Zomertijd Afschaffen?

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:44
Wailing_Banshee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:48:
Ja, want de Britten zijn ook afgelopen zondag overgegaan naar zomertijd... Het is daar altijd een uur vroeger dan hier...
Alleen maar mooi als we dan het Britse systeem aannemen toch? En langer licht en de zomertijd blijft...

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-04 12:17
Ik blijf me erover verbazen dat mensen blij worden van een systeem (Engelse tijd) waarbij de zon op 70 dagen (19%!) van het jaar al voor 16:00 onder gaat. En 117 (33%) dagen van het jaar al voor 17:00. Nog langer zelfs als we de zomertijd er ook nog eens bij afschaffen...

Ja ik weet het, jullie verbazen je weer over ons :D daarom vind ik de huidige situatie, met wisselen naar zomertijd, eigenlijk gewoon goed.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Het is allemaal de schuld van de Duitsers!

En onze achterlijk bedachte zomer/wintertijd...

Wear Sunscreen!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die heb ik net ook zitten kijken, het wordt allemaal duidelijk uitgelegd. Interessant ook voor avond-mensen die permanent zomertijd willen, en waarom juist zij dat niet moeten willen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

franssie

Save the albatross

zacht schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:12:
[...]

. Interessant ook voor avond-mensen die permanent zomertijd willen, en waarom juist zij dat niet moeten willen.
Dit dus. Door de foutieve tijdzone is mijn bio-klok eigenlijk nooit in sync met de zon. Ik heb mezelf aangeleerd nooit te laat te komen op een afspraak, door ze gewoon ook niet voor 09:30 te maken - en dat is al te vroeg :P.
Gelukkig heb ik vaak samengewerkt met UK based banken waardoor dat ook niet echt opviel :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:06

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Toch bijzonder hoe die algoritmes werken want ook ik kreeg dat filmpje vanmiddag in mn YouTube aangeboden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Agent op 30-03-2026 18:37 ]

Do { Ping } while ( LOL )

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Yankovic schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:52:
Ik blijf me erover verbazen dat mensen blij worden van een systeem (Engelse tijd) waarbij de zon op 70 dagen (19%!) van het jaar al voor 16:00 onder gaat. En 117 (33%) dagen van het jaar al voor 17:00. Nog langer zelfs als we de zomertijd er ook nog eens bij afschaffen...

Ja ik weet het, jullie verbazen je weer over ons :D daarom vind ik de huidige situatie, met wisselen naar zomertijd, eigenlijk gewoon goed.
Omdat de Engelse/Britse tijdszone is waar de Benelux geografisch ligt en de beste benadering van de natuurlijke tijd is.

Van de natuurlijke tijd (dat in elke gemeente anders is) zijn we door de spoorwegen afgestapt. Je kan niet een uurrooster opstellen op basis van de tijd dat in elke station anders is. Zo is men op het idee gekomen om de klokken in een bepaalde zone te synchroniseren. Als we op een bepaalde tijdstip afspreken, dan is afgesproken tijd dezelfde voor alle Nederlanders, Belgen,... Wie aan de randen van een tijdszone woont, leeft in een tijd dat tot 30 minuten kan voor- of achterlopen op de natuurlijke tijd.

De Duitse/Poolse tijd is op de grens tussen Duitsland en Polen gemikt. De Duitse/Poolse tijdzone tot in de Benelux uitbreiden , is wat ons te ver uit onze natuurlijke tijd gerukt heeft. Dan is het niet raar dat mensen willen dat we naar de Engelse/Britse tijdszone gaan waar we geografisch bevinden.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:12
Zijn er ook onderzoeken hoeveel efficiënter we zonne-energie gebruiken door zomertijd, nu maakt het nog niet veel uit door het salderen, maar heb als test m’n lader ingesteld dat ie alleen zonne-energie gebruikt. En heb er ondanks het wisselvallige weer nog ruim 5 kWh in gekregen. Als ik hem een uur later had aangesloten was het maar de helft geweest.

Maar zoals altijd in de forum heeft ieder z’n eigen gewoontes en voorkeuren en er zal vast iemand zijn die later begint met werken en nu dus ‘s morgens dat uurtje laden mist.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:05:
Zijn er ook onderzoeken hoeveel efficiënter we zonne-energie gebruiken door zomertijd, nu maakt het nog niet veel uit door het salderen, maar heb als test m’n lader ingesteld dat ie alleen zonne-energie gebruikt. En heb er ondanks het wisselvallige weer nog ruim 5 kWh in gekregen. Als ik hem een uur later had aangesloten was het maar de helft geweest.

Maar zoals altijd in de forum heeft ieder z’n eigen gewoontes en voorkeuren en er zal vast iemand zijn die later begint met werken en nu dus ‘s morgens dat uurtje laden mist.
Voor PV maakt het geen ruk uit of de klok een uur eerder of later staat... hooguit dat mensen eerder of later stroom gaan gebruiken vanwege de wijziging... kan me niet voorstellen dat dergelijke stat interessant zijn om naar te kijken.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43
Het slaat eigenlijk ook nergens op: daglengte is een sinusfunctie, die juist rond de equinoxen het steilst is. Je krijgt er nu dus sowieso al in korte tijd vrachten daglicht bij.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-04 21:44
rapture schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Omdat de Engelse/Britse tijdszone is waar de Benelux geografisch ligt en de beste benadering van de natuurlijke tijd is.
We hebben natuurlijk in de moderne maatschappij ook een hele natuurlijk leefstijl, zonder kunstlicht, zonder verslavende elektronica, zonder budgetvluchten naar een andere tijdzone, zonder overmatige consumptie van opwekkende middelen zoals alcohol en koffie waarbij winkels en sociale activiteiten stoppen bij zonsondergang.

Of toch niet?

Ik snap wel het argument om wat natuurlijker te gaan leven, maar ik snap die fixatie op de zomertijd niet zo. Avondmensen worden al benadeeld in de maatschappij, feit is dat een uurtje extra daglicht in de zomer voor avondmensen maar ook andere groepen emotionele meerwaarde geeft.

Ik ontken niet dat er wat nadelen zitten aan het verzetten van de tijden, waar ik zelf ook last van heb. Maar er staan ook voordelen tegenover. Ik ben nogmaals niet tegen wat natuurlijker leven en het beperken van schadelijke gewoontes in de maatschappij, maar dan zijn er echt een stuk meer resultaten te bereiken met het aanpakken van ongezonde voeding, verslavende technologie, overmatige licht- en geluidsvervuiling in de maatschappij en milieuvervuiling.

Als we dan toch weer moeten discussiëren over die klok, laten we dan het aanpassen van de klok naar natuurlijkere tijdzone onderdeel maken van een bredere strategie zodat het ook echt zinvol is omdat mensen ook een maatschappelijk ritme gaan volgen wat beter bij die natuurlijke tijd.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Silvos ik ben een avond/nachtmens en wil echt graag in de GMT+0 zone, want gek genoeg werkt dat echt beter. Reken het zelf ook maar eens na. De aarde draait opo een manier dat het in de UK drie kwartier later licht wordt dan hier. Berlijn 75 minuten eerder licht.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09

defiant

Moderator General Chat
Ik vind naarmate onze economie steeds flexibeler wordt, het biologisch argument voor GMT zonder zomer/wintertijd ook steeds overtuigender. De meeste bedrijven hebben allang flexibele start en eindtijden, ook vanwege andere zaken zoals file en vertragingen. Ook zie je veelal informele afspraken om geen meeting aan het begin of einde van de de dag te plannen. Met zulke flexibiliteit is er ook minder frictie met bijvoorbeeld Duitsland met z'n CET.

Vanzelfsprekend leent niet iedere economische tak zich ervoor, maar onze steeds grotere diensten sector leent zich met flexibele werktijden ook al langere tijd voor ochtend en avondmensen. Ik heb collega's gehad die ochtendmens waren en om 06:00 al aan het werk waren en mensen die structureel pas om 10.30 begonnen.

Ik denk als we met die manier flexibeler worden, we ons economische leven minder hoeven te laten sturen door de klok.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• ArcticWolf
  • Niet online
Silvos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:53:
[...]

We hebben natuurlijk in de moderne maatschappij ook een hele natuurlijk leefstijl, zonder kunstlicht, zonder verslavende elektronica, zonder budgetvluchten naar een andere tijdzone, zonder overmatige consumptie van opwekkende middelen zoals alcohol en koffie waarbij winkels en sociale activiteiten stoppen bij zonsondergang.

Of toch niet?

Ik snap wel het argument om wat natuurlijker te gaan leven, maar ik snap die fixatie op de zomertijd niet zo. Avondmensen worden al benadeeld in de maatschappij, feit is dat een uurtje extra daglicht in de zomer voor avondmensen maar ook andere groepen emotionele meerwaarde geeft.

Ik ontken niet dat er wat nadelen zitten aan het verzetten van de tijden, waar ik zelf ook last van heb. Maar er staan ook voordelen tegenover. Ik ben nogmaals niet tegen wat natuurlijker leven en het beperken van schadelijke gewoontes in de maatschappij, maar dan zijn er echt een stuk meer resultaten te bereiken met het aanpakken van ongezonde voeding, verslavende technologie, overmatige licht- en geluidsvervuiling in de maatschappij en milieuvervuiling.

Als we dan toch weer moeten discussiëren over die klok, laten we dan het aanpassen van de klok naar natuurlijkere tijdzone onderdeel maken van een bredere strategie zodat het ook echt zinvol is omdat mensen ook een maatschappelijk ritme gaan volgen wat beter bij die natuurlijke tijd.
In welk opzicht worden avondmensen al benadeeld?

Ik ben geen van beide (avond of ochtend) maar de zomertijd kan me gestolen worden... het irriteert me mateloos dat het zo lang licht is en ja de gordijnen in m'n slaapkamer kunnen veel licht blokkeren, het voelt gewoon erg onnatuurlijk dat het tot zo laat nog licht is.
Als een mens in de agrarische sector is de zomertijd echt vervelend, het is niet onoverkoombaar maar heb liever dat de zomertijd de prullenbak in gaat en dat NL het hele jaar de wintertijd aan houdt (en zelfs dan is het in de zomer tot laat licht..)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• franssie

franssie

Save the albatross

ArcticWolf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:54:
[...]

Ik ben geen van beide (avond of ochtend) maar de zomertijd kan me gestolen worden... het irriteert me mateloos dat het zo lang licht is en ja de gordijnen in m'n slaapkamer kunnen veel licht blokkeren, het voelt gewoon erg onnatuurlijk dat het tot zo laat nog licht is.
Als een mens in de agrarische sector is de zomertijd echt vervelend, het is niet onoverkoombaar maar heb liever dat de zomertijd de prullenbak in gaat en dat NL het hele jaar de wintertijd aan houdt (en zelfs dan is het in de zomer tot laat licht..)
Avondmensen zijn de mensen met de biologische klok.
Ochtendmensen zijn buitenaards want worden wakker als het donker is.
Nachtmensen zijn mensen die van het nachtleven houden dus sowieso niet van licht houden {insert dracula emoticon}

• Silvos
[...]

Onze maatschappij is voornamelijk ingericht op ochtendmensen en dat levert nadelen op voor degenen die dat niet zijn, hier een recent interview met een chronobioloog op Radio 1
https://www.nporadio1.nl/...-ingericht-op-avondmensen
Nog wat meer achtergrondinformatie
https://www.eoswetenschap...en-ochtend-avondmens-bent

• Bananenplant
Silvos schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 03:30:
[...]

Onze maatschappij is voornamelijk ingericht op ochtendmensen en dat levert nadelen op voor degenen die dat niet zijn, hier een recent interview met een chronobioloog op Radio 1
https://www.nporadio1.nl/...-ingericht-op-avondmensen
Nog wat meer achtergrondinformatie
https://www.eoswetenschap...en-ochtend-avondmens-bent
Inclusief onze tijdzone dus. Het gaat uiteindelijk om het circadiaanse ritme ten opzichte van de zonnetijd.

• Bananenplant
defiant schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:21:
Ik denk als we met die manier flexibeler worden, we ons economische leven minder hoeven te laten sturen door de klok.
Uitgedrukt in zonnetijd beginnen scholen nu rond 6:50, daar kom je als ouders moeilijk omheen :/ .

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:00

Wailing_Banshee

You're Next

ArcticWolf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Voor PV maakt het geen ruk uit of de klok een uur eerder of later staat... hooguit dat mensen eerder of later stroom gaan gebruiken vanwege de wijziging... kan me niet voorstellen dat dergelijke stat interessant zijn om naar te kijken.
Inderdaad, voor de PV maakt het niet uit. Maar het is juist het feit dat mensen stroom gebruiken als de zon nog op de panelen staat wat relevant is.

Ik persoonlijk heb helemaal niets met de zomertijd (zou het liefst het hele jaar door op UTC+1 blijven), maar voor m'n eigenverbruik is zomertijd wel veel gunstiger. Wij verbruiken het gros van onze stroom 's avonds (overdag werken we en zelfs als we thuis werken is dat maar een fractie van het totaal verbruik van een dag). Dus hoe langer we van onze eigen stroom gebruik kunnen maken met grootverbruikers, hoe beter (dan heb je minder batterij nodig om de nacht door te komen als de grootverbruikers uit staan). Nu is het in de zomer ook met UTC+1 nog lang genoeg licht, maar met name het voor- en najaar is waar de winst te halen valt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Yankovic
Bananenplant schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:38:
[...]

Uitgedrukt in zonnetijd beginnen scholen nu rond 6:50, daar kom je als ouders moeilijk omheen :/ .
Je weet dat scholen in Duitsland al rond 7:45-8:00 beginnen itt 8:30-8:45 in Nederland? En dat werkdagen daar over het algemeen ook wat vroeger beginnen?

We draaien al meer dan 75 jaar op UTC+1. We hebben ons als maatschappij wellicht ook al naar aangepast om binnen die tijdzone alsnog het meest optimale te leven tov de zonnetijd.
Als we een tijdzone teruggaan zullen we ons als maatschappij weer gaan aanpassen, wat enorm veel tijd, energie en geld kost. En uiteindelijk begint die school dan nog steeds om 6:50 in zonnetijd.

In Spanje is men gebruikelijk ook weer een uurtje later met alles. Dus we zijn als volk al flexibel zonder halsstarrig te kijken of de zon wel precies om 12 uur op het hoogste punt staat.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
Yankovic schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:52:

Maken we een compromis en draaien we om. ‘S Winters nog een beetje daglicht aan het einde van de dag, maar ‘s zomers een uurtje eerder donker zodat de slaapkamer wat eerder op temperatuur is, zeker ook voor degenen die het zonder airco moeten stellen?

• franssie

franssie

Save the albatross

Cid Highwind schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:08:
[...]

Maken we een compromis en draaien we om. ‘S Winters nog een beetje daglicht aan het einde van de dag, maar ‘s zomers een uurtje eerder donker zodat de slaapkamer wat eerder op temperatuur is, zeker ook voor degenen die het zonder airco moeten stellen?
Creatief! En eigenlijk nog wel iets wat voor mij zou werken. _/-\o_

• Yankovic
[...]

Je bedoelt gewoon lekker op CET (UTC+1) blijven maar zonder zomertijd? 😉 niet waar ik persoonlijk op zou stemmen (want vind dat het in de zomer dan echt te vroeg licht wordt, en dat uur is juist nu goud) maar altijd beter dan naar UTC switchen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
Yankovic schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:26:
[...]

Je bedoelt gewoon lekker op CET (UTC+1) blijven maar zonder zomertijd? 😉 niet waar ik persoonlijk op zou stemmen (want vind dat het in de zomer dan echt te vroeg licht wordt, en dat uur is juist nu goud) maar altijd beter dan naar UTC switchen.
Dat licht houd ik wel buiten met een goed gordijn. Maar je moet flink wapperen om die hitte er ‘‘s avonds weer uit te krijgen.

Ik vraag me af of het ook juist in het kader van energiesparen baat heeft dat het wat langer eerder licht wordt. Nog even een boost voor de EV, de koffiezetters bij het ontbijt. Broodrooster of warmwatervoorziening.

De besparingen op airco in de avond zijn natuurlijk evident, maar in de ochtend tikt het ook door denk ik.

• Bananenplant
En het is weer een herhaling van zetten: wetenschappers geven telkens weer aan dat in de verkeerde tijdzone zitten ongezond is en daar zetten mensen persoonlijke voorkeuren tegenover.

• ArcticWolf
  • Niet online
Bananenplant schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:44:
En het is weer een herhaling van zetten: wetenschappers geven telkens weer aan dat in de verkeerde tijdzone zitten ongezond is en daar zetten mensen persoonlijke voorkeuren tegenover.
Dit idd... zomertijd de prullenbak in en permanent UTC +1 en de discussie de prullenbak in gooien, je dealt maar met de consequenties, het moet een keer klaar zijn met het eindeloos polderen.

• franssie

franssie

Save the albatross

UTC+0 overigens, daar horen we thuis, net zoals ze wel in Portugal doen.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
maar ‘s zomers een uurtje eerder donker zodat de slaapkamer wat eerder op temperatuur is, zeker ook voor degenen die het zonder airco moeten stellen?
Of gewoon een simpele stille ventilator ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:16:
UTC+0 overigens, daar horen we thuis, net zoals ze wel in Portugal doen.
Niet mee eens, NL is UTC+1, Engeland UTC+0 en Duitsland mogelijk UTC+2...

UTC+0 is echt niet 'goed' voor de gezondheid binnen NL, snap de beredenering wel maar 4:00 is vroeg genoeg voor zonsopgang in NL }:O

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 31-03-2026 23:20 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

ArcticWolf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:19:
[...]

UTC+0 is echt niet 'goed' voor de gezondheid binnen NL, snap de beredenering wel maar 4:00 is vroeg genoeg voor zonsopgang in NL }:O
kijk eens naar de doorgang van de zon. Of op een kaart 8)7
Met 5 a 6 OL van de 15 per uur is het UTC 0 - of reken het even zelf na :P

edit: of denk je dat ze in de UK en Portugal bij bosjes doodvallen? Dit is dus het "ik wil geen gordijnen betalen en lekker buiten zitten in de avond" sentiment waar anderen wel slaapklachten van krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 31-03-2026 23:27 ]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

ArcticWolf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:19:
[...]

Maar dit topic gaat over Zomertijd afschaffen, dus ik zeg nee!

Wintertijd afschaffen en terug naar UTC+0 }:O

-edit-

Oh wacht, dat zeg je hier ook al eigenlijk:
[...]
Als een mens in de agrarische sector is de zomertijd echt vervelend, het is niet onoverkoombaar maar heb liever dat de zomertijd de prullenbak in gaat en dat NL het hele jaar de wintertijd aan houdt

[ Voor 29% gewijzigd door Humma Kavula op 31-03-2026 23:35 ]

Wear Sunscreen!

• sapphire
  • Laatst online: 23:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Zomertijd.....pffff

Ik dacht dat 'we' (lees: gezin) er weinig last van hadden maar man, man, man.....

Ik, vrouw en de oudste zijn ons bed niet uit te slaan terwijl ik de afgelopen maanden met relatief weinig moeite tussen 6.30-07.00u beneden stond. Jongste is al sinds zondag elke avond kapot en de middelste lijkt er zowaar het minste last van te hebben.
Ow wat fijn die wisseling elke keer :(

Gabriël AM5

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:11
@franssie :P

De nulmeridiaan = UTC+0.

Er zijn 12 uren te verdelen over 180 graden: 12/180 = 1/15 uur/graad.

Het meest westelijke punt van Nederland (exclusief overzeese gebieden) ligt bij Sint Anna ter Muiden op 3,364444 graden * 1/15 = 0,242962 uur.

Het meest oostelijke punt van Nederland ligt bij Bad Nieuweschans op 7,207222 graden * 1/15 = 0,480481 uur.

De échte tijdszone van Nederland ligt dus ergens tussen UTC+0:14:34,66 en UTC+0:28:49,73. Dat valt allemaal mooi binnen UTC+0.

We kunnen natuurlijk ook voor elk stukje Nederland een eigen tijdszone instellen, maar doen we dat dan per provincie, waterschap, gemeente, plaats, straat, postcode, adres, vierkante meter, grasspriet, etc. Als de regio's klein genoeg zijn kan je wel "tijdreizen" door de juiste kant op te rennen. :+

• franssie

franssie

Save the albatross

@skimine ik had het dacht ik al eerder voorgerekend met 24/360 en dan kom ik inderdaad ook uit op dezelfde ... uitkomst :P
En die lokale tijdzones - gaat zo slecht met de NS (al kunnen ze hun vertraginen mooi maskeren) :P

• Silvos
Bananenplant schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:44:
Ik vind het zelf vreemd dat bij de zomertijd opeens de wetenschappelijke mening schade heel belangrijk is terwijl we ondertussen teveel vet en suiker eten, verslavende smartphones, kunstlicht, onnatuurlijk harde muziek, bewerkt eten. Of wat dacht je van milieuschade? We maken ons druk om een klok terwijl we microplastics drinken en onze leefomgeving vervuilen.

En voordat iemand zegt, ja maar dat is niet relevant, dat is wel relevant. Als je namelijk overschakelt naar GMT +1 of +0 dan moeten mensen eerder gaan opstaan om hun daglicht te krijgen terwijl de maatschappij hiervoor niet is ingericht. Zeker voor avondmensen is dat niet ideaal. Wil je dat dus realiseren dan dient het afschaffen van de zomertijd of het zelfs verder vervroegen van de klok naar ons natuurlijke ritme samen te gaan met maatregelen die dit versterken. Dan heb je een geloofwaardig verhaal, nu is het een beetje als een halfslachtige suikertaks invoeren in 2030, zal vast ook wat gezondheidsvoordeel opleveren maar je pest er toch vooral mensen mee.
skimine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:24:
De échte tijdszone van Nederland ligt dus ergens tussen UTC+0:14:34,66 en UTC+0:28:49,73. Dat valt allemaal mooi binnen UTC+0.
Dank voor het rekenwerk maar je conclusie is volgens mij niet correct, uit je verhaal begrijp ik dat Nederland op ongeveer +0:15 tot +0:28 UTC ligt. Dat is dan natuurlijk niet binnen UTC +0, maar tussen UTC +0 en UTC+1 want UTC+0 is een vast tijd die geen marge heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Silvos op 01-04-2026 00:31 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Silvos ik snap niet helemaal wat je betoog is. Maar eerder naar bed (dus UTC +0) is minder vervuiling oid?

• skimine
En hier de kaart voor @ArcticWolf. Trek voor het idee de lijnen van de tijdszones recht door, dan is het erg duidelijk wat geografisch gezien in welke zone hoort. ;)

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/World_Time_Zones_Map.svg

• Silvos
franssie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:31:
@Silvos ik snap niet helemaal wat je betoog is. Maar eerder naar bed (dus UTC +0) is minder vervuiling oid?
Het betoog is dat we de maatschappij wat betreft hobbies, activiteiten, voeding en leefstijl hebben ingericht op UTC+4 en dat UTC+0 dan wel een grote stap is. Misschien dus beleid verzinnen waarin zaken elkaar versterken als je het toch perse wilt aanpassen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Zal mij een worst wezen. Al doen ze -2 of +3. Maar dat gewissel is een drama. En onzin.

• franssie

franssie

Save the albatross

Silvos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:33:
[...]

Het betoog is dat we de maatschappij wat betreft hobbies, activiteiten, voeding en leefstijl hebben ingericht op UTC+4 en dat UTC+0 dan wel een grote stap is. Misschien dus beleid verzinnen waarin zaken elkaar versterken als je het toch perse wilt aanpassen.
UTC+4 is sowat Rusland, gelukkig zie ik dat niet zo snel gebeuren nog, in ieder geval is dat niet de situatie nu.
Van UTC+1 naar +0 is niet een hele grote stap. Denk dat veel mensen moeten wennen, zoals bijna iedereen bij elke ZT/WT wissel.
Maar zoals de net ook geplaatste kaart hierboven laat zien kunnen de meeste landen prima leven in een niet door Nazi Duitsland opgelegde tijdzone :P
Wikipedia: Amsterdamse Tijd

• skimine
Silvos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:29:
[...]

Ik vind het zelf vreemd dat bij de zomertijd opeens de wetenschappelijke mening schade heel belangrijk is terwijl we ondertussen teveel vet en suiker eten, verslavende smartphones, kunstlicht, onnatuurlijk harde muziek, bewerkt eten. Of wat dacht je van milieuschade? We maken ons druk om een klok terwijl we microplastics drinken en onze leefomgeving vervuilen.

En voordat iemand zegt, ja maar dat is niet relevant, dat is wel relevant. Als je namelijk overschakelt naar GMT +1 of +0 dan moeten mensen eerder gaan opstaan om hun daglicht te krijgen terwijl de maatschappij hiervoor niet is ingericht. Zeker voor avondmensen is dat niet ideaal. Wil je dat dus realiseren dan dient het afschaffen van de zomertijd of het zelfs verder vervroegen van de klok naar ons natuurlijke ritme samen te gaan met maatregelen die dit versterken. Dan heb je een geloofwaardig verhaal, nu is het een beetje als een halfslachtige suikertaks invoeren in 2030, zal vast ook wat gezondheidsvoordeel opleveren maar je pest er toch vooral mensen mee.
Eerste alinea is een whataboutisme en dus niet relevant.

Volgens mij pleiten de voorstanders van het afschaffen van de zomertijd en het overgaan naar UTC+0 in dit topic er niet noodzakelijk voor dat er verder maatschappelijk niets verandert?
[...]

Dank voor het rekenwerk maar je conclusie is volgens mij niet correct, uit je verhaal begrijp ik dat Nederland op ongeveer +0:15 tot +0:28 UTC ligt. Dat is dan natuurlijk niet binnen UTC +0, maar tussen UTC +0 en UTC+1 want UTC+0 is een vast tijd die geen marge heeft.
Alle tijdszones van 1 uur zijn 15 graden breed. UTC+0 loopt van -7,5 naar +7,5 met dus 0 als midden. Nederland valt hier geheel binnen. UTC+1 loopt van 7,5 naar 22,5 met 15 als midden. In principe is een tijdszone dus geografisch gezien voor elke regio die niet precies in het midden valt suboptimaal.
Of om in tijden te spreken ronden we +0:15 en +0:28 naar beneden af, dus UTC+0. q.e.d.

• Bundin
  • Niet online
[...]

Grwoon de vooroorlogse Nederlandse tijd weer invoeren dan, GMT + 20 minuten. Past perfect!

Maar laten we dat maar niet doen, das onnodig lastig omrekenen en een grote verandering die voor een hoop mensen ook weer last gaat geven. GMT+f1 het jaar rond lijkt na vele onderzoeken misschien niet de allerbeste, maar wel een op de huidige situatie aansluitende keuze voor gezondheid en veiligheid, dat levert indirect ook weer een besparing op. Dubbel winst.

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 01-04-2026 00:42 ]

• Silvos
skimine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:41:
[...]

Eerste alinea is een whataboutisme en dus niet relevant.
Anders lees je de 2e alinea ook even. Zucht. Beetje moeizaam discussiëren als je enkel je eigen gelijk wilt halen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Silvos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:33:
[...]

UTC+4? Het middelpunt van de dag is nu 13:45. Dat is gemiddeld gesproken al later dan de meeste mensen van hun lunch genieten. Of ze nu werken of vrij zijn. Met UTC+4 zou dat 15:44 zijn (we zitten nu net voorbij de gemiddelde dag). Zonsopkomst rond 21 juni ligt de zonsopkomst (dus het moment dat de zon volledig boven de horizon staat) op 5:24. En zonsondergang op 22:00 (dus het moment dat het laatste beetje zon onder de horizon is verdwenen). En dan komt nog de burgerlijke schemering. Met UTC+4 mag je daar dus nog even 2 uur bovenop doen. Ik denk niet dat de maatschappij hierop ingericht is.

En ik vind dat er teveel gekeken wordt naar zonsopkomst en zonsondergang. Je mag de schemering ook wel eens meetellen. Want juist in de zomer, als mensen die langere avonden willen, krijgen ze die al, omdat de burgerlijke schemering langer duurt (rond de kortste dag is er zelfs geen totale duisternis [astronomische nacht])

(de tijden zijn voor Groningen, afhankelijk waar je woont in Nederland kunnen deze tijden natuurlijk vroeger of later zijn!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:12
De halve wereld staat in de fik, en hier zit iedereen zich druk te maken om de plek van 1 of ander zelf bedacht wijzertje... 8)7
Ik snap niet dat mensen zoveel moeite hebben met het verzetten van de klok, gewoon meteen leven op de nieuwe tijd en je niet te druk om maken. :)
Hier trouwens team klok verzetten :) "best of both worlds"

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Bananenplant
[...]

Als je namelijk overschakelt naar GMT +1 of +0 dan moeten mensen eerder gaan opstaan om hun daglicht te krijgen terwijl de maatschappij hiervoor niet is ingericht. Zeker voor avondmensen is dat niet ideaal. Wil je dat dus realiseren dan dient het afschaffen van de zomertijd of het zelfs verder vervroegen van de klok naar ons natuurlijke ritme samen te gaan met maatregelen die dit versterken. Dan heb je een geloofwaardig verhaal, nu is het een beetje als een halfslachtige suikertaks invoeren in 2030, zal vast ook wat gezondheidsvoordeel opleveren maar je pest er toch vooral mensen mee.
Waar heb je het over?
  • Met natuurlijke tijd heb je jaarrond de gelegenheid om 's ochtends op een enigszins redelijke tijd daglicht te krijgen om je circadiaanse ritme in de pas te houden. Dit is het daglicht dat het meeste telt.
  • Met natuurlijke tijd heb je jaarrond duisternis voor het moment dat de meeste mensen naar bed gaan ten bate van je melatonineaanmaak. Dat is momenteel rond de zomerzonnewende niet zo :/ . Dit is het stuk duisternis op een dag die het meeste telt. De rest kun je oplossen met verduistering.
  • Juist mensen met een laat chronotype ondervinden de meeste last van een te oostelijke tijdzone.
Ik weet niet wat je verder voor maatregelen in gedachten had? Want als onderzoek laat zien dat te westelijk wonen voor je tijdzone nadelige gevolgen voor de gezondheid heeft en dat mensen die te westelijk wonen voor hun tijdzone minder slapen lijkt het me evident dat je binnen enkele maanden al de vruchten van een tijdzonecorrectie zou moeten kunnen plukken.

• Bananenplant
Tinusvolkel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:45:
Ik snap niet dat mensen zoveel moeite hebben met het verzetten van de klok, gewoon meteen leven op de nieuwe tijd en je niet te druk om maken. :)
Heb je enige mate van moeite gedaan om je in te leven in mensen voor wie dat gewoon niet zo werkt :/ ?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17
franssie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:40:
[...]

UTC+4 is sowat Rusland, gelukkig zie ik dat niet zo snel gebeuren nog, in ieder geval is dat niet de situatie nu.
Van UTC+1 naar +0 is niet een hele grote stap. Denk dat veel mensen moeten wennen, zoals bijna iedereen bij elke ZT/WT wissel.
Maar zoals de net ook geplaatste kaart hierboven laat zien kunnen de meeste landen prima leven in een niet door Nazi Duitsland opgelegde tijdzone :P
Wikipedia: Amsterdamse Tijd
Als je het op het juiste moment invoert is UTC+1 naar +0 helemaal geen stap, want dan zitten we al 5 maanden in UTC+0 :).

Ben zelf 100% kamp UTC+0, maar ben inmiddels wel op een punt aangekomen dat ik EEN beslissing belangrijker begin te vinden dan GEEN beslissing, ongeacht wat die beslissing wordt. Dit gewissel is in ieder geval volstrekt achterhaald.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17
De halve wereld staat in de fik, en hier zit iedereen zich druk te maken om de plek van 1 of ander zelf bedacht wijzertje... 8)7
Met die redenatie hoeven we over niks meer na te denken. Geeft wel rust :).

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bananenplant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:13:
[...]
Heb je enige mate van moeite gedaan om je in te leven in mensen voor wie dat gewoon niet zo werkt :/ ?
"ik heb nergens last van dus niemand zou ergens last van moeten hebben"....
Dus omdat er ergens in de wereld iets ergs gebeurt, mogen wij nergens meer druk over maken? Ik neem aan dat jij dan ook niets zegt als werkgever je vertelt dat je voortaan om 7 uur op je werk moet zijn. Want ergens anders in de wereld zijn er mensen die helemaal niet meer naar hun werk kunnen!
Ik wel. Ik snap niet dat mensen helemaal geen moeite hebben met het feit dat je een ritme hebt wat ineens in 1 dag een uur verschuift. Tenzij je helemaal niet meer volgens de klokt leeft natuurlijk maar het gros van werkend Nederland (en ik durf zelfs wel te zeggen wereld) leeft wel volgens de klok.

• Bundin
  • Niet online
Waaronder jij blijkbaar. Want je vindt het de moeite om hier te lezen en posten.
Ik neem aan dat je dan ook geen probleem hebt met afschaffen van de zomertijd? Gewoon door leven op de standaardtijd en je niet te druk om maken. :) Er zijn ergere dingen in de wereld.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-04 15:16

D4NG3R

kiwi

:)

Eens, dus laten we die achterlijke zomertijd afschaffen en meegaan op de Britse tijd. Hoeven we ons daar niet druk meer om te maken. :Y)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Altijd weer leuk om dit draadje twee keer per jaar op de FP te zien opduiken. :)

Heb even het RIVM-rapport uit 2019 (in opdracht van VWS en BZ) erbij gepakt - zij hebben er toen literatuuronderzoek naar gedaan.

Conclusie:
De huidige tijdinstelling van twee keer per jaar wisselen tussen
standaardtijd (UTC+1) en zomertijd (UTC+2) gaat gepaard met acute
slaapverstoringen en gezondheidseffecten, waarvan de toename van
hartinfarcten bij de wisseling in het voorjaar het duidelijkste effect is.
Deze gesignaleerde acute effecten verdwijnen bij de keuze voor een
permanente tijdinstelling. Bij een dergelijk besluit heeft permanente
standaardtijd (UTC+1) vanuit gezondheidsperspectief een duidelijke
voorkeur boven permanente zomertijd (UTC+2), en valt zelfs te
overwegen Greenwich Mean Time (UTC+0) voor Nederland in te stellen.
Ik heb niet de indruk dat dit binnen de politiek een actueel thema is. Heb er zelf geen last en moeite van, maar hoor elk jaar veel mensen in mijn omgeving klagen.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Ongetwijfeld al vaker gezegd en voorbij gekomen in dit topic, maar de hekel die ik al had aan de zomertijd is met een factor 10 toegenomen met een baby in huis. Helemaal ontregeld.

Aan meelezende tweakers in hetzelfde schuitje - hoe gaan (of gingen) jullie om hiermee? Hoeveel tijd was er nodig om het oude ritme weer op te pakken?

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

Maasluip

Kabbelend watertje

[...]

Ik weet niet wat je probeert te argumenteren behalve dat geen enkel land op een tijdzone van een exact uur mag zitten?

Het is heel simpel: de tijdzone UTC+0 is van 7,5 graden WL tot 7,5 graden OL. En het vasteland van Nederland ligt 100% in dat gebied, dus geografisch gezien horen wij op tijdzone UTC+0 te zitten.
Vroeger was het Amsterdamse Tijd wat UTC+0:20 was.

Signatures zijn voor boomers.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01

RayNbow

Kirika <3

Cheezborger schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:33:
Altijd weer leuk om dit draadje twee keer per jaar op de FP te zien opduiken. :)

Heb even het RIVM-rapport uit 2019 (in opdracht van VWS en BZ) erbij gepakt - zij hebben er toen literatuuronderzoek naar gedaan.

Conclusie:

[...]
Dat RIVM-rapport verwijst o.a. naar een onderzoek waarbij vraagtekens kan worden gezet, nl. het onderzoek m.b.t. hartinfarcten.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• toolkist
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:04:
[...]

Waar heb je het over?
  • Met natuurlijke tijd heb je jaarrond de gelegenheid om 's ochtends op een enigszins redelijke tijd daglicht te krijgen om je circadiaanse ritme in de pas te houden. Dit is het daglicht dat het meeste telt.
  • Met natuurlijke tijd heb je jaarrond duisternis voor het moment dat de meeste mensen naar bed gaan ten bate van je melatonineaanmaak. Dat is momenteel rond de zomerzonnewende niet zo :/ . Dit is het stuk duisternis op een dag die het meeste telt. De rest kun je oplossen met verduistering.
  • Juist mensen met een laat chronotype ondervinden de meeste last van een te oostelijke tijdzone.
Ik weet niet wat je verder voor maatregelen in gedachten had? Want als onderzoek laat zien dat te westelijk wonen voor je tijdzone nadelige gevolgen voor de gezondheid heeft en dat mensen die te westelijk wonen voor hun tijdzone minder slapen lijkt het me evident dat je binnen enkele maanden al de vruchten van een tijdzonecorrectie zou moeten kunnen plukken.
Gezondheid is niet het enige waar je rekening mee moet houden, veiligheid ook.
Ochtenspits tijdens daglicht is gewoon veel veiliger dan in het donker/laag staande zon die net opkomt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
Cheezborger schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:33:

Conclusie:

[...]
Wat ik hierbij vooral apart vind is dat je voor een jetlag gemiddeld 1 dag per verschoven uur nodig hebt. Bij winter/zomertijd zou je dan dus ook 1 dag nodig hebben. En aangezien de wisseling in het weekend is, zou je normal gesproken hooguit de maandag nog een beetje last hebben. Dus waarom is de impact van zomer/wintertijd dan schijnbaar meer dan van een jetlag, ondanks dat het op precies hetzelfde neer komt?
Ik heb niet de indruk dat dit binnen de politiek een actueel thema is. Heb er zelf geen last en moeite van, maar hoor elk jaar veel mensen in mijn omgeving klagen.
Tja, who cares? Het weekje om de wisselingen klagen er wat mensen en voor de rest hoor je er niemand meer over.

[removed]

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:11:
[...]

Wat ik hierbij vooral apart vind is dat je voor een jetlag gemiddeld 1 dag per verschoven uur nodig hebt. Bij winter/zomertijd zou je dan dus ook 1 dag nodig hebben. En aangezien de wisseling in het weekend is, zou je normal gesproken hooguit de maandag nog een beetje last hebben. Dus waarom is de impact van zomer/wintertijd dan schijnbaar meer dan van een jetlag, ondanks dat het op precies hetzelfde neer komt?

[...]

Tja, who cares? Het weekje om de wisselingen klagen er wat mensen en voor de rest hoor je er niemand meer over.
De impact van jetleg verschilt per mens toch... als ik richting het oosten vlieg heb ik nergens last, vlieg ik weer terug begint de ellende.
Ik heb meestal 2 weken last van de overgang winter naar zomertijd, andersom nergens last van. Vraag me niet waarom... maar goed ben lang niet de enige.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 01-04-2026 10:14 ]

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:01
[...]

Op deze dingen kun je zelf als individu natuurlijk invloed uitoefenen, zeker met betrekking tot voedsel (suiker, vet en bewerkt eten) en elektronica (smartphone, kunstlicht en muziek). Kost je wat moeite, dat is zeker waar, maar je hebt wel direct invloed op je eigen welzijn.
Het is domweg een feit dat tijdstechnisch dichterbij je biologische klok leven gezonder is. Of je nu een ochtend/avondmens of nachtbraker bent. De maatschappij past zich wel aan aan het nieuwe normaal.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
toolkist schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:04:
Ochtenspits tijdens daglicht is gewoon veel veiliger dan in het donker/laag staande zon die net opkomt.
Daar ontkom je uiteindelijk toch niet aan. Door te schuiven met de tijd kan je het hooguit concentreren in 1 jaar getijde. Nu heeft het voorjaar 2x een periode dat de zon laag staat tijdens de spits en heb je dat niet in het najaar.

Tegelijkertijd zie je bij de avondspits het omgekeerde gebeuren.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Als je namelijk overschakelt naar GMT +1 of +0 dan moeten mensen eerder gaan opstaan om hun daglicht te krijgen terwijl de maatschappij hiervoor niet is ingericht.
Dat eerder (of later) opstaan doe je nu mét zomer/wintertijd ook. Alleen doe je dat niet door de tijd van de wekker te veranderen, maar de tijd van de klok.

Spel en typfouten voorbehouden

• redwing
ArcticWolf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:14:
[...]

De impact van jetleg verschilt per mens toch... als ik richting het oosten vlieg heb ik nergens last, vlieg ik weer terug begint de ellende.
Ik heb meestal 2 weken last van de overgang winter naar zomertijd, andersom nergens last van. Vraag me niet waarom... maar goed ben lang niet de enige.
Nou ja, als je naar de onderzoeken kijkt zie je dat mensen die per direct op de nieuwe tijd gaan leven er maar heel weinig zijn die daar meer dan een dag/uur nodig hebben. Veel minder dan het aantal mensen dat ik uit onderzoeken haal die las thebben van de zomer/wintertijd. Dus dan zijn dat of mensen die blijven hangen in de oude tijd (want ook bij jetlag zie je dat het dan langer duurt), of het zit tussen de oren, of er is nog iets anders aan de hand.

En dat is dus ongeacht de paar mensen die er wel standaard langer last van hebben want die zie je ook in de jetlag onderzoeken.

[removed]

• Bananenplant
Omni schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:39:
Ongetwijfeld al vaker gezegd en voorbij gekomen in dit topic, maar de hekel die ik al had aan de zomertijd is met een factor 10 toegenomen met een baby in huis. Helemaal ontregeld.

Aan meelezende tweakers in hetzelfde schuitje - hoe gaan (of gingen) jullie om hiermee? Hoeveel tijd was er nodig om het oude ritme weer op te pakken?
Het babyjaar was precies wanneer ik er minder last van had doordat ik toch al slecht sliep :') . Nu met een ouder kind is het veel merkbaarder, ineens meer strijd rond bedtijd enzo.

• Bananenplant
redwing schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:11:
[...]

Dat is dus niet 1:1 vergelijkbaar, want als je daadwerkelijk naar een andere tijdzone reist krijgt je lichaam signalen van de veranderde zonnetijd terwijl daar bij zomertijd geen sprake van is.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:30:
[...]

Nou ja, als je naar de onderzoeken kijkt zie je dat mensen die per direct op de nieuwe tijd gaan leven er maar heel weinig zijn die daar meer dan een dag/uur nodig hebben. Veel minder dan het aantal mensen dat ik uit onderzoeken haal die las thebben van de zomer/wintertijd. Dus dan zijn dat of mensen die blijven hangen in de oude tijd (want ook bij jetlag zie je dat het dan langer duurt), of het zit tussen de oren, of er is nog iets anders aan de hand.

En dat is dus ongeacht de paar mensen die er wel standaard langer last van hebben want die zie je ook in de jetlag onderzoeken.
Hebben ze bij dat onderzoek ook rekening gehouden met waarom mensen gevlogen hebben? Ik had vorig jaar ook geen last van de overgang van winter->zomer->winter->zomer->winter->zomertijd (leuk effect: op de zondag dat de zomertijd in gaat naar Portugal gaan, dan naar Spanje, dan naar de Canarische Eilanden en weer naar huis :P). Ik had namelijk vakantie en geen noodzaak om vroeg op te staan (ja, om naar Schiphol te gaan, maar we hebben toen expres een vliegtuig later gepakt anders hadden we om 2/3 uur op moeten staan en dat werd te ingewikkeld!) en kon gewoon mijn ritme rustig aanpassen. Kost mij meestal een week.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:03

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:40:

[...]

Ik wel. Ik snap niet dat mensen helemaal geen moeite hebben met het feit dat je een ritme hebt wat ineens in 1 dag een uur verschuift. Tenzij je helemaal niet meer volgens de klokt leeft natuurlijk maar het gros van werkend Nederland (en ik durf zelfs wel te zeggen wereld) leeft wel volgens de klok.
Ik kan het me beiden wel voorstellen. Ik ken mensen die elke dag om 10 uur in bed gaan liggen, als je die op vrijdag een keer om 11 uur treft dan zijn ze een hoopje mens. Maar er zijn genoeg mensen die niet zo'n strak ritme hebben. Een uurtje verschil in werkelijke bedtijd is sowieso niet zo heel verrassend. Het andere uiterste zijn de mensen bij wie het enkele uren kan verschillen gedurende de week.

Die twee uitersten is waar jullie het over hebben. De ene groep heeft een compleet verwoest ritme, de andere groep valt amper op dat de klok is verschoven. Die hebben waarschijnlijk elke maandag wel moeite met uit bed komen :+

Wat mijzelf betreft, door 'externe' wijzigingen ben ik de laatste jaren ritmischer gaan leven. Daardoor ervaar ik tegenwoordig wat meer nadelen van verschoven klok (vooral 's ochtends). Maar ik vind het ook elke avond heel fijn dat het zoveel makkelijker en leuker is om nog een beetje actief te zijn na het werk en avondeten. Dat maak ik ook veel bewuster mee, en vooralsnog is mijn 'kater' van de wisseling eigenlijk altijd aan het einde van de werkweek wel weg.

Tegelijkertijd denk ik dat als er geen zomertijd was en mijn werkgever zou me in de zomer vragen om een uur eerder te beginnen (effectief hetzelfde), dat ik er dan waarschijnlijk moeite mee zou hebben om dat te accepteren :')

Volgens mij is dat het lastigste in deze hele kwestie, dat het voor beide partijen eigenlijk ook belangrijk is dat iedereen zich houdt aan het systeem dat zij graag willen. Dus een compromis is eigenlijk voor iedereen kut :p

• redwing
Bananenplant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:24:
[...]

Dat is dus niet 1:1 vergelijkbaar, want als je daadwerkelijk naar een andere tijdzone reist krijgt je lichaam signalen van de veranderde zonnetijd terwijl daar bij zomertijd geen sprake van is.
gezien hoe de zones zijn ingedeeld zal die veranderde zonnetijd meestal meevallen. Dat is ten slotte precies waarom je de tijdszones hebt ;)

[removed]

• redwing
Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:30:
[...]

Hebben ze bij dat onderzoek ook rekening gehouden met waarom mensen gevlogen hebben? Ik had vorig jaar ook geen last van de overgang van winter->zomer->winter->zomer->winter->zomertijd (leuk effect: op de zondag dat de zomertijd in gaat naar Portugal gaan, dan naar Spanje, dan naar de Canarische Eilanden en weer naar huis :P). Ik had namelijk vakantie en geen noodzaak om vroeg op te staan (ja, om naar Schiphol te gaan, maar we hebben toen expres een vliegtuig later gepakt anders hadden we om 2/3 uur op moeten staan en dat werd te ingewikkeld!) en kon gewoon mijn ritme rustig aanpassen. Kost mij meestal een week.
Ik neem aan dat ze dat soort dingen ook meenemen. Maar wat jij zegt geeft wel precies aan wat ze ook in de onderzoeken zeggen. Door rustig aan te passen kost het je een week. Zou je vanaf dag 1 je aan de nieuwe tijd houden zou dat veel sneller gaan. En dat je daar in de vakantie weinig zin in hebt snap ik ook, maar wat je zegt komt dus wel precies overeen met de uitkomsten.

[removed]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

redwing schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:55:
[...]

gezien hoe de zones zijn ingedeeld zal die veranderde zonnetijd meestal meevallen. Dat is ten slotte precies waarom je de tijdszones hebt ;)
Het punt is dat je bij een jetlag "gesteund" wordt in je wijziging doordat je in die situatie juist je biologische klok gelijk wil trekken met de op die plek geldende zonnetijd. Bij de wisseling tussen winter- en zomertijd is het precies andersom, je wil daar je biologische klok wegbewegen van de zonnetijd.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:57:
[...]

Ik neem aan dat ze dat soort dingen ook meenemen. Maar wat jij zegt geeft wel precies aan wat ze ook in de onderzoeken zeggen. Door rustig aan te passen kost het je een week. Zou je vanaf dag 1 je aan de nieuwe tijd houden zou dat veel sneller gaan. En dat je daar in de vakantie weinig zin in hebt snap ik ook, maar wat je zegt komt dus wel precies overeen met de uitkomsten.
Ik houd me vanaf dag 1 aan de nieuwe tijd (ben zondag om dezelfde tijd naar bed gegaan en maandag om dezelfde tijd opgestaan). En toch kost het me ongeveer een week om te wennen aan het feit dat ik nu zo vroeg op sta.

• redwing
Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:06:
[...]

Ik houd me vanaf dag 1 aan de nieuwe tijd (ben zondag om dezelfde tijd naar bed gegaan en maandag om dezelfde tijd opgestaan). En toch kost het me ongeveer een week om te wennen aan het feit dat ik nu zo vroeg op sta.
Je weet dat dit haaks staat op wat je in je bericht had staan waar ik op reageerde :?

[removed]

• Unknown Alien
  • Laatst online: 16-04 12:12
Ooit bedacht om energiekosten te drukken.

is dat gelukt?

Gaan we meer energie verbruiken als de klok niet veranderd, want dan is het een periode eerder donker en op een tijdstip dat veel mensen thuis komen van hun werk.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:47
Unknown Alien schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:22:

is dat gelukt?

Gaan we meer energie verbruiken als de klok niet veranderd, want dan is het een periode eerder donker en op een tijdstip dat veel mensen thuis komen van hun werk.
Is je laatste zin een vraag of een statement?

En de nadruk ligt natuurlijk ook op ooit in 'ooit bedacht om energiekosten te drukken'. Vroeger gebruikte een enkele lamp bijvoorbeeld al makkelijk 60W of meer.

The devil is in the details.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11
Unknown Alien schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:22:
Het is in Nederland ingevoerd om dezelfde tijd als de buurlanden te hebben: https://www.rijksoverheid.../klok-verzetten-nederland

• jongetje
Zou kwa zones het mooiste zijn als Nederland, België, Frankrijk en Spanje naar dezelfde zone als de UK gaan. Dan is het misschien wat vreemd voor de mensen bij de grens met Duitsland, maar je moet ook ergens een grens trekken.

• Unknown Alien
  • Laatst online: 16-04 12:12
Hahn schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:25:
[...]

Is je laatste zin een vraag of een statement?

En de nadruk ligt natuurlijk ook op ooit in 'ooit bedacht om energiekosten te drukken'. Vroeger gebruikte een enkele lamp bijvoorbeeld al makkelijk 60W of meer.
Beide eigenlijk.
Vraag is of we minder stroom verbruiken, omdat het een uur langer licht is. ipv eerder donker
Constatering is dat als we thuis zijn, dat de meeste dan ook stroom verbruiken.

Is dat niet verwaarloosbaar, zoals je anageeft is et meeste nu led voor licht.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-04 20:12

Metalfreak

Hoije woh!

jongetje schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:38:
Zou kwa zones het mooiste zijn als Nederland, België, Frankrijk en Spanje naar dezelfde zone als de UK gaan. Dan is het misschien wat vreemd voor de mensen bij de grens met Duitsland, maar je moet ook ergens een grens trekken.
En ik als grensbewoner denk dan vooral dat dat heel onhandig is. Leuk dat de gemiddelde randstadbewoner er geen last van heeft, maar daar hebben we in een handelsregio niets aan. Er ligt letterlijk een zee tussen ons en de UK. Dus praktisch gezien is dat ook begrijpelijk dat je daar een grens neerlegt. De grens met de UK wordt lang niet dagelijks zo vaak overschreden als als de grenzen van die landen die je nu noemt.

En daarnaast: ik heb er zelf ook wel een klein weekje last van, maar ik ben nog steeds voor het verzetten van de klok elk half jaar. Niet elk ongemak hoeft uit elk leven gehaald te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Metalfreak op 01-04-2026 14:45 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Metalfreak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:44:
[...]

En ik als grensbewoner denk dan vooral dat dat heel onhandig is. Leuk dat de gemiddelde randstadbewoner er geen last van heeft, maar daar hebben we in een handelsregio niets aan. Er ligt letterlijk een zee tussen ons en de UK. Dus praktisch gezien is dat ook begrijpelijk dat je daar een grens neerlegt. De grens met de UK wordt lang niet dagelijks zo vaak overschreden als als de grenzen van die landen die je nu noemt.

En daarnaast: ik heb er zelf ook wel een klein weekje last van, maar ik ben nog steeds voor het verzetten van de klok elk half jaar. Niet elk ongemak hoeft uit elk leven gehaald te worden.
Het leven mag best een beetje ongemakkelijk zijn, maar het moet me vooral niet ongemakkelijk gemaakt worden _O-

Ach ja, het bekt wel lekkerder dan "ik geef alleen maar om mij en m'n eigen."

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:50

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Daarom blijft het (gelukkig :P) ook wensdenken. Nederland zal Duitsland altijd volgen, daar durf ik wel een wedje op te leggen :)

Vaak bu'j te bang!

• Bananenplant
[...]

Wat verwacht je dan concreet voor problemen? Ik werk remote met collega's in een andere tijdzone, nooit een probleem. En er zijn in de wereld zoveel plekken met tijdzonegrenzen over land.

Ik ben benieuwd of de economische impact daarvan wel echt opweegt tegen het productiviteitsverlies door slechtere slaap bij een groot deel van de bevolking. Nog los ervan dat je volgens mij de prioriteit bij de volksgezondheid zou moeten leggen.

• jongetje
Bananenplant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:00:
[...]
Wat verwacht je dan concreet voor problemen? Ik werk remote met collega's in een andere tijdzone, nooit een probleem. En er zijn in de wereld zoveel plekken met tijdzonegrenzen over land.
Zeker met 1 uur tijdverschil is hij (of zij) dan degene die wat later start (tenzij je het lekker vind om eerder te starten, ben je ook eerder thuis). Ik heb ook weleens Nederlandse collega's gehad die om de hoek woonden en nooit voor 9:30 uur begonnen. Die gingen dan wel weer wat langer door. Daar kon je aan het einde van de dag wel altijd een afspraak bij plannen als het echt moest ;).

• franssie

franssie

Save the albatross

jongetje schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:26:
[...]

Zeker met 1 uur tijdverschil is hij (of zij) dan degene die wat later start (tenzij je het lekker vind om eerder te starten, ben je ook eerder thuis). Ik heb ook weleens Nederlandse collega's gehad die om de hoek woonden en nooit voor 9:30 uur begonnen. Die gingen dan wel weer wat langer door. Daar kon je aan het einde van de dag wel altijd een afspraak bij plannen als het echt moest ;).
Zoals ik eerder schreef werkte ik vaak veel samen met de UK. ik begon inderdaad om half tien pas. Anderen om 7 uur al.
Maar ik lunch ook om half twee, eet savonds om acht uur. Feitelijk leef ik dus al deels in de UTC +0
heb wel eens een project gedaan wat men wilde dat ik er ook half negen was, werd dat echt chagrijnig van, en duidelijk minder productief.

• Yankovic
skimine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:31:
En hier de kaart voor @ArcticWolf. Trek voor het idee de lijnen van de tijdszones recht door, dan is het erg duidelijk wat geografisch gezien in welke zone hoort. ;)

[Afbeelding]
Heel mooi dat je deze kaart deelt. Want dan zie je dat vrijwel alle landen westelijk ten opzichte van hun tijdzone zitten. Zeker als je naar de landen kijkt die verder van de evenaar af staan.

Maatschappelijk zijn we het over de hele wereld dus al eens dat wat ergens 100 jaar geleden bedacht is gewoon niet voor ons werkt (UTC+0 bedoel ik dan).

Als we die switch maken passen we ons als maatschappij dus ook weer aan.. zoals eerder gezegd: niemand wil dat het 33-40% van het jaar voor 17:00 al donker is (is er al eens onderzoek gedaan naar de effecten daarvan?)

[ Voor 3% gewijzigd door Yankovic op 01-04-2026 17:31 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
We kunnen ook weer terug naar de indeling zoals die in de middeleeuwen was; een etmaal deelde men op in een nacht en een dag, gescheiden door zonsopgang en zonsondergang.
Beide perioden werden verdeeld in 12 uren, waardoor de uren overdag in de zomer langer waren dan de uren overdag in de winter. Men had toen (voor 1300) geen mechanische klokken om de tijd aan te geven, uitsluitend zonnewijzers. Men stond op wanneer het licht werd, gedurende de dag werden werkzaamheden verricht en zodra het schemerig werd stopte men met werken. Er was maar spaarzaam kunstmatig licht met kaarsjes en olielampjes. Tijden werden o.a. doorgegeven door een bepaald patroon van luiden van kerkklokken; o.a. het angelus klept in de verte...... kondigde zowel een tijd als een gebedsmoment aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bananenplant
Yankovic schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:30:
[...]

niemand wil dat het 33-40% van het jaar voor 17:00 al donker is (is er al eens onderzoek gedaan naar de effecten daarvan?)
Wat heb je zelf al gevonden dat dusdanig veel gewicht in de schaal legt dat het een reden is om te twijfelen aan de consensus van relevante wetenschappers op dit gebied?

Dingen als chronobiologie en slaap gaan over de hele dag, ik zou niet weten waarom die wetenschappers een bias richting natuurlijke tijd zouden hebben, anders dan dat uit hun onderzoeksresultaten blijkt dat dit inderdaad de gezondste optie is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bananenplant op 01-04-2026 18:13 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Yaksa dat is wel een beetje hoe mijn klok zich aanpast als ik kampeer, dus ergens zit het nog in mijn genen :P

• Yankovic
Bananenplant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:12:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden dat dusdanig veel gewicht in de schaal legt dat het een reden is om te twijfelen aan de consensus van relevante wetenschappers op dit gebied?
Ten eerste de constatering dat er dus vrijwel geen enkele plek in die wereld op een + (ten oosten) staat van hun tijdzone en hier dus mee te maken heeft.
Ten tweede dus dat de maatschappij zich overal ter wereld hier al op is aangepast. Als de voordelen op gezondheid echt zo groot waren hadden we al veel meer artikelen gezien en hadden landen daar al mee geexperimenteerd om tot duidelijkere resultaten te komen.
Tevens zijn er ook landen die 'beter' ten opzichte van hun tijdzone liggen zoals Duitsland waar de school/werkdag ook weer significant vroeger begint dan hier.

Ik twijfel niet aan de onderzoeken die zijn gedaan. Wel naar de context van die onderzoeken in het grotere plaatje ipv enkel de zaken die ze hebben onderzocht.

• skimine
Silvos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 01:04:
[...]
Anders lees je de 2e alinea ook even. Zucht. Beetje moeizaam discussiëren als je enkel je eigen gelijk wilt halen.
Het is heel simpel: verwijzen naar andere schadelijke zaken waar te weinig aan wordt gedaan om daarmee de zomertijdsdiscussie op relevantie onderuit te halen is wat mij betreft een whataboutisme. Verder wordt er geïmpliceerd dat men die andere zaken niet problematisch vindt. Ik kan niet voor de rest spreken maar ik heb bijvoorbeeld wel degelijk een probleem met de manier waarop onze planeet vervuild wordt.

De punten in de tweede alinea staan volgens mij prima op zichzelf. Verder ging ik daar wel degelijk op in (hoewel niet uitgebreid).

• Bananenplant
Yankovic schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:52:
[...]

Ten eerste de constatering dat er dus vrijwel geen enkele plek in die wereld op een + (ten oosten) staat van hun tijdzone en hier dus mee te maken heeft.
Ten tweede dus dat de maatschappij zich overal ter wereld hier al op is aangepast. Als de voordelen op gezondheid echt zo groot waren hadden we al veel meer artikelen gezien en hadden landen daar al mee geexperimenteerd om tot duidelijkere resultaten te komen.
Er zijn dus veel artikelen over. Er is vergelijkend onderzoek gedaan naar verschillen tussen mensen die oostelijk en westelijk in hun tijdzone wonen en oostelijker wonen blijkt gezonder te zijn. En als je niet beter weet ben je als benadeelde ook niet geneigd daartegen in het geweer te komen.

Daarnaast zou je eerst onderzoek moeten doen naar de reden dat veel plekken op de wereld te westelijk liggen voor hun tijdzone.
Tevens zijn er ook landen die 'beter' ten opzichte van hun tijdzone liggen zoals Duitsland waar de school/werkdag ook weer significant vroeger begint dan hier.
n=1. In het VK beginnen de meeste scholen tussen 8:30 en 9:00.
Ik twijfel niet aan de onderzoeken die zijn gedaan. Wel naar de context van die onderzoeken in het grotere plaatje ipv enkel de zaken die ze hebben onderzocht.
Ze hebben het grotere plaatje onderzocht. Hoe westelijker je zit ten opzichte van je tijdzone, hoe minder je slaapt. Hoe duidelijk wil je het hebben :? ?

• skimine
Yankovic schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:30:
[...]
Heel mooi dat je deze kaart deelt. Want dan zie je dat vrijwel alle landen westelijk ten opzichte van hun tijdzone zitten. Zeker als je naar de landen kijkt die verder van de evenaar af staan.
Volgens mij is dat vooral toe te schrijven aan (historische) afstemming op buurlanden en het niet willen hebben van meerdere tijdzones binnen één land. Verder zijn er evengoed allerlei landen die wel in de "juiste" tijdzone vallen.
Maatschappelijk zijn we het over de hele wereld dus al eens dat wat ergens 100 jaar geleden bedacht is gewoon niet voor ons werkt (UTC+0 bedoel ik dan).
Die conclusie kan niet getrokken worden puur op basis van deze kaart. Verder is hier alleen maar zichtbaar wat er in (regio's van) landen effectief is afgesproken. Daar is verder niet noodzakelijk uit af te leiden of iedereen het er daadwerkelijk mee eens is. Dus die "we" is mogelijk niet zo representatief als die lijkt.
Als we die switch maken passen we ons als maatschappij dus ook weer aan.. zoals eerder gezegd: niemand wil dat het 33-40% van het jaar voor 17:00 al donker is (is er al eens onderzoek gedaan naar de effecten daarvan?)
"Niemand wil (...)" is zonder verdere onderbouwing ook maar gewoon een stelling. Daarnaast kan iemand het prima met die stelling eens zijn en toch voor kiezen een andere tijdzone te willen aangezien er ook andere aspecten meespelen dan alleen hoe laat het donker wordt.

• skimine
Yankovic schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:52:
[...]
Zie bericht hierboven.
Die conclusie is niet zomaar te trekken. Er zijn zat zaken waarvan bekend is dat ze beter anders kunnen waar vooralsnog toch vrij weinig mee gebeurt. Verder werpt dit ook de vraag op wanneer de voordelen "zo groot" zijn dat het interessant is, en wie die grens bepaalt.

Zonder degelijkere onderbouwing en bronnen valt dit vooral in de categorie van het onderzoek in twijfel trekken zonder het onderzoek in twijfel te trekken. :')

• Yankovic
skimine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:26:
[...]

Zonder degelijkere onderbouwing en bronnen valt dit vooral in de categorie van het onderzoek in twijfel trekken zonder het onderzoek in twijfel te trekken. :')
Alsjeblieft: https://med.stanford.edu/...daylight-saving-time.html

Recente studie. Met een hele sectie dat het laatste woord er nog niet over is gezegd. En er met name onderzoek mist naar economische en sociologische aspecten. Met ook een kanttekening dat alle modellen waar onderzoekers mee werken uitgaan van constante (en perfecte) slaapritmes van 22:00-07:00 die niet overeenkomen met de werkelijkheid.

Zelfde conclusie: meer onderzoek is nodig omdat er nog niet voldoende onderzoek over is. Maar nu van een wetenschapper

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Ach, in Portugal zijn ze het al jaren gewend, denk dat wij Nederlanders er ook wel aan zouden kunnen wennen...

• Bananenplant
Yankovic schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:53:
[...]

Alsjeblieft: https://med.stanford.edu/...daylight-saving-time.html

Recente studie. Met een hele sectie dat het laatste woord er nog niet over is gezegd. En er met name onderzoek mist naar economische en sociologische aspecten. Met ook een kanttekening dat alle modellen waar onderzoekers mee werken uitgaan van constante (en perfecte) slaapritmes van 22:00-07:00 die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Uhm...
“People’s light habits are probably much worse than what we assume in the models,” Zeitzer said.
Ze geven beperkingen aan van hun eigen model, ze doen geen uitspraak over modellen die in andere studies gebruikt zijn. Maaike van der Rhee (chronobioloog, Erasmus MC) beschrijft in de video van de Universiteit van Nederland verschillende methodologieën die niet van een model gebruik lijken te maken, bijvoorbeeld het vergelijken van populaties aan weerszijden van een tijdzonegrens. Ik kan de bewering "geen data" die ze in dat stuk van Stanford doen dan ook lastig plaatsen.
Zelfde conclusie: meer onderzoek is nodig omdat er nog niet voldoende onderzoek over is. Maar nu van een wetenschapper
Op zich geeft hij wel terecht aan dat hij graag sociologische en economische studies zou willen zien. ...alleen zou je dan wel de vraag moeten stellen of meer economische activiteit door middel van een hypotheek op nachtrust iets is dat je moet willen.

• Bananenplant
Ik zat net even wat te bladeren op de Correspondent en zag een column van Marjolijn van Heemstra over zomertijd, als een symptoom van een fixatie op productiviteit en efficiëntie.

Zij schrijft vaker stukken over ruimtevaart en ook over het nut van duisternis. Duisternis wordt in onze cultuur als iets slechts gezien. Ik denk dat als je onderzoek naar sociologische aspecten van het kiezen van een tijdzone gaat doen je deze bias van veel mensen tegen duisternis wel mee moet wegen.

Ik denk ook dat herbezinning van onze houding tegenover duisternis een hoop zou helpen tegen de weerstand tegen het idee dat het 's avonds vroeger donker wordt (en en passant zou het ook voor motivatie zorgen om iets aan lichtvervuiling te doen).

Helaas doet de Correspondent niet aan anonieme donatielinks :( .

• toolkist
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:10:
[...]

Er zijn dus veel artikelen over. Er is vergelijkend onderzoek gedaan naar verschillen tussen mensen die oostelijk en westelijk in hun tijdzone wonen en oostelijker wonen blijkt gezonder te zijn. En als je niet beter weet ben je als benadeelde ook niet geneigd daartegen in het geweer te komen.

Daarnaast zou je eerst onderzoek moeten doen naar de reden dat veel plekken op de wereld te westelijk liggen voor hun tijdzone.

[...]

n=1. In het VK beginnen de meeste scholen tussen 8:30 en 9:00.

[...]

Ze hebben het grotere plaatje onderzocht. Hoe westelijker je zit ten opzichte van je tijdzone, hoe minder je slaapt. Hoe duidelijk wil je het hebben :? ?
Gezondheid is niet de enige prioriteit. Veiligheid telt net zo hard mee.

• toolkist
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:00:
[...]

Ach, in Portugal zijn ze het al jaren gewend, denk dat wij Nederlanders er ook wel aan zouden kunnen wennen...
Ach, wij zijn de huidige halfjaarlijkse wijzigingen ook al jaren gewend... ;)

• Bananenplant
toolkist schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:17:
[...]

Gezondheid is niet de enige prioriteit. Veiligheid telt net zo hard mee.
Iets dat dit jaar nieuw voor mij was is dat de tijdwissel in de lente voor meer aanrijdingen met dieren zorgt omdat deze hun bewegingen aanpassen aan ons gedrag en ineens met drukte op de weg worden geconfronteerd terwijl het daarvoor op hetzelfde tijdstip nog rustiger was. Dus naast gaarheid van bestuurders is deze wissel sowieso een veiligheidsprobleem.

Voor verkeersveiligheid zou je de verdeling van verkeersdrukte over een dag moeten weten, zodat je kunt bepalen hoeveel procent van de drukke momenten in het jaar in het donker plaatsvinden. Daarbij zou je ook moeten meewegen dat hoe dichter je bij de natuurlijke tijd zit, hoe beter uitgerust mensen zijn, dat mensen 's ochtends waarschijnlijk minder alert zijn dan 's avonds, en dat daarnaast een verandering van tijdzone kan leiden tot gedragsverandering waardoor de verdeling van drukte verandert. Da's nog niet zo simpel.

[ Voor 40% gewijzigd door Bananenplant op 02-04-2026 16:14 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-04 12:33
Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:00:
[...]

Als ik naar de grensregio van Portugal en Spanje kijk dan is daar niet zoveel activiteit als tussen Nederland en Duitsland. In ons geval zijn aan beide zijden van de grens (grote) steden en veel bedrijvigheid. Dat heb je veel minder tussen Portugal en Spanje. In Portugal zit de meeste activiteit aan de westkant van het land, en dat is hemelsbreed 150...200km van Spanje verwijderd.

Rotterdam - Dusseldorf = 185km
Lissabon - Sevilla (eerste grote stad) = 320km
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste