Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
Mitch schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Wauw ... wat een aannames en sterke bewoordingen ....
Ik had het meer over de verbazing in algemene zin, Je moet ergens beginnen en dan is een paspoort toch een logische stap,
Maar een IC verpleegkundige een gebrek aan solidariteit verwijten .... nee man

Stapsgewijs meer vrijheid, zal niet voor iedereen even snel kunnen, zwakkeren eerst, klinkt nog steeds solidair in mijn oren.
Ik zie niet in wat iemands job title van doen heeft met het al dan niet solidair zijn.

Hoe is het solidair om als lid van de overkleine minderheid die door de meerderheid al een jaar lang (grotendeels ten koste van zichzelf) in bescherming wordt genomen te klagen dat je niet snel genoeg de wei weer in mag? Dat is niet solidair, dat is egocentrisme ten top. Jongeren als eerste vaccineren en vrijheid geven, dát zou solidair zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Stoney3K schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Heb nog een keer gezocht, het enige wat ik nu nog terug kan vinden is een (premium) artikel in NRC waaruit blijkt dat het wetsvoorstel om privileges aan vaccinatie te koppelen te verbieden, uiteindelijk toch niet is doorgegaan. Het blijft binnen Duitsland wel een hot topic voor debatten -- logisch als je hun historie bekijkt.
Wat bedoel je met het 'bekijken van hun historie' ...?

Vaccinatie als politiek thema is idd een thema met een lange geschiedenis in de duitse politiek

De vaccinatie-plicht werd in duitsland al in 1807 ingevoerd, maar toen door het Koninkrijk Beieren, waarna veel andere duitse staten in de Duitse Bond (duitsland was toen geen natiestaat maar een los geheel van vrije staten in een 'Rijksbond') volgden... muv. Pruisen, dat toen nog geen grote problemen had met pokkenepidemieen door een eerder geisoloeerde ligging
https://www.augsburger-al...infuehrte-id54937301.html

In 1874 kreeg echter ook Pruisen te maken met een, vermoedelijk door de Frans-Duitse oorlog binnengesleepte pokken-epidemie en voerde de Duitse Keizer als een van de eerste wetgevingen in het Duitse Keizerrijk een centale Impfplicht door.
Kort ervoor waren in twee golven van een pokkenepidemie in 1870 en 1873 rond de 180.000 mensen gestorven, maar er heersde ook een grote polemiek of een vaccin wel een 'gezonde' oplossing was.
De wetenschap stond daar tegenover volksgeloof dat men door dat vaccin een dierlijke stof in zijn lichaam bracht die van de mens een dier maakte, of bepaalde religieuze groepen dachten dat dit een ingreep in Gods Plan was.
https://www.aerztezeitung...als-wie-heute-402566.html

De invoering van het Reichsimpfgesetzes 1874 maakt de Vaccinatie een plicht, waarbij kinderen die niet gevaccineerd waren van schoolgang uitgesloten werden.
Interessant is dat in reactie hierop een duidelijk politiek agerende beweging ontstond van 'Impfgegner', die tegen een centrale autoriteit ageerden, anti-wetenschappelijk waren, aan Naturheilkunde deden en waarin bepaalde complot-theorieen en gedachten over andere bevolkingsgroepen sterk waren, en over 'rein deutsches Blut'.....
Dit is ook een van de grondstenen voor de latere 'Völkische Bewegung', waaruit later ook nationalisten en rascistische groepen ontstonden, die bv vaccineren betitelden als 'judische schul-medizin'
Afbeeldingslocatie: https://images.derstandard.at/img/userblog/667617/cf22ef2b-1392-481a-8aac-82b904ea3774.jpg?w=750&s=d6c55f14
(Cartoon uit 1933, gepubliceerd in 'Der Sturmer')

https://www.zeit.de/2021/...corona-impfung-geschichte

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 15-03-2021 15:55 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb nou nog niet kunnen achterhalen of ze in Duitsland nu een vaccinatiepaspoort nodig hebben maar de Duisters hebben Mallorca zojuist weer veilig verklaard.

Mallorca wordt toch een beetje gezien als de 17e provincie van Duistland wat betreft vakanties. Die Duitsers kunnen dus weer boeken. Uiteraard met een negatieve coronatest.

Of ze ook een vaccinatiepaspoort nodig hebben is me onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Indoubt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:08:

Of ze ook een vaccinatiepaspoort nodig hebben is me onduidelijk.
dat bestaat nog lang niet?

Sowieso is het aan de spaanse autoriteiten om voorwaarden voor inreis aan te geven...
iig is aan duitse zijde een reis-warnung voor terugkeerders vervallen, dus hebben mensen die terugkeren van vakantie geen erdere plicht een corona-test te doen of moeten ze in Quarantaine dan.

(volgens mij kunnen ze echter wel gratis op luchthavens een pcr-tests laten doen, en is er de mogelijk lokaal gratis een sneltest te laten afnemen, maar daartoe is niemand dus verplicht na een vakantie in mallorca)

Sowieso heeft de duitse Ethik-rat aangegeven dat zolang er beperkingen qua beschikbaarheid van vaccinatie bestaan, het ethisch niet acceptabel is speciale 'vaccinatie-eisen' te stellen... dat zou enkel eventueel mogelijk zijn als ook vacinatie vrij beschikbaar is voor iedereen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

RM-rf schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:48:
[...]

Wat bedoel je met het 'bekijken van hun historie' ...?

Vaccinatie als politiek thema is idd een thema met een lange geschiedenis in de duitse politiek
Ik heb het natuurlijk niet over vaccinatie specifiek, wel over een maatschappelijke tweedeling, grootschalige registratie en het (openbaar) bij je moeten dragen van een bewijsstuk van een bepaalde status waardoor je wel of geen privileges in de maatschappij krijgt.

Die kwesties liggen bij de Duitsers nogal gevoelig. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Stoney3K schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:44:
[...]

Die kwesties liggen bij de Duitsers nogal gevoelig. ;)
Oh.. Leg dat eens uit?

De Deutsche Ethikrat heeft allang een duidelijk advies gegeven hoe daarmee om te gaan.

https://www.ethikrat.org/...itaetsbescheinigungen.pdf

En voorlopig lijkt de politiek dat ook te accepteren.

Volgens mij is dat in Duitsland eerder minder een politiek-ideologisch thema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:00
Ik lees overal dat je met een vaccin nog steeds corona kan krijgen en besmettelijk bent? Je wordt er blijkbaar alleen minder ziek door (?).
Dat is eigenlijk toch super gevaarlijk?
Even een voorbeeld:
Als ik nu een snotneus heb blijf ik thuis en ga niet bij iemand op visite of werken, maar als ik gevaccineerd zou zijn dan zou ik corona kunnen hebben en niet eens die snotneus. Ik ben dan besmettelijk terwijl ik dat zelf niet door heb en ga dan werken of bij iemand op visite waardoor ik iemand ziek kan maken.

Zeker in deze situatie waarbij nog maar weinig mensen zijn gevaccineerd lijkt mij dit echt iets om rekening mee te houden. Je zou bijna zeggen dat iedere gevaccineerde zich om de paar dagen moet laten testen om zo te weten dat hij/zij geen gevaar voor anderen is.

Ik vraag me ook af of dit niet het probleem met die uitbraken op verzorgingstehuizen heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sNielz123 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 00:04:
Ik lees overal dat je met een vaccin nog steeds corona kan krijgen en besmettelijk bent? Je wordt er blijkbaar alleen minder ziek door (?).
Even een voorbeeld:
Als ik nu een snotneus heb blijf ik thuis en ga niet bij iemand op visite of werken, maar als ik gevaccineerd zou zijn dan zou ik corona kunnen hebben en niet eens die snotneus. Ik ben dan besmettelijk terwijl ik dat zelf niet door heb en ga dan werken of bij iemand op visite waardoor ik iemand ziek kan maken.

Zeker in deze situatie waarbij nog maar weinig mensen zijn gevaccineerd lijkt mij dit echt iets om rekening mee te houden. Je zou bijna zeggen dat iedere gevaccineerde zich om de paar dagen moet laten testen om zo te weten dat hij/zij geen gevaar voor anderen is.

Ik vraag me ook af of dit niet het probleem met die uitbraken op verzorgingstehuizen heeft veroorzaakt.
Het besmettingsrisico lijkt enorm verminderd na vaccinatie iig.
De uitbraken in de verzorgingshuizen lijken nu veel meer op 6/170 etc te blijven steken, waar eerst veel meer de 70/90 in het nieuws kwamen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 08:34
sNielz123 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 00:04:
Even een voorbeeld:

Klopt, hier zijn nog niet voldoende gegevens over.

Zou een systeem waarbij gevaccineerden en niet gevaccineerden met een negatieve test en masse door elkaar heen lopen onmogelijk maken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Hoorde net bij BNR nog een perverse kant van deze EU-corona-green-card: je krijgt deze blijkbaar als je gevaccineerd bent, een negatieve test kunt overleggen OF het afgelopen half jaar corona hebt gehad.

In april/mei als niet-kwetsbare een corona-feestje, een paar weken goed uitzieken en daarna carte-blanche om deze zomer helemaal los te gaan. Lijkt me ook niet de bedoeling...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:23:
Hoorde net bij BNR nog een perverse kant van deze EU-corona-green-card: je krijgt deze blijkbaar als je gevaccineerd bent, een negatieve test kunt overleggen OF het afgelopen half jaar corona hebt gehad.

In april/mei als niet-kwetsbare een corona-feestje, een paar weken goed uitzieken en daarna carte-blanche om deze zomer helemaal los te gaan. Lijkt me ook niet de bedoeling...
En dat was precies het plannetjes dat m'n dochters vanochtend aan de ontbijttafel uit de doeken deden :).

Nu deden ze dat (neem ik aan) met een knipoog. Maar je zult degenen die dit echt gaan proberen niet de kost willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:49
NOS meldt dat naast het Coronapaspoort ook een ander vaccinatie- of testbewijs gebruikt mag worden. Dat lijkt me goed nieuws voor de principieel bezwaarden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:23:

Je kan ook niet alles altijd helemaal dicht timmeren. Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Zo kan je bijv ook weer na 8-10 weten toch nog een keer besmet raken.
En dan zijn er nog echt wel downsides. Ook met Corona. We horen natuurlijk dat het voornamelijk de ouderen treft (en dat doet het ook mbt sterfte) maar er zijn echt nog genoeg symptomen waar ook jongeren lang last van kunnen houden (geen geur, geen smaak, vermoeidheid, hoesten etc). Het blijft altijd ook de vraag natuurlijk hoe groot die groep dan gaat zijn die op deze manier denkt slim te zijn (je mist school, je mist werk, je kan niet gaan stappen of met je vrienden weg etc).

Ik denk dat wanneer deze 3 mogelijkheden er zijn (negatieve test, vaccinatie, al ziek geweest) je een hoop open kan gooien en iedereen een kans geeft om deel te nemen. Dat het niet perfect is of altijd de beste oplossing dat kan altijd gebeuren maar anders blijf je bezig. Er zou nu in principe niemand uitgesloten worden van een eventuele vakantie bijv.
Dat een vaccinatiepaspoort niet handig is voor dagelijkse zaken is al wel duidelijk (werk, winkelen, restaurant) maar bijv een bioscoop, festival of museum zou al wel kunnen. En tuurlijk zijn er dan mensen die zeggen dat ze 3x in de week naar de film gaan, 5 festivals in de maand bezoeken en elke zondag een museum bezoeken maar die moeten dan, net zoals ze nu al moeten, even wat verstandiger omgaan met hun bezoeken.
Stoney3K schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:50:
Ik ben dan wel benieuwd hoe ze dat systeem waterdicht willen krijgen. Als er meer bewijzen gebruikt mogen worden dan is fraude erg makkelijk: Valse testbewijzen of ondernemers die een oogje dicht knijpen aan de deur.
Die constante noodzaak om alles altijd 100% dicht te timmeren.... Ik begrijp dat niet. Dat is niet alleen nu elke keer het argument maar in zoveel zaken. Alles moet altijd 100% de beste oplossing voor alles zijn en 0 marge voor fouten. Waarom is het niet gewoon een keer goed als het een degelijk systeem is waar 95% gewoon werkt en niet perse alle uitzonderingen afgedekt hoeven te worden. Criminelen of strafgerechtigde zaken gewoon dat zijn en men accepteert dat een hoop prima maatregelen (ipv 1 alles omvattende 100% dekkende) ook hun bijdrage kunnen leveren.
Zo'n paspoort tezamen met afstand houden, denken aan je hygiëne, niet de deur uitgaan indien niet nodig, mondkapje dragen in het openbaar, laten testen als je ziek bent etc bied al een hele hoop mogelijkheden. En dat er dan nog steeds een hele selectieve groep even pech heeft of door gaten in de wet/regels er tussendoor probeert te glippen dat is dan een gegeven. Als je dit niet accepteert is het gevolg dat het juist voor die grote groep nog veeeeel langer gaat duren voor dingen weer kunnen

[ Voor 38% gewijzigd door thewizard2006 op 16-03-2021 09:02 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:39:
NOS meldt dat naast het Coronapaspoort ook een ander vaccinatie- of testbewijs gebruikt mag worden. Dat lijkt me goed nieuws voor de principieel bezwaarden.
Ik ben dan wel benieuwd hoe ze dat systeem waterdicht willen krijgen. Als er meer bewijzen gebruikt mogen worden dan is fraude erg makkelijk: Valse testbewijzen of ondernemers die een oogje dicht knijpen aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Vaccinatieboekje mag dus ook

Ach, mijn inentingsboekje is niet zo duidelijk en die mag ook gewoon. Je moet aardig je best doen om te ontcijferen waarvoor ik ben ingeënt en de krabbels van de arts zijn net hiërogliefen cq spijkerschrift.

Ik ben in landen geweest waar gele koorts vereist was dus het werkt wel.

Of de desbetreffende ondernemer er dan nog kaas van kan maken weet ik niet. Zo'n doaune beambte ziet er dagelijks duizenden in landen waar dat verplicht is dus die weet waar die naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
klaaas schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:39:
Begrijp ik het nou goed dat ook mijn positieve testuitslag (die voldoende ver in het verleden ligt) kan gebruiken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
thewizard2006 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Ik denk dat wanneer deze 3 mogelijkheden er zijn (negatieve test, vaccinatie, al ziek geweest) je een hoop open kan gooien en iedereen een kans geeft om deel te nemen. Dat het niet perfect is of altijd de beste oplossing dat kan altijd gebeuren maar anders blijf je bezig. Er zou nu in principe niemand uitgesloten worden van een eventuele vakantie bijv.
Dat een vaccinatiepaspoort niet handig is voor dagelijkse zaken is al wel duidelijk (werk, winkelen, restaurant) maar bijv een bioscoop, festival of museum zou al wel kunnen.
De belangrijkste vraag is: hoe lang willen we dit soort eisen stellen?

Wat mij betreft is dat hele vaccinatiepaspoort een beetje mosterd na de maaltijd.

De pandemie is op zijn retour. Nog even veren de besmettingen op vanwege de opkomst van nieuwe mutanten, maar in landen waar het vaccinatieprogramma een paar maanden voorloopt op ons (UK, Israel) zien we dat niet echt. Het is redelijk om te veronderstellen dat deze pandemie in de loop van dit jaar compleet uitdooft.

Voor sommige internationale reizen kan het nog een tijd nuttig zijn, maar voor deelname aan het gewone leven binnen Nederland zie ik vanaf ongeveer 1-6 niet veel waarde. Ik verwacht dat we rond die tijd zo'n mate van immunisatie hebben dat we weer gewoon open kunnen zonder al te grote uitbraken. Bovendien zullen de kwetsbaren zodanig zijn gevaccineerd dat ook een eventuele uitbraak geen grote problemen meer met zich meebrengt.

Wanneer kunnen ze live met die app? Heeft het nog nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Indoubt schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:47:
Vaccinatieboekje mag dus ook

Ach, mijn inentingsboekje is niet zo duidelijk en die mag ook gewoon. Je moet aardig je best doen om te ontcijferen waarvoor ik ben ingeënt en de krabbels van de arts zijn net hiërogliefen cq spijkerschrift.

Ik ben in landen geweest waar gele koorts vereist was dus het werkt wel.

Of de desbetreffende ondernemer er dan nog kaas van kan maken weet ik niet. Zo'n doaune beambte ziet er dagelijks duizenden in landen waar dat verplicht is dus die weet waar die naar kijkt.
Kan je doen ja. Maar dan ook niet gaan miepen als er een beambte op je vakantiebestemming wel goed in zijn werk is en je terug stuurt :)
Niet iedereen is zo makkelijk in het overtreden van wetten en regels (zeker als die de gezondheid en veiligheid van de samenleving proberen te borgen).
t_captain schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Wat mij betreft is dat hele vaccinatiepaspoort een beetje mosterd na de maaltijd.

De pandemie is op zijn retour. Nog even veren de besmettingen op vanwege de opkomst van nieuwe mutanten, maar in landen waar het vaccinatieprogramma een paar maanden voorloopt op ons (UK, Israel) zien we dat niet echt. Het is redelijk om te veronderstellen dat deze pandemie in de loop van dit jaar compleet uitdooft.

Voor sommige internationale reizen kan het nog een tijd nuttig zijn, maar voor deelname aan het gewone leven binnen Nederland zie ik vanaf ongeveer 1-6 niet veel waarde. Ik verwacht dat we rond die tijd zo'n mate van immunisatie hebben dat we weer gewoon open kunnen zonder al te grote uitbraken. Bovendien zullen de kwetsbaren zodanig zijn gevaccineerd dat ook een eventuele uitbraak geen grote problemen meer met zich meebrengt.

Ik begrijp je standpunt maar het blijft koffiedik kijken. Er zijn bijv nog genoeg landen (binnen de EU maar ook daar buiten) die minder ver zijn en waar zeker nog niet iedereen eind juli gevaccineerd is (die dat wil).
Ik ben het met je eens dat, als ze het goed hadden aangepakt, dit bijv al in gebruik genomen had moeten worden in Feb/Maart ipv nu nog een concept moeten uitwerken.
Daarnaast, stel dat ze het niet doen en er is weer een tegenvaller dan heb je de poppen ook weer aan het dansen. We kunnen inschattingen doen maar ik weet nog wel dat "iedereen" in December zo blij was dat het 2021 werd want dan kon 2020 worden afgesloten en was alles achter de rug :+
Dus men speelt liever wat op safe en baad het niet dan schaad het niet.
Het alternatief is namelijk geen paspoort maar dan ook geen reizen en versoepelingen totdat iedereen in September (of later) is ingeënt overal. En het gaat er juist om dat je, ook al is met "maar" 3-4 maanden, eerder versoepelingen kan toelaten op een semi gecontroleerde manier

[ Voor 60% gewijzigd door thewizard2006 op 16-03-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:13

Vrijdag

De Zwarte

t_captain schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Nuja, ze kunnen dat paspoort/app vast wel ergens anders voor gebruiken. Is het niet voor in kaart brengen van besmettingen/ziektes, dan is het wel voor monitoren van mensen(massa's). Plus, ze zijn al in zo'n vergevorderd stadium dat ze dit echt niet meer gaan stoppen.

Ik kan persoonlijk niet wachten totdat ik mijn vaccinatie kan halen, maar ondanks dat ik wel astmatische bronchitis heb, verwacht ik dat ik pas ergens tussen de herfstvakantie en kerst aan de beurt ben. Op zijn vroegst.
I stand corrected @t_captain :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vrijdag op 16-03-2021 10:45 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

thewizard2006 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Kan je doen ja. Maar dan ook niet gaan miepen als er een beambte op je vakantiebestemming wel goed in zijn werk is en je terug stuurt :)
Niet iedereen is zo makkelijk in het overtreden van wetten en regels (zeker als die de gezondheid en veiligheid van de samenleving proberen te borgen).
Ik weet niet wat je insinueert maar je hebt het tegen de zo ongeveer meest wetsgetrouwe burger die je kunt tegen komen 8)

Ik ben in principe tegen een vaccinatiepaspoort voor iets anders als buitenlandse reizen maar als het moet vindt ik het wel prettig als dat kan met het gele vaccinatiepaspoort en niet met een appje. De privacy daarvan is niet of nauwelijks onderzocht en scope creep ligt bij deze regering bewezen op de loer.

Dat is onverlet dat ik wel verwacht dat sommigen daarmee zullen proberen te frauderen. Dat soort mensen lopen er nu eenmaal rond op deze aardkloot. Je gaat het ook niet helemaal voorkomen. Zelfs dat is geen ramp als het aantal laag genoeg blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:46
Brent schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Begrijp ik het nou goed dat ook mijn positieve testuitslag (die voldoende ver in het verleden ligt) kan gebruiken?
Voldoende ver, maar ook voldoende dichtbij als ik het goed begrijp. ;) Jammer voor je als je 7 maanden geleden covid19 hebt doorgemaakt. :P

Voor mij is het 5 maanden geleden. Te lang geleden om er goed gebruik van te kunnen maken dus. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Mawlana op 16-03-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Daarom ben ik blij dat de niet met een centrale database werken.

* Als je kiest voor een systeem met een centrale database, dan zou een beveiligingslek in de authorisatie van de app kunnen escaleren in een situatie waarin potentieel een enorme groep mensen toegang zou hebben tot medische gegevens.

* Een centrale DB heeft query logs, waarmee je op individuele basis mensen kunt volgen. Het is beter dat zulke data niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vrijdag schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:24:
[...]
Nuja, ze kunnen dat paspoort/app vast wel ergens anders voor gebruiken. Is het niet voor in kaart brengen van besmettingen/ziektes, dan is het wel voor monitoren van mensen(massa's). Plus, ze zijn al in zo'n vergevorderd stadium dat ze dit echt niet meer gaan stoppen.

Ik kan persoonlijk niet wachten totdat ik mijn vaccinatie kan halen, maar ondanks dat ik wel astmatische bronchitis heb, verwacht ik dat ik pas ergens tussen de herfstvakantie en kerst aan de beurt ben. Op zijn vroegst.
Dat lijkt me wat pessimistisch. Volgens mij sta je voor mei gepland. Kan natuurlijk juni of juli worden als het tegenzit met AstraZeneca, maar november?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Vrijdag schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:24:
[...]
Is het niet voor in kaart brengen van besmettingen/ziektes, dan is het wel voor monitoren van mensen(massa's).
Dat vermoeden heb ik dus ook.

Maar het zou toch bizar zijn dat deze inbreuk op de privacy wordt ingevoerd zonder ook maar enig debat of volksraadpleging?

Ben het met @t_captain eens dat tegen de tijd dat dit systeem volledig operationeel is het voor het voorgestelde doel achterhaald zal zijn. Dat betekent automatisch dat het helemaal niet om die reden wordt ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
sylvesterrr schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Voldoende ver, maar ook voldoende dichtbij als ik het goed begrijp. ;) Jammer voor je als je 7 maanden geleden covid19 hebt doorgemaakt. :P

Voor mij is het 5 maanden geleden. Te lang geleden om er goed gebruik van te kunnen maken dus. :+
Wij hebben het rond de kerst gekregen (24dec positieve testuitslag). Onze vakantie staat gepland vanaf 19 juni dus dat zou net binnen dat half jaar vallen (voor de heenreis) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Brent schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Daar hebben ze het wel elke keer over, maar dat zou mij erg onverstandig lijken om dat in te voeren. Ten eerste zou je natuurlijk moeten testen op in hoeverre de besmetting ook heeft geresulteerd in immuniteit, bij lichte besmettingen kan dat volgens mij nogal tegenvallen.

Maar het grootste probleem dat je daarmee waarschijnlijk veroorzaakt is dat mensen ( waarschijnlijk vooral jongeren die niet verwachten dat het hun erg zal raken ) bewust besmet gaan worden om zo makkelijk weer alles te mogen. Dat lijkt mij iets dat je ten alle tijden moet zien te voorkomen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

t_captain schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Dat lijkt me wat pessimistisch. Volgens mij sta je voor mei gepland. Kan natuurlijk juni of juli worden als het tegenzit met AstraZeneca, maar november?
Ah, dat zou mooi zijn. Heb net gekeken op de site van de Rijksoverheid en daar staat (onder voorbehoud) inderdaad mei. Maar ik hou toch nog wel een slag om de arm en ga uit van op zijn vroegst rond of net na de zomervakantie.

Is het eerder, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Zorgmedewerker besmet, gevaccineerd en vervolgens opnieuw besmet

Als er meer van dit soort verhalen komen kun je die vaccinatiepas natuurlijk al direct afschrijven.

Deze zorgmedewerkster was al eerder positief getest én is begin dit jaar als één van de eersten gevaccineerd. En nu toch weer positief op Corona.

Het reeds Corona hebben gehad en/of gevaccineerd zijn betekent dus enkel dat je zelf minder vatbaar bent voor het virus, je kunt het echter nog steeds wel oplopen en dus waarschijnlijk ook nog doorgeven aan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Dat vermoeden heb ik dus ook.

Maar het zou toch bizar zijn dat deze inbreuk op de privacy wordt ingevoerd zonder ook maar enig debat of volksraadpleging?

Ben het met @t_captain eens dat tegen de tijd dat dit systeem volledig operationeel is het voor het voorgestelde doel achterhaald zal zijn. Dat betekent automatisch dat het helemaal niet om die reden wordt ingevoerd.
Ja, dat vind ik ook wel apart. Wat je nu soms ziet is dat kritiek hier op snel onder de caegorie "wappie" wordt geschoven. Dit terwijl er toch wel goed naar gekeken mag worden wat dit op de lange termijn gaat inhouden. Er is immers niets zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Gelukkig is het geen centrale database, maar koppelen van databases is natuurlijk iets wat al langer wordt gedaan. Vaak ook voor een twijfelachtig doel of op zijn minst discutabele manieren. We hoeven daar niet eens ver terug de tijd in om onwenselijke resultaten daar van te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:49:

Als er meer van dit soort verhalen komen kun je die vaccinatiepas natuurlijk al direct afschrijven.

Deze zorgmedewerkster was al eerder positief getest én is begin dit jaar als één van de eersten gevaccineerd. En nu toch weer positief op Corona.
Dat je nog altijd positief kan testen is ook nooit uitgesloten geweest. Zegt verder helemaal niets: Een positieve test zonder ziekteverloop betekent dat je nul belasting op de zorg legt.

Die vaccinatiepas is nooit een garantiebewijs geweest dat iemand niet besmettelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:49:

Het reeds Corona hebben gehad en/of gevaccineerd zijn betekent dus enkel dat je zelf minder vatbaar bent voor het virus, je kunt het echter nog steeds wel oplopen en dus waarschijnlijk ook nog doorgeven aan anderen.
Dus allemaal maar binnen blijven zitten de komende 2 jaar toch. Elk initiatief om versoepelingen eventueel mogelijk te maken moet 100% alles afdekken he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Nuja, het kan natuurlijk wel een vals gevoel van veiligheid geven. Als jij bent gevaccineerd kan je het nog steeds overdragen. Totdat iedereen die wil/kan is gevaccineerd en er een soort groepsimmuniteit is, kan je dus alsnog mensen ziek maken. Terwijl je denkt "ik ben gevaccineerd, alles is goed".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vrijdag schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:53:
Nuja, het kan natuurlijk wel een vals gevoel van veiligheid geven. Als jij bent gevaccineerd kan je het nog steeds overdragen.
De kans dat je het als gevaccineerde overdraagt is in verhouding wel kleiner, alleen niet nul.

Wat dat betreft gaan de vaccinaties gewoon steeds meer de maatregelen vervangen tot de laatste maatregel weer is versoepeld. "Alles potdicht houden tot het bitje groepsimmuniteit true/false is omgeflipt" is nou eenmaal geen realistische situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:51:
[...]
Dus allemaal maar binnen blijven zitten de komende 2 jaar toch. Elk initiatief om versoepelingen eventueel mogelijk te maken moet 100% alles afdekken he
Als dit mogelijk is slaat dat de hele basis onder het vaccinatiepaspoort weg (en daar gaat dit draadje toch over).

De (voorgestelde) voorwaarden voor groen licht in het paspoort zijn:
  • Hetzij gevaccineerd
  • Hetzij het virus gehad en in het bezit van antistoffen
  • Hetzij in het bezit van een recente negatieve test
Zo'n paspoort is alleen veilig als gebruikers ervan het virus niet meer over kunnen dragen aan anderen. Deze gebruikers zullen echter bij het uitoefenen van hun 'extra vrijheden' nog wel in contact komen met mensen die nog niet gevaccineerd zijn. Het is juist de achterliggende gedachte dat dit met zo'n paspoort geen probleem is.

Die gedachte wordt hiermee onderuit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Zo'n paspoort is alleen veilig als gebruikers ervan het virus niet meer over kunnen dragen aan anderen. Deze gebruikers zullen echter bij het uitoefenen van hun 'extra vrijheden' nog wel in contact komen met mensen die nog niet gevaccineerd zijn. Het is juist de achterliggende gedachte dat dit met zo'n paspoort geen probleem is.
Je ziet niet voor niets dat het CDC in zijn "Interim Public Health Recommendations for Fully Vaccinated People" bijvoorbeeld nog steeds de volgende aanbeveling doet:
Fully vaccinated people with COVID-19 symptoms
Although the risk that fully vaccinated people could become infected with COVID-19 is low, any fully vaccinated person who experiences symptoms consistent with COVID-19 should isolate themselves from others, be clinically evaluated for COVID-19, and tested for SARS-CoV-2 if indicated. The symptomatic fully vaccinated person should inform their healthcare provider of their vaccination status at the time of presentation to care.
Het paspoort zal vermoedelijk geen veranderingen brengen in maatregelen als deze.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Als dit mogelijk is slaat dat de hele basis onder het vaccinatiepaspoort weg (en daar gaat dit draadje toch over).

De (voorgestelde) voorwaarden voor groen licht in het paspoort zijn:
  • Hetzij gevaccineerd
  • Hetzij het virus gehad en in het bezit van antistoffen
  • Hetzij in het bezit van een recente negatieve test

Die gedachte wordt hiermee onderuit gehaald.
Nee dit is weer dat 100% denken. Het is nu namelijk zo dat in de meeste gevallen bij een vaccinatie dit zorgt voor een lange dekking, immuniteit etc. Er zijn echter enkele gevallen bekend waar dit niet het geval was. Maar dit is een dusdanig klein percentage dat je niet wil dat alles maar weer op slot gaat. Als we continue alleen in uitzonderingen denken dan komen we nergens. Net zoals mondkapjes het virus niet uitroeien zal een vaccinatie dit ook niet vanzelf doen. Het is gewoon een van de vele middelen om te zorgen dat we zo snel mogelijk weer terug kunnen naar "normaal". Om gecontroleerd, voor zover dat mogelijk is, weer de grenzen open te zetten bijv. Je kan niet continue blijven verwijzen naar alle zaken die niet alles oplossen.
Als het nu zo was dat 50% van de mensen weer ziek wordt etc dan kan je je inderdaad gaan afvragen of het zin heeft. Maar we zijn nu in de marges aan het werken. Je kan niet continue alles op slot blijven gooien.
Dat je je daarnaast nog wel zo goed mogelijk aan de maatregelen moet houden is prima. Het is gewoon een extra controle om te zorgen dat een groot deel weer bepaalde vrijheden terug kan krijgen.
Het alternatief is nog een jaar wachtten om te kijken of het vaccin zijn werk heeft gedaan. Tuurlijk, dat kan. Een passieve houding is ook een houding. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een actieve gecontroleerde optie.

[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 16-03-2021 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Nee dit is weer dat 100% denken. Het is nu namelijk zo dat in de meeste gevallen bij een vaccinatie dit zorgt voor een lange dekking, immuniteit etc. Er zijn echter enkele gevallen bekend waar dit niet het geval was. Maar dit is een dusdanig klein percentage dat je niet wil dat alles maar weer op slot gaat. Als we continue alleen in uitzonderingen denken dan komen we nergens. Net zoals mondkapjes het virus niet uitroeien zal een vaccinatie dit ook niet vanzelf doen. Het is gewoon een van de vele middelen om te zorgen dat we zo snel mogelijk weer terug kunnen naar "normaal". Om gecontroleerd, voor zover dat mogelijk is, weer de grenzen open te zetten bijv. Je kan niet continue blijven verwijzen naar alle zaken die niet alles oplossen.
Als het nu zo was dat 50% van de mensen weer ziek wordt etc dan kan je je inderdaad gaan afvragen of het zin heeft. Maar we zijn nu in de marges aan het werken. Je kan niet continue alles op slot blijven gooien.
Ben het volledig met je eens dat het onwenselijk is om alles in het slot te houden totdat we de vereiste immuniteit volledig bereikt hebben.

Vind enkel dat het 'gelijke monniken, gelijke kappen' principe dat als sinds dag 1 van deze pandemie gebezigd wordt ook moet blijven gelden nu er een weg naar de uitgang is.

Dus: de samenleving kan - naarmate er meer gevaccineerd wordt - wel steeds meer open worden gesteld, maar dan wel voor iedereen in gelijke mate. En niet met een zeer ingrijpend, ingewikkeld en dus fraudegevoelig systeem pogen om bepaalde door de politiek gekozen groepen voorrang te geven ten opzichte van de rest.

Dus zoals ze het in het VK doen. Een heldere roadmap, maar geen onderscheid tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het gaan met vaccinatie etc sowieso om de grote getallen. Een hoge mate van immunisatie (hetzij door vaccins, hetzij langs de natuurlijke weg) is voldoende om grotere uitbraken te voorkomen. Aanvullend zorgen vaccinaties van kwetsbaren dat de druk op de zorg en de sterftecijfers behapbaar blijven.

100% is niet haalbaar, maar ook gewoon niet nodig. Met de R-waardes van verschillende Corona-varianten is er relatief veel ruimte voor niet-immunen in de samenleving. Veel meer dan bijvoorbeeld met mazelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik vraag me vooral af of deze zomer gewoon de grens over kunnen met de auto, of dat we daar ellenlange files hebben omdat ze iedereen willen controleren op een geldig coronapaspoort. Lijkt me niet echt realistisch.

Zal vooral een luchthaven aangelegenheid zijn zeker?

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dennahz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:00:
Ik vraag me vooral af of deze zomer gewoon de grens over kunnen met de auto, of dat we daar ellenlange files hebben omdat ze iedereen willen controleren op een geldig coronapaspoort. Lijkt me niet echt realistisch.

Zal vooral een luchthaven aangelegenheid zijn zeker?
Natuurlijk is dat realistisch. Alleen was dat nu juist hetgene waar we van af wilden en daarvoor hebben we Shengen etc ingevoerd. We willen het misschien niet maar tot aan Shengen was dat gewoon het geval. (ja met Belgie etc was het natuurlijk al eerder zo)

Of we voldoende mankracht hebben om dat er even bij te doen op een snelle en soepele manier is wat anders maar met weinig mankracht wordt de wachttijd gewoon wat langer.

Of dat ook gaat gebeuren is wat anders, misschien wil de regering daarom wel een appje. Beetje geolocatietracking er op en er kan zo gecontroleerd worden of de inzittenden van een voertuig wel een corona paspoortje hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:40:

Dus: de samenleving kan - naarmate er meer gevaccineerd wordt - wel steeds meer open worden gesteld, maar dan wel voor iedereen in gelijke mate. En niet met een zeer ingrijpend, ingewikkeld en dus fraudegevoelig systeem pogen om bepaalde door de politiek gekozen groepen voorrang te geven ten opzichte van de rest.

Dus zoals ze het in het VK doen. Een heldere roadmap, maar geen onderscheid tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden.
Maar dat is toch precies dat. Je kan je namelijk ook laten testen of als je het al hebt gehad krijg je ook "vrijstelling". Er wordt dus niemand uitgesloten. Er zijn alleen verschillende ingangen (en dat is alleen maar goed)
Ik ben het er mee eens dat het geen goed idee is als dit alleen puur voor mensen zou zijn die gevaccineerd zijn. Dat trekt alles inderdaad scheef en dat wil je ook zeker niet.

[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 16-03-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
thewizard2006 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Maar dat is toch precies dat. Je kan je namelijk ook laten testen of als je het al hebt gehad krijg je ook "vrijstelling". Er wordt dus niemand uitgesloten. Er zijn alleen verschillende ingangen (en dat is alleen maar goed)
Ik ben het er mee eens dat het geen goed idee is als dit alleen puur voor mensen zou zijn die gevaccineerd zijn. Dat trekt alles inderdaad scheef en dat wil je ook zeker niet.
Met een "groene pas" eis lijkt er sprake van indirect onderscheid, zowel op levensovertuiging als op chronische ziekte/handicap. Wie niet kan of mag vaccineren, moet immers extra kosten en moeite maken om elke keer te testen.

De regel is ogenschijnlijk neutraal geschreven (er is dus geen direct onderscheid), maar treft wel specifieke groepen (en dat is dus een indirect onderscheid).

In de Algemene Wet Gelijke Behandeling is indirect onderscheid in sommige gevallen toelaatbaar, afhankelijk van de belangenafweging tussen de last voor de betreffende groepen en het zwaarwegens belang. In het geval van corona-pandemie is het wel kansrijk dat het onderscheid toelaatbaar is.

Maar, er speelt nog een factor mee: de aanbieder van goederen of diensten moet onderzoek doen naar minder ingrijpende alternatieven. Wellicht aparte openingstijden of ruimtes etc. Een paar links terzake:
* https://mensenrechten.nl/nl/oordeel/2020-28
* https://mensenrechten.nl/nl/oordeel/2019-41
* https://mensenrechten.nl/nl/oordeel/2014-169

Als een restauranthouder of kastelijn geen enkel onderzoek doet naar de minst ingrijpende mogelijkheid om toegankelijkheid met veiligheid te combineren, en automatisch grijpt naar de groene pas, dan is hij mogelijk in overtreding van AWGB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
In ander nieuws, de Europese Commissie staat lidstaten toe nog aanvullende eisen te stellen naast het hebben van een EU coronapas.
Met een pas heb je toegang tot alle EU-landen, is het idee. Naast de pas kunnen die landen wel extra eisen stellen aan binnenkomst, bijvoorbeeld een verplichte quarantaine. Die eisen moeten worden gecommuniceerd met de Europese Commissie en de andere lidstaten.
Dat schopt die hele pas onderuit als je nog aanvullende eisen gaat stellen. Op die manier is deze hele maatregel dead on arrival.
"Daarom denk ik dat het reizen met deze pas zou kunnen zonder dat de verspreiding van het virus verder toeneemt, maar wel onder de strikte voorwaarde dat we ook de hygiënemaatregelen volhouden. Vaccineren in combinatie met de hygiënemaatregelen is een ijzersterke combinatie. Tegelijk is ook monitoring van het virus heel belangrijk, zodat we bij nieuwe ontwikkelingen snel kunnen anticiperen. Onder deze voorwaarden kan het veilig gebeuren", zegt Van Gorp.
Deze hoogleraar pleit ondanks coronapas dat mensen nog steeds zich aan de maatregelen moeten houden.. De meerwaarde van die pas is dan helemaal weg als het idee was de drager meer vrijheden te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@CMD-Snake

DoD is denk ik wel een juiste classificatie. Het doet niet wat het moet doen, als het dat al zou doen dan doet het dat te laat en de negatieve bijwerkingen zijn groter als de positieve werking.

Wat mij betreft mogen ze het vaccinatie paspoort appje per onmiddellijk schrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
CMD-Snake schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:08:
Dat schopt die hele pas onderuit als je nog aanvullende eisen gaat stellen. Op die manier is deze hele maatregel dead on arrival.
DOA? Enkel als de pas tot enig doel heeft om vrij reizen mogelijk te maken.

Maar dat is mijns inziens helemaal niet het doel. Het doel is om te komen tot een Europees controlesysteem van burgers.

Zou dit soort teksten tot voor kort in de wappie hoek hebben gezocht.

Maar als de EC zelfs met deze pas ook nog allerhande aanvullende individuele eisen toestaat? Wat is dan in vredesnaam het doel van deze pas? Want het dus niet het verzekeren van vrij reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:00
Stoney3K schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:56:
[...]

De kans dat je het als gevaccineerde overdraagt is in verhouding wel kleiner, alleen niet nul.

Wat dat betreft gaan de vaccinaties gewoon steeds meer de maatregelen vervangen tot de laatste maatregel weer is versoepeld. "Alles potdicht houden tot het bitje groepsimmuniteit true/false is omgeflipt" is nou eenmaal geen realistische situatie.
Je bent misschien minder besmettelijk, maar omdat je zelf niet weet dat je besmettelijk bent (want geen symptomen) denk ik dat je eerder anderen zal besmetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ervaringsgetallen laten een aanzienlijke daling van de R-waarde zien. Hoe groot hij precies is, is nog niet duidelijk. Maar het effect lijkt in ieder geval voldoende om de pandemie de afgrond in te sturen.

Wat mij betreft is tijdrekken de beste strategie tegen al dit soort regels, want met het uitdoven van de pandemie zal het draagvlak wegvallen. Dan heb je straks je vrijheid terug zonder extra checks, registraties en documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:49
t_captain schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:23:
Ervaringsgetallen laten een aanzienlijke daling van de R-waarde zien. Hoe groot hij precies is, is nog niet duidelijk. Maar het effect lijkt in ieder geval voldoende om de pandemie de afgrond in te sturen.

Wat mij betreft is tijdrekken de beste strategie tegen al dit soort regels, want met het uitdoven van de pandemie zal hetvdraagvlak wegvallen. Dan heb je straks je vrijheid terug zonder extra checks, registraties en documenten.
Hoe paradoxaal het misschien ook klinkt, maar jezelf wèl laten vaccineren is dus ook een prima middel in de strijd tegen de extra checks, registraties en documenten ;)

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Het gaat niet om mijzelf. Ik ga vaccineren. Maar ik heb geen behoefte aan (blijvende) extra controle daarna. En al helemaal niet aan uitsluiting van anderen, zeker omdat zo’n systeem een meer permanent karakter kan krijgen. Wat mij betreft: 75% primken en terug naar normaal. Geen restschade in vrijheden accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
klaaas schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:39:
[...]
Hoe paradoxaal het misschien ook klinkt, maar jezelf wèl laten vaccineren is dus ook een prima middel in de strijd tegen de extra checks, registraties en documenten ;)
Sta net zo in de wedstrijd... ga me zeker zodra het kan laten vaccineren.

Sterker... als we door teveel weigeraars niet aan de vereiste groepsimmuniteit komen mag de overheid wat mij betreft echt wel met zachte dwang mensen gaan verleiden / dwingen om een vaccinatie te nemen.

Maar het is nu nog veel te vroeg voor het opzetten van zo'n systeem. En het is mijns inziens ook niet nodig, zelfs de paar personen in mijn omgeving die maanden geleden nog sceptisch stonden ten opzichte van vaccineren kunnen nu niet wachten tot de uitnodiging op de mat valt.

Vermoed dat we die 70(?) % op de sloffen gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:05:
Maar dat is mijns inziens helemaal niet het doel. Het doel is om te komen tot een Europees controlesysteem van burgers.

Die zitten nog steeds in die hoek hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:36:
[...]

Die zitten nog steeds in die hoek hoor ;)
Yeah, i know ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
(dubbelpost)

[ Voor 255% gewijzigd door t_captain op 17-03-2021 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
En dat is het gevaar dus. Lekker achter over leunen want het lost zich vanzelf wel op. Welke ex-president had vorig jaar niet zulke gelijk soortige uitspraken O-)

Bij dit soort zaken kan je het nooit goed doen. De ene wil een passive houden en de ander wil juist een active. Juist bij het bestrijden van een pandemie lijkt het mij goed dat je een active houdig wil aannemen. Dat ze nogal laat zijn met hun plannen uitvoeren is een 2e. Als ze dit goed hadden willen doen dan had dit al lang klaar moeten zijn.
Maar zoals ik het tot nu toe lees gaat het echt alleen over reizen naar landen binnen de EU. Dus als je daar buiten wil reizen kan je gewoon gaan (afhankelijk of het land het toelaat en je moet je houden aan bijv quarantaine regels). En als je binnen de EU kan reizen als je gevaccineerd bent, ziek ben geweest afgelopen half jaar of een test 72uur voor je vliegt dan zie ik dat als een optie om de grenzen open te stellen. Als je dan nog mensen in quarantaine gaat plaatsen dan heeft het natuurlijk geen enkele zin. Verwacht ook niet dat veel landen dit dan zullen doen maar ze willen natuurlijk niet vanuit de EU alles opdringen aan de landen want dan heb je daar over weer de poppen aant dansen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door thewizard2006 op 17-03-2021 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:58:
[...]

En dat is het gevaar dus. Lekker achter over leunen want het lost zich vanzelf wel op. Welke ex-president had vorig jaar niet zulke gelijk soortige uitspraken O-)

Bij dit soort zaken kan je het nooit goed doen. De ene wil een passive houden en de ander wil juist een active. Juist bij het bestrijden van een pandemie lijkt het mij goed dat je een active houdig wil aannemen. Dat ze nogal laat zijn met hun plannen uitvoeren is een 2e. Als ze dit goed hadden willen doen dan had dit al lang klaar moeten zijn.
Maar zoals ik het tot nu toe lees gaat het echt alleen over reizen naar landen binnen de EU. Dus als je daar buiten wil reizen kan je gewoon gaan (afhankelijk of het land het toelaat en je moet je houden aan bijv quarantaine regels). En als je binnen de EU kan reizen als je gevaccineerd bent, ziek ben geweest afgelopen half jaar of een test 72uur voor je vliegt dan zie ik dat als een optie om de grenzen open te stellen. Als je dan nog mensen in quarantaine gaat plaatsen dan heeft het natuurlijk geen enkele zin. Verwacht ook niet dat veel landen dit dan zullen doen maar ze willen natuurlijk niet vanuit de EU alles opdringen aan de landen want dan heb je daar over weer de poppen aant dansen ;)
De theorie er achter is duidelijk. Probleem is dat er enorme gaten in het systeem zitten.
  • Reeds gevaccineerden of mensen die het afgelopen half jaar Corona hebben gehad kunnen het virus nog wel opnieuw oplopen en doorgeven. Die groep kan dan mensen die op grond van een negatieve testuitslag een paspoort hebben besmetten.
  • Jongeren die nog (lang) niet aan de beurt zijn voor een vaccin kunnen gaan proberen het virus express op te lopen. Voor hun zijn de verleidingen van een paspoort (Spaanse Costa's) veel groter dan het zeer geringe risico dat het virus voor ze is. Sprak er gisterochtend nog wat lacherig over, maar heb gisteravond van mijn (jongvolwassen) kinderen begrepen dat deze mogelijkheid in hun vriendengroep serieus wordt overwogen.
  • De praktische uitwerking. Dit is de Corona-app in het kwadraat en die heeft maanden vertraging opgelopen. Tegen de tijd dat de boel eindelijk op de rails is zijn we al lang en breed ingeënt.
  • De toegestane extra maatregelen zijn wellicht noodzakelijk om de goedkeuring van de lidstaten te verkrijgen, maar betekent dus ook dat de waarde van het paspoort niet absoluut is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Deze zomer met een coronapas op vakantie?

De Zuid-Europese landen zijn gebrand om het vakantieseizoen, en daarmee hun economie, te redden dit jaar. Zal een coronapaspoort daar de oplossing voor zijn zoals Spanje, Portugal en Griekenland hopen?

Misschien op een abstract niveau zou het kunnen, maar dankzij de aanpak van Europese Commissie is het een doodgeboren kindje dit paspoort:
Het betekent ook dat lidstaten zelf mogen bepalen of ze ook vaccins erkennen die niet door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) zijn goedgekeurd, en dat ze daarnaast extra eisen kunnen stellen aan reizigers. Daardoor kan het gebeuren dat je met een Sputnik-vaccin Kroatië in kunt, terwijl je met een Pfizer-prik niet zonder meer naar Duitsland reist.
Landen kunnen reizigers met een coronapas dus aanvullende eisen opleggen. Ondanks je pas toch in quarantaine of je wordt geweigerd aan de poort omdat je vaccin niet erkent wordt door een land.

In drie maanden moet alles uitgewerkt worden en moeten alle EU lidstaten het eens worden. Een behoorlijke opgave:
Een prangende vraag is bijvoorbeeld of en hoe een doorlopen corona-infectie geregistreerd wordt. Over precieze voorwaarden, de ICT en de tijdlijn voor de ontwikkeling van het certificaat, is verder nog veel onzeker. Brussel wil dat de pas medio juni in gebruik kan worden genomen, wat minder dan drie maanden geeft voor praktische uitwerking én onderhandelingen met lidstaten en Europees Parlement. „Dit wordt een teleurstelling die je van mijlenver ziet aankomen”, zegt een EU-diplomaat. Een ander is positiever: „Als iedereen goede wil laat zien, kan het echt lukken. Maar ja: als.”
Bepaalde Europese landen zouden ook een belang hebben om zo'n coronapas te verwateren of zelfs te frustreren:
Uitgesproken kwade wil is er misschien nergens in Europa, maar het enthousiasme voor het snel optuigen van een reisbewijs is ook niet overal even groot. Duitsland en Frankrijk zijn terughoudend om al teveel op Europees niveau vast te leggen over wat mogelijk wordt met een certificaat. Fransen zijn kampioen vaccinscepsis, Duitsers hebben privacy-zorgen. De Belgische minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmes sprak zich eerder al scherp uit tegen het gebruik van het woord ‘vaccinatiepas’. „Voor België is er geen sprake van om vaccinatie te koppelen aan de vrijheid om zich in Europa te verplaatsen”, aldus Wilmes. De ‘groene pas’ is in de voorstellen inmiddels vervangen door het neutralere ‘certificaat’.
Deze zomer kan zomaar nog een domper krijgen:
Een zomernachtmerrie is voor Brussel dan ook een lappendeken van verschillende regimes, waar willekeur regeert, discriminatie dreigt en van vrij reizen geen sprake is. Maar zelfs áls het lukt een eenduidig code-systeem op te tuigen, is de ongemakkelijke waarheid dat er grote verschillen zullen blijven binnen Europa. Tussen landen die een vaccinatie wel of niet als vrijgeleide beschouwen, maar ook tussen burgers die wel of niet de kans hebben gehad gevaccineerd te worden. Zorgeloos zal die zomer nog niet zijn.
Hoogleraar Luiza Bialasiewicz spreekt wel van een „veiligheidstoneelstuk”. „De Commissie wil hiermee laten zien dat ze veiligheid voor burgers kan garanderen. Maar de ongemakkelijke waarheid is dat dat alleen met restricties kan. We proberen iets Europees te harmoniseren, terwijl al het andere coronabeleid dat helemaal niet is. De vaccinatieprogramma’s verlopen soms zelfs per regio verschillend. Vrij reizen is in de EU gelijk voor iedereen, maar met een officieel vaccinpaspoort legitimeer je als overheid ongelijkheid.”
Als je dit zo leest is het vooral een verspilling van tijd, moeite en geld zo'n coronapas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
alexbl69 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:22:
De theorie er achter is duidelijk. Probleem is dat er enorme gaten in het systeem zitten.
Klopt. Er is niet een kant en klare hap snap oplossing die alles oplost. Dat claimt ook helemaal niemand. Dat is wel wat een grote groep lijkt te verwachten. En dat maakt de discussie heel moeilijk. Ik zie het echt steeds en steeds meer terug. Dat plannen, ideeën, suggesties etc worden afgeschoten omdat ze niet alles en iedereen 100% afdekken.
Het is hetzelfde als zeggen laten we niets aan het verschonen van de auto industrie doen want de bio industrie stoot veel meer uit. Zelfde als met Corona. We voeren deze maatregel maar niet door want ergens anders kan je ook besmet raken.
De maatregelen zijn er niet om alle problemen op te lossen. Die zijn er om de kans te beperken. De kans op verspreiding verkleinen, de kans op besmetting verkleinen, ziekhuis opnames verminderen. Met daar tegen over dat mensen ook nog normaal willen leven en naar een restaurant willen of op vakantie. Er is geen keiharde wetenschap wat precies het beste gaat werken. Daar zijn teveel factoren die meespelen. Dus het enige wat je kan doen is zo gecontroleerd mogelijk versoepelingen regelen onder bepaalde voorwaarden.
Dat hier misbruik van gemaakt kan worden, gaten in zitten of niet voor alles en iedereen de beste oplossing is daar ontkom je simpel weg gewoon niet aan.
Maar verwachten dat elke aangedragen oplossing alles gaat oplossen is kansloos. En dit hebben we echt met alles al gehad. Afstand houden, binnen zitten (earosolen), aantal contacten, mondkapjes. En elke keer hetzelde argument "Er raken nog steeds mensen besmet" dus.... onzin. Terwijl je het moet zien als allemaal lossen stukjes in een puzzel. De ene geeft 5% vermindering, de ander 20% en weer een ander heeft helaas blijkbaar geen effect. Maar het is bijna onmogelijk om dit allemaal van te voren te weten. Door alle factoren die meespelen. Economisch, maatschappelijk, sociaal, wappies en gekkies die alle regels negeren etc.
Dus nogmaals, dit systeem is niet waterdicht. Lost niet alle problemen op. Maar indien goed geïmplementeerd kan ervoor zorgen dat een hoop mensen eerder van bepaalde vrijheden kan genieten tov nu en de economie weer kan aan trekken (en welllicht nog wat sociaal/maatschappelijke voordelen ook nog).
CMD-Snake schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:15:
Als je dit zo leest is het vooral een verspilling van tijd, moeite en geld zo'n coronapas.
Ja en ik kan hetzelfde stukje zo omtoveren met mooie lovende woorden dat het een fantastisch plan is. Al het doomdenken en beren zien altijd. Misschien ook gewoon eens iets proberen ipv van te voren al alles afknallen. Dat is altijd zo ontzettend makkelijk natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 17-03-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:15:
Ja en ik kan hetzelfde stukje zo omtoveren met mooie lovende woorden dat het een fantastisch plan is. Al het doomdenken en beren zien altijd. Misschien ook gewoon eens iets proberen ipv van te voren al alles afknallen. Dat is altijd zo ontzettend makkelijk natuurlijk.
Ik ben naar de jubel versie wel benieuwd eerlijk gezegd. Hoe zie jij (op een positieve manier) iets als de aanvullende eisen? Wat is zo'n coronapas waard als je alsnog in quarantaine moet of je vaccin niet erkent wordt? Het hele idee was dat zo'n pas vrij reizen weer mogelijk moest maken voor de houders van de pas.

Nieuwe regels in Europa zijn lastig, omdat alle lidstaten er mee moeten instemmen en hoe gevoeliger het onderwerp hoe meer water er bij de wijn zal moeten. Snelheid is ook geen kenmerk van de EU daarbij, dus een deal uitwerken in drie maanden inclusief implementatie is knap. Frankrijk en Duitsland zijn licht sceptisch en meeste Oost-Europese landen zijn sterk tegen een coronapas. Dan heb je voornamelijk de Zuid-Europese lidstaten die voor zijn. Tussen al die lidstaten moet een compromis gevonden worden, want als eentje tegen stemt valt het hele plan in duigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
CMD-Snake schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:12:
[...]
Dan heb je voornamelijk de Zuid-Europese lidstaten die voor zijn.
Daarnaast zullen die Zuid-Europese landen het bezit van de pas nooit wettelijk gaan verplichten want als er dan de komende maanden ergens een kink in de kabel komt schieten ze zichzelf in de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

alexbl69 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Daarnaast zullen die Zuid-Europese landen het bezit van de pas nooit wettelijk gaan verplichten want als er dan de komende maanden ergens een kink in de kabel komt schieten ze zichzelf in de voet.
Ik denk dat het nog veel erger wordt. Omdat het te lang duurt komen die oudjes niet en ze gaan al die mensen missen die 70 minus zijn.

Dat gaat nog maar heel kort duren, ik vermoed dat het op korte termijn einde verhaal is voor het vaccinatie paspoort als dat besef doordringt. Die spreekwoordelijke kogel hangt al vlak boven de spreekwoordelijke voet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:15:
[...]
Terwijl je het moet zien als allemaal lossen stukjes in een puzzel. De ene geeft 5% vermindering, de ander 20% en weer een ander heeft helaas blijkbaar geen effect.
Maar waar het dan blijft steken is de maatregelen die niet werken weer af te voeren. Denk aan die gel, het is allang aangetoond dat ten eerste besmetting nauwelijks op die manier gebeurt, en ten tweede dat de meeste gebruikte gel helemaal niet effectief is tegen virussen.

Toch wordt overal nog verwacht dat je je handen insmeert. Er is een sterke wens van de politiek om de maatregelen op elkaar te stapelen, en weinig interesse in het afvoeren van dingen die niet blijken te werken. Waardoor de regeldruk en impact steeds groter wordt. De discussie over de impact lijkt verstomd.

Dat verhaal van "als we nu even doorzetten dan kunnen we straks eerder wat vrijheid terug krijgen" begint nu wel oud te worden, voorlopig blijft het alleen maar minder vrijheid worden. En ook wordt er steeds paniekeriger gedaan over het virus, waar eerder het doel was overbelasting van de zorg te vermijden, wordt er nu over 'veiligheid' gesproken als in het virus helemaal te voorkomen. Dat maakt het wel een hele andere discussie met veel zwaardere maatregelen die hiervoor nodig zijn. Heel stilletjes worden de doelpalen steeds verplaatst.

Overigens ben ik wel een voorstander van het coronapaspoort voor reizen. Dat is niet zo'n zware maatregel en het kan inderdaad verspreiding van varianten tegengaan. Mits er niet ook nog andere eisen worden gesteld (zoals tests) want dan voegt het niks toe. Maar om het in het dagelijks leven te gebruiken zoals nu in Nederland wordt voorgesteld vind ik dan weer veel te zwaar.

Voor mij speelt dit effect van afschaffing heel erg mee in de discussie over de maatregelen. In mijn ervaring is het veel makkelijker om zware maatregelen te voorkomen dan ze later te proberen af te schaffen als ze niet meer nodig zijn. Want dat blijft altijd weer hangen.

Ik trek weer een parallel met het terrorisme: Weinig dingen die na 9/11 zijn ingevoerd zijn ooit weer opgeheven en er worden nog steeds nieuwe zaken ingevoerd (zoals de extra bevoegdheden van de AIVD, de wens tot backdoors in whatsapp enz). De angst zit er bij de politiek nog steeds dik in (en de lobby van de leveranciers van security spullen neem ik aan) terwijl wij als bevolking het allang vergeten zijn. Maar al die tijd zitten we wel met alle maatregelen opgescheept en worden we nog steeds overal gevolgd terwijl allang is aangetoond dat dat helemaal niet hielp. Maar de politiek heeft zoveel instituten opgericht die hiervan profiteren dat er nu enorm veel weerstand is om hierop terug te komen. Het is een doel op zich geworden.

Nadat ik als privacy voorstander de laatste 10 jaar vergeefs heb lopen roepen om het terugkrijgen van wat privacy na de Snowden onthullingen, heb ik het vertrouwen in de politiek in het terugdraaien van overbodige maatregelen nogal verloren. Vandaar dat ik hier nu een stuk harder in sta.

[ Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 17-03-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Als we over dat soort kleine dingen blijven vallen komen we er ook nooit he. Ik hoor ze trouwens nooit spreken over handgel. Wel over handen wassen en hygiëne. Maar dat moeten we maar niet meer doen???
En als we al die paralellen blijven trekken dan hebben we binnenkort een WWIII dus laten we daar aub niet te krampachtig over doen. Ik snap de verleiding maar dit is geen goede bodem voor een gesprek om er maar vanuit te gaan dat het weer hetzelfde loopt. Wellicht is mijn glas halfvol en hoop ik dat we leren van fouten in het verleden. War on Terrorism en War on Drugs zijn inderdaad geen pareltjes maar om nu dit elke keer als argument te gebruiken om tja dan maar helemaal niets te doen.....?

[ Voor 55% gewijzigd door thewizard2006 op 17-03-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:28:
Als we over dat soort kleine dingen blijven vallen komen we er ook nooit he. Ik hoor ze trouwens nooit spreken over handgel. Wel over handen wassen en hygiëne. Maar dat moeten we maar niet meer doen???
En als we al die paralellen blijven trekken dan hebben we binnenkort een WWIII dus laten we daar aub niet te krampachtig over doen. Ik snap de verleiding maar dit is geen goede bodem voor een gesprek om er maar vanuit te gaan dat het weer hetzelfde loopt. Wellicht is mijn glas halfvol en hoop ik dat we leren van fouten in het verleden. War on Terrorism en War on Drugs zijn inderdaad geen pareltjes maar om nu dit elke keer als argument te gebruiken om tja dan maar helemaal niets te doen.....?
Maar we doen niet helemaal niets. We doen ondertussen al ontzettend veel!! Het lijkt wel alsof dingen die al zijn ingevoerd niet meer meetellen in de discussie. Dit is precies mijn punt, die maatregelen worden nu als 'vast' uitgangspunt gerekend terwijl ze ook tijdelijk bedoeld waren. Precies weer die glijdende schaal.

Bovendien is de situatie gunstig en zijn we druk bezig vaccinatie op te schalen, dus waarom nu om nog hardere maatregelen vragen is me niet duidelijk. En als we nu van de goede wil van de politiek uitgaan terwijl die bewezen heeft er niet mee om te kunnen gaan, zitten we straks met nog een enorm probleem er bij, namelijk een maatschappij waarbij iedereen zich overal moet identificeren met apps (wat tot nu toe voor ons alleen een schrikbeeld was van China, denk aan social credit systeem enzo, WeChat dat overal nodig is enz).

Maargoed ik wou alleen uitleggen waarom ik er zo tegen ben. Je zal mij nooit gaan overtuigen.

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 17-03-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
GekkePrutser schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:42:

Bovendien is de situatie gunstig en zijn we druk bezig vaccinatie op te schalen, dus waarom nu om nog hardere maatregelen vragen is me niet duidelijk.
Huh? Men wil juist versoepelingen. Het alternatief is dat reizen beperkt blijft en de grenzen dicht en iedereen die toch reist 10-14 dagen in quarantaine moet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Huh? Men wil juist versoepelingen. Het alternatief is dat reizen beperkt blijft en de grenzen dicht en iedereen die toch reist 10-14 dagen in quarantaine moet....
Met een vaccinatiepaspoort moet je ook in quarantaine, alleen met een negatieve test niet. Dat maakt het hele verhaal discutabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Indoubt schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:00:
Met een vaccinatiepaspoort moet je ook in quarantaine, alleen met een negatieve test niet. Dat maakt het hele verhaal discutabel
Nee dat is niet waar. Ze willen landen zelf laten bepalen of dit het geval is. Nergens staat dat dit ook zo gaat zijn. Sterker nog dat willen een hoop landen waarschijnlijk zelf niet eens want dat kost ze toeristen. En daar gaat het juist om. Leggen ze vanuit de EU eens een keer niet alles vast en op en dan is het weer niet goed :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:09:
Nee dat is niet waar. Ze willen landen zelf laten bepalen of dit het geval is. Nergens staat dat dit ook zo gaat zijn. Sterker nog dat willen een hoop landen waarschijnlijk zelf niet eens want dat kost ze toeristen. En daar gaat het juist om. Leggen ze vanuit de EU eens een keer niet alles vast en op en dan is het weer niet goed :D
De Europese landen die dit systeem willen om toeristen te trekken zullen niet snel extra voorwaarden nog opleggen, maar voorzichtigere Europese landen misschien wel. Die coronapas verliest dan snel zijn waarde.

De werking van dit systeem staat of valt bij gelijke behandeling van pashouders, maar dat is dus geen garantie. Landen als Hongarije en Tsjechië hebben bijvoorbeeld al Spoetnik V ingezet, wat nu als andere landen mensen die gevaccineerd zijn met Spoetnik V weigeren omdat het niet erkent is door de EMA? De inwoners van die landen hebben misschien geen keuze gehad qua vaccin producent, dus die worden gestraft voor iets wat buiten hun controle ligt.

De zomer kunnen hele drommen boomers weer uitvliegen door Europa, maar degenen die nog niet aan de beurt zijn geweest voor een vaccin zitten mogelijk nog vast in eigen land of moeten door allemaal PCR en sneltest hoepels springen.

Zo'n coronapas legitimeert ongelijkheid in plaats van dat het de maatschappij en de EU weer opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
alexbl69 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:05:
[...]

DOA? Enkel als de pas tot enig doel heeft om vrij reizen mogelijk te maken.

Maar als de EC zelfs met deze pas ook nog allerhande aanvullende individuele eisen toestaat? Wat is dan in vredesnaam het doel van deze pas? Want het dus niet het verzekeren van vrij reizen.
De EC kan landen niet verplichten om mensen toe te laten die (volgens nationale wetgeving) een potentieel gevaar voor de volksgezondheid kunnen zijn. Daarom is deze clausule bedacht. Ik ben overigens geen voorstander van een Europees Corona of Vaccinatie paspoort. Dat terzijde.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:49:
[...]

De EC kan landen niet verplichten om mensen toe te laten die (volgens nationale wetgeving) een potentieel gevaar voor de volksgezondheid kunnen zijn. Daarom is deze clausule bedacht. Ik ben overigens geen voorstander van een Europees Corona of Vaccinatie paspoort. Dat terzijde.
<knip>

Als je niet normaal kunt reageren, reageer dan niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Ramzzz op 17-03-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
CMD-Snake schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:39:
Zo'n coronapas legitimeert ongelijkheid in plaats van dat het de maatschappij en de EU weer opent.
Maar de wereld is niet gelijk. Je kan ook niet verwachtten dat dit wel altijd zo is. Ik begrijp dat we dat zo veel mogelijk willen nastreven maar niet alles hoeft en kán op de weegschaal. Er zijn teveel verschillende factoren die meewegen. Dus wat je kan doen is een generiek plan opzetten waarbij je gecontroleerd zaken open kan zetten en zo goed mogelijk probeert dit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken.
Het alternatief wat je namelijk aanbrengt is wachtten tot iedereen in heel Europa is gevaccineerd en dan kunnen we eens gaan kijken of er versoepelingen kunnen. En blijkbaar zie je een PCR test ook al niets als een oplossing voor bepaalde vraagstukken dus dan blijft er heel erg weinig over. Wat zie jij als opties om te zorgen dat men weer kan deelnemen aan het (internationale) leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:20:
[...]
Het alternatief wat je namelijk aanbrengt is wachtten tot iedereen in heel Europa is gevaccineerd en dan kunnen we eens gaan kijken of er versoepelingen kunnen. En blijkbaar zie je een PCR test ook al niets als een oplossing voor bepaalde vraagstukken dus dan blijft er heel erg weinig over. Wat zie jij als opties om te zorgen dat men weer kan deelnemen aan het (internationale) leven?
Zoals al vaker aangehaald (en wat ook elders gebeurt): inderdaad wachten tot er voldoende (dus niet heel Europa) mensen gevaccineerd zijn. Volgens planning zal dat ergens in juli het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
alexbl69 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:50:
[...]

Zoals al vaker aangehaald (en wat ook elders gebeurt): inderdaad wachten tot er voldoende (dus niet heel Europa) mensen gevaccineerd zijn. Volgens planning zal dat ergens in juli het geval zijn.
Ok en dan kom je aan op je vakantie en mag je 2 weken in quarantaine. Aangezien je geen PCR test wil doen, je verder niet kan aantonen dat je het al gehad hebt en je ook geen bewijs van inenting wil. Of verwacht je dat al die landen iedereen massaal toelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Ok en dan kom je aan op je vakantie en mag je 2 weken in quarantaine. Aangezien je geen PCR test wil doen, je verder niet kan aantonen dat je het al gehad hebt en je ook geen bewijs van inenting wil. Of verwacht je dat al die landen iedereen massaal toelaten?
Voordat de groepsimmuniteit een feit is inderdaad geen vakantie. Dit 'paspoort' is daarop ook geen antwoord. Voor de redenen daarvoor verwijs ik je naar eerdere posts van mij en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Eurocommissaris Didier Reynders heeft tegen El Pais gezegd dat het paspoort zal verdwijnen zodra de Wereldgezondheidsorganisatie besluit dat de pandemie voorbij is. Maar als er voor die tijd nog een andersoortige pandemie ontstaat zal het systeem ook daarvoor gebruikt worden.

Nu weet ik niet wat de criteria zijn voor de Wereldgezondheidsorganisatie om een pandemie als 'voorbij' te betitelen, maar iets zegt dat dit nog wel een paar jaar zal gaan duren. En zo lang blijft dat paspoort dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:In [COR] zijn de algemene regel van GoT van kracht, en ook die van [AWM]: reageer fatsoenlijk, en inhoudelijk.

Rants en overige niet-inhoudelijke reacties zijn hier niet welkom.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
M'n reactie was niet bedoeld als rant maar als een normale reactie, ik vind het opmerkelijk dat het Europese vaccinatie-paspoort niet lang voor 2020 is voorgesteld en volgens de roadmap ingevoerd zou worden in 20-21, en de "QR health score tracking" app is ontwikkeld door en wordt (nors) gebruikt in China, ook had Xi Jinping voorgesteld dat alle landen het zouden moeten gebruiken, en nu zijn ze beiden werkelijkheid en worden aan het volk verkocht als een soort persoonlijk veiligheidsbewijs. lapo hierover dan maar. /kleinelettermodus uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:20:
Dus wat je kan doen is een generiek plan opzetten waarbij je gecontroleerd zaken open kan zetten en zo goed mogelijk probeert dit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken.
Er is hier weinig generiek in de opzet behalve dat de coronapas nodig is. Landen kunnen aanvullende eisen stellen, dus je schept alsnog een regionale lappendeken van regeltjes. Ieder land blijft vrij om barrières op te werpen dus ik zie zo'n pas niet als meerwaarde, alleen als extra snelheidsdrempel. Nu hebben we die lappendeken ook al, dus daar hoef je niets extra's aan toe te voegen.
Wat zie jij als opties om te zorgen dat men weer kan deelnemen aan het (internationale) leven?
De Europese Commissie wil voor Zuid-Europa het vakantieseizoen redden, maar qua tijdsdruk is dat wel heel ambitieus. Al zou dat lukken dan kan niet iedereen reizen, dus een tegenvallend vakantieseizoen zit er niet in. Alle EU lidstaten moeten het eens worden over die coronapas, dat zie ik niet gebeuren in drie maanden. De meningen liggen te ver uit elkaar daarvoor om zo snel tot een compromis te komen.

Ik heb er inderdaad een ander idee over. Binnen Europa zullen we rond de zomer vermoedelijk alle kwetsbare groepen een prik hebben gegeven. Ziekenhuizen zullen dan weer leeg lopen. Tegen de herfst zal de vaccinatiegraad in de meeste landen hoog genoeg liggen. Ik zou zelf op dat moment binnen de EU alle regels meteen laten vallen. Hoef je hooguit alleen nog de rest van de wereld te kijken naar de stand van zaken wat via een gezamenlijk EU beleid kan. Je zou in de zomer al een hoop kunnen laten vallen qua reisbeperkingen als de kwetsbaren uit de ziekenhuizen zullen blijven.
alexbl69 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:40:
Eurocommissaris Didier Reynders heeft tegen El Pais gezegd dat het paspoort zal verdwijnen zodra de Wereldgezondheidsorganisatie besluit dat de pandemie voorbij is. Maar als er voor die tijd nog een andersoortige pandemie ontstaat zal het systeem ook daarvoor gebruikt worden.

Nu weet ik niet wat de criteria zijn voor de Wereldgezondheidsorganisatie om een pandemie als 'voorbij' te betitelen, maar iets zegt dat dit nog wel een paar jaar zal gaan duren. En zo lang blijft dat paspoort dus ook.
Mijn vrees is dat dit soort systemen maar moeilijk zullen verdwijnen. Gaan we alle verloren vrijheden terugwinnen? We zullen het nog maar moeten gaan zien. De Nederlandse overheid sorteert ook voor dat bepaalde coronamaatregelen na 2021 in stand gehouden worden als je kijkt naar de Catshuis documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:21:
[...]

als je een beetje principieel bent lukt dat wel hoor. huisje huren van particulier en met de auto de grens over, desnoods stukje om om controle te vermijden. Reizen wordt weer avontuurlijk

disclaimer: dit is geen oproep tot onveilig gedrag en ben dit zelf ook niet van plan, maar kan me wel voorstellen dat mensen er zo mee omgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 20:49
Als ik lees dat er nog steeds geen versoepelingen mogelijk zijn, mogelijk tot half mei/ begin juni (geen horeca met terras, winkels niet normaal open en nog steeds een actieve avondklok), dan ben ik heel benieuwd wat het beleid gaat worden qua reizen en met name de reisadviezen van BuZa. Zie het somber in. Lijkt me dat de prioriteit eerst de lokale economie zal zijn en dan pas reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:03
Cheezborger schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:46:
Als ik lees dat er nog steeds geen versoepelingen mogelijk zijn, mogelijk tot half mei/ begin juni (geen horeca, winkels niet normaal open en nog steeds een actieve avondklok), dan ben ik heel benieuwd wat het beleid gaat worden qua reizen en met name de reisadviezen van BuZa. Zie het somber in. Lijkt me dat de prioriteit eerst de lokale economie zal zijn en dan pas reizen.
Advies is wat anders dan verbod.
Al sinds de corona uitbraak blijven vluchten vanuit elke uithoek in de wereld op Schiphol landen.

https://www.schiphol.nl/en/transfers/arrivals/

Dat wij een negatief reisadvies hebben richting andere landen betekent niet dat wij niets binnenlaten. EU kan natuurlijk ook nooit verplichten om een vaccinatie APP in te voeren voor niet EU burgers. Wellicht een sneltest bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 20:49
Minaaj schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:50:
[...]

Advies is wat anders dan verbod.
Al sinds de corona uitbraak blijven vluchten vanuit elke uithoek in de wereld op Schiphol landen.

https://www.schiphol.nl/en/transfers/arrivals/

Dat wij een negatief reisadvies hebben richting andere landen betekent niet dat wij niets binnenlaten. EU kan natuurlijk ook nooit verplichten om een vaccinatie APP in te voeren voor niet EU burgers. Wellicht een sneltest bewijs.
Negatief reisadvies betekend natuurlijk allerlei ongemakken en barrières, zeker bij vliegvakanties. Extra testen bij vertrek en terugkomst, quarantine en mogelijk beperkingen qua reisverzekering. Voor de meeste mensen niet fijn natuurlijk en een ontmoedigingsbeleid.

Misschien maar inzetten om met de auto ergens naar toe te gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Cheezborger schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:46:
Als ik lees dat er nog steeds geen versoepelingen mogelijk zijn, mogelijk tot half mei/ begin juni (geen horeca met terras, winkels niet normaal open en nog steeds een actieve avondklok), dan ben ik heel benieuwd wat het beleid gaat worden qua reizen en met name de reisadviezen van BuZa. Zie het somber in. Lijkt me dat de prioriteit eerst de lokale economie zal zijn en dan pas reizen.
In dit draadje stelde je dezelfde vraag, maar die discussie behoort inderdaad hier :)

Maar dit is een 'mooi' voorbeeld waarom dat paspoort ontwrichtend kan zijn.

Stel dat er met Pasen honderdduizenden gevaccineerde boomers met een vaccinatiepaspoort het land in zouden komen en hier (als enigen) op de terrassen zouden mogen zitten?

Vrees dat de ME het druk zou krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:03
[YouTube: Netcompany Coronapaspoort - Voorbeelden van gebruik in het dagelijks leven]

Voorbeelden van dagelijks gebruik vaccinatie app. Inclusief gedag zeggen tegen enige privacy, EU zou het natuurlijk heel interessant vinden om elke EU burger te kunnen lokaliseren n.a.v. verplicht recente inchecks met deze app. :/ EU denkt, wat google en facebook hebben willen wij ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Minaaj schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 23:50:
[YouTube: Netcompany Coronapaspoort - Voorbeelden van gebruik in het dagelijks leven]

Voorbeelden van dagelijks gebruik vaccinatie app. Inclusief gedag zeggen tegen enige privacy, EU zou het natuurlijk heel interessant vinden om elke EU burger te kunnen lokaliseren n.a.v. verplicht recente inchecks met deze app. :/ EU denkt, wat google en facebook hebben willen wij ook!
Jemig :{

"Het is niet verplicht hoor! Maar omdat wij bedrijven en het openbare leven (indirect) verplichten het te gebruiken, is het alsnog verplicht. Maar dus niet door ons!"

Ik zou er bijna een complotwappie van worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, dan neem je het digitale paspoort toch niet? Net zoals DigiD ook niet verplicht is; er is altijd een (papieren) alternatief beschikbaar voor de mensen die geen smartphone en/of internet hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Minaaj schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 23:50:

Als werkgever mag u geen klanten of personeel zonder vaccinatiebewijs weigeren

Ligt het aan mij of slaat dat filmpje dan de plank mis?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:25
Dat filmpje is een idee van een commercieel bedrijf. Het zegt niks. Iedereen kan een filmpje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Hmm, ben ik te vroeg in de paniek geschoten 🤔🙈

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
Dit is toch de ultieme horror :X ?

Wat alleen in de paar minuten van dat filmpje al voorbijkomt:
  • Werkgever heeft op afstand toegang tot je status
  • Je moet inchecken bij je werkgever
  • Luchtvaartmaatschappij heeft op afstand toegang tot je status (en slaat deze status op voor later gebruik)
  • Toegangscontrole bij scholen
  • Organisator evenement (voetbalwedstrijd) heeft op afstand toegang tot je status
  • Je moet inchecken bij een evenement
  • Gegevens worden uitgewisseld met (in ieder geval) de Verenigde Staten
  • Alle bezoekers die op je verjaardag komen moeten inchecken
Corona moet zo tegen de zomer in de EU onder controle zijn. Je gaat mij niet wijsmaken dat een systeem dat zo ingrijpend is als in dit filmpje beschreven binnen die tijd gebouwd, getest en volledig geïmplementeerd kan worden.

En ja, natuurlijk. Dit is maar een filmpje van een mogelijke leverancier van het systeem. Maar dit is dus wel de richting waarin gedacht wordt, dit komt niet zo maar uit de lucht vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:46:
Dit is toch de ultieme horror :X ?

Wat alleen in de paar minuten van dat filmpje al voorbijkomt:
  • Werkgever heeft op afstand toegang tot je status
  • Je moet inchecken bij je werkgever
  • Luchtvaartmaatschappij heeft op afstand toegang tot je status
  • Toegangscontrole bij scholen
  • Organisator evenement (voetbalwedstrijd) heeft op afstand toegang tot je status
  • Je moet inchecken bij een evenement
  • Gegevens worden uitgewisseld met (in ieder geval) de Verenigde Staten
  • Alle bezoekers die op je verjaardag komen moeten inchecken
Corona moet zo tegen de zomer in de EU onder controle zijn. Je gaat mij niet wijsmaken dat een systeem dat zo ingrijpend is als in dit filmpje beschreven binnen die tijd gebouwd, getest en volledig geïmplementeerd kan worden.

En ja, natuurlijk. Dit is maar een filmpje van een mogelijke leverancier van het systeem. Maar dit is dus wel de richting waarin gedacht wordt, dit komt niet zo maar uit de lucht vallen.
Er zijn wel meer van dat soort ideeen (in Belgie toch), met banken bijvoorbeeld. Maar dan moet je vooraf toestemming geven. Lijkt me dat dit hier dan ook is, je geeft je luchtvaartmaatschappij dan toestemming het te controleren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Marzman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:50:
[...]

Er zijn wel meer van dat soort ideeen (in Belgie toch), met banken bijvoorbeeld. Maar dan moet je vooraf toestemming geven. Lijkt me dat dit hier dan ook is, je geeft je luchtvaartmaatschappij dan toestemming het te controleren.
Als het geven van die toestemming vereist is voor het gebruik van die dienst is het argument dat je het zelf in de hand hebt niet echt valide meer. Zeker als dit ook zou gelden voor toegang tot scholen, de werkgever en winkels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MarcoC schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 01:00:
Dat filmpje is een idee van een commercieel bedrijf. Het zegt niks. Iedereen kan een filmpje maken.
Weer een typisch voorbeeld idd.

Commercieel bedrijf zet een promo filmpje neer, iemand ziet dat, trekt het uit de context, roept wat over de EU en mensen schieten collectief in de kramp alsof het gisteren al in de hele EU uitgerold is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

alexbl69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Als het geven van die toestemming vereist is voor het gebruik van die dienst is het argument dat je het zelf in de hand hebt niet echt valide meer. Zeker als dit ook zou gelden voor toegang tot scholen, de werkgever en winkels.
Jawel, je kan dan zelf de afweging maken of je wilt vliegen in een pandemie of niet en een vliegmaatschappij kan niet zonder reden of toestemming bij iedereen zijn data.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Zo'n regel is natuurlijk snel genoeg aangepast. Ik sta nergens meer van te kijken.
YakuzA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:28:
[...]

Weer een typisch voorbeeld idd.

Commercieel bedrijf zet een promo filmpje neer, iemand ziet dat, trekt het uit de context, roept wat over de EU en mensen schieten collectief in de kramp alsof het gisteren al in de hele EU uitgerold is.
Je snapt wel dat bedrijven vaker dit soort dingen doen voor overheden om juist dat verband op het eerste oog niet te kunnen maken. Dan kan een bedrijf beter de flak vangen dan de overheid die eigenlijk samenwerkt met zo'n sector om niet teveel vertrouwen te schaden voor invoering.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

het filmpje ( of dat nu een proefballonnetje is of niet ) laat alleen de happy flow zien , wat je allemaal kan als de seinen op groen staan. De staanplaats bij rood licht is het ergste wat je kan overkomen als je nog geen prik of negatieve test heb, in de praktijk zou het ook kunnen betekenen dat je geen werk hebt en andere dingen die net wat meer impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De toekomst zal het uitwijzen, dit is in ieder geval hoe Hugo de Jonge gisteren de toekomst zag.
Dus stel je nou eens voor, je kunt op enig moment met z’n dertigen weer in een restaurant, dat zou fantastisch zijn trouwens. Maar je kunt met z’n dertigen in een restaurant. En die restauranteigenaar maakt gebruik van het toegangstesten, zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: met zijn dertigen zonder toegangstesten, maar met honderd man als je wel toegangstesten gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:13:
[...]

Zo'n regel is natuurlijk snel genoeg aangepast. Ik sta nergens meer van te kijken.
De regel is vermoedelijk gebaseerd op WbvStr Artikel 429quater ... discriminatie vanuit beroepswege:

Het klopt dat dit een algemeen discrimineren, dus negatief benadelen van een specifieke groep erbied, maar daarbij kent de jurisprudentie wel enige uitzonderingen.
specifiek bij bv het verlenen van toegang..

Ooit was er een bekende rechtzaak op basis vand at artikel waarbij de portiers van een discrotheek in Vlagtwedde, in de buurt van ter Apel beschuldig werden dit artikel te overtreden, omdat ze een belei hadden waarbij enkel lokale jeugdigen toegang kregen en ooral buitenlandse jongeren (uit een nabijgelegen asielopvangcentrum) geweigerd werden.

dit mondde uit in vrijspraak, omdat de rechter avststelde dat dit beleid een duidelijke rol speelde in het handhaen van de orde, nadat er in de voorgaande weken meermaals spanningen en vechtpartijen tussen deze groepen jongeren waren, moest de discotheek wel om de orde te bepalen, overgaan tot het verschil maken in hun togangsverlening.

Ook op die grond kan het zeer wel mogelijk zijn om ruimte te bieden aan bv een toegangsbeleid waarbij enkel als men kan aantonen een duidelijk mindere kans op besmetting te hebben, je pas toegang kan krijgen tot een kleinere ruimte waar dat besmettingsgevaar ook groter zou zijn...

net zoals die discotheek een beleid mocht handhaven waarin er een verschil werd aangehouden uit het oogpunt van openbare orde, is het zeer wel mogelijk dit te doen vanuit het oogpunt van openbare en publieke gezondheidsrisico's..

Wé zal het vermoedelijk dan belangrijk zijn om alternatieve te bieden.. bv winkels moeten dan ook bv afhaalloketten beschikbaar hebben voor diegenen die niet de winkel zelf kunnen binnenkomen, zodat niet hun mogelijkheid in te kopen geheel weg is...

Of kan het zijn dat men zulke personen bv toestaat als eze een sneltest-certificaat kunnen overleggen... ze bv binnen 24 uur een snel- of PCR test afgenomen hebben die negatief was en bevestigd is...
Ook op zo'n manier kunnen dan mensen die geen vaccinatie willen nog steeds deelnemen aan een publiek leven... maar dan moeten ze zich dus wel zeer vaak laten testen (en zulke sneltests breed beschikbaar zijn)..
in Duitsland zijn ze al met grootschalige modeltests bezig op dat gebied, bv in de stad Tübingen :
https://www.textilwirtsch...ie-2019-230004?crefresh=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wolly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:39:
[...]

De toekomst zal het uitwijzen, dit is in ieder geval hoe Hugo de Jonge gisteren de toekomst zag.

[...]
Met wat, 60 euro per test komt dat op 6.000 vs 0 euro? Nogal een verschil. Daar gaat dus nog wel een addertje verschijnen

@RM-rf Ik vind het bijzonder dat dit opgetuigd wordt voor wat, maximaal 4-6 maanden? Dit doe je toch alleen als het langere tijd actief moet zijn en breder toepasbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Met wat, 60 euro per test komt dat op 6.000 vs 0 euro? Nogal een verschil. Daar gaat dus nog wel een addertje verschijnen

@RM-rf Ik vind het bijzonder dat dit opgetuigd wordt voor wat, maximaal 4-6 maanden? Dit doe je toch alleen als het langere tijd actief moet zijn en breder toepasbaar?
Waarom zou een test 60 euro moeten kosten?
Hier bij de supermarkt om de hoek betaal je 12€ voor een setje van 3 sneltests.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waar is hier?

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste

Let op:
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.