Mijn klok stond op 11 uur slapen en 6 uur wakker. Dat dat nu een uurtje opschuift vind ik helemaal niet erg
.
Deze studie past natuurlijk uitstekend hier:
To test the hypothesis, the researchers simulated the heating and cooling energy used with and without daylight-saving time for different climatic regions based on data from various office buildings in 15 US cities. In order to include the influence of climate change, they took into account not only the current climate, but also future climate scenarios up to the year 2050. This is crucial, as climate change has an enormous impact on a building's energy consumption. In another study, for example, Empa researchers found that in future Switzerland's demand for cooling could match the one for heating due to climate change.
Bron: https://www.empa.ch/web/s604/zeitumstellungThe results of the current study should delight the proponents of daylight-saving time. "Switching to daylight-saving time can reduce an office building's cooling energy by up to almost six percent. At the same time, heating demand can increase by up to 4.4 percent due to the earlier start of work in the morning. However, since much more cooling than heating energy is needed in summer, the time change has a positive overall effect on the energy balance of a building," summarizes Massimo Fiorentini. Across the different climate zones and scenarios, the overall energy savings varied – peaking at around 3 percent – but they were evident everywhere. Although this result only relates to office buildings in the US, it also provides valuable insights for Switzerland, as the climatic conditions are comparable for several of the simulated climate zones.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Veel interessanter dan hetgeen er tot nu toe inderdaad werd gekeken: alleen naar verlichting.drooger schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:38:
[...]
[...]
Bron: https://www.empa.ch/web/s604/zeitumstellung
En nu nog even meenemen dat in de zomer energie een stuk goedkoper is dan in de winter (want er is, zeker in de toekomst, een overschot aan zonne-energie). Nog interessanter wordt het als je al die koeling in de zomer gaat gebruiken voor het opslaan van warmte voor in de winter. In dat geval moet je wellicht NIET stoppen met koelen aan het eind van de middag, want dan sla je niet genoeg warmte op.
En deze studie gaat over kantoren: wat is het effect op woningen? Daar wil je 's zomers vooral voldoende koel hebben op het moment dat je gaat slapen en 's winters vooral niet te koud als je stilzit, want overdag kan zijn (met thuiswerken), maar meestal de heel avond is.
Anders kunnen we altijd nog het compromis doen: https://www.weeronline.nl/nieuws/klok-een-half-uur-verzetten
Ik mag weer in het donker naar mijn werk fietsen en aan mensen uitleggen dat zomertijd in de winter niet betekent dat het dan warmer is.
Dus je bent juist laat op?zacht schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:56:
Ik zit al klaar met de popcorn! Vroeg op ook al, want mijn biologische wekker doet niet aan zomertijd.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Libanon laat in ieder geval zien hoe het niet moet.
Het gevolg is dat je daar nu meerdere tijdzones hebt, doordat lang niet iedereen meedoet met deze last minute beslissing (en terecht, niemand zou mee moeten doen), sommigen half (door alles een uur te verzetten) laat staan dat alle telefoons en computers wel gewoon +1 hebben gedaan uiteraard. Bizarre situatie nu daar.
https://nos.nl/l/2468862Nog meer chaos in Libanon: zomertijd maand uitgesteld - NOS
In Libanon dreigt grote verwarring nu op het laatste moment is besloten om de zomertijd uit te stellen.
Het gevolg is dat je daar nu meerdere tijdzones hebt, doordat lang niet iedereen meedoet met deze last minute beslissing (en terecht, niemand zou mee moeten doen), sommigen half (door alles een uur te verzetten) laat staan dat alle telefoons en computers wel gewoon +1 hebben gedaan uiteraard. Bizarre situatie nu daar.
[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 26-03-2023 13:30 ]
Alles kan stuk.
Ik weet niet waar jij woont, maar het is hier Lentezacht schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:22:
Ik mag weer in het donker naar mijn werk fietsen en aan mensen uitleggen dat zomertijd in de winter niet betekent dat het dan warmer is.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Het ziet er hier niet uit als lente. En helaas is het nog donker morgenochtend als ik op de fiets zit. En die ene collega gaat morgen weer de koppeling zomertijd-temperatuur maken, waarna andere collega' s het wederom niet gaat lukken om haar te laten snappen dat die vlieger in de winter niet opgaat, mocht er onverhoopt permanent zomertijd komen.Hackus schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Ik weet niet waar jij woont, maar het is hier Lente
Dan moet je ter afleiding eens aan die collega's eens uitleggen dat de dag vandaag maar 23 uur duurt. En dat het tijdstip 02:30 (of elk ander tijdstip in 02 uur) simpelweg niet bestaat. En dat je al die ontbrekende tijd in het laatste weekend in oktober weer terugkrijgt. Die dag duurt 25 uur en dan wordt het 2x 02:30.
En dat verhaal zover mogelijk doortrekken totdat je ze helemaal kwijt bent.
En dat verhaal zover mogelijk doortrekken totdat je ze helemaal kwijt bent.
Alles kan stuk.
@drooger ik kon niet terugvinden of er ook onderzocht is of permanente "zomertijd" oftewel gewoon een andere tijdzone/andere kantoortijden dezelfde voordelen biedt. Mijn kantoor heeft bijvoorbeeld al decennia een standaardtijd van 8:00 tot 16:00. De meeste weerstand is niet tegen de andere tijden maar tegen het wisselen zelf.
Bovendien is de keerzijde dat de besparing die kantoren hierdoor krijgen uiteindelijk door de mensen in hun eigen huis weer betaald worden...
Bovendien is de keerzijde dat de besparing die kantoren hierdoor krijgen uiteindelijk door de mensen in hun eigen huis weer betaald worden...
[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 26-03-2023 16:44 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://www.rtvnoord.nl/v...voor-afschaffen-zomertijd
Nieuwe hoogleraar/chronobioloog die van de zomertijd af wil.
Nieuwe hoogleraar/chronobioloog die van de zomertijd af wil.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Voor onszelf is het niet goed.drooger schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:38:
[...]
[...]
Bron: https://www.empa.ch/web/s604/zeitumstellung
https://scientias.nl/waar...-er-minder-last-van-hebt/
Toch hebben die lange zomeravonden een prijs, blijkt uit steeds meer onderzoek. Ons lichaam begint bijvoorbeeld pas later met het aanmaken van het slaaphormoon melatonine, waardoor we gemiddeld korter slapen. De werkdag begint immers even vroeg als altijd.
En er zijn meer nadelen voor onze gezondheid. “Dat ene uurtje verschil lijkt niet veel, maar het kan op de korte termijn aanzienlijke schade veroorzaken zowel geestelijk als lichamelijk”, aldus slaapprofessor Charles Czeisler van Harvard.
Uit een reeks onderzoeken naar het onderwerp blijkt dat in de week na de invoering van de zomertijd de kans op hart- en vaatziekten 24 procent groter is. Mensen hebben ook meer verwondingen. De kans op een beroerte neemt met 8 procent toe en er zijn meer psychische problemen. Zo zijn er 11 procent meer mensen met een depressie.
Er is een topic! Afschaffen die zomertijd! Zitten wij sowieso niet in de verkeerde tijdzone?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Afschaffen? Nee bedankt. Ik heb liever 1x per jaar een beetje ongemak en heel de zomer lekker lang licht in de avond, dan een zomer waarbij het om half 4 al licht begint te worden.Eiríkr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:32:
Er is een topic! Afschaffen die zomertijd! Zitten wij sowieso niet in de verkeerde tijdzone?
Weet niet hoe laat je moet fietsen (en of er bij jouw werk speling is wanneer je zou kunnen beginnen), maar je hebt dan blijkbaar in de winter al heel veel in het donker moeten fietsen, omdat we nu op het niveau zitten van 1 maart (zonsopgang 7:25), dus je fietst dan ook pas net in het licht, toch?zacht schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:22:
Is gelukkig voor je binnen een paar weken alweer opgelost
Ongemak én 24% meer kans op hart en vaatziekten, 8% meer kans op een beroerte, verwondingen, en als je er vatbaar voor bent een depressie als kers op de taart.Naafkap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:55:
[...]
Afschaffen? Nee bedankt. Ik heb liever 1x per jaar een beetje ongemak en heel de zomer lekker lang licht in de avond, dan een zomer waarbij het om half 4 al licht begint te worden.
Dus eigenlijk ruilen we collectief onze gezondheid in voor een ouderwets middel om onze gloeilampen te besparen.
Ik zie uit naar feitelijk juiste bronnen voor je beweringen. 24% meer kans op hart- en vaatziekten? Ik kan dat echt niet geloven. Als dat echt zo zou zijn, dan zou de zomertijd meteen worden afgeschaft. Gelukkig is dat niet het geval.nst6ldr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:00:
[...]
Ongemak én 24% meer kans op hart en vaatziekten, 8% meer kans op een beroerte, verwondingen, en als je er vatbaar voor bent een depressie als kers op de taart.
Dus eigenlijk ruilen we collectief onze gezondheid in voor een ouderwets middel om onze gloeilampen te besparen.
Fijne zomer(avonden) allemaal!
Ik persoonlijk word meer depressief van de 5 maanden durende herfst die we nu hebben dan dat het 2 weken weer wat donkerder is in de ochtend.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dat is het leuke aan percentages. 24% meer kans klinkt heel dramatisch, maar als dat bijvoorbeeld op basis van een kans van oorspronkelijk 0,1% is, dan heb je met 24% meer kans het dus over 0,124% kans.Naafkap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:03:
[...]
Ik zie uit naar feitelijk juiste bronnen voor je beweringen. 24% meer kans op hart- en vaatziekten? Ik kan dat echt niet geloven. Als dat echt zo zou zijn, dan zou de zomertijd meteen worden afgeschaft. Gelukkig is dat niet het geval.
The devil is in the details.
Echt letterlijk 2 posts boven je.Naafkap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:03:
[...]
Ik zie uit naar feitelijk juiste bronnen voor je beweringen. 24% meer kans op hart- en vaatziekten? Ik kan dat echt niet geloven. Als dat echt zo zou zijn, dan zou de zomertijd meteen worden afgeschaft. Gelukkig is dat niet het geval.
En je logica omtrent afschaffing voor het grote goed klopt niet: er worden ook nog steeds sigaretten verkocht.
+ 1 ( en ja heb 3 kinders die weer in het ritme moeten komen, maar dat gaat altijd vrij soepel )Naafkap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:55:
[...]
Afschaffen? Nee bedankt. Ik heb liever 1x per jaar een beetje ongemak en heel de zomer lekker lang licht in de avond, dan een zomer waarbij het om half 4 al licht begint te worden.
En zou de energie opbrengst met zonnepanelen door de zomertijd ook niet beter machen met het energie verbruik? Wat vooral ten goede zal komen als het salderen eraf gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 26-03-2023 20:26 ]
Het zou vooral komen door een uurtje slaapgebrek. Als ouder van een kleintje van 1 jaar oud met bijbehorend slaapgebrek kan ik je vertellen dat dat ene nachtje van een uurtje korter per jaar in schraal contrast staat met het slaapgebrek dat komt kijken bij een baby. Ook maar geen kinderen meer dan?nst6ldr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:08:
[...]
Echt letterlijk 2 posts boven je.
En je logica omtrent afschaffing voor het grote goed klopt niet: er worden ook nog steeds sigaretten verkocht.
Hmm, 24%?nst6ldr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:00:
Ongemak én 24% meer kans op hart en vaatziekten [...]
* RayNbow klikt eens door om de oorspronkelijke bron te vinden...
Oh, Daylight savings time and myocardial infarction?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Nou ik ben intern weer van slag. 
Op zich gaat het me niet eens alleen om zomertijd, maar om het effect van zomertijd met de tijdzone waarin we zitten. Het hele systeem van tijdzones is uiteindelijk door de Britten opgezet en als er een universeel gegeven is in geografie, dan is het wel dat je Britten dus nooit lijntjes op een kaart moet laten tekenen. Komt alleen maar ellende van.
Want uiteraard is Londen het middelpunt van UTC00:00. Dat is helemaal geweldig voor de Britten, niet voor de rest. Komt nog eens bij dat de Benelux + Frankrijk tot 1940 ook destijds nog GMT tijd zaten. Toen kwamen er die types uit het oosten en die hebben hun eigen tijd doorgevoerd. Iets dat nooit meer veranderd is omdat het wel makkelijk was om te houden. En dat klopt ook, maar CET haar midden ligt zo ongeveer op de lijn van de huidige Duits-Poolse grens, Praag of Napels.

Voor ons in Nederland, maar eigenlijk nog meer meer in Frankrijk of Spanje, is dit waardeloos. We zitten gewoon in de verkeerde tijdzone. De zon kwam vandaag rond 7:30 op in CET zomertijd, terwijl het eigenlijk ongeveer 6:50 zou moeten zijn (de oude Nederlandse tijd gebaseerd op Amsterdam was ongeveer 40min vroeger dan CET en dus 20 minuten later dan GMT). Dat is dan inclusief zomertijd. Zonder zomertijd was het 5:50.
Nu kan ik zomertijd best begrijpen als we naar 21 juni kijken. Omgerekend ga je immers van 5:20 CET naar 3:40 "natuurlijk". Dat is echt vroeg voor een zonsopkomst. Maar als dit echt een probleem is, voer dan alleen de zomertijd in vanaf 1 mei tot 1 september. Op 30 april heb je dan een zonsopgang op 5:13 en op 1 mei is het 6:11. En op 31 augustus is het dan zonsopgang op 6:50 en op 1 september is het 5:51.
Maar het liefst zou ik niet alleen de zomertijd gewoon zien verdwijnen, maar ook met de hele Benelux een CET+30min zone zien ontstaan. Dan ligt de tijd ongeveer precies goed in Utrecht met minimale afwijking beide kanten op. Dit zou ook gewoon helemaal geen probleem meer moeten zijn nu we alle tijd in principe toch meten met computers.

Op zich gaat het me niet eens alleen om zomertijd, maar om het effect van zomertijd met de tijdzone waarin we zitten. Het hele systeem van tijdzones is uiteindelijk door de Britten opgezet en als er een universeel gegeven is in geografie, dan is het wel dat je Britten dus nooit lijntjes op een kaart moet laten tekenen. Komt alleen maar ellende van.
Want uiteraard is Londen het middelpunt van UTC00:00. Dat is helemaal geweldig voor de Britten, niet voor de rest. Komt nog eens bij dat de Benelux + Frankrijk tot 1940 ook destijds nog GMT tijd zaten. Toen kwamen er die types uit het oosten en die hebben hun eigen tijd doorgevoerd. Iets dat nooit meer veranderd is omdat het wel makkelijk was om te houden. En dat klopt ook, maar CET haar midden ligt zo ongeveer op de lijn van de huidige Duits-Poolse grens, Praag of Napels.

Voor ons in Nederland, maar eigenlijk nog meer meer in Frankrijk of Spanje, is dit waardeloos. We zitten gewoon in de verkeerde tijdzone. De zon kwam vandaag rond 7:30 op in CET zomertijd, terwijl het eigenlijk ongeveer 6:50 zou moeten zijn (de oude Nederlandse tijd gebaseerd op Amsterdam was ongeveer 40min vroeger dan CET en dus 20 minuten later dan GMT). Dat is dan inclusief zomertijd. Zonder zomertijd was het 5:50.
Nu kan ik zomertijd best begrijpen als we naar 21 juni kijken. Omgerekend ga je immers van 5:20 CET naar 3:40 "natuurlijk". Dat is echt vroeg voor een zonsopkomst. Maar als dit echt een probleem is, voer dan alleen de zomertijd in vanaf 1 mei tot 1 september. Op 30 april heb je dan een zonsopgang op 5:13 en op 1 mei is het 6:11. En op 31 augustus is het dan zonsopgang op 6:50 en op 1 september is het 5:51.
Maar het liefst zou ik niet alleen de zomertijd gewoon zien verdwijnen, maar ook met de hele Benelux een CET+30min zone zien ontstaan. Dan ligt de tijd ongeveer precies goed in Utrecht met minimale afwijking beide kanten op. Dit zou ook gewoon helemaal geen probleem meer moeten zijn nu we alle tijd in principe toch meten met computers.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Waarom zo specifiek op de zonnetijd aanhouden? Mensen werken tegenwoordig ook allemaal verschoven tijden. De ene persoon staat om 5 uur 's morgens op en begint om 7 uur met het werk, en de ander werkt 's middags en 's avonds vanwege het tijdsverschil met Amerika.
Een tijdsverschil met +30 minuten is weer lastig met bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk.
Waarom zou Australië bijvoorbeeld 3 tijdzones hebben met elk een heel uur tijdsverschil i.p.v. 6 tijdzones met 30 minuten tijdsverschil?
Een tijdsverschil met +30 minuten is weer lastig met bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk.
Waarom zou Australië bijvoorbeeld 3 tijdzones hebben met elk een heel uur tijdsverschil i.p.v. 6 tijdzones met 30 minuten tijdsverschil?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Of terug naar vroeger. Elke stad zijn eigen tijdzoneOnbekend schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:46:
Waarom zo specifiek op de zonnetijd aanhouden? Mensen werken tegenwoordig ook allemaal verschoven tijden. De ene persoon staat om 5 uur 's morgens op en begint om 7 uur met het werk, en werkt 's middags en 's avonds vanwege het tijdsverschil met Amerika.
Maar de +15, +30 en +45 tijdzones zijn idd aardig irritant.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-03-2023 22:08 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
dat wij op UTC+1 (en UTC+2) zitten, komt niet door de Britten. Wij zitten met bijna het hele westen van Europa (muv Portugal) op de Berlijnse tijdzone.DaniëlWW2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:34:
Logisch zou zijn om Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk en Spanje in UTC te plaatsen, en dan Duitsland, Polen en alles daar onder op UTC+1. De UTC+2 landen kloppen wel aardig met hun zonnetijd.
Dat is even los van zomer/wintertijd.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Gezien het feit dat er zoveel mensen last hebben van winterdepressies, lijkt me het niet een handig plan om dit te verergeren. Het gaat om zo’n tijdens je wakkere periode en dat is voor het grootste deel van de mensen gewoon 9-5.Onbekend schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:46:
Waarom zo specifiek op de zonnetijd aanhouden? Mensen werken tegenwoordig ook allemaal verschoven tijden. De ene persoon staat om 5 uur 's morgens op en begint om 7 uur met het werk, en werkt 's middags en 's avonds vanwege het tijdsverschil met Amerika.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
En dan volgt toch ook weer de wet van de grote getallen. Op 20 miljoen mensen zijn dat toch weer 48.000 gevallen extra, gerekend met het ongetwijfeld hypothetische getalHahn schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:07:
[...]
Dat is het leuke aan percentages. 24% meer kans klinkt heel dramatisch, maar als dat bijvoorbeeld op basis van een kans van oorspronkelijk 0,1% is, dan heb je met 24% meer kans het dus over 0,124% kans.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Gelukkig wonen er geen 20 miljoen mensen in Nederland! Scheelt weer een paar duizend.Rudedadude schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:09:
[...]
En dan volgt toch ook weer de wet van de grote getallen. Op 20 miljoen mensen zijn dat toch weer 48.000 gevallen extra, gerekend met het ongetwijfeld hypothetische getal
Niet eens, want 0,1% van 20 miljoen is 20.000 en geen 200.000 zoals hij berekendeHahn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:19:
[...]
Gelukkig wonen er geen 20 miljoen mensen in Nederland! Scheelt weer een paar duizend.
Nee nog niet, maar over niet al te lange tijd welHahn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:19:
[...]
Gelukkig wonen er geen 20 miljoen mensen in Nederland! Scheelt weer een paar duizend.
Do { Ping } while ( LOL )
Ik blijf hier bij:
Je wil de dag(licht) volgens mij juist enigszins centreren rond 12-1u. En exact dat is ook waarom ik persoonlijk zo'n hekel heb aan zomertijd.. In juni ~6u zonsopkomst, ~10u zonsondergang i.p.v. respectievelijk ~5u en ~9u met permanente wintertijd. Leuk voor de arbeiders 100 jaar geleden dat uurtje extra licht in de zomer. Hoe veel mensen werken er tegenwoordig nog na 8u, en van dat al kleine aantal hoeveel zijn er ook daadwerkelijk nog bakken (zon)licht nodig?
D4NG3R schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:35:
M'n voorkeur gaat uit naar permanente wintertijd, gezien de impact daarvan qua licht in de ochtend veel groter is, maar als het puntje bij paaltje komt maakt het me oprecht weinig meer uit.. Houd gewoon 1 ding aan het hele jaar ipv te switchen.
* D4NG3R heeft dagen last van winter > zomertijd, en minstens een week van zomer > wintertijd. En ik weet dat er mensen zijn die er aanzienlijk meer last van hebben dan ik al doe.
Zou +- 30 minuten daar niet juist verbetering in brengen? Langs de randen van de tijdzones is het verschil met de 'andere kant' van diezelfde tijdzone toch al snel meer dan een half uur.BCC schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:56:
[...]
Gezien het feit dat er zoveel mensen last hebben van winterdepressies, lijkt me het niet een handig plan om dit te verergeren. Het gaat om zo’n tijdens je wakkere periode en dat is voor het grootste deel van de mensen gewoon 9-5.
Je wil de dag(licht) volgens mij juist enigszins centreren rond 12-1u. En exact dat is ook waarom ik persoonlijk zo'n hekel heb aan zomertijd.. In juni ~6u zonsopkomst, ~10u zonsondergang i.p.v. respectievelijk ~5u en ~9u met permanente wintertijd. Leuk voor de arbeiders 100 jaar geleden dat uurtje extra licht in de zomer. Hoe veel mensen werken er tegenwoordig nog na 8u, en van dat al kleine aantal hoeveel zijn er ook daadwerkelijk nog bakken (zon)licht nodig?
[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 27-03-2023 09:39 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik doe in de winter echt niets meer nadat ik de kids naar bed heb gebracht, maar in de zomer ben ik rustig nog tot 22.30 in de tuin bezig - dus ondanks dat ik geen arbeider ben heeft het voor mij in ieder geval een grote impact. n=1.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:38:
Ik blijf hier bij:
[...]
[...]
Zou +- 30 minuten daar niet juist verbetering in brengen? Langs de randen van de tijdzones is het verschil met de 'andere kant' van diezelfde tijdzone toch al snel meer dan een half uur.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Het feit dat je in de winter op dat moment niks meer doet heeft echter weinig te maken met DST, je zal rond 7u sowieso duisternis hebben of je nou permanent aan zomer- of wintertijd doet.BCC schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:40:
[...]
Ik doe in de winter echt niets meer na dat ik de kids naar bed heb gebracht, maar in de zomer ben ik rustig nog tot 10.00 in de tuin bezig - dus ondanks dat ik geen arbeider ben heeft het voor mij in ieder geval een grote impact. n=1.
Ik snap de beargumentering voor ook wel hoor, maar in het grote plaatje zie ik liever permanente wintertijd. Ongeacht wat we verder gaan doen moeten we kappen met 2x per jaar van tijd wisselen. Dat levert mij persoonlijk het meeste ongemak op.

Dat snap ik, maar voor mij (en ik denk voor meer mensen) is dit een vrij goed compromis.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:43:
[...]
Het feit dat je in de winter op dat moment niks meer doet heeft echter weinig te maken met DST, je zal rond 7u sowieso duisternis hebben of je nou permanent aan zomer- of wintertijd doet.
Ik snap de beargumentering voor ook wel hoor, maar in het grote plaatje zie ik liever permanente wintertijd. Ongeacht wat we verder gaan doen moeten we kappen met 2x per jaar van tijd wisselen. Dat levert mij persoonlijk het meeste ongemak op.
Waar het middelpunt ligt is compleet irrelevant. Het is niet meer dan een ijkpunt. Wij beslissen nog steeds zelf of wij op +30 min, +1 uur of +15 minuten willen zitten. Niemand die ons tegenhoudt als wij een eigen tijdzone invoeren op +20 minuten.DaniëlWW2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:34:
Op zich gaat het me niet eens alleen om zomertijd, maar om het effect van zomertijd met de tijdzone waarin we zitten. Het hele systeem van tijdzones is uiteindelijk door de Britten opgezet en als er een universeel gegeven is in geografie, dan is het wel dat je Britten dus nooit lijntjes op een kaart moet laten tekenen. Komt alleen maar ellende van.![]()
Want uiteraard is Londen het middelpunt van UTC00:00. Dat is helemaal geweldig voor de Britten, niet voor de rest.
Het probleem ligt bij de Duitsers die Berlijn (min of meer) als ijkpunt hebben genomen en de Nederlandse regering die dat overnam ondanks dat wij veel verder naar het westen liggen.Komt nog eens bij dat de Benelux + Frankrijk tot 1940 ook destijds nog GMT tijd zaten. Toen kwamen er die types uit het oosten en die hebben hun eigen tijd doorgevoerd. Iets dat nooit meer veranderd is omdat het wel makkelijk was om te houden. En dat klopt ook, maar CET haar midden ligt zo ongeveer op de lijn van de huidige Duits-Poolse grens, Praag of Napels.
Ik snap dat ook niet. Zou een half uurtje tijdsverschil met Duitsland nou zoveel (economisch) nadeel opleveren? Hoe doen landen met meerdere tijdzones dat dan?
Dit is ook geen probleem en is nooit een probleem geweest, met of zonder computers. Het is gewoon een politieke keuze dat we met alle geweld op Berlijnse tijd willen zitten. We zouden prima (al dan niet samen met Benelux, Frankrijk en Spanje) in een aparte tijdzone kunnen zitten.Maar het liefst zou ik niet alleen de zomertijd gewoon zien verdwijnen, maar ook met de hele Benelux een CET+30min zone zien ontstaan. Dan ligt de tijd ongeveer precies goed in Utrecht met minimale afwijking beide kanten op. Dit zou ook gewoon helemaal geen probleem meer moeten zijn nu we alle tijd in principe toch meten met computers.
Zonnetijd is de enige tijd die een externe factor heeft waaraan je het middels logica aan kunt houden. Alle andere manieren van indelen is puur op persoonlijke voorkeur of belangen. Dat is dan ook de reden dat dit topic nog steeds loopt want daar bereik je toch nooit consensus over.Onbekend schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:46:
Dat schrijft hij dan ook niet.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:52:
dat wij op UTC+1 (en UTC+2) zitten, komt niet door de Britten.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah gezellig, elk half jaar deze zelfde discussie, met elke keer exact dezelfde voors en tegens.
Dus dan ook maar mijn suggestie voor het "perfecte" systeem: we houden het zoals het is, maar we zorgen dat de overgang naar zomertijd altijd in een lang weekend valt, zoals het paasweekend.
Ik heb persoonlijk best veel last van de overgang naar zomertijd, maar dat wordt enorm gereduceerd als ik de maandag na de overgang vrij heb zodat ik iets gradueler kan wennen aan de nieuwe tijd.
Dus dan ook maar mijn suggestie voor het "perfecte" systeem: we houden het zoals het is, maar we zorgen dat de overgang naar zomertijd altijd in een lang weekend valt, zoals het paasweekend.
Ik heb persoonlijk best veel last van de overgang naar zomertijd, maar dat wordt enorm gereduceerd als ik de maandag na de overgang vrij heb zodat ik iets gradueler kan wennen aan de nieuwe tijd.
Ach we hebben een weekje waar aanstelleritis weer hoogtij viert en daarna gaan diegene ook weer door met wat ze deden. Beroepsklagers zijn er altijd, mensen die van de langere avonden genieten zijn er gelukkig meer.
Ik zie het een beetje als beroepsdemontranten in Den Haag. Als er te demonstreren valt, dan demonstreren ze en het maakt niet eens uit waarvoor. We verzinnen er wel aan aantal argumenten bij.
Ik zie het een beetje als beroepsdemontranten in Den Haag. Als er te demonstreren valt, dan demonstreren ze en het maakt niet eens uit waarvoor. We verzinnen er wel aan aantal argumenten bij.
Bedankt dat je mensen die er echt last van hebben (en ja, meetbaar last van hebben) even onder de categorie "beroepsklagers" plaatst.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:59:
Ach we hebben een weekje waar aanstelleritis weer hoogtij viert en daarna gaan diegene ook weer door met wat ze deden. Beroepsklagers zijn er altijd, mensen die van de langere avonden genieten zijn er gelukkig meer.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat doe ik inderdaad. Als het leven echt zo zwaar is dan is verhuizen naar de evenaar misschien een levensreddende handeling voor deze groep, daar zijn de dagen het hele jaar rond even lang. Geen zomer- en wintertijd, geen last van verschuivende dagen en nauwelijks verschil in temperatuur. Hooguit een regenseizoen. Werken kan tegenwoordig ook op afstand, er zijn genoeg digitale nomaden te vinden in die gebieden.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:00:
Bedankt dat je mensen die er echt last van hebben (en ja, meetbaar last van hebben) even onder de categorie "beroepsklagers" plaatst.
Zo dacht ik er eerst ook wel een beetje over. Nu probeer mezelf wel in te leven in de mensen die er problemen mee hebben.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:59:
Wat doen jullie? Heel de dag vergelijken met de oude tijd? Daar was ik veel mee bezig toen ik nog kind was en toen vond ik het wel irritant. "In de "oude tijd" was het nu ... uur" enz..
Hoe dan ook, persoonlijk vind ik zomertijd heerlijk. Nadat ik om een uur of 18:00 thuis kom, kan ik weer lekker buiten werken. Ik ben een echt avond mens en slaap nooit voor een uur of 01:00. Voor mij hadden ze er nog wel een extra uurtje bij mogen doen +2.
En dat die stink vogels in de zomer om 05:00u herrie beginnen te maken is voor mij al vroeg genoeg.
Y'24
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:21
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Je kunt die mensen ook gewoon serieus nemen, maar dat de oplossing niet zo eenvoudig is. Juist vanwege de vele voor- en tegenargumenten die worden gegeven.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Dat doe ik inderdaad. Als het leven echt zo zwaar is dan is verhuizen naar de evenaar misschien een levensreddende handeling voor deze groep, daar zijn de dagen het hele jaar rond even lang. Geen zomer- en wintertijd, geen last van verschuivende dagen en nauwelijks verschil in temperatuur. Hooguit een regenseizoen. Werken kan tegenwoordig ook op afstand, er zijn genoeg digitale nomaden te vinden in die gebieden.
Als jij er geen last van hebt, is de ander niet opeens een enorme aansteller. Ja die heeft er last van en is na een paar dagen er wel overheen, maar fijn is het niet.
Ik hoor/zie wat de mensen zeggen, maar dat verandert mijn conclusie/mening niet. Lijkt mij ook niet dat de maatschappij weer aangepast moet worden aan een enorme minderheid? De mensheid is tegenwoordig zo flexibel dat hier echt wel omheen te werken valt. En nee, misschien niet in het standaard ritme in Nederland maar dat is dan een kwestie van keuzes maken.tweakduke schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:10:
Je kunt die mensen ook gewoon serieus nemen, maar dat de oplossing niet zo eenvoudig is. Juist vanwege de vele voor- en tegenargumenten die worden gegeven.
Als jij er geen last van hebt, is de ander niet opeens een enorme aansteller. Ja die heeft er last van en is na een paar dagen er wel overheen, maar fijn is het niet.
Maar fair point, misschien moet ik meer accepteren dat we in een Nederland leven waar mensen steeds vaker en op steeds meer onderwerpen lijnrecht tegenover elkaar staan.
Zomer en wintertijd gaat niet over de daglengte. Daar verandert helemaal niets aan. Dus zo'n opmerking als "ga maar op de evenaar wonen" voegt echt helemaal niets toe.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Dat doe ik inderdaad. Als het leven echt zo zwaar is dan is verhuizen naar de evenaar misschien een levensreddende handeling voor deze groep, daar zijn de dagen het hele jaar rond even lang. Geen zomer- en wintertijd, geen last van verschuivende dagen en nauwelijks verschil in temperatuur. Hooguit een regenseizoen. Werken kan tegenwoordig ook op afstand, er zijn genoeg digitale nomaden te vinden in die gebieden.
(persoonlijk zou ik zelfs liever naar het noorden verhuizen, dan naar het zuiden, ik ben juist gek van die lange schemering die we hier hebben).
Waarom juist dan centreren en niet rond het midden van wanneer de gemiddelde persoon wakker is?D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:38:
Ik blijf hier bij:
[...]
Je wil de dag(licht) volgens mij juist enigszins centreren rond 12-1u. En exact dat is ook waarom ik persoonlijk zo'n hekel heb aan zomertijd..
Maar dan moet je ook echt zonnetijd gaan, en niet onze normale uren plakken erop, want dat zijn weer persoonlijke voorkeuren. Maar zelfs als je echt zonnetijd gaat (dus gewoon hoeveel graden de zon staat ofzo), gaat dan elke plaats weer zijn eigen tijd krijgen? Of gaan we toch groeperen? En gaan we dan rond Amsterdam groeperen, of is het eigenlijk net zo handig dan te groeperen rond Berlijn?Gonadan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:16:
[...]
Zonnetijd is de enige tijd die een externe factor heeft waaraan je het middels logica aan kunt houden.
Je bent een avondmens. Je jubelt er vervolgens over dat je ritme verder richting de ochtend is verschovenRvV schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:07:
[...]
Ik ben een echt avond mens en slaap nooit voor een uur of 01:00. Voor mij hadden ze er nog wel een extra uurtje bij mogen doen +2.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Wailing_Banshee schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:52:
dat wij op UTC+1 (en UTC+2) zitten, komt niet door de Britten. Wij zitten met bijna het hele westen van Europa (muv Portugal) op de Berlijnse tijdzone.
offtopic:
We zitten niet op UTC +1 of +2, maar op GMT +1 / +2. UTC is geen tijdzone.
Ik durf te beargumenteren dat het meerwaarde heeft om vooral zonlicht in het midden van de gemiddelde werkdag te willen hebben i.v.m. het opwekken en gebruiken van zon(ne-energie) door de industrie en buitenwerkers, maar voor de biologische klok zou dat inderdaad nog beter zijn.Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:42:
[...]
Waarom juist dan centreren en niet rond het midden van wanneer de gemiddelde persoon wakker is?

Ik zie het ook als "beroepsklagers".
Mensen die last hebben van de switch van Zomertijd naar Wintertijd en andersom snap ik niet. Hoe kun je nu last hebben van een wijzer op een klok die je 30 graden opschuift?
Als die mensen er echt zo'n last van hebben moeten ze niet hun ritme aanpassen. Dat doe je naar mijn idee toch echt zelf. Daar moet je het wisselen van wintertijd naar zomertijd niet de schuld van geven.
Als je tijdens standaardtijd om 07:00 opstaat, waarom sta je dan tijdens zomertijd ook om 07:00 op? Sta dan om 08:00 op (ofwel 07:00 in standaard tijd).
Mensen die last hebben van de switch van Zomertijd naar Wintertijd en andersom snap ik niet. Hoe kun je nu last hebben van een wijzer op een klok die je 30 graden opschuift?
Als die mensen er echt zo'n last van hebben moeten ze niet hun ritme aanpassen. Dat doe je naar mijn idee toch echt zelf. Daar moet je het wisselen van wintertijd naar zomertijd niet de schuld van geven.
Als je tijdens standaardtijd om 07:00 opstaat, waarom sta je dan tijdens zomertijd ook om 07:00 op? Sta dan om 08:00 op (ofwel 07:00 in standaard tijd).
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Misschien omdat niet alle werkgevers en instanties dit faciliteren? Denk niet dat scholen het heel handig vinden als deel van de kinderen opeens uur later komt bijvoorbeeld.Twazerty schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:55:
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
@Twazerty Ik zou met alle liefde om 23:00 m'n nest in duiken en om 7:30 opstaan i.p.v. 22:00 / 6:30 wat ik in de winter doe, maar vertel dat aan de baas die mij ongeacht het jaargetij om 8:00 op de werkvloer verwacht.
Haha wow, wat een bijzondere kortzichtige manier van denkenTwazerty schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:55:
Dat is inderdaad misschien wat kort door de bocht. Maar mijn punt blijft dat er genoeg oplossingen zijn hiervoor. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aangeboren afwijkingen of iets dergelijks. Daar valt, buiten accepteren en ermee leren leven, niets aan te doen.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:36:
Zomer en wintertijd gaat niet over de daglengte. Daar verandert helemaal niets aan. Dus zo'n opmerking als "ga maar op de evenaar wonen" voegt echt helemaal niets toe.
Paar posts boven je?Naafkap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:03:
[...]
dawg in "Zomertijd Afschaffen?"
Maar leuk, lekker lang licht. Succes aan de mensen zonder a/c als het om middernacht nog 20+ graden is omdat de zon net onder is gegaan.
Maar goed, het verhaal van @DaniëlWW2 posten we ~elk halfjaar. We zitten gewoon nog erger in de verkeerde tijdzone met zomertijd.
Prima, wintertijd it is.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:59:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
UTC:Dido schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:46:
[...]
offtopic:
Other names: Universal Time Coordinated / Universal Coordinated Time
Successor to: Greenwich Mean Time (GMT)
UTC+1 = GMT+1
UTC = UTC + 0 = GMT = GMT + 0
Ah ja, want in Nederlandse warme periodes in de zomer koelt het 's nachts zoveel af waardoor een uurtje later het ineens veel koeler in je kamer is...Señor Sjon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:09:
[...]
Paar posts boven je?
dawg in "Zomertijd Afschaffen?"
Maar leuk, lekker lang licht. Succes aan de mensen zonder a/c als het om middernacht nog 20+ graden is omdat de zon net onder is gegaan.
Punt is dat dat een beetje is zoals wanneer het Nederlands elftal verliest. Dan heb je ook meer mensen met bijvoorbeeld een hartaanval. Veruit de meeste mensen die dat hebben, zouden het anders twee weken later hebben.Naafkap schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:03:
[...]
Gewoon wintertijd aanhouden en klaar is Kees(Klara)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Absoluut.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Dat is inderdaad misschien wat kort door de bocht. Maar mijn punt blijft dat er genoeg oplossingen zijn hiervoor. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aangeboren afwijkingen of iets dergelijks. Daar valt, buiten accepteren en ermee leren leven, niets aan te doen.
Laat de mensen die zo graag een lange avond met licht willen dan gewoon een uur eerder stoppen met werken. Hebben ze effectief even lange avond zonder zomertijd. Probleem opgelost.
Helpen doet het in ieder geval niet...Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:17:
[...]
Ah ja, want in Nederlandse warme periodes in de zomer koelt het 's nachts zoveel af waardoor een uurtje later het ineens veel koeler in je kamer is...
Ik verbaas me echt over deze opmerking. Jij zet mensen die er anders over denken weg als "beroepsklagers" en dan begin je nog over "lijnrecht tegenover elkaar staan"? Beetje zelfreflectie zou op z'n plaats zijn.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:33:
[...]
Maar fair point, misschien moet ik meer accepteren dat we in een Nederland leven waar mensen steeds vaker en op steeds meer onderwerpen lijnrecht tegenover elkaar staan.
Hoe meer ik er over nadenk, des te minder ik een probleem zie.
Iedereen, ook ik in het begin, lijkt alleen maar te kijken naar zijn of haar persoonlijke situatie. Niemand lijkt te kijken naar het grotere geheel.
Het overgrote deel van de werkende begint ergens tussen 6:00 en 10:00 met werken. Dat is een spreiding van vier uur. De hele zomer- en wintertijd discussie heeft een spreiding van één uur. Dat is een fractie van de spreiding die er nu al is.
Daarnaast zijn werktijden aanpasbaar en ben je vrij om van werkgever te wisselen. Stel dat we voor altijd zomertijd (of wintertijd) kiezen, dan gaan werkgevers daar hun werktijden op aanpassen. Bevallen de werktijden bij jouw werkgever niet? Dan kun je ervoor kiezen om (samen met collega's) naar je werkgever te stappen en te vragen of de werktijden aangepast kunnen worden, of je gaat op zoek naar een andere baan. (Iets dat je nu ook al doet als je niet tevreden bent met je werkgever.) Zoals gezegd is de spreiding nu ook al vier uur, dus er is altijd wel een werkgever te vinden met werktijden die wel bevallen. (Misschien zijn er zelfs werkgevers die het zomer-en-wintertijd-principe aanhouden en 's zomers andere werktijden hebben dan 's winters.)
Dan heb je nog de discussie over de tijdzone. Ook daar zie ik het probleem niet zo.
Niemand draagt nog een zonnewijzer om zijn/haar pols, dus de zon hoeft niet op het hoogste punt te staan om 12:00. Het lijkt mij het meest praktisch om de tijdzone van aangrenzende landen aan te houden. En hiermee doel ik op Duitsland en België, zodat als je even de grens over gaat, je je horloge niet hoeft te verzetten. Zoals gezegd: Werktijden zijn aanpasbaar, dus dat lijkt mij geen issue.
Wat mij wel belangrijk lijkt is dat, als we iets aanpassen, we het met heel Europa doen, want als het ene land wel zomer- en wintertijd aanhoudt en het andere wel, dan wordt het wel een zootje.
Iedereen, ook ik in het begin, lijkt alleen maar te kijken naar zijn of haar persoonlijke situatie. Niemand lijkt te kijken naar het grotere geheel.
Het overgrote deel van de werkende begint ergens tussen 6:00 en 10:00 met werken. Dat is een spreiding van vier uur. De hele zomer- en wintertijd discussie heeft een spreiding van één uur. Dat is een fractie van de spreiding die er nu al is.
Daarnaast zijn werktijden aanpasbaar en ben je vrij om van werkgever te wisselen. Stel dat we voor altijd zomertijd (of wintertijd) kiezen, dan gaan werkgevers daar hun werktijden op aanpassen. Bevallen de werktijden bij jouw werkgever niet? Dan kun je ervoor kiezen om (samen met collega's) naar je werkgever te stappen en te vragen of de werktijden aangepast kunnen worden, of je gaat op zoek naar een andere baan. (Iets dat je nu ook al doet als je niet tevreden bent met je werkgever.) Zoals gezegd is de spreiding nu ook al vier uur, dus er is altijd wel een werkgever te vinden met werktijden die wel bevallen. (Misschien zijn er zelfs werkgevers die het zomer-en-wintertijd-principe aanhouden en 's zomers andere werktijden hebben dan 's winters.)
Dan heb je nog de discussie over de tijdzone. Ook daar zie ik het probleem niet zo.
Niemand draagt nog een zonnewijzer om zijn/haar pols, dus de zon hoeft niet op het hoogste punt te staan om 12:00. Het lijkt mij het meest praktisch om de tijdzone van aangrenzende landen aan te houden. En hiermee doel ik op Duitsland en België, zodat als je even de grens over gaat, je je horloge niet hoeft te verzetten. Zoals gezegd: Werktijden zijn aanpasbaar, dus dat lijkt mij geen issue.
Wat mij wel belangrijk lijkt is dat, als we iets aanpassen, we het met heel Europa doen, want als het ene land wel zomer- en wintertijd aanhoudt en het andere wel, dan wordt het wel een zootje.
Gewoon weer ouderwets: zo gauw het licht wordt opstaan. Met een maximum van 7:30 of (omdat je anders in de winter veel te laat opstaat).jeroenkb schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:24:
[...]
Absoluut.
Laat de mensen die zo graag een lange avond met licht willen dan gewoon een uur eerder stoppen met werken. Hebben ze effectief even lange avond zonder zomertijd. Probleem opgelost.
En dan natuurlijk ook navenant eerder naar bed.
Zijn er wekker apps voor de telefoon waar je de wektijd kunt instellen op basis van zonsopkomst?
Signatures zijn voor boomers.
iets meer realiteitszin mag echt wel hoor.Steamwitz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:31:
Je lijkt er maar van uit te gaan dat mensen even makkelijk van werkgever veranderen als van onderbroek. Da's uiteraard absoluut niet waar. Velen van ons werken binnen velden met weinig of geen concurrentie in de buurt (ik zeg maar wat... overheid, onderwijs, universiteiten, Tata Steel, ASML..) Dan wordt van werkgever veranderen ineens ook verhuizen naar een andere kant van het land of zelfs naar het buitenland.
En hoezo gaan werkgevers werktijden aanpassen als we zomer-of winteruur kiezen? Denk je dan dat je in de winter om 08:00 begint te werken maar in de zomer om 09:00? Gaan scholen dan ineens mee aanpassen? En winkels? En openbaar vervoer? Vertrekt de vroegste trein in de winter om 05:30 maar in de zomer ineens om 06:30?
Het heet een gordijn.Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:53:
[...]
Gewoon weer ouderwets: zo gauw het licht wordt opstaan. Met een maximum van 7:30 of (omdat je anders in de winter veel te laat opstaat).
En dan natuurlijk ook navenant eerder naar bed.
Zijn er wekker apps voor de telefoon waar je de wektijd kunt instellen op basis van zonsopkomst?
Probleem is dat er een lantaarnpaal recht voor mijn huis staat. En nee, die gaat niet uit om middernacht.
Als je toch zo flexibel kan werken, houd je toch gewoon je wintertijden aan? Ik ken er bij ons op het werk die dat doen, de 1e maand nadat de klok verzet is komen ze eerder/later werken (afhankelijk van zomer/wintertijd).jeroenkb schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:24:
[...]
Absoluut.
Nu zijn er natuurlijk ook veel mensen die dat niet kunnen, maar uiteindelijk zijn de mensen die echt (medisch) last van het klokverzetten hebben op de vingers van 1 hand te tellen. Dus dat moet toch niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt me?
(Of zullen we de problemen die anderen ermee hebben eens niet zo makkelijk afdoen omdat ze anders zijn dan onze eigen voorkeur?)
[removed]
.Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:42:
Waarom juist dan centreren en niet rond het midden van wanneer de gemiddelde persoon wakker is?
Best een hoop beroepsgroepen houden zich meer aan het daglicht, is ook een stuk logischer. Laat die gemiddelde persoon maar eerder z'n nest uit komen.
Nee dat is niet handig, wij wonen niet in de buurt van Berlijn.Maar dan moet je ook echt zonnetijd gaan, en niet onze normale uren plakken erop, want dat zijn weer persoonlijke voorkeuren. Maar zelfs als je echt zonnetijd gaat (dus gewoon hoeveel graden de zon staat ofzo), gaat dan elke plaats weer zijn eigen tijd krijgen? Of gaan we toch groeperen? En gaan we dan rond Amsterdam groeperen, of is het eigenlijk net zo handig dan te groeperen rond Berlijn?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ooit aan een rolluik of rolgordijnen gedacht? Volgens mij ben ik dit nl. al vaker i verschillende topics tegengekomen en lijk je er echt last van te hebbenMaasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:25:
Probleem is dat er een lantaarnpaal recht voor mijn huis staat. En nee, die gaat niet uit om middernacht.
[removed]
Hoe ga je dat oplossen voor mensen die in de bouw werken of op een callcenter of in de kinderopvang/onderwijs of in catering bij het ontbijt in een hotel etc.TheBrut3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Dat is inderdaad misschien wat kort door de bocht. Maar mijn punt blijft dat er genoeg oplossingen zijn hiervoor. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aangeboren afwijkingen of iets dergelijks. Daar valt, buiten accepteren en ermee leren leven, niets aan te doen.
Leuk dat jij als IT-er zelf je tijden kunt bepalen maar een enorm veel mensen kunnen dat niet. Laat gewoon die klok met rust en kies de tijd die het beste bij de biologische klok past. Lijkt mij de meest logische keuze ipv iets wat Hitler in de oorlog heeft bedacht (dat Nederland in dezelfde zone als Duitsland moest) en daarna vanwege welke reden dan ook de klok doet heen en weer flipperen in stand te houden.
Juist jij kunt dan je leven erop aanpassen want er zijn blijkbaar genoeg oplossingen. Daarbij zijn juist als je internationaal werkt afspraken een enorm gedoe met elk land die zelf bepaald wanneer het bij hun zomer en wintertijd is.
Even voor de zekerheid: ik ben voorstander van afschaffen van de zomertijd etc. Mijn reactie op andere tweaker was bedoeld om absurdheid (in mijn ogen) van zijn mening te laten zien.redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Als je toch zo flexibel kan werken, houd je toch gewoon je wintertijden aan? Ik ken er bij ons op het werk die dat doen, de 1e maand nadat de klok verzet is komen ze eerder/later werken (afhankelijk van zomer/wintertijd).
Nu zijn er natuurlijk ook veel mensen die dat niet kunnen, maar uiteindelijk zijn de mensen die echt (medisch) last van het klokverzetten hebben op de vingers van 1 hand te tellen. Dus dat moet toch niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt me?
(Of zullen we de problemen die anderen ermee hebben eens niet zo makkelijk afdoen omdat ze anders zijn dan onze eigen voorkeur?)
Ik geloof zeer in het rekening houden met de minderheid (essentie van een goede democratie). Je zult mij bv. dan ook niet snel een houtkachel zien stoken in mijn woonwijk, omdat ik weet dat andere mensen daar last van hebben.
Dus al heeft maar 5% van de mensen last van de wisseling, dan zijn dat er nog alleen in NL al zo'n 850.000 mensen. Lijkt me voldoende om er dan mee te stoppen.
Snap ik, was ook meer een algemene reaktie dat mensen eens wat breder moeten kijken en niet met dit soort 'rare' oplossingen moeten komen. Met je eigen mening doordrukken en vinden dat de ander zich makkelijk aan kan/moet passen kom je helemaal nergens uiteindelijk.jeroenkb schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:43:
[...]
Even voor de zekerheid: ik ben voorstander van afschaffen van de zomertijd etc. Mijn reactie op andere tweaker was bedoeld om absurdheid (in mijn ogen) van zijn mening te laten zien.
Niet als daardoor juist 10% van de mensen er last van krijgt. Ik vind de tijden b.v. prima en ben blij dat we zomertijd en wintertijd hebben. Ik heb graag 's avonds lang licht en vind daarmee de zomertijd heel fijn (kanoen in het donker is toch niet zo fijnIk geloof zeer in het rekening houden met de minderheid (essentie van een goede democratie). Je zult mij bv. dan ook niet snel een houtkachel zien stoken in mijn woonwijk, omdat ik weet dat andere mensen daar last van hebben.
Dus al heeft maar 5% van de mensen last van de wisseling, dan zijn dat er nog alleen in NL al zo'n 850.000 mensen. Lijkt me voldoende om er dan mee te stoppen.
En dat is net het hele probleem, er zijn goede redenen te verzinnen voor zowel de huidige situatie als volledig zomertijd, as volledige wintertijd. En in elke situatie zul je die 5% (random getal natuurlijk) hebben die er last van heeft.
[removed]
Ook waar. En dan kom je in de discussie wat 'last hebben' is.redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:59:
Niet als daardoor juist 10% van de mensen er last van krijgt. Ik vind de tijden b.v. prima en ben blij dat we zomertijd en wintertijd hebben. Ik heb graag 's avonds lang licht en vind daarmee de zomertijd heel fijn (kanoen in het donker is toch niet zo fijn)
En dat is net het hele probleem, er zijn goede redenen te verzinnen voor zowel de huidige situatie als volledig zomertijd, as volledige wintertijd. En in elke situatie zul je die 5% (random getal natuurlijk) hebben die er last van heeft.
In het donker moeten kanoën versus een kind dat de eerste week zo moe is dat proefwerkcijfers er onder lijden (praktijk gevalletje)
Aangezien het heel lang licht is, kan je het grootste deel van de zomer bij wintertijd ook in de kano zitten.
Ik woon ook niet in de buurt van Amsterdam, dus dan toch maar weer elke plaats zijn eigen tijd?Gonadan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:30:
[...]
.
Best een hoop beroepsgroepen houden zich meer aan het daglicht, is ook een stuk logischer. Laat die gemiddelde persoon maar eerder z'n nest uit komen.
[...]
Nee dat is niet handig, wij wonen niet in de buurt van Berlijn.
En wat als 10% last heeft van niet wisselen? Genoeg reden om ermee door te gaan dusjeroenkb schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:43:
[...]
Even voor de zekerheid: ik ben voorstander van afschaffen van de zomertijd etc. Mijn reactie op andere tweaker was bedoeld om absurdheid (in mijn ogen) van zijn mening te laten zien.
Ik geloof zeer in het rekening houden met de minderheid (essentie van een goede democratie). Je zult mij bv. dan ook niet snel een houtkachel zien stoken in mijn woonwijk, omdat ik weet dat andere mensen daar last van hebben.
Edit: Had iemand anders dus al geschreven
Tja, en hier heb ik een kind dat de winter niet door komt omdat hij amper zon ziet. Die is dus blij dat ie nu weer na het eten even naar buiten kan en knapt steevast enorm op zodra de klok weer is verzet. Dus het blijft gewoon lastig.jeroenkb schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:08:
[...]
Ook waar. En dan kom je in de discussie wat 'last hebben' is.
In het donker moeten kanoën versus een kind dat de eerste week zo moe is dat proefwerkcijfers er onder lijden (praktijk gevalletje)
[removed]
Ik kan genoeg redenen bedenken om voor of tegen te zijn, maar een luxeprobleem (van jezelf) als argument voor een fysieke last (van een ander) gebruiken vind ik een beetje zinloos.redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:59:
Niet als daardoor juist 10% van de mensen er last van krijgt. Ik vind de tijden b.v. prima en ben blij dat we zomertijd en wintertijd hebben. Ik heb graag 's avonds lang licht en vind daarmee de zomertijd heel fijn (kanoen in het donker is toch niet zo fijn)
Ik kies er niet voor dat m'n interne klok op tilt slaat en hardhandig bijgewerkt moet worden omdat heel de wereld van de een op de andere dag een uur eerder of juist later begint.
Op die manier kun je ook de klok sowieso 5 uur vooruit zetten het hele jaar door want dan is het elke avond lekker lang licht.Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:16:
[...]
En wat als 10% last heeft van niet wisselen? Genoeg reden om ermee door te gaan dus
Edit: Had iemand anders dus al geschreven
En kinderen kunnen uit school toch ook gewoon buiten spelen. De meerde scholen zijn om 15uur uit en afgelopen weken was het toen al licht, daar veranderd het verzetten van de klok niets aan. De zon ging vrijdag in de wintertijd ook pas om 19:02 onder dus als je om half 6 eet is er ook nog voldoende tijd om buiten te spelen...redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:21:
[...]
Tja, en hier heb ik een kind dat de winter niet door komt omdat hij amper zon ziet. Die is dus blij dat ie nu weer na het eten even naar buiten kan en knapt steevast enorm op zodra de klok weer is verzet. Dus het blijft gewoon lastig.
Tja, maar is het ook echt een luxe-probleem? Ik kan in de winter veel lastiger sporten en merk dat ook effectief in de rest van mijn dagen. Waarom is dat een luxeprobleem, terwijl jouw klok die op tilt slaat dat niet is? En dan kom je gelijk aan het probleem van deze discussie; Wat jij als een luxeprobleem ziet is voor mij iets dat ook een grote impact heeft.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:23:
[...]
Ik kan genoeg redenen bedenken om voor of tegen te zijn, maar een luxeprobleem (van jezelf) als argument voor een fysieke last (van een ander) gebruiken vind ik een beetje zinloos.
Ik kies er niet voor dat m'n interne klok op tilt slaat en hardhandig bijgewerkt moet worden omdat heel de wereld van de een op de andere dag een uur eerder of juist later begint.
En als je naar mijn laatste post kijkt, zie je daar een voorbeeld van mijn zoon waarbij het overduidelijk geen luxeprobleem is, maar iets soortgelijks als waar jij last van hebt.
[removed]
Als 10% daar voordeel van heeft is dat toch 1.7 miljoen mensenjongetje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:26:
[...]
Op die manier kun je ook de klok sowieso 5 uur vooruit zetten het hele jaar door want dan is het elke avond lekker lang licht.
(Verder snap ik die niet helemaal, ging er gewoon om dat iets doen omdat 5% er voordeel van heeft nogal vreemd is, zonder te kijken wat de andere 95% ervan vindt).
Die van mij zit al op het voortgezet en komt verschillende dagen pas om 5 uur pas thuis. Dan nog huiswerk en eten en dan is ie echt niet al ruim voor 7 uur klaar. Met dat extra uur waardoor het 8 uur wordt houdt ie echter wel wat tijd over om nog naar buiten te gaan. Dus ja, zeker de 1e maand nadat de klok verzet is levert het hem meer zonuren op, en dat is iets dat we direct in zijn gedrag merken.jongetje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:26:
[...]
En kinderen kunnen uit school toch ook gewoon buiten spelen. De meerde scholen zijn om 15uur uit en afgelopen weken was het toen al licht, daar veranderd het verzetten van de klok niets aan. De zon ging vrijdag in de wintertijd ook pas om 19:02 onder dus als je om half 6 eet is er ook nog voldoende tijd om buiten te spelen...
[removed]
Amersfoort is wel een mooie voor Nederland. Je moet toch wat.Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:14:
Ik woon ook niet in de buurt van Amsterdam, dus dan toch maar weer elke plaats zijn eigen tijd?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan hij/zij dan niet eerst naar buiten en na het eten aan de slag met het huiswerk (zeg ik terwijl die van ons ook eerst huiswerk moeten doen voordat ze naar buiten mogenredwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:31:
[...]
Die van mij zit al op het voortgezet en komt verschillende dagen pas om 5 uur pas thuis. Dan nog huiswerk en eten en dan is ie echt niet al ruim voor 7 uur klaar. Met dat extra uur waardoor het 8 uur wordt houdt ie echter wel wat tijd over om nog naar buiten te gaan. Dus ja, zeker de 1e maand nadat de klok verzet is levert het hem meer zonuren op, en dat is iets dat we direct in zijn gedrag merken.
Precies dat dus, we hebben het natuurlijk wel geprobeerd, maar na het eten nog in de werkstand krijgen is onmogelijkwisselwerking schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:37:
[...]
Kan hij/zij dan niet eerst naar buiten en na het eten aan de slag met het huiswerk (zeg ik terwijl die van ons ook eerst huiswerk moeten doen voordat ze naar buiten mogen)?
[removed]
Ja, heb ik er over geklaagd? (weet ik allemaal niet meer) Ik heb een rolgordijn, dus ik kan de kamer donker maken.redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Ooit aan een rolluik of rolgordijnen gedacht? Volgens mij ben ik dit nl. al vaker i verschillende topics tegengekomen en lijk je er echt last van te hebben
Maar ik vind het ook prettig dat de kamer licht wordt als het buiten licht wordt. Dus het is altijd een strijd. In de winter is het dan meestal ook het rolgordijn dicht, in de zomer niet.
Niet geklaagd, maar ben het al in verschillende topics tegengekomen, vandaar de aannameMaasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Ja, heb ik er over geklaagd? (weet ik allemaal niet meer) Ik heb een rolgordijn, dus ik kan de kamer donker maken.
Dat is inderdaad een nogal lastige combinatie die je wilt hebbenMaar ik vind het ook prettig dat de kamer licht wordt als het buiten licht wordt. Dus het is altijd een strijd. In de winter is het dan meestal ook het rolgordijn dicht, in de zomer niet.
[removed]
Misschien moet je dan richting Smarthome subforum begeven. Daar kunnen ze je vast wel helpen om een rolgordijn te "maken" die ergens in de nacht open gaat, zodat je wakker kan worden met zonlicht.Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Ja, heb ik er over geklaagd? (weet ik allemaal niet meer) Ik heb een rolgordijn, dus ik kan de kamer donker maken.
Maar ik vind het ook prettig dat de kamer licht wordt als het buiten licht wordt. Dus het is altijd een strijd. In de winter is het dan meestal ook het rolgordijn dicht, in de zomer niet.
Geloof me dat ik ook al over die lantaarnpaal nagedacht heb. Van een flinke schop geven en hopen dat hij daarvan uit gaat (maar dat is meestal maar van korte duur) tot de achterkant van de koepel verduisteren (het is zo'n paalmodel met rond naar beneden schijnende koepel).redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:53:
[...]
Dat is inderdaad een nogal lastige combinatie die je wilt hebben
Maar dan moet ik die paal in en dan denkt de hele buurt "wat is die halve zool nu weer aan het doen".
Maar daar kies je dan toch altijd nog zelf voor? Je kan in de winter je zomerse kano volgens mij prima vervangen door andere lichaamsbeweging. De godganse wereld die opeens een uur besluit op te schuiven kan ik helaas niet opvangen met wat anders. ( En ja daar heb ik in het verleden al eens over gesproken met de huisartsredwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:28:
[...]
Tja, maar is het ook echt een luxe-probleem? Ik kan in de winter veel lastiger sporten en merk dat ook effectief in de rest van mijn dagen.
Het feit dat er voor gekozen kan worden. Ik kan helaas niet kiezen om m'n werkdag opeens over te slaan of later te laten beginnen. Wellicht dat jij het niet zo ziet, maar het hebben van een inkomen zie ik toch echt wel als iets essentieels voor het vervullen van de 1e levensbehoeften, een uurtje langer kunnen kanoën toch echt niet.Waarom is dat een luxeprobleem, terwijl jouw klok die op tilt slaat dat niet is? En dan kom je gelijk aan het probleem van deze discussie; Wat jij als een luxeprobleem ziet is voor mij iets dat ook een grote impact heeft.
Maar goed, vandaar dat er over wordt gediscussieerd. Ik wil voor- en nadelen echt niet zomaar weggooien.
Niet om afbraak te doen op die situatie, maar het voorbeeld is hier niet relevant; wat heeft zomertijd te maken met winterdepressies? Het zonlicht is er in de winter simpelweg niet, ook niet als de klok verzet wordt, immers genieten we in de winter juist al van zo veel mogelijk daglicht terwijl we wakker zijn.En als je naar mijn laatste post kijkt, zie je daar een voorbeeld van mijn zoon waarbij het overduidelijk geen luxeprobleem is, maar iets soortgelijks als waar jij last van hebt.
Mocht het helpen, ik heb dat hier bij de buren wel gedaan. Die willen met het raam open slapen, maar tegelijkertijd moet het wel donker in de kamer zijn. Die durfden de lantaarnpaal ook niet zo goed aan te pakken dus op een gegeven moment heb ik maar de ladder en een spuitbus gepakt en dat ding aan 1 kant zwart gemaakt. Ondanks dat dat niet alle licht weghoudt, zijn ze er wel nog steeds blij mee.Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:58:
[...]
Geloof me dat ik ook al over die lantaarnpaal nagedacht heb. Van een flinke schop geven en hopen dat hij daarvan uit gaat (maar dat is meestal maar van korte duur) tot de achterkant van de koepel verduisteren (het is zo'n paalmodel met rond naar beneden schijnende koepel).
Maar dan moet ik die paal in en dan denkt de hele buurt "wat is die halve zool nu weer aan het doen".
[removed]
@Maasluip ,@redwing Wellicht iets van de lange adem: maar waarom niet de gemeente vragen om de lampen na 23.00 uit te doen? Is het echt nodig dat de de lampen aangaan op de momenten dat er nagenoeg niemand gebruik van maakt?
Of kunnen ze de palen niet slimmer maken en pas aan laten gaan als er iemand langs rijdt?
Jij geen licht van de paal, en dan hoeft ook die bruinkoolcentrale minder hard te draaien. Lijkt me toch een win-win.
Of kunnen ze de palen niet slimmer maken en pas aan laten gaan als er iemand langs rijdt?
Jij geen licht van de paal, en dan hoeft ook die bruinkoolcentrale minder hard te draaien. Lijkt me toch een win-win.
Licht op straat zorgt voor sociale veiligheid. Donkere straten roepen vaak allerlei gespuis op.Nathilion schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:09:
@Maasluip ,@redwing Wellicht iets van de lange adem: maar waarom niet de gemeente vragen om de lampen na 23.00 uit te doen? Is het echt nodig dat de de lampen aangaan op de momenten dat er nagenoeg niemand gebruik van maakt?
En niemand zicht te wachten op een lichtshow in de wijk als er iemand door de straat loopt of rijdt.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Hoezo kan ik er voor kiezen? In het donker mag ik hier het water niet op, dus dat zal in het licht moeten. Daarnaast moet ik gewoon werken dus overdag gaat ook niet lukken. Daarnaast zit ik met een andere sport alsnog met hetzelfde probleem omdat het simpelweg buiten donker is. Zeker in de winter vallen de werktijden helaas grotendeels samen met de tijd dat het licht is.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:03:
[...]
Maar daar kies je dan toch altijd nog zelf voor? Je kan in de winter je zomerse kano volgens mij prima vervangen door andere lichaamsbeweging. De godganse wereld die opeens een uur besluit op te schuiven kan ik helaas niet opvangen met wat anders. ( En ja daar heb ik in het verleden al eens over gesproken met de huisarts)
[...]
Het feit dat er voor gekozen kan worden. Ik kan helaas niet kiezen om m'n werkdag opeens over te slaan of later te laten beginnen. Wellicht dat jij het niet zo ziet, maar het hebben van een inkomen zie ik toch echt wel als iets essentieels voor het vervullen van de 1e levensbehoeften, een uurtje langer kunnen kanoën toch echt niet.
Precies, en het probleem is dat je nu eenmaal geen waarde kunt geven aan hoe erg iets is voor iemand. Dat is nu eenmaal puur persoonlijk.Maar goed, vandaar dat er over wordt gediscussieerd. Ik wil voor- en nadelen echt niet zomaar weggooien.
Doordat de klok verzet wordt heeft hij per direct die zonlicht wel. En zeker de eerste maand na het omzetten van de klok levert het gewoon extra zonuren in de avond op. Zouden we op wintertijd zitten zou hij nog weken langer zonder zon moeten zitten. Oftewel heel simpel, het einde van die winterdepressie ligt rechstreeks vast aan de zomertijd. Zoals ik al zei merken we vanaf de eerste week nadat de klok verzet is al verschil. Bedenk hierbij ook dat de school vaste tijden heeft, dus bedtijden verschuiven zit er niet in.[...]
Niet om afbraak te doen op die situatie, maar het voorbeeld is hier niet relevant; wat heeft zomertijd te maken met winterdepressies? Het zonlicht is er in de winter simpelweg niet, ook niet als de klok verzet wordt, immers genieten we in de winter juist al van zo veel mogelijk daglicht terwijl we wakker zijn.
[removed]
Gezien de straat al redelijk donker is wil je dat licht wel hebben (zeker met een park er tegenover). Wel is gevraagd om de paal een stukje op te schuiven, maar dat was onmogelijk om wat vage redenen. En dan ben ik heel simpel van de praktische oplossingenNathilion schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:09:
[removed]
Ik snap niet waarom dit topic nog steeds niet op slot is.
Sinds 2012 laait er ieder keer als de klok vooruit/achteruit gaat een (onzin)discussie op over het afschaffen van de zomertijd, of juist het permanent invoeren van de zomertijd. En waarom? In mijn ogen is het puur gezeur en muggenzifterij. Het overgrote deel van de Tweakers heeft niet anders meegemaakt dan dat er een winter- en zomertijd is; waar maak je je druk om.
En als je er écht last van hebt, hou je er qua slaappatroon toch rekening mee in de voorgaande dagen?
Sinds 2012 laait er ieder keer als de klok vooruit/achteruit gaat een (onzin)discussie op over het afschaffen van de zomertijd, of juist het permanent invoeren van de zomertijd. En waarom? In mijn ogen is het puur gezeur en muggenzifterij. Het overgrote deel van de Tweakers heeft niet anders meegemaakt dan dat er een winter- en zomertijd is; waar maak je je druk om.
En als je er écht last van hebt, hou je er qua slaappatroon toch rekening mee in de voorgaande dagen?