Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 13:03
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:42:
[...]

Maar dat geldt toch ook voor de eerste en vooral de tweede golf? De (treurige) spikes aan overlijdens in verzorgingstehuizen kwamen ook niet doordat oma's eerst op het terras gingen theeleuten om vervolgens terug het tehuis in te gaan.
Klopt, maar ik bedoel het andersom. Onder het mom van 'meer overlijdens accepteren' wordt er van alles voorgesteld aan versoepelingen. Verreweg het meeste daarvan heeft niets te maken met oudjes die thuis overlijden en daardoor geen druk opleveren in het ziekenhuis. De bepleitte versoepelingen zorgen over het algemeen juist wel voor meer druk op de zorg. Dat ze daarnaast ook nog eens doorsijpelen naar de oudere generaties is een indirect effect.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:56

SomerenV

It's something!

Basekid schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Dit is toch wel een flink hoge en enge R...

Of er moet weer meer dicht, of sneller vaccineren? Hoewel dat ook pas na 2 weken z'n werk echt doet, dus dat duurt wel erg lang.
Even het land warm laten lopen voor een verlenging van de maatregelen (en het nog even wachten met het openen van terrasjes?). Het aantal ziekenhuisopnames is al vanaf januari redelijk stabiel (en lijkt zelfs licht te zakken). Het aantal overleden zakt al vanaf januari. Maar toch blijft die focus op het aantal positief geteste mensen, ook al zegt het vrij weinig. Ik vraag me ook af hoeveel van die positief geteste mensen daadwerkelijk ziek zijn. Als je niet ziek bent verspreid je het virus namelijk een stuk minder effectief (daar is namelijk hoesten/niezen voor nodig).

Ik herhaal gewoon wat ik eerder ook al gezegd heb: een virus stop je niet zonder iedereen te isoleren. Het zou me ook weinig verbazen als de maatregelen vrijwel geen nut hebben. Echter weten we dat niet omdat er met hagel wordt geschoten hopende dat er maar iets geraakt wordt. We zitten met een mondkapjesplicht, wat een politiek besluit is geweest, en dus volstrekt onzinnig is. Dan is er de avondklok, waarbij ook nog maar de vraag blijft of die enig effect heeft (Frankrijk zei eerder van niet). Terrasjes mogen niet open, dus krijg je dat mensen bij mooi weer ongecontroleerd en met veel te veel mensen naar parken en bossen trekken. Winkels mogen niet normaal open inclusief maatregelen, maar in een heel jaar tijd is er volgens mij nog geen uitbraak geweest door winkelend publiek bij een supermarkt of een Kruidvat. Ergens wel vreemd want als er ergens aan de lopende band nauwelijks afstand wordt gehouden...

Het mediane sterftecijfer is 0,23 procent. Onder de 70 jaar zakt dit naar 0,05%. Bij griep ligt het op ~0,1% van wat ik her en der lees, maar blijkbaar is dat percentage lastig te achterhalen. Punt is dat Covid19 voor verreweg de meeste mensen simpelweg geen gevaar oplevert, maar toch zit het land op slot, zijn vrijheden beperkt en moeten sociale contacten naar een minimum teruggebracht worden. Ik zie het verband tussen het doel en de middelen gewoon echt niet meer. Het verhaal klopt - kijkende naar de cijfers - niet in mijn ogen.

Maar het is weer wachten op een van de ministers die roept dat het allemaal de verkeerde kant op gaat en dat we toch echt beter onze best moeten doen ons aan de regels te houden want anders zitten we nog wat langer met de maatregelen! Allemaal wat meer gehoorzamen en misschien mag je dan weer een keer uit eten of naar de bios... maar alleen wanneer je een groen vinkje kan laten zien. Ik ben benieuwd waar dit schip gaat stranden.

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 20-03-2021 01:44 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:47
SomerenV schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 01:40:
[...]

Even het land warm laten lopen voor een verlenging van de maatregelen (en het nog even wachten met het openen van terrasjes?). Het aantal ziekenhuisopnames is al vanaf januari redelijk stabiel (en lijkt zelfs licht te zakken). Het aantal overleden zakt al vanaf januari. Maar toch blijft die focus op het aantal positief geteste mensen, ook al zegt het vrij weinig. Ik vraag me ook af hoeveel van die positief geteste mensen daadwerkelijk ziek zijn. Als je niet ziek bent verspreid je het virus namelijk een stuk minder effectief (daar is namelijk hoesten/niezen voor nodig).

Ik herhaal gewoon wat ik eerder ook al gezegd heb: een virus stop je niet zonder iedereen te isoleren. Het zou me ook weinig verbazen als de maatregelen vrijwel geen nut hebben. Echter weten we dat niet omdat er met hagel wordt geschoten hopende dat er maar iets geraakt wordt. We zitten met een mondkapjesplicht, wat een politiek besluit is geweest, en dus volstrekt onzinnig is. Dan is er de avondklok, waarbij ook nog maar de vraag blijft of die enig effect heeft (Frankrijk zei eerder van niet). Terrasjes mogen niet open, dus krijg je dat mensen bij mooi weer ongecontroleerd en met veel te veel mensen naar parken en bossen trekken. Winkels mogen niet normaal open inclusief maatregelen, maar in een heel jaar tijd is er volgens mij nog geen uitbraak geweest door winkelend publiek bij een supermarkt of een Kruidvat. Ergens wel vreemd want als er ergens aan de lopende band nauwelijks afstand wordt gehouden...

Het mediane sterftecijfer is 0,23 procent. Onder de 70 jaar zakt dit naar 0,05%. Bij griep ligt het op ~0,1% van wat ik her en der lees, maar blijkbaar is dat percentage lastig te achterhalen. Punt is dat Covid19 voor verreweg de meeste mensen simpelweg geen gevaar oplevert, maar toch zit het land op slot, zijn vrijheden beperkt en moeten sociale contacten naar een minimum teruggebracht worden. Ik zie het verband tussen het doel en de middelen gewoon echt niet meer. Het verhaal klopt - kijkende naar de cijfers - niet in mijn ogen.

Maar het is weer wachten op een van de ministers die roept dat het allemaal de verkeerde kant op gaat en dat we toch echt beter onze best moeten doen ons aan de regels te houden want anders zitten we nog wat langer met de maatregelen! Allemaal wat meer gehoorzamen en misschien mag je dan weer een keer uit eten of naar de bios... maar alleen wanneer je een groen vinkje kan laten zien. Ik ben benieuwd waar dit schip gaat stranden.
Ik heb wel 2 kanttekeningen bij je verhaal; we hebben op dit moment iets meer dan 16k officiële Corona-sterfgevallen gehad, bij een IFR van 0,23 betekent dat
Ca. 7M NL-ers Corona hebben gehad. Het aantal echte sterfgevallen is vermoedelijk hoger (zie oversterftecijfers), dus dan moeten er nog meer besmettingen zijn geweest. Dat matcht niet met de huidige combinatie van maatregelen en t aantal positief getesten. Bij zulke aantallen zou je echt wel wat van groepsimmuniteit moeten gaan merken, zeker bij t huidige maatregelenpakket.

Daarnaast kom je op deze sterftegetallen zolang je zorg t aankan. Raakt die overbelast, dan is elke extra opname een best wel grote kans op een extra sterfgeval. Zonder maatregelen raakt waarschijnlijk de zorg overbelast, dus stijgt t aantal overlijdens best we stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

The Legend

*Plop*

Interview met Van Dissel en Wallinga.

https://nos.nl/l/2373350

@t_captain welke Rt modelleer jij nu? Hoe ver zit dat van de 1,13 van het RIVM? Van Dissel erkent iig dat meer testen en meer besmettingen op dit moment niet perse leidt tot meer ziekenhuisopnames.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

rik86 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 06:26:
[...]

Ik heb wel 2 kanttekeningen bij je verhaal; we hebben op dit moment iets meer dan 16k officiële Corona-sterfgevallen gehad, bij een IFR van 0,23 betekent dat
Ca. 7M NL-ers Corona hebben gehad.
En dat er, met een IFR van 0,05% onder de 70, 1,5 miljoen mensen tussen de 65 en 70 (750 overleden) besmet zijn geweest uit een bevolking van 996 duizend.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
SomerenV schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 01:40:
[...]

Ik herhaal gewoon wat ik eerder ook al gezegd heb: een virus stop je niet zonder iedereen te isoleren. Het zou me ook weinig verbazen als de maatregelen vrijwel geen nut hebben. Echter weten we dat niet omdat er met hagel wordt geschoten hopende dat er maar iets geraakt wordt. We zitten met een mondkapjesplicht, wat een politiek besluit is geweest, en dus volstrekt onzinnig is.
Dit fabeltje wordt eindeloos herhaald, maar het is precies andersom. Van Dissel riep in het begin juist dat mondkapjes wel logisch waren. Daarna brak de pleuris uit en bleek er een enorm tekort aan maskers. Om een run te voorkomen hebben ze Van Dissel maar laten roepen dat ze niet werken. Dat we als enige maatregelen geen handen schudden en afstand houden hadden was natuurlijk pure armoede. Daarna roepen dat ze toch wel zouden werken zou natuurlijk rampzalig zijn voor de geloofwaardigheid van iedereen, dus kwamen ze met dit verhaal. Standaard politiek trucje zodat niemand afgerekend kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdb2yr3FSOzpf9PuKeaDnkyyY8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6wd4lKvGrejoslCPrtyQh15.png?f=user_large

Het is daarna ook al aangetoond dat mensen met mondkapjes juist meer afstand houden. Het idee dat uitgerekend de mensen zonder mondkapjes zich meer aan de afstand gaan houden vind ik altijd wel bijzonder. Net als de gedachte dat je net zoveel kans hebt om besmet te raken als we allebei een mondkapje op hebben als wanneer ik rechtstreeks in je gezicht hoest. Het is totaal onlogisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
The Legend schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:14:
Interview met Van Dissel en Wallinga.

https://nos.nl/l/2373350

@t_captain welke Rt modelleer jij nu? Hoe ver zit dat van de 1,13 van het RIVM? Van Dissel erkent iig dat meer testen en meer besmettingen op dit moment niet perse leidt tot meer ziekenhuisopnames.
Incidenteel (op basis van nieuwe besmettingen 1 dag vs. dezelfde dag 1 week eerder): 1.13

Dat is een nogal eenvoudige berekening op basis van 2 dagelijkse GGD getallen en dan een machtsvergeffing met exponent van 4.5/7.

Trendmatig: 1.07

Dat is op soortgelijke manier uit GGD Cijfers berekend maar dan gecorrigeerd voor de verspreiding van de Engelse mutant en voor de geschatte immuniteit, gemiddeld over een moving window en daarna voorzien van de inverse correcties.

Zie plaatje: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66591924

Als ik het effect van de toenemende aantallen tests meeweeg, dan gaat er 1 basispunt vanaf.

[ Voor 29% gewijzigd door t_captain op 20-03-2021 08:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 21:50

The Legend

*Plop*

Was deze hier al langs geweest?

Excess Deaths during Influenza and Coronavirus Disease and Infection-Fatality Rate for Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2, the Netherlands

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/2/20-2999_article

Hier wordt de IFR in Nederland op 1% geschat.

Ook berekenen ze het aantal doden hadden we geen maatregelen ingesteld: 134.000

[ Voor 12% gewijzigd door The Legend op 20-03-2021 07:51 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
alexbl69 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Heb het originele stuk gevonden :)

NRC: IC's werden ontlast doordat oudere vaker thuis stierf

Artikel is gebaseerd op het artikel in mijn eerdere post, aangezien hetzelfde getal (1566 patiënten) genoemd wordt.
Dit artikel kan ik niet lezen want zit achter een paywall, maar volgens mij is de kern van het verhaal dat er wel mensen buiten de IC gehouden worden, maar niet primair omdat er geen plek zou zijn, maar omdat het voor die mensen gewoon een beter einde is. Als er toch nagenoeg geen kans is om te herstellen wil je ze niet ook nog de lijdensweg van de IC aandoen. Natuurlijk zit daar ook een voordeel voor de IC bij, en zal dat zeker erger voorkomen hebben, maar dan zou het niet betekenen dat die mensen nu wel naar de IC gestuurd worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
In verpleeghuizen is de standaard keuze niet om altijd naar het ziekenhuis te gaan. er is in het huis een arts en er zijn verpleegkundigen aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:30:
In verpleeghuizen is de standaard keuze niet om altijd naar het ziekenhuis te gaan. er is in het huis een arts en er zijn verpleegkundigen aanwezig.
Exact, zo weet ik dat we bij mijn vader ook al vooraf besloten hadden dat hij niet naar een ziekenhuis zou gaan voor levensverlengde behandelingen ( ongerelateerd aan corona ).

@alexbl69 oppert echter de mogelijkheid dat we een inhaalslag aan het doen waren op de IC omdat die mensen nu wel naar de IC zouden gaan, en daar eerst weg gehouden werden. Dat lijkt mij niet heel plausibel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zeker niet met de huidige bezetting. Geloof best dat er in Augustus vorig jaar wat flexibeler mee omgegaan is. Maar de afgelopen maanden; weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
smartje74 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Viel het mee of tegen? Succes en hopen op een negatieve uitslag!
Kreeg de uitslag al om 01:50 vannacht :9 en was negatief idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11
Mijn zoon kan bij de commando's! Hij is 6 en inmiddels twee keer getest vanwege verkoudsheidsklachten en nee het is niet prettig, maar nee het is geen 'traumatische ervaring'. Eerste keer ging extra goed omdat een lieve jonge dame de test af nam, tweede keer was vd week (paar maanden later) en gewoon een dingetje wat even moet.

Wederom negatief overigens. Begrijp uit de media dat veel ouders hun kind niet laten testen omdat het zo'n drama zou zijn, dus of het valt wel mee met het trauma of .. mijn zoon kan inderdaad doorstromen naar de commandotroepen na groep 8 omdat hij nu al bikkelhard is:+

Moet zeggen: op school nog geen corona uitbraak. Tot nu toe 1 klas waar een corona geval was. Helaas dragen mensen op het schoolplein geen mondkapjes (wel verzocht door school, dus enkeling waaronder wij doen het wel) en staan op elkaars lip te keuvelen, maar al met al.. gaat gelukkig goed.

Wellicht durft iedereen langzaam weer na te denken over een normalere zomer?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 16:00
Ik zie het wel positief in. Zeker als de vaccines gewoon op tijd zijn en nu de voorbereidingen van de massa vaccinaties zijn begonnen.

Kijk naar de cijfers van de groepen waar al gevaccineerd is plus landen waar al veel gevaccineerd is en je ziet dat we deze 'ik laat me testen' golf even door moeten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
NiGeLaToR schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:42:
Mijn zoon kan bij de commando's! Hij is 6 en inmiddels twee keer getest vanwege verkoudsheidsklachten en nee het is niet prettig, maar nee het is geen 'traumatische ervaring'. Eerste keer ging extra goed omdat een lieve jonge dame de test af nam, tweede keer was vd week (paar maanden later) en gewoon een dingetje wat even moet.

Wederom negatief overigens. Begrijp uit de media dat veel ouders hun kind niet laten testen omdat het zo'n drama zou zijn, dus of het valt wel mee met het trauma of .. mijn zoon kan inderdaad doorstromen naar de commandotroepen na groep 8 omdat hij nu al bikkelhard is:+
Over het algemeen gesproken waar het bij kinderen binnen de gezondheidszorg een drama is, is dit gewoon de ouder factor. Je merkt op een gegeven moment al heel snel aan de houding van de ouder(s) hoe een kind zal reageren.

Als ouders uitstralen dat het allemaal wel meevalt, en bij een kleine kik aangeven dat het kind gewoon even normaal moet doen, kun je bij kinderen probleemloos echt ontzettend veel. Tot aan naar mijn ervaring bijvoorbeeld gewoon met echo rustig een infuus prikken waar het verpleging eerder niet gelukt was, de traumatische ervaring er dus al in zit.

Ouders die meegaan in paniek van het kind, daar is echt helemaal geen land mee te bezeilen, en werkt enkel en alleen maar averechts. Of diagnostiek die niet uitvoerbaar is, of indien noodzakelijk komt het al snel neer op tegen dwang vasthouden dan wel in extreme gevallen sedatie. Soms helpt het nog wel indien beide ouders aanwezig zijn en er is een sterk contrast waarneembaar tussen de ouders, om de meest panische de gang op te sturen.

In ieder geval blij dat kindergerelateerde zorg niet mijn core business is. De kinderen prima, maar die interactie met sommige ouders, soms echt een hel :p.
Wellicht durft iedereen langzaam weer na te denken over een normalere zomer?
Normaler is denk ik het sleutelwoord. Maar er is vermoedelijk nog wel een hobbeltje te overbruggen alvorens we er echt zijn. Zo is de IC bij ons zich toch redelijk voor aan het bereiden voor een code zwart scenario in april/mei. Hopelijk valt het mee. Maar niet alle cijfers zijn even rooskleurig op dit moment. De komende 4 - 8 weken zullen dan vermoedelijk ook tekenend worden voor hoezeer en vooral ook wanneer de zomer normaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 19:38
Toch jammer dat het RIVM in de publieke datasets het aantal uitgevoerde testen niet op dezelfde wijze uitsplitsbaar maakt als de aantallen positieve testen (o.a. leeftijdsgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die voorbereiding op een periode van oorlogswacht is verstandig omdat er nog meerdere scenario’s liggen.

De hoogte van de derde golf lijkt redelijk in beeld, maar hoe snel hij opkomt en hoe lang hij duurt, daar zitten nog aardige onzekerheden.

Daarbovenop is het onzeker in hoeverre de lijnen van opnames en nieuwe besmettingen zullen divergeren. Wat we tot nu toe zien stemt mij enigzins hoopvol, er lijkt reeds piekvorming in de bedbezetting, maar in welka mate deze trend van divergentie doorzet of afvlakt is allesbehalve duidelijk.

Een scenario met een IC bezetting van 1000 patiënten is nog niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
psychodude schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Zo is de IC bij ons zich toch redelijk voor aan het bereiden voor een code zwart scenario in april/mei.
Niet om lullig te doen maar waarom nu?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
xzaz schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Niet om lullig te doen maar waarom nu?
Omdat sommige modellen een IC bezetting van 1000+ toont waarin zonder code zwart scenario bij de personele bezetting op dit moment de acute non-COVID zorg niet gewaarborgd zou kunnen blijven. Je moet je realiseren dat veel IC's niet opgezet zijn voor isolatie van een enkele patiënt. Bijvoorbeeld bij ons in huis zijn de meeste IC's 'open'. Oftewel, wil je er een COVID IC van maken, dan kan overloop van 1 COVID patiënt een afname van bijvoorbeeld 15 IC bedden betekenen. Je moet daarin dus lastige keuzes maken.

En gezien april/mei relatief snel komt, is voorbereiden op dit moment toch echt wel aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

Moet zeggen: op school nog geen corona uitbraak. Tot nu toe 1 klas waar een corona geval was. Helaas dragen mensen op het schoolplein geen mondkapjes (wel verzocht door school, dus enkeling waaronder wij doen het wel) en staan op elkaars lip te keuvelen, maar al met al.. gaat gelukkig goed.
Ik was vrijdag op een school een BSO-er ophalen die die dag voor het eerst weer naar school mocht nadat de klas thuis was gebleven na een Corona-uitbraak.
Nul mondkapjes: check
Op elkaars lip keuvelende ouders: check
Wat ik wel merkte is dat ze afstand van mij hielden, ik gok vanwege mijn mondkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:22

Sorcerer8472

Mens sana?

Inmiddels lijkt het ook meer "in" te zijn dat mensen bij elkaar blijven overnachten en feestjes houden gedurende bijna de hele nacht. Ik vraag me echt af hoe groot dat effect nou is op de avondklok-effectiviteit. Wie weet heeft die inmiddels wel een steeds negatiever effect. Men meet obv telefoongegevens verplaatsingen en die zijn afgelopen. Maar als je inderdaad na 21u binnen blijft bij vrienden dan is dat ook wat je zou verwachten in die data :+

Ook hoor ik verhalen van bijvoorbeeld Intratuin waar dan een beperkt aantal mensen mag shoppen, maar mensen aan het einde van hun timeslot niet weggaan en de winkel steeds drukker wordt. Goed dat winkels zo omgaan met hun versoepelingen 8)7

Ik hoop dat we echt even een flinke inhaalslag kunnen maken met AstraZeneca, uiteindelijk moet dat toch de weg naar het normale leven worden, al die vaccinaties, en hopelijk ook hetgeen dat toch een verhoging in april/mei voorkomt (samen met wat warmer weer en wat meer zon hopelijk!). Mensen hun gedrag is zo enorm problematisch dat het blijkbaar niet anders kan. Een beetje het gevolg van individualisme in combinatie met het gebrek van een persoonlijke kortetermijn-incentive.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik herken gelukkig de keuvelende ouders bij de school niet. Zelf draag ik ook geen mondkapje als ik de kinderen ophaal. Buiten en die 1,5 meter afstand lijkt me voldoende. Het is ook nergens een richtlijn dat het moet ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:22:en hopelijk ook hetgeen dat toch een verhoging in april/mei voorkomt (samen met wat warmer weer en wat meer zon hopelijk!)
Het betere weer zou ik echt niet te veel hoop in zoeken.

Zo zagen we in Nederland bijvoorbeeld dat het kantelpunt richting de nieuwe golf in juli van start was gegaan.

En zien we in het buitenland voldoende voorbeelden van hoge temperaturen gecombineerd met blijvend hoge besmettingsaantallen, zoals bijvoorbeeld Brazilië op dit moment. Dat het in Sao Paolo op dit moment bijvoorbeeld 21 - 28 graden is deze week, doet er niet aan af dat de aantallen in Brazilië ontzettend hoog zijn en blijven.

We zullen het toch echt uit gedrag en voornamelijk vaccins moeten halen. Gelukkig gaat het aantal vaccins steeds rapper. Met een verwachting van circa 100k per dag in april. En in mei is de hoop zelfs zo'n 1.5 miljoen per week eerder gemeld. Dan gaat het natuurlijk relatief snel met meer dan 6 miljoen prikken per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
psychodude schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Omdat sommige modellen een IC bezetting van 1000+ toont waarin zonder code zwart scenario bij de personele bezetting op dit moment de acute non-COVID zorg niet gewaarborgd zou kunnen blijven. Je moet je realiseren dat veel IC's niet opgezet zijn voor isolatie van een enkele patiënt. Bijvoorbeeld bij ons in huis zijn de meeste IC's 'open'. Oftewel, wil je er een COVID IC van maken, dan kan overloop van 1 COVID patiënt een afname van bijvoorbeeld 15 IC bedden betekenen. Je moet daarin dus lastige keuzes maken.

En gezien april/mei relatief snel komt, is voorbereiden op dit moment toch echt wel aan te bevelen.
Zelfde hier. Wij kunnen door personele problemen ook niet meer zoveel bedden maken als de eerste golf en als wij in cohort moeten betekent dat inderdaad dat we nog maar 1 acuut non covid bed kunnen hebben. Nu idd voorbereiden op code zwart/rood omdat het niet onrealistisch is dat het er van gaat komen. We hopen van niet, maar liever alles geregeld hebben dat we niet verrast worden mocht het toch zover komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:22

Sorcerer8472

Mens sana?

@psychodude ben het met je eens hoor qua vaccins.

Echter in de lente werd het wel beter begin vorig jaar. Toen de versoepelingen opgeheven werden verergerde het heel langzaam weer, maar veel langzamer dan nu.

Zelf denk ik dat het best mogelijk is dat juist Viruswaanzin daaraan bij heeft gedragen door het verminderen van draagvlak en naleving van maatregelen. In het begin hield men zich toch beter aan zaken als afstand enzo, en nu hebben veel mensen meer iets van "het zal wel" waardoor er wellicht makkelijker een soort basisniveau van besmettingen in stand blijft.

Brazilië is wel ingewikkeld trouwens: daar is het nu zomer, veel meer airco-gebruik, veel meer obesitas, andere varianten dan hier, chaotisch beleid (Bolsonaro vs lokale overhden). Lastig vergelijken. Sowieso kun je alleen maar aannames doen bij gebrek aan wetenschappelijk onderzoek met controlegroep.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zacht schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Ik was vrijdag op een school een BSO-er ophalen die die dag voor het eerst weer naar school mocht nadat de klas thuis was gebleven na een Corona-uitbraak.
Nul mondkapjes: check
Op elkaars lip keuvelende ouders: check
Wat ik wel merkte is dat ze afstand van mij hielden, ik gok vanwege mijn mondkapje.
die buiten keuvelende ouders zonder mondkapje ( schandalig, hoe durven ze) veroorzaken denk ik niet de verspreiding.

kinderen uit allerlei gezinnen zitten en lopen uren lang op een beperkt aantal m2 binnen check.

kinderen hebben thuis weer nauw contact met de rest van het gezin check

maar doe lekker je mondkapje op in de buitenlucht als je denkt dat dat helpt. hier is de laatste er mee gestopt en maakt de rest buiten het plein (het plein mag je niet op) met ruim 1,5 (meestal 2 ) meter afstand gezellig een praatje voor wat sociaal contact, niks mis mee, vooral blijven doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:07:
@psychodude ben het met je eens hoor qua vaccins.

Echter in de lente werd het wel beter begin vorig jaar. Toen de versoepelingen opgeheven werden verergerde het heel langzaam weer, maar veel langzamer dan nu.
Lente vorig jaar is/was anders dan nu qua gedrag van de Nederlander. Ik heb wekenlang door Groningen naar mijn werk gelopen vanaf het station om op de gehele weg geen tot een handjevol mensen in de verte te zien lopen na gezeten te hebben in een vrijwel lege wagon. Nu zit ik in de bus terug naar huis, schouder aan schouder, omdat mensen in grote getale reisbewegingen maken, op locatie werken, etc. Het is echt heel anders dan toen. Daarmee zijn we door gedrag destijds gekomen op een zeer lage incidentie van het virus onder de bevolking. En uiteraard, als nagenoeg niemand besmet is, zul je op het terras ook niet snel een besmetting oplopen. Nu is dat natuurlijk beduidend anders. Lente alleen zal het verschil niet gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Naar mijn idee verdraai je de boel wel een beetje.

Het RIVM heeft altijd gezegd dat mondkapjes (an sich) weinig zin hebben. En dat zeggen ze eigenlijk nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:37
Neem aan dat dat buiten was toch?
Daar hoeft helemaal geen mondkapje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie nu een livestream vanaf het museumplein. Ziet er vreedzaam uit, vooraan veteranen, daarachter zie ik veel mensen in kleding van zorgmedewerkers en anderen.

Worden de waterkanonnen van de ME ingezet. Ik vind dat nogal wat.

Het lijkt of burgemeesters tegenwoordig wel heel makkelijk tekenen voor de inzet van de ME. Wat zijn daar eigenlijk de normen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Neem aan dat dat buiten was toch?
Daar hoeft helemaal geen mondkapje.
Is een dringend advies aan alle ophalers, en ook zo gecommuniceerd vanuit school. Over het nut valt te twisten. Over het nut als je bovenop elkaar staat te kletsen terwijl de klas van je kind net langere tijd dicht was vanwege corona valt zelfs te twisten. Ik vond de hele situatie in ieder geval opmerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Het effect van mondkapjes binnen in discutabel, buiten is het totaal zinloos tenzij je op 10cm afstand recht in iemands gezicht hoest. Je gaat toch ook geen mondkapje opdoen op de fiets of in de winkelstraat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
t_captain schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:52:
Het lijkt of burgemeesters tegenwoordig wel heel makkelijk tekenen voor de inzet van de ME. Wat zijn daar eigenlijk de normen voor?
Dit soort dingen zijn vooral naar eigen inzicht van de lokale driehoek. De driehoek is erg vrij in hoe ze dit soort situaties met demonstraties aanpakken.

Vandaag was er al kritiek van de Nederlandse tak van Amnesty International dat burgemeesters het recht op demonstreren wel heel snel inperken. Bij anti-coronabeleid demonstratie lijkt de ME ook wat enthousiast te werk te gaan. Het optreden op het Malieveld vorige keer kwam ook kritiek op vanuit experts. Het ME optreden veranderde in een chaos, wat juist niet de bedoeling is. Mede daardoor konden dus situaties zich voordoen dat een agent besloot zijn pistool te trekken en een demonstrant tegen een rijdende politiebus geduwd werd.

Het publiek zal ook onderscheid maken hoe erg ze zo'n optreden vinden afhankelijk van de demonstratie. Stel dat het klimaatdemonstranten waren die zo in elkaar geknuppeld waren op het Malieveld. Denk dat er meer opheft was.

Edit: Het knuppelen is zojuist ook begonnen op het museumplein. Twee waterkanonnen worden ingezet en de ME voert charges uit tegen de demonstranten.

[ Voor 8% gewijzigd door CMD-Snake op 20-03-2021 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
CMD-Snake schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:07:
Het publiek zal ook onderscheid maken hoe erg ze zo'n optreden vinden afhankelijk van de demonstratie. Stel dat het klimaatdemonstranten waren die zo in elkaar geknuppeld waren op het Malieveld. Denk dat er meer opheft was.
Het verschil begint wel heel erg op te vallen, nou heb ik weinig sympathie voor Willem Engel en z'n aanhang maar wat hebben ze misdaan? Wat is er anders dan bij de grote BLM demonstratie vorig jaar?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Ik kan eigenlijk geen goede reden zien waarom je hiervoor een noodbevel zou moeten gebruiken.

Ik heb het gevoel dat de beste uitkomst is om de ME terug te trekken. Dan zullen mensen blij worden en na verloop van tijd vanzelf vertrekken.

Ik drop een link van de livestream:

https://m.facebook.com/st...5OToxNDQwNTMwMTczMDA1Nzk2

Ik kan er gewoon geen kaas van maken.

[ Voor 28% gewijzigd door t_captain op 20-03-2021 13:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:08

Laguna

Connaisseur

t_captain schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:52:
Ik zie nu een livestream vanaf het museumplein. Ziet er vreedzaam uit, vooraan veteranen, daarachter zie ik veel mensen in kleding van zorgmedewerkers en anderen.

Worden de waterkanonnen van de ME ingezet. Ik vind dat nogal wat.

Het ingrijpen wordt door de publieke opinie goed gepraat door iedere coronabeleid demonstrant te labelen als relschopper. Tegelijkertijd klaagt men over de opkomst van partijen die een bedreiging vormen voor de rechtsstaat. Ik vind deze manier van omgaan met demonstraties niet minder zorgelijk met het oog op onze rechtsstaat.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb demonstraties gezien en rellen.

Dit lijkt op een demonstratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
De ME moet pas ingrijpen wanneer het echt mis gaat. Niet wanneer er 250 man loopt te demonsteren op een groot grasveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb begrepen dat de inzet van de ME altijd geautoriseerd moet worden door de burgemeester in haar rol als voorzitster van de veiligheidsdriehoek.

Dat in zichzelf betekent dat het niet iets alledaags is. Voorheen zag je ze ook vooral bij risicowedstrijden in het betaald voetbal, en in de meeste gevallen deden ze niets (totdat er rellen begonnen). Vergeleken met dat beeld lijkt de inzet van waterkanonnen direct aan het begin nogal fors.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

- meer demonstranten dan aangekondigd, en geen invloed op de toestroom
- niet voldoen aan de maatregelen
- niet voldoen aan de afspraken
- niet voldoen aan een vordering om weg te wezen
- lopen jennen
- in de meeste gevallen ook nog klerezooi gooien
- veelal aangekondigde rellen en geweld op telegram

Zie o.a. https://112vdg.nl/2021/03...ngeregeldheden-malieveld/

Er zit vaak meer achter dan al het fvd volk wil laten geloven.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Het verschil begint wel heel erg op te vallen, nou heb ik weinig sympathie voor Willem Engel en z'n aanhang maar wat hebben ze misdaan? Wat is er anders dan bij de grote BLM demonstratie vorig jaar?
Er was veel kritiek op Halsema en daar heeft ze naar geluisterd. Uit een beslissing volgt niet automatisch een plicht daarna altijd hetzelfde te doen, het is geen tikkertje op het schoolplein.

Ook waren er op 1 juni 2020 104 positieve tests. Of, om de discussie over meer testen te omzeilen, 15 ziekenhuis opnames en 6 sterfgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bij de NOS zegt de politie dat ze ingrijpen omdat ze verdenken dat de demonstranten wapens bij zich hebben.

Wel een bijzonder verloop zo groots als de ME nu uitpakt, uit beelden eerder op de dag gemaakt lijkt het wel mee te vallen met deze demonstratie. Ze staan er een beetje en dat is het. Bij de eerste ronde "koffie drinken" zag je duidelijker dat er veel hooligans aanwezig waren, maar die indruk heb ik nu niet.
MikeyMan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:39:
- meer demonstranten dan aangekondigd, en geen invloed op de toestroom
- niet voldoen aan de maatregelen
- niet voldoen aan de afspraken
- niet voldoen aan een vordering om weg te wezen
- lopen jennen
- in de meeste gevallen ook nog klerezooi gooien
Aardig wat van deze punten kan ik ook afvinken voor zeg een Extinction Rebellion demonstratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:44
CMD-Snake schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:42:
Bij de NOS zegt de politie dat ze ingrijpen omdat ze verdenken dat de demonstranten wapens bij zich hebben.

Wel een bijzonder verloop zo groots als de ME nu uitpakt, uit beelden eerder op de dag gemaakt lijkt het wel mee te vallen met deze demonstratie. Ze staan er een beetje en dat is het. Bij de eerste ronde "koffie drinken" zag je duidelijker dat er veel hooligans aanwezig waren, maar die indruk heb ik nu niet.

[...]

Aardig wat van deze punten kan ik ook afvinken voor zeg een Extinction Rebellion demonstratie.
En dan wacht de politie en burgemeester met ingrijpen en loopt het toch uit de hand. We kennen deze "demonstraties" ondertussen wel, lopen toch uit de hand omdat de hooligans vanzelf wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:42:

[...]

Prima, ook aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 17:50

boesOne

meuh

Kweenie, authoritair gedrag van de overheid wordt inmiddels wel heeeel makkelijk goedgepraat. Niet dat ik voor grote ongecontroleerde bijeenkomsten ben op dit moment, maar de optics hier zijn niet goed.

Het leek een gemoedelijke aangelegenheid.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Soccer98 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:31:
De ME moet pas ingrijpen wanneer het echt mis gaat. Niet wanneer er 250 man loopt te demonsteren op een groot grasveld.
Tja, die demonstratie was niet aangemeld en is verboden. Vervolgens niet luisteren naar de vordering weg te gaan, overtreden coronaregels en de ervaring dat de vorige "demonstraties" vol rellend tuig met wapens stonden.

Ik snap wel dat ze klaar zijn met lief doen en sneller hard ingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
NOS spreekt ook van “zo’n 500 mensen op het plein”. Sinds de aan de wandel zijn gegaan, zie je hoe veel het er zijn. Ik denk eerder een stuk of 3000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Kijk Amnesty, er wordt van tevoren aangegeven wat het risicogebied is.
Wil je hier toch demonstreren of aanwezig zijn, dan is het jouw keuze en aanvaard je de risico's. Kom dus maandag dan niet aan met gezagsrepressie e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22
_Bailey_ schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:58:
Kijk Amnesty, er wordt van tevoren aangegeven wat het risicogebied is.
Wil je hier toch demonstreren of aanwezig zijn, dan is het jouw keuze en aanvaard je de risico's. Kom dus maandag dan niet aan met gezagsrepressie e.d.
Ah, dus het "vrije recht op demonstratie" geldt zo lang het niet door de lokale autoriteit verboden is.

Goed, je mag dus demonstreren, maar met je rug tegen de muur. Zo lang je geld hebt is de vrijheid niet duur!

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

boesOne schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Kweenie, authoritair gedrag van de overheid wordt inmiddels wel heeeel makkelijk goedgepraat. Niet dat ik voor grote ongecontroleerde bijeenkomsten ben op dit moment, maar de optics hier zijn niet goed.

Het leek een gemoedelijke aangelegenheid.
Je kan je werkelijk het ongans demonstreren.
Ga met 100 man op 500 pleinen staan. Ga met zijn allen langs de A12 staan. Maar nee das te moeilijk voor deze neanderthalers, want dan moeten ze zich fatsoenlijk gaan organiseren. En zich achter een eenduidig doel scharen.

Maar niet met meer dan afgesproken op een kluitje op een niet goedgekeurde locatie. Zo moeilijk is het niet...

When you play stupid games you win stupid prizes.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:08

Laguna

Connaisseur

Transportman schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:43:
[...]

En dan wacht de politie en burgemeester met ingrijpen en loopt het toch uit de hand. We kennen deze "demonstraties" ondertussen wel, lopen toch uit de hand omdat de hooligans vanzelf wel komen.
Onzin, hooligans komen op iedere demonstratie af waar politie/ME wordt ingezet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Ah, dus het "vrije recht op demonstratie" geldt zo lang het niet door de lokale autoriteit verboden is.

Goed, je mag dus demonstreren, maar met je rug tegen de muur. Zo lang je geld hebt is de vrijheid niet duur!
Ach, hou toch op. Wat je hier keer op keer ziet zijn die hard beroepsdemonstranten aangemoedigd door types als Willem Engel.

Dit is puur schoppen tegen de overheid, ipv een stevige dialoog aan te gaan.
Heb al ontelbare interviews gezien van die demonstranten op 't Museumplein afgelopen maanden.
Komt geen zinnig woord uit die mensen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De A12 zal evenmin worden toegestaan.

En massaliteit is wel een essentieel onderdeel van het demonstratierecht. Het moet indrukwekkend genoeg zijn voor anderen om zich niet alleen te voelen en voor politici om electorale steun te herkennen.

*knip* laten we nou niet generaliserend proberen in te schatten hoe mensen zijn opgeleid. Ik haal die hele discussie weg, dat voegt echt niets toe en is offtopic

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Bailey_ schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Ach, hou toch op. Wat je hier keer op keer ziet zijn die hard beroepsdemonstranten aangemoedigd door types als Willem Engel.

Heb al ontelbare interviews gezien van die demonstranten op 't Museumplein afgelopen maanden.
Willem Engel en zn decipelen... Tinus Koops, Martin Forster, Ben van der Kooij, Leo Stoter en nog een heel stel van die mafklappers.

Ter lering ende vermaeck:

https://twitter.com/Videre10?s=09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
_Bailey_ schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Dat is nou eenmaal de consequentie van het recht op vrije meningsuiting. Dat betekent dat je ook het recht hebt om onzin als mening te hebben.

Zo lang het niet uitdraait op openlijke geweldpleging heeft de ME er met dat waterkanon niks te zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007

Instroom in de kliniek en op de IC lijkt steeds harder op te lopen, helaas.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Moi_in_actie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:14:
[Twitter]
Instroom in de kliniek en op de IC lijkt steeds harder op te lopen, helaas.
NICE meldt momenteel 580 IC patiënten: https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Maar wel 50 meer in de kliniek. De getallen zijn natuurlijk momentopnames, geen idee op welk exact punt NICE en het LCPS de meting doen. Ik kijk altijd naar dezelfde bron, dat is het makkelijkste dag op dag te vergelijken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Moi_in_actie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Maar wel 50 meer in de kliniek. De getallen zijn natuurlijk momentopnames, geen idee op welk exact punt NICE en het LCPS de meting doen. Ik kijk altijd naar dezelfde bron, dat is het makkelijkste dag op dag te vergelijken.
Die getallen lijken uiteen te lopen. Bij NICE zie ik allemaal cijfers onder de 50.

Als ik bij NICE kijk, dan vallen me twee dingen op:

1. IC loopt relatief harder op dan kliniek. Dat kan ik niet helemaal verklaren. Vanuit de volgorde van vaccinaties zou je verwachten dat je eerst effect op sterfte had, dan op IC en dan op kliniek.
2. Er lijkt in de vorm van de curve wat piekvorming te zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 20-03-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Op het Museumplein is het al weken niet echt mis gegaan. Sinds ze cameratoezicht hebben opgesteld zijn er vrijwel geen relschoppers meer daar. Toch wordt het noodbevel aangekondigd elke week en gaat de ME het plein leeg vegen. Soms zelfs 2 minuten voor het einde van de demonstratie.

De zondagse "koffie drinken"-demonstraties waren altijd 14u-16u. Het was menselijke gezelligheid met muziek, geklets, gedans etc. Maar toch wordt er elke keer ingegrepen omwille van de onmenselijke corona-maatregelen.

Het begint altijd met een "Hier spreekt de politie. De burgemeester heeft een noodbevel afgegeven. U dient zich te verwijderen van het Museumplein in de richting van het Concertgebouw. De politie gaat optreden en kan geweld gebruiken".

Daarna wordt er nog door gedemonstreerd/gedanst/gekletst tot de leegveeg-actie. Een groot deel vertrekt dan, een steeds groter wordende groep blijft zitten.

De enkele keer dat er niet is ingegrepen werd er flink gejuicht om 16u en gaan de demonstranten weg.

Hoe het vandaag verloopt (12u-16u officieel, "world wilde demo" ipv Koffie Drinken) volgens de livestream (politie die roept dat iedereen is aangehouden + de demonstranten aan de loop door de stad) is niet eerder gebeurt. Normaal veegt de politie door. Ik heb het idee dat het komt omdat de veteranen en zorgmedewerkers vooraan in een linie stonden.

En iedereen die roept dat het "eigen schuld" is: als alle regels worden opgevolgd kàn je simpelweg niet meer demonsteren tegen de corona-maatregelen. In Amsterdam worden demonstraties alleen naar het Westerpark (makkelijk door de politie af te sluiten park) verwezen met max. 500 personen. Dat maakt geen indruk en je zit als ratten in de val.

De media doet ook alleen verslag van hetgeen wat verkoopt. Het politieoptreden en de eventuele aanhoudingen/incidenten worden uitvergroot, maar de grootste groep die aan het demonstreren was en gezelligheid beleeft komt niet in beeld. Zelfs van een demonstratie waar 14:00u-15:45u gezelligheid was en het laatste kwartier de ontruiming, komt voornamelijk dat laatste op TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
t_captain schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Die getallen lijken uiteen te lopen. Bij NICE zie ik allemaal cijfers onder de 50.
Klopt, maar ik heb het vermoeden dat de getallen bij NICE de netto toename per dag is en dat Yorick wellicht het LCPS (of ook NICE) gebruikt als bron, maar als waarde de nieuwe instroom noteert (in zijn bericht staat ook altijd de absolute bezetting op dat moment,). Dit nog los van het feit dat mogelijk andere tijdstippen als meetpunt genomen kunnen zijn, dat kan per dag ook al redelijk wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Moi_in_actie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Klopt, maar ik heb het vermoeden dat de getallen bij NICE de netto toename per dag is en dat Yorick wellicht het LCPS (of ook NICE) gebruikt als bron, maar als waarde de nieuwe instroom noteert (in zijn bericht staat ook altijd de absolute bezetting op dat moment,). Dit nog los van het feit dat mogelijk andere tijdstippen als meetpunt genomen kunnen zijn, dat kan per dag ook al redelijk wat schelen.
NICE rapporteert niet de toename maar de hospitalisaties. Anders waren er dit jaar al zo’n 3000 mensen bijgekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Josefien schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:26:
Op het Museumplein is het al weken niet echt mis gegaan. Sinds ze cameratoezicht hebben opgesteld zijn er vrijwel geen relschoppers meer daar. Toch wordt het noodbevel aangekondigd elke week en gaat de ME het plein leeg vegen. Soms zelfs 2 minuten voor het einde van de demonstratie.

De zondagse "koffie drinken"-demonstraties waren altijd 14u-16u. Het was menselijke gezelligheid met muziek, geklets, gedans etc. Maar toch wordt er elke keer ingegrepen omwille van de onmenselijke corona-maatregelen.

Het begint altijd met een "Hier spreekt de politie. De burgemeester heeft een noodbevel afgegeven. U dient zich te verwijderen van het Museumplein in de richting van het Concertgebouw. De politie gaat optreden en kan geweld gebruiken".

Daarna wordt er nog door gedemonstreerd/gedanst/gekletst tot de leegveeg-actie. Een groot deel vertrekt dan, een steeds groter wordende groep blijft zitten.

De enkele keer dat er niet is ingegrepen werd er flink gejuicht om 16u en gaan de demonstranten weg.

Hoe het vandaag verloopt (12u-16u officieel, "world wilde demo" ipv Koffie Drinken) volgens de livestream (politie die roept dat iedereen is aangehouden + de demonstranten aan de loop door de stad) is niet eerder gebeurt. Normaal veegt de politie door. Ik heb het idee dat het komt omdat de veteranen en zorgmedewerkers vooraan in een linie stonden.

En iedereen die roept dat het "eigen schuld" is: als alle regels worden opgevolgd kàn je simpelweg niet meer demonsteren tegen de corona-maatregelen. In Amsterdam worden demonstraties alleen naar het Westerpark (makkelijk door de politie af te sluiten park) verwezen met max. 500 personen. Dat maakt geen indruk en je zit als ratten in de val.

De media doet ook alleen verslag van hetgeen wat verkoopt. Het politieoptreden en de eventuele aanhoudingen/incidenten worden uitvergroot, maar de grootste groep die aan het demonstreren was en gezelligheid beleeft komt niet in beeld. Zelfs van een demonstratie waar 14:00u-15:45u gezelligheid was en het laatste kwartier de ontruiming, komt voornamelijk dat laatste op TV.
Die demonstraties zijn ellenlang toegestaan, als mensen de maatregelen in acht nemen. Dat ze dat zelf telkens maar weer verpesten, en vervolgens raar staan te kijken dat het beperkt wordt..... Tja. Dan ontbreekt er hier en daar iets in de bovenkamer. Lekker al die shit laten gijzelen door engnekken als die Engel etc. We zitten met zijn allen in die pandemie, en met dit soort gezeik verpest je het alleen voor anderen die wél op een normale manier willen demonstreren. Als de politie zegt dat het max bereikt is dien je te luisteren, niet schijt er aan hebben en dan lopen janken dat ze het afbreken. Eigen schuld inderdaad. Je kan prima demostreren als je dat op een normale manier organiseert in verschillende steden op t zelfde moment. Dat maakt ook prima indruk.

En dat er wekelijks openlijke geweldplegingen en vernielingen door die "demonstranten" die gewapend naar die bijeenkomsten komen draagt er niet aan bij dat de trias nog denkt dat het wel losloopt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
veteranen en zorgmedewerkers vooraan in een linie.
Ik zou die "veteranen en zorgmedewerkers" willen nuanceren tot "personen met een baret op en personen met een witte jas aan".
In de oproepen tot de demonstratie werd ook een foto gebruikt van een groep zorgmedewerkers die helemaal niets van doen hadden met de demonstratie. Gewoon van een ziekenhuiswebsite geplukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
prijk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Ik zou die "veteranen en zorgmedewerkers" willen nuanceren tot "personen met een baret op en personen met een witte jas aan".
In de oproepen tot de demonstratie werd ook een foto gebruikt van een groep zorgmedewerkers die helemaal niets van doen hadden met de demonstratie. Gewoon van een ziekenhuiswebsite geplukt.
Als ik de plaatjes zie lijkt het inderdaad meer op feestwinkel doktersjas. Denk ook niet dat de zorginstelling het goed vinden als hun medewerkers in het uniform van de werkgever op dit soort mafketel verzamelingen een slechte naam voor de instelling staan te maken.

Zeer grote kans dat het nepzorgmedewerkers zijn. (die zelfgefabriceerde rode kruis armbanden ook _O- )

Edit: En ook de veteranen zijn hoogstwaarschijnlijk nep lees ik bij de NOS en het AD nu.

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 20-03-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

t_captain schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Als ik bij NICE kijk, dan vallen me twee dingen op:

1. IC loopt relatief harder op dan kliniek. Dat kan ik niet helemaal verklaren. Vanuit de volgorde van vaccinaties zou je verwachten dat je eerst effect op sterfte had, dan op IC en dan op kliniek.
2. Er lijkt in de vorm van de curve wat piekvorming te zitten.
De bejaarden die wel in het ziekenhuis komen stromen zelden door naar de IC las ik laatst ergens. Als je al zo slecht bent dat je naar de ic moet is het als bejaarde dan eigenlijk al een doodlopende weg.

Gemiddelde leeftijd van de mensen in het ziekenhuis zal denk ik eerst dalen voordat we een afname gaan zien.

[ Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 20-03-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15

Gelukkig komt het corona virus ook niet naar demonstraties en alleen naar festivals. Dus als je een festival organiseert op het museumplein en je noemt het een demonstratie, dan kan dat gewoon.

Daarom moet er hard gehandhaafd worden dat een demonstratie geen feestje wordt. Dus 250 man tot 16:00 is 250 man tot 16:00. En niet 500 tot 17:00. En volgende keer 1500 tot 17:30 tot je met koningsdag gewoon weer met 20.000 man naar een optreden van de snollebollekes staat te luisteren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
OK, ik laat de hele meta-discussie over de ins en outs van wetenschap voor wat het is, want dat leidt enorm af van de hoofdvraag. Je schrijft diverse keren (ik heb bold aangezet):
hadden we een effect moeten zien (...) ik vraag dan om bewijs (...) Ik zie namelijk geen bewijs (...) Dat bewijs is nodig om te laten zien dat een maatregel echt effect heeft (...) de onderbouwing van de avondklok te mager is en blijft (...) echte feiten
Maar wat zijn nu je acceptatiecriteria van ‘een effect’ en ‘bewijs’ dat jij wilt zien?

Tot nu toe begrijp ik dat het je gaat om het percentage verandering van de R op grond van observationele data.

Morgen is er volgens mij een Catshuis-bijeenkomst. Stel dat de avondklok vanaf dag X wordt afgeschaft en daarna wordt de Rt gedurende 4 weken dagelijks berekend zoals dat nu ook gebeurd.

Stel dat de Rt eerst stijgt, dan daalt, dan weer stijgt en uiteindelijk hoger is dan de Rt op dag X. Je mag ook een ander patroon hanteren. Is dat volgens jou bewijs dat de avonklok niet werkt? Of is dat bewijs dat de avondklok wel werkt? En als tussendoor de testbereidheid sterk afneemt? Of juist toeneemt? Of als er nieuwe varianten opduiken met een veel hogere R in Zuid-Nederland? Of alles door elkaar?

Of de vraag om empirisch bewijs zoals jij het vermoedelijk bedoelt in deze situatie legitiem is, laat ik met opzet in het midden. Maar maak dan op z’n minst duidelijk aan welke criteria de studieopzet moet voldoen en wanneer je de uitkomst accepteert. Dat criterium is dus niet alleen maar 10% daling van de R, want daaraan ontbreekt alleen al het temporele aspect. Zonder dergelijke criteria is het namelijk prijsschieten, want elk ‘bewijs’ kun je daarna methodologisch afdoen als ‘niet goed’ of ‘wel goed’ afhankelijk van de uitkomst. Dat risico op selectie is overigens ook precies de reden waarom onderzoeksprotocollen vooraf bij aanvang van onderzoeken gepubliceerd zouden moeten worden.

En om te anticiperen: de criteria waar ik op doel zijn jouw criteria, en niet per die van het RIVM (kan wel). Je kunt ze dus zelf vaststellen. Je kan wat mij betreft ook volstaan met een simpele ja/nee op de antwoorden in het studievoorbeeld dat ik hierboven benoem. Het gaat mij er dus serieus om te kunnen begrijpen waar je nu precies naar op zoek bent en wanneer je dat overtuigen zou.

[ Voor 4% gewijzigd door Number10 op 20-03-2021 14:50 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
LZ86 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Die demonstraties zijn ellenlang toegestaan, als mensen de maatregelen in acht nemen.
Die maatregelen schrijven zelf voor dat samenscholingen van meer dan 2 personen (ook 1,5 meter in acht nemend) in het openbaar niet zijn toegestaan.

Veel succes met demonstreren dan, wordt eerder roepen in de woestijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
Stoney3K schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Die maatregelen schrijven zelf voor dat samenscholingen van meer dan 2 personen (ook 1,5 meter in acht nemend) in het openbaar niet zijn toegestaan.

Veel succes met demonstreren dan, wordt eerder roepen in de woestijn.
Op deze regel zijn een aantal uitzonderingen van kracht, zoals demonstraties, religieuze bijeenkomsten en uitvaarten,

met uitzondering van demonstraties..... 8)7 Staat letterlijk op rijksoverheid.nl

Echt he, moet je nou altijd zo negatief doen?

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 20-03-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
prijk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:34:
[...]

In plaats van speculeren kun je ook gewoon een klein beetje onderzoek doen. Hart van Nederland spreekt met een huisarts uit Krommenie. Is die man ook echt huisarts? 19 november 2020 in ieder geval nog wel.

Dus ja, er staan daar zeker wel zorgmedewerkers. En het blijkt dat een normale demonstratie niet meer wordt toegestaan door de staat.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pedorus schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:58:
[...]

In plaats van speculeren kun je ook gewoon een klein beetje onderzoek doen. Hart van Nederland spreekt met een huisarts uit Krommenie. Is die man ook echt huisarts? 19 november 2020 in ieder geval nog wel.

Dus ja, er staan daar zeker wel zorgmedewerkers. En het blijkt dat een normale demonstratie niet meer wordt toegestaan door de staat.
Ah ja... Er staat één losgeslagen huisarts, dus het zullen allemaal wel zorgmedewerkers zijn.

Staat Elens er ook bij toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
RocketKoen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:38:
[...]
Gelukkig komt het corona virus ook niet naar demonstraties en alleen naar festivals. Dus als je een festival organiseert op het museumplein en je noemt het een demonstratie, dan kan dat gewoon.

Daarom moet er hard gehandhaafd worden dat een demonstratie geen feestje wordt. Dus 250 man tot 16:00 is 250 man tot 16:00. En niet 500 tot 17:00. En volgende keer 1500 tot 17:30 tot je met koningsdag gewoon weer met 20.000 man naar een optreden van de snollebollekes staat te luisteren.
*knip* sorry, maar met zulke versimpelingen en een zo kortzichtig beeld van het geheel in één keer het topic in komen vliegen is nou niet echt constructief

Voor de duidelijkheid, ik ontken niet dat het virus er is. Alleen vat ik het niet zo zwaar op. De dood hoort bij het leven en dat telkens uitstellen moet niet het doel v/h leven gaan worden. De maatregelen zijn in mijn ogen buitenproportioneel. De hele bevolking beperken om slechts een klein deel te beschermen.
LZ86 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:33:
[...]

En dat er wekelijks openlijke geweldplegingen en vernielingen door die "demonstranten" die gewapend naar die bijeenkomsten komen draagt er niet aan bij dat de trias nog denkt dat het wel losloopt.
Dit is echt slechts een heel klein gedeelte, al het er al echt elke week is. Vandaag was ik er niet live bij, maar in de livestreams heb ik geen relschoppers/wapens gezien.

*knip* en dit soort whataboutism voegt natuurlijk ook niets toe

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49

gws24

Thinking is hard!

pedorus schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Punt is nou juist dat dit geen normale demonstraties blijven omdat de voorwaarden keer op keer geschonden worden. Als je normaal wil demonstreren kan dat gewoon:
In het Oosterpark in Amsterdam staat voor vandaag een Koerdische demonstratie gepland, in het kader van newroz, het Koerdisch nieuwjaar.

Morgen is er in het Arenapark een betoging tegen burgemeester Halsema en wordt in het Westerpark geprotesteerd tegen racisme. Bij de betogingen zijn vanwege de coronaregels maximaal 500 deelnemers welkom.
bron: https://nos.nl/artikel/23...esloten-door-politie.html

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Oftewel ikke ikke en de rest kan letterlijk stikke! :N
[...]

Ik denk trouwens dat in een week tijd er landelijk meer incidenten met wapens/vernielingen zijn dan op zo'n demonstratie. Zullen we dan gaan verbieden om überhaupt de deur uit te gaan?
Lekkere whataboutisme die echt nergens op slaat. edit: beide mag niet en beide moet gewoon aangepakt worden.

[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:30 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartje74
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 12:09
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Kreeg de uitslag al om 01:50 vannacht :9 en was negatief idd.
Beter!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-10 09:33
Demonstreren kan prima, als je je gewoon aan de regels houd en alternatieven verzint voor het met hele grote groepen hutje mutje bij elkaar staan. Met kleinere groepen op veel plekken waarbij je gewoon afstand houd, of met een koebel in je achtertuin en zo kan ik nog wel wat manieren verzinnen om van je recht op je mening kenbaar te maken in coronatijd gebruik te kunnen maken.

https://nos.nl/artikel/23...n-klimaatalarm-horen.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zal je uit de droom helpen: dit land is te beschaafd om ernstig benauwde zieken voor de poort van het ziekenhuis te laten creperen.

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-10 07:06
Josefien schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:05:
[...]

*knip*

Voor de duidelijkheid, ik ontken niet dat het virus er is. Alleen vat ik het niet zo zwaar op. De dood hoort bij het leven en dat telkens uitstellen moet niet het doel v/h leven gaan worden. De maatregelen zijn in mijn ogen buitenproportioneel. De hele bevolking beperken om slechts een klein deel te beschermen.

[...]

Dit is echt slechts een heel klein gedeelte, al het er al echt elke week is. Vandaag was ik er niet live bij, maar in de livestreams heb ik geen relschoppers/wapens gezien.

Ik denk trouwens dat in een week tijd er landelijk meer incidenten met wapens/vernielingen zijn dan op zo'n demonstratie. Zullen we dan gaan verbieden om überhaupt de deur uit te gaan?
Bij deze post moet ik hier aan denken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_HAR8dfnSfwRdC4FKdo_wELU5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/jpN2m1HNEHYYVANnKjR8SR0P.gif?f=user_large

Naast doden lijken veel mensen zelfs die niet in het ziekenhuis komen er blijvende schade van te krijgen.
Maar ja als ik nu met een geweer midden in zo demonstratie gaat rond schieten gaan er ook sommige mensen dood maar niet iedereen. Neem aan dat je ook liever niet heb dat dit gebeurt. En men zich aan de regels houd dat je niet in het rond mag schieten in een demonstratie....

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie

Marginaal hoger dan gisteren, wel 1200 meer dan vorige week zaterdag en 2300 meer dan de zaterdag van twee weken terug.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 04-10 20:15
Josefien schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:05:
[...]

*knip*

Ongeveer 0,5% van de besmette mensen beland in het ziekenhuis. Je mag er vanuit gaan dat die het niet redden als ze daar volgens jouw beleid worden geweigerd. Hadden ze maar niet oud of dik of ongezond moeten zijn toch?

Dankzij de werking van exponentiele groei mag je er ook vanuit gaan dat zo'n 80% van Nederland besmet raakt tot de tijdelijke immuniteit van herstelde patienten de verspreiding stopt. Dan krijg je van mij de heel rooskleurige aanname dat iedereen die besmet is, immuum wordt. En dat je ook niet besmet kan worden door een andere variant van het virus.

In dat meest rooskleurige scenario, offer jij dus 68.000 levens op. Daar staat tegenover dat je nu weer naar het café kan, in plaats van over een half jaar.

Ter vergelijking hoeveel doden 68.000 in een half jaar is. Het bombardement van Rotterdam heeft ongeveer 850 levens gekost. De bezetting die daar op volgde 56.000 per jaar. En de aanslagen van 11 september een kleine 3000.
Maar hey, een avondklok en veel erger, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:31 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Ah ja... Er staat één losgeslagen huisarts, dus het zullen allemaal wel zorgmedewerkers zijn.

Staat Elens er ook bij toevallig?
Je mag prima denken dat Hart van Nederland geen goed verslag doet en dat er vooral bedriegers staan, maar zonder goede bron lijkt me dat niet erg aannemelijk..
gws24 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:06:
Als je normaal wil demonstreren kan dat gewoon:
*knip* dit soort whataboutism voegt niets toe

Ik ben niet overtuigd. Ik zie ook niet in hoe de politie de gezondheid aan het bevorderen is. Je zou maar op de Leidsekade wonen, ben je mooi klaar mee met dit politieoptreden. Auto voor de deur, duizenden demonstranten ernaast ingesloten en je kunt je huis niet uit. *knip* iets constructiever graag

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:32 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Moi_in_actie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:18:
[Twitter]
Marginaal hoger dan gisteren, wel 1200 meer dan vorige week zaterdag en 2300 meer dan de zaterdag van twee weken terug.
Op naar de 10.000 plus dan maar. Gaan we die toch eerder bereiken als in de modellen. Laten we hopen dat die niet hoger wordt ondanks dat die 3e golf eerder is.

Ik heb het idee dat we bijna aan het eind zijn maar dat we toch nog even een flinke laatste push moeten geven met inhouden/maatregelen etc. En flink door vaccineren zover dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
*knip* reacties op verwijderde discussie
Indoubt schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Op naar de 10.000 plus dan maar. Gaan we die toch eerder bereiken als in de modellen. Laten we hopen dat die niet hoger wordt ondanks dat die 3e golf eerder is.

Ik heb het idee dat we bijna aan het eind zijn maar dat we toch nog even een flinke laatste push moeten geven met inhouden/maatregelen etc. En flink door vaccineren zover dat mogelijk is.
Hopen dat er qua vaccins nog wat meevallers in gaan zitten de komende periode. Het is een beetje een race tegen de klok om wederom aanscherping van eventuele regels tegen te gaan, wat natuurlijk een flinke domper zou zijn voor velen.

[ Voor 55% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Moi_in_actie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:18:
[Twitter]
Opnames blijft wel stabiel, overlijdens relatief laag. Als het zo blijft lijkt me er niet zoveel aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Philpend schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:12:
Demonstreren kan prima, als je je gewoon aan de regels houd en alternatieven verzint voor het met hele grote groepen hutje mutje bij elkaar staan. Met kleinere groepen op veel plekken waarbij je gewoon afstand houd, of met een koebel in je achtertuin en zo kan ik nog wel wat manieren verzinnen om van je recht op je mening kenbaar te maken in coronatijd gebruik te kunnen maken.

https://nos.nl/artikel/23...n-klimaatalarm-horen.html
Alternatieven, zodra ze indruk beginnen te maken mag het al niet meer:

https://www.ad.nl/utrecht...tegen-avondklok~aacbe2f4/
:P
RocketKoen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Ongeveer 0,5% van de besmette mensen beland in het ziekenhuis. Je mag er vanuit gaan dat die het niet redden als ze daar volgens jouw beleid worden geweigerd. Hadden ze maar niet oud of dik of ongezond moeten zijn toch?

Dankzij de werking van exponentiele groei mag je er ook vanuit gaan dat zo'n 80% van Nederland besmet raakt tot de tijdelijke immuniteit van herstelde patienten de verspreiding stopt. Dan krijg je van mij de heel rooskleurige aanname dat iedereen die besmet is, immuum wordt. En dat je ook niet besmet kan worden door een andere variant van het virus.

In dat meest rooskleurige scenario, offer jij dus 68.000 levens op. Daar staat tegenover dat je nu weer naar het café kan, in plaats van over een half jaar.

Ter vergelijking hoeveel doden 68.000 in een half jaar is. Het bombardement van Rotterdam heeft ongeveer 850 levens gekost. De bezetting die daar op volgde 56.000 per jaar. En de aanslagen van 11 september een kleine 3000.
Ik vind om heel eerlijk te zijn 68.000 helemaal niet zo veel op 17 miljoen. Op dat punt verschillen we van mening.

Wat mij betreft moeten we überhaupt niet te hypocriet zijn over levens. Kijk eens hoe we als mensen omgaan met andere levende wezens, als daar een virus heerst of zelfs als wij vinden dat het er "teveel" van zijn dan... :X

Dat er nu een klein deel v/d menselijke bevolking mogelijk geraakt kan worden door een virus is dan meteen drama, kan het niet geaccepteerd worden en moet iedereen in beperkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:28:
[...]

Opnames blijft wel stabiel, overlijdens relatief laag. Als het zo blijft lijkt me er niet zoveel aan de hand.
Alsnog zitten we in een situatie waarbij een gedeelte van de normale zorg is afgeschaald dus niet zoveel aan de hand ben ik het niet mee eens maar volgens mij bedoelde je het niet zo maar meer in de zin dat het niet erger wordt ondanks het hoger aantal positieven.

In die zin is het trouwens apart hoe normaal het is geworden dat we bijna 600 mensen op de ic hebben liggen met deze ziekte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Over een week of 2 ~ 3 zullen we natuurlijk zien wat het effect van deze oploop in aantallen is in bed bezetting en IC bezetting. Dat is natuurlijk het bedrieglijke aan dit soort cijfers. Keer op keer lijkt het ondanks oplopende cijfers in eerste instantie nog goed te gaan, gaat men nog even door, om vervolgens wekenlang een sterke oploop in zorgbelasting te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
[...]

Opnames blijft wel stabiel, overlijdens relatief laag. Als het zo blijft lijkt me er niet zoveel a a de hand.
Opnames zijn helemaal niet stabiel, die nemen ook gestaag toe, alleen zijn de waardes wat lager waardoor het minder opvalt. De R-waarde van de besmettingen over volle weken gemeten is, met uitzondering van de 1e week van maart, al sinds een maand rond de 1.16 tot 1.18 (nu 1.175 in de nog lopende week).

Bij de ziekenhuispnames loopt dit altijd een week of 2 achter, daar is het ook pas sinds vorige week duidelijk merkbaar: t/m eerste week gemiddeld per dag zo'n 170 opnames in de kliniek, vorige week 200 gemiddeld, deze week is dat al 218. IC opnames zijn al eerder flink wat gestegen, heel februari gemiddeld per dag nog 25-28, sinds begin maart steeg dit naar 38 gemiddeld per dag, deze week zitten we op een gemiddelde van 42 per dag.
Geen extreme stijgingen zoals begin 2020, maar wel zorgwekkend, zeker aangezien de laatste tijd (door vaccinaties bij oudere groepen en mogelijk door de Britse en andere varianten) de gemiddelde leeftijd van mensen die door Covid in het ziekenhuis komen daalt (procentueel steeds jongere mensen). Stond een paar dagen geleden een geanimeerd grafiekje van in dit topic, kan het zo snel niet terugvinden helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
[...]

Opnames stabiel?

Met 268 nieuwe opnames kliniek is dat vandaag het op een-na-hoogste aantal dit jaar.
Aangezien de opnames altijd volgen op positieve tests (en deze stijgen) kan je er vanuit gaan dat we binnen twee weken 300+ opnames op één dag aantikken.

Aangezien de zorg deels al is afgeschaald lijkt me er dus meer dan genoeg aan de hand :/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

We herhalen zo te zien het patroon weer.

"De cijfers stijgen maar percentage daalt"
"De cijfers stijgen maar dat komt omdat er meer getest wordt"
"De cijfers stijgen maar de ziekenhuis opnames niet"
"De ziekenhuizen lopen vol maar er is nog plek"
"Waarom heeft de overheid de zorg niet 100% uitgebreid ??"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
IJzerlijm schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:44:
We herhalen zo te zien het patroon weer.

"De cijfers stijgen maar percentage daalt"
"De cijfers stijgen maar dat komt omdat er meer getest wordt"
"De cijfers stijgen maar de ziekenhuis opnames niet"
"De ziekenhuizen lopen vol maar er is nog plek"
"Waarom heeft de overheid de zorg niet 100% uitgebreid ??"
Vergeet niet de "Zie je wel! We gaan allemaal naar de pleuris, dus die avondklok moet naar 4 uur 's middags en iedereen moet door het leger gedwongen worden om binnen te blijven!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
gws24 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:32:
[...]
Alsnog zitten we in een situatie waarbij een gedeelte van de normale zorg is afgeschaald dus niet zoveel aan de hand ben ik het niet mee eens maar volgens mij bedoelde je het niet zo maar meer in de zin dat het niet erger wordt ondanks het hoger aantal positieven.

In die zin is het trouwens apart hoe normaal het is geworden dat we bijna 600 mensen op de ic hebben liggen met deze ziekte.
600 op de IC is nog niet eens zo'n ramp, het probleem is dat er 5 man aan te pas komen om iemand met covid om te draaien.

En dan is 600 op de IC ineens wel veel.

Het is natuurlijk niet 600 x 5 maar misschien wel een derde of een vierde, en dat zijn veel mensen die ergens anders weg gehaald zijn, waardoor die zorg is afgeschaald. En dan is er ook nog personeel voor covid op de non-IC afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:44
Laguna schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Onzin, hooligans komen op iedere demonstratie af waar politie/ME wordt ingezet.
Politie komt op iedere demonstratie af, al is het maar om een oogje in het zeil te houden. Gek genoeg eindigen niet alle demonstraties in rellen.
Josefien schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:31:
Ik vind om heel eerlijk te zijn 68.000 helemaal niet zo veel op 17 miljoen.
Maar 68.000 bovenop de 150.000 die in een normaal jaar overlijden vind ik niet "helemaal niet zo veel". Of, als we uitgaan van dat 1,4% overlijd aan Covid, gaat dat op 17 miljoen toch om bijna 240.000 mensen in Nederland alleen al (sommige schattingen van overlijdenskans gaan nog veel hoger) en dan heb ik daarin de mensen die langdurige klachten hebben niet meegenomen. Maar dat is natuurlijk allemaal "helemaal niet zo veel op 17 miljoen"...

[ Voor 16% gewijzigd door Transportman op 20-03-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Transportman schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:05:

[...]

Maar 68.000 bovenop de 150.000 die in een normaal jaar overlijden vind ik niet "helemaal niet zo veel". Of, als we uitgaan van dat 1,4% overlijd aan Covid, gaat dat op 17 miljoen toch om bijna 240.000 mensen in Nederland alleen al (sommige schattingen van overlijdenskans gaan nog veel hoger) en dan heb ik daarin de mensen die langdurige klachten hebben niet meegenomen. Maar dat is natuurlijk allemaal "helemaal niet zo veel op 17 miljoen"...
*knip* Je zit de ernst te ontkennen, puur omdat jij 'het niet zoveel' vindt. Dat is gewoon trollen en dat doen we dus niet.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-10 16:12
RocketKoen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:20:
[...]

+10. Jammer dat ik er maar eentje kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 17:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Jovatov schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Opnames stabiel?

Met 268 nieuwe opnames kliniek is dat vandaag het op een-na-hoogste aantal dit jaar.
Aangezien de opnames altijd volgen op positieve tests (en deze stijgen) kan je er vanuit gaan dat we binnen twee weken 300+ opnames op één dag aantikken.

Aangezien de zorg deels al is afgeschaald lijkt me er dus meer dan genoeg aan de hand :/
Toch een positief punt de besmettingen in de verpleeghuizen dalen, vaccineren werkt. Het lijkt mij duidelijk waar onze aandacht heen moet.

Er is wel wat aan het schuiven in de analyse, een R boven de 1 hoeft nog geen probleem te zijn waar dat eerder ondenkbaar was. Ik ben dan ook benieuwd wat voor advies het OMT uitbrengt en wat voor stijging zij verantwoord vinden.
RIVM: 'Oplopend aantal besmettingen betekent niet per se meer ziekenhuisopnames' - https://nos.nl/l/2373350

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:06

franssie

Save the albatross

@tweakduke uit het door jou gelinkte NOS artikel:
Verder, wij zijn niet de enigen die met modellen en schattingen werken. Dat gebeurt in alle landen. Grosso modo komen daar overal dezelfde schattingen en onzekerheidsmarges uit."

Wallinga: "Er bestaat een Europees modelleringsnetwerk waarin allerlei groepen zoals de onze samenwerken en samen modellen ontwikkelen. Er vindt dus wel wederzijdse controle plaats, collega's controleren elkaars werk, ook op internationaal niveau. Het is niet zo dat we maar wat aan prutsen."

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 17:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
franssie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:56:
@tweakduke uit het door jou gelinkte NOS artikel:

[...]
Klopt het artikel bevat ook toelichting over hun modellen.

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 16 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.