• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Sleutelwoord: Moedwillig. Dat is het verschil tussen 'geweld' en 'nalatigheid'.

Het ene kun je aanpakken door je gezonde verstand toe te passen, het andere niet.
Met klachten of zelfs een positieve test naar buiten gaan, wat uitgebreid gebeurt, is m.i. gewoon moedwillig.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57
MikeyMan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:05:
[...]

Met klachten of zelfs een positieve test naar buiten gaan, wat uitgebreid gebeurt, is m.i. gewoon moedwillig.
Laat ik hem nog even nuanceren: Moedwillig en gericht.

Dat het dom is om te doen ben ik zeker met je eens, maar om het 'geweld' te noemen als je met klachten of een positieve test contact hebt met mensen, lijkt me toch geen juiste vergelijking.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Laat ik hem nog even nuanceren: Moedwillig en gericht.

Dat het dom is om te doen ben ik zeker met je eens, maar om het 'geweld' te noemen als je met klachten of een positieve test contact hebt met mensen, lijkt me toch geen juiste vergelijking.
Ik zie, in geval van een positieve test, 0,0 verschil met dronken achter het stuur gaan zitten. Zonder enige genade kei en keihard aanpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 08-05-2021 15:11 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:08:
[...]
het risico op besmetting is dan veel lager.
In dit geval bedoel ik de kans. Het risico is de kans keer het effect. Dat effect kan zeer ernstig zijn, waaronder sterfte. Maar het effect kan verder voor de onderstaande buiten beschouwing blijven.

Stel de kans op een voorval E is P% en de aanleiding die nodig is voor dat voorval doet zich N keer voor in een bepaalde tijd T.

Dan volgt daaruit dat E(T) = P/100 x N

Stel P = 100, dan geldt E(T) = N. Immers in alle gevallen zal het voorval zich voordoen (100% kans).

Daaruit volgt dus dat een dalende kans op zich niets zegt, als N proportioneel stijgt. Daarom was mijn vraag hoeveel huishoudens er zijn met meer contacten als dat huishouden redeneert zoals jij. Ter informatie, we hebben het in Nederland dus over zo'n 8 miljoen huishoudens volgens onderstaande pagina van het CBS:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu

Het antwoord op mijn vraag is uiteraard niet te geven in een getal want we weten niet hoeveel mensen er zo redeneren, maar de vraag was vooral bedoeld om aan te geven dat het maatschappelijke probleem niet is te benaderen vanuit een individu of een individueel huishouden.

Mee eens?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:34
IJzerlijm schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Die 20 (of 30) duizend mensen die nu dood zijn, is dat geen vorm van geweld als ze zijn besmet door mensen die bewust de regels aan hun laars lappen ?
Alleen vorig jaar waren het al 20K, dus 30K lijkt me nu geen gekke schatting. Gigantische cijfers natuurlijk voor ons land, waar we weinig rampen kennen.

Dat de meeste mensen niet bang zijn voor corona is inmiddels wel bekend, maar het bleef een beetje onderbelicht dat je vooral met het leven van een ander speelt. Het draait vooral om ik ik ik. Ook het aantal doden komt nooit terug in de persconferenties.

Wat nog triester is zijn de mensen die zich aan de regels hebben gehouden, maar alsnog dat niet hebben overleefd omdat de regels te slap waren. En de duizenden in verpleeghuizen die als ratten in de val zaten. Je zou toch maar van het leven genieten maar geen kant op kunnen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Number10 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:10:
Daarom was mijn vraag hoeveel huishoudens er zijn met meer contacten als dat huishouden redeneert zoals jij. Ter informatie, we hebben het in Nederland dus over zo'n 8 miljoen huishoudens volgens onderstaande pagina van het CBS.
Als ik een beetje om me heen kijk, luister in de kennissenkring en kijk in de stad, op de markt en het terras dan is er weinig verschil meer met vroeger. Corona lijkt ver weg, een opgepropt mondkapje wat uit een binnenzak komt is het enige wat ogenschijnlijk anders is dan eerst. Dus ja, ik denk dat mijn insteek door een groot deel van Nederland gedeeld wordt.

Niet flauw bedoeld maar dit draadje is echt onderdeel van een heel strikte en principiële bubbel, de spreekwoordelijke gereformeerde afsplitsing terwijl de boze buitenwereld al veel vrijer is (daarmee niet gezegd beter). Het gaat in de media steeds minder over het aantal opnames, de zomervakantie lijkt belangrijker.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Die 20 (of 30) duizend mensen die nu dood zijn, is dat geen vorm van geweld als ze zijn besmet door mensen die bewust de regels aan hun laars lappen ?
Die mensen die besmet zijn en daarna overleden, hebben zeer waarschijnlijk zelf dan ook de regels niet goed nageleefd: "It takes two to tango".
Kortom, weinig moedwillig schuld :)

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:11
Beetje plateau vorming met de besmettingen?
Hoopte op een wat stevigere daling in het licht van
-vaccinaties
-vakanties
-veel zon

American Express vraagbaak

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:40
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:29:
[...]

-vaccinaties
-vakanties
-veel zon
“Hopelijk” nu vanwege koningsdag nog

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:29:
[...]

-vaccinaties
-vakanties
-veel zon
Het kan nog een nawee zijn van koningsdag.
Verder is de vakantie verdeeld over 3 weken, met als vorige week de middelste week.
Ik hoop en verwacht dat e.e.a. komende week harder zal dalen.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:08
Bovendien is er nou niet echt veel zon.. het is eerder absurd nat en koud

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Stinger_Ventura
GAIAjohan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:32:
Bovendien is er nou niet echt veel zon.. het is eerder absurd nat en koud
Nu, maar de afgelopen 1,5 week hebben we wel redelijk wat zon en helder weer gehad. Warmte blijft onder het gemiddelde, maar met zon en wat wind prima om goed te ventileren.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:46:
[...]

Wat is daar zo anders aan dan?
En wat geeft je het recht om dringende adviezen in de wind te slaan?
Het feit dat het een advies is misschien?

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
geenstijl schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:25:
[...]
Die mensen die besmet zijn en daarna overleden, hebben zeer waarschijnlijk zelf dan ook de regels niet goed nageleefd: "It takes two to tango".
Precies de reden dat het zo kwalijk is om in termen van schuld en verwijtbaarheid te denken bij deze pandemie. Dat leidt slechts tot zinloos deugvingerwijzen en nodeloze polarisatie. Je moet je aan de regels houden natuurlijk, maar echt iedereen loopt risico om besmet te worden, tenzij je jezelf in een betonnen bunker opsluit.

• Stinger_Ventura
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSMWjFUEFTY-VVU7ghUXqardEFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tbv29ILFHVTZQtJv9HIuox0h.jpg?f=user_large

• BarôZZa
  • Laatst online: 11:34
[...]
Ja doei, als je positief getest bent of symptomen hebt en je gaat de straat op en lekker om je heen hoesten dan heeft dat weinig met een ander te maken.
hoevenpe schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:18:
[...]

Als ik een beetje om me heen kijk, luister in de kennissenkring en kijk in de stad, op de markt en het terras dan is er weinig verschil meer met vroeger. Corona lijkt ver weg, een opgepropt mondkapje wat uit een binnenzak komt is het enige wat ogenschijnlijk anders is dan eerst. Dus ja, ik denk dat mijn insteek door een groot deel van Nederland gedeeld wordt.

Niet flauw bedoeld maar dit draadje is echt onderdeel van een heel strikte en principiële bubbel, de spreekwoordelijke gereformeerde afsplitsing terwijl de boze buitenwereld al veel vrijer is (daarmee niet gezegd beter). Het gaat in de media steeds minder over het aantal opnames, de zomervakantie lijkt belangrijker.
Ook dat is niet representatief voor de gehele bevolking natuurlijk. Het verraderlijke bij corona blijft dat het vaak draait om de dingen die je niet ziet. Je ziet de mensen die binnenblijven niet, je ziet de zieken niet en de doden al helemaal niet. Dito voor zorgmedewerkers.
De manier waarop nieuws in Nederland gebracht wordt helpt daar ook niet aan mee. Blijft afstandelijk en vooral wat cijfertjes.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Dus ja, ik denk dat mijn insteek door een groot deel van Nederland gedeeld wordt
En als dat zo is, dan kan N zo hoog zijn dat E(T) zo hoog is dat het maatschappelijke probleem op bijvoorbeeld code zwart zich daadwerkelijk verwezenlijkt. Los daarvan zal de tijd die nodig is om tot het laagste risiconiveau op de routekaart te komen langer zijn bij een hoog aantal E dan bij een laag aantal.

Het gaat mij niet om jouw gevoel, of dat van de anderen in de maatschappij, maar het valt mij op dat je de maatschappelijke kans en daarmee het maatschappelijke risico sec vanuit jezelf lijkt te benaderen (klopt dat?). Heel interessant, maar het ging mij niet om de kans in jouw huishouden maar om de kans x 8 miljoen huishoudens.

Je begrijpt dat verschil toch wel?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BarôZZa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:39:
Ook dat is niet representatief voor de gehele bevolking natuurlijk. Het verraderlijke bij corona blijft dat het vaak draait om de dingen die je niet ziet. Je ziet de mensen die binnenblijven niet, je ziet de zieken niet en de doden al helemaal niet. Dito voor zorgmedewerkers.
De manier waarop nieuws in Nederland gebracht wordt helpt daar ook niet aan mee. Blijft afstandelijk en vooral wat cijfertjes.
Hou toch op. De kranten staan al een jaar lang vol met persoonlijke dramatische coronaverhalen. Moet het journaal dan elke avond op tv op reutelende en rochelende coronapatiënten inzoomen? Gaat niet helpen hoor. Mensen gedragen zich naar wat ze in hun dagelijkse omgeving zien en meemaken.

[ Voor 5% gewijzigd door prijk op 08-05-2021 15:44 ]

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:01
Zonder de groei in positieve tests in de leeftijdscategorie 20-29 hadden de testcijfers vandaag verder gedaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PqOyHp8ZHkHF9N1yVuzhnr7BXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWhHNvhxdtBsmotiUbYpYRvW.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de cijfers eerste ziektedag. Rekening houdend met incubatietijd van ongeveer vier dagen is 26 april het kantelpunt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ik denk dat victim blaming hier niet echt op zijn plek is.

(Ze zullen er ongetwijfeld tussen zitten, maar dit als algemene stelling poneren vind ik wat ver gaan)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 08-05-2021 15:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-10 22:28
YakuzA schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat victim blaming hier niet echt op zijn plek is.

(Ze zullen er ongetwijfeld tussen zitten, maar dit als algemene stelling poneren vind ik wat ver gaan)
In de basis is degene die de besmetting verder verspreidt zelf hier ook een victim. En ook dat zielige oudje heeft (mogelijk) weer anderen besmet. Is dat daarom ook een dader?

• 42erik
  • Niet online
[...]

Hie zou je dat geweld willen noemen dan? Deze snap ik echt niet

• blissard
42erik schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Ik vermoed dat het niet zozeer om geweld als in een actie van een individu tegen een ander individu, maar meer om een morele schuld waarbij bepaald gedrag de oorzaak is van een globaal effect dat levens kost.
Ik vind het wel logisch dat mensen dat gevoel hebben, maar vervolgens gaan mensen soms die morele schuld weer vertalen in een praktisch: “jij bent een moordenaar, want je draagt geen mondkapje” ofzo. En daar wordt het dan onzin. Want die directe link is er helemaal niet.
En vooral ook onhandig, want als het zo zou werken zou niemand het ooit goed genoeg doen. Redeneer ver genoeg door en je komt bij de erfzonde terecht :)

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 08-05-2021 16:40 ]

• Manke
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:25:
[...]

Het feit dat je dit ozonverhaal nu weer repost is uiterst twijfelachtig, zeker aangezien ik al aangaf dat er helemaal geen goed bewijs is RoD in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Wat denk je hiermee te bereiken?
Er valt niks mee te bereiken, het heeft m'n interesse gewekt die ik wil delen. Zal voorlopig erover ophouden.

*knip*
Dat is het beste, immers informatie van complot sites voegen niets toe. Zie ook Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De rest van het verhaal is al tig keer ontkracht en hoort in de prullenbak.

[ Voor 53% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2021 16:47 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

42erik schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Wat is het dan als iemand die weet dat ie positief is toch lekker er op uit gaat en weliswaar niet opzettelijk anderen besmet maar toch ergens iemand aansteekt ? Die dan daar aan overlijdt.

Met de 'we kunnen niet handhaven want dat kan alleen met geweld' redenering wordt veel te makkelijk voorbij gegaan aan de consequenties van dat niet handhaven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Manke
  • Niet online
Manke schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:37:
[...]

Er valt niks mee te bereiken, het heeft m'n interesse gewekt die ik wil delen. Zal voorlopig erover ophouden.

[Mbr]*knip*
Dat is het beste, immers informatie van complot sites voegen niets toe. Zie ook Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De rest van het verhaal is al tig keer ontkracht en hoort in de prullenbak. [/MBR]
*knip* stuur dan even een dm naar de moderator die je post aan paste, die kan altijd meer toelichting geven. In het topic zelf is dat offtopic, zie ook topicstart, topicwarning en het beleid.

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 08-05-2021 17:25 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, dat ziet er goed uit. De versoepelingen van de 18e kunnen begin van de week wel aangekondigd worden denk ik :)

• 42erik
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:32:
[...]

Ik vermoed dat het niet zozeer om geweld als in een actie van een individu tegen een ander individu, maar meer om een morele schuld waarbij bepaald gedrag de oorzaak is van een globaal effect dat levens kost.
Ik vind het wel logisch dat mensen dat gevoel hebben, maar vervolgens gaan mensen soms die morele schuld weer vertalen in een praktisch: “jij bent een moordenaar, want je draagt geen mondkapje” ofzo. En daar wordt het dan onzin. Want die directe link is er helemaal niet.
En vooral ook onhandig, want als het zo zou werken zou niemand het ooit goed genoeg doen. Redeneer ver genoeg door en je komt bij de erfzonde terecht :)
Dank je, dat maakt iig de redenering duidelijk.

Ja, dat gaat niet echt ergens over. Alsof we pietje die de 1.5m even vergeet meteen de schuldige is. Vandegene die sienafstand dan ook niet hield... EEn hhoe ggaat het dan met besmettingen die buiten de 1.5m gebeuren... Ja,dit is een pad wat nergens heen gaat

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Manke schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:37:
[...]

[Mbr]*knip*
De rest van het verhaal is al tig keer ontkracht en hoort in de prullenbak. [/MBR]
Je hebt misschien wel gelijk dat alle beetjes helpen. Een luchtbehandelsysteem welke meer dan één methoden gebruikt is misschien effectiever dan eentje die maar een methode hanteert. Misschien is 3 of 4 methoden nog effectiever. Ook UV licht, Hepa filters, juiste vochtigheid etc kunnen een bijdrage leveren. Het punt is een beetje dat geen van allen een wondermiddel op zich is, ook al doen sommige onderzoekjes soms een ander beeld scheppen. Ook de luchtstromen in de ruimte hebben een effect. Best eis een luchtstroom verticaal omlaag.

Helaas is dat niet altijd te realiseren.

• 42erik
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:50:
[...]

Wat is het dan als iemand die weet dat ie positief is toch lekker er op uit gaat en weliswaar niet opzettelijk anderen besmet maar toch ergens iemand aansteekt ? Die dan daar aan overlijdt.

Met de 'we kunnen niet handhaven want dat kan alleen met geweld' redenering wordt veel te makkelijk voorbij gegaan aan de consequenties van dat niet handhaven.
Eerst een stap terug graag...waarom gaat ie erop uit?

Niet meteen moord en brand roepen,eerst eens kijken wat de oorzaak is. Misschien is het noodzaak.

De aantallen waarmee dit gebeurde waren te hoog ja, vind ik ook, maar we hebben (voor zover ik weet) geen enkel idee waarom mensen dat dan alsnog doen. Dat lijkt me stap 1 voordat je ze zomaar beschuldigd

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57
IJzerlijm schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:50:
[...]

Dat is niet de redenering die ik maakte. Wat ik zei is dat het glijdende-schaal argument voor de regering zwaarder weegt omdat die geweld in kunnen zetten als machtsmiddel.

Dat is een heel andere situatie dan een glijdende schaal van dringende adviezen die niet serieus genomen worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-10 22:41
42erik schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:01:
[...]

Dank je, dat maakt iig de redenering duidelijk.

Ja, dat gaat niet echt ergens over. Alsof we pietje die de 1.5m even vergeet meteen de schuldige is. Vandegene die sienafstand dan ook niet hield... EEn hhoe ggaat het dan met besmettingen die buiten de 1.5m gebeuren... Ja,dit is een pad wat nergens heen gaat
Het gaat niet om de schuld. En het gaat ook niet om exact 1,5 meter (genoeg situaties overigens waar die afstand eigenlijk niet groot genoeg is). Het gaat om het besef van mensen dat ze (onbedoeld) het virus over kunnen dragen aan hun dierbaren. En om het besef van jezelf dat iemand wel eens besmet zou kunnen zijn. En dat is geen angst om besmet te worden en ook geen beletsel om de zolderkamer te verlaten voor een gezonde wandeling in de buitenlucht. Gewoon rekening met elkaar houden met in het achterhoofd: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Manke
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:04:
[...]

Je hebt misschien wel gelijk dat alle beetjes helpen. Een luchtbehandelsysteem welke meer dan één methoden gebruikt is misschien effectiever dan eentje die maar een methode hanteert. Misschien is 3 of 4 methoden nog effectiever. Ook UV licht, Hepa filters, juiste vochtigheid etc kunnen een bijdrage leveren. Het punt is een beetje dat geen van allen een wondermiddel op zich is, ook al doen sommige onderzoekjes soms een ander beeld scheppen. Ook de luchtstromen in de ruimte hebben een effect. Best eis een luchtstroom verticaal omlaag.

Helaas is dat niet altijd te realiseren.
Het is op zich best te realiseren, zoals deze kapper op eigen initiatief heeft gedaan: https://www.parool.nl/ned...abuster-dat-kan~bf440b49/
Het is jammer dat als het inderdaad bijdraagt aan dalende cjfers, de politiek het waarschijnlijk aan de laars lapt.

• Yaksa
Manke schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:33:
[...]

Het is op zich best te realiseren, zoals deze kapper op eigen initiatief heeft gedaan: https://www.parool.nl/ned...abuster-dat-kan~bf440b49/
Het is jammer dat als het inderdaad bijdraagt aan dalende cjfers, de politiek het waarschijnlijk aan de laars lapt.
Maar wat wordt er dan gerealiseerd? In hetzelfde artikel staat gewoon dat simpel ventileren minstens zo effectief is als een duur (3000 euro per ruimte) apparaat ophangen.
Net zoiets als UV-C lampen, die werken ook. Met dit verschil dat je de ruimte moet verlaten wanneer de UV-C lampen aan gaan want de menselijke huid kan niet zo goed tegen die straling, je schijnt er huidkanker van te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:46:
[...]

Maar wat wordt er dan gerealiseerd? In hetzelfde artikel staat gewoon dat simpel ventileren minstens zo effectief is als een duur (3000 euro per ruimte) apparaat ophangen.
Net zoiets als UV-C lampen, die werken ook. Met dit verschil dat je de ruimte moet verlaten wanneer de UV-C lampen aan gaan want de menselijke huid kan niet zo goed tegen die straling, je schijnt er huidkanker van te krijgen.
Dat is het punt. Het maakt wel een verschil en dat is meetbaar maar hoe groot dat verschil daadwerkelijk is en of dat voldoende is dat is niet meetbaar.

3000€ voor een ionisator is, laat ik het zo zeggen, fors. Dan ben je wel gevallen voor de marketing. Ionisatoren in luchtreinigers worden al decennialang gebruikt

Hele sterke UV lampen koop je in China al voor 27€ of zo. Die wil je misschien in een kast hebben zodat je er niet recht in kijkt en daar de lucht langs laten stromen.

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:29:
[...]

Het gaat niet om de schuld. En het gaat ook niet om exact 1,5 meter (genoeg situaties overigens waar die afstand eigenlijk niet groot genoeg is). Het gaat om het besef van mensen dat ze (onbedoeld) het virus over kunnen dragen aan hun dierbaren. En om het besef van jezelf dat iemand wel eens besmet zou kunnen zijn. En dat is geen angst om besmet te worden en ook geen beletsel om de zolderkamer te verlaten voor een gezonde wandeling in de buitenlucht. Gewoon rekening met elkaar houden met in het achterhoofd: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat zeg ik, laten we eerst eens kijken bij mensen die alsnog op pad gaan, waarom dat gebeurt. Misschien hebben ze het besef wel, maar is er een noodzaak.

Overigens is dit je 2e 10e gebod in de dag, beetje overdreven en klinkt wat verheven

• Yaksa
Indoubt schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Dat is het punt. Het maakt wel een verschil en dat is meetbaar maar hoe groot dat verschil daadwerkelijk is en of dat voldoende is dat is niet meetbaar.

3000€ voor een ionisator is, laat ik het zo zeggen, fors. Dan ben je wel gevallen voor de marketing. Ionisatoren in luchtreinigers worden al decennialang gebruikt

Hele sterke UV lampen koop je in China al voor 27€ of zo. Die wil je misschien in een kast hebben zodat je er niet recht in kijkt en daar de lucht langs laten stromen.
Da's lekker goedkoop voor een CE goedgekeurde lamp. (CE staat in dit geval voor China Export, in geen geval het CE keurmerk wat op Europees goedgekeurde apparaten staat). Maar dan heb je dus nog wat spullen nodig om de lucht effectief in, langs de lamp en uit die kast te krijgen. Voor een beetje ruimte ben je dan al snel 2973€ kwijt.

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:06:
[...]

Da's lekker goedkoop voor een CE goedgekeurde lamp. (CE staat in dit geval voor China Export, in geen geval het CE keurmerk wat op Europees goedgekeurde apparaten staat). Maar dan heb je dus nog wat spullen nodig om de lucht effectief in, langs de lamp en uit die kast te krijgen. Voor een beetje ruimte ben je dan al snel 2973€ kwijt.
Dat zijn lampen met E27 Fittingen en gewoon TUV gekeurd. Je kunt ze hier ook gewoon krijgen en dan zijn ze net wat duurder.

Een deftige kast is duurder dan de lamp zelf. Een stille ventilator waarschijnlijk ook.

Als je een ionisator zoekt voor niet al te grote ruimtes dan kun je gewoon een AEG nemen, die hebben tevens een koolstof en HEPA filter en kosten nog geen 600€. Die doen meer dan 600m^3 per uur aan lucht zuiveren. Zijn gewoon overal te koop.

Verwijderd

42erik schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Dat zeg ik, laten we eerst eens kijken bij mensen die alsnog op pad gaan, waarom dat gebeurt. Misschien hebben ze het besef wel, maar is er een noodzaak.
'alsnog op pad gaan' kan inderdaad op allerlei manieren. supermarkt bezoeken e.d. wat duidelijk risico oplevert en zowel naar letter als geest helemaal fout is, lijkt me weinig discussie over mogelijk.

's avonds in je uppie in het donker een rondje lopen/fietsen op een plek waar je verder niemand tegen komt is naar de letter ook fout , maar in de geest kan ik er begrip voor opbrengen ( dat is geen goedkeuring :P ) . Ik snap dat de regel is zoals ie is overigens, anders wordt t wel heel ingewikkeld.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 18:35

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Ik zie, in geval van een positieve test, 0,0 verschil met dronken achter het stuur gaan zitten. Zonder enige genade kei en keihard aanpakken.
Je draaft echt door. Een alcoholtest is wel iets betrouwbaarder dan die coronatests. Bovendien zijn maar 10% van de positief getesten echt besmettelijk en het grootste deel van de mensen die besmet wordt heeft geen tot weinig last.

Onder invloed achter het stuur vind ik wel een tandje risicovoller dan een positieve test negeren.

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:20:
[...]

'alsnog op pad gaan' kan inderdaad op allerlei manieren. supermarkt bezoeken e.d. wat duidelijk risico oplevert en zowel naar letter als geest helemaal fout is, lijkt me weinig discussie over mogelijk.

's avonds in je uppie in het donker een rondje lopen/fietsen op een plek waar je verder niemand tegen komt is naar de letter ook fout , maar in de geest kan ik er begrip voor opbrengen ( dat is geen goedkeuring :P ) . Ik snap dat de regel is zoals ie is overigens, anders wordt t wel heel ingewikkeld.
Ja, precies dit ook nog eens. goede toevoeging!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:37:
[...]

Je draaft echt door. Een alcoholtest is wel iets betrouwbaarder dan die coronatests. Bovendien zijn maar 10% van de positief getesten echt besmettelijk en het grootste deel van de mensen die besmet wordt heeft geen tot weinig last.

Onder invloed achter het stuur vind ik wel een tandje risicovoller dan een positieve test negeren.
Ik zie graag wat bronnen. Dit is nergens op gebaseerd.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:07
MikeyMan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Corona kan d.m.v. een PCR test nog weken later worden aangetoond, zelfs wanneer je niet besmettelijk bent of überhaupt symptomen hebt. Zo'n alcohol test gaat alleen iets aantonen wanneer er daadwerkelijk iets aan de hand is.

Bron? Alsjeblieft: Wikipedia: COVID-19 testing

Daarin staat zelfs dat de PCR test afgaat als je immuunrespons onschadelijke virusdeeltjes afscheid.

P.s. ik pleit niet voor naar buiten gaan met symptomen. Niet met corona, maar ook niet andere infectie ziekten.

[ Voor 8% gewijzigd door MainframeX op 08-05-2021 20:30 ]

Idempotent.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Hou toch op. Geef zelf eens bronnen dat het gevaarlijker is om een positieve test dan een alcoholtest te negeren. Jij begint met belachelijke statements.

[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 08-05-2021 20:33 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
t_captain schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:43:
[…]
Mijn prognose vooraf was -15%.

Kijkend naar het voorlopige cijfer voor vrijdag (lijkt rond de 45 uit te komen, vaak wordt er flink bijgeplust de volgende dag tussen 11:00 en 13:00), en het lopend gemiddelde van 45 a 50 per dag voor za en zo, dan kom ik op een prognose van -13 tot -16% voor de hele week.
[…]
We lijken iets lager uit te komen. Het getal van gisteren gaat in de range 42-45 uitkomen. En vandaag is op weg naar een ronduit lage score. Misschien zelfs onder de 30. Dan hebben we het over een weekprognose van -18% omstreeks.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
MainframeX schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Corona kan d.m.v. een PCR test nog weken later worden aangetoond, zelfs wanneer je niet besmettelijk bent of überhaupt symptomen hebt. Zo'n alcohol test gaat alleen iets aantonen wanneer er daadwerkelijk iets aan de hand is.

Bron? Alsjeblieft: Wikipedia: COVID-19 testing

Daarin staat zelfs dat de PCR test afgaat als je immuunrespons onschadelijke virusdeeltjes afscheid.

P.s. ik pleit niet voor naar buiten gaan met symptomen. Niet met corona, maar ook niet andere infectie ziekten.
Ik wil niet vervelend doen hier, maar sinds wanneer is wikipedia een goede bron?

Anyway, als je positief getest bent vind ik het toch wel heel erg als je dan nog naar “buiten” gaat. Het maakt niet eens uit of die test 60 of 100% zekerheid biedt.

[ Voor 10% gewijzigd door crimby op 08-05-2021 20:49 ]

• blissard
crimby schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Ik wil niet vervelend doen hier, maar sinds wanneer is wikipedia een goede bron?
Wikipedia zelf niet, maar de 415 bronnen waarnaar in het artikel verwezen wordt waarschijnlijk wel. Specifiek voor dit deel bron 155 tot 165 als ik het goed zie.

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 08-05-2021 20:49 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

crimby schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Wikipedia is een prima bron voor fora. Probeer maar eens wat te veranderen bijvoorbeeld.

Misschien wel niet sociaal om met een pos. test naar buiten te gaan, maar wel minder asociaal dan rijden onder invloed.

[ Voor 17% gewijzigd door immetjes op 08-05-2021 20:51 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:33:
[...]

Hou toch op. Geef zelf eens bronnen dat het gevaarlijker is om een positieve test dan een alcoholtest te negeren. Jij begint met belachelijke statements.
Ik zeg nergens dat het gevaarlijker is.

Met drank op achter het stuur kun je iemand dood rijden. Hoeft niet.
Met een positieve test naar buiten kun je iemand naar de IC helpen. Hoeft niet.

Onzin verhalen over hoe slecht de PCR test wel niet is mag je op Facebook houden.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:49:
[...]

Ik zeg nergens dat het gevaarlijker is.

Met drank op achter het stuur kun je iemand dood rijden. Hoeft niet.
Met een positieve test naar buiten kun je iemand naar de IC helpen. Hoeft niet.

Onzin verhalen over hoe slecht de PCR test wel niet is mag je op Facebook houden.
Dus een strafmaat zoals je schrijft: “ onder enige genade kei en keihard aanpakken.” was een grapje en niet gerelateerd aan hoe gevaarlijk het is? Okay.

Een PCR test is iets heel anders dan een alcoholtest. En als je dat niet snapt ga je lekker je mening op facebook verkondigen.

[ Voor 13% gewijzigd door immetjes op 08-05-2021 20:57 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:53:
[...]

Dus een strafmaat zoals je schrijft: “ onder enige genade kei en keihard aanpakken.” was een grapje en niet gerelateerd aan hoe gevaarlijk het is? Okay.

Een PCR test is iets heel anders dan een alcoholtest. En als je dat niet snapt ga je lekker je mening op facebook verkondigen.
Neehoor.... Dead serious...

Voordeel van een aanrijding is namelijk dat degenen die je aanrijdt niet ook weer anderen aan gaan rijden.

En degenen die je moedwillig besmet daar wel vrolijk weer mee verder gaan en anderen besmetten.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:07
[...]

Dus als de discussie niet jouw kant op gaat trek je maar de "dit is onzin, ga maar naar Facebook" kaart? Nogmaals, geen onzin maar aangetoond met de bronnen waar je naar vroeg. Het doel was overigens niet om aan te tonen hoe slecht de PCR test was maar puur hoe belachelijk je statement is.

Je gaat toch niet mensen keihard aanpakken die weken geleden ziek zijn geweest en geen gevaar meer vormen?

Idempotent.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MainframeX schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:06:
[...]

Dus als de discussie niet jouw kant op gaat trek je maar de "dit is onzin, ga maar naar Facebook" kaart? Nogmaals, geen onzin maar aangetoond met de bronnen waar je naar vroeg. Het doel was overigens niet om aan te tonen hoe slecht de PCR test was maar puur hoe belachelijk je statement is.

Je gaat toch niet mensen keihard aanpakken die weken geleden ziek zijn geweest en geen gevaar meer vormen?
Inderdaad dit. Maar dat kwartje valt gewoon niet. Ik hoop werkelijk dat niet meer mensen zo’n totalitaire mening hebben.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Inderdaad dit. Maar dat kwartje valt gewoon niet. Ik hoop werkelijk dat niet meer mensen zo’n totalitaire mening hebben.
Nee dan moet ik er lekker mee akkoord gaan dat een of andere totaalidioot meteen positieve test mij of voor mijn part mijn ouders besmet. Terwijl hij of zij nota bene weet dat ze positief zijn.

Dit slappe gelul is nu precies de reden dat we al zo lang in de shit zitten. Onder het mom van 'ik moet vrijheid' ten koste van alles zo'n beetje de slechtste scores wereldwijd neerzetten.

Maar wat zijn we slim hier met zijn allen hoor! |:(

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:17:
[...]
Nee dan moet ik er lekker mee akkoord gaan dat een of andere totaalidioot meteen positieve test mij of voor mijn part mijn ouders besmet. Terwijl hij of zij nota bene weet dat ze positief zijn.

Dit slappe gelul is nu precies de reden dat we al zo lang in de shit zitten. Onder het mom van 'ik moet vrijheid' ten koste van alles zo'n beetje de slechtste scores wereldwijd neerzetten.

Je moet even adem halen en uit die angst komen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Komt weer zo'n Facebook tegel.

Het gaat me niet om angst. De kans dat ik erg ziek word is vrij klein. Moet ik me dan maar laten besmetten door een laffe tak die met een positieve test op zak in m'n buurt komt?

Of die weet ik hoeveel mensen besmet terwijl dat te voorkomen was? Let wel; het is er niet eentje. Het zijn tientallen procenten van de positief getesten.

Die fijn hun bijdrage leveren aan het vol houden van de ICs. Willens en wetens. Schandalig gedrag.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Iedereen is het met je eens dat je een lul bent als je met een positieve test de deur uit gaat. Daarnaast snap ik ook je boosheid, maar wellicht zie je zelf ook wel in dat uit emotie reageren niet echt leidt tot wetenschappelijk verantwoorde beweringen. Is het relevant of het even gevaarlijk is als met alcohol op gaan rijden? Het is gewoon allebei dom en kut.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:26:
[...]

Iedereen is het met je eens dat je een lul bent als je met een positieve test de deur uit gaat. Daarnaast snap ik ook je boosheid, maar wellicht zie je zelf ook wel in dat uit emotie reageren niet echt leidt tot wetenschappelijk verantwoorde beweringen. Is het relevant of het even gevaarlijk is als met alcohol op gaan rijden? Het is gewoon allebei dom en kut.
Dank je voor deze. Ik zou ook niet de deur uit gaan met een pos. test. Maar dat wel doen is minder erg dan met alcohol op rijden. Dat mensen dat verschil al niet meer zien is verontrustend.

• Indoubt

Indoubt

immetjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Sta je hier nu goed te keuren dat iemand met een positieve test gewoon zich onder de mensen begeeft?

Ik snap dat er een discussie is en soms zijn die wat heter maar dat vindt ik wel erg ver gaan.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:13
immetjes schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Dank je voor deze. Ik zou ook niet de deur uit gaan met een pos. test. Maar dat wel doen is minder erg dan met alcohol op rijden. Dat mensen dat verschil al niet meer zien is verontrustend.
Oprecht benieuwd; waarom vind jij de deur uitgaan met een positieve test, minder erg dan met alcohol op rijden?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Als je sinds dinsdag loopt te hoesten en vandaag een positieve test hebt deel ik je mening. Maar er zijn er genoeg die toevallig een test doen, nergens last van hebben en misschien al weken geleden 'genezen' zijn omdat ze de ziekte zonder symptomen doorlopen hebben. De GGD geeft regelmatig aan dat binnen acht weken na de daadwerkelijke besmetting er nog een positieve PCR test uit kan vloeien. Moet ik dan negen weken binnen blijven? :+ Of uit voorzorg een week, terwijl ik al lang niet meer besmettelijk ben. Drie weken geleden was ik wel besmettelijk, maar dat wist ik niet dus gingen we gewoon naar buiten.

Bij een positieve alcoholtest ben je gewoon dronken of behoor je tot een van de weinige die zelf alcohol kan destileren.

• jadjong
  • Niet online
vuurtjih schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Oprecht benieuwd; waarom vind jij de deur uitgaan met een positieve test, minder erg dan met alcohol op rijden?
Zie hierboven, alcoholtest is een momentopname en alcohol blijft relatief kort in je systeem hangen. De PCR test is ook een momentopname, maar dan van iets wat relatief lang in je systeem blijft hangen. Zelfs als het al lang en breed onschadelijk is geworden voor jezelf en de buitenwereld.

[ Voor 22% gewijzigd door jadjong op 08-05-2021 21:38 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Indoubt schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Sta je hier nu goed te keuren dat iemand met een positieve test gewoon zich onder de mensen begeeft?

Ik snap dat er een discussie is en soms zijn die wat heter maar dat vindt ik wel erg ver gaan.
Nee.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
jadjong schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:37:
[...]
Als je sinds dinsdag loopt te hoesten en vandaag een positieve test hebt deel ik je mening. Maar er zijn er genoeg die toevallig een test doen, nergens last van hebben en misschien al weken geleden 'genezen' zijn omdat ze de ziekte zonder symptomen doorlopen hebben. De GGD geeft regelmatig aan dat binnen acht weken na de daadwerkelijke besmetting er nog een positieve PCR test uit kan vloeien. Moet ik dan negen weken binnen blijven? :+ Of uit voorzorg een week, terwijl ik al lang niet meer besmettelijk ben. Drie weken geleden was ik wel besmettelijk, maar dat wist ik niet dus gingen we gewoon naar buiten.
Lijkt mij dat als je je eerste ziekte dag niet goed kunt bepalen, het verstandig (meeste veilige) is om dan maar de test datum als eerste ziekte dag te hanteren voor quarantaine. Dan hoef je geen negen weken binnen te blijven, maar wellicht wel iets langer dan dat het had hoeven duren als je de eerste ziekte dag wel wist of kunt bepalen wanneer je klachten vrij bent na een infectie omdat je ook daadwerkelijk klachten had.
Dan is het dus allemaal weer iets genuanceerder dan een extreem als 9 weken wachten, met vermoedelijk meestal hetzelfde epidemiologische resultaat.

• jadjong
  • Niet online
Uiteraard de meest verstandige, maar ook een dure keus om mogelijk tien dagen nutteloos binnen te blijven. Als het spul acht weken meetbaar is, maar slechts tien dagen daarvan schadelijk is voor de buitenwereld is de kans dat jouw onverwacht positieve test in de eerste 10 dagen valt zo'n 20%. Gok je daar op... >:)
Nu nog de vraag bij hoeveel mensen het daadwerkelijk acht weken blijft hangen. De GGD meldt het bovenaan hun FAQ, dat doet mij vermoeden dat acht weken geen uitzonderlijke situatie is.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01
jadjong schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:10:
Uiteraard de meest verstandige, maar ook een dure keus om mogelijk tien dagen nutteloos binnen te blijven. Als het spul acht weken meetbaar is, maar slechts tien dagen daarvan schadelijk is voor de buitenwereld is de kans dat jouw onverwacht positieve test in de eerste 10 dagen valt zo'n 20%. Gok je daar op... >:)
Is er een reden waarom je in je betoog de extremen opzoekt? Eigenlijk stel je dat er maar 20% kans is dat je besmettelijk bent bij een positieve test. Onzin.

Je moet je laten testen als je klachten hebt. Heb je klachten en in de uitslag positief dan moet je er maar vanuit gaan dat je besmettelijk bent. Toevallig testen doen we niet.

Bij het overgrote deel van de mensen leidt een besmetting niet tot een positieve PCR test na 8 weken. Het is tot maximaal 8 weken in sommige gevallen. Het overgrote deel heeft al veel eerder een negatieve PCR test.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
Nu nog de vraag bij hoeveel mensen het daadwerkelijk acht weken blijft hangen. De GGD meldt het bovenaan hun FAQ, dat doet mij vermoeden dat acht weken geen uitzonderlijke situatie is.
Tsja dan had je je net zo goed de moeite van het testen kunnen besparen, als je bereid bent werkelijk alles aan te gaan grijpen om een positieve uitslag te negeren, dus geheel logisch lijkt het me niet.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:02
jadjong schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Ik stel voor dat je na zo'n toevallige positieve test zoveel en zo vaak mogelijk, bij voorkeur oudere, familie gaat bezoeken.
Mocht dat bezwaarlijk zijn moet je je misschien eens afvragen wat voor vreemd punt je eigenlijk probeert te maken.

Wat stel je zelf eigenlijk voor na zo'n toevallige positieve test?

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:17

boesOne

meuh

Maar dat is dan gewoon ''jammer maar helaas''. In het licht van de ernst van de pandemie blijf je gewoon binnen bij een positieve test. Dat de meetinstrumenten niet fijn genoeg zijn om besmettelijkheid preciezer aan te tonen is op dit moment een fact of life. Dus positief getest = besmettelijk, is het beste werkbare uitgangspunt als je de boel in wil dammen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Yaksa
boesOne schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:40:
[...]
Maar dat is dan gewoon ''jammer maar helaas''. In het licht van de ernst van de pandemie blijf je gewoon binnen bij een positieve test.
Nou, alleen binnen blijven is absoluut onvoldoende. Je moet in quarantaine / thuisisolatie, in een kamer en zoveel mogelijk het contact met partner en/of kinderen vermijden.
Alleen de voordeur dichthouden is niet genoeg.
Voor diegene die niet weten hoe dat werkt: Brochure thuisquarantaine

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-10 22:08
Yaksa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:34:
[...]

Nou, alleen binnen blijven is absoluut onvoldoende. Je moet in quarantaine / thuisisolatie, in een kamer en zoveel mogelijk het contact met partner en/of kinderen vermijden.
Alleen de voordeur dichthouden is niet genoeg.
Voor diegene die niet weten hoe dat werkt: Brochure thuisquarantaine
Voor mij is in quarantaine gewoon "binnen blijven", aangezien ik op mijzelf woon :)
Dus ja, het kan zo zijn dat mensen de term binnen blijven gebruiken (als spreektaal) voor quarantaine.

Of als er eentje in het gezin besmet is dat gewoon de hele huishouden "binnen blijft", omdat niet de ruimte er is om netjes te scheiden.
Dat is dan nog steeds quarantaine!

• Yaksa
Ryur schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:48:
[...]

Voor mij is in quarantaine gewoon "binnen blijven", aangezien ik op mijzelf woon :)
Dus ja, het kan zo zijn dat mensen de term binnen blijven gebruiken (als spreektaal) voor quarantaine.

Of als er eentje in het gezin besmet is dat gewoon de hele huishouden "binnen blijft", omdat niet de ruimte er is om netjes te scheiden.
Dat is dan nog steeds quarantaine!
Dat is het niet.
Zelfisolatie in het geval van besmetting is iets anders dan quarantaine met het hele huishouden.
De basis is namelijk voorkomen dat nog meer mensen (partner, kinderen) besmet raken.
Er is altijd een mogelijkheid en ruimte om netjes te scheiden.
De tijd dat de hele familie samen in een ruimte werkte, at, kookte en sliep ligt namelijk alweer zo'n 1000 jaar achter ons.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
boesOne schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:40:
Dus positief getest = besmettelijk
Alleen klopt dat niet. Een positieve PCR test betekent dat het genetisch materiaal van het virus gevonden is, maar het zegt niets over of je ziek bent of besmettelijk bent op dat moment. Nadat je genezen bent van corona kan je nog weken een PCR test positief laten uitslaan. Dat zou quarantaines van weken tot maanden betekenen als je zou moeten wachten tot de PCR test weer negatief is.
Yaksa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:08:
De tijd dat de hele familie samen in een ruimte werkte, at, kookte en sliep ligt namelijk alweer zo'n 1000 jaar achter ons.
Dat klopt niet. Hele gezinnen op elkaar gepakt in kleine woonruimte was nog gemeengoed tot na de Tweede Wereldoorlog. En genoeg mensen vandaag de dag die in een appartement in de Randstad wonen welke niet veel groter is als een bezemkast.

[ Voor 30% gewijzigd door CMD-Snake op 09-05-2021 00:15 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10 13:56

Laguna

Connaisseur

Thuis blijven bij klachten blijft dan ook het beste credo.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Yaksa
Laguna schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:26:
Thuis blijven bij klachten blijft dan ook het beste credo.
Nou nee, jezelf laten testen bij klachten is het beste credo.
25% van de mensen laat zich namelijk niet testen, en gaat dus vrolijk verder met verspreiden, al dan niet binnen het gezin, want isolatie schijnt ook al niet te kunnen.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10 13:56

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:30:
[...]

25% van de mensen laat zich namelijk niet testen, en gaat dus vrolijk verder met verspreiden, al dan niet binnen het gezin, want isolatie schijnt ook al niet te kunnen.
En dan lekker in het OV onderweg naar de teststraat andere mensen besmetten zeker.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10 21:42

pro_6or

amateur_60r

Stoney3K schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Als je die vergelijking gaat trekken dan valt er natuurlijk geen discussie te voeren, want dat is gewoon het "Bloed aan je handen!" argument.

Het is pas een vergelijking wanneer iemand die weet dat ie besmet is, iemand anders moedwillig in zijn gezicht tuft. Kernwoord hier: Moedwillig. En dan moedwillig naar een gericht slachtoffer toe.

Kun je een argument maken dat het behoorlijke nalatigheid is en asociaal? Zeker weten. Maar ik denk dat je daarin een hoop kunt indekken als je je gezond verstand gebrukt: "Niet meer dan X personen vandaag", "we blijven alleen buiten" en "doe van te voren even een zelftestje" lijken me daarin prima voorbeelden van dat gezonde verstand.

Willen we het anders? Dan moeten die dringende adviezen bindend worden, en kom je op de situatie uit dat er achter de voordeur gehandhaafd gaat worden.
Nee sorry, het is niet pas hetzelfde als iemand terwijl je zelf zwaar ziek bent in het gezicht te tuffen. Je hebt meer verantwoordelijkheid voor je medemens dan dat.

Het zou helemaal niet over regels moeten gaan, behalve die paar simpele basisregels, houd afstand, was je handen, beperk je contacten zo veel mogelijk.

Ben je iemand die denkt, fuck it, die verantwoordelijk deel ik niet, Corona bestaat niet. Dan doe je je medemens geweld aan.

Het is voor ons allemaal een glijdende schaal. De ene is laten we zeggen nagenoeg perfect bezig, de andere doet er totaal niks aan. De meeste zullen hier ergens tussen zitten. Hoe minder je doet aan het proberen het virus geen kans te gunnen hoe schuldiger je bent aan de ellende waarin zieken verkeren. En hoe meer het ook op jouw schouders (niet de jouwe per sé, maar in algeme zin) rust dat dit hele spectrum aan regels er is en verder wordt opgetuigd.

Ik was altijd al een kluizenaar, soort van. Dus voor mij is het makkelijker, en ook ik ben zeker niet perfect. Ik probeer wel mijn best te doen. Gisteren bij de supermarkt bij het brood. Iemand was aan het pakken. Ik wacht tot hij klaar is. Stap zelf naar het brood (karretje dan naast me) en pak het eerste brood. Doe het in de zak in de kar en wil het 2e brood pakken, hangt er een of ander figuur over me heen om een brood te pakken. Hij wint 5 seconden en riskeert onze beider infectie.

Kijk, het zal wel niet. Zo groot is de kans niet. Maar al dit soort gedrag, het slaat nergens op. Ik vond dat altijd al asociaal ook zonder Corona trouwens, Ik wacht altijd buiten de Bubble van een ander. Maar ja, met respect voor een ander ben je een uitzondering geworden. Daar zit bij mij een diepe boosheid en teleurstelling over.

een treffende spreuk

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:16

SomerenV

It's something!

[...]

De enige manier om een virus daadwerkelijk te stoppen is verplichte isolatie op een juiste manier, maar er bestaat nog zoiets als mensenrechten dus dat gaat 'm niet worden, en dan kunnen we wel boos worden op 'die' mensen, maar daar win je niks mee. Genoeg mensen met een snotneus of lichte kriebel in de keel die zich niet laten testen maar misschien wel Covid19 bij zich dragen en het verspreiden. Of mensen die zich wel laten testen, maar nét een dagje of 2/3 te laat zijn omdat de klachten nog te mild waren. Daarom ben ik vrij stellig van mening dat de maatregelen bij lange na niet het effect hebben als wat verwacht wordt. Er wordt bijvoorbeeld altijd wel geroepen dat het allemaal nog véél erger uit de hand loopt zonder maatregelen, maar dat kun je onmogelijk weten. Het is echter wel een makkelijk instrument om mensen in het gareel te houden: als je je niet aan de regels houdt dan gaan er véél meer mensen dood! Kijken wat er gebeurt zonder maatregelen kan ook niet want stel dat het wel uit de hand loopt...

Het zorgt ook voor een tweedeling in de maatschappij want diverse mensen die zich aan de regels houden willen een zondebok wanneer het fout gaat en dan is het makkelijk wijzen naar mensen die zich wat minder goed aan de regels houden (bewust of onbewust). En toegegeven, zo stond ik er eerst ook in. Ik kon oprecht kwaad worden op mensen die zich minder goed dan ik aan de regels hielden, maar daar heb ik alleen mezelf mee. Qua naleving van de regels is vrijwel niemand perfect, en bijna iedereen zal hier en daar uitzonderingen maken als het ze net wat beter uit komt. Dus ik ben er mee gestopt en heb geaccepteerd dat het is zoals het is. Als maar genoeg mensen zich bewust of onbewust net niet goed genoeg aan de regels houden dan hang je al.

Zorg dat je de kwetsbare doelgroepen snel hebt ingeënt en werk daarbij van meeste naar minste impact op de zorg (wat voor zover ik weet niet gedaan is). Daarmee verlaag je wél drastisch de druk op de zorg omdat de kans op ernstig ziekteverloop tot een minimum beperkt wordt en kan iedereen weer gewoon leven zoals het hoort: in vrijheid zonder allerlei maatregelen die op z'n best een twijfelachtig effect hebben en zonder het tonen van een testbewijs of coronapas.

Om nog even terug te komen op het dikgedrukte: toen mijn moeder in maart vorig jaar wat grieperig begon te worden is zij op last van voornamelijk mij thuis in isolatie gegaan. Ik woonde toen nog thuis en stelde toen voor dat zij zich op zou sluiten op d'r slaapkamer, dat mijn vader maar op de bank moest slapen en dat wij verder het huishouden zouden regelen. Maar ze moet wel gewoon eten krijgen, naar het toilet kunnen, tanden poetsen en douchen (allemaal boven). Er is maar één badkamer en één gang die op de eerste verdieping die alles verbindt dus daar ga je al. Die virusdeeltjes worden gewoon verspreid door het huis heen en konden prima opgepikt worden door mijn vader of door mij (ik ben kort daarna ook heel licht soort van verkouden geweest). Je verlaagt de kans op een succesvolle verspreiding ongetwijfeld wel iets, maar tegenhouden doe je het niet. Testen werd toen alleen gedaan bij ernstige ziekte, maar later bij de bloedbank is wel gebleken dat ze antistoffen had. Dus isolatie thuis is leuk en aardig maar zo lek als een mandje.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-10 01:22

TNW

[...]
Dat PCR slecht of waardeloos is een klassiek wappieargument, sluit fijn aan bij een extreme visie op iets.

Maar er zit wel een behoorlijke kern van waarheid in, het enige wat PCR aangeeft is dat er in een monster een stuk DNA of RNA met een bepaalde basepaarvolgorde is gevonden. En dat is niet zonder meer bewijs voor een besmetting.

Weblog | Straling!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10 22:39
TNW schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:58:
[...]

Dat PCR slecht of waardeloos is een klassiek wappieargument, sluit fijn aan bij een extreme visie op iets.

Maar er zit wel een behoorlijke kern van waarheid in, het enige wat PCR aangeeft is dat er in een monster een stuk DNA of RNA met een bepaalde basepaarvolgorde is gevonden. En dat is niet zonder meer bewijs voor een besmetting.
Zit nog wel een nuance in natuurlijk van het aantal cycli wat gedraaid moet worden. Als het een oude besmetting is van een maand of 6 terug moet hij niet positief uitslaan en dat gebeurt voor zover ik weet ook niet.

Als je een positieve uitslag hebt met een lage CT waarde (dus weinig cycli) en klachten, dan is de kans heel groot dat het een actieve besmetting is.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Mr.Joker schreef op zondag 9 mei 2021 @ 02:01:
[...]

Zit nog wel een nuance in natuurlijk van het aantal cycli wat gedraaid moet worden. Als het een oude besmetting is van een maand of 6 terug moet hij niet positief uitslaan en dat gebeurt voor zover ik weet ook niet.

Als je een positieve uitslag hebt met een lage CT waarde (dus weinig cycli) en klachten, dan is de kans heel groot dat het een actieve besmetting is.
Yes, alleen zien wij niet de CT waarde. Als ze daarop ook eens rangschikken, zou het beeld al beter zijn. CT <30 positief maar niet besmettelijk bijv. Zou al enorm schelen. Op dit moment hoeft een PCR maar klein beetje corona op te pikken en slaat positief uit, terwijl che bijvoorbeeld niet eens besmettelijk bent of fat het zelfs een restant is.

Zie bijv mensen die na 4 weken weer positief testen

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10 22:39
Pukson schreef op zondag 9 mei 2021 @ 02:04:
[...]

Yes, alleen zien wij niet de CT waarde. Als ze daarop ook eens rangschikken, zou het beeld al beter zijn. CT <30 positief maar niet besmettelijk bijv. Zou al enorm schelen. Op dit moment hoeft een PCR maar klein beetje corona op te pikken en slaat positief uit, terwijl che bijvoorbeeld niet eens besmettelijk bent of fat het zelfs een restant is.

Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat de meeste positieve besmettingen rond de 20-25 zou zitten. Dan is er niet echt twijfel over > actieve besmetting.

• 42erik
  • Niet online
DutchCommando schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:16:
[...]

Toevallig testen doen we niet.
Ehm, op mijn werk liggen de zelftesten klaar om opgehaald te worden hoor

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:08:
[...]

Er is altijd een mogelijkheid en ruimte om netjes te scheiden.
Ik weet serieus niet of je dit nu echt meent of niet...

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Yaksa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Kweenie, maar wanneer er ongeveer 300 patiënten het ziekenhuis verlaten (hersteld, deels hersteld of dood) en er komen er ook ongeveer 300 weer bij dan is er nog lang geen reden om blij te zijn.
Trend is toch naar beneden? Tuurlijk is dat reden om blij te zijn!

Dat betekent dat er verder versoepelt kan worden wanneer de Trend doorzet.

Met het oog op dinsdag hoop ik dat het weekend niet al te veel invloed heeft!

• PiB

PiB

[...]

Tja, je hebt klachten en je hebt klachten.

Ik sta wel eens op met keelpijn die dan gedurende de dag weer wegtrekt. Dan laat ik mij niet testen uiteraard.

Het belemmert alleen maar, want zo lang je de uitslag niet hebt, moet je binnen blijven.

Met mijn zoon laatst een uur in de auto gezeten omdat Schiphol het enige plekje op diezelfde dag was.

Dat ga ik alleen doen als het nuttig is.

Overigens zou zo’n adem analyse test die direct uitslag geeft wel een uitkomst bieden op de test bereidheid.

Nu moet je 24-48 uur wachten, vaak kun je niet dezelfde dag terecht en ben je zo 3 dagen verder.

Hooikoortsseizoen begint ook weer, dus drukte op test straten neemt dan lekker toe.

• PiB

PiB

SomerenV schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:55:
[...]

De enige manier om een virus daadwerkelijk te stoppen is verplichte isolatie op een juiste manier, maar er bestaat nog zoiets als mensenrechten dus dat gaat 'm niet worden, en dan kunnen we wel boos worden op 'die' mensen, maar daar win je niks mee. Genoeg mensen met een snotneus of lichte kriebel in de keel die zich niet laten testen maar misschien wel Covid19 bij zich dragen en het verspreiden. Of mensen die zich wel laten testen, maar nét een dagje of 2/3 te laat zijn omdat de klachten nog te mild waren. Daarom ben ik vrij stellig van mening dat de maatregelen bij lange na niet het effect hebben als wat verwacht wordt. Er wordt bijvoorbeeld altijd wel geroepen dat het allemaal nog véél erger uit de hand loopt zonder maatregelen, maar dat kun je onmogelijk weten. Het is echter wel een makkelijk instrument om mensen in het gareel te houden: als je je niet aan de regels houdt dan gaan er véél meer mensen dood! Kijken wat er gebeurt zonder maatregelen kan ook niet want stel dat het wel uit de hand loopt...

Het zorgt ook voor een tweedeling in de maatschappij want diverse mensen die zich aan de regels houden willen een zondebok wanneer het fout gaat en dan is het makkelijk wijzen naar mensen die zich wat minder goed aan de regels houden (bewust of onbewust). En toegegeven, zo stond ik er eerst ook in. Ik kon oprecht kwaad worden op mensen die zich minder goed dan ik aan de regels hielden, maar daar heb ik alleen mezelf mee. Qua naleving van de regels is vrijwel niemand perfect, en bijna iedereen zal hier en daar uitzonderingen maken als het ze net wat beter uit komt. Dus ik ben er mee gestopt en heb geaccepteerd dat het is zoals het is. Als maar genoeg mensen zich bewust of onbewust net niet goed genoeg aan de regels houden dan hang je al.

Zorg dat je de kwetsbare doelgroepen snel hebt ingeënt en werk daarbij van meeste naar minste impact op de zorg (wat voor zover ik weet niet gedaan is). Daarmee verlaag je wél drastisch de druk op de zorg omdat de kans op ernstig ziekteverloop tot een minimum beperkt wordt en kan iedereen weer gewoon leven zoals het hoort: in vrijheid zonder allerlei maatregelen die op z'n best een twijfelachtig effect hebben en zonder het tonen van een testbewijs of coronapas.

Om nog even terug te komen op het dikgedrukte: toen mijn moeder in maart vorig jaar wat grieperig begon te worden is zij op last van voornamelijk mij thuis in isolatie gegaan. Ik woonde toen nog thuis en stelde toen voor dat zij zich op zou sluiten op d'r slaapkamer, dat mijn vader maar op de bank moest slapen en dat wij verder het huishouden zouden regelen. Maar ze moet wel gewoon eten krijgen, naar het toilet kunnen, tanden poetsen en douchen (allemaal boven). Er is maar één badkamer en één gang die op de eerste verdieping die alles verbindt dus daar ga je al. Die virusdeeltjes worden gewoon verspreid door het huis heen en konden prima opgepikt worden door mijn vader of door mij (ik ben kort daarna ook heel licht soort van verkouden geweest). Je verlaagt de kans op een succesvolle verspreiding ongetwijfeld wel iets, maar tegenhouden doe je het niet. Testen werd toen alleen gedaan bij ernstige ziekte, maar later bij de bloedbank is wel gebleken dat ze antistoffen had. Dus isolatie thuis is leuk en aardig maar zo lek als een mandje.
Het lange wachten op plekjes en uitslagen helpt ook niet mee.

Een test die je thuis kunt doen, of adem analyse waar de mee bezig zijn geweest zou wel fijn zijn.

Ik ben nog nooit officieel getest, wel de thuis test gedaan. De doorlooptijd tot uitslag heeft hier in het huishouden een aantal keer zo lang geduurd, dat ik dat echt niet bij iedere snotneus doe.

• jadjong
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Tsja dan had je je net zo goed de moeite van het testen kunnen besparen, als je bereid bent werkelijk alles aan te gaan grijpen om een positieve uitslag te negeren, dus geheel logisch lijkt het me niet.
Don't shoot the messenger, ik leg alleen uit waarom een positieve PCR test niet het hele verhaal vertelt en een alcohol ademanalyse wel.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:59
PiB schreef op zondag 9 mei 2021 @ 07:54:
[...]

Trend is toch naar beneden? Tuurlijk is dat reden om blij te zijn!

Dat betekent dat er verder versoepelt kan worden wanneer de Trend doorzet.

Met het oog op dinsdag hoop ik dat het weekend niet al te veel invloed heeft!
Trend is weliswaar naar beneden, maar niveau is nog te hoog, ik verwacht niet dat er veel versoepelingen aangekondigd zullen worden dinsdag.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jadjong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Don't shoot the messenger, ik leg alleen uit waarom een positieve PCR test niet het hele verhaal vertelt en een alcohol ademanalyse wel.
Dat is bekend. Echter zien we nog steeds enige relatie tussen aantal positieven en opnames/bezetting. Er is dus weinig reden om aan te nemen dat dit in grote aantallen een oude besmetting of anderszins betreft.

En is ook de reden dat er wordt gezegd dat je na een positieve test bij 24u klachtenvrij weer naar buiten kan.

Hoe dan ook, in beide situaties blijf je maar fijn ff thuis.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Yucon

*broem*

Pukson schreef op zondag 9 mei 2021 @ 02:04:
[...]

Je zou die verdeling eigenlijk bij het aantal besmettingen per dag moeten zien, omdat 10.000 hoog besmettelijke positieve tests een heel ander beeld geven dan 10.000 positieve tests waarvan 9000 laag besmettelijk. In de openbare cijfers staat dit niet. Weet iemand of het RIVM dit in de voorspellingen wel meeneemt?

Dit zou met name interessant kunnen zijn om het effect van openen van basisscholen terug te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 09-05-2021 08:49 ]

Verwijderd

[...]

uitgaande van een positiviteitsscore van 10% bij degenen die gaan testen is het niet 25% die 'vrolijk verder gaat met verspreiden' , maar 2,5% . Klopt vast statistisch niet helemaal, maar je kunt niet stellen dat iedereen met klachten die zich niet test daarmee besmet is.

ook ik vind dat je moet testen bij klachten en bij positieve test binnen moet blijven, maar overdrijven is ook niet nodig

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
Transportman schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:30:
[...]

Trend is weliswaar naar beneden, maar niveau is nog te hoog, ik verwacht niet dat er veel versoepelingen aangekondigd zullen worden dinsdag.
Belangrijkste cijfer is de IC, want daar zit de oorzaak van de overbelasting in de zorg.

Deze week is de instroom gekanteld. Mijn prognose was -15% en we lijken die te gaan halen.

Sinds enkele dagen zien we ook de bezetting dalen. Daar zit een vertraging in. Het ziet er hoopvol uit, maar het niveau is te hoog. Rond de 600 patienten begint het uitstellen van planbare zorg, we zitten tussen 750 en 800.

Downtrend zit omstreeks 100 per week. Voor de komende week verwacht ik dat die ongeveer met gelijke kracht doorzet (mogelijk iets versnellend, ik moet de prognose nog maken).

Als we dinsdag versoepelen, dan komen de effecten op de IC twee weken nadien. Een niveau van 550-600 op de IC is tegen die tijd haalbaar. Bovendien hebben we in de R-waarde een redelijke marge voordat we boven de 1 zitten, en gaan IC opnames pas structureel stijgen boven R=1.03 a 1.04 ivm vaccinatie effect.

Het zou dus allemaan moeten passen, maar het is wel scherp aan de snede.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-10 07:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:15:
[...]

uitgaande van een positiviteitsscore van 10% bij degenen die gaan testen is het niet 25% die 'vrolijk verder gaat met verspreiden' , maar 2,5% . Klopt vast statistisch niet helemaal, maar je kunt niet stellen dat iedereen met klachten die zich niet test daarmee besmet is.

ook ik vind dat je moet testen bij klachten en bij positieve test binnen moet blijven, maar overdrijven is ook niet nodig
Het klopt statistisch niet omdat mensen zich zonder klachten mogen laten testen 5 dagen na contact. Ik zou wel benieuwd zijn naar het percentage positief van de mensen met klachten.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Belangrijkste cijfer is de IC, want daar zit de oorzaak van de overbelasting in de zorg.

Deze week is de instroom gekanteld. Mijn prognose was -15% en we lijken die te gaan halen.

Sinds enkele dagen zien we ook de bezetting dalen. Daar zit een vertraging in. Het ziet er hoopvol uit, maar het niveau is te hoog. Rond de 600 patienten begint het uitstellen van planbare zorg, we zitten tussen 750 en 800.

Downtrend zit omstreeks 100 per week. Voor de komende week verwacht ik dat die ongeveer met gelijke kracht doorzet (mogelijk iets versnellend, ik moet de prognose nog maken).

Als we dinsdag versoepelen, dan komen de effecten op de IC twee weken nadien. Een niveau van 550-600 op de IC is tegen die tijd haalbaar. Bovendien hebben we in de R-waarde een redelijke marge voordat we boven de 1 zitten, en gaan IC opnames pas structureel stijgen boven R=1.03 a 1.04 ivm vaccinatie effect.

Het zou dus allemaan moeten passen, maar het is wel scherp aan de snede.
Kabinet zou een weekje extra kunnen kopen door verdere versoepelingen aan te kondigen voor een weekje later. Zeg 26 mei.

Als je dan op 450-500 uit komt ziet het er m.i. een stuk beter uit.

Ga er overigens zomaar vanuit dat 600 ook al wat aan de late kant is voor het uitstellen van reguliere zorg. Volgens mij hebben we het dan al over passen en meten met de acute zorg. Sluit overigens ook niet uit dat de maximale IC capaciteit met een bepaald aantal per week daalt door uitval.

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:28:
Kabinet zou een weekje extra kunnen kopen door verdere versoepelingen aan te kondigen voor een weekje later. Zeg 26 mei.
De volgende ronde versoepelingen stelt toch niet zoveel voor, zeker als je het alleen op buiten richt?

Teamsport buiten ook boven de 27, doorstroomlocaties buiten en wellicht de terrassen een paar uurtjes langer open zou ik eerder een technische aanpassing noemen dan een grootschalig risico.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:44:
[...]

De volgende ronde versoepelingen stelt toch niet zoveel voor, zeker als je het alleen op buiten richt?

Teamsport buiten ook boven de 27, doorstroomlocaties buiten en wellicht de terrassen een paar uurtjes langer open zou ik eerder een technische aanpassing noemen dan een grootschalig risico.
Binnen sporten en doorstroom locaties buiten -inclusief verplaatsingen- kun je nog een vraagteken bij zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkhejKQmM0dnuGDHsyUwquhCkbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQdwBusdYtXFCxsF8OGoPKTm.png?f=fotoalbum_large

Snap eerlijk gezegd ook niet dat die niet bij de uitbreidingen staan IPV het buiten sporten.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 09-05-2021 09:50 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:34:
[...]

En is ook de reden dat er wordt gezegd dat je na een positieve test bij 24u klachtenvrij weer naar buiten kan.

Hoe dan ook, in beide situaties blijf je maar fijn ff thuis.
Even voor de duidelijkheid:

Je mag weer naar buiten na 24 uur klachtenvrij als dat minimaal 7 dagen na het begin van de klachten is.

Test je positief zonder klachten dan moet je 5 dagen binnen blijven. Krijg je in die 5 dagen alsnog klachten dan moet je langer binnen blijven.

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:48:
Binnen sporten en doorstroom locaties buiten -inclusief verplaatsingen- kun je nog een vraagteken bij zetten.
Stel alles binnen nog twee weken uit zou ik zeggen, buiten is het risico veel beperkter.

Vergeleken met de vorige stap lijkt me dit extra risico heel beperkt, het heropenen van niet-essentiële (binnen)winkels heeft veel meer effect gehad dan die enkele dierentuin.

Pagina: 1 ... 126 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.