Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Een paar weken terug was er in het nieuws dat mountainbikers broedvogels verstoren en zeldzame hagedissen doodrijden.
En drie keer raden wat wandelaars doen. Granted vast geen hagedissen doodrijden, maar die zullen ook genoeg broedvogels verstoren. Zeker als er kinderen en al helemaal honden in het spel zijn. Gaan we gewoon dan maar stellen dat iedereen die recreeert in een natuurgebied asociaal is? Je volgt een mountainbike route, dus je bent asociaal? Geld dat ook voor wandelen? Je wandelt een wandelroute, dus je bent asociaal?

Overigens had deze hele offtopic discussie voorkomen kunnen worden als @nst6ldr had toegegeven dat zijn voorbeeld dat je net zo goed in het donker kan mountainbiken (of vogeltjes spotten) niet bepaald een geweldig voorbeeld was.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 28-03-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:45:
een hoop wordt ook gewoon aangepraat. als je eens een weekend lekker doorgaat in de kroeg heb je er ook maar 1 dag 'last van'. dan hoor ik ook niemand klagen. en nu de tijd 1 uur vooruit is gezet hoor ik om me heen alleen maar geklaag en gejammer. erg vreemd
Precies, hebben die mensen die DaGeN vAn SlAg!`̀111!!! geen kinderen of gaan die nooit naar de kroeg :P
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Eigen terrein, gedeeld met de motorcross vereniging.

We hadden het over natuurgebieden toch? Drie keer raden waarom ik dat dan aso vindt. Dat het mag wil niet zeggen dat het handig is.
Nooit op een motorcross baan geweest zo te lezen, MTB'en op een crossbaan... :D _O-

[ Voor 29% gewijzigd door -tom-562 op 28-03-2022 19:51 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:47:
[...]

En drie keer raden wat wandelaars doen. Granted vast geen hagedissen doodrijden, maar die zullen ook genoeg broedvogels verstoren. Zeker als er kinderen en al helemaal honden in het spel zijn. Gaan we gewoon dan maar stellen dat iedereen die recreeert in een natuurgebied asociaal is? Je volgt een mountainbike route, dus je bent asociaal? Geld dat ook voor wandelen? Je wandelt een wandelroute, dus je bent asociaal?
Vind ik wel, net zoals buitenkatten, fikkie stoken in de duinen, etc. Vreselijk saai persoon ben ik, misschien komt dat omdat ik wel eens de dierenambulance bel c.q. zelf ben.

Als je mijn argument op mijn voorbeeld gaat wegstrepen dan vind ik dat ook niet netjes trouwens. Je weet prima wat mijn punt is: zomertijd aanhouden voor die anderhalve hobbyist die daarvoor ook gewoon prima verlof kan opnemen, dat is de omgekeerde wereld.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:51
-tom-562 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Precies, hebben die mensen die DaGeN vAn SlAg!`̀111!!! geen kinderen of gaan die nooit naar de kroeg :P
Dus omdat mensen met kinderen of die naar de kroeg zijn om andere redenen al brak zijn moet de rest van de bevolking dat ook maar :? ? Met een kleine had ik er vorig jaar inderdaad om die reden minder last van. Maar kinderen blijven geen baby's ofzo.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Vind ik wel, net zoals buitenkatten, fikkie stoken in de duinen, etc. Vreselijk saai persoon ben ik, misschien komt dat omdat ik wel eens de dierenambulance bel c.q. zelf ben.

Als je mijn argument op mijn voorbeeld gaat wegstrepen dan vind ik dat ook niet netjes trouwens. Je weet prima wat mijn punt is: zomertijd aanhouden voor die anderhalve hobbyist die daarvoor ook gewoon prima verlof kan opnemen, dat is de omgekeerde wereld.
Jij maakt een argument wat gewoon feitelijk incorrect is, en dat wegstrepen is niet netjes?

Ik snap je punt, jij hebt geen sport die je het liefst bij daglicht doet, dus is het irrelevant. En natuurlijk is het opzichzelf niet de reden om voor de één of de ander te gaan. Maar het is gewoon iets wat meespeelt bij mensen wat ze liever hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ridiculiseren vind ik slap. Ik geef je op een briefje dat ik een aspect aan jou kan vinden waarvan ik vind dat het je een mietje maakt. Moet ik daar ook maar argumenten op gaan baseren?

Kom een keer mee op bivak, dan weet je wat slaaptekort is. Ga een keer mee naar de sportschool en vergeet je MMA handschoenen niet, dan weet je wat pijn is. Kom een keer zonder oordoppen mee naar de schietbaan, dan weet je wat lawaai is.

Of je reageert gewoon op m'n punt: waarom worden hobby's aangehaald als reden om een antieke energiebesparende maatregel in stand te houden? Enorm buitenproportioneel.
[...]

Nooit op een motorcross baan geweest zo te lezen, MTB'en op een crossbaan... :D _O-
Sowieso kan dat in Den Helder en Alkmaar, als het goed is ook in Heerhugowaard en als ik het me goed kan heugen ook in Hoorn.

Maar goed, draag bij aan het derailen. Kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Jij maakt een argument wat gewoon feitelijk incorrect is, en dat wegstrepen is niet netjes?

Ik snap je punt, jij hebt geen sport die je het liefst bij daglicht doet, dus is het irrelevant.
Ik heb genoeg hobby's die een stuk beter zouden gaan als de rest van Nederland nou even wat gedragsregels zou naleven, maar dat kan ik niet met een strak gezicht verlangen natuurlijk.

Bijna iedere andere reden voor DST had ik nog serieus kunnen nemen, maar dit slaat alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Ridiculiseren vind ik slap. Ik geef je op een briefje dat ik een aspect aan jou kan vinden waarvan ik vind dat het je een mietje maakt. Moet ik daar ook maar argumenten op gaan baseren?

Kom een keer mee op bivak, dan weet je wat slaaptekort is. Ga een keer mee naar de sportschool en vergeet je MMA handschoenen niet, dan weet je wat pijn is. Kom een keer zonder oordoppen mee naar de schietbaan, dan weet je wat lawaai is.

Of je reageert gewoon op m'n punt: waarom worden hobby's aangehaald als reden om een antieke energiebesparende maatregel in stand te houden? Enorm buitenproportioneel.

[...]

Sowieso kan dat in Den Helder en Alkmaar, als het goed is ook in Heerhugowaard en als ik het me goed kan heugen ook in Hoorn.

Maar goed, draag bij aan het derailen. Kan prima.
Waarom zou je die regel afschaffen als het merendeel van de bevolking er geen probleem mee heeft, alleen een vocale minderheid? Wat heb ik er aan dat het 's ochtends om 4 uur al licht is. Geef mij die extra tijd 's avonds maar.

Uiteindelijk kan je deze discussie eeuwig houden, maar ik verwacht dat de zomertijd/wintertijd situatie gewoon blijft zoals het is (gelukkig). Of Duitsland moet ineens de kolder in hun kop krijgen (want we gaan hoe dan ook Duitsland volgen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bananenplant
-tom-562 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Waarom zou je die regel afschaffen als het merendeel van de bevolking er geen probleem mee heeft, alleen een vocale minderheid? Wat heb ik er aan dat het 's ochtends om 4 uur al licht is. Geef mij die extra tijd 's avonds maar.
Elk jaar zijn het slaapexperts en chronobiologen die erop wijzen dat het simpelweg ongezond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

-tom-562 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Omdat er toch mensen zijn die er last van hebben. Als het bevorderlijk was voor de gezondheid dan viel daar iets voor te zeggen, maar dat kan niet gesteld worden. Ik vind niet dat je comfort van een minderheid kan afwegen tegen ongemak van andere minderheid, dat is krom.

Als ik zo dit topic doorspit kom ik verschillende onderzoeken tegen die - weliswaar kleinschalig - negatieve effecten op gezondheid laten zien, van mens en wild, maar omdat het niet significant genoeg is doen we er maar niks mee. Dan gaan we compleet voorbij aan het feit dat we de regel schijnbaar alleen nog maar hebben omdat "tja, gaat toch lekker zo?". Echt redenen om het aan te houden die wat gewicht in de weegschaal zou brengen hoor ik niet, of ze zijn krom: voor hobby's kan je verlof nemen, doe ik ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tja, er is altijd wel iemand die ergens last van heeft. Dan kunnen we letterlijk alles wel afschaffen.
Dat laatste is overigens een mening, van jou. Geen feit.

Maar prima, ik ga nog even genieten van de langer wordende avonden, ik hoor jullie volgend jaar wel weer O-)

[ Voor 25% gewijzigd door -tom-562 op 28-03-2022 20:20 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Omdat er toch mensen zijn die er last van hebben. Als het bevorderlijk was voor de gezondheid dan viel daar iets voor te zeggen, maar dat kan niet gesteld worden. Ik vind niet dat je comfort van een minderheid kan afwegen tegen ongemak van andere minderheid, dat is krom.

Als ik zo dit topic doorspit kom ik verschillende onderzoeken tegen die - weliswaar kleinschalig - negatieve effecten op gezondheid laten zien, van mens en wild, maar omdat het niet significant genoeg is doen we er maar niks mee. Dan gaan we compleet voorbij aan het feit dat we de regel schijnbaar alleen nog maar hebben omdat "tja, gaat toch lekker zo?". Echt redenen om het aan te houden die wat gewicht in de weegschaal zou brengen hoor ik niet, of ze zijn krom: voor hobby's kan je verlof nemen, doe ik ook.
Je kan ook verlof opnemen zodat je 's ochtends langer kan uitslapen als we naar zomertijd overgaan. Maar altijd makkelijk als je de argumenten van een ander krom vindt, want je kan toch gewoon in het donker ook mountainbiken. En je eigen argumenten zijn natuurlijk wel goed.

Onder de streep gaat dit voor 99% gewoon over persoonlijke voorkeur, en daar hebben allerlei mensen verschillende ideeën over. Als je gezondheid wil, tja koop een stel verduisterende gordijnen. En de verkeersveiligheidsexperts hebben weer liever zomertijd. Ook is bekend dat daglicht essentieel is voor je geestelijke gezondheid, en met zomertijd heb je meer daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 20:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DVX73 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:39:
[...]
Als er geen DST zou zijn dan kan die code achterwege gelaten worden.
Mijn punt was juist dat als je de code gewoon goed op orde hebt (dus intern goed met (evt verschillende) timezones omgaan en opslaan of uitsluitend met UTC werkt) je niets extra's hoeft te doen voor DST. Geen extra code dus. Helemaal niets. De enige plek waar je met DST te maken hebt is als je het b.v. wilt weergeven. Dan reken je om naar lokale tijd en dat doe je normaal toch al met een standaadd OS functie en die neemt meteen de DST voor je mee, zonder enige moeite.

De mensen, die zijn inderdaad wel het probleem. Ik wil DST er om die reden ook graag af hebben.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:20:
[...]
Als je gezondheid wil, tja koop een stel verduisterende gordijnen.
De gezondheid van iedereen afzetten tegen voorkeuren van een minderheid is wel behoorlijk krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bananenplant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:26:
[...]

De gezondheid van iedereen afzetten tegen voorkeuren van een minderheid is wel behoorlijk krom.
Als dat een serieus argument is, waarom zijn sigaretten/alcohol/ongezond eten legaal/gedoogd 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

-tom-562 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Als dat een serieus argument is, waarom zijn sigaretten/alcohol/ongezond eten legaal/gedoogd 8)7
whatabout [...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:20:
[...]

Je kan ook verlof opnemen zodat je 's ochtends langer kan uitslapen als we naar zomertijd overgaan. Maar altijd makkelijk als je de argumenten van een ander krom vindt, want je kan toch gewoon in het donker ook mountainbiken. En je eigen argumenten zijn natuurlijk wel goed.
Dat anderen een hobby nemen met dat soort kaders is hun keuze, DST is opgelegd. Dus die gelijkheid is er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:26:
[...]

En er zijn ook gezondheidsredenen om het op zomertijd te houden, of om het huidige systeem te behouden. Als iedereen zou beginnen met toegeven dat het gewoon primair persoonlijke voorkeur was, dan waren we een heel eind verder al.
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Dat anderen een hobby nemen met dat soort kaders is hun keuze, DST is opgelegd. Dus die gelijkheid is er niet.
Dat jij een ander ritme wil dan DST, dat is jouw keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Haha, nou wordt ie mooi. Ik zal in ieder geval m'n collega's meedelen een andere biologische klok uit te zoeken, jij nog voorstel voor een merk?

En ook mooi dat je het punt over keuzeongelijkheid overeind laat staan, dan weet ik ook gelijk uit welke hoek dit komt.

Het RIVM zegt in ieder geval dat één tijd hanteren het gezondste is. Het lijkt me niet meer dan redelijk om dat advies op te willen volgen.

[ Voor 19% gewijzigd door nst6ldr op 28-03-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:44:
[...]

En er zijn ook gezondheidsredenen om het op zomertijd te houden, of om het huidige systeem te behouden. Als iedereen zou beginnen met toegeven dat het gewoon primair persoonlijke voorkeur was, dan waren we een heel eind verder al.
In mijn geval is het allebei. Zomertijd heeft een negatieve invloed op mijn gezondheid, elk jaar weer. En experts beamen ook dat het slecht voor je slaap is. En dat slaapgebrek überhaupt voor veel mensen een probleem is.

Het enige dat ik kan bedenken dat in de buurt van een gezondheidsvoordeel van zomertijd komt is verkeersveiligheid. Voldoende blootstelling aan zonlicht overdag zou voor iedereen toch te doen moeten zijn. En voor lichaamsbeweging hoef je niet per se te mountainbiken in natuurgebieden.
Volgens mij moet je de maatschappij op een zo gezond mogelijke manier inrichten. Dat je moeite zou moeten doen om gedurende de zomertijd een gezond ritme met voldoende slaap aan te kunnen houden is even idioot als dat gezond voedsel zoveel duurder is dan ongezonde rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:06:
En ook mooi dat je het punt over keuzeongelijkheid overeind laat staan, dan weet ik ook gelijk uit welke hoek dit komt.
offtopic:
Nazi-Duitsland duwde ons in de verkeerde tijdzone en FvD wil ons nog een zone verder duwen :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:15:
[...]

In mijn geval is het allebei. Zomertijd heeft een negatieve invloed op mijn gezondheid, elk jaar weer. En experts beamen ook dat het slecht voor je slaap is. En dat slaapgebrek überhaupt voor veel mensen een probleem is.

Het enige dat ik kan bedenken dat in de buurt van een gezondheidsvoordeel van zomertijd komt is verkeersveiligheid. Voldoende blootstelling aan zonlicht overdag zou voor iedereen toch te doen moeten zijn. En voor lichaamsbeweging hoef je niet per se te mountainbiken in natuurgebieden.
Dat laatste zou ik meer onder een gewoon voordeel scharen dan een gezondheidsvoordeel idd. Al hebben sportbonden ook wel erop gewezen. En het is wel heel makkelijk stellen dat iedereen maar genoeg zonlicht moet krijgen in Nederland. Dat kan ik ook van argumenten van de andere kant zeggen.

(Even voor de duidelijkheid, al weet jij dat ook best, het gaat een stuk verder dan mountainbiken in natuurgebieden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sissors schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:37:
[...]

En het is wel heel makkelijk stellen dat iedereen maar genoeg zonlicht moet krijgen in Nederland. Dat kan ik ook van argumenten van de andere kant zeggen.
Tenzij je als orderpicker bij bol.com de hele dag binnen zit opgesloten moet je normaal gesproken toch een lunchwandeling kunnen doen? Als voldoende blootstelling aan zonlicht moet afhangen van daglicht tussen 20:00 en 22:00 lijkt me dat er iets niet helemaal goed gaat.
(Even voor de duidelijkheid, al weet jij dat ook best, het gaat een stuk verder dan mountainbiken in natuurgebieden).
Zelfde punt. Als voldoende lichaamsbeweging kunnen krijgen hangt op daglicht tussen 20:00 en 22:00 gaat er iets niet helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Tenzij je als orderpicker bij bol.com de hele dag binnen zit opgesloten moet je normaal gesproken toch een lunchwandeling kunnen doen? Als voldoende blootstelling aan zonlicht moet afhangen van daglicht tussen 20:00 en 22:00 lijkt me dat er iets niet helemaal goed gaat.

[...]

Zelfde punt. Als voldoende lichaamsbeweging kunnen krijgen hangt op daglicht tussen 20:00 en 22:00 gaat er iets niet helemaal goed.
Maar dit zijn helemaal geen binaire zaken. Dus zo werkt het niet. Ik zie overigens ook niet wat precies het probleem is met 's avonds sporten, hele volksstammen doen het, maar sommige sporten hebben daglicht nodig, of zijn op zijn minst een stuk leuker met daglicht.

Maar zo kunnen we elk argument terugbrengen tot: Doe maar je best het op een andere manier te doen. Als je je gordijnen 's avonds niet eerder dicht kan doen als je vroeger wil slapen, dan lijkt het mij dat er iets niet helemaal goed gaat! En op die manier kan je dan wel elke discussie doodslaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 28-03-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
nst6ldr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Haha, nou wordt ie mooi. Ik zal in ieder geval m'n collega's meedelen een andere biologische klok uit te zoeken, jij nog voorstel voor een merk?

Het RIVM zegt in ieder geval dat één tijd hanteren het gezondste is. Het lijkt me niet meer dan redelijk om dat advies op te willen volgen.
Hebben ze in dat onderzoek de positieve effecten op de gezondheid meegenomen die langer/meer sporten in de zomer na het werk opleveren, het geluksgevoel dat je krijgt van de lange avonden op het terras enz.

En hebben ze ook meegenomen dat mensen vroeger wakker zijn bij een constante wintertijd, wanneer het alweer rond 03:00 licht begint te worden in de zomer? Of de onveiligheid van een donkere ochtendspits tot na 09:30 bij een constante zomertijd?

DST is het beste van twee werelden. En als een van beiden dan toch afgeschaft moet worden, liever de wintertijd. Want aan al die uren licht voordat de wekker gaat, hebben we niet heel veel. En de wekker gaat bij misschien wel >95% ná 06:00 uur.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bananenplant
https://www.rivm.nl/publi...r-gezondheidseffecten-van

Blijkt dat het RIVM in 2019 al literatuuronderzoek naar de gezondheidseffecten van zomertijd gedaan heeft:
Wanneer we het hele jaar door zomertijd instellen, is dat voor de gezondheid minder gunstig dan het hele jaar door standaardtijd. Dit blijkt uit studies naar slaap- en gezondheidsaspecten, zoals slaapduur en -kwaliteit, overgewicht, het aantal mensen met kanker, en de levensverwachting in het algemeen.

Voor de volksgezondheid zou het zelfs nog beter zijn als Nederland de tijd rond de nulmeridiaan in Greenwich (Engeland) het hele jaar door instelt; dat is 1 uur vroeger dan onze standaardtijd. De huidige standaardtijd voor Nederland is sinds de Tweede Wereldoorlog wettelijk ingesteld, hoewel het geografisch gezien in de zone van de nulmeridiaan ligt.
Volksgezondheid. Niks "persoonlijke voorkeuren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:15

Kluus

Gang is alles

@Tinusvolkel bedankt voor het alsnog oprakelen van de discussie! ;)

Voor wat betreft DST, hier ook geen centje pijn en ja, ik heb kinderen die er ook niet merkbaar last van hebben gehad. Verder komt het mij wel goed uit dat het 'savonds wat langer licht is, net als dat het in de winter mij erg goed uit komt dat het een uurtje vroeger licht wordt.

Ik ben dus absoluut voorstander van het huidige systeem. Is dat asociaal, wetende dat er mensen zijn die er blijkbaar wat meer last mee hebben dan ik, misschien, maar zo zijn er vast nog honderdduizend dingen die ik prettig vind en waar een ander misschien wat minder blij mee is, zoals fietsen in een natuurgebied inderdaad.

Om dan iemand gelijk in het fvd hoekje te duwen vind ik trouwens nog al kinderachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@Kluus graag gedaan :) ach dan gaat het toch weer een beetje de goede kant op in Nederland als we ons hierom weer druk kunnen maken ;)

Maar net m'n hobby in het donker moeten uitoefenen omdat het om half 6 nog donker was toen ik een uurtje naar het werk fietste kl*te zomertijd >:) vorige week had ik nog een mooie zonsopkomst :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Is in al die onderzoeken ook mee gewogen wat de psychologische voordelen zijn wanneer je na je werk nog van zon kunt genieten? Even als de grotere kans vitamine D binnen te krijgen? Persoonlijk kan ik het wel waarderen dat ik wat meer van de zon mag genieten na een dag hard werken. Die winter en herfst zijn al deprimerend genoeg.

Van een zon opgang kan je iedere dag genieten. Dat is een kwestie van op het juiste tijdstip opstaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Seth_Chaos op 29-03-2022 08:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
@Seth_Chaos, als je dat wilt weten kun je het onderzoek natuurlijk even lezen. Ik vind het daarnaast best pretentieus dat je lijkt te denken dat je het beter weet dan mensen wier werk het is om dit soort dingen uit te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:20:
Is in al die onderzoeken ook mee gewogen wat de psychologische voordelen zijn wanneer je na je werk nog van zon kunt genieten? Even als de grotere kans vitamine D binnen te krijgen? Persoonlijk kan ik het wel waarderen dat ik wat meer van de zon mag genieten na een dag hard werken. Die winter en herfst zijn al deprimerend genoeg.

Van een zon opgang kan je iedere dag genieten. Dat is een kwestie van op het juiste tijdstip opstaan.
Afgelopen 2 maanden waren toch prima qua weer en zonuren? Daar doet gmt+1 niks aan af... zou alleen maar slechter zijn geweest met gmt+2 omdat de zon zo laat op zou komen.

En wat is "meer" van de zon genieten? Zonsonderdang was al tot 19:30 afgelopen week en in de zomermaanden zou dat tot ruim 21:00 zijn.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:30
Bananenplant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:15:
[...]
[...]
Alleen heb je daar weer als negatief effect dat er dan meer aanrijdingen zijn met wild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:35

Wailing_Banshee

You're Next

Seth_Chaos schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:20:

Het probleem is dat die onderzoeken geen zin hebben. Omdat je sowieso in de zomer meer zon hebt (meer daglicht en meer zon). Eigenlijk zouden ze dan een proef moeten doen waarbij er mensen zijn die hun klok een jaar lang op UTC+1 laten staan en mensen die een jaar lang hun klok op UTC+2 laten staan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Bananenplant schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:32:
@Seth_Chaos, als je dat wilt weten kun je het onderzoek natuurlijk even lezen. Ik vind het daarnaast best pretentieus dat je lijkt te denken dat je het beter weet dan mensen wier werk het is om dit soort dingen uit te zoeken.
Het kan geen kwaad kritisch te zijn. Het rapport van het RIVM wankelt aan alle kanten. Ik zie niet wat de voor en nadelen van het aanhouden van specifieke tijd zones zijn. Ze benoemen alleen de nadelen van onze winter, en zomertijd schakeling. Daarnaast gaan ze uit van een hoop aannames. Zo gaan ze er vanuit dat de hartaanvallen rond de tijdswisseling zullen afnemen. Dat is niet wetenschappelijk onderbouwd. Dat is gewoon statistiekjes interpreteren op zo'n manier dat je eigen standpunten er het beste uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Afgelopen 2 maanden waren toch prima qua weer en zonuren? Daar doet gmt+1 niks aan af... zou alleen maar slechter zijn geweest met gmt+2 omdat de zon zo laat op zou komen.

En wat is "meer" van de zon genieten? Zonsonderdang was al tot 19:30 afgelopen week en in de zomermaanden zou dat tot ruim 21:00 zijn.
Of het licht of donker is wanneer ik werk, maakt me geen fluit uit. Dat is de baas zijn tijd. Wanneer ik vrij ben wil ik zoveel mogelijk van het zonlicht genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Het kan geen kwaad kritisch te zijn. Het rapport van het RIVM wankelt aan alle kanten. Ik zie niet wat de voor en nadelen van het aanhouden van specifieke tijd zones zijn. Ze benoemen alleen de nadelen van onze winter, en zomertijd schakeling. Daarnaast gaan ze uit van een hoop aannames. Zo gaan ze er vanuit dat de hartaanvallen rond de tijdswisseling zullen afnemen. Dat is niet wetenschappelijk onderbouwd. Dat is gewoon statistiekjes interpreteren op zo'n manier dat je eigen standpunten er het beste uitkomen.
Sowieso zeggen ze al expliciet dat ze verkeersveiligheid niet meenemen. Ik kan zo een uitspraak van een chrono-biologe vinden die stelt dat meer daglicht = beter voor je gezondheid. (Ja, dezelfde die fel tegen zomertijd is :P ). En feit is dat met zomertijd je meer daglicht hebt.

En aan de ene kant moet ik toegeven dat het RIVM onderzoek wel een beeld laat zien dat sommige gezondheidsaspecten beter zijn bij wintertijd. Tegelijk is er echt wel wat op aan te merken. Wat betreft de psychologische voordelen van zomertijd vs wintertijd hebben ze twee onderzoeken gevonden. Die elkaar tegenspreken... En op bijvoorbeeld hoeveelheid slaap zijn er verschillende onderzoeken, maar eentje is al een west Duitse en een oost Duitse stad vergelijken. Iets doet mij vermoeden dat er tussen die steden meer verschillen zijn dan alleen hoe laat de zon op komt.

En hoewel sommige het misschien pretentieus vinden, maar er speelt meer dan wat er volgens een groep onderzoeken beter is. Als we al ons beleid bepalen door wat een groep onderzoekers zegt dat beter is, dan hebben we nog heeeeeel erg veel wetten aan te passen.

Wat betreft hartaanvallen: Dingen als aanrijdingen met wild zijn één ding, en ik kan me wel voorstellen dat die meer worden door een verandering ineens hoe laat iedereen gaat rijden. Maar ik vermoed zo dat iedereen die een hartaanval krijgt vanwege een tijdswisseling van een uurtje, die anders twee weken later had gehad. Danwel bij de volgende wedstrijd waar het Nederlands elftal verliest.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 29-03-2022 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
Sissors schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:09:
[...]
En feit is dat met zomertijd je meer daglicht hebt.
[...]
De hoeveelheid licht per dag blijft volgens mij gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

DVX73 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:50:
[...]

De hoeveelheid licht per dag blijft volgens mij gelijk.
Je snapt toch wel wat hij bedoelt? Uurtje langer licht ‘s avonds is gewoon prettig. Dan heb je er wel wat aan, om 3-4 uur ‘s ochtends in de regel niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
Thomas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Je snapt toch wel wat hij bedoelt? Uurtje langer licht ‘s avonds is gewoon prettig. Dan heb je er wel wat aan, om 3-4 uur ‘s ochtends in de regel niet.
Of je iets hebt aan dat uurtje ligt aan je leefstijl / levensfase.

Los daarvan, het slaat nergens op om 2x per jaar de klok te verzetten.

Kies gewoon voor 1 tijdzone het hele jaar.
Of dat nu UTC, UTC +1 of UTC +2 is zal ik in het begin over mopperen, maar op termijn heel blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Maar in december om 9 uur in de ochtend dan weer wel. Het is appels en peren vergelijken, welke beslissing je ook neemt, je zult daarin de toestand in de zomer én de winter mee moeten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Dat prettig en "dan heb je er wat aan" is subjectief. Voor mij geldt die prettig niet (en ook geen meerwaarde) en ik ben 6 dagen in de week 's avonds buiten bezig met m'n sport (eigen paard).

Vind het persoonlijk fijn dat het 1 a 2 uur voor het slapen gewoon donker is, dan gaan je hersenen ook eerder naar de slaap modus en vice versa (als het eerder licht is wordt je gewoon beter wakker).

Daarnaast is het gewoon veel gezelliger om tijdens een warme zomerdag in het donker te zitten met een lampje/vuurtje erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Altijd die extremen....

Op 21 juni is de zonsopkomst (in NO Groningen) om 5:05, zonsondergang 22:05.

Maar als ik al een maand later ga kijken:

21 juli (NO Groningen), zonsopkomst om 5:32, zonsondergang 21:47.

Dus zelfs met altijd normale tijd (UTC+1), zal de zon nergens om 3 uur opkomen, maar eerder rond 4 uur.

Maar dat is in NO Groningen. Als ik naar Noord Brabant zou kijken

21 juni: 5:23 tot 22:02
21 juli: 5:48 tot 21:46

Dat is dus zelfs nog later zonsopkomst (en kortere dagen, want NB ligt zuidelijker dan Groningen :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Of je iets hebt aan dat uurtje ligt aan je leefstijl / levensfase.

Los daarvan, het slaat nergens op om 2x per jaar de klok te verzetten.

Kies gewoon voor 1 tijdzone het hele jaar.
Of dat nu UTC, UTC +1 of UTC +2 is zal ik in het begin over mopperen, maar op termijn heel blij mee zijn.
Kom op zeg, je begrijpt prima wat ik bedoel. De gemiddelde Nederlanders heeft meer daglicht bij zomertijd als hij/zij wakker is. Dat er altijd uitzonderingen zijn is duidelijk, maar ik zou dan ook niet tijdzone zo instellen dat iemand die nachtdiensten draait meeste daglicht heeft.

En los ervan, zelf ben ik nog steeds voorstander van 2x per jaar de klok te verzetten. Omdat ik het beste van beide opties vindt. Als dat niet meer gebeurd is mijn voorkeur zomertijd, maar ik zie wel de nadelen die dat heeft in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 09:48
Van mij mogen ze juist de wintertijd afschaffen en de zomertijd behouden.
Komt misschien omdat ik meer een avond mens ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
corporalnl schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:39:
Van mij mogen ze juist de wintertijd afschaffen en de zomertijd behouden.
Komt misschien omdat ik meer een avond mens ben.
Die komt vaak terug, maar is een misvatting. Als je een avondmens bent werkt zomertijd juist in je nadeel omdat je gedwongen wordt om eerder op de dag te leven dan waar je van nature toe geneigd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Sissors schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:09:
Maar ik vermoed zo dat iedereen die een hartaanval krijgt vanwege een tijdswisseling van een uurtje, die anders twee weken later had gehad.
Mogelijk gewoon in dezelfde week.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:33

Soggney

Zeekomkommer

Als je het mij zou vragen, zou ik niet alleen op wintertijd draaien, maar ook ons terug in de juiste timezone plaatsen. Europa (vasteland) heeft 1 tijdszone die voor de meest westelijke landen gewoon niet klopt. Voor Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje en Portugal (en de kleintjes erin) is het meer logisch om op GMT te lopen ipv GMT+1

In 1 klap terug meelopen met de aarde, ipv wat er gedicteerd werd uit Duitsland zoveel jaar geleden.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Soggney schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:48:
Als je het mij zou vragen, zou ik niet alleen op wintertijd draaien, maar ook ons terug in de juiste timezone plaatsen. Europa (vasteland) heeft 1 tijdszone die voor de meest westelijke landen gewoon niet klopt. Voor Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje en Portugal (en de kleintjes erin) is het meer logisch om op GMT te lopen ipv GMT+1

In 1 klap terug meelopen met de aarde, ipv wat er gedicteerd werd uit Duitsland zoveel jaar geleden.
Portugal zit al op GMT. Maar GMT+1 is een hele goede gemiddelde voor heel Europa. Aangezien Nederland een beetje op de "grens" zit tussen GMT en GMT+1, is voor beide iets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 09:48
Bananenplant schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Die komt vaak terug, maar is een misvatting. Als je een avondmens bent werkt zomertijd juist in je nadeel omdat je gedwongen wordt om eerder op de dag te leven dan waar je van nature toe geneigd bent.
Avond mensen hebben meer moeite met de overgang van winter naar zomer. Maar als het eenmaal zo is ( en dus blijft) Werkt het juist in het voordeel van avond mensen. ( in ieder geval voor mij )

Wintertijd en Zomertijd hebben eenmaal voordelen en nadelen ( in beide gevallen ) Maar die overgang is nou niet een pretje.

Zoals ik al zei, voor mij is zomertijd het beste. Langer licht in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Dat prettig en "dan heb je er wat aan" is subjectief. Voor mij geldt die prettig niet (en ook geen meerwaarde) en ik ben 6 dagen in de week 's avonds buiten bezig met m'n sport (eigen paard).

Vind het persoonlijk fijn dat het 1 a 2 uur voor het slapen gewoon donker is, dan gaan je hersenen ook eerder naar de slaap modus en vice versa (als het eerder licht is wordt je gewoon beter wakker).

Daarnaast is het gewoon veel gezelliger om tijdens een warme zomerdag in het donker te zitten met een lampje/vuurtje erbij.
En dat is jouw persoonlijke wens/voorkeur. Er zijn honderduizenden mensen die in het donker naar hun werk gaan en in het donker thuis komen. En een moord doen voor een uurtje zonlicht op een moment dat zij daar van kunnen genieten. Voor een ieders wens is wat te zeggen. Voor veel van de argumenten zijn er gewoon technische oplossingen zoals een gordijn en of een wakeup light. Het wordt nu voornamelijk tot een maatschappelijk probleem gemaakt omdat mensen over die tijdswisseling klagen. We zijn immers Nederlanders en we moeten over alles wat te zeiken hebben. Wat de voordelen en nadelen zijn is verre van duidelijk. Laat ze dat eens wetenschappelijk onderbouwen. En dan eens kijken of we er uberhaupt baat bij hebben als maatschappij. Geen geknoei met statistieken, maar echt wetenschappelijk onderzoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Seth_Chaos schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:56:
[...]

En dat is jouw persoonlijke wens/voorkeur. Er zijn honderduizenden mensen die in het donker naar hun werk gaan en in het donker thuis komen. En een moord doen voor een uurtje zonlicht op een moment dat zij daar van kunnen genieten.
In het donker naar huis en in het donker thuis? Moeten ze geen 14 uur per dag gaan werken... Of hebben we het nu ineens niet meer over de zomer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:55
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Portugal zit al op GMT. Maar GMT+1 is een hele goede gemiddelde voor heel Europa. Aangezien Nederland een beetje op de "grens" zit tussen GMT en GMT+1, is voor beide iets te zeggen.
Nederland zit op GMT+0h20m (de Amsterdamse tijd). Dit zou ik niet op de "grens" noemen. Wat de tijdszone betreft zou het dus beter zijn om mee te doen met het Verenigd Koninkrijk qua tijd, dan Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nathilion schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Nederland zit op GMT+0h20m (de Amsterdamse tijd). Dit zou ik niet op de "grens" noemen. Wat de tijdszone betreft zou het dus beter zijn om mee te doen met het Verenigd Koninkrijk qua tijd, dan Duitsland.
Het probleem is dat zo'n "tijdzone" 15 graden is. De UTC zone is van 7,5 tot -7,5 graden. Wij zitten op 4 tot 7 graden. Vind ik aardig op de grens, vooral gezien het feit dat er een plasje water ligt tussen ons en de UK en niet tussen ons en Duitsland.

Edit:
Meest oostelijke puntje van Nederland: 7° 13' 14"
Meest westelijke puntje van Nederland: 3° 21′ 52″

[ Voor 8% gewijzigd door Wailing_Banshee op 29-03-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Soggney schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:48:

Klok tijden zijn een menselijke constructie. Er is geen "meelopen met de aarde". Het zijn gewoon menselijke constructies die een bepaald getalletje geven, en waarbij we met zijn allen hebben afgesproken hoe laat we gemiddeld opstaan/beginnen.

Dat er voorkeuren zijn is duidelijk. Dat je ook met argumenten kan komen van hoeveel slaap je krijgt en verkeersveiligheid is ook zo. Maar het hebben over "meelopen met de aarde", of dingen erover dat er een "juiste tijd" is, is gewoon niet juist. Er is geen enkele natuurwet die stelt dat om 12:00 de zon op zijn hoogst zou moeten staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:33
De discussie hier lijkt mij eerlijk gezegd wat zinloos. Wat het laat zien is dat er verschillende mensen met verschillende voorkeuren zijn en, na enkele jaren argumenten uitwisselen, komt er niet een universele voorkeur uit voor winter-, zomertijd, iets er tussenin of het huidige systeem aanhouden.

Zo lang er niet op europees dan wel landelijk politiek niveau over gepraat wordt, blijft het huidige systeem gewoon doorgaan. Even googlen en toen vond ik dit nieuwsbericht - duidelijk, men wil er niet over praten.

Totdat de politiek er iets aan wil doen kan dit topic eigenlijk wel dicht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Het probleem is dat zo'n "tijdzone" 15 graden is. De UTC zone is van 7,5 tot -7,5 graden. Wij zitten op 4 tot 7 graden. Vind ik aardig op de grens, vooral gezien het feit dat er een plasje water ligt tussen ons en de UK en niet tussen ons en Duitsland.
Als we 12 uur 's middags enigzins in de buurt willen houden van de hoogste stand van de zon dan maakt het helemaal niks uit of er nu water tussen ons en het VK ligt of niet. En het maakt ook niet uit of we een grens delen met Duitsland of niet. Het enige wat telt is de wens of wij als Nederland wel of niet 12 uur = hoogste punt zon aan willen houden.

Willen we dit? Dan hebben we twee keuzes. Meedoen met de bestaande tijdszones en overgaan op GMT+0. Of optie 2 is weer onze eigen tijdzone terug in het leven roepen en een GMT+0h20m in het leven roepen. (Want die Amsterdammers blijven zichzelf toch het belangrijkst vinden. >:) )

Willen we dit niet? Dan zijn we veel vrijer om onze met uren te schuiven. Dan kunnen we gewoon lekker met een ander land, bijvoorbeeld Duitsland, meedoen.

Mij persoonlijk maakt het niet uit of nu in GMT+0 of GMT+1 zitten, zolang het maar wintertijd is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
12 uur klinkt logisch omdat het het midden van de dag is, maar voor velen is het deel waar ze wakker zijn van 7u tot 23u. Als die 12 uur 's middags ook het midden van dat geweest was (dus dat we op waren van 4u tot 20u), dan was het superlogisch om die 12 uur aan te houden.

Nu kun je ook zeggen dat het 'logisch' zou zijn dat het hoogste punt rond het midden van ons wakkere bestaan zou moeten zijn, dus rond 15u. Bij wintertijd is het hoogste punt van de zon nu een beetje rond 12:40, zomertijd 13:40, dus dan zouden we eigenlijk permanent nog een uurtje vooruit moeten (die van Finland of Estland nu :+)

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt ;)

edit:
Dit met een kleine knipoog, want ook al ben ik grote voorstander van permanente zomertijd en zelfs dat idee van nog een uur later ook perfect voor me zou zijn; begrijp ik dat het voor mensen lastig is om in het donker op te staan en te gaan werken, en zal een donkere ochtendspits ook leiden tot meer gevaar

[ Voor 47% gewijzigd door sewer op 29-03-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

sewer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:18:
12 uur klinkt logisch omdat het het midden van de dag is, maar voor velen is het deel waar ze wakker zijn van 7u tot 23u. Als die 12 uur 's middags ook het midden van dat geweest was (dus dat we op waren van 4u tot 20u), dan was het superlogisch om die 12 uur aan te houden.

Nu kun je ook zeggen dat het 'logisch' zou zijn dat het hoogste punt rond het midden van ons wakkere bestaan zou moeten zijn, dus rond 15u.
Dat is niet logisch! Het zou dan eerder halverwege het midden van ons werkend bestaan moeten zijn! Want "iedereen" wil een zo lang mogelijke tijd 's avonds dat de zon nog boven de horizon staat. Dus het hoogtepunt rond een uur of 5/6, dan heb je de hele avond om buiten te genieten van die zon :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
Maar 'vroeger', als in voor het tijdperk van de treinen, was 12 uur ook daadwerkelijk het midden van de dag. En dan was het gros van de bevolking ook daadwerkelijk op met het ochtend gloren en gingen ze naar bed met de zonsondergang.

Pas toen het mogelijk werd om op een goedkope manier licht in de duisternis te maken (met kaarsen, olie en later elektriciteit) werd het steeds onbelangrijker om het natuurlijke daglicht te gebruiken.

En die laatste periode is vele malen korter dan de duizenden jaren daarvoor. We zijn gewoon als soort helemaal losgekomen van de natuurlijke tijd in ons doen en laat. Alleen onze biologie heeft dat nog niet helemaal door. Dit topic getuigt hier al van gezien de vele posts over mensen met omzettingsproblemen.

Dus we moeten ons inderdaad niet zo blind staren op wat nu 12 uur representeert. Want de oorspronkelijke betekenis is al lang niet meer van toepassing op ons Westerlingen. Of we nu werken van 3-12 of van 12-21 maakt niks meer uit. De tijdszone maakt niks meer uit voor ons. We zouden net zo goed allemaal op UTC kunnen leven.

Je zit alleen met het probleem dat onze beleving van tijd sterk gelinkt is aan de stand van de zon. Begrippen als ochtend, middag en avond zijn alleen te begrijpen in de context van een zon op het hoogste punt. Nacht en dag zijn afhankelijk van of we de zon zien of niet. Middag en middernacht, ook weer afhankelijk van de zon. En zo hebben we er vast nog wel wat meer termen die we alleen zin kunnen geven t.o.v. een vastomschreven punt van de zon in zijn baan in de lucht.
En omdat het zo verankerd zit in onze taal en in ons denken zit er ook een heleboel emotie aan vast. We willen gewoon dat een dag grofweg tussen de getallen 6 en 22 is. En tja, dan krijg je het hele gezeur met tijdszones er gratis en voor niks bij want 6 op plek A is niet 6 op plek B. Laat staan als je dan ook nog eens proberen meer te halen uit het daglicht in de zomer en tegelijkertijd ook nog je uren wil blijven matchen aan de gewenste 6-22 dag. Want dan moet je dus je telsysteem gaan verschuiven.

Als we de emotie los konden laten en gewoon allemaal overschakelen op UTC zou het een stuk makkelijker worden in de wereld. Ja iemand aan de andere kant van de wereld werkt dan van 20-4 en iemand hier van 6 tot 18. Maar het is dan tenminste wel makkelijk met elkaar afspraken te maken want je gebruikt allemaal dezelfde klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Nathilion, dan wordt het op bepaalde plekken ineens rond lunchtijd morgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-10 19:32
Tinusvolkel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:37:
Huh geen geklaag hier?
Dan kunnen we lekker door blijven gaan met wisselen van de tijd :)

Hier gistermorgen de wekker gezet om 6:00 om een 2.5 uur te gaan lopen aangezien de rest van de dag ook redelijk vol zat kon ik gisteren prima in slaap komen op de nieuwe tijd.

De kinders werden vanmorgen ook op een prima tijdstip wakker dus zitten alweer mooi in het nieuwe ritme.
Tsja, net zo rot als het geluid van de huidige F1 motoren, maar ga die klaagzang niet elk halfjaar opnieuw houden, staat al genoeg in hetzelfde topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@Bananenplant Dat klopt. En dat zal even wennen zijn voor mensen. Maar geef het honderd jaar en men kent niks anders meer.

Maar jouw reactie is dus meteen een voorbeeld van het 6-22 denken van mensen. Maar lunchtijd is niks anders dan een sociale conventie. Een (onbewuste) afspraak dat lunch rond 12 uur moet zijn. Niks let ons om te gaan lunchen rond 4 uur 's ochtends als dat voor je het midden van de dag is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 16:32

Dido

heforshe

@Nathilion Leuk dat je dan inderdaad geen rekening hoeft te houden met tijdzones, maar je introuceert nog iets veel lastigers: "werktijdenzones". Leuk als ik een meeting in wil schieten om 13:00 en mijn collega reageert of ik gek ben om een meeting te plannen midden in de nacht.

Op dit moment weet ik dat 13:00 voor mij misschien 03:00 voor hem is, maar straks is 13:00 voor mij ook 13:00 voor hem. Alleen moet ik er nu rekening mee houden dat hij werkt van 19:00-03:00.

Veel handiger klinkt dta niet dan een tijdzone. Sterker nog, de simpelste manier is misschien om ergens te noteren dat mensen die van 19:00-03:00 werken gewoon een code +11 krijgen. Oh, wacht :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Ik heb zelf in het verleden ook gewerkt met collega's over de hele wereld. En wij werden gek van de spraakverwarring tussen 5 hier en 5 daar. Voor ons was de oplossing om het in UTC te zeggen met een offset. Het werkte prima voor ons.

Is dat iets voor iedereen? Ik denk van wel, als we er eenmaal aan gewend zijn. Maar wat ik zeg, mensen zitten vast in de huidige beeldspraak en gedachtegoed. Dat gaat er niet zomaar uit, dat kost tijd, veel tijd. En waarschijnlijk moet dit gewoon groeien en langzaam aan het oude gedachtegoed verdringen.

En stiekempjes draait de wereld al op UTC. Alleen doen we nog erg veel moeite om alles naar lokale tijd om te rekenen. Ik zie het nog wel gebeuren dat mensen al dat omrekenen zat worden (zoals ik en mijn ex-collega's) en gewoon direct UTC gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nathilion schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
Maar lunchtijd is niks anders dan een sociale conventie. Een (onbewuste) afspraak dat lunch rond 12 uur moet zijn. Niks let ons om te gaan lunchen rond 4 uur 's ochtends als dat voor je het midden van de dag is.
Inderdaad, het is een sociale conventie. Een die het makkelijker maakt om afspraken te maken met mensen. Je merkt het nu al dat het soms heel lastig is om afspraken te maken met mensen van andere culturen, omdat die andere sociale afspraken hebben wat betreft lunch (en de andere maaltijden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 16:32

Dido

heforshe

Nathilion schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:34:
Ik heb zelf in het verleden ook gewerkt met collega's over de hele wereld. En wij werden gek van de spraakverwarring tussen 5 hier en 5 daar. Voor ons was de oplossing om het in UTC te zeggen met een offset. Het werkte prima voor ons.
Dan houd je dus verschillende tijdzones. En ja, uiteraard is het makkelijker om het over UTC+1 te hebben van CET of UTC+2 ipv CEST.
En stiekempjes draait de wereld al op UTC. Alleen doen we nog erg veel moeite om alles naar lokale tijd om te rekenen. Ik zie het nog wel gebeuren dat mensen al dat omrekenen zat worden (zoals ik en mijn ex-collega's) en gewoon direct UTC gaan gebruiken.
Welk deel van de bevolking denk je dat echt iets te maken heeft met verschillende tijdzones? Ik heb geen precieze cijfers, maar ik vermoed dat de overgote meerderheid van de bevolking echt helemaal geen baat heeft bij werken van 8+1 tot 16+1 ipv "gewoon" van 9 to 5.
Sterker nog, ik vermoed dat er best veel mensen zijn die geen idee hebben in welke tijdzone ze leven. Ik had recent te maken met iemand die consequent meeting inplande op UTC (zonder dat zelf door te hebben) en zich vervolgens afvroeg waarom dat niet goed liep 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:28
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
[...]
Tsja, net zo rot als het geluid van de huidige F1 motoren, maar ga die klaagzang niet elk halfjaar opnieuw houden, staat al genoeg in hetzelfde topic.
Dit dus...

Dit topic loopt nu al bijna 10 jaar, en elk half jaar komen dezelfde argumenten voor/tegen *) permanente zomer/wintertijd *) weer voorbij. De 'kampen' lijken in grootte ook niet echt te veranderen.

*) doorhalen wat niet van toepassing is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als het moment écht daar komt dat DST afgeschaft zou worden dan hoop ik maar dat er een soort recht komt om je eigen werktijden te bepalen. Als het eerste daglicht verschijnt dan ben ik vrijwel altijd 10 minuten later wakker. Hartje zomer betekent dat dus om 5 uur op weg naar het werk óf thuis beginnen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:42:
Als het moment écht daar komt dat DST afgeschaft zou worden dan hoop ik maar dat er een soort recht komt om je eigen werktijden te bepalen. Als het eerste daglicht verschijnt dan ben ik vrijwel altijd 10 minuten later wakker. Hartje zomer betekent dat dus om 5 uur op weg naar het werk óf thuis beginnen.
In principe herkenbaar, maar daarom heb ik nu een rolluik, dat des te verder we naar de zomer gaat verder dicht gaat, als ik niks doe ben ik gewoon met zonsopgang wakker, nee bedankt.

Maar recht op eigen werktijden? Voor sommige functies kan dat prima (en bij genoeg werkgevers met zulke functies ook). Maar als je ploegendienst hebt, of je bent leraar, of je bent vuilnisman, is dat echt niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Een goed verduisterde slaapkamer helpt een boel met doorslapen. In juni/juli neem ik dan ook wat extra maatregelen tegen licht dat achter gordijnen langs schijnt op onze slaapkamer, bijvoorbeeld.

Voor genoeg duisternis voordat je gaat slapen is dat alleen lastiger te regelen. Dan zou ik mijn hele huis moeten verduisteren of een uur voordat ik ga slapen me alvast in de slaapkamer opsluiten. Dan hebben we op deze breedtegraad nog de mazzel dat je door te stoppen met zomertijd op zijn laatst om 21:07 zonsondergang hebt waardoor om 23:00 slapen prima zou moeten kunnen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dat op hogere breedtegraden doen, want op den duur gaat dat natuurlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bananenplant schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:28:
Een goed verduisterde slaapkamer helpt een boel met doorslapen. In juni/juli neem ik dan ook wat extra maatregelen tegen licht dat achter gordijnen langs schijnt op onze slaapkamer, bijvoorbeeld.
Het punt wat ik wilde maken is dat ik in de zomer doorgaans gewoon minder slaap dan in de winter. Ik vind het dan zonde om daglicht te verspillen door in bed te liggen rotten omdat mijn werkgever wil dat ik om 9 uur aanwezig ben., als de zon al dik 4 uur op is 8)7

@Hahn dat laatste ;) Nog ff snel een meeting inplannen om half 5 als je tot half 4 werkt 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 29-03-2022 21:08 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Het punt wat ik wilde maken is dat ik in de zomer doorgaans gewoon minder slaap dan in de winter. Ik vind het dan zonde om daglicht te verspillen door in bed te liggen rotten omdat mijn werkgever wil dat ik om 9 uur aanwezig ben., als de zon al dik 4 uur op is 8)7
Als jij om 6 uur op je werk bent, dan ben je toch ook om 9 uur aanwezig..? Of gaat je punt niet om (vanaf) 9 uur 's ochtends aanwezig zijn, maar dat je tot 17:00 zou moeten blijven?

Sowieso gaat er geen recht komen natuurlijk over zelf je werktijden bepalen, want dat is in sommige takken totaal niet werkbaar. Maar er zijn zat werkgevers waarin je flexibel kan zijn, en als je eerder begint, je ook eerder mag stoppen met werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
corporalnl schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Avond mensen hebben meer moeite met de overgang van winter naar zomer. Maar als het eenmaal zo is ( en dus blijft) Werkt het juist in het voordeel van avond mensen. ( in ieder geval voor mij )

Wintertijd en Zomertijd hebben eenmaal voordelen en nadelen ( in beide gevallen ) Maar die overgang is nou niet een pretje.

Zoals ik al zei, voor mij is zomertijd het beste. Langer licht in de avond.
Ik ben een "ochtend" mens en kan ook helemaal niet tegen de winter naar zomertijd overgang. Omdat het opeens weer een uur later licht is.
Zomer naar winter geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bananenplant schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:28:

Voor genoeg duisternis voordat je gaat slapen is dat alleen lastiger te regelen. Dan zou ik mijn hele huis moeten verduisteren of een uur voordat ik ga slapen me alvast in de slaapkamer opsluiten. Dan hebben we op deze breedtegraad nog de mazzel dat je door te stoppen met zomertijd op zijn laatst om 21:07 zonsondergang hebt waardoor om 23:00 slapen prima zou moeten kunnen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dat op hogere breedtegraden doen, want op den duur gaat dat natuurlijk niet meer.
Wij zijn in 2019 met een cruise naar IJsland geweest. De kamer kon helemaal verduisterd worden, maar toch sliep ik slecht (en dat kwam niet door de cruise zelf, want toen we in Midden Amerika zaten sliep ik wel fantastisch). Zodra het buiten licht werd (wat ik dus niet kon zien), werd ik wakker. En ik viel pas echt in slaap als het wat donkerder werd (gemeten met m'n Mii band). Nu was dat toen heel vervelend aangezien de zon pas na middernacht onder ging en om 3 uur al weer op kwam :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-10 07:30

Lordy79

Vastberaden

vanaalten schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:23:
Totdat de politiek er iets aan wil doen kan dit topic eigenlijk wel dicht...
Ja eigenlijk wel.
Maar het is gewoon lekker om over iets als dit te zeuren net zoals over dat het te warm koud droog of nat weer is.

Dan inhoudelijk: er is maar een echte klok en dat is de zon die opkomt en ondergaat. Het allermooiste zou zijn dat we afspreken dat we ipv om half negen soochtends gewoon een bepaalde tijd voor of na zonsondergang op ons werk verschijnen en dan 8.5 uur aanwezig zijn en weer naar huis gaan.
Dat lijkt ingewikkeld maar met een mobiele telefoon of beetje slim horloge kun je daar prima op anticiperen en zelfs een alarm instellen dat altijd "een kwartier na zonsopgang" afgaat. En je kunt dan ook instellen dat je een melding wilt 8 uur voordat het alarm afgaat zodat je weet dat je zo'n beetje richting bed moet.
Uiteraard kun je dan ook nog wat tweaken zodat je vanaf 1 april tm eind oktober ofzo ineens een uur eerder aanwezig bent dan 1 nov TM eind maart zodat de zomertijd liefhebbers bevredigd worden.

Dat is natuurlijk een aanpassing maar ik denk dat dat snel went.
Ik weet eigenlijk niet of er al zo'n app is...

(Ik bedenk me dat je dit als individueel bedrijf gewoon kunt afspreken met een werknemer als beide hier heil in zien)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:54
Glashelder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:58:
[...]

@Hahn dat laatste ;) Nog ff snel een meeting inplannen om half 5 als je tot half 4 werkt 8)7
Dan ga je die 4 uur toch wat anders doen? :+

Ik heb nu een werkgever die variabel is (beginnen tussen 7 en 9). Dus ben óf heel vroeg op het werk, of pas 9 uur. Maar toen ik nog een werkgever had die 9-5 hanteerde ging ik Sochtends gewoon in huis wat klussen, me met hobby's bezig houden etc. Zeker in de zomer is het s'ochtends vaak al lekker weer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waah schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:33:
[...]

Dan ga je die 4 uur toch wat anders doen? :+

Ik heb nu een werkgever die variabel is (beginnen tussen 7 en 9). Dus ben óf heel vroeg op het werk, of pas 9 uur. Maar toen ik nog een werkgever had die 9-5 hanteerde ging ik Sochtends gewoon in huis wat klussen, me met hobby's bezig houden etc. Zeker in de zomer is het s'ochtends vaak al lekker weer buiten.
Nee, want ik wil die extra tijd dan in de middag en avond kunnen gebruiken ;)

Bovendien is wat je kan doen rond die tijden ernstig beperkt door zeg maar overlast.. neem aan dat jij ook niet om 6 uur 's ochtends ff lekker gaat klussen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

alexbl69 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:11:
[...]

Dit dus...

Dit topic loopt nu al bijna 10 jaar, en elk half jaar komen dezelfde argumenten voor/tegen *) permanente zomer/wintertijd *) weer voorbij. De 'kampen' lijken in grootte ook niet echt te veranderen.

*) doorhalen wat niet van toepassing is.
Ik vind het wel mooi. Elk half jaar komt dit topic weer boven drijven met vaak dezelfde klagers en dezelfde 'argumenten' :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:54
Glashelder schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Nee, want ik wil die extra tijd dan in de middag en avond kunnen gebruiken ;)

Bovendien is wat je kan doen rond die tijden ernstig beperkt door zeg maar overlast.. neem aan dat jij ook niet om 6 uur 's ochtends ff lekker gaat klussen :P
Genoeg klussen waar je niet meteen elektrisch gereedschap voor nodig hebt O-)

En je krijgt er geen 4 uur bij hè :+ je bent 3 uur eerder wakker ipv 4 uur.
Kortere klap is een werkgever zoeken die wél flexibel werken toestaat O-) Maar weinig werkgevers die je om 5 uur laten beginnen, en je vervolgens half 2 weer naar huis laten O-)

Dan is rolluiken een betere optie. Kan je het volledig donker maken. We hebben zelfs screens geinstalleerd, daarmee maak je het niet volledig donker maar verticale screens + rolgordijn + verduisterend gordijn werkt prima.

zelf heb ik deze DST wijziging aangepakt om een wat gezonder slaapritme en een betere vader te zijn. Dus niet meer 9 uur op het werk, half 6 thuis, kinderen op bed en vervolgens tot half 1 op bed...
Per direct meteen 7 uur op het werk, 4 uur thuis, lekker veel tijd voor de kinderen, en een normale bedtijd (voor mij half 10).

Soms is een opschudding van je normale patroon (wat de zomer/wintertijd wel is) juist wel even goed O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 30-03-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Lordy79 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:29:
[...]
Dat lijkt ingewikkeld maar met een mobiele telefoon of beetje slim horloge kun je daar prima op anticiperen en zelfs een alarm instellen dat altijd "een kwartier na zonsopgang" afgaat.
Mijn wekker heeft zo'n functie niet...
(Ik bedenk me dat je dit als individueel bedrijf gewoon kunt afspreken met een werknemer als beide hier heil in zien)
Als een werkgever dit zou verplichten, zou ik heel snel een nieuwe baan zoeken. Je kunt geen enkele afspraak meer maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Mijn wekker heeft zo'n functie niet...

[...]

Als een werkgever dit zou verplichten, zou ik heel snel een nieuwe baan zoeken. Je kunt geen enkele afspraak meer maken...
Het was ook een beetje een ludieke post maar als je dit in je outlook agenda of welk agenda programma dan ook zou kunnen implementeren zodat je nu kunt zien wanneer je werkdag begint op 26 augustus dan kun je prima afspraken inplannen.
En ik denk dat je biologische klok wel blij wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lordy79 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Dan inhoudelijk: er is maar een echte klok en dat is de zon die opkomt en ondergaat. Het allermooiste zou zijn dat we afspreken dat we ipv om half negen soochtends gewoon een bepaalde tijd voor of na zonsondergang op ons werk verschijnen en dan 8.5 uur aanwezig zijn en weer naar huis gaan.
Dat lijkt ingewikkeld maar met een mobiele telefoon of beetje slim horloge kun je daar prima op anticiperen en zelfs een alarm instellen dat altijd "een kwartier na zonsopgang" afgaat. En je kunt dan ook instellen dat je een melding wilt 8 uur voordat het alarm afgaat zodat je weet dat je zo'n beetje richting bed moet.
Uiteraard kun je dan ook nog wat tweaken zodat je vanaf 1 april tm eind oktober ofzo ineens een uur eerder aanwezig bent dan 1 nov TM eind maart zodat de zomertijd liefhebbers bevredigd worden.
Alleen komt de zon in Amsterdam net wat eerder/later op/onder dan de zon in Utrecht of Maastricht.

Dan zijn we weer terug naar de oude situatie dat het in amsterdam 11:17 is en in Utrecht 11:19 op hetzelfde moment.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

YakuzA schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Alleen komt de zon in Amsterdam net wat eerder/later op/onder dan de zon in Utrecht of Maastricht.

Dan zijn we weer terug naar de oude situatie dat het in amsterdam 11:17 is en in Utrecht 11:19 op hetzelfde moment.
En dat verschil kan best groot worden, binnen Nederland...

Als ik bijv. de tijden vergelijk, vandaag, tussen mijn huis (NO Groningen) en m'n broer (midden Noord Brabant)

07:12 vs 07:21

Dat is een verschil omdat ik 2 graden verder naar het oosten woon maar ook bijna 2 graden naar het noorden en dat verschil wordt in de zomer steeds groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

YakuzA schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Het lijkt me inderdaad praktisch dat je in heel Nederland uitgaat van de 'gemiddelde' zonsopkomst-tijd in Nederland van bijv. Utrecht.

Even praktijkvoorbeeld met Amsterdam:
op 21 juni 2022 gaat de zon om 05:18 op in Amsterdam. Dat is zomertijd en als het wintertijd zou zijn, dan zou de zon om 04:18 opkomen.
Op 21 dec 2022 gaat de zon om 08:48 op in Amsterdam. Dat is wintertijd.

Het gemiddelde is dus 06:33 uur.

Als je dus als werkgever/werknemer afspreekt dat je standaard 2 uur na zonsopgang op je werk verschijnt en de zomertijd wordt afgeschaft dan kom je in de zomer ruim een uur eerder op je werk dan je nu gewend bent. (uitgaande van de zomertijd)
En in de winter kom je ruim 2 uur later op je werk dan dat je nu gewend bent. (uitgaande van de wintertijd)

Voordeel is dan dat je dus altijd licht ziet voordat je begint te werken en ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde en modale mens dan beter in z'n vel zit dan met donker in de file heen en donker in de file terug.

Maar goed, dit wordt toch nooit ingevoerd dus is niets meer dan een gedachtenexperiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Als je dus als werkgever/werknemer afspreekt dat je standaard 2 uur na zonsopgang op je werk verschijnt en de zomertijd wordt afgeschaft dan kom je in de zomer ruim een uur eerder op je werk dan je nu gewend bent. (uitgaande van de zomertijd)
En in de winter kom je ruim 2 uur later op je werk dan dat je nu gewend bent. (uitgaande van de wintertijd)

Voordeel is dan dat je dus altijd licht ziet voordat je begint te werken en ik ben ervan overtuigd dat de gemiddelde en modale mens dan beter in z'n vel zit dan met donker in de file heen en donker in de file terug.

Maar goed, dit wordt toch nooit ingevoerd dus is niets meer dan een gedachtenexperiment.
Breed ingevoerd zal het niet worden, maar ik vermoed dat er in veel bedrijven tegenwoordig meer mogelijk is dan pre-thuiswerken-door-corona.

Voor mij: zolang de collega('s) in mijn team maar een aantal uur overlap hebben met collega's met wie ze moeten (kunnen) samenwerken én bereid zijn om in uitzonderlijke gevallen (calamiteiten, team-/organisatie-activiteiten) tijdelijk te conformeren aan "kantoortijden", dan mogen ze van mij hun gang gaan.

Maar dat gaat niet bij alle functies natuurlijk (en helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Lordy79 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Ik stel voor om dat niet de tijd van Amsterdam te gebruiken, maar die van Groningen. Of Maastricht. Misschien zelfs Middelburg. Of Enschede.
Dat is de reden waarom dit nooit zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:51

D4NG3R

kiwi

:)

M'n voorkeur gaat uit naar permanente wintertijd, gezien de impact daarvan qua licht in de ochtend veel groter is, maar als het puntje bij paaltje komt maakt het me oprecht weinig meer uit.. Houd gewoon 1 ding aan het hele jaar ipv te switchen.

* D4NG3R heeft dagen last van winter > zomertijd, en minstens een week van zomer > wintertijd. En ik weet dat er mensen zijn die er aanzienlijk meer last van hebben dan ik al doe. :|

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bananenplant
Ha, een nieuwe chronobioloog die ook pleit voor afschaffen zomertijd: https://www.rtvnoord.nl/n...-in-tijdzone-van-engeland
Slaap is heel erg belangrijk, weet Hut. 'We zien heel veel ziektebeelden als gevolg van slecht of kort slapen. Zeker op de lange duur zien we chronische ziektes ontstaan. Depressie neemt veel meer toe en veel andere psychiatrische ziektebeelden zijn gerelateerd aan slaaptekort. Obesitas neemt toe door slaaptekort, hart- en vaatziekten nemen toen en zelfs de kans op kanker neemt over heel veel jaren ook toe. Het is beter om bij de wintertijd te blijven, de hele bevolking heeft dan net iets minder slaaptekort', aldus de hoogleraar chronobiologie aan de Rijksuniversiteit.
Stoppen met zomertijd is de goedkoopste ingreep om de ziektekosten naar beneden te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Here we are again, 10 jaar al, elk half jaar. :) :(

Je zou er bijna een ritueel feest van gaan maken, de Arbitraire Equinoxale tijdverschuivingsnacht/dag.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
enchion schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:55:
Here we are again, 10 jaar al, elk half jaar. :) :(
Tijd om er een eind aan te maken dus ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stoppen met zomertijd is de goedkoopste ingreep om de ziektekosten naar beneden te krijgen
:F
Omschakeling is twee keer per jaar. Dan heb je nog 363 dagen om zelf wat aan je slaappatroon te doen. Wat zal effectiever zijn denk je?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Maasluip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Omschakeling is twee keer per jaar. Dan heb je nog 363 dagen om zelf wat aan je slaappatroon te doen. Wat zal effectiever zijn denk je?
Blijkbaar is dat in de praktijk niet zo gemakkelijk als de maatschappij je dwingt een uur vroeger te leven, maar je door je natuurlijke ritme toch later naar bed blijft gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 09:28
Dat ambitieuze EU plan lijkt een stille dood te zijn gestorven. Hoor er in ieder geval helemaal niks meer over.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Bananenplant schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:50:
Ha, een nieuwe chronobioloog die ook pleit voor afschaffen zomertijd: https://www.rtvnoord.nl/n...-in-tijdzone-van-engeland

[...]

[...]
Kinderen zijn ook slecht voor m'n slaap... soms zou ik ze ook willen afschaffen. ;)
Maar toen ik nog vrijgezel was negeerde ik op een gegeven moment het hele fenomeen zomer/wintertijd. Ik bleef gewoon in mijn nest liggen totdat ik wakker genoeg was om er uit te rollen. Vaak was dat wel rond dezelfde tijd, en twee maal per jaar verschoof dat een uurtje.... ik bedoel, op de klok verschoof dat een uurtje, ik stond nog steeds op met dezelfde zonnestand. Zeker nu met thuis/hybride werken is er nog minder reden om mee te gaan in de zomer/wintertijd verandering ieder half jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Maasluip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Het gaat er juist om dat het wijzigen van dat slaappatroon niet gezond is. Werkgevers met onregelmatige werktijden moeten tenslotte ook de gezondheid van hun werknemers afkopen met een toeslag (ORT of TOD). Daar is bij mindef toen nog een hoop gedoe om geweest in verband met bezuinigingen, de bonden hebben toen TNO onderzoek laten doen - die concludeerde dat je gewoon eerder dood gaat door onregelmatig slapen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik heb het overleefd, ben gelukkig niet depressief of obese wakker geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

alexbl69 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:06:
Dat ambitieuze EU plan lijkt een stille dood te zijn gestorven. Hoor er in ieder geval helemaal niks meer over.
Mooi zo!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

De hele reden om 'zomertijd' in te voeren is al lang en breed vervlogen en toch blijven we het doen. Beetje als trotse managers die stampachtig aan hun eigen plannen vasthouden ook al zijn ze al lang en breed als onzinnig bewezen.

Ik ben allang blij dat alle digitale klokken zichzelf verzetten, behalve die in mijn auto.....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou juist beter andersom kunnen doen. Wintertijd afschaffen. Op het werk brand toch altijd het licht, of nou buiten licht is of niet.

Thuis doet men dit niet. Waardoor avonds een uurtje langer licht een besparing geeft en praktisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Laatst online: 07:04
Elk jaar deze discussie, en dan ebt het weer weg. Net als na de doden, gewonden en vernielingen van vuurwerk bij Oud en Nieuw; "dit nooit meer!". En dan toch weer wel.
Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste