltel wijzigde deze reactie 24-10-2019 19:17 (40%)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vraag aan de mensen die menen last te hebben van de tijdwisseling. Wat doe je dit weekeinde nu actief zelf om die effecten te minimaliseren? Of doe je niets?

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:38:
Vraag aan de mensen die menen last te hebben van de tijdwisseling. Wat doe je dit weekeinde nu actief zelf om die effecten te minimaliseren? Of doe je niets?
Deze kant op is het probleem niet voor mij ;) . Ik ga vooral erg blij zijn dat ik weer een periode niet in het donker hoef te ontbijten :Y .

Ik 🎄🎅 niet. | Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• Jeltel
  • Niet online
nu niets nee, dit is de makkelijke kant op.
Wat niet wil zeggen dat we een beetje van slag zijn.
We proberen alles waar we zelf invloed op hebben langzaam een uur naar achteren.
Maar vooral school hebben we geen invloed op. Dat is gewoon een uur later, waardoor kinderen smiddags moe zijn. En daar kun je weinig aan doen. Ze moeten er gewoon langzaam aan wennen.

In het voorjaar doen we het andersom. Best een gedoe om kinderen opeens een uur eerder in bed te moeten krijgen, terwijl ze nog staan te stuiteren. Maar smorgens zijn ze hun bed niet uit te krijgen, want zijn ze nog niet uitgeslapen.
Dus daar moeten we juist in de week ervoor langzaam gaan schuiven.

Jeltel wijzigde deze reactie 26-10-2019 13:04 (16%)

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
XWB schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:58:
Toepasselijk voor dit onderwerp:

[...]
Dat gaat er meer om dat mensen gewoon eens met hun luie aarsch naar buiten moeten gaan. En daar ben ik het roerend mee eens. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Jeroen O
Dit weekend doe ik niks. Maar ook als de klok weer naar de zomertijd gaat niet.

De eerste week is het dan even zwaar als de wekker een uur eerder gaat en je voor je gevoel een uur slaap mist. Vaak is dat met een paar bakken sterke koffie wel te overbruggen. Na een week ben ik wel gewend aan het nieuwe ritme.

Ik vraag me af of mensen die last hebben van een tijdwisseling om dezelfde reden ook nooit naar een andere tijdzone gaan, want dan heb je precies hetzelfde probleem.

• Jeltel
  • Niet online
Jeroen O schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:21:
[...]

Ik vraag me af of mensen die last hebben van een tijdwisseling om dezelfde reden ook nooit naar een andere tijdzone gaan, want dan heb je precies hetzelfde probleem.
meestal doe je dat vanwege vakantie en dan geldt hetgeen al eerder is aangehaald:

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Jeroen O schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:21:
[...]

Dit weekend doe ik niks. Maar ook als de klok weer naar de zomertijd gaat niet.

De eerste week is het dan even zwaar als de wekker een uur eerder gaat en je voor je gevoel een uur slaap mist. Vaak is dat met een paar bakken sterke koffie wel te overbruggen. Na een week ben ik wel gewend aan het nieuwe ritme.

Heb je die vraag ook al eens aan jezelf gesteld? Want een week nodig hebben om aan winter- of zomertijd te wennen vind ik wel vallen onder 'last hebben ervan'. En een weekje op vakantie gaan naar een (heel) andere tijdzone zou in jouw geval dus best wel lastig kunnen worden? ;)

Hahn wijzigde deze reactie 26-10-2019 14:45 (6%)

The devil is in the details.

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:09

Dido

heforshe

Jeltel schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:27:
meestal doe je dat vanwege vakantie en dan geldt hetgeen al eerder is aangehaald:
Maar de meeste mensen komen ook weer terug van vakantie, en het lijkt me voor iemand die een week van slag is bij een uur wisselen tussen zomer en wintertiijd best lastig om weer gewoon aan het werk te gaan na terugkomst. Of los je dat dan op door een week extra vrij te nemen na je vakantie?

Wat betekent mijn avatar?

• Jeltel
  • Niet online
@Dido goed punt eigenlijk. Geen idee, ik ga eigenlijk nooit ver weg (Engeland reken ik niet mee).

Maar ik zou me (als ik geen kinderen heb) sowieso moeten aanpassen van vakantie naar werkritme.

Grootste probleem zit hier bij de kinderen en vaste schooltijden. Werk is flexibel genoeg om wat eerder/later te beginnen.

• Jeroen O
Hahn schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Heb je die vraag ook al eens aan jezelf gesteld? Want een week nodig hebben om aan winter- of zomertijd te wennen vind ik wel vallen onder 'last hebben ervan'. En een weekje op vakantie gaan naar een (heel) andere tijdzone zou in jouw geval dus best wel lastig kunnen worden? ;)
Nee, dat niet. Maar ik wil hem wel even beantwoorden :)

Ik kom doorgaans niet in andere tijdzones. Dat is niet omdat ik eventueel van het tijdsverschil last zou kunnen krijgen, maar omdat ik gewoonweg geen behoefte heb om ver weg op vakantie te gaan. Binnen Europa blijven is wat mij betreft goed genoeg.

Wel ben ik jaren een weekendje naar Engeland geweest om daar mee te doen aan een tweedaags wandelevenement.

Maar om eerlijk te zijn was het tijdsverschil daar eerder een voordeel dan een nadeel. Dat evenement begon ‘s morgens om 7:00u lokale tijd en dus 8:00u Nederlanse tijd. Omdat je op de Nederlandse tijd staat ingesteld staat, hoef je voor je gevoel dus toch niet zo vroeg op. In die gevallen had ik dus 0,0 last van het tijdsverschil.

Verder klopt het wel wat eerder is gezegd. Indien je vakantie hebt, is het allemaal minder een probleem, aangezien je toch opstaat en gaat slapen wanneer je daar zin / behoefte aan hebt.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:04
Dido schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:56:
[...]

Maar de meeste mensen komen ook weer terug van vakantie, en het lijkt me voor iemand die een week van slag is bij een uur wisselen tussen zomer en wintertiijd best lastig om weer gewoon aan het werk te gaan na terugkomst. Of los je dat dan op door een week extra vrij te nemen na je vakantie?
Ik ben zo'n persoon die veel last heeft van de wisseling van de klok.

ALS ik wegga met (veel) tijdszone wisseling, zorg ik dat mijn reis in het begin/midden van mijn vakantieblok valt zodat ik erna nog tijd heb om weer te wennen aan de Nederlandse tijden/temperaturen.
En mijn koffer weer uit te pakken, alle vakantie-wassen te draaien. En meestal is de koelkast leeggemaakt voor de vakantiereis, dus die moet ook weer gevuld worden.

Moet er niet aan denken dat ik op zaterdag/zondag terug kom van mijn vakantiereis en dan gelijk maandag weer moet werken!

Ryur wijzigde deze reactie 26-10-2019 15:28 (6%)

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ryur schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:27:
[...]

Moet er niet aan denken dat ik op zaterdag/zondag terug kom van mijn vakantiereis en dan gelijk maandag weer moet werken!
Gewoon met de nachtvlucht uit Azië om 6:00 of zo op maandagmorgen landen, de trein op Schiphol van 7:00 halen en dan ruim voor 8:30 op je werk zijn... :z

Wasjes draaien en boodschappen doen kan 's avonds wel en slapen doe je in het vliegtuig... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• mrsar
  • Laatst online: 19:06

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Fiber schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Gewoon met de nachtvlucht uit Azië om 6:00 of zo op maandagmorgen landen, de trein op Schiphol van 7:00 halen en dan ruim voor 8:30 op je werk zijn... :z

Wasjes draaien en boodschappen doen kan 's avonds wel en slapen doe je in het vliegtuig... :)
in sept inderdaad,donderdagmorgen naar Toronto en zondag terug (via atlanta :+ ) om 4:45 landen en door naar werk (en best even instorten vanaf 10:00 - 16:00,kon helaas niet in slaap komen in vliegtuig) , wakkerblijven tot uurtje of 21/22 naar bed en dinsdag weer ok :P
zal ook niet verbazen dat ik nou niet echt last heb van de wisseling :+

mrsar wijzigde deze reactie 26-10-2019 20:52 (5%)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• Ivysaur
  • Niet online
Ik vind het altijd zo irritant dat het dan ineens een uur eerder donker is. Heel mijn lichaam van slag. Ik maak me borst nat morgen. Hoppa. Come fight me!

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06:55
Bananenplant schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Deze kant op is het probleem niet voor mij ;) . Ik ga vooral erg blij zijn dat ik weer een periode niet in het donker hoef te ontbijten :Y .
Dit inderdaad. Traditioneel is de 'week voor de klok achteruit gaat' de eerste week na de zomer dat ik in het donker naar mijn werk ga en in het donker thuis kom. Dat mag van mij best wachten tot de winter.

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ivysaur schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:16:
Ik vind het altijd zo irritant dat het dan ineens een uur eerder donker is. Heel mijn lichaam van slag. Ik maak me borst nat morgen. Hoppa. Come fight me!
Dat het 's avonds weer donker is hoort voor mij wel een beetje bij de winter. Juist lekker dat het nu 's morgens weer een paar weken licht is als ik naar mijn werk fiets... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Ivysaur
  • Niet online
@Fiber Ik vind het ook prima, hoor. Maar het moet geleidelijk gaan. Niet ineens boem in yo face.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@Fiber WTF... WAAR-OM heb jij een identicon?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:54
Ik vind de overgang irritant maar ik hoef in de zomer geen wintertijd en in de winter eigenlijk ook geen zomertijd. We zitten hier nou eenmaal met een flink verschil in daglicht tussen zomer en winter. Ik vind de zomer/wintertijd een redelijke verdeling, je moet wat.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11 13:53
Zit liever tot half 10 in t donker op mn werk dan dat ik in t donker naar huis moet. Dus zomertijd for president.

• Lootbox
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 14:29
Wintertijd is de normale tijd. De reden dat de zomertijd toen is ingevoerd is voor iedereen wel duidelijk. Ik ben voor de afschaffing van de zomertijd. Alleen zo makkelijk is het niet te realiseren. Alle apparaten die automatisch de wijziging doorvoeren moeten voorzien worden met een update. En het is wel irritant. Zeker voor de mensen die medicijnen slikken etc. Dan is het meer dan alleen ritme aanpassen.
Maar er zijn landen waar het nog absurder is, Amerika met 9 tijdzones bijvoorbeeld en er zullen ongetwijfeld mensen op precies de scheidingslijn wonen en wellicht voor werk ineens andere tijdzone hebben.

Lootbox wijzigde deze reactie 27-10-2019 07:21 (20%)

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:31
Pfff, ik lees hier de reacties en moet toch een beetje lachen.
Jongens het gaat over een uurtje eerder/later...

Ik zit met kleine kinderen vandaag vanaf 5.30 beneden, dat is nog eens vroeg.
Ik lees dat iemand blij is om weer in het licht te kunnen ontbijten, hoe lang slapen jullie allemaal uit?!

Als je oprecht een week last hebt van 1 zo’n uurtje dan ben ik benieuwd hoe je überhaupt het maandagochtend redt. Het verschil tussen de starttijd op zaterdag/zondag en maandag is meestal al groter dan dat 1 uurtje...

Kortom: niet zo aanstellen en gewoon doorgaan!

• Jeltel
  • Niet online
@Smobbo en daar heb ik dus een hekel aan. De bezwaren en lastig heden van anderen even aan de kant schuiven omdat je het je niet voor kunt stellen.
Leef je eens in in een ander. Pffft.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
Smobbo schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:16:

Ik lees dat iemand blij is om weer in het licht te kunnen ontbijten, hoe lang slapen jullie allemaal uit?!

Als je oprecht een week last hebt van 1 zo’n uurtje dan ben ik benieuwd hoe je überhaupt het maandagochtend redt. Het verschil tussen de starttijd op zaterdag/zondag en maandag is meestal al groter dan dat 1 uurtje...

Ja joh, de hele (medische) wetenschap moet zich niet zo aanstellen. Lekker makkelijk, zo hoef je inderdaad nooit iets te verbeteren.

SW-0040-8191-9064

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18:52
Haha blij om dit te lezen, man wat een drama hier om een uur zeg.

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 21:44
Dat je ergens zelf geen last van hebt wil niet zeggen dat het geen effect op anderen kan hebben.

Misschien dat wetenschap beter inzicht geeft voor sommigen dan inlevingsvermogen :
https://scholar.google.co...light+savings+time+effect

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:25
Waarschijnlijk 40% aanstellers, meelopers en placebo effect. 40% leeft op zo'n hoog stress niveau tegen een burnout aan en kan er daarom niet mee omgaan en 20% heeft er last van :+

Maar inderdaad. Alsof de wereld vergaat als de klok wordt verzet. Soms door een feestje slaap ik ook wat uurtjes minder, lekker belangrijk. Als de wereld daardoor al vergaat voor je, dan eens goed in de spiegel kijken of je niet al op het randje leeft.

Maar komende week weer wat eerder op het werk vertrekken. De periode van lange files, grotere ongelukken en meer verkeersdoden is weer begonnen.

• jaapstobbe
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08-11 00:24
Grootste probleem blijft dat het merendeel van de mensen niet kan bevatten dat het dankzij wintertijd, het 's ochtends eerder licht is. Men heeft het altijd over de langere avonden van de zomertijd. Als er een referendum zou komen over dit onderwerp, wint de zomertijd het. Ben zelf voor de wintertijd, maar aan de andere kant kan het me weinig schelen. Het verzetten steeds vind ik gewoon zo omslachtig.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online

Precies dit, mensen moet gewoon wat te zeuren hebben!
De overgrote meerderheid heeft nergens last van en we leven in een democratie dus gewoon lekker laten zoals het is :Y

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True