Die getallen zijn van begin van de pandemie hier en kloppen inmiddels allang niet meer. Inmiddels hebben bijna 1.2 miljoen Nederlanders Corona gehad (dubbele besmettingen zitten hier wel tussen) en hebben we een oversterfte van meer dan 16000 zijn overleden, bijna 1.4% (zie
hier en
hier). Daarbij zijn er in totaal, t/m gisteren, 49404 mensen door Corona in het ziekenhuis beland (zie
hier), oftewel ongeveer 4.2% van het totaal. Ook destijds al was die specifieke presentatie van het RIVM niet helemaal juist meer, de aantallen/percentages was toen nog veel meer een schatting omdat men vermoedde dat waarschijnlijk al veel meer mensen besmet waren, maar dat niet vastgelegd kon worden omdat er niet genoeg testcapaciteit was.
4.2% van de mensen wordt dus dermate ziek dat men naar het ziekenhuis moet, maar ook onder de mensen waar dat niet nodig is wordt een redelijk aantal flink ziek en/of heeft er lang klachten van. En daarmee bedoel ik niet mensen die een beetje hoofdpijn krijgen, een kuchje, nemen een paracetamol en je gaat weer door. Nee, het gaan dan om mensen die een paar dagen aan het bed gekluisterd zijn, of mensen die weken of zelfs maanden later nog altijd buiten adem zijn nadat ze 1 trap oplopen. Ik denk dat je gerust kunt stellen dat nog eens 2 tot 5% van de mensen er flink ziek van worden, maar niet naar het ziekenhuis hoeven. Dit gebaseerd op verschillende onderzoeken naar "long Covid", zoals
hier beschreven. 5% is daar nog vrij terughoudend geschat, aangezien daar wordt gesteld dat 5% minstens 8 weken lang klachten ondervindt, 14% houdt minstens 4 weken klachten. Dit tegenover Influenza, waar het zelden meer dan 2 weken is. Ik meen dat de waarde die men bij het overkoepelende long-Covid onderzoek aanhoudt 7% is (7% van de besmette personen heeft "langdurig" klachten), bron kan ik even zo snel niet meer vinden.
En ook hier de sidenote: jaarlijks krijgen maar weinig mensen echt de griep, de meeste mensen denken/zeggen dat ze griep hadden, maar hadden eigenlijk alleen een flinke verkoudheid. Mijn laatste keer griep is alweer 14 jaar geleden, maar ik heb het toen goed gemerkt.
Dan heb je het in totaal toch over minimaal 6 tot 10% van de mensen die echt flink ziek worden, langduriger klachten hebben, of komen te overlijden. Extrapoleer je dat naar de gehele bevolking, uitgaande van de 1.4% overlijdens nu, zou je uitkomen op een kleine 240.000 doden.
En ja, dit zou in een absoluut doemscenario zijn, een scenario waar ziekenhuizen en huisartsen bijna niemand meer zorg kunnen bieden. Dus niet alleen Corona patiënten, maar iedereen (mensen met een hartaanval, kankerpatiënten, mensen die bij een ongeval betrokken raken etc.) en dit zal nooit gebeuren, omdat zelfs de grootste skeptici en ontkenners bij zouden draaien als letterlijk in iedere straat en iedere familie mensen doodziek zijn of overlijden omdat elke huisarts of ziekenhuis moet zeggen "sorry, we hebben geen plek voor je".