Precies een reden waarom ik nu nog een case zou kunnen maken voor zomertijd, maar eigenlijk zijn we zo langzaam aan enkel gebaat bij een lentetijd dus. In hoogzomer zijn we beter af met de normale tijd, zodat het nog een beetje afkoelt voordat je je bed in moet om genoeg slaap te kunnen pakken, voordat je weer je bed uit mag omdat de zomertijd zegt dat het wat aan de late kant is.Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:48:
[...]
Het is nog een paar maanden zomer he? Over twee maanden is het om 10 uur 's avonds nog altijd 18 graden.
Daarbij vind ik het nu ook prettig dat het een uur langer licht is. Daar heb ik meer aan dan dat het 's morgens een uur eerder licht is. En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.
Natuurlijk is dat af te vangen door en masse airco's te installeren, maar dat is nogal het paard achter de wagen spannen.
In de winter zie je hetzelfde. Zo rond de tijdsomzetting is het eventjes handig. Maar in November / December / Januari komt de zon sowieso te laat op om het ochtendverkeer van dienst te kunnen zijn. En opstaan doe je sowieso in het diepste donker. Bij normaaltijd zou je er tenminste aan het einde van je dag nog wat aan hebben en heb je nog wat meer warmte van het daglicht na thuiskomst.