Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Anoniem: 91634 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:59:
Je zou juist beter andersom kunnen doen. Wintertijd afschaffen. Op het werk brand toch altijd het licht, of nou buiten licht is of niet.

Thuis doet men dit niet. Waardoor avonds een uurtje langer licht een besparing geeft en praktisch is.
Je gaat de klok toch ook niet 4 uur vooruit zetten zodat het elke avond tot 9 uur licht is in de winter. Die paar ledlampen zijn een echt niet de kostenpost van een huishouden. Uiteindelijk blijft het even lang licht of je dat nu de ene of de andere kant op schuift. Daarbij ga je nu voorbij aan de mensen die in de bouw, als stratenmaker, glazenwasser e.d. werken. Daar is het veel handiger voor als het overdag licht is en niet in de middag/avond.

Volgens mij is al meerdere malen aangetoond dat de wintertijd de juiste tijdzone is voor Nederland (en dan zou je de klok als je het echt goed wilt doen eigenlijk nog een half uur achteruit moeten zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:59:
Je zou juist beter andersom kunnen doen. Wintertijd afschaffen. Op het werk brand toch altijd het licht, of nou buiten licht is of niet.

Thuis doet men dit niet. Waardoor avonds een uurtje langer licht een besparing geeft en praktisch is.
Je hebt vast wel de mogelijkheid om s`nachts te gaan werken als je je energierekening echt niet meer kan betalen.

S`ochtends lever je je kinderen af bij de school, daarna ga je slapen, voordat je ze weer ophaalt sta je op, dan eten tv kijken, en daarna naar werk.
Moet precies kunnen, en heb je de hele dag zon tijd als je thuis bent.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Waarom zou je overdag gaan slapen wanneer de zon dan juist schijnt? De logica ontbreekt mij.

@jongetje
Dat geld maar voor hele kleine doelgroep die buiten werkt. 80% van de mensen hebben een baan waar bij je de hele dag binnenzit. Dankzij de wintertijd hebben deze mensen geen zonlicht meer wanneer ze aan het einde van de dag naar huis gaan. Gebrek aan zonlicht heeft ook negatief effect op de gezondheid van de mensen.
Moeten dan 80% van de mensen er onder lijden ten voordelen van 20% die buitenwerk? Of zou beter zijn om voor die 20% een eigen winter rooster te hanteren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:24:
Waarom zou je overdag gaan slapen wanneer de zon dan juist schijnt? De logica ontbreekt mij.

@jongetje
Dat geld maar voor hele kleine doelgroep die buiten werkt. 80% van de mensen hebben een baan waar bij je de hele dag binnenzit. Dankzij de wintertijd hebben deze mensen geen zonlicht meer wanneer ze aan het einde van de dag naar huis gaan. Gebrek aan zonlicht heeft ook negatief effect op de gezondheid van de mensen.
Moeten dan 80% van de mensen er onder lijden ten voordelen van 20% die buitenwerk? Of zou beter zijn om voor die 20% een eigen winter rooster te hanteren?
Ik word dan juist weer depressief (gechargeerd) van de donkere ochtenden. Donkere avonden kan ik nog zien als sfeervolle seizoensgebonden dagafsluiter, maar ik ben blij dat de wintertijd voorkomt dat in december de zon pas om kwart voor 10 opkomt. Dan maakt mij die zon onder om half 5 ipv half 6 minder uit. Maar ieder zijn ding uiteraard.

[ Voor 0% gewijzigd door zacht op 30-10-2022 12:13 . Reden: Woord vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@jongetje
Juist mensen met een kantoorbaan kunnen zelf vaak hun tijd indelen, thuiswerken, lunchwandelen, eerder of juist later beginnen etc. Om dan juist tegen de mensen met een laag inkomen (ja, die mensen die buiten werken verdienen over het algemeen een stuk minder dan de kantoormensen) te zeggen zoek het maar uit? Een schilder bijvoorbeeld werkt echt het beste met daglicht ipv een bouwlamp.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35
Wintertijd is de standaardtijd. Zomertijd is er later bij 'verzonnen'. Dus als het afgeschaft wordt, lijkt me het vasthouden aan standaardtijd logischer.

[ Voor 5% gewijzigd door dhrto op 30-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-05 14:03

@jongetje
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat dat uurtje zoveel uitmaakt. Dan kunnen ze nog wat zonnenstralen in de auto meepakken, nou, top.

Dan kan je net zo goed een uurtje pauze nemen in de middag om een rondje te lopen. Dan heb je de zon én lichaamsbeweging in één...

We moeten niet doen alsof die klok ons vastzet. Dat doen we echt zelf. En dat zeg ik vanuit een plaats waar op de kortste dag de zon rond 14:30 achter de horizon verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:33
zacht schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Ik word dan juist weer depressief (gechargeerd) van de donkere ochtenden. Donkere avonden kan ik nog zien als sfeervolle seizoensgebonden dagafsluiter, maar ik ben blij dat de wintertijd voorkomt dat in december de zon pas om kwart voor 10 opkomt. Dan maakt mij die zon onder om half 5 ipv half 6 minder uit. Maar ieder zijn ding uiteraard.
Net hoe je werkdag is ingedeeld. Met de wintertijd zie ik 3 maanden in het jaar ‘s ochtends sowieso al geen daglicht, of de zon dan om 8 uur of 9 uur opkomt maakt voor mij niet uit. Zonsondergang om half 6 zou maken dat ik na mijn werkdag wél wat zonlicht zou hebben.

In de zomer een zonsopkomst om half 5 lijkt me ook erg vroeg. Terwijl zonsopkomst een uurtje later dan weer niet uitmaakt en je lekker lange zomeravonden krijgt.

Wat mij betreft dus of houden zo, of permanente zomertijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Pepper92 op 30-10-2022 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 09-05 17:46
We moeten allemaal niet zo zeiken. Elk half jaar hetzelfde gezeur ook 😅 accepteer gewoon dat het zo werkt.

En over een half jaar wordt dit topic weer nieuw leven in geblazen 7(8)7

[ Voor 28% gewijzigd door spokje op 30-10-2022 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

spokje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:43:
We moeten allemaal niet zo zeiken. Elk half jaar hetzelfde gezeur ook 😅 accepteer gewoon dat het zo werkt.

Stel je voor.

Nee, echt. Een onoverkomelijke gedachte. Ik stel het zeer op prijs dat je het als eerste aanhaalt.

In plaats van topics negeren zodra ze mij niet aanstaan, ga ik ze nu met een soortgelijke bijdrage kortsluiten: niet zo zeuren allemaal. Hatseflats.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Idiote dingen veranderen alleen als we er over blijven praten. Door het "gewoon te accepteren" zouden we nog steeds maagden offeren aan Wodan de Oppergod omdat de oogst tegenviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

Volgens mij is al meerdere malen aangetoond dat de wintertijd de juiste tijdzone is voor Nederland (en dan zou je de klok als je het echt goed wilt doen eigenlijk nog een half uur achteruit moeten zetten).
Dat is inderdaad 100% aangetoond, aldus de voorstanders van permanente wintertijd (of nog erger, UTC). Zo ook is volgens de voorstanders van permanente zomertijd 100% aangetoond dat dat beter is. En de voorstanders van het huidige systeem vinden dat er niet zoveel gezeikt moet worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:24
dhrto schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:33:
Wintertijd is de standaardtijd. Zomertijd is er later bij 'verzonnen'. Dus als het afgeschaft wordt, lijkt me het vasthouden aan standaardtijd logischer.
Wanneer wordt iets de standaard? We passen zomertijd al toe sinds 1977, ofwel al 45 jaar. Er zijn inmiddels generaties die niet anders meer kennen en voor wie dit de standaard is.
Die 'standaard' tijd is ook ooit 'verzonnen' en al zo enorm lang geleden dat je je af kan vragen of die standaard nog wel in de huidige maatschappij past waarin we toch op een andere manier met elkaar leven en werken dan 100 jaar geleden.
Dus zo enorm logisch is het niet direct om daar dan maar aan vast te houden.. Ik hou dan liever vast aan 2x per jaar wisselen want dat is voor mij de standaard :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
Er zijn ook honderd jaar lang vrouwen verbrand waarvan ze dachten dat die heks waren.
Het is een feit dat er door de overgang meer mensen overlijden. Het heeft met de stand van de zon te maken en je biologische klok dat wintertijd beter is dan zomertijd. Aangezien we dan alsnog op de westelijke rand zitten zou je daar eigenlijk nog een half uur bij moeten doen om helemaal goed te zitten.

Dat we iets al lang doen betekend niet dat iets de beste manier is. (Helaas kom ik zulke mensen ook af en toe tegen op een opdracht die iets doen omdat ze het altijd al zo doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 12:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Waarom gewoon accepteren wanneer er betere manieren zijn? Dit kost ons als samenleving handen vol geld en is heel eenvoudig op te lossen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:06

drooger

Falen is ook een kunst.

Blokker_1999 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Waarom gewoon accepteren wanneer er betere manieren zijn? Dit kost ons als samenleving handen vol geld en is heel eenvoudig op te lossen.
Op papier heel eenvoudig, maar in de praktijk moet je wel legio systemen en applicaties nalopen om (in het gunstigste geval) een instelling van true naar false aan te passen. ;)

Uiteindelijk kunnen we hier lang over discussiëren, maar de kans dat we als Nederland (en België) zijnde hierin gaan afwijken van Duitsland en Frankrijk lijkt mij miniem.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Heel, heel lang geleden had elke gemeente zijn eigen tijd. Er was geen standaardtijd. Er was de lokale tijd. En het was 12:00 middag op het moment de zon op haar hoogste punt stond. Daar was geen discussie over. Mensen leefden op zonnetijd. En misschien moeten wij dat ook terug wat meer doen. Want daar was niets mis mee.

Toen kwam de trein, en afstanden verkleinden. Maar het was zo moeilijk om de dienstregeling van de spoorweg vast te leggen omdat elke stopplaats zijn eigen klok had en je altijd alles moest gaan herrekenen. Maakte het allemaal heel moeilijk. Dus werd er beslist om uiteindelijk overal dezelfde tijd in te voeren in het land. Maar nog altijd een tijd waarbij de zon op haar hoogste punt staat op het midden van de dag.

Maar we bleven maar afstanden verkleinen, of in essentie reistijden verkorten, en voor we het wisten waren we internationaal bezig. En hadden we verdere afspraken nodig. Dus werd de wereld onderverdeeld en kwamen er tijdzones. En landen kozen de zone waarbij het middagpunt van de tijd nog altijd het dichtste lag bij wanneer de zon op haar hoogste was. In Belgie kozen wij dan ook om samen in de tijdzone te gaan zitten met de Britten. Ja, Belgie heeft historisch gekozen voor GMT+0. Geen idee of dit voor Nederland ook het geval was en daar het veel te mooi weer is en ik dadelijk nog op de fiets ga springen ga ik het nu ook niet opzoeken.

Toen kwam de eerste wereldoorlog. En Duitsland verplichte ons om onze klokken gelijk te zetten met deze in Duitsland. Toen de bezetting in 1918 beeindigt werd, werden de klokken ook gewoon teruggedraaid naar Britse tijd. 22 jaar later valt Duitsland opnieuw binnen en worden we weer verplicht om over te schakelen op Duitse tijd. Na de tweede wereldoorlog schakelen we evenwel niet terug naar Britse tijd.

Het is ook de Duitse bezetter die in 1942 voor de eerste keer de zomertijd invoert. Deze wordt na de oorlog wel terug opgeborgen om uiteindelijk in de jaren 70 van onder het stof gehaald te worden omdat sommigen suggereren dat we daarmee energie zouden besparen. Een hot topic vandaag de dag, maar vele studies hebben aangewezen dat zomertijd net voor een hoger verbruik zorgt en niet voor een lager verbruik.

Vandaag willen vele mensen vasthouden aan die zomertijd, niet omdat ze het gewoon zijn, niet omdat ze denken dat het hen een besparing oplevert maar vooral omdat het in de zomer dan "langer licht" is. Maar maakt het nu echt zoveel verschil wanneer het in de zomer al om 22:00 donker is of pas rond 23:00 echt donker is? Het is niet alsof mensen ineens stoppen met gezellig samenzijn omdat het donker is. Als ik mijn buren tijdens hun vakantie bezig hoor in de tuin, elke dag tot na 1u 's nachts heeft dat gebrek aan zonlicht geen enkele invloed op hen. Het lijkt mij dan ook vooral om het gevoel te gaan bij vele mensen. Zonder zomertijd is er geen zomer meer. En is gevoel, is emotie nu echt de beste raadgever wanneer er wetenschappelijk bewijs is dat dit ons als maatschapij geld kost? Wanneer dit ons mensenlevens kost? Wanneer er geen besparing maar net een meerverbruik op energie is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:03
Blue-eagle schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

Idiote dingen veranderen alleen als we er over blijven praten. Door het "gewoon te accepteren" zouden we nog steeds maagden offeren aan Wodan de Oppergod omdat de oogst tegenviel.
Sinds wanneer zijn we daar mee gestopt dan? Maar echt waar? Want dan heb ik nu een probleem denk ik.

Over de tijd. Het gaat tegen alle natuur en logica in om 'de tijd' twee keer per jaar een uur te verplaatsen. Stel dat het nooit had bestaan. Stel je dat eens volledig voor. Kun je je dan voorstellen dat iemand 1) bedenkt om de klok twee keer per jaar een uur te verschuiven en 2) de rest van de bevolking zo ver krijgt dat ze het allemaal doen. Dat zou de ultieme troll-actie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

drooger schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Op papier heel eenvoudig, maar in de praktijk moet je wel legio systemen en applicaties nalopen om (in het gunstigste geval) een instelling van true naar false aan te passen. ;)

Uiteindelijk kunnen we hier lang over discussiëren, maar de kans dat we als Nederland (en België) zijnde hierin gaan afwijken van Duitsland en Frankrijk lijkt mij miniem.
Er worden continue tijdzones aangepast. Ga maar eens kijken in de timezone database hoe vaak dat wijzigt. Dit is voor digitale systemen een redelijk kleine aanpassing die met voldoende voorkennis daar echt geen probleem mag opleveren.

En ik zie ook niet in waarom wij naar Duitsland of Frankrijk zouden moeten kijken. Er zal hoogstens 1u verschil ontstaan, en dat is echt niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Blokker_1999 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Er worden continue tijdzones aangepast. Ga maar eens kijken in de timezone database hoe vaak dat wijzigt. Dit is voor digitale systemen een redelijk kleine aanpassing die met voldoende voorkennis daar echt geen probleem mag opleveren.
Ik weet dat het voor degelijke systemen een wijziging van niks is, maar ik hou ook rekening mee dat er oude systemen en applicaties bij Nederlandse bedrijven en overheid in gebruik zullen zijn waar dat niet zo is.

Ter referentie, ik ben destijds een aantal dagen zoet geweest om een CRM-systeem aan te passen zodat het overweg kon met de wijziging van 19% naar 21% btw.
Ja ik hoor je denken, dat hoort een variabele te zijn die je maar op 1 plaats hoeft aan te passen.
Helaas is de realiteit gewoon een stuk weerbarstiger.
En ik zie ook niet in waarom wij naar Duitsland of Frankrijk zouden moeten kijken. Er zal hoogstens 1u verschil ontstaan, en dat is echt niet onoverkomelijk.
Ten eerste omdat de Nederlandse overheid dat enkele jaren geleden aangegeven had, dus daar kan je i.i.g. je verwachting aan aanpassen.
Ten tweede is het de vraag wat de toekomstige situatie gaat zijn.
Structureel een uur verschil is prima werkbaar, maar de ene helft van het jaar dezelfde tijd en de andere helft een uur vroeger?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Sinds wanneer zijn we daar mee gestopt dan? Maar echt waar? Want dan heb ik nu een probleem denk ik.

Over de tijd. Het gaat tegen alle natuur en logica in om 'de tijd' twee keer per jaar een uur te verplaatsen. Stel dat het nooit had bestaan. Stel je dat eens volledig voor. Kun je je dan voorstellen dat iemand 1) bedenkt om de klok twee keer per jaar een uur te verschuiven en 2) de rest van de bevolking zo ver krijgt dat ze het allemaal doen. Dat zou de ultieme troll-actie zijn.
Er is niks "natuurlijks" aan de klok.

Je kan er prima over discussieren wat mensen liever hebben. Er zijn wat argumenten voor alle opties, en voor een groot gedeelte is het gewoon persoonlijke voorkeur ook. Maar alle argumenten die beginnen over de "juiste" tijd, of de "echte", of iets soortgelijks, kan je direct negeren. Klokken met tijd is iets wat wij mensen hebben bedacht. Het is volstrekt arbitrair wanneer de zon op komt en wanneer die op zijn hoogste staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Er is niks "natuurlijks" aan de klok.

Je kan er prima over discussieren wat mensen liever hebben. Er zijn wat argumenten voor alle opties, en voor een groot gedeelte is het gewoon persoonlijke voorkeur ook. Maar alle argumenten die beginnen over de "juiste" tijd, of de "echte", of iets soortgelijks, kan je direct negeren. Klokken met tijd is iets wat wij mensen hebben bedacht. Het is volstrekt arbitrair wanneer de zon op komt en wanneer die op zijn hoogste staat.
Ho even. Ik zei niet 'natuurlijks'. Ik zei dat het tegen de natuur in gaat. En dat is feitelijk correct.
Ik heb het niet over het totaal arbitraire systeem van gekozen getallen en lengtes van tijdeenheden.
In de natuur is 'tijd' een pilaar van alles wat er is. Qua werking van alles en qua verstreken tijd. Tijd kan vertragen door relativistische effecten, ook de klok zelf. Wat echter vast staat (voor zover wetenschap nu weet) is dat tijd continu naar de toekomst loopt. We kunnen nooit meer terug naar een tijd in het verleden. Dat is niet bedacht door mensen, maar door de natuur aan ons opgelegd.
Ergo, de klok als mens een uur terug zetten (of vooruit) is iets wat totaal tegen de natuur in gaat. En daarnaast ook tegen de logica, naar mijn mening.

Als je bedoelt dat een klok door mensen gemaakt is en dat we het ding dus mogen verstellen zoals we zelf willen. Uiteraard. Dat maakt het echter niet logisch of iets wat nodig is. Ik ben van het principe KISS en dit klokverzetten is totaal overbodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Playa del C. op 30-10-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Ho even. Ik zei niet 'natuurlijks'. Ik zei dat het tegen de natuur in gaat. En dat is feitelijk correct.
Ik heb het niet over het totaal arbitraire systeem van gekozen getallen en lengtes van tijdeenheden.
In de natuur is 'tijd' een pilaar van alles wat er is. Qua werking van alles en qua verstreken tijd. Tijd kan vertragen door relativistische effecten, ook de klok zelf. Wat echter vast staat (voor zover wetenschap nu weet) is dat tijd continu naar de toekomst loopt. We kunnen nooit meer terug naar een tijd in het verleden. Dat is niet bedacht door mensen, maar door de natuur aan ons opgelegd.
Ergo, de klok als mens een uur terug zetten (of vooruit) is iets wat totaal tegen de natuur in gaat. En daarnaast ook tegen de logica, naar mijn mening.
Mijn tweede stuk van mijn post was meer algemeen bedoelt, maar snap wat je bedoelt.

Tegelijk kan je ook stellen dat er niks natuurlijks is aan een constante tijd. Immers de natuur volgt niet een constante tijd, de natuur volgt veel meer de zon en daglicht. Dus hoewel je dan kan stellen dat 2x een uur verplaatsen niet logisch is, zou je ook kunnen stellen dat elke dag de klok een klein beetje verplaatsen logisch is. Maar denk niet dat je daar veel vrienden mee maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Playa del C. schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Wat ook tegen de natuur ingaat is dat we op een vast tijdstip willen opstaan en naar bed gaan, ongeacht de stand van de zon.
Als we meer volgens de natuur willen leven, dan verschuift onze dag elke dag zo'n 90 seconden de ene of de andere kant op. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 08:56
zacht schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

De wintertijd is sowieso de normale tijd, waarbij we ons aan het westelijke uiterste van de zone bevinden. Ik zou ook graag zien dat de zon in de zomer een uur eerder onder gaat. Dat langer doorslapen lukt me in de regel wel, daar zijn gordijnen voor. Maar om een uur voor zonsondergang in de zomer m'n gordijnen reeds dicht te doen om een in de avondmodus te komen, zodat ik het gevoel krijg m'n bed in te kunnen, gaat me echt wat te ver.
drooger schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Wat ook tegen de natuur ingaat is dat we op een vast tijdstip willen opstaan en naar bed gaan, ongeacht de stand van de zon.
Als we meer volgens de natuur willen leven, dan verschuift onze dag elke dag zo'n 90 seconden de ene of de andere kant op. :)
Dat opstaan en naar bed gaan wordt vooral gedicteerd door de afspraken die de volgende ochtend plaatsvinden. In de winter vinden ze een uur later plaats, in de zomer vinden ze, naar mijn persoonlijke beleving, een uur te kort op de zonsondergang van de voorgaande dag plaats. Tel daar ook nog eens de rasse omstelling in Maart bij op en het onnatuurlijke gevoel is compleet.

Voor mij zou de afschaffing van zomertijd vooral tot doel moeten hebben dat men in west-europa in de zomer genoeg tijd heeft 's avonds in de rustmodus te komen én 8 uur nachtrust te kunnen garanderen. Met de huidige zomertijd is daar eigenlijk niet genoeg buffer voorhanden om bovenop de 8 uur slaap nog de dagelijkse ochtendrituelen te kunnen doen. Nu vreten de lange zomeravonden op een onnatuurlijke manier aan de nachtrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cid Highwind schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

De wintertijd is sowieso de normale tijd, waarbij we ons aan het westelijke uiterste van de zone bevinden.
En wie heeft precies bepaald wat de 'normale tijd' is?
Nu vreten de lange zomeravonden op een onnatuurlijke manier aan de nachtrust.
Vraag: Hoe laat zou jij zelf naar bed willen, en hoe laat wordt dat door de zomertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

[...]

Vraag: Hoe laat zou jij zelf naar bed willen, en hoe laat wordt dat door de zomertijd?
Ik zou graag structureel tussen half 11 en 11 naar bed willen kunnen zodat ik 's ochtends tussen 7 en 8 uur kan beginnen met werken. De huidige realiteit is dat ik tussen middernacht en 1 naar bed ga omdat het zo laat donker wordt. Tussen 8 en 9 opstaan om genoeg rust te krijgen rijmt niet met realiteit waarin de eerste meetings om half 9 reeds beginnen.

Normale tijd is voor mij dat wat natuurlijk aanvoelt. Met daglicht of schemer slapen gaan is dat dus niet. Wintertijd in de zomer benadert dat beter dan zomertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cid Highwind schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Ik zou graag structureel tussen half 11 en 11 naar bed willen kunnen zodat ik 's ochtends tussen 7 en 8 uur kan beginnen met werken. De huidige realiteit is dat ik tussen middernacht en 1 naar bed ga omdat het zo laat donker wordt. Tussen 8 en 9 opstaan om genoeg rust te krijgen rijmt niet met realiteit waarin de eerste meetings om half 9 reeds beginnen.

Normale tijd is voor mij dat wat natuurlijk aanvoelt. Met daglicht of schemer slapen gaan is dat dus niet. Wintertijd in de zomer benadert dat beter dan zomertijd.
Als we op permanent zomertijd zitten, en laten we zeggen dat het toch minstens een half uur - uur voor je gaat slapen echt moet gaan schemeren / donkerder worden, dan gaat dat goed van 14 juli t/m 6 juni. Dat valt toch wel mee?

Maar goed, nu ga jij dus wel veel vroeger naar bed bijvoorbeeld in september? En mag ik het heel makkelijk vinden dat de oplossing voor een zon die vroeg opkomt is de gordijnen dicht te doen, maar de oplossing voor een zon die te laat onder gaat niet de gordijnen dicht doen is? In de winter doe je de gordijnen toch ook dicht? (Of iig iets, zodat niet iedereen direct naar binnen kijkt).

En volgende probleem klinkt dan als je meetings, agenda blokkeren t/m half 10? Ken er genoeg bij ons die dat doen. (Of juist vanaf 16:00 de handel blokkeren omdat ze juist vroeg beginnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Het verzetten van de klok geeft eigenlijk het beste van beide werelden. Het is ook voor naar school gaande kinderen een tikkeltje veiliger in de ochtenden (minder donker).
Dus wat mij betreft houden zo.
Nederland kennende volgen we straks of Duitsland (zoals eerder is aangegeven door dit kabinet). Maar ik hoop op 'polderen', dus een halfuurtje er tussen gaan zitten en het daarbij laten..

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35
De 'normale' tijd is gebaseerd op dat de zon rond middaguur op zijn hoogst staat, dus idealiter 12 uur. De logica hierachter is (waarschijnlijk) dat het midden op de dag ook daadwerkelijk midden op de dag is. Zoals eerder al door meerderen genoemd, zitten we eigenlijk al een stukje daar vanaf (ca. half uur).

Maar zoals ook door meerderen al aangedragen. Tijd is slechts een afspraak. We kunnen het midden van de dag ook op 14u zetten. Eerlijk gezegd zou het mij niet zo heel veel uitmaken wat 'we' daarover afspreken. Ik zou het gewoon al enorm fijn vinden om niet de klok 2x per jaar te moeten verzetten. Niet vanuit luiheid, maar gewoon omdat ik de toegevoegde waarde er niet van inzie. Ooit was het bedacht voor energiebesparing van (voornamelijk) verlichting. Nu met LED-lampen is die besparing behoorlijk insignificant geworden.'

EDIT: i.p.v. telkens de klok te verzetten, kunnen 'we' natuurlijk ook afspreken dat het 'standaard 9-17u ritme' in de winter opschuift naar '10-18', voor de sectoren die wel baat hebben bij winter-/zomertijd.

[ Voor 23% gewijzigd door dhrto op 30-10-2022 16:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34
jongetje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:31:
Er zijn ook honderd jaar lang vrouwen verbrand waarvan ze dachten dat die heks waren.
Het is een feit dat er door de overgang meer mensen overlijden. Het heeft met de stand van de zon te maken en je biologische klok dat wintertijd beter is dan zomertijd. Aangezien we dan alsnog op de westelijke rand zitten zou je daar eigenlijk nog een half uur bij moeten doen om helemaal goed te zitten.

Dat we iets al lang doen betekend niet dat iets de beste manier is. (Helaas kom ik zulke mensen ook af en toe tegen op een opdracht die iets doen omdat ze het altijd al zo doen).
Mijn biologische klok is niet jouw biologische klok. Ik doe het namelijk veel en veel beter op zomertijd.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:53:
<bleep>ing ochtendmensen. Dezelfde mensen die denken dat een 08:00 start goed is voor iedereen.

Sinds ik voldoende senioriteit heb doe ik alleen nog maar "office hours" (10-16u). Iedereen die vroeger wil krijgt een 1700 of 1800 tegenvoorstel, en als ze dan zeggen dat dit voor hen te laat is, dan sla ik die bal terug en zeg dat ze maar eens moeten nadenken over idiote tijden die zij zelf voorstellen.

Van mij mogen ze zomertijd afschaffen, dat klokken verzetten verkloot mijn ritme. En de katten zeuren nu ook een uur eerder... ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

<bleep>ing ochtendmensen. Dezelfde mensen die denken dat een 08:00 start goed is voor iedereen.

Sinds ik voldoende senioriteit heb doe ik alleen nog maar "office hours" (10-16u). Iedereen die vroeger wil krijgt een 1700 of 1800 tegenvoorstel, en als ze dan zeggen dat dit voor hen te laat is, dan sla ik die bal terug en zeg dat ze maar eens moeten nadenken over idiote tijden die zij zelf voorstellen.

Van mij mogen ze zomertijd afschaffen, dat klokken verzetten verkloot mijn ritme. En de katten zeuren nu ook een uur eerder... ;)
Die katten zeuren bij jou twee uur eerder, vanuit Nederland bekeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 12:35
Geen idee of de zomertijd/wintertijd afgeschaft moet worden, normaal (laatste 4 jaar) ben ik rond deze tijd in Spanje/Portugal. Wintertijd bevalt daar altijd prima, en tegen de tijd dat ik terug kom in NL dan dan is de zomertijd hier weer ingegaan is is dat ook gewoon prima.

Nu ben ik in Servië. Vandaag was het bewolkt en voor 4 uur begon de schemer al en half 5 was het donker, morgen komt de zon weer op om 6 uur.
De wintertijd hier is hier niet een logische tijd naar mijn mening.

7 uuur zon op, half 6 weer onder is toch beter verdeeld over de dag.

Verder is tijd maar tijd en was ik vandaag dus al om 6 uur wakker en uit bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
drooger schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Ja natuurlijk, dat doen we ook allemaal, mens en dier. Alleen zijn er deals gesloten over hoe laat we ergens zijn. Meeste bedrijven en scholen vragen iedereen op een vast tijdstip egens te starten met de dag. Een heel klein aantal 'bazen' kijkt meer naar het resultaat en daar zijn geen vaste werktijden. Als je vakantie hebt of mogelijk als ZZP-er bezig bent, dan zie je mensen weer kiezen voor een eigen tijd om op te staan en te beginnen.

Ik heb geen enkele moeite met die deals sluiten. Ik start een werkdag op tijdstip x, kom een uur eerder van bed en ga acht uur eerder naar bed.
Als ik vakantie heb, staat de wekker uit en kijk ik niet naar een klok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 07:27
Maasluip schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

:F
Omschakeling is twee keer per jaar. Dan heb je nog 363 dagen om zelf wat aan je slaappatroon te doen. Wat zal effectiever zijn denk je?
Het gaat er juist over dat we 365 dagen per jaar in de verkeerde tijdzone zitten, waarvan 180 dagen per jaar zelfs 2 uren verschil zit tussen de perfecte tijdzone en onze werkelijke tijdzone (door de zomertijd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Blokker_1999 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:03:
Vandaag willen vele mensen vasthouden aan die zomertijd, niet omdat ze het gewoon zijn, niet omdat ze denken dat het hen een besparing oplevert maar vooral omdat het in de zomer dan "langer licht" is.
Niet alleen omdat ze dat denken, maar omdat het voor het overgrote deel van de mensen ook gewoon zo is :9
Niet zozeer tijdens de hoogzomer overigens (dan is er hoe dan ook tot laat in de avond licht genoeg), maar juist in de periodes rond april en september.

Om daarbij aan te haken op je (overigens volledig correcte) geschiedenis verhaal, het probleem is een beetje dat in de huidige maatschappij het midden van de dag voor vrijwel niemand meer 12:00 is, maar eerder 14:00. Tenzij je natuurlijk (uitgaande van 16 uur wakker, 8 uur slaap) om 04:00 opstaat en rond 20:00 naar bed gaat, maar dan hoor je echt tot een hele kleine minderheid. Nu realiseer ik me dat de Belgische maatschappij (waar je volgens je profiel woonachtig bent) over het algemeen eerder op gang komt en vroeger stopt dan in Nederland, maar ook weer niet zó vroeg.

Het hele argument 'de echte tijd', 'verkeerde tijdzone', 'de juiste tijd' en '12:00 moet de zon op haar hoogst staan" zijn ook alleen maar ooit afgesproken, daar zo krampachtig aan proberen vast te houden terwijl het juist helemaal niet meer strookt met de gemiddelde dag (laten we zeggen van 6:00 tot 22:00) van een Nederlander/Belg heb ik nooit helemaal begrepen.

Ik heb het twee jaar geleden (rond dezelfde tijd toevallig :+ ) al eens uitgebreid uitgerekend, en tenzij je om 05:00 of eerder op staat en om 21:00 of eerder gaat slapen dan ervaar je gemiddeld over een jaar gerekend daadwerkelijk flink wat 'langer licht' met het behouden van zomertijd t.o.v. afschaffen:

!mark in "Zomertijd Afschaffen?"

Nu zijn er absoluut andere zinnige argumenten in te brengen waarom je uitsluitend hierdoor te laten leiden wellicht niet het beste idee is, en die zijn 2 jaar terug dan ook al dermate uitgebreid gevoerd dat een herhaling van zetten op dat gebied denk ik niet heel veel meer toevoegt boven het even terug te lezen.

Het gaat me er nu eigenlijk alleen om dat de gedachte gang 'langer licht' met zomertijd daadwerkelijk feitelijk aangetoond kan worden voor 95+% van de bevolking en niet alleen maar een aanname is gebaseerd op niks :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Als we op permanent zomertijd zitten, en laten we zeggen dat het toch minstens een half uur - uur voor je gaat slapen echt moet gaan schemeren / donkerder worden, dan gaat dat goed van 14 juli t/m 6 juni. Dat valt toch wel mee?

Maar goed, nu ga jij dus wel veel vroeger naar bed bijvoorbeeld in september? En mag ik het heel makkelijk vinden dat de oplossing voor een zon die vroeg opkomt is de gordijnen dicht te doen, maar de oplossing voor een zon die te laat onder gaat niet de gordijnen dicht doen is? In de winter doe je de gordijnen toch ook dicht? (Of iig iets, zodat niet iedereen direct naar binnen kijkt).

En volgende probleem klinkt dan als je meetings, agenda blokkeren t/m half 10? Ken er genoeg bij ons die dat doen. (Of juist vanaf 16:00 de handel blokkeren omdat ze juist vroeg beginnen).
Het punt is dat het me niet er om gaat of het nog licht is wanneer ik ga slapen, het punt is dat het signaal “bedtijd” niet over komt als het minstens niet een uur donker is geweest.

Daglicht = Dag = Actief.

Pas wanneer het donker is gaat alles een standje langzamer. En nee, in de zomer m’n vrije tijd inkorten en bovendien om half 10 de gordijnen dichttrekken vind ik een wat absurd alternatief voor het aanhouden van de “echte tijd”.

Agenda blokkeren is wat lastig vanuit het klantgerichte perspectief waarmee je als extern consultant te maken hebt. Bovendien heb ik een paar vroege/vreemde vogels op het project die reeds om 7 uur beginnen. Intern helaas. Tevens parttimers die na de lunch reeds de spullen pakken en soms op meerdere projecten actief zijn. Veel flexibiliteit is er helaas niet.

Voor het volgende project gaat inderdaad het advies van Gambieter gelden. Thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32
Wintertijd past beter bij ons bioritme dat je savonds langer buiten kan zitten in de kou is irrevant.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32
Cid Highwind schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:35:
[...]
Het punt is dat het me niet er om gaat of het nog licht is wanneer ik ga slapen, het punt is dat het signaal “bedtijd” niet over komt als het minstens niet een uur donker is geweest.
Dus in de zomer blijf je tot 12u op gezien het dan nog rond 23u daglicht is.
Hoe je het ook went of keert in de zomer is het ook nog daglicht als je gaat slapen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 30-10-2022 20:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cid Highwind schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:35:
[...]

Daglicht = Dag = Actief.

Pas wanneer het donker is gaat alles een standje langzamer. En nee, in de zomer m’n vrije tijd inkorten en bovendien om half 10 de gordijnen dichttrekken vind ik een wat absurd alternatief voor het aanhouden van de “echte tijd”.
Daarom had ik in die berekening ook half uur - uur marge gehouden na zonsondergang nog.

Ik zie niet wat er absurd is aan de gordijnen dicht. Die zitten bij mij nu ook dicht. En waarom vrije tijd inkorten? Je gaat eerder slapen en eerder eruit dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Sinds ik ouder ben (52 nu) merk ik dat ik minder slaap nodig heb, en ben ik wel vaker om 5 uur wakker, mijn ochtendhumeur is overigens hetzelfde. En dat was dus 4 uur vanochtend -O- . Kijk ik uit mijn raam dan zie ik al licht branden bij verscheidene buren. N=1 reden genoeg om te stoppen met het verzetten van de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
Ben je gisteren dan ook een uur eerder (op de klok) naar bed gegaan?

Hier waren we gisterochtend wel vroeger op en ook vroeger ontbeten dan normaal, maar lunch en avondeten op de normale tijd gedaan en ook op normale tijd naar bed (kwam ook goed uit omdat ik f1 kijk en dat was al tot 23u). En geslapen tot rond 6:30/6:45, wat voor mij ook vrij normaal is. Wordt zelden door de wekker wakker gemaakt. Ben 48 jaar trouwens, mocht dat iets uitmaken :+

En dit is n=2 :+

[ Voor 5% gewijzigd door sewer op 31-10-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:58

Dennis1812

Amateur prutser

Altijd mooi.
8uur kan niet! 18.00 kan niet!
Tijdwissel is zo heftig!

Het was heftig om in de nachtdienst van 2.59 weer naar 2.00 te gaan waarna alle systemen op storing vlogen. En ik ook nog een uur langer moest werken.
Maarja. Die storingen mogen ze best afschaffen.
Tijd graag zo houden.

En dat een dagdienst om 6 45 begint mag ook best aangepast. Al wil ik ook geen langere nachtdienst.
Oh.. het is gewoon nooit goed.
Gewoon zo houden alles dus.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Wat dacht je dan van die <bleep>ing avondmensen! Dezelfde mensen die denken dat 18:00 afsluiten goed is voor iedereen! :p

Ik begin (thuis) om 7:00 en werk dan tot 16:00 (met een uur lunchpauze). Kantoortijden van 10:00 tot 16:00 vind ik juist een heel goed gemiddelde...

Ik was dit weekend wel blij met de aanpassing naar normale tijd. Gaf me een uur extra om m'n jetlag tegen te gaan :p Maar het was vanmorgen wel weer te merken dat de normale tijd weer is ingegaan, het was vreselijk druk op de weg!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
sewer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:36:
Ben je gisteren dan ook een uur eerder (op de klok) naar bed gegaan?

Hier waren we gisterochtend wel vroeger op en ook vroeger ontbeten dan normaal, maar lunch en avondeten op de normale tijd gedaan en ook op normale tijd naar bed (kwam ook goed uit omdat ik f1 kijk en dat was al tot 23u). En geslapen tot rond 6:30/6:45, wat voor mij ook vrij normaal is. Wordt zelden door de wekker wakker gemaakt. Ben 48 jaar trouwens, mocht dat iets uitmaken :+

En dit is n=2 :+
Ik heb het gerekt tot 2300 uur wintertijd gisteravond, normaal ga ik eerder naar bed. Was een kort nachtje dus. Overigens zet ik mijn wekker ook alleen voor de vorm, die zet ik s'ochtends uit ruim voor hij af gaat.
De badkamermeneer die vanochtend bij mij moest zijn gaf dan weer aan dat hij altijd een dikke week last heeft van het verzetten van de klok in het voorjaar, en in het najaar nergens last van heeft (al waren zijn kinderen iets vroeger vandaag). In het voorjaar heb ik dan weer nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik zat in de trein, was in slaap gevallen en moest helemaal tot het eindpunt meerijden en daarna mocht ik weer mee terug met het personeel. Uiteindelijk was ik om 2:45 thuis, heb echt helemaal niks meegekregen van de zomer > wintertijd switch :+ was wel een lange nacht...

Winter naar zomertijd heb ik wel altijd last van... geen idee waarom maar het is wel een wazig gevoel.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 18:48

Dido

heforshe

Dj Neo Ziggy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:58:
Ik doe het namelijk veel en veel beter op zomertijd.
Ik ook, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat dat misschien niet zo heel veel te maken heeft met of we op UTC+1 of UTC+2 zitten, maar meer met het feit dat we in de zomer gewoon meer uren daglicht hebben...
12:00 is het midden van de dag klinkt heel leuk, maar voor het gros van de mensen die van 9 tot 5 werken is het onzin. Als ik om 9 uur moet beginnen sta ik om 8 uur op, na 4 uurtjes zit ik dan zogenaamd op het midden van mijn dag, en dan heb ik nog 10 a 11 uur te gaan in de zogenaamde tweede helft van de dag (want mijn dag eindigt echt niet om 5 uur 's middags als ik het werk neerleg).

Het idee dat 12 uur het midden van de dag is gaat alleen op als je de Romeinen volgt, twaalf uur nacht vs twaalf uur dag. Maar dan is het midden van je dag dus 6 uur na zonsopgang. En elke dag is een uur weer anders in lengte. En je deelt je dag zo in dat je inderdaad in de zomer erg vroeg opstaat en lange dagen maakt, terwijl je in de winter lang onder de wol blijft liggen en er heel vroeg weer onder kruipt.

Dus zolang de "12 uur moet het midden van de zonnedag zijn"-crowd niet consistent is (dus in de zomer om half vijf opstaan en in de winter om half 5 in bed liggen) zie ik weinig reden om met ze mee te gaan :P

Die consistentie levert trouwens fraaie taferelen op als je internationaal moet samenwerken. Terwijl jouw dag van 3:30 tot 20:00 UTC loopt, lopen ze er in, pak hem beet, Zuid Afrika de kantjes vanaf als ze maar van 8:00 tot 13:30 UTC werken 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34
Dido schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:45:
Ik ook, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat dat misschien niet zo heel veel te maken heeft met of we op UTC+1 of UTC+2 zitten, maar meer met het feit dat we in de zomer gewoon meer uren daglicht hebben...
Ik weet het niet, ik heb een bio klok waar ik iig knetter van word. Mijn lichaam zegt zo rond een uurtje of 20.00:
"Zo wat gaan we doen vandaag."
Daarom waren avond/nacht diensten voor mij ideaal, en dan krijg je in de wintermaanden helemaal geen zon mee. Hooguit een uurtje of twee.

En om maar een andere poster aan te halen "vroeg beginnen kan je leren"
Vergeet het maar. Ik heb een tijdje om 5.30 moeten beginnen, na een maand zei mijn lichaam: Dit is niet tof. Gevolg: koppijn, buikloop, lusteloosheid, geen energie.

Je kan zoveel meer energie krijgen door gewoon naar je lichaam te luisteren.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:19

M2M

medicijnman

Arch, irritant die wintertijd. Nu zijn de kids weer een uur te vroeg wakker.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:04:
Je kan zoveel meer energie krijgen door gewoon naar je lichaam te luisteren.
Dat geloof ik meteen, maar de meeste menselijke lichamen gaan gewoon erg lekker op voldoende zonlicht :D

En nee, ik hoef niet overtuigd te worden dat er uitzonderingen op zijn, maar die gaan in hetzelfde foldertje als die opa's die 100 zijn geworden terwijl ze rookten als een schoorsteen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:59
M2M schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:07:
Arch, irritant die wintertijd. Nu zijn de kids weer een uur te vroeg wakker.
Je bent niet de enige als ik kijk in Zwangerschap en ouderschap - Deel 11.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wailing_Banshee schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:13:
Wat dacht je dan van die <bleep>ing avondmensen! Dezelfde mensen die denken dat 18:00 afsluiten goed is voor iedereen! :p
Ik heb nog nooit meegemaakt dat avondmensen vergaderingen na 17:00 voorstelden. Wel dat ochtendmensen mensen veroordelen die later beginnen, zonder door te hebben dat ze zelf erg vroeg naar huis gaan...
Ik begin (thuis) om 7:00 en werk dan tot 16:00 (met een uur lunchpauze). Kantoortijden van 10:00 tot 16:00 vind ik juist een heel goed gemiddelde...
Ik kan ook leven met 10:00-16:00. Helaas zijn onze onderwijsuren 09:00-17:00.

Ik heb ooit een uitzondering aangevraagd om geen onderwijs voor 10u 's ochtends te hoeven geven. Kreeg ik de vraag "heeft u kinderen", waarop ik dreigde te gaan klagen over discriminatie. Of ik kinderen heb maakt geen bal uit voor het verzoek :p . Ik heb ze zelfs aangegeven dat het beter is voor de studentenfeedback als ze niet aan mij worden blootgesteld voor 10u 's ochtends ;) . Helaas niet gekregen.

En nu wil men weer dat mensen terugkomen naar kantoor...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gambieter schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat avondmensen vergaderingen na 17:00 voorstelden. Wel dat ochtendmensen mensen veroordelen die later beginnen, zonder door te hebben dat ze zelf erg vroeg naar huis gaan...
Ik heb vaak zat tot na 17:00 uur een vergadering gehad terwijl ik zelf 7:30-16:00 aanhield. Ook meer dan eens een random opmerking gehoord (nooit rechtstreeks aan mij gericht uiteraard) "oh, het is weer 4 uur" als ik om kwart over vier naar huis ga.
En als je dan zelf een vergadering om 7:30 inschiet komt er niemand opdagen. Goh. :+

En ja, van mensen die om 9 uur binnen komen kakken en waar ik ook niet van weet tot hoe laat ze werken.
Wij werken met een tijdklok dus iedereen doet zijn uren wel, behalve als hun manager de uren handmatig aanpast. Dus elke opmerking over of iemand vroeg naar huis gaat of laat binnenkomt is totaal overbodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 31-10-2022 15:01 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daarom is 10:00-16:00 een goed compromis :)

Mensen die om 7:30 een vergardering "inschieten" mogen een vuurpeleton tegemoet zien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
gambieter schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:11:

Mensen die om 7:30 een vergardering "inschieten" mogen een vuurpeleton tegemoet zien :p
Als er rekening moet worden gehouden met meerdere tijdzones dan mag het van mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
Vroeger hoorden we te beginnen tussen 7:15 en 9:15, en werken tot 15:45-17:45. Die doorsnede van 9:15 tot 15:45 was de zogenaamde bloktijd (tegenwoordig is het meer van 10 tot 15:15 of zo).

Als iemand onbekend binnen de organisatie iets inplande om 17u, dan weigerde ik het in outlook met een (vriendelijke) melding dat mijn dag dan al voorbij was, en stelde dan een alternatief outlook-tijdstip voor de ochtend daarna om 8u (beide begintijden zijn dan ook precies 1u15 van die bloktijd verwijderd). Meestal kwam de boodschap wel over en werd vervolgens een normaal slot gezocht :+

[ Voor 11% gewijzigd door sewer op 31-10-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:11

D4NG3R

kiwi

:)

gambieter schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:11:

Ik knal besprekingen heel vroeg of laat op de werkdag ook altijd af, om 8u wil ik koffie drinken en even rustig m'n taken doornemen, en om 17u wil ga ik naar huis. :')

Maar goed, dat alles staat naar mijn mening los van het hele zomertijd/wintertijd gedoe drama fiasco gebeuren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:38

-tom-562

Oliesjeik

D4NG3R schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

Ik knal besprekingen heel vroeg of laat op de werkdag ook altijd af, om 8u wil ik koffie drinken en even rustig m'n taken doornemen, en om 17u wil ga ik naar huis. :')

Maar goed, dat alles staat naar mijn mening los van het hele zomertijd/wintertijd gedoe drama fiasco gebeuren.
8:30 is vroeg zat voor een meeting ja... Toen ik bij mijn vorige werkgever nog projecten deed bij dat ene high tech bedrijf in Veldhoven, zaten er ook van die goochems die dan om 7:30 meetings inschieten (want ze waren toch al om 7:00 op kantoor).
Tussen 9:00 en 16:00 ben ik altijd beschikbaar, daarvoor is het altijd een 'misschien' (of gewoon niet :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-05 13:38
Fijn om te zien dat dit topic zoals elk halfjaar weer boven is komen drijven. :+

Ik heb zondag profijt gehad van het uurtje langer slapen omdat ik iets te laat was gaan slapen zaterdag. De kinderen hebben zich ook moeiteloos aangepast naar het nieuwe ritme. En omdat ik gisteren moe was lag ik vroeg in bed wat vanochtend resulteerde in een heerlijk uitgeslapen gevoel.

Moeten we vaker doen die klok een uur terugdraaien.. >:)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Malfunctions schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:21:
....
Moeten we vaker doen die klok een uur terugdraaien.. >:)
Met terugdraaien heb ik ook weinig moeite, vooruitdraaien ben ik geen voorstander van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Werken van 10-16? Oke.... vergaderingen niet na 4uur?

Echt wat een leven hebben sommigen. En dan nog klagen over dat uurtje.

Gelukkig verdwijnt het hier weer snel in vergetelheid tot maart volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:10:

Echt wat een leven hebben sommigen. En dan nog klagen over dat uurtje.

Gelukkig verdwijnt het hier weer snel in vergetelheid tot maart volgend jaar.
Ik mag morgen weer van 8uur tot 1815uur, zonder vergaderingen (die heb ik overigens aansluitend aan de werkdag vanaf 1830uur als we ze hebben). Ik klaag niet over dit uurtje ook, het is dat uurtje vanaf maart waar ik over klaag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

offtopic:
Vergaderingen na 4u zijn prima, mits geplanned tot 16:30. Dingen lopen doorgaans ver uit omdat collega's lomp plannen en aan komen kakken met 'oh als we hier toch zitten wil ik X en Y nog even doornemen'. Not done in mijn boekje.

Buiten het feit om dat ik als neventaak 3e lijns supportmeuk oppak en dat 9/10x voor 9u of juist na 4u binnenkomt. :+

Om 5u is mijn werkdag voorbij, bij escalatie blijf ik gerust wat langer, maar een vergadering is geen escalatie. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 31-10-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

D4NG3R schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

offtopic:
Vergaderingen na 4u zijn prima, mits geplanned tot 16:30. Dingen lopen doorgaans ver uit omdat collega's lomp plannen en aan komen kakken met 'oh als we hier toch zitten wil ik X en Y nog even doornemen'. Not done in mijn boekje.

Buiten het feit om dat ik als neventaak 3e lijns supportmeuk oppak en dat 9/10x voor 9u of juist na 4u binnenkomt. :+

Om 5u is mijn werkdag voorbij, bij escalatie blijf ik gerust wat langer, maar een vergadering is geen escalatie. ;)
Hier begint een teamvergadering meestal rond 7 of 8. Duur tot 10 of 11 :X
Avond dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:10:
Ik denk dat je een deel gemist hebt. Er staat nergens dat er gewerkt wordt tussen 10 en 4. Alleen dat iedereen in principe van 10 tot 4 aanwezig is. Mensen die om 7 uur beginnen, zullen tegen een uur 4 weg gaan en mensen die later beginnen (om welke redenen dan ook), zijn dan ook vanaf 10 uur aanwezig.

Maar ik heb de perfecte manier gevonden om te wennen aan de tijdswisseling. Gewoon een jetlag hebben (even een weekje naar Amerika gaan!). Gisteren was de eerste keer dat ik niet om 11 uur al aan de lunch toe was en om 3 uur al het idee had dat m'n werkdag voorbij was. Meestal heb ik dat gevoel nog een week na de wisseling van zomer naar wintertijd :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Voor wie er klaagt dat het er "alweer" over gaat: sinds dat onze oosterburen permanente zomertijd willen en waarom hun dat nicht früher eingefallen ist is het bittere noodzaak om te voorkomen dat we dat hier ook gaan krijgen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Bananenplant schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:13:
Voor wie er klaagt dat het er "alweer" over gaat: sinds dat onze oosterburen permanente zomertijd willen en waarom hun dat nicht früher eingefallen ist is het bittere noodzaak om te voorkomen dat we dat hier ook gaan krijgen.
Het is een oude traditie dat wij onze tijd(gewoontes) aanpassen aan onze oosterburen.
Wordt er nu weer aan de poten van een stuk tradiontionele culturele identieteit gezaagd!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:38

-tom-562

Oliesjeik

Als je daadwerkelijk denkt dat Nederland niet (eventueel) het voorbeeld van Duitsland gaat volgen ben je erg naïef :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
-tom-562 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:41:
Als je daadwerkelijk denkt dat Nederland niet (eventueel) het voorbeeld van Duitsland gaat volgen ben je erg naïef :P
Ik vrees dat het gaat gebeuren, vandaar dat we moeten proberen het tegen te houden. Ik realiseer me trouwens nu dat hele debacle van die enquête die gehouden is die voornamelijk door Duitsers is ingevuld, wier lengteligging voor deze tijdzone een stuk beter past 8)7 .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Bananenplant schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:38:
Ik vrees dat het gaat gebeuren, vandaar dat we moeten proberen het tegen te houden. Ik realiseer me trouwens nu dat hele debacle van die enquête die gehouden is die voornamelijk door Duitsers is ingevuld, wier lengteligging voor deze tijdzone een stuk beter past 8)7 .
Duitsers blijken makkelijker te mobiliseren dan Nederlanders? :X

Maar goed, er zijn er ook meer dan 4 keer zoveel van, dus als je alles op een hoop gooit spelen die paar Nederlanders die (de zoveelste!) traditie (volgen van de Duitse tijd) kapot willen maken niet zo'n hele grote rol :+

Overigens is "we moeten het tegenhouden" een wat vreemd argument waarbij je doet alsof die "we" een significante hoeveelheid mensen betreft, terwijl het er meer de schijn van heeft dat het de "silent majority" worst zal wezen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 01-11-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dido schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:13:
[...]

Duitsers blijken makkelijker te mobiliseren dan Nederlanders? :X

Maar goed, er zijn er ook meer dan 4 keer zoveel van, dus als je alles op een hoop gooit spelen die paar Nederlanders die (de zoveelste!) traditie (volgen van de Duitse tijd) kapot willen maken niet zo'n hele grote rol :+

Overigens is "we moeten het tegenhouden" een wat vreemd argument waarbij je doet alsof die "we" een significante hoeveelheid mensen betreft, terwijl het er meer de schijn van heeft dat het de "silent majority" worst zal wezen ;)
Als je 3 opties hebt: altijd +2, soms +2/+1 en altijd +1, denk ik dat de groep "altijd +2" kleiner is dan de andere twee samen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:11:
Als je 3 opties hebt: altijd +2, soms +2/+1 en altijd +1, denk ik dat de groep "altijd +2" kleiner is dan de andere twee samen...
False trichotomy, er zijn uiteraard veel meer opties, niet alleen die drie.

Verder is het niet heel gek dat bij een keuze tussen drie opties er eentje is die lager scoort dan de andere twee samen, Sterker nog, dat kan voor alle drie de opties gelden, en is zelfs redelijk voor de hand liggend. En het zegt dus helemaal niets.

Als alle drie de opties lager scoren dan de andere twe samen (bijvoorbeeld omdat elke optie 1/3 van de stemmen krijgt) dan ga je dus altijd een meerderheid tegen de haren in strijken, ongeacht welke optie je kiest. Met andere woorden, je kunt het nooit goed doen. Hoe hard je zelf ook voorstander bent voor een van de (vele!) mogelijke opties, de kans is zeer groot dat een meerderheid tegen jouw favoriete optie is.

Een andere manier om de keuzes weer te geven is
- gewoon laten zoals het is, veranderen om het veranderen is nergens voor nodig.
- gewoon meedoen met Duitsland, zoals we al sinds 1916 doen en gewend zijn.
- gewoon aanpassen naar 1 tijd, maar we zorgen alsnog voor een tijdsverschil tussen ons en onze grootste buurman (en de grote meerderheid van de rest van het Europese vasteland)

Dan kijken veel mensen die niet elke zes maanden rabiaat dit topic in vliegen al heel anders naar de vraagstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dido schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:39:
[...]

Verder is het niet heel gek dat bij een keuze tussen drie opties er eentje is die lager scoort dan de andere twee samen, Sterker nog, dat kan voor alle drie de opties gelden, en is zelfs redelijk voor de hand liggend. En het zegt dus helemaal niets.
Tuurlijk, maar het ging mij erom we niet zomaar mee moeten gaan omdat Duitsland eventueel zou kunnen zeggen dat ze stoppen met die zomertijd en altijd +2 zouden gaan invoeren.

en die opties die jij geeft zijn precies dezelfde opties als die ik geef, ik had alleen geen zin om ze helemaal uit te schrijven. En wat je beschrijft geeft wel een goed voorbeeld wat er fout is met de manier van antwoorden. Je moet niet vragen: wat wil je, maar de vragen in volgerde zetten: het liefst dit, dan dat en eigenlijk niet dat. e kans dat je dan 1/3 per optie krijgt is practisch nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:46:
Tuurlijk, maar het ging mij erom we niet zomaar mee moeten gaan omdat Duitsland eventueel zou kunnen zeggen dat ze stoppen met die zomertijd en altijd +2 zouden gaan invoeren.
Dat meegaan met Duitsland is al meer dan een eeuw traditie, dus zo heel gek is het idee ook weer niet :)
en die opties die jij geeft zijn precies dezelfde opties als die ik geef, ik had alleen geen zin om ze helemaal uit te schrijven. En wat je beschrijft geeft wel een goed voorbeeld wat er fout is met de manier van antwoorden. Je moet niet vragen: wat wil je, maar de vragen in volgerde zetten: het liefst dit, dan dat en eigenlijk niet dat. e kans dat je dan 1/3 per optie krijgt is practisch nihil.
Maar de kans dat meer dan de helft echt blij is met welke van de opties is ook niet bijster groot.
Hoe je de vraagstelling ook precies formuleert, bij meer dan twee opties loop je sowieso een flinke kans dat je meest populaire optie betekent dat je meer dan de helft teleurstelt.

Maar goed, er is al een keer een "stemming" geweest, en er leeft kennelijk nogal wat frustratie dat daar veel meer Duitsers hebben gestemd dan Nederlanders, en dat degenen die gestemd hebben ook nog eens "verkeerd" gestemd hebben. Die frustratie gaat in ieder geval niet opgelost worden door in dit topic de bal rond te blijven spelen :)

Is niets nieuws, overigens, Fons Jansen verwoordde het decennia gelden ongeveer zo: "Ja, dat de arbeiders stemrecht krijgen heb ik op zich niks op tegen, maar ze gaan nog echt stemmen ook! En dan ook nog eens op de verkeerde partij!"

Maar ja, het referendum is (gelukkig) de nek omgedraaid in Nederland, dus dan zal iemand een onderzoeksbureau moeten betalen om een representatief ondersoek onder de Nederlandse bevolking te doen.

Dat onderzoek (vraagstelling, populatie, conclusies, ...) kan dan vervolgens weer vrolijk gefileerd worden in dit topic en de kans dat Den Haag zich er iets aan laat liggen acht ik klein genoeg om nul te noemen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 01-11-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dido schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:29:
[...]

Maar goed, er is al een keer een "stemming" geweest, en er leeft kennelijk nogal wat frustratie dat daar veel meer Duitsers hebben gestemd dan Nederlanders, en dat degenen die gestemd hebben ook nog eens "verkeerd" gestemd hebben. Die frustratie gaat in ieder geval niet opgelost worden door in dit topic de bal rond te blijven spelen :)
Er is een enquite geweest, bedoel je. Het was geen referendum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:16:
[...]

Er is een enquite geweest, bedoel je. Het was geen referendum.
Was het maar gedaan middels een referendum, dan had het tenminste aandacht gekregen en was er op voorhand discussie geweest.

Nu moest iedereen achteraf in de krant lezen dat 'het volk' haar mening kenbaar had gemaakt. De uitkomst is echter totaal niet representatief. Integendeel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Dit lijkt me echter typisch iets wat beter door de wetenschap kan worden besloten dan door de grote groep die er de gevolgen sowieso niet van zal merken. Zeker met de leeftijdsopbouw van het electoraat in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

alexbl69 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:43:
Was het maar gedaan middels een referendum, dan had het tenminste aandacht gekregen en was er op voorhand discussie geweest.
Zelfs toen het raadgevend referendum nog bestond had dat niet vooraf gekund, maar slechts na een kabinetsbesluit :)
Nu moest iedereen achteraf in de krant lezen dat 'het volk' haar mening kenbaar had gemaakt. De uitkomst is echter totaal niet representatief. Integendeel.
Waar baseer je op dat het niet representatief is?
Dus even los van "er hebben veel te veel Duitsers meegedaan", "de uitkomst komt niet overeen met mijn mening" en andere onderbuikgevoelens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dido schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:05:
[...]
Dus even los van "er hebben veel te veel Duitsers meegedaan", "de uitkomst komt niet overeen met mijn mening" en andere onderbuikgevoelens?
Het hele idee was volgensmij dat dit op Europees niveau gepolst ging worden, echter is het vrijwel uitsluitend in Duitsland onder de aandacht gebracht.

Andere bedrijfscultuur en een totaal andere impact van zomer- en wintertijd gezien hun oosterlijke(re) ligging.

Wellicht prima representatief voor Duitsland, in ieder geval niet voor de buren, en al helemaal niet voor de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

D4NG3R schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:14:
Het hele idee was volgensmij dat dit op Europees niveau gepolst ging worden, echter is het vrijwel uitsluitend in Duitsland onder de aandacht gebracht.
Vreemd genoeg zijn Frankrijk en Spanje dan ook niet gehoord, waar nog veel grotere delen van het land in een "verkeerde" tijdzone liggen.

Maar goed, eigenlijk zou er dus een nieuw onderzoek moeten komen. Tijd voor actie dus, want dit topic gaat geen aanleiding zijn voor een Europese organisatie om een breed onderzoek te gaan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:11
Wat mij betreft schaffen we de zomertijd af (of de wintertijd, ook goed). Omschakeling kost mij namelijk energie. Sinds de omschakeling ben ik moe. Het gaat me weer een tijdje kosten om hieraan te wennen.

Komt waarschijnlijk doordat ik afgelopen zomer niet echt heb kunnen genieten van de zon en nu dus een vitamine D-deficiëntie heb. Even m'n huisarts bellen voor een vitamine D-booster. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 09:03
Dido schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:29:
[...]

Dat meegaan met Duitsland is al meer dan een eeuw traditie, dus zo heel gek is het idee ook weer niet :)
Dat is niet helemaal een eeuw, drie kraaien in welk jaar die traditie is begonnen :P Wikipedia: Tijdzone

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Dido schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:28:
[...]

Het is een oude traditie dat wij onze tijd(gewoontes) aanpassen aan onze oosterburen.
Wordt er nu weer aan de poten van een stuk tradiontionele culturele identieteit gezaagd!?
Traditie?.iets dat ons opgelegd is geweest door de bezetter noem ik geen traditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Dido schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:05:
[...]
Dank je voor het vooraf invullen van mijn beweegredenen... beetje hetzelfde als wat er met deze enquête is gebeurd :).

Dat het niet representatief is wordt alleen al door dit draadje bewezen. Er zijn hier tig voor- en tegenstanders van de diverse opties en er wordt (2 keer per jaar :) ) over gediscussieerd. Het onderwerp leeft dus wel, zeker als er veranderingen zouden komen.

Maar volgens mij heeft niemand hier die enquête ingevuld, simpelweg omdat het bestaan ervan onbekend was. Misschien op een enkele verdwaalde eurofiel die alles bijhoudt wat er in Brussel bedacht wordt na.

Maar de uitkomst is dus zeker niet representatief voor de 'wil van het volk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

alexbl69 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:54:
[...]

Maar volgens mij heeft niemand hier die enquête ingevuld, simpelweg omdat het bestaan ervan onbekend was. Misschien op een enkele verdwaalde eurofiel die alles bijhoudt wat er in Brussel bedacht wordt na.

Wel degelijk heb ik destijds de enquete ingevuld, ik meen dat het nog een topic op Tweakers was om dat te doen.
En jouw aannames dat ik dus kennelijk een 'verdwaalde eurofiel' ben omdat jij niet bijhoudt wat van belang is in Europa & ik daarom niet mijn 'volk' kan representeren?

Laten wij het erop houden dat ik blij ben niet in jouw nauwomhulde mening pas :-)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:24
Dido schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:23:
[...]

Vreemd genoeg zijn Frankrijk en Spanje dan ook niet gehoord, waar nog veel grotere delen van het land in een "verkeerde" tijdzone liggen.

Maar goed, eigenlijk zou er dus een nieuw onderzoek moeten komen. Tijd voor actie dus, want dit topic gaat geen aanleiding zijn voor een Europese organisatie om een breed onderzoek te gaan doen. :)
Frankrijk weet ik niet, maar in Spanje roepen mensen ook weer dat de tijdzone daar voor een ongebruikelijk leefritme zorgt (veel later op de dag/avond leven) met ongezonde effecten en is er ook door organisaties aangeraden om naar GMT te switchen voor een beter effect op werk/prive balans.

Gezien Spanje toch weer wat verder westelijk van ons ligt ben ik eerder benieuwd hoe ze er in Portugal over denken. Zij zitten in GMT terwijl ze eigenlijk op de oostelijke rand van GMT-1 liggen (zoals wij aan de oostelijke rand van GMT liggen), ofwel zo goed als dezelfde situatie als wij ons in bevinden.

Portugal heeft in 1992 een uitstapje gemaakt naar GMT+1 maar is daar in 1996 van teruggekomen en ging toen terug naar GMT (wel met DST). Dat zou iig al aan kunnen geven dat continue GMT+2 niet goed zou zijn voor Nederland. Maar dat GMT+1 (met DST), ofwel de situatie zoals die nu is, misschien toch wel gewoon het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
DeBolle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:03:
[...]
Laten wij het erop houden dat ik blij ben niet in jouw nauwomhulde mening pas :-)
Touché :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Misschien kwam het al aan bod, maar als men de wintertijd ook een uur zou vervroegen, dan zou dat wel slecht zijn voor de zelfconsumptie van zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:44:
Misschien kwam het al aan bod, maar als men de wintertijd ook een uur zou vervroegen, dan zou dat wel slecht zijn voor de zelfconsumptie van zonne-energie.
Da's dus alleen maar gunstig voor de overheid, want ze willen toch die salderingsmogelijkheid opdoeken en dan krijgen ze nog meer geld binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cid Highwind schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:43:
Dit lijkt me echter typisch iets wat beter door de wetenschap kan worden besloten dan door de grote groep die er de gevolgen sowieso niet van zal merken. Zeker met de leeftijdsopbouw van het electoraat in gedachten.
Waarbij laat me raden, "de wetenschap" dan die chronobioloog is die 2x per jaar op de radio mag vertellen hoe slecht het is? En niet de verkeersveiligheid wetenschappers die liever zomertijd hebben. Of de sportwetenschappers die dat ook hebben. Of de scheikundige die liever het huidige systeem heeft (niet gerelateerd aan zijn vakgebied, gewoon omdat hij dat liever persoonlijk heeft :P ).

Ik kan heel veel zaken bedenken die beter door wetenschappers besloot kunnen worden als door 17 miljoen idioten allemaal een mening te laten geven. Maar dit is nou net iets waar persoonlijke voorkeur een flinke rol speelt.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:11:
[...]

Dat vermoed ik ook. Maar ik vermoed ook dat de altijd +1 groep het kleinste is. En als soms +2/+1'er, stem ik voor altijd +2 als ik tussen altijd +1 en altijd +2 moet kiezen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sissors schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:31:
[...]

Dat vermoed ik ook. Maar ik vermoed ook dat de altijd +1 groep het kleinste is. En als soms +2/+1'er, stem ik voor altijd +2 als ik tussen altijd +1 en altijd +2 moet kiezen ;) .
Als ik moet kiezen tussen altijd +1 en altijd +2, zou ik juist voor de +1 gaan. En daarom denk ik als je mensen 2 opties geeft (2 van de 3 kiezen), dat de +1/+2 variant de meeste stemmen zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:31:
[...]

Waarbij laat me raden, "de wetenschap" dan die chronobioloog is die 2x per jaar op de radio mag vertellen hoe slecht het is? En niet de verkeersveiligheid wetenschappers die liever zomertijd hebben. Of de sportwetenschappers die dat ook hebben. Of de scheikundige die liever het huidige systeem heeft (niet gerelateerd aan zijn vakgebied, gewoon omdat hij dat liever persoonlijk heeft :P ).

Ik kan heel veel zaken bedenken die beter door wetenschappers besloot kunnen worden als door 17 miljoen idioten allemaal een mening te laten geven. Maar dit is nou net iets waar persoonlijke voorkeur een flinke rol speelt.
Dan zijn dat natuurlijk ook valide punten die mij een stuk relevanter lijken dan persoonlijke voorkeur van een bevolking waarvan een meer dan significant deel sowieso alle tijd van de wereld heeft omdat deze schoolgaand noch werkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Brent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:49:
Dat is niet helemaal een eeuw, drie kraaien in welk jaar die traditie is begonnen :P Wikipedia: Tijdzone
Eens kijken...
De eerste praktische toepassing van zomertijd was door het Duitse Keizerrijk gedurende de Eerste Wereldoorlog, vanaf 30 april 1916.[5] De zomertijd werd ook in de bezette gebieden doorgevoerd. Nederland was weliswaar neutraal, maar voerde een dag later (1 mei) eveneens zomertijd in. Het Verenigd Koninkrijk volgde op 21 mei. Deze eerste zomertijd liep tot 1 oktober 1916.
Dus de Duitsers vinden zomertijd een goed idee, en de Nederlanders, hoewel niet bezet, gaan een dag later mee.

Ik zie dat als het begin van een diepgewortelde traditie van meer dan een eeuw :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 09:03
Dido schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:52:
[...]

Eens kijken...

[...]

Dus de Duitsers vinden zomertijd een goed idee, en de Nederlanders, hoewel niet bezet, gaan een dag later mee.

Ik zie dat als het begin van een diepgewortelde traditie van meer dan een eeuw :P
Kwa zomertijd, niet tijdszone. Daar moest de bezetting aan te pas komen. Bovendien is de zomertijd na '45 weer afgeschaft en kwam die pas weer in de jaren 70 weer terug.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

alexbl69 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:54:
Dat het niet representatief is wordt alleen al door dit draadje bewezen. Er zijn hier tig voor- en tegenstanders van de diverse opties en er wordt (2 keer per jaar :) ) over gediscussieerd. Het onderwerp leeft dus wel, zeker als er veranderingen zouden komen.
Dit onderwerp leeft, op een a priori IT-gericht nerdforum, waar een handvol mensen zich 2x per jaar genoeg druk maakt om nog een keer hetzelfde riedeltje te herhalen.

Als dat betekent dat "het leeft" in de samenleving, of dat de meningen die hier verkondigd worden, een serieus draagvlak in de samenleving hebben, dan zouden "we" een hoop conspiracy-onzin ook veel serieuzer moeten nemen als samenleving, want dat leeft nog veel meer, op veel grotere en bredere platforms :P
In de ogen van een miniem deel van dat volk dat zich in dit topic loopt te beklagen, maar het tegelijkertijd ook weer niet belangrijk genoeg vindt om er wat aan te doen.

Kijk, ik vind het wel prima zoals het is, maar ik kan me voorstellen dat iemand die echt gelooft dat enorme delen van de Nederlandse bevolking zeer zwaar fysiek en mentaal gebukt gaan onder de huidige situatie (of "het Duitse zwaard van Damocles" dat ons boven het hoofd hangt!), via meer toepasselijke kanalen dan een draadje op Tweakers zou kunnen proberen om een meer representatief beeld van "de wil van het volk" te creeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Ik zit al klaar met de popcorn! Vroeg op ook al, want mijn biologische wekker doet niet aan zomertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:06

Ethirty

Who...me?

}:|

Meer komt er momenteel niet uit.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Summertime!! *O*

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:40
F*** is het al weer 11.16 |:( :z
Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste