Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Een tweedeling creeeren in de samenleving is gevaarlijk en kan leiden tot sociale onrust. Naast dat is het gewoon een trap na voor de mensen die al meer dan een jaar lang zich in allerlei bochten wringen om de zwakkeren te ontzien en nu ze nog niet aan de beurt zijn voor vaccinatie zien ze wel dat de mensen waar het allemaal voor gedaan wordt (die intussen hun prik gehad hebben) weer lekker alles mogen terwijl ze zelf nog niks mogen. SAMEN tegen corona was het toch? Dan wacht je als gevaccineerde nu ook maar tot iedereen aan de beurt is geweest.
Want auto of motorrijden is precies hetzelfde als naar een restaurant of dierentuin gaan. Daarnaast hoef ik niet elke keer dat ik in de auto stap een wattenstaaf in mijn neus geduwd te krijgen of een alcoholtest te doen.IJzerlijm schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:00:
[...]
Met andere woorden: de samenleving dwingt je een test af te leggen ? En dat pikken we al decennia ?
Compleet kromme vergelijking dus.
[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 04-05-2021 10:09 ]
Er is op geen enkele tijd in Nederland de nadruk gelegd op maatregelen om de verspreiding van zeer kleine aerosolen die diep in de longen door dringen te voorkomen.ijdod schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:46:
[...]
Die nogal boute stelling wordt echter totaal niet onderbouwd in het geciteerde onderzoek. Die hebben het over de anderhalve meter maatregel in specifieke omstandigheden, tov langdurige blootstelling aan virusdeeltjes in de lucht. Iets wat al bekend was (daar komt de ventilatiediscussie vandaan).
Dit zijn de regels in Nederland:
- Handen stuk wassen
- 1.5m afstand houden
- Blijf thuis bij klachten en laat u direct testen.
Zoals Japan het doet Zie de Japanse Leaflet. Zo had Nederland het moeten doen. The three C.'s
Avoid the three C's:
- Closed Spaced (with poor ventilation)
- Crowded places
- Close-contact settings
En lees anders dit verhaal over "Ten scientific reasons in support of airborne transmission of SARS-CoV-2"in de Lancet.
Houd hier de boel nog in de knip tot minimaal midden juni. Wil voor mijn eigen veiligheid het liefst al een vaccinatie hebben gehad voor ik de grens over ga. Planning is verder een tweede poging om naar Schotland te gaan, en het is maar afwachten of die ons binnenlaten als er niet iets drastisch verandert. Het zal de komende weken spannend worden in ieder geval.St@m schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:56:
[...]
Ik heb allang geboekt naar Frankrijk en ik heb er de volle vertrouwen in dat dit gewoon gaat gebeuren.
Verschil is dat je zelf ooit hebt kunnen beslissen wanneer je je motorrijbewijs wilde halen. Bij het vaccineren ben je afhankelijk van het vaccinatiebeleid wat aangeeft wanneer je je vaccinatie mag gaan halen. Dus al zou je net als een groep boomers die ik ken met 20 man in een kampeerboerderij willen met Hemelvaart, zou je volgens de regels simpelweg niet kunnen.maartend schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:57:
[...]
Ik zie het probleem niet. Zonder moterrijbewijs mag ik ook geen moter rijden, zonder 3 ton op de bankrekening kom ik ook niet bij de Rotary club binnen.
En ja, ik begrijp natuurlijk wel dat het groter is. Maar kje kunt er ook in zwelgen
"Better ask questions before you shoot"
Dit is juist een heel goed plan, en ook voor mensen die nog niet mogen meedoen. Ja, het lijkt (en voelt) oneerlijk. Maar, er zijn al miljoenen mensen gevaccineerd of genezen. Die kunnen lekker alvast de economie vlot gaan trekken. Veel kan ineens maanden eerder open. Dit kan wel eens de redding blijken voor veel kleine bedrijven. En dat is voor iedereen goed, ook voor mensen die nog niet 'mogen', veel van die mensen zijn immers ook afhankelijk van een inkomen. Wachten tot de laatste inwoner is gevaccineerd, is pas echt een slecht idee.TheRicolaa10 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Ik hoop vooral dat Nederland niet volgt. Lekker de boomers nog meer voordeeltjes geven. We zitten zowat het hele jaar thuis voor hen, en dan lekker op het eind een mes in de rug steken naar de jongere generatie. Vraag me sowieso af voor wie en waarom ik nog thuis zit. Ik probeer dit al sinds oktober vol te houden en ik heb het gevoel dat het niks helpt voor de huidige situatie.
Het is voor de overheid wel een dilemma, want de eerste reactie zal altijd zijn 'wat oneerlijk', maar voor de economie, en dus voor feitelijk iedereen, is het een prima plan.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Het het ene geval moet je bewijzen dat je iets hebt in het andere geval moet je bewijzen dat je iets NIET hebt. Je bent dus ziek tot het tegendeel bewezen is. Die kant moet de maatschappij echt niet opgaan omdat het gaat leiden tot massale achterdocht en een negatieve samenleving.maartend schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:57:
[...]
Ik zie het probleem niet. Zonder moterrijbewijs mag ik ook geen moter rijden, zonder 3 ton op de bankrekening kom ik ook niet bij de Rotary club binnen.
En ja, ik begrijp natuurlijk wel dat het groter is. Maar kje kunt er ook in zwelgen
We bedoelen denk ik ongeveer hetzelfde, maar met de klemtoon op een andere plek. Samengevat zou de zin op pagina 7 uit het meest recente OMT advies kunnen worden omschreven met de drie woorden uit het citaat:henkzelf schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:21:
Het echte trefwoord (in het OMT -citaat) is volgens mij "daling" waarbij ik denk dat tot nu toe het niet overschrijden van een zekere maximale bezetting in aantallen het doel was. Dus sturen op net onder het plafond blijven.
Als er werd gehandeld naar wat jij beschrijft, dan is dat het bestaande niet geconcretiseerde doel. En een hoog 'plafond' is duidelijk anders dan het nieuwe doel (bedbezetting 200-250 vanaf 1 juli). Maar de pijler uit het OMT advies luidt in beide situaties al heel lang:daling (...) noodzakelijk (...) wordt
Als er werd gestuurd op 'net onder het plafond blijven' zoals jij het beschrijft, dan voldeden we toch evident niet aan deze pijler? Er is immers heel veel uitgestelde zorg, er zijn veel zieken waaronder ernstig zieken en daarmee samenhangende sterfte (hoewel sterfte opvallend genoeg niet in de pijlers staat genoemd).(…) een acceptabele belastbaarheid van de zorg – ziekenhuizen moeten kwalitatief goede zorg aan zowel COVID-19-patiënten als aan patiënten binnen de reguliere zorg kunnen leveren; (…)
Nu wordt dat plafond (het doel dus) naar de hoogte gebracht waar het op grond van de pijler toch al hoorde te zijn? En daarom mijn klemtoon op het woord 'wordt'.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Laten we even niet vergeten dat het overgrote deel van de bevolking geen of heel weinig last heeft van COVID. En dat het hele beleid er op gericht was en is om de zorg niet te overbelasten. Mensen verplichten aan te tonen dat ze niet ziek zijn (zeker in de zomer als de ziekenhuizen weer leeg zijn) is de omgekeerde wereld.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:14:
[...]
Dit is juist een heel goed plan, en ook voor mensen die nog niet mogen meedoen. Ja, het lijkt (en voelt) oneerlijk. Maar, er zijn al miljoenen mensen gevaccineerd of genezen. Die kunnen lekker alvast de economie vlot gaan trekken. Veel kan ineens maanden eerder open. Dit kan wel eens de redding blijken voor veel kleine bedrijven. En dat is voor iedereen goed, ook voor mensen die nog niet 'mogen', veel van die mensen zijn immers ook afhankelijk van een inkomen. Wachten tot de laatste inwoner is gevaccineerd, is pas echt een slecht idee.
Het is voor de overheid wel een dilemma, want de eerste reactie zal altijd zijn 'wat oneerlijk', maar voor de economie, en dus voor feitelijk iedereen, is het een prima plan.
Dat 'kleine deel' wat er wel last van heeft, is kennelijk genoeg om de zorg te overbelasten. Dat is nu wel duidelijk denk ik. De ziekenhuizen zijn komende zomer niet leeg, want er is genoeg reguliere zorg uitgesteld. Verder ga je niet inhoudelijk in op mijn post.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:19:
[...]
Laten we even niet vergeten dat het overgrote deel van de bevolking geen of heel weinig last heeft van COVID. En dat het hele beleid er op gericht was en is om de zorg niet te overbelasten. Mensen verplichten aan te tonen dat ze niet ziek zijn (zeker in de zomer als de ziekenhuizen weer leeg zijn) is de omgekeerde wereld.
Ja, Zijn ook privileges. hele volstammen kunnen nooit naar een restaurant of naar belgie. Om heel uiteenlopende redenen.Stoney3K schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:07:
[...]
En motorrijden is misschien een privilege en geen recht, maar kun je dat van eem restaurantbezoek of een reis naar België ook zeggen?
Ziekenhuizen zijn nooit leeg, want die worden afgerekend op productie. Moeten daarvoor een minimale (hele hoge) bezettingsgraad hebben. En als daar dus een grootschalig iets bij komt, zijn de ziekenhuizen overbelast.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:19:
[...]
Laten we even niet vergeten dat het overgrote deel van de bevolking geen of heel weinig last heeft van COVID. En dat het hele beleid er op gericht was en is om de zorg niet te overbelasten. Mensen verplichten aan te tonen dat ze niet ziek zijn (zeker in de zomer als de ziekenhuizen weer leeg zijn) is de omgekeerde wereld.
Dat is het probleem dat er blijkbaar bij veel mensen niet in wil
Kunnen. Niet mogen.maartend schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:25:
[...]
Ja, Zijn ook privileges. hele volstammen kunnen nooit naar een restaurant of naar belgie. Om heel uiteenlopende redenen.
Dat restaurant en dat tripje naar België waren gewoon rechten die jij en ik hadden. Dat moeten nu geen privileges worden die je alleen krijgt als je je lichamelijke onschendbaarheid even ervoor wil opgeven.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Wat het NL beleid wordt t.a.v. buitenlandreizen, horen we volgende week.Fuujii schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:48:
Ik ben misschien ietwat vroeg met mijn vraag...
Zullen er reële mogelijkheden zijn om deze zomer op vakantie te gaan naar bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland, Italië of Scandinavië?
Ik begrijp dat veel landen nog niet bekend hebben gemaakt hoe en wat, bovendien staat Nederland praktisch overal als oranje/rood aangemerkt momenteel. Toch hoor ik veel mensen om mij heen al vakantie plannen maken voor dit soort landen, ondanks de onduidelijkheid. Ze zeggen: 'ik doe gewoon een negatieve test en klaar'. Maar klopt dit wel? Zullen er geen strenge regels (en boetes) zijn over verplichte quarantaine etc.?
Graag zou ik aankomende zomer ook naar zo'n land willen. Ik zal dan echter nog niet gevaccineerd zijn. Weet iemand meer, of is het het nog even afwachten?
Voor wat betreft Zweden geldt in ieder geval dat daar een tijdelijke pandemiewet (pandemilagen) van kracht is tot en met september, waarmee dus bepaalde beperkingen/verboden gelden (geen alcoholverkoop tussen 22:00 en 11:00 en horeca dicht na 20:30 bijvoorbeeld).
In ieder geval tot en met 31 mei a.s. moet je bij aankomst in Zweden een negatief testresultaat kunnen tonen van max. 48 uur oud. De informatie moet in één van de volgende talen zijn vermeld:
- Engels
- Zweeds
- Frans
- Noors
- Deens
Geaccepteerde tests zijn: Antigeen, PCR, LAMP of TMA
Het tonen van de negatieve test geldt voor iedereen van 18 jaar en ouder, ook voor mensen die gevaccineerd zijn of anderszins al antistoffen hebben opgebouwd.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
En hoe tonen we dat aan?Wok schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:33:
[...]
ook voor mensen die gevaccineerd zijn of anderszins al antistoffen hebben opgebouwd.
Dat maakt toch niet uit, je hoeft het niet aan te tonen want ze doen er niks mee. Je moet gewoon testen en een negatief resultaat laten zien. Ongeacht of e het al hebt gehad of gevaccineerd bent.
Onze ziekenhuiscapaciteit is afgesteld op afschaling. Dat is het beleid. Dat is niet overbelast. Dat er met dit beleid geen rekening is gehouden met een "Zwart Zwaan" zoals COVID19 is niet verstandig gezien de waarschuwingen die we hadden in 2003 (SARS) en 2012 (Mexicaanse griep).maartend schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Ziekenhuizen zijn nooit leeg, want die worden afgerekend op productie. Moeten daarvoor een minimale (hele hoge) bezettingsgraad hebben. En als daar dus een grootschalig iets bij komt, zijn de ziekenhuizen overbelast.
Dat is het probleem dat er blijkbaar bij veel mensen niet in wil
Dit om onnodig hoge kosten in rustige tijden te voorkomen. En inderdaad zoals Gommers ook al zei vorig jaar: IC moeten gewoon 85% vol liggen anders verveelt het personeel zich maar.
Klopt helemaal. Doelen worden niet altijd gehaald. Nu een nieuw lager (plafond) doel als handvat voor niet te snel afschalen/losgooien? Moeten ze wel het been stijf houden.Number10 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:18:
[...]
We bedoelen denk ik ongeveer hetzelfde, maar met de klemtoon op een andere plek. Samengevat zou de zin op pagina 7 uit het meest recente OMT advies kunnen worden omschreven met de drie woorden uit het citaat:
[...]
Als er werd gehandeld naar wat jij beschrijft, dan is dat het bestaande niet geconcretiseerde doel. En een hoog 'plafond' is duidelijk anders dan het nieuwe doel (bedbezetting 200-250 vanaf 1 juli). Maar de pijler uit het OMT advies luidt in beide situaties al heel lang:
[...]
Als er werd gestuurd op 'net onder het plafond blijven' zoals jij het beschrijft, dan voldeden we toch evident niet aan deze pijler? Er is immers heel veel uitgestelde zorg, er zijn veel zieken waaronder ernstig zieken en daarmee samenhangende sterfte (hoewel sterfte opvallend genoeg niet in de pijlers staat genoemd).
Nu wordt dat plafond (het doel dus) naar de hoogte gebracht waar het op grond van de pijler toch al hoorde te zijn? En daarom mijn klemtoon op het woord 'wordt'.
[ Voor 0% gewijzigd door henkzelf op 04-05-2021 10:53 . Reden: typo ]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik denk dat de maatschappij eind mei helemaal open kan zonder mensen uit te sluiten die buiten hun schuld nog niet gevaccineerd zijn; al slaat dat vaccineren voor niet-risico groepen al helemaal nergens op. Besteed het geld dat we nu kwijt zijn aan het testen en vaccineren van mensen aan het even makkelijker maken voor zorgpersoneel.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Dat 'kleine deel' wat er wel last van heeft, is kennelijk genoeg om de zorg te overbelasten. Dat is nu wel duidelijk denk ik. De ziekenhuizen zijn komende zomer niet leeg, want er is genoeg reguliere zorg uitgesteld. Verder ga je niet inhoudelijk in op mijn post.
Komende zomer liggen er natuurlijk wel mensen in het ziekenhuis maar vrijwel geen COVID gevallen meer.
Over de beddencapaciteit moeten we hier in NL echt gaan nadenken. Kan er misschien een soort vrijwillige epidemie-weer (zoals vrijwillige brandweer komen)? Epidemieën zullen wereldwijd eerder toe- dan afnemen. Maar ik hoor hier helemaal niets over, enkel testen en vaccineren. Net of dat de oplossing is voor VSARS-23. En ik begrijp ook niet waarom -als de nood zo hoog is- niets doen met tijdelijk instroom van ex-medewerkers (goed betaald) de BIG registratie tijdelijk buiten werking stelling (de Antillen hebben dit niet en konden Amerikaans personeel invliegen).
Het laat ook zien dat vage doelen (met woorden zoals acceptabel, maximaal, realistisch) slecht werken omdat ze in zekere zin altijd gehaald kunnen worden want ze zijn volkomen vloeibaar. Maar in dit geval lijkt tenminste een van de pijlers evident niet gehaald, anders hadden we immers geen uitgestelde zorg of een dreigend code zwart.henkzelf schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:52:
Klopt helemaal. Doelen worden niet altijd gehaald. Nu een nieuw lager (plafond) doel als handvat voor iet te snel afschalen/losgooien? Moeten ze wel het been stijf houden.
Mee eens dat doelen soms niet gehaald blijken te kunnen worden, maar daarom moet je de maatregelen ook regelmatig bijstellen om ze wel te halen. Nu was het gevolg van het Nederlandse beleid met een vaag doel een IC bedbezetting die lange tijd op 500 zat (dus dat leek achteraf het doel) om daarna te versoepelen en uiteindelijk op >800 uit te komen met alle gevolgen van dien. En gevolgen zijn er uiteraard ook al bij die IC bedbezetting van 500 als je nagaat hoeveel zieken, ernstig zieken en dus sterfte daarmee gepaard is gegaan.
(Overigens noemde ik hierboven dat sterfte niet expliciet genoemd staat in de pijlers van het overheidsbeleid. Dat is zo, hoewel je het ook zou kunnen scharen onder de tweede pijler 'kwetsbaren beschermen'. Maar ook dat is weinig concreet. Wanneer is daaraan voldaan?)
Bij een R>1 ga je vroeger of later een maximum bereiken. De strategie om te sturen op zorg (zie hierboven) is het probleem. Maar zelfs al zou je die strategie hanteren, dan kun je ook het maximum op 10-20 IC opnames zetten en daarop sturen.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:08:
[...]
Over de beddencapaciteit moeten we hier in NL echt gaan nadenken. Kan er misschien een soort vrijwillige epidemie-weer (zoals vrijwillige brandweer komen)?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Los daarvan, en waar het om ging, natuurlijk kan niet ineens alles weer open voor iedereen, over een maand. Dat risico kan en wil niemand lopen. En daar ging mijn reactie ook over. Ik vond het een goed plan, en ook mensen die niet 'vrij mogen' kunnen (en moeten) toch blij zijn met een economie die weer open kan. Dit gaan veel ondernemers, maar feitelijk iedereen met een inkomen, graag zien.
Stoney3K schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:07:
[...]
Voor een motorrijbewijs hoef ik geen wattenstaaf in mijn neus elke keer dat ik wil rijden. En motorrijden is misschien een privilege en geen recht, maar kun je dat van eem restaurantbezoek of een reis naar België ook zeggen?
*knip*
*flamebait*
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 04-05-2021 12:16 ]
We kunnen blijven zoeken naar vergelijken, maar die gaan allemaal mank door de schaal waarop dingen nu gebeuren. Motorrijden is een keuze, geen levensbehoefte. Nu zingt echter het idee telkens rond om fundamentele maatschappelijke ongelijkheid te creëren op basis van je medische dossier. Je medische dossier bepaald of jij in bepaalde situaties met het strafrecht te maken zal krijgen of niet en eventueel ben je ook niet meer welkom in bepaalde delen van de maatschappij. Dat laatste is eigenlijk de vrije samenleving de doodsteek geven, het kern van die vrije samenleving is dat iedereen daaraan kan deelnemen als ze dat willen. Met deze wettelijke geregelde discriminatie en rechtsongelijkheid leggen we een bom onder de (Westerse) samenleving als geheel.IJzerlijm schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:00:
Met andere woorden: de samenleving dwingt je een test af te leggen ? En dat pikken we al decennia ?
In 2020 was het sentiment dat we het samen moesten doen, vandaar ook die fraaie slogan van de overheid. Elke suggestie om kwetsbaren en ouderen te isoleren kreeg verontwaardigde reacties, dat kon echt niet. Al die mensen voor wie het risico van corona klein is moesten zich maar even inhouden. Nu dat het einde in zicht is blijkt ineens die groep voor wie de grote meerderheid zich inhield ook geen geduld meer te hebben. Ineens is die ongewenste tweedeling wel prima, want die ouderen en kwetsbaren willen weer naar het restaurant, de schouwburg of de Spaanse costa. Die grote groep moet dan maar even wat langer zich aan coronamaatregelen houden terwijl de rest weer hun leven oppakt.ijdod schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:03:
Behalve dat we het er hier helemaal niet 'unaniem over eens waren', maar goed... laat dat vooral niet in de weg staan van een fraai stukje retcon.
Zodra 50+ is geweest kan je toch gewoon voor iedereen de boel opengooien? Incidenteel komt er eens een bericht langs dat er wel iemand van 30 op de IC is gesignaleerd, maar dat zijn op de grote getallen zo weinig mensen, dat je daar geen beleid op zou moeten voeren.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:14:
[...]
Dit is juist een heel goed plan, en ook voor mensen die nog niet mogen meedoen. Ja, het lijkt (en voelt) oneerlijk. Maar, er zijn al miljoenen mensen gevaccineerd of genezen. Die kunnen lekker alvast de economie vlot gaan trekken. Veel kan ineens maanden eerder open. Dit kan wel eens de redding blijken voor veel kleine bedrijven. En dat is voor iedereen goed, ook voor mensen die nog niet 'mogen', veel van die mensen zijn immers ook afhankelijk van een inkomen. Wachten tot de laatste inwoner is gevaccineerd, is pas echt een slecht idee.
We hebben de antistoffen telling by Sanguin (bereik 25-40%) > 4.3m 18+ minimaal als ik extrapoleer op 25%. De 'dagkoers' qua testen zit op over de 1,5 m positieve testen, maar daar zit de eerste golf feitelijk niet bij. Het aantal vaccinaties zit op 5,6m. Nu zitten er natuurlijk veel dubbelingen in de getallen, maar nu zou toch een substantieel deel van de mensen het al gehad moeten hebben. Ik vind het daarom eigenlijk vrij bijzonder dat de cijfers maar zo stug dalen. De enige vrij stabiele daler is de sterfte met nu ca 150 personen per week.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GVT1KyanSbSTbafv6Y15xrkf.png?f=user_large)
Aantal per miljoen van die leeftijdsgroep per week.
Aantal doden per leeftijdscohort
:fill(white):strip_exif()/f/image/tycf91G8gY26WCWAsdPOB6mT.png?f=user_large)
Van de 1.751 onder de 70 hadden 1.115 (64%) onderliggende aandoeningen.
Een echt lekker grafiek van de verdeling per leeftijd op de IC nu kan ik niet echt vinden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De kans voor 40 - 60 jarigen om levend van de IC af te komen is groter dan die kans voor 70+. Maar inderdaad de druk blijft hoog.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:27:
De vraag is, wat zijn de niet-risico groepen dan? Momenteel is de bezetting op de IC's nog hoog, en zoals ik gisteren las, met veel 40-55 jarigen. En die zijn er goed ziek van. Die groep wordt voorlopig nog niet gevaccineerd, dus die druk op de zorg blijft nog wel even, hoewel ik ook denk dat deze druk afneemt met het mooie weer straks. Moet dat wel komen, voorlopig nog veel regen de komende week...
Los daarvan, en waar het om ging, natuurlijk kan niet ineens alles weer open voor iedereen, over een maand. Dat risico kan en wil niemand lopen. En daar ging mijn reactie ook over. Ik vond het een goed plan, en ook mensen die niet 'vrij mogen' kunnen (en moeten) toch blij zijn met een economie die weer open kan. Dit gaan veel ondernemers, maar feitelijk iedereen met een inkomen, graag zien.
Het gaat om vochtige lucht. Hoe hoger de specifieke luchtvochtigheid buiten (en daarmee de luchtvochtigheid binnen) hoe sneller aerosolen zwaarder worden, minder lang zweven en sneller neerslaan. Regen werkt dit zeker niet tegen, het effect is echter niet groot om de specifiek luchtvochtigheid te verhogen omdat de lucht koud blijft tot minimaal komende vrijdag. Aan de andere kant blijven mensen nu ook meer binnen en dat is ook niet goed.
JA graag! Graag iedere chauffeur voorafgaand aan het rijden een alcoholtest laten doen. mbv van een alcoholslot zou dat een boel gewonden en doden schelen.Metro2002 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:07:
[...]
. Daarnaast hoef ik niet elke keer dat ik in de auto stap een wattenstaaf in mijn neus geduwd te krijgen of een alcoholtest te doen.
Compleet kromme vergelijking dus.
Ik zie een hoop mensen die zich niet willen aanpassen, want vroeger deed ik dat ook niet, of de overheid gaat dat geen reet aan. Hoeveel van deze mensen gebruiken ook google? en geven continue aan google aan waar ze zijn? geeft google inzage tot al hun foto's, etc. etc. tijden veranderen
[ Voor 24% gewijzigd door groggy op 04-05-2021 11:59 ]
Komt er dus op neer dat je als je corona krijgt als jongere ( 40-) je er alleen aan overlijdt als je echt een onderliggend iets hebt lijkt het.Señor Sjon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:56:
[...]
Zodra 50+ is geweest kan je toch gewoon voor iedereen de boel opengooien? Incidenteel komt er eens een bericht langs dat er wel iemand van 30 op de IC is gesignaleerd, maar dat zijn op de grote getallen zo weinig mensen, dat je daar geen beleid op zou moeten voeren.
We hebben de antistoffen telling by Sanguin (bereik 25-40%) > 4.3m 18+ minimaal als ik extrapoleer op 25%. De 'dagkoers' qua testen zit op over de 1,5 m positieve testen, maar daar zit de eerste golf feitelijk niet bij. Het aantal vaccinaties zit op 5,6m. Nu zitten er natuurlijk veel dubbelingen in de getallen, maar nu zou toch een substantieel deel van de mensen het al gehad moeten hebben. Ik vind het daarom eigenlijk vrij bijzonder dat de cijfers maar zo stug dalen. De enige vrij stabiele daler is de sterfte met nu ca 150 personen per week.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een echt lekker grafiek van de verdeling per leeftijd op de IC nu kan ik niet echt vinden.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Gebruik van Google is een keuze, uiteindelijk. Gebruik van de Nederlandse overheid is geen keuze. Als ik niet akkoord ben met de werkwijze van Google kan ik uitwijken naar andere zoekmachines bijvoorbeeld. Indien je het niet eens bent met de Nederlandse overheid kan je niet naar een andere verlener van die diensten uitwijken zoals bij Google. Daar zit een fundamenteel verschil. Je abonnement op de Nederlandse Staat mag je niet zomaar opzeggen van ze.groggy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:57:
Ik zie een hoop mensen die zich niet willen aanpassen, want vroeger deed ik dat ook niet, of de overheid gaat dat geen reet aan. Hoeveel van deze mensen gebruiken ook google? en geven continue aan google aan waar ze zijn? geeft google inzage tot al hun foto's, etc. etc. tijden veranderen
Deze had ik ook al gezien. Hij loopt t/m 25 april en laat geen stijging zien van jongere mensen. Het nieuws is echter dat de laatste weken er steeds meer jongen mensen op de ICs komen; misschien dat we dat in deze grafiek gaan zien als hij ge-update is?Señor Sjon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:56:
[...]
Zodra 50+ is geweest kan je toch gewoon voor iedereen de boel opengooien? Incidenteel komt er eens een bericht langs dat er wel iemand van 30 op de IC is gesignaleerd, maar dat zijn op de grote getallen zo weinig mensen, dat je daar geen beleid op zou moeten voeren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren bij Nieuwsuur een heel rampenverhaal door Hans Zaaijer van bloedbank Sanquin en Marjolijn van Egmond (immunoloog Amsterdam UMC) over de verschrikkelijke hoeveelheid 40-60 jarigen die besmet gaan raken komende tijd en dat we daarom zeker de maatschappij niet open moeten gooien.
Mijnheer Zaaijer noemde ook weer het ter discussie zijnde aantal van 170.000 besmette mensen wat -drum drum drum- hoger is dan de piek vorig jaar. Hij vermeldt verder niet dat de IFR onder de 70 0.05% is. Hij doet gewoon alsof iedereen tussen de 40 en 60 die besmet raakt ernstig ziek wordt en heel veel risico op overlijden loopt. Ik heb ongeveer een kans van 1:18.000 om aan COVID te overlijden en 1:1800 om in het ziekenhuis te belanden (interactive berekeningsite). Hier zijn wat andere doodsoorzaak kansen (disclaimer: niet naar land en levenstijl/leeftijd).
Maak daar maar 60- van. En zorg dat je een een goede lage BMI hebt.Agent47 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:58:
[...]
Komt er dus op neer dat je als je corona krijgt als jongere ( 40-) je er alleen aan overlijdt als je echt een onderliggend iets hebt lijkt het.
Alleen bij een oneindige capaciteit in ziekenhuizen is dit correct.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:08:
[...]
Mijnheer Zaaijer noemde ook weer het ter discussie zijnde aantal van 170.000 besmette mensen wat -drum drum drum- hoger is dan de piek vorig jaar. Hij vermeldt verder niet dat de IFR onder de 70 0.05% is. Hij doet gewoon alsof iedereen tussen de 40 en 60 die besmet raakt ernstig ziek wordt en heel veel risico op overlijden loopt. Ik heb ongeveer een kans van 1:18.000 om aan COVID te overlijden en 1:1800 om in het ziekenhuis te belanden (interactive berekeningsite). Hier zijn wat andere doodsoorzaak kansen (disclaimer: niet naar land en levenstijl/leeftijd).
And to think they once said that computers would take away jobs.
Er is bij mijn weten geen emigratie verbod hoor.CMD-Snake schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:07:
[...]
Gebruik van Google is een keuze, uiteindelijk. Gebruik van de Nederlandse overheid is geen keuze. Als ik niet akkoord ben met de werkwijze van Google kan ik uitwijken naar andere zoekmachines bijvoorbeeld. Indien je het niet eens bent met de Nederlandse overheid kan je niet naar een andere verlener van die diensten uitwijken zoals bij Google. Daar zit een fundamenteel verschil. Je abonnement op de Nederlandse Staat mag je niet zomaar opzeggen van ze.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Overlijdens kans misschien wel maar de in het ziekenhuis kans belanden niet. In Nederland is -voor zover ik weet- niemand die COVID zorg nodig heeft geweigerd afgelopen jaar. Dat geeft natuurlijk geen garantie voor de toekomst inderdaad.IJzerlijm schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:12:
[...]
Alleen bij een oneindige capaciteit in ziekenhuizen is dit correct.
[ Voor 23% gewijzigd door immetjes op 04-05-2021 12:16 ]
De sterftekans verdubbelt zich grofweg elke 5 jarige cohort.Agent47 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:58:
[...]
Komt er dus op neer dat je als je corona krijgt als jongere ( 40-) je er alleen aan overlijdt als je echt een onderliggend iets hebt lijkt het.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gf6gGquFXhVYozJOYZWLiXeV.png?f=user_large)
Zo doet 0-49 evenveel als 50-54. Vind het wel bijzonder dat ondanks onze vergrijzing, het aantal testen bij 55+ al hard afneemt, waardoor ook de verhouding overleden/positief hard stijgt.
Disclaimer is wel dat o.a. het CBS zegt dat ca 20% van de overlijdens MET corona zijn en niet DOOR corona.
Edit
Als ik het staatje naast verkeersdoden zet (maakt het wellicht wat meer te relateren voor veel mensen), dan ligt de grens op ca. 45 jaar, teruggerekend naar 12 maanden corona dat kans op sterven aan corona groter wordt dan sterven in het verkeer.
[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 04-05-2021 12:57 ]
Het punt is dat er een verschil is tussen het gebruiken van een dienst is als Google of een dienst van de Nederlandse Staat. Bij de een heb je een keuze in dienstverlener of dat je de dienst überhaupt weigert te gebruiken, in het geval van overheden heb je geen keuze. Als ik het niet eens ben met de Belastingdienst is er geen andere Belastingdienst waar ik naartoe kan overstappen. De Staat heeft een monopolie op een aantal zaken en als je niet meewerkt daaraan dan krijg je te maken met strafrecht, iets wat Google niet kan doen. Tegen Google kan ik vandaag zeggen dat ik niets meer met ze te maken wil hebben, met de overheid heb ik die keuze niet.henkzelf schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:14:
Er is bij mijn weten geen emigratie verbod hoor.
Zo makkelijk ben je overigens nog niet eens af je van abonnement op de Nederlandse Staat, maar dat terzijde.
niet? niemand verplicht je in NL te blijvenCMD-Snake schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:07:
[...]
Gebruik van Google is een keuze, uiteindelijk. Gebruik van de Nederlandse overheid is geen keuze. Als ik niet akkoord ben met de werkwijze van Google kan ik uitwijken naar andere zoekmachines bijvoorbeeld. Indien je het niet eens bent met de Nederlandse overheid kan je niet naar een andere verlener van die diensten uitwijken zoals bij Google. Daar zit een fundamenteel verschil. Je abonnement op de Nederlandse Staat mag je niet zomaar opzeggen van ze.
Maar heb je dan echt de ilusie dat als iedereen gevaccineerd is er geen mutaties meer plaatsvinden?MikeyMan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:35:
[...]
Gevoelsmatig draagt een medicijn weinig bij aan het voorkomen van mutaties. Mooie bijdrage, maar liever vaccineren zou ik zeggen.
Het risico voor een vaccinatie-resistente variant wordt groter naar mate het virus onder gevaccineerden onderling rond blijft gaan.
Iets wat nu al tweemaal geconstateerd is:
https://joop.bnnvara.nl/n...-bij-vertrek-nog-negatief
https://www.rtlnieuws.nl/...en-wehl-tehuis-besmetting
Het feit dat het onder gevaccineerden dus nog altijd rond gaat bewijst direct dat het virus niet meer is uit te dammen. Al zou 100% gevaccineerd zijn, het blijft bestaan.
Dat niet alleen ouderen positief testen, maar ook jongeren, baart mij wel zorgen. Die vaccinatie ressistente variant zou er een stuk sneller kunnen komen dan we allemaal denken!
Kijk het is allemaal leuk en aardig die conclusies van de wetenschappers:
https://nl.metrotime.be/2...aar-nieuwe-vaccins-nodig/
Dat het komt dat we niet genoeg enten.
Maar we hebben ruim 7 miljard bewoners op aarde, wat stel je voor? Wachten tot er voldoende vaccins zijn en iedereen op dezelfde dag inenten?
Iedere dag worden er al 370.000 babies geboren...
Het is leuk dat ze de schuld hiervan bij de rijke landen neerleggen, maar als zouden we iedereen tegelijk kunnen inenten, wat absoluut onmogelijk is. Dan kan het dus nog steeds rond gaan onder gevaccineerden. Dat bewijst het verzorgingstehuis.
We proberen het allemaal vanuit het oogpunt "de pest" of "polio" te bekijken, lijkt wel, maar Corona is volgens mij meer verwant aan een griep, dan aan Polio.
De griep kun je zelfs met vaccins ook niet meer uitbannen toch?
[ Voor 6% gewijzigd door PiB op 04-05-2021 12:59 ]
Waarom daar stoppen? Waarom niet de maximumsnelheid overal naar 30km/u met een begrenzer in de auto natuurlijk. Of gewoon alles met een motor erin uberhaupt verbieden. Gegarandeerd 0 doden.groggy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:57:
[...]
JA graag! Graag iedere chauffeur voorafgaand aan het rijden een alcoholtest laten doen. mbv van een alcoholslot zou dat een boel gewonden en doden schelen.
Er bestaat nog zoiets als maatschappelijk belang, draagvlak, eigen verantwoording en vooral het principe: onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Je snapt zelf ook wel dat een alcoholslot in elke auto volslagen idioot is. Pas als er reden voor is krijg je zo'n ding, namelijk als je met alcohol op gepakt bent en dus schuldig bevonden ben (daar is dat principe weer: onschuldig tot het tegendeel is bewezen)
Leer je geschiedenis, overheden horen zéker niet al je gegevens te krijgen. De toegang tot de verzamelde data door onze overheid heeft in WO2 ook heel veel joden het leven gekost. Moet je eens indenken wat er gebeurd als álles van je opgeslagen ligt en een fout regime komt aan de macht of valt ons land binnen.Ik zie een hoop mensen die zich niet willen aanpassen, want vroeger deed ik dat ook niet, of de overheid gaat dat geen reet aan. Hoeveel van deze mensen gebruiken ook google? en geven continue aan google aan waar ze zijn? geeft google inzage tot al hun foto's, etc. etc. tijden veranderen
Dat google veel van mensen weet is 1 ding, als een overheid die gegevens heeft is echt een heel ander ding. (nog los van het feit dat je google niet hoeft te gebruiken en een overheid verplicht is)
Dat is niet eens een discussie waard, dat is gewoon iets dat je nooit en te nimmer wilt.
Daarnaast hebben veel meer mensen Corona gehad, dan de 1,3 miljoen positief geteste. Vóór het vaccineren begon, zag Sanquin ruim 20% antistoffen in het bloed van hun donoren.Señor Sjon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:19:
[...]
De sterftekans verdubbelt zich grofweg elke 5 jarige cohort.
[Afbeelding]
Zo doet 0-49 evenveel als 50-54. Vind het wel bijzonder dat ondanks onze vergrijzing, het aantal testen bij 55+ al hard afneemt, waardoor ook de verhouding overleden/positief hard stijgt.
Disclaimer is wel dat o.a. het CBS zegt dat ca 20% van de overlijdens MET corona zijn en niet DOOR corona.
Dat zou ongeveer 3,4 miljoen besmettingen inhouden. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die positief zijn getest voor Corona, milde klachten hebben ondervonden, maar vervolgens geen antistoffen in het bloed hebben (mijn schoonzus).
Nee ik heb niet de 'illusie' dat we iedereen op één dag kunnen vaccineren.
Wel dat we door een groeiend % gevaccineerden de kansen voor het virus om zich te muteren een stuk kunnen terugdringen. En daar doet een medicijn helemaal niks voor.
Al halen we maar 50% vaccinatie is de bijdrage gigantisch.
Ik gok zomaar dat we over een tijdje een jaarlijkse influnza/corona vaccinatie krijgen. Voor best een grote groep.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2021 13:01 ]
Dat zeg ik hier ook: Señor Sjon in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"PiB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:56:
[...]
Daarnaast hebben veel meer mensen Corona gehad, dan de 1,3 miljoen positief geteste. Vóór het vaccineren begon, zag Sanquin ruim 20% antistoffen in het bloed van hun donoren.
Dat zou ongeveer 3,4 miljoen besmettingen inhouden. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die positief zijn getest voor Corona, milde klachten hebben ondervonden, maar vervolgens geen antistoffen in het bloed hebben (mijn schoonzus).
Sanguin gaat over alles uit van 30% overigens: https://nos.nl/nieuwsuur/...ot-60-jarigen-risicogroep
Ik bedoel ermee te zeggen dat men vaccineren als oplossing tegen mutaties ziet.MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:59:
@PiB nou nou... Grote woorden.
Nee ik heb niet de 'illusie' dat we iedereen op één dag kunnen vaccineren.
Wel dat we door een groeiend % gevaccineerden de kansen voor het virus om zich te muteren een stuk kunnen terugdringen. En daar doet een medicijn helemaal niks voor.
Al halen we maar 50% vaccinatie is de bijdrage gigantisch.
Ik gok zomaar dat we over een tijdje een jaarlijkse influnza/corona vaccinatie krijgen. Voor best een grote groep.
Mijn biologie lessen zijn alweer een hele tijd geleden, maar volgens mij neemt de kans op vaccin ressistente varianten toe, wanneer het vaccin rd kan blijven gaan onder gevaccineerden.
Dit is exact wat nu mogelijk lijkt.
Klopt, maar dat is nu met vaccinatie meegerekend toch?Señor Sjon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:01:
[...]
Dat zeg ik hier ook: Señor Sjon in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"
Sanguin gaat over alles uit van 30% overigens: https://nos.nl/nieuwsuur/...ot-60-jarigen-risicogroep
Ik bedoelde eigenlijk vóórdat we gingen vaccineren, dan heb je een beeld van de werkelijke besmettings aantallen.
Hier ben ik het volmondig mee eens!Señor Sjon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:56:
Je kunt je afvragen of dat beter is dan vrije rondgang van hetzelfde virus. Dan heb je er helemaal geen invloed meer op.PiB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:03:
[...]
Ik bedoel ermee te zeggen dat men vaccineren als oplossing tegen mutaties ziet.
Mijn biologie lessen zijn alweer een hele tijd geleden, maar volgens mij neemt de kans op vaccin ressistente varianten toe, wanneer het vaccin rd kan blijven gaan onder gevaccineerden.
Dit is exact wat nu mogelijk lijkt.
Nee dan neemt de kans op nieuwe varianten welliswaar toe, maar niet specifiek vaccine-ressistente varianten.MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Je kunt je afvragen of dat beter is dan vrije rondgang van hetzelfde virus. Dan heb je er helemaal geen invloed meer op.
In gevallen als in het verzorgingstehuis waar het volledig rond ging onder mensen die gevaccineerd zijn, neemt volgens mij het risico op vaccin-resistente varianten toe.
Maar misschien kan iemand met meer Biologshce achtergrond dit bevestigen of ontkrachten.
Een nieuwe variant is vervelend, maar in de meeste gevallen niet zo'n probleem. Een vaccin-ressistente variant is een groot probleem! Dan zijn we weer terug in maart 2020.
[ Voor 12% gewijzigd door PiB op 04-05-2021 13:08 ]
Dat doen je aangehaalde andere maatregelen ook niet. De rol van aerosolen (o.a. ventilatie idd) wordt wel degelijk benoemd, maar kennelijk naar jou en MdH's ventilatiesponsors niet genoeg, of niet om de manier die jullie willen. Wat je wilt.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:10:
[...]
Er is op geen enkele tijd in Nederland de nadruk gelegd op maatregelen om de verspreiding van zeer kleine aerosolen die diep in de longen door dringen te voorkomen.
Wetenschappelijk inzicht is altijd voortschrijdend. Dat maakt niet per se dat iemand die iets eerder riep op dat moment per se gelijk (of ongelijk) had. Tegelijk maakt een onderzoek niet direct de waarheid. Je bronnen lijken overigens en aantal andere factoren te negeren; als aerosolen een grote factor zijn, hadden we op divers vlakken meer besmettingen moeten zien. In ziekenhuizen is buiten de covid afdelingen precies de druppelbescherming de orde van de dag. Daar zijn mij geen gevallen bekend dat dit uit de hand zou zijn gelopen.
En voor de 100000ste keer: het probleem met MdH is niet dat hij niet wellicht een aantal punten heeft, maar dat hij die punten als enige en enkele waarheid presenteert.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Je haalt denk ik bacteriën en virussen door elkaar.PiB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:07:
[...]
Nee dan neemt de kans op nieuwe varianten welliswaar toe, maar niet specifiek vaccine-ressistente varianten.
In gevallen als in het verzorgingstehuis waar het volledig rond ging onder mensen die gevaccineerd zijn, neemt volgens mij het risico op vaccin-resistente varianten toe.
Maar misschien kan iemand met meer Biologshce achtergrond dit bevestigen of ontkrachten.
Een nieuwe variant is vervelend, maar in de meeste gevallen niet zo'n probleem. Een vaccin-ressistente variant is een groot probleem! Dan zijn we weer terug in maart 2020.
Bacteriën passen zich 'makkelijker' aan dan virussen. (Zie bijvoorbeeld de lastigheidjes bij antibiotica).
Virussen moeten het meer hebben van spontane mutaties. (Welke onafhankelijk van vaccins ontstaan).
Beetje simpel uitgelegd, maar daar komt het wel op neer.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dank, het is ook al lang geledenYaksa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Je haalt denk ik bacteriën en virussen door elkaar.
Bacteriën passen zich 'makkelijker' aan dan virussen. (Zie bijvoorbeeld de lastigheidjes bij antibiotica).
Virussen moeten het meer hebben van spontane mutaties. (Welke onafhankelijk van vaccins ontstaan).
Het is ook geen wedstrijd. Het RIVM legt absoluut niet de nadruk op aerosolen, ventilatie wordt marginaal en laat benoemt, terwijl dat gewoon de speerpunt moet en had moeten zijn.ijdod schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:11:
[...]
Dat doen je aangehaalde andere maatregelen ook niet. De rol van aerosolen (o.a. ventilatie idd) wordt wel degelijk benoemd, maar kennelijk naar jou en MdH's ventilatiesponsors niet genoeg, of niet om de manier die jullie willen. Wat je wilt.
Wetenschappelijk inzicht is altijd voortschrijdend. Dat maakt niet per se dat iemand die iets eerder riep op dat moment per se gelijk (of ongelijk) had. Tegelijk maakt een onderzoek niet direct de waarheid. Je bronnen lijken overigens en aantal andere factoren te negeren; als aerosolen een grote factor zijn, hadden we op divers vlakken meer besmettingen moeten zien. In ziekenhuizen is buiten de covid afdelingen precies de druppelbescherming de orde van de dag. Daar zijn mij geen gevallen bekend dat dit uit de hand zou zijn gelopen.
Waar specifiek hadden we meer besmettingen moeten zien als aerosolen de mainstream besmettingsmethode is? Je ontkent eigenlijk nog steeds dat aerosolen het probleem zijn lijk ik uit je tekst te kunnen opmaken (correct me if I'm wrong).
Druppelbesmetting kan natuurlijk nog steeds prima, het een sluit het ander niet uit, je kan alleen -in het ziekenhuis- helemaal niet weten of een besmetting binnen 1.5m door druppels komt of door aerosolen. Aerosolen verschijnen niet opeens op 1.5m. Nadeel van aerosolen is wel dat ze door hun zeer geringe afmetingen dieper in de longen binnen dringen en daar meer schade veroorzaken dan de grotere druppels boven in de longen of neus (artikel)
Consider yourself corrected. Aerosolen spelen wel degelijk een rol, maar niet 'de' rol (cq 'het probleem'). Althans, ik zie nog geen aanleiding dat standpunt te veranderen. Ik volg daarin de protocolrichtlijnen vanuit mijn werkgever (een UMC).immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:33:
[...]
Waar specifiek hadden we meer besmettingen moeten zien als aerosolen de mainstream besmettingsmethode is? Je ontkent eigenlijk nog steeds dat aerosolen het probleem zijn lijk ik uit je tekst te kunnen opmaken (correct me if I'm wrong).
Wel als je weinig besmettingsincidenten hebt met alleen druppelbescherming. Dan spelen aerosolen in die omgeving/setting kennelijk geen significante rol. Net zoals het in de supermarkten geen grote factor leek te zijn geweest bij het personeel daar (voor bezoekers niet te traceren, voor personeel ligt dat anders).Druppelbesmetting kan natuurlijk nog steeds prima, het een sluit het ander niet uit, je kan alleen -in het ziekenhuis- helemaal niet weten of een besmetting binnen 1.5m door druppels komt of door aerosolen.
Aan de 11° ronde Gedragsunit van het RIVM en de GGD GHOR (24-28 maart) hebben 47.254 personen deelgenomen
Die percentages zijn wellicht wat verwarrend maar zijn voor het totaal (zie analyse) achtereenvolgens:Van de deelnemers die in quarantaine moesten (728 personen), rapporteert dus
21% (155 personen) thuis te zijn gebleven.
De 573 personen die wel naar buiten zijn geweest, konden meerdere redenen hiervoor opgeven:
- om boodschappen te doen (68,6%),
- om te werken (31,1%),
- om een frisse neus te halen (57,2%),
- om de hond uit te laten (18,5%),
- om een andere reden (36,5%)
- 31,1% (boodschappen)
- 14,1 (werk)
- 25,9% (frisse neus)
- 8,4% (hond uitlaten)
- 16,5% (andere reden)
Maar dan mis ik nog steeds 4%. Dus 'andere reden' is volgens mij 20,5% als die andere categorieën kloppen.
Kamerbrief:
https://www.rijksoverheid...overleg-quarantaineplicht
Analyse:
https://www.rijksoverheid...jven-na-bezoek-buitenland
En dan? dan krijg je niet met een overheid te maken? Niet een erg passende uitspraak.
Zeker met het gedrag van de Nederlandse overheid is er nogal een sterk punt. Prima als dat voor jou geen probleem is.
Jij kunt ook verhuizen naar een land waar alcohol is verboden dan hoef je ook niet te mekkeren dat je voor een alcohol slot bent.
Het mechanisme is eigenlijk EXACT hetzelfde. Door omgevingsdruk muteren bacteriën en virussen. Zowel bij virussen als bacteriën krijg je daardoor escape-mutanten. Virussen muteren verder sneller dan bacteriën. Dit komt door hun ongecontroleerde replicatiewijze. Foutjes die optreden tijdens replicatie worden bij veel virussen niet gecorrigeerd.Yaksa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Je haalt denk ik bacteriën en virussen door elkaar.
Als je de claim zo stellig brengt, dan onderbouw je die met gedegen bewijs en onderzoek.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 04-05-2021 20:22 ]
Dan krijg je met een andere overheid te maken ja.Indoubt schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:49:
[...]
En dan? dan krijg je niet met een overheid te maken? Niet een erg passende uitspraak.
Zeker met het gedrag van de Nederlandse overheid is er nogal een sterk punt. Prima als dat voor jou geen probleem is.
Jij kunt ook verhuizen naar een land waar alcohol is verboden dan hoef je ook niet te mekkeren dat je voor een alcohol slot bent.
Maar als je van Google naar Bing of DDG overstapt krijg je toch ook met een andere zoekmachine te maken? Dat was de eerste vergelijking.
Van zoekmachine naar zoekmachine staat dan toch redelijk gelijk aan van overheid naar overheid?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Misschien een vertekend beeld omdat een UMC al wat langer bezig zou kunnen zijn met voldoende ventilatie in het pand.ijdod schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:42:
[...]
Consider yourself corrected. Aerosolen spelen wel degelijk een rol, maar niet 'de' rol (cq 'het probleem'). Althans, ik zie nog geen aanleiding dat standpunt te veranderen. Ik volg daarin de protocolrichtlijnen vanuit mijn werkgever (een UMC).
Mensen in het onderwijs hebben, tot de sluiting, met jassen aan en alle ramen open in de klas gezeten. Daar was een loopgraaf van twee meter
Er is zelfs 100 miljoen subsidie voor ventilatie uit getrokken.
- Handen stuk wassen
- 1.5m afstand houden
En dan nu: Vermijd de drie D's:
- Dichte ruimtes (met slechte ventilatie)
- Drukke plekken
- Directe contact situaties
Verpleeg: https://stichting-nice.nl/COVID_rapport_afdeling.pdf
IC: https://stichting-nice.nl/COVID_rapport.pdf
Op de verpleegindeling zie je goed de invloed van de vaccinatie, ook al zijn het percentages i.p.v. absolute getallen. Die absolute getallen zijn in combinatie met andere info uit de rapporten wel af te leiden, maar dat was mij teveel werk
/f/image/kzMfdAhAMrtsVXIFrHIsigsj.png?f=fotoalbum_large)
Op de IC (logischerwijs) nog niet/nauwelijks:
[ Voor 5% gewijzigd door geenstijl op 04-05-2021 14:27 ]
Mijn punt was primair dat ik qua virusoverdracht die protocollen volg. De ventilatie bij ons in het huis is overigens nogal wisselend.jadjong schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:03:
[...]
Misschien een vertekend beeld omdat een UMC al wat langer bezig zou kunnen zijn met voldoende ventilatie in het pand.
Geen haast, het nuttigen van alcohol gaat de komende jaren toch ontmoedigd worden in nederland, door de overheidIndoubt schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:49:
[...]
Werk en boodschappen, oké dom. Maar persoonlijk zie ik het probleem niet als je alleen ff naar buiten gaat voor je hond, of klein ommetje in de polder bijv waar je niemand tegenkomt.Number10 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:47:
In de Kamerbrief van gisteren (link onderaan) waarin het nieuwe OMT advies werd toegezonden, kwam de minister per brief terug op een vraag naar de opvolging van het bestaande quarantainebeleid bij reizen. De paginanummering van de Kamerbrief rechtsonder klopt niet, maar onderstaande staat op pagina 3 en 4:
[...]
[...]
Die percentages zijn wellicht wat verwarrend maar zijn voor het totaal (zie analyse) achtereenvolgens:
- 31,1% (boodschappen)
- 14,1 (werk)
- 25,9% (frisse neus)
- 8,4% (hond uitlaten)
- 16,5% (andere reden)
Maar dan mis ik nog steeds 4%. Dus 'andere reden' is volgens mij 20,5% als die andere categorieën kloppen.
Kamerbrief:
https://www.rijksoverheid...overleg-quarantaineplicht
Analyse:
https://www.rijksoverheid...jven-na-bezoek-buitenland
Grappig dat het hele aerosolen verhaal door velen is gebagatelliseerd sinds het begin. Volgens mij juist ook omdat anti-lockdown gekkies (zoals MdH) dit ook riepen. Blijkt allemaal toch iets genuanceerd te liggen.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:25:
https://www.who.int/news-...-19-how-is-it-transmitted
- Handen stuk wassen
- 1.5m afstand houden
En dan nu: Vermijd de drie D's:
- Dichte ruimtes (met slechte ventilatie)
- Drukke plekken
- Directe contact situaties
Eens. Het hele: je mag de hond niet uitlaten. Snap ik niet.Pukson schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:11:
[...]
Werk en boodschappen, oké dom. Maar persoonlijk zie ik het probleem niet als je alleen ff naar buiten gaat voor je hond, of klein ommetje in de polder bijv waar je niemand tegenkomt.
Ik mag niet naar buiten op tijden dat er niemand anders is/op grote afstand van anderen.
Maar iemand anders mag wel mijn huis in om mijn spullen aan te raken om mijn hond aan te lijnen en een hond die potentieel covid besmet is uit te gaan laten.
Wat is gevaarlijker..
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dit blijkt zeker genuanceerder te liggen.Fuujii schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:12:
[...]
Grappig dat het hele aerosolen verhaal door velen is gebagatelliseerd sinds het begin. Volgens mij juist ook omdat anti-lockdown gekkies (zoals MdH) dit ook riepen. Blijkt allemaal toch iets genuanceerd te liggen.
Er is nooit ontkend dat aerosolen iets deden. Alleen maakte MdH en trawanten er gelijk van dat de rest van de maatregelen uit het raam kunnen. En dat slaat nog steeds nergens op.
500 besmettingen per 14 dagen per 100.000 inwoners, dat zou voor Nederland neerkomen op (500 * (17.000.000 / 100.000)) / 14 = 6071 besmettingen per dag. Daar komen we volgens mij wel aan, dus kunnen we dan heel Nederland in quarantaine zetten? Dan schiet het misschien wel een keer op met de dalling van het aantal besmettingen...Een land is een zeerhoogrisicogebied als er per 14 dagen meer dan 500 besmettingen per 100.000 inwoners zijn, als er een gevaarlijke virusvariant rondwaart of als er "onvoldoende surveillance" is. Volgens het kabinet zullen de meeste EU-landen daar als de wet ingaat niet meer onder vallen.
On a more serious note, wel een serieuze blamage dat we volgens onze eigen normen een "zeerhoogrisicogebied" zijn, zeker als je ziet dat de rest van de EU het dus beduidend beter doet. Wat dat betreft zijn er in het parlement opvallend weinig kritische geluiden over het gevoerde beleid te horen. Feitelijk zijn we ondanks de waarschuwingen uit de wetenschap gewoon stug doorgegaan met de oorspronkelijke strategie van het "gecontroleerd laten razen" van het virus met alle gevolgen van dien.
Dat is nu juist het punt. Dat is wel gezegd. MdH heeft dat nooit geschreven of gezegd. Heb je ooit een blog op z'n site gelezen? Een woord als "trawanten" gebruiken ook. Nu gaat dus het grote verdraaien beginnen...MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:14:
[...]
Dit blijkt zeker genuanceerder te liggen.
Er is nooit ontkend dat aerosolen iets deden. Alleen maakte MdH en trawanten er gelijk van dat de rest van de maatregelen uit het raam kunnen. En dat slaat nog steeds nergens op.
Het RIVM heeft in juli 2020 naar Aerosolen gekeken en geconcludeerd dat besmetting hierdoor kleiner is dan 1% van de besmettingen en dus niet ter zake doende NOS artikel.
[ Voor 29% gewijzigd door immetjes op 04-05-2021 15:33 ]
Het is niet ontkend, maar er was/is wel een groep (los van MdH en z'n vriendjes) die constant riep dat aerosolen amper invloed hebben, maar slechts minimaal. Ook in dit topic.MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:14:
[...]
Dit blijkt zeker genuanceerder te liggen.
Ik weet niet of het nog zo is, maar neem als voorbeeld dat er weinig aandacht was vanuit Nederland op goede ventilatie in gebouwen. Dat blijkt toch een stuk belangrijker dan gedacht.
Het Nederlandse beleid is al vanaf het begin een blamage. De eerste persconferentie waar lekker lacherig gedaan werd, en alsof het niet buiten Brabant zou komen. Het RIVM waar ook flink de bezem door kan. Met hun gezeik over mondkapjes, en bij het eerste geval, nee hoor geen reden voor de carnavalgangers om in quarantaine te gaan enzo, want speelt toch geen rol. en nu later roeper dat dit een superspreader event was. ja Dat riepen we hier vorig jaar al. Gewoon wintersport naar gebieden waar het al aan het zingen was toelaten. Vluchten naar landen waar een flinke uitbraak is pas verbieden als het eigenlijk al te laat is.NMH schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:18:
Ik zie net wat de norm is voor een "zeerhoogrisicogebied":
[...]
500 besmettingen per 14 dagen per 100.000 inwoners, dat zou voor Nederland neerkomen op (500 * (17.000.000 / 100.000)) / 14 = 6071 besmettingen per dag. Daar komen we volgens mij wel aan, dus kunnen we dan heel Nederland in quarantaine zetten? Dan schiet het misschien wel een keer op met de dalling van het aantal besmettingen...
On a more serious note, wel een serieuze blamage dat we volgens onze eigen normen een "zeerhoogrisicogebied" zijn, zeker als je ziet dat de rest van de EU het dus beduidend beter doet. Wat dat betreft zijn er in het parlement opvallend weinig kritische geluiden over het gevoerde beleid te horen. Feitelijk zijn we ondanks de waarschuwingen uit de wetenschap gewoon stug doorgegaan met de oorspronkelijke strategie van het "gecontroleerd laten razen" van het virus met alle gevolgen van dien.
Veelste laat de regels verstrengen op het moment dat het aantal besmettingen hard stijgt. enzovoort.
Dus nee kabinet Rutte heeft het zeker niet goed gedaan in de pandemie.
En natuurlijk de Nederlanders zelf, die voor een groot gedeelte de eigen verantwoordelijkheid niet kunnen dragen.
Nee 2de wereld oorlog vergelijkingen gaat maken en de over eigenlijk voor de nazi's uitmaakt.
Terwijl als je zou willen vergelijken is het virus de nazi's, en is het verzet je aan de regels houden
#C19
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 4 mei 2021
Positieve tests hoger door weekendstoring https://t.co/MQUQSiLGhu
Positief getest: 7.830
Totaal: 1.524.527 (+7.725 ivm -105 corr.)
Perc. positief 30 apr - 02 mei: 12,7%
Opgenomen: 272
Huidig: 1.795 (-22)
Opgenomen op IC: 47
Huidig: 818 (-7)
Overleden: 32
Totaal: 17.221 pic.twitter.com/mIV6CVZczH
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Pardon?immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Dat is nu juist het punt. Dat is wel gezegd. MdH heeft dat nooit geschreven of gezegd. Heb je ooit een blog op z'n site gelezen? Een woord als "trawanten" gebruiken ook. Nu gaat dus het grote verdraaien beginnen...
Er hoeft bij De Hond helemaal niks verdraaid te worden. Hij maakt er gelukkig helemaal uit zichzelf een kansloos verhaal van. Hij heeft meermaals verkondigd dat er buiten niks aan de hand is en er geen maatregelen nodig zijn.
Eerste hit:
https://www.maurice.nl/20...n-van-de-15-meter-buiten/
Tweede hit:Leestijd: 5 minuten
Weer is er duidelijk bewijs dat men buiten niet besmet raakt. Maar ook hoe bestuurlijk Nederland de weg kwijt is geraakt met burgemeester Bruls voorop.
https://maurice.nl/2020/08/31/mijn-conclusies-en-adviezen/
En zo voorts. En dan heb ik het nog niet op de blogs, vlogs en televisie optredens waarin hij keihard zijn best gedaan heeft om alles wat niet 'aerosol' was te ontkennen.Buiten
Omdat de risico’s op besmetting buiten heel klein zijn, vind ik dat er buiten geen enkele beperking zou moeten zijn. Men dient alleen voorzichtig te zijn bij het lange tijd face-to face met elkaar op korte afstand spreken. Ook als het donker is en windstil, is het risico wat groter. De voordelen voor de samenleving door buiten geen restricties meer te hebben wegen zeer op tegen de mogelijke (kleine) nadelen.
Doe je zelf een plezier en negeer deze charlatan.
Of probeer deze: https://www.vpro.nl/argos...d-en-de-veroordeling.html
@Fuujii Er is vooral vanaf het begin een semantische discussie gaande geweest over wat precies wel en geen aerosol is. Ik ontken overigens niet dat het RIVM hier te weinig aandacht voor had (en heeft), maar om nou te doen of het the root of all evil is.
Een echt airborne virus verspreidt zich vele malen makkelijker.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2021 15:35 ]
Denk dat die impact groot is, omdat de scholen vakantie hebben? Als er 1 positieve in een klas is, wordt de hele klas getestzacht schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:34:
[...]
Dat percentage positief blijft stijgen als een malle.
Hogere cijfers door weekend storing? Dan zijn de besmettingen toch wel redelijk aan het dalen.
Percentage positief loopt idd op. Komt denk ik dat mensen een zelftest doen, en bij positief nog naar GGD gaan. Just my thoughts
Niet ?geenstijl schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:26:
Op de IC (logischerwijs) nog niet/nauwelijks:
Ik meen toch bijvb bij 80-84 jaar zowel bij kliniek als bij IC ongeveer een halvering te zien in dat aandeel 80-84 jarigen in de laatste perdiode tov die er voor ?
Wat lastiger af te lezen door het hele korte staafje, maar toch lijkt het daar wel aardig op.
Haal je er dan relatief hogere cijfers uit? In Maart waren we nog onderweg naar 5%Mr.Joker schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:34:
[...]
Denk dat die impact groot is, omdat de scholen vakantie hebben? Als er 1 positieve in een klas is, wordt de hele klas getest
*knip*MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:31:
[...]
Pardon?
Er hoeft bij De Hond helemaal niks verdraaid te worden. Hij maakt er gelukkig helemaal uit zichzelf een kansloos verhaal van. Hij heeft meermaals verkondigd dat er buiten niks aan de hand is en er geen maatregelen nodig zijn.
Eerste hit:
https://www.maurice.nl/20...n-van-de-15-meter-buiten/
[...]
Tweede hit:
https://maurice.nl/2020/08/31/mijn-conclusies-en-adviezen/
[...]
Doe je zelf een plezier en negeer deze charlatan.
Controleer je eigen bron, voor je verkeerde conclusies trekt en dus onnodig een sneer maakt.
https://www.irishtimes.co...-covid-19-cases-1.4529036
[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 04-05-2021 16:37 ]
Met het dagcijfer besmetting kan je niet zo veel nee. Maar dat is eigenlijk altijd al.Bandicoot schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:38:
Je kunt niet zoveel zeggen over deze cijfers doordat niet bekend is hoeveel er nog moet worden ingehaald door de storingen. Wanneer ik de afgelopen week (wo-di) vergelijk met een week eerder dat is dat 52.087 vs. 54.970 positieve testen. Dan valt de daling toch een beetje tegen.
@breew plaatst hierboven de cijfers op basis van eerste ziektedag. Die zijn wat nuttiger vind ik.
Of in deze grafiek van @YorickB op twitter
De incentive voor ouders om te testen na vijf dagen is enorm. Bij een negatieve test mogen de kinderen dan weer naar school. Het percentage positief bij kinderen was dus lager dan het gemiddelde. Als die component verdwijnt stijgt het gemiddelde dus.MikeyMan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:37:
[...]
Haal je er dan relatief hogere cijfers uit? In Maart waren we nog onderweg naar 5%
Op zich werd/wordt hij hier toch op z'n wenken bediend zou je zeggen.
Maatregelen buiten waren toch ook gericht op het beperken van al te veel face-to-face contact, niet op het simpele feit dat je als individu zonder contact buiten was.
Echter stelt hij dat dat dus zonder enige beperking is of kan, daar kun je toch wel gevoegelijk van concluderen dat het inderdaad niet mogelijk is zonder maatregelen als je de beelden van de afgelopen tijd in parken, horeca, winkelrijen en wat dies meer zij. Dus daar gaat hij wat mij betreft dan bij dit tweede stukje de mist in wat mij betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 04-05-2021 15:45 ]
Het is nog maar zeer de vraag of dat werkelijk zo is.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:39:
[...]
De kans buiten besmet te raken is zeer gering.
Volgens mij is er namelijk niet zoveel verschil tussen binnen (op 1,5 meter afstand) vergaderen/lunchen/koffie drinken en bij windstil weer op een besloten (en daarmee bedoel ik met parasols overdekt en omringd door windschermen) terras een paar 'aangename' uren doorbrengen.
Het is niet zo dat het virus zich in de buitenlucht anders gedraagt dan binnen, ik bedoel, buiten stijgt het niet recht omhoog of zo.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
"Men dient alleen voorzichtig te zijn bij het lange tijd face-to face met elkaar op korte afstand spreken.". Dat is dus precies wat er in de parken (en wellicht ook de Ajax huldiging als die lang genoeg duurde) gebeurt en wordt dus niet verstandig geacht. Verder zijn er wereldwijd zeer weinig super-spreaded events buiten.gekkie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:43:
[...]
Op zich werd/wordt hij hier toch op z'n wenken bediend zou je zeggen.
Maatregelen buiten waren toch ook gericht op het beperken van al te veel face-to-face contact, niet op het simpele feit dat je als individu zonder contact buiten was.
Echter stelt hij dat dat dus zonder enige beperking is of kan, daar kun je toch wel gevoegelijk van concluderen dat het inderdaad niet mogelijk is zonder maatregelen als je de beelden van de afgelopen tijd in parken, horeca, winkelrijen en wat dies meer zij. Dus daar gaat hij wat mij betreft dan bij dit tweede stukje de mist in wat mij betreft.
Precies. Als jij een terras afsluit met windschermen en parasols is het in de praktijk geen buiten meer, helemaal als er geen ventilatie is. Als jij op een terras sigarettenrook ruikt terwijl je zelf niet rookt is het eigenlijk al mis.Yaksa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:47:
[...]
Het is nog maar zeer de vraag of dat werkelijk zo is.
Volgens mij is er namelijk niet zoveel verschil tussen binnen (op 1,5 meter afstand) vergaderen/lunchen/koffie drinken en bij windstil weer op een besloten (en daarmee bedoel ik met parasols overdekt en omringd door windschermen) terras een paar 'aangename' uren doorbrengen.
Het is niet zo dat het virus zich in de buitenlucht anders gedraagt dan binnen, ik bedoel, buiten stijgt het niet recht omhoog of zo.
Het lijkt me dat het alsnog wel een aanzienlijk verschil is?Yaksa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:47:
[...]
Het is niet alsof je buiten in de meeste gevallen in een halve plastic bak zit. Er is genoeg openheid, ondanks spatschermen. Althans zo was het in mijn ervaring afgelopen zomer. Bovendien lijkt het me dat zelfs wanneer er weinig wind is, het nog altijd véél meer weg wordt geblazen dan in een afgesloten ruimte.
Het zal inderdaad een stuk sneller fout gaan dan ergens op een plein met wind, maar volgens mij is het verschil nog steeds wel aanzienlijk. Anyway, ik ben geen expert dus wellicht zit ik er volledig naast.
Dit klopt inderdaad, maar vorige week dinsdag was er wel een storing, waardoor deze cijfers er nu ongelukkiger uitzien dan werkelijk.Bandicoot schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:38:
Je kunt niet zoveel zeggen over deze cijfers doordat niet bekend is hoeveel er nog moet worden ingehaald door de storingen. Wanneer ik de afgelopen week (wo-di) vergelijk met een week eerder dat is dat 52.087 vs. 54.970 positieve testen. Dan valt de daling toch een beetje tegen.
Als je corrigeert voor die storing (bv 800 erbij voor dinsdag, 800 eraf voor woensdag) dan is de score ineens 51.287 vs 55.770. En dan is het toch een 8% daling. Niet geweldig, maar ziet er weer iets beter uit
En daar richten de beperkingen buiten zich al die tijd toch al op ?immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:48:
[...]
"Men dient alleen voorzichtig te zijn bij het lange tijd face-to face met elkaar op korte afstand spreken.". Dat is dus precies wat er in de parken (en wellicht ook de Ajax huldiging als die lang genoeg duurde) gebeurt en wordt dus niet verstandig geacht. Verder zijn er wereldwijd zeer weinig super-spreaded events buiten.
Dus het voornaamste wat MdH dan anders als standpunt lijkt te hebben, is dat hij kennelijk denkt dat mensen dan zonder beperkingen ook al zouden doen.
Maar je geeft hier boven al twee grootschalige zaken aan die laten zien dat dat niet echt zo werkt. Op ogenschijnlijk kleinere schaal, maar in feite dezelfde schaal, immers vele kleintjes maken een grote, geldt dat ook voor andere face-to-face ontmoetingen buiten.
Sommige sportactiviteiten, horeca, afspreken met mensen uit andere huishoudens om te gaan babbelen buiten de horeca. Dat is dan niet massaal omdat het op dezelfde plek plaatsvindt, maar omdat het verspreid zo vaak kan voorkomen, kan het totaal als nog een aanzienlijk aandeel geven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rw65LIHjLfr9l9IRu0mp6deu.png?f=user_large)
Ik zou uit deze twee overzichten niet aan kunnen wijzen welke van begin dit jaar dateert en welke van vandaag.
p.s. de schaalverdeling is niet gelijk.
Welke berichtgeving bedoel je nu?codex schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:08:
de berichtgeving dat het virus jonge mensen ergere klachten geef
Een op de duizend besmettingen vindt buiten plaats, volgens een groot Iers onderzoek onder 200.000 coronalijders. Citaat uit Trouw: “Als mensen dan ook nog anderhalve meter afstand houden, is het eigenlijk godsonmogelijk om het virus buiten te verspreiden.”Yaksa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:47:
[...]
Gaat niet om overlijdens maar om ziekenhuisopnames.codex schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:08:
Doe ik een rare aanname als ik zou verwachten dat de berichtgeving dat het virus jonge mensen ergere klachten geef, dit ook zichtbaar zou worden in de sterftecijfers van de wekelijkse rapportage?
[Afbeelding]
Ik zou uit deze twee overzichten niet aan kunnen wijzen welke van begin dit jaar dateert en welke van vandaag.
p.s. de schaalverdeling is niet gelijk.
De leeftijdsgroep 50- wordt nu anderhalf keer zo vaak opgenomen als in december/januari:
Waarom heb je ons niet eerder gewaarschuwd? Achteraf is het makkelijk oordelen!Vrietje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:27:
[...]
Het Nederlandse beleid is al vanaf het begin een blamage. De eerste persconferentie waar lekker lacherig gedaan werd, en alsof het niet buiten Brabant zou komen. Het RIVM waar ook flink de bezem door kan. Met hun gezeik over mondkapjes, en bij het eerste geval, nee hoor geen reden voor de carnavalgangers om in quarantaine te gaan enzo, want speelt toch geen rol. en nu later roeper dat dit een superspreader event was. ja Dat riepen we hier vorig jaar al. Gewoon wintersport naar gebieden waar het al aan het zingen was toelaten. Vluchten naar landen waar een flinke uitbraak is pas verbieden als het eigenlijk al te laat is.
Veelste laat de regels verstrengen op het moment dat het aantal besmettingen hard stijgt. enzovoort.
Dus nee kabinet Rutte heeft het zeker niet goed gedaan in de pandemie.
Dan is de vraag natuurlijk wel, gaat het virus daar nu vaker rond binnen die leeftijdscohort of is de mutatie meer ziekteverwekkend geworden.Jovatov schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:17:
[...]
Gaat niet om overlijdens maar om ziekenhuisopnames.
De leeftijdsgroep 50- wordt nu anderhalf keer zo vaak opgenomen als in december/januari:
[Afbeelding]
Het halve land waarschuwde hiervoor, maar de andere helft bleef roepen dat niks nodig was.prijk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:18:
[...]
Waarom heb je ons niet eerder gewaarschuwd? Achteraf is het makkelijk oordelen!
Als dat laatste zo was hadden we allemaal allang corona gehad. Een sliert sigarettenrook verspreidt zich meters ver, terwijl corona overbrengen op anderhalve meter afstand buiten vrijwel onmogelijk is.immetjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:50:
[...]
Precies. Als jij een terras afsluit met windschermen en parasols is het in de praktijk geen buiten meer, helemaal als er geen ventilatie is. Als jij op een terras sigarettenrook ruikt terwijl je zelf niet rookt is het eigenlijk al mis.
Het gaat om hoeveelheid virus en hoe lang je er mee om contact bent. Als je een keer een beetje rook ruikt is het niet erg. Maar als de rook blijft hangen en je ruikt het continue moet er wat aan de ventilatie gebeuren omdat aerosolen met virusdeeltjes dan ook lang blijven hangen. Buiten zal dat natuurlijk alleen gebeuren met windstil weer en een goed afgeschermd terras.prijk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:21:
[...]
Als dat laatste zo was hadden we allemaal allang corona gehad. Een sliert sigarettenrook verspreidt zich meters ver, terwijl corona overbrengen op anderhalve meter afstand buiten vrijwel onmogelijk is.
De groep 50-69 ook lijkt het op ?Jovatov schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:17:
[...]
Gaat niet om overlijdens maar om ziekenhuisopnames.
[Afbeelding]
Daar worden nu naar verhouding idd ook meer mensen opgenomen.
Zo bezien zijn er naar mijn idee drie factoren die een rol spelen bij het huidige beeld van opnames in het ziekenhuis:
- In hoeverre het virus meer/minder rondgaat binnen de leeftijdsgroep.
- In hoeverre de Britse mutatie voor een ernstiger ziekteverloop zorgt voor de specifieke leeftijdsgroep
- In hoeverre de leeftijdsgroep gevaccineerd is.
Doordat de opkomst van de Britse variant gelijktijdig is verlopen aan het openen van de scholen en de vaccinatiecampagne is het schier onmogelijk om exact vast te stellen wat de oorzaak is. Het lijkt wel evident dat vaccinatie een zeer positief effect heeft op kliniekopnames.
Of de Britse variant daadwerkelijk voor een ernstiger ziekteverloop zorgt, of dat het virus simpelweg meer rondgaat lijkt me veel lastiger om te duiden.
Geplande prikken deze week - blijkt over de week van 26 april tot 2 mei te gaan.
Aantal IC-opnames per leeftijdsgroep door de tijd heen - laatste data van de week van 19 tot 24 april.
Geleverde en gecontroleerde vaccins - laatste update 25 april.
Volgens mij valt het achter lopen nog wel mee.eamelink schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:45:
Wel jammer dat dat Coronadashboard zo ver achter blijft lopen.
Geplande prikken deze week - blijkt over de week van 26 april tot 2 mei te gaan.
Aantal IC-opnames per leeftijdsgroep door de tijd heen - laatste data van de week van 19 tot 24 april.
Geleverde en gecontroleerde vaccins - laatste update 25 april.
Sommige cijfers komen nou eenmaal wat later, de meeste cijfers zijn redelijk aktueel.
Ik kan me overigens ook nog een tijd herinneren dat er maar 5 grafiekjes op de hele site stonden, het is nu behoorlijk uitgebreid. Kost ook wat meer tijd om alles bij te houden natuurlijk. Het is niet een constante stroom van data die rechtstreeks op de site komt en automatisch de grafieken aanmaakt.
Dat kan wel, maar dat loopt dan via die 5G chip die we (samen met het vaccin) allemaal ingespoten krijgen, vooralsnog houdt de privacywet die data-overdracht tegen
Er waren best veel mensen die hier al eerder voor waarschuwden. Zo heb ik heb in eind februari 2020 nog aan de bel getrokken bij de school van mijn kinderen met de vraag of de vakantiegangers uit de wintersport gebieden een weekje extra thuis konden blijven en of ik mijn kinderen thuis kon houden . Nee was het antwoord, het zal zo een vaart niet lopen. Nou we hebben het geweten hoor. Mijn vrouw ik zaten eind maart alle twee ernstig benauwd op de bank en ik heb tot november nog borst klachten gehad.prijk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:18:
[...]
Waarom heb je ons niet eerder gewaarschuwd? Achteraf is het makkelijk oordelen!
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tjpZH5Db69TRX9YZV40nlEbL.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8H4zazHj63YSpw5mTwUAoh9v.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YZuLdScHM4mZlxItj93jbcnK.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/4FqR8THzwXmhT5LvTNxv1JHc.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/1YogYkYgBlYhAU75QKXu4hHA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SKInHCi1GWLACbq2lqz7qcoD.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5XLS3SdYlmaYnNTMRAit6HXs.png?f=user_large)