Nu de nachten weer langer worden en ik weer regelmatig tegen de skyglow van de nabijgelegen stad zit aan te kijken leek het me een goed moment om een topic over lichtvervuiling te starten. Zeker nu met LED verlichting (te?) goedkoop is geworden wordt ons land namelijk 's nachts steeds lichter, iets dat niet zonder gevolgen blijt.
. De mate waarin je objecten kunt zien wordt door amateurastronomen vaak uitgedrukt in de zogenaamde Bortleschaal:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TG8YdfdlBbogUyRqFDsikoSJ.jpg?f=user_large)
In Nederland varieert de duisternis van de nachtelijke hemel van 4 in de buitengebieden tot 9 in de Randstad. Op de Waddeneilanden bevinden zich plekken die de 3 halen. Op een kaart ziet dat er zo uit:
:strip_exif()/f/image/aofUk7p1P016bzWFaFaMmgXB.png?f=user_large)
Minder sterren kunnen zien lijkt misschien vooral het probleem van een klein groepje liefhebbers, zeker in een land waar het vaak bewolkt is. Maar net als andere vormen van natuurobservatie kan het bekijken van de nachtelijke hemel een bron van verwondering te zijn, en daarmee bijdragen aan de kwaliteit van leven.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ruQ4ITSubKq992xF1LIwFla3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EuoovOyDDnoAE1trZe09jROG.jpg?f=user_large)
Een discussie die in mijn optiek gevoerd zou moeten worden in hoeverre verlichting niet vooral bijdraagt aan het gevoel van veiligheid, in plaats van aan daadwerkelijke veiligheid. Zijn vrouwen bijvoorbeeld daadwerkelijk veiliger als ze in een felverlicht bushokje staan te wachten? En is verlichting niet vooral handig om inbrekers bij hun werk bij te lichten op tijdstippen dat er toch geen hond op straat is?
.
Noot: de effecten van het gebruik van kunstlicht binnenshuis zijn mogelijk ook problematisch, bijvoorbeeld door verstoring van het circadiaanse ritme en bijgevolg chronisch slaapgebrek. Maar dit valt meer binnen de bredere sfeer van persoonlijke slaaphygiëne en is iets waar je als individu door middel van je leefgewoontes invloed op hebt en zou ik daarom graag buiten dit topic willen laten.
Negatieve effecten op de natuur
Natuur is ingesteld op nachtelijke duisternis en wordt in variërende mate gestoord door nachtelijke verlichting:- Dagactieve dieren krijgen minder rust. Vogels slapen bijvoorbeeld minder, en nachtelijke verlichting heeft ook effecten op de timing van het broedseizoen.
- Sommige kikkersoorten kwaken 's nachts minder door kunstlicht, wat effect heeft op hun voortplanting.
- Nachtelijke verlichting heeft ook negatieve effecten op de voorplanting van sommige soorten nachtvlinders. Er zijn daarnaast ook nachtvlinders die zich oriënteren op maanlicht, door hun rug ernaartoe te keren. Door kunstlicht blijven ze vruchteloos rondjes vliegen en sterven ze.
- Nachtelijke verlichting heeft effecten op het seizoensritme van bomen. Ze blijven bijvoorbeeld in de herfst langer in blad staan, wat tot storm- en vorstschade kan leiden.
- Trekvogels kunnen door kunstlicht gedesorienteerd raken.
- Niet in Nederland, maar wel een sprekend voorbeeld: sommige soorten zeeschildpadden oriënteren zich op de maan als ze uit het ei komen. Lichtvervuiling stuurt ze de verkeerde kant op waardoor er veel sterven.
Verminderd zicht op de sterrenhemel
Lichtvervuiling vermindert wat je aan de sterrenhemel kunt zien. Irritatie over straatverlichting bij het sterrenkijken is voor mij een van de prikkels geweest om me eens in dit onderwerp te verdiepen:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TG8YdfdlBbogUyRqFDsikoSJ.jpg?f=user_large)
In Nederland varieert de duisternis van de nachtelijke hemel van 4 in de buitengebieden tot 9 in de Randstad. Op de Waddeneilanden bevinden zich plekken die de 3 halen. Op een kaart ziet dat er zo uit:
:strip_exif()/f/image/aofUk7p1P016bzWFaFaMmgXB.png?f=user_large)
Minder sterren kunnen zien lijkt misschien vooral het probleem van een klein groepje liefhebbers, zeker in een land waar het vaak bewolkt is. Maar net als andere vormen van natuurobservatie kan het bekijken van de nachtelijke hemel een bron van verwondering te zijn, en daarmee bijdragen aan de kwaliteit van leven.
Meer licht is niet altijd veiliger
Hoewel er vaak wordt betoogd dat meer licht 's nachts veiliger is is dit zeer discutabel. Felle verlichting zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ogen zich niet kunnen aanpassen aan een lagere lichtintensiteit. Het gevolg is dat je geen zicht hebt op plaatsen waar het licht niet schijnt. Een voorbeeld van het effect daarvan::no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ruQ4ITSubKq992xF1LIwFla3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EuoovOyDDnoAE1trZe09jROG.jpg?f=user_large)
Een discussie die in mijn optiek gevoerd zou moeten worden in hoeverre verlichting niet vooral bijdraagt aan het gevoel van veiligheid, in plaats van aan daadwerkelijke veiligheid. Zijn vrouwen bijvoorbeeld daadwerkelijk veiliger als ze in een felverlicht bushokje staan te wachten? En is verlichting niet vooral handig om inbrekers bij hun werk bij te lichten op tijdstippen dat er toch geen hond op straat is?
Bronvermelding, verder lezen
Er zijn twee websites die uitgebreid over dit onderwerp schrijven die ik heb geraadpleegd:En nu?
Ik hoop op een interessante discussie waarin we verder kunnen uitdiepen hoe we tot een meer gebalanceerde belangenafweging rondom het gebruik van kunstlicht kunnen komenNoot: de effecten van het gebruik van kunstlicht binnenshuis zijn mogelijk ook problematisch, bijvoorbeeld door verstoring van het circadiaanse ritme en bijgevolg chronisch slaapgebrek. Maar dit valt meer binnen de bredere sfeer van persoonlijke slaaphygiëne en is iets waar je als individu door middel van je leefgewoontes invloed op hebt en zou ik daarom graag buiten dit topic willen laten.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
/f/image/yKcf9NRIf3l3dnnIN7lNV59K.png?f=fotoalbum_large)