Ik vind het zelf vreemd dat bij de zomertijd opeens de wetenschappelijke mening schade heel belangrijk is terwijl we ondertussen teveel vet en suiker eten, verslavende smartphones, kunstlicht, onnatuurlijk harde muziek, bewerkt eten. Of wat dacht je van milieuschade? We maken ons druk om een klok terwijl we microplastics drinken en onze leefomgeving vervuilen.Bananenplant schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:44:
En het is weer een herhaling van zetten: wetenschappers geven telkens weer aan dat in de verkeerde tijdzone zitten ongezond is en daar zetten mensen persoonlijke voorkeuren tegenover.
En voordat iemand zegt, ja maar dat is niet relevant, dat is wel relevant. Als je namelijk overschakelt naar GMT +1 of +0 dan moeten mensen eerder gaan opstaan om hun daglicht te krijgen terwijl de maatschappij hiervoor niet is ingericht. Zeker voor avondmensen is dat niet ideaal. Wil je dat dus realiseren dan dient het afschaffen van de zomertijd of het zelfs verder vervroegen van de klok naar ons natuurlijke ritme samen te gaan met maatregelen die dit versterken. Dan heb je een geloofwaardig verhaal, nu is het een beetje als een halfslachtige suikertaks invoeren in 2030, zal vast ook wat gezondheidsvoordeel opleveren maar je pest er toch vooral mensen mee.
Dank voor het rekenwerk maar je conclusie is volgens mij niet correct, uit je verhaal begrijp ik dat Nederland op ongeveer +0:15 tot +0:28 UTC ligt. Dat is dan natuurlijk niet binnen UTC +0, maar tussen UTC +0 en UTC+1 want UTC+0 is een vast tijd die geen marge heeft.skimine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:24:
De échte tijdszone van Nederland ligt dus ergens tussen UTC+0:14:34,66 en UTC+0:28:49,73. Dat valt allemaal mooi binnen UTC+0.
[ Voor 16% gewijzigd door Silvos op 01-04-2026 00:31 ]