Omdat het ieder half jaar weer actueel wordt en mensen het fijn vinden om te klagen.Sito schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:22:
Ik snap niet waarom dit topic nog steeds niet op slot is.
...
Jij vindt het onzin, dus moet ieder ander er maar over ophouden. Gelukkig is dat niet hoe de wereld werkt.Sito schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:22:
Ik snap niet waarom dit topic nog steeds niet op slot is.
Sinds 2012 laait er ieder keer als de klok vooruit/achteruit gaat een (onzin)discussie op over het afschaffen van de zomertijd, of juist het permanent invoeren van de zomertijd. En waarom? In mijn ogen is het puur gezeur en muggenzifterij. Het overgrote deel van de Tweakers heeft niet anders meegemaakt dan dat er een winter- en zomertijd is; waar maak je je druk om.
En als je er écht last van hebt, hou je er qua slaappatroon toch rekening mee in de voorgaande dagen?
The devil is in the details.
"Tuurlijk niet, want dan moet ik zelf moeite doen. Ik heb liever dat iemand de <vul-maar-in>tijd afschaft."Sito schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:22:
En als je er écht last van hebt, hou je er qua slaappatroon toch rekening mee in de voorgaande dagen?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Tja, schaf het gewoon af probleem opgelost, hebben wij ook niks meer te klagen.RayNbow schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:25:
[...]
"Tuurlijk niet, want dan moet ik zelf moeite doen. Ik heb liever dat iemand de <vul-maar-in>tijd afschaft."
"ja maar dan is de zomer korter". /s
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 27-03-2023 15:27 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Weet iemand of dit onderwerp afgelopen 2 jaar nog besproken is in de tweede kamer?
Mocht dit niet het geval zijn dan zouden we een burgerinitiatief kunnen indienen (wel nog even handtekeningen verzamelen).
Mocht dit niet het geval zijn dan zouden we een burgerinitiatief kunnen indienen (wel nog even handtekeningen verzamelen).
Leg je het probleem nog steeds bij een ander neer.ArcticWolf schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:27:
[...]
Tja, schaf het gewoon af probleem opgelost, hebben wij ook niks meer te klagen.
@DVX73 De EU heeft in 2021 nog geprobeerd de omschakeling af te schaffen. Landen moesten dan zelf kiezen of ze permanent zomer- of wintertijd aan gingen houden.
Wat natuurlijk faliekant op zijn spreekwoordelijke bek ging. Want ieder land wilde natuurlijk wel dezelfde tijd als zijn buren maar konden, net zoals in dit topic, maar niet beslissen wat het nou moest worden. Dus is de wet voorlopig in de ijskast gezet.
Wat natuurlijk faliekant op zijn spreekwoordelijke bek ging. Want ieder land wilde natuurlijk wel dezelfde tijd als zijn buren maar konden, net zoals in dit topic, maar niet beslissen wat het nou moest worden. Dus is de wet voorlopig in de ijskast gezet.
Ik geloof ook vooral dat er toen Corona kwam, en ineens bleek dat we toch wat belangrijkere dingen hadden om ons druk over te makenNathilion schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:36:
@DVX73 De EU heeft in 2021 nog geprobeerd de omschakeling af te schaffen. Landen moesten dan zelf kiezen of ze permanent zomer- of wintertijd aan gingen houden.
Dat en dat er niet bepaald een consensus is onder de bevolking. Ik geloof dat een meerderheid voor afschaffen is, maar van degene die voor afschaffen zijn, is er absoluut geen duidelijk idee wat er voor in de plaats moet komen. Ik geloof een meerderheid van die groep is voor permanente zomertijd, maar de vraag is of degene die permanente wintertijd willen, liever het huidige systeem hebben of liever permanent zomertijd hebben.
Oftewel je hebt drie opties, en ik denk niet dat er een duidelijke meerderheid voor één van de drie is.
Even buiten de hele discussie om: sport jij tijdens de wintermaanden niet (aanvullend) binnen? Niet kunnen kanoën is natuurlijk niet het zelfde als niet kunnen sporten.redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:13:
Hoezo kan ik er voor kiezen? In het donker mag ik hier het water niet op, dus dat zal in het licht moeten. Daarnaast moet ik gewoon werken dus overdag gaat ook niet lukken. Daarnaast zit ik met een andere sport alsnog met hetzelfde probleem omdat het simpelweg buiten donker is. Zeker in de winter vallen de werktijden helaas grotendeels samen met de tijd dat het licht is.
Fair enough, maar gaat dat niet evenredig op aan het einde van de zomer als er van de een op de andere dag opeens een uur aan zonlicht word ingeleverd? Ik kan niet over de situatie oordelen, maar een rustige(re) overgang lijkt mij ook in die situatie juist wenselijk.Doordat de klok verzet wordt heeft hij per direct die zonlicht wel. En zeker de eerste maand na het omzetten van de klok levert het gewoon extra zonuren in de avond op. Zouden we op wintertijd zitten zou hij nog weken langer zonder zon moeten zitten. Oftewel heel simpel, het einde van die winterdepressie ligt rechstreeks vast aan de zomertijd. Zoals ik al zei merken we vanaf de eerste week nadat de klok verzet is al verschil. Bedenk hierbij ook dat de school vaste tijden heeft, dus bedtijden verschuiven zit er niet in.
Het keuzewoord is voor de meeste mensen acclimatiseren, en dat gaat wat lastig als het van de een op de andere dag moet terwijl de dagelijkse verplichtingen gewoon doorgaan.
Hoe denk jij dat er rekening mee gehouden kan worden? Zomer > wintertijd houd ik er zo veel mogelijk rekening mee, ik stap wat eerder m'n bed in en kom er wat eerder uit. Andersom gaat helaas lastig als je in de ochtend verplichtingen als werk of een studie hebt.Sito schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:22:
[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 27-03-2023 15:56 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Het moet tot een uur of 8 licht zijn hiervoor, dus zonder zomertijd zou dat op zijn vroegst half april worden vergeleken met vandaag.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:49:
[...]
Even buiten de hele discussie om: sport jij tijdens de wintermaanden niet (aanvullend) binnen? Niet kunnen kanoën is natuurlijk niet het zelfde als niet kunnen sporten.
[...]
Fair enough, maar gaat dat niet evenredig op aan het einde van de zomer als er van de een op de andere dag opeens een uur aan zonlicht word ingeleverd? Ik kan niet over de situatie oordelen, maar een rustige(re) overgang lijkt mij ook in die situatie juist wenselijk.
Hoe dan ook maakt de specifieke situatie niet zo veel uit, want net zoals jij voor mijn probleem wel een oplossing kunt verzinnen (die jij prima vindt), kan ik voor jouw situatie ook wel een oplossing verzinnen (die ik prima vind). Uiteindelijk geeft dat precies het probleem aan, ieder heeft zijn eigen voorkeuren en problemen, en wat voor de een een oplossing is, maakt het probleem voor de ander juist groter en vv.
[removed]
Wintertijd naar zomertijd gaat de klok een uur vooruit, dus kan je een uur minder slapen. Oplossing: of een uur later uit bed, of je gaat een uur eerder slapen.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:49:
Hoe denk jij dat er rekening mee gehouden kan worden? Zomer > wintertijd houd ik er zo veel mogelijk rekening mee, ik stap wat eerder m'n bed in en kom er wat eerder uit. Andersom gaat helaas lastig als je in de ochtend verplichtingen als werk of een studie hebt.
Ik snap het probleem echt niet
Normaal heb ik wel een paar dagen begin van de week dat ik gevoel heb vroeg op te staan bij deze overgang. Dit jaar op zaterdag avond wat vroeger dan normaal naar bed gegaan, zondag werd ik voor wintertijd redelijk vroeg wakker, en voor zomertijd dus niet. Toen ipv me nog een keer omdraaien, gewoon echt wakker geworden. En vanochtend wil ik niet zeggen dat ik fris en fruitig wakker was, maar wel minder last van dan normaal.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:49:
[...]
Hoe denk jij dat er rekening mee gehouden kan worden? Zomer > wintertijd houd ik er zo veel mogelijk rekening mee, ik stap wat eerder m'n bed in en kom er wat eerder uit. Andersom gaat helaas lastig als je in de ochtend verplichtingen als werk of een studie hebt.
Dan kan er nu dus weer een burgerinitiatief ingediend worden over dit onderwerp.Nathilion schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:36:
Ik ben voor. Zit (ook) nog steeds te wachten op afschaffing.DVX73 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:05:
[...]
Dan kan er nu dus weer een burgerinitiatief ingediend worden over dit onderwerp.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Prijs je gelukkig dat jij er blijkbaar nul last van hebt, maar dat betekent niet dat anderen ook geen last hebben.Sito schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Wintertijd naar zomertijd gaat de klok een uur vooruit, dus kan je een uur minder slapen. Oplossing: of een uur later uit bed, of je gaat een uur eerder slapen.
Veel mensen hebben een bepaald slaapritme, en 'dan ga je toch gewoon een uur eerder slapen' werkt dan niet zomaar. Laat staan als je kleine kinderen hebt, dan is dat al helemaal niet 'gewoon' gedaan.
Ik heb zelf eigenlijk nooit last van het overgaan naar zomer- of wintertijd, en als ik mocht kiezen dan heb ik in de zomer liever een uurtje langer licht in de avond. Maar ik snap ook dat het voor veel mensen 2x per jaar even vervelend is, dus afschaffen kan ik ook mee leven. Alleen zie ik het niet snel gebeuren, juist omdat er zo verdeling zit tussen voor- en tegenstanders.
Maar dat gezegd hebbende, ik ben wel benieuwd wat zo'n beetje de verdeling is, dus dat vraagt om een poll!
Poll: Wat heeft jouw voorkeur?
• Afwisselend zomer- en wintertijd behouden
• Altijd zomertijd (wintertijd afschaffen)
• Altijd wintertijd (zomertijd afschaffen)
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Ah de twee-jaarlijkse discussie is er weer
Over paar dagen zijn jullie er weer helemaal aan gewend jongens
Het komt goed.
Over paar dagen zijn jullie er weer helemaal aan gewend jongens
Het komt goed.
Ik vraag me dan altijd af of die mensen ook nooit naar een andere tijdzone op vakantie gaan, of eens een keer een interessant progamma of een film of zo afkijken, of besluiten wanneer ze op hun normale tijd naar bed gaan de romantiek nog een (half)uurtje de kans te geven. Ja, de mens is een gewoontedier, maar tegelijkertijd ook erg flexibel.Hahn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:07:
Veel mensen hebben een bepaald slaapritme, en 'dan ga je toch gewoon een uur eerder slapen' werkt dan niet zomaar. Laat staan als je kleine kinderen hebt, dan is dat al helemaal niet 'gewoon' gedaan.
Aangezien het leven van de overgrote meerderheid zich tussen 07-23 uur afspeelt, is het wisselen van de klok de minst slechte optie om zo optimaal mogelijk van het licht gebruik te maken.
Je hebt door dat het aanhouden van UTC betekent dat het op 21 december al om 15:30 donker wordt en op 21 juni al om 03:15 licht?DVX73 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:15:
Wie weet er hoe we kunnen starten met een burgerinitiatief om UTC aan te houden zonder zomertijd?
UTC is het beste blijkt uit onderzoek van het RIVM
Het lastige is dus alleen dat mensen ook een tweede keuze hebben. Als we huidige systeem afschaffen, kies ik als alternatief voor permanente zomertijd. Dus als laten we zeggen straks 30% stemt voor huidige systeem, 30% voor permanent zomertijd en 40% voor permanente wintertijd, kan het zomaar zijn dat als we toch het afschaffen, alsnog de grotere groep voor permanente zomertijd is.Hahn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:07:
[...]
Prijs je gelukkig dat jij er blijkbaar nul last van hebt, maar dat betekent niet dat anderen ook geen last hebben.
Ik heb zelf eigenlijk nooit last van het overgaan naar zomer- of wintertijd, en als ik mocht kiezen dan heb ik in de zomer liever een uurtje langer licht in de avond. Maar ik snap ook dat het voor veel mensen 2x per jaar even vervelend is, dus afschaffen kan ik ook mee leven. Alleen zie ik het niet snel gebeuren, juist omdat er zo verdeling zit tussen voor- en tegenstanders.
Maar dat gezegd hebbende, ik ben wel benieuwd wat zo'n beetje de verdeling is, dus dat vraagt om een poll!
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ik raad je aan om het al dan niet afschaffen van zomer- of wintertijd niet volledig af te laten hangen van mijn poll.Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:22:
[...]
Het lastige is dus alleen dat mensen ook een tweede keuze hebben. Als we huidige systeem afschaffen, kies ik als alternatief voor permanente zomertijd. Dus als laten we zeggen straks 30% stemt voor huidige systeem, 30% voor permanent zomertijd en 40% voor permanente wintertijd, kan het zomaar zijn dat als we toch het afschaffen, alsnog de grotere groep voor permanente zomertijd is.
De verplichtingen in de ochtend gaan (helaas) gewoon door, dus later gaan slapen/wakker worden om te wennen aan de zomertijd gaat maar tot een bepaald punt.Sito schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Wintertijd naar zomertijd gaat de klok een uur vooruit, dus kan je een uur minder slapen. Oplossing: of een uur later uit bed, of je gaat een uur eerder slapen.
Het probleem is het veranderen van het ritme, niet een uurtje meer of minder slaap voor 1 avondje.
Vandaag voel ik me vaag, de komende 2 dagen ga ik mij futloos en compleet kapot voelen. Ken niet anders dan dat ik me 10 dagen per jaar waardeloos voel omdat we zo nodig een uurtje minder zonlicht in de ochtend en een uurtje meer zonlicht in de avond willen hebben en/of vice-versa.Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Normaal heb ik wel een paar dagen begin van de week dat ik gevoel heb vroeg op te staan bij deze overgang. Dit jaar op zaterdag avond wat vroeger dan normaal naar bed gegaan, zondag werd ik voor wintertijd redelijk vroeg wakker, en voor zomertijd dus niet. Toen ipv me nog een keer omdraaien, gewoon echt wakker geworden. En vanochtend wil ik niet zeggen dat ik fris en fruitig wakker was, maar wel minder last van dan normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 27-03-2023 16:29 ]
Tja, dat is wat het RIVM zegt he. Ik vind het ook geen handige tijden en ik heb juist liever 's avonds meer licht, dus ik ben voorstander van UTC+3coelho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Je hebt door dat het aanhouden van UTC betekent dat het op 21 december al om 15:30 donker wordt en op 21 juni al om 03:15 licht?
[removed]
Ik kan me voorstellen dat je vandaag het gevoel heb vroeg eruit te moeten (maar heb je dan ook als je om wat voor reden dan ook een keer vroeger eruit moet, je de hele dag waardeloos voelt?), maar de andere kant op? Dan ben je toch gewoon vroeger wakker? En oké, je wordt eerder moe, maar je gaat me niet vertellen dat je de hele dag futloos bent omdat je voor je gevoel wat langer op moet blijven. Of nou ja, het kan natuurlijk hoor, maar dan lijkt het mij dat het meer een placebo effect is.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:28:
[...]
De verplichtingen in de ochtend gaan (helaas) gewoon door, dus later gaan slapen/wakker worden om te wennen aan de zomertijd gaat maar tot een bepaald punt.
Het probleem is het veranderen van het ritme, niet een uurtje meer of minder slaap voor 1 avondje.
[...]
Vandaag voel ik me vaag, de komende 2 dagen ga ik mij futloos en compleet kapot voelen. Ken niet anders dan dat ik me 10 dagen per jaar waardeloos voel omdat we zo nodig een uurtje minder zonlicht in de ochtend en een uurtje meer zonlicht in de avond willen hebben en/of vice-versa.
Om maar eens een heel andere reden te noemen om die onzin nu eens een keer af te schaffen: mijn fotocamera heeft geen zomertijdfunctie. Dus ik moet 'm elke keer verzetten. Dat gaat natuurlijk een keer verkeerd. Gisteren dacht ik erom en wilde ik de klok verzetten, maar dat bleek niet nodig, hij stond al goed.
Dus: ik heb nu weer een takkehoeveelheid werk om alle foto's van het afgelopen halfjaar bijlangs te lopen en de tijd een uurtje te verzetten. Dat gaat zomaar niet: de foto's krijgen een bestandsnaam op basis van de datum/tijd, dus ze moeten ook allemaal gerenamed worden. Daarbij worden er kopieen gemaakt op lagere resoluties, die ook allemaal vervangen moeten worden, en de datumtijd in de database moet worden aangepast. Manmanman wat weer een onnodig werk...
Nog een goede reden: mijn wandklok kwam laatst naar beneden en daarbij is het glas gesneuveld. Dit werd veroorzaakt doordat hij bij de laatste keer wisselen blijkbaar niet goed is opgehangen. Tijdens de val werd de thermostaat nog even op een flinke opdoffer getracteerd. Altijd leuk, nieuwe klokken en thermostaten kopen. Zo duurzaam ook...
Dus: ik heb nu weer een takkehoeveelheid werk om alle foto's van het afgelopen halfjaar bijlangs te lopen en de tijd een uurtje te verzetten. Dat gaat zomaar niet: de foto's krijgen een bestandsnaam op basis van de datum/tijd, dus ze moeten ook allemaal gerenamed worden. Daarbij worden er kopieen gemaakt op lagere resoluties, die ook allemaal vervangen moeten worden, en de datumtijd in de database moet worden aangepast. Manmanman wat weer een onnodig werk...
Nog een goede reden: mijn wandklok kwam laatst naar beneden en daarbij is het glas gesneuveld. Dit werd veroorzaakt doordat hij bij de laatste keer wisselen blijkbaar niet goed is opgehangen. Tijdens de val werd de thermostaat nog even op een flinke opdoffer getracteerd. Altijd leuk, nieuwe klokken en thermostaten kopen. Zo duurzaam ook...
[ Voor 19% gewijzigd door PhilipsFan op 27-03-2023 16:39 ]
YES, eindelijk weer zomertijd. Van mij mag het altijd drie weken eerder ingaan en drie weken later eindigen. Weer mooi licht tot 2000 's avonds. Als we mooi lange dagen hebben of juist heel korte dagen, dan maakt het me geen klap uit: het is toch of donker of licht 's avonds. Maar de periode van maart t/m april: heerlijk die zomertijd.
Hoe bedoel je 'de andere kant' op?Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:33:
[...]
Ik kan me voorstellen dat je vandaag het gevoel heb vroeg eruit te moeten (maar heb je dan ook als je om wat voor reden dan ook een keer vroeger eruit moet, je de hele dag waardeloos voelt?), maar de andere kant op?
Inmiddels is het dus dag 2 dat uit uit m'n ritme slaap, morgen wordt dag 3.Dan ben je toch gewoon vroeger wakker? En oké, je wordt eerder moe, maar je gaat me niet vertellen dat je de hele dag futloos bent omdat je voor je gevoel wat langer op moet blijven.
Wellicht, maakt dat het resultaat minder echt?Of nou ja, het kan natuurlijk hoor, maar dan lijkt het mij dat het meer een placebo effect is.
Dat is deze kant op, ik bedoelde met andere kant wanneer we naar wintertijd gaan.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:39:
[...]
Hoe bedoel je 'de andere kant' op?
[...]
Inmiddels is het dus dag 2 dat uit uit m'n ritme slaap, morgen wordt dag 3.
Nop.[...]
Wellicht, maakt dat het resultaat minder echt?
De Volkskrant is al eens vaker aangehaald in dit topic. Afgelopen weekend stond er weer een artikel in over zomertijd/wintertijd;
https://www.volkskrant.nl...lkaar-verhouden~b735a364/
Zit misschien achter de betaalmuur.
https://www.volkskrant.nl...lkaar-verhouden~b735a364/
Zit misschien achter de betaalmuur.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Als dit voor jou zo'n serieus probleem is (en dat neem ik graag van je aan), dan ben ik toch benieuwd hoe jij dan met onderstaande omgaat:D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:28:
Vandaag voel ik me vaag, de komende 2 dagen ga ik mij futloos en compleet kapot voelen. Ken niet anders dan dat ik me 10 dagen per jaar waardeloos voel omdat we zo nodig een uurtje minder zonlicht in de ochtend en een uurtje meer zonlicht in de avond willen hebben en/of vice-versa.
Ikzelf kan me er namelijk helemaal niks bij voorstellen. Als ik moe ben, dan kruip ik om 22:30 naar bed, in mijn normale patroon rond 00:30 en als ik een feestje heb wil het ook wel eens 03:00 worden. Andersom moet ik ook wel eens vroeg op, dat voelt kut maar koffie is een geweldige uitvinding, of zet ik geen wekker waardoor ik dan ergens tussen 08:30 en (soms) 10:30 wakker wordt. Afhankelijk van de slaapbehoefte van mijn lichaam. Kortom, hier zeker geen vast stramien en het komt zoals het komt, zeker in het weekend als ik geen vaste starttijd heb.coelho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
Ik vraag me dan altijd af of die mensen ook nooit naar een andere tijdzone op vakantie gaan, of eens een keer een interessant progamma of een film of zo afkijken, of besluiten wanneer ze op hun normale tijd naar bed gaan de romantiek nog een (half)uurtje de kans te geven.
Een poll in dit soort topics zijn denk ik best wel bevooroordeeld aangezien mensen die het huidige systeem allemaal wel prima vinden niet snel op zoek gaan dit soort topics.Hahn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:07:
[...]
Prijs je gelukkig dat jij er blijkbaar nul last van hebt, maar dat betekent niet dat anderen ook geen last hebben.
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ik zou wel benieuwd zijn als deze poll gehouden zou worden op de frontpage
Even over een andere boeg dan.redwing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Het moet tot een uur of 8 licht zijn hiervoor, dus zonder zomertijd zou dat op zijn vroegst half april worden vergeleken met vandaag.
Hoe dan ook maakt de specifieke situatie niet zo veel uit, want net zoals jij voor mijn probleem wel een oplossing kunt verzinnen (die jij prima vindt), kan ik voor jouw situatie ook wel een oplossing verzinnen (die ik prima vind). Uiteindelijk geeft dat precies het probleem aan, ieder heeft zijn eigen voorkeuren en problemen, en wat voor de een een oplossing is, maakt het probleem voor de ander juist groter en vv.
We gaan er niet uitkomen. Dan is er altijd maar 1 oplossing: eerlijk delen.
De 'wisselaars' hebben nu al meer dan 50 jaar hun 'zin' gehad. Laten we de komende 50 jaar stoppen met zomer/winter tijd en de 'gelijkhouders' hun zin geven.
Eerlijk toch? ;-)
En wat doe je dan met degene die Wintertijd/zomertijd/UTC of een van de andere opties als beste keuze zietjeroenkb schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:23:
[...]
Even over een andere boeg dan.
We gaan er niet uitkomen. Dan is er altijd maar 1 oplossing: eerlijk delen.
De 'wisselaars' hebben nu al meer dan 50 jaar hun 'zin' gehad. Laten we de komende 50 jaar stoppen met zomer/winter tijd en de 'gelijkhouders' hun zin geven.
Eerlijk toch? ;-)
[removed]
@JukeboxBill een stukje samenvatting:
@redwing die krijgen dus in 2073 hun zin, wel zo eerlijk.
En in 2223, als we alle varianten gehad hebben, houden we een referendum wat nou het best beviel.
@coelho met een nachtje doorhalen/feest etc eet ik een of twee dagen later weer op de normale tijdstippen. Jetlag heb ik langer last van en zou ik niet vrijwillig opzoeken (of huisdieren/mijn medemens verplicht aandoen).Dat de zon aan de wijzers draait van de biologische klok, is dus goed voor onze gezondheid. Maar de wereld van de mensen kent nog een derde klok, eentje die de biologische klok en de zonnetijd voortdurend probeert te overrulen, en dat is die van de maatschappij. De tijd die onze horloges, mobieltjes, ovens en kerktorens aangeven. En waar de zonnetijd onze biologische klok juist helpt, werkt de maatschappelijke tijd er vaak alleen maar verstorend op, doordat hij ons in het donker uit bed jaagt, ’s avonds te lang laat doorwerken of zomaar ineens een uur verspringt. Er is een direct oorzakelijk verband tussen verstoringen van de biologische klok en uiteenlopende ziekten. Joke Meijer steekt haar gelakte nagels weer de lucht in en telt op haar vingers: ‘Immuunstoornissen. Verhoogde kans op kanker. Depressies. Hart- en vaatziekten. Hersenaandoeningen.’
@redwing die krijgen dus in 2073 hun zin, wel zo eerlijk.
En in 2223, als we alle varianten gehad hebben, houden we een referendum wat nou het best beviel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Optie 4: afschaffen en er tussenin gaan zitten?Hahn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:07:
[...]
Tussenstand:
[Afbeelding]
Dat is natuurlijk vrij eenzijdig belicht. Ik heb een hond, dus loop zomer en winter na het eten buiten. Er is geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig om te kunnen concluderen dat langer licht in de avond zorgt voor meer wandelaars, hardlopers, fietsers, skaters enz. Ik waag te betwijfelen of deze mensen in de winter allemaal eenzelfde inspanning binnen leveren. Van de amateursporters die ik op Strava volg, doen de meesten in de winter significant minder dan in de zomer. Weer zal daar zeker ook van invloed op zijn, maar ik zag gisteravond alweer de eerste fietsritjes buiten na 18:00 gepost worden, dus ook licht heeft er zeker mee te maken.
Kortom, langere avonden zullen niet alleen negatieve gezondheidseffecten hebben.
Meer sporters buiten als het in de avond langer licht is? Komt dat niet gewoon eerder door de hogere temperatuur ten opzichte van de periodes dat het vroeg donker is?coelho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:46:
[...]
Dat is natuurlijk vrij eenzijdig belicht. Ik heb een hond, dus loop zomer en winter na het eten buiten. Er is geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig om te kunnen concluderen dat langer licht in de avond zorgt voor meer wandelaars, hardlopers, fietsers, skaters enz. Ik waag te betwijfelen of deze mensen in de winter allemaal eenzelfde inspanning binnen leveren. Van de amateursporters die ik op Strava volg, doen de meesten in de winter significant minder dan in de zomer. Weer zal daar zeker ook van invloed op zijn, maar ik zag gisteravond alweer de eerste fietsritjes buiten na 18:00 gepost worden, dus ook licht heeft er zeker mee te maken.
Kortom, langere avonden zullen niet alleen negatieve gezondheidseffecten hebben.
Ik sport zelf niet, dus geen idee wat de beweegredenen voor mensen is wanneer te gaan sporten. Echter weet ik wel dat ik minder zin heb om naar buiten te gaan als het koud is.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Die wielrenners of hardlopers gaan wel in het weekend overdag, maar doen niet meer hun avondritjes als het donker is. Als het alleen temperatuurgebonden was, zouden er ook minder sporters in het weekend zijn.Twazerty schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:58:
[...]
Meer sporters buiten als het in de avond langer licht is? Komt dat niet gewoon eerder door de hogere temperatuur ten opzichte van de periodes dat het vroeg donker is?
Ik sport zelf niet, dus geen idee wat de beweegredenen voor mensen is wanneer te gaan sporten. Echter weet ik wel dat ik minder zin heb om naar buiten te gaan als het koud is.
En ja, je zult vast categorieën hebben, wel/niet met regen, wel/niet bij kou en wel/niet in het donker. Echter op de eerste twee kun je jezelf kleden, de derde optie zorgt echter voor een onveiliger omgeving. Mijn dochter van 14 mag best gaan hardlopen buiten de bebouwde kom als het licht is, maar ik vind dat niet prettig als het donker is...
Denk je dat al die mensen die nu bij de overheid, onderwijs, TataSteel en ASML werken hun baan hadden geweigerd als ze een uur later of eerder hadden moeten beginnen? Ik denk het niet. (En als ze er al wel waren, dan waren er ook mensen die juist dan de baan juist wel geaccepteerd hadden.)Kheos schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:03:
Je lijkt er maar van uit te gaan dat mensen even makkelijk van werkgever veranderen als van onderbroek. Da's uiteraard absoluut niet waar. Velen van ons werken binnen velden met weinig of geen concurrentie in de buurt (ik zeg maar wat... overheid, onderwijs, universiteiten, Tata Steel, ASML..) Dan wordt van werkgever veranderen ineens ook verhuizen naar een andere kant van het land of zelfs naar het buitenland.
Waarom zouden ze nu dan ineens wel weg willen als de werktijden bijvoorbeeld precies tussen zomer- en wintertijd in zouden zitten?
Dat is naar mijn mening exact wat we nu doen. Alleen zijn het nu niet de werkgevers die de werktijden aanpassen, maar staat heel Nederland (inclusief niet-werkenden) zijn/haar klokken aan te passen.En hoezo gaan werkgevers werktijden aanpassen als we zomer-of winteruur kiezen? Denk je dan dat je in de winter om 08:00 begint te werken maar in de zomer om 09:00?
Deze gaan ongetwijfeld allemaal hun tijden aanpassen om te zorgen dat ze zo veel mogelijk klanten van dienst kunnen zijn.Gaan scholen dan ineens mee aanpassen? En winkels? En openbaar vervoer? Vertrekt de vroegste trein in de winter om 05:30 maar in de zomer ineens om 06:30?
De supermarkten bij mij in de buurt passen nu al meerdere keren per jaar hun openingstijden aan. Ook de gewone winkels, hoewel minder vaak, doen dit. Waarschijnlijk op zoek naar winstoptimalisatie. Ik denk niet dat zij het een probleem vinden om eenmalig de tijden een keer extra aan te passen. Hoe dat op andere plaatsen in Nederland is, weet ik niet, maar ik verwacht niet dat het anders zal zijn.
Idem voor het openbaar vervoer. Zij zullen nu de meeste klanten hebben met rond 8:00 en 17:00. Dat zal iets verschuiven, maar ik verwacht dat ze daar prima op kunnen anticiperen. Ook nu wordt de dienstregeling op trajecten soms aangepast, en eens in de zoveel tijd is er een grote wijziging waarin de dienstregeling van heel Nederland op de schop gaat. Overigens hebben we ook een vakantie-dienstregeling en een weekend-dienstregeling. Als er een winterdienstregeling moet komen met enkele wijzigingen (meer zal het niet zijn), dan liggen ze daar niet wakker van.
Mocht ik je verkeerd begrijpen of iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag!
Sissors schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:09:
[...]
Dat is deze kant op, ik bedoelde met andere kant wanneer we naar wintertijd gaan.
Gelukkig nu een paar jaar geen verplichtingen in de avond gehad waardoor die kant op eigenlijk vrij probleemloos verloopt.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:49:
Zomer > wintertijd houd ik er zo veel mogelijk rekening mee, ik stap wat eerder m'n bed in en kom er wat eerder uit. Andersom gaat helaas lastig als je in de ochtend verplichtingen als werk of een studie hebt.
Verre reizen naar een andere tijdzone kan ik niks over zeggen, nog nooit gehad - ik kan mij niet voorstellen dat ik daar lekker op gedij nee, dikke kans dat ik een week voor en na aan het klooien zou zijn om m'n slaapritme er op aan te laten sluiten.coelho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:11:
[...]
Als dit voor jou zo'n serieus probleem is (en dat neem ik graag van je aan), dan ben ik toch benieuwd hoe jij dan met onderstaande omgaat:
Een enkele avond later is echt geen probleem, meerdere achtereen flink afwijken is bagger.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.Twazerty schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:58:
[...]
Meer sporters buiten als het in de avond langer licht is? Komt dat niet gewoon eerder door de hogere temperatuur ten opzichte van de periodes dat het vroeg donker is?
De positieve invloed zie je sowieso direct aan al die wielrenners die om grammetjes te besparen geen licht op de fiets hebben, die hebben nu na het werk ineens een uur extra om de benen te strekken.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Weer deze copy/paste tekst, op vakantie gaan is een keuze wat iedereen voor zich kan maken.coelho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
[...]
Ik vraag me dan altijd af of die mensen ook nooit naar een andere tijdzone op vakantie gaan, of eens een keer een interessant progamma of een film of zo afkijken, of besluiten wanneer ze op hun normale tijd naar bed gaan de romantiek nog een (half)uurtje de kans te geven. Ja, de mens is een gewoontedier, maar tegelijkertijd ook erg flexibel.
Aangezien het leven van de overgrote meerderheid zich tussen 07-23 uur afspeelt, is het wisselen van de klok de minst slechte optie om zo optimaal mogelijk van het licht gebruik te maken.
Mensen die naar een ander tijdzone op vakantie gaan hebben ook wel last maar willen niet toegeven doordat ze vol adrenaline zitten van de plezier/spanning.
Ik kan niet tegen mijn baas zeggen van ik begin 1 uur ondanks dat graag zou willen, savonds ben ik nog klaarwakker met naar bed gaan ofwel ik slaap 1 uur minder met de zomertijd.
En zeg dat maar tegen kinderen en huisdieren die zijn daar niet mee eens wat de klok zegt.
Niemand zit na 22u nog op buiten op een enkeltje na, iedereen is allang binnen om zich klaar te maken voor de volgende dag ofwel daglicht heb je weinig aan.
(Ik loop savonds laat wel eens door de wijk en je ziet niemand meer op buiten).
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 27-03-2023 19:02 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nee dat heeft te maken met neerslag en temperatuur.coelho schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:46:
[...]
Wielrennen als voorbeeld gebeurd amper in winter vanwege rotzooi op de weg en opspaddende vuil/nattigheid waardoor je fiets sneller slijt of grotere kans op valpartijen.
mbt wandelaars hetzelfde afgelopen dagen was er veel zon en minder neerslag.
mensen zijn kuddedieren bij de 1e zonnestralen en redelijk temperaturen moet ineens iedereen naar buiten alsof er geen mooi weer dagen meer komen de rest van het jaar, dit gedrag zie je de hele zomerperiode, altijd na een natte periode is het ineens weer druk in het bos.
Zelf doe ik aan skeeleren dat heeft ook met neerslag en temperatuur/wind te maken of ik naar buiten ga of niet, ledlampen zijn tegenwoordig dusdanig goed dat het niets meer uitmaakt.
Wanneer het koud is ben ik ook minder gemotiveerd.
Ook met wintertijd is het savonds nog wel licht tot 20-21u, daarna gaan mensen toch naar binnen om zich klaar te maken voor de dag erop, de uitzonderingen zitten tot 23u op het terras maar daar heb je ook wel kunstlicht en die mensen gaan ook alleen heen vanwege de temperatuur/neerslag.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 27-03-2023 19:18 ]
Weer een nieuwtje in de wereld van zomertijd:
Bron: https://www.nu.nl/opmerke...-de-winter-zomertijd.htmlInwoners van Groenland hebben afgelopen weekend voor de laatste keer in de geschiedenis hun klok vooruit gezet. Op het grootste eiland ter wereld, tussen de Noordelijke IJszee en de Atlantische Oceaan, blijft het voortaan altijd zomertijd.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Half oktober zat ik weer op m'n normale ritme, nadat ik in september naar Amerika op vakantie ben geweest... Op vakantie gingen we vroeg naar bed en weer vroeg eruit. Het aanpassen duurt mij zo lang, dat ik 's avonds gewoon niets waard ben. En langer in bed blijven liggen nadat ik wakker ben geworden kan ik gewoon niet.D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:38:
[...]
Verre reizen naar een andere tijdzone kan ik niks over zeggen, nog nooit gehad - ik kan mij niet voorstellen dat ik daar lekker op gedij nee, dikke kans dat ik een week voor en na aan het klooien zou zijn om m'n slaapritme er op aan te laten sluiten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zomertijd voor "langer licht 's avonds" is zelfbedrog van hetzelfde kaliber als "koffie voor energie", effectief weinig anders dan een hypotheek op je energie nemen. Opgelegd aan een hele maatschappij
.
Als mensen bij daglicht na werktijd nog dingen willen ondernemen houd ik ze niet tegen. Maar laat anderen er alsjeblieft buiten. Ik heb zelf ook mijn werktijden naar voren gehaald om voor het avondeten nog te kunnen sporten, daar had ik geen gerommel met de klok voor nodig.

Als mensen bij daglicht na werktijd nog dingen willen ondernemen houd ik ze niet tegen. Maar laat anderen er alsjeblieft buiten. Ik heb zelf ook mijn werktijden naar voren gehaald om voor het avondeten nog te kunnen sporten, daar had ik geen gerommel met de klok voor nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 28-03-2023 09:59 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dat verhaal ken ik, veel (standalone) apparaten zijn niet gebouwd om steeds instellingen aan te passen.PhilipsFan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:36:
Om maar eens een heel andere reden te noemen om die onzin nu eens een keer af te schaffen: mijn fotocamera heeft geen zomertijdfunctie. Dus ik moet 'm elke keer verzetten. Dat gaat natuurlijk een keer verkeerd. Gisteren dacht ik erom en wilde ik de klok verzetten, maar dat bleek niet nodig, hij stond al goed.
Knopjes van het menu zijn zo vriegel dat ze makkelijk stuk gemaakt worden, of het apparaat laten donderen bijvoorbeeld, zo heb ik nog een tijdklok in de badkamer wat ook een drama is om te verzetten, deze laat ik maar op wintertijd de gehele zomerperiode gezien anders grote kans om de knopjes kapot maak en het gehele apparaat kan weggooien omdat de toetsen zo vriegel zijn.
1 uur vooruit gaat nog maar achteruit is echt een crime gezien je 24x op moet drukken om de hele 24u bij langs te gaan.
Om die reden laat ik de meeste apparaten maar op de wintertijd staan.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2023 10:48 ]
Daar is geen greintje zelfbedrog aan te vinden en de vergelijking met koffie voor energie slaat de plank helemaal mis. Het is gewoon een feit dat het 's avonds langer licht is met zomertijd dan met wintertijd.Bananenplant schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:58:
Zomertijd voor "langer licht 's avonds" is zelfbedrog van hetzelfde kaliber als "koffie voor energie", effectief weinig anders dan een hypotheek op je energie nemen. Opgelegd aan een hele maatschappij.
Dat jij je werktijden naar voor kan halen prima, maar voor egoïsme zou in dit topic geen plaats mogen zijn. Het gros van de mensen kan om verschillende redenen de werktijden niet verplaatsen om verschillende redenen: vaste werktijden, rooster, kinderen etc.
Jij wil niet "Zomer tijd voor langer licht" opleggen aan een hele maatschappij maar je wil wel je "werktijden naar voren halen" opleggen aan een hele maatschappij.
FTFYAudiowaste schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Daar is geen greintje zelfbedrog aan te vinden en de vergelijking met koffie voor energie slaat de plank helemaal mis. Het is gewoon een feit dat het 's avonds gedurende je wakende uren langer licht is met zomertijd dan met wintertijd.
Signatures zijn voor boomers.
Dit is niet echt fixen. Het is gewoon een feit dat het met de zomertijd in de avond langer licht.
Met wintertijd was het vandaag van 18.00 tot 19.00 uur ligt en met zomertijd van 18:00 tot 20.00 uur.
Net zo goed dat het een feit is dat het met wintertijd 's ochtends langer licht is.
Dit vind ik toch wel een achterlijk hoge prijs voor de illusie dat je 's avonds langer in de tuin kunt zitten of in een kano kunt dobberen. De enige reden dat het "langer" is is dat je eerder begint.Verhoogde kans op kanker. Depressies. Hart- en vaatziekten. Hersenaandoeningen.’
Kanker en hersenaandoeningen horen daar niet bij, is dat alleen om het erger doen lijken?Bananenplant schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:58:
[...]
Dit vind ik toch wel een achterlijk hoge prijs voor de illusie dat je 's avonds langer in de tuin kunt zitten of in een kano kunt dobberen. De enige reden dat het "langer" is is dat je eerder begint.
Dat zijn overigens geen gevolgen van een definitieve zomertijd maar alleen van het halfjaarlijks verzetten van de klok. Nu dat blijkt zou een definitieve zomertijd voor jou wel prima zijn?
Die verhoogde kans op kanker wordt alleen gelinkt aan slaaptekort. Als je geen slaaptekort hebt dan zul je echt geen achterlijk hoge prijs betalen voor "de illusie" (ik zie niet waarom dat een illusie is) dat je een uur langer in de tuin kunt zitten.Bananenplant schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:58:
[...]
Dit vind ik toch wel een achterlijk hoge prijs voor de illusie dat je 's avonds langer in de tuin kunt zitten of in een kano kunt dobberen. De enige reden dat het "langer" is is dat je eerder begint.
Dus blijven hameren op dat verhoogd risico op kanker (en vooral het een achterlijk hoge prijs noemen, wat kanker wel is, maar wat je totaal niet relateert aan het daadwerkelijke extra risico dat je loopt) slaat nergens op.
Ja, uiteraard verhindert de zonsondergang mij niet om in de tuin te zitten, maar ik doe dat toch meer tijdens daglicht dan in het donker. Om het maar niet te hebben dat ik de meeste dingen ook liever bij daglicht doe.
En ja, ik kan uiteraard ook een uur eerder opstaan, maar dan heb ik een uur in de morgen waar ik een invulling aan moet geven (want een uur eerder naar het werk gaan dat gaat niet). Die invulling vind ik in de avond makkelijker te geven.
En dan moet ik in de zomer een ander dag-nacht-ritme hebben dan in de winter.
...dat heb je nu dus. Dat heeft nu gedwongen iedereen. Plus dat mensen als gevolg daarvan ook te kort blijven slapen gedurende de zomertijd.Maasluip schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:18:
[...]
En dan moet ik in de zomer een ander dag-nacht-ritme hebben dan in de winter.
Door te zeggen dat het 'langer' licht is, zonder te benoemen dat je het aan de andere kant van de dag eraf snoept, ben je het wat mij betreft verwarrend dan wel misleidend aan het uitleggen.Audiowaste schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:49:
[...]
Dit is niet echt fixen. Het is gewoon een feit dat het met de zomertijd in de avond langer licht.
Met wintertijd was het vandaag van 18.00 tot 19.00 uur ligt en met zomertijd van 18:00 tot 20.00 uur.
Net zo goed dat het een feit is dat het met wintertijd 's ochtends langer licht is.
In de zomer is het later licht met zomertijd, en in de winter is het eerder licht met wintertijd. 'Eerder' en 'later' impliceren dat het in z'n geheel verschuift. En sure, dat betekent in de winter dat in de ochtend je 'langer' licht hebt, maar dat gaat ten koste van het licht 's avonds, maar dat blijkt niet uit het woord 'langer'.
Als jij morgen een uur eerder naar werk gaat, omdat je vroeger thuis wilt zijn aan het einde van de dag, dan zeg je toch ook niet "ik ga morgenochtend een uur langer werken"? Want je werkt weliswaar een uur langer in de ochtend, maar een uur korter in de middag
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 28-03-2023 14:35 ]
Waarom blijven mensen korter slapen met zomertijd dan met wintertijd?Bananenplant schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:24:
[...]
...dat heb je nu dus. Dat heeft nu gedwongen iedereen. Plus dat mensen als gevolg daarvan ook te kort blijven slapen gedurende de zomertijd.
Mijn idee is namelijk andersom, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Tijdens de langste dag is het met zomertijd om 05:19 zon op en 22:03 zon onder. Met wintertijd zou dat een uur eerder zijn. Ik neem even aan dat de meeste mensen niet voor 22:00 gaan slapen, maar wel voor 05:20 nog slapen. Dus met zomertijd. Als met om 22:00 acht uur gaat slapen heeft men met zomertijd 40 minuten met zon op moeten slapen, wat met wintertijd 1:40 uur is, en slapen doen we toch beter in het donker?
De neiging om later te gaan slapen terwijl je niet later opstaat. Dat wordt elk jaar ook weer door wetenschappers als probleem benoemd.HaNS1443 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Waarom blijven mensen korter slapen met zomertijd dan met wintertijd?
Ritme.HaNS1443 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Waarom blijven mensen korter slapen met zomertijd dan met wintertijd?
Stel, in wintertijd is slapen om 23:00 en opstaan om 07:00.
Zomertijd gaat in, waardoor dat dus voor je lichaam 00:00 en 08:00 wordt.
08:00 is te laat om op te staan, want dan kom je te laat op je werk. Maar door je ritme voelt 23:00 als 22:00 aan, waardoor je nog niet naar bed gaat en/of in slaap kan komen. Uiteindelijk val je om 00:00 in slaap (23:00 wintertijd), en wordt om 07:00 (06:00 wintertijd) gewekt door je wekker. Et voila: brak wakker, want je wordt niet door je ritme wakker, maar door je wekker en maar 7 uur geslapen (1 uur tekort aan slaap dus).
Uiteindelijk zal dat ritme wel goed kunnen komen, maar dat is lang niet bij iedereen binnen een paar dagen gedaan. Dat kan best weken of maanden kosten om weer echt in het ritme te komen, en al die tijd heb je slechter geslapen.
Je kan het verwarrend vinden, misleidend is dan weer heel iets anders. Maar dat doet niets af aan de feitelijkheid ervan. Links om of rechtsom, je hebt in de avond een uur langer licht. Dat was als reactie op Bananenplant die zei: "Zomertijd voor "langer licht 's avonds" is zelfbedrog van hetzelfde kaliber als "koffie voor energie"Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:32:
[...]
Door te zeggen dat het 'langer' licht is, zonder te benoemen dat je het aan de andere kant van de dag eraf snoept, ben je het wat mij betreft verwarrend dan wel misleidend aan het uitleggen.
In de zomer is het later licht met zomertijd, en in de winter is het eerder licht met wintertijd. 'Eerder' en 'later' impliceren dat het in z'n geheel verschuift. En sure, dat betekent in de winter dat in de ochtend je 'langer' licht hebt, maar dat gaat ten koste van het licht 's avonds, maar dat blijkt niet uit het woord 'langer'.
Als jij morgen een uur eerder naar werk gaat, omdat je vroeger thuis wilt zijn aan het einde van de dag, dan zeg je toch ook niet "ik ga morgenochtend een uur langer werken"? Want je werkt weliswaar een uur langer in de ochtend, maar een uur korter in de middag
Natuurlijk blijft het aantal uren licht gelijk in theorie. Al is de praktijk wel weer een heel ander verhaal. Het gros van de Nederlanders zal een aanzienlijke periode daadwerkelijk een uur meer licht ervaren omdat het al vroeg in de ochtend of zelfs 's nachts al licht wordt.
Ik heb het ritme gemakshalve weglaten, omdat ik ervan uit ga de meeste dit na enige tijd wel aangepast hebben. Ik ging daarom in op het 'blijven slapen'.
Erg interessant te lezen dat mensen veel beter slapen wanneer het eerder donker is en je meer van de nacht/ochtend met de zon moet slapen, dan wanneer het 's avonds langer licht is maar de rest van de nacht langer donkerder is.
Mensen kunnen dus veel beter blijven slapen met de zon op dan gaan slapen wanneer de zon korter onder is.
Of, zou het (ook) zo kunnen zijn dat mensen met zomertijd later actief zijn en daardoor moeilijker is slaap kunnen komen? Dat lijkt mij best plausibel.
Erg interessant te lezen dat mensen veel beter slapen wanneer het eerder donker is en je meer van de nacht/ochtend met de zon moet slapen, dan wanneer het 's avonds langer licht is maar de rest van de nacht langer donkerder is.
Mensen kunnen dus veel beter blijven slapen met de zon op dan gaan slapen wanneer de zon korter onder is.
Of, zou het (ook) zo kunnen zijn dat mensen met zomertijd later actief zijn en daardoor moeilijker is slaap kunnen komen? Dat lijkt mij best plausibel.
[ Voor 13% gewijzigd door HaNS1443 op 28-03-2023 15:00 ]
Omdat je die andere kant van de dag niet merkt. Of het 's morgens nu om 4 uur of 5 uur licht wordt, daar merk ik niks van want dan slaap ik, mijn wekker gaat om 6:30.Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:32:
[...]
Door te zeggen dat het 'langer' licht is, zonder te benoemen dat je het aan de andere kant van de dag eraf snoept, ben je het wat mij betreft verwarrend dan wel misleidend aan het uitleggen.
Dat het 's avonds niet om 21:00 uur maar om 22:00 uur donker is, dat merk ik wel.
Dus voor mij is het langer licht. Gedurende mijn wakende uren is het geen 14,5 uur licht maar 15,5 uur.
En dit geldt voor het overgrote deel van de bevolking.
De daglengte is niet langer, maar voor mij is het langer licht.
Dat mensen meer licht zullen zien, omdat veel mensen niet voor 06:00 of 07:00 opstaan, vind ik een valide argument, en dat zal best waar zijn.Audiowaste schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:49:
[...]
Je kan het verwarrend vinden, misleidend is dan weer heel iets anders. Maar dat doet niets af aan de feitelijkheid ervan. Links om of rechtsom, je hebt in de avond een uur langer licht. Dat was als reactie op Bananenplant die zei: "Zomertijd voor "langer licht 's avonds" is zelfbedrog van hetzelfde kaliber als "koffie voor energie"
Natuurlijk blijft het aantal uren licht gelijk in theorie. Al is de praktijk wel weer een heel ander verhaal. Het gros van de Nederlanders zal een aanzienlijke periode daadwerkelijk een uur meer licht ervaren omdat het al vroeg in de ochtend of zelfs 's nachts al licht wordt.
Maar 'met zomertijd is het in de avond een uur langer licht' vind ik toch tegen het misleidende aan, omdat mensen dat kunnen opvatten als 'met zomertijd krijgt de dag er een uur daglicht bij'.
Ik zeg niet dat jij het misleidend (lees: slecht) bedoelt, maar het kan wel misleidend overkomen. Zeg gewoon dat het 's avonds tot later licht is, dan zeg je volgens mij ook wat je bedoelt, maar klinkt het minder alsof er magisch een uur daglicht bij is gekomen.
In slaap blijven als het licht is, is een kwestie van goede verduistering in je slaapkamer.HaNS1443 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:55:
Ik heb het ritme gemakshalve weglaten, omdat ik ervan uit ga de meeste dit na enige tijd wel aangepast hebben. Ik ging daarom in op het 'blijven slapen'.
Maar het is inderdaad zo dat je beter in slaap komt als het donker is, en dat daglicht invloed heeft op wanneer je slaperig wordt, dus als je om 23:00 wilt gaan slapen dan is het in de meeste gevallen beter om daglicht tot 21:00 te hebben dan tot 22:00.
Die verduistering heb je 's avonds als je gaat slapen ook, dus dat kunnen we niet echt meenemen.Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:00:
[...]
In slaap blijven als het licht is, is een kwestie van goede verduistering in je slaapkamer.
Maar het is inderdaad zo dat je beter in slaap komt als het donker is, en dat daglicht invloed heeft op wanneer je slaperig wordt, dus als je om 23:00 wilt gaan slapen dan is het in de meeste gevallen beter om daglicht tot 21:00 te hebben dan tot 22:00.
Het lijkt er (zoals ik later heb toegevoegd aan mijn post) op dat het belangrijker is wat voor het slapen gebeurd. Wij als mensen zijn langer actief en hebben minder tijd om voldoende tot rust te komen voor het slapen. En die wekker gaat natuurlijk wel gewoon om 07:00.
Die verduistering heb je echter pas als je op je slaapkamer bentHaNS1443 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:15:
[...]
Die verduistering heb je 's avonds als je gaat slapen ook, dus dat kunnen we niet echt meenemen.
Het lijkt er (zoals ik later heb toegevoegd aan mijn post) op dat het belangrijker is wat voor het slapen gebeurd. Wij als mensen zijn langer actief en hebben minder tijd om voldoende tot rust te komen voor het slapen. En die wekker gaat natuurlijk wel gewoon om 07:00.

Die verduistering heb je 's avonds niet, tenzij je al om 21:00 met de gordijnen dicht gaat zitten, terwijl buiten de zon nog schijnt.HaNS1443 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:15:
[...]
Die verduistering heb je 's avonds als je gaat slapen ook, dus dat kunnen we niet echt meenemen.
Bananenplant schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:30:
[...]
Die verduistering heb je echter pas als je op je slaapkamer bent.
Precies wat ik wil zeggenHahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:31:
[...]
Die verduistering heb je 's avonds niet, tenzij je al om 21:00 met de gordijnen dicht gaat zitten, terwijl buiten de zon nog schijnt.
Voordat de gordijnen dicht gaan ben je actiever/minder is ruststand en daardoor val je moeilijker in slaap, hoe donker het dan ook is in je slaapkamer.
Mijn punt is dat actief zijn niet het hele verhaal is. Actief zijn speelt zeker mee, maar als ik stil op de bank ga zitten vanaf 21:00, dan zal daglicht tot 21:00 of tot 22:00 het verschil kunnen maken tussen om 23:00 sneller of minder snel in slaap vallen.HaNS1443 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:37:
[...]
[...]
Precies wat ik wil zeggen![]()
Voordat de gordijnen dicht gaan ben je actiever/minder is ruststand en daardoor val je moeilijker in slaap, hoe donker het dan ook is in je slaapkamer.
Dus ja, later licht kan ook zorgen voor later actief zijn, maar los daarvan zal later licht in je oogballen ook invloed hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 28-03-2023 15:45 ]
Wellicht dat ik het beter had moeten duiden, maar ik ben er vanuit gegaan dat je niks meer of minder doet.Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:42:
[...]
Mijn punt is dat actief zijn niet het hele verhaal is. Actief zijn speelt zeker mee, maar als ik stil op de bank ga zitten vanaf 21:00, dan zal daglicht tot 21:00 of tot 22:00 het verschil kunnen maken tussen om 23:00 sneller of minder snel in slaap vallen.
Dus ja, later licht kan ook zorgen voor later actief zijn, maar los daarvan zal later licht in je oogballen ook invloed hebben.
Dus ook al doe je precies hetzelfde elke avond zal je makkelijker slapen als het eerder donker is. Maar inderdaad als je zelfs nog later actiever bent als het later licht is zal dat je slaap niet veel goed doen. Dan heb je twee keer een nadelig effect.
HaNS1443 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:02:
[...]
Wellicht dat ik het beter had moeten duiden, maar ik ben er vanuit gegaan dat je niks meer of minder doet.
Dus ook al doe je precies hetzelfde elke avond zal je makkelijker slapen als het eerder donker is. Maar inderdaad als je zelfs nog later actiever bent als het later licht is zal dat je slaap niet veel goed doen. Dan heb je twee keer een nadelig effect.
Het is weer tijd voor de halfjaarlijkse discussie:
https://slaapwijsheid.nl/...anders-stop-de-zomertijd/

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 25-09-2023 14:50 ]
Lekker objectief, een enquête doen op een website waar mensen komen die ( mogelijk door het verzetten van de klok ) slecht slapenArcticWolf schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:49:
Doe mij er op 22 november bij de verkiezingen er maar een extra briefje bij
Tinusvolkel schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:07:
[...]
Lekker objectief, een enquête doen op een website waar mensen komen die ( mogelijk door het verzetten van de klok ) slecht slapen
Doe mij er op 22 november bij de verkiezingen er maar een extra briefje bij
Verschilt niet zo heel veel toch? De meeste mensen die ik ken (incl. mijzelf) zijn voorstander van permanente wintertijd, maar ken er ook wel die permanente zomertijd willen.Na afweging van de voor- en nadelen van permanente zomer- en wintertijd konden respondenten hun voorkeur aangeven. Bij permanente zomertijd is het langer licht in de avond, maar later licht in de ochtend; bij permanente wintertijd is het vroeger licht en eerder donker. 51% prefereert permanente wintertijd, 46% zomertijd, en 5% heeft geen voorkeur.
Het verzetten van de klok vind ik vervelend, maar super lang licht in de avond en lang donker in de ochtend vind ik veel vervelender.
Ik hoor eigenlijk (buiten tweakers omArcticWolf schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:11:
[...]
[...]
Verschilt niet zo heel veel toch? De meeste mensen die ik ken (incl. mijzelf) zijn voorstander van permanente wintertijd, maar ken er ook wel die permanente zomertijd willen.
Het verzetten van de klok vind ik vervelend, maar super lang licht in de avond en lang donker in de ochtend vind ik veel vervelender.
Ik zelf vind lange zomeravonden wel prima, maar ook dat in de winter de zon niet te laat op komt.
Dus ben wel content met het huidige systeem, dus van mij mogen ze deze keuze voorlopig nog lekker uitstellen.
Hhhm, vage polls; 85% wil iets afschaffen, en bij de volgende poll wil 46% dat dit permanent wordt ingevoerdArcticWolf schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:49:
Ik denk dat ze bedoelen dat ze de tijdsverschuiving willen afschaffen, waarbij de zomertijd als mitigerende maatregel is ingevoerd destijds (die zou dus vervallen) en dat 46% daarvan de voorkeur geeft aan een permanente "zomertijd" en 51% voorkeur heeft voor de wintertijd (de "originele" tijdszone)sewer schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:39:
[...]
Hhhm, vage polls; 85% wil iets afschaffen, en bij de volgende poll wil 46% dat dit permanent word ingevoerd
Zal wel zoiets zijn, maar goede data begint bij een goede vragenlijst/poll, ben benieuwd wat daar dan gestaan heeft.
Permanente zomertijd is immers hetzelfde als wintertijd afschaffen (die poll zie ik dan weer niet). Het ‘niet willen wisselen’ is niet gelijk aan de stelling voor ‘zomertijd afschaffen’
Permanente zomertijd is immers hetzelfde als wintertijd afschaffen (die poll zie ik dan weer niet). Het ‘niet willen wisselen’ is niet gelijk aan de stelling voor ‘zomertijd afschaffen’
Ik ben het met je eens, maar formeel gezien klopt het wel wat er staat.sewer schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:51:
Zal wel zoiets zijn, maar goede data begint bij een goede vragenlijst/poll, ben benieuwd wat daar dan gestaan heeft.
Maar goed als je deze aflevering van Lubach hebt gezien, dan snap ik dat meer dan de helft van Nederland een error krijgt
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 25-09-2023 15:56 ]
Mee eens. Dat was ook het idee achter zomer/wintertijd, dat we meer konden profiteren van daglicht. De latere zonsondergang in de zomer geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik dan meer vrije tijd heb omdat je na het werk domweg meer dingen kunt doen. En je hoeft geen verlichting aan te doen (al is dat energievoordeel met LED verlichting wel minder natuurlijk).Tinusvolkel schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:18:
[...]
Ik hoor eigenlijk (buiten tweakers om) nooit iemand klagen over het verzetten van de klok.
Ik zelf vind lange zomeravonden wel prima, maar ook dat in de winter de zon niet te laat op komt.
Dus ben wel content met het huidige systeem, dus van mij mogen ze deze keuze voorlopig nog lekker uitstellen.
Ik vind het ook niet zo'n gedoe maar sommige mensen hebben een zware klok.Tinusvolkel schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:18:
[...]
Ik hoor eigenlijk (buiten tweakers om) nooit iemand klagen over het verzetten van de klok.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Als je de wintertijd af schaft dan ga je daarmee wereldwijd een aanpassing afdwingen doordat je daarmee GMT / UTC / EST / CEST / 'alle tijdzones dus' gaat raken. Of wil je het alléén voor NL aanpassen?sewer schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:51:
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Er zijn genoeg landen zonder zomertijd.Will_M schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:06:
[...]
Als je de wintertijd af schaft dan ga je daarmee wereldwijd een aanpassing afdwingen doordat je daarmee GMT / UTC / EST / CEST / 'alle tijdzones dus' gaat raken. Of wil je het alléén voor NL aanpassen?
UTC aanhouden is zeer praktisch (vrijwel alle computers rekenen hiermee)
Laten UTC nou toevallig ook precies bedoeld zijn om dat soort 'krengen' op tijd met elkaar te laten babbelen zodat ze al-TIJD van elkaar weten hoe laat het (eigenlijk) is.....DVX73 schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:23:
[...]
Er zijn genoeg landen zonder zomertijd.
Naast alle tijdzones is er ook nu al een wirwar van welke landen op welk moment wel of geen uur opschuiven en welke kant dan op, en op welk moment (daar kunnen weken tussen zitten!)Will_M schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:06:
Als je de wintertijd af schaft dan ga je daarmee wereldwijd een aanpassing afdwingen doordat je daarmee GMT / UTC / EST / CEST / 'alle tijdzones dus' gaat raken. Of wil je het alléén voor NL aanpassen?
Rond de evenaar zitten landen die de klok sowieso niet verzetten, en onder de evenaar verzetten ze hem, als ze hem verzetten, de andere kant op dan hier.
Dus ja, dit hele topic gaat over een aanpassing in Nederland
[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 25-09-2023 18:59 ]
Dan pas het hele spel nog maar één keer aan hier in NL én blijf er daarna voor altijd gewoon van afDido schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:59:
[...]
Naast alle tijdzones is er ook nu al een wirwar van welke landen op welk moment wel of geen uur opschuiven en welke kant dan op, en op welk moment (daar kunnen weken tussen zitten!)
Rond de evenaar zitten landen die de klok sowieso niet verzetten, en onder de evenaar verzetten ze hem, als ze hem verzetten, de andere kant op dan hier.
Dus ja, dit hele topic gaat over een aanpassing in Nederland
Is deze hele discussie een paar jaar geleden niet opgerakeld omdat we van Brussel zo nodig naar 1 tijd moesten? Die discussie lijkt daar al lang begraven, dus misschien is het verstandig dat we dat hier ook doen
.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Volgens Brussel is het een nationale aangelegenheid, dus we zouden moeten polsen hoe de verschillende partijen in Den Haag er over denken.
De meeste computerprogramma's rekenen met timestamps. Die zijn tijdzone-agnostisch.DVX73 schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:23:
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
En dan heb je Arizona...Dido schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:59:
[...]
Naast alle tijdzones is er ook nu al een wirwar van welke landen op welk moment wel of geen uur opschuiven en welke kant dan op, en op welk moment (daar kunnen weken tussen zitten!)
Arizona doet niet aan zomertijd, maar de Navaja Nation wel....
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dit, uiteindelijk is de beste optie gewoon de winter- en zomertijd aanhouden en twee keer per jaar de klok verzetten. Er is veel te veel verdeeldheid of we voor een permanente wintertijd of permanente zomertijd moeten gaan, dan maar best of both worlds.alexbl69 schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:15:
Is deze hele discussie een paar jaar geleden niet opgerakeld omdat we van Brussel zo nodig naar 1 tijd moesten? Die discussie lijkt daar al lang begraven, dus misschien is het verstandig dat we dat hier ook doen.
Volgens mij was het niet zozeer Brussel, maar de Duitsers die het onder de aandacht hebben gebracht.alexbl69 schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:15:
Is deze hele discussie een paar jaar geleden niet opgerakeld omdat we van Brussel zo nodig naar 1 tijd moesten? Die discussie lijkt daar al lang begraven, dus misschien is het verstandig dat we dat hier ook doen.
Klopt in die zin dat het 'Europese' onderzoek voor 90 (?) procent door Duitsers was ingevuld. Door de geografische ligging van Duitsland is permanente zomertijd voor hun het meest logisch, dit werd door de EU dan ook overgenomen als meest wenselijke variant.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:46:
[...]
Volgens mij was het niet zozeer Brussel, maar de Duitsers die het onder de aandacht hebben gebracht.
Dat dit voor andere landen (waaronder Nederland) minder handig is kwam pas daarna aan het licht. Voor West-Frankrijk, Spanje en zeker Portugal geldt dat het hele dag/nacht ritme verstoort zou worden als ze permanente zomertijd aan zouden moeten houden.
Portugal zal meevallen, want dit ligt niet veel westelijker dan Engeland, en oostelijker dan Ierland. En ze hebben dezelfde tijd.
Weer een reden om de zomertijd af te schaffen:
*knip*
originele artikel:
*knip*

Als je links plaatst wil je dan ook even het relevante deel citeren? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops. Bij voorbaat dank.
*knip*
originele artikel:
*knip*
Als je links plaatst wil je dan ook even het relevante deel citeren? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops. Bij voorbaat dank.
[ Voor 73% gewijzigd door NMH op 25-07-2024 17:02 ]
Even een kickje...
Trump heeft aangekondigd dat hij en zijn partij een einde willen aan de zomertijd. Gezien de electorale verhoudingen in de VS is de kans vrij groot dat dit hem gaat lukken.
Benieuwd of dit nog invloed gaat hebben op de besluitvorming alhier.
Vorig jaar kwam in de VS een voorstel om juist de zomertijd de permanente tijd te maken niet door het Huis. Nu wil Trump dus juist van die zomertijd af ten faveure van de wintertijd.
De wetenschappers zijn al op een punt aanbeland dat het ze niet veel meer uitmaakt of het zomer- of wintertijd wordt, als het wisselen maar wordt afgeschaft.
Trump heeft aangekondigd dat hij en zijn partij een einde willen aan de zomertijd. Gezien de electorale verhoudingen in de VS is de kans vrij groot dat dit hem gaat lukken.
Vorig jaar kwam in de VS een voorstel om juist de zomertijd de permanente tijd te maken niet door het Huis. Nu wil Trump dus juist van die zomertijd af ten faveure van de wintertijd.
De wetenschappers zijn al op een punt aanbeland dat het ze niet veel meer uitmaakt of het zomer- of wintertijd wordt, als het wisselen maar wordt afgeschaft.
Ik ben ook wel voorstander van het afschaffen van de zomertijd. Met het verzetten van de klok ben ik altijd wel een week of twee even 'van slag' zeg maar, al moet ik zeggen dat ik sowieso best gevoelig ben voor verstoringen van m'n eigen ritme. Maar nu we een kleine hebben merken we dat hij ook enorm moest wennen aan het verzetten van de klok. Op de opvang hoorde we vervolgens dat het een bekend issue is.
Altijd wintertijd is gewoon prima. Nou zou ik liever in de winter wat langer licht hebben, maar dat de zon dan pas rond half 10 in de ochtend op komt is wat heftig
Dan maar een uurtje minder lang licht in de zomer. Al zou GMT nóg beter zijn, kijkende naar de biologische klok. Dan is het dus nog een uur eerder donker, en een uur eerder licht, maar dat vind ik persoonlijk wat heftig (ik ben overigens ook totaal geen ochtendmens).
Hopelijk gaat het balletje weer wat rollen als Trump het er in de VS doorheen krijgt.
Altijd wintertijd is gewoon prima. Nou zou ik liever in de winter wat langer licht hebben, maar dat de zon dan pas rond half 10 in de ochtend op komt is wat heftig
Hopelijk gaat het balletje weer wat rollen als Trump het er in de VS doorheen krijgt.
Waarom zou dit de besluitvorming hier beinvloeden? Onze winter-/zomertijd is niet gekoppeld aan die van de VS.alexbl69 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:13:
Omdat de EU ook al even bezig is met dit onderwerp? Als de VS dit nu daadwerkelijk doorzet dan zal het weer hogerop de EU agenda komen.RayNbow schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:28:
[...]
Waarom zou dit de besluitvorming hier beinvloeden? Onze winter-/zomertijd is niet gekoppeld aan die van de VS.
Het grootste issue is denk ik dat de vs met zijn 4 tijdzones al enigszins gewend is aan rekening houden met verschillende tijden.
Hier in Europa is er eigenlijk maar 1 tijdzone en dan heb je nog te maken met verschillende landen die zelf mogen bepalen of ze wel of niet stoppen met zomertijd.
Waar het in de vs voor 95% van de mensen dus waarschijnlijk geen echte verandering geeft, kan dat hier in Nederland zomaar heel anders zijn. En voor de hele EU zeker ingewikkelder.
Hier in Europa is er eigenlijk maar 1 tijdzone en dan heb je nog te maken met verschillende landen die zelf mogen bepalen of ze wel of niet stoppen met zomertijd.
Waar het in de vs voor 95% van de mensen dus waarschijnlijk geen echte verandering geeft, kan dat hier in Nederland zomaar heel anders zijn. En voor de hele EU zeker ingewikkelder.
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 14-12-2024 21:51 ]
Laat Duitsland maar bepalen wat we doen met de tijd. Er moet een Leider zijn, en Duitsland is de belangrijkste, ergo...