Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:55
Sovieto schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:16:
Moet zeggen dat ik die paniekreacties op het aantal van 7400 niet helemaal begrijp.

De vorige vrijdag stegen we 1300 gevallen te opzichte van de vrijdag ervoor. Ook zie je dat we de afgelopen dagen vaak genoeg 30% plusten te opzichte van de week ervoor. De laatste dagen was het beter (zo'n 15%), maar een plus van 23% is nu ook weer niet extreem.
Klopt, en dit past ook gewoon prima in het plaatje van hoge cijfers op vijdag/zaterdag en lagere cijfers op maandag/disndag. Kijk maar eens naar de grafiekjes. In 9 van de 10 weken zie je dat patroon optreden. Dat we aan het stijgen zijn is duidelijk, dat wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22
Moet zeggen dat ik die paniekreacties op het aantal van 7400 niet helemaal begrijp.

De vorige vrijdag stegen we 1300 gevallen te opzichte van de vrijdag ervoor. Ook zie je dat we de afgelopen dagen vaak genoeg 30% plusten te opzichte van de week ervoor. De laatste dagen was het beter (zo'n 15%), maar een plus van 23% is nu ook weer niet extreem.
Testpercentage positief is dus ook met een procentpunt gedaald. Voorlopig maak ik me dus niet enorm veel zorgen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jorizzz schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Klopt, en dit past ook gewoon prima in het plaatje van hoge cijfers op vijdag/zaterdag en lagere cijfers op maandag/disndag. Kijk maar eens naar de grafiekjes. In 9 van de 10 weken zie je dat patroon optreden. Dat we aan het stijgen zijn is duidelijk, dat wel.
Dit is helemaal niet zo duidelijk als ik het hier lees, men heeft hier zulk geweldig inzicht dat ze zelfs kunnen detecteren als het RIVM liegt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
IJzerlijm schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Dit is helemaal niet zo duidelijk als ik het hier lees, men heeft hier zulk geweldig inzicht dat ze zelfs kunnen detecteren als het RIVM liegt.
Ok, dat we aan het stijgen zijn met de aantallen positieve tests, dat bedoel ik. Hoe dat zich verhoudt met het percentage positief is interessant, maar snap ik niet helemaal. Mijn hoopvolle 'theorie' is dat nu simpelweg méér mensen zich laten testen i.v.m. hooikoorts, waardoor we een hoop mensen positief testen die anders klachtenvrij zouden zijn en dus niet getest werden. Het zal wel ergens in het midden zitten, want die R blijft wel oplopen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:07
CMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Met de gang van zaken rondom de avondklok begon die ketting al barstjes te vertonen. Kaag gooit nu de knuppel in het hoenderhok, maar dit is een proces wat al gaande was.
Rutte heeft net de verkiezingen gewonnen, dus het volk slikt het nog altijd. Weinig barsten. Kaag speelt het niet slim, want wat als de avondklok wordt opgeheven en de besmettingen en opnames enorm hard stijgen? Geen lekkere binnenkomer, dan is zowe zij als het OMT ongeloofwaardig.

Met de stijgende besmettingen zit er straks weinig anders op dan verzwaren. En een beetje vaart maken graag. Dan heb je een grotere kans op een fatsoenlijke zomer. En dan kan ik ook terugkeren en m'n vaccinatie halen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
BarôZZa schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:23:
[...]Met de stijgende besmettingen zit er straks weinig anders op dan verzwaren. En een beetje vaart maken graag. Dan heb je een grotere kans op een fatsoenlijke zomer. En dan kan ik ook terugkeren en m'n vaccinatie halen :+
Hoe wil jij precies verzwaren dan? Avondklok op 18:00 zetten en dan nog steeds iedereen op straat om half 9? Alle winkels weer dicht, zodat je van de zomer je terrasje kan vergeten, want alle ondernemers zijn opgehoepeld?

Ja, er zijn nog zat middelen om op andere plaatsen te verzwaren, maar daar zit één hindernis aan en die heet de VVD. Want dan moeten ze hun eigen achterban (de werkgevers) aanpakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Tja, ik denk dat het kabinet zo lang zo streng is geweest met regels (denk aan avondklok en 1 bezoekersregeling bovenop de harde lockdown) dat men schijt begint te krijgen. Verstandig? Nee. Begrijpelijk? Ja. Ik vraag me af wat de regering zelf had verwacht van het draagvlak om vanaf december tot ergens mei een harde lockdown te hebben. Dat men bijna een half jaar lang braaf de maatregelen volgt als die zo streng zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Rutte heeft net de verkiezingen gewonnen, dus het volk slikt het nog altijd. Weinig barsten. Kaag speelt het niet slim, want wat als de avondklok wordt opgeheven en de besmettingen en opnames enorm hard stijgen? Geen lekkere binnenkomer, dan is zowe zij als het OMT ongeloofwaardig.

Met de stijgende besmettingen zit er straks weinig anders op dan verzwaren. En een beetje vaart maken graag. Dan heb je een grotere kans op een fatsoenlijke zomer. En dan kan ik ook terugkeren en m'n vaccinatie halen :+
Verzwaren? Meer dan wat marginaal gerommel qua maatregelen zit er echt niet in hoor. Afnemend draagvlak onder de burgers. Het blijft pappen en nathouden tot eindelijk de vaccinaties grootschalig vruchten beginnen af te werpen, over een maand of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Hoe wil jij precies verzwaren dan? Avondklok op 18:00 zetten en dan nog steeds iedereen op straat om half 9? Alle winkels weer dicht, zodat je van de zomer je terrasje kan vergeten, want alle ondernemers zijn opgehoepeld?

Ja, er zijn nog zat middelen om op andere plaatsen te verzwaren, maar daar zit één hindernis aan en die heet de VVD. Want dan moeten ze hun eigen achterban (de werkgevers) aanpakken.
Toch zou je het daar moeten zoeken: véél meer thuiswerken dan er nu gedaan wordt. Scholen en kappers enzo weer dicht gaan ze echt niet doen en moet je ook niet willen denk ik.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:26
update 2021-03-19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67jVqD9kNBTP18OdiLPjSxaKjP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8byf8Q0lX94yOxCphpSkOQXD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFc_kFa5IopnbmdT0Mk0H3BOXKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppKW7JAJVocW0f9JSp4NdHuW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjVN_sxOroXP-_9vYpcWy3yDxgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kcrt7i3m6lUbZ1jB8ZKj2qpY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3fqTV7pyb2aT5ZuCdUGesnmZCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TQiSEKBqiLkVAm8YUs10hlhG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJIOhCxYQOkCUTxl93QhjZr-0ak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlGrohK5kOxLqW8YyFtEB0CN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE9SXF8Z-FwC4oz-u9AGVUytqDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZxlBAzZrNXDlBgAunsTInM4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcTvI6R242dM28foFxDTNcqICOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c1VyKyxGXEbhe1S5stm3qYg8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHpjm1dEKs5F3CLiD6rglJ8NXYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OCzggCuFDYRLvOp1cKRwmUMm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QgNktvAd60XViBC4vD2V77imMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MkWsLR4EYrhJu6yrCBUpp6JC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Ik ook niet, we testen ons blijkbaar helemaal suf. Maar de media zal het anders spinnen en ook de politiek gebruikt het absolute aantal testen als maatstaf om bijvoorbeeld geen versoepelingen door te voeren. Het zijn vaak letterlijke uitspraken in persco's of andere persmomenten. Ik hoopte eigenlijk dat dat soort mensen ergens anders op voeren zeker als het om beleid gaat.

Maar je kan rekenen op een publiek figuur die het absolute aantal gaat gebruiken om een heel somber scenario te schetsen. Mark my words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:12:
[...]
Dat Van Dissel of De Jonge met een paar mensen van het RIVM een biertje hebben gedronken en er door een 'storing' ineens besmettingen later opduiken zie ik niet als onmogelijk.
Nee, want besmettingen worden per eerste ziektedag weergeven of eventueel daarnaar gecorrigeerd. Kun je mooi zien in de grafieken van YorickB.

https://twitter.com/Yoric...72915890732331009/photo/3

Grafiek tussen gister en vandaag geen bijzonderheden. Mag je zelf de komende dagen bijhouden of er bijzondere correcties plaatsvinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Avondklok vervroegen, scholen dicht, sporten weer verbieden voor jongeren, reisbeperkingen, lijfstraffen. Zal me een worst wezen, jullie fixen het maar, dan kan ik met een gerust hart terugvliegen ;) .

Maar je hebt gelijk over Rutte. Rekken, rekken, rekken is het motto. Maar ik vermoed dat het zo wel weer een hele suffe zomer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De enige partij die af wilde van de avondklok (en alle andere maatregelen) was de FvD. Dat zal voor velen denk ik nog een brug te ver zijn om zo'n partij van racisten en complotdenkers te steunen. Het is wat off-topic, maar er was weinig te kiezen eigenlijk deze rond. Qua corona waren alle partijen zo'n beetje hetzelfde naar mijn mening.

Het OMT worstel al met geloofwaardigheid rondom de avondklok zonder afschaffing. De laatste ronde van persconferentie, technische briefing, debat was echt wel anders. Normaal werd Van Dissel nooit zo stevig bevraagd. De sfeer was echt anders.

Ik weet niet wat het plan is van Kaag hiermee. Haar partij was altijd tegen de avondklok tot die vreemde ommezwaai anderhalve maand geleden. Misschien een reset naar fabrieksinstellingen. :+
prijk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:31:
Verzwaren? Meer dan wat marginaal gerommel qua maatregelen zit er echt niet in hoor.
Wat kunnen ze nog doen? Proberen te verzwaren kan ook tot tegenreactie weer leiden. Met die avondklok hadden ze het sentiment ook deels onderschat, die paar avonden van rellen was het kabinet duidelijk van geschrokken. Nu moet ik ook zeggen dat ik dat ook niet had zien aankomen.
RodeStabilo schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:34:
Ik ook niet, we testen ons blijkbaar helemaal suf. Maar de media zal het anders spinnen en ook de politiek gebruikt het absolute aantal testen als maatstaf om bijvoorbeeld geen versoepelingen door te voeren.
Onlangs schreef het NRC nog dat met introductie van het snotneuzen protocol bij de heropening van het basisonderwijs het testbeleid is veranderd, wat ook de cijfers anders maakt. Zijn we dan met die absolute getallen niet appel met peren aan het vergelijken?

Het kabinet wil ons in elk geval de worst voorhouden dat vanaf 1 juli festivals weer mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:33
Dan hoor je dat festivals weer langzaam mogen plannen en laat ik nou net in Augustus een festival hebben. Maar dan kijk ik een beetje naar overig nieuws en wat je nog niet kunt doen en dan denk ik bij mijzelf.. Dit kan toch nooit door gaan?

Beetje ook aan het kijken in dit topic, maar wat is hier een beetje de mening over? Valse hoop? Als we op dit moment nog niet eens kunnen sporten en naar de bios kunnen.. Hoe wil je dan ooit een festival voor 60.000 mensen houden

Ik hoop het enorm hoor maar.. Ik zie gewoon niet op dit moment hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
RodeStabilo schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Ik ook niet, we testen ons blijkbaar helemaal suf. Maar de media zal het anders spinnen en ook de politiek gebruikt het absolute aantal testen als maatstaf om bijvoorbeeld geen versoepelingen door te voeren. Het zijn vaak letterlijke uitspraken in persco's of andere persmomenten. Ik hoopte eigenlijk dat dat soort mensen ergens anders op voeren zeker als het om beleid gaat.

Maar je kan rekenen op een publiek figuur die het absolute aantal gaat gebruiken om een heel somber scenario te schetsen. Mark my words.
Dat is niet helemaal hoe ik het bedoelde. Ik maak me qua besmettingsaantallen wel een beetje zorgen, maar ik snap niet dat men dan precies vandaag uitkiest om te zeggen: wow 7400. Elke amateurvoorspeller had vandaag ergens tussen de 6800 en 7600 kunnen voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
prijk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Verzwaren? Meer dan wat marginaal gerommel qua maatregelen zit er echt niet in hoor. Afnemend draagvlak onder de burgers. Het blijft pappen en nathouden tot eindelijk de vaccinaties grootschalig vruchten beginnen af te werpen, over een maand of twee.
8% is gevaccineerd in drie maanden tijd. Die maand of twee kan je minstens verdubbelen vermoed ik. Hoop dat ik ernaast zit, heb een ticket terug half mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:38:

Het kabinet wil ons in elk geval de worst voorhouden dat vanaf 1 juli festivals weer mogelijk moeten zijn.
Ik hoop met ze mee, maar er worden er al zoveel weer gecancelled de afgelopen weken dat ik het betwijfel. Laten we eerst de vaccinatiedoelstellingen maar eens gaan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
dglavimans schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:39:
Dan hoor je dat festivals weer langzaam mogen plannen en laat ik nou net in Augustus een festival hebben. Maar dan kijk ik een beetje naar overig nieuws en wat je nog niet kunt doen en dan denk ik bij mijzelf.. Dit kan toch nooit door gaan?

Beetje ook aan het kijken in dit topic, maar wat is hier een beetje de mening over? Valse hoop? Als we op dit moment nog niet eens kunnen sporten en naar de bios kunnen.. Hoe wil je dan ooit een festival voor 60.000 mensen houden

Vaccinatiepaspoort, de nieuwe redder in deze situatie. Het nieuwe parade paardje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

In augustus zijn er een slordige twintigtal miljoen vaccins meer gezet dan nu natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
7.400 dat is even schrikken 😱

Maar wat als we kijken naar we leeftijdsgroepen van 0-9 en 10-19 en uit de vergelijkingen van week tot week halen? Deze groepen hebben weinig tot geen klachten en of druk op de zorg. 🧐
Welk beeld zien we dan? En hoe verontrustend is dit?

De ziekenhuis cijfers zijn niet bepaald gunstig..

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

BarôZZa schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:40:
[...]

8% is gevaccineerd in drie maanden tijd. Die maand of twee kan je minstens verdubbelen vermoed ik. Hoop dat ik ernaast zit, heb een ticket terug half mei.
Je krijgt een voucher voor een terugvlucht half mei 2022 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
Dat het niet goed gaat is duidelijk maar een beetje meer vertrouwen hoor, kijk maar eens naar wat het effect is van vaccineren in engeland en israel. Of in de groepen in nederland die nu wel al goed gevaccineerd zijn in NL. In de komende maanden ga je duidelijk dat effect zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:47:
7.400 dat is even schrikken 😱

Maar wat als we kijken naar we leeftijdsgroepen van 0-9 en 10-19 en uit de vergelijkingen van week tot week halen? Deze groepen hebben weinig tot geen klachten en of druk op de zorg. 🧐
Welk beeld zien we dan? En hoe verontrustend is dit?

De ziekenhuis cijfers zijn niet bepaald gunstig..
Die groep heeft zelf geen klachten, maar gaat wel bij opa en oma op bezoek natuurlijk. On the upside, we hebben nu meer zich op de verspreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:00
Kan denk ik prima; kijk eens naar de besmettingen in de groepen die al zijn gevaccineerd die cijfers zijn zo laag.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

xzaz schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Kan denk ik prima; kijk eens naar de besmettingen in de groepen die al zijn gevaccineerd die cijfers zijn zo laag.
In de grafieken zoals hierboven door @breew zie je idd gelukkig dat het aantal ziekenhuisopnames van de oudste groepen gelukkig langzaam blijft verdwijnen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
joppe113 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:52:
Dat het niet goed gaat is duidelijk maar een beetje meer vertrouwen hoor, kijk maar eens naar wat het effect is van vaccineren in engeland en israel. Of in de groepen in nederland die nu wel al goed gevaccineerd zijn in NL. In de komende maanden ga je duidelijk dat effect zien!
We zitten dichter bij Brazilië dan bij Engeland of Israel. En die landen hoeven niet te wachten op de EU voor hun vaccinaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKx_kYTlHFdmHVrf9gwKEsDvRS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TfYnwEH2WKp9THvXSRd2o8O0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Hier net zo. Het percentage positief blijft redelijk gelijk. Grootste nieuws is dus eigenlijk dat er flink meer getest is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online

Vandaag is de 2 miljoenste vaccinatie gezet. We vaccineren van kwetsbaar naar minder kwetsbaar.

Het aantal ic- en ziekenhuisopnames zal dus naar verwachting de komende weken gaan dalen. En dan kan het heel snel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:47
alexbl69 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Hier net zo. Het percentage positief blijft redelijk gelijk. Grootste nieuws is dus eigenlijk dat er flink meer getest is.
Ja, vooral kinderen die nu getest worden. En... er komt weer mooi weer aan jongens, dan gaan de hooikoortsklachten ook weer meespelen en krijgen we nog meer mensen die getest gaan worden.

Ik ben er zo klaar mee, al die nummertjes dagelijks van het aantal besmettingen. Dat ene nummer zegt geen ene fluit.

- Hoeveel mensen zijn er getest?
- Wat is het besmettingspercentage?
- In welke leeftijdscategorie?

*knip* dit soort verdachtmakingen zonder enige onderbouwing mag je voor je houden

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Er is nu even geen coalitie of een formatie gaande dan krijg je dat politici meer de ruimte nemen om hun eigen zegje te doen.

Belangrijkste blijven de cijfers in de ziekenhuizen, naarmate er meer gevaccineerd wordt dan krijg je een punt dat de ziekenhuiscijfers stabiel blijven of dalen.

Voor nu een lichte stijging we zijn er nog net niet ben ik bang, maar dat kan niet lang meer duren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:37:
Waar zullen ze weer op verzwaren mocht het verder oplopen? De scholen weer? Lijkt me niet heel wenselijk
Er zijn misschien ook meer dingen mogelijk dan open of dicht. Sterker nog, thuisonderwijs was natuurlijk ook onderwijs, maar de scholen zelf waren dicht.

Maatregelen wat betreft scholen variëren denk ik grofweg tussen:

A. Scholen gewoon open zoals in 2019 (doen en deden we in Nederland niet uiteraard)
|
(...)
|
Z. Scholen volledig gescholen zonder thuisonderwijs (deden we in Nederland ook niet gelukkig)

A en Z vallen dus af en daar zal iedereen het wel mee eens zijn. Maar de discussie lijkt zich vervolgens steeds te richten op B of Y. Is daar niets tussenin te vinden dat meer richting Y gaat dan misschien nu het geval is?
prijk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:58:
Dat is precies wat ik met mijn opmerking wil aantonen. De situatie is zo complex dat het onmogelijk is het precieze effect van de avondklok vast te stellen. Ik wil maar zeggen: uiteindelijk is het al dan niet afschaffen van de avondklok simpelweg een politiek besluit, en absoluut geen zuiver epidemiologisch gefundeerde beslissing.
Het is niet een simpel politiek besluit als een maatregel is ingevoerd met de verwachting dat het kan werken (anders dan de braadworst, wafels en stokbrood correlatie) of er non-empirisch bewijs wordt aangevoerd dat het ook werkt. Je kunt dus niet zondermeer een maatregel afschaffen als politiek besluit omdat het effect niet of moeilijk is aan te tonen onder de huidige omstandigheden, want het kan best zijn dat de maatregel prima werkt en de R lager houdt dan zonder maatregel het geval zou kunnen zijn. Het is m.i. eenrichtingsverkeer en wachten tot we in het laagste risiconiveau zijn, met name omdat er qua bedbezetting en R>1 geen ruimte is om welk risico ook maar te nemen.

Als het afschaffen van een maatregel tot een zorginfarct leidt, dan zal iedereen achteraf uiteraard hogelijk verbaasd zijn dat een maatregel zoals de avondklok werd afgeschaft op het moment dat de situatie ernstiger werd en volgens een eerder gepresenteerd nomogram zo’n zorginfarct onder die omstandigheden voorspelde.

Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"
CMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:17:
Hun bewering is dat de avondklok de R-waarde met 10% drukt in Nederland.
Helder, dat is concreet. Dan heb ik dat eerder niet begrepen of over het hoofd gezien dat je daarop doelde.
Zoals eerder ook gezegd, ik verwacht dat die claim tot uitdrukking komt in de R-waarde. Wij hebben een periode gehad met avondklok en zonder versoepelingen, dus in die periode zou de verwachting dat de R daalt niet onredelijk zijn. Dat gebeurde niet, de R klom zelfs een beetje tot net boven de 1.
Dat is uiteraard een logische gedachte, maar juist in een complexe niet gecontroleerde omgeving met allerlei afhankelijkheden en interacties kun je niet concluderen dat de afwezigheid van een daling ook de afwezigheid van effect betekent. Als bijvoorbeeld de avondklok sec tot een daling van de R leidt, maar een ander fenomeen die 10% weer neutraliseert, dan is het afschaffen van de avondklok potentiëel desastreus onder de huidige omstandigheden.
Als de situatie zo complex is als jij zegt, waarom zouden we dan nog hun modellen nog vertrouwen? Als de complexiteit te groot is om tot een bewijslast te komen, dan kan de complexiteit het modelleren ook ver overstijgen. In dat geval is het OMT aan het luchtfietsen al enige tijd. Dan is de coronapandemie tot iets onweetbaars gekomen kennelijk, althans met de huidige kennis en middelen. Dat betwijfel ik ten zeerste.
Maar omdat jij een daling van de R met 10% wilt kunnen waarnemen op grond van (door jou niet benoemde) criteria, betekent dat niet dat er geen bewijs bestaat. Je maakt je eigen norm tot de norm van het RIVM. Prima, maar daarmee kun je niet stellen dat een maatregel niet werkt.
Voor de rest, ik vrees dat alles een stropop kan zijn als jij dat wil. ;) Elke wetenschapper heeft bewijslast en op dit front laat het OMT steken vallen op plekken waar die van belang zijn.
Ik heb dit nu al drie of vier keer gezegd, maar blijf het herhalen: een crisismaatregel is doorgaans niet hetzelfde als een voorbereide wetenschappelijke onderzoekssituatie waar je kunt (proberen te) controleren voor complexiteit met bijvoorbeeld een controlegroep. Je verandert steeds ‘maatregel’ in ‘wetenschap’ (die verandering is dus een stropop) en begint daarna over wetenschapsfilosofische concepten. Niks mis met die concepten of wetenschap maar we begonnen met een crisismaatregel.
Falsificatie maakt het onderscheid tussen wetenschap en pseudowetenschap. Wellicht helpt het je om je te verdiepen in het kritisch rationalisme van Karl Popper, een van de grootste wetenschapsfilosofen van de 20e eeuw, die met zijn denken zeer invloedrijk is geweest op de ontwikkeling van de wetenschappelijke methode en hoe we kunnen we iets kunnen falsificeren.
Dit is dus wederom een stropop. Ik benoem helemaal nergens dat falsificatie een onjuiste wetenschapsmethode is. Jij begint over falsificatie, ik niet. Los daarvan is falsificatie als theoretisch concept volstrekt logisch en ik ken het werk van Popper prima, maar praktisch leidt dat niet tot een omstandigheid die per se bruikbaar in een crisis.

Je stelt (hypothese) dat er achterstanden zijn in het hoger onderwijs. In plaats van die stelling te falsifiëren, kom je op de proppen met de verwijzing naar een krantenartikel waarin dat wordt ‘aangetoond’. Helaas blijk je achteraf een verwijzing naar dat artikel zelf toch niet te kunnen geven, maar laten we aannemen dat het zo is. Dan heb ik je hypothese dus gefalsifiëerd met de Spaanse studie onder studenten. Is daarmee nu je hypothese niet langer waar en moeten we ervan uitgaan dat er geen onderwijsachterstanden zijn? Nee toch?
Alternatief ben jij misschien dan meer van het sociaal constructivisme
Nee
Inzake de avondklok (en bepaalde andere maatregelen) heeft het OMT al een hoop bandbreedte gekregen om te handelen zonder al te veel hoeven te onderbouwen, maar na enige tijd zal er toch boter bij de vis moeten komen. Hun bewering is duidelijk genoeg, de avondklok reduceert de R met 10% in Nederland. Na anderhalve maand avondklok is tijd om falsificatie toe te passen op deze hypothese, wat mij betreft vallen ze dan door de mand.
Maar hoe dan? Dat heb ik je nu meerdere keren gevraagd. Welke onderzoeksopzet bij een bedbezetting van >550 en een R>1 zie je voor je om die falsificatie-studie uit te voeren? Ik zou niet weten hoe namelijk, maar dat betekent niet dat jij iets slims kan bedenken natuurlijk. Ik vraag uiteraard niet om een uitgeschreven omderzoeksprotocol, maar je geeft vrij consequent in het geheel geen antwoord. En nee, de vraag om de contouren van een onderzoeksopzet is geen ‘sea-lioning’. Eerder heb ik je een eenvoudig ja/nee voorstel gedaan over een analyse door een derde bijvoorbeeld. Is dat voldoende? Want dat is de RIVM methode door een ander dus.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vlassie1980 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Ja, vooral kinderen die nu getest worden. En... er komt weer mooi weer aan jongens, dan gaan de hooikoortsklachten ook weer meespelen en krijgen we nog meer mensen die getest gaan worden.

Ik ben er zo klaar mee, al die nummertjes dagelijks van het aantal besmettingen. Dat ene nummer zegt geen ene fluit.

- Hoeveel mensen zijn er getest?
- Wat is het besmettingspercentage?
- In welke leeftijdscategorie?

Die gegevens worden er even niet bij vermeld, Grappie trekt gelijk zijn mond open omdat Kaag al aangaf z.s.m. van de avondklok af te willen. Ben geen complotdenker maar het is wel apart dat hij dit opeens al meedeelt terwijl het normaal pas na 15:15 is.
Iedereen met een beetje zelfzoekend vermogen heeft binnen een paar seconden die cijfers paraat.
Als je klaar bent met het gedweep van het dagelijkse nummertje, is het tijd om minder schreeuwkoppen van de krant/het nieuws lezen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30
@CMD-Snake Ja, staat ook op de site van Boink met een flowchart. Eigenlijk kan je maar op één manier niet op quarantaine uitkomen en dat is hooikoorts mits niet te heftig. Vandaar dat er ook heftig getest wordt in die groep en hun ouders. Toch, als je het percentage positief ziet, dan lijkt het met een klasgrootte van 20-30 vaak niet voorbij de initiële besmetting te gaan, hoewel er ook nog sprake kan zijn van broertjes/zusjes in die leeftijdsgroep. Lastig te duiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWtQ0ZnCBpHE70PbjlJ2wQC8Qg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zl7G3a7DTCiQqe8nvcXoABIE.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:47
YakuzA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Iedereen met een beetje zelfzoekend vermogen heeft binnen een paar seconden die cijfers paraat.
Als je klaar bent met het gedweep van het dagelijkse nummertje, is het tijd om minder schreeuwkoppen van de krant/het nieuws lezen.
Je zegt het goed, iedereen die een beetje dat vermogen heeft... Daar hoor ik zelf ook bij maar er zijn ook zat andere mensen die dit soort cijfers niet in een dergelijk perspectief kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Vlassie1980 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:39:
[...]

Je zegt het goed, iedereen die een beetje dat vermogen heeft... Daar hoor ik zelf ook bij maar er zijn ook zat andere mensen die dit soort cijfers niet in een dergelijk perspectief kunnen plaatsen.
*knip* laat dit soort ongefundeerde verdachtmakingen maar achterwege

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mijn vader van 78 mag maandag pas bellen voor een afspraak. Dat handjevol tussen de 60-65 wat ingeeent is met AZ zal ook nog geen zoden aan de dijk zetten voor de opnames ben ik bang. Pas over een maand zien we de 1e dalingennin het ziekenhuis denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
Wordt nu zo wel een beetje het "Politieke complotten in Nederland en België" topic. De man heeft een vraag van een journalist beantwoord. En niet dat die journalist meteen vroeg over hoeveel testen het in totaal ging ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:38 ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrailBlazer schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:55:
Mijn vader van 78 mag maandag pas bellen voor een afspraak. Dat handjevol tussen de 60-65 wat ingeeent is met AZ zal ook nog geen zoden aan de dijk zetten voor de opnames ben ik bang. Pas over een maand zien we de 1e dalingennin het ziekenhuis denk ik.
die 350.000 AZ prikken, waarvan 155.000 voor de 60-64 & hoog risico zullen best iets helpen toch?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30
Dat mensen hier schrikken van het cijfer 7400, heb ik nog een leuke statistiek. De groei is op dit moment 22% t.o.v. van vorige week. Als er niets gedaan wordt en de groei blijft gelijk, zitten we volgende week vrijdag op 9000 nieuwe besmettingen per dag. Dus maak je borst maar nat :)
tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:30:
Er is nu even geen coalitie of een formatie gaande dan krijg je dat politici meer de ruimte nemen om hun eigen zegje te doen.

Belangrijkste blijven de cijfers in de ziekenhuizen, naarmate er meer gevaccineerd wordt dan krijg je een punt dat de ziekenhuiscijfers stabiel blijven of dalen.

Voor nu een lichte stijging we zijn er nog net niet ben ik bang, maar dat kan niet lang meer duren.
Komende vrijdag wordt inderdaad wel een beetje de vuurdoop voor de vaccinaties. Dan is het precies 2 weken geleden toen we door de 6000 besmettingen grens heen zijn gegaan en dan zal langzaam zichtbaar worden wat voor een druk het zal opleveren bij de zorg. Het jammere is wel dat als de vaccinaties weinig of geen effect hebben op de druk van de zorg, dat we eigenlijk alweer te laat zijn, zelfs als er komende maandag/dinsdag nieuwe maatregelen aangekondigd worden.

Ik riep het vorige week al, je ziet/zag de stijging aankomen. Ze hadden toen moeten handelen. Misschien niet heel handig zo vlak voor de verkiezingen want daar maakt Rutte zich niet populair mee. Maar nu zitten we met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
Dat is natuurlijk al een jaar het fenomeen. Elke versoepeling of verzwaring die je doet heeft pas effect over 2 weken in de besmettingen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YakuzA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:58:
[...]

die 350.000 AZ prikken, waarvan 155.000 voor de 60-64 & hoog risico zullen best iets helpen toch?
Wel iets ja maar die groep 60-65 is ruim 1 miljoen groot dus nog steeds maar een klein deel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Robkazoe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:14:
Dat mensen hier schrikken van het cijfer 7400, heb ik nog een leuke statistiek. De groei is op dit moment 22% t.o.v. van vorige week. Als er niets gedaan wordt en de groei blijft gelijk, zitten we volgende week vrijdag op 9000 nieuwe besmettingen per dag. Dus maak je borst maar nat :)
Tsja, ik denk dat er weinig mensen bezorgd zijn om het cijfertje van 7400, maar wel om die groei van 22%. Eerder begon de zorg bij 10k besmettingen per dag te kraken. Nu is er al een deel ingeënt, wordt er meer getest en worden er ook kinderen getest, dus de het-gaat-kraken-grens zal allicht een stuk hoger liggen, misschien op 15k per dag? Maar daar ben je natuurlijk vrij snel met een groei van 22% per week. Sneller dan de vaccinaties écht zoden aan de dijk gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter

[...]

Komende vrijdag wordt inderdaad wel een beetje de vuurdoop voor de vaccinaties. Dan is het precies 2 weken geleden toen we door de 6000 besmettingen grens heen zijn gegaan en dan zal langzaam zichtbaar worden wat voor een druk het zal opleveren bij de zorg. Het jammere is wel dat als de vaccinaties weinig of geen effect hebben op de druk van de zorg, dat we eigenlijk alweer te laat zijn, zelfs als er komende maandag/dinsdag nieuwe maatregelen aangekondigd worden.

Ik riep het vorige week al, je ziet/zag de stijging aankomen. Ze hadden toen moeten handelen. Misschien niet heel handig zo vlak voor de verkiezingen want daar maakt Rutte zich niet populair mee. Maar nu zitten we met de gebakken peren.
Uiteindelijk moeten de vaccinaties wel de druk op de zorg verlichten en dan zijn er geen lockdown-achtig maatregelen meer nodig.

De derde golf is in opmars, dat was wel duidelijk. Alleen hoe hoog wordt de golf of blijft het dit keer bij een golfje en kunnen we relatief snel weer verder.

De vorige keer kon ik wel raden wat er ging gebeuren, maar nu ben ik toch wel benieuwd hoe de modellen deze nieuwe situatie gaan voorspellen en wat de besluiten worden.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
eamelink schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:21:
[...]

Tsja, ik denk dat er weinig mensen bezorgd zijn om het cijfertje van 7400, maar wel om die groei van 22%. Eerder begon de zorg bij 10k besmettingen per dag te kraken. Nu is er al een deel ingeënt, wordt er meer getest en worden er ook kinderen getest, dus de het-gaat-kraken-grens zal allicht een stuk hoger liggen, misschien op 15k per dag? Maar daar ben je natuurlijk vrij snel met een groei van 22% per week. Sneller dan de vaccinaties écht zoden aan de dijk gaan zetten.
Allicht dat besmettingen groeien. In het afgelopen weekrapport is 100.000 keer meer getest. Die lijn lijkt alleen maar door te zetten deze week. We zitten qua testen al weer op het niveau van 22 december waaruit 9.000+ positieve besmettingen kwamen (onderste grafiek). Wat wel zorgelijk begint te worden is dat er bijna geen dagen meer zijn met netto dalingen in de ziekenhuisopnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
eamelink schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:21:
[...]

Die 22% groei is gigantisch vertekend, want er is blijkbaar veel meer getest. Het testpercentage is niet met 22% gestegen, maar zelfs gedaald.

Die R van 1,14 is dus ook een beetje uit de lucht gegrepen, misschien dat @t_captain wat meer inzicht kan bieden in de cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt alsof je er zin in hebt en zou genieten van een mega zware superduper lockdown ( want dat hadden we al eerder moeten doen :P ).

Mijn borst houd ik lekker droog, behalve als ik (buiten) aan het sporten ben of onder de douche sta.

Hopelijk houd de zorg het en kan dat zowel voor covid als anderen doorgang blijven hebben. Maar extra maatregelen? Nee dank u. Avondklok eerder met langer wordende avonden? Nee dank u.

Die focus op het absolute aantal besmettingen vind ik steeds onbegrijpelijker worden zeker nu er ook kinderen met een snotneus getest worden.
Het is uiteraard een indicator en nee niet alles hoeft meteen open, maar nog meer of opnieuw dicht . Nee, gewoon nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Voor de members die met regelmaat in dit topic vertoeven en gek/angstig/zorgelijk zijn over de cijfers van vandaag, tip...

Kom eens 24 of 48 uur gewoon niet meer in dit topic, ga wat anders (leuks en/of gezond!) doen in de tijd dat je hier kwam

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 19-03-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zolang al die extra besmettingen maar onder de jongeren blijft en weinig effect heeft op het ziekenhuis cijfer blijft het hopelijk onder controle.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 16:30

immetjes

HIER is BERN-E

YakuzA schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:08:
[...]

Zolang al die extra besmettingen maar onder de jongeren blijft en weinig effect heeft op het ziekenhuis cijfer blijft het hopelijk onder controle.
Het percentage is 8% iets meer dan 7.4% van gisteren.

Dat er zoveel mensen zich laten testen: Kinderen op school klaarmaken voor as maandag en ivm het aankomende coronapaspoort is het zaak om aan te tonen dat je snottertje corona is. Scheelt gedoe en een vakantie.

Disclaimer: Ziekenhuis bed bezetting stijgt ook.

[ Voor 3% gewijzigd door immetjes op 19-03-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

Ik krijg met dit soort meldingen een flash-back van een jaar oud: "Zolang iedereen zich goed aan de aanbevolen maatregelen houdt blijft het virus hopelijk onder controle".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:45:
[...]

klinkt alsof je er zin in hebt en zou genieten van een mega zware superduper lockdown ( want dat hadden we al eerder moeten doen :P ).

Mijn borst houd ik lekker droog, behalve als ik (buiten) aan het sporten ben of onder de douche sta.

Hopelijk houd de zorg het en kan dat zowel voor covid als anderen doorgang blijven hebben. Maar extra maatregelen? Nee dank u. Avondklok eerder met langer wordende avonden? Nee dank u.

Die focus op het absolute aantal besmettingen vind ik steeds onbegrijpelijker worden zeker nu er ook kinderen met een snotneus getest worden.
Het is uiteraard een indicator en nee niet alles hoeft meteen open, maar nog meer of opnieuw dicht . Nee, gewoon nee.
Nee, ik kijk helemaal niet uit naar een lockdown. Maar om heel eerlijk te zijn, verandert er ook niets voor mij behalve dat de kappers mogelijk weer dicht gaan. Ik heb geen kinderen dus geen zwemles of school die opeens dicht gaat. Sporten mag ik toch al niet. Horeca is dicht en mijn vrienden zie ik vaker online en amper nog offline.

Het is meer het beleid van Rutte wat mij verschrikkelijk stoort. Je ziet bepaalde dingen gebeuren en de regering reageert zo traag... Bij de tweede golf zijn ze te laat en nu is het weer te laat. Met als gevolg dat de piek hoger wordt en dus dat we langer nodig hebben om de piek weer naar beneden te krijgen. En dan zit je dus ook langer vast met rotmaatregelen waar niemand op zit te wachten. Dus nee, ik sta niet te juichen om extra maatregelen. Maar ik ben wel voorstander van maatregelen als er een piek dreigt, dat maatregelen gehandhaafd worden zodat de effectief zijn en dat we dan ook weer sneller versoepelen als de situatie het weer toe laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:23:
Uiteindelijk moeten de vaccinaties wel de druk op de zorg verlichten en dan zijn er geen lockdown-achtig maatregelen meer nodig.
Let op dat er een populatie-effect speelt wat betreft de vaccinaties en de druk op de zorg omdat we in Nederland vrij consequent ‘sturen op de zorg’.

Het tijdstip waarop het door jou genoemde ‘uiteindelijk’ wordt bereikt is o.a. afhankelijk van de voortgang van de vaccinaties maar ook de vaccinatiebereidheid. Want als de de groep niet gevaccineerden maar groot genoeg is, dan zal er bij het opheffen van maatregelen opnieuw een overbelasting van de zorg kunnen optreden. Naar mijn verwachting zal ook de leeftijd van de opnames dalen als er wordt versoepeld en de vaccinaties van oud naar jong nog worden toegediend.

Stel we beginnen met een beddencapaciteit van 5 en een populatie van 1000 mensen die allemaal in het ziekenhuis kunnen komen zolang ze nog niet gevaccineerd zijn. Bij een ziektelast van 2% zal er dus een beddentekort van 15 zijn als veel mensen tegelijk ziek worden (rechter zijde exponentiële curve). Er worden vervolgens maatregelen ingesteld die zo streng zijn, dat ‘de zorg het aankan’ (sturen op zorg) en daarmee is slechts 1 bed bezet.

Als 50% van de 1000 mensen op een gegeven gevaccineerd zijn, dan is er nog steeds een overschrijding van de capaciteit als veel mensen tegelijk ziek worden. Dus blijven er nog steeds maatregelen van kracht die zo streng zijn dat ‘de zorg het aankan’ (sturen op zorg) en daarmee is nog steeds 1 bed bezet. De maatregelen zijn dan weliswaar minder streng maar de leeftijd van die ene persoon zal lager liggen als de vaccins naar verwachting hun werk doen om opnames te voorkomen. Maar afhankelijk van de vaccinatiebereidheid kan het ook zijn dat versoepelingen niet of nauwelijks kunnen plaatsvinden.

De vaccinatievoortgang is dus één ding, maar de vaccinatiebereidheid is een andere. Het risico op een zorginfarct zal uiteraard lager worden naarmate meer mensen zich laten vaccineren en de vaccins werken, maar hoe lang dat duurt hangt denk ik van meer af dan de beschikbaarheid van vaccins of snelheid van de vaccineren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:23:
[...]

Let op dat er een populatie-effect speelt wat betreft de vaccinaties en de druk op de zorg omdat we in Nederland vrij consequent ‘sturen op de zorg’.

Het tijdstip waarop het door jou genoemde ‘uiteindelijk’ wordt bereikt is o.a. afhankelijk van de voortgang van de vaccinaties maar ook de vaccinatiebereidheid. Want als de de groep niet gevaccineerden maar groot genoeg is, dan zal er bij het opheffen van maatregelen opnieuw een overbelasting van de zorg kunnen optreden. Naar mijn verwachting zal ook de leeftijd van de opnames dalen als er wordt versoepeld en de vaccinaties van oud naar jong nog worden toegediend.

Stel we beginnen met een beddencapaciteit van 5 en een populatie van 1000 mensen die allemaal in het ziekenhuis kunnen komen zolang ze nog niet gevaccineerd zijn. Bij een ziektelast van 2% zal er dus een beddentekort van 15 zijn als veel mensen tegelijk ziek worden (rechter zijde exponentiële curve). Er worden dus maatregelen ingesteld die zo streng zijn, dat ‘de zorg het aankan’ (sturen op zorg) en daarmee is slechts 1 bed bezet.

Als 50% van de 1000 mensen op een gegeven gevaccineerd zijn, dan is er nog steeds een overschrijding van de capaciteit als veel mensen tegelijk ziek worden. Dus blijven er nog steeds maatregelen van kracht die zo streng zijn dat ‘de zorg het aankan’ (sturen op zorg) en daarmee is nog steeds 1 bed bezet. De maatregelen zijn dan weliswaar minder streng maar de leeftijd van die ene persoon zal lager liggen als de vaccins naar verwachting hun werk doen om opnames te voorkomen.

De vaccinatievoortgang is dus één ding, maar de vaccinatiebereidheid is een andere. Het risico op een zorginfarct zal uiteraard lager worden naarmate meer mensen zich laten vaccineren en de vaccins werken, maar hoe lang dat duurt hangt denk ik van meer af dan de beschikbaarheid van vaccins of snelheid van de vaccineren.
Naar mate er meer gevaccineerd wordt zal de vaccinatiebereidheid toenemen. Sommige mensen zijn terughoudend, maar dat komt uiteindelijk wel.

Als de groep van 50-60 plus is gevaccineerd dan gaan we echt een grote stap maken.

Hopelijk krijgen we niet nog een keer een lockdown te verwerken voor het zover is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:30:
[...]

Naar mate er meer gevaccineerd wordt zal de vaccinatiebereidheid toenemen. Sommige mensen zijn terughoudend, maar dat komt uiteindelijk wel.

Als de groep van 50-60 plus is gevaccineerd dan gaan we echt een grote stap maken.

Hopelijk krijgen we niet nog een keer een lockdown te verwerken voor het zover is.
Ik hoop ook niet dat ze ergens halverwege de zomer gaan 'dreigen' met lockdowns of met het afzeggen van festivals alleen maar om de vaccinatiebereidheid op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Ik hoop ook niet dat ze ergens halverwege de zomer gaan 'dreigen' met lockdowns of met het afzeggen van festivals alleen maar om de vaccinatiebereidheid op te krikken.
Voor nu wordt er van een vaccinatiegraad van ongeveer 70% uit gegaan om voldoende groeps-bescherming te krijgen.

Ik heb er wel vertrouwen in dat dat te behalen is. Een steekproef in mijn eigen omgeving geeft meer dan die 70%.
Dat zegt natuurlijk niet alles, maar over het algemeen wil men weer verder kunnen. De hamvraag blijft kunnen we snel genoeg vaccineren om nieuwe maatregelen te voorkomen.

Het onderstaand artikel stelt de 70%, maar dat het virus dan uitdooft. De bescherming van de vaccins zijn tevens niet zo hoog als gesteld, maar om beter met het virus te leven lijkt mij 70% reëel. Uitdoven is een nobele gedachte, maar daar zou ik niet van uit gaan.
https://www.rtlnieuws.nl/...-procent-groepsimmuniteit

Onderstaand artikel heeft een interessante kijk op de vaccinatiebereidheid. We zijn immers wat terughoudend en aarzelend, maar nemen het uiteindelijk wel. En relatief gezien weten we veel over de vaccins.
https://www.volkskrant.nl...accin-wel-nemen~bd5618b0/

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Dat deed het vorig jaar september niet, ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat het deze keer wel zo uit pakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Voor nu wordt er van een vaccinatiegraad van ongeveer 70% uit gegaan om voldoende groeps-bescherming te krijgen.

Ik heb er wel vertrouwen in dat dat te behalen is. Een steekproef in mijn eigen omgeving geeft meer dan die 70%.
Dat zegt natuurlijk niet alles, maar over het algemeen wil men weer verder kunnen. De hamvraag blijft kunnen we snel genoeg vaccineren om nieuwe maatregelen te voorkomen.

Het onderstaand artikel stelt de 70%, maar dat het virus dan uitdooft. De bescherming van de vaccins zijn tevens niet zo hoog als gesteld, maar om beter met het virus te leven lijkt mij 70% reëel. Uitdoven is een nobele gedachte, maar daar zou ik niet van uit gaan.
https://www.rtlnieuws.nl/...-procent-groepsimmuniteit

Onderstaand artikel heeft een interessante kijk op de vaccinatiebereidheid. We zijn immers wat terughoudend en aarzelend, maar nemen het uiteindelijk wel. En relatief gezien weten we veel over de vaccins.
https://www.volkskrant.nl...accin-wel-nemen~bd5618b0/
Ten eerste is het niet ongeveer 70% maar tenminste 70% en ten tweede spreekt men de hoop uit dat bij tenminste 70% het virus zal uitdoven. Maar, het is een (WHO)verklaring uit augustus 2020 waar ook gezegd wordt dat dat percentage ook afhangt van de transmissiesnelheid van het virus. Wanneer er dus onverhoopt een variant komt (en misschien is die er al) die een hogere transmissiesnelheid heeft dan is dus die 70% niet genoeg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

We zijn toch niet van die lockdown af? Of tellen alleen de scholen en een verdwaalde kapperszaak voor je? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:13:
[...]

Ten eerste is het niet ongeveer 70% maar tenminste 70% en ten tweede spreekt men de hoop uit dat bij tenminste 70% het virus zal uitdoven. Maar, het is een (WHO)verklaring uit augustus 2020 waar ook gezegd wordt dat dat percentage ook afhangt van de transmissiesnelheid van het virus. Wanneer er dus onverhoopt een variant komt (en misschien is die er al) die een hogere transmissiesnelheid heeft dan is dus die 70% niet genoeg.
Vandaar ook mijn 'ongeveer' er zijn teveel onzekerheden om er een vast percentage aan te geven.

Dat blijft het moeilijke, mensen willen een tijdspad en visie wanneer iets kan en waarvoor ze het doen.
Helaas is moeilijk te zeggen wanneer iets precies weer kan en dan wordt de bereidheid, en ook mede door de duur van de pandemie, om de maatregelen vol te houden minder.
jadjong schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:15:
[...]

We zijn toch niet van die lockdown af? Of tellen alleen de scholen en een verdwaalde kapperszaak voor je? :+
Helaas niet nee, maar persoonlijk zijn de scholen open al een hele verlichting en voelt het een stuk minder als een lockdown.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 19-03-2021 19:20 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Dat verwacht en hoop ik ook. Als een schaap over de dam is, volgen er meer. Het zit ook hier in het feitelijke tijdstip van het woord ‘uiteindelijk’ uiteraard.
Niet per se. Dat bedoelde ik ook te zeggen. Ik vermoed dat je met die leeftijden doelt op de leeftijd van de huidige opnames. Maar er zijn miljoenen mensen jonger dan 50 en voor die groep gelden nu ook maatregelen Daarmee is het volgens mij lastig om te voorspellen wat er gebeurt als de maatregelen worden afgebouwd. De opnamekans per individu van lagere leeftijd zal lager zijn, maar een kleine kans keer een groot aantal betekent wellicht alsnog veel opnames. En omdat er wordt gestuurd op de zorg, zal de politieke en maatschappelijke druk om te versoepelen steeds groter worden naarmate de ziekenhuizer leger raken. En dan dus weer voller worden met jongere mensen als het sturen op de zorg blijft doorgaan.
tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:50:
Voor nu wordt er van een vaccinatiegraad van ongeveer 70% uit gegaan om voldoende groeps-bescherming te krijgen
Maar dit is weer iets anders. Je doelt hier denk ik op groepsimmuniteit als vaccins de verspreiding ook goed kunnen stoppen. Die 70% is gewoon de fractie die de R0 in dat geval < 1 maakt. Dus 1 - (1/R0). Bij een R0 van 4 moet je dus 75% (=1-(1/4)) vaccineren als het vaccin 100% verspreiding voorkomt.

Waar het mij in bovenstaande voorbeeld om ging bij vaccinatiebereidheid, is dat een deel van de mensen vermoedelijk om religieuze of andere reden ongevaccineerd blijft helaas en mits die groep maar groot genoeg is nog steeds tot een zorginfarct zouden kunnen leiden bij versoepelen. Stel dat 10% (ik hoop uiteraard veel minder) van de mensen zich niet laat vaccineren in Nederland en alle maatregelen worden volledig opgeheven, dan kunnen 1,7 miljoen mensen ziek worden, waarvan een deel in het ziekenhuis komt. En dat kunnen er dus weer heel veel tegelijk zijn bij een R die ruim boven de 1 ligt in die groep gezien de afwezige vaccinatie.

Het verwarrende aan veel nieuwsberichten is dat ze de effectiviteit niet duiden. Alleen minder overlijden en minder opnames of ook minder verspreiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:22:
[...]

Dat verwacht en hoop ik ook. Als een schaap over de dam is, volgen er meer. Het zit ook hier in het feitelijke tijdstip van het woord ‘uiteindelijk’ uiteraard.

[...]

Niet per se. Dat bedoelde ik ook te zeggen. Ik vermoed dat je met die leeftijden doelt op de leeftijd van de huidige opnames. Maar er zijn miljoenen mensen jonger dan 50 en voor die groep gelden nu ook maatregelen Daarmee is het volgens mij lastig om te voorspellen wat er gebeurt als de maatregelen worden afgebouwd. De opnamekans per individu van lagere leeftijd zal lager zijn, maar een kleine kans keer een groot aantal betekent wellicht alsnog veel opnames. En omdat er wordt gestuurd op de zorg, zal de politieke en maatschappelijke druk om te versoepelen steeds groter worden naarmate de ziekenhuizer leger raken. En dan dus weer voller worden met jongere mensen als het sturen op de zorg blijft doorgaan.
Een stap in het versoepelen van de maatregelen, het zal hoe dan ook verlichting geven voor de zorg. Normaal helaas nog niet dat zal echt nog even duren, want inderdaad ook jonge mensen worden er ziek van en in mindere mate ook flink ziek ervan.
Maar dit is weer iets anders. Je doelt hier denk ik op groepsimmuniteit als vaccins de verspreiding ook goed kunnen stoppen. Die 70% is gewoon de fractie die de R0 in dat geval < 1 maakt. Dus 1 - (1/R0). Bij een R0 van 4 moet je dus 75% (=1-(1/4)) vaccineren als het vaccin 100% verspreiding voorkomt.

Waar het mij in bovenstaande voorbeeld om ging bij vaccinatiebereidheid, is dat een deel van de mensen vermoedelijk om religieuze of andere reden ongevaccineerd blijft helaas en mits die groep maar groot genoeg is nog steeds tot een zorginfarct zouden kunnen leiden bij versoepelen. Stel dat 10% (ik hoop uiteraard veel minder) van de mensen zich niet laat vaccineren in Nederland en alle maatregelen worden volledig opgeheven, dan kunnen 1,7 miljoen mensen ziek worden, waarvan een deel in het ziekenhuis komt. En dat kunnen er dus weer heel veel tegelijk zijn bij een R die ruim boven de 1 ligt in die groep gezien de afwezige vaccinatie.

Het verwarrende aan veel nieuwsberichten is dat ze de effectiviteit niet duiden. Alleen minder overlijden en minder opnames of ook minder verspreiding?
Je wordt een bepaald percentage beschermd door het vaccin en daarnaast een bepaald percentage tegen ernstig ziek worden en hopelijk ziekenhuisopnames. Dat helpt ook tegen de verspreiding.

Ik verwacht dat de groep uiteindelijk groot genoeg wordt die de rest tevens me beschermt, maar welk percentage dat precies moet worden daar is volgens mij nog geen duidelijkheid over. Wellicht dat er lokaal nog een kleine uitbraak kan komen, maar dat dit niet het hele systeem ontwricht wat het nu wel doet.
Ook epidemiologen Alma Tostmann en Frits Rosendaal en vaccinoloog Ben van der Zeijst vinden het nieuws over de AstraZeneca- en Janssen-vaccins goed nieuws, ook al zijn ze minder effectief dan die van Pfizer en Moderna. "Deze vaccins lijken misschien tweede keus, maar bij beide is het volledige verhaal belangrijk. Zo beschermt AstraZeneca wel 85 tot 100 procent tegen ernstige ziekte door covid-19", zegt Van der Zeijst.

Ook Janssen beschermt - blijkt uit voorlopige data van het bedrijf - voor 85 procent tegen ernstige ziekte en voor 100 procent tegen ziekenhuisopnames. Dat wordt al na één prik behaald, in tegenstelling tot de andere vaccins; daar zijn twee prikken nodig. "Dat is veel handiger en sneller en dat percentage halen Pfizer en Moderna waarschijnlijk niet na één prik", zegt Rosendaal.
Maar ik kijk liever naar het grote geheel en dat is hierbij wel positief", zegt Tostmann. "Als ongeveer 60 procent, verdeeld over het hele land, immuun is tegen het coronavirus, heb je geen grote uitbraken meer. Misschien kleine uitbraakjes, maar je hebt voldoende mensen beschermd om grootschalige verspreiding te voorkomen."
Bij 99 procent van de proefpersonen die zijn gevaccineerd met het AstraZeneca-vaccin werden neutraliserende antistoffen gevonden. Ook bij het Janssen-vaccin wijzen voorlopige data op een hoog percentage dat antistoffen ontwikkelde: tussen de 82 en 94 procent. "Dat is goed nieuws. Je immuunsysteem staat dan 1-0 voor."

Ook is de verspreiding van het virus lager bij het AstraZeneca-vaccin. Tostmann: "Als een vaccin heel goed werkt tegen transmissie, is dat ook een grote plus."
https://nos.nl/artikel/23...het%20ruim%2090%20procent.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:39:
[...]

Die 22% groei is gigantisch vertekend, want er is blijkbaar veel meer getest. Het testpercentage is niet met 22% gestegen, maar zelfs gedaald.

Die R van 1,14 is dus ook een beetje uit de lucht gegrepen, misschien dat @t_captain wat meer inzicht kan bieden in de cijfers.
Reken op een trendmatige R-waarde van ongeveer 1.07 op 8 maart.

Besmettingen lopen momenteel fors op, maar dat wijkt niet heel veel af van waarmee het model al rekening hield. Piek wordt nog steeds op 10.5xx gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:23:

Stel we beginnen met een beddencapaciteit van 5 en een populatie van 1000 mensen die allemaal in het ziekenhuis kunnen komen zolang ze nog niet gevaccineerd zijn. Bij een ziektelast van 2% zal er dus een beddentekort van 15 zijn als veel mensen tegelijk ziek worden (rechter zijde exponentiële curve). Er worden vervolgens maatregelen ingesteld die zo streng zijn, dat ‘de zorg het aankan’ (sturen op zorg) en daarmee is slechts 1 bed bezet.

Als 50% van de 1000 mensen op een gegeven gevaccineerd zijn, dan is er nog steeds een overschrijding van de capaciteit als veel mensen tegelijk ziek worden. Dus blijven er nog steeds maatregelen van kracht die zo streng zijn dat ‘de zorg het aankan’ (sturen op zorg) en daarmee is nog steeds 1 bed bezet. De maatregelen zijn dan weliswaar minder streng maar de leeftijd van die ene persoon zal lager liggen als de vaccins naar verwachting hun werk doen om opnames te voorkomen. Maar afhankelijk van de vaccinatiebereidheid kan het ook zijn dat versoepelingen niet of nauwelijks kunnen plaatsvinden.

De theorie klopt wel, maar toch denk ik dat het in de praktijk niet zo zal lopen:

- Bij 50% gevaccineerde populatie, zal een veel groter deel van 50% van de kwetsbaren gevaccineerd zijn. Daar is de vaccinatiebereidheid groter, en ze zijn als eerste aan de beurt.
- Als er 50% gevaccineerd is, zal de R sowieso significant gedrukt zijn. Het groeipercentage per week zonder maatregelen is dus een stuk kleiner
- Tijdens die groei wordt er flink doorgevaccineerd (tenzijn we natuurlijk tegen de vaccinatiebereidheidsgrens aanzitten, maar die ligt nog flink hoger dan 50%)
- Om dan alsnog het ziekenhuis vol te krijgen, zullen er héél erg veel mensen besmet moeten zijn. Reken er maar op dat als er per dag 50k mensen positief getest worden, men - ook zonder maatregelen - wel wat behoedzamer zal zijn
- Als blijkt dat er alleen maar ongevaccineerden in het ziekenhuis terecht komen, zal de vaccinatiebereidheid toenemen
- Als alles hierboven niet afdoende is, dan is met 50k positief geteste mensen per dag in de groep niet-gevaccineerden, herd-immunity alsnog erg dichtbij

Een situatie die jij schetst kan eventjes bestaan, maar geen maanden lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

The Legend

*Plop*

t_captain schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:37:
[...]

Reken op een trendmatige R-waarde van ongeveer 1.07 op 8 maart.

Besmettingen lopen momenteel fors op, maar dat wijkt niet heel veel af van waarmee het model al rekening hield. Piek wordt nog steeds op 10.5xx gezet.
Kan jouw model gewoon een tabelletje met de dagelijks verwachte besmettingen uitpoepen? Op basis van de huidige aantallen lijkt die geplotte piek veel sneller te komen dan in mei.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Sure:

Near term forecast of daily reported infections:
* Sat 2021-03-20: 7087
* Sun 2021-03-21: 6618
* Mon 2021-03-22: 6051
* Tue 2021-03-23: 5422
* Wed 2021-03-24: 6456
* Thu 2021-03-25: 6517
* Fri 2021-03-26: 7376
* Sat 2021-03-27: 7821
* Sun 2021-03-28: 7295
* Mon 2021-03-29: 6666
* Tue 2021-03-30: 5968
* Wed 2021-03-31: 7099
* Thu 2021-04-01: 7156
* Fri 2021-04-02: 8087
* Sat 2021-04-03: 8561
* Sun 2021-04-04: 7969
* Mon 2021-04-05: 7271
* Tue 2021-04-06: 6499
* Wed 2021-04-07: 7719
* Thu 2021-04-08: 7770
* Fri 2021-04-09: 8764
* Sat 2021-04-10: 9257
* Sun 2021-04-11: 8596
* Mon 2021-04-12: 7820
* Tue 2021-04-13: 6975
* Wed 2021-04-14: 8268
* Thu 2021-04-15: 8304
* Fri 2021-04-16: 9344
* Sat 2021-04-17: 9845
* Sun 2021-04-18: 9117
* Mon 2021-04-19: 8271
* Tue 2021-04-20: 7360
* Wed 2021-04-21: 8705
* Thu 2021-04-22: 8721
* Fri 2021-04-23: 9787
* Sat 2021-04-24: 10282
* Sun 2021-04-25: 9492
* Mon 2021-04-26: 8587
* Tue 2021-04-27: 7622
* Wed 2021-04-28: 8992
* Thu 2021-04-29: 8986
* Fri 2021-04-30: 10057
* Sat 2021-05-01: 10534
* Sun 2021-05-02: 9694
* Mon 2021-05-03: 8744
* Tue 2021-05-04: 7739
* Wed 2021-05-05: 9107
* Thu 2021-05-06: 9075
* Fri 2021-05-07: 10127
* Sat 2021-05-08: 10575
* Sun 2021-05-09: 9701
* Mon 2021-05-10: 8723
* Tue 2021-05-11: 7699
* Wed 2021-05-12: 9036
* Thu 2021-05-13: 8978
* Fri 2021-05-14: 9990
* Sat 2021-05-15: 10398
* Sun 2021-05-16: 9508
* Mon 2021-05-17: 8523
* Tue 2021-05-18: 7501

Of als plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCw8_MDxeSIxIqYm21S865_nCOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XwEyiHe2R9LW0mkzR1lBp7I4.png?f=user_large

In blauw de R-waarde (samples lichtblauw links, prognose donkerblauw rechts). In rood de dagelijks gerapporteerde besmettingen / prognose.

De R-waarde zat de afgelopen week boven de trend, de week daarvoor onder de trend. Je ziet hoe sterk die kan schommelen.

Als de komende dagen die R aan de hoge kant blijft, dan ga je naar een sneller, misschien korter scenario. Kijk naar Tsjechie, die zijn net over de piek van hun derde golf heen. We lijken 2 a 3 achter te lopen op dat land.

[ Voor 19% gewijzigd door t_captain op 19-03-2021 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:43
Van mij mogen ze, zodra die ziekenhuiscijfers echt hard dalen en het ver gevorderd is met vaccineren ook per direct stoppen met het publiceren van die dagelijkse cijfers. Alleen maar onrust.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Cijfers geven geen onrust. Gammele interpretaties geven onrust. Kranten die op woensdag steevast schrijven dat de cijfers veel hoger zijn dan gisteren. Mensen die niet voorbij de headline lezen worden bevestigd in een "o jee" gevoel.

Ook al schrijft dezelfde krant elke maandag dat de cijfers omlaag zijn, slechts nieuws heeft een 2x a 3x zo sterke psychologische impact als goed nieuws. Zo blijft bij wie zich niet verdiept in de cijfers vooral een pessimistisch beeld hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

t_captain schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:48:
Sure:

Of als plaatje:

[Afbeelding]

In blauw de R-waarde (samples lichtblauw links, prognose donkerblauw rechts). In rood de dagelijks gerapporteerde besmettingen / prognose.

De R-waarde zat de afgelopen week boven de trend, de week daarvoor onder de trend. Je ziet hoe sterk die kan schommelen.

Als de komende dagen die R aan de hoge kant blijft, dan ga je naar een sneller, misschien korter scenario. Kijk naar Tsjechie, die zijn net over de piek van hun derde golf heen. We lijken 2 a 3 achter te lopen op dat land.
De eerste golf van Tsjechie was pas na de zomer van 2020. Hun 3e golf is onze 2e golf.

https://covid19.healthdat...ew=daily-deaths&tab=trend

(Range even aanpassen naar begin 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
t_captain schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:08:
Cijfers geven geen onrust. Gammele interpretaties geven onrust. Kranten die op woensdag steevast schrijven dat de cijfers veel hoger zijn dan gisteren. Mensen die niet voorbij de headline lezen worden bevestigd in een "o jee" gevoel.

Ook al schrijft dezelfde krand elke maandag dat de cijfers omlaag zijn, slechts nieuws heeft een 2x a 3x zo sterke psychologische impact als goed nieuws. Zo blijft bij wie zich niet verdiept in de cijfers vooral een pessimistisch beeld hangen.
Jup daarom bekijk ik het liever van de positieve kant, want alles komt gelukkig nu op gang om dit eindelijk eens om te draaien.

Net in het nieuws Duitsland en België versoepelen nog niet, de IC cijfers stijgen daar wel iets.

Opmerkelijk was ook dat werd genoemd dat in deze situatie een stijging van de besmettingscijfers niet automatisch betekend dat er zwaardere maatregelen komen. Waar eerder steevast je uit kon gaan van stijging cijfers > stijging ziekenhuiscijfers > stijging IC cijfers en uiteindelijk meer doden zijn ze daar nu nog niet helemaal over uit.

Dat is dus wat ik ook al dacht in hoeverre gaat deze golf ons nog echt raken? Hopelijk blijft het bij een golfje en kunnen we steeds meer vooruit kijken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29

Ook al schrijft dezelfde krand elke maandag dat de cijfers omlaag zijn, slechts nieuws heeft een 2x a 3x zo sterke psychologische impact als goed nieuws. Zo blijft bij wie zich niet verdiept in de cijfers vooral een pessimistisch beeld hangen.
Hulde. Er wordt door conventionele media louter teruggegrepen op het relatieve aantal positieve testen (als aandeel van totaal) ten tijde van stagnatie of dalingen van absolute dalingen. Nu is het moord en brand schreeuwen en wordt alle nuance weer vergeten. Best wel droevig.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:48:
Sure:

Of als plaatje:

[Afbeelding]

Heb je ook een forecast wat deze cijfers met ziekenhuis en IC bezetting doet? Dit zal waarschijnlijk een hele lastige zijn met leeftijdsgroep en vaccinatie variabelen. Maar was wel is benieuwd hoe dat eruit zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Jup daarom bekijk ik het liever van de positieve kant, want alles komt gelukkig nu op gang om dit eindelijk eens om te draaien.

Net in het nieuws Duitsland en België versoepelen nog niet, de IC cijfers stijgen daar wel iets.

Opmerkelijk was ook dat werd genoemd dat in deze situatie een stijging van de besmettingscijfers niet automatisch betekend dat er zwaardere maatregelen komen. Waar eerder steevast je uit kon gaan van stijging cijfers > stijging ziekenhuiscijfers > stijging IC cijfers en uiteindelijk meer doden zijn ze daar nu nog niet helemaal over uit.

Dat is dus wat ik ook al dacht in hoeverre gaat deze golf ons nog echt raken? Hopelijk blijft het bij een golfje en kunnen we steeds meer vooruit kijken.
Hopelijk zijn de positief getesten vooral kinderen en hun ouders <60 dan gaat het aantal ziekenhuis opnames niet sterk stijgen.

(Dat gezicht van Grapperhaus met z’n R=1.14, waar komt dat laatste nu weer vandaan?)

[ Voor 4% gewijzigd door immetjes op 19-03-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:15:
Hulde. Er wordt door conventionele media louter teruggegrepen op het relatieve aantal positieve testen (als aandeel van totaal) ten tijde van stagnatie of dalingen van absolute dalingen. Nu is het moord en brand schreeuwen en wordt alle nuance weer vergeten. Best wel droevig.
Mee eens dat de duiding van cijfers en trends vaak droevig is. Maar het hangt wellicht ook af van je uitgangspunt:

- Stel dat het meevalt: hoeveel mensen liggen er dan over 3 weken op de IC?
- Stel dat tegenvalt: hoeveel mensen liggen er dan over 3 weken op de IC?

Van welk van deze twee scenario’s moet je uitgaan als er nu >550 mensen op de IC liggen en de R bijvoorbeeld 1,07 is en waarom?
Teknix1982 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:19:
Heb je ook een forecast wat deze cijfers met ziekenhuis en IC bezetting doet? Dit zal waarschijnlijk een hele lastige zijn met leeftijdsgroep en vaccinatie variabelen. Maar was wel is benieuwd hoe dat eruit zou zien.
Die forecast kun je zelf berekenen met dit RIVM model:

Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Hopelijk zijn de positief getesten vooral kinderen en hun ouders <60 dan gaat het aantal ziekenhuis opnames niet sterk stijgen.

(Dat gezicht van Grapperhaus met z’n R=1.14, waar komt dat laatste nu weer vandaan?)
Het nieuwe R getal is vandaag naar buiten gekomen met de nieuwe besmettingscijfers.
Volgens de laatste berekeningen is het reproductiegetal, de ‘R’, 1,14. Omdat de R altijd pas achteraf kan worden berekend, gaat het dan om de R van veertien dagen geleden.
https://www.trouw.nl/binn...golf-je-in-rolt~b7960d4b/

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:27:
[...]

Het nieuwe R getal is vandaag naar buiten gekomen met de nieuwe besmettingscijfers.

[...]

Dat artikel in Trouw laat ook duidelijk zien dat het percentage pos. aantal getesten stijgt onder mensen > 12jaar. Dus helaas voor m’n vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:23
tweakduke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:27:
[...]

[...]

Dit is toch wel een flink hoge en enge R...

Of er moet weer meer dicht, of sneller vaccineren? Hoewel dat ook pas na 2 weken z'n werk echt doet, dus dat duurt wel erg lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Basekid schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Of er moet weer meer dicht, of sneller vaccineren? Hoewel dat ook pas na 2 weken z'n werk echt doet, dus dat duurt wel erg lang.
Een aantal oorzaken noemt het artikel, de britse variant die besmettelijker is, nu flink toeneemt.
De opening van de scholen en volgens het artikel, met name de middelbare scholen.
Het gros van die kinderen (95,5 procent) heeft geen corona. Hierdoor nam het percentage positieve tests ten opzichte van het totaal hard af. Goed nieuws, riep men, die derde golf komt er helemaal niet. Maar als men kinderen onder de 13 uit de testcijfers schrapt, dan stijgt het percentage positieve tests weer. Tussen 9 en 16 maart was dan 9,6 procent van alle tests positief, tegen 8,4 procent in de week daarvoor.
En als laatste het minder opvolgen van de maatregelen en dat mensen weer meer naar het kantoor gaan. In combinatie met een besmettelijkere variant een logische verklaring.

Sneller vaccineren zou het beste zijn, maar ik weet niet in hoeverre dat kan. Meer dingen weer dicht zal ontzettend moeilijk liggen.
Wellicht dat ze eerst meer duidelijkheid willen in hoeverre de ziekenhuiscijfers nu echt gaan stijgen, alvorens ze maatregelen afkondigen of het zo laten.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 19-03-2021 20:46 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
Teknix1982 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:19:
[...]

We mogen toch hopen dat het RIVM daar erg hard mee bezig is. Ze weten toch de leeftijdsverdeling van die 7400 besmettingen en de kans op opname voor de verschillende leeftijden!
Alles beter dan dat geblaat van mw Kaag. Hoop dat ze heel snel onder tafel gaat zitten nu. :(

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Mee eens dat de duiding van cijfers en trends vaak droevig is. Maar het hangt wellicht ook af van je uitgangspunt:

Een overmatige en eenzijdige focus op deze KPI heeft er grotendeels voor gezorgd dat dubieuze maatregelen als een avondklok zijn geïmplementeerd. Het is tijd om minder te gaan vastklampen aan de "wat als" doctrine en opportunistischer te gaan sturen op indicatoren die wat mij betreft veelzeggender zijn zoals ziekenhuisbezetting en relatief aantal positieve testen. Je weet hoe ik over 'de R' denk en met name hoe deze (consequent verkeerd) wordt gebruikt en gecommuniceerd. Een R die langer dan enkele dagen te hoog is, zouden we wellicht serieuzer moeten gaan nemen.
[...]

Vergeet niet dat we ten tijde van invoering avondklok een dergelijke 'flink hoge en enge R' hadden die dragen later werd bijgesteld met 10 basispunten. Niet belerend bedoeld, maar ik raad je aan om een breder spectrum aan indicatoren voor langere tijdsintervallen in ogenschouw te nemen voordat je je bang laat maken door één R waarde :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Een beetje minder dan nu.

Het optimistische model rekent dat de instroom vanaf nu aan het dalen gaat door toenemende vaccinaties van ziekenhuis-risicogroepen (met en vertraging van een week of 4 tussen prik en opname). Er lijkt een (toenemende?) kloof te zitten tussen de groeisnelheid van positieve tests en die van opnames. Hoopvol: je ziet reeds enkele weken de IC-bezetting afvlakken ondanks de sterk stijgende nieuwe besmettingen. Als die trend doorzet, dan kunnen we dalende cijfers uit de ziekenhuizen verwachten bij stijgende cijfers van de GGD.

Van welk van deze twee scenario’s moet je uitgaan als er nu >550 mensen op de IC liggen en de R bijvoorbeeld 1,07 is en waarom?

[...]
Het pessimistische model is dat die "kloof" er niet blijkt te zijn en dat er nog steeds een evenredigheid zal zijn tussen positieve tests -> besmettingen -> opnames -> bedbezetting. In dat geval kan de bezetting op de IC oplopen richting de 1000 patienten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
t_captain schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Het pessimistische model is dat die "kloof" er niet blijkt te zijn en dat er nog steeds een evenredigheid zal zijn tussen positieve tests -> besmettingen -> opnames -> bedbezetting. In dat geval kan de bezetting op de IC oplopen richting de 1000 patienten.
De cijfers bewijzen toch inmiddels meer en meer dat het pessimistische model al kan worden bijgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 19:38
immetjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:34:
[...]
Dat artikel in Trouw laat ook duidelijk zien dat het percentage pos. aantal getesten stijgt onder mensen > 12jaar. Dus helaas voor m’n vorige post.
Ah daar staat een beetje het grafiekje waar ik naar op zoek was, wat doet het percentage positief onder andere leeftijdsgroepen als je de groep er af haalt die nu ineens heel veel getest wordt (ook zonder directe klachten).
Helaas lijkt daar toch uit te blijken dat die groep het overal cijfer van het percentage positief aardig hard drukt en derhalve dit wijziging van beleid tot een misinterpretatie van de cijfers kan leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:53:
Een R die langer dan enkele dagen te hoog is, zouden we wellicht serieuzer moeten gaan nemen.
De R is toch al weken > 1? Dat is toch te hoog? Wat moet het dan zijn?

Ik noem even een extreme R van 2 gedurende 4 weken. Dat bedoel je niet neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:00:
[...]

De cijfers bewijzen toch inmiddels meer en meer dat het pessimistische model al kan worden bijgesteld?
De cijfers laten de afgelopen 4 weken een divergentie tussen de drie lijnen zien:

- positieve tests: sterk stijgend
- opnames: licht stijgend
- sterfgevallen: dalend

Dat zijn de getallen. Het liefst heb ik ook een oorzakelijke verklaring voordat ik een getalsmatige correlatie voor waarheid aannem. In deze hebben we die verklaring: vaccinaties. Op dit moment komen de prikken tot ongeveer 20-2 in de cijfers terug en dat verklaart de verhoudingen sterfte/opnames/besmettingen. De meeste mensen die voor 20-2 waren geprikt, wonen in het verpleeghuis of zijn boven de 85. Daarom zie je relatief veel effect in de sterfte en war minder in de opnames.

Toch wil ik niet te vroeg juichen. Ik moet zien dat die opnames niet alleen langzamer groeien dan de positieve tests, ik wil het begin zien van een absolute daling.

Ik had gehoopt dat deze week het kantelpunt te zien, maar helaas. Volgende week beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:21:
[...]

De R is toch al weken > 1? Dat is toch te hoog? Wat moet het dan zijn?

Ik noem even een extreme R van 2 gedurende 4 weken. Dat bedoel je niet neem ik aan?
Beetje simpel gesteld wordt er zo gerekend:

Week 1 10.000 mensen getest, 1000 positief, 10% positief
Week 2 15.000 mensen getest, 1250 positief, 8,3% positief, R = 1,25
Week 3 20.000 mensen getest, 1600 positief, 8,0% positief, R = 1,28

De R stijgt weliswaar, maar dat komt hoofdzakelijk omdat er elke week meer getest wordt en er in absolute zin ook meer positieve gevallen zijn. Het percentage positief daalt echter al een hele tijd.

Vertel me maar; is dit gunstig of ongunstig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:59:
[...]
Toch wil ik niet te vroeg juichen. Ik moet zien dat die opnames niet alleen langzamer groeien dan de positieve tests, ik wil het begin zien van een absolute daling.

Ik had gehoopt dat deze week het kantelpunt te zien, maar helaas. Volgende week beter.
Misschien dat het aantal ziekenhuisopnames nog niet daalt omdat we met een soort 'inhaaleffect' bezig zijn.

Een tijdje geleden werd bekend dat we tijdens de eerste golf vorig jaar wel degelijk een soort 'pseudo-' zwart scenario hebben gehad. In de regel zeer oude mensen met Corona kregen het advies van hun huisarts om maar niet naar het ziekenhuis te gaan. De kans dat ze het zouden overleven was nihil, maar ze zouden wel wekenlang een schaars bed bezet houden welke ook voor een jonger iemand met betere overlevingskansen gebruikt zou kunnen worden. Naar verluid ging het hier om enkele duizenden 1500 personen.

Wellicht is dit - in afgezwakte vorm - de laatste maanden ook wel gebeurd. Maar nu er langzaam een beetje lucht in het systeem lijkt te komen worden deze gaten direct opgevuld door mensen die nu wel door huisartsen naar het ziekenhuis worden gestuurd, waar ze wellicht een paar weken geleden nog met een 'gesprek' hadden volstaan.

Er is in ieder geval wel weer voldoende zorgcapaciteit dat deze week voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis het aantal reguliere doorverwijzingen van de huisartsen weer op het 'normale' niveau zit.

Dus ergens gebeurt er wel degelijk wat in de ziekenhuizen. Het is enkel nog niet volledig zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
alexbl69 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:13:
[...]
Een tijdje geleden werd bekend dat we tijdens de eerste golf vorig jaar wel degelijk een soort 'pseudo-' zwart scenario hebben gehad. In de regel zeer oude mensen met Corona kregen het advies van hun huisarts om maar niet naar het ziekenhuis te gaan. De kans dat ze het zouden overleven was nihil, maar ze zouden wel wekenlang een schaars bed bezet houden welke ook voor een jonger iemand met betere overlevingskansen gebruikt zou kunnen worden.
Heb je hier een bron van? Het is nog steeds zo dat er gekeken wordt of het nuttig is voor iemand om naar de IC te gaan, bij veel mensen in verzorgingshuizen word inderdaad gekozen om dat niet te doen, maar heb nog niet eerder gehoord dat dat gebeurde omdat er geen plek was.

Het is meer dat je dat die mensen niet meer aan wil doen, omdat het ook geen pretje is, zeker niet als je al weet dat het niet veel nut meer heeft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ziekenhuizen doen afaik met alle hens aan dek 80 a 90% van de planbare zorg.

Het is te doen, maar het houdt niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
En Bonaire gaat lekker door. Nu 12 man in het ziekenhuis (op 22 bedden), en 4 op de IC (van de 2+5 extra begin crisis). Intussen roept men lokaal as usual dan Bonaire 'schandalig weinig IC bedden heeft', ondanks dat het per hoofd van de 20k grote bevolking royaal meer is dan in NL.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:24:
[...]
Heb je hier een bron van?
Wist dat die vraag zou komen, en zit er sinds ik mijn vorige post getypt heb ook al naar te zoeken :) . Kan me herinneren dat ik het in de NRC gelezen heb, maar kan het daar niet meer vinden.

Heb wel dit bericht van het CBS gevonden. Hierin staat dat de oversterfte in week 11 tot en met 19 (2020) naar schatting 9000 was, terwijl er 'maar' 5.500 Covid overlijdens gemeld werden. Dat is een hiaat van 3.500, waarbij echter natuurlijk niet één-op-één kan worden gesteld dat dit allemaal 'extra' Corona-doden waren.

Edit: nog een artikel gevonden

Intensieve en palliatieve covid-19-zorg door huisarts

Dit rapport heeft het over 1566 overlijdens die wel aan Covid worden toegeschreven, maar niet in het ziekenhuis beland zijn.

"De vaakst genoemde redenen om patiënten niet te verwijzen naar het ziekenhuis, waren de wens van de patiënt (59%) en somatische kwetsbaarheid (52%)."

Maar ik zal nog even verder zoeken. Is hier een maand of 2 à 3 geleden ook wel aan bod geweest.

[ Voor 27% gewijzigd door alexbl69 op 19-03-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:03
t_captain schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:59:
[...]

De cijfers laten de afgelopen 4 weken een divergentie tussen de drie lijnen zien:

- positieve tests: sterk stijgend
- opnames: licht stijgend
- sterfgevallen: dalend

Dat zijn de getallen. Het liefst heb ik ook een oorzakelijke verklaring voordat ik een getalsmatige correlatie voor waarheid aannem. In deze hebben we die verklaring: vaccinaties. Op dit moment komen de prikken tot ongeveer 20-2 in de cijfers terug en dat verklaart de verhoudingen sterfte/opnames/besmettingen. De meeste mensen die voor 20-2 waren geprikt, wonen in het verpleeghuis of zijn boven de 85. Daarom zie je relatief veel effect in de sterfte en war minder in de opnames.

Je hebt al vaker aangegeven dat je de vaccinaties behoudend modelleert, maar ik denk toch dat je beeld van de impact van de tot nu toe gevaccineerde groepen te optimistisch is. Als ik naar mijn ouders en schoonouders (net geen 70) kijk dan zie ik dat die toch wel behoorlijk voorzichtig zijn. En dat lijkt in hun omgeving toch ook wel een beetje de norm. Natuurlijk: je ziet ze veel in de buitenlucht op hun elektrische fiets en met de kerst wilden ze ook graag de (klein)kinderen zien, maar buiten dat heb ik het idee dat de hogere leeftijdsgroepen zich behoorlijk bewust zijn van de risico's. Datzelfde geldt voor de jongere risicogroepen die nu zijn / worden ingeënt. Als je van jezelf weet dat je in een risicogroep zit dan is het in deze tijden niet direct yolo.

Uiteindelijk zal dat, vanwege de grote getallen, echt wel een verschil gaan maken in de bezetting van ziekenhuizen, maar ik denk dat dat effect minder is dan je op basis van een model mogelijk zou verwachten. Ik denk (en meer dan dat is het niet) dat de hoeveelheid contacten binnen deze groepen echt behoorlijk lager ligt dan gemiddeld.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Number10 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:35:
Dat is uiteraard een logische gedachte, maar juist in een complexe niet gecontroleerde omgeving met allerlei afhankelijkheden en interacties kun je niet concluderen dat de afwezigheid van een daling ook de afwezigheid van effect betekent. Als bijvoorbeeld de avondklok sec tot een daling van de R leidt, maar een ander fenomeen die 10% weer neutraliseert, dan is het afschaffen van de avondklok potentiëel desastreus onder de huidige omstandigheden.

[...]

Maar omdat jij een daling van de R met 10% wilt kunnen waarnemen op grond van (door jou niet benoemde) criteria, betekent dat niet dat er geen bewijs bestaat. Je maakt je eigen norm tot de norm van het RIVM. Prima, maar daarmee kun je niet stellen dat een maatregel niet werkt.
Zoals al eerder gezegd, wij hebben een korte periode gehad van een avondklok en geen versoepelingen. Twee tot drie weken na die periode hadden we een effect moeten zien. Jaap van Dissel zegt dat het OMT ziet dat de avondklok de R met 10% drukt in Nederland, ik vraag dan om bewijs. Ik zie namelijk geen bewijs voor zijn stelling.
Ik heb dit nu al drie of vier keer gezegd, maar blijf het herhalen: een crisismaatregel is doorgaans niet hetzelfde als een voorbereide wetenschappelijke onderzoekssituatie waar je kunt (proberen te) controleren voor complexiteit met bijvoorbeeld een controlegroep. Je verandert steeds ‘maatregel’ in ‘wetenschap’ (die verandering is dus een stropop) en begint daarna over wetenschapsfilosofische concepten. Niks mis met die concepten of wetenschap maar we begonnen met een crisismaatregel.
Ik verander niets, ik schuif geen seconde de begrippen 'maatregel' en 'wetenschap' door elkaar. Als er sprake is van een stropop, dan is het die bewering.

Er is een direct verband tussen de maatregelen en wetenschappelijk onderzoek. Die maatregel (de avondklok) heeft een wetenschappelijk onderbouwing: de adviezen van het OMT op basis van hun onderzoek. Ik wil dan bewijs gaan zien uit hun onderzoek, want anders is de onderbouwing van de maatregelen ondeugdelijk als deze stoelen op niet te bewijzen hypotheses.

Dat bewijs is nodig om te laten zien dat een maatregel echt effect heeft en dat het proportioneel is. Als de avondklok geen tot nauwelijks effect heeft dan is deze niet proportioneel om in stand te houden.

Je blijft in dezelfde rondjes lopen met je redenering, maar het feit blijft dat de onderbouwing van de avondklok te mager is en blijft. De keuze is gemaakt op vooral theoretische getallen, nu is dan het moment voor de echte feiten om op tafel te komen. Het RIVM is daar kennelijk niet zo happig op als ik de ontwijkende antwoorden zie die Van Dissel geeft. Andere landen hebben ook niet kunnen zeggen wat een avondklok ze bracht en of het ze iets bracht, dan hoeven we ook niet erop te rekenen dat het OMT wel deze vraag kan beantwoorden.
Iedereen lijkt vooral op de dagkoersen te reageren, zo ook vandaag Grapperhaus met zijn melding dat er 7500 besmettingen waren vastgesteld. Nou zal hij dat vooral zo snel gezegd hebben in de hoop weerstand te bieden tegen de uitspraak van Kaag. Grapperhaus gelooft nog steeds dat een heel groot deel van de Nederlanders de avondklok steunt en wil behouden.

Sowieso kan dat de komende tijd nog interessant worden. De avondklok kritische partijen zijn gegroeid. FvD, PVV, JA21 en D66 hebben nu een groter aandeel van de zetels en mogelijk kan dat gevolgen hebben. D66 bewindslieden bleven vanmiddag nog steeds positief over het vooruitzicht dat de avondklok zou verdwijnen, dus daar kan een toon gezet worden.
Een andere blik: Die R hebben we al wat langer gehad. De R-waarde wordt dan gestuwd nu doordat we leerlingen zo uitgebreid testen. Echter ging corona natuurlijk al veel langer rond onder die kinderen, alleen hadden we niet getallen op deze schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Woy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:24:
[...]
Heb je hier een bron van?
Heb het originele stuk gevonden :)

NRC: IC's werden ontlast doordat oudere vaker thuis stierf

Artikel is gebaseerd op het artikel in mijn eerdere post, aangezien hetzelfde getal (1566 patiënten) genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:07:
Een andere blik: Die R hebben we al wat langer gehad. De R-waarde wordt dan gestuwd nu doordat we leerlingen zo uitgebreid testen. Echter ging corona natuurlijk al veel langer rond onder die kinderen, alleen hadden we niet getallen op deze schaal.
Als je de onderliggende groep waarop je een indicator baseert verandert, dan is het inderdaad niet mogelijk te vergelijken met eerdere situaties. Maar zoals dat in dit geval geldt voor de R-waarde, geldt dat net zo goed voor b.v. het percentage positief getest. Helaas zie ik nog vaak dat het ene wel onderkend wordt en het ander niet.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
alexbl69 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:13:
[...]
Een tijdje geleden werd bekend dat we tijdens de eerste golf vorig jaar wel degelijk een soort 'pseudo-' zwart scenario hebben gehad. In de regel zeer oude mensen met Corona kregen het advies van hun huisarts om maar niet naar het ziekenhuis te gaan. De kans dat ze het zouden overleven was nihil, maar ze zouden wel wekenlang een schaars bed bezet houden welke ook voor een jonger iemand met betere overlevingskansen gebruikt zou kunnen worden. Naar verluid ging het hier om enkele duizenden 1500 personen.
Vorig voorjaar was er een klein relletje omdat een huisarts (of meerdere) oudere patiënten benaderde(n) om te bespreken wat er moest gebeuren wanneer ze besmet zouden worden. Ik denk dat je daarnaar verwijst? Dat is normaal gesproken een gesprek dat bij vaststelling van een ziekte gevoerd wordt, maar nu dus al eerder. Ik heb echter geen signalen gezien dat dat nu ook op deze manier gebeurt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
alexbl69 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Heb het originele stuk gevonden :)

NRC: IC's werden ontlast doordat oudere vaker thuis stierf

Artikel is gebaseerd op het artikel in mijn eerdere post, aangezien hetzelfde getal (1566 patiënten) genoemd wordt.
Dit is dus wat ik bedoelde met mijn posts van eergisteren. Het is niet zo dat meer sterfte in deze groep een 1-op-1 relatie vertoont met ziekenhuisopname en sterfte aldaar. Met deze aanname kan je dus wel degelijk speculeren over een eventuele acceptatie van extra sterfte in de marge zonder dat er triages en code zwart taferelen plaatsvinden in het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:28:
[...]

Dit is dus wat ik bedoelde met mijn posts van eergisteren. Het is niet zo dat meer sterfte in deze groep een 1-op-1 relatie vertoont met ziekenhuisopname en sterfte aldaar. Met deze aanname kan je dus wel degelijk speculeren over een eventuele acceptatie van extra sterfte in de marge zonder dat er triages en code zwart taferelen plaatsvinden in het ziekenhuis.
Het probleem is dat datgene waar op gestuurd wordt met die 'extra sterfte in de marge' nagenoeg niks te maken heeft met oudjes die thuis sterven i.p.v. in het ziekenhuis. Die ouderen zaten nl. sowieso al niet meer op een terras en hadden ook geen schoolgaande kinderen meer (duh). Om maar eens een paar dingen te noemen die onder het mom van 'extra overlijdens accepteren' genoemd worden als versoepeling.

(Overigens wel een dikke +1 voor de ouders met de achternaam Arends die hun kind Arend noemden.)

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 19-03-2021 23:38 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
klaaas schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:36:
[...]

Het probleem is dat datgene waar op gestuurd wordt met die 'extra sterfte in de marge' nagenoeg niks te maken heeft met oudjes die thuis sterven i.p.v. in het ziekenhuis. Die ouderen zaten nl. sowieso al niet meer op een terras en hadden ook geen schoolgaande kinderen meer (duh). Om maar eens een paar dingen te noemen die onder het mom van 'extra overlijdens accepteren' genoemd worden als versoepeling.

(Overigens wel een dikke +1 voor de ouders met de achternaam Arends die hun kind Arend noemden.)
Maar dat geldt toch ook voor de eerste en vooral de tweede golf? De (treurige) spikes aan overlijdens in verzorgingstehuizen kwamen ook niet doordat oma's eerst op het terras gingen theeleuten om vervolgens terug het tehuis in te gaan.

Pagina: 1 ... 15 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.