MatyRyan21 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:40:
Dag Allen
Sinds maandag ben ik de fiere 'eigenaar' (of zo voelt het toch

) van een Lynk & CO 01. Hieronder alvast mijn ervaringen.
- Super wagen & zeer luxueus, in de B modus genereer je veel elektriciteit tijdens het rijden. Gemiddeld verbruik aan de hoge kant, zoals aangegeven door anderen lijkt het dat de batterij opgeladen wordt door de benzinemotor (waar dit enkel door het remmen logischer zou zijn). In de instellingen heb ik dit niet gevraagd.
- Vrij zware wagen, een SUV is niet de meest logische optie wanneer je graag zo efficiënt mogelijk (en zoveel mogelijk elektrisch) rijdt. Mochten er al geruchten zijn over een Full Electric Lynk of een sedan model, dan hoor ik het graag. Een goedkopere Lynk versie van de Polestar 2 zou mooi zijn!
Buiten op mijn werk ga ik waarschijnlijk bijna dagelijks aan een publieke laadpaal laden. Hierdoor wou ik weten hoe duur de laadpaal mocht zijn om financieel toch nog beter af te zijn dan benzine tanken (het ecologische even buiten beschouwing gelaten).
1 parameter wist ik wel nog niet zeker, hoeveel kWh heb je nodig om de wagen volledig vol te laden en er 70/km mee te rijden? De bruto Capaciteit van de batterij is 17,6 kWh, de netto capaciteit 14,1 kWh.
Elektrisch laden komt je momenteel goedkoper uit dan benzine als de laadpaal max 60 cent/kWh kost (gerekend met 17,6 kWh), bij 14,1 kWh mag de laadpaal tot 70 c/kWh kosten.
Ik heb al eens gekeken op de EDI app en de tarieven liggen meestal tussen de 50-80 c/kWh. Dus het is kwestie van de goedkopere op te zoeken

.
Thuis laden kan voor mij persoonlijk aan 35 c/kWh (stopcontact), maar zonder laadpaal lijkt het me niet mogelijk om via je laadpas dit door te factureren aan je werk? Mocht iemand hier een oplossing voor hebben dan hoor ik het graag
[Afbeelding]