Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
klaaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:12:
[...]

Het probleem is dat ik ook totaal niet snap hoe mensen het logisch kunnen vinden dat een systeem dat bedoeld is om vrij reizen in de EU mogelijk te maken een systeem wordt waarbij iedereen een check-app kan downloaden. Nog zonder over eventuele risico's te hebben nagedacht vind ik dat zo vreemd dat ik me niet kan voorstellen dat mensen dat klakkeloos accepteren. En zo'n groot verschil bemoeilijkt de discussie.
Er wordt geen nieuw risico geïntroduceerd dat niet reeds bestaat. Een paspoort kan toch iedereen controleren? Zit niet eens verstopt achter een QR-code. Kan iedereen met de blote ogen controleren. Hoe is dit anders?
Maar laat me proberen de vraag anders te formuleren. Ik ga even voorbij aan de vraag in hoeverre je data veilig is bij overheidsinstanties, want dat is een hoofdstuk apart en niet de kern van mijn bezwaar. Als ik het goed begrijp erken je dus wel dat het systeem de mogelijkheid heeft om misbruikt te worden, alleen schat je de kans daarop zo laag in dat je het systeem desondanks accepteert. Dat is natuurlijk een legitiem standpunt, want dat doen we bij heel veel zaken. Mijn vraag is echter of we de lat niet hoger zouden moeten leggen. Stel dat er ook een systeem mogelijk is waarbij de kans op dat misbruik gewoon niet in het systeem gebakken zit? Een systeem dat zorgvuldiger is en de belangen van burgers beter beschermt? Zouden we dan niet principieel van onze overheid moeten eisen dat ze voor die variant kiezen?
Elk systeem kan misbruikt worden, maar er is wet- en regelgeving op het gebied van privacy die net zo goed geldt voor dit systeem als elk ander systeem. Een certificaat is een (virtueel) papiertje met wat informatie en een overheidsstempel erop. Dit geldt voor het rijbewijs, paspoort, kentekenbewijs, VOG, diploma etc. En dus ook voor het DCC.

Daarnaast vind ik niet dat je specifiek bent. Wat betekent "de lat" hoog leggen? Wat betekent dat voor jou? Ik kan me geen hogere lat bedenken dan een decentraal offline certificaat dat door iedereen geverifieerd als authentiek kan worden. Je zult toch echt beter nadenken over wat nou precies je probleem is, want blijkbaar heb jij moeite met het idee dat overheden officiële documenten kunnen uitgeven, en dat vind ik bijzonder vreemd. Of heb je ook geen paspoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:42
MarcoC schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:23:
[...]
Er wordt geen nieuw risico geïntroduceerd dat niet reeds bestaat. Een paspoort kan toch iedereen controleren? Zit niet eens verstopt achter een QR-code. Kan iedereen met de blote ogen controleren. Hoe is dit anders?
Dit is in 2 opzichten anders:
- in het geval van een paspoort is het niet de overheid die een oordeel hangt aan datgene wat je te zien krijgt als je om een ID vraagt. Een hoteleigenaar zou me uit kunnen sluiten op basis van mijn woonplaats, maar dat is dan een criterium dat hij zelf bedacht heeft. Hij kan geen enkel legitiem beroep doen op de overheid als hij die uitsluiting wil verdedigen.
- het DCC wordt gekoppeld aan een app die iedereen kan downloaden en waarmee de overheid impliciet aangeeft dat het dan ook legitiem is dat iedereen die zou mogen gebruiken. Is dat überhaupt wenselijk?

De combinatie van deze 2 maakt een paspoort iets heel anders dan DCC met de daaraan gekoppelde app. Dat hoeft m.i. niet, maar is nu wel zo.
Elk systeem kan misbruikt worden, maar er is wet- en regelgeving op het gebied van privacy die net zo goed geldt voor dit systeem als elk ander systeem. Een certificaat is een (virtueel) papiertje met wat informatie en een overheidsstempel erop. Dit geldt voor het rijbewijs, paspoort, kentekenbewijs, VOG, diploma etc. En dus ook voor het DCC.
Dus omdat elk systeem misbruikt kan worden moeten we niet streven naar systemen waarbij de kans op of de incentive voor misbruik zo klein mogelijk is?
Daarnaast vind ik niet dat je specifiek bent. Wat betekent "de lat" hoog leggen? Wat betekent dat voor jou? Ik kan me geen hogere lat bedenken dan een decentraal offline certificaat dat door iedereen geverifieerd als authentiek kan worden. Je zult toch echt beter nadenken over wat nou precies je probleem is, want blijkbaar heb jij moeite met het idee dat overheden officiële documenten kunnen uitgeven, en dat vind ik bijzonder vreemd. Of heb je ook geen paspoort?
Waarom is 'dat door iedereen geverifieerd kan worden' onderdeel van jouw definitie van de hoogste lat?

(Ik denk niet dat ik beter na moet denken over mijn bezwaren, ik denk dat jij beter moet lezen. Het DCC an sich heb ik geen moeite mee.)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:23:
[...]
Als een douanebeambte dagelijks 1500 paspoorten controleert zal die misschien iets van de laatste vijf onthouden. Die QR scanner kan ze in theorie allemaal onthouden en het is wachten tot het eerste 'foutje in de programmering' waarbij dat ook zo is. Ik ben voor een analoge afhandeling van dit groene certificaat, dan leg je het voordeel van misbruik bij de klant (vervalsing) in plaats van bij de controlerende instantie(massaal data vergaren).

Een post-it met wachtwoorden op je monitor is voor mij relatief veilig, bij een fysieke inbraak is een enkele gebruiker de sjaak. Bij een digitale inbraak bij een online password manager zijn duizenden gebruikers de sjaak. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
funrider schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:48:
Ik hoop maar dat de GGD / RIVM / overheid snel alles op orde heeft qua site/app en verwerking van 1 (Janssen of in geval van afgelopen 180 dagen doorgemaakt ieder ander vaccin) of 2 vaccinaties, doorgemaakt of negatieve test resultaat. De landelijke uitrol moet volgende week donderdag (24 juni) werken via de CoronaCheck website en 'CoronaCheck app (iOS / Android) en vanaf een week later donderdag 1 juli ook voor de EU. Het is dat ik pas begin augustus op vakantie ga, maar mag wel hopen dat data op tijd in de systemen verwerkt is anders krijg je alsnog geen groen licht in de app of via de site net voor vertrekt als de tweede prik nog niet verwerkt is.

[Afbeelding]

bron: Nos.nl - 17 juni 2021

Ik zie wel dat de GGD's wel tweeten (hier en hier) dat ook de database van de GGD (coronatest.nl) wordt geraadpleegd al wordt daar alleen getoond wanneer je een afspraak hebt/had voor zover ik het kan zien. In de Tweets wordt overigens ook verwezen naar het pers bericht 'Vertraging verwerking deel van vaccinatiegegevens'.

Overigens de GGD Zuid Limburg beschrijft het ook goed:

Hoe controleer ik of mijn vaccinaties goed geregistreerd staan?
Bent u bij de GGD gevaccineerd, dan kan dit op 3 manieren:

1. Als u uw registratiekaart heeft ontvangen, controleer dan of uw gegevens goed zijn. Is dit het geval, dan kunt u ervan uitgaan dat uw gegevens goed in onze database staan. De registratiekaart komt namelijk uit CoronIT.

2. Via https://www.coronavaccinatie-afspraak.nl (schiet door naar coronatest.nl) kunt u uw vaccinatieafspraken bekijken. Ga naar ‘Mijn vaccinatiegegevens inzien’ en log in met uw DigiD. U ziet hier uw openstaande en afgeronde afspraken. Klopt dit overzicht? Dan staan uw afspraken goed geregistreerd bij de GGD.

3. Informatie over uw vaccinatieafspraak, namelijk datum, tijdstip en locatie, wordt ook verwerkt binnen coronatest.nl. U kunt deze inzien met uw DigiD.
Toch maar het gele boekje mee naar Italie, deze zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
klaaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:12:
[...]

Het probleem is dat ik ook totaal niet snap hoe mensen het logisch kunnen vinden dat een systeem dat bedoeld is om vrij reizen in de EU mogelijk te maken een systeem wordt waarbij iedereen een check-app kan downloaden. Nog zonder over eventuele risico's te hebben nagedacht vind ik dat zo vreemd dat ik me niet kan voorstellen dat mensen dat klakkeloos accepteren. En zo'n groot verschil bemoeilijkt de discussie.

Maar laat me proberen de vraag anders te formuleren. Ik ga even voorbij aan de vraag in hoeverre je data veilig is bij overheidsinstanties, want dat is een hoofdstuk apart en niet de kern van mijn bezwaar. Als ik het goed begrijp erken je dus wel dat het systeem de mogelijkheid heeft om misbruikt te worden, alleen schat je de kans daarop zo laag in dat je het systeem desondanks accepteert. Dat is natuurlijk een legitiem standpunt, want dat doen we bij heel veel zaken. Mijn vraag is echter of we de lat niet hoger zouden moeten leggen. Stel dat er ook een systeem mogelijk is waarbij de kans op dat misbruik gewoon niet in het systeem gebakken zit? Een systeem dat zorgvuldiger is en de belangen van burgers beter beschermt? Zouden we dan niet principieel van onze overheid moeten eisen dat ze voor die variant kiezen?
Ik zat hier ook wel mee hoor.
Maar het gemak/gedoe deze zomer in de EU als je het niet doet, weegt ook mee.

Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe een verzoek van intrekken van alle registraties zou werken, na de zomer. Met de AVG heb je het recht om al jouw gegevens te laten verwijderen, of dat in de praktijk ook kan is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:54:
[...]

- in het geval van een paspoort is het niet de overheid die een oordeel hangt aan datgene wat je te zien krijgt als je om een ID vraagt. Een hoteleigenaar zou me uit kunnen sluiten op basis van mijn woonplaats, maar dat is dan een criterium dat hij zelf bedacht heeft. Hij kan geen enkel legitiem beroep doen op de overheid als hij die uitsluiting wil verdedigen.
Als het hotel besluit om op basis van het DCC jou niet toe te laten, is dat net zo goed een criterium dat hij zelf bedacht heeft. Hij kan ook geen enkel legitiem beroep doen op de overheid als hij die uitsluiting wil verdedigen, tenzij het hotel door de overheid verplicht wordt om gasten bij binnenkomst te controleren (net zoals nu ook al gebeurt met je ID).

Het DCC of de scanner app heeft voor zover mij bekend ook geen aparte juridische status (het is ook expliciet geen reisdocument). Het is een hulpmiddel om reizen binnen Europa tijdens de pandemie te vereenvoudigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-06-2021 12:07 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Als het hotel besluit om op basis van het DCC jou niet toe te laten, is dat net zo goed een criterium dat hij zelf bedacht heeft. Hij kan ook geen enkel legitiem beroep doen op de overheid als hij die uitsluiting wil verdedigen, tenzij het hotel door de overheid verplicht wordt om gasten bij binnenkomst te controleren (net zoals nu ook al gebeurt met je ID).
De overheid voorziet de hoteleigenaar (om maar even bij dit voorbeeld te blijven) van een middel om de status van zijn gasten te checken en de app geeft een uitkomst op basis waarvan mensen uitgesloten kunnen worden van bepaalde activiteiten. Of je daarmee een formele legitimatie hebt voor de uitsluiting die de hoteleigenaar beoogt is natuurlijk de vraag, maar het is duidelijk legitiemer dan een zelf verzonnen criterium op basis van je paspoort. Daarbij is het criterium dus ook niet verzonnen maar vastgesteld door de overheid.

De vraag is of de hoteleigenaar het gesanctioneerde criterium mag toepassen op zijn situatie. Als het niet door de overheid verplicht is, betekent dit dan ook dat het gebruik ervan verboden is? Weet jij hoe dit wettelijk geregeld is in de diverse landen van de EU? En de hamvraag: als het niet de bedoeling is dat de hoteleigenaar die app gebruikt, waarom kan hij hem dan wel downloaden en activeren?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27

ultimateharry

Team Slayer:-)

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Ja ik ga ook naar Italie, 4 dagen voordat ik volledig (t+14d) gevaccineerd ben.
Voor de terugweg dan hopelijk simpel om te reizen (want volledig gevaccineerd).

Maar ik neem alle papieren die ik tegen die tijd heb (vaccinatie-kaart, gele boekje, test-bewijzen) mee, omdat ik ook niet bepaald zeker ben van vlekkeloze werking van de hele keten achter de Digital Green Certificate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:07:
[...]

De overheid voorziet de hoteleigenaar (om maar even bij dit voorbeeld te blijven) van een middel om de status van zijn gasten te checken en de app geeft een uitkomst op basis waarvan mensen uitgesloten kunnen worden van bepaalde activiteiten. Of je daarmee een formele legitimatie hebt voor de uitsluiting die de hoteleigenaar beoogt is natuurlijk de vraag, maar het is duidelijk legitiemer dan een zelf verzonnen criterium op basis van je paspoort. Daarbij is het criterium dus ook niet verzonnen maar vastgesteld door de overheid.

De vraag is of de hoteleigenaar het gesanctioneerde criterium mag toepassen op zijn situatie. Als het niet door de overheid verplicht is, betekent dit dan ook dat het gebruik ervan verboden is? Weet jij hoe dit wettelijk geregeld is in de diverse landen van de EU? En de hamvraag: als het niet de bedoeling is dat de hoteleigenaar die app gebruikt, waarom kan hij hem dan wel downloaden en activeren?
IANAL, maar aangezien een hoteleigenaar niet verplicht is om überhaupt mensen toe te laten in zijn hotel, kan hij elk criterium gebruiken dat hij wil. Hij kan ook (zelfs na een "groen vinkje") vragen of zijn gasten een sneltest willen doen voordat ie ze binnen laat. Ik zie dus ook geen enkele reden waarom het verboden zou zijn om een DCC-scanner app te gebruiken. Formeel juridisch is het niet anders dan elke andere reden waarom een hotel jou toegang zou kunnen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:27:
[...]

IANAL, maar aangezien een hoteleigenaar niet verplicht is om überhaupt mensen toe te laten in zijn hotel, kan hij elk criterium gebruiken dat hij wil. Hij kan ook (zelfs na een "groen vinkje") vragen of zijn gasten een sneltest willen doen voordat ie ze binnen laat. Ik zie dus ook geen enkele reden waarom het verboden zou zijn om een DCC-scanner app te gebruiken. Formeel juridisch is het niet anders dan elke andere reden waarom een hotel jou toegang zou kunnen weigeren.
Nogmaals: het gaat me niet om de praktische of juridische bezwaren. Het gaat om de vraag waarom de overheid voor deze insteek kiest en of er niet een betere denkbaar is.

Laat ik de kernvraag heel simpel formuleren: waarom is het, voor een systeem dat toegang tot de EU-landen moet regelen, nodig dat er een app is die door hoteleigenaars, buschauffeurs, stratenmakers en huisvrouwen gebruikt kan worden om iemands DCC status te checken?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:57
Je kan de hele wereld aan beroepen opnoemen maar ik bepaal uiteindelijk zelf aan wie ik mijn QR code aanbied zodat ze hem met hun scan-app kunnen checken.
Een beetje zoals je paspoort afgeven op de camping. Mag niet van onze overheid maar leg dat de campingbaas (in het buitenland) maar eens uit.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
henkzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:27:
Een beetje zoals je paspoort afgeven op de camping. Mag niet van onze overheid maar leg dat de campingbaas (in het buitenland) maar eens uit.
Prima uit te leggen, je moet je op straat kunnen legitimeren als buitenlander. Ik heb hem altijd nog terug gekregen. Wel maken ze kopieën die veel te veel info bevatten, kan je wel jolig zeggen daar heb ik een app voor maar daar hebben ze maling aan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
henkzelf schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:27:
Je kan de hele wereld aan beroepen opnoemen maar ik bepaal uiteindelijk zelf aan wie ik mijn QR code aanbied zodat ze hem met hun scan-app kunnen checken.
Dat jij een manier kunt vinden om om te gaan met een slecht ontworpen systeem maakt het systeem niet ineens goed hè...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
ultimateharry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Ja ik ga ook naar Italie, 4 dagen voordat ik volledig (t+14d) gevaccineerd ben.
Voor de terugweg dan hopelijk simpel om te reizen (want volledig gevaccineerd).

Maar ik neem alle papieren die ik tegen die tijd heb (vaccinatie-kaart, gele boekje, test-bewijzen) mee, omdat ik ook niet bepaald zeker ben van vlekkeloze werking van de hele keten achter de Digital Green Certificate.
Ga je dan op de heenweg ook preventief testen? Daar twijfel ik nog een beetje aan.

[ Voor 3% gewijzigd door renedr op 22-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:03
Hoe gaan miljarden niet EU bewoners een coronacheck ID koppelen aan een BSN/DiGiD om een evenement in Nederland bij te wonen? Non-EU toeristen zouden evt een corona/pcr test van te voren in hun eigen land moeten aantonen, maar kunnen net zo goed besmet raken in NL in de weken dat ze hier op vakantie zijn en restaurants/horeca/evenementen willen bezoeken.

Hoe gaan niet gedocumenteerden niet buitengesloten worden van de samenleving i.v.m. ontbreken BSN/DiGiD?
Er zijn al 30,000 ongedocumenteerden in Amsterdam alleen!

Wat als je aan het onderduiken bent voor bijvoorbeeld Iran of Rusland? of een Wit-Russische whistleblower bent die zich niet veilig zal voelen met een NL BSN/DiGiD. Wat als je "out of the picture" wil blijven. (Er zijn hier in Nederland mensen vermoord door vermoedelijke inlichtingen diensten die hier actief zijn)
Minister Blok: Iran zat achter moorden in Nederland

Iran zat waarschijnlijk achter twee moorden die in 2015 en 2017 in Nederland werden gepleegd. Dat schrijven ministers Stef Blok (Buitenlandse Zaken) en Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) vanmiddag in een brief aan de Tweede Kamer. Ze baseren zich op basis van informatie van de Nederlandse en buitenlandse inlichtingendiensten.
https://www.ad.nl/buitenl...en-in-nederland~af8414b5/
Moeten deze mensen zich ook maar braaf registeren via BSN/DiGiD en zo potentieel ontdekt worden door de inlichtingen diensten van dit soort landen?

En dat alleen je initialen/geboortedatum/woonplaats in zo'n coronapasspoort is ook een gebakken lucht argument. Want de BOA's lopen al heel wat boetes uit te geven omdat mensen zich niet aan de "quarantaine" plicht houden in Nederland. Deze komen om de paar dagen bij je woning kijken of je daadwerkelijk wel thuis blijft. 8)7

https://www.rtvoost.nl/ni...krijgt-boete-van-339-euro

Alles wordt geregistreerd, van moment dat jij vertrekt en weer in NL bent, wie jij bent, hoe lang jij nog in quarantaine moet zitten. En de politie zal een hele lijst hebben met Nederlanders die in quarantaine moeten zitten, sorteerbaar op hoe lang iemand nog in quarantaine moet zitten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Dat jij een manier kunt vinden om om te gaan met een slecht ontworpen systeem maakt het systeem niet ineens goed hè...
Of het slecht ontworpen is, is nog maar de vraag. Jij bent van mening dat het slecht is, omdat jij risico's ziet in de implementatie ervan. Maar risico = kans * (negatief) gevolg. En jij lijkt alleen te kijken naar het mogelijke negatieve gevolg en niet te kijken naar de kans dat dat ook daadwerkelijk optreedt.

Uiteindelijk is het doel van het DCC om het reizen binnen de EU (+IJsland, Lichtenstein, Noorwegen en Zwitserland) te vergemakkelijken. De technische eisen aan het systeem zijn vanuit de EU vrij minimaal: er is afgesproken hoe de QR-code er uit moet zien en hoe het checken van de digitale handtekening werkt (wordt gecheckt tegen een centrale lijst van instanties die zo'n handtekening mogen uitdelen).

In Nederland is ervoor gekozen de al eerder ontwikkelde CoronaCheck apps en website uit te breiden met functionaliteit om DCCs te kunnen ophalen (voor de gebruiker) en scannen (voor de toegangsbewaker). Die apps hadden namelijk al vergelijkbare functionaliteit met een vergelijkbaar doel (maar dan alleen binnen Nederland) in het kader van testen-voor-toegang en de FieldLab evenementen. Eén van de afspraken bij het DCC is, dat personen met een DCC minstens dezelfde toegang moeten kunnen krijgen als personen met vergelijkbare lokale "toegangs"bewijzen, dus de mogelijkheid blijft bestaan om met dezelfde apps ook binnen Nederland toegang te krijgen tot grote evenementen, waarbij zowel de bestaande Nederlandse QR-codes als de DCC QR-codes op dezelfde manier gaan werken. Met name dat laatste zorgt ervoor dat het praktisch onhaalbaar is een vaste lijst van groepen/personen (bijv. alleen douane-beambten) te maken die de scanner zouden mogen gebruiken.

Dan komt het dus neer op de vraag: wat is het risico om die mogelijkheid in principe voor iedereen open te laten? Risico = (negatief) gevolg * kans daarop

Het (negatieve) gevolg voor iemand kan zijn dat iemand de toegang wordt ontzegd, die anders wel toegang zou krijgen. De kans daarop is een getal tussen de 0 en 100%. Dat die kans niet 0 is, kan ik wel in meegaan, maar hoe groot die kans dan wel is, hangt m.i. vooral af van het belang dat iemand er bij heeft om je toegang te ontzeggen.

En eigenlijk moet je rekenen met het risico ten opzichte van een alternatief scenario en ten opzichte van de risico's van (de verspreiding van) het virus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:01:
Hoe gaan miljarden niet EU bewoners een coronacheck ID koppelen aan een BSN/DiGiD om een evenement in Nederland bij te wonen?
Niet, die krijgen gewoon een stokje in de neus en kunnen 10 minuten later naar binnen.

PS. miljarden bezoekers, tuurlijk joh. Het gaat jaarlijks om ongeveer 3 miljoen bezoekers van buiten de Europa (cijfers 2018), die komen echt niet allemaal naar Lowlands.

[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-06-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Ga je dan op de heenweg ook preventief testen? Daar twijfel ik nog een beetje aan.
Zoals de situatie nu is wel, anders is er toch wel een kans op gedoe.
Ga waarschijnlijk via Zwitserland, met een overnachting daar.
Je moet voor Zwitserland en Italie (en andere landen) formulieren invullen voordat je aankomt.
In Zwitserland kun je een boete van circa 9000 euro krijgen (volgens mij p.p.). Dus dat is significant.

Ik hoop dat NL ook op "groen" springt voor de andere landen, maar door de Delta-variant in combinatie met de versoepelingen ben ik stiekem een beetje bang dat we op de lijst met "variants of concern" komen.
Dan krijgen we als Nederlanders mogelijk te maken met meer restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Of het slecht ontworpen is, is nog maar de vraag. Jij bent van mening dat het slecht is, omdat jij risico's ziet in de implementatie ervan. Maar risico = kans * (negatief) gevolg. En jij lijkt alleen te kijken naar het mogelijke negatieve gevolg en niet te kijken naar de kans dat dat ook daadwerkelijk optreedt.
Ik kijk vooral naar wat deze keuze van de overheid zegt over deze overheid en ik heb het daarbij over bredere zaken als b.v. het vertrouwen in de overheid. Wat zeggen de keuzes die in deze gemaakt worden over de manier waarop de overheid omgaat met vertrouwelijke informatie?
In Nederland is ervoor gekozen de al eerder ontwikkelde CoronaCheck apps en website uit te breiden met functionaliteit om DCCs te kunnen ophalen (voor de gebruiker) en scannen (voor de toegangsbewaker). Die apps hadden namelijk al vergelijkbare functionaliteit met een vergelijkbaar doel (maar dan alleen binnen Nederland) in het kader van testen-voor-toegang en de FieldLab evenementen. Eén van de afspraken bij het DCC is, dat personen met een DCC minstens dezelfde toegang moeten kunnen krijgen als personen met vergelijkbare lokale "toegangs"bewijzen, dus de mogelijkheid blijft bestaan om met dezelfde apps ook binnen Nederland toegang te krijgen tot grote evenementen, waarbij zowel de bestaande Nederlandse QR-codes als de DCC QR-codes op dezelfde manier gaan werken. Met name dat laatste zorgt ervoor dat het praktisch onhaalbaar is een vaste lijst van groepen/personen (bijv. alleen douane-beambten) te maken die de scanner zouden mogen gebruiken.
Precies: die praktische onhaalbaarheid is niet inherent aan het systeem van een DCC, maar is het gevolg van een keuze die de overheid maakt. Het is niet zo dat een DCC niet zou werken als we het niet zouden koppelen aan testen-voor-toegang. De reden achter die koppeling is volgens mij vooral gemak, zowel voor de gebruiker als voor de overheid. Maar als het om vertrouwelijke informatie gaat heb ik persoonlijk liever een systeem waarbij zaken als zorgvuldigheid en keuzevrijheid voor de burger hoger worden aangeslagen dan gemak.
En eigenlijk moet je rekenen met het risico ten opzichte van een alternatief scenario en ten opzichte van de risico's van (de verspreiding van) het virus zelf.
Volgens mij zit er geen verschil in risico op verspreiding tussen mijn voorstel voor een gescheiden systeem en de huidige implementatie. Het is op andere vlakken dat er verschil is en daar maken wij blijkbaar een andere afweging.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
ultimateharry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:13:
[...]

Zoals de situatie nu is wel, anders is er toch wel een kans op gedoe.
Ga waarschijnlijk via Zwitserland, met een overnachting daar.
Je moet voor Zwitserland en Italie (en andere landen) formulieren invullen voordat je aankomt.
In Zwitserland kun je een boete van circa 9000 euro krijgen (volgens mij p.p.). Dus dat is significant.

Ik hoop dat NL ook op "groen" springt voor de andere landen, maar door de Delta-variant in combinatie met de versoepelingen ben ik stiekem een beetje bang dat we op de lijst met "variants of concern" komen.
Dan krijgen we als Nederlanders mogelijk te maken met meer restricties.
Voor Zwitserland is Nederland momenteel nog een hoogrisicogebied, dus dat is geen formuliertje maar een negatieve test + 10 dagen quarantaine tenzij je ingeent bent. Na vaccinatie heb je dat formulier ook niet meer nodig. Bron: https://www.bag.admin.ch/...rantaene-einreisende.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Intrepidity schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Voor Zwitserland is Nederland momenteel nog een hoogrisicogebied, dus dat is geen formuliertje maar een negatieve test + 10 dagen quarantaine tenzij je ingeent bent. Na vaccinatie heb je dat formulier ook niet meer nodig. Bron: https://www.bag.admin.ch/...rantaene-einreisende.html
Ja correct, daar was ik niet helemaal duidelijk over inderdaad.
Daarom ook mijn hoop dat we op "groen" gaan de komende tijd voor Zwitserland (en juist niet naar lijst 2 "countries with a worrying variant").
Anders moet ik mijn heenweg route aanpassen, via Oostenrijk waarschijnlijk, met PCR-test.
Terugweg zou eenvoudiger moeten zijn, want dan volledig gevaccineerd (t+14d).

[ Voor 3% gewijzigd door ultimateharry op 22-06-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
ultimateharry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Ja correct, daar was ik niet helemaal duidelijk over inderdaad.
Daarom ook mijn hoop dat we op "groen" gaan de komende tijd voor Zwitserland.
Anders moet ik mijn heenweg route aanpassen, via Oostenrijk waarschijnlijk, met PCR-test.
Terugweg zou eenvoudiger moeten zijn, want dan volledig gevaccineerd (t+14d).
Ik vermoed van wel. De regel in Zwitzerland is 14-daagse incidentie per 100k mensen moet minder dan 60 hoger zijn dan in Zwitserland zelf. Daar zit Nederland nu 5 dagen onder. Denk als de BAG de volgende lijst vrijgeeft in 1-1,5 week dat Nederland dan groen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Intrepidity schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:28:
[...]

Ik vermoed van wel. De regel in Zwitzerland is incidentie per 100k mensen moet minder dan 60 hoger zijn dan in Zwitserland zelf. Daar zit Nederland nu 5 dagen onder. Denk als de BAG de volgende lijst vrijgeeft in 1-1,5 week dat Nederland dan groen gaat.
Inderdaad, bij de laatste update eerder deze week was het nog net iets te vroeg gezien de NL cijfers.
Maar zoals eerder gezegd hoop ik dat we in juli niet alsnog op lijst 2 "worrying variants" komen ivm circulatie Delta-variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intrepidity
ultimateharry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:30:
[...]

Inderdaad, bij de laatste update eerder deze week was het nog net iets te vroeg gezien de NL cijfers.
Maar zoals eerder gezegd hoop ik dat we in juli niet alsnog op lijst 2 "worrying variants" komen ivm circulatie Delta-variant.
Circulatie delta-variant in CH is vooralsnog net zo hoog zoniet hoger. Zodra een variant de overhand neemt gaat hij ook van de lijst risicovarianten af.
Delta inmiddels op de ~10%: https://www.covid19.admin.ch/en/epidemiologic/virus-variants

[ Voor 8% gewijzigd door Intrepidity op 22-06-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:17:

Precies: die praktische onhaalbaarheid is niet inherent aan het systeem van een DCC, maar is het gevolg van een keuze die de overheid maakt. Het is niet zo dat een DCC niet zou werken als we het niet zouden koppelen aan testen-voor-toegang. De reden achter die koppeling is volgens mij vooral gemak, zowel voor de gebruiker als voor de overheid.
Behalve dat je dan "voor het gemak" even de Europese afspraak buiten beschouwing laat om het DCC ook voor binnenlandse toegang geldig te maken (voor buitenlanders die naar NL komen) en uiteraard ook omgekeerd. En dan liefst ook nog gerealiseerd vóór de zomerperiode zodat we ook daadwerkelijk wat hebben aan het makkelijker kunnen reizen.
Maar als het om vertrouwelijke informatie gaat heb ik persoonlijk liever een systeem waarbij zaken als zorgvuldigheid en keuzevrijheid voor de burger hoger worden aangeslagen dan gemak.
Keuzevrijheid heb je al. Niemand die je verplicht naar het buitenland op vakantie te gaan of naar een evenement waarvoor je moet aantonen dat je een beperkt risico voor de volksgezondheid vormt, of je gegevens te tonen aan iemand die daar geen recht op heeft.

En ik zie niet veel onzorgvuldigheid in deze: er is geen mogelijkheid gecreëerd om een "open folder" met persoonsgegevens onbeschermd op internet te zetten, of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:01:
Hoe gaan miljarden niet EU bewoners een coronacheck ID koppelen aan een BSN/DiGiD om een evenement in Nederland bij te wonen? Non-EU toeristen zouden evt een corona/pcr test van te voren in hun eigen land moeten aantonen, maar kunnen net zo goed besmet raken in NL in de weken dat ze hier op vakantie zijn en restaurants/horeca/evenementen willen bezoeken.

Hoe gaan niet gedocumenteerden niet buitengesloten worden van de samenleving i.v.m. ontbreken BSN/DiGiD?
Er zijn al 30,000 ongedocumenteerden in Amsterdam alleen!

Wat als je aan het onderduiken bent voor bijvoorbeeld Iran of Rusland? of een Wit-Russische whistleblower bent die zich niet veilig zal voelen met een NL BSN/DiGiD. Wat als je "out of the picture" wil blijven. (Er zijn hier in Nederland mensen vermoord door vermoedelijke inlichtingen diensten die hier actief zijn)

[...]

Moeten deze mensen zich ook maar braaf registeren via BSN/DiGiD en zo potentieel ontdekt worden door de inlichtingen diensten van dit soort landen?

En dat alleen je initialen/geboortedatum/woonplaats in zo'n coronapasspoort is ook een gebakken lucht argument. Want de BOA's lopen al heel wat boetes uit te geven omdat mensen zich niet aan de "quarantaine" plicht houden in Nederland. Deze komen om de paar dagen bij je woning kijken of je daadwerkelijk wel thuis blijft. 8)7

https://www.rtvoost.nl/ni...krijgt-boete-van-339-euro

Alles wordt geregistreerd, van moment dat jij vertrekt en weer in NL bent, wie jij bent, hoe lang jij nog in quarantaine moet zitten. En de politie zal een hele lijst hebben met Nederlanders die in quarantaine moeten zitten, sorteerbaar op hoe lang iemand nog in quarantaine moet zitten. 8)7
Maar waarom moet alles in 1x? EU denkt waarschijnlijk: laten we het voor de zomer voor 90% (of misschien wel meer) mogelijk maken te reizen en evenementen te bezoeken. Kun je de zomer me vooruit, en daarna zien we wel verder. Als we nu rekening gaan houden met de rest van de wereld, of alle mogelijke uitzonderingen, dan zijn we over vijf jaar nog niet klaar. Dus ik begrijp de beweegreden wel.

Je ziet het ook met de Britten nu. Die kunnen zowat nergens heen momenteel, want geen EU en sowieso vaak nog op rood. Dat is lastig voor ze, maar moet de rest van Europa dan maar binnen blijven zitten?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:04:
[...]

Niet, die krijgen gewoon een stokje in de neus en kunnen 10 minuten later naar binnen.

PS. miljarden bezoekers, tuurlijk joh. Het gaat jaarlijks om ongeveer 3 miljoen bezoekers van buiten de Europa (cijfers 2018), die komen echt niet allemaal naar Lowlands.
En wat als ik dubbele nationaliteit heb? 1 niet EU en 1 wel EU. Mag ik dan er voor kiezen om zoals jij rept "even een stokje in mijn neus in 10 minuten later naar binnen?" op welke manier gaat dit dan? gaat dit via een test afspraak? hoe kan ik een afspraak maken met mijn buitenlandse paspoort?

Als ik mijn Marokkaanse paspoort laat zien hoef ik dus niet een QR code te laten zien of CoronaApp?
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:33:
[...]

Maar waarom moet alles in 1x? EU denkt waarschijnlijk: laten we het voor de zomer voor 90% (of misschien wel meer) mogelijk maken te reizen en evenementen te bezoeken. Kun je de zomer me vooruit, en daarna zien we wel verder. Als we nu rekening gaan houden met de rest van de wereld, of alle mogelijke uitzonderingen, dan zijn we over vijf jaar nog niet klaar. Dus ik begrijp de beweegreden wel.

Je ziet het ook met de Britten nu. Die kunnen zowat nergens heen momenteel, want geen EU en sowieso vaak nog op rood. Dat is lastig voor ze, maar moet de rest van Europa dan maar binnen blijven zitten?
Je weet toch dat op dit moment er duizenden vluchten nog van alle landen in de wereld binnenkomen in ons kikkerlandje? ook deze mensen willen graag een volle kroeg bezoeken of binnen in een restaurant zitten.

https://www.schiphol.nl/en/transfers/arrivals/

Vluchten uit elk land mogelijk
KLM Vluchten vanuit Brazilië
KLM vlucht vanuit India (delta variant)

Je doet net alsof niemand Europa in mag, maar vanuit elke hoek van de wereld mogen ze hier gewoon landen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Behalve dat je dan "voor het gemak" even de Europese afspraak buiten beschouwing laat om het DCC ook voor binnenlandse toegang geldig te maken (voor buitenlanders die naar NL komen) en uiteraard ook omgekeerd. En dan liefst ook nog gerealiseerd vóór de zomerperiode zodat we ook daadwerkelijk wat hebben aan het makkelijker kunnen reizen.
Nu spreek je jezelf tegen. In je vorige bericht zei je dat de eisen vanuit de EU redelijk minimaal zijn en dat de NL overheid gekozen heeft voor een koppeling met testen-voor-toegang. Nu stel je dat die koppeling een eis van de EU is. Welke van de 2 is het? Dat moeten we eerst helder hebben om iets zinnigs te zeggen over al dan niet mogelijke systemen.
Keuzevrijheid heb je al. Niemand die je verplicht naar het buitenland op vakantie te gaan of naar een evenement waarvoor je moet aantonen dat je een beperkt risico voor de volksgezondheid vormt, of je gegevens te tonen aan iemand die daar geen recht op heeft.

En ik zie niet veel onzorgvuldigheid in deze: er is geen mogelijkheid gecreëerd om een "open folder" met persoonsgegevens onbeschermd op internet te zetten, of zo.
Je maakt het nu zwart-wit. Er is niet alleen wel of geen keuzevrijheid en wel of geen zorgvuldigheid. Er is ook zoiets als meer of minder keuzevrijheid en meer of minder zorgvuldigheid. Dat het altijd slechter kan is een bijzonder slecht argument om een gekozen oplossing mee te verdedigen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Intrepidity schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:28:
[...]

Ik vermoed van wel. De regel in Zwitzerland is 14-daagse incidentie per 100k mensen moet minder dan 60 hoger zijn dan in Zwitserland zelf. Daar zit Nederland nu 5 dagen onder. Denk als de BAG de volgende lijst vrijgeeft in 1-1,5 week dat Nederland dan groen gaat.
Zwitserland doet ook mee met het DCC en er is nu al een uitzondering als je kan bewijzen dat je volledig gevaccineerd bent, dus ik ga er vanuit dat de DCC vanaf 1 juli als bewijs kan gaan dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intrepidity
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:51:
[...]

Zwitserland doet ook mee met het DCC en er is nu al een uitzondering als je kan bewijzen dat je volledig gevaccineerd bent, dus ik ga er vanuit dat de DCC vanaf 1 juli als bewijs kan gaan dienen.
Klopt, die uitzondering is er al. Maar de user waar ik op reageerde zat nog op <14 dagen na 2e vaccinatie :) Hier in Zwitserland worden de DCC's al uitgegeven sinds een week of 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Intrepidity op 22-06-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:48:
[...]

En wat als ik dubbele nationaliteit heb? 1 niet EU en 1 wel EU. Mag ik dan er voor kiezen om zoals jij rept "even een stokje in mijn neus in 10 minuten later naar binnen?" op welke manier gaat dit dan? gaat dit via een test afspraak? hoe kan ik een afspraak maken met mijn buitenlandse paspoort?

Als ik mijn Marokkaanse paspoort laat zien hoef ik dus niet een QR code te laten zien of CoronaApp?

[...]

Je weet toch dat op dit moment er duizenden vluchten nog van alle landen in de wereld binnenkomen in ons kikkerlandje? ook deze mensen willen graag een volle kroeg bezoeken of binnen in een restaurant zitten.

https://www.schiphol.nl/en/transfers/arrivals/

Vluchten uit elk land mogelijk
KLM Vluchten vanuit Brazilië
KLM vlucht vanuit India (delta variant)

Je doet net alsof niemand Europa in mag, maar vanuit elke hoek van de wereld mogen ze hier gewoon landen. :>
Ik doe niet alsof anything, die mensen kunnen toch gewoon een testje halen? Vaak hebben ze die al voor de vlucht, kunnen ze daarmee lekker 's avonds de kroeg in. En de grootste groep van de EU inwoners kunnen lekker op pad deze zomer met die app. Had jij liever uitstel gezien voor die grote groep EU inwoners om al die andere groepen mensen een oplossing te kunnen bieden naast testen?

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22-06-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Ik doe niet alsof anything, die mensen kunnen toch gewoon een testje halen? En de grootste groep van de EU inwoners kunnen lekker op pad deze zomer met die app. Had jij liever uitstel gezien voor die grote groep EU inwoners om al die andere groepen mensen een oplossing te kunnen bieden naast testen?
Elk mens is toch een mens? ook een vluchteling of iemand die zich niet wil registreren in het land waar deze woont/leeft, juist "ondergedoken" wil blijven omdat bijvoorbeeld Iran zijn/haar kop wil snellen?

Kan jij mij uitleggen hoe het NIET discriminerend is dat ongedocumenteerden buiten worden gesloten van restaurants/kroegen/evenementen/voetbalwedstrijden en eventuele andere takken/branches waar deze QR check plaatsvindt?

Als ik mijn seizoenskaart uitleen aan een niet gedocumenteerde vriend in Europa omdat deze een keer graag naar een voetbal wedstrijdje wil. Kan dit niet meer. Ik hoor het graag van iemand die pro-coronapasspoort is.

Een testje halen gaat moeilijk als je geen BSN/Digid hebt.. als je dat nog niet door hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Minaaj op 22-06-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:48:
En wat als ik dubbele nationaliteit heb? 1 niet EU en 1 wel EU.
Mag ik dan er voor kiezen om zoals jij rept "even een stokje in mijn neus in 10 minuten later naar binnen?" op welke manier gaat dit dan? gaat dit via een test afspraak? hoe kan ik een afspraak maken met mijn buitenlandse paspoort?
Er is niemand die je verplicht om je te laten inenten, dus je kunt altijd ook iets regeln o.b.v. een test. Via de website https://www.testenvoortoegang.org kun je daarvoor een afspraak maken. Dat kan ook met een niet-Nederlandse nationaliteit.
De uitslag van Testen voor Toegang kun je downloaden (om te printen) via CoronaCheck.nl met de gegevens die je krijgt van de organisatie waar je je laat testen. Of je kunt (met diezelfde gegevens) de uitslag in de CoronaCheck app zetten. Geen DigiD nodig.
Je weet toch dat vanaf 26 juni de horeca weer bijna volledig open mag? Alleen bij grote evenementen zullen er nog toegangstesten nodig zijn (of een vaccinatiebewijs natuurlijk).

En je kan dus altijd een (snel)test halen, ongeacht je nationaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Er is niemand die je verplicht om je te laten inenten, dus je kunt altijd ook iets regeln o.b.v. een test. Via de website https://www.testenvoortoegang.org kun je daarvoor een afspraak maken. Dat kan ook met een niet-Nederlandse nationaliteit.

[...]

De uitslag van Testen voor Toegang kun je downloaden (om te printen) via CoronaCheck.nl met de gegevens die je krijgt van de organisatie waar je je laat testen. Of je kunt (met diezelfde gegevens) de uitslag in de CoronaCheck app zetten. Geen DigiD nodig.

[...]

Je weet toch dat vanaf 26 juni de horeca weer bijna volledig open mag? Alleen bij grote evenementen zullen er nog toegangstesten nodig zijn (of een vaccinatiebewijs natuurlijk).

En je kan dus altijd een (snel)test halen, ongeacht je nationaliteit.
Deze stap wordt toch echt moeilijk voor ongedocumenteerden:
Wat moet je meenemen:
Je afspraakbevestiging en een identiteitsbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Elk mens is toch een mens? ook een vluchteling of iemand die zich niet wil registreren in het land waar deze woont/leeft, juist "ondergedoken" wil blijven omdat bijvoorbeeld Iran zijn/haar kop wil snellen?

Kan jij mij uitleggen hoe het NIET discriminerend is dat ongedocumenteerden buiten worden gesloten van restaurants/kroegen/evenementen/voetbalwedstrijden en eventuele andere takken/branches waar deze QR check plaatsvindt?

Als ik mijn seizoenskaart uitleen aan een niet gedocumenteerde vriend in Europa omdat deze een keer graag naar een voetbal wedstrijdje wil. Kan dit niet meer. Ik hoor het graag van iemand die pro-coronapasspoort is.

Een testje halen gaat moeilijk als je geen BSN/Digid hebt.. als je dat nog niet door hebt.
Mijn vraag is gewoon, voor eigenlijk de derde keer: vind je, moet dan heel de EU thuis blijven deze zomer, voor die groep?

Ik beweer nergens dat het eerlijk is, maar wel dat ik de besluitvorming begrijp. Voor de zomer iets optuigen zodat veruit het grootste deel van de EU inwoners vrijuit kan. Ik snap dat wel. En na de zomer zien we wel weer verder.

Die groep EU inwoners gaat deze zomer wel de economie optrekken. Dus voor sommige mensen is het een lastige situatie, maar we helpen er andere mensen weer mee, die hun bedrijf en inkomen weer zien opbloeien na een lastig jaar. Dat is toch ook wat waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Wat moet je meenemen:
Waarom is het vragen een identiteitsbewijs discriminerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Wat moet je meenemen:
Ja. Jammer dan. Sucks to be them. Dan maar even niet naar een groot evenement. Geen reden om de rest van de bevolking niet de mogelijkheid te geven dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Intrepidity schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Grappig, dus Zwitserland hanteert dat de laatste vaccinatie niet ouder dan 6 maanden mag zijn. Iedereen in de zorg in Nederland is vanaf januari ingeënt, die kunnen eind juli of augustus niet meer op hun vaccinatie naar Zwitserland.

Maar wij vertrekken 3 dagen na tweede vaccinatie naar Italië. Ik zie niets over de 2 weken na vaccinatie staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:25:
[...]

Grappig, dus Zwitserland hanteert dat de laatste vaccinatie niet ouder dan 6 maanden mag zijn. Iedereen in de zorg in Nederland is vanaf januari ingeënt, die kunnen eind juli of augustus niet meer op hun vaccinatie naar Zwitserland.

Maar wij vertrekken 3 dagen na tweede vaccinatie naar Italië. Ik zie niets over de 2 weken na vaccinatie staan…
Dat staat er nog wel, maar ondanks is al aangekondigd:
https://www.swissinfo.ch/...ts-for-12-months/46707018

Dat word nog aangepast voordat de 6 maanden voorbij zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

[...]

Nee die 14 dagen staat er niet letterlijk, maar wel:

The vaccine is authorised for the EU by the European Medicines Agency. The person must also be fully vaccinated according to the requirements or recommendations of the country in which the vaccine was administered.

En volgens mij ben je volgens de definitie van NL pas 14 dagen na je 2e vaccinatie (indien van toepassing) volledig gevaccineerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:15:
[...]

Mijn vraag is gewoon, voor eigenlijk de derde keer: vind je, moet dan heel de EU thuis blijven deze zomer, voor die groep?

Ik beweer nergens dat het eerlijk is, maar wel dat ik de besluitvorming begrijp. Voor de zomer iets optuigen zodat veruit het grootste deel van de EU inwoners vrijuit kan. Ik snap dat wel. En na de zomer zien we wel weer verder.

Die groep EU inwoners gaat deze zomer wel de economie optrekken. Dus voor sommige mensen is het een lastige situatie, maar we helpen er andere mensen weer mee, die hun bedrijf en inkomen weer zien opbloeien na een lastig jaar. Dat is toch ook wat waard?
Praat er maar overheen, jouw reden en vraag is een kul reden. Ook zonder het corona-passpoort werd er gevlogen afgelopen maanden en gereisd door heel Europa via auto's, vliegtuigen, boten, treinen.

Dus mijn antwoord is nee, ik had gehoopt dat je dat al had begrepen, maar volgens mij snap je niet helemaal waar ik op doel.

Er zijn namelijk geen grenscontroles en deze zullen ook niet komen.
*knip*
Dit is een complottheorie ter plekke verkondigen, dat doen we dus niet.

*knip* Wederom een gevolg ergens aankoppelen wat niet klopt.

Hier nog een stukje over deze ongedocumenteerden, in 2017 waren er naar schatting 3.8 tot 5miljoen ongedocumenteerden.
Het vraagstuk van de tienduizenden ongedocumenteerden is door de corona-crisis scherper dan ooit. Een goed voorbeeld is de reguliere voedselbank, aldus de journalisten van Live Journalism. ‘Sinds het uitbreken van de corona-crisis zitten ongedocumenteerden in de knel. De meesten zijn hun baan kwijt en zonder verblijfsdocumenten kunnen zij niet terecht bij de reguliere voedselbank. Ze raken steeds meer afhankelijk van alternatieve voedselbanken. Zoals bij de Pauluskerk in Amsterdam-Osdorp. Alleen daar al komen wekelijks meer dan 600 gezinnen.’ Een ander groot vraagstuk is de cash-loze maatschappij. Op veel plekken kan alleen nog maar worden betaald met een betaalpas. Maar ongedocumenteerden hebben nauwelijks toegang tot een bankrekening en hebben dus ook geen betaalpas. Ook de toegang tot medische zorg is een groot probleem, zo bleek in de discussie.
https://www.mugmagazine.n...ale-werkers-in-amsterdam/
Mag ik nog zeggen dat ik hoop dat dit hele riedeltje gaat falen als een IT project van de overheid? zoals het vaak doet.

De infrastructuur is er ook niet klaar voor, er hoeft maar 1 mast uit te liggen wegens te veel >15,000 gebruikers bij een groot evenement en je kan al niet meer QR codes opvragen via servers ;) Ga je dan 15,000 mensen tegenhouden bij het evenement?

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 23-06-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
ultimateharry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Nee die 14 dagen staat er niet letterlijk, maar wel:

The vaccine is authorised for the EU by the European Medicines Agency. The person must also be fully vaccinated according to the requirements or recommendations of the country in which the vaccine was administered.

En volgens mij ben je volgens de definitie van NL pas 14 dagen na je 2e vaccinatie (indien van toepassing) volledig gevaccineerd?
Dat was een EU dingetje, Nederland wilde na 1 prik al een groen vonkje, omdat het veel geld aan testen scheelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Praat er maar overheen, jouw reden en vraag is een kul reden. Ook zonder het corona-passpoort werd er gevlogen afgelopen maanden en gereisd door heel Europa via auto's, vliegtuigen, boten, treinen.
Dat is grotendeels onzin. Er vertrekken dan wel vluchten voor de noodzakelijke verbindingen, maar als je nu land vanuit Brazilië gaat de douane je toch echt tegenhouden bij de grens, áls je al aan boord kwam. Komen er mensen door die checks heen? Ongetwijfeld, maar doe ook niet alsof de Schengen-grenzen totaal lek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
[...]

Dus mijn antwoord is nee, ik had gehoopt dat je dat al had begrepen, maar volgens mij snap je niet helemaal waar ik op doel.

Er zijn namelijk geen grenscontroles en deze zullen ook niet komen.
De enige reden dat het coronapasspoort wordt "gemaakt" is om controle uit te voeren over EU burgers. EU wil gewoon precies weten welke stappen iemand maakt om zodoende een profiel te kunnen schetsen. De eerste stap richting een Social Ranking system voor EU burgers. Ben je @minaaj en zit je op tweakers.net je ongenoegen te uiten over CoronaPaspoort? nou dan zal de EU eens even je internet acces verwijderen. Je social media accounts shadowbannen of eventueel helemaal verwijderen.

Valt mij erg tegen hoeveel naïeve mensen er bestaan op deze aardbol. Die openstaan voor totale controle door de overheid en dit maar gewoon toejuichen. Als je beetje wakker bent zie je een patroon, ook met het verdwijnen van cashgeld.

Hier nog een stukje over deze ongedocumenteerden, in 2017 waren er naar schatting 3.8 tot 5miljoen ongedocumenteerden.

[...]

Mag ik nog zeggen dat ik hoop dat dit hele riedeltje gaat falen als een IT project van de overheid? zoals het vaak doet.

De infrastructuur is er ook niet klaar voor, er hoeft maar 1 mast uit te liggen wegens te veel >15,000 gebruikers bij een groot evenement en je kan al niet meer QR codes opvragen via servers ;) Ga je dan 15,000 mensen tegenhouden bij het evenement?
Ik merk ook vooral dat Corona mensen minder kritisch heeft gemaakt.

Mensen die vroeger tegen een dergelijk systeem zouden zijn, stemmen er nu mee in, want we zitten in een pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Ik twijfel persoonlijk heel erg om die 2 weken in acht te nemen, of “ich habe es nicht gewusst“ te hanteren.

De vakantie staat vast, ik ben dan volledig ingeënt, maar zit eigenlijk niet zo te wachten op de rompslomp met testen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Hier staat wat "Fully Vaccinated" betekent: https://www.bag.admin.ch/...ov/impfen.html#-370631481

Dus ze gaan voor EU landen uit van wat dat land vindt. Dan hangt het af van welk vaccin je hebt gekregen, want het RIVM hanteert verschillende termijnen voor verschillende vaccins (na de laatste/enige prik): AZ: 15 dagen, Moderna/Janssen: 14 dagen, Pfizer: 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Intrepidity schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Dat is grotendeels onzin. Er vertrekken dan wel vluchten voor de noodzakelijke verbindingen, maar als je nu land vanuit Brazilië gaat de douane je toch echt tegenhouden bij de grens, áls je al aan boord kwam. Komen er mensen door die checks heen? Ongetwijfeld, maar doe ook niet alsof de Schengen-grenzen totaal lek zijn.
Ik ben afgelopen september nog in Albanië geweest terwijl het code oranje was, bij terugkomst op Eindhoven wilden ze niet eens het papiertje hebben op welke stoel ik had gezeten in het vliegtuig en of ik klachten had, niet bij de douane of ergens anders.

Stond ik dan buiten het vliegveld met een dom papiertje in mijn handen. Dusja mijn ervaring is wel anders dan jij schetst, en ik hoor het ook vaker terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Hier staat wat "Fully Vaccinated" betekent: https://www.bag.admin.ch/...ov/impfen.html#-370631481

Dus ze gaan voor EU landen uit van wat dat land vindt. Dan hangt het af van welk vaccin je hebt gekregen, want het RIVM hanteert verschillende termijnen voor verschillende vaccins (na de laatste/enige prik): AZ: 15 dagen, Moderna/Janssen: 14 dagen, Pfizer: 7 dagen.
Pfizer, dus 7 dagen maar? Alsnog te veel voor mij 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:40:
[...]

Pfizer, dus 7 dagen maar? Alsnog te veel voor mij 😅
Dat is wat ik hier vond (via een link vanaf de RIVM website): https://www.cbg-meb.nl/on...s/coronavaccins/comirnaty
En hier staat ook 7 dagen: https://www.rijksoverheid...biontech-pfizer-comirnaty

Maar ik geef natuurlijk geen garantie dat de Zwitserse douane dit als bewijs accepteert :)

[ Voor 22% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-06-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03:13
Intrepidity schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Met nu bedoel je toen tijdens het vliegverbod. Nu kom je namelijk gewoon de grens over. Even los van het feit dat je als Nederlander altijd het recht hebt om weer thuis te komen dus ook vanuit die gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intrepidity
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Dat is wat ik hier vond (via een link vanaf de RIVM website): https://www.cbg-meb.nl/on...s/coronavaccins/comirnaty

Maar ik geef natuurlijk geen garantie dat de Zwitserse douane er ook zo over denkt :)
Er van uitgaande dat we het over wegverkeer hebben is de kans dat je tegengehouden word overigens bijzonder klein. In de praktijk is van iedereen het bewijs controleren geen doen, dat zorgt voor urenlange files. Ook tijdens de lockdowns ging ik regelmatig de grens over met het buurland en stond er dikwijls niemand bij de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Ik merk ook vooral dat Corona mensen minder kritisch heeft gemaakt.

Mensen die vroeger tegen een dergelijk systeem zouden zijn, stemmen er nu mee in, want we zitten in een pandemie.
Het systeem is er, zodat jij makkelijker op vakantie kunt. Niemand die je verplicht er aan mee te doen. Maar ja, "de vakantie ligt vast" en ik "zit eigenlijk niet zo te wachten op de rompslomp met testen etc."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Eh, zo werkt het systeem niet. Je zet thuis/elders al de QR-code op je telefoon, of je print hem uit. De scanner hoeft alleen maar de QR-code te lezen (heeft ie geen internetverbinding voor nodig).

Dus als die mast er uit ligt, is er voor dit systeem niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:53:
[...]

Eh, zo werkt het systeem niet. Je zet thuis/elders al de QR-code op je telefoon, of je print hem uit. De scanner hoeft alleen maar de QR-code te lezen (heeft ie geen internetverbinding voor nodig).

Bron? want dat zal de mogelijkheden om een QR code te cracken/fabriceren of zodoende aan te passen naar eigen gewin toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:53:
[...]

Dan kan ik ook de qr code van iemand anders gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

gws24

Thinking is hard!

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Nee, want de naam en leeftijd die ook in de QR zitten moeten wel overeen komen met je id ;)

[ Voor 4% gewijzigd door gws24 op 22-06-2021 17:19 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:01:
[...]

Bron? want dat zal de mogelijkheden om een QR code te cracken/fabriceren of zodoende aan te passen naar eigen gewin toelaten.
Zie https://ec.europa.eu/info...ital-covid-certificate_nl
De Europese Commissie heeft een gateway ontwikkeld waarmee de digitale handtekeningen van certificaten uit de hele EU kunnen worden gecontroleerd. De persoonsgegevens van de houder van het certificaat passeren niet via de gateway, aangezien dat niet nodig is om de elektronische handtekening te verifiëren. De Europese Commissie heeft de EU-landen ook geholpen met de ontwikkeling van nationale software en apps voor de afgifte, opslag en verificatie van certificaten, en vertrouwd gemaakt met de gateway.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Volgens mij lezen jullie dat verkeerd dus.. want er staat niet dat hij niet wordt gecontroleerd door de gateway. Alleen dat persoonsgegevens niet via de gateway gaan.

Er is dus weldegelijk één internet verbinding nodig om de gateway te bereiken.

Dus wat Herko zegt klopt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:01:
[...]

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Bron is met name de technische briefing hierover die aan de Tweede Kamer is gegeven een paar weken terug: https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2021A03500

Daarnaast is de app (en het ontwerp ervan) Open Source, dus dit is ook te verifiëren.

De QR-code is digitaal ondertekend en bevat voldoende gegevens om de persoon waar die bij hoort te identificeren (aan de hand van een ID). De scanner hoeft alleen maar de digitale handtekening te checken en te checken of de ondertekenaar uit de lijst van vertrouwde ondertekenaars komt. Die lijst hoeft ook niet bij elke scan opnieuw te worden opgehaald (wel periodiek updaten via de Europese Gateway).

Dit vereist dus geen internetverbinding op de plek van controle, noch voor de burger, noch voor de scanner.

[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-06-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:41:
[...]

En hier staat ook 7 dagen: https://www.rijksoverheid...biontech-pfizer-comirnaty

Maar ik geef natuurlijk geen garantie dat de Zwitserse douane dit als bewijs accepteert :)
Dank voor het delen. Ik lees nu voor het eerst dat het 7 dagen is bij Pfizer. Dacht overigens dat Moderna en Pfizer praktisch zelfde type vaccin was (beide mRNA) maar blijkbaar zijn er toch grotere verschillen want bij Moderna staat toch 14 dagen.

Op 14 juni werd er vanuit de EU (met o.a. druk vanuit Duitsland) nog dit besloten: "Holders of vaccination certificates issued in line with the EU digital COVID certificate regulation should not be subject to testing or quarantine/self isolation if they are fully vaccinated with an EMA approved vaccine and at least 14 days have passed since full vaccination." dus geen uitzondering benoemt qua Pfizer. Al staat het landen vrij soepeler te zijn: "Member states could also lift such restrictions after the first dose of a two-dose series." (Oostenrijk bijv.) (bron)

Overigens lees ik ook wel bij de European Medicines Agency (EMA) de 7 dagen van Pfizer (Comirnaty):

"Limitations of vaccine effectiveness
As with any vaccine, vaccination with Comirnaty may not protect all vaccine recipients. Individuals
may not be fully protected until 7 days after their second dose of vaccine."

[ Voor 12% gewijzigd door funrider op 22-06-2021 23:16 . Reden: aanvulling EMA ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:20:
[...]

[...]

Bron is met name de technische briefing hierover die aan de Tweede Kamer is gegeven een paar weken terug: https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2021A03500

Daarnaast is de app (en het ontwerp ervan) Open Source, dus dit is ook te verifiëren.

De QR-code is digitaal ondertekend en bevat voldoende gegevens om de persoon waar die bij hoort te identificeren (aan de hand van een ID). De scanner hoeft alleen maar de digitale handtekening te checken en te checken of de ondertekenaar uit de lijst van vertrouwde ondertekenaars komt. Die lijst hoeft ook niet bij elke scan opnieuw te worden opgehaald (wel periodiek updaten via de Europese Gateway).

Dit vereist dus geen internetverbinding op de plek van controle, noch voor de burger, noch voor de scanner.
Toch zegt de NOS dat het wel voor server problemen kan zorgen als we met zijn allen tegelijk de QR code fabriceren op moment dat wij naar evenement gaan. Wat als DiGiD een storing of onderhoud heeft?
Wat als de servers worden geddosed waar deze logins worden verwerkt? voor meerdere dagen.

Alleen de afgelopen dagen waren er al 4 grote storingen met het digid inlog systeem -> https://allestoringen.nl/storing/digid/overzicht/
Gebruikers kunnen vanaf donderdag inloggen met hun DigiD om hun vaccinatiegegevens op te halen. Het is wel belangrijk dat niet iedereen dat tegelijk doet: de app ondersteunt maximaal 25 logins per seconde. Dat zijn 90.000 logins per uur.

Als mensen dus massaal inloggen aan de poort van festivals, kan dat tot problemen leiden. Een grote festivalorganisator laat weten dat er alleen al bij die organisatie op piekmomenten 11 tickets per seconde worden gescand. Als er een aantal festivals tegelijk worden gehouden, zouden die 25 logins per seconde overschreden kunnen worden.
Gaat voor een enorm verkeer zorgen voor de DiGid inlog systemen, stel je voor dat er in een weekend meerdere festivals zijn zoals defqon, lowlands, musea, voetbal wedstrijden, kroegen, discotheken, restaurants.
Kunnen toch goed 500,000 tot 1 miljoen aanvragen zijn om een QR codetje actief te krijgen voor de aankomende checkin.

En hoe wil je het handhaven? denk jij niet dat er mensen zijn die totaal uit hun slof schieten als de app toevallig niet werkt of dat ze telefoon zijn vergeten? bij festivals en evenementen kan het je dochter zijn die bijvoorbeeld een corona-passpoort check moet doen. Gaat zij dan die doorgesnoven iemand vertellen dat hij/zij het feestje niet in mag?
Wat als jij om 3:00 in de nacht na een avondje werken de kroeg nog in wil, maar om 03:00 is er onderhoud aan de het digid platform is.

Zo zijn er nog tal van situaties die voor ongewenste problemen kan zorgen aan de deur, moeten wij overal grote sterke uitsmijters neerzetten?

Gelukkig zal daarom het hele systeem vrij snel falen, er is sowieso weinig animo onder de jongeren voor dit soort checkins. Laat staan onder een generatie van 50+'ers die totaal niet telefoonbekwaam zijn. Je gaat te veel problemen krijgen aan de deur van evenementen of andere horecagelegenheden, succes met het handhaven. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:18

Rannasha

Does not compute.

Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Er is dus weldegelijk één internet verbinding nodig om de gateway te bereiken.
Je hoeft in principe niet voor iedere QR code die je scant opnieuw contact te zoeken met de gateway. De gateway levert alleen de publieke sleutels van gezondheidsorganisaties die de digitale handtekeningen leveren voor de gegevens in de QR codes. Die publieke sleutels kun je prima lokaal op je scan-apparaat opslaan. Zoland de publieke sleutels niet veranderen, is verder contact met de gateway niet nodig.

Ik weet niet precies hoe de apps dit implementeren (zal allicht per land verschillen), maar ik kan me voorstellen dat een app de gateway alleen benadert als hij een QR code tegenkomt die ondertekend is door een instantie waarvan de publieke sleutel nog niet bekend is. Die wordt dan opgevraagd en vervolgens op het apparaat opgeslagen. Eventueel met een vervaldatum waarna hij opnieuw moet worden opgevraagd.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:52:
[...]
Toch zegt de NOS dat het wel voor server problemen kan zorgen als we met zijn allen tegelijk de QR code fabriceren op moment dat wij naar evenement gaan. Wat als DiGiD een storing of onderhoud heeft?
Wat als de servers worden geddosed waar deze logins worden verwerkt? voor meerdere dagen.

Alleen de afgelopen dagen waren er al 4 grote storingen met het digid inlog systeem -> https://allestoringen.nl/storing/digid/overzicht/
[...]
Gaat voor een enorm verkeer zorgen voor de DiGid inlog systemen, stel je voor dat er in een weekend meerdere festivals zijn zoals defqon, lowlands, musea, voetbal wedstrijden, kroegen, discotheken, restaurants.
Kunnen toch goed 500,000 tot 1 miljoen aanvragen zijn om een QR codetje actief te krijgen voor de aankomende checkin.

En hoe wil je het handhaven? denk jij niet dat er mensen zijn die totaal uit hun slof schieten als de app toevallig niet werkt of dat ze telefoon zijn vergeten? bij festivals en evenementen kan het je dochter zijn die bijvoorbeeld een corona-passpoort check moet doen. Gaat zij dan die doorgesnoven iemand vertellen dat hij/zij het feestje niet in mag?
Wat als jij om 3:00 in de nacht na een avondje werken de kroeg nog in wil, maar om 03:00 is er onderhoud aan de het digid platform is.

Zo zijn er nog tal van situaties die voor ongewenste problemen kan zorgen aan de deur, moeten wij overal grote sterke uitsmijters neerzetten?

Gelukkig zal daarom het hele systeem vrij snel falen, er is sowieso weinig animo onder de jongeren voor dit soort checkins. Laat staan onder een generatie van 50+'ers die totaal niet telefoonbekwaam zijn. Je gaat te veel problemen krijgen aan de deur van evenementen of andere horecagelegenheden, succes met het handhaven. 8)
Je kan toch op elk moment in de weken voorafgaand je QR code genereren en opslaan in de app toch?
Waarom zou je tot de laatste seconde voor de poort wachten met op digid inloggen en de QR code ophalen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
Rannasha schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:53:
[...]

Je hoeft in principe niet voor iedere QR code die je scant opnieuw contact te zoeken met de gateway. De gateway levert alleen de publieke sleutels van gezondheidsorganisaties die de digitale handtekeningen leveren voor de gegevens in de QR codes. Die publieke sleutels kun je prima lokaal op je scan-apparaat opslaan. Zoland de publieke sleutels niet veranderen, is verder contact met de gateway niet nodig.

Ik weet niet precies hoe de apps dit implementeren (zal allicht per land verschillen), maar ik kan me voorstellen dat een app de gateway alleen benadert als hij een QR code tegenkomt die ondertekend is door een instantie waarvan de publieke sleutel nog niet bekend is. Die wordt dan opgevraagd en vervolgens op het apparaat opgeslagen. Eventueel met een vervaldatum waarna hij opnieuw moet worden opgevraagd.
Is er iemand hier bekend met de "de test cowboys" als in jan en alleman die een goedkeuring kunnen geven.

Dus al deze testcowboys zullen in de gateway moeten komen. Zelfs jij en ik kunnen een teststraat beginnen. Wie zegt dat dit ooit echt 100% safe is? misschien verkoopt iemand wel onder de tafel een negatief test resultaat voor paar tientjes.
YakuzA schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Je kan toch op elk moment in de weken voorafgaand je QR code genereren en opslaan in de app toch?
Waarom zou je tot de laatste seconde voor de poort wachten met op digid inloggen en de QR code ophalen?
Zo ver ik weet moet je voor elk evenement weer een nieuwe QR genereren, omdat er geen verschil zit tussen QR code als je gevaccineerd bent of dan wel een negatief test resultaat hebt gehad.
Je bent dus voor elk evenement of kroeg/restaurant verzoek verplicht een nieuwe QR te maken. (want deze zijn 40u geldig)
https://coronacheck.nl/nl...e-herstel-of-testuitslag/
De CoronaCheck Scanner-app laat nooit zien of jouw bewijs van een testuitslag of een vaccinatie gemaakt is. Dat komt omdat vaccineren vrijwillig is in Nederland.

[ Voor 23% gewijzigd door Minaaj op 23-06-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:57:
[...]
Zo ver ik weet moet je voor elk evenement weer een nieuwe QR genereren, omdat er geen verschil zit tussen QR code als je gevaccineerd bent of dan wel een negatief test resultaat hebt gehad.
Je bent dus voor elk evenement of kroeg/restaurant verzoek verplicht een nieuwe QR te maken. (want deze zijn 40u geldig)
De 40u zie alleen voor de testbewijs QR?
3 manieren voor coronatoegangsbewijs
U kunt op 1 van deze 3 manieren een coronatoegangsbewijs krijgen:

Testbewijs
- Een negatieve testuitslag van minder dan 40 uur voor het evenement.
Vaccinatiebewijs
- Volledige coronavaccinatie. Met een vaccin dat door het Europees Medicijn Agentschap (EMA) is goedgekeurd (EMA.nl).
Herstelbewijs
- Bewijs dat u minder dan 6 maanden geleden hersteld bent van corona.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

YakuzA schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:05:
[...]

[...]
Klopt, er zit weldegelijk een verschil in geldigheidsduur tussen de QR codes voor gevaccineerden en testen. Als je volledig gevaccineerd bent hoef je de QR maar één keer op te halen. Zou ook nogal overbodig zijn om dat steeds opnieuw op te moeten halen.

@Minaaj Je quote dit van de site:
De CoronaCheck Scanner-app laat nooit zien of jouw bewijs van een testuitslag of een vaccinatie gemaakt is. Dat komt omdat vaccineren vrijwillig is in Nederland.
maar dat is alleen wat de controleur ziet bij de binnenlandse QR code maar dat zegt niks over de geldigheidsduur er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
YakuzA schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:05:
[...]

[...]
Het zou bijna wel moeten ja, voor diegene die niet mobiel vaardig zijn of geen mobiele telefoon kunnen veroorloven. Anders ben je nog continu nieuwe bewijzen aan het uitprinten ook.

https://coronacheck.nl/nl...t-als-ik-naar-binnen-wil/

Hier staat ook daadwerkelijk dat de app zelf storingen kan hebben, je logt namelijk in via de app met je digid om je bewijs te kunnen laten zien. Dit zorgt voor honderden dan wel niet duizenden aanvragen per seconden als mensen hun telefoon er bij pakken bij de poorten. Dat de app compleet offline werkt moet ik nog eerst zien, dan geloven.

Een vaccinatie hoeft niet altijd genoeg te zijn om een toegangsbewijs te krijgen, dit staat ook weer op dezelfde site.
Krijg toegang met een papieren testbewijs

Een testbewijs op papier is handig als je geen smartphone hebt. Dit is hoe het werkt:
Alleen toegang na testen

Laat je daarom testen als je bepaalde locaties of activiteiten bezoekt. Ook als je al gevaccineerd bent. Blijkt uit de test dat je geen corona hebt (negatieve testuitslag)? Dan krijg je toegang.
Het is namelijk helemaal nog niet duidelijk hoe lang je vaccinatie geldig is
Zie zelfde site
https://coronacheck.nl/nl...-vaccinatiebewijs-geldig/
Let op: ben je volledig gevaccineerd en wil je een Nederlands bewijs maken? Dat kan vanaf eind juni.

Dat is nog niet precies bekend. Hoe lang een vaccinatie werkzaam is wordt namelijk nog onderzocht. Wanneer bekend is hoe lang de bescherming van een vaccinatie werkt, wordt de geldigheid daarop afgestemd. Totdat dit bekend is, is het vaccinatiebewijs onbeperkt geldig.
Site lijkt wel in elkaar geknutseld te zijn door 3 verschillende teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09
Uit het artikel bij de nos:
Het Europese reisbewijs bevat veel meer informatie, waaronder ook welk vaccin iemand heeft gehad. Daarom is het Europese reisbewijs binnen Nederland niet te gebruiken: de makers vinden dat een onnodige privacy-inbreuk.
Ik vraag me dan af hoe buitenlandse toeristen bij een festival hier in Nederland naar binnen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hcQd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:29:

[...]

Ik vraag me dan af hoe buitenlandse toeristen bij een festival hier in Nederland naar binnen moeten komen.
Die zullen dan even door de lokale teststraat moeten en krijgen dan een papiertje met een QR-code.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:52:
Toch zegt de NOS dat het wel voor server problemen kan zorgen als we met zijn allen tegelijk de QR code fabriceren op moment dat wij naar evenement gaan.
Het ging erom dat je voor de poort van het evenement zou staan en de mast het zou begeven. Dat morgen de DigiD servers het lastig zullen krijgen, geloof ik best. Gelukkig zijn niet alle evenementen dit jaar overmorgen.
Wat als DiGiD een storing of onderhoud heeft?

[...]

Wat als je morgen de deur uit loopt en er valt een bloempot van het balkon boven je op je kop? Ga jij dan nu de rest van je leven niet meer naar buiten?

Musea, kroegen, discotheken en restaurants mogen vanaf deze zaterdag alweer gewoon open. Lowlands is 20 augustus, dus je hebt tussen morgen en 20 augustus om een QR-code op te halen.
En hoe wil je het handhaven? denk jij niet dat er mensen zijn die totaal uit hun slof schieten als de app toevallig niet werkt of dat ze telefoon zijn vergeten?
Hoe wordt nu gehandhaafd als iemand zijn ticket is vergeten? Waarom zou dit anders zijn?
bij festivals en evenementen kan het je dochter zijn die bijvoorbeeld een corona-passpoort check moet doen. Gaat zij dan die doorgesnoven iemand vertellen dat hij/zij het feestje niet in mag?
Als dat haar taak is, waarom niet? Of moet iedereen die geen toegangsbewijs heeft dan maar gewoon mogen doorlopen omdat ie wel eens boos zou kunnen worden? Als zij het niet zou redden, dan grijpt de politie wel in.
Gelukkig mag de kroeg weer gewoon open vanaf komende zaterdag.
Tsja, als het alternatief is dat er de komende maanden nog helemaal geen evenementen georganiseerd kunnen worden, dan zullen veel mensen dit toch liever hebben. Het is niet alsof dit nou direct de eerste levensbehoefte van het grootste deel van de bevolking is, het is een hulpmiddel om dingen sneller mogelijk te maken, die anders door de pandemie nog niet zouden kunnen.

Kun jij natuurlijk allerlei rampscenarios bedenken waarom het allemaal mis zou gaan, maar dan zou ik maar weer onder de dekens kruipen en nooit meer naar buiten gaan, want daar is het ook erg gevaarlijk hoor! Wat als er een vliegtuig of meteoriet op je kop valt of je door een onvoorzichtige autobestuurder omver wordt gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Rannasha schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:53:
[...]

De lijst van ondertekenaars kan gewoon periodiek worden bijgewerkt via de gateway (dat kan op elk moment, hoeft niet per request), vergelijkbaar met hoe dat nu werkt met de lijst van root certificates in je browser/OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Minaaj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Is er iemand hier bekend met de "de test cowboys" als in jan en alleman die een goedkeuring kunnen geven.

Dus al deze testcowboys zullen in de gateway moeten komen. Zelfs jij en ik kunnen een teststraat beginnen.
Als die testcowboys niet voldoen, komen ze ook niet in de gateway.
Wie zegt dat dit ooit echt 100% safe is? misschien verkoopt iemand wel onder de tafel een negatief test resultaat voor paar tientjes.
Niemand zegt dat dit 100% waterdicht is. Dat is ook helemaal het doel niet en is ook niet nodig. Overigens kun je wel een negatief resultaat kopen, maar dat moet dan wel van iemand met dezelfde initialen als jij, die komen namelijk in de QR-code te staan.
Je moet inderdaad na het verlopen van de geldigheidsduur weer opnieuw testen en dus een nieuwe QR-code ophalen, ja. Gelukkig hoeft dat vanaf zaterdag alleen nog voor grote evenementen, want de kroeg en het restaurant gaan weer gewoon open (op 1.5 meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Deze zomer zijn alle landen waarschijnlijk groen waardoor je kan reizen zonder je covid status te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online

[...]

Ik vraag me af of wat de NOS daar zegt, wel klopt. Van wat ik begrepen heb, is onderdeel van de afspraken dat toeristen met het DCC dezelfde rechten moeten krijgen als mensen met een lokaal certificaat.

Maar anders inderdaad even testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-06-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Als ik de site zo van de rijksoverheid lees moet ik mij helaas zondag voor een evenement nog laten testen.
Ik ben inmiddels volledig gevaccineerd. Zondag is de Dutch TT in Assen. hier voor geld testen voor toegang.
Had gehoopt dat ik mijn vaccinatie mag gebruiken maar volgens rijksoverheid kan dat pas per 1 juli sociale activiteiten wel vanaf zaterdag. Ik snap er niks meer van, want test uitslag en vaccinatie is het zelfde bij het uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Tito129 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:50:
Als ik de site zo van de rijksoverheid lees moet ik mij helaas zondag voor een evenement nog laten testen.
Ik ben inmiddels volledig gevaccineerd. Zondag is de Dutch TT in Assen. hier voor geld testen voor toegang.
Had gehoopt dat ik mijn vaccinatie mag gebruiken maar volgens rijksoverheid kan dat pas per 1 juli sociale activiteiten wel vanaf zaterdag. Ik snap er niks meer van, want test uitslag en vaccinatie is het zelfde bij het uitlezen.
Op NOS staat:

Vanaf donderdagochtend kunnen Nederlanders in de CoronaCheck-app hun vaccinatiebewijs aanmaken, waarmee ze naar binnen kunnen bij evenementen. Vanaf 1 juli kan de app ook worden gebruikt om Europese reisbewijzen te maken.

Even aannemende dat je Nederlander bent, zou je dus gewoon hiermee naar de TT moeten kunnen. Lijkt mij dat dit valt onder 'evenementen' en niet onder 'Europees reisbewijs'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Op NOS staat:

Vanaf donderdagochtend kunnen Nederlanders in de CoronaCheck-app hun vaccinatiebewijs aanmaken, waarmee ze naar binnen kunnen bij evenementen. Vanaf 1 juli kan de app ook worden gebruikt om Europese reisbewijzen te maken.

Even aannemende dat je Nederlander bent, zou je dus gewoon hiermee naar de TT moeten kunnen. Lijkt mij dat dit valt onder 'evenementen' en niet onder 'Europees reisbewijs'.
Het is inderdaad nog onduidelijk. Uit de technische briefing aan de Tweede Kamer van 2 weken terug, had ik hetzelfde begrepen als wat de NOS meldt (vanaf morgen voor binnen Nederland, 1 juli Europees) en volgens de site van het circuit, gaan zij er ook vanuit dat vaccinatiebewijzen beschikbaar zijn. Maar op de site van de Rijksoverheid staat iets anders m.b.t. evenementen:
https://www.rijksoverheid...nabewijs-voor-evenementen

Ik zou morgen even kijken of je een vaccinatiebewijs kan downloaden en anders een test-afspraak maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-06-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Op NOS staat:

op rijksoverheid staat:
"Wilt u naar een evenement of activiteit in Nederland? Dan kan het zijn dat de organisator van het evenement u vraagt om een coronatoegangsbewijs. Dit kan een negatieve testuitslag zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona. Vanaf 1 juli 2021 kunt deze 3 coronatoegangsbewijzen laten zien via de CoronaCheck-app.

Tot 1 juli 2021 kunt u alleen een testbewijs laten zien om toegang te krijgen tot sociale activiteiten."

dus het is allemaal beetje onduidelijk. Gelukkig heb ik ook gewoon test afspraak staan, dus binnen kom ik wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Ik heb zojuist contact gehad met het RIVM. Er is een achterstand van meer dan 6 weken bij de vaccinatie-registratie vanuit de huisartsen. :') Oftewel, blij dat ik een geel boekje heb besteld, want zelfs mijn eerste vaccinatie van 18 mei staat er nog niet in, de 2e van 2 juli zal vast in het systeem komen te staan als ik al lang en breed terug ben van vakantie.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
De scanner app heeft net een update gehad en zou nu ook voor certificaten van buitenlanders werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td1QE_udD2x2MdrBR8jGR9vQNgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2txCz7f9JKfLtdZ0iOdP9fcK.png?f=user_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
ThunderNet schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:50:
Ik heb zojuist contact gehad met het RIVM. Er is een achterstand van meer dan 6 weken bij de vaccinatie-registratie vanuit de huisartsen. :') Oftewel, blij dat ik een geel boekje heb besteld, want zelfs mijn eerste vaccinatie van 18 mei staat er nog niet in, de 2e van 2 juli zal vast in het systeem komen te staan als ik al lang en breed terug ben van vakantie.
Ook vanuit GGD <> RIVM lijkt er nog steeds minimaal 2 weken achterstand (locaties bezocht: Bergambacht, Dordrecht, Zuid-Holland). Gisteren nog gekeken of onze vaccinatie bij GGD van 9 en 13 juni op Mijn RIVM er nu wel in stond, maar helaas. Al schijnt het dat de afspraken die op GGD staan al genoeg zouden moeten zijn dat het vanaf morgen in de CoronaCheck app komt te staan om in Nederland te gebruiken en vanaf 1 juli in de EU.

Naar alle waarschijnlijkheid (was ook eerder op nieuws) gaan er morgen weer meer Europese landen van kleur veranderen op ECDC kaart en neem ook ook dat Nederland van rood naar oranje zal gaan.
Het lijkt er overigens op dat de landen toch nog hun eigen kleuren erop na houden. Had gehoopt dat dit afgeschaft zou gaan worden en volledig ECDC gevolgt wordt gebeurd ook, maar landen kunnen er toch nog eigen regels op na houden.

[ Voor 25% gewijzigd door funrider op 24-06-2021 09:18 . Reden: aanvulling ecdc, locaties GGD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Niet alleen toeristen, maar ook de artiesten, technici en andere crew.

En dat geldt omgekeerd natuurlijk ook. het zou knap lullig zijn als je als Nederlander wel de grens van Hongarije over mag, maar aan de poort van Sziget wordt geweigerd omdat het binnenlandse Hongaarse beleid anders is en geen vaccinatiebewijzen toe laat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Heb de app ook maar eens gedownload, klopt het dat je nog niet kunt inloggen met digid?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 14:09
funrider schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Ook vanuit GGD <> RIVM lijkt er nog steeds minimaal 2 weken achterstand. Gisteren nog gekeken of onze vaccinatie bij GGD van 9 en 13 juni op Mijn RIVM er nu wel in stond, maar helaas.
Niet bij elke GGD in ieder geval, die van mij stond er een dag later in:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2MvOQ6u.png

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
IceM schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]
Pffff

“Mijn vaccinaties
Er zijn geen vaccinaties gevonden.”

Twee weken geleden geweest

Schiphol overigens

[ Voor 3% gewijzigd door renedr op 23-06-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
hoevenpe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:30:
Heb de app ook maar eens gedownload, klopt het dat je nog niet kunt inloggen met digid?
Ja, op zijn vroegst morgen en dan moet er eerst nog een update komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

IceM schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]
Same. Mijn eerste prik van gistermiddag stond er vanmorgen al gewoon in.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Laatst online: 13-09 14:18
mystic schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Same. Mijn eerste prik van gistermiddag stond er vanmorgen al gewoon in.
Doe je goed, ik wacht al 3 weken er op. Maar zoals hier eerder ook al is gezegd kijkt de app ook gewoon naar de GGD systemen, dus als je daar er in staat zou het ook gewoon goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:13
hoevenpe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:30:
Ik zie in die hele app nog niets dat verwijst naar het ophalen van je vaccinatiegegevens, je kunt er nog enkel testuitslagen mee ophalen. App weer verwijderd en nogmaals geïnstalleerd, maar ook weer niks om vaccinatiegegevens mee op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:13
renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:58:
[...]

Pffff

“Mijn vaccinaties
Er zijn geen vaccinaties gevonden.”

Twee weken geleden geweest

Schiphol overigens
Afgelopen vrijdag mijn tweede op Schiphol gekregen, stond een dag later al bij het RIVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
ThunderNet schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:50:
Zelf hebben ze ook een (hopelijk kleine) achterstand. Mijn vaccinatie van donderdag 17 juni staat nog niet in het overzicht.

Ik had gehoopt al mijn positieve corona test van 20 april 2021 terug te kunnen zien in de app, maar ook die kan ik niet zien. In de het uitslag bericht (DigiD) zit ook geen unieke code die ik zelf makkelijk had kunnen invoeren. (Vooruit denken is moeilijk blijkbaar...)
Ook hadden ze op de prik locaties toch een bewijs met unieke scan QR code kunnen meegeven om hem zelf in te voeren?

[ Voor 24% gewijzigd door Cobb op 23-06-2021 12:56 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 20:59
henkzelf schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:15:
De scanner app heeft net een update gehad en zou nu ook voor certificaten van buitenlanders werken.
[Afbeelding]
Klopt, heb zojuist mijn DCC uit een andere lidstaat gescand en die wordt als valid aangemerkt. Betreft een DCC na 2 doses, laatste dosis <14 dagen geleden. De controleur ziet alleen initialen en geb. dag+maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Cobb schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Zelf hebben ze ook een (hopelijk kleine) achterstand. Mijn vaccinatie van donderdag 17 juni staat nog niet in het overzicht.

Ik had gehoopt al mijn positieve corona test van 20 april 2021 terug te kunnen zien in de app, maar ook die kan ik niet zien. In de het uitslag bericht (DigiD) zit ook geen unieke code die ik zelf makkelijk had kunnen invoeren. (Vooruit denken is moeilijk blijkbaar...)
Ook hadden ze op de prik locaties toch een bewijs met unieke scan QR code kunnen meegeven om hem zelf in te voeren?
Ik zal vanavond de GGD bellen om te kijken wat er nodig is.. Telefoonnummer staat blijkbaar alleen in de brief vernoemd volgens de info die ik online kon vinden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

henkzelf schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:15:
[Afbeelding]
Klopt het dat de gewone Coronacheck app nog geen update heeft gehad? Ik zie alleen nog de mogelijkheid een negatieve testuitslag in te voeren, en nog niets over vaccinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Klopt het dat de gewone Coronacheck app nog geen update heeft gehad? Ik zie alleen nog de mogelijkheid een negatieve testuitslag in te voeren, en nog niets over vaccinatie.
Klopt. Die update zou morgen komen. In die nieuwe versie zou je dan via DigiD je gegevens op kunnen halen.

[ Voor 9% gewijzigd door henkzelf op 23-06-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Philpend schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:48:
[...]

Afgelopen vrijdag mijn tweede op Schiphol gekregen, stond een dag later al bij het RIVM.
Nou ik heb RIVM gebeld, antwoord: dat kan tot 2 maanden duren…

Uuuhm okee en vakantie dan?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Nou ik heb RIVM gebeld, antwoord: dat kan tot 2 maanden duren…

Uuuhm okee en vakantie dan?!
Is Schiphol een GGD locatie? Zo ja dan zou het geen probleem moeten zijn omdat de app ook in de GGD systemen kijkt en niet alleen naar het rivm systeem. Dit is o.a. gedaan omdat mensen ook nee konden zeggen tegen gegevens delen met het rivm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

tobitronics schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Klopt, heb zojuist mijn DCC uit een andere lidstaat gescand en die wordt als valid aangemerkt. Betreft een DCC na 2 doses, laatste dosis <14 dagen geleden. De controleur ziet alleen initialen en geb. dag+maand.
Hier even op aanhakend. Gisteren werd tijdens de briefing van de 2e kamer verteld dat NL voor binnenlands gebruik minder streng is qua controle in de zin dat je direct een groen vinkje krijgt als je de 2e dosis hebt gehad en niet 2 weken hoeft te wachten zoals reizen naar andere landen.

disclaimer: dit is wat ik onthouden heb maar hou me te goede dat het precies klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Officieel kan ik 17 Julie voor de tweede prik terecht bij Schiphol, maar kan ik ook eerder de prik halen door aan het eind van de dag onder “spillage” lijsten een tweede prik te laten zetten?

De eerste heb ik de 12de van juni gehaald.

Er zou minimaal 3 weken tussen prik 1 en 2 moeten zitten, maar de tweede afspraak is automatisch 5 weken later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
gws24 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Is Schiphol een GGD locatie? Zo ja dan zou het geen probleem moeten zijn omdat de app ook in de GGD systemen kijkt en niet alleen naar het rivm systeem. Dit is o.a. gedaan omdat mensen ook nee konden zeggen tegen gegevens delen met het rivm.
Is dat controleerbaar, tot nu toe komt het prikken zelfs erg professioneel over, maar de IT afhandeling als een drama.
Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste

Let op:
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.