Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
klaaas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Dan nog moet er wel een grondslag voor zo'n wet zijn. Je kunt niet op willekeurige gronden de grondrechten beperken.
Je schrijft "Als Corona niet meer aan de orde is ". Nu weet ik niet wat daar de criteria van zijn maar wat we eigenlijk wel weten is dat Corona endemisch wordt.

Voer voor juristen dus, waarbij de landsadvocaat financieel onbeperkt kan procederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
[...]

Dan nog moet er wel een grondslag voor zo'n wet zijn. Je kunt niet op willekeurige gronden de grondrechten beperken. Ik snap best wel dat er n.a.v. de avondklokperikelen wantrouwen ontstaat, maar laten we niet doen alsof we in een bananenrepubliek leven.
Laten we het er maar op houden dat ik daar fundamenteel anders tegenaan kijk.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan nog moet er wel een grondslag voor zo'n wet zijn. Je kunt niet op willekeurige gronden de grondrechten beperken. Ik snap best wel dat er n.a.v. de avondklokperikelen wantrouwen ontstaat, maar laten we niet doen alsof we in een bananenrepubliek leven.
zonder dat ik de avondklokdiscussie nogmaals wil voeren: het is discutabel op welke plek de gronden voor deze maatregel staan op een schaal van volledig willekeurig <--> onomstotelijk bewezen.

vertrouwen komt te voet , gaat te paard. herstel komt van 2 kanten, waarbij degene die de breuk veroorzaakt heeft in eerste instantie zijn/haar/hen best mag doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:41:
Maar dat is de theorie, in de praktijk zullen we vast zien dat niet elke onderneming zo'n negatief testbewijs zal vragen. Een festival? Sure. De eettent om de hoek? Denk het niet.
Dat ligt er ook aan waar het eventueel verplicht wordt.

Als de overheid hier alleen de mogelijkheid biedt dan kunnen ondernemers ervoor kiezen om het niet te gebruiken. Dan hebben ze minder kosten, blijven hun prijzen lager en dat levert een concurrentievoordeel op ten opzichte van ondernemers die wel om een coronapas vragen. Mocht dit verplicht gemaakt worden door de overheid dan kan dat voor de ondernemers in die sectoren vervelend worden. Indien horeca hiertoe wettelijk gedwongen wordt dan kan die eettent om de hoek wel inpakken. Klanten vinden het te duur of te veel gedoe voor wat die ondernemer aanbiedt en dan komen ze niet meer.

Controle is dan ook een dingetje. Als een sector wettelijk verplicht is om een coronapas als toegangsbewijs te vragen moet er ook controle zijn dat ondernemers dat ook daadwerkelijk doen. Zie het nu al voor mij, net als in de bus een zooitje boa's die binnenstappen en om je plaatsbewijs vragen.
MarcoC schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:45:
Overigens vind ik dat de overheid wel wat meer credits verdient als je kijkt naar de transparantie over de app-ontwikkeling. De ontwikkeling van de CoronaMelder-app was ook zeer transparant met veel aandacht voor privacy. Het kan natuurlijk dat plots al deze principes straks losgelaten worden, maar dat lijkt me (op dit moment) erg stug.
Tot wat malafide medewerkers de data massaal verkopen. Dat is de GGD met o.a. hun back-end voor de CoronaMelder overkomen. De privacy aan de voorkant kan dan wel geregeld zijn, maar daar stopt het niet. Er ontstaat een database met enorm veel data erin en waarmee je bewegingen van mensen zeer nauwkeurig kan volgen. Zie het als het 'inchecken' op socialmedia bij bedrijven, als je vaak gescand wordt zou het mogelijk zijn een persoon goed in kaart te brengen qua gewoontes.

Daarnaast is het verleidingsaspect er ook. Als deze oplossing er al ligt, waarom niet hergebruiken voor andere doeleinden? Scope creep is ook een serieus gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Controle is dan ook een dingetje. Als een sector wettelijk verplicht is om een coronapas als toegangsbewijs te vragen moet er ook controle zijn dat ondernemers dat ook daadwerkelijk doen. Zie het nu al voor mij, net als in de bus een zooitje boa's die binnenstappen en om je plaatsbewijs vragen.
Maar bij evenementen is die controle er dan al, namelijk bij de ingang waar iemand met een scanner staat. Eenmaal binnen hoef je niet nog een keer gecontroleerd te worden. Dat is met het OV anders, omdat je kan instappen zonder dat iemand je controleert.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:23:
[...]

Maar bij evenementen is die controle er dan al, namelijk bij de ingang waar iemand met een scanner staat. Eenmaal binnen hoef je niet nog een keer gecontroleerd te worden. Dat is met het OV anders, omdat je kan instappen zonder dat iemand je controleert.
Lol, ik ben benieuwd hoe dat er aan toe gaat :') Staat er dan ook een peleton ME klaar om te helpen als het uit de gaat lopen?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:49
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:14:
[...]

zonder dat ik de avondklokdiscussie nogmaals wil voeren: het is discutabel op welke plek de gronden voor deze maatregel staan op een schaal van volledig willekeurig <--> onomstotelijk bewezen.

vertrouwen komt te voet , gaat te paard. herstel komt van 2 kanten, waarbij degene die de breuk veroorzaakt heeft in eerste instantie zijn/haar/hen best mag doen.
Het gaat niet om vertrouwen in de politiek maar om vertrouwen in de rechtstaat. Heb je b.v. de adviezen van de RvS gelezen over de Coronawet? Je ziet daar dat ze met een hele hoop mitsen en maren aangeven dat een dergelijke wet, gezien de bijzondere omstandigheden, mogelijk is. Maar liever zouden ze het zonder doen en de maatregelen binnen het normale bestuur inkaderen. In die context heb ik echt wel vertrouwen in de rechterlijke macht. Dat vertrouwen hoef je niet te delen, maar ik zie in de kritiek van vele instanties op de regelgeving tijdens deze crisis geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat de rechterlijke macht zich voor het karretje van de politiek laten spannen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
-tom-562 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:24:
[...]

Lol, ik ben benieuwd hoe dat er aan toe gaat :') Staat er dan ook een peleton ME klaar om te helpen als het uit de gaat lopen?
Ja,
je ziet nu toch ook al dat de ME optreed bij bijivoorbeeld demonstraties omdat "de coronaregels niet worden nageleefd".
Daar heb ik totaal geen illusies over.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
-tom-562 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:24:
[...]

Natuurlijk niet, je moet toch ook je kaartje laten zien voor je binnen mag? Diezelfde persoon scant dan je QR code. Waarom zou dat uit de hand lopen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Wolly schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Je schrijft "Als Corona niet meer aan de orde is ". Nu weet ik niet wat daar de criteria van zijn maar wat we eigenlijk wel weten is dat Corona endemisch wordt.

Voer voor juristen dus, waarbij de landsadvocaat financieel onbeperkt kan procederen.
Lees de wettekst en/of de toelichting zou ik zeggen. E.e.a. is behoorlijk specifiek verwoord. Je hoeft geen jurist te zijn om te zien dat je niet zomaar alles onder 'als corona nog aan de orde is' scharen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Natuurlijk niet, je moet toch ook je kaartje laten zien voor je binnen mag? Diezelfde persoon scant dan je QR code. Waarom zou dat uit de hand lopen?
Ik verwacht dat er genoeg mensen gewoon proberen te gaan. Want ze voelen zich piekfijn en hebben betaald voor een ticket

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wolly schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Ja Corona is een blijvertje, maar wanneer de zorg niet meer overbelast wordt en weer een beetje normaal kan werken dan zijn de huidige maatregelen simpelweg buiten proportioneel. Dan is het punt "als Corona niet meer aan de orde is" bereikt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
klaaas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Lees de wettekst en/of de toelichting zou ik zeggen. E.e.a. is behoorlijk specifiek verwoord. Je hoeft geen jurist te zijn om te zien dat je niet zomaar alles onder 'als corona nog aan de orde is' scharen.
Dat dacht ik ook bij de 1e avondklokwet. Voor mij was het zo klaar als een klontje dat de gekozen wetgeving niet de basis kon zijn. Raad van State, SGP en nog wel wat anderen die er verstand van hebben vonden dit ook. Inclusief een voorzieningsrechter.

Uiteindelijke uitspraak was 180 graden gedraaid en ik ben het tot op de dag van vandaag niet eens met de redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
klaaas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Zal ik zeker doen zodra er een wetsvoorstel voor het coronapaspoort beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
-tom-562 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Ik verwacht dat er genoeg mensen gewoon proberen te gaan. Want ze voelen zich piekfijn en hebben betaald voor een ticket
Ik weet het niet, ik verwacht dat de meeste mensen gewoon een leuk uitje willen en een dag op voorhand een test laten doen. Mensen die willen protesteren tegen de maatregelen doen dat doorgaans op een andere locatie, en niet bij de ingang van een evenement.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:23:
Ik bedoelde meer als die controleurs aan de poort hun werk niet zo nauw nemen. Als de overheid een coronapas ergens verplicht willen ze misschien ook wel zeker weten dat daar ook aan gehouden wordt. In de bus zou ook de chauffeur als eerste moeten opletten dat iedereen incheckt, toch sturen ze die boa's de bus in af en toe voor extra controle op zwartrijders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Ik weet het niet, ik verwacht dat de meeste mensen gewoon een leuk uitje willen en een dag op voorhand een test laten doen. Mensen die willen protesteren tegen de maatregelen doen dat doorgaans op een andere locatie, en niet bij de ingang van een evenement.
Er word ook al ruimte gelaten in de wetgeving voor invoering bij het onderwijs. Dit gaat wel wat verder als "een leuk uitje"
Als het aan het RIVM ligt dan is de test maximaal 24 uur geldig. Dat betekent dus 5 dagen per week een stok in je neus en keel als scholier / student. Even doortrekken, voor mensen zoals mij, waarvoor thuiswerken geen optie is ook alle dagen testen voordat ik aan het werk kan?
En waar houd het op? Als het criteria openbare ruimte word, dan moet je dus zelfs testen voordat je boodschappen kunt doen.

[ Voor 28% gewijzigd door arbraxas op 11-03-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
arbraxas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:30:
[...]

Dat dacht ik ook bij de 1e avondklokwet. Voor mij was het zo klaar als een klontje dat de gekozen wetgeving niet de basis kon zijn. Raad van State, SGP en nog wel wat anderen die er verstand van hebben vonden dit ook. Inclusief een voorzieningsrechter.

Uiteindelijke uitspraak was 180 graden gedraaid en ik ben het tot op de dag van vandaag niet eens met de redenatie.
Nogmaals: je hebt het nu weer over een wet binnen de context van een voortdurende pandemie. Ik vind het prima dat jij niet gelooft dat deze tijdelijke wetten weer gaan verdwijnen als de pandemie verdwijnt, maar als je daarover het gesprek wilt aangaan moet je wel met relevante argumenten komen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
arbraxas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Er word ook al ruimte gelaten in de wetgeving voor invoering bij het onderwijs. Dit gaat wel wat verder als "een leuk uitje"
Als het aan het RIVM ligt dan is de test maximaal 24 uur geldig. Dat betekent dus 5 dagen per week een stok in je neus en keel als scholier / student. Even doortrekken, voor mensen zoals mij, waarvoor thuiswerken geen optie is ook alle dagen testen voordat ik aan het werk kan?
En waar houd het op? Als het criteria openbare ruimte word, dan moet je dus zelfs testen voordat je boodschappen kunt doen.
In de toelichting van het wetsvoorstel staat duidelijk dat in geval van toepassing op scholen de frequentie lager zal liggen. Je bent behoorlijk stemming aan het maken met je ongefundeerde uitspraken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
arbraxas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Dan kijk ik even naar de avondklok discussie in Den Haag. Of eigenlijk het totale gebrek daaraan.
Dus nee, ik denk daar net andersom over. Als dit er door komt gaat het niet meer weg.
Had het al geschreven hier, maar dit hele "project" ademt permantentie uit. Dit gaat niet meer weg na invoering.
Ik ontken niet dat het allemaal langer duurt dan er aangekondigd werd, maar waarom verwacht je dat een avondklok dan maar permanent in stand gehouden zal worden? Daar heeft het kabinet ook niks bij te winnen, zeker niet wanneer er breed gevaccineerd is en de zorg niet meer onder druk staat.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@klaaas

Die 1e wet is bedoeld voor acute noodsituaties waarin geen tijd is voor standaard democratisch overleg.
Een coronavirus wat al een jaar lang rondwaart is geen acute noodsituatie. Er is notabene zelfs overlegt in de kamer.
Alleen kon met de eerste wet gewoon de kamers buitenspel worden gezet mocht de uitkomst niet welgevallig zijn.

Zelfde patroon zie ik hier in de buurt met windmolens. 1 of andere herstelwet van net na de 2e wereldoorlog is van stal gehaald voor de bouw ervan. Want tegen die wet kun je dus geen bezwaar maken.
Dus ja, bananenrepubliek.

Maar dit is meer wat voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

klaaas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:41:
[...]

In de toelichting van het wetsvoorstel staat duidelijk dat in geval van toepassing op scholen de frequentie lager zal liggen. Je bent behoorlijk stemming aan het maken met je ongefundeerde uitspraken.
De positiviteitsratio van de groep 4-12 jarigen is gestegen tot boven de 17%

Toch maar elke dag testen dan?

Dat wat er nu niet is kan er wel heel snel komen natuurlijk, vooral als er een aanleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Ik bedoelde meer als die controleurs aan de poort hun werk niet zo nauw nemen. Als de overheid een coronapas ergens verplicht willen ze misschien ook wel zeker weten dat daar ook aan gehouden wordt. In de bus zou ook de chauffeur als eerste moeten opletten dat iedereen incheckt, toch sturen ze die boa's de bus in af en toe voor extra controle op zwartrijders.
Mja, maar dat is speculatie. Er is nergens gezegd dat dit zo uitgevoerd zal worden. Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat de overheid de controle in handen van de bedrijven laat, en pas wanneer er ergens een uitbraak is zal onderzocht worden of een bedrijf zich wel aan de toegangscontrole houdt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Ik ontken niet dat het allemaal langer duurt dan er aangekondigd werd, maar waarom verwacht je dat een avondklok dan maar permanent in stand gehouden zal worden? Daar heeft het kabinet ook niks bij te winnen, zeker niet wanneer er breed gevaccineerd is en de zorg niet meer onder druk staat.
Dit project als in het vaccinatiepaspoort. Niet de avondklok.
En de reden die zal worden gegeven om dit in stand te houden:
Om er voor te zorgen dat zorg niet meer onder druk komt.

[ Voor 11% gewijzigd door arbraxas op 11-03-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
klaaas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Ik help het je hopen dat het stemmingmakerij is. Helaas is al mijn voorgaande "stemmingmakerij" gewoon realiteit geworden.
Met alles wat er nu al aan de gang is, was je als een aluhoedje weggezet als je dit een jaar geleden had voorspeld. Inclusief door mijzelf.

Letterlijk vorige week nog een comment van mij gemod over dit onderwerp omdat "dit soort hyperbole speculatie niets toevoegd aan de discussie"

Yet here we are.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Indoubt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:46:
[...]

De positiviteitsratio van de groep 4-12 jarigen is gestegen tot boven de 17%

Toch maar elke dag testen dan?

Dat wat er nu niet is kan er wel heel snel komen natuurlijk, vooral als er een aanleiding is.
De aanleiding om testen eventueel toe te staan in het onderwijs (niet zijnde het basisonderwijs) is dat onderkend wordt dat fysiek onderwijs te prefereren is boven onderwijs op afstand. Toegang met test biedt de mogelijkheid om meer en beter onderwijs te geven. Als de testfrequentie beperkt is zullen voor veel studenten de voordelen van fysiek onderwijs opwegen tegen de nadelen van het testen. Als dat testen elke dag moet is het nog steeds aan de student om die afweging te maken, maar kan ik me voorstellen dat die dan anders wordt en je liever thuis onderwijs volgt (waarschijnlijk mede afhankelijk van de testmethode).

We kunnen het natuurlijk ook niet doen en 'gewoon' volharden in het onderwijs op afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 11-03-2021 16:56 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
arbraxas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:47:
[...]

Dit project als in het vaccinatiepaspoort. Niet de avondklok.
Een internationaal bewijs voor inentingen bestaat echter al jaren, in Nederland hebben we het vaccinatieboekje. Wat dat betreft heb je gelijk, dit zal zeker niet verdwijnen. Het komt nu alleen beschikbaar in digitale vorm en zal breder ingezet worden om reizen binnen de EU weer mogelijk te maken. Denk aan vakanties. De vraag is dan alleen hoe breed dit precies ingezet zal worden en hoelang heb je zo'n bewijs nodig om deel te kunnen nemen aan bijvoorbeeld een evenement. Ik verwacht dat het draagvlak vanzelf verdwijnt naarmate de pandemie verder en verder achter ons ligt. Het vaccinpaspoort blijft, maar de verplichting om het overal te moeten voorleggen zal op termijn vast wel verdwijnen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
arbraxas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:52:
[...]

Ik help het je hopen dat het stemmingmakerij is. Helaas is al mijn voorgaande "stemmingmakerij" gewoon realiteit geworden.
Met alles wat er nu al aan de gang is, was je als een aluhoedje weggezet als je dit een jaar geleden had voorspeld. Inclusief door mijzelf.

Letterlijk vorige week nog een comment van mij gemod over dit onderwerp omdat "dit soort hyperbole speculatie niets toevoegd aan de discussie"

Yet here we are.
Veel speculatie voeg ook niets toe aan de discussie. Maar uitspraken die ingaan tegen datgene wat we daadwerkelijk weten zijn niet (alleen) speculatief maar (ook) misleidend. Als je de wetgeving inzake de testbewijzen benoemt, benoem dan ook wat daarin staat over het testen op scholen of toegang tot de supermarkt. Of benoem duidelijk dat jouw ideeën afwijken van wat er beschreven staat.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:54:
[...]

Een internationaal bewijs voor inentingen bestaat echter al jaren, in Nederland hebben we het vaccinatieboekje. Wat dat betreft heb je gelijk, dit zal zeker niet verdwijnen. Het komt nu alleen beschikbaar in digitale vorm en zal breder ingezet worden om reizen binnen de EU weer mogelijk te maken. Denk aan vakanties. De vraag is dan alleen hoe breed dit precies ingezet zal worden en hoelang heb je zo'n bewijs nodig om deel te kunnen nemen aan bijvoorbeeld een evenement. Ik verwacht dat het draagvlak vanzelf verdwijnt naarmate de pandemie verder en verder achter ons ligt. Het vaccinpaspoort blijft, maar de verplichting om het overal te moeten voorleggen zal op termijn vast wel verdwijnen.
Dat vaccinatiebewijs waar jij het over hebt is van een geheel andere orde. Ik ben werkelijk nog nooit gevraagd naar mijn vaccinaties voor wat voor activiteit dan ook. Nu willen ze een digitale versie als voorwaarde voor sociale evenementen en zelfs onderwijs. Dit gaat een heel stuk verder als je vakantie.
Dit gaat je dagelijks leven beinvloeden. Want ik verwacht dat ik dit ook mag overleggen voordat ik de ijshal in mag om mijn sport schaatsen uit te oefenen.
Gewoon niet invoeren, hoeft het ook niet op termijn te verdwijnen. Want dat laatste geloof ik niet als het er eenmaal doorgeduwd is.
Wat ik eerder zie gebeuren is een koppeling naar jou aangehaalde vaccinatieboekje. Sociale dingen zullen pas mogelijk zijn als je even kunt aantonen of je wel je shots hebt gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
klaaas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:00:
[...]

Veel speculatie voeg ook niets toe aan de discussie. Maar uitspraken die ingaan tegen datgene wat we daadwerkelijk weten zijn niet (alleen) speculatief maar (ook) misleidend. Als je de wetgeving inzake de testbewijzen benoemt, benoem dan ook wat daarin staat over het testen op scholen of toegang tot de supermarkt. Of benoem duidelijk dat jouw ideeën afwijken van wat er beschreven staat.
Glijdende schaal wat je constant terugziet komen. Zie weer de avondklok. Binnen 2 dagen zijn wetten aangepast. Zelfs door een demissionair kabinet. Want vergeet niet dat met die avondklok 2.0 ook nog even de (on)mogelijkheden zijn opgerekt. Het is zeer zeker niet een 1 op 1 kopie van de oude.

Dus ja, ik ben superkritisch op dit soort beperkende wetgeving. Afdeling resultaten uit het verleden bieden garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
arbraxas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Dit gaat je dagelijks leven beinvloeden. Want ik verwacht dat ik dit ook mag overleggen voordat ik de ijshal in mag om mijn sport schaatsen uit te oefenen.
Corona en alles eromheen beïnvloed sowieso ons leven, daar kom je niet omheen. Dat je bij de ijshal zo'n bewijs moet laten zien is op zich niet heel erg, je moet sowieso langs de kassa om te betalen en dan kan je net zo goed even je QR code laten scannen. De wachtrijen zullen daar heus niet veel langer van worden.
Gewoon niet invoeren, hoeft het ook niet op termijn te verdwijnen.
Dat is altijd een mogelijkheid, maar dan blijft de samenleving nog een lange poos dicht. Misschien wel een jaar. Dat is ook niet wenselijk, mensen willen weer aan de slag en van het zonnetje kunnen genieten.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Dat is ook niet wenselijk, mensen willen weer aan de slag en van het zonnetje kunnen genieten.
Helemaal mee eens, alleen wat mij betreft een vaccinatiepaspoort daar geen voorwaarde voor. Sowieso is voor de mensen achteraan in de rij voor vaccineren ook niet nodig. Er is namelijk een reden waarom die achteraan gezet zijn. Dus dat nog een jaar op slot is ook helemaal niet nodig. Zorg dat je afdeling ziek /zwak / misselijk inge-ent is en die druk op de ziekenhuizen zal verdwijnen.
Want dat even doortrekken, we mogen rustig met zijn honderden tegeliijk het chemiepark op waar ik werk. Geen vaccin of paspoort nodig. En we vallen ook niet met bosjes tegelijk om.

[ Voor 3% gewijzigd door arbraxas op 11-03-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:09:
Corona en alles eromheen beïnvloed sowieso ons leven, daar kom je niet omheen. Dat je bij de ijshal zo'n bewijs moet laten zien is op zich niet heel erg, je moet sowieso langs de kassa om te betalen en dan kan je net zo goed even je QR code laten scannen. De wachtrijen zullen daar heus niet veel langer van worden.
Ik zie het probleem meer in zaken er omheen. Spontaan iets doen zit er niet meer in, je moet een bezoekje echt plannen. Je moet namelijk eerst een geldige coronapas bemachtigen op voorhand. Het kostenaspect is er dan ook, al dekt de branche dan een deel van de kosten als jij als klant ook een bedragje moet betalen komt dat er wel bij. Dat bezoekje aan de ijshal wordt linksom of rechtsom duurder, dat kan ook net de grens zijn dat mensen iets hebben "laat maar".

Niemand in Den Haag durft kennelijk te zeggen hoe lang dit systeem zal blijven. Ik blijf hoe dan ook tegen, maar laat ze toch eens zeggen wanneer het mooi is geweest. Dat de deur open blijven houden geeft weinig vertrouwen. Op een gegeven moment moet het toch over zijn zodat we het hoofdstuk corona eindelijk kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Let even op waar dit topic over gaat: het Vaccinpaspoort. De discussie over het testbewijs is daarmee offtopic, maar daar kan natuurlijk altijd een eigen topic voor gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:42:
[...]
Niemand in Den Haag durft kennelijk te zeggen hoe lang dit systeem zal blijven. Ik blijf hoe dan ook tegen, maar laat ze toch eens zeggen wanneer het mooi is geweest. Dat de deur open blijven houden geeft weinig vertrouwen. Op een gegeven moment moet het toch over zijn zodat we het hoofdstuk corona eindelijk kunnen afsluiten.
Ik neem aan dat als de testbewijzen definitief zijn ze worden opgenomen in de routekaart (voor wat het waard is). Ben benieuwd hoeveel versoepelingen er dan verzwaringen zullen blijken te zijn t.o.v. vorig jaar.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

Wolly schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:04:
[...]

Leuk om een ervaring te horen vanuit Israel! Weet jij ook wat er gaat gebeuren met de geldigheid van de Green Pass na de 6 maanden dat hij geldig is? Krijg je dan standaard een verlenging, moet je er iets voor doen qua test of inenting of denkt men dat hij maar 6 maanden nodig is?
We krijgen eerst verkiezingen. Nog een week of 3. En de nieuwe regering (als die snel genoeg gevormd wordt, dat is hier wel een dingetje hehe) zal dan moeten beslissen.
Maar ik kan me voorstellen dat je een anti stoffen test moet doen en als die goed is zal t wel verlengd worden.
Het kan ook zijn dat men dan 1 nieuwe prik krijgt om de boel weer op gang te helpen en dan wordt de green pass verlengd.
Ik ben i.i.g. blij dat ik een green pass heb en weer een heleboel dingen kan doen en eerlijk gezegd is het gewoon onwerkelijk om op een terrasje te zitten te lunchen. Maar ben ook bang dat er toch een kink in de kabel komt bijv. Een mutatie die de vaccinatie omzeilt en de boel weer van voor af aan begint.

Gelukkig is er weer een vaccin goedgekeurd in de EU dus hopen dat t vaccineren in NL sneller gaat.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 15:40
[...]

Dat is altijd een mogelijkheid, maar dan blijft de samenleving nog een lange poos dicht. Misschien wel een jaar. Dat is ook niet wenselijk, mensen willen weer aan de slag en van het zonnetje kunnen genieten.
Huh wat? Ik mag toch hopen dat iedereen snel is ingeent, dat gaat zoals het er nu op lijkt niet nog een jaar duren.
Als we vanaf het punt dat "iedereen" (of iig degene die dat willen) zijn ingeent en nog steeds probleem hebben, hebben we een groter probleem dan of er wel of niet een coronapaspoort nodig is....

Even vooruitkijkend, in juli zou iedereen ingeent moeten zijn, uitgaande van 1,5 miljoen personen inenten per week anaf mei (bron GGD/volkskrant).

Dus als we dan even (grofweg) de bevolkingsopbouw opsplitsing in blokjes van 1,5 miljoen obv het CBS krijg je volgende verdeling

18 t/m 25
25 t/m 32
32 t/m 38
38 t/m 44
44 t/m 50

Ofwel de groep tot 44 wordt in juli ingeent, en de rest daarvoor.

Als we dan vervolgens kijken naar de leeftijdsverdeling van ziekenhuis opnames:
Afbeeldingslocatie: https://allecijfers.nl/images/corona-rivm/Leeftijdsverdeling_ziekenhuis_Corona.svg

Dan zien dat als 50+ groep is ingeent de druk op de zorg enorm afneemt.
Dus over welke periode hebben we het nu? Feitelijk mei en juni dat er een soort van tussen periode is waarin een deel van de 50+ groep nog niet is ingeent.

Wil de politiek voor die 2 maanden, allerlei rete ingewikkelde regels invoeren die waarschijnlijk onduidelijk zijn en verkeerd geintepreteerd worden (want laten we eerlijk zijn tot op heden niet allemaal even soepel :+ )

Iig als laatste ik hoop dat we vaccinatie snelheid, maar waarom ik kritisch ben rondom een coronapaspoort is dat er waarschijnlijk aan ontkomen dat onderdeel wordt van "het gele boekje" en dat vind ik niet zo'n probleem. Maar voor dagelijkse zaken heeft flink impact, en op het moment dat dat heel strak neergezet zou met einddatum: bijvoorbeeld "het coronapaspoort in nederland wordt niet meer toegepast als de vaccinatiecampagne is afgerond" zou ik er nog enigszins positief tegenoverstaan.

Maar tot op heden heb ik die "einddatum" nergens teruggezien en vrees ik (en mogelijk is dat onterecht) dat het een permanent iets wordt.
*Niets is zo permanent als een tijdelijk maatregel bij de overheid*

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Vergeet niet dat als 18minners of 16minners niet worden ingeënt er elk jaar weer een groep "moet". Bovendien worden er kinderen geboren of schuiven op in de bevolkingspiramide. Nee, groepsimmuniteit zie ik niet snel gebeuren.
In Israël zijn er nog steeds 2500 besmettingen per dag (geëxtrapoleerd naar NL is dat ongeveer 4200 per dag) ondanks dat er al gemiddeld 1 prik per inwoner is gezet. 50pct van die besmettingen vindt plaats bij mensen onder de 50 jaar maar ook in die groep is er al een groot deel gevaccineerd.
En ook hier zijn er mensen die geen vaccin willen of mogen om welke reden dan ook.

Dus denk niet dat alles normaal wordt als iedereen die wil gevaccineerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nu de GGD heeft aangegeven dat ze geen pret testen gaan uitvoeren, die doen het slechts bij klachten en je krijgt ook geen bewijs moeten er 100 extra teststraten worden ingericht.

Dat zullen commerciële bedrijven zijn.

Weet iemand of dit PCR testen moeten zijn of kunnen dit ook sneltesten zijn?

Eigenlijk verwacht ik dat dit ook sneltesten kunnen zijn. je wilt voor een bezoek aan de horeca bijvoorbeeld niet 2 dagen op je test moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
Lordy79 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:31:
Vergeet niet dat als 18minners of 16minners niet worden ingeënt er elk jaar weer een groep "moet". Bovendien worden er kinderen geboren of schuiven op in de bevolkingspiramide. Nee, groepsimmuniteit zie ik niet snel gebeuren.
In Israël zijn er nog steeds 2500 besmettingen per dag (geëxtrapoleerd naar NL is dat ongeveer 4200 per dag) ondanks dat er al gemiddeld 1 prik per inwoner is gezet. 50pct van die besmettingen vindt plaats bij mensen onder de 50 jaar maar ook in die groep is er al een groot deel gevaccineerd.
En ook hier zijn er mensen die geen vaccin willen of mogen om welke reden dan ook.

Wat je in Israël echter wel goed ziet is dat het aantal ziekenhuisopnames daalt. Besmettingen zijn dan mogelijk nog niet weg, maar het gebeurd binnen groepen die een veel lagere waarschijnlijkheid hebben tot ziekenhuisopname.

Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor de kinderen die niet gevaccineerd worden. Het is niet goed duidelijk hoeveel hiervan nu daadwerkelijk, procentueel gezien, in het ziekenhuis belanden. Maar de belasting op de zorg vanuit deze groep is klein. De vraag is dan ook wat de impact van SARS-CoV-2 later zal gaan zijn. Zeker bij verwachte blijvende circulatie, eerste exposure bij veel kinderen vermoedelijk reeds op baby leeftijd tijdens een periode waarin vele maternale antistoffen tegen SARS-CoV-2 in moedermelk ontvangen.

Immunologisch gezien is de kans groot dat voor de generatie van de toekomst SARS-CoV-2 weinig anders is dan de overige coronavirussen die we al lang in circulatie hebben. Weinig meer dan een vervelend hoestje, indien je er al iets van merkt.

Persoonlijk zie ik dan wel degelijk een goede mogelijkheid tot normalisatie indien voldoende mensen die behoren tot volwassenen zich laten vaccineren. Uiteraard indien het aandeel hier te beperkt is, blijft het problematisch. Maar uiteindelijk vermoed ik dat veel mensen toch wel eieren voor hun geld kiezen en zich zullen laten vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Ik zie het probleem meer in zaken er omheen. Spontaan iets doen zit er niet meer in, je moet een bezoekje echt plannen. Je moet namelijk eerst een geldige coronapas bemachtigen op voorhand. Het kostenaspect is er dan ook, al dekt de branche dan een deel van de kosten als jij als klant ook een bedragje moet betalen komt dat er wel bij. Dat bezoekje aan de ijshal wordt linksom of rechtsom duurder, dat kan ook net de grens zijn dat mensen iets hebben "laat maar".
In dat geval kan je ervoor kiezen om je te laten vaccineren, dan heb je een vaccinpaspoort op zak en hoef je niet elke keer eerst een PCR test te ondergaan. Kies je ervoor om niet te vaccineren, dan wordt spontaniteit inderdaad wat lastiger. In elk geval zolang maatregelen zoals toegangsbewijs van kracht zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 11-03-2021 22:29 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Maar hoeveel van die besmettingen komen nog in het ziekenhuis terecht? Ook na vaccinatie kan een virus het lichaam nog binnendringen, maar als het goed is wordt je niet dusdanig ziek dat een ziekenhuisopname nodig is. Dus staar je niet te blind op het aantal besmettingen, maar kijk of de zorg minder belast wordt naarmate de vaccinatiegraad toeneemt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:25:
In dat geval kan je ervoor kiezen om je te laten vaccineren, dan heb je een vaccinpaspoort op zak en hoef je niet elke keer eerst een PCR test te ondergaan. Kies je ervoor om niet te vaccineren, dan wordt spontaniteit inderdaad wat lastiger.
Of je een coronapas krijgt na vaccinatie is nog niet zeker, volgens De Jonge gaan ze in de komende maanden kijken of gevaccineerden nog besmettelijk (kunnen) zijn. Ergste geval zal iedereen een test moeten blijven doen voor een coronapas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
[...]

[...]
Dat het niet erg is, is nogal subjectief. Ik heb daar namelijk grote problemen mee en vind het wel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

arbraxas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:33:
[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...-eten-en-feesten-a4034965

Lees dit even door, het is zelfs al bedacht dat de deelnemende sectoren moeten meebetalen. Dus niet alleen testen voor je uitje, het word ook nog eens duurder. Want uiteraard word het gewoon doorberekend aan de consument.
In Duitsland liggen de tests bij de Aldi (5 voor 25 euro), dat gaat in Nederland dan niet gebeuren. Dan wordt je uitje 5 euro per persoon duurder. Op zich lijkt me dat acceptabel als mensen weer iets willen doen in deze situatie/periode. Die zelftests zijn wel moeilijker te controleren dan een app.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Of je een coronapas krijgt na vaccinatie is nog niet zeker, volgens De Jonge gaan ze in de komende maanden kijken of gevaccineerden nog besmettelijk (kunnen) zijn. Ergste geval zal iedereen een test moeten blijven doen voor een coronapas.
Zo'n pas kan natuurlijk nooit permanent worden, dan schiet het zijn doel compleet voorbij. Want als er geen kans meer is dat de zorg instort, kan het hele principe van die pas weer in de prullenbak.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 06:09:
[...]

Zo'n pas kan natuurlijk nooit permanent worden, dan schiet het zijn doel compleet voorbij. Want als er geen kans meer is dat de zorg instort, kan het hele principe van die pas weer in de prullenbak.
De vraag is of alle landen dat ook zullen doen, voor Nederland maak ik me daar niet zo'n zorgen over maar in Belgie denken ze daar al een stuk simpeler over bij de overheid.

Het zal dan misschien niet meer voor corona gebruikt worden, maar wat een handig systeem zeg ;) Zoals zo veel dingen in Belgie, de slimme meter, de ANPR camera's en vast nog wel meer waar ik niet meteen op kom.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 12-03-2021 06:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Niet iedere kroegbaas gaat daarin mee, en over een jaartje of twee vervalt het draagvlak vanzelf wel.
Totdat blijkt dat het virus natuurlijk niet weggaat.
Het is dan de schuld van de anti vaccers.

Je hoeft dan maar even te dreigen met een lock down en er zal gesmeekt worden om anti vaccers aan te pakken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 04-08 21:17

Ik vind Israël geen vergelijk. Er zijn daar hele geloofsgroepen/gebieden die zich niet alleen niet willen laten enten (daar kan ik nog inkomen) maar die zich ook absoluut aan geen een maatregel houden.
Zij blijven er voor zorgen dat de boel blijft oplaaien.
Daarbij wil ik buiten de discussie blijven wat er wel en niet helpt, maar 'niets' doen helpt zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
BertV schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:52:

Je hoeft dan maar even te dreigen met een lock down en er zal gesmeekt worden om anti vaccers aan te pakken.
Het virus gaat nooit meer weg, anti-vaxxers of niet. Genoeg experts die al verwachten dat het endemisch zal worden en dat corona mee gaat doen in de normale cyclus van verkoudheid en griepgolven die we al hadden daarvoor.

Overigens zal je 100% vaccinatie niet kunnen halen. Nu zijn de vaccins niet getest op de leeftijden onder de 18, dus die groep zal niet opgeroepen worden en dat zijn zo'n 3,11 miljoen mensen in Nederland volgens het CBS. Dan hou je ook nog een groepje over welke om medische redenen het vaccin niet kan halen. Die paar diepgelovigen die niet willen kun je net zo goed laten, beide zullen in het niet vallen vergeleken met de <18 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Het virus gaat nooit meer weg, anti-vaxxers of niet. Genoeg experts die al verwachten dat het endemisch zal worden en dat corona mee gaat doen in de normale cyclus van verkoudheid en griepgolven die we al hadden daarvoor.
Ik vind het wel rijkelijk vroeg om dat als uitgangspunt te nemen. Want 'niet verdwijnen' en 'endemisch' kan ook over de wereldwijde situatie gaan. We hebben b.v. mazelen in onze contreien geëlimineerd terwijl het in andere landen endemisch is. Plaatselijk elimineren heeft wat mij betreft dan de voorkeur. Maar dat zal afhangen van de werking van de vaccins en de vaccinatiegraad (en uiteraard van de ontwikkeling van het virus, maar dat hebben we helemaal niet in de hand). Ik ben het met je eens dat het niet vaccineren van de 18- groep dat elimineren mogelijk wel lastig maakt. Van de andere kant: die groep bouwt makkelijker natuurlijke immuniteit op zonder grootschalige grote gevolgen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

klaaas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Ik vind het wel rijkelijk vroeg om dat als uitgangspunt te nemen.
Het is al officiële WHO berichtgeving dus daar zullen we het mee moeten doen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
BertV schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Het is al officiële WHO berichtgeving dus daar zullen we het mee moeten doen.
De WHO bepaalt niet hoe het virus zich gedraagt. Ik ben me ervan bewust dat de kans het grootst is dat het ook in NL endemisch wordt, maar ik zou graag zien dat we in ieder geval een poging doen om meer te bereiken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
klaaas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:27:
[...]
Ik ben het met je eens dat het niet vaccineren van de 18- groep dat elimineren mogelijk wel lastig maakt. Van de andere kant: die groep bouwt makkelijker natuurlijke immuniteit op zonder grootschalige grote gevolgen.
Ik verwacht dat de 18- groep uiteindelijk ook wel gevaccineerd wordt ( als dat nog nodig is op dat moment natuurlijk ), alleen duurt het wat langer om daar te valideren qua veiligheid, en het heeft daar ook een wat lagere prioriteit, maar ik verwacht dat voor het eind van het jaar ook voor 18- wel vaccins goedgekeurd worden. Volgens mij waren ze ieder geval in het VK al bezig met trials.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

rdfeij schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Ik vind Israël geen vergelijk. Er zijn daar hele geloofsgroepen/gebieden die zich niet alleen niet willen laten enten (daar kan ik nog inkomen) maar die zich ook absoluut aan geen een maatregel houden.
Het is nog erger... Netanyahu wil niet optreden tegen die geloofsgroepen omdat dat electoraal nadeel oplevert. Hij heeft de ultra orthodoxe partijen nodig om een meerderheid in t parlement te krijgen (we hebben ook verkiezingen over een paar weken)
Los van mijn politieke voorkeur vind ik dat buitengewoon onverantwoord.
Ik denk dat er in NL ook wel gebieden zijn in de bible belt die niet willen vaccineren maar die houden zich inderdaad tenminste aan de regels (behalve misschien (!) Binnen de geloofsgebouwen zoals kerken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:44:
[...]

De WHO bepaalt niet hoe het virus zich gedraagt. Ik ben me ervan bewust dat de kans het grootst is dat het ook in NL endemisch wordt, maar ik zou graag zien dat we in ieder geval een poging doen om meer te bereiken.
Ik denk ook niet dat het een groot probleem is als het endemisch wordt, dat betekent alleen maar dat we ons zullen moeten aanpassen en de 100% veiligheidscultuur moeten loslaten. Want je kan nu eenmaal niet tot in het einde der tijden iedereen blijven testen en vrijheden gaan koppelen aan iemands medische toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BertV schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:52:
[...]

Of wanneer blijkt dat het vaccin onvoldoende de verspreiding beperkt. Wat ga je dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Woy schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Ik verwacht dat de 18- groep uiteindelijk ook wel gevaccineerd wordt ( als dat nog nodig is op dat moment natuurlijk ), alleen duurt het wat langer om daar te valideren qua veiligheid, en het heeft daar ook een wat lagere prioriteit, maar ik verwacht dat voor het eind van het jaar ook voor 18- wel vaccins goedgekeurd worden. Volgens mij waren ze ieder geval in het VK al bezig met trials.
Persoonlijk denk ik dat het weinig noodzaak heeft. Kijken we naar Nederland, dan zijn er in een jaar tijd volgens mij 2 'kinderen' op vele honderden duizenden overleden. Als ik mij niet vergis is er tot de leeftijd van 15 jaar sowieso geen enkel overleden. Hiertoe kom je dan ook al snel uit op de situatie waarin deze gewoon zelf een immuun respons zullen hebben, zonder significante nadelige effecten, en derhalve een gelijk effect bewerkstelligen als vaccinatie.
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Of wanneer blijkt dat het vaccin onvoldoende de verspreiding beperkt. Wat ga je dan doen?
De diverse vaccins tonen op dit moment een afwending van ernstig ziektebeloop bij volwassenen. En bij een voldoende dekking om het aantal ziekenhuisopnames / IC opnames te doen beperken? Dan is het op een gegeven moment natuurlijk voldoende. Of er dan nog altijd verspreiding plaats vindt wordt op een gegeven moment minder relevant. Groepen waar men nu nog terughoudend is bij vaccinaties zullen met de tijd vermoedelijk namelijk ook een vaccin aangeboden krijgen.

En voor wat betreft mensen die om wat voor een reden dan ook een vaccin weigeren? Tja, dit is eigen autonomie. Inclusief daarbij de keuze op een mogelijk ernstig beloop of zelfs overlijden. Dit is natuurlijk een afweging die ieder voor zich daarin moet maken. Ik zie dit persoonlijk weinig anders als mensen bijvoorbeeld overlijden omdat zij geen bloedproducten wensen of op jonge leeftijd een niet reanimatie wens uitspreken.

Je hebt het op een gegeven moment dan tenslotte niet langer meer over een maatschappelijke crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Dit is ook weer zo'n voorbeeld. Je ziet het beleid gewoon weer helemaal doorschieten.

https://www.nu.nl/film/61...e-6eba3d71c997&redirect=1

Als we pech hebben kun je deze zomer alleen maar naar de bioscoop met een negatieve test of met een vaccinatie bewijs.
Terwijl het risico al tot een minimum beperkt was door de bioscopen 'coronaproof' in te richten en minder bezoekers toe te laten. Het zelfde met de winkels , als iedereen zonder klachten netjes thuis blijft (wat een meerderheid doet) je een mondkapje draagt , de winkel goed ventileert of een goede afzuiging hebt, geen uren gaat funshoppen zullen er maar zeer weinig besmetting plaatsvinden tijden het winkelen. Waarom doorslaan met een vaccin paspoort of test ?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

psychodude schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:43:
[...]
De diverse vaccins tonen op dit moment een afwending van ernstig ziektebeloop bij volwassenen. En bij een voldoende dekking om het aantal ziekenhuisopnames / IC opnames te doen beperken? Dan is het op een gegeven moment natuurlijk voldoende. Of er dan nog altijd verspreiding plaats vindt wordt op een gegeven moment minder relevant. Groepen waar men nu nog terughoudend is bij vaccinaties zullen met de tijd vermoedelijk namelijk ook een vaccin aangeboden krijgen.
(...)
Je hebt het op een gegeven moment dan tenslotte niet langer meer over een maatschappelijke crisis.
Uiteindelijk is het wel de politiek die die keuze moet maken. En met iemand als De Jonge die de dienst uit maakt, ben ik daar sceptisch over, ook omdat hij het nu heeft over een 'testsamenleving' optuigen voor een periode van een paar maanden waarin alleen maar het gat opgevuld hoeft te worden tussen de lockdown nu en voldoende vaccinaties aan het einde van de zomer.

Wanneer de politiek pas tevreden is met 0 besmettingen dan wordt het een gebed zonder einde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:57:
[...]

Uiteindelijk is het wel de politiek die die keuze moet maken. En met iemand als De Jonge die de dienst uit maakt, ben ik daar sceptisch over, ook omdat hij het nu heeft over een 'testsamenleving' optuigen voor een periode van een paar maanden waarin alleen maar het gat opgevuld hoeft te worden tussen de lockdown nu en voldoende vaccinaties aan het einde van de zomer.

Wanneer de politiek pas tevreden is met 0 besmettingen dan wordt het een gebed zonder einde.
Let wel dat op dit moment de situatie binnen de gezondheidszorg nog gewoon altijd zeer ongunstig is. Met meer dan 500 bezette IC bedden, veel uitval onder IC personeel, een groot aantal bedden bezet door corona patiënten, vele electieve ingrepen nog altijd niet in volledigheid hervat, etc.

Dat de Jonge op dit moment dan ook niet groots de maatschappij opengooit, verbaast mij dan ook helemaal niets.

Naarmate het aantal vaccins echter toeneemt, dan zal deze load op de gezondheidszorg afnemen en de mogelijkheden voor heropenstelling van de maatschappij toch echt toe gaan nemen, zonder voort te hoeven gaan als testsamenleving op lange termijn. Ook de politiek is er namelijk toch echt niet bij gebaat, economisch is het voor het land tenslotte alles behalve gunstig en houdbaar op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:03
Burgemeester mag straks gebouwen sluiten bij corona-uitbraak

Burgemeesters krijgen straks de bevoegdheid om bedrijfspanden, zoals kantoren, te sluiten als daar meer dan drie mensen besmet zijn geraakt. Met die wetswijziging heeft de ministerraad ingestemd.

Nu kan de GGD de beheerder van het pand alleen adviseren om de locatie of delen ervan te sluiten. In de meeste gevallen wordt dit advies opgevolgd. Maar voor de gevallen waar dat niet gebeurt, kan de burgemeester straks snel ingrijpen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

De maximale duur waarvoor een locatie gesloten kan worden, is tien dagen. Woonhuizen en religieuze gebouwen zijn uitgezonderd en kunnen niet gesloten worden.
bron
En hier komt dus de indirecte verplichting voor ondernemers/festivals/bedrijven om bezoekers/werknemers niet toe te laten als je geen vaccinatiepaspoort kan aantonen.

Als je er niet aan houdt als bovengenoemde heb je kans dat je hele toko/bedrijf gesloten wordt. Zo voelen deze ondernemers zich verplicht en moet je straks om nog wat te kunnen altijd je telefoon met QR code bij je hebben. Anders hoor je er gewoonweg niet meer bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Minaaj op 12-03-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Volgens dat voorstel kan het sluiten dus alleen achteraf als de lokatie een bron blijkt volgens BCO.

Zo lang er niet preventief panden gesloten kunnen worden puur en alleen omdat ze geen paspoorten handhaven vind ik het nog niet buiten proportie. Zo'n controle op test/vaccinatiepaspoorten krijg je toch nooit helemaal waterdicht.

En sinds De Jonge al aangegeven heeft dat het nog maar de vraag is of iemand die gevaccineerd is, ook een (permanente) coronapas krijgt zie ik dat voorlopig nog somber in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Ik denk ook niet dat het een groot probleem is als het endemisch wordt, dat betekent alleen maar dat we ons zullen moeten aanpassen en de 100% veiligheidscultuur moeten loslaten. Want je kan nu eenmaal niet tot in het einde der tijden iedereen blijven testen en vrijheden gaan koppelen aan iemands medische toestand.
Het is een beetje als de discussies die ik met mijn kinderen heb over het leren voor een toets. Ze leren vaak voor een zesje terwijl ik zeg: ga voor een 8. Maar ja, met een zesje ga je ook over, dus... Dat gevoel heb ik ook als je er op voorhand van uitgaat dat endemisch niet zo'n probleem is. Het klopt, de maatschappij kan er weer mee door, maar met iets meer inspanning had je wellicht het nodige persoonlijk leed kunnen voorkomen. Het lijkt helaas in beide gevallen aan dovemansoren gericht...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:29:
[...]

Het is een beetje als de discussies die ik met mijn kinderen heb over het leren voor een toets. Ze leren vaak voor een zesje terwijl ik zeg: ga voor een 8. Maar ja, met een zesje ga je ook over, dus... Dat gevoel heb ik ook als je er op voorhand van uitgaat dat endemisch niet zo'n probleem is. Het klopt, de maatschappij kan er weer mee door, maar met iets meer inspanning had je wellicht het nodige persoonlijk leed kunnen voorkomen. Het lijkt helaas in beide gevallen aan dovemansoren gericht...
Hoe dan? Als we er even van uit gaan dat vaccins er uiteindelijk niet voor zorgen dat het virus helemaal uitdooft, maar dat alleen de impact ervan minimaal wordt, dan is streven naar 'zo min mogelijk besmettingen' voordat we alles weer open gooien compleet zinloos. En maatregelen zoals lockdowns zijn dan alleen maar uitstel tot er genoeg gevaccineerd is dat de zorg niet als een kaartenhuis instort.

De enige manier waarop je dat sneller kan doen en van dat 6je een 8 kan maken, is zo snel mogelijk iedereen prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@Stoney3K niet alleen zo snel mogelijk, maar ook zo veel mogelijk. Zet er specifiek op in dat ook de twintigers en dertigers, die het idee hebben dat het niet nodig is zich te laten vaccineren, toch die spuit gaan halen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:00
Minaaj schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:16:
[...]

bron
En hier komt dus de indirecte verplichting voor ondernemers/festivals/bedrijven om bezoekers/werknemers niet toe te laten als je geen vaccinatiepaspoort kan aantonen.

Als je er niet aan houdt als bovengenoemde heb je kans dat je hele toko/bedrijf gesloten wordt. Zo voelen deze ondernemers zich verplicht en moet je straks om nog wat te kunnen altijd je telefoon met QR code bij je hebben. Anders hoor je er gewoonweg niet meer bij.
Of de ondernemers gaan en masse een gebedsfunctie toevoegen aan hun pand/festival :). In de hoek van elke winkel en bij elk festival een klein kappelletje en klaar.

Maakt het aantal bezoekers ook niks meer uit. De Here beschermt ons immers wel :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:24
BoB_HenK schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Om bewust te weigeren, dien je wel eerst iets te hebben dat je kan weigeren. Het gros van de mensen wacht nog maanden, wellicht zelfs tot 2022 op een vaccinatie, dus die kunnen helemaal niets weigeren.

Voor wat betreft je verbazing, ik hoop dat je de ironie van wat je schrijft in ziet. Een jaar lang heeft de maatschappij solidariteit getoond door de zwakkeren te beschermen, zonder deze uit te sluiten of af te zonderen terwijl driekwart van de maatschappij redelijkerwijs doorgang had kunnen vinden. Nu krijgt deze groep toegang tot een vaccin en gelijk moet voor hen de wereld weer open, ikke ikke ikke. Dat is dan weer weinig verbazingwekkend, want het is Nederland op zijn smalst: voor solidariteit zijn maar alleen als een ander solidair is met mij en niet als ik solidair moet zijn met een ander. Ik zou me kapot schamen indien ik zó egocentrisch zou zijn.
Wauw ... wat een aannames en sterke bewoordingen ....
Ik had het meer over de verbazing in algemene zin, Je moet ergens beginnen en dan is een paspoort toch een logische stap,
Maar een IC verpleegkundige een gebrek aan solidariteit verwijten .... nee man

Stapsgewijs meer vrijheid, zal niet voor iedereen even snel kunnen, zwakkeren eerst, klinkt nog steeds solidair in mijn oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mitch schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Stapsgewijs meer vrijheid, zal niet voor iedereen even snel kunnen, zwakkeren eerst, klinkt nog steeds solidair in mijn oren.
Is dat zo? Die zwakkeren zitten niet te wachten op open discotheken of festivalterreinen, zo lang de vaccinaties voor de doelgroep daarvan niet op stoom komen, dan blijven ze leeg.

Tegelijkertijd is het wel die doelgroep die nu al het langste beperkt is in hun vrijheid, nu al aantoonbaar last krijgt van psychische problemen als gevolg daarvan, en straks wel de groep is die de rekening van dit alles mag gaan betalen. Het zorgpersoneel wat het hardste loopt te ploeteren, zit qua leeftijd ook in die doelgroep, en die kunnen nu in het weekend ook niet eventjes naar de kroeg om stoom af te blazen.

Leg mij nu nog eens uit hoe 'solidair' dat is. Solidariteit gaat niet om de zwakkeren het meeste beschermen en dat de rest zich aan de zwakste aanpast, het gaat er om dat iedereen gelijke lasten van een crisis draagt.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 13-03-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

@Stoney3K even aantekening dat het niet per se de kroeg hoeft te zijn maar gewoon even buiten de deur lunchen of een koffietje doen, dingen zonder alcohol, en dat gewoon 1-op-1, dat zou ook al fijn zijn.

Ipv broodje onderweg halen, onhandig opeten en door de koude wind lopen samen met iemand al slalommend om andere mensen op straat heen, da's gewoon kut :+

Ik werkte zelf ook graag regelmatig in koffietentjes, da's toch anders dan thuis. Het geroezemoes op de achtergrond etc. helpt mij om eoa reden, thuis scheiden van werk is ook gezond en lukt nu ook veel moeilijker, is ook iets dat burn-out in de hand kan werken. En als je daar eenmaal in komt dan is het lastig om eruit te komen.

De komende week ook weer veel regen en maximumtemperaturen van 6 graden, leuk voor die wandelingen dus, jeuj :{

[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-03-2021 12:01 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:00:
@Stoney3K even aantekening dat het niet per se de kroeg hoeft te zijn maar gewoon even buiten de deur lunchen of een koffietje doen, dingen zonder alcohol, en dat gewoon 1-op-1, dat zou ook al fijn zijn.
Ik ben ook van mening dat dat soort dingen (net zoals een bioscoop) echt moeten kunnen zonder een 'testsamenleving' of vaccinpaspoort.

Die coronapaspoorten hebben echt alleen zin als je ze wil gebruiken voor een vrijstelling op de coronamaatregelen en in situaties waarin iedereen achter de deur alles mag doen wat God (of Hugo) verboden heeft.

Wanneer je ze gaat gebruiken voor plekken die al de bestaande coronamaatregelen moeten handhaven, en het dus 1,5 meter én een vaccinatie/testpaspoort wordt, dan weet ik niet of het veel draagvlak gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

@Stoney3K kijken naar effectiviteit vind ik belangrijk ook. De meeste besmettingen zijn nu thuis dacht ik toch? (heb die verslagen al even niet doorgespit)

Voor thuis heeft zo'n paspoort-ding toch geen zin. Als het op bepaalde plekken waar je dicht bij elkaar bent wel zin heeft (denk aan evenementen met veel mensen) dan kan ik het me wel voorstellen. Het risico is nooit nul, maar als het al vrij laag is dan lijkt het me onwenselijk.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:56
Mitch schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:15:
En daar gaat het bij mij steeds meer scheef lopen. Ik moet mijn hele leven een jaar lang eigenlijk in de parkeerstand zetten, om zwakkeren te beschermen, en nu de finish door vaccinaties in zicht is zouden de zwakkeren alles weer mogen omdat ze als eerste een vaccin kunnen krijgen en moet ik om wat leuks te kunnen doen om de paar dagen me laten testen. Dacht het dus even niet, als de zwakkeren verwachten dat ik solidair met hun ben, verwacht ik dat ook andersom. Dus ook zij iedere paar dagen laten testen of ook niets mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

@Transportman Daar ben ik het dus mee eens. "Alleen samen" werkt twee kanten op, niet alleen in de richting van de mensen die toevallig voor het huidige kabinet gestemd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:24
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Is dat zo? Die zwakkeren zitten niet te wachten op open discotheken of festivalterreinen, zo lang de vaccinaties voor de doelgroep daarvan niet op stoom komen, dan blijven ze leeg.

Tegelijkertijd is het wel die doelgroep die nu al het langste beperkt is in hun vrijheid, nu al aantoonbaar last krijgt van psychische problemen als gevolg daarvan, en straks wel de groep is die de rekening van dit alles mag gaan betalen. Het zorgpersoneel wat het hardste loopt te ploeteren, zit qua leeftijd ook in die doelgroep, en die kunnen nu in het weekend ook niet eventjes naar de kroeg om stoom af te blazen.

Leg mij nu nog eens uit hoe 'solidair' dat is. Solidariteit gaat niet om de zwakkeren het meeste beschermen en dat de rest zich aan de zwakste aanpast, het gaat er om dat iedereen gelijke lasten van een crisis draagt.
Je haalt nu wel een hoop zaken door elkaar.
Iedereen heeft er belang bij dat deze ellende zo snel mogelijk voorbij is.
Alleen zijn de risico’s onevenredig verdeeld... en nu worden wensen, financiële argumenten en risico (op overlijden) allemaal op dezelfde weegschaal gelegd en gedaan alsof dat tegen elkaar uit te ruilen is.
Alleen zit het vele malen gecompliceerder in elkaar.
De “zwakkeren” zijn een bepalende groep, niet alleen hebben ze een hogere kans op overlijden, ze kosten de zorgverzekeraars miljoenen en zij kunnen ons hele zorgsysteem op de knieën krijgen, met als gevolg dat toegang tot zorg niet meer vanzelfsprekend is, ook niet voor gezonde mensen met bijvoorbeeld een ongelukje, bevalling of goed te behandelen aandoening als deze tijdig wordt gediagnosticeerd.
Dus door hen te beschermen, beschermen we onszelf.

Er wordt daarnaast genoeg gestrest met toegang zonder vaccinatie, maar bijvoorbeeld testen .... dus zeker alternatieven.

Ik ben ook zeker toe aan een biertje op een terras, maar wil ook graag dat mijn vrouw straks klinisch kan bevallen. Is geen keuze voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mitch schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:25:
[...]Er wordt daarnaast genoeg gestrest met toegang zonder vaccinatie, maar bijvoorbeeld testen .... dus zeker alternatieven.

Ik ben ook zeker toe aan een biertje op een terras, maar wil ook graag dat mijn vrouw straks klinisch kan bevallen. Is geen keuze voor mij.
Als het dan om solidariteit gaat, dan geef je iedereen gelijke rechten ongeacht hun status van wel of niet gevaccineerd.

Jouw vrouw kan dan straks wel klinisch bevallen, maar dan kan jouw tante lekker een biertje drinken op het terras terwijl jij daar niet welkom bent. En ze hoeft geen cent op haar pensioen in te leveren terwijl jij volgend jaar dik belasting mag gaan betalen om dit gat op te vullen.

Vind je dat nog steeds solidair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Van het zorgpersoneel is 85% vrouw en de gemiddelde leeftijd is 45.

Persoonlijk zie ik geen voordeel aan het perse solidair moeten zijn op de manier zoals sommige dat zien. Het zal mij werkelijk jeuken als een ouder of gevaccineerd persoon op een terras mag zitten en ik nog niet.
Of ik nu thuis op de bank zit en onze bejaarde buren ook of ik zit op de bank en hun op een terras. Ik kan me daar echt niet druk om maken en van mij mogen ze naar dat terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Van het zorgpersoneel is 85% vrouw en de gemiddelde leeftijd is 45.

Persoonlijk zie ik geen voordeel aan het perse solidair moeten zijn op de manier zoals sommige dat zien. Het zal mij werkelijk jeuken als een ouder of gevaccineerd persoon op een terras mag zitten en ik nog niet.
Of ik nu thuis op de bank zit en onze bejaarde buren ook of ik zit op de bank en hun op een terras. Ik kan me daar echt niet druk om maken en van mij mogen ze naar dat terras.
Prima, maar dan gaat de slogan "alleen samen krijgen we corona onder controle" ook definitief het raam uit. Want dan is de ene samen meer samen dan de andere.

Zo'n paspoort voor gelegenheden die we nu nog als "hoog risico" zien en daarom dicht houden vind ik helemaal geen probleem. Als we daardoor het uitgaansleven wat omzet kunnen bezorgen ben ik er helemaal voor.

Maar. Er zijn twee randvoorwaarden aan: Aan de ene kant moet zoiets duidelijk een tijdelijk iets zijn, er moet altijd een punt zijn waarop we terug gaan naar 'normaal', dus het normaal-normaal van 2019. En aan de andere kant vind ik ook dat we dat paspoort niet moeten gebruiken om vrijheden die we al hadden, zoals kunnen winkelen, alleen weer 'onder voorwaarden' in te voeren.

Als ik een rolletje tape wil halen bij de Action dan is zo'n vaccin- of testpaspoort compleet onzinnig, maar voor een avondje concert kan ik me het nog wel voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Prima, maar dan gaat de slogan "alleen samen krijgen we corona onder controle" ook definitief het raam uit. Want dan is de ene samen meer samen dan de andere.
Zou niet weten waarom. Wat mij betreft is dat dus een dikke nee tegen de manier waarop jij samen uitlegt.
Ik zie samen als de mensen die het hebben en nog kunnen krijgen. Mensen die daar niet meer bij horen mogen wat mij betreft weer wat meer vrijheid hebben.
Daarnaast kun je nog steeds prima beargumenteren dat gevaccineerde mensen mee helpen aan het corona er onder krijgen juist omdat ze gevaccineerd zijn.

Kan er zelfs kwaad om worden dat jaloerse geneuzel. Het gaat hier om een ziekte die je normaal gesproken anderen wilt besparen en dat gaat men dan vergelijken met het op een terras kunnen/mogen zitten.
Zal maar niet neertikken wat ik er echt van denk.

[ Voor 14% gewijzigd door ninjazx9r98 op 13-03-2021 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Zou niet weten waarom. Wat mij betreft is dat dus een dikke nee tegen de manier waarop jij samen uitlegt.
Ik zie samen als de mensen die het hebben en nog kunnen krijgen. Mensen die daar niet meer bij horen mogen wat mij betreft weer wat meer vrijheid hebben.
Daarnaast kun je nog steeds prima beargumenteren dat gevaccineerde mensen mee helpen aan het corona er onder krijgen juist omdat ze gevaccineerd zijn.

Kan er zelfs kwaad om worden dat jaloerse geneuzel. Het gaat hier om een ziekte die je normaal gesproken anderen wilt besparen en dat gaat men dan vergelijken met het op een terras kunnen/mogen zitten.
Zal maar niet neertikken wat ik er echt van denk.
Het kromme is alleen dat wij dus allemaal een jaar niet op het terras hebben mogen zitten om de groep die de grootste klachten zou krijgen zoveel mogelijk te beschermen, maar vervolgens zou die groep wel weer als eerste zonder beperkingen het terras op mogen omdat ze als risicogroep als eerste aan de beurt zijn om gevaccineerd te worden. We hebben samen alles opgegeven voor die groep die nu als eerste gevaccineerd worden, waarom zouden zij dan ook niet iets opgeven voor ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Transportman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:26:
[...]

Het kromme is alleen dat wij dus allemaal een jaar niet op het terras hebben mogen zitten om de groep die de grootste klachten zou krijgen zoveel mogelijk te beschermen, maar vervolgens zou die groep wel weer als eerste zonder beperkingen het terras op mogen omdat ze als risicogroep als eerste aan de beurt zijn om gevaccineerd te worden. We hebben samen alles opgegeven voor die groep die nu als eerste gevaccineerd worden, waarom zouden zij dan ook niet iets opgeven voor ons?
Hoe en waarmee beschermen ze ons dan door NIET op dat terras te gaan zitten? Met helemaal niets, blijft dus alleen jaloezie en lekker puh over.
En wie is de "wij" die alles opgegeven heeft? Een te groot deel van de bevolking heeft dat vanaf dag één al niet of nauwelijks gedaan en een deel komt hier trots dagelijks vertellen dat ze lekker naar kantoor gaan en zich ook niet of nauwelijks aan de één bezoeker en avondklok houden. Verbazingwekkend genoeg is daar echter niet of nauwelijks ophef over.
Maar o wee als dat dorre hout, die boomers, die bejaarden enz weer wat mogen dan is het land ineens te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Hoe en waarmee beschermen ze ons dan door NIET op dat terras te gaan zitten? Met helemaal niets, blijft dus alleen jaloezie en lekker puh over.
Je mist alleen compleet de realisatie dat mensen door "jaloezie en lekker puh" wel hun eigen ding gaan doen, en daardoor het "alleen samen" compleet niets meer betekent.

Het is heel simpel: Als je "alleen samen" roept, dan is dat een politiek correcte manier om te zeggen "jaloezie en lekker puh". Solidariteit betekent: Mag ik niets, mag jij ook niets. Iedereen dezelfde rechten en plichten.

Is misschien heel lullig, maar dat heeft niets met feitelijk beschermen te maken, maar wel alles met het overeind houden van het maatschappelijke draagvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Je mist alleen compleet de realisatie dat mensen door "jaloezie en lekker puh" wel hun eigen ding gaan doen, en daardoor het "alleen samen" compleet niets meer betekent.
Will je nu werkelijk waar gaan beweren dat alleen samen in het afgelopen jaar wel wat betekend heeft?
Ik zie al een jaar lang veel te weinig samen en nu gaan we ineens doen alsof we met z'n allen een jaar lang samen tegen corona achter de rug hebben waarbij iedereen z'n stinkende best heeft gedaan.
Dag in dag uit zijn er verhalen over werken op kantoor terwijl het gewoon thuis kan, bezoek vervroegen, blijven slapen om de avondklok te omzeilen, schijt hebben aan één bezoeker maar kennelijk is dat dan een andere versie van samen tegen corona?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:57:
[...]
Dag in dag uit zijn er verhalen over werken op kantoor terwijl het gewoon thuis kan, bezoek vervroegen, blijven slapen om de avondklok te omzeilen, schijt hebben aan één bezoeker maar kennelijk is dat dan een andere versie van samen tegen corona?
Dat komt omdat die maatregelen niets, maar dan ook niets met "samen" te maken hebben gehad maar meer met een éénrichtingsverkeer vanuit de overheid, dus het is geen samen maar "Gewoon braaf bukken en pikken, anders ben je crimineel". En met dat vaccinatiepaspoort gaat het straks net zo, er is geen 'samen' maar alleen een ding wat vanuit een centraal machtsorgaan aan ons wordt opgelegd, en we hebben het maar te slikken. Niemand die gevraagd wordt of we het wel willen en of het de juiste manier is om dingen op te lossen, het gebeurt gewoon, en iedereen wordt maar gedwongen om te gehoorzamen.

Dat er een vaccinatiepaspoort komt waar braaf opgeschreven wordt of iedereen gevaccineerd wordt of niet? Prima. Maar dat de toegang tot basisvrijheden daar aan wordt gekoppeld, met het (straf)recht als dwangmiddel? Dat is gewoon verkeerd, en een indirecte vorm van vaccinatieplicht.

Je weet wel, het niet koppelen van vrijheden aan vaccinatie en de geen vaccinatieplicht waarin Hugo afgelopen zomer nog zo stellig was. En zelfs Duitsland die een wet aangenomen heeft tégen een vaccinatiepas, maar daar hoor je ineens niets meer over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

[...]

Wie denk je dat de koffie gaat zetten voor de terrasjes? Of de wienerschnitzels gaat bakken? Zijn dat de 70+'ers met meerdere chronische aandoeningen zelf? Of toch de jongere generatie die nog niet gevaccineerd is?

Het gevolg van het openen van dergelijke zaken, zelfs al is dat enkel voor het deel van de bevolking dat al gevaccineerd is, is dat het zorgt voor meer contacten binnen de groep die nog niet gevaccineerd is. En dus meer besmettingen. En dat betekent dat strengere of langere maatregelen voor de jongere generaties.

Daarom: Maatregelen maatschappij-breed invoeren en afbouwen. Als de druk op de zorg afheemt, dan kan er weer meer. Voor iedereen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Rannasha schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Wie denk je dat de koffie gaat zetten voor de terrasjes? Of de wienerschnitzels gaat bakken? Zijn dat de 70+'ers met meerdere chronische aandoeningen zelf? Of toch de jongere generatie die nog niet gevaccineerd is?
Bedoel je die mensen/eigenaren/medewerkers die nu al roepen dat het terras hoe dan ook veilig open kan? Of die mensen die keer op keer dreigen gewoon open te gaan als de regering de maatregelen niet nu opheft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Bedoel je die mensen/eigenaren/medewerkers die nu al roepen dat het terras hoe dan ook veilig open kan? Of die mensen die keer op keer dreigen gewoon open te gaan als de regering de maatregelen niet nu opheft?
Maar dat maakt toch uiteindelijk niet uit. Als het veilig kan dan hoeft ook niemand een vaccinatie paspoort. Zowel de bezoekers niet als het personeel niet.

Dat staat dan nog los van het feit dat gevaccineerden besmet kunnen worden en besmet kunnen zijn, zij het dan minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Dus ik moet ze beschermen door NIET op dat terras te gaan zitten, maar vervolgens moet ik nog even op mijn tanden bijten als zij dat wel mogen omdat ze toevallig eerder aan de beurt waren voor een vaccinatie? Of iedere keer als ik wat leuks wil doen een test moet ondergaan? Wat denk je dat dat met het draagvlak gaat doen bij een volgende pandemie? Als de jeugd nu de spreekwoordelijke middelvinger krijgt als bedankje voor het beschermen van ouderen, dat de ouderen dan eerder alles weer zonder beperkingen mogen en de jongeren niet? Dan zeggen die ook massaal de volgende keer dat de overheid de pot op kan met hun maatregelen en adviezen en dan kan ik ze geen ongelijk geven.
En wie is de "wij" die alles opgegeven heeft? Een te groot deel van de bevolking heeft dat vanaf dag één al niet of nauwelijks gedaan en een deel komt hier trots dagelijks vertellen dat ze lekker naar kantoor gaan en zich ook niet of nauwelijks aan de één bezoeker en avondklok houden. Verbazingwekkend genoeg is daar echter niet of nauwelijks ophef over.
En daar is/was wel ophef over, je wilt het alleen niet zien. Je ziet alleen maar die kleine groep schreeuwers die een grote mond hebben. Ik haal mijn schouders er ondertussen bij op, ik heb wel wat beters te doen dan iedere keer op die personen te reageren.
Maar o wee als dat dorre hout, die boomers, die bejaarden enz weer wat mogen dan is het land ineens te klein.
Ik mag al maanden bijna niets om dat "dorre hout" te beschermen, maar waarom mag dat "dorre hout" wel meteen alles, maar moet ik door allerlei hoepels springen om wat te mogen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Transportman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:23:
[...]
Ik mag al maanden bijna niets om dat "dorre hout" te beschermen, maar waarom mag dat "dorre hout" wel meteen alles, maar moet ik door allerlei hoepels springen om wat te mogen?
Erger nog: Dat "dorre hout" is het grootste deel wat naar de stembus gaat en op onze huidige regering loopt te stemmen. Verder zal dat "dorre hout" voor de komende jaren buiten schot blijven als het gaat om herstellen van alle schade die de coronacrisis gedaan heeft búiten de zorg, daar gaan nog de nodige miljarden naartoe.

Maar natuurlijk niet uit de AOW pot of de pensioenfondsen, dat mag allemaal door de mensen betaald worden die nu uit solidariteit binnen zitten. Terwijl het dorre hout over een paar weken "holladiejee!" roept en een feestje mag bouwen, op krediet en op kosten van hun kleinkinderen.

Die middelvinger naar de jongeren is dus groter dan je op het eerste gezicht zou zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:13

Vrijdag

De Zwarte

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Ik denk dat bedoelt wordt het personeel in de winkels en de horeca. Je weet wel, dat zijn meestal scholieren/jongeren. Zij mogen dus straks wél de boomers/ouderen/obesen gaan helpen en bedienen in de winkels en op het terras. Maar ze mogen zich na hun dienst niet meer op dat zelfde terrein begeven. Want onrein.

Enigszins vreemd nietwaar? Je mag er wel werken, maar niet ontspannen.

Tenzij ze op eigen kosten (want dat wordt het indirect toch wel) een test gaan laten doen of zo'n genetisch paspoort kunnen tonen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik was ook ergens blij toen bleek dat een deel van dat "dorre hout" niet goed gelezen had bij het brief stemmen en dus ongeldig verklaard zullen worden, maar het zal wel weer oogluikend toegestaan worden "want ze hebben het al zo moeilijk".... 🤨

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:03
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Erger nog: Dat "dorre hout" is het grootste deel wat naar de stembus gaat en op onze huidige regering loopt te stemmen. Verder zal dat "dorre hout" voor de komende jaren buiten schot blijven als het gaat om herstellen van alle schade die de coronacrisis gedaan heeft búiten de zorg, daar gaan nog de nodige miljarden naartoe.

Maar natuurlijk niet uit de AOW pot of de pensioenfondsen, dat mag allemaal door de mensen betaald worden die nu uit solidariteit binnen zitten. Terwijl het dorre hout over een paar weken "holladiejee!" roept en een feestje mag bouwen, op krediet en op kosten van hun kleinkinderen.

Die middelvinger naar de jongeren is dus groter dan je op het eerste gezicht zou zien.
Heb jij de laatste 10 jaar ook geen indexering en/of loonsverhoging gekregen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
henkzelf schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:05:
[...]

Heb jij de laatste 10 jaar ook geen indexering en/of loonsverhoging gekregen?
Dat is een mooie vraag voor een onderzoekje. Ik denk dat indexering/loonsverhoging zonder functiewissel iets van de laatste 2-3 jaar is, daar voor waren we nog aan het bijkomen van de vorige crisis.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...o-loonstijging-in-10-jaar

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 14-03-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:44
De EU wil voor juni zo'n paspoort invoeren. Er staat in dat je gevaccineerd bent of negatief getest. Alles om het toerisme te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:04:
[...]

En zelfs Duitsland die een wet aangenomen heeft tégen een vaccinatiepas, maar daar hoor je ineens niets meer over.
heb je hier een bron van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Heb nog een keer gezocht, het enige wat ik nu nog terug kan vinden is een (premium) artikel in NRC waaruit blijkt dat het wetsvoorstel om privileges aan vaccinatie te koppelen te verbieden, uiteindelijk toch niet is doorgegaan. Het blijft binnen Duitsland wel een hot topic voor debatten -- logisch als je hun historie bekijkt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alexbl69
VS: uiterlijk 1 mei heeft iedereen een vaccin en kan de samenleving weer open.

VK: Als vaccinaties volgens plan verlopen worden vanaf 21 juni alle maatregelen afgeschaft.

EU: We zetten vol in op een vaccinatiepaspoort!!! Voor de zomer gaat het komen...

In plaats van alle energie steken in het vaccineren (zoals in de rest van de westerse wereld) zijn 'onze' leiders in Brussel druk met een extra ambtelijke controlelaag die overbodig zou zijn als we net als de rest tijdig gevaccineerd zouden zijn.

Het enige dat in Brussel op niveau is is het niveau van incompetentie :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Will je nu werkelijk waar gaan beweren dat alleen samen in het afgelopen jaar wel wat betekend heeft?
Ik zie al een jaar lang veel te weinig samen en nu gaan we ineens doen alsof we met z'n allen een jaar lang samen tegen corona achter de rug hebben waarbij iedereen z'n stinkende best heeft gedaan.
Ik zie al bijna een jaar lang mijn familie niet. Ik zie al bijna een jaar lang mijn collega's niet. Ik zie bijna al een naar lang mijn vrienden niet. Ik ga er nog nauwelijks op uit. Ik heb al een jaar lang niet op een terrasje gezeten. Ik ben al een jaar lang niet uit eten geweest.
Ik merk dat ik steeds minder lekker in mijn vel zit.
Ik zit duidelijk _niet_ in de risicogroep en ik probeer mij zoveel mogelijk aan de regels te houden. We doen het samen. Ik ben solidair geweest met het dorre hout/boomers/bejaarden/dikkertjes.
En dan zouden die nu ineens wel van alles mogen en moet ik maar ff wachten?
Doei draagvlak ;w

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 20:35
alexbl69 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:43:
Het enige dat in Brussel op niveau is is het niveau van incompetentie :(
Een Nexit gaat me te ver, maar dit soort zaken moeten we als land gewoon weer in eigen hand nemen.

Het 'er is niets aan de hand' AstraZenica vaccin is nu ook in Nederland opgeschort. Ga zelf wachten op Jansen, Pfizer of Moderna heb ik besloten, zelfs als daardoor het deze zomer de Veluwe wordt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:51:
[...]
Een Nexit gaat me te ver, maar dit soort zaken moeten we als land gewoon weer in eigen hand nemen.
Als de (voorspelbare) reactie hierop weer wordt dat het antwoord op het probleem juist meer macht naar de EU zou zijn weet ik nog niet wat mijn mening over een Nexit wordt.

De EU is simpelweg te groot geworden (met teveel verschillende belangen) om ooit nog slagvaardig te kunnen zijn. Tot nu toe kostte dat 'alleen' maar heel veel geld en garantstellingen, maar nu gaat het letterlijk over mensenlevens.

In theorie is een slagvaardige EU met voldoende competenties de oplossing, maar iedereen weet dat dat in de praktijk een utopie is. Dan toch maar beginnen met het weer overhevelen van bepaalde bevoegdheden naar de lidstaten.

De EU heeft alle mogelijkheid gekregen om te 'shinen' in de Coronacrisis, het enige dat ze echter bereikt hebben is dat nog duidelijker is geworden dat het instituut faalt als het er echt op aan komt. En dit keer kan dat falen niet worden toegedekt met de poeplap, maar kost het onbetaalbare levens.

Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste

Let op:
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.