Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!mark schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

Ook niet geheel onrelevant is dat Madrid op een breedtegraad van ongeveer 40 ligt, waardoor de korstte dag daar ongeveer 1.5 uur langer is dan in Utrecht, dit is zo'n verschil dat de argumenten voor en tegen aangaande beide tijdkeuzes die van toepassing zijn hier dat mogelijk niet zijn in Spanje en andersom, ondanks dat we ongeveer op dezelfde lengtegraad liggen :)
Niet alleen ligt Madrid véééél westelijker dan wij (ongeveer waar Wales ligt) maar het meest oostelijke puntje van Spanje ligt ook nog eens westelijker dan het meest westelijke puntje van Nederland.
Dus we liggen niet ongeveer op dezelfde lengtegraad als Spanje.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 09:28
Ik ben nu toch wel benieuwd welke keuze onder de lezers van dit topic op dit moment het populairst is. Vandaar dat ik een poll heb gemaakt.

Bij elke keuze heb ik een plaatje toegevoegd waarin zonsopkomst, zonsondergang en het moment van opstaan en naar bed gaan te zien zijn.
Ook heb ik mogelijke werk- en school-tijden toegevoegd. Ik heb deze gebaseerd op de huidige dagindeling, maar dat zou natuurlijk ook anders kunnen zoals te zien is de 'Maximaal daglicht': Hier heb ik als voorbeeld school tegelijk laten eindigen met werk.

Ik heb expres geen voor- en nadelen toegevoegd aan elke keuze om jullie keuzes zo min mogelijk te beïnvloeden.

Huidige zomer- en wintertijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPWKPykE435QjeVhdq77YsygXeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m9LJdW9G2AFuHL8CEc9HzGh0.png?f=fotoalbum_large

Altijd zomertijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpAVgXUi91QXVcae9WCVF1TLxUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bg8D4qjVKHq2tO2C9JiRZoR9.png?f=fotoalbum_large

Altijd wintertijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VatQsCrIqdoTUFpG33lP3zgqjtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O283SUxUQnfJfiuCoUNe0IP8.png?f=fotoalbum_large

Maximaal daglicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9V-I28CkaX3k5vMFTJsRdOMoB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcCrGgxpFpn5TAV9ti1RyBrD.png?f=fotoalbum_large

Poll: Wat is de beste indeling van de dag?
Zomer- en wintertijd
Altijd zomertijd
Altijd wintertijd
Maximaal daglicht
Anders
Ik vind dit een slechte poll
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403116&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 12% gewijzigd door Steamwitz op 15-11-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Steamwitz volgens mij heb je de plaatjes van zomer- en wintertijd verwisseld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
Proton_ schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:13:
@Steamwitz volgens mij heb je de plaatjes van zomer- en wintertijd verwisseld.
Thanks! Nu klopt het. Gelukkig was er nog niet op Altijd 'Zomertijd' of 'Altijd wintertijd' gestemd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Steamwitz op 15-11-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Grappig om te zien dat altijd zomertijd slecht scoort, maar dit wel bijna de helft van het aantal berichten over zomertijd gaan. Klein groepje tweakers dat heel druk aan het typen is? ;).

Overigens prettig om te zien dat voorlopig de ratio nog lijkt te overheersen

[ Voor 28% gewijzigd door Postius op 27-11-2020 16:31 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
'Anders'. Als je dan toch afstapt van het huidige model, ga dan naar de voor ons meest relevante tijdzone. Dan heb je het eerder over GMT of een specifieke variant GMT+0.5.

Dat gezegd heb ik eerlijk gezegd ook geen behoefte om van het huidige systeem af te stappen...

[ Voor 22% gewijzigd door ijdod op 27-11-2020 18:20 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik mis de 'Whatever Duitsland kiest' optie. Ik pas m'n tijden wel aan :)
Ik vind het belangrijker dat er gestopt wordt met wisselen dan dat de Enige Juiste Keuze gemaakt wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43

Wailing_Banshee

You're Next

Proton_ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:49:
Ik mis de 'Whatever Duitsland kiest' optie. Ik pas m'n tijden wel aan :)
Ik vind het belangrijker dat er gestopt wordt met wisselen dan dat de Enige Juiste Keuze gemaakt wordt.
Ik weet wel wat Duitsland zou kiezen: dat wat het best bij hun land past, dus altijd GMT+2. Persoonlijk zou ik liever zien dat we niet stoppen met het wisselen (hoewel ik dat wisselen vreselijk vind), dan dat we zouden overstappen op altijd GMT+2.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Vandaag gaat de zon op om 8:25 uur en gaat onder om 16:32 uur. Mijn werktijden zijn van ongeveer 8:30 tot 17:00 uur. Ik ga dus met donker weg en kom weer in het donker terug, en dat minimaal 2 maanden lang. Wat mij betreft houden we GMT+2 aan. Immers, het midden van onze leefdag ligt ongeveer om 15.00 uur en zou dus mooi zijn als de zon rond dat tijdstip het hoogste punt bereikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Onbekend Dat het midden van onze dag op 15:00 ligt, wil niet zeggen dat we dan ook het midden van het daglicht moeten hebben. Dat is ook maar een keuze.

Zoals dit alles een keuze is en voorkeur is. Mijn voorkeur is toch echt om op te staan met licht, anders kom ik echt niet op gang. Dus liever eerder licht, dan langer licht.

[ Voor 27% gewijzigd door Jelte op 30-11-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Jelte schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:02:
@Onbekend Dat het midden van onze dag op 15:00 ligt, wil niet zeggen dat we dan ook het midden van het daglicht moeten hebben. Dat is ook maar een keuze.

Zoals dit alles een keuze is en voorkeur is. Mijn voorkeur is toch echt om op te staan met licht, anders kom ik echt niet op gang. Dus liever eerder licht, dan langer licht.
Voor mij hetzelfde. Ik heb het daglicht 's ochtends echt nodig om op gang te komen. (En in de zomermaanden de schemering om slaperig te worden).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-10 21:25
Onbekend schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:46:
Vandaag gaat de zon op om 8:25 uur en gaat onder om 16:32 uur. Mijn werktijden zijn van ongeveer 8:30 tot 17:00 uur. Ik ga dus met donker weg en kom weer in het donker terug, en dat minimaal 2 maanden lang. Wat mij betreft houden we GMT+2 aan. Immers, het midden van onze leefdag ligt ongeveer om 15.00 uur en zou dus mooi zijn als de zon rond dat tijdstip het hoogste punt bereikt.
En in de zomer bak je tot 02.00 in je bed als je geen a/c hebt, aangezien de zon te kort onder is voor enige afkoeling.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10 13:45

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Joris748 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:27:
[...]

Voor mij hetzelfde. Ik heb het daglicht 's ochtends echt nodig om op gang te komen. (En in de zomermaanden de schemering om slaperig te worden).
Dus jullie staan nu rond een uur of 9 op?
Señor Sjon schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:51:
[...]

En in de zomer bak je tot 02.00 in je bed als je geen a/c hebt, aangezien de zon te kort onder is voor enige afkoeling.
Ja want dat ene uurtje gaat het verschil maken... Als ik kijk naar de uurtemperaturen in juli 2020 dan is het verschil tussen 1:00 en 2:00 met een paar uitzonderingen altijd minder dan 1 graden celsius

[ Voor 42% gewijzigd door .oisyn op 30-11-2020 11:25 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@.oisyn Wat is dat voor een voorbarige conclusie?

Nee, maar het kost wel een boel meer moeite. Laat staan als de zon nog een uur later op zou komen (GMT+2). Dan zou het ook meer moeite kosten om die kinderen uit bed te krijgen en naar school te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jelte schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:18:
@.oisyn Wat is dat voor een voorbarige conclusie?
Dat is mijn conclusie op basis wat je zegt. Je zegt dat je moeite hebt met opstaan in het donker. Daar kan ik helemaal inkomen, maar als de zon pas om 8:30 op komt, dan is het pas om 9:00 echt licht. Nu zeg je kinderen te hebben, dus ik ga er dan vanuit dat je ergens tussen 7:00 en 7:30 opstaat. Dan is het dus *sowieso* donker, of je nou zomertijd of wintertijd aanhoudt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-10 21:25
Alleen dan heb je minder 'middernacht' gevoel als het met ontbijten en naar school gaan lichter wordt, ipv dat het nog een uur stikdonker is. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@.oisyn Dit:
Señor Sjon schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:25:
Alleen dan heb je minder 'middernacht' gevoel als het met ontbijten en naar school gaan lichter wordt, ipv dat het nog een uur stikdonker is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Onbekend schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:46:
Mijn werktijden zijn van 7:00 tot 16:00. Dus ik zou in het licht naar huis gaan (als ik naar kantoor zou gaan...) En in het weekend is om 3 uur 's middags mijn dag alweer grotendeels voorbij...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13

Bestla

Kvinne

Zomertijd afschaffen? Ja

Beste tijdzone? Als de zon in Utrecht om 12.00 uur op z'n hoogste stand staat. En dan kijken bij wie het het gunstigst uitkomt. GMT , GMT+1 of GMT+ 2

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 30-11-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
.oisyn schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:10:
[...]

Dus jullie staan nu rond een uur of 9 op?
Als we er geen moeite voor doen is dat inderdaad het resultaat. Maar die keuze hebben we niet met een kind dat om 8.30u op school moet zijn, een kind dat voor 9.00u bij het kinderdagverblijf moet zijn en wij zelf ook nog geacht worden om te werken ;)

En die vermoeidheid bouwt zo langzaam op. Als het vroeger licht wordt, vindt ik het veel gemakkelijker om op te staan.
Ja want dat ene uurtje gaat het verschil maken... Als ik kijk naar de uurtemperaturen in juli 2020 dan is het verschil tussen 1:00 en 2:00 met een paar uitzonderingen altijd minder dan 1 graden celsius
Je kijkt naar de verkeerde temperatuur. Het gaat om de binnentemperatuur, je huis heeft een uur langer de tijd om af te koelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Bestla schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:25:
Beste tijdzone? Als de zon in Utrecht om 12.00 uur op z'n hoogste stand staat.
Waarom Utrecht?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Omdat Utrecht ongeveer in het midden ligt? Zowel O-W als N-Z. (het middelpunt van Nederland ligt ergens iets boven de A28 tussen Amersfoort en Utrecht :p)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wailing_Banshee schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:14:
[...]

Omdat Utrecht ongeveer in het midden ligt? Zowel O-W als N-Z. (het middelpunt van Nederland ligt ergens iets boven de A28 tussen Amersfoort en Utrecht :p)
Waarom 12:00?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Al tig keer gelinkt hier, maar nog maar een keer ;)

YouTube: Wintertijd - Zondag met Lubach (S09)

Vanaf 5:30 wordt het interessant voor de discussie hierboven.

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 30-11-2020 16:03 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
@ArcticWolf Ik ben benieuwd wat je van mijn betoog in deze post vindt. Ik vind de onderbouwing van Lubach en zijn crew namelijk bijzonder slecht, omdat deze (naar mijn mening) is gebaseerd op willekeurige aannames. En ik neem ze (Lubach en zijn crew) niets kwalijk, want ik denk dat meer dan 95% van de mensen (ook in dit topic, ook de media en ook de politiek) vast zit in dezelfde aannames.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd heb, maar dan hoor ik het graag. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Lubach is primair entertainment, maar in basis zijn zijn punten valide. Grosso modo maak je zelf even grote (en op punten grotere) 'aannames' waarvan je Lubach beschuldigd, maar dan met een aantal uitstappen richting het absurde. De 0 meridiaan en 1200 als hoogste punt zijn geen 'aannames'. Dat zijn weliswaar ooit gekozen punten, maar geen aannames. Nu kan je die keuzes natuurlijk ter discussie stellen, maar dan ga je al een forse stap verder. Dat mag, maar vind ik geen sterke positie om anderen te overtuigen van je gelijk. Je punt komt in die post niet uit de verf.

Wat je in die hele pagina text volgens mij voorstelt is de tijd ergens vast te pinnen, en dan gewoon naar wens het dagritme te verschuiven?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Het is wel grappig dat de overgrote meerderheid helemaal geen zomertijd wilt maar bijna alle posts gaan erover. Ik denk dat nu wel duidelijk is dat altijd zomertijd een slecht idee is en dat wij het daar bijna allemaal wel over eens zijn. (Zie de poll)

Blijft de vraag, normale tijd gaan aanhouden of niks veranderen en doorgaan zoals het nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wailing_Banshee schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:14:
[...]

Het hele bestaansrecht van de piramide bij Austerlitz 8)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
@ijdod Zoals ik in mijn post al stelde, ben ik niet zo goed in uitleggen. :+
Jij bent daar duidelijk beter in.

Wat jij schrijft klopt: Het zijn inderdaad "gekozen punten" in plaats van "aannames". Het is natuurlijk wel zo dat mijn betoog nog steeds overeind staat:
  • "De zon staat om 12:00 op het hoogste punt." Dit was een belangrijke afspraak in de tijd dat we nog zonnewijzers hadden. Maar al sinds de uitvinding van de mechanische klok, ongeveer 1000 jaar geleden, is er geen enkele reden meer om hier aan vast te houden.
  • En de kaart met tijdzones is ook maar een (toevallig?) zo gekozen hulpmiddel. De eerste lijn had net zo goed op een andere plaats kunnen worden neergezet.
Ik snap dus oprecht niet waarom we zo graag aan deze twee dingen vast willen houden. We maken het zo onnodig ingewikkeld.
ijdod schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:44:
Wat je in die hele pagina text volgens mij voorstelt is de tijd ergens vast te pinnen, en dan gewoon naar wens het dagritme te verschuiven?
Dit exact! De hele discussie over welke tijdzone het beste is, is (naar mijn mening) irrelevant. De enige relevante vragen zijn:
  • Willen we gedurende het jaar de klok verzetten? (En zo ja; Hoe vaak en wanneer? En verzetten we hem dan steeds één uur, of bijvoorbeeld, een half uur of twee uur?)
  • En in welke landen (zouden wij graag) willen dat de klok dezelfde tijd aangeeft als bij ons?
En daarna ga je het dagritme zo verschuiven totdat deze het beste is voor je biologische klok. En dat is dan weer een hele andere discussie. (Daar zouden we eigenlijk een apart topic voor moeten maken.)

[ Voor 8% gewijzigd door Steamwitz op 30-11-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

YakuzA schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:53:
[...]

Het hele bestaansrecht van de piramide bij Austerlitz 8)
De piramide bij Austerlitz? Had ik nog nooit van gehoord :P Wist zelfs niet eens dat er ook een Austerlitz in Nederland was :D (dacht altijd dat dat in Tsjechië lag...)
Omdat dat een wereldwijde standaard voor het midden van de dag is.
Steamwitz schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:01:
@ijdod Zoals ik in mijn post al stelde, ben ik niet zo goed in uitleggen. :+
Jij bent daar duidelijk beter in.

Wat jij schrijft klopt: Het zijn inderdaad "gekozen punten" in plaats van "aannames". Het is natuurlijk wel zo dat mijn betoog nog steeds overeind staat:
  • "De zon staat om 12:00 op het hoogste punt." Dit was een belangrijke afspraak in de tijd dat we nog zonnewijzers hadden. Maar al sinds de uitvinding van de mechanische klok, ongeveer 1000 jaar geleden, is er geen enkele reden meer om hier aan vast te houden.
  • En de kaart met tijdzones is ook maar een (toevallig?) zo gekozen hulpmiddel. De eerste lijn had net zo goed op een andere plaats kunnen worden neergezet.
Ik snap dus oprecht niet waarom we zo graag aan deze twee dingen vast willen houden. We maken het zo onnodig ingewikkeld.
Omdat de wereld groter is dan alleen Nederland, of alleen Europa zelfs. Stel dat we gaan zeggen dat dat we hier in Nederland zeggen dat 15:00 het midden van de dag is. Ga je naar het buitenland: shall we meet somewhere in the afternoon? Is dat dan tussen 12:00 en 18:00 of tussen 15:00 en 21:00?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-10 23:56
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:26:
[...]
Omdat de wereld groter is dan alleen Nederland, of alleen Europa zelfs. Stel dat we gaan zeggen dat dat we hier in Nederland zeggen dat 15:00 het midden van de dag is. Ga je naar het buitenland: shall we meet somewhere in the afternoon? Is dat dan tussen 12:00 en 18:00 of tussen 15:00 en 21:00?
Als we daar dan toch aan gaan tornen, ben ik voor een metrische indeling. 10 uren van 100 minuten per dag, >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Steamwitz
Why does the Prime Meridian run through Greenwich?
There were two main reasons for the choice. The first was the fact that the USA had already chosen Greenwich as the basis for its own national time zone system. The second was that in the late 19th century, 72% of the world's commerce depended on sea-charts which used Greenwich as the Prime Meridian.

The decision was based on the argument that by naming Greenwich as Longitude 0º, it would be advantageous to the largest number of people. Therefore the Prime Meridian at Greenwich became the centre of world time.
Hier staat de afwijking van Nederland ook beschreven:
Wikipedia: Greenwich Mean Time

Deze stelt zelfs dat wij in UTC zouden moeten zitten en niet in UTC+1, laat staan UTC+2 (2,5u afwijking).

Je stelt dat die 12:00 ook 14:00 kan worden, dat klopt, echter vanuit historisch oogpunt (en dus de biologische klok) blijft 12:00 het ijkpunt. Ik denk niet dat je die zo snel kan (of wilt) veranderen. Vroeger stond men op wanneer het licht werd en 12:00u theetijd :P

Daarnaast wordt er hier in het topic vaak gesteld dat het aantal lichturen belangrijkste is voor de mens, dat statement lijkt mij niet helemaal correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

De piramide bij Austerlitz? Had ik nog nooit van gehoord :P Wist zelfs niet eens dat er ook een Austerlitz in Nederland was :D (dacht altijd dat dat in Tsjechië lag...)
Oorspronkelijk de Marmontberg, naar degene die hem gebouwd heeft. Later hernoemd naar aanleiding van de slag bij Austerlitz (ja, die je kent, dus). Toen is het legerkamp Utrecht ook hernoemd naar Austerlitz. Zie ook Wikipedia.
Dit alles heeft overigens geen donder te maken met het middelpunt van Nederland, waarover nog wel te discussieren valt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 11:00
celshof schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:54:
[...]
Als we daar dan toch aan gaan tornen, ben ik voor een metrische indeling. 10 uren van 100 minuten per dag, >:)
Dat kan, als je vervolgens 86.4 seconden in een minuut stopt (of de duur van je seconde aanpast, maar dan lijkt me een naamswijziging naar bijvoorbeeld centi-minuut beter)

Een dag moet natuurlijk wel net zo lang duren als nu, anders krijg je rare verschuivingen in dag/nacht.

Geeft wel mogelijkheden om ook het schrikkeljaar af te schaffen, als we een huidige dag ietsje langer maken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Omdat dat een wereldwijde standaard voor het midden van de dag is.
Nee hoor, zat plekken die afwijken.
Ga je naar het buitenland: shall we meet somewhere in the afternoon? Is dat dan tussen 12:00 en 18:00 of tussen 15:00 en 21:00?
Waarom zou dat ineens veranderen? Nu staat de zon 's zomers om 13:40 op zenith. Is de afternoon dan ook ineens vanaf 13:40?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]
Dat is in de geschiedenis verschillende malen geprobeerd, zonder succes: Wikipedia: Decimal time

Misschien moeten we .beat time nog een keer een kans geven: Wikipedia: Swatch Internet Time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
De enige relevante vragen zijn:
Willen we gedurende het jaar de klok verzetten? (En zo ja; Hoe vaak en wanneer? En verzetten we hem dan steeds één uur, of bijvoorbeeld, een half uur of twee uur?)
En in welke landen (zouden wij graag) willen dat de klok dezelfde tijd aangeeft als bij ons?
Met alle respect maar voor mij zijn dat zo ongeveer de minst relevante vragen mbt zomer of wintertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Postius schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:50:
Met alle respect maar voor mij zijn dat zo ongeveer de minst relevante vragen mbt zomer of wintertijd
Voor jou misschien wel, maar in dit topic zijn veel mensen die aangeven dat met name het verzetten van de klok leidt tot problemen voor hun. Ik heb er zelf totaal geen last van, maar kennelijk is het een zeer belangrijke vraag voor anderen - in ieder geval voor hen die wel last hebben van het verzetten.

De tweede vraag is zeer relevant voor mensen die wel eens de grens oversteken, of zaken doen met mensen aan de andere kant van een grens. Sterker nog, het idee om niet meerdere tijdzones in een beperkt gebied te hebben is de reden dat wij in CET zitten (was niet onze eigen keuze, maar goed) want dat was handig voor het hele derde rijk.
Daarnaast zijn er genoeg landen die zichzelf in een enkel tijdzone wringen om te voorkomen dat er binnenlandse tijdsverschillen ontstaan, ook al zou dat geografisch voor de hand liggen. Dat zijn dan landen waarbinnen heel Nederland nog geen provincie zou zijn.
Zo heel gek is het dus niet om de vraag te stellen of we dezelfde tijd als (sommige) van onze buren willen aanhouden. Dat jij er wellicht nee op zou antwoorden betekent niet dat de vraag irrelevant is. Voor iemand voor wie het antwoord ja is, zijn de rest van de vragen snel beantwoord, want als wij dezelfde tijd al Duitsland willen zullen we weinig in de melk te brokkelen hebben :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Dido schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:07:
[...]

Voor jou misschien wel, maar in dit topic zijn veel mensen die aangeven dat met name het verzetten van de klok leidt tot problemen voor hun. Ik heb er zelf totaal geen last van, maar kennelijk is het een zeer belangrijke vraag voor anderen - in ieder geval voor hen die wel last hebben van het verzetten.

De tweede vraag is zeer relevant voor mensen die wel eens de grens oversteken, of zaken doen met mensen aan de andere kant van een grens. Sterker nog, het idee om niet meerdere tijdzones in een beperkt gebied te hebben is de reden dat wij in CET zitten (was niet onze eigen keuze, maar goed) want dat was handig voor het hele derde rijk.
Daarnaast zijn er genoeg landen die zichzelf in een enkel tijdzone wringen om te voorkomen dat er binnenlandse tijdsverschillen ontstaan, ook al zou dat geografisch voor de hand liggen. Dat zijn dan landen waarbinnen heel Nederland nog geen provincie zou zijn.
Zo heel gek is het dus niet om de vraag te stellen of we dezelfde tijd als (sommige) van onze buren willen aanhouden. Dat jij er wellicht nee op zou antwoorden betekent niet dat de vraag irrelevant is. Voor iemand voor wie het antwoord ja is, zijn de rest van de vragen snel beantwoord, want als wij dezelfde tijd al Duitsland willen zullen we weinig in de melk te brokkelen hebben :)
Er zijn ook mensen die hier consequent typen dat zomertijd beter is, terwijl 75% dat niet wilt.

Wat veel getypt wordt =/= belangrijk. Het is handig inderdaad voor handel, relevant? Nee, zolang men er hier nog consequent aan voorbij gaat dat tijd niet compleet verzonnen is en wel degelijk een reële basis heeft.

Dus nee ik blijf erbij, voor mij zijn dat compleet irrelevante vragen t.o.v. het grotere geheel van gezondheid en biologisch ritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Bigs schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:10:
[...]

Dat is in de geschiedenis verschillende malen geprobeerd, zonder succes: Wikipedia: Decimal time

Misschien moeten we .beat time nog een keer een kans geven: Wikipedia: Swatch Internet Time
Nee, nee. We moeten gewoon over naar het twaalftallig stelsel. Met klok: https://dozenal.ae-web.ca

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
ArcticWolf schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:57:
Je stelt dat die 12:00 ook 14:00 kan worden, dat klopt, echter vanuit historisch oogpunt (en dus de biologische klok) blijft 12:00 het ijkpunt.
Als het hoogste punt van de zon (in Nederland en België) van 12:00 verandert in 14:00 (doordat we bijvoorbeeld dezelfde tijd willen als Duitsland), dan gaat je wekker ook niet meer om 7:00, maar om 9:00. Die tijden schuif je mee, en daardoor heeft dat dan toch geen invloed meer op je biologische klok?
[...]
Als jij of iemand anders goed kan onderbouwen waarom dit beter/makkelijker zou kunnen zijn dan 24x60, dan sta ik daar zeker voor open. Het zal, net als met de Euro, in het begin even lastig omrekenen zijn, maar na een paar jaar weet je niet anders meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-10 21:35
*kick*

Ik zie intussen een extra nadeel aan de zomertijd: door de avondklok heb je er niks meer aan :+ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bananenplant schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:38:
*kick*

Ik zie intussen een extra nadeel aan de zomertijd: door de avondklok heb je er niks meer aan :+ .
:o >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:35

Fiber

Beaches are for storming.

Niet vergeten... :z

Afbeeldingslocatie: https://storage.pubble.nl/96897487/content/2020/3/47a75b74-dfc0-434b-8712-319c508f1087.jpg

:Y

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:08
Bananenplant schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:38:
*kick*

Ze hebben je post gelezen in Den Haag ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik moet zeggen dat ik het met een peuter in huis stiekem wel even lekker vind nu, die verzette klok :$ .

[ Voor 10% gewijzigd door Bananenplant op 28-03-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vroeger kreeg je nog weleens een melding van je telefoon of pc, dat de tijd aangepast is. Maar dat is er al een tijdje niet meer bij. Moet je maar hopen dat het goed gegaan is :P

Blijf overigens nog steeds voorstander van een half uurtje opschuiven als nieuwe standaard tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2021 08:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MikeyMan schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:52:
[...]
Vroeger kreeg je nog weleens een melding van je telefoon of pc, dat de tijd aangepast is. Maar dat is er al een tijdje niet meer bij. Moet je maar hopen dat het goed gegaan is :P

Blijf overigens nog steeds voorstander van een half uurtje opschuiven als nieuwe standaard tijd.
Gelukkig heeft mijn magnetron nog een domme klok om te bevestigen dat de rest zichzelf heeft aangepast :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:03
Dat filmpje van Lubach kende ik nog niet. Wat een dom volk hebben we toch in ons land. Liever altijd zomertijd, want ik hou niet van de kou :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Gelukkig heeft mijn magnetron nog een domme klok om te bevestigen dat de rest zichzelf heeft aangepast :+
Zelfs de ovens gaan vanzelf :D

Hoe weet ik nu of ik goed zit dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:32

Ethirty

Who...me?

Je zit sowieso het komende half jaar niet goed. :Y

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:42:
Ik moet zeggen dat ik het met een peuter in huis stiekem wel even lekker vind nu, die verzette klok :$ .
Ik hoor je verhaal in het najaar graag nog een keer ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
zacht schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Ik hoor je verhaal in het najaar graag nog een keer ;) .
Inderdaad, geleende tijd :N .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:37
Pff... die wissel van de winter naar zomertijd viel mij dit jaar zwaar.

....

Die 4 Quadruppels waren niet de oorzaak lijkt mij

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-10 10:20
Ik vind zomertijd sowieso pak aangenamer. Altijd wintertijd zou ervoor zorgen dat het in de zomer zelfs op het hoogtepunt al rond half negen bijna donker is, terwijl het wel al klaarlichte dag is om vier uur 's morgens. Ook niet bepaald handig.

In de winter maakt het me dan weer minder uit hoelaat het 's morgens licht wordt, maar een uurtje langer licht als je 's avonds thuis komt is dan wel weer mooi meegenomen.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:07
(jarig!)
Dido schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:07:
[...]Daarnaast zijn er genoeg landen die zichzelf in een enkel tijdzone wringen om te voorkomen dat er binnenlandse tijdsverschillen ontstaan, ook al zou dat geografisch voor de hand liggen. Dat zijn dan landen waarbinnen heel Nederland nog geen provincie zou zijn.
China is een mooi voorbeeld dat maar één tijd kent. En het land is gigantisch.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Nu al een hekel aan zomertijd. Of nog steeds eigenlijk. Geef mij maar wintertijd.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Daniel. schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:37:
[...]

China is een mooi voorbeeld dat maar één tijd kent. En het land is gigantisch.
In Xinjiang hebben ze 'gewoon' twee tijdzones tegelijk, de Bejing-tijd en de 2 uur achterlopende Xinjiang-tijd die met een aantal buurlanden gelijk loopt. Die worden naast elkaar gebruikt, waarbij verschillende etnische groepen de een of de andere gebruiken. En voor de duidelijkheid kun je de naam erbij zeggen. Hoe laat is het? 4 uur Bejing. Morgen lunchen? Ja is goed, schikt het om half 1 Xinjiang?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:15
Veel mensen die klagen over het huidige systeem beseffen niet wat de echte gevolgen zijn van altijd zomertijd of altijd wintertijd. Een weekendje per jaar wat ongemak door een uurtje minder slapen zorgt ervoor dat we straks hopelijk weer een zomer lang kunnen genieten van een uurtje extra praktisch bruikbaar daglicht. Lekker zo houden zou ik zeggen en leg critici goed uit wat de gevolgen zijn van het stoppen van het verzetten van de klok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Tricolores schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:29:
Ik vind zomertijd sowieso pak aangenamer. Altijd wintertijd zou ervoor zorgen dat het in de zomer zelfs op het hoogtepunt al rond half negen bijna donker is, terwijl het wel al klaarlichte dag is om vier uur 's morgens. Ook niet bepaald handig.

In de winter maakt het me dan weer minder uit hoelaat het 's morgens licht wordt, maar een uurtje langer licht als je 's avonds thuis komt is dan wel weer mooi meegenomen.
Precies mijn idee, gewoon lekker zo laten als het is en als we dan toch moeten kiezen, de zomertijd met dezelfde reden als jij al aangeeft.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:33
Heerlijk het is weer zomertijd *O*

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 21-10 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Naafkap schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:19:
Veel mensen die klagen over het huidige systeem beseffen niet wat de echte gevolgen zijn van altijd zomertijd of altijd wintertijd. Een weekendje per jaar wat ongemak door een uurtje minder slapen zorgt ervoor dat we straks hopelijk weer een zomer lang kunnen genieten van een uurtje extra praktisch bruikbaar daglicht. Lekker zo houden zou ik zeggen en leg critici goed uit wat de gevolgen zijn van het stoppen van het verzetten van de klok.
Er is toch echt maar evenveel praktisch bruikbaar daglicht hoor. Door de klok te verzetten hebben we niet ineens op magische wijze de dag langer gemaakt. Je hebt alleen de activiteiten in je dag met een uur verschoven.

En als je wat verder kijkt, naar de negatieve gevolgen van dat schuivende uurtje kan ik alleen maar zeggen: afschaffen die handel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blokker_1999 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Er is toch echt maar evenveel praktisch bruikbaar daglicht hoor. Door de klok te verzetten hebben we niet ineens op magische wijze de dag langer gemaakt. Je hebt alleen de activiteiten in je dag met een uur verschoven.

En als je wat verder kijkt, naar de negatieve gevolgen van dat schuivende uurtje kan ik alleen maar zeggen: afschaffen die handel.
Ja edoch hebben de meeste mensen geen reet aan het daglicht van 04:00 tot 07:00. Of in Polen waar het ineens om half drie licht is oid.

En wel aan een uurtje langer licht savonds.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2021 21:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAIAjohan
MikeyMan schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Ja edoch hebben de meeste mensen geen reet aan het daglicht van 04:00 tot 07:00. Of in Polen waar het ineens om half drie licht is oid.

En wel aan een uurtje langer licht savonds.
Dit dus. Vrijwel niemand gaat voor z'n lol gebruik maken van het licht vóór 6u in de ochtend. Terwijl het licht in de avond gebruikt wordt voor bbq's, hardlopen etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:56
Tricolores schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:29:
Ik vind zomertijd sowieso pak aangenamer. Altijd wintertijd zou ervoor zorgen dat het in de zomer zelfs op het hoogtepunt al rond half negen bijna donker is...
Weet niet waar jij woont, maar hier in Nederland is het in midden in de zomer om half 11 s-avonds nog redelijk licht.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bananenplant
Richting 21 juni worden de avonden juist onpraktisch lang :N . Ook leuk als je na een hete dag wilt slapen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Bananenplant schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:33:
Richting 21 juni worden de avonden juist onpraktisch lang :N . Ook leuk als je na een hete dag wilt slapen enzo.
Tip: rolluiken. Wordt het veel minder warm in huis en je kunt het goed donker maken.

Ik vond het altijd irritant als om 5u30 de zon alweer stond te branden op m'n slaapkamer.. Met rolluiken geen last meer van

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 28-03-2021 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En daar gaan we weer met persoonlijke voorkeuren die door anderen met andere persoonlijke voorkeuren worden weerlegt/opgelost.

Alsof ik naar de herhaling van 3 jaar geleden zit te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Heerlijk die zomertijd 8) je ziet het meteen terug in de weersvoorspellingen van 20+ graden :)

Maar hoop dat door het hele Corona gebeuren dat het “afschaffen van het klok verzetten” agenda puntje vergeten gaat worden en dat we het lekker zo houden hoe het nu is.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jelte schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:01:
En daar gaan we weer met persoonlijke voorkeuren die door anderen met andere persoonlijke voorkeuren worden weerlegt/opgelost.

Alsof ik naar de herhaling van 3 jaar geleden zit te kijken.
Wat stel je voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het loslaten van de 9 tot 5 mentaliteit. Laat iedereen zelf bepalen wanneer hij/zij werkt.

In het meest restrictieve geval een beginperiode tussen 6:00-11:00 en een bijhorende eindtijd. Veel mensen hebben nu al de keuze om flexibel te werken. In het meest vrije geval kiest iemand zelf waar en wanneer hij werkt voor een optimale werk/privé balans.

Wettelijke vastleggen van flexibele werktijden voor iedereen maakt dat de discussie over winter- zomertijd irrelevant wordt. Is dit voorstel reëel? Misschien niet, maar waar een wil is is een weg.

In het geval dat de Zomertijd wordt aangenomen, dan wordt het pas rond 10:00 licht in de wintermaanden. In het geval van de Wintertijd is het ongeveer rond 4:30 licht in de zomermaand. Om te kiezen voor 1 specifieke tijdzone vind ik absurd en impulsief. Combineer het op z'n minst met een werktijden voorstel. (al dan niet met andere marges)

'Ochtendmensen' kunnen dan vroeg beginnen en kunnen genieten van langer licht in de zomeravond. 'Avondmensen' kunnen genieten van een goede nachtrust en opstaan als in de 'wintertijd' licht wordt.

[ Voor 69% gewijzigd door purge op 29-03-2021 02:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:56
purge schreef op maandag 29 maart 2021 @ 02:35:
Het loslaten van de 9 tot 5 mentaliteit. Laat iedereen zelf bepalen wanneer hij/zij werkt.

In het meest restrictieve geval een beginperiode tussen 6:00-11:00 en een bijhorende eindtijd. Veel mensen hebben nu al de keuze om flexibel te werken. In het meest vrije geval kiest iemand zelf waar en wanneer hij werkt voor een optimale werk/privé balans.

Wettelijke vastleggen van flexibele werktijden voor iedereen maakt dat de discussie over winter- zomertijd irrelevant wordt. Is dit voorstel reëel? Misschien niet, maar waar een wil is is een weg.

In het geval dat de Zomertijd wordt aangenomen, dan wordt het pas rond 10:00 licht in de wintermaanden. In het geval van de Wintertijd is het ongeveer rond 4:30 licht in de zomermaand. Om te kiezen voor 1 specifieke tijdzone vind ik absurd en impulsief. Combineer het op z'n minst met een werktijden voorstel. (al dan niet met andere marges)

'Ochtendmensen' kunnen dan vroeg beginnen en kunnen genieten van langer licht in de zomeravond. 'Avondmensen' kunnen genieten van een goede nachtrust en opstaan als in de 'wintertijd' licht wordt.
Ja, dat is handig!

Vooral voor leerkrachten, ziekenhuispersoneel, buschauffeurs, productiemedewerkers, telefonistes, baliemedewerkers, machinisten, piloten, politieagenten, logistiek medewerkers....etc...

Gewoon op je werk komen wanneer je dat wilt en kijken of er nog wat te doen is d:)b

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 12:47

Punkrocker

Mostly harmless

Naafkap schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:19:
Prima, maar laten we dan wel eerst overstappen op de Britse tijd.
Nu zitten we met de Berlijnse tijd (erfenis van WO2) te ver af van de "echte" tijd.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat dit topic gesloten wordt of een constructieve draai krijgt.

Maar voorlopig negeer ik dit topic maar gewoon. Dat lijkt me beter. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:39
Haha dit keer was ik het helemaal vergeten. Was lekker aan het gamen en ik weet nog dat ik naar de klok keek en het nog geen 2 uur was. Kijk ik weer, is het 3 uur. Ging maar gauw slapen daarna. Vervolgens de volgende dag afvragen waarom ik zo lang heb "uitgeslapen" want werd pas half 12 wakker. Iets wat ik normaliter nooit doe.
Om vervolgens rond 4 uur s'middags te beseffen dat de zomertijd was ingegaan :9

Hier ook voorstander van de zomertijd. Alleen het feit dat ik me vrolijker voel met meer energie. Zorgt er ook voor dat ik in de avond lekker wat kan doen ipv suf op de bank hangen.
Zeker met de lockdown en avondklok is het allemaal deprimerend.

Wat betreft het 2 keer per jaar het veranderen van tijd. Dit had zowat geen effect op mij. Na een dagje slapen is mijn rite wel in orde. Echter met een peuter/kleuter kan dit wel eens een week duren totdat daarvan de ritme weer in orde is. Want die slaapt als het donker is, en plotseling is het nog licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 09:10
Punkrocker schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:08:
[...]

Nu zitten we met de Berlijnse tijd (erfenis van WO2) te ver af van de "echte" tijd.
Misschien een prima idee, maar besef je dat we dan eigenlijk ook veel eerder moeten opstaan.

De vraag is misschien wel. Hoe laat willen we leven.

Als het al om 3 uur licht wordt in de zomer. en we slapen tot 7 or 9 uur is dat toch ook zonde.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:06
Punkrocker schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:08:
[...]

Ik heb die discussie onderlaatst een paar maal gehad. Hoe veel mensen je niet geloven als je zegt dat Nederland geheel in de Engelse tijdzone zou moeten liggen, dat zijn er veel... Zelfde als dat je zegt dat Portugal zelfs op GMT-1 zou moeten zitten.
purge schreef op maandag 29 maart 2021 @ 02:35:
Ik vraag mij wel eens af in hoe verre de verkeerde tijdzone hiermee te maken heeft. Immers, eigenlijk is het nu pas 10 uur als je de zonnetijd volgt. Zijn ochtendmensen niet gewoon mensen die 's ochtends makkelijker opstaan en minder last hebben van zonnetijd dan avondmensen? Ik ben avondmens en ik merk dat ik in de Engelse tijdzone eerder op ben dan in Nederland...

Ook merk ik dat ik in de zomermaanden beduidend minder moeite heb met vroeg opstaan dan als het nog donker is. Voorwaarde is wel dat ik goed in het zomertijd-ritme zit. Ik heb wel eens om 6 uur-half 7 op mijn werk gezeten omdat ik niet meer kon slapen.

Deze week is waardeloos. Ik lag er gister eerder in dan normaal, nog een tijdje liggen woelen, uiteindelijk muziek aangedaan die max. een half uur gespeeld heeft (toen is ie op pauze gegaan en dat heb ik niet gemerkt), midden in de nacht wakker omdat de oortjes niet lekker lagen, weer door gaan slapen en 10 minuten voor mijn wekker wakker omdat ik naar de wc moest. Maar loop al de hele ochtend te gapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 09:51
De tijdzones zijn in 1876 bedacht door de Canadees Sandford Fleming juist om het probleem met verschillende tijden binnen een land op te lossen. Vanuit dat oogpunt is het juist nu ook de beste optie om mee te doen met landen om ons heen en niet onze eigen weg te gaan. Anders zijn we weer terug bij af met het probleem van voor 1876.

In 1881 zijn toen denkbeeldige rechte lijnen over de aarde getrokken waarbij er werd uit gegaan dat 12:00 uur het midden van de dag was. Uiteraard zijn het geen rechte lijnen, immers lopen ze van noord naar zuid. Als je precies op de Noordpool staat, dan kom daar alle tijdzones samen. Hetzelfde geldt voor de zuidpool. Je kan niet zomaar een platte kaart maken van een ronde planeet, dan kloppen de verhoudingen van de landen niet meer (zie ook: https://thetruesize.com/#...jE0MjkwNg*MzYwMDAwMDA(MA). Dit betekent ook automatisch dat voor Nederland de tijdzones dichter bij elkaar liggen dan voor Spanje of Marokko.

Er is wat mij betreft geen enkele reden om zo krampachtig te blijven vasthouden aan een aantal denkbeeldige lijnen die 140 jaar geleden zijn verzonnen en waarbij men uitging dat de zon om 12 uur op het hoogste punt zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dus houden we ons vast aan een maatregel die is ingevoerd in WOII?

Goed argument :')

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13

Bestla

Kvinne

Wikipedia: Amsterdamse Tijd

Eigenlijk zouden we dus terug moeten naar de Amsterdamse tijd :+ UTC+19 minuten.

Maar beter is het om de UTC aan te houden, de tijd in het VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:49:
Dus houden we ons vast aan een maatregel die is ingevoerd in WOII?

Goed argument :')
Geen idee of dat een reactie is om mijn post, aangezien ik nergens heb aangegeven waar we wel of niet naar toe moeten. Enige wat ik aangeef is om dezelfde tijd te kiezen als de directe buurlanden puur omdat het makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sorry, had je laatste stukje gemist waar je juist wel de oude normen wil loslaten

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Audiowaste schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Geen idee of dat een reactie is om mijn post, aangezien ik nergens heb aangegeven waar we wel of niet naar toe moeten. Enige wat ik aangeef is om dezelfde tijd te kiezen als de directe buurlanden puur omdat het makkelijker is.
Ja, vind ik ook. Net als Spanje en Frankrijk. Die kiezen waarschijnlijk ook voor permanent UTC+1 en dan bestaat de kans dat de Belgen ook mee gaan naar UTC+1 8)

Maar aangezien Mark Rutte erg gefocussed is op de angelsaksische invloedssfeer, zou het ook zomaar eens UTC+0 kunnen worden, net als Portugal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bestla schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:55:
Wikipedia: Amsterdamse Tijd

Eigenlijk zouden we dus terug moeten naar de Amsterdamse tijd :+ UTC+19 minuten.

Maar beter is het om de UTC aan te houden, de tijd in het VK.
Kunnen we met de moderne techniek die we nu hebben niet voor iedereen de plaatselijke tijd laten aanhouden? Forumsites moeten dat natuurlijk meenemen en tijden als UTC gaan opslaan, maar die kun je dan als lokale tijd weergeven.

Als je reist past de tijd zich dus ook automatisch aan naar mate je positie verandert. Dat betekent dus ook dat als je van de randstad naar de wingewesten gaat de reis heel erg lang duurt. Iets wat volgens mij nu al door randstedelingen zo gevoeld wordt. ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:18:
Sorry, had je laatste stukje gemist waar je juist wel de oude normen wil loslaten
Er zijn mensen binnen deze topic die het hebben over "de echte tijd". Of dat UTC+0, UTC+1 of UTC+2 is, laat ik dan even buiten beschouwing. Wat mij betreft is er geen echte tijd meer, juist omdat de tijdzones en vooral de reden hoe deze zijn bepaald niet meer van deze tijd is (pun intended).

Wil je de zon echt midden op de dag hebben, dus om 12 uur? Of kies je voor een ander tijdstip wat meer past bij het leven van de mensen? Stel dat de gemiddelde Nederlander wakker is tussen 7:00 en 23:00 uur, dan zou 15:00 uur het midden van de dag zijn. Of kies je voor economische reden dat het om 11:00 uur moet zijn of 13:00 uur. Misschien is het twee keer verzetten van de klok wel de beste opie?

Uiteindelijk zijn er voor iedere keuze tig voordelen en nadelen op te noemen, al dan niet op persoonlijk niveau. Echter laat dit niet meer afhangen van die denkbeeldige lijnen van 140 jaar geleden. Uiteindelijk zijn er twee problemen die, ongeacht de uiteindelijke keuze, nooit opgelost worden:
  1. Op de langste dag heb je bijna 17 uur licht
  2. Op de kortste dag heb je bijna 8 uur licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het midden van de dag zal van de evenaar komen, waar elke dag even lang is en 12u precies in het midden valt? Op een dag van 24 uur is 12u ook precies in het midden.

Dus daar zou ik niet te veel aan willen rommelen. Enige wat je los kan laten is je tijd gelijk houden met je buren omdat dat zo lekker makkelijk praat.

Ook zomaar roepen dat iedereen zijn eigen ritme moet aanhouden werkt ook niet. Dit aangezien veel beroepen met bijv roosters helemaal geen vrijheid hierin hebben.

Maar het bioritme van mens en dier 2x per jaar omgooien omdat we hoogzomer 2 dagen per week tot half 11 buiten in het licht willen zitten. Nee dank je!

Ben vandaag niks waard en dat duurt ook nog wel een paar dagen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:01:
(...)
Maar het bioritme van mens en dier 2x per jaar omgooien omdat we hoogzomer 2 dagen per week tot half 11 buiten in het licht willen zitten. Nee dank je!
(...)
Dat jij last hebt van die verschuiving... ok. Kan ik inkomen.
Maar leg me even uit hoe en waar het bioritme van de dieren geraakt wordt...?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me ook af hoeveel er nou last van hebben omdat ze al ervanuit gaan dat ze er last van zullen hebben. Vooral degene die claimen dat ze weken, of zelfs maanden, last hebben van een uurtje verschoven.
Audiowaste schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Er zijn mensen binnen deze topic die het hebben over "de echte tijd". Of dat UTC+0, UTC+1 of UTC+2 is, laat ik dan even buiten beschouwing. Wat mij betreft is er geen echte tijd meer, juist omdat de tijdzones en vooral de reden hoe deze zijn bepaald niet meer van deze tijd is (pun intended).
Sterker nog, er is nooit een echte tijd geweest. De 24-uurs klok is gewoon een menselijk bedenksel. Er is geen enkele natuurwet die stelt dat om 12 uur de zon op zijn hoogst moet staan. Dat mensen die voorkeur hebben, prima. Heb ik niet, maar een ieder mag zijn voorkeur hebben.

Kom echter alleen niet aan met geneuzel van: Het is de 'juiste' tijd, of de 'echte' tijd, want 100 jaar geleden deden we het ook zo.

Overigens doe ook maar niet elke plaats zijn eigen tijd, zelfs met moderne hulpmiddelen gaat dat enorm irritant zijn, en zal je al snel bij bedrijven bijvoorbeeld weer een 'hoofdtijd' krijgen, die iedereen moet gebruiken voor meetings.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 29-03-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:27
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:01:
Ben vandaag niks waard en dat duurt ook nog wel een paar dagen.
Een serieuze vraag; maar was je eergister helemaal happy en moeten we vandaag de scheermesjes uit de buurt houden? Wat merk je nou echt als verschil?

Dit jaar is het verzetten van de tijd door het thuiswerken me niet eens opgevallen*. Normaal gesproken kun je nog zeggen dat er allerlei verplichtingen zich afspelen (kinderen naar school brengen, op tijd de trein pakken etc.) maar na een jaar waarin niets normaal is, voelt dit wel als de minst grote verandering.

* = niet helemaal waar, ik heb de klok op de magnetron opnieuw ingesteld.

Note: Als buitensporter en iemand die niet zo moeilijk is, ben ik niet geheel objectief. Dat uurtje extra gaat voor mij veel verder dan die 2 weekjes in de zomer. Het is het verschil tussen 2-3 maanden extra vaak/lang buiten kunnen sport i.p.v. dat het donker is als je uit je werk komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2021 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 19:37
Sissors schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:25:
Ik vraag me ook af hoeveel er nou last van hebben omdat ze al ervanuit gaan dat ze er last van zullen hebben. Vooral degene die claimen dat ze weken, of zelfs maanden, last hebben van een uurtje verschoven.
Ik denk dat dat vooral komt van mensen die amper tot nooit buiten de landsgrenzen zijn geweest. Zodra je een stap in het vliegtuig zet en 45 mins later in Londen zit heb je dit probleem ook, evenals je op vakantie naar Portugal, Griekenland of Turkije gaat. Laat staan buiten die ringen... ben heel erg benieuwd of men dan ook dat “complete ontregelen van het bioritme” als vervelend ervaart. Of is het dan ineens niet zon probleem meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

eMiz0r schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat dat vooral komt van mensen die amper tot nooit buiten de landsgrenzen zijn geweest. Zodra je een stap in het vliegtuig zet en 45 mins later in Londen zit heb je dit probleem ook, evenals je op vakantie naar Portugal, Griekenland of Turkije gaat. Laat staan buiten die ringen... ben heel erg benieuwd of men dan ook dat “complete ontregelen van het bioritme” als vervelend ervaart. Of is het dan ineens niet zon probleem meer?
Ik snap dat ook niet zo. Moeten die mensen dan ook een week bijkomen na oudjaarsnacht, of een verjaardag die tot 2:00 duurt? Vragen, vragen, vragen...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-10 09:46

Jebus4life

BE User

Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Een serieuze vraag; maar was je eergister helemaal happy en moeten we vandaag de scheermesjes uit de buurt houden? Wat merk je nou echt als verschil?

Dit jaar is het verzetten van de tijd door het thuiswerken me niet eens opgevallen*. Normaal gesproken kun je nog zeggen dat er allerlei verplichtingen zich afspelen (kinderen naar school brengen, op tijd de trein pakken etc.) maar na een jaar waarin niets normaal is, voelt dit wel als de minst grote verandering.

* = niet helemaal waar, ik heb de klok op de magnetron opnieuw ingesteld.

Note: Als buitensporter en iemand die niet zo moeilijk is, ben ik niet geheel objectief. Dat uurtje extra gaat voor mij veel verder dan die 2 weekjes in de zomer. Het is het verschil tussen 2-3 maanden extra vaak/lang buiten kunnen sport i.p.v. dat het donker is als je uit je werk komt.
Ik ben ook iemand die er jaarlijks last van heeft, maar ik kan het niet verklaren.
De 2 a 3 dagen na het ingaan van de zomertijd ben ik futloos en heb ik meestal hoofdpijn. Vandaag (en vermoedelijk morgen ook nog wel) ben ik totaal niet productief op het werk.

In principe is het absurd, ik ga normaal gezien jaarlijks op een verre reis met 6-9 uur tijdverschil, maar dan heb ik veel minder last van. Misschien is dat puur omdat de mindset anders is (vakantie = plezier; dan moet je natuurlijk niet enorm productief te zijn), maar anders heb ik geen verklaring.
-tom-562 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Ik snap dat ook niet zo. Moeten die mensen dan ook een week bijkomen na oudjaarsnacht, of een verjaardag die tot 2:00 duurt? Vragen, vragen, vragen...
Ik kan bevestigen dat ik de daags na een late nacht bitter weinig waard ben. En ik denk niet/nauwelijks dus nee, daar ligt de oorzaak niet :9

[ Voor 12% gewijzigd door Jebus4life op 29-03-2021 16:41 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Het probleem zit hem maar deels in het verzetten. Maar het grootste probleem zit hem in het slaap-/waakritme.

Zomer
Doordat het in de zomer 's avonds langer licht blijft, duurt het langer voordat het lichaam melatomine aan gaat maken en duurt het dus langer voordat je slaperig wordt. Met slaapproblemen als gevolg.
Winter
In de winter onstaat met UTC+2 het probleem dat er 's ochtends te weinig daglicht is om op gang te komen.

Het schijnt vooral dat de echte avondmensen daar het meeste last van hebben (zowel in zomer in winter). Het is daarom bijzonder dat juist de avondmensen het vaakst om permanent UTC+2 roepen..

Vergeet niet dat UTC+1 voor ons eigenlijk al een compromis is. In Nederland zitten we rond UTC+30min. De discussie zou dus eigenlijk moeten gaan over permanent UTC+0 of UTC+1. Niet over UTC+2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Jester-NL schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Dat jij last hebt van die verschuiving... ok. Kan ik inkomen.
Maar leg me even uit hoe en waar het bioritme van de dieren geraakt wordt...?
Huisdieren dan. Dieren met een op mensen gebaseerd ritme. ;)
[...]

Op zondag gaat het meestal nog wel omdat je dan in je eigen ritme op staat (al zegt de klok dan ineens wat anders). Alleen 's avonds een uur "eerder" in bed, dan val ik slecht in slaap. Dan slaap ik onrustig en wordt ik ook nog een uur "te vroeg" wakker.

Denk dat je het effect een beetje voor jezelf moet zien alsof je ineens 3u eerder op je werk moet zijn na een kort nachtje. Je bent er wel, maar erg nuttig voel je je niet.

Ik ben altijd jaloers op mensen die daar niks van merken, maar voor mij duurt dat altijd meerdere dagen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
[...]

De meeste tripjes zijn zo kort, dat je je ritme niet echt aanpast. En tijdens vakantie heb je sowieso niet zo'n heel vast ritme. Een uur vroeger of later ontbijten maakt dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
[...]

Hier idem dito, heerlijk savond als het licht is nog wat rondjes hardlopen en fietsen.

Maar hoeveel % van de bevolking heeft van het wisselen nu echt last van en hoelang hebben ze er last van?
Want als er voor continu wintertijd gekozen word dan hebben veel meer mensen "last" van een uur minder lang licht in de avond.
Beetje de grote groep moet zich opofferen voor de kleinere groep... net als bij de corona regels >:)
waar ik het overigens wel mee een ben.

Verder heb ik 3 jonge kinderen die ik vanmorgen wakker heb moeten maken omdat ze naar school/PSZ moesten dus zullen vanavond wel weer vroeger moe zijn en weer zo in een redelijk ritme zitten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:45:

Het schijnt vooral dat de echte avondmensen daar het meeste last van hebben (zowel in zomer in winter). Het is daarom bijzonder dat juist de avondmensen het vaakst om permanent UTC+2 roepen..
Precies dat....het zijn juist de avondmensen die gebaat zijn bij een permanente wintertijd....tijdens wintertijd zitten zij meer in "hun" ritme.

Het zijn ook die avondmensen die de wissel nu weer zo zwaar vinden....is ook logisch...wintertijd is gewoon meer hun tijd.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Oh, dat merk ik zeker wel, alleen hoef je je op je bestemming meestal niet zo aan de wekker te houden.

Maar 2 weken -6 of +12 om maar wat te noemen, dat merk ik wel een tijdje. Honger en slaap op de verkeerde momenten van de dag. Begin je net een beetje te wennen vlieg je weer terug.

Snap nooit zo goed waarom fanatieke sporters dat niet in het donker kunnen. Want dan fiets je tegen een boom ofzo :? Met de huidige verlichtingsopties kan je toch prima bijna daglicht creëren op je stuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 29-03-2021 16:52 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Ethirty Jij hebt dus niet dat je veel fijner beweegt en makkelijker naar buiten gaat als het licht is? Ik heb natuurlijk licht op de fiets, maar in het donker fietsen of hardlopen is echt total andere beleving en vraagt ook echt meer motivatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Fr33z schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:11:
@Ethirty Jij hebt dus niet dat je veel fijner beweegt en makkelijker naar buiten gaat als het licht is? Ik heb natuurlijk licht op de fiets, maar in het donker fietsen of hardlopen is echt total andere beleving en vraagt ook echt meer motivatie.
Tja, als mensen ‘s ochtends hun nest niet uit te branden zijn, hebben ze dat uurtje langer licht wel nodig >:)

Vicieuze cirkel

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste