CMD-Snake schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:56:
In het vragenuurtje zal je vooral zien dat diverse Kamerleden zich storen aan de onduidelijk over de effecten van de avondklok, omdat elke keer gezegd wordt dat de avondklok en het 1 bezoekers advies niet los van elkaar te zien zijn. Bij aandringen reageert Van Dissel dat ze die zaken wel kunnen scheiden, maar het kabinet om een pakket berekening vroeg.
Maar
jij deed de verwijzing naar dat rondetafelgesprek (het was niet het Vragenuurtje) als
onderbouwing van
jouw stelling dat het RIVM het effect van elke maatregel stelde met
empirisch bewijs te kunnen onderbouwen. Daar wees ik je dus op. En vervolgens kom je met dit verhaal terug. Wat heeft dit nu te maken met je stelling dat er empirisch bewijs zou zijn geleverd?
Verder schreef ik:
Dit was dus mijn vraag, jouw antwoord is helder en daar ben ik het niet mee eens. Jij moet blijkbaar empirisch bewijs zien.
Jij antwoord:
Een hypothese die niet gefalsificeerd kan worden is geen wetenschap.
En dat stond er ook niet. Ten eerste ging het over maatregelen die dus niet per se een hypothese hoeven te zijn. Maar als ze wel als hypothese worden geduid, dan hoeft de toetsing niet per se empirisch te gebeuren als daar geen of weinig mogelijkheden toe bestaan zoals in complexe systemen het geval kan zijn. Dan kun je proberen een effect empirisch te bewijzen tot je een ons weegt, maar de 10% (die je ook niet onderbouwd) ga je dan nooit halen. Maar dat maakt de maatregel niet vanzelf ineffectief. De afwezigheid van (empirisch) bewijs is uiteraard niet hetzelfde als bewijs van afwezigheid van een effect.
Ik benoem in mij reactie dat
jij blijkbaar
empirisch bewijs wilt zien voor de toepassing van
crisismaatregelen, maar de situatie in Nederland is geen gecontroleerd wetenschappelijk onderzoek en draait helemaal niet om de falsificatie van een stelling met
empirisch bewijs. Je stelt dus het woord maatregelen ineens synoniem aan wetenschap en dat een hypothese enkel empirisch getoetst kan worden.
Wederom sla je de plank daarmee mis en gaat volledig voorbij aan het argument dat het verzamelen van empirisch bewijs in een complex of chaotisch systeem niet per se mogelijk is op de manier die je lijkt te veronderstellen. En nee, dat betekent dus niet dat er geen bewijs mogelijk is, maar dat de bewijsvoering abstracter zal zijn.
Er zijn legio vakgebieden waar het niet draait om observatie. Die hebben wel degelijk bewijsmethoden, maar die overstijgen de gebruikelijke vrij simplistische oorzaak-gevolg opzet. Maar omdat jij die methode niet accepteert in dit geval
moet er dus empirisch bewijs zijn. Met die redenatie waren vele uitvindingen waar je waarschijnlijk gebruik van maakt nooit werkelijkheid geworden.
Dan gaan we verder. Ik schreef
Zonder empirische bewijs kan ik zelf wel de noodzaak van een maatregel begrijpen, bijvoorbeeld als het mij duidelijk is dat empirisch bewijs niet of bijzonder moeilijk verworven kan worden. Dat geldt overigens vaak voor complexe systemen.
Jij antwoord:
Met die uitspraak kan je een hoop wetenschappelijke velden een soort vrijbrief geven dat ze geen bewijsvoering meer hoeven te doen. Velden als virologie en epidemiologie zijn dan geen knip voor de neus waard in dat geval als ze vrijgesteld worden van falsificatie. De basis van de wetenschap sla je dan weg op die manier.
Maatregelen staat er dus. Maatregelen waar jij ineens ‘wetenschappeljke velden’ van maakt. En die krijgen dan een ‘vrijbrief’. Want? Deze redenatie slaat wederom echt nergens op. Natuurlijk moeten vakgebieden waar empirisch bewijs gebruikt kan worden dat doen als dat de beste manier is om een effect aan te tonen. Maar als dat op een manier gaat die @
CMD-Snake of @
Number10 niet begrijpen is het niet meteen zo dat er geen sprake is van adequate onderbouwing.
En omdat
maatregelen voor mij geen empirisch bewijs behoeven te hebben
als dat niet of moeilijk te verwerven is, zijn twee complete vakgebieden ineens geen ‘knip voor de neus’ waard? Welke logica gaat daar achter schuil?
Als wij zo vergaand ingeperkt worden in ons doen en laten dan mag de lat best hoog gelegd worden. Hoger dan een "geloof mij nou maar" die al behoorlijk lang herhaald wordt. De kritiek zwelt aan op de avondklok in het parlement en die kritische vragen zijn zeer terecht.
Maar je zegt nooit wat die ‘lat’ dan moet zijn of wanneer je dan wel overtuigd bent. Eerder stelde ik deze vraag:
Als een derde in opdracht van een journalist met geopenbaarde modellen zou vaststellen dat de avondklok werkt, ben je dan wel overtuigt?
En deze in februari:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5"
En zo staat er ook nog steeds een vraag open over je onderbouwing van de leerachterstanden die je uit een krant had gehaald en welke stelling ik (voor een deel althans) kon falsifiëren met een peer reviewed artikel. Nooit meer iets van gehoord.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.