Verwijderd

ArcticWolf schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:46:
[...]

Dit idd. Overigens kom ik op een mortaliteit uit van 0,015%? Is die 0,3% doorgerekend als er helemaal geen maatregelen zouden zijn?
hoezo 0.015%? dat is echt reinste kolder. We hebben 17K geregistreerde doden, in werkelijkheid aan de oversterfte te zien minstens 10K meer. Maargoed.. zelfs met 17K doden en iedereen die het gehad zou hebben, zit je al op een mortaliteit van 0.1%. De werkelijkheid is waarschijnlijk zo'n 25K doden 4 miljoen besmettingen +0.6%

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rannasha schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:47:
[...]
Covid-19 heeft, denk ik, een sweet spot gevonden qua gevaarlijkheid. Het is onschuldig genoeg dat heel veel mensen het niet serieus nemen, maar gevaarlijk genoeg dat het hierdoor toch een boel ellende oplevert. Een virus dat significant gevaarlijker zou zijn, wordt volgens mij door de meeste mensen veel serieuzer genomen.
Qua gevaarlijkheid wel, qua evenredig verdeeld over leeftijden nog niet..
De middenmoters die vinden dat oude dikke 60+ mannen wel dood mogen, gaan er aan voorbij dat dat veelal een weduwe oplevert. Liep de groep 35-ers (30-40) een groter risico dan zou dat zo maar kunnen leiden tot veel eenoudergezinnen. Wellicht dat degenen die nu over beperkingen piepen terwijl ze toch onkwetsbaar lijken, anders reageren als leeftijdsgenoten omvallen.
Het kan dus nog iets vervelender met een toekomstige variant.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:21:
[...]

hoezo 0.015%? dat is echt reinste kolder. We hebben 17K geregistreerde doden, in werkelijkheid aan de oversterfte te zien minstens 10K meer. Maargoed.. zelfs met 17K doden en iedereen die het gehad zou hebben, zit je al op een mortaliteit van 0.1%. De werkelijkheid is waarschijnlijk zo'n 25K doden 4 miljoen besmettingen +0.6%
0.015% 0.15% is als je rekent met 25k doden op heel Nederland. Maar aangezien lang niet iedereen in Nederland al corona heeft gehad zal jouw berekening een stuk accurater zijn.

En dat is dan wel zonder enige rekening te houden met uitgestelde zorg.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 29-04-2021 16:41 ]

[removed]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:13
arbraxas schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:17:
[...]
Ik zeg ook niet dat de regels stompzinning zijn, alleen moet je ze niet door zo`n hypocriet als Grapperhaus meer naar voren laten brengen. Waarom denk je dat hij na zijn gestunt veel minder prominent aanwezig was in de media?
Daarvoor was hij de "bulldog" om de ernst te benadrukken. Hoe geloofwaardig is je boodschap nog als jezelf de maatregelen met voeten treed?
Dit heeft niets met feitelijkheid te maken, maar met vertrouwen. Waarom zou ik geloven dat het zo dramatisch is als de boodschapper zelf dat overduidelijk niet is?
Omdat Grapperhaus ook een mens is?
Mensen maken fouten, dat is menselijk.
Het is echter niet zo dat het hele kabinet eergisteren in polonaise door het overvolle Sarphatipark heen trok.
E.e.a. moet je ook in perspectief zien. De paparazzi fotograferen maar al te vaak wat er fout gaat, niet wat er goed gaat, want dat levert geen geld op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
arbraxas schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:17:
[...]

Ik zeg ook niet dat de regels stompzinning zijn, alleen moet je ze niet door zo`n hypocriet als Grapperhaus meer naar voren laten brengen. Waarom denk je dat hij na zijn gestunt veel minder prominent aanwezig was in de media?
Daarvoor was hij de "bulldog" om de ernst te benadrukken. Hoe geloofwaardig is je boodschap nog als jezelf de maatregelen met voeten treed?
Dit heeft niets met feitelijkheid te maken, maar met vertrouwen. Waarom zou ik geloven dat het zo dramatisch is als de boodschapper zelf dat overduidelijk niet is?
je hebt ook gelijk. Waar me het om gaat is dat mensen zz rechtvaardigen door te zeggen ; ik hou me er niet aan, want Grapperhaus doet het zelf ook niet.

Verwijderd

Yaksa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:26:
[...]

Omdat Grapperhaus ook een mens is?
Mensen maken fouten, dat is menselijk.
Het is echter niet zo dat het hele kabinet eergisteren in polonaise door het overvolle Sarphatipark heen trok.
E.e.a. moet je ook in perspectief zien. De paparazzi fotograferen maar al te vaak wat er fout gaat, niet wat er goed gaat, want dat levert geen geld op.
het is ook niet zo dat het hele Nederlandse volk waar hier al dan niet neerbuigend over geoordeeld wordt door dat park trok, ook dat trekt meer fotografen dan mensen op hun kleedje die eerst een kwartier gefietst hebben met hun mandje met kaakjes en een thermoskan warme chocola, om maar wat willekeurig braaf gedrag te noemen.

begrijp niet helemaal de selectieve mildheid richting mensen met een voorbeeldfunctie. Van iemand die de regels helpt maken en verantwoordelijk is voor handhaving mag je wat extra verwachten. Maar die bruiloft de komende jaren blijven herkauwen hoeft van mij ook niet.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:32
redwing schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:25:
[...]

0.015% is als je rekent met 25k doden op heel Nederland. Maar aangezien lang niet iedereen in Nederland al corona heeft gehad zal jouw berekening een stuk accurater zijn.

25.000 gedeeld door 17.300.000 (x 100) = volgens mij 0,14 % (of help me even want ik heb het drie keer nagerekend)

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
@Yaksa
Klopt, fouten maken is menselijk. Alleen hangen aan bepaalde fouten grotere consequenties als aan andere.
Zeer zeker als minister van justitie dien je ver weg te blijven van acties die je een strafblad opleveren.
Want dat was ten tijde van het Grapperhausje ook nog zo. Hij is ook nog eens gered door het kabinet doordat die daarna de hoogte van de boete hebben aangepast zodat je niet meer standaard een strafblad krijgt.
Al met al een enorme afbreuk aan je geloofwaardigheid. En dat is in zijn positie funest. Het heeft me ten zeerste verbaasd dat hij aangebleven is / toegestaan is dat hij blijft. Met zijn grapje heeft hij de hele geloofwaardigheid van het beleid ter discussie gesteld.
Grapperhaus is onderdeel van de regering en daarmee raakt zijn verminderde geloofwaardigheid ook de rest.

Zeker nu daar voor het kabinet nog de toeslagenaffaire overheen komt en vandaag een Kuipers die gewoon botweg zegt dat de avondklok een wassen neus is geweest.
En daar zitten ze behoorlijk mee in hun maag, want Kuipers nu ineens afschilderen als viruswappie gaat natuurlijk lastig. Word vervolgd.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:25:
[...]

0.015% is als je rekent met 25k doden op heel Nederland. Maar aangezien lang niet iedereen in Nederland al corona heeft gehad zal jouw berekening een stuk accurater zijn.

Ehm.. niet 0.015% maar een factor 10 hoger. 0.015% van nl zijn slechts 2.5K mensen.

• arbraxas
maartend schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:32:
[...]

je hebt ook gelijk. Waar me het om gaat is dat mensen zz rechtvaardigen door te zeggen ; ik hou me er niet aan, want Grapperhaus doet het zelf ook niet.
Uiteraard. Want als je als boodschapper zelf de noodzaak niet inziet, hoe kun je dan dat in godsnaam aan anderen proberen op te leggen?

Het is net andersom, hoe wil je je maatregelen rechtvaardigen als je jezelf er niet aan houd? Er is blijkbaar niet zoveel aan de hand.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:59

Yucon

*broem*

arbraxas schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:39:
[...]

Uiteraard. Want als je als boodschapper zelf de noodzaak niet inziet, hoe kun je dan dat in godsnaam aan anderen proberen op te leggen?

Het is net andersom, hoe wil je je maatregelen rechtvaardigen als je jezelf er niet aan houd? Er is blijkbaar niet zoveel aan de hand.
De noodzaak zal hij er best van inzien, maar hij heeft er wel bewust voor gekozen er keihard en compleet zwart/wit in te duiken. Tja. Dan krijg je dat zelf ook om je oren als je ineens ook een feilbaar mens blijkt te zijn.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hoppa, nieuwe cijfers! Maar de vaccinatiecijfers kloppen niet want er was een rekenfout en de besmettingencijfers kloppen niet want er is een storing :p

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Weer een storing?

En wat ik gisteren las, ik had er nooit bij stil gestaan:

Ik ging er vanuit dat de cijfers van 15:15uur altijd over de desbetreffende dag gingen. Maar blijkbaar is het een vergaarbak van de afgelopen dagen of week of zelfs weken. Stupid me.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 11:20

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:21:
[...]

De mediaan wereldwijd is 0,23% en voor mensen onder de 70 is het 0,05%
Dat is (zoals eerder terecht opgemerkt werd) wel met de huidige medische voorzieningen intact.

https://www.medischcontac...-covid-19-023-procent.htm

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
arbraxas schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:35:
En daar zitten ze behoorlijk mee in hun maag, want Kuipers nu ineens afschilderen als viruswappie gaat natuurlijk lastig. Word vervolgd.
Nee hoor, van Kuipers wordt al sinds ie in de media verschijnt en zich met zaken bemoeit waar ie compleet geen verstand van heeft dat ie gewoon zijn bek moet houden en patienten moet spreiden.

Dit is gewoon het zoveelste voorbeeld van iemand die ongefundeerd maar wat roept. Je weet hoe die man handelt, die is morgen gewoon weer 180 graden gedraait, net zoals altijd.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:51:
Weer een storing?

[Embed]

En wat ik gisteren las, ik had er nooit bij stil gestaan:

[Embed]

Ik ging er vanuit dat de cijfers van 15:15uur altijd over de desbetreffende dag gingen. Maar blijkbaar is het een vergaarbak van de afgelopen dagen of week of zelfs weken. Stupid me.
Vind de 'terugploeggrafiek' wel een aardige weergave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63OSz8-XjTBVPAGad-A3zK98gJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CB1boL4xgpqYDKDS3DdK3D5L.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien nog een melding van 21-01 8)7

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 15:30
Model update:

* De afgelopen 5 dagen zit de geobserveerde wekelijkse groeisnelheid van gerapporteerde besmettingen (en daaruit te herleiden R-waarde) nadrukkelijk onder de trendcurve. Dat is niet zo vreemd, de geobserveerde R schommelt altijd rond deze curve. Soms een aantal dagen erboven, dan weer een aantal dagen eronder.

* Meest recente observatie is bijzonder laag: R=0.85. Maar dat zal het feestdagen-effect van Koningsdag zijn.

* De meest recente datum die ik kan terugrekenen is 18-4. Op die datum zie ik R-waarde 0.93. Daarvan 0.99 trendmatig -0.06 incidenteel.

* Prognose R-waarde (trendmatig):
- vandaag: 0.93
- volgende versoepelingsdatum 11-5: 0.88
- mogelijk derde versoepelingsdatum 25-5: 0.82

In deze prognose zijn de effecten van versoepelingen niet meegeteld. We hebben als het ware een budget van 0.07 (nu), oplopend naar 0.12 en 0.18 in mei om te versoepelen voordat de besmettingen oplopen.

* Voor morgen kunnen er 8500 a 9000 besmettingen worden gerapporteerd. Dat komt omdat vrijdag de laatste tijd een hoge weekdagenfactor heeft. Model voorziet 8700. Inhaal-effect na koningsdag dip kan er een paarhonderd extra toevoegen.

* Zonder de effecten van versoepelingen zie ik de besmettingen als volgt ontwikkelen:
- omstreeks 15-5: 39.000 positieve tests per week (range per dag: 4200 ... 7100, wekdagen effect + neergaande trend)
- omstreeks 1-6: 26.000 positieve tests per week (range per dag: 2900 ... 4400)
- vanaf ongeveer 25 juni zakken de getallen definitief onder de 1000 per dag

De laatste getallen zeggen weinig want we hebben wel gekozen te versoepelen. De daling zal dus lamngzamer gaan. Het licht aan het eind van de tunnel is zeer helder zichtbaar. Versoepelen betekent als het ware dat je een deel van dat licht nu reeds gebruikt met als gevolg dat de tunnel iets langer zal worden.

Ik kan moeilijk inschatten hoe groot de gevolgen van de versoepelingen precies zullen zijn. Als we precies binnen het "R waarde budget" blijven, dan heb je het over 4 weken vertreging. De datum waar we onder de 1000 positieve tests per dag zakken, schuift dan naar ~20 juli.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@t_captain Waarin zit het verschil tussen de 'trendmatige' en 'incidentele' R?

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 15:20

Sorcerer8472

Mens sana?

ThunderNet schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:17:
[...]

Maar dat is wel een hele vreemde, aangezien er op dit moment nog geen quarantaineplicht is, ook niet als je positief getest bent.
Die gaat er zviw ook niet komen.
Alleen voor reizigers uit hoogrisicolanden, waarbij nog steeds niemand precies weet wat voor landen dat zijn.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Yaksa
t_captain schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:10:
Het licht aan het eind van de tunnel is zeer helder zichtbaar. Versoepelen betekent als het ware dat je een deel van dat licht nu reeds gebruikt met als gevolg dat de tunnel iets langer zal worden.
Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat we al kuikens aan het tellen zijn terwijl de kip nog zit te broeden.

We balanceren al best wel lang op dat slappe koord, maar er hoeft maar iets te gebeuren en we sodemieteren er af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• arbraxas
LZ86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:03:
[...]

Nee hoor, van Kuipers wordt al sinds ie in de media verschijnt en zich met zaken bemoeit waar ie compleet geen verstand van heeft dat ie gewoon zijn bek moet houden en patienten moet spreiden.

Dit is gewoon het zoveelste voorbeeld van iemand die ongefundeerd maar wat roept. Je weet hoe die man handelt, die is morgen gewoon weer 180 graden gedraait, net zoals altijd.
https://www.linkedin.com/in/ernst-kuipers-3ab447a2/
En dat dan benoemen als "compleet geen verstand van hebben" :o
Want dat is natuurlijk precies het probleem voor het RIVM, deze man wegzetten als nitwit gaat niet.
Alleen nu er een afwijkend geluid uit komt is het wel heel vervelend.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33

ThunderNet

Flits!

Sorcerer8472 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:35:
[...]

Die gaat er zviw ook niet komen.
Alleen voor reizigers uit hoogrisicolanden, waarbij nog steeds niemand precies weet wat voor landen dat zijn.
Op dit moment de hele wereld.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• LZ86
arbraxas schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:38:
[...]

https://www.linkedin.com/in/ernst-kuipers-3ab447a2/
En dat dan benoemen als "compleet geen verstand van hebben" :o
Want dat is natuurlijk precies het probleem voor het RIVM, deze man wegzetten als nitwit gaat niet.
Alleen nu er een afwijkend geluid uit komt is het wel heel vervelend.
Nee, hij heeft er compleet geen verstand van. Hij is MDL arts. Maag darm lever. Dat heeft niets met de zaken die bij die avondklok komen kijken te maken. Alsof je je auto laat maken door hem omdat ie zo'n mooi CV heeft en dan raar staat te kijken dat ie vervolgens total loss is....

Als ie nou iets deed in de epidemiologie, virologie of statistiek dan had ie wellicht een meer gefundeerd punt kunnen maken, of wellicht het besef kunnen hebben dat ie beter zijn mond had kunnen houden omdat zijn uitspraak compleet nergens op slaat

En je ziet precies dat alle notoire ontkenners en maatregelhaters als havikken op die ene uitspraak springen nu de man toevallig 1 x iets (ongefundeerds) roept dat toevallig in je straatje past.

https://nos.nl/artikel/23...fect-laat-zich-niet-meten

Hier een artikel met wat meer achtergrond. En zie: Zijn we dan drie maanden voor niets binnen gebleven? Dat ligt iets genuanceerder, betoogt epidemioloog Amrish Baidjoe, die werkt voor de London School of Hygiene and Tropical Medicine.

Hij denkt dat Kuipers die uitspraak niet had moeten doen. "Het is een stellige uitspraak, die niet waar is, en niet op basis van huidige resultaten kan worden onderbouwd."

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 29-04-2021 18:01 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:51:
[...]

Reken je ook even de mortaliteit mee van al die mensen die een late diagnose van een ziekte krijgen omdat de zorg verstopt zit met coronapatienten?

Leuk dat het voor Klaas van 25 niet gevaarlijk is, zijn ouders sterven eraan en indirect gaan er nog een hoop andere mensen schade van krijgen door uitgestelde behandeling of late diagnose.
Dat lijkt me niet, aangezien het over de mortaliteit van corona ging. Dus over andere ziekten gaat het helemaal niet

• LZ86
42erik schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:55:
[...]

Dat lijkt me niet, aangezien het over de mortaliteit van corona ging. Dus over andere ziekten gaat het helemaal niet
Vindt ik toch lastig. Men gooit constant met de dooddoener dat voor de meerderheid corona wel meevalt. Dat is met de infectie zelf in veel gevallen wel zo (ook al hebben we nog steeds long covid) Maar door corona ligt de zorg op zijn rug en gaat het meerdere keren maar net goed met gigantische afschaling van geplande zorg.

Zonder corona hadden die mensen op tijd een diagnose en behandeling gehad. Nu gaan er veel mensen gewoon dood aan hun nog niet ontdekte of inmiddels te laat ontdekte ziekte. Of denk aan die mensen die straks een half jaar of langen op hun nieuwe knie/heup mogen wachten en al die tijd in dikke pijn zitten en een partij pillen slikken om dat te handelen. Of door het slecht ter been zijn vallen ze en wordt het erger etc etc.

En de behandeling van die mensen kost ook nog eens een veelvoud dan een curatieve behandeling die sneller afgerond kon zijn.

De invloed van corona gaat verder dan puur die coronapatienten die nu de zorg dicht houden voor een groot deel van de niet coronabevolking

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Gonadan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:35:
[...]

Geen idee waar je op doelt met het 'lord of the flies'-gevoel maar het klinkt als een stroman.
Lord of the Flies is een boek dat heel kort door de bocht (via een verhaal over gestrande jongetjes) de mening verkondigt dat mensen inherent slecht zijn of snel defaulten naar slecht gedrag. Het schetst een soort kwaad wereldbeeld en het is heel interessant wat Rutger Bregman hierover schrijft in De Meeste Mensen Deugen.

Eén van de dingen die hij schrijft is dat mensen doordat je al vanaf het begin geen vertrouwen toont, ook daadwerkelijk zich naar dat beeld (onbetrouwbaar zijn) gaan vormen. Dit is een vorm van een nocebo-effect en is daadwerkelijk bewezen in wetenschappelijke onderzoeken. Ik raad je aan dat boek van Bregman eens te lezen want het is erg interessant.
Het is een feit dat er een significant aantal mensen zijn die sowieso de regels zullen betwisten en overtreden.
Eens, er is een basisgetal wat je zelfs met totaal andere communicatie én een betrouwbare regering niet kunt beïnvloeden. Dit getal zal ook wel aanzienlijk zijn vermoed ik.
Of dat een kwestie van vertrouwen is of een ander grondslag heeft zijn vast ook mooie onderzoeken voor, maar die zullen elk argument aangrijpen om hun eigen gedachtegang te bevestigen.
Het "zullen elk argument aangrijpen" legt volgens mij eerder jouw gebrek aan vertrouwen weer bloot, of is op z'n minst een onbewezen aanname. Ook gaat het er vanuit dat er maar één type persoon is en/of er maar één type respons is. Er is trouwens zat wetenschappelijk onderzoek waarbij wetenschappers zeer grote inspanningen doen om niet hun eigen bias het onderzoek te laten beïnvloeden.
Of een minister een slippertje maakt of niet maakt in feite weinig uit.
Dat is waar wij dus over van mening of idee verschillen.

Helaas is dit niet goed testbaar. De enige manier die ik kan verzinnen om dat te testen is om bijv. een hele serie nieuwsuitzendingen te laten zien met een soortgelijke situatie, en daarna tests af te nemen om de perceptie te onderzoeken, én daarna gedrag te gaan meten. De vraag is hoe representatief dat uiteindelijk is, maar ik denk dat jij dat echt onderschat.

Dus ja: er is altijd een groep die zich misdraagt, maar ik vermoed dat de totale groep die zich niet aan de regels houdt duidelijk kleiner is bij een betrouwbare regering. Elke gebeurtenis die vertrouwen verlaagt maakt deze groep groter.
Roepen dat de overheid niet duidelijk of integer genoeg is en dat als argument gebruiken om zelf de regels ook niet te volgen is een klassiek voorbeeld van de schuld buiten jezelf zoeken en je eigen verantwoordelijkheid ontlopen.
Ik heb echt het gevoel dat ik in de woestijn loop te roepen hier. Ik zeg dus niet dat dat een reden is om de regels niet te volgen. Veel mensen doen dat misschien niet eens bewust, maar er is zeker een (onbewuste) component die als gevolg heeft dat men zich minder aan regels houdt als men ziet dat een minister dat ook niet doet.

En wederom: dat jij en ik ons wel aan regels houden, en dat wij minister-slippertjes niet als reden zien om je niet aan regels te houden, betekent niet dat andere mensen dat ook niet doen. En misschien doe jij het ook wel, misschien zou je zonder dat Grapperhaus-incident je nét wat beter aan de regels hebben gehouden door onbewuste componenten. Het voorbeeld dat je ziet is immers beter.

Het punt is dat jij er gelijk een "kwaadwillende component" aan vasthangt terwijl het volgens mij heel vaak een onbewuste component kan zijn, of gebeurt op een moment dat de persoon mentaal even niet lekker gaat. Juist als het nét op dat randje zit, kunnen die kleine dingen de doorslag geven om je er wel of niet aan te houden. Of doe ik een verkeerde aanname hier?
Als dat je karakter en insteek is dan kan de overheid nog zo duidelijk communiceren of integer handelen, dan is de neiging om de regels niet te volgen toch al te groot en vind je wel andere argumenten.
Jij hebt het nu over achteraf goedpraten van slecht gedrag, ik heb het over gevallen waarbij verschil in communicatie en gebeurtenissen uiteindelijk tot een andere uitkomst (ander gedrag) leidt. Dat is het grote verschil in waar wij het over hebben.
Let op: hiermee stel ik dus niet dat heldere communicatie en integer handelen geen toegevoegde waarde heeft. Voor veel mensen zal dat wel degelijk helpen en beter motiveren, maar we moeten niet gaan ontkennen dat er een significante groep is waar dat weinig voor doet.
Ontken ik volgens mij nergens.
Een discussie werkt beter als je een post niet op knipt in kleine stukjes om die één
Nou?
voor één aan te vallen maar het geheel probeert zien.
Het punt is dat jij meerdere situaties of groepen/typen mensen over één kam scheert. Wat ik de hele tijd probeer te zeggen is dat de situatie minder zwart-wit is dan jij zegt, en dat er minder cases zijn. Ik pak daarbij juist de delen van de tekst waarin je dat zegt.

Het klinkt in jouw post alsof iedereen die regels schendt vooraf kwade bedoelingen heeft, en die groep is er vast wel, maar er is veel meer nuance en jij doet alsof die er niet is.

Excuses dat ik te veel inging op het social media-vraagstuk dat je noemde in jouw post en daarmee wat de bocht uit vloog. Het is sowieso niet mijn intentie om jouw woorden te verdraaien en er wat anders van te maken. Ik denk dat dat komt doordat we wat een bepaald stukje betreft langs elkaar praten.

Ik ben het verder ook met vrijwel je hele post eens, maar kom wel nog even terug op dit stukje:
Want laten we eerlijk zijn, als je als Grapperhaus zijnde eerst nors en streng gaat lopen doen en daarna zelf de fout in gaat dan ben je gewoon een onwijze pannenkoek, daar is iedereen het over eens. Maar laten we ook niet gaan doen alsof een schoonmoeder die om je nek vliegt en wat handen schudden ineens alle geloofwaardigheid uit het hele beleid haalt.
Voor mijn gevoel heeft zo'n bruiloft bijna nog meer aandacht en publieke verontwaardiging gehad dan de toeslagenaffaire en het feit dat Omtzigt nu al een tijdje 'ziek' thuis zit. Dát zijn nou onderwerpen waarvan ik verwacht dat je een kabinet helemaal mee doormidden zaagt en er nooit meer op stemt.
Wat betreft die geloofwaardigheid: ik zie dat persoonlijk ook net anders hoor. Maar politieke geloofwaardigheid is een heel fragiel iets. Op het moment dat die weg is, moet je in het belang van het land je conclusies trekken en het door iemand anders laten doen.

Want zoals je zegt, de (sociale) media blazen dit soort shit op tot epische proporties. En een gevolg daarvan is dat voor grote groepen mensen (die wellicht alleen de headlines hebben gelezen, of het nu.nl-artikeltje) verliezen respect en vertrouwen in de overheid om die reden.

Omdat je dat draagvlak van zo veel mogelijk mensen hard nodig hebt, zou je moeten opstappen als dit gebeurt. Ik zeg niet dat ik dat heel graag wil, maar wel dat dit in het belang van het land nodig is. Ik denk echt dat er een groep mensen is die door de Grapperhaus-affaire zich minder goed aan de regels houdt. De vraag is hoe groot die groep is. Wat ik vrees, is dat voor elk probleempje die groep iets groter wordt. En als je te veel van die mensen hebt dan kan door hun handelen het covid-probleem groter worden.

Het grote verschil tussen onze redeneringen blijft volgens mij dat jij kort door de bocht zegt dat mensen als het niet Grapperhaus was, wel een andere reden zouden hebben gevonden om zich niet aan de regels te houden toch?
Wat ik zeg is dat ik denk dat er een groep is die zich wél juist door het Grapperhaus-debacle nu niet aan de regels houdt. En dat er voor elk incident een klein groepje is dat "on the fence" zat, wat de verkeerde kant op valt. Je kunt het vergelijken met advertenties: doordat jij een merk telkens weer opnieuw ziet in advertenties is de kans dat je dit in de supermarkt kiest ietsjes groter. Uiteindelijk is het effect over de hele bevolking gemeten groot genoeg om een campagne te draaien. Het is daarom niet raar dat deze zelfde principes in andere gevallen ook zouden gelden.

Behalve het experimentje dat ik verder omhoog beschrijf is er geen goede manier om hier echt onderzoek naar te doen, dus het blijft gissen hoe groot deze groepen nu zijn.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ThunderNet schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:42:
[...]

Op dit moment de hele wereld.
Nee, zat landen van waaruit je niet in quarantaine hoeft. Bijvoorbeeld Portugal:
https://www.nederlandwere...ortugal/reizen/reisadvies
Als u toch een noodzakelijke reis moet maken, dan hoeft u na een verblijf op het vasteland van Portugal of de Azoren sinds 9 april 2021 niet meer in quarantaine in Nederland. Er is ook geen testverplichting meer voordat u terugkeert naar Nederland.
Er zijn iets van 10 tot 20 landen waar geen quarantaineplicht voor geldt, omdat het aantal cases veel lager is in die landen.

De vraag is hoe dat na 15 mei zit. Uit Kamervragen blijkt dat het wellicht alleen voor de gebieden met gevaarlijke varianten zal gelden zoals India, en plekken met extreem veel cases die duidelijk hoger dan NL liggen. Maar het is niet helemaal duidelijk.

• t_captain
MikeyMan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:12:
@t_captain Waarin zit het verschil tussen de 'trendmatige' en 'incidentele' R?
De trendcurve is een gefitte curve door de historisch geobserveerde R-waardes heen. De individuele meetpunten liggen boven of onder de curve. Zo’n punt kun je representeren als een trenmatige R-waarde plus een afwijking van de trend.

De trendwordt naar de toekomst toe geëxtrapoleerd door effecten van toenemende immuniteit en verdringing van virusvarianten door meer besmettelijke varianten mee te nemen. Die effecten zijn vaak een redelijke tijd naarbde toekomst toe te voorspellen.

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:00:
[...]

Vindt ik toch lastig. Men gooit constant met de dooddoener dat voor de meerderheid corona wel meevalt. Dat is met de infectie zelf in veel gevallen wel zo (ook al hebben we nog steeds long covid) Maar door corona ligt de zorg op zijn rug en gaat het meerdere keren maar net goed met gigantische afschaling van geplande zorg.

Zonder corona hadden die mensen op tijd een diagnose en behandeling gehad. Nu gaan er veel mensen gewoon dood aan hun nog niet ontdekte of inmiddels te laat ontdekte ziekte. Of denk aan die mensen die straks een half jaar of langen op hun nieuwe knie/heup mogen wachten en al die tijd in dikke pijn zitten en een partij pillen slikken om dat te handelen. Of door het slecht ter been zijn vallen ze en wordt het erger etc etc.

En de behandeling van die mensen kost ook nog eens een veelvoud dan een curatieve behandeling die sneller afgerond kon zijn.

De invloed van corona gaat verder dan puur die coronapatienten die nu de zorg dicht houden voor een groot deel van de niet coronabevolking
Dat zijn zeker ook allemaal problemen, maar dat is niet een direct gevolg van corona. Dat is een gevolg van de afgeschaalde zorg, wat een keuze is. Of dat overall de beste keuze is, tja, dat is een lastige, mede omdat je naast getallen ook een stuk ethiek erbij krijgt.

Dat we die keuze na ruim een jaar nog steeds te maken hebben... ja, daar vind ik sowieso wat van...

• LZ86
42erik schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:36:
[...]

Dat zijn zeker ook allemaal problemen, maar dat is niet een direct gevolg van corona. Dat is een gevolg van de afgeschaalde zorg, wat een keuze is. Of dat overall de beste keuze is, tja, dat is een lastige, mede omdat je naast getallen ook een stuk ethiek erbij krijgt.

Dat we die keuze na ruim een jaar nog steeds te maken hebben... ja, daar vind ik sowieso wat van...
Het is een keuze. Anders had je de coronapatienten in het ziekenhuis moeten beperken en was dat directe sterftecijfer enorm veel hoger geworden. Had ik ook prima gevonden, maar die keus is nu eenmaal niet gemaakt. (Denk wel dat dan de naleving van maatregelen veel beter zou zijn geweest)

Beide schade en sterftecijfers zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, daarom dat ik het ook onder coronaschade schaar.

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 29-04-2021 18:38 ]

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

t_captain schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:20:
[...]

Dat is op korte termijn geen gek idee, maar op langere termijn is het een risico. Door corona breed te laten rondrazen, blijft het ook muteren. Daardoor vinden de risicogroepen geen blijvende veiligheid.
*knip* onderbouw je stellingen met bronnen aub

[ Voor 33% gewijzigd door ZieMaar! op 29-04-2021 20:27 ]

• t_captain
Yaksa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:35:
[...]

Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat we al kuikens aan het tellen zijn terwijl de kip nog zit te broeden.

We balanceren al best wel lang op dat slappe koord, maar er hoeft maar iets te gebeuren en we sodemieteren er af.
De regering heeft besloten om heel scherp aan de wind de varen. Daarmee nemen ze een risico.

Ik zou zelf misschien een week langer hebben gewacht, maar de gok lijkt de goede kant op te vallen.

- Positieve tests: deze week lijkt richting -10% te gaan ten opzichte van de vorige. Model voorpelde -4% dus daar zitten we ruim onder.
- IC opnames: vandaag lijken we hoger uit te komen dan vorige week donderdag. Maar de voorgaande 5 dagen waren lager dan dezelfde dag 1 week eerder. Over de hele week lijken we op -2% a -5% af te koersen. Model voorspelde -1%.
- IC opnames volgende week: als de positieve tests deze week inderdaad -10% doen, dan is een ontwikkeling van -15% in zicht. Afname van besmettingen gecombineerd met een effect van toenemende vaccinatie in de IC-risicogroepen werken dan dezelfde kant op en dan kan het hard gaan.
- Kiemsurveillance: de dreigingen van nieuwe varianten op de tijdlijn van nu tot aan de zomer zijn weer afgenomen. De grootste bedreigingen op die tijdlijn zijn SA en P2 en de laatste weken gaan die prognoses de goede kant op.

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

t_captain schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:51:
[...]

De regering heeft besloten om heel scherp aan de wind de varen. Daarmee nemen ze een risico.

Ik zou zelf misschien een week langer hebben gewacht, maar de gok lijkt de goede kant op te vallen.

- Positieve tests: deze week lijkt richting -10% te gaan ten opzichte van de vorige. Model voorpelde -4% dus daar zitten we ruim onder.
- IC opnames: vandaag lijken we hoger uit te komen dan vorige week donderdag. Maar de voorgaande 5 dagen waren lager dan dezelfde dag 1 week eerder. Over de hele week lijken we op -2% a -5% af te koersen. Model voorspelde -1%.
- IC opnames volgende week: als de positieve tests deze week inderdaad -10% doen, dan is een ontwikkeling van -15% in zicht. Afname van besmettingen gecombineerd met een effect van toenemende vaccinatie in de IC-risicogroepen werken dan dezelfde kant op en dan kan het hard gaan.
- Kiemsurveillance: de dreigingen van nieuwe varianten op de tijdlijn van nu tot aan de zomer zijn weer afgenomen. De grootste bedreigingen op die tijdlijn zijn SA en P2 en de laatste weken gaan die prognoses de goede kant op.
*knip* offtopic en/of slowchat

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 29-04-2021 20:28 ]

• Yaksa
*knip* graag tr aanmaken :)

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 29-04-2021 20:29 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 13:40
t_captain schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:10:
Model update: .

* Zonder de effecten van versoepelingen zie ik de besmettingen als volgt ontwikkelen:
- omstreeks 15-5: 39.000 positieve tests per week (range per dag: 4200 ... 7100, wekdagen effect + neergaande trend)
- omstreeks 1-6: 26.000 positieve tests per week (range per dag: 2900 ... 4400)
- vanaf ongeveer 25 juni zakken de getallen definitief onder de 1000 per dag
Wow! Dat vind ik nog best veel. Op de. Bierviltje zit je dan vanaf nu tot aan begin juni aan zo’n 200.000 Nederlands die nog geconstateerd Corona positief zijn…

Hoe zouden andere landen omgaan met zulke hoge aantallen? Worden wij dan gezien als Hoof Risico Land?

American Express vraagbaak

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Veel omringende landen zien Nederland als code rood inderdaad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:34:
Veel omringende landen zien Nederland als code rood inderdaad.
En ondertussen ziet Nederland alle andere landen als rood en hoog risico. 🤡

Wat heeft de EU goed gewerkt afgelopen maanden...

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 18:49
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:40:
[...]

Als alles een hoog risico is, dan zou reizen toch geen probleem zijn? Of je nu naar de lokale supermarkt gaat of op vakantie, overal even veel kans op besmet te worden :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

100% onwaar wat je stelt:
https://www.nederlandwere...en-hebben-welke-kleurcode

Alles is oranje. Met een aantal gebieden een rode indicatie. (En dat rood lijkt niet Covid gerelateerd)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-04-2021 20:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• t_captain
[...]

Dat komt op mij altijd een beetje arrogant en belerend over.

Er wordt gezegd (en gesuggereerd):
“ga niet naar oranje gebied” (want daar is het erg onveilig)

Maar de echte boodschap is: “we kunnen epidemisch niet hebben dat iedereen tegelijk alle kanten op reist”.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:10:
[...]

Maar de echte boodschap is: “we kunnen epidemisch niet hebben dat iedereen tegelijk alle kanten op reist”.
Dat is iig niet de betekenis van oranje.
Wat betekenen de kleurcodes?
Uitleg kleurcodes
Oranje Reis alleen als dat moet. Er zijn gezondheids- en veiligheidsrisico's, een inreisverbod en/of quarantaineverplichting.

PSN

• t_captain
Het is wel de suggestie die in de publieke communicatie telkens wordt herhaald. Ga niet op reis. Want: gevaarlijk.

Er zit een grote en opzettelijke fout in het kaartje: Nederland is lichtgrijs afgebeeld in plaats van (donker) oranje. Ook dat wekt de suggestie: "hier veilig, daar onveilig". Ook als "daar" minder besmettingsrisico is als hier. Denk aan landen als Duitsland, Denemarken of Noorwegen.

Eigenlijk zou de communicatie anders moeten gaan. Duitsland zou moeten zeggen: "Keine Holländer", want jullie zijn ons te gevaarlijk.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:34:
Het is wel de suggestie die in de publieke communicatie telkens wordt herhaald. Ga niet op reis. Want: gevaarlijk.

Er zit een grote en opzettelijke fout in het kaartje: Nederland is lichtgrijs afgebeeld in plaats van (donker) oranje. Ook dat wekt de suggestie: "hier veilig, daar onveilig". Ook als "daar" minder besmettingsrisico is als hier. Denk aan landen als Duitsland, Denemarken of Noorwegen.

Eigenlijk zou de communicatie anders moeten gaan. Duitsland zou moeten zeggen: "Keine Holländer", want jullie zijn ons te gevaarlijk.
Het ministerie van buitenlandse zaken heeft idd nog nooit een reisadvies voor NL opgesteld :+

De suggestie dat dat expres en mogelijk iets met Covid heeft te maken vind ik wel komisch :)

PSN

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:10:
[...]

The exceptionalism trap.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:58
In hoeverre is eigenlijk bekend hoeveel mensen van de IC naar de 'reguliere bedden' gaan? Het lijkt mij dat de uitstroom van de IC niet betekent dat die mensen gelijk naar huis mogen, maar dat zij wellicht overstappen naar de reguliere bedden.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

• LZ86
Ps3gamer91 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:54:
In hoeverre is eigenlijk bekend hoeveel mensen van de IC naar de 'reguliere bedden' gaan? Het lijkt mij dat de uitstroom van de IC niet betekent dat die mensen gelijk naar huis mogen, maar dat zij wellicht overstappen naar de reguliere bedden.
Die gaan allemaal naar de verpleegafdeling. Of ze sterven, dan gaan ze daar niet heen. Er is geen andere weg voor coronapatienten van de IC af.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
LZ86 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:00:
[...]

Die gaan allemaal naar de verpleegafdeling. Of ze sterven, dan gaan ze daar niet heen. Er is geen andere weg voor coronapatienten van de IC af.
Ik ben benieuwd of dit dan mee telt in de cijfers 'nieuwe opnames kliniek'.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:16

Dat zeggen de meeste landen al.

Heel de wereld oranje is gewoon het opzettelijk verkeerd weergeven van de situatie. Het is totale onzin. Nederlanders zijn op veel plekken niet welkom en juist Nederlanders vormen gemiddeld gezien een groter gevaar voor de andere landen dan vice versa. Vorige zomer was dat ook al, de besmettingsgraad onder reizigers lag lager dan onder de Nederlanders.

Waar het vooral ook om draait is om de euro's in eigen land te houden. Straks gaan ze waarschijnlijk weer een paar dealtjes met andere landen sluiten zodat ze voor elkaar op geel of groen komen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BarôZZa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:37:
Heel de wereld oranje is gewoon het opzettelijk verkeerd weergeven van de situatie. Het is totale onzin.
Die kleurtjes zijn momenteel arbitrair zodat een bepaalde set regels van toepassing kan zijn. Vooralsnog wil het kabinet reizen ontmoedigen, dus zetten we de hele wereld op oranje. Wat dat betreft is het niet meer dan een administratief handigheidje.
Waar het vooral ook om draait is om de euro's in eigen land te houden. Straks gaan ze waarschijnlijk weer een paar dealtjes met andere landen sluiten zodat ze voor elkaar op geel of groen komen.
Spanje en Frankrijk hebben al voorgenomen om de boel open te gooien voor de toeristen deze zomer, geen dealtjes voor nodig. Landen met een flinke toerisme sector zullen dat al uit zichzelf doen omdat die toeristen geld in het laatje brengen.

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:00:
[...]

Die kleurtjes zijn momenteel arbitrair zodat een bepaalde set regels van toepassing kan zijn. Vooralsnog wil het kabinet reizen ontmoedigen, dus zetten we de hele wereld op oranje. Wat dat betreft is het niet meer dan een administratief handigheidje.
Er wordt continu het beeld geschetst dat het gevaarlijker is in het buitenland.

Net als dat je in de media alleen maar ziet als ergens een uitbraak is, alle landen die versoepelen zijn niet nieuwswaardig ;)
Spanje en Frankrijk hebben al voorgenomen om de boel open te gooien voor de toeristen deze zomer, geen dealtjes voor nodig. Landen met een flinke toerisme sector zullen dat al uit zichzelf doen omdat die toeristen geld in het laatje brengen.
Er zijn al tig landen open, dat is totaal irrelevant. Het gaat erom welk reisadvies Nederland geeft. En daar gaan ze over onderhandelen met de landen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BarôZZa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:08:
Er wordt continu het beeld geschetst dat het gevaarlijker is in het buitenland.
Binnen Europa zou ik zeggen is het gevaar overal grofweg gelijk. Wellicht op een paar landen na verschillen we niet heel veel van elkaar.
alle landen die versoepelen zijn niet nieuwswaardig ;)
Vandaag was toch in het nieuws dat België en Frankrijk gaan versoepelen, het komt wel in het nieuws.
Er zijn al tig landen open, dat is totaal irrelevant. Het gaat erom welk reisadvies Nederland geeft. En daar gaan ze over onderhandelen met de landen.
Binnen de EU zal dat wel in Europees verband gebeuren. Allerlei 1 op 1 onderhandelingen is nog een doodsteek voor dat digital green certificate. Dat gaat al zowat ten onder aan de meningsverschillen tussen de lidstaten.

• BarôZZa
CMD-Snake schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:15:
[...]

Binnen Europa zou ik zeggen is het gevaar overal grofweg gelijk. Wellicht op een paar landen na verschillen we niet heel veel van elkaar.
Je kom je daar in hemelsnaam bij? Er zitten enorme verschillen tussen de landen. Nederland staat overigens momenteel in de top 5 van de besmettingen per inwoner.
Vandaag was toch in het nieuws dat België en Frankrijk gaan versoepelen, het komt wel in het nieuws.
Als je denkt dat heel Europa ongeveer gelijk loopt, dan toont dat aan dat de berichtgeving niet echt optimaal is.
Binnen de EU zal dat wel in Europees verband gebeuren. Allerlei 1 op 1 onderhandelingen is nog een doodsteek voor dat digital green certificate. Dat gaat al zowat ten onder aan de meningsverschillen tussen de lidstaten.
Dat certificaat is er nog niet deze zomer. Deze zomer wordt het gewoon weer dealtjes sluiten.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:18:
[...]

Ik ben benieuwd of dit dan mee telt in de cijfers 'nieuwe opnames kliniek'.
Bij de NICE-cijfers telt dit niet mee.
Let op: Indien een patiënt wordt overgeplaatst van een ziekenhuis naar een ander ziekenhuis, dan wordt deze niet als een nieuwe patiënt geteld. Patiënten die opgenomen worden met status ‘verdacht’ zullen na een aantal dagen omgezet worden in status ‘bewezen’ of status ‘negatief’. Bij de status ‘negatief’ verdwijnen deze patiënten uit de tellingen. Patiënten die vanaf de verpleegafdeling alsnog op een intensive care opgenomen worden, zullen verdwijnen uit deze tellingen en meegenomen worden in de overzichten m.b.t. COVID-19 infecties op de intensive care.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

BarôZZa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:29:
[...]

Dat certificaat is er nog niet deze zomer. Deze zomer wordt het gewoon weer dealtjes sluiten.
Wellicht gaat het lukken, wellicht niet. Het is wel een log apparaat dat niet geschikt is in crisistijden zoals niet, dat is wel duidelijk. Hopelijk komt er toch wel iets, anders is het straks mosterd na de maaltijd...

Duitsland zegt dat in principe al. Je moet er in quarantaine en als je dat niet doet dan wacht je een soms zeer hoge boete.

Het kaartje is oranje omdat de overheid reizen wil afraden, maar los van de kleurcode is er nog een quarantaine-"advies" en een testverplichting. Zo is Portugal bijvoorbeeld oranje, maar hoef je niet in quarantaine en hoef je bij terugkomst geen test:
https://www.nederlandwere...ortugal/reizen/reisadvies

Het idee is dat na 15 mei de kleurcodes weer meer kloppen met de daadwerkelijke situatie en het gevaar in dat land, maar het is allemaal onduidelijk want het zijn beslissingen die achter de schermen worden genomen. Zo is er destijds ook besloten om bijv. Curaçao en Aruba zonder testverplichting te laten ondanks dat het aantal besmettingen per capita daar iets hoger was dan in andere landen waar wél een testverplichting gold, puur ook omdat het een deel van het Koninkrijk is gok ik.

Deels is het afsluiten logisch, maar het is extreem ingrijpend voor bijvoorbeeld grenswerkers en mensen met familie in beide landen. En waarom? Het virus is al in beide landen aanwezig en een landsgrens is maar een denkbeeldig lijntje. Tuurlijk zijn er wel valide redenen zoals de Indiase variant. Ik denk dat het goed is dat men uit voorzorg het vliegverkeer heeft stilgelegd voor het geval het inderdaad een nog besmettelijkere en/of dodelijkere variant is.

Maar uiteindelijk kun je je afvragen hoe ver je zou moeten gaan: net zoals in Australië het reizen tussen provincies gaan verbieden? Of Nieuw-Zeeland: het hele land hermetisch afsluiten meer dan een jaar lang?

Wat verhalen:
https://edition.cnn.com/t...apart-by-covid/index.html
https://twitter.com/hashtag/LoveIsNotTourism

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 30-04-2021 07:29 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:29:
[...]

Je kom je daar in hemelsnaam bij? Er zitten enorme verschillen tussen de landen. Nederland staat overigens momenteel in de top 5 van de besmettingen per inwoner.

*knip*
De gevolgen van zoveel besmettingen zijn weer lager dan in de omliggende landen, waardoor het allemaal weer gelijk getrokken wordt.
Statistisch gezien doen wij het eigenlijk het best goed... }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vo4sg9u.png

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33

ThunderNet

Flits!

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:28:
[...]

Deels is het afsluiten logisch, maar het is extreem ingrijpend voor bijvoorbeeld grenswerkers en mensen met familie in beide landen. En waarom? Het virus is al in beide landen aanwezig en een landsgrens is maar een denkbeeldig lijntje. Tuurlijk zijn er wel valide redenen zoals de Indiase variant. Ik denk dat het goed is dat men uit voorzorg het vliegverkeer heeft stilgelegd voor het geval het inderdaad een nog besmettelijkere en/of dodelijkere variant is.

Maar uiteindelijk kun je je afvragen hoe ver je zou moeten gaan: net zoals in Australië het reizen tussen provincies gaan verbieden? Of Nieuw-Zeeland: het hele land hermetisch afsluiten meer dan een jaar lang?

Wat verhalen:
https://edition.cnn.com/t...apart-by-covid/index.html
https://twitter.com/hashtag/LoveIsNotTourism
Het is vaak ook zo krom als maar kan, als de kleurcode voor DE bijvoorbeeld rood blijft krijg je de volgende mogelijke situaties die volledig volgens de regels zijn:

Commerciële test in NL laten uitvoeren. Met deze test kun je DE in (hoewel ze nu bij Bad Nieuweschans/Bunde een pilot beginnen met testen aan de grens zelf voor sommige gevallen).
Zolang je binnen de geldigheidsduur van de test (48 of 72u na het testen (dus niet na het ontvangen van de uitslag)) ook weer terug naar NL gaat, kun je diezelfde test gebruiken om NL weer in te komen. En dat doen we dan zodat je geen andere varianten uit het buitenland meeneemt.

Ik hoop echt dat het van de zomer (het liefst al eerder) het reizen een stuk makkelijker wordt. Ik zit vanuit werk met een verplichte periode waarin ik vakantie heb, en tijdens die vakantie zou ik het wel heel fijn vinden om m'n vriendin te kunnen zien (woont in SE) en m'n schoonouders zou ik zelfs ook wel weer eens leuk vinden om te zien (in DE).

Daarnaast is de vraag natuurlijk hoe gevaarlijk is reizen naar het buitenland als je je netjes aan de maatregelen houdt? Als ik in SE midden in de bossen zit in m'n tentje kan ik moeilijk iemand besmetten natuurlijk, een winkel inlopen in Rotterdam is een stuk 'gevaarlijker' in veel gevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThunderNet op 30-04-2021 08:54 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ArcticWolf schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:16:
[...]

De gevolgen van zoveel besmettingen zijn weer lager dan in de omliggende landen, waardoor het allemaal weer gelijk getrokken wordt.
Statistisch gezien doen wij het eigenlijk het best goed... }:O

[Afbeelding]
Alleen Tsjechië, Litouwen en Slovenië hebben een lager aantal cases per 1M inwoners :+
Duitsland zit bijvoorbeeld op de helft. Qua doden doen we het wel goed.
ThunderNet schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:53:
[...]

Het is vaak ook zo krom als maar kan, als de kleurcode voor DE bijvoorbeeld rood blijft krijg je de volgende mogelijke situaties die volledig volgens de regels zijn:

Commerciële test in NL laten uitvoeren. Met deze test kun je DE in (hoewel ze nu bij Bad Nieuweschans/Bunde een pilot beginnen met testen aan de grens zelf voor sommige gevallen).
Zolang je binnen de geldigheidsduur van de test (48 of 72u na het testen (dus niet na het ontvangen van de uitslag)) ook weer terug naar NL gaat, kun je diezelfde test gebruiken om NL weer in te komen. En dat doen we dan zodat je geen andere varianten uit het buitenland meeneemt.

Ik hoop echt dat het van de zomer (het liefst al eerder) het reizen een stuk makkelijker wordt. Ik zit vanuit werk met een verplichte periode waarin ik vakantie heb, en tijdens die vakantie zou ik het wel heel fijn vinden om m'n vriendin te kunnen zien (woont in SE) en m'n schoonouders zou ik zelfs ook wel weer eens leuk vinden om te zien (in DE).

Daarnaast is de vraag natuurlijk hoe gevaarlijk is reizen naar het buitenland als je je netjes aan de maatregelen houdt? Als ik in SE midden in de bossen zit in m'n tentje kan ik moeilijk iemand besmetten natuurlijk, een winkel inlopen in Rotterdam is een stuk 'gevaarlijker' in veel gevallen.
Ja inderdaad, en die test laat je dan doen bij zo'n huisartsenpost en kost je met certificaat iets van 120 euro. Reizen is dus vrij prijzig.

En naar Zweden toe kan wel toch? Aantal cases is ongeveer gelijk. Vliegen lijkt me het meest eenvoudig maar dat gaat je dus wel 240 euro aan tests kosten. Als je inderdaad vervolgens lekker in the middle of nowhere gaat dan is dat het veiligst. Kan prima, zelfde als in NL. Bij terugkomst ook zo veel mogelijk binnen blijven een tijdje. Ik vind het alleen wel onzin dat je niet eens een ommetje mag maken in je eigen wijk, dat kan prima als je afstand houdt van mensen imo.

En ja, aan boord kun je besmet worden, maar doordat iedereen een PCR-test heeft moeten doen binnen 48/72 uur is die kans wel kleiner, echter verre van waterdicht, zeker als het gaat om gebieden met hoog risico. Je kunt pech hebben echter. Security, boarding en vooral deplaning zijn ook niet de veiligste momenten.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:34
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:41:

En ja, aan boord kun je besmet worden, maar doordat iedereen een PCR-test heeft moeten doen binnen 48/72 uur is die kans wel kleiner, echter verre van waterdicht, zeker als het gaat om gebieden met hoog risico. Je kunt pech hebben echter. Security, boarding en vooral deplaning zijn ook niet de veiligste momenten.
Tja, in een vliegtuig hebben mensen op de één of andere manier ook echt de neiging om op een kluitje bij de deur te staan op het moment dat het 'gordels om' lampje uit gaat, alsof ze dan eerder buiten zijn. Waar iedereen ook nog eens een keer over elkaar heen klimt om alles uit de opbergbakken te pakken.

Die deur gaat er echt niet eerder van open hoor...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:41:
[...]

Alleen Tsjechië, Litouwen en Slovenië hebben een lager aantal cases per 1M inwoners :+
Duitsland zit bijvoorbeeld op de helft. Qua doden doen we het wel goed.
Ook qua IC opnames, Duitsland zit bv op 1,57% wat opgenomen is tov het aantal actieve cases. Nederland maar op 0,36%.

5049 / 3208 (1% van 320.849) tov 810 / 2235 (1% van 223.591)

Ik ben wel benieuwd waarom er naar verhouding in Duitsland meer op de IC liggen.

Qua mortaliteit doet het hier in Nederland niet veel meer nee.

https://www.rivm.nl/sites...10420_1126_publicatie.pdf

tot zover de cijfertjes. Blijf het maar een vreemd virus vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 30-04-2021 11:00 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

Security, boarding en vooral deplaning zijn ook niet de veiligste momenten
In algemene zin heb je gelijk. maar het kan ook anders zijn.

Ik heb vorig jaar 1 maal gevlogen (dringend). Maar ik was alleen en dan bedoel ik geen mensen in de rij, nul, geen enkele, 20 security gards die niets hebben te doen en mij staan aan te kijken terwijl ik mij door de zigzagwachtrij paaltjes beweeg.

Erg ongemakkelijk. Ik was ervan overtuigd dat ik de "volledige behandeling" zou krijgen. Niet dat ik er nu zo afschrikwekkend of crimineel uitzie maar voordat ik door de security ging heb ik nog even staan kijken en in die tijd hadden ze ook geen "klanten". Vrijwel lege airport met hier en daar een lost soul. Gelukkig viel het mee met de security check en verliep alles normaal.

In totaal 5 mensen aan de gate, inclusief mijzelf. En dat voor een vliegtuig met iets van 215 zitplaatsen. Meer crew aan boord dan pasagiers. erg onwerkelijk

Het was een unieke ervaring maar ik hoop het toch nooit meer mee te maken.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 21:41

3raser

⚜️ Premium member

Uitbraak corona in verpleeghuis Wehl ondanks vaccinaties
Verpleeghuis De Heikant in Wehl is getroffen door een uitbraak van corona. Van de 29 bewoners zijn 12 besmet geraakt, terwijl het merendeel van de bewoners gevaccineerd is. Sensire laat weten dat de meeste besmette bewoners milde klachten hebben.
Dat je het virus nog door kon geven als je gevaccineerd bent was volgens mij nog niet helemaal duidelijk. Maar hierbij dus een praktijkvoorbeeld. Ook bijzonder dat het virus nog zoveel mensen raakt ondanks de vaccinaties.

• Agent47
  • Laatst online: 22:01

Agent47

I always close my contracts.

3raser schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:14:

[...]

Dat je het virus nog door kon geven als je gevaccineerd bent was volgens mij nog niet helemaal duidelijk. Maar hierbij dus een praktijkvoorbeeld. Ook bijzonder dat het virus nog zoveel mensen raakt ondanks de vaccinaties.
Dat eerste was al bekend. Je bent volgens mij " helemaal veilig" als je de tweede hebt gehad en dan nog met 2 weken extra.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:48

[...]

Uiteindelijk zegt het artikel daar toch helemaal niets over? Ik vind dit soort artikelen altijd lastig te duiden... Ik vind het nogal makkelijk een conclusie verbinden aan het al dan niet doorgeven van het virus door gevaccineerde mensen.

De bron zou namelijk goed iemand kunnen zijn, die zonder vaccinatie besmet door het verpleeghuis rond heeft gelopen en die 12 mensen heeft besmet?

Tevens zegt ook het "merendeel" ook niets over de vaccinatiegraad, 1 meer dan de helft is ook het merendeel van de bewoners :+

Het is wel goed om te horen dat de mensen die besmet zijn, maar milde klachten hebben. In die zin werken de vaccinaties dan ook gewoon goed om mensen uit het ziekenhuis te houden. Laten we vooral hopen dat het zo blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 30-04-2021 11:25 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Plus dat het sowieso al mensen zijn met een slechtere weerstand het vaccin traint het afweersysteem wel. Maar ook met een toptrainer zal het B elftal van FC Veendam nooit de CL winnen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mbt het verschuiven van de avondklok van 2100hr naar 2200hr.

Destijds melde Grapperhaus dit
Dat schuift gewoon een stuk op en daar moet je rekening mee houden. Dat betekent dat we iets van de effectiviteit kwijtraken, maar dat zou je ook doen als je vasthoudt aan 21.00 uur en je veel meer issues krijgt over de naleving, omdat het nog een stuk lichter is."
https://nos.nl/artikel/23...-avondklok-naar-22-00-uur

Nu weet Grapperhaus, /s ongetwijfeld na intensief onderzoek /s, dat het iets meer dan "iets" is.
Toen de avondklok naar 10 uur ’s avonds werd opgeschoven, heeft dat volgens Grapperhaus „een substantiële bijdrage gescheeld.” „Toen is het echt wat minder geworden.”
https://www.telegraaf.nl/...onklok-uitspraken-kuipers

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:48
TrailBlazer schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:24:
Plus dat het sowieso al mensen zijn met een slechtere weerstand het vaccin traint het afweersysteem wel. Maar ook met een toptrainer zal het B elftal van FC Veendam nooit de CL winnen.
offtopic:
Dat wil ik nog wel eens zien onder een trainer als Guardiola :+

Ik vraag me overigens af of dat echt uit maakt bij die vaccins, de vraag die we denk ik eerder moeten stellen is volgens mij ook wat precies het resultaat van het vaccin had moeten zijn? Helemaal beschermen, geen klachten of zware klachten terugbrengen tot milde klachten?

Daarbij zien we nu natuurlijk ook al een variatie van klachten/symptomen/gevolgen v.w.b. het coronavirus bij niet gevaccineerde mensen van wat gesnotter tot een verblijf op de IC en overlijdens.

[ Voor 39% gewijzigd door TIGER1125 op 30-04-2021 11:31 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Of het nu wel of niet wat doet die avondklok. Kuipers kan gewoon weten dat het onrust zou veroorzaken door daar over te praten. Mensen grijpen alles aan om zich niet aan de maatregelen te houden en als iemand die verantwoordelijk is voor de ziekenhuizen is dat geen strohalm maar een hele boom.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Eigenlijk gewoon goed nieuws dus, als coronna door vaccinatie niet meer is dan een verkoudheid werkt het dus naar behoren...

[...]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArcticWolf schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:58:
[...]

Ook qua IC opnames, Duitsland zit bv op 1,57% wat opgenomen is tov het aantal actieve cases. Nederland maar op 0,36%.

5049 / 3208 (1% van 320.849) tov 810 / 2235 (1% van 223.591)

Ik ben wel benieuwd waarom er naar verhouding in Duitsland meer op de IC liggen.
Dat lijkt me evident...
Sowieso zijn we in NL wat pragmatischer met het levenseinde.

En als er geen bedden zijn moet je kritischer zijn.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:04:
[...]

Dat lijkt me evident...
Sowieso zijn we in NL wat pragmatischer met het levenseinde.
Je zou dan verwachten dat het aantal doden in Duitsland lager is, maar dat is niet zo (niet per hoofd van de bevolking en niet per besmetting).

Enige wat ik daar zou kunnen bedenken is dat obesitas een veel groter probleem is in Duitsland dan in Nederland, en dat de statistieken de andere kant op duwt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Skyaero schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:08:
[...]

Je zou dan verwachten dat het aantal doden in Duitsland lager is, maar dat is niet zo (niet per hoofd van de bevolking en niet per besmetting).

Enige wat ik daar zou kunnen bedenken is dat obesitas een veel groter probleem is in Duitsland dan in Nederland, en dat de statistieken de andere kant op duwt.
Dat is niet evident. Het is niet gezegd dat de groep die wij niet naar de IC sturen daar wel overleefd zouden hebben. Je kunt iemand van 90 wel aan de beademing leggen, maar schiet dat veel op?

Ze doen dit meer uit respect of beleefdheid dan medisch nut.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 30-04-2021 12:18 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:16:
[...]

Dat is niet evident. Het is niet gezegd dat de groep die wij niet naar de IC sturen daar wel overleefd zouden hebben. Je kunt iemand van 90 wel aan de beademing leggen, maar schiet dat veel op?
Maar jou "evidente aanname" klopt dan ook niet...

Jij zegt eigenlijk dat wij in Nederland veel meer doden hebben dan in Duitsland, waaruit haal je dat dan?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArcticWolf schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:17:
[...]

Maar jou "evidente aanname" klopt dan ook niet...

Jij zegt eigenlijk dat wij in Nederland veel meer doden hebben dan in Duitsland, waaruit haal je dat dan?
Nee ik zeg dat er groepen zijn die je wel naar de IC kunt sturen, maar die alsnog overlijden. En dus dat dat geen verschil in sterfte hoeft op te leveren.

Niet naar IC --> dood
Wel naar IC --> dood

Levert hetzelfde sterftecijfer op.

• ArcticWolf
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:19:
[...]

Nee ik zeg dat er groepen zijn die je wel naar de IC kunt sturen, maar die alsnog overlijden. En dus dat dat geen verschil in sterfte hoeft op te leveren.

Niet naar IC --> dood
Wel naar IC --> dood

Levert hetzelfde sterftecijfer op.
Ja, dat kan, maar dat verklaard nog steeds niet waarom je zegt dat wij in Nederland pragmatischer omgaan met de dood.
Er is geen oversterfte in Nederland en het aantal overledenen aan corona is ook minimaal... In Duitsland ligt ruim een % meer op de IC en het aantal overledenen per dag is ook veel hoger.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArcticWolf schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:23:
[...]

Ja, dat kan, maar dat verklaard nog steeds niet waarom je zegt dat wij in Nederland pragmatischer omgaan met de dood.
Er is geen oversterfte in Nederland en het aantal overledenen aan corona is ook minimaal... In Duitsland ligt ruim een % meer op de IC en het aantal overledenen per dag is ook veel hoger.
Bedoelde dat we pragmatischer met de dood omgaan door een keuze te maken wie we wel en niet naar de IC sturen. Dus alleen behandelen als het nut heeft in plaats van het onvermijdelijke uitstellen.

• t_captain

[...]

De bescherming van het vaccin komt deels tot uiting in het verminderen van de overdracht en deels in het verminderen van de symptomen na besmetting.

Dit lijken twee aparte grootheden. En als je een model bouwt om de zorgbelasting te voorspellen, dan zijn het ook twee verschillende factoren op verschillende plaatsen in het model.

Maar technisch zitten ze veel dichter bij elkaar. Het verschil tussen de twee is de mate waarin de door het vaccin geintroduceerde antistoffen de virussen in je lichaam doden.

Doodt je (bijna) alle virussen, dan is de drager niet meer besmettelijk. In dat geval is er dus een sterk effect op de R-waarde. Blijft een deel van de virussen in leven, dan kom je in een ander gebied. De opbouw van viral load over de tijd wordt afgeremd, waardoor een meer proportionele immuunreaktie mogelijk is. De drager wordt waarschijnlijk (veel) minder ziek. Maar hij wordt wel besmettelijk, al zal ook dat iets langzamer en iets minder sterk zijn.

Ik heb vanuit de verschillende observaties en onderzoeken het gevoel dat het scenario met de hoogste concentraties antistoffen (en dus het sterkste effect op verspreiding van corona) bij de wat jongere gevaccineerden zit. In de bejaardenzorg denk ik dat we "wel besmet, niet erg ziek" relatief vaak gaan tegenkomen,

EDIT: linkdropje wat in dezelfde richting wijst

https://www.telegraaf.nl/...natie-toch-corona-oploopt

Het artikel spreekt over een kleine kans (zelfrapportage: incidentie 1:12.000). Ook wordt gesproken van een verminderde kans om huisgenoten te besmetten of ernstig ziek te worden. Dat lijkt in lijn met bovenstaande "viral load" theorie.

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 30-04-2021 12:51 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Indoubt schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:00:
[...]

In algemene zin heb je gelijk. maar het kan ook anders zijn.

Ik heb vorig jaar 1 maal gevlogen (dringend). Maar ik was alleen en dan bedoel ik geen mensen in de rij, nul, geen enkele, 20 security gards die niets hebben te doen en mij staan aan te kijken terwijl ik mij door de zigzagwachtrij paaltjes beweeg.

Erg ongemakkelijk. Ik was ervan overtuigd dat ik de "volledige behandeling" zou krijgen. Niet dat ik er nu zo afschrikwekkend of crimineel uitzie maar voordat ik door de security ging heb ik nog even staan kijken en in die tijd hadden ze ook geen "klanten". Vrijwel lege airport met hier en daar een lost soul. Gelukkig viel het mee met de security check en verliep alles normaal.

In totaal 5 mensen aan de gate, inclusief mijzelf. En dat voor een vliegtuig met iets van 215 zitplaatsen. Meer crew aan boord dan pasagiers. erg onwerkelijk

Het was een unieke ervaring maar ik hoop het toch nooit meer mee te maken.
Zelf heb ik ook gevlogen het afgelopen half jaar. Vliegtuig was minder dan half vol, maar toch mensen die gelijk willen uitstappen en totaal niet naar de omroep luisteren. Op mijn terugvlucht hadden ze een filmpje waarbij ze het uitstappen grafisch laten zien en waarbij de crew duidelijk opriep om te blijven zitten. Toen ging het wél goed.

Btw, over communicatie gesproken. Dit verhaal kwam ik vandaag pas tegen:
https://www.ad.nl/binnenl...niet-meer-nodig~a03948a0/ 8)7

Niet het meest handige verhaal. Bij huisartsen is hierna weer een afmeldingsgolf(je?) voor vaccinaties ontstaan begreep ik. Ben benieuwd of we nu snel naar de 1 miljoen per week kunnen opschalen trouwens, qua geleverde vaccins vanaf deze week zou dat moeten kunnen zou je zeggen!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
MikeyMan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:25:
[...]

Bedoelde dat we pragmatischer met de dood omgaan door een keuze te maken wie we wel en niet naar de IC sturen. Dus alleen behandelen als het nut heeft in plaats van het onvermijdelijke uitstellen.
Dit kan ik zeker onderschrijven. Mijn moeder van 74 kreeg bij ziekenhuisopname te horen dat ze bij een verslechtering van haar conditie niet naar de IC zou gaan. Wilde ze zelf ook niet, dus dat maakt het allemaal wat makkelijker... Maar de triage in de ziekenhuizen is al maanden gaande.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:19:
[...]

Dit kan ik zeker onderschrijven. Mijn moeder van 74 kreeg bij ziekenhuisopname te horen dat ze bij een verslechtering van haar conditie niet naar de IC zou gaan. Wilde ze zelf ook niet, dus dat maakt het allemaal wat makkelijker... Maar de triage in de ziekenhuizen is al maanden gaande.
Maak daar in principe maar jaren van. Dit is in principe redelijks standaard in NL.
Gelukkig maar als je het mij vraagt.

Jonge mensen komen bij kans als kasplantjes van de beademing af. Moet je dat willen als je oud bent...

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-12 11:41
MikeyMan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:23:
[...]

Maak daar in principe maar jaren van. Dit is in principe redelijks standaard in NL.

Jonge mensen komen bij kans als kasplantjes van de beademing af. Moet je dat willen als je oud bent...

[Embed]
Die instroom blijft maar hoog op de reguliere afdeling. IC wordt wel minder... Raar, aangezien de IC minder zou moeten worden nadat de verpleegafdeling minder wordt.

• Agent47
  • Laatst online: 22:01

Agent47

I always close my contracts.

[...]

[Embed]
Nou die ziekenhuisopnames dalen ook nog niet echt....
Geen beste cijfers dit.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
[...]

[Embed]
Zeker, ben ik helemaal met je eens. Ik had er eigenlijk niet aan moeten denken dat ze haar wel op de IC hadden toegelaten en ze nog 20 jaar als kasplantje verder moest.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:10
Mr.Joker schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:25:
[...]

Die instroom blijft maar hoog op de reguliere afdeling. IC wordt wel minder... Raar, aangezien de IC minder zou moeten worden nadat de verpleegafdeling minder wordt.
IC opnames worden niet/nauwelijks minder nog, de 48 van vandaag is ongeveer het gemiddelde van deze week, vorige week lag het per dag 2 of 3 personen hoger. Gezien de relatief kleine aantallen waar we het over hebben (tientallen) kan het een verwaarloosbaar verschil zijn.

Desalnietemin is het een verschil. Indien tegenwoordig de verhouding IC opnames / kliniek opnames tegenwoordig anders is, zijnde verhoudingsgewijs minder IC opnames, kan (indien het klopt, ik heb het niet nagekeken) tal van redenen hebben. Ten eerste is de trend al enige tijd dat er steeds jongere mensen in het ziekenhuis belanden. Het zijn niet meer alleen de 70 en 80+ ers, ook gewoon 40ers, 50ers en 60ers. Je mag echter wel verwachten dat de gemiddelde 40er een iets betere gezondheid heeft dan de gemiddelde 80er, dus daaruit zou je kunnen stellen dat oke door redenen komt die 40er wel in het ziekenhuis, maar de kans dat hij/zij ook door naar de IC moet is kleiner.

Een andere oorzaak kan de vaccinatie zijn. Dat je gevaccineerd bent wil niet zeggen dat je Corona niet kunt krijgen, het ziekteverloop zal echter veel milder zijn. Zie bijvoorbeeld dit bericht wat vandaag bij de NOS voorbij kwam; Covid besmettingen in een verpleegtehuis, waar de meesten toch al ingeënt waren. Een aantal mensen hebben het wel nog gekregen, maar hebben vrijwel allen nog maar milde klachten. Was dat voor de inentingen gebeurd, was het overgrote deel waarschijnlijk ter plekke overleden of gebeurde dit na opname in het ziekenhuis.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Moi_in_actie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:38:
[...]

IC opnames worden niet/nauwelijks minder nog, de 48 van vandaag is ongeveer het gemiddelde van deze week, vorige week lag het per dag 2 of 3 personen hoger. Gezien de relatief kleine aantallen waar we het over hebben (tientallen) kan het een verwaarloosbaar verschil zijn.

Desalnietemin is het een verschil. Indien tegenwoordig de verhouding IC opnames / kliniek opnames tegenwoordig anders is, zijnde verhoudingsgewijs minder IC opnames, kan (indien het klopt, ik heb het niet nagekeken) tal van redenen hebben. Ten eerste is de trend al enige tijd dat er steeds jongere mensen in het ziekenhuis belanden. Het zijn niet meer alleen de 70 en 80+ ers, ook gewoon 40ers, 50ers en 60ers. Je mag echter wel verwachten dat de gemiddelde 40er een iets betere gezondheid heeft dan de gemiddelde 80er, dus daaruit zou je kunnen stellen dat oke door redenen komt die 40er wel in het ziekenhuis, maar de kans dat hij/zij ook door naar de IC moet is kleiner.

Een andere oorzaak kan de vaccinatie zijn. Dat je gevaccineerd bent wil niet zeggen dat je Corona niet kunt krijgen, het ziekteverloop zal echter veel milder zijn. Zie bijvoorbeeld dit bericht wat vandaag bij de NOS voorbij kwam; Covid besmettingen in een verpleegtehuis, waar de meesten toch al ingeënt waren. Een aantal mensen hebben het wel nog gekregen, maar hebben vrijwel allen nog maar milde klachten. Was dat voor de inentingen gebeurd, was het overgrote deel waarschijnlijk ter plekke overleden of gebeurde dit na opname in het ziekenhuis.
Dit is ook de reden waarschijnlijk dat de besmettingscijfers uit de verpleeghuizen niet meer zo snel dalen. Het begint vanaf nu wmb interessanter te worden om het aantal ernstige Covid-patiënten uiteen te gaan zetten, aangezien dit zou moeten blijven dalen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik verwacht dat de leeftijd van de opgenomen patienten daalt. Of die patienten vaker naar de IC gaan omdat hun prognose goed is of uberhaupt niet nodig is om naar de IC te gaan zal gaan bepalen of de IC nu rustiger blijft bij oplopende opnames.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 22:13
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1388119813835350022?s=20]

Alwéér flink minder dan 7 dagen geleden. Wat dat betreft een 'goede' week.

[ Voor 34% gewijzigd door Jorizzz op 30-04-2021 15:21 ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:48
De besmettingen gaan gelukkig wat meer de goede kant op deze week, het blijft wel heel spannend om te zien wat de versoepelingen op gaan leveren....

Ziekenhuisopnames en IC aantallen zijn nog lang niet goed helaas.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36
Jorizzz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:20:
[Twitter]

Alwéér flink minder dan 7 dagen geleden. Wat dat betreft een 'goede' week.
Opzich is dat goed.
Enige wat jammer is , is dat langzaam steeds minder testen worden uitgevoerd en % positief omhoog kruipt.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 22:13
Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:36:
[...]

Opzich is dat goed.
Enige wat jammer is , is dat langzaam steeds minder testen worden uitgevoerd en % positief omhoog kruipt.
Dat blijf ik altijd lastig te interpreteren vinden. Maar mijn simpele logica zegt dat als er minder mensen besmet zijn, er minder mensen met klachten zijn en dus minder mensen zich laten testen...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Plenkske schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:36:
[...]

Opzich is dat goed.
Meivakantie is al begonnen, dus die grote aantallen leerlingen die rond de 5% zaten, drukken de cijfers niet meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dutchy88
  • Laatst online: 21:05
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:29:
[...]

Meivakantie is al begonnen, dus die grote aantallen leerlingen die rond de 5% zaten, drukken de cijfers niet meer.
Niet alle scholen hadden deze week al vakantie, er zijn nog veel scholen die vandaag pas vakantie krijgen. Dit jaar is er een grote spreiding wat betreft de meivakantie. ;)

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
offtopic:
Gezien niet iedereen de vaccin topics zal lezen ook maar even hier. 1962 staat nu ook online open! https://coronatest.nl/ik-...een-online-afspraak-maken

*knip* Er zijn een hele hoop kanalen waarin deze informatie te vinden is, dus wat mij betreft hoeft dit echt niet elke keer terug te komen als er weer een jaartal open staat.

[ Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 30-04-2021 16:55 ]

• Yaksa
joppe113 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:52:
Eigenlijk gewoon goed nieuws dus, als coronna door vaccinatie niet meer is dan een verkoudheid werkt het dus naar behoren...
[...]
Met dit verschil dat het overgrote deel (27 van de 29) van de bewoners de 2e vaccinatie 2 weken geleden al gehad heeft. En dan toch 12 besmettingen.
De besmette bewoners moeten weer in isolatie, bezoek is beperkt en deze moeten mondneusmaskers, plastic schort en spatbril dragen.
Dan kan het vaccin wel werken in de zin dat je er niet ernstig ziek van wordt, maar er moeten dus wel weer allerlei (vervelende) maatregelen genomen worden om verspreiding tegen te gaan.
Het oorspronkelijke bericht van vanmorgen is inmiddels enigszins aangepast: Bron:

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:13
Yaksa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:46:
[...]

Met dit verschil dat het overgrote deel (27 van de 29) van de bewoners de 2e vaccinatie 2 weken geleden al gehad heeft. En dan toch 12 besmettingen.
De besmette bewoners moeten weer in isolatie, bezoek is beperkt en deze moeten mondneusmaskers, plastic schort en spatbril dragen.
Dan kan het vaccin wel werken in de zin dat je er niet ernstig ziek van wordt, maar er moeten dus wel weer allerlei (vervelende) maatregelen genomen worden om verspreiding tegen te gaan.
Het oorspronkelijke bericht van vanmorgen is inmiddels enigszins aangepast: Bron:
Dat zou wel heel slechte nieuws zijn, als het na vaccinatie toch nog zo besmettelijk is. Aan de andere kant, het verloop is verder zeer mild, dus ik zie daarin geen reden om de maatregelen voor iedereen over een paar maanden nog in stand te houden, hooguit wat adviezen (blijf thuis bij klachten en dat soort dingen).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Transportman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:13:
[...]

Dat zou wel heel slechte nieuws zijn, als het na vaccinatie toch nog zo besmettelijk is. Aan de andere kant, het verloop is verder zeer mild, dus ik zie daarin geen reden om de maatregelen voor iedereen over een paar maanden nog in stand te houden, hooguit wat adviezen (blijf thuis bij klachten en dat soort dingen).
Maar dan doe je wel de aanname dat die bewoners het naar elkaar verspreid hebben, en dat er niet iemand van de maaltijdservice al die 12 mensen onder heeft lopen hoesten?

PSN

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:46:
[...]

Nu moeten er inderdaad nog vervelende maatregelen worden genomen, maar zodra iedereen gevaccineerd is of kan zijn en de gevolgen niet ernstiger zijn dan een "griepje", hoeven er geen maatregelen genomen te worden. Doen we voor een griepje tenslotte ook niet. Wie niet gevaccineerd is, moet dan zelf de gevolgen dragen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik weet niet of jullie weleens te maken hebben gehad met demente ouderen. Maar mijn oma heeft een jaar of zes in een tehuis gezeten. Zo dement als een aardbei.

Iets van persoonlijke ruimte of hygiëne kun je daar ook rustig vergeten. Ze liepen elkaar -en alles wat ze konden vinden- nog net niet af te likken. Dus zelfs al zou de besmettelijkheid 50% minder zijn, is het nog de kat op het spek binden.

• Yaksa
prijk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:42:
[...]

Nu moeten er inderdaad nog vervelende maatregelen worden genomen, maar zodra iedereen gevaccineerd is of kan zijn en de gevolgen niet ernstiger zijn dan een "griepje", hoeven er geen maatregelen genomen te worden. Doen we voor een griepje tenslotte ook niet. Wie niet gevaccineerd is, moet dan zelf de gevolgen dragen.
Moet er nou echt voor de 1.000.000e keer gezegd worden dat COVID-19 allesbehalve een griepje is?
Wat dacht je van de gevolgen van mutatie van het virus door herbesmetting?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:58:
[...]

Moet er nou echt voor de 1.000.000e keer gezegd worden dat COVID-19 allesbehalve een griepje is?
Corona is zelfs minder dan een griepje, mits je (voldoende) ingeënt bent, dat is zo'n beetje het doel van het vaccin.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:58:
[...]

Huh? Corona gaat nooit meer weg hoor. Jouw stelling impliceert dat we tot in het oneindige met lockdowns en overbezette IC's te maken krijgen. Kun je dit onderbouwen met een autoriteit die dat zo heeft voorspeld?
Pagina: 1 ... 110 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.