Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
In vind zomertijd geweldig (in de zomer), omdat ik het fijn vind dat het dan tot 22:30 licht kan zijn. Lekker lange lazy zomeravonden!

Ik vind wintertijd geweldig, omdat 's winters zomertijd ervoor zorgt dat het rond 21 december pas om half tien licht is. We hebben een heel korte periode dat het de hele ochtendspits donder is, en met name voor al-die-kinderen-zonder-veel-verkeerservaring zie ik liever dat het heen- en terugreizen naar school bij daglicht gebeurt. Ik vraag me wel eens af of het afschaffen van wintertijd gevolgen zou hebben voor het aantal verkeersdoden...

Het rare alleen is dat (volgens mij is hier aan uitzending van Lubach over geweest) dat de meeste PRO of CON stemmers de gevolgen helemaal niet schijnen te kennen. Veel mensen reageren alsof het wennen aan het klokverzetten het wel of niet waard is, terwijl dat een gevolg is, en niet de reden waarom we dit doen. Ik heb altijd zomer- en wintertijd als "best of both worlds" beschouwd...

Al meerdere keren in Polen op vakantie geweest (geweldig land), en dan sta je met allemaal Nederlanders op de camping die klagen "dat het zo vroeg donker is". Dat klopt. Afhankelijk van je locatie kan het iets na negenen al donker zijn. Hartje zomer. Dan klagen Nederlanders daarover, en zijn blij dat dat bij ons niet zo is. Maar ze hebben niet door dat dat binnen enkele jaren misschien bij ons wel zo is, als de zomertijd wordt afgeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

In het buitenland op een camping met allemaal Nederlanders gaan zitten.... Tsja.... :+

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:11

Wailing_Banshee

You're Next

Maasluip schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Wat doe jij dan elke morgen voor werktijd? Ik douche, eet en rij naar mijn werk.
's Avonds daarentegen sport ik, werk ik in de tuin, ga ik uit, kortom: heb ik mijn leven buiten mijn werk. Waarom wil ik dat in het donker doen?
Goh, wat doe jij zoal in tuin 's avonds, in het najaar, de winter en het voorjaar? Want vanaf 21 maart t/m 21 september (om en nabij die 21e in ieder geval) is de dag langer dan 12 uur. En is de burgelijke schemering ook veel langer. En vergeet niet dat er heel veel mensen zijn die hun hele tuin prachtig verlicht hebben, en nu er niet van kunnen genieten in de zomer!
Onbekend schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:22:
[...]

Mijn dagritme is normaal ook 's morgens opstaan en na het werk. En 's avonds na het werk nog het e.e.a. doen.
Maar straks met de wintertijd (normale tijd) in december zie ik doordeweeks geen daglicht meer. Ik ga met donker van huis en kom in het donker thuis. Dus ik heb liever óf het hele jaar door zomertijd, of liever GMT-tijd. In dat laatste geval zal ik mijn dagindeling aanpassen en 's morgens vóór werktijd het e.e.a. doen i.p.v. 's avonds. Het gevolg is natuurlijk wel dat ik eerder moet gaan slapen, en mijn dagritme wordt verstoord.
Dus in de winter ga je minder dan 8 uur werken? Want in de winter hebben wij op onze breedtegraad minder dan 8 uur per dag daglicht (het maakt natuurlijk wel iets uit of je in het puntje van Limburg of op de eilanden woont)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Wailing_Banshee schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:02:
Dus in de winter ga je minder dan 8 uur werken? Want in de winter hebben wij op onze breedtegraad minder dan 8 uur per dag daglicht (het maakt natuurlijk wel iets uit of je in het puntje van Limburg of op de eilanden woont)
Nee, Ik ga naar het werk als het licht is, en kom dan in het donker thuis. (Ik werk binnen in een gebouw met kunstmatige verlichting, dus ik kan gewoon 8 uur werken. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Onbekend schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:10:
[...]

Nee, Ik ga naar het werk als het licht is, en kom dan in het donker thuis. (Ik werk binnen in een gebouw met kunstmatige verlichting, dus ik kan gewoon 8 uur werken. :) )
Bij mij op het werk hebben ze 'ramen'. Fantastische uitvinding: Een gat in de muur, afgedicht met licht-doorlatend spul dat wel regen, wind en blaadjes tegenhoudt. Zolang er buiten licht is, is dat er binnen ook. Zo kan ik gewoon naar kantoor en toch, tijdens het werk, daglicht zien.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:58:
Eigenlijk is de 'juiste' tijd, de tijd waarop het 12 uur 's middags is, als de zon op het hoogste punt staat. En ik heb begrepen, ik kan het niet bewijzen, dat dan de Engelse tijd het 'beste' is. Alleen, om nu 2 dingen tegelijk te doen .. daar ben ik op tegen. zomertijd weg, en alleen wintertijd. GRAAG ! Dat gewissel ervaar ik als heel hinderlijk.
Het punt met 12 uur 's middags is dat het ook arbitrair is, en het pas op ongeveer 1/3e van het gemiddelde leefpatroon zit van pak 'm beet 06:30-23:00 uur. Als je dat aanhoudt, kun je het best de zon rond 14:30 op het hoogste punt hebben.

Een ander arbitrair standpunt is om de zonuren zo optimaal mogelijk over het leefpatroon te verdelen. Dan is de huidige situatie met zomer-/wintertijd zo slecht nog niet. Zeker de wisseling naar wintertijd stelt niks voor, omdat uit bed komen stukken beter gaat en als je 's avonds moe bent, dan kruip je gewoon een halfuurtje eerder in bed.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:59
downtime schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:21:
[...]

Wie is "ze"? Volgens mij bepaalt elke staat dat zelf.
Klopt. Arizona en Hawaii doen sowieso al niet mee. Maar met "ze" bedoel ik de Amerikaanse bevolking (71% wil niet meer schakelen tussen twee tijden) en de meerderheid van de Amerikaanse staten.

Wikipedia: Daylight saving time in the United States
https://www.almanac.com/c...ping-daylight-saving-time
https://www.latimes.com/o...-time-should-be-permanent
https://www.ncsl.org/rese...me-state-legislation.aspx

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:25
josh-hill schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:36:
[...]

Klopt. Arizona en Hawaii doen sowieso al niet mee. Maar met "ze" bedoel ik de Amerikaanse bevolking (71% wil niet meer schakelen tussen twee tijden) en de meerderheid van de Amerikaanse staten.
Arizona doet er wel aan mee, zijn gedeeltes van Arizona die er niet aan mee doen (of nouja officieel andersom).
Maakt het best lastig als je via de Arizona State Route 264 door de staat heen reist, dan kom je eigenlijk door zoveel tijdzones steeds (6 stuks in het totaal) :)
josh-hill schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:48:
[...]

Alleen de Navajo Indianen in Arizona doen er wel aan mee, toch?
Klopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Ryur op 01-11-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Ryur schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:47:
[...]

Arizona doet er wel aan mee, zijn gedeeltes van Arizona die er niet aan mee doen (of nouja officieel andersom).
Maakt het best lastig als je via de "normale" route door de staat heen reist, dan kom je eigenlijk door zoveel tijdzones steeds :)
Alleen de Navajo Indianen in Arizona doen er wel aan mee, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik ben voor afschaffen zomertijd maar daar ben ik gevoelsmatig vrij alleen in. Ik vind het niks dat als ik in de zomer naar huis rijd om 19:00 dat de zon dan ongeveer op z'n hoogst hangt. Alsof het nooit donker gaat worden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josh-hill
Ik ben ook wel voor afschaffen van de zomertijd (en niet van de wintertijd). Het wordt snikheet in mijn appartement in de zomer en vanwege de zomertijd is het een uur later voor het dezelfde temperatuur is afgekoeld. Bovendien ben ik meer een avondmens, dus het zou wel fijn zijn om niet een uur vroeger op te hoeven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

josh-hill schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:10:
Ik ben ook wel voor afschaffen van de zomertijd (en niet van de wintertijd). Het wordt snikheet in mijn appartement in de zomer en vanwege de zomertijd is het een uur later voor het dezelfde temperatuur is afgekoeld. Bovendien ben ik meer een avondmens, dus het zou wel fijn zijn om niet een uur vroeger op te hoeven staan.
Hmm, de meeste mensen die avondmens zijn zeggen dat ze het liefst het hele jaar door zomertijd hebben... Omdate ze 's avonds altijd alles doen en het dan nog niet donker is (alsof het in de zomer echt donker wordt...)

Mijn partner heeft in ieder geval een hekel aan zomertijd, hij wacht altijd met smart weer op de normale tijd, want dan kan hij z'n hobby gewoon uitvoeren en op een (relatief) normale tijd naar bed (zijn hobby is astrofotografie :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TomsDiner schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:09:
In vind zomertijd geweldig (in de zomer), omdat ik het fijn vind dat het dan tot 22:30 licht kan zijn. Lekker lange lazy zomeravonden!

Ik vind wintertijd geweldig, omdat 's winters zomertijd ervoor zorgt dat het rond 21 december pas om half tien licht is. We hebben een heel korte periode dat het de hele ochtendspits donder is, en met name voor al-die-kinderen-zonder-veel-verkeerservaring zie ik liever dat het heen- en terugreizen naar school bij daglicht gebeurt. Ik vraag me wel eens af of het afschaffen van wintertijd gevolgen zou hebben voor het aantal verkeersdoden...

Het rare alleen is dat (volgens mij is hier aan uitzending van Lubach over geweest) dat de meeste PRO of CON stemmers de gevolgen helemaal niet schijnen te kennen. Veel mensen reageren alsof het wennen aan het klokverzetten het wel of niet waard is, terwijl dat een gevolg is, en niet de reden waarom we dit doen. Ik heb altijd zomer- en wintertijd als "best of both worlds" beschouwd...

Al meerdere keren in Polen op vakantie geweest (geweldig land), en dan sta je met allemaal Nederlanders op de camping die klagen "dat het zo vroeg donker is". Dat klopt. Afhankelijk van je locatie kan het iets na negenen al donker zijn. Hartje zomer. Dan klagen Nederlanders daarover, en zijn blij dat dat bij ons niet zo is. Maar ze hebben niet door dat dat binnen enkele jaren misschien bij ons wel zo is, als de zomertijd wordt afgeschaft.
Ik vind het juist gezellig en sfeer hebben dat het in de zomer wat eerder donker is (vuurkorf, lichtjes etc), eind augustus / september vind ik echt de beste maanden (als de temperatuur daar ook naar is). Snap de andere kant dan ook niet, waarom het perse zo lang licht moet zijn.
Lees "vaak" dat mensen het fijn vinden om na hun werk in het licht nog wat te doen, maar hoe doe je dat in de winter dan?
Ik rij nu ook gewoon 's avonds nog buiten met m'n paard, wat moet je anders... wachten tot het weer lente wordt om je hobby te beoefenen?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:01
Na wat reacties in dit topic te hebben doorgelezen trek ik de conclusie dat dit een heftig verdeelde discussie is waarin iedereen de ander van zijn eigen mening probeert te overtuigen, weinig productief dus. Wel begrijp ik dat veel mensen het wisselen van tijd als hinderlijk ervaren. Daarom stel ik het ultieme compromis voor; permanent UTC +1:30.

Einde discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ascension schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:23:
Na wat reacties in dit topic te hebben doorgelezen trek ik de conclusie dat dit een heftig verdeelde discussie is waarin iedereen de ander van zijn eigen mening probeert te overtuigen, weinig productief dus. Wel begrijp ik dat veel mensen het wisselen van tijd als hinderlijk ervaren. Daarom stel ik het ultieme compromis voor; permanent UTC +1:30.

Einde discussie.
UTC +0:30 Is veel beter! (dus niet einde discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lees "vaak" dat mensen het fijn vinden om na hun werk in het licht nog wat te doen, maar hoe doe je dat in de winter dan?
Niet? Zoals 's avonds een rondje op de racefiets, dat eindigt gewoon bij de gemiddelde vereniging als wintertijd begint. Of iemand die nog wat in de tuin wil doen in voorjaar/najaar, als je naar permanente wintertijd gaat zullen die dat niet meer kunnen en dus maar in het weekend moeten doen. In de winter is bij dat voorbeeld het probleem er natuurlijk niet, want dan hoef je toch geen drol aan je tuin te doen.

Genoeg andere sporten kunnen nog wel bij kunstlicht, maar kan me prima voorstellen dat de meeste liever daglicht hebben. En om nog een voorbeeld uit mijn hoofd te bedenken, golf gaat ook niet lekker als je een lamp op je hoofd moet doen...

Dus ja, er zijn zeker sporten die gewoon eindigen in de winter in de avonduren, en in de lente weer beginnen. Met permanent wintertijd zullen die nog een paar maanden missen.

Ook is UTC + 3:30 beter. Als ik dan middel met mijn bovenbuur komen we weer op UTC + 2 uit ;) . (Of gewoon het huidige systeem handhaven, want ik zie echt wel de nadelen van zomertijd in de winter. Alleen als we zonodig naar één tijd het hele jaar moeten gaan, dan vind ik die nadelen kleiner dan wintertijd in de zomer).

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 02-11-2021 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ascension schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:23:

Einde discussie.
Dan komen we op UTC+1 uit. De meningen hier variëren van UTC+0 tot UTC+2 8)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

We zitten toch op 70% zomertijd afschaffen in de poll dus waar hebben we het over? Dat is niet heftig verdeeld dat is overduidelijk. ;) Gewoon laten zoals het nu is, niet meer over hebben.

Ik blijf erbij, als ik in de juli buiten sta om *zogenaamd* 22:00 uur en ik zie de zon keihard schijnen en ik hoor allerhande vogels zingen, dan voelt dat gewoon niet als 22:00 uur.

Ik zou de klok in de zomer eigenlijk eerder 2 uur naar achter willen zetten ipv een uur naar voren. Gewoon boem, 9 uur donker geen gezeik en dan om 5 uur 's ochtends licht. Ja dat gaan we doen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:55
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:25:
[...]

UTC +0:30 Is veel beter! (dus niet einde discussie).
... Wikipedia: Amsterdamse Tijd ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Dinictus208 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:15:
We zitten toch op 70% zomertijd afschaffen in de poll dus waar hebben we het over? Dat is niet heftig verdeeld dat is overduidelijk. ;) Gewoon laten zoals het nu is, niet meer over hebben.

Ik blijf erbij, als ik in de juli buiten sta om *zogenaamd* 22:00 uur en ik zie de zon keihard schijnen en ik hoor allerhande vogels zingen, dan voelt dat gewoon niet als 22:00 uur.

Ik zou de klok in de zomer eigenlijk eerder 2 uur naar achter willen zetten ipv een uur naar voren. Gewoon boem, 9 uur donker geen gezeik en dan om 5 uur 's ochtends licht. Ja dat gaan we doen.
Even voor de duidelijkheid: de klok twee uur terug, zodat het op een zomeravond niet rond 23 uur, maar eerder rond 9 uur donker wordt. Begrijp ik dat goed?
In mijn woonplaats komt de zon op 21 juni om 05:22 uur op... Dat is CEST, dus met zomertijd in gedachten. Passen we die tijd aan naar jou voorkeur, dan is het dus niet om 5 uur 's ochtends licht. Je hebt de klok namelijk twee uur naar achteren gezet, om het 's avonds wat eerder donker te hebben... met als gevolg dat de zon dus om 03:22 uur opkomt.
Maar goed, je zou altijd kunnen overwegen om wat zuidelijker te gaan wonen. Rond de Middellandse Zee zijn zonsopkomst en -ondergang een stuk dichter bij de door jouw gewenste tijden (alhoewel ook daar een zomdertijd wordt gehanteerd): https://www.timeanddate.com/sun/serbia/belgrade?month=6

Ik las eerder van iemand een opmerking over wielrennen, en dat je dat zo weinig in de winter ziet... Zou dat misschien ook iets te maken kunnen hebben met zaken als kou, regen, storm. Of zelfs zoiets raars als het bietenseizoen (waar ik opgegroeid ben, was de ventweg naar school bijna net zo modderig als de bietenvelden ernaast....)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dinictus208 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:15:

Om 22:00 de zon keihard aan het schijnen? Waar is dat?
Sundown om 22:06 lijkt me niet echt stroken met een zomernamiddag.

Nu is zonsondergang om 20:06 wellicht nog niet zo dramatisch, maar zonsopkomst om 03:18? :?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

"Om 22:00 de zon keihard aan het schijnen? Waar is dat?"

ROTTERDAM

OK OK om 03:00 AM al licht is wat vroeg. :) Dan heb ik ook de oplossing niet behalve verhuizen inderdaad.

[ Voor 26% gewijzigd door Dinictus208 op 02-11-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:25
Jester-NL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:14:
[...]
Ik las eerder van iemand een opmerking over wielrennen, en dat je dat zo weinig in de winter ziet... Zou dat misschien ook iets te maken kunnen hebben met zaken als kou, regen, storm. Of zelfs zoiets raars als het bietenseizoen (waar ik opgegroeid ben, was de ventweg naar school bijna net zo modderig als de bietenvelden ernaast....)

Hoofdreden voor mij om nu niet meer te wielrennen zijn die natte bladeren :) Ben vorig jaar keihard gevallen omdat ik uitgleed op de herfstbladeren.
Op kou/regen kan je je best wel kleden.

Maar bijvoorbeeld straks als de bladeren weg zijn, en we hebben gewoon een droge kou (dus geen vorst!) ga ik wel weer op de fiets springen. Zolang het maar niet glad is, en vooral nu het donker is, is het lastig te zien waar de bladeren/gladheid ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Dinictus208 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:09:
Ik ben voor afschaffen zomertijd maar daar ben ik gevoelsmatig vrij alleen in. Ik vind het niks dat als ik in de zomer naar huis rijd om 19:00 dat de zon dan ongeveer op z'n hoogst hangt. Alsof het nooit donker gaat worden.
Ik pik je reactie er even uit omdat je precies bevestigt wat ik postte: mensen weten de gevolgen niet.

Voor de duidelijkheid:

Huidige situatie, altijd zomertijd, altijd wintertijd

Zomer- en wintertijdAltijd zomertijdAltijd wintertijd
zon opzon onderzon opzon onderzon opzon onder
21 juni05:1822:0605:1822:0604:1821:06
21 december08:4816:2909:4817:2908:4816:29

En ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb een heel sterke voorkeur voor de linker kolom: zomer- en wintertijd. Best of both worlds.

[ Voor 3% gewijzigd door TomsDiner op 02-11-2021 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TomsDiner schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:33:
[...]

En ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb een heel sterke voorkeur voor de linker kolom: zomer- en wintertijd. Best of both worlds.
En ik van de rechterkolom. Ik vind het niet het beste dat de zon in de zomer pas om 10 uur onder gaat. Dat vind ik te laat. Maar als ik moest kiezen tussen kolom 1 en 2, zou het kolom 1 worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dinictus208 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:09:
Om 19:00 "ongeveer op z'n hoogst hangt"? Hoe kom je daar bij? In Utrecht staat de zon op 24 juli om 19:00 uur op 22,5 graad boven de horizon. Om 13:45 (hoogste punt) op 57,5 graad.
Hoe kun je denken dat de zon om 19:00 "ongeveer op z'n hoogst hangt" als die om 13:45 op zijn hoogste punt hangt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:53:
[...]

En ik van de rechterkolom. Ik vind het niet het beste dat de zon in de zomer pas om 10 uur onder gaat. Dat vind ik te laat. Maar als ik moest kiezen tussen kolom 1 en 2, zou het kolom 1 worden...
Ja vind ik ook. GMT vind ik iets 'te', maar altijd wintertijd komt verreweg het beste overeen met mijn biologische ritme.
Van de overgang van het een naar het ander heb ik altijd moeite om te wennen. (Nee ik ga ook nooit naar het buitenland, dus daar sowieso geen ervaring mee.) En hoog zomer heb ik ook gewoon moeite met in slaap komen.

Overigens denk ik dat de beleidsmakers dat half uur er tussenin ook gewoon echt zouden moeten overwegen. Ik denk dat het een compromis is waar de meeste mensen best mee zouden instemmen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hahn schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:28:
[...]

Als we op zomertijd blijven, dan komt de zon in de winter uiteindelijk pas om 9:48 op (wat nu dus 8:48 zou zijn). Hij gaat dan ook een uur later onder natuurlijk, maar ik weet niet of je heel blij moet zijn met dat het pas licht zou worden rond 10 uur 's ochtends :P
Ach, ik ben zelden voor 10u wakker (behalve als ik moet werken)
Heb er ook niet zo'n problemen mee om in het donker naar m'n werk te rijden.

Ik vindt het erger dat het al donker is/wordt als ik naar huis rijdt dan voelt het helemaal alsof je geen avond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:08
TomsDiner schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:33:
[...]

Ik pik je reactie er even uit omdat je precies bevestigt wat ik postte: mensen weten de gevolgen niet.

Voor de duidelijkheid:

Huidige situatie, altijd zomertijd, altijd wintertijd

Zomer- en wintertijdAltijd zomertijdAltijd wintertijd
zon opzon onderzon opzon onderzon opzon onder
21 juni05:1822:0605:1822:0604:1821:06
21 december08:4816:2909:4817:2908:4816:29

Ben benieuwd of deze discussie (in de EU) überhaupt nog terug komt. Vorig jaar (of was het 2 jaar geleden?) is er flink op ingezet maar men is er wellicht achter gekomen dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is.

Logisch, want de EU bestrijkt een dusdanig groot grondgebied dat 1 tijdzone eigenlijk onmogelijk is. Tenminste, voor de burgers. Voor het internationale bedrijfsleven zal het wel prettiger zijn.

Tevens ligt één logische tijdzone precies in het hart van de EU, met de Benelux, Frankrijk en Spanje aan de ene kant, en Duitsland, Italië etc aan de andere kant.

Als dit er door wordt gedrukt zou de uitkomst dus wel eens kunnen zijn dat er een uur tijdsverschil tussen deze economisch meest sterke blokken komt waar deze er nu niet is.

En dat is wel het laatste dat Brussel wil.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

alexbl69 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:24:
[...]

Ben benieuwd of deze discussie (in de EU) überhaupt nog terug komt. Vorig jaar (of was het 2 jaar geleden?) is er flink op ingezet maar men is er wellicht achter gekomen dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is.
De manier waarop de discussie gestart is sloeg ook helemaal nergens op. We gaan een poll starten (dat was blijkbaar in 2018), gewoon om te kijken wat mensen denken, 75% van de respondenten waren Duits en dan zou het ineens bindend moeten gaan worden...

"However, it now transpires that over three million [van de 4.6 miljoen] of the voters were in Germany, representing just under 4% of the population. But in 25 of the 28 EU member countries, the percentage was below 1%."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:41

de Peer

under peer review

[...]

huh de discussie ging toch over het eventueel afschaffen van de zomertijd? Niet over het invoeren van 1 tijdzone voor europa?? Dat zijn nogal verschillende zaken.
Of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
de Peer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:08:
[...]

huh de discussie ging toch over het eventueel afschaffen van de zomertijd? Niet over het invoeren van 1 tijdzone voor europa?? Dat zijn nogal verschillende zaken.
Of heb ik iets gemist?
De oorspronkelijke wens was dat de wisseling zou worden afgeschaft, en dat landen dan moesten kiezen voor zomer- of wintertijd.

Aangezien de onderlinge (economische) banden tussen de Europese lidstaten zo hecht zijn riepen diverse regeringsleiders al snel dat ze - ongeacht de uitkomst - geen tijdsverschil wensten met hun buurlanden. Als al die wensen gevolgd zouden worden zou dat dus één tijdszone voor de hele EU betekenen.

Duitsland is (in mijn beeldvorming) het meest duidelijk: zomertijd. Maar dat zou getuige Rutte's eerdere uitspraken betekenen dat ook wij (de Benelux) voor de zomertijd kiezen. Zoals je ziet in allerhande onderzoeken is daar (terecht imho) geen draagvlak voor.

Aangezien ik vermoed dat dit in Frankrijk net zo is (die zitten grotendeels zelfs nog iets verder richting het westen dan ons) zou dit dus een tijdsverschil tussen Frankrijk en de Benelux enerzijds en Duitsland (en waarschijnlijk Italië) anderzijds opleveren. En dat zie ik nooit gebeuren.

Dus.. voorlopig zijn we nog niet van de tijdswisseling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:41

de Peer

under peer review

alexbl69 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:35:
[...]

De oorspronkelijke wens was dat de wisseling zou worden afgeschaft, en dat landen dan moesten kiezen voor zomer- of wintertijd.

Aangezien de onderlinge (economische) banden tussen de Europese lidstaten zo hecht zijn riepen diverse regeringsleiders al snel dat ze - ongeacht de uitkomst - geen tijdsverschil wensten met hun buurlanden. Als al die wensen gevolgd zouden worden zou dat dus één tijdszone voor de hele EU betekenen.

Duitsland is (in mijn beeldvorming) het meest duidelijk: zomertijd. Maar dat zou getuige Rutte's eerdere uitspraken betekenen dat ook wij (de Benelux) voor de zomertijd kiezen. Zoals je ziet in allerhande onderzoeken is daar (terecht imho) geen draagvlak voor.

Aangezien ik vermoed dat dit in Frankrijk net zo is (die zitten grotendeels zelfs nog iets verder richting het westen dan ons) zou dit dus een tijdsverschil tussen Frankrijk en de Benelux enerzijds en Duitsland (en waarschijnlijk Italië) anderzijds opleveren. En dat zie ik nooit gebeuren.

Dus.. voorlopig zijn we nog niet van de tijdswisseling af.
Je haalt tijdzone en zomer/wintertijd door elkaar denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Logisch, want de EU bestrijkt een dusdanig groot grondgebied dat 1 tijdzone eigenlijk onmogelijk is. Tenminste, voor de burgers. Voor het internationale bedrijfsleven zal het wel prettiger zijn.

Tevens ligt één logische tijdzone precies in het hart van de EU, met de Benelux, Frankrijk en Spanje aan de ene kant, en Duitsland, Italië etc aan de andere kant.

Als dit er door wordt gedrukt zou de uitkomst dus wel eens kunnen zijn dat er een uur tijdsverschil tussen deze economisch meest sterke blokken komt waar deze er nu niet is.

En dat is wel het laatste dat Brussel wil.
Ik gok dat het een stille dood sterft inderdaad. Behalve dat er grotere problemen zijn dan dit, is het ook een onderwerp dat de persoonlijke levenssfeer van de burgers direct raakt en waarschijnlijk gemakkelijk kan leiden tot "ging toch prima, waar bemoeien ze zich mee, kut-EU" sentiment onder de tegenstanders van een uiteindelijke keuze. En meer gemakkelijk uit te nutten anti-EU sentiment is precies niet nodig, gezien de populariteit van bijvoorbeeld een Eric Zemmour.

Zelf denk ik dat er veel te moeilijk wordt gedacht over een uur tijdverschil tussen landen, dat gaat al decennia prima op veel plekken in de wereld. Als NL en DE een uur verschillen is dat zeker lastig voor mensen die over de grens werken, maar qua handel gaat het ook prima met China, de Verenigde Staten en de rest van de wereld. UTC is een ding. Maar ach, hoewel ik een hekel heb aan de transitie van winter- naar zomertijd en de kosten naar mijn mening niet opwegen tegen de baten, geldt ook voor mij dat er ergere dingen zijn die aandacht behoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Ik ben bang om in de herhaling te vallen, maar wie zegt dat zon op hoogste om 12 uur de 'juiste' tijd is? Waarom niet om 1300? Of 1400? Misschien 1700?
Uiteraard arbitrair, maar is dat niet de 'afspraak': om 12 uur staat de zon op 't hoogte punt. Ik meen dat daar de navigatie op zee al honderden jaren op gebaseerd is. Ik geef wel grif toe dat mijn nautische kennis 0,0 is, dus ik kan 't best mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 07:56:
[...]

Uiteraard arbitrair, maar is dat niet de 'afspraak': om 12 uur staat de zon op 't hoogte punt. Ik meen dat daar de navigatie op zee al honderden jaren op gebaseerd is. Ik geef wel grif toe dat mijn nautische kennis 0,0 is, dus ik kan 't best mis hebben.
Het is de manier waarop ze de lengtegraad konden bepalen in de tijd dat er nog geen satellieten waren. Het enige wat je nodig had was een klok die op Greenwich tijd stond. Als je dan om 12 uur (Greenwich tijd) de hoogte van de zon mat, wist je hoever je naar het oosten/westen was gegaan.

Dus inderdaad arbitrair maar ondertussen zo ingeburgerd dat het lastig is om aan te passen. Denk zelfs dat het zal blijven bestaan als we op andere planeten wonen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 18:56

-tom-562

Oliesjeik

ArcticWolf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:02:
[...]

Ik vind het juist gezellig en sfeer hebben dat het in de zomer wat eerder donker is (vuurkorf, lichtjes etc), eind augustus / september vind ik echt de beste maanden (als de temperatuur daar ook naar is). Snap de andere kant dan ook niet, waarom het perse zo lang licht moet zijn.
Ik rij nu ook gewoon 's avonds nog buiten met m'n paard, wat moet je anders... wachten tot het weer lente wordt om je hobby te beoefenen?
In de winter hoef ik niet (of iig een stuk minder) m'n gras te maaien/in de tuin te werken/auto te wassen/motor te rijden :P
Sowieso ben ik kamp zomertijd, veel relaxter. Hoe kut is het, als het in de zomer al om 4:00 licht is 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 08-11-2021 16:31 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:28:
[...]

Sowieso ben ik kamp zomertijd, veel relaxter. Hoe kut is het, als het in de zomer al om 4:00 licht is 8)7
Hoe kut is het, als het in de zomer om 22:00 nog licht is?

Het is helemaal afhankelijk van je dagindeling. Als je graag laat opstaat en laat naar bed gaat, dan is zomertijd wel prettig. Als je graag vroeg opstaat en vroeg naar bed gaat, is zomertijd helemaal niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:01
[...]

Ach, China doet dat ook. Zonder zomer-/wintertijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:22:
[...]

Het is helemaal afhankelijk van je dagindeling. Als je graag laat opstaat en laat naar bed gaat, dan is zomertijd wel prettig. Als je graag vroeg opstaat en vroeg naar bed gaat, is zomertijd helemaal niet prettig.
Ik verwacht dat de meerderheid van de mensen meer actief is om 22:00 dan om 4:00

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 15:44
[...]

Dat is een misvatting. Als je graag laat opstaat werkt zomertijd juist tegen je natuurlijke ritme omdat je alles een uur eerder doet.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bananenplant schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:09:
[...]

Dat is een misvatting. Als je graag laat opstaat werkt zomertijd juist tegen je natuurlijke ritme omdat je alles een uur eerder doet.
Het gaat erom dat het later licht en later donker wordt. Als ik graag om 22:00 slaap, schiet het niet op als dan de zon pas onder gaat... Echter, als ik graag pas om 0:00 naar bed ga, is het wel prettig dat de (burgerlijke) schemering in ieder geval tot een uur of 23:00 duurt...

Idem in de morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:36
Iemand dit nieuws al gezien?
https://www.reuters.com/w...ermanent-2023-2022-03-15/

Blijkbaar wil de VS het wisselen tussen zomer- en wintertijd afschaffen. Het lijkt erop dat ze dan kiezen voor de zomertijd (DST).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:39

Lordy79

Vastberaden

Ik snak naar de zomertijd. Het slaat nergens op natuurlijk want ik kan ook gewoon een uur eerder naar bed.
Maar ik word nu elke ochtend rond 06.15 wakker door de kinderen en dat is straks 07.15

Oh.. maar ik moet er om 06.45 uit, dus eigenlijk moet ik straks nog een half uur eerder opstaan!!!
Ik snak straks weer naar de wintertijd...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
geekeep schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:36:

Blijkbaar wil de VS het wisselen tussen zomer- en wintertijd afschaffen. Het lijkt erop dat ze dan kiezen voor de zomertijd (DST).
Misschien liggen de huidige tijdzones wel veel gunstiger dan hier in Nederland.

Permanente zomertijd hier zou echt stom zijn :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-10 20:36
ArcticWolf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Permanente zomertijd hier zou echt stom zijn :F
Ik ben zelf ook een voorstander als we het afschaffen dat we gewoon permanent op de "normale tijd" gaan, en niet zomer. want zelfs onze normale tijd is al niet goed voor de geografische ligging. Maar laat ik zo zeggen pas tegen 10 uur de zon op in de winter heeft meer impact op het wel zijn van mensen dan dat het in de zomer "al" rond 21 uur donker is.

Ik bedoel op dagen dat je lang op het terras kan zitten is vaak qua temperatuur om 01:00 nog steeds goed, dus ja als je dat een uurtje vroeger maakt maakt het ook niet veel uit.
Enig voordeel van zomertijd in de winter, is dat je nog voor zonsondergang naar huis kan als je tot 17 uur werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
[...]
Er zijn mensen die graag met de warme avonden met kaarslicht buiten zitten. Als de zon dan nog schijnt is dat best vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

purge schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Er zijn mensen die graag met de warme avonden met kaarslicht buiten zitten. Als de zon dan nog schijnt is dat best vervelend.
Heh? Waarom zou je dan niet lekker in de schemer en de ondergaande zon kunnen zitten? Dit is wel héél erg zoeken naar een probleem.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:21:
[...]

Heh? Waarom zou je dan niet lekker in de schemer en de ondergaande zon kunnen zitten? Dit is wel héél erg zoeken naar een probleem.
Omdat ik bv al om 22:30 erin lig :>

Maar goed, hier op kantoor ook zo iemand die het heerlijk vind om de hele avond in het daglicht te zitten, ik snap dat niet... veel gezelliger met een vuurtje/kaars in het donker als het warm is toch?

@Vrietje
Dat is inderdaad het enige voordeel, echter in de praktijk merk je weinig van dat ene uur... je komt toch altijd in het donker thuis. Het is in de winter gewoon lang donker, een verschuiving van dat uur zal weinig uit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
[...]

Maar dan wel rond een uurtje of 19:00 en niet pas om 22:00, zoals de reactie waar ik op reageer, wordt gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ArcticWolf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Dat niet alleen, Amerika ligt veel zuidelijker dan Nederland, waardoor het verschil tussen zonsopkomst en zonsondergang in de winter en zomer kleiner zijn.
purge schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:16:
[...]
Dat bedoel ik!
[...]

Ondergaande zon zien. In een gemiddelde Nederlandse stad met een gemiddelde Nederlandse postzegel als tuin, omgeven door huizen en/of hoogbouw... De meeste mensen mogen al blij zijn als ze overdag de zon zien! (de reden dat wij uit de stad vertrokken zijn, ik wilde wel meer zien dan de zon op z'n hoogste punt :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:07

drooger

Falen is ook een kunst.

Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Dat niet alleen, Amerika ligt veel zuidelijker dan Nederland, waardoor het verschil tussen zonsopkomst en zonsondergang in de winter en zomer kleiner zijn.
Vergeet niet dat de huidige constructie in de VS, specifiek in/rond Arizona, nogal een gradatie erger is dan hier in Europa:

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Tijd heeft twee problemen: de tijdszones zijn grotendeels politiek (van Polen tot Spanje in 1 zone, daar klopt niets van) en de oplossing van de zomertijd is grof (een heel uur) en uiteindelijk niet genoeg (er zit veel meer dan een uur verschil in zonsopkomst tussen winter en zomer).

Met moderne technologie (;)) zou je je kunnen voorstellen dat klokken automatisch zonsopkomst op bijv. 8 uur zetten, en zich dus elke dag aanpassen. Dat is eigenlijk de enige manier om tijd met zon te verenigen. Je zou het zeker in Europa per land nog kunnen middelen (zodat er 1 standaardtijd in Nederland blijft), maar dan blijf je met het probleem van omgaan met verschillen tussen de landen/streken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Omdat ik bv al om 22:30 erin lig :>

Maar goed, hier op kantoor ook zo iemand die het heerlijk vind om de hele avond in het daglicht te zitten, ik snap dat niet... veel gezelliger met een vuurtje/kaars in het donker als het warm is toch?

@Vrietje
Dat is inderdaad het enige voordeel, echter in de praktijk merk je weinig van dat ene uur... je komt toch altijd in het donker thuis. Het is in de winter gewoon lang donker, een verschuiving van dat uur zal weinig uit maken.
Zonsondergang is 18:45 momenteel. Dat zou met zomertijd 19:45 worden, en dan is je stelling alsnog dat het niks uitmaakt want je komt toch altijd pas in het donker tijd? Jij zit heel ver buiten de normale verdeling van tot hoe laat mensen werken.

Of je bedoelt met winter, enkel en alleen 21 december (en de dagen eromheen). Dan is nu zonsondergang rond 16:30, dat zou met altijd zomertijd 17:30 worden, dat is dus voor een hoop mensen zat om in het licht naar huis te gaan. Of hooguit schemering. Maar goed, als dat het niet is, rond half januari is het 17:00, dus 18:00 met permanent zomertijd. Dan kunnen echt wel de meeste mensen in het licht naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Is dit trouwens überhaupt nog een thema?

Paar jaar geleden 'moesten' we van Brussel een keuze maken, maar de deadline daarvoor is al lang verstreken en heb er eigenlijk nooit meer iets over gehoord.

Iets zegt me dat er niks gaat veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:00
alexbl69 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:32:

Paar jaar geleden 'moesten' we van Brussel een keuze maken, maar de deadline daarvoor is al lang verstreken en heb er eigenlijk nooit meer iets over gehoord.

Iets zegt me dat er niks gaat veranderen.
Pandemieën en oorlogen hebben gelukkig een hogere prio, maar ik vind hoe het nu is prima “best of both worlds”
(en ja ik heb kinderen die zo omgeschakeld zijn doordat we zo snel mogelijk weer alles doen volgens de “nieuwe” tijd)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:32:
Ruwweg twee keer per jaar is het een thema ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:03
om het makkelijk te maken, een dynamische tijd waarbij elke dag op de minuut de zon altijd op xx:xx op zn hoogste punt staat. bijvoorbeeld 13:00.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:32
Brent schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:41:
Tijd heeft twee problemen: de tijdszones zijn grotendeels politiek (van Polen tot Spanje in 1 zone, daar klopt niets van) en de oplossing van de zomertijd is grof (een heel uur) en uiteindelijk niet genoeg (er zit veel meer dan een uur verschil in zonsopkomst tussen winter en zomer).

Met moderne technologie (;)) zou je je kunnen voorstellen dat klokken automatisch zonsopkomst op bijv. 8 uur zetten, en zich dus elke dag aanpassen. Dat is eigenlijk de enige manier om tijd met zon te verenigen. Je zou het zeker in Europa per land nog kunnen middelen (zodat er 1 standaardtijd in Nederland blijft), maar dan blijf je met het probleem van omgaan met verschillen tussen de landen/streken.
In juni bijvoorbeeld zou dat dan dus betekenen dat 5:15 huidige tijd, de nieuwe 8:00 is. Gezien we maatschappelijk gezien in de idiote constructie zitten dat werktijdaanvang rond deze tijd is, betekend dat dus al snel zo'n beetje 3:45 - 4:15 huidige tijd opstaan in de zomer. En effect gezien dus, wil je een beetje nachtrust van 8 uur kunnen pakken, dus zo'n 19:45 - 20:15 naar bed gaat om te slapen 8)7.

Het lijkt mij dan ook geenszins een oplossing.

En laten we eerlijk wezen, wat is het daadwerkelijke probleem voor mensen met zomer- en wintertijd? Is het het feit dat de klok i.p.v. 7 uur, 8 uur aangeeft, of vice versa? Nee, natuurlijk niet. Het daadwerkelijke probleem is dat er verwacht wordt de dagindeling, je ritme, hierop aan te passen.

Als de klok van 8 naar 9 vooruit gaat, en jij gewoon kunt zeggen 'dan start ik een uur eerder met werken', of een uur later de andere kant uit. Dan maakt het allemaal geen snars meer uit. Uiteindelijk is het de 9 tot 5 mentaliteit die in Nederland (alsook een groot deel van de rest van de wereld) zegeviert waarom zomer/wintertijd überhaupt een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Janus Bier schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:21:
om het makkelijk te maken, een dynamische tijd waarbij elke dag op de minuut de zon altijd op xx:xx op zn hoogste punt staat. bijvoorbeeld 13:00.
Heerlijk voor je 50hz klokken :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 20-10 20:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

geekeep schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:36:

"Pardon the pun, but this is an idea whose time has come,"
_O-

Van mij mogen we hier de DST opgeven en dus standaard op UTC +1 blijven zitten.
Mocht de politiek niet kunnen kiezen tussen permanent UTC +1 of +2, je kan ook de middenweg pakken. +1,5 :) Best of both worlds. :P

De tijd elke dag een beetje laten 'driften' (vergelijk met de schrikkelseconde) om in sync te blijven met de zon is leuk voor mensen. Maar gaat op technisch vlak voor heel wat (on?)mogelijke situaties zorgen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:53
En dat gooit ons weer terug naar de tijd van de eerste treinen. Het tijdperk waarin de mens in één dag zoveel afstand kon afleggen dat het verschuiven van het middaguur iedereen dwars zat.

Want elk stadje en dorp had wat jij voorstelt: zijn eigen moment van 12.00. Treinen liepen dus nooit op tijd, en je kon ook nooit een afspraak maken om U uur. Want wat U voor de één was, was voor degene 50km verderop U+1. Die chaos is één van de redenen geweest om de tijd in grote(re) gebieden gelijk te trekken en los te maken van het hoogtepunt van de zon.

Nu, zitten we in een maatschappij waarin de afstanden die afgelegd worden een veelvoud zijn van die in de 19e eeuw. En dankzij het internet is het zelfs mogelijk om globaal te gaan vanuit je luie stoel. Dan kan het echt niet meer uit om iedereen een eigen klok te geven, de chaos zou van ongeziene omvang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

remco_k schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Van mij mogen we hier de DST opgeven en dus standaard op UTC +1 blijven zitten.
Mocht de politiek niet kunnen kiezen tussen permanent UTC +1 of +2, je kan ook de middenweg pakken. +1,5 :) Best of both worlds. :P
Best of both worlds?

Waarom zou UTC +1.5 de middenweg zijn?

De grens van UTC+0 loopt van in het westen van Noord Ierland tot de grens van Portugal en Spanje en in het oosten van de grens van Nederland tot de grens van Italië/Frankrijk.
De grens UTC+1 loopt dan door Polen tot de westkant van Roemenië en Bulgarije.
De grens UTC+2 loopt langs Moskou en de oostkant van Oekraïne.

DST opgeven en best of both worlds is dan gewoon UTC+1.

Daarbij, een half uur verschil met andere landen is helemaal niet handig. Veel te veel rekenen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:03
Waarom moet eigenlijk de klok veranderd worden, waarom leven we niet gewoon een uur later of eerder als we dat logisch achten? kantoren die in het ene deel van het jaar 8:00 tot 17:30 open zijn , en het andere deel van het jaar 7:00 tot 16:30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Janus Bier schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:28:
Waarom moet eigenlijk de klok veranderd worden, waarom leven we niet gewoon een uur later of eerder als we dat logisch achten? kantoren die in het ene deel van het jaar 8:00 tot 17:30 open zijn , en het andere deel van het jaar 7:00 tot 16:30.
Wat doe je dan met scholen? Verenigingen? Teamsporten?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Want het leven bestaat uit alleen 'kantoor'? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:49:
Wat doe je dan met scholen? Verenigingen? Teamsporten?
-tom-562 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:59:
Want het leven bestaat uit alleen 'kantoor'? :P
Volgens mij geeft @Janus Bier aan om het leven aan te passen aan de tijd. Als voorbeeld noemt hij kantoor, dat kan ook gelden voor alle andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35

Dido

heforshe

En is je uur dan nog steeds 60 minuten van 60 seconden? Want wat je nu voorstelt is al eens geprobeerd (in het oude Rome) maar toen was de lengte van een uur ook variabel, zodat een dag van zonsopgang tot zonsondergang altijd 12 uur had. Wat dus betekent dat een uurtje werken in juni nogal wat langer duurt dan een uur in december.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:55

Punkrocker

Mostly harmless

We kunnen ook met zijn allen een tijd kiezen die gevoelswaardig de beste tijd voor ons is. Dan kijken we niet op een minuutje. :+

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/consensus_time.png

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-10 07:15
Het is natuurlijk wel het toppunt van het paard achter de wagen spannen, om eerst de klok een uur te verzetten en vervolgens alle afspraken mee te verzetten. Laat dan die klok gewoon met rust.

Als avondmens kan ik overigens werkelijk niet wachten totdat de zomertijd wordt afgeschaft. Niet omdat ik de lange avonden niet geniet, in tegendeel. Het probleem is alleen dat meetings de volgende ochtend een uur naar voren worden gehaald terwijl ik de avond daarvoor voor middernacht m'n bed niet in te knuppelen ben. Het verplicht vroege opstaan gecombineerd met de natuurlijke drang wat langer door te gaan, want langer licht, is super voor m'n werkgever, maar minder voor m'n gezondheid en humeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:00
Huh geen geklaag hier?
Dan kunnen we lekker door blijven gaan met wisselen van de tijd :)

Hier gistermorgen de wekker gezet om 6:00 om een 2.5 uur te gaan lopen aangezien de rest van de dag ook redelijk vol zat kon ik gisteren prima in slaap komen op de nieuwe tijd.

De kinders werden vanmorgen ook op een prima tijdstip wakker dus zitten alweer mooi in het nieuwe ritme.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:02
Ik had vroeger altijd behoorlijk last van de overgang naar zomertijd. Echt minimaal een week licht van slag. En dat is gek, want ik heb helemaal niet zo'n vast ritme en ben bovendien sowieso al een slechte slaper en ben vaak veel eerder wakker dan ik eigenlijk wil. Ook heb ik relatief weinig last van jetlag, dus ik snap er niks van dat ik het wel heb met zomertijd.

Maar ik heb intussen geleerd dat ik die last vrij eenvoudig kan minimaliseren. Bijvoorbeeld door dat weekend een weekendje weg te maken en de maandag ook vrij te zijn. Dan merk ik er gek genoeg helemaal niks van. Nog beter was die keer dat ik op het moment dat het zomertijd werd in een vliegtuig zat en dus toch al meerdere tijdzones overstak.

Dit jaar was mijn volledig ongeplande "tactiek" om dit weekend pas diep in de nacht naar bed te gaan, waardoor m'n ritme toch al zo verstoord is dat dat ene uurtje ook niks meer uit maakt 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Lapa op 28-03-2022 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
Tinusvolkel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:37:
Huh geen geklaag hier?

Hier gistermorgen de wekker gezet om 6:00 om een 2.5 uur te gaan lopen aangezien de rest van de dag ook redelijk vol zat kon ik gisteren prima in slaap komen op de nieuwe tijd.

De kinders werden vanmorgen ook op een prima tijdstip wakker dus zitten alweer mooi in het nieuwe ritme.
Ik heb het idee dat het dit keer minder leeft dan andere keren. Heb volgens mij maar weinig berichten in het nieuws gezien over dat er eens mee gestopt moet worden. Krijg ook niet de indruk dat er in de politiek ook maar enig idee is wat ze er mee aanmoeten.

En ook als je naar dit topic kijkt is er gewoon geen overeenstemming, geen compromis te vinden waar iedereen blij mee is. De een wil het 's-ochtends nog een beetje bijtijds licht hebben, de ander wil 's-avonds nog kunnen hardlopen. Af en toe een poging om wetenschappelijk een keuze te maken, maar ook dat lijkt geen succes te zijn.

Enige nieuwsbericht wat ik nog tegen kwam was deze, met de polder-oplossing van half tussen zomer en wintertijd in gaan zitten. Maar ja, wel handig als dit aansluit op wat bijv. België en Duitsland gaan doen...

Hoe dan ook, zolang er op politiek niveau geen keuze wordt gemaakt denk ik dat we twee keer per jaar blijven wisselen. Dat is overigens ook mijn favoriete keuze, dus prima zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Huh geen geklaag hier?

d:)b Hier ook om 6 uur de wekker en 3,5 uur gelopen. :*)

En ook geen centje pijn dat 6 uur eigenlijk 5 uur was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

vanaalten schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ik heb het idee dat het dit keer minder leeft dan andere keren. Heb volgens mij maar weinig berichten in het nieuws gezien over dat er eens mee gestopt moet worden. Krijg ook niet de indruk dat er in de politiek ook maar enig idee is wat ze er mee aanmoeten.

En ook als je naar dit topic kijkt is er gewoon geen overeenstemming, geen compromis te vinden waar iedereen blij mee is. De een wil het 's-ochtends nog een beetje bijtijds licht hebben, de ander wil 's-avonds nog kunnen hardlopen. Af en toe een poging om wetenschappelijk een keuze te maken, maar ook dat lijkt geen succes te zijn.

Enige nieuwsbericht wat ik nog tegen kwam was deze, met de polder-oplossing van half tussen zomer en wintertijd in gaan zitten. Maar ja, wel handig als dit aansluit op wat bijv. België en Duitsland gaan doen...

Hoe dan ook, zolang er op politiek niveau geen keuze wordt gemaakt denk ik dat we twee keer per jaar blijven wisselen. Dat is overigens ook mijn favoriete keuze, dus prima zo. :)
Duh, de keren dat 'men' er zich druk over maakte, hadden ze niks anders om over te klagen/zeuren (zo goed hadden de mensen het toen dus). Ondertussen hebben we corona gehad en is 'men' nu druk met de situatie in Oekraïne

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:43
Ik vindt het maar helemaal niets 2x per jaar de klok verzetten.

De NOS heeft vandaag een artikel over toegenomen aanrijdingen met wild https://nos.nl/artikel/24...ld-na-invoering-zomertijd.

Naar mijn weten is er ook een onderzoek dat laat zien dat er meer mensen hartaanvallen hebben na het verzetten van de klok.

Als ik zie hoe moe kleine kinderen zijn door het verzetten van de klok, dan kan ik mij niet voorstellen dat het hun leerprestaties bevorderd.

Als ik het kon zeggen hebben we het hele jaar door UTC.

In de praktijk zie je nu al dat bedrijven die op export/inport en/of beurshandel zijn gericht hun kantoortijden hierop aanpassen.

En zomertijd/winter tijd moet ook weer terugkomen in programmacode, (data) analyse. Zonde van iedereens tijd/moeite.

[ Voor 8% gewijzigd door DVX73 op 28-03-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
vanaalten schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ik heb dit jaar verschillende berichten gezien van slaapexperts die voor afschaffing van zomertijd pleiten en daarbij aangegeven dat 's avonds vlak voor bedtijd slecht voor de aanmaak van melatonine en je slaapkwaliteit is. Marijke Gordijn niet deze keer, trouwens :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Huh geen geklaag hier?

Bij deze dan. Ik vind het kut maar dat hier posten verandert daar verder ook niks aan en ik heb verder ook niet zo'n interesse om daarover te discussieren. :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 20-10 20:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DVX73 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:46:
En zomertijd/winter tijd moet ook weer terugkomen in programmacode, (data) analyse. Zonde van iedereens tijd/moeite.
Als de programmeur zijn programmacode op orde heeft, dan is het wel of niet hebben van DST niet meer of minder werk. :)

Het zijn in mijn ervaring juist de eindgebruikers die de helpdesk bellen en zeggen dat ze 02:00 tot 03:00 missen in de output.
En in het najaar bellen ze met de klacht dat 02:00 er 2x in staat... ook al staat de tijdzone erbij.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
remco_k schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:34:
[...]

Als de programmeur zijn programmacode op orde heeft, dan is het wel of niet hebben van DST niet meer of minder werk. :)

Het zijn in mijn ervaring juist de eindgebruikers die de helpdesk bellen en zeggen dat ze 02:00 tot 03:00 missen in de output.
En in het najaar bellen ze met de klacht dat 02:00 er 2x in staat... ook al staat de tijdzone erbij.
Als er geen DST zou zijn dan kan die code achterwege gelaten worden.

En idd output mist of is dubbel, waar niet iedereen rekening mee houdt.

DST kost op die manier meer manuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DVX73 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:39:
Als er geen DST zou zijn dan kan die code achterwege gelaten worden.
Dus het afschaffen van de zomertijd in Nederland is volgens jou hetzelfde als de hele wereld UTC laten hanteren? Het zal aan mij liggen, maar ik zie wel wat verchillen tussen die twee dingen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

een hoop wordt ook gewoon aangepraat. als je eens een weekend lekker doorgaat in de kroeg heb je er ook maar 1 dag 'last van'. dan hoor ik ook niemand klagen. en nu de tijd 1 uur vooruit is gezet hoor ik om me heen alleen maar geklaag en gejammer. erg vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik werk in de glastuinbouw. De plantjes trekken zich niks van DST aan :)
De roosters van de gebruikers en support wel en dat levert wel eens hoofdpijn op.
Computers onderling gaat intussen prima, maar de mensen hebben altijd uitleg nodig.

Ook wel eens een klant gehad die zijn backup om 02:30 wilde hebben. Tja.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:45:
een hoop wordt ook gewoon aangepraat. als je eens een weekend lekker doorgaat in de kroeg heb je er ook maar 1 dag 'last van'. dan hoor ik ook niemand klagen. en nu de tijd 1 uur vooruit is gezet hoor ik om me heen alleen maar geklaag en gejammer. erg vreemd
Ja 15 jaar geleden was dat idd 1 dag. Inmiddels ben ik helaas tot woensdag brak :P
Dat gezegd hebbende, met een baby van 10 weken in huis gaat dit uurtje weinig verschil maken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Proton_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:46:
Ook wel eens een klant gehad die zijn backup om 02:30 wilde hebben. Tja.
Geen probleem toch? Ter compensatie van die gemiste backup in maart krijgt ie gratis een extra backup in oktober 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Tja het zijn ook twee compleet verschillende dingen. Als je het een avond laat maakt is dat meestal op vrijdag of zaterdagavond en kun je een dagje wat langer uitslapen waarna je weer in hetzelfde ritme zit.

Nu de klok een uur vooruit gaat heeft dat gewoon andere consequenties. Nu scheelt het voor mij persoonlijk dat ik nog veel thuiswerk, dat maakt het een stuk eenvoudiger, maar ook nu merk ik gewoon dat ik veel minder snel in slaap kom (mijn lichaam denkt dat het een uur eerder is dan normaal). Het kan nu dus zo zijn dat ik om 23.00 in bed lig en pas na 00.00 in slaap val. Vervolgens gaat de wekker bijv. om 07.00 uur, maar heb ik het gevoel alsof het 06.00 uur is. In het begin van de week valt het mee, maar aan het eind van de week breekt dat me vaak op. Meestal pas na het weekend na het verzetten van de klok dat ik een beetje gewent ben.

Al met al, van mij mag het verzetten van de klok lekker worden afgeschaft, het interesseert me niet eens zoveel welke tijd dan de nieuwe tijd wordt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Dido schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Dus het afschaffen van de zomertijd in Nederland is volgens jou hetzelfde als de hele wereld UTC laten hanteren? Het zal aan mij liggen, maar ik zie wel wat verchillen tussen die twee dingen :)
Natuurlijk moet de hele wereld dan DST afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

DVX73 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:51:
[...]

Natuurlijk moet de hele wereld dan DTS afschaffen.
Ten eerste was dat nooit de insteek van dit topic, ten tweede gaat DST (Daylight Savings Time) afschaffen geen moer veranderen aan het bestaan van tig verschillende tijdzones - waardoor je nog steeds een tijdzone in een timestamp wilt opnemen tenzij je echt 100% zeker weet dat jouw software nooit te maken heeft met iets dat buiten je eigen dorp gebeurt (en die aanname wordt heel vaak ten onrechte gemaakt!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

En dat in tegenstelling tot wat? Een uurtje langer bij daglicht iets kunnen doen waar kunstmatig licht niet voor geschikt is? Dat noem ik dan weer aangepraat. Hardlopen, mountainbiken, zelfs vogels kijken kan prima in het donker. Als je dan de bikkel wilt uithangen moet je het wel goed doen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:02:
[...]

En dat in tegenstelling tot wat? Een uurtje langer bij daglicht iets kunnen doen waar kunstmatig licht niet voor geschikt is? Dat noem ik dan weer aangepraat. Hardlopen, mountainbiken, zelfs vogels kijken kan prima in het donker. Als je dan de bikkel wilt uithangen moet je het wel goed doen.
Als we toch een voorbeeld pakken, mountainbiken mag simpelweg op genoeg plaatsen niet in het donker. En sowieso toch heel anders in het donker dan overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Als we toch een voorbeeld pakken, mountainbiken mag simpelweg op genoeg plaatsen niet in het donker. En sowieso toch heel anders in het donker dan overdag.
Dat is een behoorlijk generiek en onverifieerbaar statement, maar stel dat de club in mijn stad de enige is die dat toelaat: so what? Een hoop mensen ondervinden hier behoorlijk last van (pogingen tot betutteling ga ik niet op in). Laat de hobby's dan uitzondering zijn en de beoefenaars een uurtje verlof opnemen.

Omgekeerde wereld dit, alsof we met z'n allen afspreken om in het hele land de treinen een uur stil te leggen zodat hardlopers langs het spoor kunnen rennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:07

drooger

Falen is ook een kunst.

nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Dat is een behoorlijk generiek en onverifieerbaar statement, maar stel dat de club in mijn stad de enige is die dat toelaat: so what? Een hoop mensen ondervinden hier behoorlijk last van (pogingen tot betutteling ga ik niet op in). Laat de hobby's dan uitzondering zijn en de beoefenaars een uurtje verlof opnemen.

Omgekeerde wereld dit, alsof we met z'n allen afspreken om in het hele land de treinen een uur stil te leggen zodat hardlopers langs het spoor kunnen rennen.
Vrij verifieerbaar ;)
Tussen zonsondergang en zonsopkomst is het betreden van natuurterreinen voor iedereen verboden.
Bron: https://www.ad.nl/utrecht...n-aan-hun-laars~a049f1d0/

Of heb je deze bordjes nog nooit gezien?
Afbeeldingslocatie: https://www.landgoedvollenhoven.nl/wp-content/uploads/2020/04/Bord-openstelling-scaled.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door drooger op 28-03-2022 19:34 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Verder wel alles goed? Dat generieke en onverifieerbare statement kan je zo Googlen. Ik heb geen idee wat je vervolgens bedoelt met clubs in jouw stad, want het zijn de bosbeheerders die het verbieden.

Jij maakt een statement, ik laat zien waarom dat onjuist is. En dan komt er een hele rant over omgekeerde werelden en treinen stil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

Laat de hobby's dan uitzondering zijn en de beoefenaars een uurtje verlof opnemen.

QFT. Dat scheelt de rest van de bevolking een flink deel van het jaar moeilijker in slaap kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
drooger schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Vrij verifieerbaar ;)

[...]

[Afbeelding]
Waarbij dus ook vogeltjes kijken daar in het donker niet is toegestaan.

En los daarvan mag iedereen natuurlijk zijn eigen mening hebben over zomertijd en wintertijd, maar dit waren gewoon simpelweg onjuiste argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

drooger schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Vrij verifieerbaar ;)

[...]

[Afbeelding]
Oh, in natuurgebied. Vind ik eigenlijk aso, dus die ene keer dat ik ga doe ik dat bij een mountainbike vereniging. En die heeft in de avond wel eens evenementen, best leuk.

Airsoft en kamperen is 's avonds en 's nachts eigenlijk ook veel leuker. Maar wederom: mij hoor je dan niet afdwingen dat iedereen daarom pas na zonsondergang naar bed mag. Waarom dat wederzijds wel zo werkt vind ik echt bizar. Wederom: we hebben het over uitzonderingen. Hobby's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Oh, in natuurgebied. Vind ik eigenlijk aso, dus die ene keer dat ik ga doe ik dat bij een mountainbike vereniging. En die heeft in de avond wel eens evenementen, best leuk.
Waar denk jij dat een mountainbike vereniging gaat mountainbiken? In een sporthal? En wat is er aso aan te mountainbiken in een gebied wat opengesteld is voor mountainbikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:42:
[...]

Waar denk jij dat een mountainbike vereniging gaat mountainbiken? In een sporthal? En wat is er aso aan te mountainbiken in een gebied wat opengesteld is voor mountainbikers?
Eigen terrein, gedeeld met de motorcross vereniging.

We hadden het over natuurgebieden toch? Drie keer raden waarom ik dat dan aso vindt. Dat het mag wil niet zeggen dat het handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:42:
[...]

Een paar weken terug was er in het nieuws dat mountainbikers broedvogels verstoren en zeldzame hagedissen doodrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Eigen terrein, gedeeld met de motorcross vereniging.

We hadden het over natuurgebieden toch? Drie keer raden waarom ik dat dan aso vindt. Dat het mag wil niet zeggen dat het handig is.
Dan is dat echt een enorme uitzondering. 99.9% van de mountainbike/wielerverenigingen zal niet een privé bos hebben. Gelukkig maar, want dan blijft er zo weinig bos voor andere over.

Maar euhm, ik heb geen flauw idee waarom dat aso zou zijn.
Pagina: 1 ... 26 ... 32 Laatste