Een paar weken voor de vakantie toch weer stress of we kunnen gaan en landen gaan eisen dat we in quarantaine moeten / testen ondanks volledige gevaccineerd + 2 weken na 2e prik of zelfs niet welkom zijn (gebied/land met zeer hoog risico variant - Delta). Hoop zo dat de overheid nu eindelijk beseft dat het menens is en eerdere versoepelingen qua openen kroegen, discotheken en binnen eten in restaurants terwijl jongeren en ook nog veel 30ers, 40ers nog maar 1 prik hebben gehad. Ik hoop zo dat ze het volgende gaan doen om nog iets de (gezondheid en reisbeperkings) schade te beperkingen:
- Discotheken/Kroegen dicht
- Restaurant alleen buiten eten
- Mondneusmaskers
alleen FFP2 (the real deal zoals ook in Duitsland, Oostenrijk) in openbare binnen ruimtes
- Beperking aantal mensen binnen
- Verplicht testen bij aankomst zeker vluchten uit oranje/rode gebieden (Portugal, Spanje) en direct in quarantaine als positief getest. Niet toestaan dat mensen afreizen naar oranje/rode gebieden (denk aan recente studenten/jongeren die naar Spanje, Portugal zijn gegaan en mee naar huis namen).
- Persoons vluchten tussen landen als UK tijdelijk verbieden (als dat al niet geval is)
Duitsland:
Overigens als ik bekijk wat de Duitsers
aangeven (die behoorlijk streng zijn) lijken ze nog wel EU burgers uit
hoog risico gebied toe te staan zonder quarantaine mits volledig gevaccineerd (en 14 dagen na 2e prik) volgens mij moet je wel zowel bij 'risico gebied' en hoog risico gebied'
dit formulier ook invullen. Daarnaast op doorreis: verlaten Duitsland binnen 24 uur geeft ook de mogelijkheid door het land te reizen.
Als we echter op de '
areas of variant of concern' terecht komen (waar ook UK op staat) dan moet je 14 dagen in quarantaine ook al ben je volledig gevaccineerd en 14 dagen na je 2e prik. De laatste update is van maandag 5 juli dus waarschijnlijk iedere maandag vernieuwd
Overigens staat Spanje die nu deels rood (en oranje) kleurt op ECDC kaart dus risico gebied niet op 'areas of variant of concern' bij de Duitse overheid en Portugal stond daarop maar is eraf gehaald en staat op hoog risico gebied.
Oostenrijk:
Momenteel staan we hier nog op Appendix 1 (groene lijst), mochten we op de virus variant lijst komen met UK (overigens Spanje en Portugal staan hier niet op) dan lijkt het erop dat je zelfs niet het land in mag komen als je niet een Oostenrijkse burger hebt of een grondige reden hebt dat je het land in moet

Er lijkt geen optie tussen te zitten qua risico gebied of hoog risico gebied dus dan komen we denk ik als toerist nog steeds binnen alleen moet je dan misschien ook weer een
pre-travel clearance formulier vooraf invullen.
Bron,
bron 2
[
Voor 72% gewijzigd door
funrider op 08-07-2021 14:00
. Reden: aanvulling Duitsland en Oostenrijk ]