We liggen niet in de GMT tijdzone maar in GMT+1 (en met de zomertijd doen we een +1 erbij). Daarbij wil je niet de GMT tijd gaan hanteren want dan zal met name in de wintermaanden de duisternis al in de loop van de middag invallen. Of in de nacht wordt het al licht.Señor Sjon schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:15:
Ik ga niet de discussie overnieuw doen, maar Corona wordt voor veel twijfelonderwerpen gebruikt om het op de lange baan te schuiven in de hoop dat het wegvalt. Ik ben nog steeds #TeamWintertijd en nog liever #TeamGMT, aangezien dat de werkelijke tijdzone is waar we in liggen.
Ik zou eens goed naar de tijdzone kaart kijken.
De meridiaan voor 0 naar 1 volgt onze oostgrens.
Dit vond ik wel een inzichtelijk plaatje:
Dat kan je natuurlijk doortrekken aan de oostkant en zo heeft straks iedereen dezelfde tijd. Dan krijg je weer opmerkingen dat Duitsers altijd zo lekker vroeg zijn en wij Westerlingen zo laat. Nogal wiedes als de zon daar een paar uur eerder op is.Philip Ross schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:56:
@Silvos Het is maar de vraag of de huidige situatie handig is. Stel dat Duitsland wel naar permanente zomertijd gaat (voor hun relatief gunstig) dan moeten vrachtwagen chaffeurs de helft van het jaar hun klok dagelijks verzetten, dat lijkt mij nog erger dan het hele jaar aangezien ze ineens er bij moeten gaan nadenken.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 27-08-2020 10:05 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Tijd dat we weer naar de Amsterdamse tijd van UTC+00:20 gaan dusSeñor Sjon schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:02:
Ik zou eens goed naar de tijdzone kaart kijken.De meridiaan voor 0 naar 1 volgt onze oostgrens.
[...]
Dat kan je natuurlijk doortrekken aan de oostkant en zo heeft straks iedereen dezelfde tijd. Dan krijg je weer opmerkingen dat Duitsers altijd zo lekker vroeg zijn en wij Westerlingen zo laat. Nogal wiedes als de zon daar een paar uur eerder op is.
[Afbeelding]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Klok verzetten? Je smartphone regelt dat automatisch... zelfs met de mogelijkheid van 2 klokken.Philip Ross schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:56:
@Silvos Het is maar de vraag of de huidige situatie handig is. Stel dat Duitsland wel naar permanente zomertijd gaat (voor hun relatief gunstig) dan moeten vrachtwagen chaffeurs de helft van het jaar hun klok dagelijks verzetten, dat lijkt mij nog erger dan het hele jaar aangezien ze ineens er bij moeten gaan nadenken.
Laten we niet de hele bevolking "opofferen" omdat een paar vrachtwagenchauffeurs moeten nadenken
Hun vak wordt het komende eeuw toch overgenomen door robots

Opvallend dat de meeste landen wel roodgekleurd zijn. Blijkbaar past het arbitraire "solar time" toch niet helemaal meer bij de realiteit.Señor Sjon schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:02:
Ik zou eens goed naar de tijdzone kaart kijken.De meridiaan voor 0 naar 1 volgt onze oostgrens.
[...]
Dat kan je natuurlijk doortrekken aan de oostkant en zo heeft straks iedereen dezelfde tijd. Dan krijg je weer opmerkingen dat Duitsers altijd zo lekker vroeg zijn en wij Westerlingen zo laat. Nogal wiedes als de zon daar een paar uur eerder op is.
[Afbeelding]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Met de hittegolven is zomertijd ook niet interessant meer. Tegen de tijd dat het een beetje afkoelt moet je al weer opstaan. Doe maar permanent wintertijd, wat langer licht heeft imho tegenwoordig meer nadelen dan voordelen.
Persoonlijk vind ik het wel fijn, ik mag in het bos maar tot 10:30 fietsen en dan kan ik effectief langer fietsen in daglicht
Persoonlijk vind ik het wel fijn, ik mag in het bos maar tot 10:30 fietsen en dan kan ik effectief langer fietsen in daglicht
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Je zegt dus dat je het liever wat heter hebt als je op je werk zit?Nox schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:38:
Met de hittegolven is zomertijd ook niet interessant meer. Tegen de tijd dat het een beetje afkoelt moet je al weer opstaan. Doe maar permanent wintertijd, wat langer licht heeft imho tegenwoordig meer nadelen dan voordelen.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Mijn kantoor heeft gewoon airco anders?
Ja want airco.oisyn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:54:
[...]
Je zegt dus dat je het liever wat heter hebt als je op je werk zit?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Zoals iedereen op school. Omdat meneertje toch lekker in de airco kan zitten.Nox schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:15:
Voor de mensen die er echt last van hebben kunnen mogelijk naar tropenrooster gaan.
Maar dan is wel het heetst van de dag, en de curve gaat sneller omhoog dan dat ie weer naar beneden gaat. Als je de grafiek dus een uur naar links schuift, dan is de gemiddelde temperatuur tijdens kantuururen hoger.Maar ik denk dat het sowieso wel om 9 á 10 uur al pleuresheet is, dat begint niet pas om 2 of 3 uur ofzo.
[ Voor 37% gewijzigd door .oisyn op 27-08-2020 12:17 ]
Doe mij maar permanent zomertijd
.
Dat het laat licht wordt kan ik mee leven, maar vroeg donker vind ik vervelender
. Zeker omdat je met reguliere werktijden met wintertijd in het donker aankomt op werk en in het donker naar huis gaat. Met zomertijd is in het licht naar huis gaan iets aannemelijker. En in de zomer heb je nog veel meer profijt ervan dat je in de avond meer kunt doen. In de ochtend om 4u licht hebben veel minder mensen voordeel van, dan in de avond om 9:30 nog licht
Dat het laat licht wordt kan ik mee leven, maar vroeg donker vind ik vervelender
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ooit rondom een tijdgrens gereden? Heel erg vervelend. Zowel je autotijd als die van de smartphone zit gauw te wisselen, en op gegeven moment weet je niet meer welke tijd nou écht de tijd is. Of dat je naar een stadje wilt dichtbij, en je komt erachter dat de tijden in je hoofd niet meer kloppen met de openingstijden aldaar.Waah schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
Klok verzetten? Je smartphone regelt dat automatisch... zelfs met de mogelijkheid van 2 klokken.
Laten we niet de hele bevolking "opofferen" omdat een paar vrachtwagenchauffeurs moeten nadenken![]()
Hun vak wordt het komende eeuw toch overgenomen door robots
Het handigst zou m.i. zijn overal dezelfde tijd, en dat de 'tijdenroutine' wordt losgelaten. Maar dat bv het ontbijt in regio A om 7u begint, verder naar het westen bv om 12u.
Of laten we Limburg erbij pakken. Jij volgt de grens van Limburg met Duitsland. Je telefoon maakt nogal eens verbinding met een Duitse mast, waardoor je telkens van tijdzone wisselt. Of als België weer een andere zone heeft, doet die ook nog mee.
[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 27-08-2020 12:34 ]
Dat doen ze volgens mij in ChinaGAIAjohan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:31:
[...]
Het handigst zou m.i. zijn overal dezelfde tijd, en dat de 'tijdenroutine' wordt losgelaten. Maar dat bv het ontbijt in regio A om 7u begint, verder naar het westen bv om 12u.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Pssst... goed kijken. Lijn gaat langs de westkust van Nederland. Wij zitten echt in GMT+1Señor Sjon schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:02:
Daarom zeg ik ook:
Oftewel, de echte tijdzone voor dit gebied o.b.v. de ligging, samen met o.a. België. Frankrijk en Spanje. Nu is het een politieke keuze om grotendeels het vasteland dezelfde tijdzone te geven.Ik ben nog steeds #TeamWintertijd en nog liever #TeamGMT
[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 27-08-2020 13:25 ]
Ja en nee.robertpNL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:18:
[...]
Pssst... goed kijken. Lijn gaat langs de westkust van Nederland. Wij zitten echt in GMT+1Altijd zo geweest. Central Europe Tijd = GMT+1.

Dat is de 00:00-lijn. Dat omvat dan het gebied van -00.30 tot + 00.30.
De + 00.30 lijn loopt zo ongeveer over onze oostgrens als je deze rechtdoor zou trekken. Heel Nederland ligt eigenlijk tussen 00:00 en 00:30. Dan is continu in +02:00 leven heel raar.
+1 loopt pas aan de oostgrens van Duitsland. En +2 pas halverwege op de westgrens van Rusland.
[ Voor 20% gewijzigd door Jelte op 27-08-2020 13:42 ]
Op vakantie, ook rondom de grens, geen last van gehad. Zo snel pakt mijn telefoon geen buitenlandse mast zolang die een NL kan pakken....GAIAjohan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:31:
[...]
Ooit rondom een tijdgrens gereden? Heel erg vervelend. Zowel je autotijd als die van de smartphone zit gauw te wisselen, en op gegeven moment weet je niet meer welke tijd nou écht de tijd is. Of dat je naar een stadje wilt dichtbij, en je komt erachter dat de tijden in je hoofd niet meer kloppen met de openingstijden aldaar.
Of laten we Limburg erbij pakken. Jij volgt de grens van Limburg met Duitsland. Je telefoon maakt nogal eens verbinding met een Duitse mast, waardoor je telkens van tijdzone wisselt. Of als België weer een andere zone heeft, doet die ook nog mee.
En dan: dubbele klok. Probleem ook opgelost.
Mja, ergens zou dit topic misschien gesloten moeten worden, want elke keer als de discussie weer oplaait wordt het in feite een opsom-topic van mensen die schrijven "wat mij betreft kiezen ze optie X, want <insert persoonlijke voorkeur>". Ook ik heb een voorkeur, maar die is persoonlijk en totaal niet relevant.
Het is dus gewoon wachten tot er door ministers/overheden een besluit genomen wordt. En wat ze ook besluiten: een flinke groep inwoners zal niet blij zijn met de keus.
Het is dus gewoon wachten tot er door ministers/overheden een besluit genomen wordt. En wat ze ook besluiten: een flinke groep inwoners zal niet blij zijn met de keus.
Volgens mij ontgaat Señor Sjon's punt je een beetje. Hij zegt dat we geografisch meer in het GMT geblied liggen, dan in het GMD+1 gebied. De Amsterdamse zonnetijd is GMT+0:20.robertpNL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:18:
[...]
Pssst... goed kijken. Lijn gaat langs de westkust van Nederland. Wij zitten echt in GMT+1Altijd zo geweest. Central Europe Tijd = GMT+1.
Wat overigens natuurlijk gewoon niet relevant is. Je kan prima de discussie houden of of je liever hebt dat het vroeger licht en vroeger donker is, of later licht en later donker. Maar het argument dat we op wintertijd of GMT moeten zitten omdat het "zo hoort", gaat gewoon nergens over. Dit zijn allemaal menselijke bedenksels, dat we 200 jaar geleden op GMT+0:20 zaten is totaal niet relevant voor de tijd waar we nu op willen zitten.
Het was niet echt mijn bedoeling om dit topic omhoog te schoppen om dezelfde discussie overnieuw te voeren. Maar ik was meer benieuwd naar de praktische kanten van de discussie;vanaalten schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:56:
Mja, ergens zou dit topic misschien gesloten moeten worden, want elke keer als de discussie weer oplaait wordt het in feite een opsom-topic van mensen die schrijven "wat mij betreft kiezen ze optie X, want <insert persoonlijke voorkeur>". Ook ik heb een voorkeur, maar die is persoonlijk en totaal niet relevant.
- In eerste instantie of NL/EU al een beslissing neemt voor uitstel - van wat ik lees blijkt dat niet het geval.
- Daarnaast meer een inschatting van wat de politiek gaat beslissen. Mensen hebben inderdaad verschillende voorkeuren over dit onderwerp en dat zal niet veranderen. Maar zoals je zelf al aangeeft zijn die persoonlijke voorkeuren ook niet relevant.
Het kabinet zal uiteindelijk vooral de beslissing laten afhangen van wat buurlanden doen. En het lijkt mij op zich wel interessant om discussie te voeren over welke praktische of economische redenen landen kunnen hebben om een keuze te maken. Dus meer een discussie op de feiten in plaats van gevoel.
Dus Nederland wil eigenlijk wintertijd (biologisch objectief het beste), maar is economisch te afhankelijk van andere landen om dit zomaar in te voeren. Duitsland wil bijvoorbeeld zomertijd en zal niet naar wintertijd gaan voor alleen Nederland, maar zal wel meewegen al hun buurlanden samen willen. Frankrijk. België en Spanje vallen deels in dezelfde strook als wij maar zeker Frankrijk en Spanje kennen wel een warmer klimaat en bijvoorbeeld ook middagsluiting van veel winkels. Wellicht speelt dat bijvoorbeeld mee bij hun voorkeur om zomertijd te behouden (aanname?). Dit zijn in ieder geval meer tastbare argumenten dan ik wil zomertijd want ik vind dat zelf fijner.
Ik werk nu samen met een Roemeen. Andere feestdagen zijn een stuk meer iets dat je vergeet en onhandig is dan tijdzones.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Het is geen menselijk bedenksel. Het is gebaseerd op dat om 12 uur smiddags de zon recht bovenop je bolletje schijnt.Sissors schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:49:
Wat overigens natuurlijk gewoon niet relevant is. Je kan prima de discussie houden of of je liever hebt dat het vroeger licht en vroeger donker is, of later licht en later donker. Maar het argument dat we op wintertijd of GMT moeten zitten omdat het "zo hoort", gaat gewoon nergens over. Dit zijn allemaal menselijke bedenksels, dat we 200 jaar geleden op GMT+0:20 zaten is totaal niet relevant voor de tijd waar we nu op willen zitten.
Verder is het pas 80 jaar terug dat er van Amsterdamse tijd af werd gestapt ivm de Duitsers die in 1940 op bezoek kwamen
Dat het misschien fijner is dat om 12 of 1 of 2 uur smiddags de zon recht op je bolletje schijnt kan idd oeverloos over gediscussieerd worden.
PSN
Is er een officieel, door de regering ondersteunde stelling dat NL het liefst wintertijd wil? Heb even op de NOS site gezocht, maar kwam enkel dit artikel:Silvos schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:53:
Dus Nederland wil eigenlijk wintertijd (biologisch objectief het beste),
https://nos.nl/artikel/22...hele-jaar-wintertijd.html
...tegen, die meer gaat over wat de gewone burger het liefst wil. Ik neem aan dat de regering het NL standpunt niet alleen laat afhangen van een enquete, maar ook bedrijven gaat raadplegen, experts hun meningen peilt enzovoort.
Daarnaast is het ook een kwestie van presenteren. Op basis van die enquete kan je de uitslag op twee manieren verwoorden:
1) groot deel van de nederlanders wil het hele jaar door wintertijd
2) meerderheid van de nederlanders wil NIET het hele jaar wintertijd.
...en beide zijn terechte verwoordingen volgens mij, maar de keuze tussen welke bewoording gebruikt wordt stuurt de discussie wel.
Eens. Het is een flink ingewikkelde kwestie en wat er ook besloten wordt, veel mensen zullen er niet achter staan.maar is economisch te afhankelijk van andere landen om dit zomaar in te voeren. Duitsland wil bijvoorbeeld zomertijd en zal niet naar wintertijd gaan voor alleen Nederland, maar zal wel meewegen al hun buurlanden samen willen. Frankrijk. België en Spanje vallen deels in dezelfde strook als wij maar zeker Frankrijk en Spanje kennen wel een warmer klimaat en bijvoorbeeld ook middagsluiting van veel winkels. Wellicht speelt dat bijvoorbeeld mee bij hun voorkeur om zomertijd te behouden (aanname?). Dit zijn in ieder geval meer tastbare argumenten dan ik wil zomertijd want ik vind dat zelf fijner.
Als ik het me goed herinner wil het bedrijfsleven in meerderheid zomertijd (want Duitsland), terwijl het gros van de experts op de andere gebieden voor wintertijd pleit.vanaalten schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:14:
[...]
Ik neem aan dat de regering het NL standpunt niet alleen laat afhangen van een enquete, maar ook bedrijven gaat raadplegen, experts hun meningen peilt enzovoort.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja, dat is precies een menselijk bedenksel. We hadden dat ook 13:00 kunnen noemen (wat zomertijd dus effectief is).YakuzA schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:30:
[...]
Het is geen menselijk bedenksel. Het is gebaseerd op dat om 12 uur smiddags de zon recht bovenop je bolletje schijnt.
Ik blijf toch er bij dat wintertijd afschaffen de betere keus is. Iedere avond nog een uur langer licht en dus in de winter meer dagen om moe na het werk, maar in het licht of schemer naar huis te rijden.
Ook doe ik buitenklusjes liever in de middag met daglicht, wat dan langer kan.
Dat het in de ochtend dan langer donker is boeit dan minder.
Waarom is toch iedereen met die zomertijd bezig en niet met de wintertijd.
@ucsdcom Dank voor je mening. Ik denk het tegenovergestelde.
Duitsland is een land dat geografisch volledig in de GMT+1 zone zit (het oostelijk deel van die zone zelfs), wintertijd dus. Waarom zouden zij dan naar GMT+2 gaan?alexbl69 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:42:
[...]
Als ik het me goed herinner wil het bedrijfsleven in meerderheid zomertijd (want Duitsland), terwijl het gros van de experts op de andere gebieden voor wintertijd pleit.
Gewoon laten zoals het is, het beste van twee werelden.
Waarom zijn de meeste landen op die kaart van Señor Sjon vooral rood? Blijkbaar vinden ze dat fijner.celshof schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Duitsland is een land dat geografisch volledig in de GMT+1 zone zit (het oostelijk deel van die zone zelfs), wintertijd dus. Waarom zouden zij dan naar GMT+2 gaan?
Ik denk omdat de 'werkdag' meestal van 08:00 - 17:00 is. Als dit van 07:00 - 16:00 zou zijn, zou je naar +1 kunnen en hetzelfde aan daglicht houden voor de werkenden..oisyn schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:47:
[...]
Waarom zijn de meeste landen op die kaart van Señor Sjon vooral rood? Blijkbaar vinden ze dat fijner.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Precies, van mij mag het blijven zoals het is, al bijna heel mijn leven en er nog nooit last van gehad.ucsdcom schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:02:
Ik blijf toch er bij dat wintertijd afschaffen de betere keus is. Iedere avond nog een uur langer licht en dus in de winter meer dagen om moe na het werk, maar in het licht of schemer naar huis te rijden.
Maar als we dan toch moeten kiezen, dan maar altijd zomertijd.
Vind het nu al vreselijk dat het, op het moment dat ik dit schrijf, alweer donker is hier.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Yups, Laatste zondag van Oktober is volgende week al
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zomertijd aanhouden is in bijna alle opzichten een ontzettend slecht en ongezond idee.HereIsTom schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:02:
[...]
Precies, van mij mag het blijven zoals het is, al bijna heel mijn leven en er nog nooit last van gehad.
Maar als we dan toch moeten kiezen, dan maar altijd zomertijd.
Vind het nu al vreselijk dat het, op het moment dat ik dit schrijf, alweer donker is hier.
Alle vele malen uitgelegd waarom, maar helaas klinkt zomertijd een stuk leuker als wintertijd. Maar standaard zomertijd aanhouden is een ronduit slecht idee. Jammer genoeg zitten mensen nogal in emotie, zomer = zon! Dus ik wil ZOMERtijd!
YouTube: Wintertijd - Zondag met Lubach (S09)
[ Voor 5% gewijzigd door Postius op 15-10-2020 14:04 ]
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Als we dan toch bezig zijn, gewoon het hele begrip tijdzone eruit trappen en over op UTC
Lokaal per land de school & werktijden aanpassen.
In Nederland zal het dan meer verschuiven richting een werkdag van 7:00 tot 15:00, een Amerikaan aan de westkust van 23:00 tot 7:00 en een japanner van 15:00 tot 23:00.
Zou alles zo veel makkelijker maken, niet meer vage termen als 'PST' omrekenen bij een aankondiging van iets, gewoon 1:1 een tijd kunnen afspreken met een contact in het buitenland...
Het heeft alleen wereldwijd een cultuuromslag nodig die ik nooit zie gebeuren, en dat is ook meteen de rede waarom ik op dit moment niet zit te springen op afschaffen van zomertijd totdat het minimaal eerder regel dan uitzondering is dat mensen iets vrijer hun eigen werktijden kunnen bepalen, dan kunnen ze zelf aan een zomer'tijd' ritme doen indien gewenst.
In Nederland zal het dan meer verschuiven richting een werkdag van 7:00 tot 15:00, een Amerikaan aan de westkust van 23:00 tot 7:00 en een japanner van 15:00 tot 23:00.
Zou alles zo veel makkelijker maken, niet meer vage termen als 'PST' omrekenen bij een aankondiging van iets, gewoon 1:1 een tijd kunnen afspreken met een contact in het buitenland...
Het heeft alleen wereldwijd een cultuuromslag nodig die ik nooit zie gebeuren, en dat is ook meteen de rede waarom ik op dit moment niet zit te springen op afschaffen van zomertijd totdat het minimaal eerder regel dan uitzondering is dat mensen iets vrijer hun eigen werktijden kunnen bepalen, dan kunnen ze zelf aan een zomer'tijd' ritme doen indien gewenst.
Nouja, als je wintertijd hebt wordt het in de zomer om half 5 licht ofzo? Dat is ook niet fijn, natuurlijk.Postius schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:46:
[...]
Zomertijd aanhouden is in bijna alle opzichten een ontzettend slecht en ongezond idee.
Alle vele malen uitgelegd waarom, maar helaas klinkt zomertijd een stuk leuker als wintertijd. Maar standaard zomertijd aanhouden is een ronduit slecht idee. Maar helaas zitten mensen nogal in emotie, zomer = zon! Dus ik wil ZOMERtijd!
Dat alleen al is voor mij reden om zomer- en wintertijd aan te houden.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Alsof ik daar wat van merk met mijn verduisterende gordijnen in de slaapkamer.anandus schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:10:
[...]
Nouja, als je wintertijd hebt wordt het in de zomer om half 5 licht ofzo? Dat is ook niet fijn, natuurlijk.
Dat lost ook niet alles op.!mark schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:07:
Als we dan toch bezig zijn, gewoon het hele begrip tijdzone eruit trappen en over op UTC![]()
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Allemaal onzin, het helemaal niet slecht of ongezond.Postius schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:46:
[...]
Zomertijd aanhouden is in bijna alle opzichten een ontzettend slecht en ongezond idee.
Alle vele malen uitgelegd waarom, maar helaas klinkt zomertijd een stuk leuker als wintertijd. Maar standaard zomertijd aanhouden is een ronduit slecht idee. Jammer genoeg zitten mensen nogal in emotie, zomer = zon! Dus ik wil ZOMERtijd!
In de winter worden juist de meeste mensen ziek en depressief wegens een tekort aan licht en zon.
Zomertijd klinkt dus niet alleen leuker, het is ook echt veel leuker
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Geef mij maar continu zomertijd. Als avondmens hou ik sowieso niet van vroeg opstaan, en in de winter zie ik doordat het met wintertijd vóór 17u alweer donker is nauwelijks zon. Je komt in het donker op kantoor aan en gaat in het donker weer weg..
Ik heb liever gewoon in de avond langer buiten kunnen sporten na werktijd. En in de zomer de BBQ avonden e.d.
En met wintertijd wordt het in de zomer gewoon veel te vroeg licht, veel te vroeg zon waardoor de temperatuur binnenshuis ook weer oploopt
Ik heb liever gewoon in de avond langer buiten kunnen sporten na werktijd. En in de zomer de BBQ avonden e.d.
En met wintertijd wordt het in de zomer gewoon veel te vroeg licht, veel te vroeg zon waardoor de temperatuur binnenshuis ook weer oploopt
[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 15-10-2020 20:14 ]
Dat ligt niet aan de wintertijdHereIsTom schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
Allemaal onzin, het helemaal niet slecht of ongezond.
In de winter worden juist de meeste mensen ziek en depressief wegens een tekort aan licht en zon.
Zomertijd klinkt dus niet alleen leuker, het is ook echt veel leuker

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Als de zon ondergaat om 17:30 IPV 16:30 heb je met standaard werktijden toch nog een half uurtje zon.ArcticWolf schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:16:
[...]
Dat ligt niet aan de wintertijddat is een eigenschap van de winter... de zomertijd zal die balans niet opvangen aangezien het pas veel later licht wordt
Als dan iets eerder of later in de winter de zon dan weer 18:30 ondergaat IPV 17:30 kun je na werktijd nog een beetje buiten sporten in het licht.
Of in de diepe winter de zon nu opkomt om 8:40 of 9:40 maakt geen zak uit als je dan op kantoor zit.
Tevens ben je in de periode tussen 7 en 8:30 waarschijnlijk toch bezig met opstaan/douchen, reizen etc en is er überhaupt geen tijd om te sporten..
[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 15-10-2020 20:33 ]
Nee jij stelde dat mensen ziek worden door het tekort aan licht. Op kantoor krijg je ook licht (ik zit op kantoorGAIAjohan schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:25:
[...]
Als de zon ondergaat om 17:30 IPV 16:30 heb je met standaard werktijden toch nog een half uurtje zon.
Als dan iets eerder of later in de winter de zon dan weer 18:30 ondergaat IPV 17:30 kun je na werktijd nog een beetje buiten sporten in het licht.
Of in de diepe winter de zon nu opkomt om 8:40 of 9:40 maakt geen zak uit als je dan op kantoor zit.
Ik ben van mening dat de zomertijd nooit de balans in de winter verbetert. De winter zelf veroorzaakt die depressie.
Dat was ik niet? Of je moet even aangeven waar ik dat zegArcticWolf schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:34:
[...]
Nee jij stelde dat mensen ziek worden door het tekort aan licht. Op kantoor krijg je ook licht (ik zit op kantoor) maar in de winter dus een uur later en in dat uur wat jij aangeeft reis ik...
Ik ben van mening dat de zomertijd nooit de balans in de winter verbetert. De winter zelf veroorzaakt die depressie.
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 15-10-2020 20:36 ]
O... @HereIsTom zei datGAIAjohan schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:36:
[...]
Dat was ik niet? Of je moet even aangeven waar ik dat zeg
Dit hele topic staat vol met posts van mensen die argumenten aandragen om hun punt over te dragen bij anderen.
Dat gaat je niet lukken.
We gaan wel zien wat het wordt. Als het nog wat wordt, want zo te merken is het op de lange baan geschoven.
Het zou wel fijn zijn, als emotie niet een onderdeel is van de overweging. Maar pure praktische en wetenschappelijke argumenten de overhang gaan krijgen. Vooral de praktische kant was ooit de reden om zomertijd in te voeren (energiebesparing). Dus laat dat dan ook de reden zijn om ervan af te stappen en te kiezen voor altijd wintertijd (of zomertijd).
Nu de kleintjes wat ouder zijn heb ik minder moeite met de tijdswisselingen. Maar fan zal ik er nooit van worden.
Dat gaat je niet lukken.
We gaan wel zien wat het wordt. Als het nog wat wordt, want zo te merken is het op de lange baan geschoven.
Het zou wel fijn zijn, als emotie niet een onderdeel is van de overweging. Maar pure praktische en wetenschappelijke argumenten de overhang gaan krijgen. Vooral de praktische kant was ooit de reden om zomertijd in te voeren (energiebesparing). Dus laat dat dan ook de reden zijn om ervan af te stappen en te kiezen voor altijd wintertijd (of zomertijd).
Nu de kleintjes wat ouder zijn heb ik minder moeite met de tijdswisselingen. Maar fan zal ik er nooit van worden.
Volgens mij heb ik het volgende al eerder gemeld hier, I’m not sure...
Mijn mening, maak een keuze en houd je eraan. Het zal me een worst wezen wát ze kiezen, áls ze een maar keuze maken.
Ik wen aan beide keuze. Maar ik kan niet wennen dat elk jaar 2X de klok wordt verzet. Daar heb ik wél moeite mee.
Mijn mening, maak een keuze en houd je eraan. Het zal me een worst wezen wát ze kiezen, áls ze een maar keuze maken.
Ik wen aan beide keuze. Maar ik kan niet wennen dat elk jaar 2X de klok wordt verzet. Daar heb ik wél moeite mee.
De term "wintertijd" klopt eigenlijk ook helemaal niet. Het is zomertijd en standaard tijd.Postius schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:46:
[...]
CEST = Central European Summer Time
CET = Central European Time.
Het is geen CEWT (Central European Winter Time).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Hebben mensen nu andere opvattingen nu we heel veel thuis werken? De argumenten van "dan moet ik in het donker naar het werk en in het donker naar huis" gaan dan niet meer op.
Signatures zijn voor boomers.
Jawel hoor, ik doe alleen het licht aan op de overloop en dan is dat probleem voorbijMaasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:57:
Hebben mensen nu andere opvattingen nu we heel veel thuis werken? De argumenten van "dan moet ik in het donker naar het werk en in het donker naar huis" gaan dan niet meer op.
Serieus: het verandert mijn standpunt niet
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Wel mooi dat er voor standaard tijd allemaal onderbouwde argumenten komen. En het voor zomertijd blijft plakken op, ik voel me beter als het ietsje langer licht is!
Wat dat betreft is er vrij weinig om over te discussiëren eigenlijk
Klopt, wat dat betreft weten we dat 't als 't 1 tijd wordt, 't zomertijd wordt, want we zijn als mensen geneigd om te kiezen op basis van emotie in plaats van ratioPostius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:17:
Wel mooi dat er voor standaard tijd allemaal onderbouwde argumenten komen. En het voor zomertijd blijft plakken op, ik voel me beter als het ietsje langer licht is!
In de zomer in het donker met een vuurkorf aan word ik ook happy van hoorrik86 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
Klopt, wat dat betreft weten we dat 't als 't 1 tijd wordt, 't zomertijd wordt, want we zijn als mensen geneigd om te kiezen op basis van emotie in plaats van ratio
De impact van de tijdzone is zeker minder. Maar ik hoop toch dat dit hele thuiswerk gebeuren een tijdelijk iets is, dus mijn menging over welke tijdzone ik het liefst heb is niet veranderd:Maasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:57:
Huidig systeem > Zomertijd > Wintertijd
Ik zie nul voordeel van in de zomer het om 04:30 licht te hebben. Langer licht in de avond kan je tenminste nuttig gebruiken. En problematisch voor mensen die eerder willen gaan slapen? Dat zijn dezelfde als die hier stellen dat het geen probleem is dat het om 04:30 licht wordt omdat ze toch verduisterende gordijnen hebben. Die mag je ook gewoon 's avonds dicht doen hoor
Dat is het hele punt, het is gewoon primair persoonlijke voorkeur. De 'onderbouwing' van wintertijd gaat ook nergens over. Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat het je persoonlijke voorkeur heeft.Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:17:
Alle argumenten van alle kanten zijn ook al 40x langsgekomen. Ik vermoed dat de 41ste keer weinig toevoegt. (Met evenveel onderbouwing van beide kanten, oftewel: Wel iets, maar primair is het toch persoonlijke voorkeur).
[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 16-10-2020 11:01 ]
Oja omdat jij het praktisch vindt wil je dus jou argument er door drukken en moeten anderen hun mond maar houden, terwijl we al 50 jaar zomer- en wintertijd hebben waar iedereen dus aan gewend is.Jelte schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:14:
Dit hele topic staat vol met posts van mensen die argumenten aandragen om hun punt over te dragen bij anderen.
Dat gaat je niet lukken.
Gewoon lekker zo laten dan is er niks aan de hand!
@HereIsTom Ho ho, mijn post was niet bedoeld om iemand zo hard te triggeren.
Ik kan nu op twee manieren gaan reageren. Focussen op de 'gewoon' in jouw post en het missen van argumenten. Of terug gaan naar de bedoeling van mijn eigen post. Dat laatste ga ik doen.
De post was bedoeld om aan te geven dat we allemaal verschillende meningen hebben en we in dit topic elkaar echt niet gaan kunnen overtuigen. De meningen lopen teveel uiteen. Vooral op basis van emotie. Daarom hoop ik dat de emotie niet de overhand gaat krijgen bij het maken van een besluit. Dat gebeurt nu al veel te veel in de wereld. Probeer een rationeel besluit te nemen. Daar zijn wel in eigenlijk altijd beter bij geholpen.
Ik kan nu op twee manieren gaan reageren. Focussen op de 'gewoon' in jouw post en het missen van argumenten. Of terug gaan naar de bedoeling van mijn eigen post. Dat laatste ga ik doen.
De post was bedoeld om aan te geven dat we allemaal verschillende meningen hebben en we in dit topic elkaar echt niet gaan kunnen overtuigen. De meningen lopen teveel uiteen. Vooral op basis van emotie. Daarom hoop ik dat de emotie niet de overhand gaat krijgen bij het maken van een besluit. Dat gebeurt nu al veel te veel in de wereld. Probeer een rationeel besluit te nemen. Daar zijn wel in eigenlijk altijd beter bij geholpen.
Haha, dat we de zomertijd moeten afschaffen en over moeten naar 1 standaardtijd, dat is pas subjectief.Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:17:
Mensen die klagen dat ze slecht slapen, maar ondertussen wel met het vliegtuig op vakantie gaan en de jetlag geen probleem vinden.
Maar nee, eigenlijk alle argumenten rondom deze discussie zijn subjectief. Je hebt dus wel gelijk dat er niets is om over te discussieren, want over meningen gaan mensen het toch nooit eens worden.
De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.
Het gaat er niet om dat het in de zomer al zo vroeg licht is, het gaat er om dat het in de winter pas om 10:40 licht is. In het donker je bed uit en naar je werk.Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:58:
Ik zie nul voordeel van in de zomer het om 04:30 licht te hebben. Langer licht in de avond kan je tenminste nuttig gebruiken. En problematisch voor mensen die eerder willen gaan slapen? Dat zijn dezelfde als die hier stellen dat het geen probleem is dat het om 04:30 licht wordt omdat ze toch verduisterende gordijnen hebben. Die mag je ook gewoon 's avonds dicht doen hoor
Hadden we maar een methode waarop we zowel in de winter het eerder licht kunnen hebben en in de zomer juist langer licht kunnen hebbenSymbolicFrank schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:42:
[...]
Het gaat er niet om dat het in de zomer al zo vroeg licht is, het gaat er om dat het in de winter pas om 10:40 licht is. In het donker je bed uit en naar je werk.
Dat is precies de reden waarom ik voorstander ben van huidig systeem. Moeten we toch naar ééntje over, dan liever zomertijd. Simpelweg omdat wintertijd in de zomer betekend dat je minder daglicht hebt waarbij je actief bent (tenzij je om 5 uur sochtends opstaat). Zomertijd in de winter betekend inderdaad dat het lang donker blijft, en daar ben ik geen voorstander van. Tegelijk heb je wel weer voordeel dat als je naar huis gaat het waarschijnlijk licht is.
Maar je persoonlijke voorkeur voor wanneer het licht is, is dus belangrijker dan dat het eigenlijk onnatuurlijk en ongezond is?Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
Hadden we maar een methode waarop we zowel in de winter het eerder licht kunnen hebben en in de zomer juist langer licht kunnen hebben![]()
Dat is precies de reden waarom ik voorstander ben van huidig systeem. Moeten we toch naar ééntje over, dan liever zomertijd. Simpelweg omdat wintertijd in de zomer betekend dat je minder daglicht hebt waarbij je actief bent (tenzij je om 5 uur sochtends opstaat). Zomertijd in de winter betekend inderdaad dat het lang donker blijft, en daar ben ik geen voorstander van. Tegelijk heb je wel weer voordeel dat als je naar huis gaat het waarschijnlijk licht is.
Het enige argument wat ik voorbij zie komen is die van, ja anders zie ik zo weinig licht. Maar op alle grote nadelen van zomertijd in de winter wordt totaal niet in gegaan en genegeerd. Het is niet eens iets van persoonlijke voorkeur maar zover heb ik nog geen objectieve redenen gelezen waarom zomertijd, terwijl dit er voor wintertijd wel is (en onderbouwt).
Wintertijd aanhouden is gezonder en natuurlijker. Dit is vrij objectief vast gesteld en geen persoonlijke mening. Kan iemand hier dan wat tegenargumenten voor verzinnen? Want het enige wat ik voorbij zie komen zijn persoonlijke emotionele redenen ivm daglicht maar daar houdt het dan ook op. Is er ergens enige onderbouwing voor zomertijd op een meer wetenschappelijke/objectief niveau? Want daar ben ik wel nieuwsgierig naar, want alles wat ik heb gelezen wijst alleen maar op de grote nadelen van zomertijd aanhouden en hoe ongezond dat is.
(overigens hoeft het van mij niet afgeschaft te worden, het verbaast me alleen dat tweakers zich door emotionele argumenten laten leidden, terwijl meestal juist de "koude" ratio en logica overheerst. Maar misschien zijn er hele goede rationele argumenten voor zomertijd die ik nog niet heb gezien)
[ Voor 9% gewijzigd door Postius op 16-10-2020 12:15 ]
Nofi (en ja dat bedoel ik serieus), maar elke pro-wintertijd post die weer eens zo begint kan ik niet serieus nemen. Zomertijd is 'onnatuurlijk'? Klopt. Wintertijd is ook onnatuurlijk. Elke tijd is onnatuurlijk. Het hele concept van een 24-urige klok met tijdzones is onnatuurlijk. Het idee dat we naar UTC hier moeten gaan, omdat dat het dichtst bij de 'juiste' tijd is waarbij de zon op zijn hoogst staat rond 12 uur, is gewoon totaal nergens op gebaseerd. Er is geen 'juiste' of 'natuurlijke' tijd. Het is allemaal een concept door mensen bedacht. Ik vind dat midden in de middag de zon op zijn hoogst moet staan, en midden in de nacht het op zijn donkerste moet zijn. Dat kan je ook zien als de 'juiste' tijd.Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Maar je persoonlijke voorkeur voor wanneer het licht is, is dus belangrijker dan dat het eigenlijk onnatuurlijk en ongezond is?
Qua gezondheid zijn ook argumenten van beide kanten te doen. Als jij een aantal voor zomertijd wil:
Langer licht in de avondspits, waar heel veel meer ongelukken gebeuren dan in de ochtendspits (https://www.autoblog.nl/a...dodelijk-als-ochtendspits). Onder de streep heb je meer daglicht bij zomertijd als bij wintertijd, wat goed is voor je mentale gezondheid, en 's avonds sporten is aantrekkelijker, wat sowieso goed is voor je gezondheid.
En natuurlijk, de wintertijd mensen hebben ook hun argumenten, die zover gaan als dat zomertijd kanker veroorzaakt. Dus ja, dat is juist waarom ik zeg dat het allemaal een kwestie is van persoonlijke voorkeur. Als er daadwerkelijk overtuigende argumenten waren geweest dan was de hele discussie er niet.
Precies dit, dus ophouden met zeuren en gewoon laten zoals het is!Jantje2000 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
Haha, dat we de zomertijd moeten afschaffen en over moeten naar 1 standaardtijd, dat is pas subjectief.
Mensen die klagen dat ze slecht slapen, maar ondertussen wel met het vliegtuig op vakantie gaan en de jetlag geen probleem vinden.
Maar nee, eigenlijk alle argumenten rondom deze discussie zijn subjectief. Je hebt dus wel gelijk dat er niets is om over te discussieren, want over meningen gaan mensen het toch nooit eens worden.
Vroeger, eigenlijk helemaal nog niet zo lang geleden, was vuur de enige manier om licht te maken en waren boeken (de enige vorm van multimedia) onbetaalbaar. Er was dus niet zoveel wat je 's avonds nog kon doen. De mensen gingen slapen als het donker werd en begonnen de dag als het weer licht werd.
Voor een natuurlijk dagritme, zouden we dus de werktijden aan moeten passen aan de hoeveelheid zon. In de zomer wat vroeger beginnen, een siësta rond het middaguur en 's avonds wat langer doorgaan. En in de winter later beginnen en kortere werkdagen. En op zich is dat helemaal niet zo gek. We werken toch al meer thuis en als we de werktijden aanpassen per seizoen, kunnen we ze ook een beetje uitspreiden en daarmee het fileprobleem oplossen.
Ook de communicatie is geen probleem meer. We hoeven niet meer op dezelfde tijd in hetzelfde vertrek te zijn om dingen te kunnen bespreken. Het is dus weer een gevalletje van: het is historisch zo gegroeid.
Voor een natuurlijk dagritme, zouden we dus de werktijden aan moeten passen aan de hoeveelheid zon. In de zomer wat vroeger beginnen, een siësta rond het middaguur en 's avonds wat langer doorgaan. En in de winter later beginnen en kortere werkdagen. En op zich is dat helemaal niet zo gek. We werken toch al meer thuis en als we de werktijden aanpassen per seizoen, kunnen we ze ook een beetje uitspreiden en daarmee het fileprobleem oplossen.
Ook de communicatie is geen probleem meer. We hoeven niet meer op dezelfde tijd in hetzelfde vertrek te zijn om dingen te kunnen bespreken. Het is dus weer een gevalletje van: het is historisch zo gegroeid.
Jij noemt het zeuren, ik noem het een andere mening.HereIsTom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:23:
[...]
Precies dit, dus ophouden met zeuren en gewoon laten zoals het is!
Vakanties en jetlag heb je doorgaans niet het hele jaar doorJantje2000 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
Haha, dat we de zomertijd moeten afschaffen en over moeten naar 1 standaardtijd, dat is pas subjectief.
Haha... nee wisselen van zomertijd naar wintertijd heb je iedere maandXWB schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:10:
[...]
Vakanties en jetlag heb je doorgaans niet het hele jaar door
Dat klopt.XWB schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:10:
[...]
Vakanties en jetlag heb je doorgaans niet het hele jaar door
Gelukkig hebben we ook de zomer naar wintertijd wissel en andersom niet het hele jaar door
De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.
Verwijderd
De verschillen in daglicht tussen verschillende plekken op aarde (breedtegraden) zijn véél groter dan het verschil tussen zomertijd en wintertijd.Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Maar je persoonlijke voorkeur voor wanneer het licht is, is dus belangrijker dan dat het eigenlijk onnatuurlijk en ongezond is?
Hoe kan het dan dat mensen probleemloos over heel de wereld wonen, maar dat de keuze voor de ene of de andere (arbitraire!) tijdzone opeens onnatuurlijk is?
Wat?Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
De verschillen in daglicht tussen verschillende plekken op aarde (breedtegraden) zijn véél groter dan het verschil tussen zomertijd en wintertijd.
Hoe kan het dan dat mensen probleemloos over heel de wereld wonen, maar dat de keuze voor de ene of de andere (arbitraire!) tijdzone opeens onnatuurlijk is?
Dat zijn twee compleet verschillende dingen
Het topic staat een beetje vol met stroman argumenten en emotionele reacties. Ik had op een wat zinvoller niveau discussie gehoopt eerlijk gezegd. Maar niemand heeft nog een zinvolle post geplaats met waarom zomertijd. Maar misschien zijn die er dan gewoon niet itt wintertijd/standaardtijd
[ Voor 23% gewijzigd door Postius op 16-10-2020 14:01 ]
Verwijderd
Natuurlijk niet. Breedtegraad bepaalt hoe lang het licht is op een bepaalde dag in het jaar. In NL duurt een dag tussen de 16:30 uur en 7:45 uur. Noordelijker zijn de verschillen nog veel groter, en zuidelijker veel kleiner.Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:00:
[...]
Wat?![]()
![]()
Dat zijn twee compleet verschillende dingen
Het verschil in daglichttijd in NL is enorm veel groter dan de verschuiving van de tijd met één uur. En de verschillen tussen verschillende breedtegraden zijn ook veel groter dan een uur.
Als er écht een 'natuurlijk optimum' voor verloop van daglicht zou zijn waarop de mens het best functioneert, dan zou dat helemaal niet wereldwijd (kunnen) bestaan.
Daarom ben ik ook erg benieuwd naar je objectieve bronnen die vaststellen dat wintertijd natuurlijker en gezonder is
Werkgevers: Nee die 8 uur per dag MOET je maken!11! Ook in de winter! Maar in de zomer mag je zeker wel het hele daglicht werkenSymbolicFrank schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:53:
Vroeger, eigenlijk helemaal nog niet zo lang geleden, was vuur de enige manier om licht te maken en waren boeken (de enige vorm van multimedia) onbetaalbaar. Er was dus niet zoveel wat je 's avonds nog kon doen. De mensen gingen slapen als het donker werd en begonnen de dag als het weer licht werd.
Uhuh, ik had er net ook weer één gemaakt, maar uiteraard, in de duizenden posts die dit topic telt is er geen enkele zinvolle post over zomertijd. Of, heel misschien, zie jij gewoon elke post van iemand met een andere mening als jouwe als niet zinvol.Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:00:
[...]
Wat?![]()
![]()
Dat zijn twee compleet verschillende dingen.
Het topic staat een beetje vol met stroman argumenten en emotionele reacties. Ik had op een wat zinvoller niveau discussie gehoopt eerlijk gezegd. Maar niemand heeft nog een zinvolle post geplaats met waarom zomertijd. Maar misschien zijn die er dan gewoon niet itt wintertijd/standaardtijd
En ik geloof best dat iemand een paar dagen last heeft van wintertijd -> zomertijd. Misschien nog wel wat langer. Maar die mensen die claimen maanden lang last te hebben van dat uurtje verschil? Ja dat gaat er bij mij niet in.
Wat betreft 'natuurlijk' heeft @SymbolicFrank uiteraard gelijk. Enige natuurlijke is de zon te gebruiken. Maar een Tweakers discussie is dan ook niet echt natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 16-10-2020 14:34 ]
Volgens mij is hele probleem heel erg simpel en kun je iedereen zijn/haar zin geven door het als volgt op te lossen:
Schaf zomer/winter-tijd af. Kies met welke landen je in dezelfde tijdzone wilt zitten. (Naar mijn mening zijn dat België en Duitsland omdat dat aangrenzende landen zijn, en de mensen in de grensstreek hun horloge niet hoeven te verzetten als ze de grens over steken. Wat anders is natuurlijk ook prima.)
De rest laat je oplossen door het bedrijfsleven... eigenlijk zoals dat nu al is:
Het ene bedrijf kiest ervoor om van 8:00 tot 17:00 te werken.
Een ander bedrijf kiest ervoor om van 8:30 tot 17:30 te werken. (Het gemiddelde van zomer en wintertijd.)
Weer een ander bedrijf kiest ervoor om van 9:00 tot 18:00 te werken.
En dan krijg je er nu alleen nog bedrijven bij die de ene helft van het jaar van 8:00-17:00 werken en de andere helft van het jaar van 9:00-18:00.
Volgens mij is dan iedereen blij:
De mensen die zomer/winter-tijd willen afschaffen hoeven nooit meer de klok te verzetten.
De mensen die zomer/winter-tijd willen behouden moeten dan twee keer per jaar de tijd (dat ze opstaan) aanpassen, maar dat is nu ook al zo, dus voor hen verandert er niets. (De ene helft van het jaar sta je om 7:00 op, de andere helft van het jaar om 8:00.)
Of zie ik iets over het hoofd?
Schaf zomer/winter-tijd af. Kies met welke landen je in dezelfde tijdzone wilt zitten. (Naar mijn mening zijn dat België en Duitsland omdat dat aangrenzende landen zijn, en de mensen in de grensstreek hun horloge niet hoeven te verzetten als ze de grens over steken. Wat anders is natuurlijk ook prima.)
De rest laat je oplossen door het bedrijfsleven... eigenlijk zoals dat nu al is:
Een ander bedrijf kiest ervoor om van 8:30 tot 17:30 te werken. (Het gemiddelde van zomer en wintertijd.)
En dan krijg je er nu alleen nog bedrijven bij die de ene helft van het jaar van 8:00-17:00 werken en de andere helft van het jaar van 9:00-18:00.
De mensen die zomer/winter-tijd willen afschaffen hoeven nooit meer de klok te verzetten.
De mensen die zomer/winter-tijd willen behouden moeten dan twee keer per jaar de tijd (dat ze opstaan) aanpassen, maar dat is nu ook al zo, dus voor hen verandert er niets. (De ene helft van het jaar sta je om 7:00 op, de andere helft van het jaar om 8:00.)
[ Voor 4% gewijzigd door Steamwitz op 16-10-2020 15:24 ]
Ja, je ziet iets over het hoofd. Vanuit het perspectief van het afschaffen van zomertijd, is Duitsland niet persé een logische partner voor gedeelde tijdzone. Zie bijgevoegd plaatje:Steamwitz schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:09:
Volgens mij is hele probleem heel erg simpel en kun je iedereen zijn/haar zin geven door het als volgt op te lossen:
De mensen die zomer/winter-tijd willen behouden moeten dan twee keer per jaar de tijd dat ze opstaan aanpassen, maar dat is nu ook al zo, dus voor hen verandert er niets.

En dan te bedenken dat we hier niet eens discussiëren over UTC of UTC+1, maar over UTC+1 (wintertijd) of UTC+2 (zomertijd).
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Verwijderd
Zomer tijd afschaffen? Je kunt veel beter de winter tijd afschaffen. Nu kun je avonds nog wat. Die winter tijd is totaal niet handig in deze tijd.
Wintertijd kun je niet afschaffen, dat is de standaardtijd. Met zomertijd laten we de tijd een uur voorlopen op de standaardtijd.Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:39:
Zomer tijd afschaffen? Je kunt veel beter de winter tijd afschaffen. Nu kun je avonds nog wat. Die winter tijd is totaal niet handig in deze tijd.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Maar waarom zouden we daar aan moeten vasthouden? Ik kan geen praktische reden bedenken.Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:30:
Ja, je ziet iets over het hoofd. Vanuit het perspectief van het afschaffen van zomertijd, is Duitsland niet persé een logische partner voor gedeelde tijdzone. Zie bijgevoegd plaatje:
Tijdzone/tijd hebben we zelf bedacht. Er was ooit iemand die zei: "Weet je wat: we verdelen een dag in 24 uur en om 12:00 staat de zon op het hoogste punt." En dat was toen heel praktisch, want met een zonnewijzer (en een kompas) kon je dan overal zien hoe laat het was.
Sinds we electrische horloges hebben is dit helemaal niet meer nodig, dus waarom zouden we daaraan moeten vasthouden? Natuurlijk is het handig als overal ter wereld de zon voor 12:00 (lokale tijd) opkomt en ergens voor 00:00 (lokale tijd) onder gaat, maar voor de rest maakt het niets uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Steamwitz op 16-10-2020 15:50 ]
De redenen om zomertijd af te schaffen zijn dan ook niet praktisch, maar biologisch.Steamwitz schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:44:
[...]
Maar waarom zouden we daar aan moeten vasthouden? Ik kan geen praktische reden bedenken.
Tijdzone/tijd hebben we zelf bedacht. Er was ooit iemand die zei: "Weet je wat: we verdelen een dag in 24 uur en om 12:00 staat de zon op het hoogste punt." En dat was toen heel praktisch, want met een zonnewijzer (en een kompas) kon je dan overal zien hoe laat het was.
Sinds we electrische horloges hebben is dit helemaal niet meer nodig, dus waarom zouden we daaraan moeten vasthouden? Natuurlijk is het handig als overal ter wereld de zon voor 12:00 (lokale tijd) opkomt en ergens voor 00:00 (lokale tijd) onder gaat, maar voor de rest maakt het niets uit.
Het heeft te maken met de invloed van zonlicht op de biologische klok van mensen. Door de schemering bereidt het lichaam zich voor om gaan te slapen. Het ochtendlicht zorgt ervoor dat het lichaam weer op gang komt.
Die processen zijn vooral voor avondmensen van belang (juist degenen die het meest zweren bij zomertijd).
Waarom zou dat zonder zomer/wintertijd niet kunnen?Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:57:
[...]
De redenen om zomertijd af te schaffen zijn dan ook niet praktisch, maar biologisch.
Het heeft te maken met de invloed van zonlicht op de biologische klok van mensen. Door de schemering bereidt het lichaam zich voor om gaan te slapen. Het ochtendlicht zorgt ervoor dat het lichaam weer op gang komt.
Die processen zijn vooral voor avondmensen van belang (juist degenen die het meest zweren bij zomertijd).
Je kan toch in de zomer je wekker om 7:00 zetten en in de winter om 8:00?
En als dat niet werkt kun je verduisterende gordijnen kopen en een wake-up light. Of automatiseer je gordijnen zodat ze om een bepaalde tijd langzaam open gaan (tijdens de zomer).
Edit: Heb je deze post van mij ook gelezen? Want daar kom ik met een oplossing hoe je zomer en wintertijd kunt afschaffen voor hen degene die dat willen en tegelijk zomer en wintertijd kunt behouden voor de rest.
[ Voor 14% gewijzigd door Steamwitz op 16-10-2020 16:08 ]
Waarom technische oplossingen, die maar een beperkt effect hebben?Steamwitz schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
Waarom zou dat zonder zomer/wintertijd niet kunnen?
En als dat niet werkt kun je verduisterende gordijnen kopen en een wake-up light. Of automatiseer je gordijnen zodat ze om een bepaalde tijd langzaam open gaan (tijdens de zomer).
Lubach heeft er een zeer informatief item over gemaakt. Heb je die al gezien?
Ja, ik heb je post gelezen. Daar reageerde ik namelijk op
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 16-10-2020 16:11 ]
Die heb ik inderdaad gezien. En hoewel hij het mooi bracht, kan ik mij ook herinneren dat ik bij een aantal uitspraken zo mijn bedenkingen had. Maar het is te lang geleden, dus ik weet de details niet meer.Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:08:
[...]
Waarom technische oplossingen, die maar een beperkt effect hebben?
Lubach heeft er een zeer informatief item over gemaakt. Heb je die al gezien?
Vanavond zal ik hem nog eens kijken.
Tenzij je de tijd continue wil aanpassen om schemering rond hetzelfde tijdstip te houden, blijft dat toch een probleem. Ook met permanent zomertijd of wintertijd veranderd de tijd van zondergang met een paar uur door het jaar. Als jij je ritme door de zon wil laten leiden, prima, maar besef wel dat het simpelweg zo niet meer werkt in de samenleving. Ik ga niet rond 1700 naar bed in de winter.Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:57:
[...]
De redenen om zomertijd af te schaffen zijn dan ook niet praktisch, maar biologisch.
Natuurlijk kan je wintertijd wel afschaffen, dan blijf je gewoon permanent in zomertijd.Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:43:
[...]
Wintertijd kun je niet afschaffen, dat is de standaardtijd. Met zomertijd laten we de tijd een uur voorlopen op de standaardtijd.
@Steamwitz zo kan je ook stellen dat je gewoon huidige houdt, en mensen die zomer/wintertijd permanent willen simpelweg op een andere tijd opstaan. Ik denk niet dat in deze discussie het fysiek verzetten van klokken nou echt het grootste probleem is.
[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 16-10-2020 16:22 ]
Lastige is dat je regelmatig niet de keuze hebt om te bepalen wanneer je op staat. Scholen beginnen allemaal zo rond 08:30 en bij een (ploegen)dienst kun je ook niet bepaald je eigen tijd kiezen. (Mijn werk kan ik wel zelf indelen, maar school helaas niet).Steamwitz schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
Waarom zou dat zonder zomer/wintertijd niet kunnen?
Edit: Heb je deze post van mij ook gelezen? Want daar kom ik met een oplossing hoe je zomer en wintertijd kunt afschaffen voor hen degene die dat willen en tegelijk zomer en wintertijd kunt behouden voor de rest.
Het is inmiddels duidelijk, dat wat je ook kiest er een groep ontevreden gaat zijn. Je kunt het niet voor iedereen goed doen.
En dan hoop ik natuurlijk op de keuze die mijn voorkeur geniet.
Alleen een van die keuzes kan wetenschappelijk onderbouwt worden en de ander zijn drogredenen en onderbuik gevoelens. Maar in het huidige politieke landschap is dat ongeveer gelijk aan elkaar.Jelte schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:19:
[...]
Lastige is dat je regelmatig niet de keuze hebt om te bepalen wanneer je op staat. Scholen beginnen allemaal zo rond 08:30 en bij een (ploegen)dienst kun je ook niet bepaald je eigen tijd kiezen. (Mijn werk kan ik wel zelf indelen, maar school helaas niet).
Het is inmiddels duidelijk, dat wat je ook kiest er een groep ontevreden gaat zijn. Je kunt het niet voor iedereen goed doen.
En dan hoop ik natuurlijk op de keuze die mijn voorkeur geniet.
Dat is natuurlijk niet mogelijk en ook onnodig. Het gaat om de invloed licht, donker en schemer op de biologische klok. En volgens experts heeft permanente zomertijd, daar een zeer negatieve invloed op. Ik kies dan voor gezondheid, boven economische en praktische belangen (al denk ik ook dat economie gebaat is bij een gezonde bevolking).Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:19:
[...]
Tenzij je de tijd continue wil aanpassen om schemering rond hetzelfde tijdstip te houden, blijft dat toch een probleem. Ook met permanent zomertijd of wintertijd veranderd de tijd van zondergang met een paar uur door het jaar. Als jij je ritme door de zon wil laten leiden, prima, maar besef wel dat het simpelweg zo niet meer werkt in de samenleving. Ik ga niet rond 1700 naar bed in de winter.
Ik begrijp wat je bedoelt[...]
Natuurlijk kan je wintertijd wel afschaffen, dan blijf je gewoon permanent in zomertijd.
Overigens ben ik 100% 80% voorstander van permanente zomertijd, mits UTC onze standaardtijd wordt@Steamwitz zo kan je ook stellen dat je gewoon huidige houdt, en mensen die zomer/wintertijd permanent willen simpelweg op een andere tijd opstaan. Ik denk niet dat in deze discussie het fysiek verzetten van klokken nou echt het grootste probleem is.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 16-10-2020 16:35 ]
De meeste mensen slapen tussen 23:00 uur en 7:00 uur. Om zoveel mogelijk van het daglicht te kunnen profiteren, zou de zon om 15:00 uur op het hoogste punt moeten staan.
In de zomer is het 's avonds dan nog erg warm, dus vind ik het niet erg als de zon pas om 14:00 uur op het hoogste punt staat i.p.v. om 15:00 uur.
Juist in de winter, wanneer we erg kort daglicht hebben, vind ik het belangrijk dat iedereen wat daglicht ziet. Dus dat mensen om 17:00 uur wanneer ze terug rijden van het werk nog steeds daglicht hebben.
Daarom ben ik nog steeds voorstander van continu zomertijd, ook in de winter.
In de zomer is het 's avonds dan nog erg warm, dus vind ik het niet erg als de zon pas om 14:00 uur op het hoogste punt staat i.p.v. om 15:00 uur.
Juist in de winter, wanneer we erg kort daglicht hebben, vind ik het belangrijk dat iedereen wat daglicht ziet. Dus dat mensen om 17:00 uur wanneer ze terug rijden van het werk nog steeds daglicht hebben.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wat is het leven toch heerlijk makkelijk. Als je simpelweg alle argumenten waar je het niet mee eens bent classificeert als onderbuikgevoelens en drogredenen, dan hoef je er ook niet op in te gaan. Zoals bijvoorbeeld: Sissors in "Zomertijd Afschaffen?"Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:28:
[...]
Alleen een van die keuzes kan wetenschappelijk onderbouwt worden en de ander zijn drogredenen en onderbuik gevoelens. Maar in het huidige politieke landschap is dat ongeveer gelijk aan elkaar.
Waarbij één uur verplaatsen dus funest is, maar meerdere uren verplaatsen zoals natuurlijk gebeurd op onze locatie, geen probleem is?Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:33:
[...]
Dat is natuurlijk niet mogelijk en ook onnodig. Het gaat om de invloed licht, donker en schemer op de biologische klok.
[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 16-10-2020 16:42 ]
Bij permanente wintertijd, staat in Nederland de zon rond 13.30 op het hoogste punt. Bij permanent zomertijd rond 14.30u.Onbekend schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:35:
De meeste mensen slapen tussen 23:00 uur en 7:00 uur. Om zoveel mogelijk van het daglicht te kunnen profiteren, zou de zon om 15:00 uur op het hoogste punt moeten staan.
Als de zon eerder onder gaat, dan koelt het ook eerder af naar een aangename temperatuur om te slapen.
Hoe wil je in een groot deel van de winter de biologische klok op gang brengen? Juist zon in de ochtend zorgt ervoor dat je wakker wordt.Juist in de winter, wanneer we erg kort daglicht hebben, vind ik het belangrijk dat iedereen wat daglicht ziet. Dus dat mensen om 17:00 uur wanneer ze terug rijden van het werk nog steeds daglicht hebben.
Geef dan is een keer een bron of onderbouwing voor je standpunten. want ondanks dat ik er meerdere keren om vraag kom je met helemaal niks op de proppen behalve meer emoties en kromme redenaties.Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:40:
[...]
Wat is het leven toch heerlijk makkelijk. Als je simpelweg alle argumenten waar je het niet mee eens bent classificeert als onderbuikgevoelens en drogredenen, dan hoef je er ook niet op in te gaan. Zoals bijvoorbeeld: Sissors in "Zomertijd Afschaffen?"
[...]
Waarbij één uur verplaatsen dus funest is, maar meerdere uren verplaatsen zoals natuurlijk gebeurd op onze locatie, geen probleem is?
Heb je een bron van onderzoek die ook maar iets aantoont dat zomertijd beter is? Andersom is er namelijk genoeg te vinden waarom de standaard tijd (wintertijd) aanhouden beter is en dat zijn geen meningen.
Dus voor de vierde of vijfde keer. Heb je enige bronnen of onderzoeken die aantonen wat je beweert? Of is het allemaal een beetje losse pols werk?
Alles wat ik kan vinden wijst erop dat de standaardtijd aanhouden een stuk beter is. Objectief vast te stellen. Dus ik wil graag met je mee, maar je maakt het erg moeilijk door alleen maar in de emotie's en simpele vergelijkingen te blijven hangen. Heb je bronnen naar onderzoek of literatuur of ook maar iets?
[ Voor 31% gewijzigd door Postius op 16-10-2020 17:14 ]
Niet alleen zonsondergang verplaatst, maar ook zonsopkomst. In de zomer zorgt de late zonsondergang voor problemen met de biologische klok, in de winter zorgt een late zonsopkomst voor problemen daarmee.Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:40:
[...]
Wat is het leven toch heerlijk makkelijk. Als je simpelweg alle argumenten waar je het niet mee eens bent classificeert als onderbuikgevoelens en drogredenen, dan hoef je er ook niet op in te gaan. Zoals bijvoorbeeld: Sissors in "Zomertijd Afschaffen?"
[...]
Waarbij één uur verplaatsen dus funest is, maar meerdere uren verplaatsen zoals natuurlijk gebeurd op onze locatie, geen probleem is?
En nee, het kan geen kwaad om iets meer met het ritme van licht/donker mee te leven.
In de winter zie ik (en waarschijnlijk meer mensen) nauwelijks daglicht.Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:44:
Hoe wil je in een groot deel van de winter de biologische klok op gang brengen? Juist zon in de ochtend zorgt ervoor dat je wakker wordt.
Dan moeten we maar UTC-tijd gaan gebruiken om er voor te zorgen dat het vóór 7 uur al licht is om de biologische klok op gang te brengen.
Bingo, gezien de ligging van Nederalnd is UTC gezondheids-technisch waarschijnlijk gunstiger dan UTC+1. Dan moeten we toch niet naar permanent UTC+2 willen gaan.Onbekend schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:50:
[...]
In de winter zie ik (en waarschijnlijk meer mensen) nauwelijks daglicht.
Dan moeten we maar UTC-tijd gaan gebruiken om er voor te zorgen dat het vóór 7 uur al licht is om de biologische klok op gang te brengen.
Ik verwacht dat als er een uitgebreide survey wordt gedaan naar de effecten van permanent UTC, UTC+1 of UTC+2, zonder de woorden zomertijd of wintertijd te gebruiken, dat UTC+2 als eerste afvalt bij de deelnemers.
[ Voor 22% gewijzigd door Joris748 op 16-10-2020 16:56 ]
Ik snap het hele argument de 'echte tijd' waarbij wordt uitgegaan van 12:00 is het midden van de dag niet helemaal. Ook in de video van Lubach is dat veruit zijn primaire argument, terwijl dat in de huidige maatschappij toch eigenlijk helemaal niet relevant is. Dan kan die wel lopen lachen over domme opmerkingen als 'dan kan ik in de winter zonder jas gaan stappen
', maar op de wat zinnigere opmerkingen voor de zomertijd gaat hij totaal niet in.
12:00 is voor de meeste mensen niet het midden van de dag, tenzij je (uitgaande van 8u slaap) een ritme hebt van 04:00 tot 20:00. Er zullen vast mensen zijn die dat hebben vanwege specifieke werktijden, maar dat is de uitzondering.
06:00 tot 22:00 of 07:00 tot 23:00 komt meer in de buurt, dan zit het midden van je dag rond 14:00 of zelfs 15:00. Daar sluit UTC+2 (zomertijd) waarbij het midden rond de 13:40 zit toch beter bij aan dan UTC+1(wintertijd) waarbij dit punt rond 12:40 zit?
Zijn tweede argument is dat met UTC+2 de zon pas 9:50 op komt op de korstte dag. Alhoewel mij dat inderdaad ook niet heel handig lijkt is dat met de meest gangbare school & werktijden van nu toch een minder groot probleem dan het lijkt ? Immers komt de zon met UTC+1 ook pas op om 8:50, de meeste mensen zijn dan al lang en breed in het donker naar school en werk gereisd. Wil je dit oplossen zul je zelfs naar UTC0 moeten, maar dan is het om 15:30(!) al donker. Echter zodra de mensen klaar zijn kun je met de zonsondergang op ~17:30 bij UTC+2 nog in deels in het licht naar huis, met een zonsondergang op 16:30 bij UTC+1 is het dan al weer donker.
Waar UTC+1 wel interessanter is in de periodes daaromheen, dan is het bijv. 7:30 vs 8:30, 7:30 is daar praktischer omdat de meeste mensen dan in daglicht naar het werk/school gaan.
Zal mij uiteindelijk weinig uitmaken wat het wordt, heb gelukkig de luxe dat ik mijn werktijd indien nodig zo kan aanpassen dat er voor mij toch niks veranderd wat de keuze ook wordt in de toekomst
12:00 is voor de meeste mensen niet het midden van de dag, tenzij je (uitgaande van 8u slaap) een ritme hebt van 04:00 tot 20:00. Er zullen vast mensen zijn die dat hebben vanwege specifieke werktijden, maar dat is de uitzondering.
06:00 tot 22:00 of 07:00 tot 23:00 komt meer in de buurt, dan zit het midden van je dag rond 14:00 of zelfs 15:00. Daar sluit UTC+2 (zomertijd) waarbij het midden rond de 13:40 zit toch beter bij aan dan UTC+1(wintertijd) waarbij dit punt rond 12:40 zit?
Zijn tweede argument is dat met UTC+2 de zon pas 9:50 op komt op de korstte dag. Alhoewel mij dat inderdaad ook niet heel handig lijkt is dat met de meest gangbare school & werktijden van nu toch een minder groot probleem dan het lijkt ? Immers komt de zon met UTC+1 ook pas op om 8:50, de meeste mensen zijn dan al lang en breed in het donker naar school en werk gereisd. Wil je dit oplossen zul je zelfs naar UTC0 moeten, maar dan is het om 15:30(!) al donker. Echter zodra de mensen klaar zijn kun je met de zonsondergang op ~17:30 bij UTC+2 nog in deels in het licht naar huis, met een zonsondergang op 16:30 bij UTC+1 is het dan al weer donker.
Waar UTC+1 wel interessanter is in de periodes daaromheen, dan is het bijv. 7:30 vs 8:30, 7:30 is daar praktischer omdat de meeste mensen dan in daglicht naar het werk/school gaan.
Zal mij uiteindelijk weinig uitmaken wat het wordt, heb gelukkig de luxe dat ik mijn werktijd indien nodig zo kan aanpassen dat er voor mij toch niks veranderd wat de keuze ook wordt in de toekomst
Mij maakt het niets uit welke richting de tijdsperiode wordt aangepast, maar ik ben niet blij met de huidige wintertijdsvorm. Voor mijzelf maakt het niets uit of ik vóór mijn werk of pas na mijn werk daglicht zie, maar mis het in de winter wel.Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:55:
[...]
Bingo, UTC is gezondheids-technisch waarschijnlijk gunstiger dan UTC+1. Dan moeten we toch niet willen om naar permanent UTC+2 te gaan.
Ik denk niet dat je dit soort belangrijke dingen op basis van een survey moet gaan beslissen iigJoris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:55:
[...]
Bingo, gezien de ligging van Nederalnd is UTC gezondheids-technisch waarschijnlijk gunstiger dan UTC+1. Dan moeten we toch niet naar permanent UTC+2 willen gaan.
Ik verwacht dat als er een uitgebreide survey wordt gedaan naar de effecten van permanent UTC, UTC+1 of UTC+2, zonder de woorden zomertijd of wintertijd te gebruiken, dat UTC+2 als eerste afvalt bij de deelnemers.
PSN
Ik heb een bron gegeven dat in de avondspits veel meer doden vallen. Wil je nu echt een bron dat veel 's avonds beter kunnen sporten als het licht is? Of wil je de bron dat sporten gezond is?Postius schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:48:
[...]
Geef dan is een keer een bron of onderbouwing voor je standpunten. want ondanks dat ik er meerdere keren om vraag kom je met helemaal niks op de proppen behalve meer emoties en kromme redenaties.
Heb je een bron van onderzoek die ook maar iets aantoont dat zomertijd beter is? Andersom is er namelijk genoeg te vinden waarom de standaard tijd (wintertijd) aanhouden beter is en dat zijn geen meningen.
Dus voor de vierde of vijfde keer. Heb je enige bronnen of onderzoeken die aantonen wat je beweert? Of is het allemaal een beetje losse pols werk?
Alles wat ik kan vinden wijst erop dat de standaardtijd aanhouden een stuk beter is. Objectief vast te stellen. Dus ik wil graag met je mee, maar je maakt het erg moeilijk door alleen maar in de emotie's en simpele vergelijkingen te blijven hangen. Heb je bronnen naar onderzoek of literatuur of ook maar iets?