OK, ik laat de hele meta-discussie over de ins en outs van wetenschap voor wat het is, want dat leidt enorm af van de hoofdvraag. Je schrijft diverse keren (ik heb bold aangezet):
hadden we een effect moeten zien (...) ik vraag dan om bewijs (...) Ik zie namelijk geen bewijs (...) Dat bewijs is nodig om te laten zien dat een maatregel echt effect heeft (...) de onderbouwing van de avondklok te mager is en blijft (...) echte feiten
Maar wat zijn nu je acceptatiecriteria van ‘een effect’ en ‘bewijs’ dat jij wilt zien?
Tot nu toe begrijp ik dat het je gaat om het percentage verandering van de R op grond van observationele data.
Morgen is er volgens mij een Catshuis-bijeenkomst. Stel dat de avondklok vanaf dag X wordt afgeschaft en daarna wordt de Rt gedurende 4 weken dagelijks berekend zoals dat nu ook gebeurd.
Stel dat de Rt eerst stijgt, dan daalt, dan weer stijgt en uiteindelijk hoger is dan de Rt op dag X. Je mag ook een ander patroon hanteren. Is dat volgens jou bewijs dat de avonklok niet werkt? Of is dat bewijs dat de avondklok wel werkt? En als tussendoor de testbereidheid sterk afneemt? Of juist toeneemt? Of als er nieuwe varianten opduiken met een veel hogere R in Zuid-Nederland? Of alles door elkaar?
Of de vraag om empirisch bewijs zoals jij het vermoedelijk bedoelt in deze situatie legitiem is, laat ik met opzet in het midden. Maar maak dan op z’n minst duidelijk aan welke
criteria de studieopzet moet voldoen en wanneer je de uitkomst accepteert. Dat criterium is dus niet alleen maar 10% daling van de R, want daaraan ontbreekt alleen al het temporele aspect. Zonder dergelijke criteria is het namelijk prijsschieten, want elk ‘bewijs’ kun je daarna methodologisch afdoen als ‘niet goed’ of ‘wel goed’ afhankelijk van de uitkomst. Dat risico op selectie is overigens ook precies de reden waarom onderzoeksprotocollen vooraf bij aanvang van onderzoeken gepubliceerd zouden moeten worden.
En om te anticiperen: de criteria waar ik op doel zijn
jouw criteria, en niet per die van het RIVM (kan wel). Je kunt ze dus
zelf vaststellen. Je kan wat mij betreft ook volstaan met een simpele ja/nee op de antwoorden in het studievoorbeeld dat ik hierboven benoem. Het gaat mij er dus serieus om te kunnen begrijpen waar je nu precies naar op zoek bent en wanneer je dat overtuigen zou.
[
Voor 4% gewijzigd door
Number10 op 20-03-2021 14:50
]
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.