Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:35
YakuzA schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Ik denk niet dat je dit soort belangrijke dingen op basis van een survey moet gaan beslissen iig :)
Ik ook niet, en zeker niet op basis van een poll door Juncker (waarvan 2/3 van de respondenten Duits was).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:32

Ethirty

Who...me?

Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Ik heb een bron gegeven dat in de avondspits veel meer doden vallen. Wil je nu echt een bron dat veel 's avonds beter kunnen sporten als het licht is? Of wil je de bron dat sporten gezond is?
Geeft die bron ook aan dat dat komt door het tijdstip of de hoeveelheid daglicht, of omdat mensen een veel te drukke baan hebben en als een malloot naar de kinderopvang crossen tussen de files door?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:02:
[...]

Geeft die bron ook aan dat dat komt door het tijdstip of de hoeveelheid daglicht, of omdat mensen een veel te drukke baan hebben en als een malloot naar de kinderopvang crossen tussen de files door?
Het punt is niet dat avondspits gevaarlijker is door minder daglicht, het punt is dat de avondspits gevaarlijker is, en met minder daglicht ga je een gevaarlijke situatie nog gevaarlijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

Het punt is niet dat avondspits gevaarlijker is door minder daglicht, het punt is dat de avondspits gevaarlijker is, en met minder daglicht ga je een gevaarlijke situatie nog gevaarlijker maken.
Met meer mensen met chronisch slaaptekort, kan de avondspits ook gevaarlijker worden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gewoon minder verlichting op de snelweg, zoals in het oosten en noorden van het land, went vanzelf.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Wetenschappers geven sterk de voorkeur aan standaardtijd, dus wat mij betreft mag men de zomertijd afschaffen. Kan de buurman in de zomer zijn tuinfeestjes maar een uur vroeger starten. Dan zijn zijn gasten misschien eens voor 1u weg zodat ik alsnog enkele uren slaap kan krijgen voordat om 6u de wekker afloopt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:32

Ethirty

Who...me?

Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

Als mensen in het donker slechter rijden dan in het licht is er een ander probleem dan de klok.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Wat is dat toch hier met de standaardtijd :? die is toch net als de zomertijd, wintertijd (en tijd in het algemeen) toch allemaal bedacht, dus hoezo is wintertijd dan de standaardtijd?

PS ik vind het wisselen allemaal wel prima, is 2x een beetje "last" met 3 kinderen, maar anders hebben we er de hele zomer "last" van dat het een uur vroeger donker is dus dan kan ik minder lang gaan fietsen >:) of in de winter wat "last" dat het zo laat licht is.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 09:28
Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:08:
Lubach heeft er een zeer informatief item over gemaakt. Heb je die al gezien?
YouTube: Wintertijd - Zondag met Lubach (S09)
Ik heb de aflevering terug gekeken en hoewel ik vind dat Lubach vaak goede dingen ter discussie stelt en deze goed onderbouwt, vind ik de onderbouwing hier echt heel slecht. Ik ga mijn best doen om uit te leggen waarom, maar ik ben echt slecht in uitleggen, dus ik hoop dat je wil proberen om te begrijpen wat ik bedoel.

YouTube: Wintertijd - Zondag met Lubach (S09) - t=340 / 05:40
Hier legt Lubach uit hoe de tijdzones lopen. Duitsland en Nederland liggen in verschillende zones, dus het is niet handig als Nederland en Duitsland dezelfde tijd hebben. Engeland en Nederland in dezelfde tijdzone is volgens hem wel logisch.
Eigenlijk is dat een beetje vreemd.... want de zon gaat in Nederland ongeveer een half uur later onder dan in Duitsland. Nog een half uur later gaat de zon onder in Engeland. Je zou dus verwachten dat als je Engeland en Nederland in dezelfde tijdzone plaatst, je ook net zo goed Duitsland en Nederland in één tijdzone zou kunnen plaatsen. Waarom dan toch het verschil? De oorzaak zijn aannames.

Het kaartje dat Lubach (en de rest van de wereld gebruikt) gaat uit van de volgende aannames:
  • De 0-lijn loopt door Greenwich.
  • Het is 12:00 als de zon op het hoogste punt aan de hemel staat.
Daarnaast doet hij onbewust nog een andere aanname:
  • Om 7:00 staan we op, om 8:00 gaan we werken, om 12:00 staat de zon op het hoogste punt, om 17:00 zijn we klaar met werken en om 23:00 gaan we naar bed.
Ik schrijf hier bewust "aannames", want ze zijn (ooit) willekeurig gekozen. Er is geen onderbouwing om de 0-lijn perse op Greenwich te leggen. In plaats van in Greenwich hadden we de 0-lijn bij wijze van spreken net zo goed op Gent kunnen leggen. En dat is interessant, want als de 0-lijn in Gent had gelegen, dan had Nederland ineens in dezelfde tijdzone gelegen als Duitsland (in plaats van Engeland).
Hetzelfde geldt voor de tweede aanname. We hebben ooit bepaald dat het 12:00 is als de zon op het hoogste punt staat. Er is geen reden (meer) waarom dat perse 12:00 moet zijn. 11:00 of 13:00 zou ook prima kunnen.
En waarom moeten we persé opstaan als de klok 7:00 aangeeft? We kunnen net zo goed GMT+7 aanhouden: Dan staan we voortaan om 0:00 op en staat de zon om 5:00 op het hoogste punt aan de hemel.
Lubachs hele onderbouwing waarom Nederland en Engeland in dezelfde tijdszone horen is volledig gebouwd op een aantal (in het verleden) willekeurig gekozen aannames en vaste gewoontes (in het geval van het derde punt). Ik vind dat een hele slechte onderbouwing.

Ter vergelijk (al is het misschien niet het beste vergelijk): Als je de wereldkaart bekijkt, ligt België onder Nederland. Als je de wereldkaart omdraait is de kaart niet ineens verkeerd omdat België niet meer onder Nederland ligt.

YouTube: Wintertijd - Zondag met Lubach (S09) - t=553 / 09:31
Hier gaat het er over dat wintertijd beter is voor onze biologische klok dan de zomertijd. Op zich wordt dit netjes onderbouwd door twee sprekers en ik ben het er in basis mee eens. MAAR wederom wordt er weer de aanname gedaan dat we 'om 7:00 opstaan, om 8:00 gaan we werken, om 12:00 de zon op het hoogste punt staat, enzovoort. Waarom moeten we deze tijden in stand houden en waarom mag alles niet een uur verlaten of vervroegen?

Het maakt niks uit of we zomertijd of wintertijd aanhouden (of wat mij betreft de Chinese tijdzone), zolang we onze werktijden en dergelijke maar aanpassen aan de nieuwe tijdzone. Lubach (en zijn crew) zitten in deze aflevering vast in een aantal aannames en missen (naar mijn mening) de essentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
Als aanvulling op bovenstaande...

Het enige vraagstuk dat er eigenlijk is, is de volgende vraag:

Hoe willen we oplossen dat, doordat de zon in de zomer en in de winter op een ander moment van de dag opkomt, dit invloed heeft op onze biologische klok door ons vaste dagelijkse ritme? (En ik vermijd hier dus expres het woord 'tijd'.)

Dat kan, zoals we het nu doen, door alle klokken een uur vooruit en achteruit te zetten met de daarbij behorende voor- en nadelen. Maar daar zijn ook alternatieven voor waarbij we de klok niet hoeven te verzetten (en waar weer andere voor en nadelen aan kleven).

Edit: Mocht iemand de vraag beter kunnen formuleren, dan hoor ik het graag! Ik vind het namelijk lastig.

[ Voor 20% gewijzigd door Steamwitz op 16-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:19
Steamwitz schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:55:
Om 7:00 staan we op, om 8:00 gaan we werken, om 12:00 staat de zon op het hoogste punt, om 17:00 zijn we klaar met werken en om 23:00 gaan we naar bed.
En zelfs als we meegaan in die aannames vind ik de constatering dat UTC+1 'beter' zou zijn niet genoeg onderbouwd.

Ik heb het aan de hand van mijn bericht eerder is wat preciezer uitgerekend, en als je het maximaal aantal uren per dag zonlicht wil is UTC+2 toch echt de betere keuze :Y

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/c85ff9c8d7f809184f6df064589c0e85.png
Wat ik hier heb gedaan is per dag uitgerekend hoeveel uren daglicht je meemaakt als je op verschillende tijden (tussen 4 en 9) opstaat, altijd uitgaande van 8 uur slaap. Vervolgens heb ik voor alle 366dagen een gemiddelde genomen, en dit gedaan voor 4 situaties:

- Onze huidige zomer & wintertijd constructie:
- UTC+0
- UTC+1 (permanent wintertijd)
- UTC+2 (permanent zomertijd)

UTC+2 lijkt het wat dat betreft veel beter te doen:
Je hebt als je om 7:00 opstaat iedere dag gemiddeld een halfuur méér zonlicht tijdens de uren dat je ook daadwerkelijk wakker ben. Zelfs de wat vroege vogels die om 6:00 uur opstaan hebben 19minuten per dag meer zonlicht. Pas vanaf de kolom met het ritme van 5:00 tot 21:00 is UTC1 licht in het voordeel, 6 minuten gemiddeld meer zon per dag. UTC0 zal ik niet veel op ingaan maar uitgaande van 7:00 verlies je dan dagelijks 1 uur en 11 minuten zonlicht...

UTC+2 scoort verder vrijwel gelijk met de huidige tijdsconstructie, logisch gezien deze in de zomermaanden gelijk zijn en in de winter ben je in principe de volledige 'zonnedag' wel actief, alleen voor de late mensen (8uur of later uit bed) heeft UTC+2 nog wat voordelen boven zomer+wintertijd, maar dit is minutenwerk dat in het grote geheel niet heel relevant is.

Dat zomertijd en/of UTC+2 leidt tot meer zon ten opzichte van UTC+1 met de huidige werk/schooltijden is geen emotie, onderbuik of iets anders, dat is gewoon feitelijk aantoonbaar. Deze spreadsheet kan dan ook hier gedownload worden ter controle van de berekeningen :+
Uitsluitend de komende 7 dagen, Tweakers beschikt niet over een eigen bestandsuploaden
Het maakt niks uit of we zomertijd of wintertijd aanhouden (of wat mij betreft de Chinese tijdzone), zolang we onze werktijden en dergelijke maar aanpassen.
Check, dat zeg ik ook al een tijdje. Zolang we werktijden aanpassen maakt deze hele deze discussie niks uit. Maar zolang deze hetzelfde blijven als nu is UTC+1 op het gebied van zonuren géén goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
!mark schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:31:
Ik heb het aan de hand van mijn bericht eerder is wat preciezer uitgerekend, en als je het maximaal aantal uren per dag zonlicht wil is UTC+2 toch echt de betere keuze :Y
...
Check, dat zeg ik ook al een tijdje. Zolang we werktijden aanpassen maakt deze hele deze discussie niks uit. Maar zolang deze hetzelfde blijven als nu is UTC+1 op het gebied van zonuren géén goed idee.
Ik vind het heel interessante data en ga het zeker bestuderen. (Vandaar dat ik je een plusje heb gegeven.) Ik weet alleen niet of je dit in dit topic moet plaatsen, want eigenlijk vind ik het zelf (zoals je zelf ook aangeeft) ruis/irrelevant in de discussie. (Daar wil ik je eigenlijk een minnetje voor geven. :> )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

We kunnen ook naar een 6-urige werk-/schooldag gaan - in de periode van november tot maart of altijd - dan krijgt iedereen nog daglicht in de winter ongeacht winter/zomertijd en is (hopelijk) blijer! :Y)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:57
Dan moeten we wel bereid zijn om 25 procent van ons inkomen in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
!mark schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:57:
Zijn tweede argument is dat met UTC+2 de zon pas 9:50 op komt op de korstte dag. Alhoewel mij dat inderdaad ook niet heel handig lijkt is dat met de meest gangbare school & werktijden van nu toch een minder groot probleem dan het lijkt ? Immers komt de zon met UTC+1 ook pas op om 8:50, de meeste mensen zijn dan al lang en breed in het donker naar school en werk gereisd. Wil je dit oplossen zul je zelfs naar UTC0 moeten, maar dan is het om 15:30(!) al donker. Echter zodra de mensen klaar zijn kun je met de zonsondergang op ~17:30 bij UTC+2 nog in deels in het licht naar huis, met een zonsondergang op 16:30 bij UTC+1 is het dan al weer donker.

Waar UTC+1 wel interessanter is in de periodes daaromheen, dan is het bijv. 7:30 vs 8:30, 7:30 is daar praktischer omdat de meeste mensen dan in daglicht naar het werk/school gaan.
De winter is inderdaad dus meer dan alleen de kortste dag van het jaar, evenmin als dat het bij een zonsopkomst om 08:50 een half uur daarvoor nog pikkedonker zou zijn. Eigenlijk is het misschien maar een maand nog echt donker rond een uur of 8 - 8:30. Bij zomertijd stuur je al die scholieren een paar maanden in het donker de ochtendspits in ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Zilla schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:05:
Dan moeten we wel bereid zijn om 25 procent van ons inkomen in te leveren.
Tis wat offtopic, maar minder werken betekent niet direct minder productiviteit / opbrengst. Ik heb op een communicatiebureau gewerkt waar men daarmee geëxperimenteerd heeft - 4 dagen werken ipv5 voor hetzelfde loon - en dat leidde niet tot verminderde inkomsten; sterker nog, inkomsten groeiden. Had er waarschijnlijk mee te maken dat werknemers blijer waren, uitgeruster, meer tijd voor hobby's en sport, daardoor creatiever, loyaler naar het bedrijf toe, minder uitval door ziekte of druk etc. En daarnaast, 6 uur knallen ipv 8 houden de meeste mensen beter vol; ik heb er moeite mee om elke dag 8 uur productief te zijn in ieder geval. Meer uren werken is maar in bepaalde omstandigheden ook economischer, zeker op de lange termijn. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als ik zo'n beetje lees is de consensus: eigenlijk kunnen we het beste voortaan in de zomer de wintertijd doen (koelt het sneller af 's avonds) en in de winter de zomertijd, sluit beter aan bij ons bio-ritme (het wordt niet vroeg donker en het midden van de dag zit dichter bij ons dagritme-midden). :+

Maar het hele idee is toch juist dat we niet collectief elk half jaar moet switchen, omdat het gewoon nergens goed voor is. Veel argumenten gaan over dag en werkritme, maar wat let je om met je baas te praten eerder/later te beginnen? Maar ook hier: zo'n collectieve switch draagt niet echt bij, dat zit een aanpassing in een bepaalde sector zelfs in de weg.

Onderaan de streep maakt het weinig uit welke tijd we hebben: praktisch zal zelfde getal als Duitsland (en België, maar dat is ook zelfde lengtegraad) handig zijn, maar wat let ons om daarna (bijv.) scholen om 9.00u te laten beginnen? Het zijn maar nummers hoor. Wat wel debiel is: 2x per jaar na het weekend een uur eerder/later beginnen als daarvoor, puur omdat ... (ja waarom eigenlijk?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Jake schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:55:
Wat wel debiel is: 2x per jaar na het weekend een uur eerder/later beginnen als daarvoor, puur omdat ... (ja waarom eigenlijk?).
Als je met je baas je werktijden kunt bespreken, dan maakt het toch niets uit of de tijd op de klok verandert? Je hoeft dus niet een uur eerder/later te beginnen?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@RayNbow tenzij je schoolgaande kinderen hebt of een baan waarbij je je tijden niet aan kan passen, want diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
Jelte schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:39:
@RayNbow tenzij je schoolgaande kinderen hebt of een baan waarbij je je tijden niet aan kan passen, want diensten.
Ik denk dat als we (in een extreem geval als voorbeeld) naar GMT+7 gaan en winter/zomertijd afschaffen mijn baas zich wel even achter zijn oren gaat krabben en de werktijden (eenmalig) aanpast naar de nieuwe situatie.

Dan staan ik (en mijn collega's) voortaan in de winter om 4:00 op en gaan we om 5:00 naar het werk.
En in de zomer staan we om 3:00 op, gaan we om 4:00 huishoudelijke taken doen (of sporten, klussen, tv kijken, ...) en daarna wederom om 5:00 naar het werk.
Of nog wat anders als dat beter is voor je biologisch ritme.

Edit: Het is net als de introductie van de Euro. In het begin was het lastig met omrekenen en nu denk je er niet meer over na.

Edit 2: Het verschil tussen zonsopkomst in de zomer en winter is trouwens 4,5 uur. Als je bioritme de reden zou zijn om de klok te verzetten, dan is het best raar om de klok maar één uur te verzetten. :?

[ Voor 22% gewijzigd door Steamwitz op 17-10-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Jelte schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:39:
Ik ging in op wat @Jake noemde, namelijk het idee dat je met je baas zou kunnen overleggen over je werktijden. Als dat opgaat, dan maakt de huidige situatie (het wisselen tussen winter-/zomertijd) niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Mijn punt is dat het met je baas overleggen ook een collectief iets kan zijn, maar dat dus wel van invloed is op zoiets als schoolgaande kinderen (van jou of collega's). Als het hele land de tijd switcht, staat dat sector- of bedrijfspecifieke aanpassingen in de weg (het wordt 'te complex' en het gebeurt dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Wailing_Banshee

You're Next

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

In de zomer in het donker met een vuurkorf aan word ik ook happy van hoor 8)
En wat denk je van al die lichten in de tuin waar je 's zomers niet van kunt genieten omdat het nog lang licht is en in de winter niet omdat je dan niet meer in de tuin zit :p
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Natuurlijk niet. Breedtegraad bepaalt hoe lang het licht is op een bepaalde dag in het jaar. In NL duurt een dag tussen de 16:30 uur en 7:45 uur. Noordelijker zijn de verschillen nog veel groter, en zuidelijker veel kleiner.
Volgens mij is een dag in Nederland gewoon 24 uur... Ik neem aan dat je met "dag" bedoelt het moment dat de zon boven de horizon staat. Maar zelfs als hij nog onder de horizon ligt, is het al licht.

Als ik vandaag pak (Delfzijl), gaat de zon vandaag (19-10) om 8:08 op en om 18:28 onder. Maar het is licht vanaf 7:32 tot 19:04.
Als ik de data van Brabant (Rijen) pak, is de zon tussen 8:12 en 18:39 boven de horizon en is het tussen 7:38 en 19:13 licht.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:44
Eerder in deze thread gaven een aantal mensen aan dat ze een week tot een maand een 'jetlag' hadden van de omzettende klok. Dit is nu wel een mooi experiment of dat nog steeds geldt voor degenen die thuiswerken ipv naar kantoor gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@sewer Sowieso gaat dit de 'goede' kant op. We hebben dus een extra uur. Dat scheelt.
En we mogen dan wel thuis werken, de kinderen moeten nog wel naar school. Dus als we dat ook nog even uitzetten komende week, dan kunnen we het experiment echt goed uitvoeren

(NEE ALSJEBLIEFT NIET WEER THUIS WERKEN MET KINDEREN...:S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
[...]

En zelfs als we meegaan in die aannames vind ik de constatering dat UTC+1 'beter' zou zijn niet genoeg onderbouwd.

[Afbeelding]
Wat ik hier heb gedaan is per dag uitgerekend hoeveel uren daglicht je meemaakt als je op verschillende tijden (tussen 4 en 9) opstaat, altijd uitgaande van 8 uur slaap. Vervolgens heb ik voor alle 366dagen een gemiddelde genomen, en dit gedaan voor 4 situaties:

- UTC+0

Je hebt als je om 7:00 opstaat iedere dag gemiddeld een halfuur méér zonlicht tijdens de uren dat je ook daadwerkelijk wakker ben. Zelfs de wat vroege vogels die om 6:00 uur opstaan hebben 19minuten per dag meer zonlicht. Pas vanaf de kolom met het ritme van 5:00 tot 21:00 is UTC1 licht in het voordeel, 6 minuten gemiddeld meer zon per dag. UTC0 zal ik niet veel op ingaan maar uitgaande van 7:00 verlies je dan dagelijks 1 uur en 11 minuten zonlicht...

UTC+2 scoort verder vrijwel gelijk met de huidige tijdsconstructie, logisch gezien deze in de zomermaanden gelijk zijn en in de winter ben je in principe de volledige 'zonnedag' wel actief, alleen voor de late mensen (8uur of later uit bed) heeft UTC+2 nog wat voordelen boven zomer+wintertijd, maar dit is minutenwerk dat in het grote geheel niet heel relevant is.

Dat zomertijd en/of UTC+2 leidt tot meer zon ten opzichte van UTC+1 met de huidige werk/schooltijden is geen emotie, onderbuik of iets anders, dat is gewoon feitelijk aantoonbaar. Deze spreadsheet kan dan ook hier gedownload worden ter controle van de berekeningen :+
Uitsluitend de komende 7 dagen, Tweakers beschikt niet over een eigen bestandsuploaden

[...]

Zou je mbv deze data een tabel kunnen maken waarin de beschikbare uren zonlicht tussen 7.00 en 10.00u 's ochtends staan?

Dat is denk ik relevant voor de beslissing of we in de winter beter af zijn met zomer/wintertijd, UTC+1 of UTC+2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
apis29 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:22:
[...]

De winter is inderdaad dus meer dan alleen de kortste dag van het jaar, evenmin als dat het bij een zonsopkomst om 08:50 een half uur daarvoor nog pikkedonker zou zijn. Eigenlijk is het misschien maar een maand nog echt donker rond een uur of 8 - 8:30. Bij zomertijd stuur je al die scholieren een paar maanden in het donker de ochtendspits in ...
En niet alleen scholieren, maar het is dus wel het belangrijkste argument om geen permanent zomertijd in te voeren. Mensen onderschatten de gevolgen van de lange donkere ochtenden (ook al zitten ze op kantoor).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
@!mark Ik ben met je data aan het spelen gegaan. Gemiddelden zeggen niet zo heel veel, want die vlakken de grote verschillen uit.

Als je naar het gezondheidsaspect wilt kijken, dan mag je alleen kijken naar hoeveel uur daglicht heb je in de ochtend in de winter en hoeveel daglicht in de avond in voorjaar en najaar. De zomer is niet relevant, omdat er dan daglicht in overvloed is.

Het enige positieve wat ik kan vinden aan permanent UTC+2 is dat we iedere avond een uur meer licht hebben om buitenactiviteiten te doen. Maar dat is vooral voordelig in voorjaar en najaar. Zoals eerder gezegd is er in de zomer daglicht in overvloed en in de winter zijn de avonden sowieso te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ook heb je meer mensen die naar huis kunnen gaat met licht aan einde van de werkdag.

En eens dat voordeel van meer daglicht in de avonden vooral in voorjaar en najaar speelt, en niet echt in juni. Maar om nou UTC+1 in de winter te doen, UTC+2 in lente en herfst, en UTC+1 weer in de zomer lijkt me ook niet heel nuttig :P. In het midden van de zomer maakt het allemaal weinig uit welke tijdzone het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:28:
Zou je mbv deze data een tabel kunnen maken waarin de beschikbare uren zonlicht tussen 7.00 en 10.00u 's ochtends staan?

Dat is denk ik relevant voor de beslissing of we in de winter beter af zijn met zomer/wintertijd, UTC+1 of UTC+2.
Waarom zou je dit gebruiken om te kiezen wat de beste tijdzone is?
Is het niet makkelijker als we (je werkgever) de werkuren aanpast op basis van de gekozen tijdzone?

Volgens mij is de juiste volgorde: Tijdzone kiezen (gelijk met buurlanden?), bepalen wat de gunstigste tijd of tijden zijn om op te staan (aan de hand van de zonuren), en daarna passen werkgevers/scholen de (werk)tijden aan op de nieuwe situatie.

Dan kunnen we de tijdzone namelijk aanpassen aan de landen waaraan wij grenzen en hoeven de grensbewoners niet continue hun horloge te verzetten als ze even de grens over gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Steamwitz op 19-10-2020 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Steamwitz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Waarom zou je dit gebruiken om te kiezen wat de beste tijdzone is?
Is het niet makkelijker als we (je werkgever) de werkuren aanpast op basis van de gekozen tijdzone?

Volgens mij is de juiste volgorde: Tijdzone kiezen (gelijk met buurlanden?), bepalen wat de gunstigste tijd of tijden zijn om op te staan (aan de hand van de zonuren), en daarna passen werkgevers/scholen de (werk)tijden aan op de nieuwe situatie.

Dan kunnen we de tijdzone namelijk aanpassen aan de landen waaraan wij grenzen en hoeven de grensbewoners niet continue hun horloge te verzetten als ze even de grens over gaan.
Omdat dat nog meer discussie oplevert. De een wil om kwart over beginnen, een ander om kwart voor en nog een ander 1,5 uur later.

Een eventueel tijdsverschil van een uur is niet zo heel lastig. Voor mijn werk heb ik ook regelmatig telefonisch contact met collega’s in China, India, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Dat went heel snel.
Het grensoverschrijdende verkeer is waarschijnlijk snel genoeg gewend aan tijdsverschillen. Zeker omdat het midden op de dag weinig uit maakt. Het kan rond sluitingstijd wat lastiger worden, maar een korte blik op je horloge en 1 uur erbij optellen is niet zo heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
@Joris748 Ik denk dat je mij niet begrijpt.

Wat ik probeer te zeggen:
Het maakt mij, of mijn werkgever, echt niet uit of we in tijdzone UTC+1 of UTC+2 of wat anders komen.

Stel dat de overheid besluit dat we in UTC+7 horen, dan krijg ik van mijn baas een belletje dat ik voortaan niet om 8:00 moet beginnen, maar om 3:00. Dus vandaar dat ik denk dat we gewoon iets moeten kiezen dat praktisch is met omringende landen.

De hele discussie wat betreft zonne-uren is wel belangrijk, maar staat helemaal los van de tijdzones.

Edit: Tenzij ik jouw niet begrijp. Dat kan ook. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Steamwitz op 19-10-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:28:
Dat kan, en ja dat is is inderdaad het grote nadeel aan UTC2 met de huidige werktijden :)
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a23edfab49c79f6c5aeaa3c2f7079453.png
ArcticWolf schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:36:
[...]
En niet alleen scholieren, maar het is dus wel het belangrijkste argument om geen permanent zomertijd in te voeren. Mensen onderschatten de gevolgen van de lange donkere ochtenden (ook al zitten ze op kantoor).
Net als dat veel mensen eigenlijk (bewust of onbewust) een gebrek hebben aan zonlicht, Met permanent UTC1 wordt dat over een jaar gezien alleen maar meer op basis van de huidige werk/school tijden, zeker in de periode Maart/April en September/Oktober is dat écht een nadeel aan UTC1 met onze huidige werktijden.

Op dat gebied is ons huidige systeem zo gek nog niet met de klok verzetten, UTC1 zodat je in de koude maanden 's ochtends eerder zon hebt, UTC2 zodat de meeste mensen in de lente en het begin van de herfst effectief meer tijd hebben om voldoende zonlicht te benutten.
Steamwitz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:14:
Het maakt mij, of mijn werkgever, echt niet uit of we in tijdzone UTC+1 of UTC+2 of wat anders komen.
In een ideale wereld volledig mee eens, en ook voor mijn persoonlijke situatie helemaal prima :)

Alleen ben ik bang dat een kleine verschuiving van hooguit 1 uur voor maar één helft van het jaar te klein is voor bedrijven en scholen om iets met hun tijden te gaan doen. Waardoor we in de praktijk toch het probleem krijgen van te weinig zon in de ochtend(UTC2) van de wintermaanden of te weinig zon in het algemeen(UTC1). Vergeet ook niet dat de gemiddelde Tweaker hier waarschijnlijk meer flexibiliteit heeft in zijn/haar werktijden dan de gemiddelde Nederlander.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steamwitz
Ik heb wat plaatjes voor mijzelf gemaakt, omdat ik tabellen met getallen onoverzichtelijk vind.

In de plaatjes heb ik zonsopkomst en zonsondergang uitgezet tegen de datum. Ik heb daarvoor deze bron gebruikt: https://www.msimons.nl/to...t-tabel/index.php?yr=2020

Daarnaast heb ik een dagindeling gemaakt. Hierbij ben ik uitgegaan van de volgende aannames:
  • Je slaapt acht uur.
  • Een werkdag duurt acht uur plus één uur pauze.
  • School duurt zeven uur.
  • Reistijd naar werk/school is niet meegerekend.
Hoewel de tijd op de klok er (naar mijn mening) niet toe doet, heb ik op de x-as wel een tijd toegevoegd om de plaatjes bespreekbaar te maken. De tijd is de huidige wintertijd.

Onderstaande plaatje is de huidige situatie met zomer en wintertijd:
Hiervoor heb de volgende aanvullende aannames gedaan:
  • Werk begint een uur na de wekker.
  • School begint anderhalf uur na de wekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH7-jBpseeNf8ZPecN1jarIVzPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lC54HkFfvol6cUfz3ApauTq.png?f=fotoalbum_large

Voor het volgende plaatje heb ik de volgende aanvullende aannames gedaan:
  • School begint een half uur na de start van een werkdag.
  • Scholieren dienen altijd in daglicht naar school te reizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHeTPCcFGlfkTi6Ewn-uyhTKBlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxWVDbzE3MEhu54BHGx1fyEw.png?f=fotoalbum_large
Bij deze keuze wordt je vrije tijd door werk/school letterlijk in tweeën gesplitst. Kinderen en werkende kunnen met daglicht naar werk/school.

Voor het volgende plaatje heb ik de volgende aannames gedaan:
  • De dag begint rond de vroegste zonsopkomst.
  • De werkdag begint een uur na de wekker.
  • School eindigt een half uur na het werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRaqcsCn1jXIyt4XfG9ZyzaoOyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJQIW2CjGFzvFP68Yvlri0Z7.png?f=fotoalbum_large
Bij deze keuze heb je het hele jaar minimaal anderhalf uur daglicht, ook degene die op kantoor werken. Dat is meer dan in de huidige situatie. Helaas moeten werkenden bijna altijd in het donker naar het werk.
Kinderen die zelfstandig naar school kunnen, kunnen in het licht fietsen. Kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen, kunnen 's ochtends in het donker naar de opvang worden gebracht door een werkende. (In plaats van 'naschoolse opvang' krijg je dus 'voorschoolse opvang'.

Morgen maar eens verder puzzelen, want nu is het bedtijd :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-10 18:44

icecreamfarmer

en het is

[...]

[Afbeelding]

- UTC+0

[...]

Blij dat mijn gevoel nu onderbouwd is. Voor mijn gevoel was een permanente zomertijd altijd de betere optie. Geen idee natuurlijk of dat ook geldt voor het oosten van Duitsland waarmee we in dezelfde tijdzone moeten blijven.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
@icecreamfarmer Het is wat gecompliceerder dan ‘zoveel mogelijk daglicht op een dag’. De finesse zit erin hoeveel licht er ‘s ochtends is om je lichaam op gang te brengen en hoe laat het ‘s avonds gaat schemeren, zodat je lichaam zich voor kan gaan bereiden om te slapen.

De overzichten van @!mark geven dan ook geen compleet beeld, aangezien hij zich vooral focussed op zoveel mogelijk daglicht.

Als het puur gaat om zoveel mogelijk daglicht in de winter, kun je ook tussen de middag een uur gaan wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:44:

Als het puur gaat om zoveel mogelijk daglicht in de winter, kun je ook tussen de middag een uur gaan wandelen.
Meeste mensen in werksituaties hebben een half uur pauze tussen de middag. Daarin moeten ze bv eten en drinken.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-10 18:44

icecreamfarmer

en het is

Joris748 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:44:
@icecreamfarmer Het is wat gecompliceerder dan ‘zoveel mogelijk daglicht op een dag’. De finesse zit erin hoeveel licht er ‘s ochtends is om je lichaam op gang te brengen en hoe laat het ‘s avonds gaat schemeren, zodat je lichaam zich voor kan gaan bereiden om te slapen.

De overzichten van @!mark geven dan ook geen compleet beeld, aangezien hij zich vooral focussed op zoveel mogelijk daglicht.

Wanneer dan? Ik moet gewoon werken.

Als ik op gang moet komen is het altijd donker om 7 uur. Maar om 8 genoeg schemer om naar het werk te rijden.
Vervolgens zit ik de hele dag binnen. Ik heb er dus meer aan als het licht is na het werk dan er voor. Sterker nog eigenlijk vind ik dat zelfs vervelend.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steamwitz
Mocht iemand het leuk vinden om eenzelfde plaatje als mij te maken, dan heb ik hieronder de 'template' geplaatst.
(De twee horizontale lijnen op de 29 maart en 25 oktober geven de huidige wisseling van zomer en wintertijd aan.)

Je kunt het plaatje dan plakken in Word, Excel of Powerpoint (of Writer, Calc of Impress voor Libreoffice gebruikers) en dan, met behulp van tekstvakken, activiteiten (werken, slapen, enz) toevoegen. :)
Maar het kan natuurlijk ook met een ander programma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLvUDDLiKae1o5XijTtJSgvKp4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOhDsM3RKyFHyu5Z33avXTR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-10 21:35
[...]

Eigenlijk is dat een beetje vreemd.... want de zon gaat in Nederland ongeveer een half uur later onder dan in Duitsland. Nog een half uur later gaat de zon onder in Engeland. Je zou dus verwachten dat als je Engeland en Nederland in dezelfde tijdzone plaatst, je ook net zo goed Duitsland en Nederland in één tijdzone zou kunnen plaatsen. Waarom dan toch het verschil? De oorzaak zijn aannames.
Nederland en Duitsland in dezelfde tijdzone kan prima, dan zou je iets krijgen dat nu UTC+0:30 zou heten. Maar met het huidige systeem zou "zelfde tijdzone als Duitsland" ook "zelfde tijdzone als Polen" betekenen. Dat is gezien het aantal lengtegraden verschil natuurlijk wel raar.

Is er eigenlijk nog iets nieuws te melden op dit vlak, qua voortgang van het proces?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik denk dat regeringen vandaag iets anders aan hun hoofd hebben dan kiezen tussen zomer- en standaardtijd. En hoewel vele mensen het liever vroeger dan later weten verwacht ik een keuze niet voor volgende zomer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26

Onbekend

...

Zullen we een knuppel in het hoenderhok gooien? ;)

We hebben allemaal van die moderne klokken die online met een tijdserver gesynchroniseerd worden. Waarom hebben we geen dynamische tijdsverschuiving? Gewoon steevast om 7 uur 's morgens wordt het licht, of het nu in de winter-of zomerperiode is. :)

Strookt dat niet met de rest van Europa en willen we de tijd in bijna heel west Europa gelijk houden? Dan komen we er niet onderuit dat in het ene land later licht wordt dan in het andere land waardoor we altijd "problemen" zullen houden moet onze biologische klok.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Aanstaande zondag schaffen we tijdelijk de zomertijd af. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:25:
Ik denk dat regeringen vandaag iets anders aan hun hoofd hebben dan kiezen tussen zomer- en standaardtijd. En hoewel vele mensen het liever vroeger dan later weten verwacht ik een keuze niet voor volgende zomer.
Is Corona nog ergens goed voor >:)
Hopelijk gaat het helemaal van de agenda, vind het wel prima zo :) vervelend dat sommige last hebben van de overhang maar dadelijk hebben er veel meer mensen “last” van minder effectief licht in de zomer of winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:44
Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:25:
Je kan er verder als politieke partij ook niet mee scoren (het is zelfs onduidelijk bij welk ministerie dit ligt),de keuze van zomertijd/wintertijd staat los van links/rechts of conservatief/progressief. Zal ook een reden zijn dat partijen er geen stelling over nemen, je zal altijd een stuk van je achterban voor het hoofd stoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
Onbekend schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:41:
Zullen we een knuppel in het hoenderhok gooien? ;)

We hebben allemaal van die moderne klokken die online met een tijdserver gesynchroniseerd worden. Waarom hebben we geen dynamische tijdsverschuiving? Gewoon steevast om 7 uur 's morgens wordt het licht, of het nu in de winter-of zomerperiode is. :)
Op zich een leuk idee, maar als ik hier in huis kijk:
Twee wandklokken, vier wekkerradio's (waarvan drie gewoon moderne wake-up-lights, magnetron en twee auto's waarvan de klok niet automatisch synchroniseert. Weet niet eens of dit een volledig overzicht is - heb m'n twijfels of de thermostaat automatisch mee gaat. Dus nee, dat idee is wat mij betreft niet acceptabel - twee keer per jaar wisselen is prima, maar niet vaker dan dat wat mij betreft.

En zelfs al zou iedereen alleen maar automatisch synchronizerende klokken hebben: "om 7 uur wordt het licht", maar als je dat in de winterperiode doet is het dus halverwege de middag al donker, gok ik. Als ik de reacties hier lees zijn er ook mensen die het liever 's-ochtends donker hebben zodat ze 's-middags of begin van de avond nog wat buiten kunnen hardlopen of zo, in het licht.

En daar zit al een belangrijk deel van de onmogelijkheid om iedereen op 1 lijn te krijgen: de een wil 's-ochtends licht, de ander 's-avonds. Weer anderen willen het er een beetje tussenin. :)

Ik denk dus niet dat er ooit een duidelijke meerderheid gaat komen voor welke keuze dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
vanaalten schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ik denk dus niet dat er ooit een duidelijke meerderheid gaat komen voor welke keuze dan ook.
Laten we dus maar naar de chronobiologen luisteren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Laatst online: 21-10 22:36
Wat ik bijzonder vind dat er momenteel totaal nieuws is over het afschaffen van de zomer / wintertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:00
apis29 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:22:
[...]

Klopt want ze zijn nu ook al te beroerd om fietsverlichting aan te hebben, dat levert alleen maar meer gevaarlijke situaties op.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:20
p.d.akkerman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:11:
Wat ik bijzonder vind dat er momenteel totaal geen nieuws is over het afschaffen van de zomer / wintertijd.
Komt waarschijnlijk omdat een uur extra nachtrust dit weekend en weer licht/schemer tijdens de ochtendrit naar het werk mogelijk positiever ontvangen wordt.

Een andere benadering:
Het probleem is niet het verzetten van de tijd, maar het aandeel werkgerelateerde uren op een dag (of de verhouding met het salaris, waardoor velen niet anders kunnen). Maak van 8 uur werken 7 uur en ik denk dat het hele probleem met de biologische klok is opgelost.

Naar mijn idee is het aandeel werk buitenproportioneel. Als ik lees dat men in NL gemiddeld 50 minuten onderweg is van en naar werk (100 min retour) en men daarnaast inclusief pauze ook 9 uur op het werk is (eigenlijk eerder 9,5 uur omdat velen waarschijnlijk niet stipt op de werktijden arriveren/vertrekken), ben je dus al snel 11 uur per dag met werk bezig. En dan heb je 's ochtends nog je voorbereidingen à 0,5-1 uur.

Je besteedt dus al snel 50% van een dag aan werkgerelateerde zaken. Met 8 uur geadviseerde slaap (wat ook weer eerder neerkomt op 8,5 ivm tandenpoetsen, omkleden en afschakelen) hou je dan nog 3-3,5 uur over voor andere zaken zoals avondeten, huishoudelijke taken en douchen. En dan moet je ergens nog wat ontspanning weten in te passen.

De dag is te kort om 11-12 uur met werk bezig te zijn. Daar doet een uur tijdsverschil niets aan af.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 25-10-2020 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

p.d.akkerman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:11:
Wat ik bijzonder vind dat er momenteel totaal nieuws is over het afschaffen van de zomer / wintertijd.
Toch melden diverse media het gewoon hoor:

- https://nos.nl/artikel/23...jd-nog-niet-in-zicht.html
- https://www.ad.nl/binnenl...lerlaatste-keer~a9df8b1f/

Etc

Verder is het ook één van de minst belangrijke dingen die er op dit moment spelen. Er zijn wel belangrijkere zaklen. Je hebt neem ik aan de laaste maanden wel van zaken als corona etc gehoord, met alle financiele/economische gevolgen vandien?

Als er op dit moment een prioriteitenlijst met 1000 dingen bestaat, zal dit thema denk ik ergens tussen plek 990 en 1000 staan. Of misschien de top-1000 niet eens gehaald hebben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
https://www.ad.nl/binnenl...extra-uitdagend~a507f9a7/

Of nieuws over allebei tegelijk ;) . Weer drie slaapexperts die voor UTC+1 pleiten. Ik hoop echt dat hun collega's in andere landen op onze lengteligging ook een beetje vocaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Bananenplant schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:12:

Of nieuws over allebei tegelijk ;) . Weer drie slaapexperts die voor UTC+1 pleiten. Ik hoop echt dat hun collega's in andere landen op onze lengteligging ook een beetje vocaal zijn.
De titel van dat artikel "Slaapexperts: ‘Corona maakt overgang naar wintertijd extra uitdagend’" dekt de lading in het artikel niet, want het eerste gedeelte gaat gewoon over het aanpassen van de klok en dat mensen er vanuit gaan dat hun biologische klok zich automatisch aanpast.

Onderaan het artikel wordt zelfs UTC+0 aangeraden: " ,,Qua geografie zouden we eigenlijk al in de Engelse tijdzone moeten zitten. In de zomertijd zitten we dus twee uur verkeerd.’’"

Zelf heb ik ook liever het hele jaar door UTC+0 of UTC+2, en geen UTC+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:09

Nox

Noxiuz

Onbekend schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:26:
[...]

De titel van dat artikel "Slaapexperts: ‘Corona maakt overgang naar wintertijd extra uitdagend’" dekt de lading in het artikel niet, want het eerste gedeelte gaat gewoon over het aanpassen van de klok en dat mensen er vanuit gaan dat hun biologische klok zich automatisch aanpast.

Onderaan het artikel wordt zelfs UTC+0 aangeraden: " ,,Qua geografie zouden we eigenlijk al in de Engelse tijdzone moeten zitten. In de zomertijd zitten we dus twee uur verkeerd.’’"

Zelf heb ik ook liever het hele jaar door UTC+0 of UTC+2, en geen UTC+1.
Waarom geen utc+1?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Nou is het argument geografie/'echte' tijd natuurlijk eigenlijk best zwak. Want dat is alleen maar gebaseerd op een arbitrair gekozen "hoogste punt zon is 12u 's middags" en de starttijd op het werk en de tijd dat we gaan slapen is sociaal ingebakken.

Zoals al eerder geopperd: we kunnen ook gewoon UTC+7 aanhouden, zolang we de begintijd van de (school-/)werkdag maar aanpassen.

Ik vind overigens dat er (in het filmpje AD) bij UTC+0 wel heel makkelijk over het feit heen gestapt wordt hoe vroeg het in de zomer wel niet licht wordt 's ochtends (of eigenlijk: wordt niet genoemd). An sich geen probleem: kan je oplossen met gordijnen, maar dan kan je bij lang licht dat ook oplossen. Dit is daarmee geheel niet consistent met de rest van het verhaal, waarin feitelijk een onherroepelijke afhankelijkheid van de omstandigheden 'buiten' wordt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Omdat ik in de winter ook wel eens daglicht wil zien. Bij UTC+1 ga je 's morgens in het donker naar je werk, en 's middags in het donker weer terug.
Ik wil daarom die tijd meer verschoven hebben zodat ik 's morgens óf 's middags nog daglicht zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Onbekend schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Omdat ik in de winter ook wel eens daglicht wil zien. Bij UTC+1 ga je 's morgens in het donker naar je werk, en 's middags in het donker weer terug.
Ik wil daarom die tijd meer verschoven hebben zodat ik 's morgens óf 's middags nog daglicht zie.
Werk je in een ruimte zonder ramen? Ik heb er 2 naast me. Utc+0 zal het niet worden denk en utc+1 heeft mijn voorkeur. Dan kan ik in de zomer wat langer fietsen in het bos (mag tot 10:30 en na zonsopgang).

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Nox schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Werk je in een ruimte zonder ramen? Ik heb er 2 naast me. Utc+0 zal het niet worden denk en utc+1 heeft mijn voorkeur. Dan kan ik in de zomer wat langer fietsen in het bos (mag tot 10:30 en na zonsopgang).
Nee, er zijn wel ramen. :) Maar als je binnen zit te werken, kijk je natuurlijk niet vaak door het raam naar buiten. En wat is er mis met 's morgens fietsen in het bos? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Onbekend schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Nee, er zijn wel ramen. :) Maar als je binnen zit te werken, kijk je natuurlijk niet vaak door het raam naar buiten. En wat is er mis met 's morgens fietsen in het bos? ;)
Helemaal niks, maar ik mag er na zonsopgang pas fietsen (ik fiets onverhard op paadjes) tot 10:30 smorgens.

Als je dan een stuk of 30-35km wil fietsen moet je dus al 2 uur rekenen en om 8:30 is het nu nog net te doen met utc+2 (zonsopgang gisteren was 8:20 oid). Maar in november, december en januari kan je dan amper fietsen. En dan 's avonds fietsen is niet toegestaan. In Schoorl mag je in het donker fietsen (24/7 eigenlijk) maar dat is fors gevaarlijker en moet je de route goed kennen, dat is voor nu dus even geen optie. Ook is dat een fors stuk verder weg.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 25-10-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Eén specifieke weg of netwerk van bospaden waar je alleen tussen zonsopgang en 10:30 mag fietsen is wel zo'n specifieke situatie dat je daar qua landelijke argumentatie eigenlijk niks mee kan :P

Dat die ene persoon dan enkele maanden ergens anders moet gaan fietsen (of de wegbeheerder het beleid waarom je niet na 10:30 zou mogen fietsen nog eens moet voorzien) is wel het laatste waar ze rekening mee zullen houden, i.m.o. terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

!mark schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:09:
Eén specifieke weg of netwerk van bospaden waar je alleen tussen zonsopgang en 10:30 mag fietsen is wel zo'n specifieke situatie dat je daar qua landelijke argumentatie eigenlijk niks mee kan :P

Dat die ene persoon dan enkele maanden ergens anders moet gaan fietsen (of de wegbeheerder het beleid waarom je niet na 10:30 zou mogen fietsen nog eens moet voorzien) is wel het laatste waar ze rekening mee zullen houden, i.m.o. terecht.
Je moet ergens beginnen :p maar utc+0 of +1 komt het meest overeen met ons normale biologische ritme. En het PWN gaat echt niet wijken denk ik, dat is een vrij stugge anti-mtb organisatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel mensen last hebben van een klok die een uur verzet wordt 2x per jaar, maar zonder problemen op vakantie gaan naar landen met een tijdsverschil of in het weekend lekker laat naar bed gaan en/of uitslapen.
Maar die 2 dagen: daar kan de Nederlandse klaagcultuur weer lekker op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Je moet ergens beginnen :p maar utc+0 of +1 komt het meest overeen met ons normale biologische ritme. En het PWN gaat echt niet wijken denk ik, dat is een vrij stugge anti-mtb organisatie.
Een biologisch ritme is niet van toepassing bij dezen. Aangezien het biologische ritme door de eeuwen heen veranderde, afhankelijk van de leefwijze van mensen.

Tegenwoordig hoeven we niet meer bij zonsopgang actief te gaan jagen in een berenvel. Of onze bessen bij elkaar te plukken voor het ontbijt. Daardoor is ons biologische ritme aangepast.

Tegenwoordig hebben we liever na ons werk wat mee vrije tijd (lees: zonlicht om buiten te spenderen). In dat geval zou ons biologische ritme verschuiven naar +2 of zelfs +3.

Vergeet niet dat er aan klokken en dagen niets natuurlijks is. Wij als mens hebben namelijk zelf bepaald dat een dag 24uur heeft van 60min. Dat we schrikkeljaren hebben toont al aan dat dit niet eens natuurlijk is.

Het enige natuurlijke dat er is, is dat mensen moeten ontspannen/relaxen. In het dierenrijk zie je dat niets doen/ontspannen/spelen de meeste tijd in beslag neemt. Doordat de meesten overdag werken, is ontspanning vaak na het werken, helpt zomertijd hierbij, omdat ze na hun werk nog een stukje dag over hebben.

Wil je echt gaan leven zoals 'volgens de biologie' dan zou je werkdag moeten beginnen met zonsopgang. Dus geen 9-5 mentaliteit, maar een 6 tot ? mentaliteit. Een vraagteken om dat mensen niet gemaakt zijn om 8u te werken en dit biologisch ook niet klopt.

Dus wil je de kloktijden matchen met de biologie en geografie dan zul je eerst heel veel andere stappen moeten maken om dat argument valide te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:14:
Ik blijf het bijzonder vinden hoeveel mensen last hebben van een klok die een uur verzet wordt 2x per jaar, maar zonder problemen op vakantie gaan naar landen met een tijdsverschil of in het weekend lekker laat naar bed gaan en/of uitslapen.
Mwah, nu valt het wel mee. Sterker nog, je slaapt meer. Daar is niks mis mee. Maar in het voorjaar hebben meer mensen er last van, en dat snap ik wel als je op zondag dan een programma hebt en niet gewoon kan uitslapen zonder wekker en vanzelf wel wakker wordt.

En betreft die +2 of +3 die je aanhaalt zodat je daglicht hebt bij je leisure time... dan kunnen we beter +6 gaan hanteren volgens die beredenering. Het is het beste als je wakker wordt met zonsopgang en vanzelf slaperig wordt rond zonsondergang. Dan is +0 of +1 gewoon beter voor de gezondheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:02:
[...]

Mwah, nu valt het wel mee. Sterker nog, je slaapt meer. Daar is niks mis mee. Maar in het voorjaar hebben meer mensen er last van, en dat snap ik wel als je op zondag dan een programma hebt en niet gewoon kan uitslapen zonder wekker en vanzelf wel wakker wordt.

En betreft die +2 of +3 die je aanhaalt zodat je daglicht hebt bij je leisure time... dan kunnen we beter +6 gaan hanteren volgens die beredenering. Het is het beste als je wakker wordt met zonsopgang en vanzelf slaperig wordt rond zonsondergang. Dan is +0 of +1 gewoon beter voor de gezondheid. ;)
Maar dan zou ook de economie er naar gevormd moeten worden. Dus in december opstaan rond 9u en naar bed rond 16.30u :p Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:08:
[...]

Maar dan zou ook de economie er naar gevormd moeten worden. Dus in december opstaan rond 9u en naar bed rond 16.30u :p Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Dat zie je niet snel gebeuren maar is wel écht beter hoor! :Y :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:14:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe men deze scheve vergelijking blijft aanhalen. Ook op vakantie hebben mensen last van jetlag, maar je hebt nul verplichtingen dus maakt dat geen moer uit. Alleen bij DST heeft iemand besloten om onze abstracte meeteenheid en interpretatie van het verloop van tijd te gaan veranderen om arbitraire redenen.

Ook vindt ik dat gezeur over die "Nederlandse" klaagcultuur echt zo'n knap staaltje volksbuurt wijsheid. De criteria hier is dat er geen overeenkomst met jouw wereldbeeld, dus is het gezeur. Misschien zit je er alleen naast en is het geen hollandsch feestje, ondanks die "sterke" onderbouwing.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
nst6ldr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 06:51:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe men deze scheve vergelijking blijft aanhalen. Ook op vakantie hebben mensen last van jetlag, maar je hebt nul verplichtingen dus maakt dat geen moer uit. Alleen bij DST heeft iemand besloten om onze abstracte meeteenheid en interpretatie van het verloop van tijd te gaan veranderen om arbitraire redenen.
Dat hangt er maar net van af waar je naartoe gaat. De paar keer dat ik naar de USA/Mexico/Canada geweest ben had ik op de heenweg relatief weinig last van een jetlag (hooguit 's-nachts even wakker worden, omdraaien en weer doorslapen), maar terug in NL had ik er telkens een aantal dagen lang flink last van: 's-middags wegsuffen. Dan is het na de vakantie onder werktijd, genoeg verplichting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 06:51:
[...]

Ook vindt ik dat gezeur over die "Nederlandse" klaagcultuur echt zo'n knap staaltje volksbuurt wijsheid. De criteria hier is dat er geen overeenkomst met jouw wereldbeeld, dus is het gezeur. Misschien zit je er alleen naast en is het geen hollandsch feestje, ondanks die "sterke" onderbouwing.
Jij vliegt alleen maar enkeltjes ofzo? Zo scheef is die vergelijking niet, want je zal ook terug moeten. Dan heb je weer een jetlag. En dan beginnen de verplichtingen weer. Daarom dat de klok ook van zaterdag op zondag verzet wordt. Omdat je zondag geen verplichtingen hebt. Dus dan kan je uitslapen en/of later naar bed en/of eerder naar bed, om het verschil op te vangen, zodat je maandag fit bent. Maar als men daar te eigenwijs voor is, dan is het logische dat maandag hun ritme nog steeds niet klopt.

Een jetlag werkt meestal maar 1 richting op. Vlieg je naar het oosten, dan heb je hem meestal op de heenweg, vlieg je naar het westen, dan heb je hem meestal op de terugweg. En dan beginnen je verplichtingen weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:10

B2

wa' seggie?

wildhagen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:06:
[...]
Verder is het ook één van de minst belangrijke dingen die er op dit moment spelen. Er zijn wel belangrijkere zaklen. Je hebt neem ik aan de laaste maanden wel van zaken als corona etc gehoord, met alle financiele/economische gevolgen vandien?

Als er op dit moment een prioriteitenlijst met 1000 dingen bestaat, zal dit thema denk ik ergens tussen plek 990 en 1000 staan. Of misschien de top-1000 niet eens gehaald hebben.
Dat is natuurlijk een drogreden. Dan zou je iedere beslissing die nu genomen moet of kan worden kunnen vooruitschuiven, want corona. Zo is het niet, het leven en dus het nemen van beslissingen gaat gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

vanaalten schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:21:
[...]

Dat hangt er maar net van af waar je naartoe gaat. De paar keer dat ik naar de USA/Mexico/Canada geweest ben had ik op de heenweg relatief weinig last van een jetlag (hooguit 's-nachts even wakker worden, omdraaien en weer doorslapen), maar terug in NL had ik er telkens een aantal dagen lang flink last van: 's-middags wegsuffen. Dan is het na de vakantie onder werktijd, genoeg verplichting dus.
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:53:
[...]

Jij vliegt alleen maar enkeltjes ofzo? Zo scheef is die vergelijking niet, want je zal ook terug moeten. Dan heb je weer een jetlag. En dan beginnen de verplichtingen weer. Daarom dat de klok ook van zaterdag op zondag verzet wordt. Omdat je zondag geen verplichtingen hebt. Dus dan kan je uitslapen en/of later naar bed en/of eerder naar bed, om het verschil op te vangen, zodat je maandag fit bent. Maar als men daar te eigenwijs voor is, dan is het logische dat maandag hun ritme nog steeds niet klopt.

Een jetlag werkt meestal maar 1 richting op. Vlieg je naar het oosten, dan heb je hem meestal op de heenweg, vlieg je naar het westen, dan heb je hem meestal op de terugweg. En dan beginnen je verplichtingen weer.
Tja, ik weet niet beter dan dat het normaal is om een paar dagen over te houden voor acclimatisering, dat hoort er nu eenmaal bij. Die verwachting kan je niet hebben bij DST, het zou idioot zijn om verlofdagen te moeten missen omdat een magere 16% van de Europeanen vindt dat een uurtje zon meer of minder (luxe) belangrijker is dan regelmaat (gezondheid).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

[...]

Tja, ik weet niet beter dan dat het normaal is om een paar dagen over te houden voor acclimatisering, dat hoort er nu eenmaal bij. Die verwachting kan je niet hebben bij DST, het zou idioot zijn om verlofdagen te moeten missen omdat een magere 16% van de Europeanen vindt dat een uurtje zon meer of minder (luxe) belangrijker is dan regelmaat (gezondheid).
Daarom kan zo'n onderzoek ook niet op Europees niveau gedaan worden. Naast tijdzones zit er meer verschil tussen landen, zoals klimaat. Finnen zullen tegen meer daglicht heel anders in denken dan Portugezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vanaalten schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:21:
[...]

Naar het westen is ook de makkelijke richting. Reis je bijvoorbeeld overdag naar New York dan vertrek je om 11:00 uur en kom je aan (lokale tijd) rond 14:00 uur. Maar voor je eigen klok is het al 19:00 uur. Dus je gaat nog even door, de avond in en rond 20:00 uur (1:00 's nachts) begin je toch wel moe te worden. Je gaat naar bed en wordt om 10 uur interne klok wakker en het is nog maar 5 uur.
Je kunt dus lekker lang slapen.

Andersom mis je juist die 5 uur.
Daarbij komt ook nog eens dat de interne klok van de mens eerder op 25 uur per dag loopt dan op 24. Dus het is vrij natuurlijk om steeds wat langer te blijven liggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Daarnaast: wie gaat er nu direct na terugkomst van een reis weer werken? Je wilt toch ook nog even bijkomen en thuis relaxen daarna :? ? Zonder verplichtingen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Bananenplant schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:57:
Daarnaast: wie gaat er nu direct na terugkomst van een reis weer werken? Je wilt toch ook nog even bijkomen en thuis relaxen daarna :? ? Zonder verplichtingen ;) .
Niet iedereen heeft die mogelijkheid. Ook als je zakelijk reist heb je niet iedere keer een dag of 4-5 om er aan te wennen. Buiten dat dat in deze tijden redelijk idioot is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:32:
[...]

Daarom kan zo'n onderzoek ook niet op Europees niveau gedaan worden. Naast tijdzones zit er meer verschil tussen landen, zoals klimaat. Finnen zullen tegen meer daglicht heel anders in denken dan Portugezen.
Portugal zit op UTC+0. Kijken blijkbaar toch ook naar het aantal beschikbare zonuren in de ochtend. Anders was het voor hun veel logischer geweest om mee te gaan met Spanje.

Gezien de ligging is het voor Spanje (en Frankrijk?) ook niet logisch om naar permanent UTC+2 te gaan. Ik zie het nog wel gebeuren dat als Duitsland naar permanent UTC+2 zou gaan, dat Spanje en Frankrijk op UTC+1 blijven. De vraag is bij welk blok de Benelux zich dan aansluit.

Hoe staat Duitsland op dit moment in de discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de meerderheid hoeft op zondag ook niet te werken. Dat is hetzelfde?

Bovendien: Londen is vrij populair als citytrip. Maar die mensen gaan echt niet na een weekendje londen nog eens 5 dagen vrij nemen om bij te komen. Terwijl Londen net als zomer/wintertijd één uur tijdsverschil heeft. Dus de effecten voor je bioritme exact gelijk zijn. Misschien dat ze één dag vrij nemen, maar dan heb je nog steeds hetzelfde als nu de zondag een dag vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Of je slaapt gewoon liever bij in de baas zijn tijd :Y)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-10 17:00
YakuzA schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Of je slaapt gewoon liever bij in de baas zijn tijd :Y)
Dit, ik heb op jaarbasis niet genoeg vrije dagen om een bijkomtijd na de vakantie te realiseren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Nox schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Niet iedereen heeft die mogelijkheid. Ook als je zakelijk reist heb je niet iedere keer een dag of 4-5 om er aan te wennen. Buiten dat dat in deze tijden redelijk idioot is :P
Daarbij als je zakelijk reist heb je tijdens de reis vaak ook niet de tijd om te wennen. Je valt dan bij terugkomst gemakkelijker terug in het eigen ritme. Begin dit jaar ben ik nog kort naar San Fransisco (UTC-7) geweest. Maandag heen, vrijdag terug, daar 1,5 nachtdienst gedraaid en thuis meteen weer in het ritme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:10
Joris748 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:01:
[...]

Portugal zit op UTC+0. Kijken blijkbaar toch ook naar het aantal beschikbare zonuren in de ochtend. Anders was het voor hun veel logischer geweest om mee te gaan met Spanje.

Gezien de ligging is het voor Spanje (en Frankrijk?) ook niet logisch om naar permanent UTC+2 te gaan. Ik zie het nog wel gebeuren dat als Duitsland naar permanent UTC+2 zou gaan, dat Spanje en Frankrijk op UTC+1 blijven. De vraag is bij welk blok de Benelux zich dan aansluit.

Hoe staat Duitsland op dit moment in de discussie?
Het zou heel vreemd zijn dat als Frankrijk en Spanje UTC+1 kiezen, wij ons als enige op deze hoogte bij een Duitsland met UTC+2 aan zouden sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://www.astro.oma.be/wp-content/uploads/2018/10/carte-heure-NL.png

We lopen al uit de pas, maar zouden dan helemaal het buitenbeentje worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
alexbl69 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Het zou heel vreemd zijn dat als Frankrijk en Spanje UTC+1 kiezen, wij ons als enige op deze hoogte bij een Duitsland met UTC+2 aan zouden sluiten.

[Afbeelding]

Dat zou ik ook heel vreemd vinden. Maar ik meen dat Klaas Dijkhoff of Mark Rutte zich uitgesproken hebben voor dezelfde tijdzone als Duitsland.

En die keuze zou voor België ook wel heel pijnlijk kunnen worden. De Walen zullen een voorkeur hebben voor dezelfde tijdzone als Frankrijk. Van de Vlamingen ben ik nog niet zo zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]

En als ze het vroeger net allemaal een half uurtje anders bedacht hadden dan was het andere weer logisch geweest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cYtXLMWMLjXCvzMjVpdGjs1csA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqsFOGLmJmJCbdqO9KrWPJD9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:51
Laten we absoluut niet naar permanente zomertijd gaan.
Dan is het s ochtends pas zo laat licht in de winter.
En we lopen dan 1,5 uur uit de pas van wat de werkelijke tijd hier zou moeten zijn . UTC + 0:30 gemiddeld voor nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nee hoor, direct volle gas aan het werk. Bam bam bam knallen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Tinusvolkel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

En als ze het vroeger net allemaal een half uurtje anders bedacht hadden dan was het andere weer logisch geweest...

[Afbeelding]
Het zou gezien onze geografische ligging niet logisch zijn als we een andere tijdzone zouden kiezen dan Frankrijk. Het zou ook niet onlogisch zijn als we dezelfde tijdzone kiezen als Duitsland. Maar het zou wel heel onlogisch te zijn om voor UTC+2 te kiezen.

Zie ook Vrietje in "Zomertijd Afschaffen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Het zou gezien onze geografische ligging niet logisch zijn als we een andere tijdzone zouden kiezen dan Frankrijk. Het zou ook niet onlogisch zijn als we dezelfde tijdzone kiezen als Duitsland. Maar het zou wel heel onlogisch te zijn om voor UTC+2 te kiezen.

Zie ook Vrietje in "Zomertijd Afschaffen?"
Frankrijk, Duitsland en Nederland vallen toch allemaal netjes "binnen" de rode lijntjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Frankrijk, Duitsland en Nederland vallen toch allemaal netjes "binnen" de rode lijntjes ;)
Klopt, meen alleen dat Duitsland een voorkeur voor UTC+2 heeft...

En wat maakt het nou uit dat Duitsland naar UTC+2 gaat en Nederland naar UTC+1... alleen vervelend als je op de grens woont en je telefoon verspringt soms van antenne (en dus ook de tijd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Tinusvolkel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Dat klopt, maar we hebben ook nog te maken met de geografisch ligging. Die invloed mag je niet negeren in het geheel.

Waarom zou een keuze voor UTC+2 goed zijn voor Nederland, Frankrijk en Spanje?

Gezien de geografische ligging en de invloed op de biologische klok en zouden we in Nederland, Frankrijk, Spanje, etc kunnen discussiëren over UTC+0 of UTC+1. In de Duitstalige landen, Italië en de Scandinavië of over UTC+1 of UTC+2.

Daar zou inderdaad voor beide blokken UTC+1 uit kunnen komen, omdat deze "toch allemaal netjes "binnen" de rode lijntjes" vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Dat klopt, maar we hebben ook nog te maken met de geografisch ligging. Die invloed mag je niet negeren in het geheel.

Gezien de geografische ligging en de invloed op de biologische klok en zouden we in Nederland, Frankrijk, Spanje, etc kunnen discussiëren over UTC+0 of UTC+1. In de Duitstalige landen, Italië en de Scandinavië of over UTC+1 of UTC+2.

Daar zou inderdaad voor beide blokken UTC+1 uit kunnen komen, omdat deze "toch allemaal netjes "binnen" de rode lijntjes" vallen.
Ik negeer de geografische ligging ook niet maar wil meer een statement maken dat de lijnen die er lopen ook maar door iemand bedacht zijn dus waarom daar zo structureel aan vast houden?

Verder ben ik voor het huidige systeem (best of both worlds) maar jammer dat een klein percentage (pakweg 7000 Netherlanders volgens die link die eerder is gepost vandaag) dat destijds gestemd heeft daar zo op tegen is... helaas kreeg ik destijds niks mee van dat onderzoek anders had ik ook wel mee gestemd.
Dus ik denk dat er toen vooral mensen stemden die er mee bezig waren dus last van hadden gestemd hebben en ja dan krijg je wel een 80% voor het afschaffen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:53
Het leuke is dat de zomertijd-liefhebbers vaak mensen zijn die sochtends later wakker worden en savonds later naar bed gaan...juist...precies de mensen wiens biologische klok baat heeft bij de wintertijd >:).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Tinusvolkel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Ik negeer de geografische ligging ook niet maar wil meer een statement maken dat de lijnen die er lopen ook maar door iemand bedacht zijn dus waarom daar zo structureel aan vast houden?
Je mist het punt van mijn vorige post. Daarin geef ik ook aan dat die lijnen ook zomaar bedacht zijn, maar dat het vanwege de geografische ligging niet logisch is om in Duitsland dezelfde discussie toe voeren, als in Frankrijk. Ik noem bewust Frankrijk ipv Nederland vanwege de grotere afstand tussen het meest westelijjke en meest oostelijke punt.

Vanwege de geografische ligging kun je de eerder benoemde landen niet als blok zien, dat kiest voor UTC+0, UTC+1 of UTC+2. En dat is precies wat je suggereert.
Verder ben ik voor het huidige systeem (best of both worlds) maar jammer dat een klein percentage (pakweg 7000 Netherlanders volgens die link die eerder is gepost vandaag) dat destijds gestemd heeft daar zo op tegen is... helaas kreeg ik destijds niks mee van dat onderzoek anders had ik ook wel mee gestemd.
Dus ik denk dat er toen vooral mensen stemden die er mee bezig waren dus last van hadden gestemd hebben en ja dan krijg je wel een 80% voor het afschaffen...
Je trekt een rookgordijn op wat afleidt van de discussie. Op basis van de gegevens mag je dat niet concluderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:10
Tinusvolkel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:22:
[...]
Nou ja, bedacht. De mediaan van UTC is toch Greenwich en het moment dat de zon daar op het hoogste punt is?

Woon zelf op een paar honderd meter van de Duitse grens. Een uur tijdsverschil met dat land zou ik dus wel merken, maar heb nu niet het idee dat dat het einde van de wereld zou zijn.

Denk dat een permanente UTC+2 meer impact zou hebben dan dat uur tijdsverschil. Enige is wellicht dat de klok op de mobiel niet meer op 'automatisch' kan staan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
Nox schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Dan moet je dus meer dagen sparen of iets anders verzinnen.

Werkgerelateerde reizen vallen hier imho buiten.
Wanneer je reist voor je werk heb je meestal wel iets van onderhandelingsruimte om een dagje verlof na de reis te kuinnen krijgen.
De schoonmaker met tijdklok heeft die luxe niet, maar die werkt ook ma-vrij 9-5 (voorbeeld) de hoger geplaatste personen wel, maar die werken langer, afwisselender of vliegen voor hun werk.
LordSinclair schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Dit, ik heb op jaarbasis niet genoeg vrije dagen om een bijkomtijd na de vakantie te realiseren.
Minder vaak met vakantie dan?

Ik krijg gewoon 165u p/j (4.5W) en heb nu alweer en stuwmeer aanverlof (185 inc overtijd en daar komt deze week mogelijk weer bij.

Geen idee wat je doet, maar dan iets aanpassen zodat dat wél uit kan?

[ Voor 24% gewijzigd door Koos2009 op 27-10-2020 07:03 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-10 17:00
Koos2009 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:00:
Minder vaak met vakantie dan?

Ik krijg gewoon 165u p/j (4.5W) en heb nu alweer en stuwmeer aanverlof (185 inc overtijd en daar komt deze week mogelijk weer bij.

Geen idee wat je doet, maar dan iets aanpassen zodat dat wél uit kan?
Ik werk om te leven en ik leef niet om te werken. Ik heb ook 5 weken vakantie en een stuwmeer opbouwen mag niet van de werkgever. Dus met een weekje wintersport en wat dagen hier en daar hou je 3 weken voor de zomervakantie over. Zeker als je wat verder weg gaat ga je minimaal 3 weken. Dus heb je geen dagen over om rustig bij te komen en ik vind dat ook prima om direct aan het werk te gaan, je bent dan geen 100% maar dat is dan maar zo.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
LordSinclair schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:39:
[...]

Ik werk om te leven en ik leef niet om te werken. Ik heb ook 5 weken vakantie en een stuwmeer opbouwen mag niet van de werkgever. Dus met een weekje wintersport en wat dagen hier en daar hou je 3 weken voor de zomervakantie over. Zeker als je wat verder weg gaat ga je minimaal 3 weken. Dus heb je geen dagen over om rustig bij te komen en ik vind dat ook prima om direct aan het werk te gaan, je bent dan geen 100% maar dat is dan maar zo.
Ik leef zeker niet om te werken, maar met de huidige situatie komt het gewoon vaak voor dat er mensen tekort zijn.
Hiervoor (voordat ik deze baan had), had ik ook vaak geen schaarste aan dagen.
Dat heet plannen.

Wintersport doe ik niet aan, nooit gedaan ook.
Geen behoefte aan verder en vakantie is, tenzij naar een land als Amerika, 1, misschien 2 weken.
Ook toen (26 dagen meen ik), had ik nog dagen over want was in mei met die mensen (waar we dus verbleven) naar Parijs geweest.

Wij mogen max 80 uur meenemen, dus ik moet voor 31 dec 100 uur op zien te nemen, maar dat zal een uitdaging worden.
Dan nog moet ik het teveel voor 1 juni meen ik opnemen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
alexbl69 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Nou ja, bedacht. De mediaan van UTC is toch Greenwich en het moment dat de zon daar op het hoogste punt is?
De mediaan van UTC is willekeurig gekozen. Die had in principe overal kunnen liggen, variërend van Nieuw-Zeeland tot Hawaii. ;)
Woon zelf op een paar honderd meter van de Duitse grens. Een uur tijdsverschil met dat land zou ik dus wel merken, maar heb nu niet het idee dat dat het einde van de wereld zou zijn.

Denk dat een permanente UTC+2 meer impact zou hebben dan dat uur tijdsverschil. Enige is wellicht dat de klok op de mobiel niet meer op 'automatisch' kan staan.
Verwacht ook dat de praktische problemen overkomelijk zijn. Mogelijk ook met een beetje hulp van de techniek. Nu krijgen mobiele telefoons hun tijd via het netwerk, mogelijk kan het met behulp van GPS nog wat nauwkeuriger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021

Dit artikel wordt gelinkt
Desalniettemin adviseren zowel Coster, Hofman als Wouterson te stoppen met het sinds 1977 halfjaarlijks vooruit- en terugzetten van de klok. Toen werd de zomertijd uit oogpunt van energiebesparing ingevoerd. ,,Laten we ophouden met die poppenkast’’, zegt Wouterson. Met vrijwel alle andere experts pleit hij voor één permanente wintertijd. ,,Zeker de overgang naar de zomertijd levert problemen op, blijkt uit onderzoek: meer hartaanvallen en verkeersongevallen.’’
Voor de persoon die dacht dit dat het zomertijd verhaal ondersteunde, heb je het artikel wel gelezen?

Verder hilarisch dat sommige mensen denken dat tijd willekeurig is en dat het als mens niet uitmaakt wat voor ritme je hebt. Wat een ontzettende kwatsj zeg, dat soort logica leidt je alleen maar af van het topic.

Er zitten ook nogal een paar bandrecorders tussen over zon uren, en gaan dan hele pietlullige dingen zeggen over hun eigen werkdag. Aantal zon uren is ongeveer het minst belangrijke argument afgezet tegen gezondheid.

Of extra licht voor fietsers dus veiliger! 8)7 kom op zeg dat zijn volgens mij niet de correcte dingen om het over te hebben.

Ik denk dat je beter kan kijken wat de originele reden van invoering van, en kijken of dat nog opgaat. Hiernaast is er nog een biologische klok argument. Mensen zijn niet gemaakt om midden in de nacht op te staan (iit wat sommige hier beweren)

[ Voor 13% gewijzigd door Postius op 27-10-2020 10:03 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

,,Zeker de overgang naar de zomertijd levert problemen op, blijkt uit onderzoek: meer hartaanvallen en verkeersongevallen.’’
Wordt hier verwezen naar Daylight savings time and myocardial infarction?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Joris748 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:16:
[...]
Ook niet geheel onrelevant is dat Madrid op een breedtegraad van ongeveer 40 ligt, waardoor de korstte dag daar ongeveer 1.5 uur langer is dan in Utrecht, dit is zo'n verschil dat de argumenten voor en tegen aangaande beide tijdkeuzes die van toepassing zijn hier dat mogelijk niet zijn in Spanje en andersom, zelfs als we op dezelfde lengtegraad zouden liggen is een vergelijk met Spanje eigenlijk geen optie.

@Maasluip Klopt inderdaad, had het in de quote blind overgenomen dat Spanje en Nederland in één zin genoemd werden. Bericht iets aangepast.
Postius schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:39:
Er zitten ook nogal een paar bandrecorders tussen over zon uren, en gaan dan hele pietlullige dingen zeggen over hun eigen werkdag. Aantal zon uren is ongeveer het minst belangrijke argument afgezet tegen gezondheid.
Moet je er nu echt op zo'n manier met een persoonlijke aanval invliegen :O
Daarnaast heb ik het oprecht op zo'n generiek mogelijke manier proberen op te schrijven met de algemeen geaccepteerde kantoor en schooltijden als leidraad, niks pietluttigs over een eigen werkdag, misschien nog eens goed doorlezen voor je gelijk op deze manier de aanval zoekt :+ ?

En ja zon is wel degelijk een zinnig argument, alleen al het grote aantal mensen dat Vitamine D tabletten gebruikt of zou moeten gebruiken geeft aan dat daar wel degelijk een tekort aan is. Tuurlijk dat komt deels ook volledig door mensen zelf die teveel binnen zitten, maar gemiddeld genomen iets meer zon per dag helpt daar wel degelijk mee. Is dat argument belangrijker dan het eerder licht worden? Wellicht niet, maar het onbelangrijk noemen is wel het andere uiterste.

[ Voor 5% gewijzigd door !mark op 27-10-2020 17:05 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 32 Laatste