Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:20:
4902 vandaag. Dat was een korte 3e golf.
IC-bezetting kruipt gestaag omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:10
Jorizzz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:22:
[...]

4902 zijn er >600 meer dan vorige week dinsdag...
4902 zijn er <1494 minder dan vorige week zaterdag...

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
zacht schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:23:
[...]

IC-bezetting kruipt gestaag omhoog.
Klopt.
Gras is groen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56
Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:20:[/b]
Zo'n 700 meer dan vorige week dinsdag, 1000 meer dan 2 weken geleden op dinsdag. Volgens mij is het eerder sneller toe aan het nemen, dan afnemen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:41:
Volgens mij stel jij vervolgens dat de hoeveelheid mensen die we dan uitsluiten van zorg exponentieel groeit en dat dat dus al snel hele grote aantallen zijn.
Yep. Bij R > 1 is dat vroeger of later altijd een probleem als de groep vatbaren die ziek genoeg kunnen worden maar groot genoeg is.
Aan het begin van de pandemie zou dat kloppen, maar we zijn inmiddels op een punt aangekomen dat de vaccinaties gaan doortwerken in het aantal besmettingen en dat de curve naar beneden gaat buigen.
Bij R < 1 krijgen we inderdaad,exponentiële krimp. Maar een R > 1 of <1 heeft niets met het ‘begin van de pandemie’ te maken als de groep vatbaren die nog ziek genoeg kunnen worden maar groot genoeg is. Die temporele koppeling klopt niet of maar ten dele volgens mij. Mensen van jongere leeftijd zijn tot noch toe ook beschermd geweest door de maatregelen en als we versoepelen zullen uit die groep logischerwijs opnames volgen zolang we als maatschappij sturen op zorgcapaciteit.

De vraag is dus of de inschatting klopt dat de vatbaren die ziek genoeg kunnen worden inderdaad al (bijna) klein genoeg is. O.a. gezien de vaccinatiebereidheid en het totaal gevaccineerden betwijfel ik dat, maar kan het niet met cijfers onderbouwen. Wellicht klopt het dus.
Je zou er dus in theorie aan kunnen rekenen: we sturen per dag x personen naar huis om te sterven en dat aantal houden we min of meer gelijk door de versoepelingen uit te balanceren tegen de vaccinaties.
Ja, maar maar bij R>1 moet je dat dus blijven doen, alleen zal de gemiddelde leeftijd bij opname lager worden omdat we grotendeels vaccineren van oud naar jong. Hoe lang vinden de voorstanders het ‘naar-huis-om-te-overlijden regime’ acceptabel? Jij en ik dus sowieso niet zoals je benoemt. En massaal mensen naar huis sturen om te sterven? Hoe dan? En wie dan? Ook mensen die een auto-ongeluk hebben gehad? etc.

Mooi dat je het uitschrijft overigens, want dit gebeurt denk ik te weinig. En daarmee blijven dit soort verhalen vaak wat vaag.
Voor alle duidelijkheid: ik ben daar absoluut geen voorstander van
Ik dus ook niet voor de duidelijkheid. En ik zie los daarvan dus ook allerlei praktische problemen zoals wat er buiten de IC moet gebeuren. Maar over er ontstond al verwarring over het woord ‘structureel’ en het vervolgverhaal hing grotendeels van het concept exponentiële groei af.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 00:12
Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:24:
[...]

4902 zijn er <1494 minder dan vorige week zaterdag...
Ja, maar die golfbeweging zie je elke week. begin van de week is het minimum, eind van de week het maximum. Min of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 22:11
nou ja, een 16% stijging week-op-week, hoewel duidelijk 't laagste van de afgelopen dagen, blijft toch wel een stijging ;)

Maar om 'm positief te bekijken, de verpleeghuizen blijven zich tegen de trend van de rest van 't land verzetten:

https://twitter.com/mzels...71827953886232578/photo/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Percentage loopt hard op, vorige week zaten we laag in de 7

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Moi_in_actie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:24:
[...]

Zo'n 700 meer dan vorige week dinsdag, 1000 meer dan 2 weken geleden op dinsdag. Volgens mij is het eerder sneller toe aan het nemen, dan afnemen.
Zo'n 1494 minder dan vorige week zaterdag, 434 minder dan 2 weken geleden op zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Zo'n 1494 minder dan vorige week zaterdag, 434 minder dan 2 weken geleden op zaterdag.
maar waarom zou je de dinsdag-cijfers met zaterdag-cijfers vergelijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rik86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:28:
[...]

maar waarom zou je de dinsdag-cijfers met zaterdag-cijfers vergelijken?
maar waarom zou je de dinsdag-cijfers met dinsdag-cijfers vergelijken? is dat ergens wettelijk vastgelegd dat dat moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 00:12
Dát is dan wel weer een positief getal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Ja, maar die golfbeweging zie je elke week. begin van de week is het minimum, eind van de week het maximum. Min of meer.
Nee hoor.

Besmettingcijfers dinsdag 22 februari tot en met maandag 1 maart:
dinsdag: 3.797
woensdag: 4.362
donderdag: 5.011
vrijdag: 5.113
zaterdag: 4.937
zondag: 4.669
maandag: 3.762

Besmettingcijfers dinsdag 2 t/m maandag 8 maart:
dinsdag: 3.981
woensdag: 4.997
donderdag: 4.114
vrijdag: 4.669
zaterdag: 5.336
zondag: 4.526
maandag: 3.834

Elke week iets anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 16-03-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:29:
[...]

maar waarom zou je de dinsdag-cijfers met dinsdag-cijfers vergelijken? is dat ergens wettelijk vastgelegd dat dat moet?
nee, uiteraard niet, maar over 't algemeen zie je als je een langere periode bekijkt iets van een golf-beweging in de getallen

Zo & Ma laag door 't weekend effect, di in 't midden, woensdag hoog omdat blijkbaar meer mensen zich op maandag testen na 't weekend en de dagen daarna een beetje wisselend

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Drardollan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Moet ik serieus nog gaan uitleggen, na een jaar in deze pandemie, dat je dagaantallen alleen kunt vergelijken met dezelfde dagen in de weken/maanden ervoor? Dagaantallen zeggen sowieso vrij weinig, weekgemiddelden zeggen veel meer.

Mar goed, wellicht dat dit je een beter beeld schept: als we nu kijken op de dag van vandaag, naar het gemiddelde van de laatste 7 dagen en dat succesievelijk vergelijken met de weekgemiddelden daarvoor, dan zitten we komen we op (meest recente bovenaan):

5679
4594
4578
4304
3622

Ja... echt geweldig dat we op maandag en dinsdag lager scoren dan afgelopen zaterdag, het gaat echt meteen de goede kant op |:(

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:25
rik86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Als ik 't goed begrijp neemt de R-waarde tot morgen toe door de groei van de Engelse variant en is die groei vanaf morgen zo beperkt dat 't immunisatie-effect (groepsimmuniteit door het krijgen van de ziekte én de inentingen) sterker wordt?
Zo'n verdringing loopt in de vorm van een sogmoid-functie. Dus in de beginfase steeds sneller omhoog (lijkt op exponentieel), tussen de 30% en 70% lijkt hij lineair, en daarna afvlakkend richting de 100% in het oneindige.

Ik heb bij inmiddels in het model 82.2% nieuwe varianten in de laatste besmettingscijfers zitten. Dat stijgt nog wel maar niet meer zo hard als eerder. Tegelijk hebben vaccinaties een effect dat 2 weken vertraagd is. we zitten nu dus met de effecten van begin maart. De
Gevoelsmatig is die ca. 1,07 wel aan de lage kant trouwens, als ik zie in welke mate de besmettingen oplopen; Vandaag is voor 't eerst dat 't minder dan 20% meer is dan een week geleden in 6 dagen tijd; Dat red je volgens mij niet met 1,07
De laatste dagen zitten we hoger, maar de prognose van R is wat uitgevlakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Moi_in_actie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Moet ik serieus nog gaan uitleggen, na een jaar in deze pandemie, dat je dagaantallen alleen kunt vergelijken met dezelfde dagen in de weken/maanden ervoor? Dagaantallen zeggen sowieso vrij weinig, weekgemiddelden zeggen veel meer.

Mar goed, wellicht dat dit je een beter beeld schept: als we nu kijken op de dag van vandaag, naar het gemiddelde van de laatste 7 dagen en dat succesievelijk vergelijken met de weekgemiddelden daarvoor, dan zitten we komen we op (meest recente bovenaan):

5679
4594
4578
4304
3622

Ja... echt geweldig dat we op maandag en dinsdag lager scoren dan afgelopen zaterdag, het gaat echt meteen de goede kant op |:(
Ik mis de deling door het aantal getesten. ;) Want dat stijg nog harder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiU9mMYiorkVaQQ4ECAtyUFfpcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/73tWm6aWwWSr9DDvVuNsCB44.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]
Ik vind het aantal ziekenhuisopnames wel zorgwekkend. Met het dalende percentage positief en steeds meer gevaccineerden (juist in de kwetsbare groepen) zou je daar een daling verwachten.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 14:46
Prima cijfers weer vanuit de kwetsbare groepen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 14:46
Ankona schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Ik vind het aantal ziekenhuisopnames wel zorgwekkend. Met het dalende percentage positief en steeds meer gevaccineerden (juist in de kwetsbare groepen) zou je daar een daling verwachten.
Mua, ik niet. Je kan ziekenhuisopnames ook niet met elkaar vergelijken toch? Wanneer iemand wordt opgenomen is toch geheel afhankelijk van of men iemand kan opvangen en/of de (nieuwe)inzichten?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ankona schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:43:
[...]

+20 ZH en -10 IC volgens die cijfers. Het is imo wel heel bijzonder hoe eind vorige week de cijfers opeens de lucht inschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]
Maar dat is ook niet zo verrassend, ik de klas van m'n middelste (groep 1) waren maandag 5 van de 26 kinderen afwezig met verkoudheidsklachten en van m'n oudste (groep 3) waren het er 6 van de 28;

Ik geloof niet op basis van wat tot nu toe bekend is dat hier heel veel corona tussen zal zitten, want die kleintjes hebben over 't algemeen geen tot weinig klachten. Nu weet ik niet of veel van deze kids thuis zijn gehouden of weer naar huis zijn gestuurd door school, maar in 't eerste geval zullen 't ook wel duidelijkere klachten zijn. Ik vermoed dat een hoop ouders bij twijfel hun kind gewoon naar school sturen.
Dus waarschijnlijk geen corona, maar verkoudheid. Dat gaat sowieso in deze periode sterk rond, maar nu hebben ze elkaar afgelopen tijd ook minder gezien, dus minder verkoudheidsimmuniteit, dus 't zou me niet verrassen als de gewone verkoudheid nu piekt op de jongere groepen basisscholen. Dat levert dus heel veel verdachte gevallen op, maar maar weinig positieven. Maar stuwt de testaantallen wel omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
xzaz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Mua, ik niet. Je kan ziekenhuisopnames ook niet met elkaar vergelijken toch? Wanneer iemand wordt opgenomen is toch geheel afhankelijk van of men iemand kan opvangen en/of de (nieuwe)inzichten?
Dat is toch alleen als de ziekenhuizen vol liggen? Volgens mij hebben de ziekenhuizen 'zat' ruimte voor Corona-patiënten. Iedereen die een opname nodig heeft en opgenomen wil worden, wordt opgenomen. Dus een stijging in opnames zal over 't algemeen komen door een stijging in zieken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Laguna schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:05:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

De cijfers van de kiemsurveillance zijn inmiddels bijgewerkt. De Britse variant is gestegen van ~40% in week 6 naar ~60% in week 7 en voorlopig ~75% in week 8.
Ik heb de gegevens van verwerkt.

Conclusies:

1. de verdringings-curve die ik vorige week heb gefit, is nog steeds geldig. De nieuwe cijfers zitten vlakbij de curve. Een nieuwe fit is niet significant anders.

2. de keuze die ik enkele weken geleden maakte om UK en SA variant samen als "nieuwe varianten" te modelleren, lijkt nog steeds geldig.
In week 2 tot 4 zagen we het aandeel van de SA-mutant flink oplopen, maar toen was dat nog in een omgeving bestaande uit voornamelijk de klassieke Europese variant. Met de weken daarna is de populatie veranderd van "hoofdzakelijk EU" naar "hoofdzakelijk UK". In deze nieuwe omgeving doet de SA mutant het niet zo overtuigend. Van week 4 t/m 6 houdt hij relatief ten opzichte de UK mutant ongeveer stand (SA/UK = 7%) en vedringen ze dus samen de klassieke variant van het virus. Naarmate de UK mutant nog dominanter wordt en er minder klassieke virussen over zijn om te verdringen, zakt de SA mutant ook tegen de UK mutant weg. Het ligt zelfs in de lijn der verwachting dat de SA-mutant weer gaat verdwijnen in de komende 3 weken.

3. De andere mutanten krijgen niet echt voet aan de grond. Vooral waar het gaat over de Braziliaan is dat goed nieuws (die wordt namelijk gelinkt aan minder goed werkende antistoffen en vaccins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hebben we nog enig correlatie met het weer? Sinds 26 februari is het een stuk kouder na een warme winterlenteweek. De gemiddelde dagtemperatuur is sindsdien van 11 naar 6 graden gegaan en bungelt sindsdien een beetje rond die temperatuur met een koude dip eind 1e week maart. Twee weken later schoten de cijfers omhoog.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:54:
Hebben we nog enig correlatie met het weer? Sinds 26 februari is het een stuk kouder na een warme winterlenteweek. De gemiddelde dagtemperatuur is sindsdien van 11 naar 6 graden gegaan en bungelt sindsdien een beetje rond die temperatuur met een koude dip eind 1e week maart. Twee weken later schoten de cijfers omhoog.
Die lijkt er zonder meer te zijn, maar is helaas niet te isoleren tussen de andere factoren.

Veelzeggend was dat we 1 week met lenteweer hadden en de week daarna de nieuw gerapporteerde besmettingen pas op de plaats maakten in een opgaande trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
@t_captain De tweede golf is volgens mij begonnen in de zomer:

https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
t_captain schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Die lijkt er zonder meer te zijn, maar is helaas niet te isoleren tussen de andere factoren.

Veelzeggend was dat we 1 week met lenteweer hadden en de week daarna de nieuw gerapporteerde besmettingen pas op de plaats maakten in een opgaande trend.
Eind van de maand lijkt 't weer wat lente-achtiger te worden, hopelijk helpt dat echt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:36
Number10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Maar een R > 1 of <1 heeft niets met het ‘begin van de pandemie’ te maken als de groep vatbaren die nog ziek genoeg kunnen worden maar groot genoeg is. Die temporele koppeling klopt niet of maar ten dele volgens mij. Mensen van jongere leeftijd zijn tot noch toe ook beschermd geweest door de maatregelen en als we versoepelen zullen uit die groep logischerwijs opnames volgen zolang we als maatschappij sturen op zorgcapaciteit.

De vraag is dus of de inschatting klopt dat de vatbaren die ziek genoeg kunnen worden inderdaad al (bijna) klein genoeg is. O.a. gezien de vaccinatiebereidheid en het totaal gevaccineerden betwijfel ik dat, maar kan het niet met cijfers onderbouwen. Wellicht klopt het dus.
Wat ik bedoelde met de verwijzing naar het begin van de pandemie is dat de voorgestelde triage in ieder geval geen strategie is die je aan het begin van een epidemie kunt toepassen. In dat geval is nl. het reservoir aan vatbaren zo groot dat je exponentiële groei krijgt. Het zou op z'n best een exit-strategie kunnen zijn: als je met redelijke zekerheid weet dat het aantal vatbaren daalt dan zou je dat in de modellen kunnen balanceren met versoepelingen om zodoende de R op 1 te houden. In theorie althans.

Of we al zover zijn dat dat reservoir dermate geslonken is of slinkt is zeer de vraag. Op basis van R-waarden die boven de 1 liggen en het grote aantal daadwerkelijk besmettelijke personen lijkt me dat niet. Of je moet echt aan maatregelen denken die geen effect hebben (alcoholverkoop na 20:00 misschien?).
Ja, maar maar bij R>1 moet je dat dus blijven doen, alleen zal de gemiddelde leeftijd bij opname lager worden omdat we grotendeels vaccineren van oud naar jong.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet alleen de leeftijd afneemt, maar ook de aantallen. Bij een R van 1 hebben we gelijkblijvende besmettingsaantallen en door het vaccineren van oud naar jong logischerwijs aflopende ziekenhuisopnamen. In theorie heb je dan gaandeweg minder triage nodig of zou je kunnen versoepelen naar een R net boven de 1.
Hoe lang vinden de voorstanders het ‘naar-huis-om-te-overlijden regime’ acceptabel? Jij en ik dus sowieso niet zoals je benoemt. En massaal mensen naar huis sturen om te sterven? Hoe dan? En wie dan? Ook mensen die een auto-ongeluk hebben gehad? etc.
Volgens mij stuit je inderdaad op allerlei ethische, maar ook praktische problemen. Een generieke leeftijdsgrens is b.v. niet eerlijk omdat een gezonde 60-er misschien wel meer kans op overleven heeft dat een 20-er die een ongeluk heeft gehad. Maar als je die afweging wilt kunnen maken moet je dus die 60-er eerst naar het ziekenhuis laten komen en moet je hem vervolgens weer naar huis sturen. Ik zie het niet gebeuren.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het aantal mensen dat (vooral) buiten samen komt in deze kou en regen zal ongetwijfeld een stuk lager zijn dan in de week met lenteweer. Of mensen daardoor meer elkaar binnen ontmoeten wat weer gevaarlijker is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat was de CostaCorona variant, nu verdrongen door UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

rik86 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:00:
<>

Eind van de maand lijkt 't weer wat lente-achtiger te worden, hopelijk helpt dat echt :)
Ik hoop met je mee maar alleen het Amerikaanse model (GFS) laat dit deels zien. Wind lijkt in het ZWte blijven hangen in het Europese model (ECMWF) en dat betekend koele zeelucht met dito bewolking.
Vorig jaar hadden we een betere start voor wat het weer betreft. Ik zou er nog niet op durven calculeren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
De wekelijkse getallen van RIVM: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
en: https://www.rivm.nl/nieuw...ederland-blijft-zorgelijk

Headlines:
* uitgevoerde tests: +27%
* positieve tests: +22%
* opnames kliniek en IC: ongeveer vlak
* sterfte: -25%

De stijging van de positieve tests kan bij grove benadering voor 20 a 25% worden verklaard vanuit de toename van de uitgevoerde tests. De stijging is dus naar schatting 75 a 80% autonoom, wat zich vertaalt in een wekelijkse groeisnelheid van het aantal echte besmettingen van zo'n 17%.

De ziekenhuisopnames maken pas op de plaats. Dat is in relatie tot de duidelijke toename van besmettingen (in deze week, maar ook de voorgaande week), goed nieuws. Het lijkt een bescheiden, maar toenemend effect van vaccinatie. Als dat effect doorzet, is het niet ondenkbaar dat de opnames gaan dalen terwijl de besmettingen blijven toenemen.

In de sterfte komt het vaccinatie-effect aanzienlijk sterker tot uiting. Dat komt omdat we voorrang hebben gegeven aan de oudste en meest fragiele mensen. In die groepen met het hoogste sterfterisico is de vaccinatiegraad hoger.

Opmerkelijk feitje: RIVM splitst de R-waarde deze keer niet (meer) uit naar EU/UK/SA variant zoals vorige week.
De reden is vermoedelijk dat de klassieke variant min of meer is uitgespeeld en de SA variant zijn opmars niet doorzet tegenover de UK concurrent. Het gaat dus hoofdzakelijk om de UK variant.

Het ontbreken van deze uitsplitsing is jammer omdat de verhoudingen belangrijke input waren voor mijn model. Aan de andere kant zijn die schattingen reeds geconvergeerd: tussen mijn model en RIVM, tussen de opeenvoilgende weekrapporten van RIVM en in de relatie tussen besmettelijkheids-ratio en verdringingscurve.

[ Voor 26% gewijzigd door t_captain op 16-03-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Denk eerder dat dit een flink deel van de toename veroorzaakt:
https://nos.nl/artikel/23...ootst-onder-kinderen.html

Hier geldt ook weer: vinden er echt zoveel (35%) meer besmettingen onder kinderen plaats, of is een deel van de toename ook toe te schrijven aan het feit dat die groep nu meer getest wordt. Het zal wat van beiden zijn, maar als ik hier in de buurt de kids op de basisschool ziet, verbaasd het mij niets dat het zich daar makkelijk verspreid. Ook wel logisch, die kleine kinderen hebben nauwelijks benul van wat er gaande is, die houden geen afstand, hoesten/kuchen/snotteren er vrolijk op los.
Kun je dat die kids kwalijk nemen? Nee, natuurlijk niet, maar het zou me niets verbazen dat als de stijging daar enorm doorzet (dus de stijging niet alleen meer te verklaren is doordat men meer test), men wellicht nog terugkomt op het open zijn van de scholen. Niet dat ik verwacht dat ze alles weer dichtgooien, eerder wat meer beperkende maatregelen daar (minder kinderen per klaslokaal, meer deeltijd aanwezig op school en weer meer les op afstand etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Moi_in_actie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Het "meer testen is meer vinden" effect is zeker een factor.

Vorige week schatte ik in dat ongeveer 10% van de toename in positieve tets niet uit extra besmettingen maar uit extra uitgevoerde tests kwam. Deze week 20 a 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Maar waarom zou je dan aannemen dat de laatste ineens weersafhankelijk is? Hoe zit dat met landen waar ze in grote delen van het land vrij permanent zomer hebben zoals, ik noem een ‘willekeurig’ land, Brazilië?

Als het weer meewerkt is dat natuurlijk mooi, maar het wordt vrij vaak opgeworpen in dit topic zonder dat wordt onderbouwd waarom dat het geval zou zijn. Dat is toch wensdenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

Hier geldt ook weer: vinden er echt zoveel (35%) meer besmettingen onder kinderen plaats, of is een deel van de toename ook toe te schrijven aan het feit dat die groep nu meer getest wordt. Het zal wat van beiden zijn, maar als ik hier in de buurt de kids op de basisschool ziet, verbaasd het mij niets dat het zich daar makkelijk verspreid. Ook wel logisch, die kleine kinderen hebben nauwelijks benul van wat er gaande is, die houden geen afstand, hoesten/kuchen/snotteren er vrolijk op los.
Kun je dat die kids kwalijk nemen? Nee, natuurlijk niet, maar het zou me niets verbazen dat als de stijging daar enorm doorzet (dus de stijging niet alleen meer te verklaren is doordat men meer test), men wellicht nog terugkomt op het open zijn van de scholen. Niet dat ik verwacht dat ze alles weer dichtgooien, eerder wat meer beperkende maatregelen daar (minder kinderen per klaslokaal, meer deeltijd aanwezig op school en weer meer les op afstand etc.).
Lastig te zeggen inderdaad, er zal zeker een groter aandeel besmettingen zijn onder deze groep.
Maar als ik zie hoe streng ze bij ons op school zijn met de richtlijnen (snotneus, kuchje etc en direct thuisblijven) dan denk ik dat het wel enigzins meevalt. Ze houden ook in ieder geval klassen van elkaar gescheiden (binnen een klas is inderdaad niet te doen).
En dan nog los van de quarantine-regels voor de hele klas bij een besmetting.

[ Voor 3% gewijzigd door ultimateharry op 16-03-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Number10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:15:
[...]

Maar waarom zou je dan aannemen dat de laatste ineens weersafhankelijk is? Hoe zit dat met landen waar ze in grote delen van het land vrij permanent zomer hebben zoals, ik noem een ‘willekeurig’ land, Brazilië?

Als het weer meewerkt is dat natuurlijk mooi, maar het wordt vrij vaak opgeworpen in dit topic zonder dat wordt onderbouwd waarom dat het geval zou zijn. Dat is toch wensdenken?
Vorig jaar wist een viroloog te vertellen dat in die tropische gebieden men veelal buiten leeft en met moessonbuien het zo hard regent dat men bij elkaar onder een afdakje gaat staan schuilen en zo te dicht op elkaar komt. Vond het wel een logische verklaring.

PDF 16 maart weekrapport RIVM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:08
[...]

Ik neem aan da daar ook de grote stijging in het aantal testen vandaan komt en ook de reductie in het percentage positieven. Waarschijnlijk is niet in één keer de hele klas besmet, maar wordt wel een groot deel van die klas getest (door de ouders stevig te verleiden om ze te laten testen, wat wel eens bijna het effect van een testplicht zou kunnen benaderen qua effectiviteit).
Wellicht test een deel van de ouders zich zelf ook gelijk als ze toch met de kids moeten komen. Denk dat dat de verhoudingen nogal verandert, dat te samen met de nog matige stijgingen in ziekenhuizen maakt me op zich wat positiever.

Het laat wat mij betreft wel zien datt we in retrospectief niet zo handig gehandeld hebben in het najaar wat betreft de jongere leeftijdsgroepen. Dus voor de draaiboeken is het wellicht handig om er in op te nemen om je niet al te snel te laten verleiden tot de conclusie dat bepaalde (leeftijds)groepen minder relevant zijn en je ze daarom buiten beeld gaat laten bij testen (en er daar door ook geen beter zicht meer op krijgt als je conclusie vals blijft).

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 16-03-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 03-10 16:31

immetjes

HIER is BERN-E

FirePuma142 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Ik raad je aan het artikel kritisch te lezen, want het staat zo ontstellend bol van de nauwelijks onderbouwde of eenvoudige weerlegbare aannames dat enige conclusies eigenlijk waardeloos zijn. Ook is het stuk doorspekt met ongefundeerde waardeoordelen over de huidige aanpak in de UK.

Een kleine bloemlezing:

- De eerste alinea betitelt de volledige UK aanpak als een epidemiologisch experiment, daarbij de aanleiding, aanpak en effectiviteit ongefundeerd in twijfel trekkende. De toon van het stuk is gezet. Dit zou een flinke red flag moeten zijn.

- De tweede alinea stelt dat het experiment een volledige conclusie al gereed had en dat alle resulterende data uit die zogenaamde experiment volledig is genegeerd. Alweer, red flag. Alweer, ongefundeerd waardeoordeel.

Als je nu nog denkt een objectief wetenschappelijk stuk te lezen dan is er geen redden aan. En dat is na de eerste twee alinea's.

Alinea 4 meldt dat het gros van de wereldwijd beschikbare data volledig in tegenspraak is met de geldende wetenschap en om die reden volledig wordt genegeerd. Ook worden er beschuldigingen van datamanipulatie en bewuste tegenwerking geuit tegen zowel politici als wetenschappers in het algemeen.

Alinea 5 trekt een vergelijk tussen de UK en Zweden die bewust de maatregelen en (politiek/wetgevende) situatie in Zweden bagatelliseert. Ik kan het aantal rode vlaggen inmiddels niet meer tellen.

Je begrijpt, na alinea 5 vind ik het wel best. Typische Maurice de Hond-plug die het zeer belangwekkend noemt. Het is gewoon populistische drek.
Duidelijk. Maar wat vind je van de stelling dat omgevingsdruk leidt tot toename van virusmutaties die beter worden in het omzeilen van de gebruikte maatregelen? Daar gaat het stuk namelijk om. Als je zoekt op "escape mutant virussen" wordt er een vergelijkbaar verhaal geschreven. Ik vind dat geen onlogisch verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Señor Sjon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Vorig jaar wist een viroloog te vertellen dat in die tropische gebieden men veelal buiten leeft en met moessonbuien het zo hard regent dat men bij elkaar onder een afdakje gaat staan schuilen en zo te dicht op elkaar komt. Vond het wel een logische verklaring.

PDF 16 maart weekrapport RIVM
Helemaal mee eens. Warm vochtig, regen buiten, dus naar binnen dicht op elkaar met de drogende airco eventueel ook nog aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIDj5hTMYVR25t_qbfpmBP2llUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qegxasTwekA2G4ODnL5OWMGw.png?f=user_large
Opvallend dat 20-29 en hun ouders (50-59) de uitschieters zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wq0yUY1T3ywiqrguiPJlJWH7ak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tdT25X91vxXKM8W8QviVf1hk.png?f=user_large
Aantal testen alleen in de week van de invoering van de lockdown hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWtQ0ZnCBpHE70PbjlJ2wQC8Qg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zl7G3a7DTCiQqe8nvcXoABIE.png?f=user_large
Basisschooljeugd en hun ouders (4-12 + 30-39) samen (171.650) goed voor bijna evenveel testen als de week van 8-14 februari totaal (190.192). Aantal besmettingen wel een heel stuk lager (21.369 vs 9.168).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-jceryUVMlUxb1JY28GU97_8vc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3IBcY9tEAZ9B0nNv6ytK2gtn.png?f=user_large
Je zou verwachten dat de bandbreedte smaller wordt nu er veel meer getest wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:17:
Vorig jaar wist een viroloog te vertellen dat in die tropische gebieden men veelal buiten leeft
Virologen merkten volgens mij terecht op dat er ineens 17 miljoen virologen waren bijgekomen vorig jaar, maar ik heb het idee dat er ook 17 miljoen antropolgen en sociaal geografen bij zijn gekomen.

Maar goed, misschien was dit iemand met een achtergrond die zo’n uitspraak op grond van opleiding of werkervaring kon doen ofzo. Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Number10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Virologen merkten volgens mij terecht op dat er ineens 17 miljoen virologen waren bijgekomen vorig jaar, maar ik heb het idee dat er ook 17 miljoen antropolgen en sociaal geografen bij zijn gekomen.

Maar goed, misschien was dit iemand met een achtergrond die zo’n uitspraak op grond van opleiding of werkervaring kon doen ofzo. Geen idee.
Nee, het stond niet op FB of andere social media als je dat bedoelt. :P Zal wel in OP1 of Jinek zijn langsgekomen, het is voor mij te lang geleden om te herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Duidelijk. Maar wat vind je van de stelling dat omgevingsdruk leidt tot toename van virusmutaties die beter worden in het omzeilen van de gebruikte maatregelen? Daar gaat het stuk namelijk om. Als je zoekt op "escape mutant virussen" wordt er een vergelijkbaar verhaal geschreven. Ik vind dat geen onlogisch verhaal.
Er wordt in het stuk geen enkel bewijs voor aangedragen en de aannemelijkheid wordt niet vergroot door de agenda die ten grondslag ligt aan het stuk.

Als ik zoek op escape mutants dan spitst dat zich voornamelijk toe op mutanten die zich aan de werking van een vaccin onttrekken door zich plat gezegd te vermommen. Het verandert dusdanig dat het niet meer herkend wordt door een vaccinresponse en dus ongemoeid blijft.

Het stuk dat je linkt claimt dat virusverspreidingbeperkende maatregelen er voor zorg dragen dat besmettelijker varianten de overhand krijgen maar gaat er volledig aan voorbij dat een mutant een veel grotere kans heeft om te ontstaan bij een gebrek aan beperkende maatregelen want exponentiële groei en zich dan ook nog sneller zal verspreiden want exponentiële groei van een besmettelijker variant. Het is dus een vals dilemma.

Ik heb je vorige week al proberen uit te leggen waarom je MdH met een grote korrel/kilo/vrachtwagen zout moet nemen en daarbij een flink aantal voorbeelden genoemd. Nu komt dit er weer bij. Ik denk dat het zo langzamerhand onbegonnen werk is.

Je hebt ergens voor jezelf geconcludeerd dat het een betrouwbare bron is ondanks alle feiten die het tegendeel bewijzen. Een persoonlijke overtuiging ongedaan maken die ondanks ettelijke bewijzen van het tegendeel blijft bestaan voelt alsof ik iemand van een religieus geloof af moet brengen. Daar helpt geen argument tegen, je zult zelf tot inkeer moeten komen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:36:
Zal wel in OP1 of Jinek zijn langsgekomen, het is voor mij te lang geleden om te herinneren.
De viroloog was waarschijnlijk een van 17 miljoen antropologen of sociaal geografen waar ik op doelde, maar dat weten we dus niet.

Nogmaals, ik weet niet welke achtergronden mensen allemaal hebben of op welke feiten zo’n uitspraak wordt gebaseerd en het kan dus best kloppen, maar een viroloog weet toch niet per se veel van moesons, antropologie of sociaal geografie?

Een hypothese opwerpen is prima (hoewel je dat op televisie misschien beter niet kan doen), maar zonder onderzoek blijft het een hypothese toch? En soms is er ook niet meer, maar daarom moet je juist bij een crisis niet het gunstige scenario aannemen, maar volgens mij uitgaan van het minst gunstige. Dat is bewust negativisme en klinkt allemaal niet zo leuk, maar als het achteraf niet klopt ben je wellicht veel verder van huis als je daar beleid op hebt gericht en de boot mist omdat je - ik noem maar iets geks - in de zomer aannam dat het virus verslagen was ofzo.

Laten we dus vooralsnog maar aannemen dat de zomer geen effect heeft (tenzij er tegendeelbewijs is) en wat dat dan betekent voor de komende tijd. Dan kan het daarna altijd meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Number10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Voor influenza (en wellicht ook voor Sars-Cov-2) werkt het als volgt:
Noordelijke gematigde zones: Influenza actief in de winter, lente en herfst met een lage specifieke luchtvochtigheid (door de koude).
Tropische zones: Influenza actief tijdens het regenseizoen.

Voor influenza zijn er twee verschillende verspreidingsmethodes: Aerosal in de gematigde zones en via contact in de tropische zones: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2762697/

https://www.cidrap.umn.ed...nd-dry-or-humid-and-rainy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
[...]

Hier in Sri Lanka lopen alle kids met mondkapjes op, geen idee waarom daar in Nederland zo spastisch over gedaan werd. Dat is juist handig bij de groep die niet in de elleboog kucht en de hele tijd in de neus peutert enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Wellicht. Maar dat moet je dus niet aannemen maar onderzoeken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Number10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Wellicht. Maar dat moet je dus niet aannemen maar onderzoeken lijkt mij.
In Nederland doet SarS-Cov-2 vrijwel niets in de zomer. Misschien is dat alvast een aanwijzing? Ik neem aan dat dit ook verder onderzocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Nee, dat zie je toch? Vergelijk even 21-Jun - 21 september. Met de periode ervoor en erna.

[ Voor 7% gewijzigd door immetjes op 16-03-2021 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24

RayNbow

Kirika <3

immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:12:
[...]

Nee, dat zie je toch? Vergelijk even 21-Jun - 21 september. Met de periode ervoor en erna.
Mooi kantelpunt middenin een zomermaand:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CibCVBZ.png

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:12:
Ik zie het laatste restje van een daling en een nieuwe stijging. Welke hypothese zou je kunnen verwerpen?

Elke golf begint met ‘vrijwel niets’ en als gevolg daarvan veel mensen die denken dat het op dat moment allemaal wel meevalt. Dat is volgens mij een belangrijke oorzaak van het voortsudderen van de crisis.

Klopt het dat je zoekt naar een bevestiging i.p.v. naar bewijs dat je stelling verwerpt? Dat laatste vormt paradoxaal genoeg namelijk veel sterker bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Number10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Ik zie het laatste restje van een daling en een nieuwe stijging. Welke hypothese zou je kunnen verwerpen?

Elke golf begint met ‘vrijwel niets’ en als gevolg daarvan veel mensen die denken dat het op dat moment allemaal wel meevalt. Dat is volgens mij een belangrijke oorzaak van het voortsudderen van de crisis.

Klopt het dat je zoekt naar een bevestiging i.p.v. naar bewijs dat je stelling verwerpt? Dat laatste vormt paradoxaal genoeg namelijk veel sterker bewijs.
Ik zie in een virusseizoen de leegste ziekenhuisbedden in de zomer, dat gebeurt ook met Influenza. Het is niet zo raar te veronderstellen dat Sars-CoV-2 ook sterk seizoensgebonden is net zoals de hele Coronafamilie. Is er sluitend bewijs? Nee, nog niet na 1 seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

RayNbow schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Mooi kantelpunt middenin een zomermaand:
[Afbeelding]
Logaritmische schaal. Wat een slecht voorbeeld zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:38:
[...]

Logaritmische schaal. Wat een slecht voorbeeld zeg.
Leg maar uit waarom het een slecht voorbeeld is. Je ziet vanaf 10 juli iets wat lijkt op een rechte lijn die omhoog gaat. Rond 15 augustus stopt de groei van nieuwe gevallen per dag en daalt het aantal per dag zelfs even, maar aan het einde van de maand knalt het weer in een rechte lijn omhoog.

Edit: Maar goed, als je een lineaire schaal wilt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2cLnNhp.png

[ Voor 10% gewijzigd door RayNbow op 16-03-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Geen zin meer in. Doei.

https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp

[ Voor 145% gewijzigd door immetjes op 16-03-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Moi_in_actie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:34:
[...]

5679
4594
4578
4304
3622

Wat @Señor Sjon ook al zegt. Heb je naar de relatieve besmettingsaantallen gekeken? Heb je naar de ontwikkeling van de relatieve besmettingsaantallen gekeken? Wanneer zijn voor jou ziekenhuisopnames c.q. bezettingsaantallen op de IC zorgwekkend?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De Bretonse variant is een feit geworden. Deze nieuwe mutatie wordt niet gevonden met de veelgebruikte PCR test, de exacte reden hiervoor is nog niet bekend.

Deze variant nestelt zich in het longslijm en niet in de neusholte. De neusswab is daardoor niet effectief omdat er geen/onvoldoende virusdeeltjes aan de swab komen te zitten, deze variant wordt vooral gevonden in het longslijm. (Voor als je bij je neus swab dacht dat ze nog niet diep genoeg gingen :+ )

Het Franse Pasteur Instituut is nu aan het onderzoeken of er een genetische mutatie aan ten grondslag ligt dat de PCR test niet reageert op deze nieuwe variant.

Vooralsnog lijkt deze variant niet besmettelijker of zieker te maken als de oude corona versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 14:59
Toevallig (!) begon de opleving van het virus vorig jaar in een periode waarop warmterecord op warmterecord gebroken werd. Dus er was vorig jaar geen (0) correlatie tussen temperatuur en hoeveelheid besmettingen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:05:
De Bretonse variant is een feit geworden. Deze nieuwe mutatie wordt niet gevonden met de veelgebruikte PCR test, de exacte reden hiervoor is nog niet bekend.

Deze variant nestelt zich in het longslijm en niet in de neusholte. De neusswab is daardoor niet effectief omdat er geen/onvoldoende virusdeeltjes aan de swab komen te zitten, deze variant wordt vooral gevonden in het longslijm. (Voor als je bij je neus swab dacht dat ze nog niet diep genoeg gingen :+ )

Het Franse Pasteur Instituut is nu aan het onderzoeken of er een genetische mutatie aan ten grondslag ligt dat de PCR test niet reageert op deze nieuwe variant.

Vooralsnog lijkt deze variant niet besmettelijker of zieker te maken als de oude corona versie.
Marc Bonten is hier iets genuanceerder over:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie:
* een kleine golf in juli/augustus, de aanzet zit medio juli;
* een veel grotere golf (degene die wij de "tweede golf" noemen) in oktober, de aanzet daatvan in september.

Kan de R-waarde in de zomer boven 1 komen? Blijkbaar kan dat wel degelijk.

Niet alleen in NL vind je een zomergolf(je). Die vind je in heel veel landen. In vakantielanden rond de middellandse zee waren die nadrukkelijker aanwezig dan bij ons. Klik bijvoorbeeld Spanje, Italie en Israel aan in het plaatje.

Maar: je ziet dat de groeisnelheid van de golven in de zomer veel lager was dan van de golven in het najaar. De opgaande flank is minder stijl in de zomer. Daar ligt waarschijnlijk wel iets van een seizoenseffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Number10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Ik dus ook niet voor de duidelijkheid. En ik zie los daarvan dus ook allerlei praktische problemen zoals wat er buiten de IC moet gebeuren. Maar over er ontstond al verwarring over het woord ‘structureel’ en het vervolgverhaal hing grotendeels van het concept exponentiële groei af.
Ik denk dat we het hier dus niet over eens zijn noch kunnen worden. Als ik het goed heb begrepen, hebben jij en @klaaas (correct me if I'm wrong) vooral vraagtekens bij de ethische en praktische c.q. logistieke dilemma's aan de poort van de ziekenhuizen: triage, nee-verkopen en mensen naar huis sturen. Waar dit in de basis legitieme vragen zijn, vind ik het te simplistisch en onwetenschappelijk om de bovengenoemde scenario's als onherroepelijke waarheden aan te nemen. Zeker wanneer ik het heb over maatregelen in de marge zoals een avondklok, winkels beperkt open en/of (niet-natte) horeca beperkt open.
Heb je mijn vorige post de staafdiagram gezien die de delta sterfte 2020 t.o.v. gemiddelde sterfte 2016-2019 per Europees land geeft? In landen als Spanje en Italië, met een fors positieve delta, weten we dat het zwaartepunt van de overlijdens voor het overgrote deel in verzorging- en bejaardentehuizen lag.

Als jouw (terechte) zorgen beiden zouden uitkomen, moet er niet alleen sprake zijn van een R(t) > 1 voor een langere tijd dan we in diverse modellen gemodelleerd hebben zien worden, maar óók nog eens een explosieve stijging in ziekenhuisopnames van kwetsbaren die niet in verzorging- en/of bejaardentehuizen zouden te komen overlijden.
Enfin, ik ben er van overtuigd dat we nu ons nu al enkele posts begeven op een behoorlijk theoretisch abstractieniveau zonder dat we elkaar wezenlijk hebben kunnen betrappen op pertinente onwaarheden - echter is dat voor mij persoonlijk des te meer reden om te verlangen dat dit soort gesprekken ook door journalisten, opiniemakers etcetera opgepakt zouden worden :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
t_captain schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:08:
[...]

Ik zie:
* een kleine golf in juli/augustus, de aanzet zit medio juli;
* een veel grotere golf (degene die wij de "tweede golf" noemen) in oktober, de aanzet daatvan in september.

Kan de R-waarde in de zomer boven 1 komen? Blijkbaar kan dat wel degelijk.

Niet alleen in NL vind je een zomergolf(je). Die vind je in heel veel landen. In vakantielanden rond de middellandse zee waren die nadrukkelijker aanwezig dan bij ons. Klik bijvoorbeeld Spanje, Italie en Israel aan in het plaatje.

Maar: je ziet dat de groeisnelheid van de golven in de zomer veel lager was dan van de golven in het najaar. De opgaande flank is minder stijl in de zomer. Daar ligt waarschijnlijk wel iets van een seizoenseffect.
Ik denk dat je dat niet een op een kunt vergelijken. Er zijn veel meer variabelen die waarschijnlijk ook een effect hebben, zoals bijvoorbeeld vakantie in buiten/binnenland, scholen gesloten, maatregelen die steeds minder worden nageleefd, etc.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:13:
[...]
Heel verhaal over mensen weigeren bij ZH en de daaropvolgende doden gewoon accepteren
Niet uitvoerbaar.
Wanneer de ouders van Henk en Ingrid geweigerd worden bij een ziekenhuis rijden de kinderen gewoon de glazen pui eruit en brengen zelf hun mams en paps naar de IC en vertrekken niet eerder dan wanneer alle slangetjes erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40

Mocht deze variant zich veel dieper nestelen in de luchtwegen, maakt het deze dan niet minder besmettelijk?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klaaas
[...]
Als ik het goed heb begrepen, hebben jij en @klaaas (correct me if I'm wrong) vooral vraagtekens bij de ethische en praktische c.q. logistieke dilemma's aan de poort van de ziekenhuizen: triage, nee-verkopen en mensen naar huis sturen.
Mijn bezwaren zijn een behoorlijk stuk breder dan dat. Zowel op praktisch als op ethisch vlak (en die 2 grijpen in elkaar). Als ik begin met de praktische kant dan moeten we het eerst eens worden over het model dat we gaan gebruiken. Uit het model van het RIVM rollen doemscenario's dus het gebruik daarvan zal wel niet gewenst zijn. Uit het model van het Green Team rollen alleen positieve cijfers dus daar maak ik bezwaar tegen. We zouden een gematigd model als dat van @t_captain kunnen nemen dat daar tussenin lijkt te zitten, maar dat brengt weer andere problemen met zich mee.

Het model moet namelijk ook erg verfijnd zijn. Je wilt per maatregel de invloed op de R doorrekenen, dus een model dat met een gecombineerde R-waarde rekent volstaat niet. Daarnaast moet het model niet enkel de besmettingen voorspellen, maar ook de daaruit voortvloeiende ziekenhuisopnames. Aangezien die leeftijdsafhankelijk zijn (net als de voortgang van de vaccinaties) moet je dus een model hebben dat besmettingen per leeftijdscategorie voorspelt.

Tenslotte moeten we het eens worden over welke maatregelen weinig invloed op de R hebben en ook nog wat die invloed precies is. Gezien de discussie over het effect van de avondklok lijkt me het praktisch gezien onmogelijk dat voor de verschillende maatregelen vast te stellen. Tenzij je een wetenschappelijk instituut bent, maar dat instituut wordt nu juist van lariekoek beschuldigd in deze.

Zoals gezegd hebben deze praktische zaken ook invloed op de ethische beoordeling van de voorgestelde preventieve triage. Een groot deel daarvan is samen te vatten onder de noemer 'onzekerheid'. Elk model, hoe goed ook heeft een bepaalde mate van onzekerheid. En kijkend naar de gehanteerde modellen is die onzekerheid ook behoorlijk fors. Is het überhaupt ethisch verantwoord om zo'n model te laten beslissen over leven en dood? Ons leven in handen van een model, vind ik niet echt een fijne gedachte (en dan druk ik me eufemistisch uit).

De praktische uitwerking van die onzekerheid roept ook vragen op. Stel we bepalen op basis van de modellen dat we vanaf 1 april 100 mensen per dag de toegang tot het ziekenhuis ontzeggen om op die manier de bezetting stabiel te houden. Wat nu als het effect van de versoepelingen tegenvalt en we 200 of 300 mensen per dag weg moeten sturen? Is dat een acceptabele optie?

Het kan natuurlijk ook meevallen, maar het wrange is dat dat ook een ethisch probleem oplevert. Stel, de vaccinaties blijken boven verwachting goed te werken en de versoepelingen hebben minder negatief effect dan we gedacht hadden. En weet je wat? Half mei zijn we van alle problemen af. Klinkt goed, maar is behoorlijk k*t voor die duizenden mensen die we in de voorafgaande 1,5 maand de toegang tot het ziekenhuis ontzegd hebben...

Ik kan nog wel even doorgaan, maar het lijkt me redelijk evident dat dit een heilloze weg is.
Heb je mijn vorige post de staafdiagram gezien die de delta sterfte 2020 t.o.v. gemiddelde sterfte 2016-2019 per Europees land geeft? In landen als Spanje en Italië, met een fors positieve delta, weten we dat het zwaartepunt van de overlijdens voor het overgrote deel in verzorging- en bejaardentehuizen lag.
Het zwaartepunt van de overlijdens ligt inderdaad bij de hogere leeftijden. Echter gaat het nu over het voorkomen van een zorginfarct en is het voorstel om daar triage voor toe te passen. Het gevolg van het niet opnemen van mensen in het ziekenhuis is dat ze niet beter worden, waardoor het zwaartepunt zal verschuiven.
Enfin, ik ben er van overtuigd dat we nu ons nu al enkele posts begeven op een behoorlijk theoretisch abstractieniveau zonder dat we elkaar wezenlijk hebben kunnen betrappen op pertinente onwaarheden - echter is dat voor mij persoonlijk des te meer reden om te verlangen dat dit soort gesprekken ook door journalisten, opiniemakers etcetera opgepakt zouden worden :)
Als je enkel op een behoorlijk theoretisch abstractieniveau communiceert kun je heel lang verbergen dat je voorstellen in de praktijk onhaalbaar zijn.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 05-10 14:08

Dat zou misschien nog wel kansen kunnen bieden voor die NL'se "breath-o-lizer" (ben de naam van het ding even kwijt) die ze uit zouden gaan rollen bij teststraten (geen idee hoe het daar mee staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MikeyMan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:07:
[...]

Marc Bonten is hier iets genuanceerder over:

[Twitter]
Dit lijkt mij ook het meest logisch. Een PCR werkt met primers (een forward primer en een reverse primer), ofwel, stukjes genetische code die binden aan precies dat stukje van de genetische sequentie van het virus die je wil onderzoeken (van begin tot eind). Als de RNA-sequentie van het virus op die plekken verandert, moet je dus je primer aanpassen, zodat die op de nieuwe sequentie aangrijpt. Dat is, vermoed ik, tien minuten werk. Het design van een nieuwe primer is een druk op de knop en dan bestellen bij de plaatselijke Albert Heijn voor biologen. Daarna nog wel testen en grootschalig uitrollen, natuurlijk.

Hoe dan ook, dit lijkt me relatief gemakkelijk op te lossen. Zeker als ie niet besmettelijker is, zal deze minder snel veelvoorkomend worden, dus dan zouden we nog even tijd hebben om aan de PCR te sleutelen.

Disclaimer dat dit slechts mijn verwachtingen zijn aangezien er nog maar weinig over bekend is.

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 16-03-2021 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wellicht maar eens tijd om het leger in te schakelen. Alle niet kritische corona zieken in een veldbed op een van de vele VELE grote militaire terreinen. Basis zorg kan dan prima gedaan worden door het leger.

Geeft ruimte en rust in de ziekenhuizen en wellicht weer normalere dienstregeling.
Leger heeft dan ook eindelijk eens nut.

Mocht een patient verslechteren, helicopters zat om ze te vervoeren naar een ziekenhuisbed.

Wellicht een vreemd standpunt, maar lijkt mij een slimme variant om de druk op de zorg flink te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mr.Joker schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:54:
[...]

Mocht deze variant zich veel dieper nestelen in de luchtwegen, maakt het deze dan niet minder besmettelijk?
Dat vermoed ik ook. Een paar indicaties:

* verhoudheid is in het verleden juist van longontsteking naar ontsteking van de bovenste luchtwegen geevolueerd. Want: meer besmettelijk en minder ziekmakend is meer reproductie voor het virus.

* naar verluid zijn onze PCR tests wel degelijk in staat om deze variant van het virus te detecteren (alleen is de kans op een false negative wat hoger als het virus zich wat lager in de luchtwegen ophoudt). We hebben ze nog niet in de kiemsurveillance gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

netfast schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:57:
Wellicht maar eens tijd om het leger in te schakelen. Alle niet kritische corona zieken in een veldbed op een van de vele VELE grote militaire terreinen. Basis zorg kan dan prima gedaan worden door het leger.

Geeft ruimte en rust in de ziekenhuizen en wellicht weer normalere dienstregeling.

Mocht een patient verslechteren, helicopters zat om ze te vervoeren naar een ziekenhuisbed.

Wellicht een vreemd standpunt, maar lijkt mij een slimme variant om de druk op de zorg flink te verlagen.
Leuk plan, maar die mensen die je op een veldbed zou kunnen stallen met minimale zorg, liggen nu niet in het ziekenhuis.
Die mensen liggen nu thuis totdat ze het te benauwd krijgen en naar het ziekenhuis moeten om aan de zuurstof te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-03-2021 20:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22
Wat is de meerwaarde om iemand uit zijn huis te halen en hem onder slechtere omstandigheden in een veldbed op een militair terrein te verzorgen?

Kun je het leger beter nuttig maken om zaken als quarantaineplicht te handhaven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
klaaas schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:21:
[...]

Als je enkel op een behoorlijk theoretisch abstractieniveau communiceert kun je heel lang verbergen dat je voorstellen in de praktijk onhaalbaar zijn.
Jammer dat je je post hiermee afsluit, tot dit stukje was ik het grotendeels met je eens en zelfs voornemens om je een plusje te geven. Mijn afsluiting was overigens aan de Tweaker gericht die ik quotte. Desondanks bevindt ook jouw uiteenzetting zich op een theoretisch abstractieniveau en is doorregen van zeer risico-averse input en anderzijds aannames die tot op heden niet waar zijn gebleken annex überhaupt niet te toetsen.
En dan zijn we weer terug bij de trade-off van risico-aversie versus het grotere plaatje waar @Verwijderd het al over had enkele pagina's geleden. Dit bewust niet inzien en in plaats daarvan willen scoren met een one-liner over onhaalbaarheid (zonder op een gedegen manier in te gaan op mijn punt over verzorgingstehuizen én gebrek transparant, openbaar gesprek hierover) draagt niet erg veel bij aan de discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door Jedi_Pimp op 16-03-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in nl in het ziekenhuis terecht komt.. Ben je er altijd al slecht aan toe. Als je enigszins thuis kan blijven (met extra zuurstof zelfs) Kom je niet in het ziekenhuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:15:
[...]

Als je in nl in het ziekenhuis terecht komt.. Ben je er altijd al slecht aan toe. Als je enigszins thuis kan blijven (met extra zuurstof zelfs) Kom je niet in het ziekenhuis
Ik kijk dagelijks naar de cijfers van ons lokale ziekenhuis. Best veel thuis zuurstof ja, onder hun begeleiding:

Er liggen momenteel 33 patiënten met een coronabesmetting op de verpleegafdelingen binnen het JBZ.
Waarvan er momenteel 12 patiënten met een coronabesmetting op de Intensive care (IC) liggen.
Er zijn 2 patiënten die getest zijn op corona en wachten op de uitslag.
Er zijn 28 patiënten met een coronabesmetting die thuis zuurstof krijgen (Covid thuis).
Bijgewerkt: 16 maart 2021 09.15 uur

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Dit is dus precies wat er gebeurt als er virussen veranderen in een mutatie die je niet detecteert. Die nemen in aantal toe omdat mensen niet in quarantaine hoeven. Virus mutaties die je wel detecteert verspreiden zich minder. Met een beetje mazzel is dit Bretonse virus net zo of minder gevaarlijk en werkt het vaccin nog steeds.

Misschien zou @FirePuma142 in dit verband nog even op mijn vraag in mijn vorige post kunnen reageren: immetjes in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:27:
[...]

Misschien zou @FirePuma142 in dit verband nog even op mijn vraag in mijn vorige post kunnen reageren: immetjes in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"
Dat heb ik al gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ik kan je reactie niet vinden op mijn vraag. Vergeet MdH en de bron die ik noemde en laat me eens weten wat je van die stelling vind?

“ Duidelijk. Maar wat vind je van de stelling dat omgevingsdruk leidt tot toename van virusmutaties die beter worden in het omzeilen van de gebruikte maatregelen? Daar gaat het stuk namelijk om. Als je zoekt op "escape mutant virussen" wordt er een vergelijkbaar verhaal geschreven. Ik vind dat geen onlogisch verhaal.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:20

NMH

Moderator General Chat

Bedden zijn niet de beperkende factor, de handen aan het bed zijn het probleem. En laat het leger die nu ook niet in overvloed hebben; die hebben 100 artsen en 400 verpleegkundigen. Ter vergelijking: in het BIG register (met alle gekwalificeerde zorgverleners van Nederland) staan 75.000 artsen en 200.000 verpleegkundigen. Je kunt dus beter de bestaande strategie toepassen van het inzetten van militaire artsen en verpleegkundigen in de burgerziekenhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:12:
[...]

Jammer dat je je post hiermee afsluit, tot dit stukje was ik het grotendeels met je eens en zelfs voornemens om je een plusje te geven. Mijn afsluiting was overigens aan de Tweaker gericht die ik quotte. Desondanks bevindt ook jouw uiteenzetting zich op een theoretisch abstractieniveau en is doorregen van zeer risico-averse input en anderzijds aannames die tot op heden niet waar zijn gebleken annex überhaupt niet te toetsen.
En dan zijn we weer terug bij de trade-off van risico-aversie versus het grotere plaatje waar @Verwijderd het al over had enkele pagina's geleden. Dit bewust niet inzien en in plaats daarvan willen scoren met een one-liner over onhaalbaarheid (zonder op een gedegen manier in te gaan op mijn punt over verzorgingstehuizen én gebrek transparant, openbaar gesprek hierover) draagt niet erg veel bij aan de discussie.
*knip* constructief graag, of maak een tr

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 17-03-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Ik kan je reactie niet vinden op mijn vraag. Vergeet MdH en de bron die ik noemde en laat me eens weten wat je van die stelling vind?

“ Duidelijk. Maar wat vind je van de stelling dat omgevingsdruk leidt tot toename van virusmutaties die beter worden in het omzeilen van de gebruikte maatregelen? Daar gaat het stuk namelijk om. Als je zoekt op "escape mutant virussen" wordt er een vergelijkbaar verhaal geschreven. Ik vind dat geen onlogisch verhaal.”
Hier: FirePuma142 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:12:
[...]

Mijn punt is: maak het nou eens concreet. Zolang je blijft praten in algemeenheden en principes is je voorstel niet te toetsen. Zo ook je punt over verzorgingstehuizen. Dat is geen punt, want je stelt niets. Enkel dat daar de meeste mensen overlijden aan Covid. Dat klopt, maar wat wil dat zeggen over de preventieve triage die je voorstelt? En wat is het verband tussen veel doden in verzorgingshuizen en het ontlasten van de zorg?

Op je uitnodiging om in te gaan op de 'trade-off van risico-aversie versus het grotere plaatje' ga ik trouwens graag in. Dat ontbrak nog in mijn vorige post, maar is ook een duidelijk argument tegen jouw voorstel.

In zijn algemeenheid wordt door voorstanders van 'meer doden accepteren' gesteld dat we dat zouden moeten doen omdat de voordelen opwegen tegen die extra doden. Die voordelen zouden dan zaken als geestelijke gezondheid, leerachterstanden en de economie zijn. Ik ga even voorbij aan de vraag hoe je dat moet afwegen, maar ik stel vast dat ik me kan voorstellen dat je zo'n overweging zou kunnen maken als het om heel veel geestelijke gezondheid, heel veel leerachterstanden en heel veel economie gaat. Er moet wel iets van gewicht staan tegenover een behoorlijke hoeveelheid mensen die we zorg ontzeggen waardoor ze dood gaan.

Er zijn echter meerdere argumenten om aan te nemen dat het in jouw voorstel niet kan gaan om grote hoeveelheden van deze zaken. Allereerst is er het feit dat je voorstelt om zaken te versoepelen die amper invloed hebben op de R. Het 'vervelende' van dat soort zaken is dat de invloed van (het opheffen van) dat soort beperkingen ook zeer beperkt zal zijn. Neem b.v. het opheffen van het verbod op verkoop van alcohol na 20:00 uur. Dat zal een heel kleine invloed op de R hebben (if any), maar schieten we daar nou zoveel mee op in het kader van de geestelijke gezondheid en de economie? Nee toch? Daar ga je toch geen preventieve triage voor optuigen?

Het tweede punt is de tijd. Van nu tot Hugo's belofte over inentingen in juli is 4 maanden. Bijna iedereen verwacht dat er voor die tijd sowieso al (flink?) versoepeld kan worden. Als de R-waarde voldoende gedrukt wordt door de vaccinaties en hopelijk het seizoenseffect dan kunnen we ook versoepelen zonder dat we daarvoor mensen zorg ontzeggen.

Beide argumenten gecombineerd wil dus zeggen dat jouw voorstel t.o.v. een pad waarbij we 'gewoon' versoepelen als het kan, per saldo maar weinig oplevert. Ik zie dan ook wat dat betreft geen enkele reden om aan te nemen dat het grote plaatje in dit geval preventieve triage legitimeert.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Sorry hoor, maar je lijkt niet te begrijpen hoe evolutie werkt door omgevingsdruk.

“Het stuk dat je linkt claimt dat virusverspreidingbeperkende maatregelen er voor zorg dragen dat besmettelijker varianten de overhand krijgen maar gaat er volledig aan voorbij dat een mutant een veel grotere kans heeft om te ontstaan bij een gebrek aan beperkende maatregelen want exponentiële groei en zich dan ook nog sneller zal verspreiden want exponentiële groei van een besmettelijker variant. Het is dus een vals dilemma.”

Dat claimt het stuk niet. Het gaat erom dat er onnoemlijk veel toevallige mutaties ontstaan waarbij door omgevingsdruk zekere mutaties bevoordeeld worden.

Simpel gezegd is de een goed in het verspreiden maar is niet dodelijk, de ander is goed in doden maar niet in verspreiden. Als je het verspreiden voor beiden moeilijk maakt zal het virus wat geen moeite had met verspreiden daar meer last van hebben dan het virus wat er al moeite mee had. Het wordt dus een level playing field. Het percentage dodelijker virus zal dus toenemen tot het bv 50-50 is. Dit resulteert in dodelijkere mix. Dit voorbeeld is simpel maar in real life zijn er wel -tig voordelen en nadelen. Op het moment dat je daar aan gaat sleutelen kan dat leiden tot gevaarlijkere virussen net zoals te veel antibiotica lijdt tot gevaarlijkere bacteriën. En met bacteriën gebeurt dit nu ook al en dat zal een humanitaire ramp worden (niet “kan”, maar “zal”) in verloop van tijd als we niet een ander type antibiotica vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door immetjes op 16-03-2021 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:46
Ik denk dat we het hier dus niet over eens zijn noch kunnen worden. Als ik het goed heb begrepen, hebben jij en @klaaas (correct me if I'm wrong) vooral vraagtekens bij de ethische en praktische c.q. logistieke dilemma's aan de poort van de ziekenhuizen: triage, nee-verkopen en mensen naar huis sturen.
Belangrijk in deze is dat het gewoonlijk de taak aan het ziekenhuis helemaal niet is om mensen die ziekenhuis zorg behoeftig zijn, naar huis te sturen. Mensen die niet ziekenhuis behoeftig zijn, worden in principe niet opgenomen, deze worden zoveel als mogelijk anderszins behandeld. Zij het thuis met bijvoorbeeld zuurstof suppletie, zij het niet.

Bed bezetting op IC's en afdelingen is daarin dan ook te voorkomen hotel overnachting.

Oftewel, wil je als maatschappij hierin cijfers reduceren, doch geen concessies doen in onze vrijheden? Dan moet je bij klachten het ziekenhuis niet opzoeken. Maar dit ga je in de praktijk natuurlijk niet zien gebeuren. Mensen willen zorg, mensen verwachten zorg. En waar de zorg noodzakelijk is, zal deze dan dus ook geleverd worden.

Sterker nog, er hoeft maar één patiënt of zelfs familielid het niet eens te zijn met de beslissing om niet over te gaan tot opname / behandeling, zelfs waar geen behandel / opname indicatie bestaat, en je hebt alsnog weer te maken met een klachtencommissie. Is er wel een behandelindicatie geweest? Tja, dan mag jij je als arts voor de tuchtrechter verantwoorden mocht het daartoe komen.

Oftewel, triage in deze zin is gewoonweg niet realistisch in een maatschappij waar triage bij de deur gewoonweg niet geaccepteerd zal worden.

Daarentegen zal er ook geen enkele minister zijn die zijn of haar vingers zal branden aan het wettelijk vastleggen van triages binnen de zorg bij COVID-19 om ons medici in te dekken. Dit is toch al snel politieke zelfmoord als je het mij vraagt.

Oftewel, de keus van de bevolking is alles bepalend. Zoekt men contact met de gezondheidszorg of niet? Maak je de stap naar de huisarts of een telefoontje 112, dan is de keus duidelijk. Er bestaat een zorgwens. En daar zal in meegegaan worden tot op de hoogte die medisch verantwoord / geïndiceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
klaaas schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:44:
[...]

Mijn punt is: maak het nou eens concreet. Zolang je blijft praten in algemeenheden en principes is je voorstel niet te toetsen. Zo ook je punt over verzorgingstehuizen. Dat is geen punt, want je stelt niets. Enkel dat daar de meeste mensen overlijden aan Covid. Dat klopt, maar wat wil dat zeggen over de preventieve triage die je voorstelt? En wat is het verband tussen veel doden in verzorgingshuizen en het ontlasten van de zorg?
Ik heb volgens mij een en ander zo concreet als mogelijk gemaakt. Ten eerste ga ik niet mee in het door jou geschetste scenario omdat ik het niet eens ben met veel van de onderliggende aannames, die aan allerlei nuances en gegronde wetenschappelijke onderbouwing voorbij gaan.
Daarnaast heb ik in de discussie vandaag al duidelijk geprobeerd te maken dat ik het heb over een veel kleinere marge aan extra overlijdens dan waar jij vanuit gaat. Het is dan te simplistisch en simpelweg niet eerlijk om maar te blijven hameren op triages, ziekenhuizen die nee moeten verkopen en andere doemscenario's. We zijn nog lang niet in een code zwart scenario en voor de zoveelste keer, weigeren de situaties van soortgelijke regio's in buurtlanden in ogenschouw te nemen (geen avondklok, winkels open, horeca beperkt open) is niet wetenschappelijk verantwoord.

Veel concreter dan het rekenvoorbeeld van Peter van der Voort kan ik het voor nu niet maken. Mede door het feit dat ik net als deze IC-baas wel geloof in een beperkte marge en niet in een onherroepelijk exponentiële groei des doods die voor massale sterfte zal zorgen wanneer we een avondklokmaatregel met een geschatte effectiviteit van 8 - 13 procent* opheffen. Als je dit te weinig concreet vindt, hierdoor mijn standpunt compleet invalide vindt of het anderzijds oneens met me bent, dan so be it, even beste vrienden :)

*: inclusief de 1-persoons bezoekregeling (...)
Op je uitnodiging om in te gaan op de 'trade-off van risico-aversie versus het grotere plaatje' ga ik trouwens graag in. Dat ontbrak nog in mijn vorige post, maar is ook een duidelijk argument tegen jouw voorstel.

In zijn algemeenheid wordt door voorstanders van 'meer doden accepteren' gesteld dat we dat zouden moeten doen omdat de voordelen opwegen tegen die extra doden. Die voordelen zouden dan zaken als geestelijke gezondheid, leerachterstanden en de economie zijn. Ik ga even voorbij aan de vraag hoe je dat moet afwegen, maar ik stel vast dat ik me kan voorstellen dat je zo'n overweging zou kunnen maken als het om heel veel geestelijke gezondheid, heel veel leerachterstanden en heel veel economie gaat. Er moet wel iets van gewicht staan tegenover een behoorlijke hoeveelheid mensen die we zorg ontzeggen waardoor ze dood gaan.

Er zijn echter meerdere argumenten om aan te nemen dat het in jouw voorstel niet kan gaan om grote hoeveelheden van deze zaken. Allereerst is er het feit dat je voorstelt om zaken te versoepelen die amper invloed hebben op de R. Het 'vervelende' van dat soort zaken is dat de invloed van (het opheffen van) dat soort beperkingen ook zeer beperkt zal zijn. Neem b.v. het opheffen van het verbod op verkoop van alcohol na 20:00 uur. Dat zal een heel kleine invloed op de R hebben (if any), maar schieten we daar nou zoveel mee op in het kader van de geestelijke gezondheid en de economie? Nee toch? Daar ga je toch geen preventieve triage voor optuigen?

Het tweede punt is de tijd. Van nu tot Hugo's belofte over inentingen in juli is 4 maanden. Bijna iedereen verwacht dat er voor die tijd sowieso al (flink?) versoepeld kan worden. Als de R-waarde voldoende gedrukt wordt door de vaccinaties en hopelijk het seizoenseffect dan kunnen we ook versoepelen zonder dat we daarvoor mensen zorg ontzeggen.

Beide argumenten gecombineerd wil dus zeggen dat jouw voorstel t.o.v. een pad waarbij we 'gewoon' versoepelen als het kan, per saldo maar weinig oplevert. Ik zie dan ook wat dat betreft geen enkele reden om aan te nemen dat het grote plaatje in dit geval preventieve triage legitimeert.
Nogmaals, helaas ga ik niet mee in het feit dat er preventieve triage zal ontstaan in het geval er alcohol na 20:00u verkocht mag worden. Daarnaast denk ik dat je nu een zeer belangrijk en omvangrijk onderwerp probeert samen te vatten in twee alinea's terwijl dat een compleet apart hoofdstuk op zich is met bijbehorende nuances. Ik denk dat het teruglezen van dit topic genoeg bronnen maar ook persoonlijke anekdotes bevat die een inschatting kunnen geven in de ellende die we op dit moment ervaren, maar vooral van de ellende die komende generaties nog te wachten staat. Daarnaast ontneem je een eerlijke inzage en overweging van covid-collateral volledig door je eerste alinea en je vorige post, immers ís er volgens jou simpelweg niets mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Sorry hoor, maar je lijkt niet te begrijpen hoe evolutie werkt door omgevingsdruk.
Ik denk daar anders over ;)
“Het stuk dat je linkt claimt dat virusverspreidingbeperkende maatregelen er voor zorg dragen dat besmettelijker varianten de overhand krijgen maar gaat er volledig aan voorbij dat een mutant een veel grotere kans heeft om te ontstaan bij een gebrek aan beperkende maatregelen want exponentiële groei en zich dan ook nog sneller zal verspreiden want exponentiële groei van een besmettelijker variant. Het is dus een vals dilemma.”

Dat claimt het stuk niet. Het gaat erom dat er onnoemlijk veel toevallige mutaties ontstaan waarbij door omgevingsdruk zekere mutaties bevoordeeld worden.
Ehm, dat claimt het stuk wel:
In a world of social distancing, stay-at-home orders, face coverings and a ban on mass gatherings, we are no-doubt suppressing the virus. But we are conferring a greater advantage on the more transmissible variants of that virus. Effectively we are moving our two warring countries further apart so that only the longer-range missiles are able to find their targets. Suddenly it is clearer which of these countries will win the war. The more-transmissible viral variants will dominate and displace the less transmissible variants at an accelerated rate. In this way, it is possible that our efforts to suppress the virus are hastening the evolution of NPI-resistant variants, much like the use of antibiotics hastens the evolution of antibiotic-resistant bacteria.
Simpel gezegd is de een goed in het verspreiden maar is niet dodelijk, de ander is goed in doden maar niet in verspreiden. Als je het verspreiden voor beiden moeilijk maakt zal het virus wat geen moeite had met verspreiden daar meer last van hebben dan het virus wat er al moeite mee had. Het wordt dus een level playing field.
Ook dat is niet wat er wordt geclaimed in het gelinkte stuk, daar voor verwijs ik naar de quote hier boven, specifiek dit stukje: "The more-transmissible viral variants will dominate and displace the less transmissible variants at an accelerated rate." Sterker nog, het stuk zegt hier eigenlijk dat een besmettelijker variant altijd een minder besmettelijker variant zal verdrijven, ongeacht de virulentie.
Het percentage dodelijker virus zal dus toenemen tot het bv 50-50 is. Dit resulteert in dodelijkere mix.
Nee, ook dit zegt het stuk niet. Win the war, dominate, displace at accelerated rate, tipping the scales in favour. Dat is wat er staat, niet 50/50. Voor het gemak wordt de Braziliaanse variant P1 in dit verhaal overgeslagen. Dat zal niet geheel toevallig zijn omdat deze in een land met bijzonder weinig beperkende maatregelen is ontstaan. Deze variant heeft specifiek de E484K-mutatie die het een kandidaat voor een escape mutant maakt.

Dat past natuurlijk niet zo lekker in het narratief, dus die wordt naar mijn idee doelbewust genegeerd. Als dat niet doelbewust is, dan moet je je ernstig afvragen of de analyse die aan het artikel ten grondslag ligt wel van voldoende niveau is. Prima voorbeeld van een plothole waar een mammoettanker met het grootste gemak doorheen past, maar voor MdH en adepten verre van interessant zijn omdat het niet in het wereldbeeld past.

Wat ik eerder al aanhaalde, een virus heeft replicatie nodig. Bij elke SARS-CoV2--replicatie is er kans op een RNA-weeffout. Hoe meer mensen besmet geraken, hoe meer replicatie er plaats vindt en hoe hoger de kans op mutanten is. Het omgekeerde is ook waar, hoe minder mensen er besmet geraken, hoe minder replicatie er plaats vindt en hoe lager de kans op mutanten is. De mutanten die wel onstaan zullen in de meeste gevallen geen effect hebben, maar sommigen wel. Daar zien we ZA, UK, BR als voorbeelden van.

Het vals dilemma waar ik het eerder over had is eigenlijk heel simpel: De huidige UK maatregelen remmen de verspreiding van alle varianten en verminderen de kans op mutaties. Het loslaten van die maatregelen versnelt de verspreiding van alle varianten en verhoogt de kans op mutaties. Als er bij een versnelde verspreiding want minder maatregelen een mutant zoals de Kent-variant ontstaat, zal deze nog sneller win the war, dominate, displace at an accelerated rate laten zien. De stelling dat de huidige meer beperkende maatregelen meer dan verminderde maatregelen bij zullen dragen aan het ontstaan van en het verspreiden van zwaardere mutanten is niet bijzonder aannemelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:22:
[...]
Veel concreter dan het rekenvoorbeeld van Peter van der Voort kan ik het voor nu niet maken. Mede door het feit dat ik net als deze IC-baas wel geloof in een beperkte marge en niet in een onherroepelijk exponentiële groei des doods die voor massale sterfte zal zorgen wanneer we een avondklokmaatregel met een geschatte effectiviteit van 8 - 13 procent* opheffen. Als je dit te weinig concreet vindt, hierdoor mijn standpunt compleet invalide vindt of het anderzijds oneens met me bent, dan so be it, even beste vrienden :)
Het is fijn dat jij Peter van der Voort gelooft, maar is het je ook opgevallen dat hij in zijn tweet geen bewijs levert, maar ergens vanuit gaat (hint: hij gebruikt het woord 'stel')? Wat mist is de wetenschappelijke onderbouwing waar jij steeds op hamert. @Number10 heeft het al gehad over het woordje structureel. Is de geschetste situatie überhaupt realistisch? En welke maatregelen vallen dan binnen de marge die hij aangeeft? Dat zijn allemaal dingen waar jij blijkbaar iets van gelooft, maar die hier allerminst onderbouwd zijn. Als jij kunt aantonen (of op zijn minst aannemelijk kunt maken) dat het schrappen van de avondklok slechts een paar doden per dag extra oplevert en geen overbelasting van de zorg, dan kunnen we een gesprek hebben over de vraag of dat opweegt tegen de nadelen van de avondklok.
Nogmaals, helaas ga ik niet mee in het feit dat er preventieve triage zal ontstaan in het geval er alcohol na 20:00u verkocht mag worden.
Nee, dat geloof ik ook niet. De impact daarvan zal zo ongeveer 0 zijn en dat is precies mijn punt: binnen de kaders van 'een beperkt aantal extra overlijdens accepteren' is de speelruimte t.a.v. versoepelingen klein. Ook met een kleine verhoging van de R naar b.v. 1.2 gaat het gewoon hard. En dat jij niet gelooft dat je met een paar kleine versoepelingelen naar een R van 1.2 (of iets van die orde) kan gaan is wederom hier niet onderbouwd. Versoepelingen die daadwerkelijk iets opleveren vallen naar alle waarschijnlijkheid (en de inzichten van het RIVM) niet binnen die speelruimte.
Daarnaast ontneem je een eerlijke inzage en overweging van covid-collateral volledig door je eerste alinea en je vorige post, immers ís er volgens jou simpelweg niets mogelijk.
Ik zeg helemaal niet dat er niets mogelijk is. Ik zeg enkel dat als je echt iets aan 'covid-collateral' wilt doen je maatregelen moet nemen die verder gaan dan kleine versoepelingen. En die grotere versoepelingen (of veel kleinere samen) hebben dan wel weer grote gevolgen voor de zorg.

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Simpel gezegd is de een goed in het verspreiden maar is niet dodelijk, de ander is goed in doden maar niet in verspreiden. Als je het verspreiden voor beiden moeilijk maakt zal het virus wat geen moeite had met verspreiden daar meer last van hebben dan het virus wat er al moeite mee had. Het wordt dus een level playing field. Het percentage dodelijker virus zal dus toenemen tot het bv 50-50 is. Dit resulteert in dodelijkere mix. Dit voorbeeld is simpel maar in real life zijn er wel -tig voordelen en nadelen. Op het moment dat je daar aan gaat sleutelen kan dat leiden tot gevaarlijkere virussen net zoals te veel antibiotica lijdt tot gevaarlijkere bacteriën. En met bacteriën gebeurt dit nu ook al en dat zal een humanitaire ramp worden (niet “kan”, maar “zal”) in verloop van tijd als we niet een ander type antibiotica vinden.
De basis blijf gewoon dat een virus niet zichzelf kan verspreiden, daar heeft het een gastheer voor nodig.
Vervolgens verspreidt de gastheer het virus weer. Ergo: Geen contact = Geen verspreiding = Uitdoving virus. Verder vergelijk je virussen (RNA) met bacteriën (DNA) wat al helemaal niet kan. Virussen 'leven' namelijk niet terwijl een bacterie een eencellig organisme is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Kijk, hier hou ik van! Tnx. Ik ga erover nadenken. Ik hou in m’n achterhoofd dat evolutie ontstaat door het voordeel wat toevallige mutaties hebben door omgevingsdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Yaksa schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:04:
[...]

De basis blijf gewoon dat een virus niet zichzelf kan verspreiden, daar heeft het een gastheer voor nodig.
Vervolgens verspreidt de gastheer het virus weer. Ergo: Geen contact = Geen verspreiding = Uitdoving virus. Verder vergelijk je virussen (RNA) met bacteriën (DNA) wat al helemaal niet kan. Virussen 'leven' namelijk niet terwijl een bacterie een eencellig organisme is.
Natuurlijk als je iedereen opsluit is er geen virusoverdracht. De praktijk blijkt anders. Ondanks alle lockdowns en maatregelen is er virusoverdracht en ontstaan er mutaties.

Het evolutie principe blijft hetzelfde of je het nu over virussen, bacteriën of mensen hebt. Door toevallige mutaties in RNA of DNA krijgen deze een eigenschap wat door omgevingsdruk een voordeel kan zijn waardoor de mutatie de overheersende variant wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:01:
Wat ik eerder al aanhaalde, een virus heeft replicatie nodig. Bij elke SARS-CoV2--replicatie is er kans op een RNA-weeffout. Hoe meer mensen besmet geraken, hoe meer replicatie er plaats vindt en hoe hoger de kans op mutanten is. Het omgekeerde is ook waar, hoe minder mensen er besmet geraken, hoe minder replicatie er plaats vindt en hoe lager de kans op mutanten is. De mutanten die wel onstaan zullen in de meeste gevallen geen effect hebben, maar sommigen wel. Daar zien we ZA, UK, BR als voorbeelden van.
Het interessante is dat iets als die Bretonse variant zou kunnen profiteren deels van de maatregelen. Die andere coronavarianten worden in hun verspreiding geremd door testen, maar de Bretonse variant zou door een PCR test heen kunnen komen en dus meer mogelijkheid hebben om te verspreiden omdat een persoon niet positief test. Een sub variant die misschien minder sterke symptomen geeft zou zelfs voor een verkoudheidje door kunnen gaan en zo een nog sterker voordeel behalen.

De maatregelen stuwen ook een zekere evolutie op onbedoelde wijze. Besmettelijkere varianten worden als het ware aangemoedigd omdat er zo weinig mogelijkheden zijn om over te springen. Die varianten krijgen dan een voordeel ten opzichte van een corona variant die langzamer verspreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
immetjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:30:
[...]

Kijk, hier hou ik van! Tnx. Ik ga erover nadenken. Ik hou in m’n achterhoofd dat evolutie ontstaat door het voordeel wat toevallige mutaties hebben door omgevingsdruk.
Houd dan ook in je achterhoofd dat evolutie niet iets zegt over het ontstaan van specifieke mutaties onder omgevingsdruk, maar over het succes van die mutatie als deze eenmaal ontstaan is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

klaaas schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:47:
[...]

Houd dan ook in je achterhoofd dat evolutie niet iets zegt over het ontstaan van specifieke mutaties onder omgevingsdruk, maar over het succes van die mutatie als deze eenmaal ontstaan is.
De mutaties ontstaan no matter what. Of ze overleven (beter zijn) en waardoor daar gaat het idd om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

CMD-Snake schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:39:
[...]

Het interessante is dat iets als die Bretonse variant zou kunnen profiteren deels van de maatregelen. Die andere coronavarianten worden in hun verspreiding geremd door testen, maar de Bretonse variant zou door een PCR test heen kunnen komen en dus meer mogelijkheid hebben om te verspreiden omdat een persoon niet positief test.
Zo'n persoon moet tot dat hij of zij de uitslag krijgt alsnog in quarantaine. Daarnaast is een negatieve uitslag geen vrijbrief om vervolgens geen afstand te houden, geen mondmasker te dragen en zo veel mogelijk de drukte op te zoeken en bij mensen op bezoek te gaan.

Dus ja, er kunnen varianten ontstaan die niet door een PCR-test kunnen worden gedetecteerd, maar de PCR-test is niet het enige remmiddel.
Een sub variant die misschien minder sterke symptomen geeft zou zelfs voor een verkoudheidje door kunnen gaan en zo een nog sterker voordeel behalen.
Misschien moeten we leren dat we met een verkoudheid ook gewoon thuisblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
ijdod schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:57:
Oef. Bonaire gaat ook weer hard. 41 positieven op 98 tests. 253 actieve gevallen. Huidige golf daar lijkt te herleiden te zijn tot... een feest. Maatregelen daar waren tot recent vrij halfbakken (in verhouding met onze maatstaven, los wat je daar van vindt)
En laatse cijfers 62 uit 158. Per de 18e gaan is er een strenge lockdown afgekondigd. Komt ongeveer neer op wat wij hier nu hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Waarom heet die Franse variant de Bretonse variant? De ZA, Engelse en Braziliaanse variant zijn toch ook niet vernoemd naar hun regio?
:+

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Ik ga mij voor het eerst wagen aan een prognose voor de IC bezetting in april/mei. Omdat de projectie een extrapolatie is van twee modellen, moet ik aanzienlijke marges handhaven.

* zeer pessimistisch scenario: vaccinatie blijkt geen meetbare invloed te hebben op hospitalisatiekans. Opnames en daarmee bedbezetting groeien mee met nieuwe besmettingen, en bereiken in mei een piek van 1100 bedden.

* conservatief scenario: de recent ingetreden kloof tussen de ontwikkeling van nieuwe besmettingen en opnames blijft in stand. Opnames groeien gedeeltelijk mee met besmettingen. Piek in bedbezetting: 800 in mei.

* optimistisch scenario: door toenemende effecten van vaccinatie, blijven de opnames steeds meer achter bij de nieuwe besmettingen. In absolute aantallen blijven de opnames nog 2 a 3 weken vlak, om daarna voorzichtig te gaan dalen. Piek in bedbezetting: 600 a 650 in 1e helft april.

Ik geloof dat de conservatieve en optimistische scenario’s het meest voor de hand liggen. Ik verwacht dus niet meer dan 800 mensen op de IC.
Pagina: 1 ... 11 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.