Dat is niet waar. Het gaat om vertrouwen en heldere communicatie en dat heeft wel degelijk effect. Hoe groot dat is weten we niet maar dat is wetenschappelijk bewezen in communicatiestudies, wat een universitair vakgebied is.Gonadan schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:27:
[...]
Nee daar geloof ik niet in. Mensen die zo gemakkelijk grenzen opzoeken of er overheen willen zouden dat toch al doen. Een overheid die niet duidelijk genoeg is wordt dan niet meer dan een excuus om het voor jezelf goed te praten. Wanneer dat excuus niet aanwezig is wordt wel een ander gevonden, want het is inherent de aard van het beestje wat gewoon op zoek wil naar die ruimte.
Verder zie ik een soort "lord of the flies"-gevoel weer doorsijpelen over wantrouwen in je medemens.
Wat je hier zegt is vaag. Uiteindelijk maakt het volgens mij niet uit of een persconferentie via Facebook of via de NOS wordt bekeken. De inhoud en de boodschap zijn van belang en die ziet men toch vrij massaal.[...]
Het grote probleem is dat de communicatiemethoden van overheden en instanties hopeloos ouderwets zijn, terwijl zij zelf de illusie hebben aardig met de tijd mee te gaan. Ze kunnen het nog zo helder en duidelijk communiceren, als het niet via de juiste kanalen gebeurt of men de boodschap niet wil aanhoren omdat men de kanalen niet vertrouwt dan wordt het heel erg lastig je boodschap over te brengen.
De communicatievorm is verder wel gedateerd ja.
1. Welke duidelijke en heldere boodschappen heb je het nu over?Zie daar het grote kwaad wat social media aanricht. Je kunt als overheid prima een social media accountje oprichten, maar de algoritmes zorgen ervoor dat je duidelijke en heldere boodschappen gewoon niet naar boven komen als men in de fuik van kritiek is geraakt.
2. De social media fuik zorgt er vooral voor dat mensen ook andere viruswaanzin-achtige meuk te zien krijgen. Hoe beter de basiscommunicatie is en hoe hoger het vertrouwen, hoe minder invloed die onzin heeft.
Sorry maar dat doet de overheid zichzelf ook aan. Grapperhaus houdt volstrekt tegen alle regels in een uitgebreide bruiloft. Het RIVM en de overheid gaven in het begin aan dat het niet zo ernstig is (februari, begin maart). Het RIVM zegt dat mondkapjes nutteloos zijn en daarna zijn ze ineens verplicht.Het gevaar daarbij is ook dat op social media ook het beeld rond gaat dat de overheden en instanties niet te vertrouwen zijn of het altijd fout hebben.
Dat zijn allemaal domme manieren van communicatie gecombineerd met domme besluiten om bijvoorbeeld ervoor te kiezen dat een nog niet onderzocht iets of niet bewezen iets "niet waar" is. FTM heeft hier destijds nog een interessant artikel over geschreven.
Uiteindelijk heeft de overheid zelf voor een groot wantrouwen gezorgd, en heeft men een aantal keren ook dingen verklaard die fout waren, omdat een onzeker onduidelijk iets al als feit wordt gepresenteerd. Dat hoort overduidelijk bij wat de overheid ziet als een communicatiestrategie en de wens om als sterke overheid op te kunnen treden in de media. Zeer grote fout, en gaat ook tegen het WHO advies over communicatie tijdens pandemieën in.
Dit klopt, maar nogmaals: als het vertrouwen in overheid groter is, ministers geen overgrote misstappen maken en daarmee wegkomen, men allerlei dingen zegt alsof ze feiten zijn terwijl het nog onduidelijk is, dan gaat dat vertrouwen ook down the drain. Dat er OMT-leden zijn die belangen niet opgeven is ook weer zo ontzettend onvergeeflijk, ook al zijn dat maar mini-belangetjes (ook via FTM).Een schreeuwer met grafiekjes heeft net zoveel podium als een expert met wetenschappelijke onderbouwing, raak je verstrikt in de verkeerde informatie dan laten de algoritmes erachter je nooit meer gaan.
Onderdeel van de communicatiestrategie zou zijn dat niet iedereen losse interviews gaat zitten geven. Zeker niet individuele OMT-leden. Zij zien heus wel het belang daarvan in. Het is gewoon niet gedaan, er is geen grotere strategie rondom communicatie.Hoewel dergelijke platformen en kanalen het heel erg moeilijk maken iedereen op de juiste manier te bereiken en te informeren kan je daar uiteraard niet alle schuld neer leggen. Ook het feit dat ministers er gewoon maar wat uit flappen bij interviews, het al dan niet bewust lekken van informatie, OMT-leden die hun mening in de (online) media gaan ventileren als ze hun zin niet krijgen, andere betrokken partijen (Kuipers, Gommers, KHN, burgermeesters, etc.) die hun eigen agenda gaan zitten promoten.
Niet mee eens dus. Als je wil kijken naar hoe het wél moet, kijk dan naar de VS in de tijden na Trump. Die doen het qua communicatie overduidelijk veel beter nu, terwijl het niet zo is dat de belangen daar heel anders liggen ofzo.Het is één groot speelveld geworden van beïnvloeden van de publieke opinie in je eigen voordeel. En dan moet je als overheid met je toch al niet al de eenduidige beleid ook nog eens iedereen accuraat informeren en de neuzen dezelfde kant op krijgen.
Eigenlijk gaat het nog niet eens zo slecht als je het zo bekijkt.
Die belangen zijn er inderdaad, en je ontkomt er niet aan dat je bijvoorbeeld horeca krijgt die hun dingen willen, winkeliers die weer iets anders willen, etc. Die zijn nu echter redelijk stil. Met duidelijke onderlinge afspraken had dit echt wel veel beter gekund en het communicatiebeleid is bijna objectief slecht te noemen, durf ik te zeggen. Overigens ben ik enigszins onderlegd hierin.
Dan heb ik het nog niet eens over het niet volgen van eigen roadmaps of de CoronaMelder clusterfuck die vandaag weer opgestart is.
Waarin wij van mening verschillen is dus vooral dat jij denkt dat de social media-fuik een groter probleem speelt, en de communicatie-fuckups een kleiner probleem.
Overigens denk ik sowieso dat er een aantal mensen is dat gewoon helemaal niet te bereiken is, deels is daar niets aan te doen, en deels denk ik dat een meer solidair financieel beleid hier best wel wat had kunnen helpen. De één gaat eraan onderdoor en de ander verdient er flink mee. Als je je "dubbel genaaid" voelt dan snap ik wel dat je een enorme hekel aan al die regels krijgt. Jij moet solidair zijn met de medemens maar een beetje financiële steun voor jouw situatie is te veel gevraagd. De toeslagenaffaire en alles daaromheen draagt wellicht ook nog mee aan dit alles als het gaat om vertrouwen in de overheid. Dat geeft ook aan hoe belangrijk het is om die dingen goed te doen en zuiver te houden, dat vertrouwen was heel hard nodig geweest in deze tijden.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
/f/image/tm6Vxh40CT1BooVepa2iF5vs.png?f=fotoalbum_large)