Cheezborger schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:23:
[...]
Mijn perceptie van een geel reisadvies was dat je zonder grote barrières (bijv. zonder een verplichte quarantaine) heen- en terug kan naar een bepaalde reisbestemming.
Blijkbaar kan je daar niet (meer) van uit gaan en moet je zelf heel goed de voorwaarden van een bepaald land opzoeken.
Nu zal je situaties krijgen dat reizen gewoon uitgevoerd kunnen worden (want geel advies), maar dat zo'n bestemming totaal niet interessant is voor de reiziger. Dus of je gaat of je moet annuleren/ omboeken tegen ANVR geldende annuleringsvoorwaarden.
Nu wist ik wel dat Thailand op dit moment niet graag toeristen ontvangt, maar als je die restricties zo leest, lijkt me dat je alleen voor noodzakelijke reizen (zakenreizen of familiaire redenen) daar naar toe wil. Lijkt me niet de moeite waard om als toerist die kant op te gaan.
Tot een tijdje terug was het natuurlijk wel een interessante bestemming, zeker als je lang op vakantie wil gaant / Covid probeert te ontvluchten. Waar andere landen allerlei restricties hadden (op de horeca, gevaar van besmetting, etc.) was Thailand eigenlijk heel veilig en kon je doen wat je wilde (alles was gewoon open). Sinds begin dit jaar (en helemaal sinds maart / april) hebben ze ook lokale transmissie waardoor het inderdaad niet zo interessant meer is (ook bijkomende restricties op horeca en bijeenkomsten).
Nu ligt er nog een plan om Phuket (een eiland) als een soort levende quarantaine te openen. Zoals ik het begrijp blijf je dan twee weken op het eiland (als quarantaine) waarbij je gewoon vrij op het eiland mag bewegen waarna je toegang krijgt tot het rest van het land. Het is volgens mij ook alleen voor gevaccineerden, en de mensen op het eiland zijn (volgens de planning) dan ook allemaal gevaccineerd. Wat de precieze details zijn is nog niet bekend, maar het is wel een interessant(e) plan / proefballon:
The Deputy PM and Public Health Minister Anutin Charnvirakul ,along with the Sports and Tourism Minister Phiphat Ratchakitprakarn, are doing the island PR tour today delivering a message from the PM Prayut Chan-o-cha who is confirming that Phuket will open to fully vaccinated international tourists from the start of July.
Phuket has continued to rack up between 10-20 new Covid infections each day over the past week and still has hundreds of people listed as ‘active cases’. As of today 22% of the island has been vaccinated.
The original Phuket Sandbox model was intended to be quarantine-free. That issue was not made clear during today’s PR trip from the 2 ministers. The full details of how Phuket will open to international tourists, how those tourists might get to Phuket, or where they will visit on an island with its tourist infrastructure shutdown, have not been provided at this stage. It has also not been discussed how long the international tourists will have to remain on Phuket before travelling to other parts of the country.
https://thethaiger.com/ho...-july-1-sandbox-reopening
Dat Thailand geen toeristen wil ontvangen klopt overigens niet, dat willen ze wel. Er is alleen een enorme miscommunicatie rond de afweging om Covid buiten de deur te houden en binnenlands in te perken aan de ene kant en het openstellen voor toeristen aan de andere kant. Er zijn allerlei plannen vanuit verschillende hoeken (ministers, toeristenorganisaties, etc.) die allemaal media-aandacht krijgen waardoor er nogal conflicterende berichten naar buiten komen. En de uiteindelijke plannen zijn (tot nu toe) vrij ingewikkeld. Zie bijvoorbeeld die ambassade pagina met 16 verschillende opties om binnen te mogen, steeds met aparte eisen en uitzonderingen. Eerder in maart / april werd de quarantaine teruggeschroefd tot een minimum van 7 dagen (afhankelijk van land van herkomst en vaccinatiestatus geloof ik) maar dat is al snel weer teruggedraaid (uit angst voor de Indiase variant volgens mij).
Maar goed, zoals ik in een eerdere reactie al zei zit 100% veilig en toegankelijk toerisme er voor Nederlanders niet in totdat we zelf helemaal veilig zijn. Als je uit een onveilig land (als Nederland) vrij kunt reizen naar een ander land dan is dat andere land per definitie niet meer veilig (er lopen immers potentieel besmettelijke Nederlanders rond). Is een land wel (langdurig) veilig dan is dat omdat ze strenge ingangscontroles hebben waarbij quarantaine onder toezicht een noodzakelijk onderdeel is.
Oke, er is nu / binnenkort natuurlijk een derde veilige optie, namelijk dat de bestemming helemaal gevaccineerd is waardoor er (zelfs met een aantal potentieel besmette bezoekers) groepsimmuniteit is. Met een beetje geluk valt Nederland (en de rest van de EU?) binnenkort onder die derde optie waardoor er ineens veel mogelijk is (vrij reizen en weinig restricties op horeca en bijeenkomsten).