Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43
Mede-auteur:
  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Vermoed dat meer mensen hiermee te maken hebben, en zeker zullen krijgen.

Op dit moment is er geen eenduidige aanpak van de reisorganisaties, wat logisch is gezien de snelheid waarmee een en ander zich voltrokken heeft.

Maar ook nu al lopen reizigers die de komende periode of zelfs al zover als de zomervakantie reizen gepland hebben tegen problemen aan.

Samen met mijn vriendin en onze kinderen (4) zouden we in de mei-vakantie een paar dagen naar Tenerife gaan. Deze reis is geboekt bij een Nederlands reisbureau. De reis wordt uitgevoerd door TUI Duitsland.

De reissom bedraagt €6.500, waarvan er reeds €1.000 is aanbetaald. Het restant had ik uiterlijk afgelopen maandag over moeten maken.

Heb in eerste instantie het reisbureau maandag gebeld om te vragen wat mijn zekerheden zijn mocht de reis buiten mijn schuld geen doorgang kunnen vinden. Volgens het reisbureau zou ik dan mijn geld terug krijgen.

Ben daar echter - gezien ook de ervaring van anderen - niet gerust op. De reisbranche schijnt nogal kwistig met vouchers rond te strooien, maar die kan ik niet gebruiken. Volgens de wet moet er in zo'n geval gewoon terug worden betaald, maar de organisaties stellen zich openlijk op het standpunt dat ze daar de middelen niet voor hebben.

Mijn antwoord was dus dat ik de reis wil annuleren. Gezien de termijn die nog rest tot de reis zou ik dan echter €2.700 annuleringskosten verschuldigd zijn. Dus buiten de aanbetaling nog €1.700 bijbetalen.

Het advies van het reisbureau was (uiteraard) om wel te betalen. Annuleren betekent volgens hun €2.700 euro kwijt, terwijl ik bij wel betalen hetzij de reissom terugkreeg (ik kreeg geen toezegging of dat in geld gebeurt) hetzij dat de reis misschien toch gewoon door zou kunnen gaan.

Gezien de ontwikkelingen lijkt dat laatste me totaal onmogelijk. En eerlijk gezegd willen we ook niet meer. De vooruitzichten zijn dat het in Spanje nog erger wordt dan in Italië, de ziekenhuizen liggen de komende weken overvol, dat risico gaan we niet lopen. Tevens doen 2 van onze kinderen dit jaar eindexamen. Ze liggen goed op koers en de oorspronkelijke vakantie was in die planning geen enkel probleem, maar dat is nu natuurlijk wel anders.

Maar afgezien van onze eigen omstandigheden en overwegingen lijkt het me een illusie dat er in de mei-vakantie vrolijk naar Spanje kan worden gereisd. TUI Duitsland biedt echter nog maar tot en met 27 maart vouchers en alternatieven aan. Vooralsnog is hun standpunt dat het dus na volgende week vrijdag allemaal weer koek en ei is en dat alle reizen gewoon doorgang kunnen vinden 8)7.

Het lijkt me duidelijk (bijna bewezen) dat TUI Duitsland niet aan haar verplichtingen zal kunnen voldoen. Het standpunt dat ze innemen ten aanzien van de termijn dat reizen weer gestart kunnen worden is mijns inziens bewezen onrealistisch.

Hoe moet ik hierin nu handelen?

Edit.

Eenieder die het aangeboden voucher wil weigeren kan daarbij verwijzen naar het volgende wetsartikel:

BW7, artikel 509

Relevante passages
lid 5: De organisator kan de pakketreisovereenkomst beëindigen en de reiziger alle voor de pakketreis betaalde bedragen volledig terugbetalen zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn, indien ..[b]... de organisator de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden en hij de reiziger er onverwijld en vóór het begin van de pakketreis van in kennis stelt dat de overeenkomst wordt beëindigd.

lid 6: De organisator verricht alle terugbetalingen die op grond van lid 3, 4 en 5 zijn vereist...

lid 7: De terugbetalingen worden onverwijld aan de reiziger gedaan en in elk geval uiterlijk binnen veertien dagen na de beëindiging van de pakketreisovereenkomst.

Opmerking: de schadevergoeding in lid 5 is dus niet de reissom, maar een eventuele extra vergoeding bovenop de reissom. Uiteraard kan daar in dit geval geen aanspraak op worden gedaan.

Met dank aan @voske die mijn eerste bericht met achterhaalde wetsartikelen corrigeerde.

[ Voor 18% gewijzigd door alexbl69 op 24-03-2020 19:18 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-07 00:53
Zelfde situatie hier. Reis gepland in 1e week Mei. Aanbetaling gedaan, en restant som moet deze week betaald worden. Het land waar ik heen wil reizen laat geen NL meer toe op dit moment. Reisorganisatie is niet bereikbaar en ik heb er zelf nog niet achteraan gebeld omdat prio van reisorganisatie waarschijnlijk ligt bij reizigers met een eerdere datum. Ik raak hier ook niet zo van in paniek. :-)

Indien ik het restant niet betaal, ben ik de aanbetaling kwijt, moet ik toch nog een restsom betalen en kan ik sowieso niet op vakantie. Als blijkt dat deze paniek reactie (niet betalen) tzt niet nodig was geweest is het helemaal zuur.

Ik betaal daarom wel het restant van de reissom en ga uit van uitvoering van de reis. Als dat niet zo is dan;
- Kan ik waarschijnlijk omboeken
- Of geld terug of een voucher
- Geld kwijt in geval faillissement (doemdenken)

In het laatste geval gaat het om enkele duizenden euro's. Erg vervelend, maar er zijn ergere dingen gaande.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

afgelopen week was hier een stukje over op Radar (NPO) de branche werkt met name met vouchers.

Zoals ik het had begrepen: je kan beter omboeken. dan krijg je een "Tegoed" die je later in het jaar kan gebruiken voor een alternatieve datum (of bestemmning)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@alexbl69 wat een vervelende situatie voor je. Helemaal niet fijn, en ik begrijp helemaal dat je vertrouwen in de toekomst in deze weg is.

Omboeken lijkt mij ook de middenweg hierin, daarbij stel je je wel bloot aan een verhoogd risico op faillissement. Zowel in de verdere betaling die je doet, als het feit dat je je reis verder verplaatst naar de toekomst.

De bron van @mrc4nl geeft meer achtergrond informatie over jouw situaties en de keuzes die je hebt.
https://radar.avrotros.nl...lgen-van-het-coronavirus/

[ Voor 7% gewijzigd door 3x3 op 18-03-2020 09:00 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Vouchers zijn in mijn geval niet wenselijk omdat a) de zomervakantie ook al geboekt is en b) ze maar een jaar geldig zijn.

De mei-vakantie valt dit jaar een week eerder dan volgend jaar. Een voucher welke een jaar geldig is kan dus niet gebruikt worden voor de mei-vakantie 2021. We hebben dan ook simpelweg geen mogelijkheid om een voucher van €6.500 te verzilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

alexbl69 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:01:
Vouchers zijn in mijn geval niet wenselijk omdat a) de zomervakantie ook al geboekt is en b) ze maar een jaar geldig zijn.

De mei-vakantie valt dit jaar een week eerder dan volgend jaar. Een voucher welke een jaar geldig is kan dus niet gebruikt worden voor de mei-vakantie 2021. We hebben dan ook simpelweg geen mogelijkheid om een voucher van €6.500 te verzilveren.
Die variabele lijkt my typisch een variabele waar het reisbureau wel flexibel in zou kunnen zijn als ze willen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:58

St@m

@ Your Service

Betreft de 'Corona-voucher'
https://www.sgr.nl/news/s...-annulering-of-omboeking/
Voor reizigers die een reis met SGR Garantie hebben geboekt, heeft SGR in samenwerking met ANVR met ingang van 16 maart 2020 de Corona-voucher in het leven geroepen. Reizigers kunnen met deze voucher de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken en alsnog op vakantie te gaan. Ook ben je als reiziger met de Corona-voucher er zeker van dat je reissom veiliggesteld is, mocht je reisorganisatie in financiële problemen komen.
Ik ga er vanuit dat mijn reis vertrekdatum 30-04 (zul je zien dat alles per 01-05 weer wordt vrijgegeven ;) ) geannuleerd wordt. Ga ik later in het jaar, of volgend jaar. Dan gaan de kinderen ergens maar een week niet naar school hoor ;)

Maar de voorkeur heeft geld terug, en volgens mij is dat ook gewoon bij wet verplicht.
Er is thans een ernstige crisissituatie ontstaan rond het zogenaamde Corona virus (Covid-19 virus) als gevolg waarvan de reisbranche wordt geconfronteerd met een groot aantal annuleringen en de verplichting aan reizigers de vooruitbetaalde reissommen terug te betalen. Een en ander kan tot grote cashflow problemen in de reisbranche leiden. Aan reizigers wordt daarom door deelnemers gevraagd om de reis om te boeken of om een voucher te accepteren voor een reis op een later tijdstip (hierna corona-voucher te noemen).
https://www.sgr.nl/reisor...-annulering-of-omboeking/

Dus het is de vraag of jij de voucher wilt accepteren. Is het antwoord 'Nee', dan zijn ze verplicht het geld terug te betalen.

[ Voor 39% gewijzigd door St@m op 18-03-2020 09:09 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
3x3 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:03:
[...]

Die variabele lijkt my typisch een variabele waar het reisbureau wel flexibel in zou kunnen zijn als ze willen.
Reisbureau stelt zich op het standpunt dat ze middenpartij zijn en dus volledig afhankelijk van de opstelling van TUI. Ze krijgen 'slechts' een commissie van TUI en hebben niet de middelen om iedereen terug te betalen.
St@m schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:03:
Betreft de 'Corona-voucher'
https://www.sgr.nl/news/s...-annulering-of-omboeking/

[...]

Ik ga er vanuit dat mijn reis vertrekdatum 30-04 (zul je zien dat alles per 01-05 weer wordt vrijgegeven ;) ) geannuleerd wordt. Ga ik later in het jaar, of volgend jaar. Dan gaan de kinderen ergens maar een week niet naar school hoor ;)

Maar de voorkeur heeft geld terug, en volgens mij is dat ook gewoon bij wet verplicht.
Hmm, daar staat nu wel een datum van 1 juni 2021 genoemd. Dat is dan wel weer hoopvol.

Aan de andere kant wil ik ook gewoon - mocht de reis niet doorgaan - m'n geld terug. Weet ik veel wat de omstandigheden volgend jaar zijn. Denk dat met al die vouchers de prijzen voor de mei-vakantie volgend jaar wel eens explosief kunnen stijgen ;).

[ Voor 50% gewijzigd door alexbl69 op 18-03-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04
Zover ik weet kan je de voucher weigeren en je geld terugeisen. Uiteraard zullen ze er alles aan doen om je geld te houden en op die voucher afsturen. Lees je voorwaarden even goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Boinkie schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:11:
Zover ik weet kan je de voucher weigeren en je geld terugeisen. Uiteraard zullen ze er alles aan doen om je geld te houden en op die voucher afsturen. Lees je voorwaarden even goed door.
Volgens de wet moeten ze ook gewoon betalen.

Mijn catch-22 is dat ik nu €5.500 moet betalen (€3.800 als je de onvermijdbare annuleringskosten meerekent) om vervolgens te wachten tot de reis geannuleerd wordt en dan maar te zien of de reisorganisatie überhaupt nog bestaat of dat ze wellicht door veranderende regels van de overheid wel met vouchers mogen werken in plaats van geld terug.

Maar heb de beslissing al genomen; we gaan annuleren. We willen die trip namelijk zeker niet meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

alexbl69 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Volgens de wet moeten ze ook gewoon betalen.

Mijn catch-22 is dat ik nu €5.500 moet betalen (€3.800 als je de onvermijdbare annuleringskosten meerekent) om vervolgens te wachten tot de reis geannuleerd wordt en dan maar te zien of de reisorganisatie überhaupt nog bestaat of dat ze wellicht door veranderende regels van de overheid wel met vouchers mogen werken in plaats van geld terug.

Maar heb de beslissing al genomen; we gaan annuleren. We willen die trip namelijk zeker niet meer maken.
Volgens mij trekt de overheid voldoende geld uit om bedrijven niet om te laten vallen. Daarnaast heb je ook nog de overkoepelende organisatie. Ik zou het wel aandurven om de annulering vanuit de reisorganisatie te laten komen. Sterker nog, ik ga dat doen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24
Wij hebben eind juni met Noorse vrienden een rondreis gepland staan door Zweden en Noorwegen van een kleine drie weken. Start van de reis ligt in Zweden, hun reizen daarheen vanuit Noorwegen en wij vanuit Nederland.
Alle hotels/huisjes zijn geboekt, pension voor onze katten is geboekt, veerboot voor de terugreis van ons is geboekt enz enz. Bedrag is lager dan wat hier wordt besproken maar nog steeds geen kattenpis.
Uiteraard is het wat verder weg maar wij hebben besloten om voorlopig geen actie ondernemen en gewoon maar af te wachten wat er gaat gebeuren. Bij voorkeur gaan we opgelucht en veilig op vakantie maar als dat niet kan dan kan het niet. Krijgen we geld terug dan is het mooi, zijn we geld kwijt dan is het jammer maar helaas.

Ik denk dat ik gewoon zou betalen en kijken wat er gaat gebeuren. Dat organisaties zelf over grenzen heen nog kunnen beslissen dat het allemaal koek en ei is lijkt me achter ons te liggen dus als je tegen die tijd daadwerkelijk af kunt reizen lijkt het mij dat het veilig kan. De kans dat je daadwerkelijk op vakantie kunt lijkt me echter heel klein dus ik denk dat die annulering vanuit de organisatie er echt wel gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:51
Ik heb gisteren ook even contact gehad met het reisbureau, die op zijn beurt weer contact heeft opgenomen met de touroperator die onze reis uit zou voeren. Wij zouden in de meivakantie naar Bali gaan en hebben de gehele reissom al betaald. Schiphol parking kunnen we sowieso netjes annuleren met geld terug.

Tot 31 maart krijgt men een Corona-voucher, hetgeen @St@m al aanhaalde. Voor ons komt eind maart pas duidelijkheid, aangezien wij in april zouden vertrekken.
Waarschijnlijk krijgen wij ook zo’n voucher. Wij willen de vakantie dan maar gewoon precies één jaar verzetten als we toch geen geld terug krijgen. Zou het op zich nog een nette oplossing vinden als dat kan.

@alexbl69 Wanneer je betaalt ben je wel te laat maar dit zal geen consequenties hebben. Niet betalen zal wellicht wel consequenties hebben, maar ik snap je afwegingen.

[ Voor 11% gewijzigd door remzor op 18-03-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Goed topic. Zelf geboekt voor begin juli, maar door alle omstandigheden niet veel zin om te gaan (spanje). Heb ook geen illusie dat de situatie veel beter zal zijn.

Ondanks de betalingsverplichting die ik eind mei moet voldoen heb ik ook geen zin om hun een jaar lang hun die reissom cadeau te doen. Een voucher wil ik eigenlijk ook niet.

Veder heb ik wel vorige maand m'n reisverzekering inclusief dekking voor annulering naar gebieden met een negatief reisadvies veranderd dus dat is nog een optie maar, ondanks dat ik TUI wel begrijp dat ze zich zo opstellen (anders gaan ze waarschijnlijk moeilijk tot zeer moeilijk krijgen) vind ik het voor mij als klant ook niet prettig om in zo'n situatie te gaan.

Wat ook niet helpt om vertrouwen te behouden is dat m'n MijnTUI account niet werkt, "account tijdelijk afgesloten" en de klantenservice me ook niet kan helpen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik kwam dit overzicht tegen met de vergoedingen van de meeste reisverzekeraars. tldr: vrijwel niemand vergoedt iets, hoewel de hele wereld oranje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

willemdemoor schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:28:
Ik kwam dit overzicht tegen met de vergoedingen van de meeste reisverzekeraars. tldr: vrijwel niemand vergoedt iets, hoewel de hele wereld oranje is.
Zelfs bij een negatief reisadvies (rood) hebben veel verzekeringen geen dekking. Dat het dan bij "slechts" oranje al helemaal niet vergoed wordt, is dan ook niet zo heel erg verbazingwekkend.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
wildhagen schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:36:
[...]

Zelfs bij een negatief reisadvies (rood) hebben veel verzekeringen geen dekking. Dat het dan bij "slechts" oranje al helemaal niet vergoed wordt, is dan ook niet zo heel erg verbazingwekkend.
Centraal Beheer lijkt daarin wel een van de beste te zijn. Bij Oranje en afgesloten voor 16 maart. Raad eens waar ik vorige maand naar ben overgestapt. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
*knip* Dit is de Huiskamer niet.

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 18-03-2020 11:59 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:23
remzor schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:08:
Ik heb gisteren ook even contact gehad met het reisbureau, die op zijn beurt weer contact heeft opgenomen met de touroperator die onze reis uit zou voeren. Wij zouden in de meivakantie naar Bali gaan en hebben de gehele reissom al betaald. Schiphol parking kunnen we sowieso netjes annuleren met geld terug.

Tot 31 maart krijgt men een Corona-voucher, hetgeen @St@m al aanhaalde. Voor ons komt eind maart pas duidelijkheid, aangezien wij in april zouden vertrekken.
Waarschijnlijk krijgen wij ook zo’n voucher. Wij willen de vakantie dan maar gewoon precies één jaar verzetten als we toch geen geld terug krijgen. Zou het op zich nog een nette oplossing vinden als dat kan.

@alexbl69 Wanneer je betaalt ben je wel te laat maar dit zal geen consequenties hebben. Niet betalen zal wellicht wel consequenties hebben, maar ik snap je afwegingen.
Ik hoor graag hoe het verder voor je verloopt. Wij zitten hier in exact hetzelfde schuitje, meivakantie een reis naar Bali, maar we hebben beide niet het idee dat we nog gaan of überhaupt willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:51
JanW schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:55:
[...]

Ik hoor graag hoe het verder voor je verloopt. Wij zitten hier in exact hetzelfde schuitje, meivakantie een reis naar Bali, maar we hebben beide niet het idee dat we nog gaan of überhaupt willen gaan.
Kan ik me voorstellen. Wij zeiden gisteren ook tegen elkaar dat we eigenlijk ook niet wíllen gaan. Nu vermoeden we dat het sowieso toch niet kan, maar toch.
De vouchers die nu worden uitgegeven zijn tot 31 oktober geldig, althans bij onze organisatie. Ik heb aangegeven dat indien mogelijk wij deze dan graag willen verlengen. Ik werk in het onderwijs dus kan niet zomaar 2 weken weg gaan, daar willen zij coulant mee om gaan. Even in de gaten houden als ik jou was qua voucher/datums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:10
Ik heb toevallig een mailtje gehad van Shoestring waar ik eerder een reis mee heb gedaan, maar nu niet. Die annuleren voorlopig alle reizen en bieden een voucher aan. Een jaar geldig vanaf dag van uitgifte.

Ik heb in mei een reis geboekt bij een andere organisatie, die komt er deze week op terug hoe ze er mee omgaan. Dus het zal mij benieuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanW
remzor schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Kan ik me voorstellen. Wij zeiden gisteren ook tegen elkaar dat we eigenlijk ook niet wíllen gaan. Nu vermoeden we dat het sowieso toch niet kan, maar toch.
De vouchers die nu worden uitgegeven zijn tot 31 oktober geldig, althans bij onze organisatie. Ik heb aangegeven dat indien mogelijk wij deze dan graag willen verlengen. Ik werk in het onderwijs dus kan niet zomaar 2 weken weg gaan, daar willen zij coulant mee om gaan. Even in de gaten houden als ik jou was qua voucher/datums.
Heel herkenbaar. Mijn vriendin werkt ook in het onderwijs. Met twee weken meivakantie leek ons dit een perfecte vakantie, maar in deze situatie niet meer. Wij hadden geboekt via Tui. Ben benieuwd waar die mee gaan komen.

Dat idee van die voucher vind ik niet heel prettig. Vooral niet omdat je overal hoort dat ze geldig zijn vanaf dag uitgifte. Liever dat die geldig zijn vanaf het moment dat we weer virusvrij de wereld over kunnen reizen.

[ Voor 11% gewijzigd door JanW op 18-03-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:15
Op Lanzarote is net naar buiten gekomen dat alle hotel, vakantiehuizen, airbb dicht moeten tm 30 juni. Dus geen toeristen meer tot de zomer! Zal mij niks verbazen als dit voor alle canarische eilanden geldt.

bron: familie die werkt op het eiland

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 18-03-2020 13:10 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
JanW schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Heel herkenbaar. Mijn vriendin werkt ook in het onderwijs. Met twee weken meivakantie leek ons dit een perfecte vakantie, maar in deze situatie niet meer. Wij hadden geboekt via Tui. Ben benieuwd waar die mee gaan komen.

Dat idee van die voucher vind ik niet heel prettig. Vooral niet omdat je overal hoort dat ze geldig zijn vanaf dag uitgifte. Liever dat die geldig zijn vanaf het moment dat we weer virusvrij de wereld over kunnen reizen.
Die voucher wil ik ook niet. Ik werk zelf ook in het onderwijs en heb ook een leerplichtig kind. Ik kan en wil niet altijd. Ik heb nog niet betaald aan TUI, maar die willen ze denk ik alsnog wel ontvangen want ze vinden dat ik die verplichting ben aangegaan. Dat is ook zo maar dit zijn wel uitzonderlijke omstandigheden....
LordSinclair schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:03:
Op Lanzarote is net naar buiten gekomen dat alle hotel, vakantiehuizen, airbb dicht moeten tm 30 juni. Dus geen toeristen meer tot de zomer! Zal mij niks verbazen als dit voor alle canarische eilanden geldt.
Dat is behoorlijk groot nieuws indien waar. ik ga ook die kant uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 18-03-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Momenteel op reis (ook TUI) en ze willen me nu vervroegd terughalen. Zonder enige toezeggingen over restitutie of een voucher oid voor het annuleren/terug halen op hun eigen initiatief.

Is er iets vanuit de overheid gemeld over het verplicht terug halen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
YakuzA schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:33:

Tja, veel buitenlandse overheden willen geen Nederlanders in hun land hebben. Ik snap best dat jij graag in quarantaine blijft in een hotelkamer in een land waar ze je met de nek aankijken, maar ik zou zelf liever in mijn eigen huis de coronacrisis uitzitten.

https://nos.nl/artikel/23...-ons-lot-overgelaten.html
https://nos.nl/artikel/23...igers-terug-te-halen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:50
Ik zit ook in dubio... Bij centerparcs geboekt voor begin Juni. 270 euro al aanbetaald en bijna 700 moet ik per 27 maart betalen.

Ik heb geen zin in een voucher die ik binnen 1 jaar moet gebruiken aangezien ik dit jaar sowieso al geen mogelijkheid meer heb op verlof.

Bij annuleren ben ik dus hoogstwaarschijnlijk die 270 euro kwijt maar hoef ik dus die 700 euro niet te betalen en anders is het wachten tot centerparcs de reis annuleert om vervolgens te hopen ik mijn geld krijgt ipv een voucher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 21:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoewel mijn ervaringen niet helemaal dezelfde context hebben, als de ervaringen hier, is het denk ik goed om het kort te delen.

Ik zou afgelopen vrijdag 13 maart een weekje gaan skiën in Moena, dat ligt in Trentino, net onder Zuid Tirol in Italië. Aangezien zowel mijn vriendin en ik beiden 14 dagen thuis zouden moeten gaan werken en dat eigenlijk niet wilden, hebben we 4 maart contact gehad met ons hotel (waar we rechtstreeks geboekt hadden). Ze wilden het geld terugstorten of de aanbetaling vasthouden en verrekenen met een eventueel bezoek volgend jaar. Wij hebben voor het laatste gekozen.

Toen een mooi appartement in Oostenrijk geboekt (let wel, toen was er in Nederland/Europa, buiten de Italië, nog niet echt iets aan de hand). Was allemaal lastminute, dus volledig bedrag in een keer betaald. Donderdag 12 maart kwam in de avond het bericht dat alle skigebieden en hotels dichtgingen. Na een mailtje had ik mijn geld terug.

Dat is een andere situatie dan met reisorganisaties, maar het loont denk ik om zelf pro actief contact op te nemen. Met een voucher ondersteun je de reisbranche, maar als het geen optie is, kun je altijd inzetten op geld terug. Ik kan me wel voorstellen dat touroperators dan iets moeilijker gaan doen, maar zolang ze je reis niet kunnen uitvoeren, denk ik dat je je geld terug zou moeten krijgen. Maar ik zou altijd in overleg gaan. Een voucher een jaar langer geldig laten zijn, is een mooie mogelijke tussenoplossing, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Droefsnoet schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Tja, veel buitenlandse overheden willen geen Nederlanders in hun land hebben. Ik snap best dat jij graag in quarantaine blijft in een hotelkamer in een land waar ze je met de nek aankijken, maar ik zou zelf liever in mijn eigen huis de coronacrisis uitzitten.

https://nos.nl/artikel/23...-ons-lot-overgelaten.html
https://nos.nl/artikel/23...igers-terug-te-halen.html
Leuke frame van mijn opmerking, maar daar vraag ik toch niet naar.
De vraag is of er vanuit de overheid dit advies is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11
Ik zou op 2 trips gaan....

Eind mei een weekje naar Faro met collega's. Dit is toch maar verzet naar oktober.
De heenvlucht had ik geboekt met Transavia. Omdat ik de bui al een beetje zag hangen, het Plus fare gekozen ivm flexibiliteit. Die kon daardoor zonder meerkosten verzet worden.
De terugvlucht stond met TAP gepland. Sinds de update van vandaag of gisteren kon ik die ook gratis omboeken.

Voor eind maart had ik een tripje gepland staan via srprs.me. Hierover is vandaag een mailtje gekomen dat m'n bestemming code oranje was geworden (joh, welk land nou niet)... Zij gaven grofweg 2 keuzes: handel het af met de annuleringsverzekering, anders gingen zij kijken wat er te annuleren viel, en dat bedrag zou dan zonder verloopdatum in je account worden gezet.
Gelukkig heb ik m'n verzekeringen bij ING lopen, lijkt erop dat dat één van de weinige is die deze situatie gaat dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-07 16:32
Hier ook soortgelijke situatie. Vertrek is 4 mei naar Curaçao via vakantiediscounter—>TUI. Ik heb geloof ik 100 euro aanbetaald en moet deze week de rest betalen.

Het steekt best wel dat ik voor iets moet betalen wat opgelost gaat worden met een voucher. Je staat met de rug tegen de muur. Als ik nu kijk naar dezelfde vakantie in oktober/november is deze snel 800 euro duurder...

Als ik niet betaal ben ik in verzuim en draai ik op voor de kosten en als ik betaal krijg ik een voucher, ongelofelijk.

Ik had ook begrepen dat als je nu annuleert en in de tussentijd gaat de tent failliet, dat dat buiten het bereik van SGR valt. En aangezien het nu best lang kan duren voordat de annulering rond is en het geld terug is, is dat best een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:14

alienfruit

the alien you never expected

Mijn reisverzekering stopt met het coronavirus te verzekeren (We have had to withdraw all cover from our policies for claims arising from, or related to, coronavirus.) in zijn nieuwe polissen. Erg lullig omdat mijn reisverzekering binnenkort moet worden verlengd. Dus daar moet je ook voor oppassen!

[ Voor 21% gewijzigd door alienfruit op 19-03-2020 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ColeJ schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:51:
Hier ook soortgelijke situatie. Vertrek is 4 mei naar Curaçao via vakantiediscounter—>TUI. Ik heb geloof ik 100 euro aanbetaald en moet deze week de rest betalen.

Het steekt best wel dat ik voor iets moet betalen wat opgelost gaat worden met een voucher. Je staat met de rug tegen de muur. Als ik nu kijk naar dezelfde vakantie in oktober/november is deze snel 800 euro duurder...

Als ik niet betaal ben ik in verzuim en draai ik op voor de kosten en als ik betaal krijg ik een voucher, ongelofelijk.

Ik had ook begrepen dat als je nu annuleert en in de tussentijd gaat de tent failliet, dat dat buiten het bereik van SGR valt. En aangezien het nu best lang kan duren voordat de annulering rond is en het geld terug is, is dat best een risico.
De voucher valt iig wel onder de SGR:
het SGR staat garant voor de vouchers van pakketreizen.
Als je zelf annuleert valt het idd nergens onder.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Dus eigenlijk zouden ze failliet moeten gaan nadat ik een voucher heb gekregen, pas dan krijg ik keiharde euro’s. Ik ga sowieso in bezwaar bij een voucher.

Zal de voucher uitwisselbaar zijn? Dan verkoop ik de voucher aan een ander die graag op vakantie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
YakuzA schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:33:
Momenteel op reis (ook TUI) en ze willen me nu vervroegd terughalen. Zonder enige toezeggingen over restitutie of een voucher oid voor het annuleren/terug halen op hun eigen initiatief.

Dit is er gisteren gebeurd in Ecuador met het ophalen van reizigers .
Misschien iets om mee te nemen in overdenking om op vakantie te gaan

leekers in "Coronavirus Slowchat"

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 10:51
We hebben via Corendon een vakantie gepland staan eind Mei (22 ste). Nu zijn alle hotels daar nu gesloten t/m eind April. Op hun website lees ik het volgende :
" Ik heb een vakantie naar Griekenland geboekt met een vertrekdatum tot en met 30 april 2020; gaat mijn vakantie door?

Nee, uw vakantie kan helaas niet doorgaan. De reden is dat de overheid in Griekenland heeft besloten haar hotels tot deze datum te sluiten vanwege de gevolgen van het Coronavirus (Covid-19). Klanten die bij ons in deze periode een vakantie naar Griekenland hebben geboekt, ontvangen van ons een brief met verdere informatie."

Zijn er wellicht al mensen die deze brief ontvangen hebben? En zo ja, wat staat daar in?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:26
Ik lees hier dat je een voucher krijgt bij pakketreizen. Maar hoe zit het met losse tickets? Heb je dan pech of val je ook onder de vouchers? Gaat hier om een ticket naar een land waar geen vliegtuigen meer naartoe mogen.

[ Voor 22% gewijzigd door champion16 op 19-03-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hier losse ticket en los hotel. Vette pech.

Ryanair stelt zich op standpunt dat ze de vlucht nog gewoon uitvoeren (of je na het weekend nog terug kunt, weten ze niet). Hotel (GB) zegt dat je gewoon welkom bent..

Ergo niet komen is eigen keuze.

Gaat niet om een wereld bedrag dus jammer dan maar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
We zouden afgelopen zaterdag naar Curaçao vliegen, vrijdag ging alles fout.

Hebben nu een voucher bij Corendon twv 2179.50.

Had liever alles terug gehad, ben namelijk lichtelijk bezorgd dat als dit nog lang duurt Corendon failliet gaat.

Verder van Sunnycars hele autohuurbedrag teruggekregen.

Moet alleen nog achter het geld aan dat we betaald hebben om stoelen te reserveren in het vliegtuig (KLM).

[ Voor 25% gewijzigd door Jackson6 op 19-03-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ColeJ schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:20:

Zal de voucher uitwisselbaar zijn? Dan verkoop ik de voucher aan een ander die graag op vakantie wil.
3. Het voucher staat op naam van de hoofdboeker en is niet overdraagbaar op andere personen.
Zie https://www.buitengewoonr...avirus/SGR-Corona-voucher (dit geld voor alle organisaties, is een SGR-regel)

Precies om dit soort praktijken (doorverkopen) te voorkomen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
wellicht hebben mensen hier wat aan verordening 261EU (2004):

Wikipedia: Verordening 261/2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07 16:28
ColeJ schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:20:
Dus eigenlijk zouden ze failliet moeten gaan nadat ik een voucher heb gekregen, pas dan krijg ik keiharde euro’s. Ik ga sowieso in bezwaar bij een voucher.

Denk dat er heel veel vouchers op marktplaats gaan staan. Hou dan maar rekening met het feit dat je 50% verliest...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:30:
[...]

Denk dat er heel veel vouchers op marktplaats gaan staan. Hou dan maar rekening met het feit dat je 50% verliest...
Ik denk het niet, want vouchers zijn niet overdraagbaar, en staan op naam van de hoofdboeker. Een op marktplaats gekocht voucher is dus precies 0 euro waard, want je kan hem niet gebruiken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 15:54

Jebus4life

BE User

Ook hier een vakantie die op de planning staat.

11 mei vertrekken wij hier naar Japan. Gelukkig heb ik alles zelf geregeld dus voorlopig kan ik al mijn hotels nog gratis annuleren tot een handvol dagen voor afreis. Enkel onze vliegtuigtickets zouden potentieel verloren gaan gezien deze natuurlijk al betaald zijn.

Ik ben nog altijd voorzichtig optimistisch. Gezien de strenge maatregelen zowat overal in Europa ga ik toch uit van beterschap in het aantal cases binnen een week of 2 a 3. Dan is het enkel de vraag wat er dan zal gebeuren (het probleem is natuurlijk niet plots "weg").

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Jackson6 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:11:
Hebben nu een voucher bij Corendon twv 2179.50.

Had liever alles terug gehad, ben namelijk lichtelijk bezorgd dat als dit nog lang duurt Corendon failliet gaat.
Dat kun je ook terugeisen. Volgens de wet heb je recht op geld terug in plaats van een voucher.

De in deze discussie relevante wetsartikelen:

Artikel 503
  1. De reiziger kan de reisovereenkomst te allen tijde met onmiddellijke ingang opzeggen.
  2. Indien de reiziger opzegt wegens een aan hem toe te rekenen omstandigheid, vergoedt de reiziger de reisorganisator de schade die deze tengevolge van de opzegging lijdt. De schadevergoeding bedraagt ten hoogste eenmaal de reissom.
  3. Indien de reiziger opzegt wegens een niet aan hem toe te rekenen omstandigheid, heeft hij recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of, indien de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
Vermoed dat bijna iedereen zich nu kan beroepen op lid 3; de reiziger wil de overeenkomst opzeggen wegens een niet aan hem toe te rekenen omstandigheid. Zo hebben wij 2 kinderen waarvan de examens nu wel doorgaan, en waar de school na ruim een week pauze nu langzaam online lessen begint te geven. Ten tijde van het boeken van de vakantie hadden zei die week 'ruimte' nog, nu absoluut niet meer.

Ook mensen die nu plotseling voor hun ouders moeten zorgen omdat deze verplicht binnen moeten blijven kunnen zich hierop beroepen.

Artikel 504
  1. Onverminderd artikel 505, vierde lid, kan de reisorganisator de reisovereenkomst slechts opzeggen wegens gewichtige, de reiziger onverwijld meegedeelde omstandigheden.
  2. Indien de reisorganisator opzegt wegens een niet aan de reiziger toe te rekenen omstandigheid, biedt hij deze een andere reis van gelijke of betere kwaliteit aan. Onverminderd het derde lid heeft de reiziger die dat aanbod niet aanvaardt, recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of, indien de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
  3. In geval van opzegging vergoedt de reisorganisator de reiziger de door deze geleden vermogensschade en een bedrag voor het derven van reisgenot, tenzij
  1. hij de overeenkomst opzegt omdat het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste minimumaantal en de reiziger binnen de in de overeenkomst aangegeven termijn schriftelijk van de opzegging in kennis is gesteld, of
  2. de opzegging het gevolg is van overmacht, waaronder overboeken niet is begrepen. Onder overmacht worden in deze titel verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
Indien een reis geen doorgang kan vinden geldt lid 2 (Reisorganisatie zegt op wegens niet aan de reiziger toe te wijzen omstandigheid). Het gevolg is dat de reisorganisatie een andere reis van gelijke of betere kwaliteit aan kan bieden. De reiziger hoeft dit echter niet te aanvaarden en heeft in dat geval recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom.

Dus op grond van artikel 503 kan mijns inziens praktisch iedereen onder de reis uitkomen, terwijl op grond van artikel 504 je gewoon recht hebt op geld terug in plaats van een voucher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26
Ik zou 3 april naar Griekenland (Santorini) vliegen (pakketreis geboekt). Ik heb de reis uiteindelijk op eigen initiatief geannuleerd conform ANVR voorwaarden. Ik had namelijk geen tijd meer, als ik langer zou wachten, zou ik riskeren nog meer annuleringskosten te betalen. Dat was een paar dagen voordat landen als Turkije op slot gingen en touroperators op hun initiatief gingen annuleren en vouchers gingen geven.

Ik krijg 40% van de reissom terug per bank. Dus op zich prima. Ik verlies wel iets van €400/ €200 p.p., maar ja.. Iedereen verliest nu. Het is niet anders. En ik heb dan in ieder geval ongeveer de helft terug in contanten, ipv een voucher.

Als ik en mijn partner langer hadden gewacht, hadden we wellicht een voucher t.w.v. 100% van de reissom gekregen, maar we wilde niet langer in onzekerheid zitten. Het ging gelukkig maar om een relatief kleine reissom, en niet om duizenden euro's.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheezborger op 19-03-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 16:33
Geert1976 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:23:
wellicht hebben mensen hier wat aan verordening 261EU (2004):

Wikipedia: Verordening 261/2004
Denk niet dat je hier ook maar iets aan hebt, deze hele situatie valt natuurlijk onder buitengewone omstandigheden.
Het recht op financiële compensatie geldt niet indien de luchtvaartmaatschappij "kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden" (artikel 5, lid 3). Dit veronderstelt naast het bestaan van buitengewone omstandigheden tevens een causaal verband tussen deze omstandigheden en de annulering, alsmede het bestaan van redelijke maatregelen die de annulering niet konden voorkomen.[16] De considerans noemt als voorbeelden van buitengewone omstandigheden "politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert". Het Hof van Justitie oordeelde in het arrest Wallentin-Hermann dat het begrip strikt moet worden uitgelegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-07 17:17
Even los van hoe het juridisch in elkaar steekt. In de praktijk kunnen de reisorganisaties natuurlijk niet restitueren. Dan gaan ze allemaal over de kop en krijgt niemand z'n geld noch een voucher. Dus ook vanuit pragmatisch oogpunt lijkt een voucher mij hier de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mania-92 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:32:
Even los van hoe het juridisch in elkaar steekt. In de praktijk kunnen de reisorganisaties natuurlijk niet restitueren. Dan gaan ze allemaal over de kop en krijgt niemand z'n geld noch een voucher. Dus ook vanuit pragmatisch oogpunt lijkt een voucher mij hier de beste oplossing.
Dat is dan ook de reden dat die vouchers ingevoerd zijn
De brancheorganisatie van reisondernemingen ANVR heeft samen met het garantiefonds SGR een zogenoemd corona-voucher in het leven geroepen. Hiermee kunnen reizigers hun reis annuleren of omboeken om op een later tijdstip alsnog op vakantie te gaan. Door de samenwerking met SGR hebben reizigers de zekerheid dat hun reeds betaalde reissom is veilig gesteld, meldt ANVR.

De reiziger kan deze voucher binnen een jaar na uitgifte inwisselen bij een ANVR-reisonderneming.

Het voucher biedt de reisonderneming de mogelijkheid om haar bedrijf gezond te houden. Als de onderneming de reiziger à la minute de reeds betaalde reissom zou moeten terugbetalen, zou de reisonderneming in financiële problemen kunnen komen.
Zie https://www.dvhn.nl/binne...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
wildhagen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Dat is dan ook de reden dat die vouchers ingevoerd zijn

[...]

Zie https://www.dvhn.nl/binne...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Daar was ik niet van op de hoogte maar is natuurlijk perfect logisch. Al denk ik dat de laatste zin van het stuk dat je aanhaalt nog een understatement is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Mania-92 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:32:
Klopt, maar in mijn specifieke geval moet ik €5.500 van de reissom nog betalen, waarbij de organisatie het standpunt inneemt dat de reis nog gewoon doorgang kan vinden (vertrek 26 april, Canarische eilanden) en ze houden me derhalve aan de aangegane betalingsverplichting.

Mijns inziens is het gezien alle feiten totaal onmogelijk dat die reis gemaakt kan worden. Maar zolang de overheden de gebieden voor die periode nog niet formeel gesloten hebben dwingen ze hun klanten wel om te betalen voor een reis waarvan iedereen eigenlijk al weet dat hij nooit gemaakt zal kunnen worden.

Laat ik het zo zeggen; als ik alles al betaald had had ik een voucher wel geaccepteerd, maar voor een ieder die nog niet betaald heeft is de situatie mijns inziens wel een beetje anders. En dus zoek ik naar wetsartikelen waarmee ik onder de reis (en dus ook mijn betalingsverplichting) uit kan komen.

Want let wel; de reisorganisaties zullen deze zelfde argumenten gebruiken richting de luchtvaartmaatschappijen en de hotels, waar zij in de rol van consument/afnemer zitten.

Als morele steun mogen ze die aanbetaling van €1.000 nog wel houden, maar ik ben absoluut niet van zins om €5.500 te gaan betalen voor een reis die ik niet weer wil en/of kan maken. Tenminste niet als ik daar op grond van de wet onderuit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 09:03

SeatRider

Hips don't lie

Ik lees hier (maar ook elders) meerdere malen van mensen die een reis hebben aanbetaald en nu de resterende reissom niet willen betalen. Volgens mij kan dat niet zomaar, met het boeken van de reis ben je een verplichting aangegaan, die niet zomaar ongedaan is gemaakt als de resterende som niet wordt betaald. Toch?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 19-06 00:17
alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:07:
[...]

Artikel 503

Artikel 504
Je citeert wettelijke bepalingen die al sinds 2018 niet meer gelden. Sinds 2018 luidt artikel 509 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek als volgt:
1. De reiziger kan de pakketreisovereenkomst te allen tijde beëindigen vóór het begin van de pakketreis. De reiziger kan bij beëindiging van de pakketreisovereenkomst worden verplicht tot betaling van een passende en gerechtvaardigde beëindigingsvergoeding aan de organisator.
2. In de pakketreisovereenkomst kunnen redelijke gestandaardiseerde beëindigingsvergoedingen worden bepaald op basis van het tijdstip van de beëindiging vóór het begin van de pakketreis en de verwachte kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten. Als er geen gestandaardiseerde beëindigingsvergoedingen zijn vastgesteld, stemt het bedrag van de beëindigingsvergoeding overeen met de prijs van de pakketreis minus de kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten. Indien de reiziger hierom verzoekt, verstrekt de organisator een verantwoording van het bedrag van de beëindigingsvergoedingen.
3. Onverminderd lid 1 en lid 2 heeft de reiziger, indien zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis of voor het personenvervoer naar de bestemming, het recht de pakketreisovereenkomst vóór het begin van de pakketreis zonder betaling van een beëindigingsvergoeding te beëindigen.
4. In geval van beëindiging van de pakketreisovereenkomst op grond van lid 3 heeft de reiziger recht op een volledige terugbetaling van alle voor de pakketreis betaalde bedragen, maar kan hij geen aanspraak maken op een schadevergoeding.
5. De organisator kan de pakketreisovereenkomst beëindigen en de reiziger alle voor de pakketreis betaalde bedragen volledig terugbetalen zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn, indien:
a) het aantal personen dat zich voor de pakketreis heeft ingeschreven kleiner is dan het in de overeenkomst vermelde minimumaantal en de reiziger door de organisator van de beëindiging van de overeenkomst in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst bepaalde termijn, maar uiterlijk:
1°.twintig dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van meer dan zes dagen;
2°.zeven dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van twee tot zes dagen;
3°.achtenveertig uur voor het begin van de pakketreis bij reizen die minder dan twee dagen duren; of
b) de organisator de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden en hij de reiziger er onverwijld en vóór het begin van de pakketreis van in kennis stelt dat de overeenkomst wordt beëindigd.
6. De organisator verricht alle terugbetalingen die op grond van lid 3, 4 en 5 zijn vereist, of betaalt met betrekking tot lid 1 en 2 alle bedragen terug die door of namens de reiziger voor de pakketreis zijn betaald, minus een passende beëindigingsvergoeding.
7. De terugbetalingen worden onverwijld aan de reiziger gedaan en in elk geval uiterlijk binnen veertien dagen na de beëindiging van de pakketreisovereenkomst.
offtopic:
Tip: Als je wetgeving nodig hebt, gebruik dan https://wetten.overheid.nl.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:48:
[...]

Klopt, maar in mijn specifieke geval moet ik €5.500 van de reissom nog betalen, waarbij de organisatie het standpunt inneemt dat de reis nog gewoon doorgang kan vinden (vertrek 26 april, Canarische eilanden) en ze houden me derhalve aan de aangegane betalingsverplichting.

Mijns inziens is het gezien alle feiten totaal onmogelijk dat die reis gemaakt kan worden. Maar zolang de overheden de gebieden voor die periode nog niet formeel gesloten hebben dwingen ze hun klanten wel om te betalen voor een reis waarvan iedereen eigenlijk al weet dat hij nooit gemaakt zal kunnen worden.

Laat ik het zo zeggen; als ik alles al betaald had had ik een voucher wel geaccepteerd, maar voor een ieder die nog niet betaald heeft is de situatie mijns inziens wel een beetje anders. En dus zoek ik naar wetsartikelen waarmee ik onder de reis (en dus ook mijn betalingsverplichting) uit kan komen.

Want let wel; de reisorganisaties zullen deze zelfde argumenten gebruiken richting de luchtvaartmaatschappijen en de hotels, waar zij in de rol van consument/afnemer zitten.

Als morele steun mogen ze die aanbetaling van €1.000 nog wel houden, maar ik ben absoluut niet van zins om €5.500 te gaan betalen voor een reis die ik niet weer wil en/of kan maken. Tenminste niet als ik daar op grond van de wet onderuit kan.
Wellicht dat de reisorganisatie er gevoelig voor is als je voorstelt dat je de resterende reissom nu niet betaald maar je wel committeert om later een gelijksoortige reis bij hun te boeken? Neem aan dat je ooit toch wel weer op vakantie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

voske schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Je citeert wettelijke bepalingen die al sinds 2018 niet meer gelden. Sinds 2018 luidt artikel 509 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek als volgt:

[...]

offtopic:
Lijkt me een heel duidelijk verhaal. Als je nog moet betalen, gewoon betalen en vervolgens je geld terugeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
Ik zou zaterdag naar Vietnam afreizen en hang inmiddels al even in de wacht bij de reisorganisatie.
Het is een KLM ticket met een hotel in een pakket. KLM heeft al gemaild dat schuiven kan, de vlucht is geannulleerd, alleen het hotel is nog even de vraag.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:48:
[...]

Hier dus exact dezelfde situatie. Het word waarschijnlijk dus betalen en terug claimen. Ik zie geen andere optie in zo'n korte tijd aangezien ze allemaal heel slecht bereikbaar zijn momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
Jebus4life schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:01:

Ik ben nog altijd voorzichtig optimistisch. Gezien de strenge maatregelen zowat overal in Europa ga ik toch uit van beterschap in het aantal cases binnen een week of 2 a 3. Dan is het enkel de vraag wat er dan zal gebeuren (het probleem is natuurlijk niet plots "weg").
Kijk eens wat er gebeurd in Italie en vraag je dan eens af of het realistisch is dat het over 3 weken afneemt ,

Voorbeeld gov cuomo van NY voorspelt dat binnen 45 dagen de bedden van 53.000 naar 100.000 gaan in new york

Ik zou ook eens kijken wat er met die 200.000 nederlanders in de wereld gebeurt die niet terugkunnen omdat er geen vliegtuigen meer zijn die mensen terugvliegen .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Zo'n voucher is naar mijn mening totaal onredelijk. Wat als mensen uit elkaar en hebben samen een voucher? Ze kunnen de voucher dan ook niet verkopen... Mijn plan is nu om aan de betalingsverplichting te voldoen (vertrek 4 mei Curacao en voor de 22e de hoofdsom betalen) en zodra de reis niet door kan gaan de organisatie aan te schrijven met bovenstaande wetsartikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ColeJ schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:34:
Zo'n voucher is naar mijn mening totaal onredelijk. Wat als mensen uit elkaar en hebben samen een voucher?
De voucher staat maar op naam van 1 persoon, namelijk de hoofdboeker.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
voske schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:57:
[...]

[...]

offtopic:
Bedankt, dat wist ik niet.

Maar het lijkt me op grond van artikel lid 3 van het door jou genoemde artikel 509 nog veel eenvoudiger om als reiziger in de huidige omstandigheden de overeenkomst te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

leekers schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Kijk eens wat er gebeurd in Italie en vraag je dan eens af of het realistisch is dat het over 3 weken afneemt ,

Voorbeeld gov cuomo van NY voorspelt dat binnen 45 dagen de bedden van 53.000 naar 100.000 gaan in new york

Ik zou ook eens kijken wat er met die 200.000 nederlanders in de wereld gebeurt die niet terugkunnen omdat er geen vliegtuigen meer zijn die mensen terugvliegen .
ik ga er nog steeds van uit dat we toch stilaan de kentering moeten zien in Italië, oftewel houdt zich daar gewoon bijna niemand aan de maatregelen. Deze maatregelen kan je ook gewoon geen 4 maanden volhouden denk ik... De economie is aboluut niet heilig, maar als "alle" bedrijven zolang dicht blijven gaan we richting een crisis groter dan the great depression, toen zijn er in de VS alleen al miljoenen mensen gestorven...

In Italië zijn ze bijvoorbeeld aan het kijken om de Giro in mei te organiseren, dat kan (veel) te optimistisch zijn, maar ik vermoed dat ze data hebben die insinueert dat het leven tegen dan terug op gang zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
Jebus4life schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:35:
[...]

ik ga er nog steeds van uit dat we toch stilaan de kentering moeten zien in Italië, oftewel houdt zich daar gewoon bijna niemand aan de maatregelen. Deze maatregelen kan je ook gewoon geen 4 maanden volhouden denk ik... De economie is aboluut niet heilig, maar als "alle" bedrijven zolang dicht blijven gaan we richting een crisis groter dan the great depression, toen zijn er in de VS alleen al miljoenen mensen gestorven...

In Italië zijn ze bijvoorbeeld aan het kijken om de Giro in mei te organiseren, dat kan (veel) te optimistisch zijn, maar ik vermoed dat ze data hebben die insinueert dat het leven tegen dan terug op gang zal komen.
Niet gezien dat Italie vanmorgen de lockdown heeft verlengd ?
Sorry hoor maar de Giro in mei is waanzin en gaat niet gebeuren .

De noodmaatregelen in Italië tegen het coronavirus blijven net zo lang van kracht als nodig is, heeft premier Guiseppe Conte gezegd. De ingrijpende maatregelen, die het openbare leven in het land goeddeels hebben stilgelegd, werden vorige week genomen en zouden aanvankelijk tot 3 april duren. Maar volgens Conte blijft het virus zich in het land verspreiden.

Leger in Italie vervoert de doden omdat alles in Bergamo vol is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgpchjsYnGjoj7CI7ny2Q_YeIPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MRP5j0ggXJ9oC700Z6nPKkF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door leekers op 19-03-2020 12:09 ]

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jebus4life schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Zelfs al was de toestand niet verlengd (zie hierboven) is dat gewoon totaal onrealistisch. 29 mei is nog veel te vroeg.

Ze kunnen nog zoveel willen bij de organisatie, maar een beetje realisme zou ook geen kwaad kunnen bij hun. Ik wil ook graag wereldvrede en een salaris-verdubbeling. Ain't gonna happen, though...

Ik ga er, als groot wielerliefhebber, vanuit dat de Giro dit jaar gewoonweg niet doorgaat. Ook de Tour de France (start op 27 juni) is erg dubieus of die wel door zal gaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

leekers schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:03:
[...]

Niet gezien dat Italie vanmorgen de lockdown heeft verlengd ?
Sorry hoor maar de Giro in mei is waanzin en gaat niet gebeuren .

Leger in Italie vervoert de doden omdat alles in Bergamo vol is

[Afbeelding]
Ik ontken niet dat het bijzonder serieus is; maar er komt een moment dat je mensen niet meer binnen kunt houden. Italië zit nu 2 weken +- in lockdown. Ik heb serieuze twijfels of het realistisch is om dat nog meer dan 2, max 3 maanden vol te houden.

Het systeem (en onze psyche) zijn daar gewoon niet op voorzien. In noodgevallen gaan alle regels overboord, maar betwijfel of dat realistisch zal blijken. Op een bepaald moment gaan de bedrijven die nu tijdelijk sluiten gewoon failliet, dan krijg je een great depression revisited, dat heeft miljoenen levens gekost in de VS alleen al.

Gisteren op tv in BE een segment: mensen die alleen wonen voelen zich al eenzaam omdat ze geen sociale contacten hebben, we zijn aan dag 5 ofzo van de serieuze maatregelen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
Jebus4life schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:21:
[...]

Ik ontken niet dat het bijzonder serieus is; maar er komt een moment dat je mensen niet meer binnen kunt houden. Italië zit nu 2 weken +- in lockdown. Ik heb serieuze twijfels of het realistisch is om dat nog meer dan 2, max 3 maanden vol te houden.

Het systeem (en onze psyche) zijn daar gewoon niet op voorzien. In noodgevallen gaan alle regels overboord, maar betwijfel of dat realistisch zal blijken.

Op een bepaald moment gaan de bedrijven die nu tijdelijk sluiten gewoon failliet, dan krijg je een great depression revisited, dat heeft miljoenen levens gekost in de VS Gisteren op tv in BE een segment: mensen die alleen wonen voelen zich al eenzaam omdat ze geen sociale contacten hebben, we zijn aan dag 5 ofzo van de serieuze maatregelen hier?
Ik heb vrienden in Rome wonen die met een papiertje de deur uit gaan om boodschappen te doen en ik kan je vertellen als ze dat moeten doen om niet dood te gaan dan houden ze dat nog maanden vol

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:07:
[...]

Dat kun je ook terugeisen. Volgens de wet heb je recht op geld terug in plaats van een voucher.

Artikel 503
  1. De reiziger kan de reisovereenkomst te allen tijde met onmiddellijke ingang opzeggen.
  2. Indien de reiziger opzegt wegens een aan hem toe te rekenen omstandigheid, vergoedt de reiziger de reisorganisator de schade die deze tengevolge van de opzegging lijdt. De schadevergoeding bedraagt ten hoogste eenmaal de reissom.
  3. Indien de reiziger opzegt wegens een niet aan hem toe te rekenen omstandigheid, heeft hij recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of, indien de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
Vermoed dat bijna iedereen zich nu kan beroepen op lid 3; de reiziger wil de overeenkomst opzeggen wegens een niet aan hem toe te rekenen omstandigheid. Zo hebben wij 2 kinderen waarvan de examens nu wel doorgaan, en waar de school na ruim een week pauze nu langzaam online lessen begint te geven. Ten tijde van het boeken van de vakantie hadden zei die week 'ruimte' nog, nu absoluut niet meer.

Ook mensen die nu plotseling voor hun ouders moeten zorgen omdat deze verplicht binnen moeten blijven kunnen zich hierop beroepen.

Artikel 504
  1. Onverminderd artikel 505, vierde lid, kan de reisorganisator de reisovereenkomst slechts opzeggen wegens gewichtige, de reiziger onverwijld meegedeelde omstandigheden.
  2. Indien de reisorganisator opzegt wegens een niet aan de reiziger toe te rekenen omstandigheid, biedt hij deze een andere reis van gelijke of betere kwaliteit aan. Onverminderd het derde lid heeft de reiziger die dat aanbod niet aanvaardt, recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of, indien de reis reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
  3. In geval van opzegging vergoedt de reisorganisator de reiziger de door deze geleden vermogensschade en een bedrag voor het derven van reisgenot, tenzij
  1. hij de overeenkomst opzegt omdat het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste minimumaantal en de reiziger binnen de in de overeenkomst aangegeven termijn schriftelijk van de opzegging in kennis is gesteld, of
  2. de opzegging het gevolg is van overmacht, waaronder overboeken niet is begrepen. Onder overmacht worden in deze titel verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
Indien een reis geen doorgang kan vinden geldt lid 2 (Reisorganisatie zegt op wegens niet aan de reiziger toe te wijzen omstandigheid). Het gevolg is dat de reisorganisatie een andere reis van gelijke of betere kwaliteit aan kan bieden. De reiziger hoeft dit echter niet te aanvaarden en heeft in dat geval recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom.

Dus op grond van artikel 503 kan mijns inziens praktisch iedereen onder de reis uitkomen, terwijl op grond van artikel 504 je gewoon recht hebt op geld terug in plaats van een voucher.
Mooi hoe je hebt hebt neergezet, maar hoe kan ik dit terugeisen?

En trouwens, waar ik ook een beetje bang voor ben: Zodra alles weer vliegt en gaat, dat ze de reizen absurd duur gaan maken omdat iedereen op vakantie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 13:55
*knip* Dit heeft niets met reisorganisaties en vakanties te maken.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 19-03-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
De door mij geboekte reis is ook geannulleerd én omgezet in een voucher, minus 35,- administratie kosten.

Ik vind dit een zeer schappelijke regeling.

Betreft een reis geboekt via KLM/Airtrader (hotel+ticket).

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:00:
De door mij geboekte reis is ook geannulleerd én omgezet in een voucher, minus 35,- administratie kosten.

Ik vind dit een zeer schappelijke regeling.

Betreft een reis geboekt via KLM/Airtrader (hotel+ticket).
Die 35 euro administratiekosten vind ik niet zo netjes. Ik neem aan dat je die kosten opnieuw betaalt als je met die voucher weer een reis boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Jackson6 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:11:
[...]
Mooi hoe je hebt hebt neergezet, maar hoe kan ik dit terugeisen?

En trouwens, waar ik ook een beetje bang voor ben: Zodra alles weer vliegt en gaat, dat ze de reizen absurd duur gaan maken omdat iedereen op vakantie wil.
Weet nog niet hoe dat terugeisen gaat. Zodra het reisbureau mij belt zal ik ze mededelen dat ik op grond van deze wetsartikelen de overeenkomst wil ontbinden. De €1.000 die ik al heb aanbetaald zal ik niet terug gaan eisen in het kader dat we elkaar een beetje moeten helpen.

Ga echter geen €5.500 extra in een bodemloze put gooien. Bodemloos as in: het risico dat ze failliet gaan of dat ik er enkel een voucher voor terug krijg waar ik helemaal niks mee kan.

Ben ook bang voor het tweede dat je zegt. Dat een reis die nu €1.000 kost (en waar je eventueel een voucher voor krijgt) volgend jaar door vraag en aanbod plotseling €1.700 oid kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
alexbl69 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:17:
[...]

Ben ook bang voor het tweede dat je zegt. Dat een reis die nu €1.000 kost (en waar je eventueel een voucher voor krijgt) volgend jaar daar vraag en aanbod plotseling €1.700 oid kost.
Als ik nu al kijk wat dezelfde reis in het najaar kost, is deze al ruim 20% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
[...]

Weet nog niet hoe dat terugeisen gaat. Zodra het reisbureau mij belt zal ik ze mededelen dat ik op grond van deze wetsartikelen de overeenkomst wil ontbinden. De €1.000 die ik al heb aanbetaald zal ik niet terug gaan eisen in het kader dat we elkaar een beetje moeten helpen.

Ga echter geen €5.500 extra in een bodemloze put gooien. Bodemloos as in: het risico dat ze failliet gaan of dat ik er enkel een voucher voor terug krijg waar ik helemaal niks mee kan.

Ben ook bang voor het tweede dat je zegt. Dat een reis die nu €1.000 kost (en waar je eventueel een voucher voor krijgt) volgend jaar daar vraag en aanbod plotseling €1.700 oid kost.
Heb net wel met Corendon gesproken: Ben van plan dezelfde reis weer in juni te boeken (beetje tegen beter weten in, maar de prijzen zijn nu oké), als het dan weer niet doorgaat heb ik nog steeds het geld van ze tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08

macnerd

No Apples please :-)

@TS: Die 1000,- euro zou ik een voucher voor vragen. Weggeven hoeft ook weer niet.

Bij een behoorlijke reissom zou ik ook een langere geldigheid eisen (2 jaar bijvoorbeeld) en het op kunnen verzilveren in delen.

Voor de reisbranche is het ook handiger als de vouchers langer geldig zijn (bv hoe hoger de reissom, hoe langer de tijd om te verzilveren). Dit zorgt ook voor hen voor verspreiding van de huidige verplichtingen, en - zodra reizen weer mogelijk is - voor nieuwe inkomsten.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Jackson6 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Heb net wel met Corendon gesproken: Ben van plan dezelfde reis weer in juni te boeken (beetje tegen beter weten in, maar de prijzen zijn nu oké), als het dan weer niet doorgaat heb ik nog steeds het geld van ze tegoed.
Als je de boeking verzet, verschuift dan ook de te betalen datum? Ik moet namelijk voor de 22e de hoofdsom betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik heb zojuist bij de Vakantiediscounter een voorstel gedaan om de reis te verplaatsen naar september. De reis wordt namelijk uitgevoerd door TUI en die hebben (tot nu toe als enige) een versoepelde omboekregeling. Je kunt daar de boeking verschuiven naar een latere periode.

Het resultaat daarvan is dat de uiterste betalingsdatum ook een aantal maanden verschuift. Op deze manier hoef ik dus niet te betalen voor iets waarvan ik al weet dat ik een voucher ga krijgen (die ik niet wil).

Let see what happens en wanneer de vakantiediscounter gaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Nikon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-06 13:43
SvMp schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Die 35 euro administratiekosten vind ik niet zo netjes. Ik neem aan dat je die kosten opnieuw betaalt als je met die voucher weer een reis boekt.
Hier ben ik het dus ook niet mee eens.
Even 70 euro verdienen en daarna je voucher gaan inleveren die volgend jaar minder waard is door inflatie.
En dan moet je dus weer die 35 euro gaan betalen. Per persoon !!!
Heb Airtrade een bijzonder boze mail gestuurd dat dit niet kan.
Het hotel in Londen wat ik had geboekt deed niet moeilijk en gaf direct alles terug. En zo hoort het.

Mocht Airtrade niet iets gaan regelen zoek ik de landelijke media op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Mike-Nikon schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:52:
[...]
Mocht Airtrade niet iets gaan regelen zoek ik de landelijke media op.
Succes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
Inmiddels op de TUI site gezien dat onze vakantie dus inderdaad niet door gaat. Zoals ik al zei hielden we daar al rekening mee en hadden we nu ook écht geen behoefte om op vakantie te gaan. Dus dat viel te verwachten. Ze nemen binnen twee weken contact op. Ik ben benieuwd of we het bedrag van de boeking terug kunnen krijgen in plaats van zo'n voucher te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
JanW schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:52:
Inmiddels op de TUI site gezien dat onze vakantie dus inderdaad niet door gaat. Zoals ik al zei hielden we daar al rekening mee en hadden we nu ook écht geen behoefte om op vakantie te gaan. Dus dat viel te verwachten. Ze nemen binnen twee weken contact op. Ik ben benieuwd of we het bedrag van de boeking terug kunnen krijgen in plaats van zo'n voucher te ontvangen.
Duidelijkheid. Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Inmiddels op de TUI site gezien dat onze vakantie dus inderdaad niet door gaat.
TUI heeft nu alle geboekte vakanties tot en met 30 april gecancelled.
TUI Nederland annuleert tot en met 30 april alle vakantiereizen. Eerst lag die datum op 6 april, maar de reisorganisatie merkt naar eigen zeggen dat hotels op diverse bestemmingen later opengaan. Zowel klanten met een pakketreis als een los ticket krijgen een waardebon.

TUI wil met de verlenging ook meer rust en overzicht creëren voor reisagenten en klanten. De periode waarin kosteloos gewijzigd kan worden is verlengd naar 31 mei.
Zie https://www.luchtvaartnie...le-vakanties-tot-30-april

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Hun tekst klopt alleen niet...

Zou moeten zijn: "Zowel klanten met een pakketreis als een los ticket mogen kiezen tussen een waardebon of restitutie van de reissom."

Begrijp echt wel dat ze het nu niet kunnen betalen, en zoals gezegd zal ik me in mijn geval ook coulant opstellen. Maar zoals men het nu communiceert is het gewoon misleiding en niet conform de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 22:03

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Als de reis wel was doorgegaan, was je ook gegaan?
Beetje net als die 200.000 domoren die nu in het buitenland vastzitten, toch? 90% daarvan had geen enkele noodzakelijke reden dat ze daarheen moesten, maar zijn wel gegaan. En nu huilie, huilie, want ze moeten naar huis. Laat ze daar nog maar paar maanden zitten a.u.b.

Wacht gewoon rustig af tot alles weer achter de rug is, vakantie is een extraatje.

[ Voor 5% gewijzigd door wvexeltweakers op 20-03-2020 16:16 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

wvexeltweakers schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Beetje net als die 200.000 domoren die nu in het buitenland vastzitten, toch? 90% daarvan had geen enkele noodzakelijke reden dat ze daarheen moesten, maar zijn wel gegaan. En nu huilie, huilie, want ze moeten naar huis. Laat ze daar nog maar paar maanden zitten a.u.b.

Wacht gewoon rustig af tot alles weer achter de rug is, vakantie is een extraatje.
Een deel van die "domoren", zoals jij het zo minachtend noemt, zaten natuurlijk al daar voor er ook maar iets aan de hand was.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 22:03

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:25:
[...]

Een deel van die "domoren", zoals jij het zo minachtend noemt, zaten natuurlijk al daar voor er ook maar iets aan de hand was.
Die vallen onder die 10%, rest had het moeten weten. Corona speelt al vanaf eind december hè.

[ Voor 6% gewijzigd door wvexeltweakers op 20-03-2020 16:31 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 14:14

HellBeast

Oh My GoT!

[...]

dus dit.

Daarom hadden ze beter een alternatief kunnen bieden met het doorboeken van dezelfde vakantie naar een jaar later. Dan komt het van twee kanten. Jij geeft nu je geld, maar wel de verplichting dat volgend jaar dezelfde reis voor dezelfde prijs doorgang vindt.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HellBeast schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:55:
[...]

dus dit.

Daarom hadden ze beter een alternatief kunnen bieden met het doorboeken van dezelfde vakantie naar een jaar later. Dan komt het van twee kanten. Jij geeft nu je geld, maar wel de verplichting dat volgend jaar dezelfde reis voor dezelfde prijs doorgang vindt.
Dat gaat niet zomaar... wie weet loopt hun contract met dat hotel wel dit jaar af, dan weten ze dus niet of ze die nog verlengen. En tegen welke prijs.

Misschien vliegen ze het jaar erop wel helemaal niet meer naar die bestemming.

En meer van dat soort praktische zaken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Proberen te vakantie verzetten, dan verschuift ook de betalingsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:57:
[...]

Dat gaat niet zomaar... wie weet loopt hun contract met dat hotel wel dit jaar af, dan weten ze dus niet of ze die nog verlengen. En tegen welke prijs.

Misschien vliegen ze het jaar erop wel helemaal niet meer naar die bestemming.

En meer van dat soort praktische zaken.
Tja, aan de andere kant heb je praktische zaken als inflatie, het feit dat het voor velen (in die branche) dit jaar de reserve's aanspreken wordt waardoor die volgend jaar weer bijgevuld moeten worden (door de prijs net iets hoger te leggen)
Met als praktische uitkomst dat je in 8 vd 10 gevallen zal moeten bijleggen wil je naar dezelfde plek met die voucher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Aangezien ze de wettelijk plicht hebben geld terug te geven en een eventuele acceptatie van een voucher dus een gunst van de klant jegens de reisorganisatie is heb je als klant uiteraard wel een goede uitgangspositie.

Wellicht dat een voucher 'onder bezwaar' voorlopig geaccepteerd kan worden oid. Dan hou je nog wat opties open als je volgend jaar bovenop het voucher een veel te hoog bedrag bij moet betalen voor dezelfde reis.

Sowieso zou ik een voucher welke slechts een jaar geldig is niet accepteren. Niemand weet hoe de situatie in de zomervakantie is (of die vakantie is al geboekt), en een jaar na nu is het nog lang geen mei-vakantie.

Het meest praktisch lijkt me dat de reissom wordt omgezet in een vordering die je als klant op de reisorganisatie krijgt maar die pas per 1 januari 2021 oid inbaar is. Dan hoeven de organisaties nu niet te betalen, maar krijg je als klant wel je geld terug. Kunnen ze er zelfs nog een leuke actie van maken dat je voor 120% van de waarde van de vordering een reis mag boeken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
[...]

Dan was ik gewoon gegaan ja, wat kan mij dit griepje nou schelen /s ;)

Nee, daarom zeg ik ook dat geen behoefte hadden om uberhaupt op vakantie te gaan. We waren alleen aan 't afwachten wat TUI zou doen. Vakantie is inderdaad een extraatje, dat weten we zelf ook. Komt vast wel weer een tijd dat we kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
[...]

Dat van de "noodzaak" vind ik wel interessant voor de toekomst. Zoals het nu werkt doen we vooral dingen omdat het kan, niet uit noodzaak. De nadelen van die insteek etaleren zich nu wel in hoge mate. Laten we hopen dat we ons gedrag gaan veranderen of er i.i.g. over nadenken waar we mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
alexbl69 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:23:
Aangezien ze de wettelijk plicht hebben geld terug te geven en een eventuele acceptatie van een voucher dus een gunst van de klant jegens de reisorganisatie is heb je als klant uiteraard wel een goede uitgangspositie.

Wellicht dat een voucher 'onder bezwaar' voorlopig geaccepteerd kan worden oid. Dan hou je nog wat opties open als je volgend jaar bovenop het voucher een veel te hoog bedrag bij moet betalen voor dezelfde reis.

Sowieso zou ik een voucher welke slechts een jaar geldig is niet accepteren. Niemand weet hoe de situatie in de zomervakantie is (of die vakantie is al geboekt), en een jaar na nu is het nog lang geen mei-vakantie.

Het meest praktisch lijkt me dat de reissom wordt omgezet in een vordering die je als klant op de reisorganisatie krijgt maar die pas per 1 januari 2021 oid inbaar is. Dan hoeven de organisaties nu niet te betalen, maar krijg je als klant wel je geld terug. Kunnen ze er zelfs nog een leuke actie van maken dat je voor 120% van de waarde van de vordering een reis mag boeken oid.
Het is niets anders dan een poging van een willekeurige webwinkel die door middel van blufpoker hun onwetende klanten proberen wijs te laten maken dat wat ze doen wettig is. Zoals we al 1000 topics hierover hebben gelezen op dit forum.

Ergens begrijp ik het wel want het anders gaan ze failliet.
Waarschijnlijk annuleren ze gewoon voor klanten die ze hierop wijzen, het gros zal wellicht een voucher accepteren. Daar gokken ze dus op.

Maar als ze eind mei een voucher uitgeven die een jaar geldig is heb ik daar niets aan. Ik wil in de zomervakantie op vakantie. Niet in de herfst, niet in de kerst en niet in een andere schoolvakantie. Ik heb in de zomer geboekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
alexbl69 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:23:
Waar haal je vandaan dat ze de wettelijke plicht hebben geld terug te geven?

Heel leuk al die wetsartikelen over wat er moet gebeuren als een reisorganisatie een reis niet laat doorgaan, maar hier ligt het wel even iets complexer.
De reisorganisaties mogen in veel (/bijna alle) gevallen de reizen niet meer laten doorgaan vanuit overheden en EU. Of ze mogen er niet meer op vliegen, of ze mogen anders niet terug, of de gebieden zijn in lockdown etc. etc.

Ik snap dat het heel lullig is dat ze met een voucher komen en dat het de consument ietwat geld gaat kosten. Maar je kan dit soort kosten ook niet zomaar verleggen, de andere partij heeft er ook geen schuld aan.

Het is zoals met een heleboel dingen getroffen door corona iedereen gaat er schade/last/kosten van krijgen en dat is ook het meest eerlijke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:50:
[...]

Waar haal je vandaan dat ze de wettelijke plicht hebben geld terug te geven?
https://www.consuwijzer.n...chten-bij-het-coronavirus

Feitelijk is het informeren van TUI onjuist door alleen een voucher aan te bieden. Nogmaals ik snap het wel want anders gaan ze waarschijnlijk kopje onder maar ik ben ook niet van plan ze voor 3000 euro te sponsoren omdat ik ze zo zielig vind.

Als je mij als consument bewust verkeerd informeert ga ik daar geen medelijden mee hebben en als het kan gewoon annuleren. Al dan niet via m'n verzekering die dit dekt maar dan krijgen ze alsnog hun geld.
Gomez12 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:50:
Ik snap dat het heel lullig is dat ze met een voucher komen en dat het de consument ietwat geld gaat kosten. Maar je kan dit soort kosten ook niet zomaar verleggen, de andere partij heeft er ook geen schuld aan.
Sorry maar heel hard gezegd is dit ook onderdeel van hun ondernemersrisico. In de goede tijden heel graag de vruchten hiervan plukken maar als het ineens tegenzit het op hun klanten afschuiven is gewoon ... vul zelf maar in.

[ Voor 74% gewijzigd door Gunner op 20-03-2020 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Nogmaals waar haal je vandaan dat ze de wettelijke plicht hebben?

Een consumentenwijzer site met allerlei voorbehouden kan ik niet echt een bron noemen...
"Op dit moment onderzoeken wij het voucher-systeem. Mocht dat tot nieuwe inzichten leiden, dan passen wij ons advies aan."
Yep, die mensen weten wel waar ze het over hebben hoor...

Het mooiste is de afsluiter van de pagina :
Wat kunt u doen?
Hou de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.
Is uw reisaanbieder bij de ANVR aangesloten? Soms hebt u extra bescherming.
Vraag uw reisverzekering of annuleringsverzekering of u recht hebt op een vergoeding.
Neem contact op met uw reisaanbieder voor vragen over uw specifieke situatie.
*Wij werken dit bericht bij als er nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn.
Oftewel bij wat kunt u doen is de optie geld terugkrijgen opeens verdwenen, je kan extra bescherming hebben of je verzekering kan mogelijk een vergoeding geven...
[...]
Sorry maar heel hard gezegd is dit ook onderdeel van hun ondernemersrisico. In de goede tijden heel graag de vruchten hiervan plukken maar als het ineens tegenzit het op hun klanten afschuiven is gewoon ... vul zelf maar in.
Deels is het onderdeel ondernemersrisico, maar deels is het zo uitzonderlijk dat het ook weer geen onderdeel ervan is.
Sars was een ondernemersrisico, maar hele wereld code oranje is net een tikkeltje anders...

En ze schuiven het niet zomaar op hun klanten af, zij moeten grote gedeeltes van jouw vakantie nog steeds nu betalen. En als je gebruik maakt van die voucher hebben ze weer extra kosten.
Iedereen in het hele reistraject van bedelaar voor je hotel in lanzarote tot jijzelf heeft er nadeel van, dan is het imho onrealistisch om te denken dat jij maar als enige in dat traject schadeloos gesteld moet worden. Iedereen moet een beetje dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
Gunner schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:51:
[...]

https://www.consuwijzer.n...chten-bij-het-coronavirus

Feitelijk is het informeren van TUI onjuist door alleen een voucher aan te bieden. Nogmaals ik snap het wel want anders gaan ze waarschijnlijk kopje onder maar ik ben ook niet van plan ze voor 3000 euro te sponsoren omdat ik ze zo zielig vind.

Als je mij als consument bewust verkeerd informeert ga ik daar geen medelijden mee hebben en als het kan gewoon annuleren. Al dan niet via m'n verzekering die dit dekt maar dan krijgen ze alsnog hun geld.

[...]

Als je in jouw bron kijkt dan wordt het 'voucher-systeem' dus nog onderzocht. Om TUI nu direct te verwijten dat ze 'willens en wetens de consument verkeerd informeren' vind ik ver gaan. Ook een wereldwijde pandemie met oorlogstaferelen in ziekenhuizen hier om de hoek afdoen als een 'ondernemersrisico' is wat kort door de bocht.

Natuurlijk is dit vervelend als klant, maar een voucher lijkt mij alleszins redelijk in een situatie waarbij een TUI mogelijk maanden geen enkel product kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik lees heel iets anders op die pagina dan jullie blijkbaar. Daar wordt toch heel duidelijk gesproken over;
U mag de reis annuleren en hebt recht op uw geld terug
Uw pakketreis is geannuleerd door corona. Wettelijk gezien hebt u dan recht op uw geld terug.
Tenzij jullie bronnen kunnen aandragen dat dit niet juist is blijf ik erbij.
Jovatov schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:23:
Natuurlijk is dit vervelend als klant, maar een voucher lijkt mij alleszins redelijk in een situatie waarbij een TUI mogelijk maanden geen enkel product kan leveren.
Ze bieden een voucher aan die een bepaalde tijd geldig is. Is dat vanaf een jaar vanaf uitgifte? Stel die wordt 30 april 2020 uitgegegeven, dan heb ik er niets aan. Ik wil namelijk, zoals eerder gezegd, in de zomer op vakantie. Niet in de herfst. NIet in de winter en ook niet in het voorjaar. In dat geval is het voor mij, en velen met mij, nutteloos.

En zoals ook hier gezegd is de kans groter dat je dan door prijsstijgingen alsnog mag bijbetalen. dat werkt ook niet echt in hun voordeel om mee te werken.
Jovatov schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:23:
Ook een wereldwijde pandemie met oorlogstaferelen in ziekenhuizen hier om de hoek afdoen als een 'ondernemersrisico' is wat kort door de bocht.
De afgelopen weken lees ik anders veel mensen die hetzelfde over ZZP'ers zeggen. "hadden ze maar geld opzij moeten leggen met hun uurtarieven" . Niet mijn woorden overigens. Maar wel de algemene tendens.

[ Voor 68% gewijzigd door Gunner op 20-03-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
Gunner schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:25:
Ik lees heel iets anders op dit pagina dan jullie blijkbaar. Daar wordt toch heel duidelijk gesproken over;

[...]

[...]

Tenzij jullie bronnen kunnen aandragen dat dit niet juist is blijf ik erbij.
Dat is ook zo, weerspreek ik ook niet.
Jij schetst echter een beeld dat TUI hier een slaatje uit probeert te slaan en willens en wetens de wet niet wil naleven, waar jouw bron stelt dat dat vouchersysteem nog onderzocht wordt.
[...]
Ze bieden een voucher aan die een bepaalde tijd geldig is. Is dat vanaf een jaar vanaf uitgifte? Stel die wordt 30 april 2020 uitgegegeven, dan heb ik er niets aan. Ik wil namelijk, zoals eerder gezegd, in de zomer op vakantie. Niet in de herfst. NIet in de winter en ook niet in het voorjaar. In dat geval is het voor mij, en velen met mij, nutteloos.

En zoals ook hier gezegd is de kans groter dat je dan door prijsstijgingen alsnog mag bijbetalen. dat werkt ook niet echt in hun voordeel om mee te werken.
Wacht in dit geval dan even af wat de voorwaarden precies zullen zijn en ga (tezijnertijd) in gesprek met TUI of er iets kan worden geboden tot tevredenheid van beiden.
Maar dat je er als klant nadeel zal ondervinden hiervan, kan je moeilijk de schuld leggen bij TUI. Ik weet niet hoe vaak jij een pandemie als dit hebt meegemaakt?
[...]

De afgelopen weken lees ik anders veel mensen die hetzelfde over ZZP'ers zeggen. "hadden ze maar geld opzij moeten leggen met hun uurtarieven" . Niet mijn woorden overigens. Maar wel de algemene tendens.
Dat heb ik ene Wiebes horen zeggen die daar half Nederland over zich heen had gekregen. Je mag het herhalen, maar lijkt dus wel iets genuanceerder te liggen.

Mijn tip: wacht het even af, deze zomer gaat hem niet worden, en ga in september in gesprek, en kijk dan of TUI iets kan bieden.
Pagina: 1 2 ... 26 Laatste