psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:52:
[...]
Er zijn simpelweg weinig infectieziekten waarbij er überhaupt een noodzaak bestaat om de reisbewegingen te beperken. Dit is dan ook de reden dat we weinig reisbeperkingen zien in het kader van vaccinatieziekten. En waar ze al van toepassing zijn, gaat dit toch al gewoon gepaard met het moeten tonen van bijvoorbeeld vaccinatiestatus.
Denk je dat als we weer een Mexicaanse griep rumor krijgen we niet preventief gaan ingrijpen?
Verder blijft COVID nog maar enkele jaren relevant, en die relevantie zal binnen in ieder geval de westerse wereld snel af gaan nemen op basis van de huidige vaccinatiecijfers.
Errrmm... zolang het rondspook in de rest van de wereld zullen wij moeten vaccineren en blijft het relevant.
Dat is de kern van het probleem, daar waar jij denkt dat we klaar zijn is de realiteit dat deze ziekte nog steeds bezig aan zijn opmars en is het helemaal niet duidelijk wanneer het net zo "onschuldig" als de griep wordt (dat het onschuldiger wordt is wel in de lijn van verwachtingen).
Als we MAZZEL hebben komt er snel een variant met hoge besmettingsgraad en lage mortaliteit, maar dat punt is nog nergens in zicht.
En weet je wat? Keer op keer wordt het dusdanig verlaten dat het compleet in vergetelheid raakt. Keer op keer is men weer even ontstelt en angstig dat dit zal blijven. Maar uiteraard, deze keer gaat anders zijn

.
https://drnicomuller.nl/d...t-nederlandse-strafrecht/
Dat de impact van COVID verdwijnt geloof ik wel. Wat ik niet geloof is dat overheden de nieuwe controle mechanismes gaan opgeven. Niet in het buitenland, maar ook niet in Nederland.
Ook het COVID-19 certificaat zal over een jaar of 10 al weer ruim achter ons liggen, en over bijv. 50 jaar bij de volgende grote crisis met infectieziekten als oorzaak zal iedereen weer op soortgelijke wijze reageren.
Als er een wereldwijd Vaccinatie databse met bijbehorend reispapier wordt opgetuigd gaan we dit blijvend gebruiken, al was het maar dat er politici zijn die dit gaan gebruiken om ons angsten aan te praten voor de ongewassen buitenlanders.
Het is natuurlijk jammer dat geschiedenis een weinig belicht vak is binnen onze maatschappij. Maar de gehele aanpak zoals we dit op dit moment zien, heeft veel raakvlakken met de aanpak van de cholera uitbraken in de 19e eeuw. Tot inclusief de recente rellen in Nederland aan toe.
De overheid en de Cholera, Cholera-epidemien in Nederland, is een artikel wat in het 1997, 2e nummer in het blad Geschiedenis der Geneeskunde is geplaatst. Ik was de auteur
Ik ben geen expert, maar ik weet wel iets van deze materie.
En wat je nu doet met het aanhalen van allerlei regels doen mij fronzen. Het maken van een wereldwijde database met persoonsgegevens is een heel ander verhaal dan een mondkapjes plicht. Misschien heb je het idee dat ik tegen regels ben? Ik kan je verzekeren (en je kan het nalezen) dat ik pas gealarmeerd ben geraakt na het vaccinatiepaspoort. Dat is een middel van een heel andere, persoonlijke orde waarbij we weten dat er misbruik gaat komen.
Zelfs Veilige landen/reis verboden zijn een ander verhaal. Een "blanket" reisverbod gedurende een pandemie is iets heel anders dan een vaccinatiepaspoort waarmee de lucky few het komend decennium hun privileges kunnen opeisen.
Ik weet dat dat heel zwaar klinkt, maar dat is wel degelijk waar het op neer komt (volg het nieuws eens in Turkije...). Dat is onwenselijk, maar gekoppeld aan het feit dat we absoluut geen idee hebben wanneer dit ophoudt des te enger.
De maatregel zelf is van permanente aard. Je vertrouwen dat we het digitale dossier na wereldwijde uitrol over een paar jaar lekker uitzetten vind ik naief.
Ook moeten we ons gewoonweg goed realiseren dat dit soort uitbraken zeker met permanente veranderingen gepaard kunnen gaan, en dat het leven misschien wel nooit meer wordt zoals het was. Maar dat dit echt niet zozeer een nadelig iets hoeft te zijn. Pre- en post cholera Europa kent zo grootse verschillen. Maar toch ben ik blij dat ik in een post-cholera Europa leef.
De cholera is niet opgelost door vacinatie, registratie or quarantaine, maar is opgelost doordat we toiletten en drinkwater gingen scheiden (anders gezegd, de volkswijken werden verbeterd). De vergelijking gaat compleet mank (virus via luchtwegen versus bacteriologisch via besmet drinkwater)
De beste vergelijking blijft de Griep epidemie van 1918. En die is uitgedoofd omdat we "herd" immunity op de pijnlijke wijze hebben bereikt en de variant muteerde, niet vanwege de effectiviteit van de maatregelen. Ja, we mogen blij zijn dat we zoveel verder zijn en dat veel maatregelen op wetenschap zijn gebaseerd. Dat betekent nog steeds niet dat elke maatregel wenselijk is.
[
Voor 16% gewijzigd door
roffeltjes op 18-05-2021 15:42
]