Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na een paar jaar op dit forum: elk half jaar verschijnt dit topic weer bovenaan qua activiteit. Je zou denken dat 'alles' hier over gezegd en geschreven is. Blijkbaar niet! ;) Toch begrijp ik het niet goed; de politiek gaat hier niks aan doen totdat een serieus goede en urgente reden zich aandient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-07 15:18
Tricolores schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:29:
Ik vind zomertijd sowieso pak aangenamer. Altijd wintertijd zou ervoor zorgen dat het in de zomer zelfs op het hoogtepunt al rond half negen bijna donker is, terwijl het wel al klaarlichte dag is om vier uur 's morgens. Ook niet bepaald handig.

In de winter maakt het me dan weer minder uit hoelaat het 's morgens licht wordt, maar een uurtje langer licht als je 's avonds thuis komt is dan wel weer mooi meegenomen.
20.30? Ik zou toch eens je klokken nakijken. ;) Veel info al in dit topic.
Naafkap schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:19:
Veel mensen die klagen over het huidige systeem beseffen niet wat de echte gevolgen zijn van altijd zomertijd of altijd wintertijd. Een weekendje per jaar wat ongemak door een uurtje minder slapen zorgt ervoor dat we straks hopelijk weer een zomer lang kunnen genieten van een uurtje extra praktisch bruikbaar daglicht. Lekker zo houden zou ik zeggen en leg critici goed uit wat de gevolgen zijn van het stoppen van het verzetten van de klok.
De echte gevolgen? Tot 1977 ging het anders prima zonder? Ik vind het tot middernacht nog licht zien niet heel praktisch.
purge schreef op maandag 29 maart 2021 @ 02:35:
Het loslaten van de 9 tot 5 mentaliteit. Laat iedereen zelf bepalen wanneer hij/zij werkt.

In het meest restrictieve geval een beginperiode tussen 6:00-11:00 en een bijhorende eindtijd. Veel mensen hebben nu al de keuze om flexibel te werken. In het meest vrije geval kiest iemand zelf waar en wanneer hij werkt voor een optimale werk/privé balans.

Wettelijke vastleggen van flexibele werktijden voor iedereen maakt dat de discussie over winter- zomertijd irrelevant wordt. Is dit voorstel reëel? Misschien niet, maar waar een wil is is een weg.

In het geval dat de Zomertijd wordt aangenomen, dan wordt het pas rond 10:00 licht in de wintermaanden. In het geval van de Wintertijd is het ongeveer rond 4:30 licht in de zomermaand. Om te kiezen voor 1 specifieke tijdzone vind ik absurd en impulsief. Combineer het op z'n minst met een werktijden voorstel. (al dan niet met andere marges)

'Ochtendmensen' kunnen dan vroeg beginnen en kunnen genieten van langer licht in de zomeravond. 'Avondmensen' kunnen genieten van een goede nachtrust en opstaan als in de 'wintertijd' licht wordt.
Die 9-17 mentaliteit zorgt wel dat het voorspelbaar is wanneer iemand werkt voor afspraken. In de huidige tijd met een groep van formaat moeten afspreken is een gigantische puzzel aan het worden.

Maar goed, ik ben in de wintertijd geboren, net als mijn vrouw en allebei gedijen we beter in de winter- dan zomertijd. Nu is het alweer licht bij bedtijd van de kinderen... oh joy...
eMiz0r schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat dat vooral komt van mensen die amper tot nooit buiten de landsgrenzen zijn geweest. Zodra je een stap in het vliegtuig zet en 45 mins later in Londen zit heb je dit probleem ook, evenals je op vakantie naar Portugal, Griekenland of Turkije gaat. Laat staan buiten die ringen... ben heel erg benieuwd of men dan ook dat “complete ontregelen van het bioritme” als vervelend ervaart. Of is het dan ineens niet zon probleem meer?
Ook al meermaals langsgekomen. Weekendje vakantie heeft een heel andere impact dan regulier leefritme. F1-teams blijven op GMT leven bij wedstrijden op andere continenten om het ritme zo min mogelijk te verstoren en jetlags te voorkomen tussen races.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:44
-tom-562 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Ik snap dat ook niet zo. Moeten die mensen dan ook een week bijkomen na oudjaarsnacht, of een verjaardag die tot 2:00 duurt? Vragen, vragen, vragen...
Ik schreef het al eerder, in het VK loop ik juist meer in het ritme. Van een nacht doorhalen heb ik nog weinig last, alhoewel ik wel merk dat dat nu ik bijna 30 ben al minder makkelijk gaat als toen ik 18 was. Ik heb overigens ook het idee dat het dit jaar erger is dan voorgaande jaren.

Ik ben een echt avondmens, met een nacht doorwerken strafte je mij nooit. In de horeca, zowel restaurants als later discotheek, had ik het prima naar mijn zin. Mijn ouders op zondagochtend tegen komen? Geen bezwaar. 's Avonds in de auto slapen en rond middernacht in midden Duitsland het stuur overnemen van een vriend en door naar huis rijden (5-6 uur sturen)? Geen probleem. Maar dat ene uurtje nu, ik heb er echt last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
desmond schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:33:
Na een paar jaar op dit forum: elk half jaar verschijnt dit topic weer bovenaan qua activiteit. Je zou denken dat 'alles' hier over gezegd en geschreven is. Blijkbaar niet! ;) Toch begrijp ik het niet goed; de politiek gaat hier niks aan doen totdat een serieus goede en urgente reden zich aandient.
Ik ben niet op zoek gegaan naar, maar heb ook nooit gehoord van een meerderjarig grootschalig onderzoek op onze breedtegraad op aarde en de medische en economische gevolgen van het één of het ander. Tot die tijd lekker klagen met z'n allen, daar zijn wij Nederlanders goed in.
Ik heb er zelf ook last van. Maar het is natuurlijk ook gewoon een redelijke verandering twee keer per jaar.
De frustratie komt natuurlijk van het, relatief, groot aantal momenten dat je het merkt. Wekker, paar keer eten, werken, sporten, ontspannen, slapen en dat een aantal dagen minimaal. En we hebben een gemakkelijke 'dader' hierbij. Heb je een verkoudheid opgelopen, dan merk je dat ook. Maar dat is niet gepland en daarmee valt er niet over te discussiëren of het wel of niet afgeschaft moet worden.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Huisdieren dan. Dieren met een op mensen gebaseerd ritme. ;)
Mijn kat begint ergens rond drie uur te mekkeren dat 'ie honger heeft. En ik voer hem (meestal) rond vijf uur 's middags. En soms later... of vroeger. Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een van mijn huisdieren (pak en beet 40 jaar ervaring) volledig uit zijn ritme was vanwege het verzetten van de klok. Niet met katten, niet met honden, vissen of vogels.

Eerlijk gezegd voel ik me op dit moment alsof ik zit te reageren op een artikel in de Speld.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:01:
Het midden van de dag zal van de evenaar komen, waar elke dag even lang is en 12u precies in het midden valt? Op een dag van 24 uur is 12u ook precies in het midden.

Dus daar zou ik niet te veel aan willen rommelen. Enige wat je los kan laten is je tijd gelijk houden met je buren omdat dat zo lekker makkelijk praat.

Ook zomaar roepen dat iedereen zijn eigen ritme moet aanhouden werkt ook niet. Dit aangezien veel beroepen met bijv roosters helemaal geen vrijheid hierin hebben.

Maar het bioritme van mens en dier 2x per jaar omgooien omdat we hoogzomer 2 dagen per week tot half 11 buiten in het licht willen zitten. Nee dank je!

Ben vandaag niks waard en dat duurt ook nog wel een paar dagen.
Volgens mij moet je eens met je dokter gaan praten, die kan hulp voor je gaan regelen.
Als je van één uurtje al een paar dagen van slag bent moet je zeker niet op vakantie naar het buitenland gaan.
Maar als je ook nog denkt dat dieren last van de klok hebben dan moet je echt hulp in gaan roepen _O-

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:50:
Snap nooit zo goed waarom fanatieke sporters dat niet in het donker kunnen. Want dan fiets je tegen een boom ofzo :? Met de huidige verlichtingsopties kan je toch prima bijna daglicht creëren op je stuur.
Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen dat in schemering of in het donker fietsen een veelvoud gevaarlijker is dan met licht. Helemaal als er ook nog wandelaars/hondenuitlaters zonder zichtbare kleding of overig wegverkeer (zoals woon-werk) op de weg is. Om over eenzijdige ongelukken nog maar te zwijgen. Liever dat een minderheid even een paar dagen extra moet gapen dan dat Nederland er ook maar één extra verkeersdode bij heeft, maar dat is mijn mening.

Ondanks dat een aanpassing me zinloos lijkt, heb ik verder geen enkele moeite met één vaste tijd aanhouden. Zo lang het dan maar de zomertijd is. Winters is het toch al donker als ik naar kantoor ga en donker wanneer ik thuis kom.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 16:49
Señor Sjon schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:49:Ook al meermaals langsgekomen. Weekendje vakantie heeft een heel andere impact dan regulier leefritme. F1-teams blijven op GMT leven bij wedstrijden op andere continenten om het ritme zo min mogelijk te verstoren en jetlags te voorkomen tussen races.
Een F1 team dat soms elk weekend in een compleet andere tijdzone zit is niet te vergelijken met een uurtje vooruit in de lente en een uurtje achteruit in de herfst. Een weekje (of 2 weken) vakantie heeft idd een hele andere impact (groter) dan 6mnd uurtje voor- en dan weer achteruit.

Ik merk een uurtje tijd verschil ook wel hoor. Sta normaal rond 6u op en afgelopen dagen is het dan al licht, maar nu is het (nog) donker of schemerig tot rond eind april. En ik heb een paar dagen iets meer moeite om uit bed te komen, nounou.

Of dit nou echt een groot probleem is? Ik vind het wel een typische “first world problem”. En als je er echt last van hebt: wat weerhoudt je er van om bijvoorbeeld een week eerder alvast de wekker een half uurtje vroeger te zetten zodat je kan wennen? Of elke dag er 10 minuten bij te plussen? We slapen toch ook niet elke dag strak van 10 tot 6, dat wisselt toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-07 15:18
De hele invoering ervan was natuurlijk een FWP. :p

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:35

Ethirty

Who...me?

Zeg kunnen al die blije zomertijders even weg gaan uit dit topic? :+
Ypuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:50:
[...]

Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen dat in schemering of in het donker fietsen een veelvoud gevaarlijker is dan met licht. Helemaal als er ook nog wandelaars/hondenuitlaters zonder zichtbare kleding of overig wegverkeer (zoals woon-werk) op de weg is. Om over eenzijdige ongelukken nog maar te zwijgen. Liever dat een minderheid even een paar dagen extra moet gapen dan dat Nederland er ook maar één extra verkeersdode bij heeft, maar dat is mijn mening.
Klopt levensgevaarlijk. Snap nog steeds niet hoe ik ooit zo oud geworden ben.

Of is het probleem dan dat mensen het concept verlichting en en samen aan het verkeer deelnemen niet meer begrijpen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47
Ethirty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:11:
Of is het probleem dan dat mensen het concept verlichting en en samen aan het verkeer deelnemen niet meer begrijpen?
Dat gaat het verzetten van de klok niet oplossen, maar ik heb gekkere maatregelen gezien de laatste tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46
https://www.dvhn.nl/groni...-beste-tijd-24365687.html
Volgens Gordijn is een permanente zomertijd ongezond. ,,Omdat het langer licht blijft, verschuift dat de biologische klok en gaan mensen later slapen. Terwijl ze de volgende dag gewoon weer vroeg op moeten. Met name in de wintermaanden verstoort dat je ritme en je slaap flink. Het wordt dan ook pas tegen tienen licht, terwijl de biologische klok juist moet resetten met ochtendlicht. Een gebrek aan slaap door verstoorde ritmes leidt op korte termijn tot concentratieverlies en mogelijk ongelukken in het verkeer. Op de lange termijn komen gezondheidsproblemen als kanker en hart- en vaatziekten vaker voor.’’
Chronobioloog. Als iemand een relevante bron heeft die het tegendeel onderstreept hoor ik het graag :) . Dus academisch in een relevant vakgebied.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-07 13:53
Bananenplant schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:21:

[...]

Chronobioloog. Als iemand een relevante bron heeft die het tegendeel onderstreept hoor ik het graag :) . Dus academisch in een relevant vakgebied.
Heb volgens mij nog geen enkele deskundige of wetenschapper voor de zomertijd zien pleiten, die zitten op één lijn met de opvatting dat permanente wintertijd absoluut beter is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:33:
[...]

Volgens mij moet je eens met je dokter gaan praten, die kan hulp voor je gaan regelen.
Als je van één uurtje al een paar dagen van slag bent moet je zeker niet op vakantie naar het buitenland gaan.
Maar als je ook nog denkt dat dieren last van de klok hebben dan moet je echt hulp in gaan roepen _O-
Volgens heb je zelf geen dieren 8)7 m'n paard (en m'n kat ook) is echt een gewoonte dier, die snapt niet waarom hij opeens een uur later eten krijgt. Zet er 60 bij elkaar (zoveel staan er bij mij op stal) dan krijg je 1 woeste bedoeling... dus ja ze hebben iets eerder eten gekregen dan normaal.

https://www.rtlnieuws.nl/...-alleen-mensen-ook-dieren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Punkrocker

Mostly harmless

ArcticWolf schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:57:
[...]

Volgens heb je zelf geen dieren 8)7 m'n paard is echt een gewoonte dier, die snapt niet waarom hij opeens een uur later eten krijgt. En zet er 60 bij elkaar (zoveel staan er bij mij op stal) dan krijg je 1 woeste bedoeling... dus ja ze hebben iets eerder eten gekregen dan normaal.

https://www.rtlnieuws.nl/...-alleen-mensen-ook-dieren
Je brengt zelf de oplossing al aan: dan geef je ze toch een uurtje eerder eten. Dan komt het voor hun, zonder horloge, op dezelfde tijd....

Of begin een week (of twee) eerder met het steeds 5 minuutjes opschuiven van de voedertijd zodat ze langzaam kunnen wennen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Punkrocker schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:02:
[...]

Je brengt zelf de oplossing al aan: dan geef je ze toch een uurtje eerder eten. Dan komt het voor hun, zonder horloge, op dezelfde tijd....

Of begin een week (of twee) eerder met het steeds 5 minuutjes opschuiven van de voedertijd zodat ze langzaam kunnen wennen.
Hij beweerde dat dieren er geen last van hebben... }:O

Overigens heb ik zelf ook last van winter > zomertijd, ca. 1 week beetje jetlag gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 30-03-2021 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Punkrocker

Mostly harmless

ArcticWolf schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Hij beweerde dat dieren er geen last van hebben... }:O
Sorry, my bad.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

[...]

Het probleem is primair dat het later donker wordt, en zeker in de wintertijd is dat een probleem? Want dan wordt het pas om 7 uur donker ipv 6 uur, dus gaan we te laat slapen? 8)7

Ondertussen is haar mening ook wel duidelijk, gezien ze elk jaar, twee keer per jaar langs mag komen om te vertellen hoe slecht zomertijd is.
Hier een relevante bron voor zomertijd: https://www.nu.nl/auto/60...ongelukken-op-de-weg.html
Uit de ongevallencijfers maakte SWOV al eens op dat de invoering van zomertijd voor het hele jaar mogelijk veel verkeersslachtoffers kan schelen. De 'donkere avondspits' is dan immers een veel minder langdurig fenomeen.
Of het is gewoon primair een persoonlijke voorkeur

[ Voor 33% gewijzigd door Sissors op 30-03-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]
Snap nooit zo goed waarom fanatieke sporters dat niet in het donker kunnen. Want dan fiets je tegen een boom ofzo :? Met de huidige verlichtingsopties kan je toch prima bijna daglicht creëren op je stuur.
Je hoeft toch niet fanatiek sporter te zijn als je in de avond nog een rondje wil fietsen bijvoorbeeld? Natuurlijk kan je een felle lamp op je fiets zetten, maar het is gewoon leuker als er daglicht is. Zeker voor de niet-fanatiek sporter. Daarnaast als je wil mountainbiken mag het vaak simpelweg niet na zonsondergang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:19:
[...]

Het probleem is primair dat het later donker wordt, en zeker in de wintertijd is dat een probleem? Want dan wordt het pas om 7 uur donker ipv 6 uur, dus gaan we te laat slapen? 8)7

Ondertussen is haar mening ook wel duidelijk, gezien ze elk jaar, twee keer per jaar langs mag komen om te vertellen hoe slecht zomertijd is.
Hier een relevante bron voor zomertijd: https://www.nu.nl/auto/60...ongelukken-op-de-weg.html

[...]

Donkere avondspits? Het is voordat de zomertijd in gaat al tot 19u licht... naar mijn weten is het dan al lang geen spits meer.
Ik meen mij iets te herinneren dat met zomertijd de zon hoger staat waardoor verblinding minder een issue is, maar goed... je zal altijd een moment hebben van verblinding linksom of rechtsom.

Wel apart dat ze niet over de lange duisternis in de ochtend hebben... alsof er 's ochtends geen ongelukken gebeuren?

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 30-03-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 17:44
ArcticWolf schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Donkere avondspits? Het is voordat de zomertijd in gaat al tot 19u licht... naar mijn weten is het dan al lang geen spits meer.
Ik meen mij iets te herinneren dat met zomertijd de zon hoger staat waardoor verblinding minder een issue is, maar goed... je zal altijd een moment hebben van verblinding linksom of rechtsom.

Wel apart dat ze niet over de lange duisternis in de ochtend hebben... alsof er 's ochtends geen ongelukken gebeuren?
Het licht tegemoet rijden is over het algemeen makkelijker dan de duisternis tegemoet rijden...

Behalve als je de zon al onder hebt zien gaan, dan is het moment dat de zon weer op komt vaak een "manmetdehamer" momentje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Punkrocker schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:02:
[...]

Precies de reactie die je verwacht van een zomertijd fan.

Maar als een wintertijd fan roept dat de zomertijd fan gewoon een uurtje eerder moet opstaan zodat hij om 18u tijd heeft om een rondje in het daglicht kan fietsen dan is het altijd raar. :')

Zelfde als ochtend- vs avondmens. Zolang er geen wederzijds begrip is gaat deze discussie nooit over.
[...]

Of je leest de titel nog een keer goed: door het ingaan van de wintertijd.
Dat is omdat iedereen weer van slag is als de klok een uur verzet wordt :*)

Toevallig valt de wintertijd samen met Hollands herfstweer wat sowieso een periode in het jaar is dat iedereen spontaan vergeten is dat ze al jaren auto rijden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 12:55
[...]

Donker en sombere dagen werken nou deprimerend en geeft niet echt motivatie om naar buiten te gaan. Zeker in een land als Nederland wat dood is na 18:00. Met daglicht merk je meer mensen op straat.
Als je op kantoortijden werkt dan wordt je ook niet echt vrolijk om in het donker te starten en daarna in het donker te eindigen.

Leuk al die wetenschappers die beweren dat het tegen ons biologische klok werken, echter is onze maatschappij niet volgens onze klok. Meer daglicht zorgt ook voor meer lichaamsbeweging en minder schermtijd.
Ik merk dat ook aan mijzelf en mijn vriendenkring in de winter. Na werk meteen achter de buis hangen of de hele avond zitten gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:41:

[...]

Toevallig valt de wintertijd samen met Hollands herfstweer wat sowieso een periode in het jaar is dat iedereen spontaan vergeten is dat ze al jaren auto rijden.
_O-

En dat is sinds corona alleen maar erger geworden :')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-07 14:18
Uiteindelijk kan er gewoonweg geen goede keuze gemaakt worden, omdat deze niet bestaat. Of je nu een fan bent van een permanente wintertijd of een permanente zomertijd, je kan niet ontkennen dat er aan jouw voorkeur ook nadelen kleven.
  • UTC+0 is sowieso geen optie, ondanks wij in principe binnen de UTC+0 tijdzone vallen klopt deze niet. Aangezien wij om precies te zijn op UTC+42 minuten zitten, het is dan logischer om deze een kwartier naar voren te plaatsen dan 42 minuten terug. Bij UTC+0 zou je al om 3:15 de zonsopkomst hebben en al om 20:00 uur de zonsondergang op de langste dag van het jaar.
  • UTC+1 is zoals in het vorige punt benoemd de tijd die we volgens de huidige tijdzones het dichtste benaderen, voordeel is dat het in de winter dan 's ochtends vroeger licht wordt maar 's avonds vroeger donker. Ook geven slaapdeskundigen en biologen aan dat gezonder zou zijn (al zijn de effecten op lange termijn niet bewezen). Doordat het vroeger donker wordt, krijgen meer mensen last van een winterdip of zelfs depressie.
  • UTC+2 is voor de economie en verkeersveiligheid gunstiger. Daarnaast zou dit ook leiden tot energiebesparing (ook dit is niet bewezen of dat daadwerkelijk wel of niet zo is). 's winters wordt het dan pas rond kwart voor 10 licht echter 's avonds blijft het dan weer langer licht. Daarnaast vang je met een permanente zomertijd het meeste licht op, wat ook weer goed is voor de gezondheid van een mens.
  • Het blijven schakelen tussen wintertijd en zomertijd is ook een optie. Dan heb je het beste van beide werelden maar dan gooi je het bioritme van de mensen in de war. De ene heeft daar meer last van dan een ander. Om hoeveel mensen het gaat is Ook zouden er op dagen dat de klok verzet wordt, meer verkeersongevallen gebeuren (wederom, ook dat is niet bewezen).
En voor iedere optie zijn er wel voorstanders die naar de tegenstanders roepen dat er oplossingen zijn, zoals daglichtlampen, rolluiken, medicijnen, voeding, verlichting bij het sporten, flexibel werken etc. Maar uiteindelijk kunnen die wel tegen elkaar weggestreept worden of zijn gewoonweg niet mogelijk.

Wanneer je naar de cijfers zou kijken, zou het blijven verzetten van de klok de beste compromis zijn. Immers heeft iedereen last van de negatieve gevolgen van een permanente UTC+1 of UCT+2, terwijl het verzetten van de klok maar voor een deel van de bevolking negatieve gevolgen heeft. Voornamelijk voor kinderen en ouderen, die hebben het beste bioritme aangezien ze iedere dag rond de zelfde tijd gaan slapen en op staan. De meeste volwassenen gaan in het weekend al op andere tijden slapen waardoor het bioritme toch al verstoord is (ik geloof ook geen donder er van dat alle UTC+1 voorstanders in het weekend precies hetzelfde ritme hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 14-07 22:20

icecreamfarmer

en het is

[...]

Omdat het in de winter geen reet uitmaakt. Ongeveer iedereen die om half 9 moet werken moet rond 7 uur op.
Het is dan net zo donker als om 5 uur. En 's avonds kom je weer in het donker terug.

Wat heb ik er in godesnaam aan om in de zomer al om 4 uur wakker te worden van het licht als ik dan nog 3 uur moet slapen. Wat mij betreft blijft de huidige regeling of wordt het permanente zomertijd. Dat ontregelt mijn bioritme niet.

En dan kun je wel zeggen dan begin je eerder met werken maar dat gaat niet zomaar. We leven in de 21ste eeuw niet in de middeleeuwen. Meer nuttig zonlicht is voor veel factoren beter dan vasthouden aan de zon moet om 12 uur op het hoogste punt staan.

[ Voor 15% gewijzigd door icecreamfarmer op 30-03-2021 12:10 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Omdat het in de winter geen reet uitmaakt. Ongeveer iedereen die om half 9 moet werken moet rond 7 uur op.
Het is dan net zo donker als om 5 uur. En 's avonds kom je weer in het donker terug.

Wat heb ik er in godesnaam aan om in de zomer al om 4 uur wakker te worden van het licht als ik dan nog 3 uur moet slapen. Wat mij betreft blijft de huidige regeling of wordt het permanente zomertijd. Dat ontregelt mijn bioritme niet.

En dan kun je wel zeggen dan begin je eerder met werken maar dat gaat niet zomaar. We leven in de 21ste eeuw niet in de middeleeuwen. Meer nuttig zonlicht is voor veel factoren beter dan vasthouden aan de zon moet om 12 uur op het hoogste punt staan.
En wat heb ik aan licht tot 23:00 in de zomer? 8)7 terwijl ik om 22:00 al naar bed ga (of al lig).

Sowieso is het veel gezelliger om buiten in het donker met vuur / lampjes te zitten in de zomer.

Persoonlijke voorkeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45
De meesten werken eerst en ontspannen dan, dus denk ik dat er meer mensen in de avond graag wat licht willen dan 's ochtends voor ze naar het werk gaan.

Met rolluiken kun je de boel blinderen, maar even het zonnetje 's avonds laat inschakelen kan dan weer niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Pleiten voor UTC+1 is heel wat meer dan “dan vasthouden aan de zon moet om 12 uur op het hoogste punt staan”. Dat is laatste is een gevolg, niet de reden. De argumenten voor UTC+1 (of zelfs UTC+0 zijn hier al tot in den treuren herhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Expertopinie in dit geval ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:20:
De meesten werken eerst en ontspannen dan, dus denk ik dat er meer mensen in de avond graag wat licht willen dan 's ochtends voor ze naar het werk gaan.

Met rolluiken kun je de boel blinderen, maar even het zonnetje 's avonds laat inschakelen kan dan weer niet.
Ja ik doe niet anders... ben waarschijnlijk het meest buiten van iedereen hier 's avonds (eigen paard), weer of geen weer, licht of donker.

Ik vind het wel gezellig om met weinig licht buiten te zitten in de zomer en vind de terrasjes dan ook gezelliger met de lichtjes.

Dat laatste ben ik het wel mee eens, maar permanent zomertijd is gewoon geen goed idee maar dat is al meerdere mallen onderbouwd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ArcticWolf schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:18:
[...]

En wat heb ik aan licht tot 23:00 in de zomer? 8)7 terwijl ik om 22:00 al naar bed ga (of al lig).

Sowieso is het veel gezelliger om buiten in het donker met vuur / lampjes te zitten in de zomer.

Dat je ook licht hebt tot 2200.
En eerlijk hoeveel mensen staan om 4 uur op?

Hou je rekenng met je buren wanneer je aan het stoken bent?

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 30-03-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Joris748 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:21:
[...]

Pleiten voor UTC+1 is heel wat meer dan “dan vasthouden aan de zon moet om 12 uur op het hoogste punt staan”. Dat is laatste is een gevolg, niet de reden. De argumenten voor UTC+1 (of zelfs UTC+0 zijn hier al tot in den treuren herhaald.
Nee je draait het om. Het is bijna de definitie van 12 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Dat je ook licht hebt tot 2200.
En eerlijk hoeveel mensen staan om 4 uur op?

Hou je rekenng met je buren wanneer je aan het stoken bent?
Wat heb ik aan licht tot 22:00? Veel fijner als het al donker is voordat je gaat slapen, zo werk je naar de slaap toe.
Met blinderen is het toch anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Nee je draait het om. Het is bijna de definitie van 12 uur.
Ik ga geen welles-nietes spelen.

Dit is precies de reden dat ik jou niet ga overtuigen en wij het niet met elkaar eens worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 12:49

DataGhost

iPL dev

Audiowaste schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:30:
• UTC+0 is sowieso geen optie, ondanks wij in principe binnen de UTC+0 tijdzone vallen klopt deze niet. Aangezien wij om precies te zijn op UTC+42 minuten zitten, het is dan logischer om deze een kwartier naar voren te plaatsen dan 42 minuten terug. Bij UTC+0 zou je al om 3:15 de zonsopkomst hebben en al om 20:00 uur de zonsondergang op de langste dag van het jaar.
Waar heb je dit vandaan? Amsterdam ligt op 4.88 graden oost en is daarmee UTC+0:19:32. UTC+1 is dus iets meer dan 40, bijna 42 minuten "te laat", misschien dat je daar die 42 minuten vandaan hebt? Verder hebben we west-oost Middelburg op 3.61 graden met UTC+0:14:28 en Enschede op 6.9 graden met UTC+0:27:36. Deze ronden allemaal naar beneden af naar UTC+0, niet naar UTC+1.
[..]
Wanneer je naar de cijfers zou kijken, zou het blijven verzetten van de klok de beste compromis zijn. Immers heeft iedereen last van de negatieve gevolgen van een permanente UTC+1 of UCT+2, terwijl het verzetten van de klok maar voor een deel van de bevolking negatieve gevolgen heeft. Voornamelijk voor kinderen en ouderen, die hebben het beste bioritme aangezien ze iedere dag rond de zelfde tijd gaan slapen en op staan. De meeste volwassenen gaan in het weekend al op andere tijden slapen waardoor het bioritme toch al verstoord is (ik geloof ook geen donder er van dat alle UTC+1 voorstanders in het weekend precies hetzelfde ritme hebben).
Dit vind ik zelf ook de beste optie. Er zijn inderdaad mensen die last hebben van deze omschakeling maar dat is nog steeds een minderheid, en die kunnen het voor zichzelf makkelijker maken door rond de wisseling hun eigen schema's al aan te passen. Een beetje op dezelfde manier als dat er gesuggereerd wordt dat flexibele en aanpasbare werktijden the way to go zijn. Het lijkt mij ontzettend veel handiger om "gewoon" de klok te verzetten (1 ding) in plaats van voor iedereen alle losse afspraken en planningen stuk voor stuk aan te gaan passen op een bepaalde, al dan niet vooraf afgesproken datum. Zo kan ik lekker in mijn agenda laten staan dat elke vrijdag 16:20 tijd is voor ontspanning, tot het eind der tijden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

En ik heb er geen reet aan dat het in de winter al om 16:00 donker is! :+

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HereIsTom schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:02:
[...]

En ik heb er geen reet aan dat het in de winter al om 16:00 donker is! :+
Dan moet je naar het zuiden. Want die winter heeft toch structureel minder licht, welke tijd dan ook.
DataGhost schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Waar heb je dit vandaan? Amsterdam ligt op 4.88 graden oost en is daarmee UTC+0:19:32. UTC+1 is dus iets meer dan 40, bijna 42 minuten "te laat", misschien dat je daar die 42 minuten vandaan hebt? Verder hebben we west-oost Middelburg op 3.61 graden met UTC+0:14:28 en Enschede op 6.9 graden met UTC+0:27:36. Deze ronden allemaal naar beneden af naar UTC+0, niet naar UTC+1.
Mooi he hoe de discussie gaat over +1 en +2 terwijl het zou moeten gaan over +0 en +1

Mooi in het midden gaan zitten op +1 zou ik zeggen, discussie opgelost :P

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 15:57

Wailing_Banshee

You're Next

com2,1ghz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Ik merk dat ook aan mijzelf en mijn vriendenkring in de winter. Na werk meteen achter de buis hangen of de hele avond zitten gamen.
Komt dat door het feit dat het eerder donker is? Of omdat het gewoon minder lang licht is en vaak koud/nat/vies weer is?

De zomertijd zorgt gewoon niet voor meer daglicht. Dat doet de as van de aarde, samen met onze breedtegraad. Je hebt in de zomer net zoveel daglicht of je nu zomertijd of wintertijd zou hebben... Het is alleen de vraag wanneer het daglicht precies valt. Ik heb liever echte tijd (vooral in de lente en herfst), omdat ik een ochtendmens ben. Dan is het tenminste licht als ik vroeg op sta en donker als ik weer vroeg naar bed ga. In de winter is gewoon te kort licht en in de zomer te lang om er echt profijt van te hebben. Een avondmens zal precies het omgekeerde zeggen. En een astronoom zou het liefst nog dichter bij de zonnetijd willen (dus nog eerder donker 's avonds :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:41:

[...]

Of je leest het artikel en niet alleen de titel eens... Ik heb zelfs de specifieke quote erbij gezet.
[...]

Zomer is natuurlijk meer dan 21 juni.

[ Voor 30% gewijzigd door Sissors op 30-03-2021 18:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sissors schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:39:
[...]

Of je leest het artikel en niet alleen de titel eens... Ik heb zelfs de specifieke quote erbij gezet.
Wie zegt dat ik dat niet heb gedaan? Maar een advies over verkeersveiligheid door permanent naar UTC+2 te gaan kan ik niet serieus nemen als je niet over alle factoren van verkeersveiligheid praat.

Als je in het donker en in de regen niet kan rijden, moet je je afvragen wat je op de weg doet. We kunnen natuurlijk ook nóg meer straatverlichting en nog fellere koplampen monteren, maar volgens mij werkt al dat licht juist averechts gezien het aantal keer per dag dat ik verblind wordt.

Maar dat gaat helemaal niet over de discussie of zomer/wintertijd goed is voor jouw/mijn/ons lijf, je bioritme etc.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Sissors schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:39:
[...]

[...]

Zomer is natuurlijk meer dan 21 juni.
Zeg dat laatste ook even tegen degenen die aanhalen dat het in de zomer al om 4 uur licht is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:39:
[...]

Zeg dat laatste ook even tegen degenen die aanhalen dat het in de zomer al om 4 uur licht is ;)
Die range is natuurlijk wel wat groter. Feit is dat mensen gemiddeld genomen dan uren daglicht hebben waarin ze slapen, en 's avonds minder licht hebben.
Ethirty schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Wie zegt dat ik dat niet heb gedaan? Maar een advies over verkeersveiligheid door permanent naar UTC+2 te gaan kan ik niet serieus nemen als je niet over alle factoren van verkeersveiligheid praat.
Gezien je specifiek begint dat het alleen over het ingaan van de wintertijd ging, wat het niet ging, leek het mij een redelijke aanname dat je het artikel niet hebt gelezen.
Als je in het donker en in de regen niet kan rijden, moet je je afvragen wat je op de weg doet. We kunnen natuurlijk ook nóg meer straatverlichting en nog fellere koplampen monteren, maar volgens mij werkt al dat licht juist averechts gezien het aantal keer per dag dat ik verblind wordt.

Maar dat gaat helemaal niet over de discussie of zomer/wintertijd goed is voor jouw/mijn/ons lijf, je bioritme etc.
Dat is ook een makkelijke. Er wordt om een bron gevraagd voor voordelen van zomertijd, ik geef die: "Ja maar niet die voordelen, want ik vind dat die niet tellen". Nou ja, ik vind dat de voordelen van wintertijd niet tellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik vraag me af of ze de permanent slechtere nachtrust bij zomertijd hebben meegerekend in de te verwachten ongevalcijfers. Volgens mij is daar sowieso ook een betere oplossing voor: minder mensen in de spits laten rijden.

Stel je voor: hebben we straks minder verkeer op de weg door bijvoorbeeld beleid gericht op spreiding/thuiswerken/huisvestingsbeleid, of überhaupt geen gezeur meer met ongevallen door zelfrijdende auto's, dan zit je vervolgens lekker ongezond in de verkeerde tijdzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10
Dat effect van nachtrust is niet te meten, er zijn meerdere factoren (niet alleen langer licht, maar ook slaapkamers van 29 graden waardoor mensen slecht slapen), en het is ook niet mogelijk om hier een experiment van te maken met een groep die zich wel aan de zomertijd houdt en anderen niet (en het liefst blind voor bijv. ook placebo-effecten te meten). Mijns inziens kun je alleen achteraf, als we ooit overgaan op permanente wintertijd, meten wat het echte effect wat er gebeurt in bijv. juli tov eerdere jaren toen er wel nog zomertijd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

De halfjaarlijkse kick van dit topic. :)
Voor onze gezondheid is het beter dat Nederland kiest voor de permanente wintertijd, en het is zelfs het best als we ons aan de tijd van de Britten gaan houden, aldus het RIVM. Daar is het een uur vroeger. Voor de luchtvaart daarentegen is het beter om niets af te schaffen, en voor de economie en verkeersveiligheid is het juist beter om de zomertijd permanent in te voeren.
Het idee om de GMT-tijd aan te houden i.p.v. GMT+1 lijkt mij ook wel een idee. 's Avonds is het weliswaar vroeg donker, 's morgens voor werktijd kan je wat langer van het zonlicht gebruikmaken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Waarom zou heel Europa dezelfde tijdzone moeten hebben. Logischer zou zijn dat Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Portugal in dezelfde tijdzone als de uk zitten. Dan kan alles ten oosten een uur tijdverschil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:38
Ik denk zolang er nog corona heerst, het afschaffen van de zomertijd geen hoge prioriteit zal hebben.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dacht dat het er al lang doorheen was joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
jongetje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:39:
Waarom zou heel Europa dezelfde tijdzone moeten hebben. Logischer zou zijn dat Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Portugal in dezelfde tijdzone als de uk zitten. Dan kan alles ten oosten een uur tijdverschil hebben.
Portugal zit al in dezelfde tijdzone als de UK ;-)

Maar praktisch gezien is het niet handig als we dezelfde tijdzone hebben als de UK (tenzij de UK onze tijdzone gaat gebruiken, maar dan heeft Ierland weer een probleem). In ons vakgebied (IT) gebeurt heel veel in Roemenie en Bulgarije en daarmee hebben we al een uur tijdverschil, als we daar nog een uur aanplakken wordt samenwerken met die landen lastiger. Met de huidige tijdzones hebben zitten we mooi in het centrum en hebben we maar een uur (+ en -) verschil met andere Europese landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16
In GB hebben ze ook zomer-/wintertijd. Dus dat aanhouden schiet niet op.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:40:
In GB hebben ze ook zomer-/wintertijd. Dus dat aanhouden schiet niet op.
Dan pakken we toch de Britse zomertijd als onze permanente tijd? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
zacht schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:44:
[...]

Moest er even over nadenken, maar dat komt overeen met de onze wintertijd, dus terug naar de oude situatie.
Dat lijkt mij een goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Frame164 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:39:
In ons vakgebied (IT) gebeurt heel veel in Roemenie en Bulgarije en daarmee hebben we al een uur tijdverschil, als we daar nog een uur aanplakken wordt samenwerken met die landen lastiger. Met de huidige tijdzones hebben zitten we mooi in het centrum en hebben we maar een uur (+ en -) verschil met andere Europese landen.
Goede reden, dat jouw bedrijf zalen doet met oost Europa dan gaan die toch lekker met ons mee? Dan kun je ook wel zeggen voor zaken doen met de US dat je minder tijdverschil hebt, of meer met India. Dat blijft toch altijd zo. Voor de meeste mensen lijkt mij de gezondste tijdzone het beste. Gewoon stoppen met heen en weer slingeren van de tijd, gewoon veel gedoe. Dan is het aan de ene kant van de dag maar wat lichter en de andere kant wat donkerder. Dan sta je toch eerder of uurtje later op, meteen mooie werk en file spreiding.

En dat ene uurtje verschil lijkt me prima te overkomen, dan heb je nog ruim 7 uur overlap. Ik heb met wereldwijde kantoren gewerkt, dat is veel meer aanpassen. En maakt de zomer en wintertijd het nog ingewikkelder omdat niet elk land op hetzelfde moment overgaat. Is altijd gedoe met doorlopende vergaderingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onbekend schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:32:

Het idee om de GMT-tijd aan te houden i.p.v. GMT+1 lijkt mij ook wel een idee. 's Avonds is het weliswaar vroeg donker, 's morgens voor werktijd kan je wat langer van het zonlicht gebruikmaken. :)
Wat doe jij dan elke morgen voor werktijd? Ik douche, eet en rij naar mijn werk.
's Avonds daarentegen sport ik, werk ik in de tuin, ga ik uit, kortom: heb ik mijn leven buiten mijn werk. Waarom wil ik dat in het donker doen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Maasluip schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Wat doe jij dan elke morgen voor werktijd? Ik douche, eet en rij naar mijn werk.
's Avonds daarentegen sport ik, werk ik in de tuin, ga ik uit, kortom: heb ik mijn leven buiten mijn werk. Waarom wil ik dat in het donker doen?
Wakker worden, wandelen, sport. Niet meer hoeven forenzen biedt aardig wat mogelijkheden om die laatste twee voor werktijd te doen en zo met meer energie de dag door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Maasluip schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Mijn dagritme is normaal ook 's morgens opstaan en na het werk. En 's avonds na het werk nog het e.e.a. doen.
Maar straks met de wintertijd (normale tijd) in december zie ik doordeweeks geen daglicht meer. Ik ga met donker van huis en kom in het donker thuis. Dus ik heb liever óf het hele jaar door zomertijd, of liever GMT-tijd. In dat laatste geval zal ik mijn dagindeling aanpassen en 's morgens vóór werktijd het e.e.a. doen i.p.v. 's avonds. Het gevolg is natuurlijk wel dat ik eerder moet gaan slapen, en mijn dagritme wordt verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Frame164 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Portugal zit al in dezelfde tijdzone als de UK ;-)

Maar praktisch gezien is het niet handig als we dezelfde tijdzone hebben als de UK (tenzij de UK onze tijdzone gaat gebruiken, maar dan heeft Ierland weer een probleem). In ons vakgebied (IT) gebeurt heel veel in Roemenie en Bulgarije en daarmee hebben we al een uur tijdverschil, als we daar nog een uur aanplakken wordt samenwerken met die landen lastiger. Met de huidige tijdzones hebben zitten we mooi in het centrum en hebben we maar een uur (+ en -) verschil met andere Europese landen.
Heb bijna dagelijks contact met collega’s uit China, India en VS. Tijdsverschillen zijn geen enkel probleem: ‘s ochtends contact met Azië, ‘s middags met Noord-Amerika. Hele werkdag mogelijkheid tot contact met Oost-Europa is net zo zinloos als iedere 5 minuten je e-mail checken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
zacht schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:44:
[...]

Mja ben voor maar, de Oosterburen willen daarin niet mee. En hun stem geldt zwaar.

edit: oww je hebt het over de Br. Zomertijd, over het hoofd gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjah op 31-10-2021 06:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:32:
De halfjaarlijkse kick van dit topic. :)

[...]

Want er zijn zoveel mensen die denken; Het is 6 uur 's ochtends, laat ik eens een potje gaan tennissen met mijn vriend.
Onbekend schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:22:
[...]

Mijn dagritme is normaal ook 's morgens opstaan en na het werk. En 's avonds na het werk nog het e.e.a. doen.
Maar straks met de wintertijd (normale tijd) in december zie ik doordeweeks geen daglicht meer. Ik ga met donker van huis en kom in het donker thuis
Rondje wandelen in de pauze ;) . Maar ja als we moeten kiezen tussen permanent zomertijd of permanent wintertijd, dan geeft zomertijd meeste uren daglicht bij gemiddeld ritme van personen in Nederland.

[ Voor 37% gewijzigd door Sissors op 31-10-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:32:
[...]

Want er zijn zoveel mensen die denken; Het is 6 uur 's ochtends, laat ik eens een potje gaan tennissen met mijn vriend.

[...]

Rondje wandelen in de pauze ;) . Maar ja als we moeten kiezen tussen permanent zomertijd of permanent wintertijd, dan geeft zomertijd meeste uren daglicht bij gemiddeld ritme van personen in Nederland.
Het aantal uren daglicht blijft gelijk. De klok verschuift t.o.v. de zon. Het is deze frame, dat de meesten kiezen voor zomertijd als vaste tijd, want oh, fijn veel meer zon.
Men kan net zo goed afspreken dat iedereen een uur eerder naar school of werk gaat. Is hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

JukeboxBill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Het aantal uren daglicht blijft gelijk. De klok verschuift t.o.v. de zon. Het is deze frame, dat de meesten kiezen voor zomertijd als vaste tijd, want oh, fijn veel meer zon.
Men kan net zo goed afspreken dat iedereen een uur eerder naar school of werk gaat. Is hetzelfde effect.
Maar wat zou eerder aangepast worden? Alle werktijden en schooltijden? Of de wintertijd/zomertijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het aantal uren daglicht blijft gelijk.
"bij gemiddeld ritme van personen in Nederland."
Mijn dag-nachtritme is zodanig dat ik met zomertijd/wintertijd meer wakende uren bij daglicht heb. En dat zal voor de meeste mensen in Nederland gelden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Ik begrijp ook niet helemaal de wens om de "echte" tijd te gaan gebruiken.

Zinvol wanneer we met de kippen op stok gaan en wakker worden bij dag licht maar dat doen we al jaren niet meer.

Bij altijd wintertijd gaat op 21 juni de zon op om 04:20 (dus voor 4 uur licht) en op 21:04 onder (tot 21:30 licht). Ga je naar de echte (Britse) tijd dan wordt dat 03:20 en 20:08. Prima wanneer we met zijn allen om 8 uur naar bed gaan en om 4 uur op staan maar dat doen we al eeuwen niet meer.

Ik vind zomer en wintertijd dus prima. Mag van mij altijd zomertijd zijn maar ik begrijp dat donker in de ochtend lastig is in de winter dus wat mij betreft houden we de zomer en winterijd zoals nu.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het blijft ook altijd hetzelfde dit topic. Men wisselt persoonlijke voorkeuren uit om de ander te overtuigen. Dat gaat niet werken.

Weet je wat zou helpen? Als we gewoon een keuze zouden maken. Dan past iedereen zich er uiteindelijk wel op aan. En worden we niet twee keer per jaar gedwongen om ons aan te passen aan een arbitraire tijd.

En men went dan wel aan het vroege licht van de wintertjid in de zomer of het late licht van de zomertijd in de winter. Iedereen kan zijn dagritme daarop aanpassen. Er is altijd nog evenveel daglicht, dat verandert niet. Of je er gebruik van maakt. Dat verandert. Sommige mensen gaan wat meer sochtends doen en andere wat meer savonds.

Komop maak een keuze!

(En ja mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar altijd wintertijd. Om zaken die ik persoonlijk fijn vind.)

Slotje? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Jelte schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:40:

Komop maak een keuze!

(En ja mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar altijd wintertijd. Om zaken die ik persoonlijk fijn vind.)

Slotje? ;)
Die keus is al gemaakt in 1977.
Betekend niet dat er niet over gepraat/gediscusieerd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[Roland] schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:31:
En als we het toch over frames hebben: Uberhaupt dat er een 'echte' tijd is, is natuurlijk al een frame. Het is allemaal door mensen bedacht. En dat je liever wintertijd of UTC hebt? Prima, ieder zijn voorkeur, kunnen we het over hebben, maar laten we niet net doen alsof er een 'echte' tijd is, of dat een tijdzone beter is omdat hij dichter bij wat we 80 jaar geleden hadden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

En als we het toch over frames hebben: Uberhaupt dat er een 'echte' tijd is, is natuurlijk al een frame. Het is allemaal door mensen bedacht. En dat je liever wintertijd of UTC hebt? Prima, ieder zijn voorkeur, kunnen we het over hebben, maar laten we niet net doen alsof er een 'echte' tijd is, of dat een tijdzone beter is omdat hij dichter bij wat we 80 jaar geleden hadden zit.
Nou, niet helemaal. Ja uiteraard is tijd bedacht. Maar als iedereen een zonnewijzer in z'n tuin zet, is er toch iets van een 'echte tijd'. Vervelende is alleen dat we dan tig duizend tijdzones hebben die minuten van elkaar afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Nou, niet helemaal. Ja uiteraard is tijd bedacht. Maar als iedereen een zonnewijzer in z'n tuin zet, is er toch iets van een 'echte tijd'. Vervelende is alleen dat we dan tig duizend tijdzones hebben die minuten van elkaar afwijken.
En welke getallen ga je op die zonnewijzer schrijven? Tenzij we de tijd in graden of radialen gaan tonen, dan ben ik het met je eens dat er een echte tijd is, maar goed dat heeft weinig meer met zomertijd en wintertijd te maken ;) . Nog los van dat inderdaad dan echt iedereen zijn eigen tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

En welke getallen ga je op die zonnewijzer schrijven? Tenzij we de tijd in graden of radialen gaan tonen, dan ben ik het met je eens dat er een echte tijd is, maar goed dat heeft weinig meer met zomertijd en wintertijd te maken ;) . Nog los van dat inderdaad dan echt iedereen zijn eigen tijd heeft.
Nouja, solar time komt ergens vandaan.

Wikipedia: Solar time

12 uur zon op het hoogste punt dus. Conventie, maar zou je m.i. wel als echte tijd kunnen aanduiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Nouja, solar time komt ergens vandaan.

Wikipedia: Solar time

12 uur zon op het hoogste punt dus. Conventie, maar zou je m.i. wel als echte tijd kunnen aanduiden.
Maar het blijft een willekeurig iets. Conventie ja, maar dat maakt het geen echte tijd, dat maakt het alsnog een menselijk idee. Ik vind dat het midden in de middag, dus om 3 uur, op zijn hoogst moet zijn, en midden in de nacht, dus om 3 uus 's nachts, het donkerst moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Maar het blijft een willekeurig iets. Conventie ja, maar dat maakt het geen echte tijd, dat maakt het alsnog een menselijk idee. Ik vind dat het midden in de middag, dus om 3 uur, op zijn hoogst moet zijn, en midden in de nacht, dus om 3 uus 's nachts, het donkerst moet zijn.
Ik heb een poosje in Ethiopië gewoond en daar hebben ze dus echt een ander systeem (in Kenia ook gedeeltelijk). Ook twee keer 12 uur. De dag begint daar als de zon opkomt en dan begint de klok te lopen. 6 uur verschil met onze bekende klok.

bij ons 7 uur 's morgens heet daar 1 uur, 12 uur 's middags heet daar 6 uur. Wanneer de zon onder gaat begint men weer bij 1. Aangezien het hele jaar door de dag onggeveer even lang is kan kan dat ook. Wikipedia: Ethiopische kalender

Buiten dat de nummering anders is, is er verder weinig anders. werkdagen beginnen om 2 uur (8uur) en eindigen wanneer het donker wordt of men stopt met werken.

Tijd is dus bedacht maar doet niets af aan hoe mensen tijd ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het belangrijkste vind ik nog steeds dat het geschuif met de klok wordt afgeschaft.
Het is nooit overtuigend aangetoond dat het doel, energiebesparing, daarmee wordt bereikt.
En er zijn aanwijzingen dat het meer verkeersslachtoffers oplevert.

Op elk modern apparaat zit tegenwoordig wel een klok. Maar ondanks dat het nieuw spul is, zijn het alleen de PC en een zelfgemaakte klok met een DCF uurwerk, die automatisch omschakelen.
Zelfs mijn zogenaamde Samsung "smart" oven is te dom om de klok bij te stellen.
Kost mij telkens weer een "hoop tijd".

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 31-10-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JukeboxBill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:51:
Het belangrijkste vind ik nog steeds dat het geschuif met de klok wordt afgeschaft.
Het is nooit overtuigend aangetoond dat het doel, energiebesparing, daarmee wordt bereikt.
En er zijn aanwijzingen dat het meer verkeersslachtoffers oplevert.

Op elk modern apparaat zit tegenwoordig wel een klok. Maar ondanks dat het nieuw spul is, zijn het alleen de PC en een zelfgemaakte klok met een DCF uurwerk, die automatisch omschakelen.
Zelfs mijn zogenaamde Samsung "smart" oven is te dom om de klok bij te stellen.
Kost mij telkens weer een "hoop tijd".
Je moet ook smart connected apparatuur hebben.

Het veranderen van de tijd kan ik ook wel zonder. Maar dat het straks in de zomer achterlijk vroeg licht is hoeft van mij dan ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Eigenlijk is de 'juiste' tijd, de tijd waarop het 12 uur 's middags is, als de zon op het hoogste punt staat. En ik heb begrepen, ik kan het niet bewijzen, dat dan de Engelse tijd het 'beste' is. Alleen, om nu 2 dingen tegelijk te doen .. daar ben ik op tegen. zomertijd weg, en alleen wintertijd. GRAAG ! Dat gewissel ervaar ik als heel hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Anoniem: 93050 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:58:
Eigenlijk is de 'juiste' tijd, de tijd waarop het 12 uur 's middags is, als de zon op het hoogste punt staat. En ik heb begrepen, ik kan het niet bewijzen, dat dan de Engelse tijd het 'beste' is. Alleen, om nu 2 dingen tegelijk te doen .. daar ben ik op tegen. zomertijd weg, en alleen wintertijd. GRAAG ! Dat gewissel ervaar ik als heel hinderlijk.
Ja, maar dat geldt alleen in Engeland.
Hier staat de zon op z'n hoogst omstreeks 13.30 u zomertijd of 12.30 u wintertijd. Dus wintertijd als vaste tijd komt dichter in de buurt van de 'natuurlijke' tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
MikeyMan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Het veranderen van de tijd kan ik ook wel zonder. Maar dat het straks in de zomer achterlijk vroeg licht is hoeft van mij dan ook weer niet.
De enige echte oplossing daarvoor is op een lagere breedtegraad gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 93050 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:58:
Ik ben bang om in de herhaling te vallen, maar wie zegt dat zon op hoogste om 12 uur de 'juiste' tijd is? Waarom niet om 1300? Of 1400? Misschien 1700?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Ik ben bang om in de herhaling te vallen, maar wie zegt dat zon op hoogste om 12 uur de 'juiste' tijd is? Waarom niet om 1300? Of 1400? Misschien 1700?
12 uur = midden van de dag, middennacht is het begin/eindpunt.
Het hoogste punt van de zon zet je dus logischerwijs op het midden van de dag, het laagste punt op je begin/einde.

Verder: ik snap dat gedoe rond de klok verzetten niet zo. Wel klagen dat je zo'n last hebt van dat ene uurtje en vervolgens rustig op vakantie gaan naar een land waar er daadwerkelijk een tijdsverschil is 8)7.

ie, gewoon lekker doorgaan met de klok verzetten, niks mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[Roland] schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:31:
Mijn reden…

Omdat van beiden kampen wat te zeggen valt.
Ze hebben allebei goeie punten om “gelijk” te hebben. Mijn persoonlijke voorkeur is zomertijd.

Aangezien dit een jarenlange strijd is (en ik verwacht dat niemand wil toezeggen) hak aub de knoop door, door de echte tijd te kiezen.

Ik heb liever dat men kiest dan dat ik weer de komende dagen “last” ondervind doordat het weer gewisseld is.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Lanfear89 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:39:
[...]

Het hoogste punt van de zon zet je dus logischerwijs op het midden van de dag, het laagste punt op je begin/einde.
In Nederland staat de zon tijdens de wintertijd ongeveer om 1230 uur op zijn hoogste punt, en tijdens de zomertijd ongeveer rond 1330 uur. Daar zitten we er dus al een stukje naast, als je het zo stellig wil nemen. In Australië valt de winter in totaal andere maanden dan in Nederland. Het zijn allemaal slechts cijfers en namen. Daarbij komen nog de verschillende openingstijden, neem bijvoorbeeld (zuid-)Spanje, waar tussen 12 en 16 uur zo ongeveer alles dicht is. Tijd is maar een indicatie.

Mijn laatste bod: de klok in maart een half uur vooruit, en die zo laten staan tot het einde der tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:47:
[...]

Mijn reden…

Omdat van beiden kampen wat te zeggen valt.
Ze hebben allebei goeie punten om “gelijk” te hebben. Mijn persoonlijke voorkeur is zomertijd.

Aangezien dit een jarenlange strijd is (en ik verwacht dat niemand wil toezeggen) hak aub de knoop door, door de echte tijd te kiezen.

Ik heb liever dat men kiest dan dat ik weer de komende dagen “last” ondervind doordat het weer gewisseld is.
Ik snap dat je paar dagen nodig hebt in het voorjaar. Maar heb je echt last van een uurtje langer in je bed liggen?
[...]

En zoals ik eerder schreef, je kan ook best een argument maken dat zon in midden van de middag op zijn hoogste punt moet staan. Het zijn allemaal menselijke definities. Dat je liever wintertijd hebt dan zomertijd: Prima, iedereen zijn voorkeur. Maar er is geen 'juiste' of 'echte' tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:09:
[...]
Ik snap dat je paar dagen nodig hebt in het voorjaar. Maar heb je echt last van een uurtje langer in je bed liggen?
Ja. Ik word veel vermoeider wakker.
Nooit gehoord/meegemaakt? Dat je ver voor de wekker klaarwakker bent, je valt na een tijdje weer in slaap en dat je daarna helemaal brak wakker wordt zodra de wekker gaat? Dat ga ik morgen (en de dagen erna) weer ervaren...

Om nu een uur eerder mijn bed uit te stappen (wat ik lichaam gewend was) en een uur langer thuis wachten voordat ik naar mijn werk kan gaan, zie ik niet zitten :+

Nogmaals, voor beiden kanten valt vele positieve dingen te zeggen (ook minder fijne dingen).

En als je er niet uit kan komen, kies dan de "echte tijd" en blijf er van af....

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bananenplant
Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:09:
[...]

Jij hebt geen kinderen denk ik :o ! Niks uurtje langer blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Wil je terug naar de negentiende eeuw toen iedere plaats in Nederland zijn eigen tijd aanhield omdat de zon in Enschede nu eenmaal een paar minuten eerder op het hoogtepunt is dan in Vlissingen?

We hebben al eens alles gelijkgetrokken naar een Nederlandse tijd, toen een Europese (Berlijnse) tijd, en inmiddels heeft het allemaal niks meer met de zon te maken. Daarom vind ik dit ook een heel slecht argument. We hebben al anderhalve eeuw geleden afgesproken dat 12:00 uur niet meer het moment is waarop de zon op het hoogste punt staat.

We moeten gewoon een standaard tijd afspreken die voor de meeste mensen goed werkt en niet fixeren op "maar 12 uur moet perse de tijd zijn waarop de zon op z'n hoogtepunt is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Jij hebt geen kinderen denk ik :o ! Niks uurtje langer blijven liggen.
Ik had vanmorgen al medelijden met ouders van jonge kinderen, morgen als de werkweek weer begint is het dubbel feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zacht schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

In Nederland staat de zon tijdens de wintertijd ongeveer om 1230 uur op zijn hoogste punt, en tijdens de zomertijd ongeveer rond 1330 uur. Daar zitten we er dus al een stukje naast, als je het zo stellig wil nemen. In Australië valt de winter in totaal andere maanden dan in Nederland.
Dat zou een mooie zijn. Als januari in Australie samenviel met onze juli omdat ze vinden dat het nu eenmaal zomer in juli moet zijn. Dan zouden ze Kerst in (onze) juni vieren (hun december) zodat Kerst toch in de winter kan vallen.

Klinkt ingewikkeld, als niet iedereen wereldwijd dezelfde maanden aanhoudt, maar dat is exact de ellende waar we nu met tijdzones in zitten. We vinden nu eenmaal dat de zon zo rond 12:00 op het hoogst moet staan en daarom hebben we die ellende met tijdzones bedacht, terwijl we tijd ook wereldwijd kunnen standaardiseren door allemaal op UTC tijd over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Ja. Ik word veel vermoeider wakker.
Nooit gehoord/meegemaakt? Dat je ver voor de wekker klaarwakker bent, je valt na een tijdje weer in slaap en dat je daarna helemaal brak wakker wordt zodra de wekker gaat?
Nee, daar kan ik eerlijk van zeggen dat ik het niet herken :) . Als ik klaar wakker ben een tijdje voor de wekker, tja dan weet ik dat ik toch niet meer in slaap val, en blijf nog even liggen, met telefoon erbij soms, etc. Maar goed, blijkt maar weer dat iedereen het anders ervaart. Kinderen zijn ook goed punt :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Meest logische oplossing is, 2 klokken per huishouden. (zoals ik het zie)

1e klok is internationale Wereld tijd voor als je iets wil zien op een tv zender uit het buitenland of met het vliegtuig/trein/auto naar het buitenland reist.
Locatie punt waar deze klok op 12 uur de zon recht op zuiden heeft staan kan bijvoorbeeld Hawaii zijn.

2e klok is je eigen absolute zon op hoogste punttijd. (waar wereldwijd elke bevolking hem op het zelfde getal heeft staan als de zon het hoogst staat.)
Deze klok geld voor regels die bestaan omtrent daglicht en wanneer je bv herrie mag maken, en bv wanneer de scholen beginnen.

Alle tijdzones kunnen dan weg.

[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 31-10-2021 15:47 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[Roland] schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb een poosje in Ethiopië gewoond en daar hebben ze dus echt een ander systeem (in Kenia ook gedeeltelijk). Ook twee keer 12 uur. De dag begint daar als de zon opkomt en dan begint de klok te lopen. 6 uur verschil met onze bekende klok.

bij ons 7 uur 's morgens heet daar 1 uur, 12 uur 's middags heet daar 6 uur. Wanneer de zon onder gaat begint men weer bij 1. Aangezien het hele jaar door de dag onggeveer even lang is kan kan dat ook. Wikipedia: Ethiopische kalender

Buiten dat de nummering anders is, is er verder weinig anders. werkdagen beginnen om 2 uur (8uur) en eindigen wanneer het donker wordt of men stopt met werken.

Tijd is dus bedacht maar doet niets af aan hoe mensen tijd ervaren
Maar wat je daar beschrijft is dus net diezelde zonnetijd waarvan vele mensen ook hier in het westen voorstander zijn. Je dag is in de helft als de zon op het hoogste punt staat. Dat is het uitgangspunt van de klok in Ethiopie en dat is ook het uitgangspunt waarop wij ooit onze tijd zijn gaan tellen. Hoe je dat punt markeert is daarbij niet belangrijk.

Je zal merken dat in de geschiedenis dit systeem, ondanks de vele culturele verschillen over heel de wereld, bijna universeel was. Het is eigenlijk maar de laatste 100 jaar dat wij daar van zijn gaan beginnen afwijken. We zijn tijd gaan standariseren in regios toen we steeds sneller konden gaan rijzen en er tijden moesten afgestemd worden. Velen leggen de oorsprong trouwens bij de spoorwegen die een universelere tijd nodig hadden om dienstregelingen op te kunnen stellen. Daarvoor had zowat elk dorp zijn eigen tijd waarbij 12u 's middags het moment was waarop de zon op zijn hoogste punt stond.

En hoe ervaren wij dat als mens? Heel simpel. Biologisch worden we wakker als het licht is en gaan we slapen als het donker is, vandaar dat dat middagpunt in onze tijd zo belangrijk is.

En ook vanuit wetenschappelijk oogpunt wordt aangeraden om dichter bij die zonnetijd te blijven zitten. Het zou voor de meeste mensen de meest natuurlijke keuze zijn, zeker in de wintermaanden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
En hoe ervaren wij dat als mens? Heel simpel. Biologisch worden we wakker als het licht is en gaan we slapen als het donker is, vandaar dat dat middagpunt in onze tijd zo belangrijk is.
En dat werkt in zijn algemeen belabberd, en al helemaal in Nederland. Want soms is de dag simpelweg erg kort, en soms is de dag heel erg lang. Ik heb weinig behoefte om om 4 uur 's nachts wakker te worden in de zomer met wintertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:45
[...]
Verder: ik snap dat gedoe rond de klok verzetten niet zo. Wel klagen dat je zo'n last hebt van dat ene uurtje en vervolgens rustig op vakantie gaan naar een land waar er daadwerkelijk een tijdsverschil is 8)7.
Ikzelf heb enorm veel last van de klok verzetten (nu niet, maar in het voorjaar wel).

Groot verschil met als ik op vakantie ga: dan zorg ik dat ik genoeg dagen heb om ervan bij te komen. Dan "moet" ik niks. Ik ben niet zo'n persoon die op zondag terugkomt van vakantie en dan maandag weer begint :) Ik zorg altijd dat ik tenminste 3-4 dagen heb na een vakantie om weer te wennen aan thuis (+ de wassen doen, opruimen enz)
In de huidige situatie "moet" ik gewoon de volgende dag weer aan het werk.

[ Voor 14% gewijzigd door Ryur op 31-10-2021 17:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Blokker_1999 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Als dat zo was dan zouden we eind december ruim 16 uur per dag slapen. De meeste mensen slapen maar 7-9 uur per etmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:39
Interessante omschrijving van de tijdwaarneming in (delen van) Nederland in de afgelopen paar eeuwen:

http://www.fed-klokkenvri...hrift/Tijdschrift1402.pdf
(bladzijde 4 t/m 11)

De zonnetijd is in de moderne tijd niet meer te handhaven, omdat deze fluctueert en per locatie verschilt. Dan kun je onmogelijk duidelijke afspraken maken. Daarom is, zeker na de opkomst van de trein, de voorkeur uitgegaan naar een vaste tijd. Maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Het heeft er ook voor gezorgd dat best lang een plaats wel drie verschillende tijdswaarnemingen naast elkaar kon gebruiken.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om samen met de landen om ons heen voor een en dezelfde tijd te kiezen, anders gaan we deels terug in de tijd, waar er een redelijke chaos was betreffende de tijd.

Zomertijd is blijkbaar al drie keer ingevoerd in Nederland. Bij de Eerste Wereld Oorlog, de Tweede Wereld Oorlog, en in 1977. Maar hij is dus ook al 2 keer weer opgeheven. Ik denk dat we dat nu ook wel kunnen doen. Zeker als je kijkt naar de globale trend. De meeste landen die een paar jaar geleden nog zomertijd hadden, hebben deze nu alweer uitgefaseerd. Het is eigenlijk vooral Noord Amerika en Europa die nog zomertijd hanteren.

Then again, dan moet wel heel Europa over (zoals een paar jaar geleden de intentie toe is geuit) en zou het wel het handigst zijn als Noord-Amerika meedoet.

[ Voor 6% gewijzigd door josh-hill op 31-10-2021 18:58 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
josh-hill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:52:

Ik denk dat het vooral belangrijk is om samen met de landen om ons heen voor een en dezelfde tijd te kiezen, anders gaan we deels terug in de tijd, waar er een redelijke chaos was betreffende de tijd.
Prima, maar dan wel landen met een vergelijkbare lengteligging. Een tijdzonegrens tussen Benelux + Frankrijk aan de ene kant en Duitsland + Zwitserland + Italië is bijvoorbeeld een zinnig idee. Onze tijdzone is die van Berlijn, dat ligt zo'n 9° oostelijker dan Amsterdam (van de 15° die een tijdzone breed is).

Ik zie verder niet waarom Amerika hier relevant is. Hun momenten van wisselen verschillen met hier. En in sommige gebieden hebben ze niet eens zomertijd daar (zoals in Arizona).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

josh-hill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:52:
Het is eigenlijk vooral Noord Amerika en Europa die nog zomertijd hanteren.

Then again, dan moet wel heel Europa over (zoals een paar jaar geleden de intentie toe is geuit) en zou het wel het handigst zijn als Noord-Amerika meedoet.
Waarom zou het voor Europa handig zijn als Noord-Amerika de zomertijd af zou schaffen? Ze liggen in een totaal andere tijdzone (6 tot 9 uur), en hun werkdagen hebben nauwelijks invloed op onze werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:39
Ok, het is een beetje een N=1 verhaal, maar bij mijn internet radio hebben we vooral DJs in Europa en Noord-Amerika. Elke keer als de zomertijd/wintertijd niet synchroon loopt hebben we problemen met het tijdschema. Moet er niet aan denken dat de helft van het jaar bepaalde DJs hun show niet kunnen doen omdat de tijd zou overlappen met die van een DJ op het andere continent. Dus die laatste opmerking had ik later nog even toegevoegd, omdat het een beetje vreemd is dat ik nu sta te verkondigen de zomertijd af te schaffen, terwijl dat in het geval Noord-Amerika dat niet doet in mijn eigen vingers snijdt.

Overigens willen ze er in de VS ook vanaf (ze willen volgens mij naar permanente zomertijd).

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

De uren na werk zijn mij meer waard, dan de uren voor werktijd. En ik denk dat daar meer mensen zo over denken.

Je hebt ochtend- en avondmensen. Het lijkt mij dat de keuze voor een bepaalde tijd significant overeenkomt met die twee groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

josh-hill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:28:

Overigens willen ze er in de VS ook vanaf (ze willen volgens mij naar permanente zomertijd).
Wie is "ze"? Volgens mij bepaalt elke staat dat zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:27

Kheos

FP ProMod
Ik snap heel dat "om 12 uur 's middags moet de zon op z'n hoogste punt staan want da's het midden van de dag" argument echt niet.
12 uur 's middags is helemaal niet het midden van de dag.
Iemand die om 6 uur 's morgens opstaat gaat echt niet om 6 uur 's avonds gaan slapen.
En iemand die om 8 uur 's morgens opstaat gaat niet om 4 uur 's middags gaan slapen.
Wanneer de zon op z'n hoogste punt staat is het bij de meeste mensen 1/3e of 1/4e van de dag. Echt niet de helft.

[ Voor 13% gewijzigd door Kheos op 01-11-2021 06:44 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste