Er wordt geen nieuw risico geïntroduceerd dat niet reeds bestaat. Een paspoort kan toch iedereen controleren? Zit niet eens verstopt achter een QR-code. Kan iedereen met de blote ogen controleren. Hoe is dit anders?klaaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:12:
[...]
Het probleem is dat ik ook totaal niet snap hoe mensen het logisch kunnen vinden dat een systeem dat bedoeld is om vrij reizen in de EU mogelijk te maken een systeem wordt waarbij iedereen een check-app kan downloaden. Nog zonder over eventuele risico's te hebben nagedacht vind ik dat zo vreemd dat ik me niet kan voorstellen dat mensen dat klakkeloos accepteren. En zo'n groot verschil bemoeilijkt de discussie.
Elk systeem kan misbruikt worden, maar er is wet- en regelgeving op het gebied van privacy die net zo goed geldt voor dit systeem als elk ander systeem. Een certificaat is een (virtueel) papiertje met wat informatie en een overheidsstempel erop. Dit geldt voor het rijbewijs, paspoort, kentekenbewijs, VOG, diploma etc. En dus ook voor het DCC.Maar laat me proberen de vraag anders te formuleren. Ik ga even voorbij aan de vraag in hoeverre je data veilig is bij overheidsinstanties, want dat is een hoofdstuk apart en niet de kern van mijn bezwaar. Als ik het goed begrijp erken je dus wel dat het systeem de mogelijkheid heeft om misbruikt te worden, alleen schat je de kans daarop zo laag in dat je het systeem desondanks accepteert. Dat is natuurlijk een legitiem standpunt, want dat doen we bij heel veel zaken. Mijn vraag is echter of we de lat niet hoger zouden moeten leggen. Stel dat er ook een systeem mogelijk is waarbij de kans op dat misbruik gewoon niet in het systeem gebakken zit? Een systeem dat zorgvuldiger is en de belangen van burgers beter beschermt? Zouden we dan niet principieel van onze overheid moeten eisen dat ze voor die variant kiezen?
Daarnaast vind ik niet dat je specifiek bent. Wat betekent "de lat" hoog leggen? Wat betekent dat voor jou? Ik kan me geen hogere lat bedenken dan een decentraal offline certificaat dat door iedereen geverifieerd als authentiek kan worden. Je zult toch echt beter nadenken over wat nou precies je probleem is, want blijkbaar heb jij moeite met het idee dat overheden officiële documenten kunnen uitgeven, en dat vind ik bijzonder vreemd. Of heb je ook geen paspoort?