Raylan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:32:
Kreeg vorige week het goede nieuws dat er in juni een auto voor me klaar zou staan. Tot mijn schrik gisteren de mail gekregen dat ik niet door de Credit Check was gekomen?
Ben gelijk gaan bellen (had vooraf al uit nieuwsgierigheid mijn gegevens opgevraagd bij Experian en ik was helemaal schoon, verwachte zelf niks anders...) Moest eerst met Experian contact opnemen, die bevestigde wat ik van ze op papier had. Gelijk weer aan de tel met Lynk en proactief m'n inkomen en huidige lease gegevens op de mail gezet met een overzicht van alle betalingen.
Zeer vriendelijk geholpen, alles werd naar Finance gezet en vandaag te horen gekregen dat ik toch in aanmerking kom en er geen reden was om me af te wijzen. Ze weten niet wat er fout is gegaan of hoe die score ontstaat.
Het was even schrikken maar de klant vriendelijk en snelheid was top! weer met een goed gevoel het weekend in.
Mocht dit je dus overkomen, neem contact op en laat je gegevens zien.
Ik vraag me af in hoeverre jouw informatie-aanvraag bij Experian heeft bijgedragen aan de initiële weigering. Ik heb ook een informatie-aanvraag gedaan en lees in de brief:
"Tevens wordt uw verzoek om informatie voor een periode van vijf jaar bewaard"
En dan twee regels verder
" Voorts houden wij een lijst bij van eerdere aanvragen die u heeft gedaan. Door het bijgehouden van een dergelijke lijst kunnen Experian-Klanten zien of een consument meerdere aanvragen binnen een korte periode heeft gedaan. Dit kan voor de betreffende klant een reden zijn om de aanvraag te weigeren omdat met overkreditering wil voorkomen en zij verder altijd alert dienen te zijn op de mogelijkheid tot fraude"
Je zou dit bijna op kunnen vatten als een dreigement. "Vraag niet te vaak je info op anders zien we je straks als minder kredietwaardig".
Heb sowieso een heel naar gevoel bij zo`n bedrijf als Experian. Een commercieel bedrijf dat op basis van vage data die per definitie incompleet/vertekend is, gaat bepalen of jij een auto-abonnement of een ander product kan afnemen ? En als je dan om je eigen data vraagt, hetgeen mij het minste lijkt waar je recht op hebt, kan dat vervolgens tegen je gaan werken
En hoe zit dat met het recht op verwijdering van gegevens ?

Op hun site zeggen ze dat ze gegevens alleen verwijderen als ze aangetoond incorrect zijn, maar wat als ik überhaupt niet voor wil komen in hun database, dus ook niet als "verwijderd persoon" ? Dat moet toch kunnen volgens de AVG ?
Vreemde, enge Amerikaanse toestanden; ik zou bijna zo ver willen gaan om niks te maken willen hebben met "klanten van Experian" die mij door een database van zo`n louche tent halen. Maar ik wil deze auto stiekem toch wel erg graag en kopen lijkt in dit geval toch echt minder voordelig; ook op de lange termijn.