Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:10

bonzz.netninja

Niente baffi

Mjah ik vind het wel tering irritant. Hele ritme van onze baby naar de gallemiezen terwijl we er geen fluit mee opschieten.

tevens...
HereIsTom schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Precies dit, mensen moet gewoon wat te zeuren hebben!
De overgrote meerderheid minderheid heeft nergens last van en we leven in een democratie dus gewoon lekker laten zoals het is :Y
Flitspeiling

Bijna 2000 Nederlanders hebben de vragenlijst van Motivaction ingevuld (.pdf). In eerste instantie werd gevraagd naar hun spontane mening: de mening over de zomertijd, wintertijd en het halfjaarlijks verzetten van de klok, zonder verdere informatie over voor- en nadelen.

Daarna zijn de respondenten geïnformeerd over de gevolgen van altijd zomertijd, altijd wintertijd, of het blijven verzetten van de klok, zoals de lengte van de langste en kortste dag: de geholpen mening. In die informatie zat dus een fout bij de vraag over de permanente zomertijd.

Als laatste kregen respondenten een aantal mogelijke voor- en nadelen voorgelegd en moesten zij bepalen of zij deze als voor- of nadeel zien: de uitgebreide afweging.

Het resultaat na de uitgebreide afweging laat zien dat 41 procent van de respondenten positief is over het invoeren van de standaardtijd (wintertijd), 27 procent is positief over de zomertijd en 24 procent over het verzetten van de klok.
https://nos.nl/artikel/22...-zomer-en-wintertijd.html

[ Voor 85% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-10-2019 10:00 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:53:
[...]

Wat is dit nu voor een vreemde redenatie!?
'We' doen zoveel dingen, om het leven van een bepaalde minderheid gemakkelijker te maken?
  • Rolstoel-heuveltjes naast een trap
  • Speciale boeken met grote letters
  • Ribbels op het perron voor blinden
  • Winkelwagentjes mét Maxi-Cosi-standaard
  • Enzovoorts, enzovoorts...
Het is toch juist goed om rekening te houden met elkaar in een samenleving?
Een (kleine) aanpassing kan zoveel betekenen voor je naaste!
Ja maar van de aanpassingen die jij beschrijft hebben anderen geen ‘last’ van.
En de zomer/wintertijd afschaffen is geen kleine aanpassing en heeft de overgrote meerderheid dus wel ‘last’ van.

[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 27-10-2019 10:08 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

bonzz.netninja schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:50:
Mjah ik vind het wel tering irritant. Hele ritme van onze baby naar de gallemiezen terwijl we er geen fluit mee opschieten.

tevens...

[...]

[...]

Open dit topic en zie als eerste jouw eerste zin..... * sapphire is op sinds 4u 3u vanmorgen, beide kinderen lekker uit hun ritme :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:53
Volgens mij moet de discussie niet gaan over wat men persoonlijk denkt, maar over harde wetenschap. Als ik de nu.nl berichten van de afgelopen week las, is de algemene consensus dat de wintertijd beter is voor het menselijk lichaam (gezondheid), maar dat de zomertijd beter is voor de economie en het aantal verkeersdoden.

Een eventuele wijziging in de winter/zomertijd heeft impact op ruim 17 miljoen mensen. De discussie moet over de volledige bevolking gaan, niet over 'mijn kids hebben er moeite mee waardoor mama en papa chagrijnig dus afschaffen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

tevens...

[...]

[...]

Doe je het toch anders, met een baby weinig verplichtingen in t weekend. Pas je de tijd morgen pas aan of verdeeld over de dag vandaag. Tijd zegt niks en het is niet het ritme van je kind wat er aan is, maar die van jou. Baby heeft geen besef van tijd die interesseeert t geen zak, die wil eten kakken pissen en wat aandacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^^
En omdat zomertijd dus minder voor de gezondheid is en je dat niet kunt veranderen maar je wel rekening kunt houden met hoe je in het verkeer anticipeert bij alleen wintertijd en zo het aantal verkeersdoden kunt mitigeren moet het dus wintertijd only worden :) :P

Economie boeit niet dat wordt toch al veel te veel overgewaardeerd tov welzijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-10 22:11
sapphire schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Open dit topic en zie als eerste jouw eerste zin..... * sapphire is op sinds 4u 3u vanmorgen, beide kinderen lekker uit hun ritme :)
Dit snap ik eigenlijk niet helemaal. Hoe kunnen allebei je kinderen door hebben gehad om 4 uur 's nachts dat het opeens een uur eerder was geworden, en daardoor uit hun ritme raken? Of heb je ze een uur later naar bed gedaan ofzo?

Ik snap best dat kinderen uit hun ritme (kunnen) raken als je ze opeens een uur later uit bed haalt, maar in de nacht van de tijdswisseling zelf kan een kind toch niet aanvoelen dat het 'opeens' een uur eerder is?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-10 22:39
Zullen we dit een individuele keuze laten zijn? Iedereen mag zelf bepalen welke tijd hij volgt en de onderline coördinatie laten we door onze smartphones doen. Dus als jij liever op Zomertijd leeft, dan doe je dat. Je zet het in je Android of iPhone settings en die houdt daar rekening mee. Misschien nog een centrale registratie over het land. Je mag twee keer per jaar besluiten of je vast blijft houden aan wat jouw tijd is (Zomertijd, Wintertijd or alternerend)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Raindeer schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:10:
Zullen we dit een individuele keuze laten zijn? Iedereen mag zelf bepalen welke tijd hij volgt en de onderline coördinatie laten we door onze smartphones doen. Dus als jij liever op Zomertijd leeft, dan doe je dat. Je zet het in je Android of iPhone settings en die houdt daar rekening mee. Misschien nog een centrale registratie over het land. Je mag twee keer per jaar besluiten of je vast blijft houden aan wat jouw tijd is (Zomertijd, Wintertijd or alternerend)
"Zullen we morgen om 3 uur afspreken?"
- "Ja, 4 uur is goed."
"Nee, ik zei 3 uur."
- "Wat voor jou 3 uur is, is voor mij 4 uur."
"Oh, oke! Tot morgen 4 uur dan."

Dat gaat vast vlekkeloos werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Raindeer hoe doe je dat met openbare instellingen zoals onderwijsinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-10 22:39
Jelte schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:17:
@Raindeer hoe doe je dat met openbare instellingen zoals onderwijsinstellingen?
Openingstijden zijn veelal magisch verruimd. Je hebt collega's die op Zomertijd werken het hele jaar door. Je hebt collega's die op wintertijd werken het hele jaar door en mensen die wisselen.

Scheelt ook gigantisch in de files, doordat 0830 uur beginnen voor de een iets anders is dan voor de ander.

Je zit met dingen die op een vast tijdstip beginnen, zoals een les natuurkunde. In dat geval is de agenda van de docent leidend.

zoals je ziet is dit het meest eenvoudige voorstel dat alle problemen en bedenkeningen van iedereen ten opzichte van zomertijd, wintertijd en eventuele afwisseling eenvoudig oplost.

Ik heb ook zitten te denken dat we definiëren dat het 7 uur is als de zon opgaat, maar dat heeft problemen op hogere breedtegraden

8)7 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Baby's kunnen nog geen klokkijken, dus waarom niet al een beetje geschoven in de afgelopen week, en nog wat in de komende week? Iedere keer 5 minuutjes verschuiven? Of neem een maand en doe 5 minuten per 2 dagen. Da's misschien even rekenen voor jullie, maar een baby kan het wel aan.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:25
Hahn schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:10:
[...]

Dit snap ik eigenlijk niet helemaal. Hoe kunnen allebei je kinderen door hebben gehad om 4 uur 's nachts dat het opeens een uur eerder was geworden, en daardoor uit hun ritme raken? Of heb je ze een uur later naar bed gedaan ofzo?

Ik snap best dat kinderen uit hun ritme (kunnen) raken als je ze opeens een uur later uit bed haalt, maar in de nacht van de tijdswisseling zelf kan een kind toch niet aanvoelen dat het 'opeens' een uur eerder is?
Mijn ervaring is dat (mijn) kinderen in een soort jetlag komen. Ondanks dat je ze later op bed legt voor een slaapje, ze niet wakker worden als ze twee uur geslapen hebben, maar op het moment dat ze normaal ook wakker worden. Nu dus een uur te vroeg, door het verzetten van de klok. Dat kost bij ons bijna 2 weken, totdat ze weer in hun/ons normale ritme zitten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Hahn schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:10:
[...]

Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Doe je het toch anders, met een baby weinig verplichtingen in t weekend. Pas je de tijd morgen pas aan of verdeeld over de dag vandaag. Tijd zegt niks en het is niet het ritme van je kind wat er aan is, maar die van jou. Baby heeft geen besef van tijd die interesseeert t geen zak, die wil eten kakken pissen en wat aandacht.
Die baby (van ons) is gewoon gewend om rond 07:00 wakker te worden en bijv. rond 11:00 fruit te krijgen. Dat is nu dus 06:00 en dat is kut want vroeg.

Eerder naar bed brengen werkt niet met babies. Het gaat niet om hoeveelheid, maar om regelmaat. Het is gewoon de biologische klok die niet direct mee gaat.

Dat het weekend is zal best, maar je kan niet zomaar in 2 dagen het ritme van een baby veranderen. Dit gaat de hele week gezeur opleveren. De baby heeft idd geen besef van tijd...maar ik wel en ik klaag er graag over hier :+
incaz schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:25:
[...]

Baby's kunnen nog geen klokkijken, dus waarom niet al een beetje geschoven in de afgelopen week, en nog wat in de komende week? Iedere keer 5 minuutjes verschuiven? Of neem een maand en doe 5 minuten per 2 dagen. Da's misschien even rekenen voor jullie, maar een baby kan het wel aan.
We zijn al een week aan het "voorschuiven" :) Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan kan ik je vertellen en geen garantie tot succes.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Joris748 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Mijn ervaring is dat (mijn) kinderen in een soort jetlag komen. Ondanks dat je ze later op bed legt voor een slaapje, ze niet wakker worden als ze twee uur geslapen hebben, maar op het moment dat ze normaal ook wakker worden. Nu dus een uur te vroeg, door het verzetten van de klok. Dat kost bij ons bijna 2 weken, totdat ze weer in hun/ons normale ritme zitten.
Dat klopt ook met de theorie over slapen (bij o.a babies). Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om het ritme. Dat werkt trouwens voor mijzelf ook zo. Echt bijslapen bestaat voor mij niet. Uurtje meer slaap doet niet zo veel, het is vooral een prettig ritme volgen waardoor je uitgerust raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Joris748 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Ik stel de vraag heel specifiek aan @sapphire, omdat wat jij uitlegt ik ook wel snap. Maar ik volg niet hoe zijn 2 kinderen om 4 uur afgelopen nacht wakker werden en door hebben gehad dat het geen 4 uur, maar opeens 3 uur was, en daardoor van slag zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-10 21:38
Hahn schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:11:
[...]

"Zullen we morgen om 3 uur afspreken?"
- "Ja, 4 uur is goed."
"Nee, ik zei 3 uur."
- "Wat voor jou 3 uur is, is voor mij 4 uur."
"Oh, oke! Tot morgen 4 uur dan."

Dat gaat vast vlekkeloos werken :+
Ja hoor, gewoon zomertijd *en* wintertijd afschaffen en alles in UTC + persoonlijke tijd afspreken. Je hebt pas een date als de persoonlijke tijd overeenkomt.. Iedereen z'n eigen tijdzone.
Afspraken maken met mensen aan de andere kant van de wereld gaat dan net zo 'eenvoudig', je zal nog steeds moeten omrekenen om te zien of het bij iemand dag of nacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Hahn schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:29:
[...]

Ik stel de vraag heel specifiek aan @sapphire, omdat wat jij uitlegt ik ook wel snap. Maar ik volg niet hoe zijn 2 kinderen om 4 uur afgelopen nacht wakker werden en door hebben gehad dat het geen 4 uur, maar opeens 3 uur was, en daardoor van slag zijn geraakt.
Ze waren niet beide om 4u wakker, ééntje. Maar het is precies wat @Joris748 beschrijft ze zijn gewoon uit hun ritme en aangezien beide op hun eigen manier normaal al lastige slapers zijn :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
sapphire schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Ze waren niet beide om 4u wakker, ééntje. Maar het is precies wat @Joris748 beschrijft ze zijn gewoon uit hun ritme en aangezien beide op hun eigen manier normaal al lastige slapers zijn :X
Wat @Joris748 beschrijft zou ik helemaal logisch vinden vanaf komende nacht, want dan zijn ze op een ander tijdstip uit bed gehaald en/of op een ander tijdstip naar bed gegaan voor hun gevoel. Afgelopen nacht snap ik gewoon niet hoe ze toen al last kunnen hebben gehad van de wintertijd.

Het klinkt mij als een "Ja hoor, het begint nu al! Die kutwintertijd ook!", terwijl dat helemaal niet de oorzaak is van de slechte nachtrust van je kind(eren) ;) Of je hebt details weggelaten die belangrijk zijn als context, maar daarom dus ook mijn vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 27-10-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Hahn schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Wat @Joris748 beschrijft zou ik helemaal logisch vinden vanaf komende nacht, want dan zijn ze op een ander tijdstip uit bed gehaald en/of op een ander tijdstip naar bed gegaan voor hun gevoel. Afgelopen nacht snap ik gewoon niet hoe ze toen al last kunnen hebben gehad van de wintertijd.

Het klinkt mij als een "Ja hoor, het begint nu al! Die kutwintertijd ook!", terwijl dat helemaal niet de oorzaak is van de slechte nachtrust van je kind(eren) ;) Of je hebt details weggelaten die belangrijk zijn als context, maar daarom dus ook mijn vraag.
Omdat ze gewoon op dezelfde tijd wakker worden, ondanks dat je ze gisteren en de avond daarvoor al wat later op bed gelegd hebt.

Daardoor duurt het ook veel langer voordat wij zelf weer in een normaal ritme zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 27-10-2019 12:22 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ze ook niet later in bed leggen, gewoon zelfde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 12:25:
Je moet ze ook niet later in bed leggen, gewoon zelfde tijd.
Wat bedoel je?

Als ik ze vanavond op hun normale tijd (volgens de klok) op bed leg, zijn ze morgenochtend bijna een uur eerder wakker dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

Wat bedoel je?

Als ik ze vanavond op hun normale tijd (volgens de klok) op bed leg, zijn ze morgenochtend bijna een uur eerder wakker dan normaal.
Gewoon de tijd van gister aanhouden. Dus doen alsof het nog geen wintertijd is. En dan doordeweeks gewoon de wintertijd dan zit je toch in de werk chaos en valt t allemaal niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Hahn Sowieso is de zomertijd k*t en de wintertijd de goede :+

Het is ook niet dat ik vannacht wakker werd en dacht " ow dit komt door die wintertijd" maar dit is niet de eerste keer dus ik weet wat een gedoe er nu komt komende week ofzo.

Plus dat als je al maanden slecht slaapt/gebroken nachten hebt, je 0 reserve hebt om zulke geintjes op te vangen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 27-10-2019 12:48 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 22:03

Barrycade

Through the...

Die babies zij even lastig ja, maar om daar nu alles op af te stemmen voor het hele land?

En dat ze normaal om 5 uur wakker worden en dan nu om 4, dan heb je dus al een serieus probleem, maar dat zegt natuurlijk niets over het grotere plaatje. Zegt meer wat over het slaapgedrag van je kinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 27-10-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tja, ik heb 2 dochters maar ik heb de wisseling nooit als naar ervaren. Nou ben ik wel gezegend met het feit dat ze als baby al goede slapers waren en nog steeds uitslapers zijn. Het echte ritme komt pas als ze naar school gaan en dan zijn ze zelfredzaam genoeg om wat voor hunzelf te doen als ze wakker worden, dus dan kan ik sowieso blijven liggen :Y).

Het was nu helemaal mooi met de herfstvakantie de week ervoor, dus ze gingen sowieso al later naar bed en nu zitten ze weer precies op schema :). Een van 7 en een die vorige week 4 is geworden (die kon ook nog weleens pas om half 10 wakker worden maar dat zal er nu wel uit worden gestampt nu ze naar school gaat :/)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

Iedereen de verschrikkelijke nietsontziende tijdswisseling des doods weer overleeft? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:56:
Iedereen de verschrikkelijke nietsontziende tijdswisseling des doods weer overleeft? O-)
De stap van zomer naar winter is hier geen probleem en zelfs top. De andere kant op is de problematische. :P

Ik hoop ook dat we permanent op wintertijd blijven. :) De zomertijd nu gaat nergens over, lekker afschaffen die hap. Permanent “wintertijd” zou heerlijk zijn en scheelt een hoop gekloot. Onze “wintertijd” is al een soort compromis, het permanent nog een uur later houden zou gek zijn. Het elk jaar wisselen is imho onzinnig, ik ben team permanent ”wintertijd”. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Winter naar zomer is idd ook bij mij het probleem, andersom niet.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ja joh, laten we wintertijd houden waardoor het midden in de zomer al rond een uurtje of half 4 licht begint te worden en sowieso ruim 4 maanden al voor 06:00 uur 's ochtends. Daar heb je meer last van dan van een paar dagen (als het dat al is) acclimatiseren vanwege een klok die een uurtje verzet wordt...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
coelho schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:06:
Ja joh, laten we wintertijd houden waardoor het midden in de zomer al rond een uurtje of half 4 licht begint te worden en sowieso ruim 4 maanden al voor 06:00 uur 's ochtends. Daar heb je meer last van dan van een paar dagen (als het dat al is) acclimatiseren vanwege een klok die een uurtje verzet wordt...
Precies, dus gewoon houden zoals het is, maar er zal wel weer voor de minderheid worden gekozen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009

D4NG3R

kiwi

:)

Fiber schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:56:
Problematisch? Nee, maar wel een ontiegelijk luie zondag. _O-

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
coelho schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:06:
Daar heb je meer last van dan van een paar dagen
Want?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Omdat de gemiddelde persoon pas uren later ontwaakt voor werk, school of andere maatschappelijke verplichtingen. Als de systemen in je lichaam al ver voordat je op hoeft aangezet worden doordat ze reageren op daglicht en je dus veel eerder zult ontwaken, dan kom je elke nacht uren te kort. Mensen zullen namelijk niet hun dagritme dusdanig gaan verschuiven dat ze al om 21:00 gaan slapen om zo rond 05:00 uur als de zon hun wekt toch de benodigde uren slaap gehad te hebben. En laat chronisch te weinig slaap nou bijdragen aan diverse kwalen waaronder diabetes en hartziekten.

Dus wat mij betreft houden we het bij een discussie en gaan we gewoon door met 2x per jaar verzetten van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En in de winter hebben mensen bij zomertijd veel te veel moeite om op te starten omdat de zon veel te laat op komt.

Het is weer een herhaling van zetten in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:21
Ik lees op AD dat November recordhouder is qua files en ongelukken op de weg vanwege donker en vaak nat weer buiten. Als het verzetten van de klok (iets eerder licht 's morgens) daar iets bij kan helpen ben ik daar heel blij mee. Al is het in de avondspits wel weer eerder donker straks.

[ Voor 18% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 28-10-2019 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:25
coelho schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 00:23:
[...]

Omdat de gemiddelde persoon pas uren later ontwaakt voor werk, school of andere maatschappelijke verplichtingen. Als de systemen in je lichaam al ver voordat je op hoeft aangezet worden doordat ze reageren op daglicht en je dus veel eerder zult ontwaken, dan kom je elke nacht uren te kort. Mensen zullen namelijk niet hun dagritme dusdanig gaan verschuiven dat ze al om 21:00 gaan slapen om zo rond 05:00 uur als de zon hun wekt toch de benodigde uren slaap gehad te hebben. En laat chronisch te weinig slaap nou bijdragen aan diverse kwalen waaronder diabetes en hartziekten.

Dus wat mij betreft houden we het bij een discussie en gaan we gewoon door met 2x per jaar verzetten van de tijd.
Het chronisch slaaptekort bij grote delen van de bevolking zou je eigenlijk echter los moeten zien in deze discussie, dit is namelijk een probleem dat met een jaar of 10 - 20 mogelijk de werkindeling van mensen drastisch zal veranderen nu er steeds meer duidelijkheid komt over de nadelige effecten hiervan. En waarbij voor veel mensen dat enkele uurtje echt de winst niet is. Binnen de standaardverdeling van chronotypes hebben we tenslotte te maken met een spreiding van ca. 5 uur in de 95% normaal range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-10 18:20
HereIsTom schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:30:
[...]

Precies, dus gewoon houden zoals het is, maar er zal wel weer voor de minderheid worden gekozen.
Ik verwacht eerder dat er gekozen wordt voor wat voor de economie het beste is.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jeroen O schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:42:
[...]

Ik verwacht eerder dat er gekozen wordt voor wat voor de economie het beste is.
Maar dit is dus maar net de vraag:
Enerzijds is wintertijd beter voor de economie, maar het niet switchen naar zomertijd kan zorgen voor slaapgebrek zoals hierboven al reeds is beschreven en de verwachting is dat dat zal leiden tot meer gezondheidsproblemen. En dat heeft weer effect op de economie.

Wat is dan uiteindelijk de beste keuze?

Misschien moeten we gewoon lekker polderen en in volgend jaar de klok een half uur verzetten en dan niet meer aankomen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Piet_Piraat7 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:40:
Ik lees op AD dat November recordhouder is qua files en ongelukken op de weg vanwege donker en vaak nat weer buiten. Als het verzetten van de klok (iets eerder licht 's morgens) daar iets bij kan helpen ben ik daar heel blij mee. Al is het in de avondspits wel weer eerder donker straks.
Dat uurtje donker heb je dus toch wel. Is het niet in de ochtendspits, dan is het wel in de avondspits.

Ik denk eerder dat we moeten kijken wat de onderliggende oorzaken zijn van de ongelukken. Vermoeidheid, weersomstandigheden (regen, nachtvorst, etc), verkeersaanbod (meer mensen pakken de auto ipv de fiets?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 20-10 09:51
Ik begrijp dat het voor mensen lastig is dat de klok twee keer per jaar verzet wordt, maar toch denk ik dat dit uiteindelijk de beste oplossing is. Zowel een permanente wintertijd als een permanente zomertijd hebben beiden voor- en nadelen en de vraag is of die opwegen tegen de voor- en nadelen van het verzetten van de klok. Wat mij wel opvalt is dat er te veel redenen worden bijgehaald die mijns inzien niet relevant zijn:
- Baby's moeten niet leidend worden in de hele discussie. Ja, het is vervelend dat sommige baby's uit hun ritme zijn maar is een relatief korte periode van hun bestaan.
- "Wintertijd is de normale tijd", wat is normaal? De meeste mensen hier weten niet anders dan dat de klok verzet moet worden, dat zou je ook als normaal kunnen zien. Ooit was het ook normaal om vrouwen met hun haren een grot in te trekken, dat is geen reden om dat te blijven te doen.
- Roepen dat je je werktijden aanpast. Heel fijn dat jij dat kan en mag, maar ten eerste niet iedereen kan het en ten tweede niet iedereen wil dat. Ik ben een extreem ritmemens, zelfs zo erg dat ik ook altijd alles in bepaalde volgorde doe.

Wat iemand al eerder aanhaalde zou je deze discussie, hoe lastig het ook is, niet mogen laten lijden door persoonlijke omstandigheden maar door de wetenschap. Al zal, mocht er gestemd worden, mensen zich toch laten leiden door hun persoonlijke omstandigheden. Volgens de wetenschap spelen de onderstaande twee dingen een rol:
- Wintertijd is beter voor de gezondheid
- Zomertijd is veiliger voor het verkeer

Voor ons lichaam is het gewoon een feit dat we eigenlijk opstaan wanneer het licht wordt en gaan slapen wanneer het donker wordt. Maar dat is vooral in de wintermaanden niet mogelijk. Dan zou je iedere dag slapen van pakweg 17:00 tot 9:00 uur, in de zomer klopt dit bij benadering wel beter van 5:30 tot 22:00 uur. Vanuit dat oogpunt gezien, zou het verzetten van de klok juist beter zijn.

Waar ik wel benieuwd naar ben:
- Mensen die voorkeur hebben voor permanente wintertijd, kiezen jullie liever voor:
a. Permanente zomertijd
b. De klok twee keer per jaar verzetten

Stel Nederland zou mee gaan in de keuze van Duitsland, dan lijkt een permanente zomertijd eerder de keuze te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Audiowaste prima betoog, maar heb je een bron voor de wetenschappelijke onderbouwing dat zomertijd veiliger is voor het verkeer? Want daar kan ik niet zo goed bij.

Je hebt in de winter of de avondspits of de ochtendspits in het donker (en op de kortste dagen allebei). Mijn logische gedachten zeggen dat het dan niet zoveel uit zou maken. Je hebt in beide gevallen schemer. Dus ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing. Kon zelf zo snel niets vinden (behalve nieuwsberichten van het SWOV).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De switch van zomer naar wintertijd zorgt tijdelijk voor een verhoogt risico op de wegen, als die switch er niet is dan gaat de overgang geleidelijker en blijft het risico even hoog (of laag :p ). Dus het argument dat de zomertijd beter is voor de verkeersveiligheid gaat volgens mij niet op.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 28-10-2019 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@ArcticWolf Dat is ook wat ik in mijn achterhoofd had. Zolang een wijziging plotsklaps gaat, kunnen mensen er niet aan wennen en gaat het daarom mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er gezonder aan de wintertijd, kan iemand mij uitleggen wat het fijn is om rond 16.30 in het donker te zitten. Boeie dat je smorgens een uur langer in het donker zit, naar je werk ga je toch al in t donker, dan maakt t ook niet uit of je in t donker aan het werk bent met tl licht. En ja heb ook meerdere jaren buitengewerkt als GIS medewerker en het donker deed me buiten ook niks, wel smiddags als je naar huis rijdt en je in het donker thuis komt. Afschuwelijk hekel aan. Dus er kan gewoon niks tippen aan de zomertijd.

Vandaag bijvoorbeeld is de zonsondergang om 17:19 al. Dat kun je beter om 18.19 hebben. Kortste dag is rond 14 december en gaat de zon onder om 16:27. Dan is 17:27 veel beter. Dat uurtje smorgens langer donker. Om half 9 als het nu licht wordt maakt half 10 ook niet meer uit, kinderen zitten al op school en de meeste zitten al op hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:16:
@Audiowaste prima betoog, maar heb je een bron voor de wetenschappelijke onderbouwing dat zomertijd veiliger is voor het verkeer? Want daar kan ik niet zo goed bij.

Je hebt in de winter of de avondspits of de ochtendspits in het donker (en op de kortste dagen allebei). Mijn logische gedachten zeggen dat het dan niet zoveel uit zou maken. Je hebt in beide gevallen schemer. Dus ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing. Kon zelf zo snel niets vinden (behalve nieuwsberichten van het SWOV).
Dus je sluit bij voorbaat al bronnen en zelfs rapporten uit waarin het duidelijk uitgelegd staat, juist omdat er duidelijke rapportages van SWOV zijn waarin het uitgebreid uitgelegd wordt. Sta je dan überhaupt er wel voor open of wil je er gewoon niets van weten?

Juist de SWOV geef aan dat het niet alleen in de dagen na het verzetten van de klok maar ook in de daarop volgende maanden meer ongelukken gebeuren. De oorzaak hiervan is dat het drukste punt van de middagspits rond 16-17 uur ligt. Bij een permanente wintertijd is het dan schemer/donker terwijl met een permanente zomertijd het dan nog licht zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Audiowaste Waarom zo vijandig? Ik vraag oprecht geinteresseerd om een bron en kon alleen zo snel de nieuwsberichten vinden. Niet de bron.

Dus schuif je wantrouwen jegens mij aan de kant en deel de bron :)

edit: laat maar: https://www.swov.nl/publi...ntal-verkeersslachtoffers
Eens lezen.

Ik ben erg benieuwd wat het SWOV dan denkt dat er sochtends gaat gebeuren? Verschuif je het probleem niet gewoon?

[ Voor 41% gewijzigd door Jelte op 28-10-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:18

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:54:
Wat is er gezonder aan de wintertijd, kan iemand mij uitleggen wat het fijn is om rond 16.30 in het donker te zitten. Boeie dat je smorgens een uur langer in het donker zit, naar je werk ga je toch al in t donker, dan maakt t ook niet uit of je in t donker aan het werk bent met tl licht. En ja heb ook meerdere jaren buitengewerkt als GIS medewerker en het donker deed me buiten ook niks, wel smiddags als je naar huis rijdt en je in het donker thuis komt. Afschuwelijk hekel aan. Dus er kan gewoon niks tippen aan de zomertijd.

Vandaag bijvoorbeeld is de zonsondergang om 17:19 al. Dat kun je beter om 18.19 hebben. Kortste dag is rond 14 december en gaat de zon onder om 16:27. Dan is 17:27 veel beter. Dat uurtje smorgens langer donker. Om half 9 als het nu licht wordt maakt half 10 ook niet meer uit, kinderen zitten al op school en de meeste zitten al op hun werk.
Dat dus! Daarbij is het deze periode rete irritant om met laagstaande zon naar kantoor te rijden. Nou heb ik niet uitgerekend of de zomertijd dat zal verplaatsen naar de terugreis :+

Ik verwacht dat het voor de omzet van winkels beter is om swinters de zomertijd te hanteren. Immers, na kantooruren heb je dan vaak nog licht.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghostrider op 28-10-2019 10:47 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Quote van het SWOV:
De resultaten van deze studie bieden dus geen steun aan de veronderstelling dat er een verkeersveiligheidseffect is van het ingaan van de wintertijd op zichzelf.
Wel ze veronderstellen het volgende:
Het is aannemelijk dat dank zij de invoering van de zomertijd slachtoffers worden bespaard, omdat daarmee een groter deel van de mobiliteit bij daglicht plaatsvindt.
Maar dat is nog geen bewijs en meer voer voor vervolg onderzoek zeggen ze ook zelf.

Zo en dan nu mijn eigen gedachten hierover:
Voor het verminderen van ongelukken middels de tijd, moet je er dus voor zorgen dat er zo min mogelijk spits is tijdens de schemering. Dus hoe lang kun je volhouden dat er zowel tijdens ochtend als avondspits daglicht is?

Aanname (hier kun je op schieten :):
Ochtendspits begint vaak zo rond 07:00 en duurt ongeveer 09:00
Avondspits begint vaak rond 16:00 en eindigt om 18:00

Van 07:00 tot 18:00 is 11 uur. Dus wil je zo lang mogelijk 11:00 daglicht houden vanaf 07:00. Dat is mogelijk van circa 3 maart tot 11 oktober (bron). Daarbuiten heb je dus sowieso schemering of sochtends of smiddags.

Op 11 oktober komt de zon volgens de wintertijd op om 6:58 op (of 07:58 als zomertijd). Zonsondergang is op 11 oktober om 17:56 (e voila ongeveer 11 uur daglicht, zomertijd 18:56).
Op 3 maart is het 7:23 op en 18:23 onder bij wintertijd (dus zomertijd 8:23 en 19:23)

Door te kiezen voor wintertijd lijkt het daglicht netjes verspreid over de ochtend en avondspits. Zowel de ochtend als de avondspits krijgen bij wintertijd tegelijkertijd te maken met schemering. Het beschikbare daglicht wordt dan netjes verspreid over de ochtend en de avondmensen. Dat is mooi polderen ;)

Wat mij betreft een reden om voor wintertijd te kiezen (als we echt voor één tijd moeten gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:58:
Quote van het SWOV:

[...]

Wel ze veronderstellen het volgende:

[...]

Maar dat is nog geen bewijs en meer voer voor vervolg onderzoek zeggen ze ook zelf.

Voor het verminderen van ongelukken middels de tijd, moet je er dus voor zorgen dat er zo min mogelijk spits is tijdens de schemering. Dus hoe lang kun je volhouden dat er zowel tijdens ochtend als avondspits daglicht is?

Van 07:00 tot 18:00 is 11 uur. Dus wil je zo lang mogelijk 11:00 daglicht houden vanaf 07:00. Dat is mogelijk van circa 3 maart tot 11 oktober (bron). Daarbuiten heb je dus sowieso schemering of sochtends of smiddags.

Op 11 oktober komt de zon volgens de wintertijd op om 6:58 op (of 07:58 als zomertijd). Zonsondergang is op 11 oktober om 17:56 (e voila ongeveer 11 uur daglicht, zomertijd 18:56).
Op 3 maart is het 7:23 op en 18:23 onder bij wintertijd (dus zomertijd 8:23 en 19:23)

Door te kiezen voor wintertijd lijkt het daglicht netjes verspreid over de ochtend en avondspits. Zowel de ochtend als de avondspits krijgen bij wintertijd tegelijkertijd te maken met schemering. Het beschikbare daglicht wordt dan netjes verspreid over de ochtend en de avondmensen. Dat is mooi polderen ;)

Wat mij betreft een reden om voor wintertijd te kiezen (als we echt voor één tijd moeten gaan)
Het grote probleem is niet het donker zijn, het probleem is dat het donker wordt of licht wordt terwijl je op de weg zit. Dat veroorzaakt ongelukken, want mensen hun hersenen kunnen verandering niet aan. Beter is dus of helemaal licht of helemaal donker tijdens de spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Verwijderd Maar er is een moment dat er minder dan 11 uur daglicht is en je dus een keer dóór de schemer heen moet.

Dat is natuurlijk op te lossen door ervoor te zorgen dat er altijd één spits volledig in het donker zich afspeelt en één spits volledig in het licht. Maar dat is lastig te realiseren in de zomer als je een daglengte hebt van ruim 16 uur. We werken gemiddeld niet zo lang per dag.

Dan denk ik dat mijn betoog nog best een goede compromis is met het minste schemering per spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:04:
@Verwijderd Maar er is een moment dat er minder dan 11 uur daglicht is en je dus een keer dóór de schemer heen moet.

Dat is natuurlijk op te lossen door ervoor te zorgen dat er altijd één spits volledig in het donker zich afspeelt en één spits volledig in het licht. Maar dat is lastig te realiseren in de zomer als je een daglengte hebt van ruim 16 uur. We werken gemiddeld niet zo lang per dag.

Dan denk ik dat mijn betoog nog best een goede compromis is met het minste schemering per spits.
Ja dat lukt perfect met de zomertijd, want dan is t smorgen pas om half 10 licht in de winter.

Met de wintertijd heb je smorgens en savonds dat men in de schemer rijdt en dat veroorzaakt de chaos op t moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:58:

Wil je zoveel mogelijk het licht verdelen over ochtend en avond, dan is inderdaad de wintertijd het beste.
Maar moet de vraag niet zijn: wil je zo weinig mogelijk in de schemering/donker rijden?

Op basis van jouw informatie ben ik namelijk gewoon simpelweg gaan tellen:
1. Op hoeveel dagen is het licht tussen 07:00 en 18:00 uur.
2. Op hoeveel dagen is het in de ochtend nog licht om 7 uur maar donker na 18:00
3. Op hoeveel dagen is het in de ochtend donker maar na 18:00 uur nog licht.

Huidige winter- en zomertijd:
167 dagen licht tussen 07:00 en 18:00 uur
89 avonden licht na 18:00 uur (ochtend nog donker)
0 ochtenden licht voor 07:00 uur (avond al donker)

Permanente wintertijd:
207 dagen licht tussen 07:00 en 18:00 uur
22 avonden licht na 18:00 uur (ochtend nog donker)
4 ochtenden licht voor 07:00 uur (avond al donker)

Permanente zomertijd:
152 dagen licht tussen 07:00 en 18:00 uur
144 avonden licht na 18:00 uur (ochtend nog donker)

Om zoveel mogelijk in het licht te rijden, is een permanente zomertijd dus de beste optie.

(om zo gelijk mogelijk te maken, heb ik gekozen voor de tijd van zonsopkomst en zonsondergang volgens https://cdn.knmi.nl/syste...st_en_-ondergang_2019.pdf
Er is dus geen rekening gehouden met schemering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Permanente zomertijd:

Om zoveel mogelijk in het licht te rijden, is een permanente zomertijd dus de beste optie.
Dit dus, ipv in het donker naar kantoor te rijden en in het donker terug..

Ik denk dat het al zou helpen om in Februari de zomertijd in te laten gaan. Immers, wie heeft er nou iets aan als de zon opkomt om 06:20. In Februari komt de zon meer dan de helft van de tijd op voor 7uur 'sochtends.

[ Voor 24% gewijzigd door Ghostrider op 28-10-2019 13:18 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Goede toevoeging @Audiowaste

Optie 1 is dus als het de hele tijd tussen 07:00 en 18:00 licht is?
Dan heeft wintertijd het voordeel dus van de meeste dagen de hele tijd licht tussen 07:00 en 18:00. Klinkt voor mij wel aanlokkelijk, maar dat is persoonlijk.

Ik mis de schemering wel in dit gedeelte. Want dat is nu juist het gevaarlijkste onderdeel schijnbaar (volgens SWOV)

Schemering varieert alleen over het jaar een beetje van 33 minuten tot 42 minuten in Amsterdam. Laten we zeggen 38 minuten om het makkelijk te maken.
Het beste is om de schemering buiten de spits te houden. Dus wil je de zon op hebben voor 07:00 of na 09:00 + 00:38 = 9:38 en onder vóór 16:00-00:38 = 15:22 (haha, stel je eens voor) of na 18:00.

Kun je je tabel uitbreiden met dagen dat de schemering valt tijdens de ochtend en of avondspits in de drie gevallen?

Dan hebben we denk ik de juiste getallen waarmee we kunnen concluderen wat, vermoedelijk, het veiligst is voor het verkeer.
Ghostrider schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

Dit dus, ipv in het donker naar kantoor te rijden en in het donker terug..

Ik denk dat het al zou helpen om in Februari de zomertijd in te laten gaan. Immers, wie heeft er nou iets aan als de zon opkomt om 06:20. In Februari komt de zon meer dan de helft van de tijd op voor 7uur 'sochtends.
Boeren, bouwkverkeer, bakkers. Verplaats je eens in iemand anders!

[ Voor 20% gewijzigd door Jelte op 28-10-2019 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Audiowaste schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Wil je zoveel mogelijk het licht verdelen over ochtend en avond, dan is inderdaad de wintertijd het beste.
Maar moet de vraag niet zijn: wil je zo weinig mogelijk in de schemering/donker rijden?

Op basis van jouw informatie ben ik namelijk gewoon simpelweg gaan tellen:
1. Op hoeveel dagen is het licht tussen 07:00 en 18:00 uur.
2. Op hoeveel dagen is het in de ochtend nog licht om 7 uur maar donker na 18:00
3. Op hoeveel dagen is het in de ochtend donker maar na 18:00 uur nog licht.

Huidige winter- en zomertijd:
167 dagen licht tussen 07:00 en 18:00 uur
89 avonden licht na 18:00 uur (ochtend nog donker)

Permanente wintertijd:
207 dagen licht tussen 07:00 en 18:00 uur
22 avonden licht na 18:00 uur (ochtend nog donker)
4 ochtenden licht voor 07:00 uur (avond al donker)

Permanente zomertijd:

(om zo gelijk mogelijk te maken, heb ik gekozen voor de tijd van zonsopkomst en zonsondergang volgens https://cdn.knmi.nl/syste...st_en_-ondergang_2019.pdf
Er is dus geen rekening gehouden met schemering).
Ik interpreteer je gegevens toch anders.

Om zoveel mogelijk in het licht te rijden is (met de aanname dat de hoogtepunten in de spits na 7.00u 's ochtends en 18.00u 's avonds zijn):

Meest optimaal ('s ochtends EN 's avonds licht):
  • Permanente zomertijd: 152 dagen
  • Permanente wintertijd: 207 dagen
Suboptimaal ('s ochtends OF 's avonds licht)
  • Permanente zomertijd: 144 dagen
  • Permanente wintertijd: 26 dagen
Dan weet ik wel waar ik voor kies (en dat is niet voor permanente zomertijd)

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 28-10-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:25:

Optie 1 is dus als het de hele tijd tussen 07:00 en 18:00 licht is?
Dan heeft wintertijd het voordeel dus van de meeste dagen de hele tijd licht tussen 07:00 en 18:00. Klinkt voor mij wel aanlokkelijk, maar dat is persoonlijk.

Ik mis de schemering wel in dit gedeelte. Want dat is nu juist het gevaarlijkste onderdeel schijnbaar (volgens SWOV)

Schemering varieert alleen over het jaar een beetje van 33 minuten tot 42 minuten in Amsterdam. Laten we zeggen 38 minuten om het makkelijk te maken.
Het beste is om de schemering buiten de spits te houden. Dus wil je de zon op hebben voor 07:00 of na 09:00 + 00:38 = 9:38 en onder vóór 16:00-00:38 = 15:22 (haha, stel je eens voor) of na 18:00.

Kun je je tabel uitbreiden met dagen dat de schemering valt tijdens de ochtend en of avondspits in de drie gevallen?

Dan hebben we denk ik de juiste getallen waarmee we kunnen concluderen wat, vermoedelijk, het veiligst is voor het verkeer.
In mijn bovengenoemde scenario's zit schemering er inderdaad niet bij, zowel voor de ochtend als avond heb gekozen voor het moment van zonsopkomst en zonsondergang. Op die momenten ga je dus al niet meer in de schemering naar of terug van je werk. Maar in die gevallen ga ik ervan uit dat je om 7 uur vertrekt en voor 18:00 uur thuis bent.

Dit kan ik niet één op één overnemen voor de schemering, want dan moet ik in beide gevallen de vertrektijd pakken anders krijg je een oneerlijk vergelijk. Immers, als je voor zonsondergang thuis komt, kom je per definitie ook voor de schemering thuis. Dit zou ik alleen eerlijk kunnen vergelijken door vaste vertrektijden en reistijden te pakken: bijvoorbeeld 's ochtends tussen 7:00 en 8:00 en 's avonds tussen 17:00 en 18:00.
Joris748 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:29:
Ik interpreteer je gegevens toch anders.

Om zoveel mogelijk in het licht te rijden is (met de aanname dat de hoogtepunten in de spits na 7.00u 's ochtends en 18.00u 's avonds zijn):

Meest optimaal ('s ochtends EN 's avonds licht):
  • Permanente zomertijd: 152 dagen
  • Permanente wintertijd: 207 dagen
Suboptimaal ('s ochtends OF 's avonds licht)
  • Permanente zomertijd: 144 dagen
  • Permanente wintertijd: 26 dagen
Dan weet ik wel waar ik voor kies (en dat is niet voor permanente zomertijd)
Hierbij vergeet je één belangrijk punt, namelijk de reistijden.
Bij zonsopkomst en je vertrekt om 07:00 uur dan heb je de reis en dus de spits nog voor de boeg.
Bij zonsondergang om 18:00 uur, ben ik ervan uitgegaan dat je de reis dan al achter de rug hebt.

Daarnaast mag je bovenstaande 2 lijstjes niet los van elkaar zien maar altijd samen:
Permanente wintertijd: 211 dagen 'ochtends licht en 229 dagen 's avonds licht
Permanente zomertijd: 152 dagen 's ochtends licht en 296 dagen 's avonds licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10 11:24

oZy

Audiowaste schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:11:
- "Wintertijd is de normale tijd", wat is normaal? De meeste mensen hier weten niet anders dan dat de klok verzet moet worden, dat zou je ook als normaal kunnen zien. Ooit was het ook normaal om vrouwen met hun haren een grot in te trekken, dat is geen reden om dat te blijven te doen.
Ik denk dat je genetische evolutie en impact op gezondheid enorm onderschat. De mens heeft zich voor het overgrote deel van zijn bestaan geschikt naar zonsopkomst/-ondergang ipv de klok. En je moet het niet schalen op het moment van zonsopkomst maar het moment van zon op zijn hoogste punt, 12 uur 's middags. Wintertijd is inderdaad een uur, en zomertijd zelfs twee uur verder dan dat ons lichaam gewend is.

En sowieso iedereen hier die roept dat hij/zij of de kinderen uit hun ritme zijn..: onzin, dat ritme veranderd helemaal niet, alleen het matcht niet meer met de tijden in je agenda. Baby's worden niet ineens 'eerder wakker', ze slapen net zo lang. Alleen jouw klok zegt dat het een uur vroeger is. Ritme staat hier los van.

PS. Ik zou mensen die klagen over het 'te vroeg' wakker worden doordat het vroeg licht wordt vooral adviseren goeie gordijnen aan te schaffen ipv dit als argument voor permanente zomertijd aan te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Toch even zelf gaan tellen hoeveel dagen de schemering tijdens de ochtend en avondspits vallen in de drie mogelijkheden:

(gebaseerd op de dagen in 2018 en de schemertijden uit Jelte in "Zomertijd Afschaffen?")

Zomer en wintertijd:
- Schemering tijdens ochtendspits: 200 dagen
6 september tot 13 maart en 25 maart tot 6 april komt de zon niet voor 07:00 op, na 09:38 zonsopgang komt nooit voor
- Schemering tijdens avondspits: 173 dagen
18 oktober tot 13 maart gaat de zon voor 18:40 onder. Voor 15:22 gaat de zon nooit onder
Totaal: 373 schemerspitsen

Wintertijd:
- Schemering tijdens ochtendspits: 151 dagen
13 oktober tot 13 maart komt de zon niet voor 07:00 op, na 09:38 zonsopgang komt nooit voor
21 september tot 13 maart gaat de zon voor 18:40 onder. Voor 15:22 gaat de zon nooit onder
Totaal: 324 schemerspitsen

Zomertijd:
- Schemering tijdens ochtendspits: 214 - 37 = 177 dagen
6 september tot 8 april komt de zon niet voor 07:00 op, na 09:38 zonsopgang komt voor van 12 december tot 18 januari
- Schemering tijdens avondspits: 114 dagen
17 oktober tot 8 februari gaat de zon voor 18:40 onder. Voor 15:22 gaat de zon nooit onder
Totaal: 291 schemerspitsen

Duidelijk dat de zomertijd de minste schemerspitsen heeft. En dat is toe te schrijven aan dat de avondspits zich grotendeels in het licht afspeelt in tegenstelling tot beide andere periode.
Opvallend vind ik dat de huidige zomer/wintertijd versie veruit de meeste schemerspitsen heeft.

Interessant in welke van de twee spitsen de meeste ongelukken gebeuren. En of een spits tijdens daglicht veiliger is dan tijdens het donker (vermoed van wel). Dan kun je de vergelijking echt goed maken.

Ik negeer hier volledig de reistijden, want die verschilt voor iedereen. Juist daarom pak ik de algemene spits tijden.
En ja ik weet dat in deze schemerspitsen een boel weekenden zitten. Maar dat geldt voor alle drie de opties, dus maakt niet uit voor de rangorde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@XFlame '' is de algemene consensus dat de wintertijd beter is voor het menselijk lichaam (gezondheid), maar dat de zomertijd beter is voor de economie en het aantal verkeersdoden.''

Dan heb ik liever gezondheid van 17 miljoen inwoners tegenover de economie en het aantal verkeersdoden. Op langere termijn is het voordeel van een goede gezondheid een pluspunt voor alle inwoners, voor de zorgkosten/ziekenhuiskosten, enz enz.

De economie is niet te vertrouwen. Kan hoog gaan, kan laag gaan, enz. Verkeersdoden, tja. Dat is het risico die je neemt als je in een auto rijdt of welk voertuig dan ook. Dat is altijd elke seconde een keuze om leven en dood. Tevens het menselijk oog werkt niet optimaal tijdens de schemering en dan ook nog 100+km/h rijden.. dat is vragen om ongelukken. ;)

Lekker UTC aanhouden. Desnoods baggeren we de Noordzee uit. Bezetten Doggersbank in naam van Nederland. Lekker een landgrens met Engeland. Dan ook geen gezeur meer dat we beter af zijn met de tijd die zij hanteren in Duitsland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sowieso zie ik het probleem niet zo dat Duitsland straks een andere tijd gaat hanteren... enige nadeel is dat al die mobieltjes rond de grens steeds switchen van tijd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:24:
Toch even zelf gaan tellen hoeveel dagen de schemering tijdens de ochtend en avondspits vallen in de drie mogelijkheden:

(gebaseerd op de dagen in 2018 en de schemertijden uit Jelte in "Zomertijd Afschaffen?")

Zomer en wintertijd:
- Schemering tijdens ochtendspits: 200 dagen
6 september tot 13 maart en 25 maart tot 6 april komt de zon niet voor 07:00 op, na 09:38 zonsopgang komt nooit voor
18 oktober tot 13 maart gaat de zon voor 18:40 onder. Voor 15:22 gaat de zon nooit onder
Totaal: 373 schemerspitsen

Wintertijd:
- Schemering tijdens ochtendspits: 151 dagen
13 oktober tot 13 maart komt de zon niet voor 07:00 op, na 09:38 zonsopgang komt nooit voor
21 september tot 13 maart gaat de zon voor 18:40 onder. Voor 15:22 gaat de zon nooit onder
Totaal: 324 schemerspitsen

Zomertijd:
- Schemering tijdens ochtendspits: 214 - 37 = 177 dagen
6 september tot 8 april komt de zon niet voor 07:00 op, na 09:38 zonsopgang komt voor van 12 december tot 18 januari
- Schemering tijdens avondspits: 114 dagen
17 oktober tot 8 februari gaat de zon voor 18:40 onder. Voor 15:22 gaat de zon nooit onder
Totaal: 291 schemerspitsen

Duidelijk dat de zomertijd de minste schemerspitsen heeft. En dat is toe te schrijven aan dat de avondspits zich grotendeels in het licht afspeelt in tegenstelling tot beide andere periode.
Opvallend vind ik dat de huidige zomer/wintertijd versie veruit de meeste schemerspitsen heeft.

Interessant in welke van de twee spitsen de meeste ongelukken gebeuren. En of een spits tijdens daglicht veiliger is dan tijdens het donker (vermoed van wel). Dan kun je de vergelijking echt goed maken.

Ik negeer hier volledig de reistijden, want die verschilt voor iedereen. Juist daarom pak ik de algemene spits tijden.
En ja ik weet dat in deze schemerspitsen een boel weekenden zitten. Maar dat geldt voor alle drie de opties, dus maakt niet uit voor de rangorde.
Interessant.

Ik vermoed dat de ochtendspitsen de grootste problemen geven.
  • Tijdens de ochtendspits zijn er veel scholieren onderweg, die zijn over het algemeen thuis voordat de avondspits begint.
  • 's Ochtends moeten veel mensen op tijd zijn voor werk/afspraken. 's Avonds willen mensen naar huis. 's Ochtends verwacht ik dus een grotere externe druk om op tijd te zijn. 's avonds is het minder erg om een kwartiertje later op de plaats van bestemming te zijn.
  • 's avonds zijn de meeste parttimers (mensen die halve dagen werken) al thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

• 's Ochtends moeten veel mensen op tijd zijn voor werk/afspraken. 's Avonds willen mensen naar huis. 's Ochtends verwacht ik dus een grotere externe druk om op tijd te zijn. 's avonds is het minder erg om een kwartiertje later op de plaats van bestemming te zijn.
[/list]
Andersom bedoel je? Liever een kwartier later op werk dan thuis :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowaste
oZy schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat je genetische evolutie en impact op gezondheid enorm onderschat. De mens heeft zich voor het overgrote deel van zijn bestaan geschikt naar zonsopkomst/-ondergang ipv de klok. En je moet het niet schalen op het moment van zonsopkomst maar het moment van zon op zijn hoogste punt, 12 uur 's middags. Wintertijd is inderdaad een uur, en zomertijd zelfs twee uur verder dan dat ons lichaam gewend is.
Dit klopt in onze huidige samenleving ook allang niet meer door de verandering van de mens en techniek, Tegenwoordig is 12 uur niet meer het midden van onze dag. Vroeger, nog voor de tijd van kunstmatig licht, stonden de mensen zo rond 4:30 uur op en gingen ze om 20 uur naar bed. Onze biologische wekker komt daarom niet meer overeen met hoe het ooit bedoeld was en dat gaat ook niet meer veranderen.

Als we opstaan om 7 en gaan slapen om 23 uur, dan ligt het midden van onze dag op 15:00 uur en niet op 12:00 uur. Op basis daarvan loopt de huidige zomertijd zelfs 1 á 2 uur achter op ons ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:25:

[...]
Boeren, bouwkverkeer, bakkers. Verplaats je eens in iemand anders!
Klopt, maar dit is enkel gedurende eind maart.

Met mijn beperkte kennis van deze vakken:

-Boeren, minimaal effect. Immers totale uren licht blijft gelijk.
-Bakkers, die zitten meestal binnen en beginnen al veel eerder.
-Bouwverkeer, wegenbouw gebeurt meestal s'nachts in belangrijke punten. Bouwvakkers beginnen meestal om 07:00 dus die zijn om 06:45 al op de bouwplaats, verschil minimaal.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:46:
[...]

Andersom bedoel je? Liever een kwartier later op werk dan thuis :+
Liever eerder thuis ja ;)

Maar ik denk niet dat de baas er zo over denkt. Die zegt: "dan moet je maar eerder van huis gaan."
Audiowaste schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Dit klopt in onze huidige samenleving ook allang niet meer door de verandering van de mens en techniek, Tegenwoordig is 12 uur niet meer het midden van onze dag. Vroeger, nog voor de tijd van kunstmatig licht, stonden de mensen zo rond 4:30 uur op en gingen ze om 20 uur naar bed. Onze biologische wekker komt daarom niet meer overeen met hoe het ooit bedoeld was en dat gaat ook niet meer veranderen.

Als we opstaan om 7 en gaan slapen om 23 uur, dan ligt het midden van onze dag op 15:00 uur en niet op 12:00 uur. Op basis daarvan loopt de huidige zomertijd zelfs 1 á 2 uur achter op ons ritme.
Maar waarom beginnen we onze werkdag dan steeds later, als we daglicht na het werk zo waardevol vinden? Dat strookt ook niet met elkaar.

De ontwikkeling van grofweg de laatste 30 jaar is mede gebeurt, doordat we ermee weg komen door de zomertijd.

[ Voor 60% gewijzigd door Joris748 op 28-10-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

Het huidige werkpatroon is ook een gevolg van het huidige tijdschema. Als we dat tijdschema aanpassen, betekent dat niet dat we nog steeds om 08:30 op ons werk moeten zijn, of dat school dan begint. Dat kan prima allemaal weer veranderen. Alleen is de mens niet gebouwd op verandering en moet alles geleidelijk, anders gaat men klagen.

Discussie over tijd, zou ook een discussie over de dagindeling moeten zijn. Ik ga zeker kijken wat handig voor mij/ons gezin is als er een permanente tijd wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-10 16:04
Audiowaste schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:57:
[...]

Dus je sluit bij voorbaat al bronnen en zelfs rapporten uit waarin het duidelijk uitgelegd staat, juist omdat er duidelijke rapportages van SWOV zijn waarin het uitgebreid uitgelegd wordt. Sta je dan überhaupt er wel voor open of wil je er gewoon niets van weten?

Juist de SWOV geef aan dat het niet alleen in de dagen na het verzetten van de klok maar ook in de daarop volgende maanden meer ongelukken gebeuren. De oorzaak hiervan is dat het drukste punt van de middagspits rond 16-17 uur ligt. Bij een permanente wintertijd is het dan schemer/donker terwijl met een permanente zomertijd het dan nog licht zou zijn.
En regen
En de periode dat niemand vakantie neemt, want tussen herfst en kerst in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Señor Sjon schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:53:
[...]

En regen
En de periode dat niemand vakantie neemt, want tussen herfst en kerst in.
En mist
En nachtvorst
En een slaperige kop door het verzetten van de klok
En k#tweer om met de fiets te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10 11:24

oZy

[...]

Ik zeg ook niet dat 12u het midden van je dag is of zou moeten zijn, maar het blijft het ijkpunt van je bioritme en voor het bepalen van de juiste tijdzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34
Bedoel je dat 12u het ijkpunt van je bioritme (en tijdzones) is, ongeacht slaaptijden en gebruik van kunstlicht?
De redenatie van Audiowaste en anderen is dat je ijkpunt nou net verlegd wordt doordat je niet meer het ritme van de zon volgt.

Dus waarom/waardoor is die 12u dan in moderne tijden je biologisch ijkpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
sewer schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:23:
Bedoel je dat 12u het ijkpunt van je bioritme (en tijdzones) is, ongeacht slaaptijden en gebruik van kunstlicht?
De redenatie van Audiowaste en anderen is dat je ijkpunt nou net verlegd wordt doordat je niet meer het ritme van de zon volgt.

Dus waarom/waardoor is die 12u dan in moderne tijden je biologisch ijkpunt?
Het werkelijke ijkpunt zijn de zonsopkomst om wakker te worden en zonsondergang om te gaan slapen.

Als we 12u niet als ijkpunt gebruiken, maken we ook geen goed gebruik meer van zonsopkomst en zonsondergang voor de biologische processen in ons lichaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
Jelte schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:51:
[...]
Het huidige werkpatroon is ook een gevolg van het huidige tijdschema. Als we dat tijdschema aanpassen, betekent dat niet dat we nog steeds om 08:30 op ons werk moeten zijn, of dat school dan begint. Dat kan prima allemaal weer veranderen. Alleen is de mens niet gebouwd op verandering en moet alles geleidelijk, anders gaat men klagen.

Discussie over tijd, zou ook een discussie over de dagindeling moeten zijn. Ik ga zeker kijken wat handig voor mij/ons gezin is als er een permanente tijd wordt gekozen.
Of de huidige tijden de oorzaak zijn van ons gewijzigde werk- en leefpatroon weet ik niet. Het zou goed kunnen dat het er wel mee te maken heeft, maar denk niet dat daar harde bewijzen voor zijn. De vraag is of het ritme weer minimaal 2 uur naar voren getrokken kan worden. Dat betekent:
- Rond 5 uur opstaan.
- Rond 9 uur gaan slapen.
- Openingstijden van winkels om 6 uur.
- Werktijden aanpassen van 6:30 naar 15:00
- Etenstijden aanpassen.
- Programmering op TV aanpassen.
etc.

Wat dat betreft is het wel gewoon eenvoudiger om de klok gewoon aan te passen, dan stuit je op veel minder weerstand. Eigenlijk moet de vraag niet zijn of we permanent zomertijd of wintertijd willen. Maar of we een tijd willen die goed bij onze huidige leefstijl past of dat we ons ritme gaan aanpassen.
Joris748 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:31:
Het werkelijke ijkpunt zijn de zonsopkomst om wakker te worden en zonsondergang om te gaan slapen.

Als we 12u niet als ijkpunt gebruiken, maken we ook geen goed gebruik meer van zonsopkomst en zonsondergang voor de biologische processen in ons lichaam.
Dit heb ik in een vorige post eigenlijk al uitgelegd waarom 12 uur als ijkpunt niet meer klopt. Met 8 uur slaap, heb je nog een dag van 16 uur over: 8 uur voor de middag en 8 uur na de middag, oftewel: van 04:00 tot 20:00 uur. In vroegere tijden leefden men nog wel zo maar in de loop van de tijd is dat gewoon heel erg verschoven, gemiddeld van 07:00 tot 23:00 uur. Enerzijds klopt de wintertijd beter bij onze tijdzone maar de zomertijd beter bij ons biologisch ritme.

Alleen in de discussie is het voornamelijk geworden: willen we 's ochtends eerder licht of 's avonds langer licht.

[ Voor 25% gewijzigd door Audiowaste op 28-10-2019 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je kan ook rustig gewoon alles aanpassen. Rondom de evenaar houden ze niets voor niets een siesta rond het warmste van de dag.

Mensen rond de Polen hebben ook gewoon de ritme aangepast op een half jaar van licht en een half jaar van donker. Het is enkel dat wij Nederlanders het werk en de economie zo erg in de cultuur hebben gebakken dat we zijn vergeten mens te zijn. Leven naar de klok.

Ik zou ook best in de zomer willen opstaan wanneer de zon schijnt. Dan lekker rondom 12 uur dutje / pauze nemen. Nog wat boodschappen doen in de late middag en rondom 9 a 10 bed in gaan met extra verduisterende screens ofzo.

In de lange nachten wat meer slapen en wat minder doen. Lichaam in wintermode. Hoppa.

Maar dan moeten de winkels ook eerder open gaan en eerder dicht enz. Werktijden aanpassen en alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Audiowaste Als je naar UTC zou gaan bedoel je?
Dan geldt het eigenlijk maar voor de helft van het jaar dat je dingen twee uur moet verplaatsen. De andere helft 'slechts' 1 uur.
Maar verplaatsen is onlogisch, dus gaat niemand dat echt doen. Men houdt vermoedelijk eerder vast aan de klok dan aan de zon.

Ik heb inmiddels geleerd dat je beter het mensen makkelijk kan maken, dan wordt iets veel eerder geaccepteerd. Dus inderdaad een tijd kiezen die dicht bij de huidige tijd ligt. Veranderen naar UTC is daarom niet handig, UTC+1 en UTC+2 wel. (en dan kies ik voor UTC+1)

Het is nu 16:00 geweest en ik ben gaar. Ook al heb ik een uur langer kunnen slapen en ben ik zelfs iets eerder begonnen. Mijn ritme is om deze tijd allang op de motor naar huis te zitten. Niet hier nog op kantoor...
Ik vind deze periodes echt niets. Al genoeg herfstdip om ook nog eens, ineens, in het donker aan te komen straks.

[ Voor 22% gewijzigd door Jelte op 28-10-2019 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zelf vind ik eigenlijk een dagindeling om van 12:00 tot 20:00 te werken het prettigst.

In ieder geval prettiger dan net s`ochtends een beetje zon te hebben voor een half uurtje en als ik naar huis ga weer maar een uurtje.

Met 12:00 tot 20:00 heb ik wel vol donker als ik naar huis ga maar wel ook een uur of 3-4 licht s`ochtends voor dat ik naar werk ga, waar ik ook werkelijk nog wat mee zou kunnen doen.

Samen met dat de super tegenwoordig tot 21:00 open is wat de keuze erg makkelijk maakt.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34
Zo veel mensen, zoveel wensen ;) Ik zou net zoveel mogelijk vrije tijd juist op het eind van de dag hebben, dan heb je alle verplichte dingen maar gehad en dan nog lekker de vrije tijd zonder dat je nog iets hoeft.

Qua zomertijd/wintertijd maakt het me zelf niet zoveel uit wat we in de winter doen, je krijgt hoe dan ook niet zo veel zon mee op een werkdag. Het is meer de wintertijd in de zomer wat ik wat minder vind, hoef niet zo per se een zonsopgang om 4:20 of zo ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 29-10-2019 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
sewer schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:02:
Zo veel mensen, zoveel wensen ;)
Juist! En omdat er zoveel verdeeldheid is, is geen enkel alternatief een verbetering. Dus gewoon zo laten en eens twee keer per jaar een week discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
sewer schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:02:
Het is meer de wintertijd in de zomer wat ik wat minder vind, hoef niet zo per se een zonsopgang om 4:20 of zo ;)
De slaapkamer is goed verduisterd hoor 8)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Gewoon als test de wintertijd aanhouden aankomend jaar... als het niks is gaan we weer terug naar de oude situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ivysaur schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:09:
Je kan ook rustig gewoon alles aanpassen. Rondom de evenaar houden ze niets voor niets een siesta rond het warmste van de dag.

Mensen rond de Polen hebben ook gewoon de ritme aangepast op een half jaar van licht en een half jaar van donker. Het is enkel dat wij Nederlanders het werk en de economie zo erg in de cultuur hebben gebakken dat we zijn vergeten mens te zijn. Leven naar de klok.

Ik zou ook best in de zomer willen opstaan wanneer de zon schijnt. Dan lekker rondom 12 uur dutje / pauze nemen. Nog wat boodschappen doen in de late middag en rondom 9 a 10 bed in gaan met extra verduisterende screens ofzo.

In de lange nachten wat meer slapen en wat minder doen. Lichaam in wintermode. Hoppa.

Maar dan moeten de winkels ook eerder open gaan en eerder dicht enz. Werktijden aanpassen en alles.
In veel landen gaan winkels rond de middag nog dicht. In Belgie begint dat eigenlijk al. Ook zijn ze veel minder open in de avond en op zondag.

In Nederland doen ze net alsof de consument dat zo wil, maar dezelfde consument is nu ook s'avonds en in het weekend flexibel aan het werk zonder extra beloning. We zijn er ingetrapt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon als test de zomertijd aanhouden aankomend jaar... als het niks is gaan we weer terug naar de oude situatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:58:
[...]

De slaapkamer is goed verduisterd hoor 8)
Hoewel ik zelf voorstander van een permanente wintertijd ben: verduisteren tegen het licht is makkelijk te doen, maar tegen het geluid van de vogels helpen zelfs mijn oordopjes niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joris748
zacht schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:17:
[...]

Hoewel ik zelf voorstander van een permanente wintertijd ben: verduisteren tegen het licht is makkelijk te doen, maar tegen het geluid van de vogels helpen zelfs mijn oordopjes niet.
Liever het geluid van vogeltjes, dan al die mensen die nog 'gezellig' in de tuin herrie zitten te maken omdat de avonden lekker lang zijn ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54
Wat ik niet wist: in Rusland is permanente zomertijd mislukt. Hopelijk een les waar gehoor aan wordt gegeven.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Bananenplant schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:29:
Wat ik niet wist: in Rusland is permanente zomertijd mislukt. Hopelijk een les waar gehoor aan wordt gegeven.
Allemaal van de kul onderzoekers waar je niks aan hebt!
Gewoon zo houden is het beste!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 11:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Die jaarlijkse soort depressie door de veel kortere dagen, slechter weer en einde vakantieperiode wordt toch niet opgelost door de tijd een uurtje te verschuiven.

Het grote probleem namelijk is dat de dagen te kort zijn, waarom maken we die niet langer :+ :+?

Zonder gekkigheid.. Laat het gewoon zoals het is, het zal mij een worst zijn om die klok een uurtje te verzetten. Je merkt er in dit digitale tijdperk toch vrijwel niks van, en dat uur minder/extra slaap merk ik ook echt helemaal niks van.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:02
Kuusj schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 01:14:
.....
Het grote probleem namelijk is dat de dagen te kort zijn, waarom maken we die niet langer :+ :+?
....
Lijkt me wel een goede, in de zomer maken we de uren overdag dan 70 minuten lang en in de nacht 50 en in de winter precies andersom. Op die manier heb je dan evenveel zonuren in de zomer en de winter!

Ik moet wel zeggen dat dat uur verzetten ook niet handig is en dat wat mij betreft zowel winter- als zomertijd ok zouden zijn.
Bananenplant schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:29:
De onderzoeker geeft zelf al aan dat het onderzoek pas na het aanpassen naar permanente zomertijd is gedaan en dat de gegevens van voor die tijd dus niet betrouwbaar zijn. Dat maakt de rest van het onderzoek dan ook niet echt betrouwbaar :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54
@redwing toch vond men de gevolgen dusdanig ernstig dat ze het weer hebben teruggedraaid.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:02
Bananenplant schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 05:51:
@redwing toch vond men de gevolgen dusdanig ernstig dat ze het weer hebben teruggedraaid.
Ja, maar daarvan waren de voornaamste reden dat ze het niet handig vonden dat het 's morgens zo lang donker bleef. Verder was deze wet gekoppeld aan een aanpassing van het aantal tijdszones. Het probleem was echter dat er hierdoor grotere tijdsverschillen ontstonden wat ze niet echt handig vonden. Beide zijn dan ook terug gedraaid. Maar dus niet omdat de Russen depressiever werden of wat dan ook.

Nu zijn dat natuurlijk goede redenen waarom een zomer+wintertijd wel handig zijn, maar zo heeft elke optie wel zijn voor en nadelen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

HereIsTom schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 01:06:
[...]

Allemaal van de kul onderzoekers waar je niks aan hebt!
Gewoon zo houden is het beste!
Het blijft ook hinderlijk dat deze hele discussie in gang is gezet n.a.v. deze 'raadpleging'.

https://ec.europa.eu/info...ummertime-arrangements_nl

Ik begrijp dat 'men' (de gemiddelde parlementariër) dacht dat de verdeling van standpunten hier representatief is voor de gehele bevolking en daarom de 'uitslag' hiervan als basis neemt voor het beleid.

Typisch voor mensen die geen adequate bèta achtergrond hebben en niets snappen van statistiek bedrijven. Als je mensen zelf naar zo'n site laat komen dat weet je vooraf al dat de tegenstanders van de huidige situatie oververtegenwoordigd zullen zijn. Klagen doet men sneller dan het uiten van positieve ervaringen. Als je niet zorgvuldig bent met het verkrijgen van een representatieve/random steekproef dan verliest de uitkomst elke waarde door de sampling bias.

Wikipedia: Selection bias

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-10 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ach, zoals Lubach het vorig jaar? al zei: een populariteitswedstrijd tussen de zomer en winter is niet zo nuttig.
Uit het hierboven gelinkte Volkskrant-artikel over Rusland:
Is het wel een goed idee om te kiezen voor een permanente tijd?
‘Ja, want die halfjaarlijkse wisseling is ook niet goed. Uit enquêtes onder de Russische bevolking bleek dat 56 procent in de dagen na het draaien aan de klok minder energie, motivatie en eetlust had. Ook bleken ze meer fouten te maken tijdens het werk. Voor mensen die hun ritme niet gemakkelijk aanpassen, of meer ontvankelijk zijn voor stressfactoren, vooral kinderen, pubers en ouderen, is een wisselingssysteem slecht voor het lichaam. Het beste zou zijn dat we elke dag op dezelfde tijd opstaan en dezelfde tijd naar bed gaan, zodat je lichaam het perfecte ritme kan vinden. Door een wisseling van zomer- en wintertijd zit je er elk half jaar weer een uur naast.’

Wat is uw advies voor Europa?
‘Permanente wintertijd. Op een slaapcongres dit jaar in Sint-Petersburg stemden afgevaardigde chronobiologen van 29 landen voor wintertijd, niet één stem was tegen. Het is gewoonweg beter voor je bioritme om in de ochtend met licht wakker te worden, dan langer licht te hebben in de avond. En hoewel een uurtje verschil niet voor iedereen negatieve gevolgen heeft, moeten we blijven denken aan mensen die wel dat risico lopen. Permanente wintertijd kan ervoor zorgen dat mensen op de meest natuurlijke manier leven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-10 21:32
Permanente wintertijd in de Eurozone gaat natuurlijk nooit niet gebeuren. Juncker gaat straks met pensioen en wil langer in de avond kunnen nippen aan zijn wijntje.

Ver gezocht?
https://www.volkskrant.nl...er-en-zomertijd~b525959b/

"Diplomaten verdenken Juncker ervan de lidstaten simpelweg een hak te willen zetten: jullie willen toch macht terug? Wel, zoek dit dan maar eens uit!"

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is een bericht van een jaar geleden...
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:29:
[...]

Het blijft ook hinderlijk dat deze hele discussie in gang is gezet n.a.v. deze 'raadpleging'.

https://ec.europa.eu/info...ummertime-arrangements_nl

Ik begrijp dat 'men' (de gemiddelde parlementariër) dacht dat de verdeling van standpunten hier representatief is voor de gehele bevolking en daarom de 'uitslag' hiervan als basis neemt voor het beleid.

Typisch voor mensen die geen adequate bèta achtergrond hebben en niets snappen van statistiek bedrijven. Als je mensen zelf naar zo'n site laat komen dat weet je vooraf al dat de tegenstanders van de huidige situatie oververtegenwoordigd zullen zijn. Klagen doet men sneller dan het uiten van positieve ervaringen. Als je niet zorgvuldig bent met het verkrijgen van een representatieve/random steekproef dan verliest de uitkomst elke waarde door de sampling bias.

Wikipedia: Selection bias
Voor die enquête werd al meer dan een jaar over gesproken. En ver daarvoor waren er al discussies.

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 11-11-2019 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10 02:50
Ik vroeg me af of iemand weet hoe het staat met dit onderwerp? Ik snap dat ivm Corona overheden andere prioriteiten hebben maar ik zou persoonlijk wat duidelijkheid wel waarderen over de gang van zaken.

Volgens velen (inmiddels wat oudere) nieuwsberichten is het streven van de EU nog steeds om de klokwissels in 2021 af te schaffen, daarmee zou het theorie mogelijk zijn dat we over 2 maanden voor het laatst te klok verzetten. Echter er is ook een waarborg ingebouwd dat er geen lappendeken van tijdzones mag komen.

Als ik dan kijk op deze website van de overheid https://www.rijksoverheid...ffen-zomertijd-wintertijd staat er eigenlijk al lange tijd we weten het niet en we willen meer onderzoek en overleg doen. Maar een formeel uitstel om de beslissing naar 2022 of later te tillen heb ik nog nergens gezien. Krijgen we nu jarenlang bij het verzetten van de klok elke keer de onduidelijkheid of dit nu de laatste keer gaat zijn?

Ik vraag me af hoe snel men gaat concluderen dat de huidige situatie behouden eigenlijk de enige realistische optie is.

Altijd zomertijd;
- Vind ik als avondmens leuk maar het wordt in de winter wel erg laat licht, ook zijn alle chronobiologen tegen en is eigenlijk 2 uur af van onze werkelijk tijdzone. Niet de beste optie dus;

Altijd wintertijd
- Volgens chronobiologen de beste optie en vanuit Nederlands oogpunt wellicht ook de meest logische optie. Immers is het verlies vooral de gevoelsmatige leuk zomeravonden en er zijn er niet echt veel andere gevolgen binnen ons land. Al moet wel gezegd worden dat het vanaf begin mei tot half augustus rond 5 uur of eerder licht zou worden, midden juni zou het om 3:30 al gaan schemeren. Niet ideaal voor wie met de zon mee wil opstaan.
- Het grote probleem ligt echter buiten ons land, namelijk dat vermoedelijk andere Europese landen zoals Duitsland niet voor de wintertijd zullen willen gaan. En als mensen al last hebben van 2x per jaar de klok verzetten, stel je voor dat je als vrachtwagenchauffeur dagelijks de klok moet verzetten of dit bij elke vakantie of dagtrip moet doen. Zelfs als Duitsland met ons mee zou willen doen lopen ze alsnog tegen het probleem aan dat ze tijdverschillen krijgen hun buren zoals Polen en Oostenrijk, iets wat ze zullen willen vermijden. Er is geen oplossing in die discussie, behalve onderstaande;

De huidige situatie behouden
- Het enige echte nadeel hiervan is dat het schijnbaar iets ongezonder zou zijn dan altijd wintertijd aanhouden en dat een groep mensen (veel) last ervaart van het wisselen van de klok. Echter ik vraag me wel af in hoeverre dat een argument is. We leven in een tijd waar we heel de wereld overvliegen (met corona misschien wat minder, maar toch) met bijbehorende jetlags.

Ook zijn we heel de avond bezig met lichtgevende schermen in de vorm van smartphones, televisies en laptops wat ons bioritme verstoort. Ook zijn veel winkels 's avonds open met felle verlichting en reclames waar we dan volop suiker, zout- en vetrijk voedsel kopen en cafeïne of alcoholhoudende dranken die wederom ons bioritme verstoren en bovendien ook op andere wijzen ongezond zijn. Is binnen die levenswijze dan echt het 2x per jaar wisselen van de klok zo ongezond? Of zijn er wel belangrijkere dingen aan te pakken als we gezonder willen leven?

En dan zullen er vast mensen zijn die gezond eten, jetlags vermijden en dan toch bovengemiddeld veel last hebben van het wisselen van de klok. Voor die mensen is dat oprecht vervelend maar er zijn talloze minderheden die ergens last van hebben waarvan het niet economisch of praktisch haalbaar is om de oorzaak aan te pakken. Dit is naar mijn mening een van die dingen.

TL;DR; ik was dus benieuwd of de overheid over EU al meer informatie beschikbaar heeft over een mogelijk uitstel of afstel van de beslissing rondom de zomertijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik ga niet de discussie overnieuw doen, maar Corona wordt voor veel twijfelonderwerpen gebruikt om het op de lange baan te schuiven in de hoop dat het wegvalt. Ik ben nog steeds #TeamWintertijd en nog liever #TeamGMT, aangezien dat de werkelijke tijdzone is waar we in liggen.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:02
Silvos schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:56:
TL;DR; ik was dus benieuwd of de overheid over EU al meer informatie beschikbaar heeft over een mogelijk uitstel of afstel van de beslissing rondom de zomertijd.
Het voorstel voor een EU-richtlijn ligt nog steeds in eerste lezing bij de Raad van ministers.

Het Voortgangsoverzicht EU-wetgevingsdossiers Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2e kwartaal 2020 dat recent aan de Tweede Kamer is toegezonden houdt over de stand van zaken het volgende in:
Dit voorstel is verschenen op 12 september 2018. Het Europees Parlement heeft op 4 maart 2019 een eerste positie ingenomen en is positief over het voorstel. De Raad van ministers heeft nog geen positie ingenomen. Finland heeft tijdens de Transportraad van 2 december 2019 mondeling zeer beperkte voortgang gemeld: lidstaten zijn bezig met standpuntbepaling op basis van nationale consultaties. De plannen van het Duitse voorzitterschap zijn nog niet bekend.
Pagina van de EU over deze wetgevingsprocedure.

Be yourself, no matter what they say ...

• ArcticWolf
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:15:
Ik ga niet de discussie overnieuw doen, maar Corona wordt voor veel twijfelonderwerpen gebruikt om het op de lange baan te schuiven in de hoop dat het wegvalt. Ik ben nog steeds #TeamWintertijd en nog liever #TeamGMT, aangezien dat de werkelijke tijdzone is waar we in liggen.
Deze discussie loopt al jaren :P

Apart genoeg was het stil in dit topic afgelopen maart :X voor het eerst in jaren.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:23
@Silvos Het is maar de vraag of de huidige situatie handig is. Stel dat Duitsland wel naar permanente zomertijd gaat (voor hun relatief gunstig) dan moeten vrachtwagen chaffeurs de helft van het jaar hun klok dagelijks verzetten, dat lijkt mij nog erger dan het hele jaar aangezien ze ineens er bij moeten gaan nadenken.
Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste