jadjong schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Twee tegelzetters en een loodgieter in dezelfde badkamer, vier afdelingshoofden in een vergaderkamer. Dat eerste voorbeeld heeft volgens mij nooit last gehad van de corona-regels en de tweede zie je sinds begin dit jaar ook steeds vaker. Van deze voorbeelden is echter moeilijk vast te stellen of ze elkaar op de reguliere manier of via aereosolen besmetten.
Maar stel nou dat jij aan het einde van de dag in je nieuwe badkamer gaat bekijken wat ze vandaag gedaan hebben, of je glazen in de vergaderruimte moet opruimen. Dan heb je aantoonbaar geen direct contact gehad, maar bent wel besmet. Ik ken sowieso weinig besmette personen, maar degene die besmet is geweest kan dat prima herleiden.
Klopt dat het in de herleidbaarheid niet zo snel naar boven zal komen.
Maar misschien dat het ook wat met beleid en uitvoering te maken heeft. Dat is uiteindelijk niet gestoeld op altijd overal alle besmettingen willen voorkomen. Maar om met zo eenvoudig mogelijk te implementeren maatregelen zoveel mogelijk te voorkomen. Waarbij de genomen maatregelen en adviezen dus ook meerdere besmettingswijzen voorkomen, doordat je bijvb geacht werd zoveel mogelijk thuis te werken en er dus geen vergaderkamer was met mensen en iemand die de glazen moest ophalen. Het voorkomt de druppels en de indirecte aerosolen voor de glazenophaler van dienst.
Het probleem met een technische oplossing voor aerosolen is dat dat ook best nauw komt, dat zie je ook wel aan de studies. Het hangt van de luchtstromen af, die ook nog eens kunnen veranderen tijdens gebruik.
Als je bijvb de restaurant studie bekijkt, er was prima afzuiging, alleen als je in de buurt van de inlaat van de afzuiging zat, kwam wel alles langs.
Vandaar dat er denk ik niet de nadruk op lag, eigenlijk met dezelfde redenatie voor de mondkapjes.
Als je je aan de rest van maatregelen hield, dan waren die op dat moment als niet noodzakelijk gezien, niet omdat er totaal geen overdracht meer mogelijk was, maar wel omdat al die andere maatregelen al zouden moeten voorzien in het grootste (en afdoende) afname van besmettingen.
Probleem is dat mensen zich op langere termijn bij gelijk blijvende maatregelen, zich er toch steeds meer aan gaan onttrekken, wat dan nog eens versterkt wordt als de besmettingscijfers dalen of laag zijn.
Dus vanuit beleid (en de weerslag die maatregelen voor druppels ook hebben op verspreiding via aerosolen) enerzijds vanuit; en de haken en ogen (en gebrek) aan een goede generieke technische oplossing qua ventilatie anderzijds, kan ik het wel begrijpen. Zeker als diverse posters in dit topic al aangeven die bestaande maatregelen al uitermate complex te vinden.
Zijn er dan zoveel onwetende besmette personen of valt dat hele verhaal over aereosolen wel mee, ik heb het antwoord niet. Wel zegt mijn boerenverstand dat aereosolische (is dat een woord

) besmettingen er theoretisch voor hadden kunnen zorgen dat we allemaal al ziek of dood waren, en dat is niet gebeurd.

Het valt wel mee denk ik, zeker omdat de meeste maatregelen dus een duo werking hebben en we beide remmen.