Zomertijd Afschaffen?

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:19

Blokker_1999

Full steam ahead

LA-384 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:50:
Het grootste issue is denk ik dat de vs met zijn 4 tijdzones al enigszins gewend is aan rekening houden met verschillende tijden.

Hier in Europa is er eigenlijk maar 1 tijdzone en dan heb je nog te maken met verschillende landen die zelf mogen bepalen of ze wel of niet stoppen met zomertijd.

Waar het in de vs voor 95% van de mensen dus waarschijnlijk geen echte verandering geeft, kan dat hier in Nederland zomaar heel anders zijn. En voor de hele EU zeker ingewikkelder.
Als iemand die al heel wat jaren met mensen in de VS samenwerkt kan ik zeggen dat zij zich ergens wel bewust zijn van verschillende tijdzones, maar echt niet weten hoe de vork in de steel zit en waarom je bijv. best al je servers in een wereldwijde organisatie gewoon op UTC zet. Dat zou me al heel wat jaren heel wat miserie besparen.

In de EU zijn er meerdere tijdzones, hoe je er bij komt dat er maar 1 zou zijn is mij een raadsel. Denk maar aan Ierland en Portugal die 1u achter lopen op ons bijvoorbeeld. En ga je naar het oosten van Europa, zoals Finland en Griekenland, dan zit men net 1 uur voor op ons. Dat zijn dus ook al direct 3 tijdzones.

Landen mogen op dit moment ook niet zelf bepalen of ze meedoen aan de zomertijd of niet. Binnen de EU is dat gewoon een verplichting. Het enige wat ze gaan mogen doen volgens het voorstel dat momenteel in de ijskast licht, is dat ze zelf mogen bepalen of ze permanent op zomertijd danwel op wintertijd blijven.

Wat heel de discussie betreft waar wij naartoe zouden moeten in de lage landen is het voor mij heel eenvoudig: permanente wintertijd. Tot aan de eerste wereldoorlog zaten wij hier met Britse tijd, in WO I heeft Duitsland ons (BE) voor het eerst de klok doen verzetten, wat we na WO I terug hebben gedraaid, maar met WO II heeft de bezetter ons opnieuw de klok doen verzetten, en na de oorlog zijn we daarna op Berlijnse tijd blijven zitten.

En telkens ik naar landen trek waar men geen zomertijd kent, verbaas ik me er van hoe vroeg het daar in de ochtend licht is, en hoe vroeg het daar 's avonds donker is. Als zij zo kunnen leven, waarom wij dan niet? Het meest gehoorde excuus dat ik altijd tegenkom is dat het toch beter is als het lang licht is voor wanneer je 's avonds gezellig met vrienden en familie op je terras zit. Maar weet je wat ik dan vaak denk: ik wou dat wat jullie sugereren werkelijkheid is, en dat als het donker wordt jullie uit elkaar gaan. Want elke zomer wordt ik tot ver in de nacht wakker gehouden door mijn buren die geen rekening houden met het feit dat anderen wel nog gewoon moeten gaan werken. Dus dat argument is gewoon flauwe kul.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Wat gezonder voor je is, is een andere vraag dan wat bruikbaarder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Blokker_1999 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:31:
In de EU zijn er meerdere tijdzones, hoe je er bij komt dat er maar 1 zou zijn is mij een raadsel. Denk maar aan Ierland en Portugal die 1u achter lopen op ons bijvoorbeeld. En ga je naar het oosten van Europa, zoals Finland en Griekenland, dan zit men net 1 uur voor op ons. Dat zijn dus ook al direct 3 tijdzones.
Onwetendheid en in alle wijsheid denken dat het gewoon klopte wat ik dacht, dus ook niet opzoeken vantevoren. O-)

Ik dacht oprecht dat de +1 tijdzone pas bij Turkije begon, Portugal had ik ook niet verwacht en Ierland ben ik voor het gemak vergeten dat het bestond :+

Als je dit zo ziet, zie je idd dat er her en der wat gerommeld moet zijn met de tijdzones. Het is logischer dat Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje ook in de tijdzone van Engeland zouden zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNmCCafmLZhghatCEiwhrWor1vY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YoODZBDajaNr7X9ShJjRaNo4.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door LA-384 op 15-12-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
ilm schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:44:
De oplossing is eenvoudig. Een werkdag die 1 uur minder lang is. Licht 's ochtends, en licht 's avonds.
Prima plan. Er is immers toch al een overschot aan personeel. Dan kunnen we best de beschikbare capaciteit met 12,5% verlagen.... [/s]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:05
Martinez- schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:44:
[...]

Wat gezonder voor je is, is een andere vraag dan wat bruikbaarder is.
Bruikbaar vind ik een vage term. Maar natuurlijk speelt economie en cultuur ook mee. Daarnaast, als je in Londen woont komt de zon maar 20 minuten later op dan in Nederland. Maar hun klok staat wel een uur later dan die van ons. En zij kunnen zich prima redden volgens mij.

Op veel plekken kunnen ze prima vooruit zonder zomertijd:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/DST_Countries_Map.png/2560px-DST_Countries_Map.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:44
Ik ben ook voor het afschaffen van de zomer- wintertijden. Gelukkig gaat bij ons bijna alles automatisch over op de nieuwe tijd :)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

japie06 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:24:
[...]

Bruikbaar vind ik een vage term. Maar natuurlijk speelt economie en cultuur ook mee. Daarnaast, als je in Londen woont komt de zon maar 20 minuten later op dan in Nederland. Maar hun klok staat wel een uur later dan die van ons. En zij kunnen zich prima redden volgens mij.

Op veel plekken kunnen ze prima vooruit zonder zomertijd:
[Afbeelding]
Ik weet niet wat het kaartje is of wat de legenda betekend, maar de grijze hebben geen zomer/wintertijd overgang (meer) lijkt het?
Licht grijs is waar ze het hadden maar nu afgeschaft oid?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 15-12-2024 14:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blokker_1999 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:31:
[...]

Dus dat argument is gewoon flauwe kul.
Dat het een uur langer licht is is geen flauwekul. Dat jouw buren dat anders gebruiken dan jij en ik doet daar niets aan af. Voor mij betekent het wel dat ik 's avonds een uur meer tijd heb om dingen buiten te doen waar ik geen verlichting bij nodig heb. In de tuin werken of zo. Of een rondje fietsen (ja, dat kan ook bij duisternis maar dat doe je liever bij licht).

Daar heb ik gewoon meer aan dan dat het 's morgens om half 5 al licht is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09 19:21
LA-384 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:50:
Het grootste issue is denk ik dat de vs met zijn 4 tijdzones al enigszins gewend is aan rekening houden met verschillende tijden.

Hier in Europa is er eigenlijk maar 1 tijdzone en dan heb je nog te maken met verschillende landen die zelf mogen bepalen of ze wel of niet stoppen met zomertijd.

Waar het in de vs voor 95% van de mensen dus waarschijnlijk geen echte verandering geeft, kan dat hier in Nederland zomaar heel anders zijn. En voor de hele EU zeker ingewikkelder.
Europa maar 1 tijdzone? Zijn we portugal en griekenland vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09 19:21
LA-384 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:07:
[...]

Onwetendheid en in alle wijsheid denken dat het gewoon klopte wat ik dacht, dus ook niet opzoeken vantevoren. O-)

Ik dacht oprecht dat de +1 tijdzone pas bij Turkije begon, Portugal had ik ook niet verwacht en Ierland ben ik voor het gemak vergeten dat het bestond :+

Als je dit zo ziet, zie je idd dat er her en der wat gerommeld moet zijn met de tijdzones. Het is logischer dat Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje ook in de tijdzone van Engeland zouden zitten.
[Afbeelding]
Voor de 2e ww was dat ook zo. Eigenlijk zouden we dus terug moeten gaan naar de situatie voor de 2e wereldoorlog qua tijd dan. Maar aan de andere kant doen we meer zaken met landen zoals duitsland tegenwoordig en die zullen dan 1 uur voorop lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Het is niet een uur langer licht, maar wel een uur later licht.

Wij hebben ons leven zo ingedeeld dat we grofweg tussen 6:00 uur en 23:00 uur bezig zijn. De ene persoon begint vroeg en gaat vroeg naar bed, en de ander begint laat en is pas laat klaar. Het midden hiervan ligt op 14:30 uur en is 1,5 uur verschil met zomertijd, en 2,5 uur met wintertijd.

Maar aangezien we rond 18:00 uur de meeste energie verbruiken, is het wel handig als er dan nog zon is zodat de zonnepanelen stroom opwekken als we thuis zijn. (Zie ook de nieuwsberichten van afgelopen week dat de stroomprijs rond dat tijdstip erg hoog was). Dus wat mij betreft wordt het gewoon het hele jaar door zomertijd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:26:
Maar aangezien we rond 18:00 uur de meeste energie verbruiken, is het wel handig als er dan nog zon is zodat de zonnepanelen stroom opwekken als we thuis zijn.
Mja, is die piek dan nog hetzelfde als we op permanente zomertijd zitten of wintertijd for that matter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

PolarBear schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:35:
[...]

Mja, is die piek dan nog hetzelfde als we op permanente zomertijd zitten of wintertijd for that matter?
Die piek is er inderdaad nog steeds. Maar als we zomertijd hebben, dan is het pas later licht en kunnen we de opgewekte zonne-energie direct verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Jorah_Newstone schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:21:
[...]

Voor de 2e ww was dat ook zo. Eigenlijk zouden we dus terug moeten gaan naar de situatie voor de 2e wereldoorlog qua tijd dan. Maar aan de andere kant doen we meer zaken met landen zoals duitsland tegenwoordig en die zullen dan 1 uur voorop lopen.
Misschien moeten we dan de rollen omdraaien en Duitsland ook bij de -1 zone betrekken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
Zeker, het liefst vandaag nog. Totaal onnodig, of het dan "wintertijd" of "zomertijd" blijft boeit niets.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:39:
[...]

Die piek is er inderdaad nog steeds. Maar als we zomertijd hebben, dan is het pas later licht en kunnen we de opgewekte zonne-energie direct verbruiken.
Dit is echt geen goed argument, er is 's ochtends namelijk ook een verwarmingspiek in de winter, die vooralsnog voornamelijk door gas gestookte CV "klein" blijft. Linksom of rechtsom zal er altijd een piek belasting blijven, in de zomer maakt het verschil zomer/wintertijd tijdens de avondpiek helemaal niks uit. Alleen van begin november t/m eind februari is het rond 18u helemaal donker met de wintertijd. Heb je permanent zomertijd in de winter dan zal de piek 's ochtends langer hoger blijven.

De prijspiek afgelopen week was vooral te danken aan het Dunkelflaute fenomeen, geen zon en geen wind, wanneer is de laatste keer geweest dat we zon hebben gezien? Ook al hadden we nu zomertijd gehad dan had dat 0,0 effect op de prijs gehad want de record piek begon rond 16:00u 's middags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:21:
[...]

Who cares... We handelen met de hele wereld, een uurtje verschil aan onze oostgrens zal daar weinig aan veranderen. Misschien is het wat lastig voor grensarbeiders NL/DE, maar dat is geen enorm grote groep. En de Duitse winkels sluiten een uurtje eerder dan we gewend zijn, maar ook dat lijkt me niet onoverkomelijk en in het niet vallen bij de eerder aangehaalde rivm studie aangaande gezondheidseffecten.

Afschaffen en de originele tijd aanhouden dus :) Maar we gaan het hier niet eens worden en in Europa ook niet, dus ik verwacht niet dat er iets gaat veranderen de komende decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:42:
[...]

Dit is echt geen goed argument, er is 's ochtends namelijk ook een verwarmingspiek in de winter, die vooralsnog voornamelijk door gas gestookte CV "klein" blijft. Linksom of rechtsom zal er altijd een piek belasting blijven, in de zomer maakt het verschil zomer/wintertijd tijdens de avondpiek helemaal niks uit. Alleen van begin november t/m eind februari is het rond 18u helemaal donker met de wintertijd. Heb je permanent zomertijd in de winter dan zal de piek 's ochtends langer hoger blijven.

De prijspiek afgelopen week was vooral te danken aan het Dunkelflaute fenomeen, geen zon en geen wind, wanneer is de laatste keer geweest dat we zon hebben gezien? Ook al hadden we nu zomertijd gehad dan had dat 0,0 effect op de prijs gehad want de record piek begon rond 16:00u 's middags.
's morgens is er inderdaad ook een piek. Maar deze is niet zo hoog als in de avond. Dat komt doordat mensen thuis gaan koken (wat deels elektrisch is), en de elektrische auto/fiets weer laten opladen.

Die prijspiek van donderdag was misschien wel een slecht voorbeeld, maar het argument was wel goed. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

mjl

Ugh

Wat mij betreft ‘s middags / avonds langer licht is altijd beter, ook voor het stroomnet :)

‘s ochtend slaap of werk ik, als ik dan thuis kom heb ik het liefste zo lang mogelijk zon.

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
mjl schreef op maandag 16 december 2024 @ 01:00:
Wat mij betreft ‘s middags / avonds langer licht is altijd beter, ook voor het stroomnet :)
Hoeveel we ook met de klok gaan schuiven, het blijft even lang licht...

Als alle thusiwerkers 's middags (net als vroeger) tussen de middag warm eten gaan maken op hun elektrische kookplat en in hun elektrische oven scheelt dat meer dan mensen die in de avond buiten zitten in de zon... Met de klok op wintertijd heb je dan meteen de meeste zon op je panelen op dat moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jongetje schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:13:
[...]

Hoeveel we ook met de klok gaan schuiven, het blijft even lang licht...
Nogmaals: het gaat over nuttig daglicht.
Daglicht om half 5 in de ochtend hebben heel weinig mensen wat aan. Daglicht tot 10 uur 's avonds veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Maasluip schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:17:
[...]

Daglicht om half 5 in de ochtend hebben heel weinig mensen wat aan. Daglicht tot 10 uur 's avonds veel meer.
ik vind het juist heerlijk als het 's avonds lekker vroeg donker is. Erg gezellig altijd O+

Dus ik ben pro wintertijd!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Shadow_Agent schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:44:
[...]

ik vind het juist heerlijk als het 's avonds lekker vroeg donker is. Erg gezellig altijd O+

Dus ik ben pro wintertijd!
Mensen geven zakken met geld uit voor verlichting in de achtertuin (is gezellig!), om dan daar niet van te kunnen genieten omdat het zo laat pas donker wordt....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
[...]

Ja, blijft men lekker lang buiten zodat degenen die de volgende dag wel moeten werken langer mee kunnen genieten van de gezelligheid van anderen. Zoiets? Een uur eerder donker is ook een uur eerder koelte waardoor slaapkamers ook wat beter af kunnen koelen.

Er is niks op tegen om van het 18.00 journaal het 17.00 journaal te maken en alles een uur mee te schuiven. Geen 9-17 maar 8-16 voor werk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:51
Señor Sjon schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:54:
[...]

Ja, blijft men lekker lang buiten zodat degenen die de volgende dag wel moeten werken langer mee kunnen genieten van de gezelligheid van anderen. Zoiets? Een uur eerder donker is ook een uur eerder koelte waardoor slaapkamers ook wat beter af kunnen koelen.
In verband met dat argument over koelte (ben ik met je eens trouwens) vroeg ik mij al af of in de context van klimaatverandering het niet beter is om het warmste punt van de dag vroeger op de dag te hebben (dus een argument voor wintertijd als ik mij niet vergis).

Ik hoor vaak dat men liever langer licht heeft in de zomer 'om gezellig terrasjes te kunnen doen', maar bij mijn weten hebben we nu vaker tot na middernacht nog meer dan twintig graden. Ik begrijp dan ook niet waarom men geen terrasjes zou kunnen doen wanneer het donker wordt?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12
Kapoen schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:23:
[...]

In verband met dat argument over koelte (ben ik met je eens trouwens) vroeg ik mij al af of in de context van klimaatverandering het niet beter is om het warmste punt van de dag vroeger op de dag te hebben (dus een argument voor wintertijd als ik mij niet vergis).

Ik hoor vaak dat men liever langer licht heeft in de zomer 'om gezellig terrasjes te kunnen doen', maar bij mijn weten hebben we nu vaker tot na middernacht nog meer dan twintig graden. Ik begrijp dan ook niet waarom men geen terrasjes zou kunnen doen wanneer het donker wordt?
Heb dat licht in de avond op zomeravonden altijd een vreemd argument gevonden. In de zuidelijke landen is het 's-zomers om half 10 al donker. Heb nog van niemand gehoord dat dat een probleem is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
[...]

Er is niks op tegen om van het 18.00 journaal het 17.00 journaal te maken en alles een uur mee te schuiven. Geen 9-17 maar 8-16 voor werk.
Of je nou de klok aanpast aan de zomer/wintertijd of het 'vaste' schema met alle dagelijkse activeiten een uur naar voren/achter schuift maakt natuurlijk niet uit. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Er zijn nu eenmaal mensen die om 8u al op kantoor moeten/willen zijn. En er zijn mensen waar 9u de standaard is. Zo zijn er ook mensen die graag om 6u op staan en voor ze moeten werken sporten en mensen die liever na werktijd sporten.

Wat mij betreft hou je rekening met beide groepen. Wat eigenlijk in het huidige systeem met winter/zomertijd m.i. best prima werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yankovic
alexbl69 schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:05:
[...]

Heb dat licht in de avond op zomeravonden altijd een vreemd argument gevonden. In de zuidelijke landen is het 's-zomers om half 10 al donker. Heb nog van niemand gehoord dat dat een probleem is.
Het probleem zit niet zozeer in juni, juli en augustus (wanneer het tussen 21:30 en 22u donker wordt, hoewel.. om 04:30 al zonsopgang hebben is ook niet lekker). Maar in de maanden daar net om heen.

Op 21 maart gaat zonsopkomst van 06:21 naar 07:19. Maar zonsondergang van 19:09 naar 20:11. Met dat uurtje in de ochtend raak je een enkeling die nog in het donker naar werk moet. Maar dat uurtje in de avond is echt een wereld van verschil voor iedereen.

Vooral voor de mensen die alleen maar op kantoor zitten en in de winter vrijwel nooit met daglicht buiten zijn. Die krijgen dan opeens de mogelijkheid om wel nog van daglicht te genieten. Dat doet heel veel met het geluksgevoel van de mens en ik vraag me af of al die onderzoeken ook naar de effecten daarvan hebben gekeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Yankovic schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:54:
[...]

Het probleem zit niet zozeer in juni, juli en augustus (wanneer het tussen 21:30 en 22u donker wordt, hoewel.. om 04:30 al zonsopgang hebben is ook niet lekker). Maar in de maanden daar net om heen.

Op 21 maart gaat zonsopkomst van 06:21 naar 07:19. Maar zonsondergang van 19:09 naar 20:11. Met dat uurtje in de ochtend raak je een enkeling die nog in het donker naar werk moet. Maar dat uurtje in de avond is echt een wereld van verschil voor iedereen.

Vooral voor de mensen die alleen maar op kantoor zitten en in de winter vrijwel nooit met daglicht buiten zijn. Die krijgen dan opeens de mogelijkheid om wel nog van daglicht te genieten. Dat doet heel veel met het geluksgevoel van de mens en ik vraag me af of al die onderzoeken ook naar de effecten daarvan hebben gekeken.
Met de reistijd en eten erbij zou ik (als kantoor persoon) 's avonds ook nooit licht zien als ik daarna nog wil sporten. Het verschil in 17u donker of 18u donker is echt verwaarloosbaar voor het gros van Nederland. De avondspits piek ligt altijd tussen 17u en 18u namelijk. Een beetje kantoor persoon gaat dan ook in de middag gewoon buiten een rondje lopen ;)

Die transitie maanden ineens weer langer donker in de ochtend vind ik veel hinderlijker dan de meerwaarde van 1u later licht aangezien ik alsnog met kunstlicht moet sporten.

Verder ben ik het eens @alexbl69 en @Kapoen dat ik helemaal niks heb met die lange zomer avonden, vind eind augustus en september dan ook de fijnste periode van de zomer. Niet zo lang licht 's avonds, toch lekker warm nog en het koelt 's nachts vaak ook beter af.

Ik snap de meerwaarde van de zomertijd ook echt niet, hoezo beter bruikbaar? Het is zoals het is... als je niet gaat sporten of naar buiten gaat omdat er te weinig licht is of het regent/waait, dan is dat gewoon een gebrek aan motivatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Van mij mag zomertijd weg. Ik vind het prima als het 's ochtends vroeg licht is en 's avonds niet te laat donker. Ik vind het wel fijn als het donker is en de buurt zich koest houdt als ik ga slapen. Mijn werkdag begint al >20 jaar om 7:00. Ben nooit later dan 8:00 begonnen. Toen ik nog naar kantoor moest betekende dat om 5 uur opstaan om om 6:00 of zo de trein te pakken. Met thuiswerken ben ik blij dat ik daarvan af ben. Ik sta nog steeds tussen 5-6 op, en heb dan ruim de tijd voor uitgebreid ontbijt en een beetje te relaxen voor de werkdag begint. Maar ik wil wel 8 uur slapen en wakker worden omdat ik genoeg geslapen heb en niet omdat de wekker af gaat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ArcticWolf schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:28:
[...]

Ik snap de meerwaarde van de zomertijd ook echt niet, hoezo beter bruikbaar? Het is zoals het is... als je niet gaat sporten of naar buiten gaat omdat er te weinig licht is of het regent/waait, dan is dat gewoon een gebrek aan motivatie.
Die meerwaarde zie ik ook totaal niet. Sport hoeft niet afhankelijk te zijn van licht, heel het jaar door zie ik mensen in het het donker hardlopen. Voor sportschool boeit het ook niet en voor sport in verenigingsverband ook niet. En zoals al eerder genoemd, hoe zuidelijker je komt, hoe eerder het donker wordt en in die contreien is er bepaald geen gebrek aan avondleven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

"Het" probleem is natuurlijk dat mensen elkaar hier nooit helemaal in gaan vinden. Zo lang er mensen zijn die niet voor 1 uur naar bed willen en er mensen zijn die bedtijden aanhouden die de meesten al niet vanaf hun 10e niet meer opgelegd krijgen ga je elkaar nooit helemaal kunnen vinden.

Het tweede grote probleem is volgens mij de relatieve inflexibiliteit van werktijden, en dan heb ik het nog het meest over kantoortijden omdat die min of meer arbitrair zijn. Als je er even van uitgaat dat mensen min of meer evenveel tijd vóór het begin van hun werkdag gaan hebben dan denk ik dat die mensen onderaan de streep een boel zonuren kwijt zullen raken als je nu simpelweg de zomertijd afschaft (zonder hun werktijden aan te passen). Echter, als je langs de hele linie die werktijden aanpast is het dan niet allemaal van hetzelfde laken een pak? Als je echt gezondheidswinsten wilt gaan zien moeten mensen denk ik meer flexibiliteit krijgen.

Wat gezondheidseffecten betreft vind ik de beschikbare literatuur ook maar matig. Ik snap wel dat het moeilijk te onderzoeken is, maar ik bedoel maar te zeggen dat ik me er niet geweldig onder voel om te zeggen dat de standaartijd permanent maken in algemene zin beter is dan de zomertijd permanent maken op basis van het feit dat schoolgaande jongeren (grotendeels in de puberteit) beter gestemd waren bij standaardtijd. Ik wil natuurlijk niet suggereren dat we dat moeten negeren, maar op een gegeven moment wekt "iets is beter dan niets" ook een zekere willekeur in de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 20:19

Blokker_1999

Full steam ahead

Het gaat niet eens om inflexibiliteit. Waarom zou ik pas om 2u naar bed moeten gaan omdat de buren geen rekening met mij houden, zo tegen de slaap moeten vechten die mijn lichaam toch ergens wil aangaan omdat het donker is, 's ochtends een wrak zijn omdat de zon mij wakker maakt en mijn lichaam daarom ook wakker wenst te worden ondanks het te weinige slaap om dan ook nog eens mijn werkdag pas later te beginnen. En dat allemaal omdat andere mensen beslissen om tot ver na middernacht op het terras te zitten? En het is niet dat het donker zijn hen daar ineens hindert.

En waarom zou je bijvoorbeeld je gras pas 's avonds afrijden wanneer je dat ook in de ochtend kunt doen? Waarom zou je al die werkzaamheden waarvan je zegt dat je de zon nodig hebt niet in de ochtend, voor het werk kunnen doen. Waarom moet dat absoluut allemaal pas in de avond na de werktijden? Je mag dan wel de schuld leggen bij de inflexibiliteit van de werkgever, maar heb je daar zelf ook geen gebrek aan flexibiliteit?

En er zijn wel degelijk voldoende statistieken te vinden over de impact van die omschakeling elk jaar. Elk jaar zien we bijvoorbeeld een stijging in het aantal oingevallen op de baan bij de omschakeling van de klok omdat mensen ineens in andere lichtomstandigheden de baan op moeten. Omstandigheden die ze niet gewoon zijn. Dat alleen al lijkt me iets dat we moeten vermijden als we het kunnen. We hebben eeuwenlang zonder zomertijd kunnen leven, waarom zouden we het nu ineens niet kunnen afschaffen?

En als laatste, waarom zouden wij nog de uitzondering moeten zijn op de rest van de wereld? Zijn wij echt zo speciaal?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Blokker_1999 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:55:
En als laatste, waarom zouden wij nog de uitzondering moeten zijn op de rest van de wereld? Zijn wij echt zo speciaal?
Jazeker, mensen (en vooral wij Nederlanders) willen graag overal tegenin gaan over wat ons wordt opgelegd. We stoken liever met houtkachels zodat onze kinderen last krijgen van astma en bronchitus dan dat we de cv ketel of warmtepomp een paar graden hoger zetten.
Inmiddels is ook wel aangetoond dat het wisselen van de tijd elk jaar gewoon slecht is en mensen er extra door sterven. Kunnen mensen wel aangeven dat je met vakanties e.d. dit ook hebt, maar daar kies je dan toch zelf voor. Dit heen en weren van de klok is in een hele andere tijd bedacht dan onze huidige (digitale) tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

RayNbow

Kirika <3

jongetje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:06:
Inmiddels is ook wel aangetoond dat het wisselen van de tijd elk jaar gewoon slecht is en mensen er extra door sterven.
Je bedoelt toch niet de studie over hartaanvallen?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-09 12:26
Kunnen we het niet delen en het met een half uur verzetten en dan vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het gaat niet eens om inflexibiliteit. Waarom zou ik pas om 2u naar bed moeten gaan omdat de buren geen rekening met mij houden, zo tegen de slaap moeten vechten die mijn lichaam toch ergens wil aangaan omdat het donker is, 's ochtends een wrak zijn omdat de zon mij wakker maakt en mijn lichaam daarom ook wakker wenst te worden ondanks het te weinige slaap om dan ook nog eens mijn werkdag pas later te beginnen. En dat allemaal omdat andere mensen beslissen om tot ver na middernacht op het terras te zitten? En het is niet dat het donker zijn hen daar ineens hindert.
Dat heeft toch gewoon niets met de zomertijd te maken?
En waarom zou je bijvoorbeeld je gras pas 's avonds afrijden wanneer je dat ook in de ochtend kunt doen? Waarom zou je al die werkzaamheden waarvan je zegt dat je de zon nodig hebt niet in de ochtend, voor het werk kunnen doen. Waarom moet dat absoluut allemaal pas in de avond na de werktijden?
De meeste mensen hebben een ritme en hebben er last van als ze daar van moeten afwijken - dat is voor een groot deel het probleem met de wisseling tussen zomer- en wintertijd. Als mensen effectief een soort eigen zomertijd moeten gaan handhaven verschuif je volgens mij het probleem alleen maar.
Je mag dan wel de schuld leggen bij de inflexibiliteit van de werkgever, maar heb je daar zelf ook geen gebrek aan flexibiliteit?
Dat is toch altijd zo? Waarom pas jij je niet gewoon aan? Het probleem is dat er tegengestelde maar verder min of meer gelijke belangen zijn. Bepaalde activiteiten verschuiven zal onderdeel van de oplossing kunnen (en moeten) zijn, maar de relatieve inflexibiliteit van werktijden is mijns inziens wel iets dat maakt dat een compromis moeilijker te vinden zal zijn. Nog even los van het feit dat de werkgever ook verwacht dat medewerkers goed uitgerust op hun werk komen.
En er zijn wel degelijk voldoende statistieken te vinden over de impact van die omschakeling elk jaar. Elk jaar zien we bijvoorbeeld een stijging in het aantal oingevallen op de baan bij de omschakeling van de klok omdat mensen ineens in andere lichtomstandigheden de baan op moeten. Omstandigheden die ze niet gewoon zijn. Dat alleen al lijkt me iets dat we moeten vermijden als we het kunnen. We hebben eeuwenlang zonder zomertijd kunnen leven, waarom zouden we het nu ineens niet kunnen afschaffen?
Omdat de manier waarop het eeuwenlang gegaan is niet per se de betere manier is, en het goed is als er zoveel mogelijk belangen worden meegenomen voordat zo'n beslissing genomen wordt. Een weloverwogen besluit is beter dan een rücksichtlose vlucht naar traditie. Misschien zijn er wel goede redenen waarom we het nu niet meer zo moeten willen doen als in bijvoorbeeld de middeleeuwen.
Iets wel of niet doen omdat we anders 'anders' zijn is zuiver op zichzelf staand misschien wel de slechtste reden die ik kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
We hebben eeuwenlang zonder zomertijd kunnen leven, waarom zouden we het nu ineens niet kunnen afschaffen?
Omdat we eeuwenlang ons ritme daadwerkelijk door de zon lieten beinvloeden omdat er zonder voldoende artificieel licht vrijwel geen werk uit te voeren was.
De landen met uitzondering zitten vooral hoger op het noordelijk halfrond of zuidelijk op het zuidelijk halfrond. Ofwel, verder van de evenaar af. Dichter bij de evenaar is er nauwelijks verschil in lengte van dagen en het hele jaar rond een zons op/ondergang op normalere tijden. Je kan ons land dus niet zomaar vergelijken met een Ecuador of Brazilie.

Daarbij ook terugkomend op wat we eeuwenlang deden: de zomertijd is ooit ingevoerd om energie te besparen omdat we als mens in de avond actiever zijn geworden en meer energie gebruiken. Dat geeft dus ook wel aan dat ons ritme en behoeften totaal niet meer te vergelijken zijn met het jaar 1600, 1800 of zelfs begin 1900.

[ Voor 3% gewijzigd door Yankovic op 17-12-2024 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:52

Marc H

- - Is wakker - -

Zomertijd, ik ben voor.

Sociale en sportieve activiteiten gaan er eenmaal vanuit dat mensen overdag en maandag tot vrijdag werken. Dus worden die activiteiten in de avonduren en in het weekend gepland. Niet vroeg in de ochtend, maar na de gemiddelde werkdag, dus 's avonds. Dan is dat uurtje extra zonlicht gewoon winst.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Ja, blijft men lekker lang buiten zodat degenen die de volgende dag wel moeten werken langer mee kunnen genieten van de gezelligheid van anderen. Zoiets?
Ook dat gaat natuurlijk 2 kanten op. Jij hebt savonds last van 'terraspubliek', ik smorgens van degenen die supervroeg willen gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
RayNbow schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:46:
[...]

Je bedoelt toch niet de studie over hartaanvallen?
Geen studie, gewoon statistiek (CBS), hoeveel mensen overlijden er elke dag en dan zie je van winter naar zomertijd een kleine verhoging (en anders om een kleine verlaging, maar die is minder dan de verhoging bij winter naar zomertijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

jongetje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:05:
[...]

Geen studie, gewoon statistiek (CBS), hoeveel mensen overlijden er elke dag en dan zie je van winter naar zomertijd een kleine verhoging (en anders om een kleine verlaging, maar die is minder dan de verhoging bij winter naar zomertijd).
Ik ben wel benieuwd hoe de cijfers van het CBS zich dan verhouden t.o.v. dat waar Matt Parker naar keek. Of zijn dat dezelfde getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het klinkt een beetje stom maar ik heb vooral 's middags last van mijn buren.
Die zijn met pensioen en gaan bij het minste beetje zon in de tuin zitten borrelen met vrienden.
Heel gezellig maar oude dove mensen met een borrel op maken een hoop kabaal.
Ik vind het nogal afleidend en als ik zit te werken met mijn raam open denken collega's dat ik op een feestje ben.

Het is niet het grootste probleem in de wereld, maar zo heeft iedereen z'n eigen overlastperiode.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In Brazilië is in 2019 de zomertijd afgeschaft, maar er zijn meer en meer stemmen om het weer terug te draaien.
Overheden willen het terugdraaien vanwege het energieargument, burgers willen het terugdraaien omdat het zo vroeg licht wordt.

https://www.msn.com/en-us/news/world/ar-AA1wU05A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Nou, de afgelopen weken was het wel weer duidelijk hoe we überhaupt al te westelijk liggen voor onze tijdzone. Zo lang wachten op ochtendlicht, niet grappig :/ .

Een van de vele manieren waarop we tegenwoordig het circadiaanse ritme van onze bevolking naar de Filistijnen helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bananenplant op 06-01-2025 14:18 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Lang wachten op ochtendlicht? Voor wie, de ochtendmens? Ja dat snap ik, maar de avondmens dan. vind dat de bouwvakker al genoeg bediend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Maasluip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:30:
In Brazilië is in 2019 de zomertijd afgeschaft, maar er zijn meer en meer stemmen om het weer terug te draaien.
Overheden willen het terugdraaien vanwege het energieargument, burgers willen het terugdraaien omdat het zo vroeg licht wordt.

https://www.msn.com/en-us/news/world/ar-AA1wU05A
Wat een vreemd artikel. How can I make this about climate change. Het gaat met name om energiegebrek door droogte en het feit dat ze stuwdammen gebruiken. Het aantal uren in een dag is niet anders dan anders en er zit ook niet echt een energievoordeel in. Wat je zou besparen aan verlichting verbruik je ook weer doordat mensen 's avonds nog op pad gaan.
Sjah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:35:
Lang wachten op ochtendlicht? Voor wie, de ochtendmens? Ja dat snap ik, maar de avondmens dan. vind dat de bouwvakker al genoeg bediend wordt.
De bouwvakker die al vroeg op pad gaat om de ochtendspits te verlichten? We zijn alles steeds later gaan doen, we zouden ook weer eens wat eerder naar bed kunnen, maar met zomertijd is het nog zo lang licht. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sjah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:35:
Daar maak je een denkfout: in de tijdzone waarin we nu zitten word je als avondmens gedwongen om eerder te leven dan je chronotype fijn vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

Is dat zo? Ik heb de laatste tijd van alles gelezen over onderzoeken die laten zien hoe kunstlicht 's avonds en 's nachts slecht is voor onze slaap doordat het ons circadiaanse ritme door de war gooit. Goed beschouwd is zomertijd eigenlijk ook een vorm van kunstlicht 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04
Wat zou dan je optimale 'zon op'-tijd zijn bij de korste dag (ongeveer 7u45 licht), en op de langste dag (ca 16u45 licht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Daar maak je een denkfout: in de tijdzone waarin we nu zitten word je als avondmens gedwongen om eerder te leven dan je chronotype fijn vindt.
Als avondmens wordt je al snel gedwongen 'vroeg te leven', en ben je gewend om je dag te beginnen met de dingen die 'moeten'. Kort door de bocht: De meeste avondmensen zijn liever een uurtje langer brak op hun werk, dan dat ze in de richting van hun piekmoment daglicht moeten inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Kan geen kaas maken van wat je zegt.. :)

@Señor Sjon
De bouwvakker verlicht de ochtendspits omdat het notoire (luidruchtige)
lui zijn die van keihard werken en vroeg opstaan houden. Zeker heb ik daar eerbied voor, maar ook moeten we zeggen dat ze erg graag bij de vrouw om 1645 aan het bord (welverdiende) stamppot zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sjah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Kan geen kaas maken van wat je zegt.. :)
Je chronotype is het ritme dat je van nature prettig vindt in relatie tot wanneer het buiten donker en licht is. Als je een laat chronotype hebt word je dus het liefst wakker als het al een tijdje licht is. Dat is ongunstig met hoe onze tijdzone ligt (te ver naar het westen) en wordt nog erger met zomertijd omdat beide het effect hebben dat het 's ochtends pas laat licht is. Met een laat chronotype heb je dus baat bij geen zomertijd en een tijdzone die past bij onze lengteligging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Als avondmens wordt je al snel gedwongen 'vroeg te leven', en ben je gewend om je dag te beginnen met de dingen die 'moeten'. Kort door de bocht: De meeste avondmensen zijn liever een uurtje langer brak op hun werk, dan dat ze in de richting van hun piekmoment daglicht moeten inleveren.
Dat piekmoment relateert aan wanneer het licht en donker is, niet aan hoe de klok staat. Daar zit de denkfout.

Aannemende dat je zonder klok zelf beslist hoe laat je opstaat en gaat slapen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bananenplant op 06-01-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Dat piekmoment relateert aan wanneer het licht en donker is, niet aan hoe de klok staat. Daar zit de denkfout.

Aannemende dat je zonder klok zelf beslist hoe laat je opstaat en gaat slapen.
Je bent alleen maar aan het sturen op 'ideaal moment om wakker te worden' en stelt die min of meer gelijk aan 'x minuten voor/na zonsopgang'. Dat lijkt me eerder een denkfout, want licht is niet de enige factor in het circadiaan ritme en 'fitheid bij opstaan' wordt in de context van de discussie in dit topic juist als één van de minst belangrijke belangen gezien door de avondmens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Je bent alleen maar aan het sturen op 'ideaal moment om wakker te worden' en stelt die min of meer gelijk aan 'x minuten voor/na zonsopgang'. Dat lijkt me eerder een denkfout, want licht is niet de enige factor in het circadiaan ritme en 'fitheid bij opstaan' wordt in de context van de discussie in dit topic juist als één van de minst belangrijke belangen gezien door de avondmens.
Hoe definieer jij "avondmens" dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Inderdaad. Tenzij je nachtdiensten draait is het zijn van een avond-/ochtendmens gedrag, en geen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Iemand die zijn zinnige daginvulling het liefst aan het einde van de dag heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
[...]

Iemand die begint te leven als het gaat schemeren, en dus eigenlijk een nachtmens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Iemand die zijn zinnige daginvulling het liefst aan het einde van de dag heeft.
Wanneer is "het einde van de dag" dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sito schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Inderdaad. Tenzij je nachtdiensten draait is het zijn van een avond-/ochtendmens gedrag, en geen gegeven.
Wikipedia: Chronotype

Het is niet alleen maar sociaal. Hoe we onze klok zetten is overigens ook sociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Wanneer is "het einde van de dag" dan?
Ergens tussen het begin van de dag en het begin van de volgende dag, waar wil je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Ik heb vroeger lang gedacht dat ik een avondmens was... eenvoudigweg omdat ik me 's avonds plezieriger voelde en lang door kon gaan. Met als - redelijk logisch - gevolg dat ik 's morgens slecht op gang kwam.
Dat veranderde toen ik in ploegendienst ging werken. Toen heb ik een knop om kunnen zetten en geleerd om te slapen aan 'het einde van de dag'. En dat is als ik klaar was met werken, thuisgekomen was en gegeten en ontspant had. De wekker stond op [bedtijd +7 uur] en dat was het moment waarop ik weer wakker werd en opstond. Dat is OOK het moment dat ik gestopt ben met 'snoozen' (kut-gewoonte... als je wat langer wilt blijven liggen, zet je je wekker later).

Natuurlijk is het makkelijker (of lekkerder) om ongeveer met de zon op te staan. Maar mijn N=1 verteld me dat dit niet 100% noodzakelijk is.
Anderzijds... mijn partner, die wat minder druk heeft om voor zonsopgang op te staan zweert bij een wake-up light. En begrijpt niet dat ik van het eerste piepje al wakker ben.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:50:
[...]

Ergens tussen het begin van de dag en het begin van de volgende dag, waar wil je heen?
Je geeft geen definitie van wat een "dag" is en wanneer deze begint of eindigt. Als dit volledig onafhankelijk zou zijn van (de fysiologische reactie op) daglicht zou je een avond kunnen hebben die begint bij de ochtendschemering en argumenteren dat dit voor avondmensen het moment is waarop ze hun piek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Je geeft geen definitie van wat een "dag" is en wanneer deze begint of eindigt. Als dit volledig onafhankelijk zou zijn van (de fysiologische reactie op) daglicht zou je een avond kunnen hebben die begint bij de ochtendschemering en argumenteren dat dit voor avondmensen het moment is waarop ze hun piek hebben.
Een dag is de gemiddelde periode van 24 uur waarin men actief is en slaapt, beginnende bij de actieve periode en eindigend met slaap. Dat is niet volledig onafhankelijk van maar wordt ook niet uitsluitend bepaald door de dag-/nachtcyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Een dag is de gemiddelde periode van 24 uur waarin men actief is en slaapt, beginnende bij de actieve periode en eindigend met slaap. Dat is niet volledig onafhankelijk van maar wordt ook niet uitsluitend bepaald door de dag-/nachtcyclus.
Dat is één invulling van wanneer een dag begint en eindigt. Een andere is dat het begint bij 00:00 en eindigt bij 23:59, waarna de volgende dag begint.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Maar wel dusdanig afhankelijk ervan dat wetenschappers uit relevante vakgebieden signaleren dat zomertijd en te westelijk liggen voor je tijdzone negatieve effecten op onze gezondheid hebben. (Hetzelfde geldt voor hoe we ons 's nachts in het kunstlicht baden, trouwens, maar daar gaat dit topic niet over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Wikipedia: Chronotype

Het is niet alleen maar sociaal. Hoe we onze klok zetten is overigens ook sociaal.
Dat wist ik niet, dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Maar wel dusdanig afhankelijk ervan dat wetenschappers uit relevante vakgebieden signaleren dat zomertijd en te westelijk liggen voor je tijdzone negatieve effecten op onze gezondheid hebben. (Net als hoe we ons 's nachts in het kunstlicht baden, trouwens, maar daar gaat dit topic niet over).
Ik spreek dit niet tegen én ik zeg niet dat die effecten er niet kunnen zijn, maar hier volgt niet uit dat na een afweging uitkomen op de voorkeur om toch meer daglicht ná de werkdag te hebben meteen een 'denkfout' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Patriot schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Ik spreek dit niet tegen én ik zeg niet dat die effecten er niet kunnen zijn, maar hier volgt niet uit dat na een afweging uitkomen op de voorkeur om toch meer daglicht ná de werkdag te hebben meteen een 'denkfout' is.
Waar het om begon was avondmensen. Als je liever wat later leeft is het niet fijn als dat door de tijdzone naar voren getrokken wordt. Ik vind het een rare kronkel als een avondmens liever de klok dusdanig zet dat je juist eerder leeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Bananenplant op 06-01-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt toch ook avondmens zijn zonder dat je tot 23:00 uur daglicht hebt? Sterker nog, dat doe je al 10/12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bananenplant schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Waar het om begon was avondmensen. Als je liever wat later leeft is het niet fijn als dat door de tijdzone naar voren getrokken wordt. Ik vind het een rare kronkel als een avondmens liever de klok dusdanig zet dat je juist eerder leeft.
Ik zie wel waar je heen wilt, maar ik denk nog steeds dat je te sec kijkt naar het moment van zonsopkomst. Er is een component van verdeling van daglichturen, en de praktijk is dat we in de winter niet genoeg daglicht hebben om onze gehele periode van wakker zijn te dekken. Daar moet een afweging in worden gemaakt, en hoe 'vroeg' we op moeten staan maakt deel uit van die afweging maar is niet de enige factor.

Zeggen dat iemand die avondmens is gewoon zo laat mogelijk wil opstaan is denk ik gewoon te reductief, dat leidt automatisch tot jouw conclusie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
Nou, als je nu 's avonds voor het slapen nog even sterren wilt kijken heb je pech: astronomische schemering tot na 22:00 :X .

Volgens mij is het een breder probleem in de maatschappij, dat we het belang van het ervaren van duisternis voor ons ritme uit het oog verloren zijn, ook getuige de absurde hoeveelheden kunstlicht van tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55
Bananenplant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:47:
Nou, als je nu 's avonds voor het slapen nog even sterren wilt kijken heb je pech: astronomische schemering tot na 22:00 :X .

Volgens mij is het een breder probleem in de maatschappij, dat we het belang van het ervaren van duisternis voor ons ritme uit het oog verloren zijn, ook getuige de absurde hoeveelheden kunstlicht van tegenwoordig.
Merk aan mijzelf en ook aan het gedrag van de kinderen de impact van de klok even been uur verschuiven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:37
DVX73 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Merk aan mijzelf en ook aan het gedrag van de kinderen de impact van de klok even been uur verschuiven...
Hier ook :) kinders gaan lekker na het eten nog buiten spelen met de buurkinderen.
Anders zouden ze toch sneller naar een schermpje grijpen maar daar hebben ze vandaag niet eens op gezeten.
De zonnepanelen wekken nu ook mooi weer meer op in een nuttiger tijdsbestek wat na de salderingsafschaf weer mooi van pas komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Tinusvolkel op 31-03-2025 20:22 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
Heerlijk, in de avond een uurtje meer licht. Licht waar ik wat aan heb. Voel me ook meteen een stuk actiever en energieker de hele dag door. In de avond nog even lekker een rondje wandelen of fietsen. Ontspanning na werktijd in de buitenlucht ipv in een sportschool.

Kinderen die in de avond nog lekker buiten kunnen spelen ipv binnen.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:07
Hier de hele week al praktisch dood om 22:00 's avonds. En dan 's morgens voor 6 uur al wakker, en dan toch weer indutten en dan om 7 uur met moeite eruit kunnen komen.

Nu een uurtje verschoven. Paar minuten voor de wekker pas wakker 's morgens en 's avonds om 23:00 goed moe. Blij dat het weer zomertijd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

GAIAjohan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:20:
Heerlijk, in de avond een uurtje meer licht. Licht waar ik wat aan heb. Voel me ook meteen een stuk actiever en energieker de hele dag door. In de avond nog even lekker een rondje wandelen of fietsen. Ontspanning na werktijd in de buitenlucht ipv in een sportschool.
Daar heb je toch geen licht voor nodig? Of ben je bang in het donker?
Kinderen die in de avond nog lekker buiten kunnen spelen ipv binnen.
Tot 10-11 uur :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
evilution schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:23:
[...]
Daar heb je toch geen licht voor nodig? Of ben je bang in het donker?

[...]

Tot 10-11 uur :?
In bossen geldt een verbod op wandelen/fietsen na zonsondergang. Dusja,. daar heb je licht voor nodig. gezien ik praktisch ernaast woon, heeft het direct impact.
Verder zou ik bij een ongeval in het verkeer niet de eerste zijn waarbij minder licht een factor is in het ongeval, en eerlijk gezegd word ik liever niet geraakt door auto.

Verder het buiten spelen, Niet tot 22u (op dit moment), maar wel tot 20u. Weet niet of je zelf ooit kind geweest bent, maar juist de voetbalpartijen in de avond staan me het meest bij. En zeker in de zomer ging dat wel tot 21-22u door.

En ja, dit mag als een kinderlijke opmerking overkomen, dat is jouw reactie ook met 'ben je bang in het donker huhuhu'.

Ik vraag me meer af waar de liefde zit voor licht om 3:30 ;). De enigen die daar wat aan hebben zijn mensen met ochtenddienst en bij het naar huis fietsen na uitgaan vond ik het vroeger wel chill om 4:30.

De zonnepanelen, zoals @Tinusvolkel noemt zijn nu ook veel nuttiger bezig. In de avond nog lekker buiten zitten, andere gebruikte elektra kan zeker in de zomer mooi aan op de zonnepanelen tot een 21:30...
Gezien mijn werktijden, en de schooltijden van de kinderen, heb ik vóór 7:00 maar heel weinig opwek nodig, juist in de namiddag en avond heb je de stroom nodig, en verder overdag lekker de wasmachine, droger enzo laten draaien. Doe ik liever niet om 4:00 als iedereen nog slaapt.

[ Voor 52% gewijzigd door GAIAjohan op 31-03-2025 21:10 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bananenplant schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:47:
Dan ga je maar een uurtje later naar bed, ik denk dat dat van je mama wel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:27:
[...]

Verder het buiten spelen, Niet tot 22u (op dit moment), maar wel tot 20u. Weet niet of je zelf ooit kind geweest bent, maar juist de voetbalpartijen in de avond staan me het meest bij. En zeker in de zomer ging dat wel tot 21-22u door.
De welbekende buiten spelen tot de straatlichten aan gaan, en dan heb je nog wat geluk met de opwarmtijd van de natriumlampen van destijds :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Maasluip schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:19:
[...]

Dan ga je maar een uurtje later naar bed, ik denk dat dat van je mama wel mag.
Sja, als ik niet gedwongen werd om ineens een uur eerder op te staan zou ik het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
DVX73 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Ik ben avondmens en ben nog steeds met mezelf aan het vechten om wel op tijd in bed te liggen, zodat ik in half 8 weer op kantoor kan zitten. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:27:
[...]

Ik vraag me meer af waar de liefde zit voor licht om 3:30 ;). De enigen die daar wat aan hebben zijn mensen met ochtenddienst en bij het naar huis fietsen na uitgaan vond ik het vroeger wel chill om 4:30.
Mensen met een vroege dienst, dat zijn er best veel in Nederland. Ik moet/mag vroeg beginnen en vind het dus een ramp als ik op moet staan in het donker en naar bed moet als het licht is.

Maar ik begrijp ook dat dat voor anderen anders is. De meeste argumenten zijn persoonlijk, of dat nu werk, ontspanning, zonnepanelen of wat dan ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:33
zacht schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:04:
[...]

Mensen met een vroege dienst, dat zijn er best veel in Nederland. Ik moet/mag vroeg beginnen en vind het dus een ramp als ik op moet staan in het donker en naar bed moet als het licht is.

Maar ik begrijp ook dat dat voor anderen anders is. De meeste argumenten zijn persoonlijk, of dat nu werk, ontspanning, zonnepanelen of wat dan ook is.
Strikt genomen is dit natuurlijk geen probleem van tijdzone, maar een probleem van aangeworven standaarden.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het gehele principe van vastgezette werktijden. Maar een fractie van de bevolking waar bij dit echt aansluit aan wat daadwerkelijk goed voelt voor ze.

Er is qua CAO regelingen en arbeidstijdenwet veel aandacht voor ANW-diensten. Maar om heel eerlijk te zijn, voor mij persoonlijk toch echt 10x liever een avonddienst dan een gewone werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49
psychodude schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:28:
[...]

Strikt genomen is dit natuurlijk geen probleem van tijdzone, maar een probleem van aangeworven standaarden.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het gehele principe van vastgezette werktijden. Maar een fractie van de bevolking waar bij dit echt aansluit aan wat daadwerkelijk goed voelt voor ze.

Er is qua CAO regelingen en arbeidstijdenwet veel aandacht voor ANW-diensten. Maar om heel eerlijk te zijn, voor mij persoonlijk toch echt 10x liever een avonddienst dan een gewone werkdag.
Dit is inderdaad persoonlijk, ik ben liever savonds bij mijn gezin.
30 jaar ploegen gewerkt nooit meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Het klimaat verandert en daar profiteert de horeca van. Een uur langer licht op het terras brengt veel geld in het laatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik denk dat het meeste geld niet na 22uur wordt verdient op de terrassen.

Daarnaast, als je puur naar onze biologische klok zou kijken, leven we in Nederland in de zomer 2uur van die tijd af. Zelfs met wintertijd is onze biologische klok nog een uur verschoven.

Als het puur om de horeca zou gaan dan kunnen we de klok ook 4uur opschuiven. Dan kun je de hele nacht doorhalen op een terras tot sluitingstijd.

Je kunt ook rekening houden met de bouw en de ochtendspits en gewoon winter(normale)tijd aanhouden. Zorg aangetoond voor minder ongelukken. En de bouw hoeft niet het eerste uur met lampen te werken in de ochtend als de klok net is verschoven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
zacht schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:04:
[...]

Wetenschappers in relevante vakgebieden geven ook "persoonlijke argumenten"? Want die zijn aardig unaniem over de schadelijke effecten van in de verkeerde tijdzone zitten en van zomertijd. Bijvoorbeeld in dit interview uit 2019: De zomertijd is ingegaan. Is het een goed idee om die permanent in te voeren? Volgens deze slaaponderzoeker niet.
Wat gebeurde er in Rusland na de verandering naar permanente zomertijd?

‘Er waren veel negatieve gevolgen. Uit een van de onderzoeken naar de verandering bleek dat mensen meer stress en negatieve emoties ervoeren en meer aandachts- en slaapproblemen hadden. Voornamelijk jongeren hadden meer last van een ‘social jetlag’, die slaap, gedrag, stemming en metabolisme kan verstoren. Uit een analyse van noodoproepen naar de ambulance bleek dat die in de eerste maanden na de verandering veel vaker voorkwamen: 11 procent meer voor hartinfarcten en 66 procent meer voor (pogingen tot) zelfdoding. Ook rapporteerden ziekenhuizen meer patiënten met hart- en vaatziekten en problemen met het immuunsysteem en het metabolisme. Daarbij nam het aantal auto-ongelukken in de ochtend toe, omdat het vooral in het noorden van Rusland zo lang donker bleef. Op aanraden van medici en chronobiologen is de verandering naar zomertijd ongedaan gemaakt in 2014.’
Is het wel een goed idee om te kiezen voor een permanente tijd?

‘Ja, want die halfjaarlijkse wisseling is ook niet goed. Uit enquêtes onder de Russische bevolking bleek dat 56 procent in de dagen na het draaien aan de klok minder energie, motivatie en eetlust had. Ook bleken ze meer fouten te maken tijdens het werk. Voor mensen die hun ritme niet gemakkelijk aanpassen, of meer ontvankelijk zijn voor stressfactoren, vooral kinderen, pubers en ouderen, is een wisselingssysteem slecht voor het lichaam. Het beste zou zijn dat we elke dag op dezelfde tijd opstaan en dezelfde tijd naar bed gaan, zodat je lichaam het perfecte ritme kan vinden. Door een wisseling van zomer- en wintertijd zit je er elk half jaar weer een uur naast.’

Wat is uw advies voor Europa?

‘Permanente wintertijd. Op een slaapcongres dit jaar in Sint-Petersburg stemden afgevaardigde chronobiologen van 29 landen voor wintertijd, niet één stem was tegen. Het is gewoonweg beter voor je bioritme om in de ochtend met licht wakker te worden, dan langer licht te hebben in de avond. En hoewel een uurtje verschil niet voor iedereen negatieve gevolgen heeft, moeten we blijven denken aan mensen die wel dat risico lopen. Permanente wintertijd kan ervoor zorgen dat mensen op de meest natuurlijke manier leven.
Wel jammer dat de interviewer niets gevraagd heeft over tijdzone in relatie tot lengteligging, want dat is in Nederland ook nog wel een dingetje.

Of Zomertijd, dus een uur kwijt: hoe biologische klok en ‘echte’ klok zich tot elkaar verhouden, uit 2023.
Dat de zon aan de wijzers draait van de biologische klok, is dus goed voor onze gezondheid. Maar de wereld van de mensen kent nog een derde klok, eentje die de biologische klok en de zonnetijd voortdurend probeert te overrulen, en dat is die van de maatschappij. De tijd die onze horloges, mobieltjes, ovens en kerktorens aangeven. En waar de zonnetijd onze biologische klok juist helpt, werkt de maatschappelijke tijd er vaak alleen maar verstorend op, doordat hij ons in het donker uit bed jaagt, ’s avonds te lang laat doorwerken of zomaar ineens een uur verspringt. Er is een direct oorzakelijk verband tussen verstoringen van de biologische klok en uiteenlopende ziekten. Joke Meijer steekt haar gelakte nagels weer de lucht in en telt op haar vingers: ‘Immuunstoornissen. Verhoogde kans op kanker. Depressies. Hart- en vaatziekten. Hersenaandoeningen.’
Meijer: ‘Je hoeft echt niet ’s zomers al om half vijf op te staan en ’s winters twaalf uur lang te slapen. Onze voorouders maakten ook een vuurtje als het donker werd. Maar we kunnen wel meer rekening houden met de natuurlijke licht-donkercyclus dan we nu doen. En we moeten zéker geen continue zomertijd invoeren, zoals sommige mensen willen. Dan is het in de winter ’s ochtends een uur langer donker en gaan er nog meer mensen in de slaapstand het verkeer in dan nu. Levensgevaarlijk.’
Maar goed, mensen zijn nostalgisch naar "lange zomeravonden" en wetenschap is ook maar een mening, ofzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb de zomertijd dit jaar eens 2 weken uitgesteld. Bevalt me wel, nu fluiten de vogels tenminste weer als om 6 uur m'n wekker gaat :D

We zijn de 30e naar Portugal (Lissabon) gevlogen, die in de zomer op UTC+1 zit, en zaterdag nacht teruggekomen.
Bananenplant schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:36:
[...]
Maar goed, mensen zijn nostalgisch naar "lange zomeravonden" en wetenschap is ook maar een mening, ofzo.
Die "lange zomeravonden" zijn in Nederland gewoon geen toegevoegde waarde, aangezien het hier 's avonds gewoon nog te koud is. Als ik zaterdagavond in Lissabon vergelijk met zondag avond hier in Nederland, daar ging de zon rond kwart over 8 onder en was het een graad of 18, en hier ging de zon rond half negen onder en was het 10 graden...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:28:

Die "lange zomeravonden" zijn in Nederland gewoon geen toegevoegde waarde, aangezien het hier 's avonds gewoon nog te koud is. Als ik zaterdagavond in Lissabon vergelijk met zondag avond hier in Nederland, daar ging de zon rond kwart over 8 onder en was het een graad of 18, en hier ging de zon rond half negen onder en was het 10 graden...
Het is nog een paar maanden zomer he? Over twee maanden is het om 10 uur 's avonds nog altijd 18 graden.
Daarbij vind ik het nu ook prettig dat het een uur langer licht is. Daar heb ik meer aan dan dat het 's morgens een uur eerder licht is. En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:48:
[...]

Het is nog een paar maanden zomer he? Over twee maanden is het om 10 uur 's avonds nog altijd 18 graden.
Daarbij vind ik het nu ook prettig dat het een uur langer licht is. Daar heb ik meer aan dan dat het 's morgens een uur eerder licht is. En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.
Precies een reden waarom ik nu nog een case zou kunnen maken voor zomertijd, maar eigenlijk zijn we zo langzaam aan enkel gebaat bij een lentetijd dus. In hoogzomer zijn we beter af met de normale tijd, zodat het nog een beetje afkoelt voordat je je bed in moet om genoeg slaap te kunnen pakken, voordat je weer je bed uit mag omdat de zomertijd zegt dat het wat aan de late kant is.

Natuurlijk is dat af te vangen door en masse airco's te installeren, maar dat is nogal het paard achter de wagen spannen.

In de winter zie je hetzelfde. Zo rond de tijdsomzetting is het eventjes handig. Maar in November / December / Januari komt de zon sowieso te laat op om het ochtendverkeer van dienst te kunnen zijn. En opstaan doe je sowieso in het diepste donker. Bij normaaltijd zou je er tenminste aan het einde van je dag nog wat aan hebben en heb je nog wat meer warmte van het daglicht na thuiskomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Cid Highwind schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:43:
[...]

Precies een reden waarom ik nu nog een case zou kunnen maken voor zomertijd, maar eigenlijk zijn we zo langzaam aan enkel gebaat bij een lentetijd dus. In hoogzomer zijn we beter af met de normale tijd, zodat het nog een beetje afkoelt voordat je je bed in moet om genoeg slaap te kunnen pakken, voordat je weer je bed uit mag omdat de zomertijd zegt dat het wat aan de late kant is.

Natuurlijk is dat af te vangen door en masse airco's te installeren, maar dat is nogal het paard achter de wagen spannen.

In de winter zie je hetzelfde. Zo rond de tijdsomzetting is het eventjes handig. Maar in November / December / Januari komt de zon sowieso te laat op om het ochtendverkeer van dienst te kunnen zijn. En opstaan doe je sowieso in het diepste donker. Bij normaaltijd zou je er tenminste aan het einde van je dag nog wat aan hebben en heb je nog wat meer warmte van het daglicht na thuiskomst.
Conclusie: permanent wintertijd :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
De Hollandse tijd weer invoeren, die houdt het midden tussen Londen en Berlijn
Maar dan krijg je weer gezeik
Ja maar, moeilijk, handel, internationaal
Enz enz enz
Zucht……

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bananenplant
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:03:
[...]

Conclusie: permanent winterstandaardtijd :>
FTFY :) .

Wel serieus: de term "wintertijd" en de bijbehorende associatie werken enorm vertroebelend voor de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
Hunegaart schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
De Hollandse tijd weer invoeren, die houdt het midden tussen Londen en Berlijn
Maar dan krijg je weer gezeik
Ja maar, moeilijk, handel, internationaal
Enz enz enz
Zucht……
Kan me voorstellen dat dit 40 jaar geleden een dingetje was. Tegenwoordig heb je de oplossing in je broekzak en geven Outlook en Teams de verschillen automatisch aan.

Overigens zie ik voor de lokale economie ook voordelen: Een uurtje minder de tijd om te winkelen en eten in Duitsland. En tegelijkertijd misschien ook voordeel voor de horeca, door het uurtje spreiding kan men makkelijker twee ploegen aan gasten bedienen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:48:
[...]
En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.
Dat komt omdat het later licht wordt door de zomertijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ultieme poldermodel oplossing:
Zomertijd in de winter en wintertijd in de zomer.
/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bananenplant schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:39:
[...]

FTFY :) .

Wel serieus: de term "wintertijd" en de bijbehorende associatie werken enorm vertroebelend voor de discussie.
Idem voor "zomer"tijd. Mensen denken dan gelijk aan de warme zomeravonden, terwijl dat echt nog wel een maand of 2 duurt nadat de klok aangepast is. En aan het eind van de zomer hetzelfde, dan is het ook een maand of 2 dat het 's avonds niet meer lekker is om in de tuin te zitten (uitzonderingen daargelaten) voordat de klok weer aangepast wordt.

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste