XWB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:09:
[...]
Dat is altijd een mogelijkheid, maar dan blijft de samenleving nog een lange poos dicht. Misschien wel een jaar. Dat is ook niet wenselijk, mensen willen weer aan de slag en van het zonnetje kunnen genieten.
Huh wat? Ik mag toch hopen dat iedereen snel is ingeent, dat gaat zoals het er nu op lijkt niet nog een jaar duren.
Als we vanaf het punt dat "iedereen" (of iig degene die dat willen) zijn ingeent en nog steeds probleem hebben, hebben we een groter probleem dan of er wel of niet een coronapaspoort nodig is....
Even vooruitkijkend, in juli zou iedereen ingeent moeten zijn, uitgaande van 1,5 miljoen personen inenten per week anaf mei (bron GGD/volkskrant).
Dus als we dan even (grofweg) de bevolkingsopbouw opsplitsing in blokjes van 1,5 miljoen obv het CBS krijg je volgende verdeling
18 t/m 25
25 t/m 32
32 t/m 38
38 t/m 44
44 t/m 50
Ofwel de groep tot 44 wordt in juli ingeent, en de rest daarvoor.
Als we dan vervolgens kijken naar de leeftijdsverdeling van ziekenhuis opnames:
Dan zien dat als 50+ groep is ingeent de druk op de zorg enorm afneemt.
Dus over welke periode hebben we het nu? Feitelijk mei en juni dat er een soort van tussen periode is waarin een deel van de 50+ groep nog niet is ingeent.
Wil de politiek voor die 2 maanden, allerlei rete ingewikkelde regels invoeren die waarschijnlijk onduidelijk zijn en verkeerd geintepreteerd worden (want laten we eerlijk zijn tot op heden niet allemaal even soepel

)
Iig als laatste ik hoop dat we vaccinatie snelheid, maar waarom ik kritisch ben rondom een coronapaspoort is dat er waarschijnlijk aan ontkomen dat onderdeel wordt van "het gele boekje" en dat vind ik niet zo'n probleem. Maar voor dagelijkse zaken heeft flink impact, en op het moment dat dat heel strak neergezet zou met einddatum: bijvoorbeeld "het coronapaspoort in nederland wordt niet meer toegepast als de vaccinatiecampagne is afgerond" zou ik er nog enigszins positief tegenoverstaan.
Maar tot op heden heb ik die "einddatum" nergens teruggezien en vrees ik (en mogelijk is dat onterecht) dat het een permanent iets wordt.
*Niets is zo permanent als een tijdelijk maatregel bij de overheid*