Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:31
Ik vind dit echt bijzonder en ook echt een slechte zaak. Kan ik mn boekje wel weggooien (volgens Hugo en de GGD).

Hebben ze me toch weer voor €14,50 opgelicht...

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 16-05-2021 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Weet iemand hier wat het plan is voor het certificaat? Zal één prik voldoende zijn of zijn twee prikken benodigd? Ik kan die informatie nergens vinden.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Daanieyel schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:21:
Weet iemand hier wat het plan is voor het certificaat? Zal één prik voldoende zijn of zijn twee prikken benodigd? Ik kan die informatie nergens vinden.
Dat zal afhankelijk zijn van het type vaccin dat je krijgt. Ik gok dat zolang je de eerste prik hebt gehad bij een vaccin dat 2 prikken vereist, dat je nog een test moet doen om groen licht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
Dat staat er ook niet op die rivm website, daar staat dit:
10.6 Registratie van vaccinatiegegevens
Als deelnemers door de GGD worden gevaccineerd ontvangen ze als vaccinatiebevestiging een brief uit het registratiesysteem van de GGD met daarop alle relevante informatie: datum toegediende vaccinatie, productnaam, batchnummer vaccin en een url die linkt naar de bijsluiter. Deze brief kan in het gele vaccinatieboekje bewaard worden.
Je moet hem er dus zelf in plakken.

Verder bedacht ik mij vannacht, wellicht is het Nederlandse beleid zo om iedereen (gevaccineerd, of nog niet gevaccineerd) een gelijke kans te geven naar het buitenland. Met het DGC kan iedereen, hetzij met een vaccinatie, hetzij met een negatieve test op pad.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zie niet in hoe dit bijdraagt aan "gelijke kansen" behalve dat je mensen die nu het boekje kunnen tonen benadeelt wat betreft bewijslast in andere landen. Sowieso hoe zit het dan met de in sommige landen verplichte gele koorts-vaccinatie? Zijn mensen daar ook benadeeld omdat ze een vaccin hebben genomen?

Sommige landen zoals Israel willen sowieso bewijs via serologietest zien, het punt is juist dat elk land z'n eigen regeltjes heeft en dat het gele boekje een tijdelijke onduidelijke situatie kan overbruggen. Ik zal het dan ook gewoon meenemen naar m'n GGD tzt en rustig uitleggen waarom ik het graag in de lange rij stempels toevoeg in dat boekje. Overigens in mijn geval ook allemaal door de lokale GGD gezet. De stempels worden door de fabrikant geleverd vaak.

Wat ik me nog kan voorstellen is dat men niet helemaal weet wat men bijv. met de geldigheidsduur aan moet. Als je dat leeg laat kan iemand daar met een eigen pen iets achter schrijven wat wellicht niet klopt. Maar ja, is dat nou een grote reden?
In het gele boekje wordt elke prik geregistreerd in ieder geval, plus de werkingstijd. Bij een aantal vaccins is die bijv. 1 jaar als je 1 prik hebt, en wordt het tot 10 jaar verlengd na de tweede prik. Ik vraag me af of er al duidelijk is hoe lang het certificaat groen kleurt na de tweede prik. Een half jaar? Een jaar?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
LordSinclair schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:18:
[...]

[...]

Dan moet je wel een sticker hebben. Ik kreeg een print mee waarop de registratiekaart op staat vermeld. Maar het is gewoon belachelijk dat ze het boekje niet regelen zolang die app niet is geregeld. Voor hetzelfde geld vertraagt die app tot oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
martwoutnl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Dan moet je wel een sticker hebben. Ik kreeg een print mee waarop de registratiekaart op staat vermeld. Maar het is gewoon belachelijk dat ze het boekje niet regelen zolang die app niet is geregeld. Voor hetzelfde geld vertraagt die app tot oktober.
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/product/AHI_434d50323239353237_1_LowRes_JPG.JPG?options=399,q85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LordSinclair schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:18:
[...]

[...]

Verder bedacht ik mij vannacht, wellicht is het Nederlandse beleid zo om iedereen (gevaccineerd, of nog niet gevaccineerd) een gelijke kans te geven naar het buitenland. Met het DGC kan iedereen, hetzij met een vaccinatie, hetzij met een negatieve test op pad.
Die print is alleen niks waard, ook niet als je hem erin lijmt, als je hem inplakt vernaggel je alleen maar je gele boekje.
(dat printje heeft geen stempel, geen batch sticker, alleen in NL taal etc)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2021 10:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SunnieNL schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:53:
[...]

Dat zal afhankelijk zijn van het type vaccin dat je krijgt. Ik gok dat zolang je de eerste prik hebt gehad bij een vaccin dat 2 prikken vereist, dat je nog een test moet doen om groen licht te krijgen.
Vanmorgen mijn eerste vaccinatie (Astra Zeneca) gehad, in mijn Gele Boekje heeft men bij "Beschermingsduur" 10 weken geschreven. Dus ergens in die buurt de 2e prik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:11
Wat is het probleem om op reis een printje mee te nemen i.p.v. het gele boekje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

autje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:21:
Wat is het probleem om op reis een printje mee te nemen i.p.v. het gele boekje?
Dat printje heeft geen enkele erkende status in het buitenland:
(dat printje heeft geen stempel, geen batch sticker, alleen in NL taal etc)

Het gele boekje met meerdere talen, echte batch sticker en stempels van de GGD heeft wel een erkende internationale status.

/edit:
Dus dan krijg je wat je nu al ziet, met printje kun je Duitsland niet in zonder test, met gele boekje kan je wel Duitsland in zonder test.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2021 11:27 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sorcerer8472 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:51:
[...]

In het gele boekje wordt elke prik geregistreerd in ieder geval, plus de werkingstijd. Bij een aantal vaccins is die bijv. 1 jaar als je 1 prik hebt, en wordt het tot 10 jaar verlengd na de tweede prik. Ik vraag me af of er al duidelijk is hoe lang het certificaat groen kleurt na de tweede prik. Een half jaar? Een jaar?
Dat is nog allemaal niet duidelijk. Wel is de verwachting dat de huidige vaccins minder effectief zullen zijn tegen toekomstige mutaties, waardoor het niet ondenkbaar is dat er vaker een nieuwe prik gehaald moet worden. Maar hoe er dan bepaald zal worden dat de tweede prik niet meer geldig is, heb ik nog nergens gelezen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Vanmorgen mijn eerste vaccinatie (Astra Zeneca) gehad, in mijn Gele Boekje heeft men bij "Beschermingsduur" 10 weken geschreven. Dus ergens in die buurt de 2e prik. :)
Hier was ik dus precies benieuwd naar, thanks voor de input!

Trouwens, ik ken iemand die Moderna heeft gekregen met wel degelijk een batch-sticker op de registratiekaart, maar wellicht verschilt dat per vaccintype. Het was een vaccinatie in een ziekenhuis en niet bij de GGD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Dus dan krijg je wat je nu al ziet, met printje kun je Duitsland niet in zonder test, met gele boekje kan je wel Duitsland in zonder test.
Is dat het officiele beleid van de regering ?

https://www.anwb.nl/vakan...ronamaatregelen-duitsland
Vaccinatiebewijs geaccepteerd
Nee
edit: zo te zien is een uitsluitend Nederlandstalig document niet goed.
Impfnachweis
ein Nachweis hinsichtlich des Vorliegens einer vollständigen Schutzimpfung gegen das Coronavirus SARS-CoV-2
in deutscher, englischer, französischer, italienischer oder spanischer Sprache in verkörperter oder digitaler Form,
wenn die zugrunde liegende Schutzimpfung mit einem oder mehreren vom Paul-Ehrlich-Institut im Internet unter
der Adresse https://www.pei.de/impfstoffe/covid-19 genannten Impfstoffen erfolgt ist und
a) entweder aus einer vom Paul-Ehrlich-Institut im Internet unter der Adresse https://www.pei.de/impfstoffe/
covid-19 veröffentlichten Anzahl von Impfstoffdosen, die für eine vollständige Schutzimpfung erforderlich ist,
besteht und seit der letzten erforderlichen Einzelimpfung mindestens 14 Tage vergangen sind, oder
b) bei einer genesenen Person aus einer verabreichten Impfstoffdosis besteht,
https://www.bundesgesundh...9-lp/coronaeinreisev.html

[ Voor 54% gewijzigd door IJzerlijm op 17-05-2021 11:54 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Zo te zien accepteren ze ook de registratiekaart die je krijgt in Duitsland:
https://www.gelderlander....el-in-duitsland~acea9946/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Hier was ik dus precies benieuwd naar, thanks voor de input!

Trouwens, ik ken iemand die Moderna heeft gekregen met wel degelijk een batch-sticker op de registratiekaart, maar wellicht verschilt dat per vaccintype. Het was een vaccinatie in een ziekenhuis en niet bij de GGD.
Ik kreeg AstraZeneca en heb ook een sticker met vermelde batchnummer en een kleine QR code op de sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Via https://www.auswaertiges-...daufenthalt/coronavirus#9 staat de eis. Ze hebben het over een WHO-achtig document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martwoutnl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:53:
[...]
Via https://www.auswaertiges-...daufenthalt/coronavirus#9 staat de eis. Ze hebben het over een WHO-achtig document.
Ah, het gele boekje ;) :+
Wikipedia: International Certificate of Vaccination or Prophylaxis
The International Certificate of Vaccination or Prophylaxis (ICVP), also known as the Carte Jaune or Yellow Card, is an official vaccination record created by the World Health Organization (WHO).
Dan is de cirkel gelukkig weer rond :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2021 16:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Sorcerer8472 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:52:
Zo te zien accepteren ze ook de registratiekaart die je krijgt in Duitsland:
https://www.gelderlander....el-in-duitsland~acea9946/
Dat artikel zou ik met een korrel zout nemen.
Hoe kom ik aan een bewijs van immuniteit dat in Duitsland geldig is?
Na een volledige inenting bij de huisarts of GGD krijgen Nederlanders daar een bevestiging van, bijvoorbeeld in de vorm van een kaartje of papier met daarop gegevens over de vaccinatie. Voor wie dat wil, kan de bevestiging ook in het gele vaccinatieboekje worden gezet.
Aangezien de GGD dat helemaal niet meer doet.
Duitsland accepteert corona-vaccinatiebewijzen in de Duitse, Engelse, Franse, Italiaanse en Spaanse taal, maar de Nederlandse taal wordt in de nieuwe inreisregels niet genoemd. Omdat de registratiekaart die de GGD bij vaccinatie overhandigt alleen in het Nederlands is, kan een gevaccineerde die kaart volgens de Duitse reisregels niet gebruiken om zonder test naar Duitsland te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

De relevante woorden in het Nederlands zijn vrijwel gelijk aan die in het Duits en anders wel het Engels. Dus het is voor een Duitser heel erg duidelijk wat er staat.

Een klein beetje welwillend persoon in Duitsland doet daar echt niet moeilijk over en daar heb ik in ieder geval nog geen signalen van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sorcerer8472 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:10:
De relevante woorden in het Nederlands zijn vrijwel gelijk aan die in het Duits en anders wel het Engels. Dus het is voor een Duitser heel erg duidelijk wat er staat.

Een klein beetje welwillend persoon in Duitsland doet daar echt niet moeilijk over en daar heb ik in ieder geval nog geen signalen van gehoord.
Mijn Vaccinatieboekje is ook in het Engels en Frans. Zijn ze niet allemaal 3 talig uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarschijnlijk omdat de voorwaarden voor een groene pas kunnen veranderen, dat is het idee van het hele framework wat wordt neergezet.

Nieuwe variant of pandemie, nieuwe voorwaarden voor je green cert.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Indoubt schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:28:
[...]

Mijn Vaccinatieboekje is ook in het Engels en Frans. Zijn ze niet allemaal 3 talig uitgevoerd?
Ik refereer aan de tekst die direct boven mijn post wordt gequote, over de vaccinatiekaart, dus niet over het boekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:03
Het is toch best wel gek dat ze iedereen aan een app willen hebben in EU, dat is opzich best een enge gedachtegang. Ik snap het zeker wel uit het oogpunt van de EU. Massaregistratie en een soort van realtime database van elke EU burger, mooi uit te breiden voor eventuele pandemie in de aankomende jaren.

Iedereen die straks wil reizen door Europa heeft een mobiele telefoon nodig, zelfs als je van buiten de EU komt. Want waarom zouden toeristen uit niet EU gevaccineerde landen vrijuit mogen rondlopen en reizen zonder dit bewijs digitaal aan te kunnen leveren (papier is volgens Hugo fraudegevoelig). Ook toeristen die eventjes een evenement willen bezoeken terwijl ze in Nederland zijn verplicht een app te downloaden, te registreren, teststraat op te zoeken.

Waarom je überhaupt zou willen frauderen met een dodelijk virus snap ik ook niet, dat de regering ons niet vertrouwd over onze vaccinatiebereidheid en ons verplicht een digitale app te gebruiken wekt voor mij ook al argwaan. Om deze app dan vervolgens steeds meer in te zetten voor welke doeleinden dan ook klinkt als een verhaal wat veel "conspiracytheoristen" een jaar geleden riepen en ontkent werd door velen.

Hoe ga je alle niet geregistreerde asielzoekers/vluchtelingen voorzien van deze app, je kan deze groep namelijk ook niet buitensluiten van evenementen of andere instanties.

Omdat er al gepraat wordt over vaccineren van kinderen vanaf 12 jaar, zijn straks ouders ook verplicht om voor die kinderen een mobiele telefoon aan te schaffen? Straks komt jouw kind als enige het museum niet in met zijn klasuitje omdat jij toevallig geen telefoon+abonnement voor je kinderen kan veroorloven.

Hopelijk dat het een flop gaat worden, maar de app komt er zeker, al is het voor de 3rde/4rde of zelfs 5de vaccinatieronde. (wordt in België al over gesproken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:42
Minaaj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:49:
Het is toch best wel gek dat ze iedereen aan een app willen hebben in EU, dat is opzich best een enge gedachtegang. Ik snap het zeker wel uit het oogpunt van de EU. Massaregistratie en een soort van realtime database van elke EU burger, mooi uit te breiden voor eventuele pandemie in de aankomende jaren.

Iedereen die straks wil reizen door Europa heeft een mobiele telefoon nodig, zelfs als je van buiten de EU komt. Want waarom zouden toeristen uit niet EU gevaccineerde landen vrijuit mogen rondlopen en reizen zonder dit bewijs digitaal aan te kunnen leveren (papier is volgens Hugo fraudegevoelig). Ook toeristen die eventjes een evenement willen bezoeken terwijl ze in Nederland zijn verplicht een app te downloaden, te registreren, teststraat op te zoeken.

Waarom je überhaupt zou willen frauderen met een dodelijk virus snap ik ook niet, dat de regering ons niet vertrouwd over onze vaccinatiebereidheid en ons verplicht een digitale app te gebruiken wekt voor mij ook al argwaan. Om deze app dan vervolgens steeds meer in te zetten voor welke doeleinden dan ook klinkt als een verhaal wat veel "conspiracytheoristen" een jaar geleden riepen en ontkent werd door velen.

Hoe ga je alle niet geregistreerde asielzoekers/vluchtelingen voorzien van deze app, je kan deze groep namelijk ook niet buitensluiten van evenementen of andere instanties.

Omdat er al gepraat wordt over vaccineren van kinderen vanaf 12 jaar, zijn straks ouders ook verplicht om voor die kinderen een mobiele telefoon aan te schaffen? Straks komt jouw kind als enige het museum niet in met zijn klasuitje omdat jij toevallig geen telefoon+abonnement voor je kinderen kan veroorloven.

Hopelijk dat het een flop gaat worden, maar de app komt er zeker, al is het voor de 3rde/4rde of zelfs 5de vaccinatieronde. (wordt in België al over gesproken)
Lees je nou eens even in. Overal staat dat een afdruk met QR code ook gaat werken:

How will the format of the Digital Green Certificate look like?

The certificates will be issued in digital format, so they can be shown on a smartphone, or on paper, depending on the preference of its holder. The certificates will contain an interoperable, machine-readable QR code containing necessary key data as well as a digital signature. The QR code is used to securely verify the authenticity, integrity and validity of the certificate. To improve cross-border acceptance, the information on the certificate should be written in the language(s) of the issuing Member State and English.

https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/qanda_21_1187

en hier in het Nederlands: https://ec.europa.eu/health/ehealth/covid-19_nl

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Jonge mensen dik laten betalen voor coronapaspoort dat gevaccineerden gratis krijgen is níet eerlijk
Er zijn van die vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn, zolang je er niet te lang over nadenkt. Zo’n vraag is: wie betaalt de coronatest van iemand die geen verschijnselen vertoont, maar zin heeft in een festival? Of die met vakantie wil? Je zou zeggen: die persoon zelf. Want waarom zou de overheid, en dus de belastingbetaler, moeten opdraaien voor iets dat wel leuk is, maar niet noodzakelijk? Dit is ook het standpunt van het kabinet, en geef het eens ongelijk.

Nou... Bij festivals is dit standpunt nog goed te volgen. Wie 50 tot 100 euro over heeft voor een uitje, kan toch ook wel de 7,50 aftikken die een sneltest gaat kosten. Nu is die sneltest, zoals bij het Songfestival, nog gratis: de test hoort bij experimenten die de overheid ondersteunt. En elke bezoeker moet ‘m ondergaan, gevaccineerd of niet.

Voor buitenlandse vakanties ligt het anders. In Europees verband wordt gewerkt aan een ‘paspoort’ dat het mogelijk maakt komende zomer binnen de EU te reizen. Daarvoor is een PCR-test nodig. Dat zijn de testen die de GGD afneemt. Tot nu toe uitsluitend om de pandemie te bestrijden, niet voor andere doeleinden. Wie een test wil om op reis te kunnen, moet naar een van de vele nieuwe commerciële bureaus. En die rekenen rustig 80 tot 100 euro. Wat ook anders ligt: Wie al gevaccineerd is, heeft géén test nodig. Kortom, een jong gezin met twee kinderen dat nog niet aan de beurt is geweest voor vaccinatie, is al snel 320 euro kwijt. En nog eens 320 euro om Nederland weer in te mogen. Vier gevaccineerde zestigers die samen op pad gaan? 0 euro.
Ik ben niet de enige dit opgevallen is in ieder geval. Hopelijk doen Den Haag er ook iets mee... Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De tests die de GGD afneemt zijn ook niet gratis, waarom moet iedereen meebetalen voor vakantie tests ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
IJzerlijm schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:29:
De tests die de GGD afneemt zijn ook niet gratis, waarom moet iedereen meebetalen voor vakantie tests ?
Omdat we al ruim een jaar solidair met elkaar zijn, we betalen al een jaar voor elkaars problemen. En omdat je nu toevallig achteraan in de rij staat moet je er maar alleen voor opdraaien. En die jonge generatie werkt nog het langst om de crisis weer terug te betalen en de staatskas weer te vullen. Daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
De jongeren krijgen al gratis tests straks bij festivals (volgens mij was die 7,50 al weg). Op vakantie gaan kan je ook in Nederland nog een keer doen. Dus als je naar het buitenland wil gaan (eigen keuze) dan lijkt me dat je die kosten zelf draagt gewoon logisch.

[ Voor 6% gewijzigd door martwoutnl op 18-05-2021 09:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:29
martwoutnl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:07:
De jongeren krijgen al gratis tests straks bij festivals (volgens mij was die 7,50 al weg). Op vakantie gaan kan je ook in Nederland nog een keer doen. Dus als je naar het buitenland wil gaan (eigen keuze) dan lijkt me dat je die kosten zelf draagt gewoon logisch.
Nee, dat is helemaal niet logisch.

De politiek (indirect dus wij als samenleving) kiest nu wie er het eerst gevaccineerd kan worden en wie er als laatste komt. Het is toch totaal niet rechtvaardig om de groep die toevallig als laatste komt op te laten draaien voor allerhande kosten die gepaard gaan met het niet gevaccineerd zijn?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 20:59
De jonge generatie wordt al een jaar zware maatregelen opgelegd om de oudjes te beschermen, met alle verborgen kosten van dien. Oudjes krijgen als eerst vaccin om ze te beschermen en gaan vervolgens lekker naar Mallorca. Jonge generatie moet bijdokken voor tests (130 per stuk(!)). Leg mij de logica eens uit.

[ Voor 7% gewijzigd door tobitronics op 18-05-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
alexbl69 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Nee, dat is helemaal niet logisch.

De politiek (indirect dus wij als samenleving) kiest nu wie er het eerst gevaccineerd kan worden en wie er als laatste komt. Het is toch totaal niet rechtvaardig om de groep die toevallig als laatste komt op te laten draaien voor allerhande kosten die gepaard gaan met het niet gevaccineerd zijn?
Alleen voor op vakantie naar buitenland gaan kost het ze geld. Festivals zijn gratis. Die € 7,50 is van de baan.
Dus alleen voor vakantie in buitenland moet je de kosten betalen. En niet alleen jongeren. Daar heb ik geen problemen mee. Is je eigen keuze. Je kan ook een zomer hier blijven en dan in 2022 weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
tobitronics schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:49:
[...]

De jonge generatie wordt al een jaar zware maatregelen opgelegd om de oudjes te beschermen, met alle verborgen kosten van dien. Oudjes krijgen als eerst vaccin om ze te beschermen en gaan vervolgens lekker naar Mallorca. Jonge generatie moet bijdokken voor tests (130 per stuk(!)). Leg mij de logica eens uit.
Niet alleen jongeren ook volwassenen. Iedereen met maximaal 1 prik moet dat. En voor beiden geldt dat je ook een keer in eigen land kan blijven. En als de pass er niet komt moeten ook de ouderen testen. Nederland gaat nooit het gele boekje regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 20:59
martwoutnl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:53:
[...]

Niet alleen jongeren ook volwassenen. Iedereen met maximaal 1 prik moet dat. En voor beiden geldt dat je ook een keer in eigen land kan blijven. En als de pass er niet komt moeten ook de ouderen testen. Nederland gaat nooit het gele boekje regelen.
Jonge generatie = jong volwassenen.

Dat paspoort komt er al, dat is nou eenmaal zo in Brussel afgesproken. Sterker nog, het is er al in Europa, want een deel van de lidstaten verleent al uitzonderingen op inreismaatregelen aan gevaccineerden. Er is alleen nog geen universeel papiertje met qr code opgeleverd om je vaccinatiestatus te bewijzen.

En dat je in eigen land kunt blijven zegt absoluut niks, we moeten ook officieel in quarantaine in bepaalde gevallen en vervolgens lapt 25-50% dat aan z'n laars. Mensen pakken kansen waar ze die kunnen pakken, zo zitten we nou eenmaal in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

tobitronics schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:49:
[...]

Zitten de vluchten naar Mallorca vol met tachtigplussers ? Wat ik er van zag waren dat niet die groep.

Maar goed, misschien komt er nog wel een pandemie waar een jongere groep 5 procent aan dood gaat. Dan krijgen die als eerste een vaccin en mogen sneller weer op vakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
martwoutnl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Alleen voor op vakantie naar buitenland gaan kost het ze geld. Festivals zijn gratis. Die € 7,50 is van de baan.
Dus alleen voor vakantie in buitenland moet je de kosten betalen. En niet alleen jongeren. Daar heb ik geen problemen mee. Is je eigen keuze. Je kan ook een zomer hier blijven en dan in 2022 weer gaan.
Voor diegene die al gevaccineerd zijn is dat wel makkelijk oordelen. En laat dat nou net diegene zijn die de knopen doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:53
Dit is toch een compleet misplaatste opmerking? De overheid kiest er voor om de ouderen voor te trekken en de 40-minners komen als laatste. Voor iedereen is het belang van een vaccinatie om een andere reden en een vakantie/familiebezoek of reis naar het buitenland kan voor elk persoon weer anders/ net zo belangrijk zijn als voor de ander om iets binnen NL te kunnen doen. Het zou echt schandalig zijn als dat dan zelf betaald moet worden.

Even los nog van dat vorig jaar zomer bewezen heeft dat reizen gewoon prima en veilig kan zonder een stempel op je voorhoofd te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door AMARONE op 18-05-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Met de DGC heeft een grote (gevaccineerde) groep duidelijk voordeel, zij hoeven zich niet meer te laten testen en hoeven de verplichte testkosten niet te maken. Terwijl de niet gevaccineerde groep geen keus heeft en moet lappen voor de testen.

Al moet ik nog maar zien wanneer die DGC precies geïmplementeerd gaat worden. Voordat die DGC live en geïmplementeerd is, zal iedereen die dat wil al een prik hebben gehad of het gaat om een zeer korte transitieperiode. Dus ik denk dat het probleem zich vanzelf oplost.

Alleen heb je dan de discussie of testen niet gratis moet zijn voor vaccinatieweigeraars (reden daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Vrij reizen omdat je gevaccineerd ben is nog zeer beperkt.

Een heleboel vakantielanden eisen alsnog een PCR test en quarantaine ook als je nog gevaccineerd bent.

Deze zomer zal op vakantie gaan gewoon nog een hele toer worden. Ik plan in ieder geval niets (maar ik ben ook nog niet gevaccineerd)

Het is dus grotendeels een hypothetisch verhaal over die ongelijkheid want het geld slechts voor een hele beperkte groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:42
AMARONE schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:44:
[...]
Even los nog van dat vorig jaar zomer bewezen heeft dat reizen gewoon prima en veilig kan zonder een stempel op je voorhoofd te hebben.
Helemaal eens met je sentimenten, maar het aantal gevallen is nu wel aanzienlijk hoger, dus dit laatste gaat niet op.

Wat dat betreft zie ik liever nog maar een jaar gesloten grenzen dan dat we weer een machtsmiddel in het leven roepen waarmee we arbitrair groepen mee kunnen uitsluiten.

Ook zitten we nu op een spoor waarbij we mensen dwingen een vaccin te nemen... ik sta zelf te trappelen om het Vaccin te krijgen, maar dit is en blijft extreem ingrijpend en iedereen zou moeten nadenken over de precedent werking.

Want je kan op je vingers natellen dat bij een volgende iets fellere griep die we op de horizon zien we meteen maatregelen nemen... dat is slim en moeten we vooral doen, maar dat dan weer een pakket repressieve maatregelen uit het Corona draaiboek worden gepakt (immers dat draaiboek is nu wel klaar, wel zo makkelijk en de burgers zullen niet echt protesteren) is ook evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Cheezborger schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:06:
Al moet ik nog maar zien wanneer die DGC precies geïmplementeerd gaat worden. Voordat die DGC live en geïmplementeerd is, zal iedereen die dat wil al een prik hebben gehad of het gaat om een zeer korte transitieperiode. Dus ik denk dat het probleem zich vanzelf oplost.
De Corona crisis is wereldwijd groter aan het worden, in plaats van kleiner. We gaan echt wel een paar jaar door prikken tegen allerlei enge mutanten.

Ik merk dat heel veel mensen al die repressieve maatregelen als tijdelijk beschouwen en dat we in het najaar dit wel weer gaan afbouwen. Dat is een soort naïviteit die het al te makkelijk maakt om heel ingrijpende maatregelen erdoor heen te rammen, waarbij we het heel normaal vinden dat je met een ID rondloopt waarbij je gezondheidstoestand een voorwaarde wordt om al dan niet door te mogen gaan.

Wat dat betreft is het 9/11 deja vu deprimerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:44
Minaaj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:49:

Centrale registratie in deze is echt zo ongunstig helemaal niet. Even los van dit gehele coronavirus gebeuren. Diverse papieren boekjes, instanties die hier wel of niet gebruik van maken, mensen die zelf boekjes kwijt raken of vaccins in verschillende landen scoren, etc. De huidige systematiek hierin is toch echt suboptimaal.

Ja, aan digitaal zitten natuurlijk ook risico's. Maar er zitten ook echt wel voordelen aan.

Binnen Europa zijn we vaccinaties echter nog niet zozeer gewend. Behoudens het RVP is er weinig noodzaak tot verdere vaccinaties. Maar met o.a. klimaatverandering, opkomst van enkele potentiele o.a. vaccinatiekandidaten binnen zuid Europese vakantiebestemmingen in de toekomst, zal het steeds gebruikelijker gaan worden.

Een Europa brede oplossing of potentieel zelfs een intercontinentale oplossing zou daarin echt wel een pluspunt kunnen zijn.

Het idee hiertoe is nota bene niet eens nieuw, voor een EU brede oplossing hierin werd pre-corona al gewoon gesproken. Zie ook deze timeline:
https://ec.europa.eu/heal.../2019-2022_roadmap_en.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:12:
[...]

Ja, aan digitaal zitten natuurlijk ook risico's. Maar er zitten ook echt wel voordelen aan.

Een Europa brede oplossing of potentieel zelfs een intercontinentale oplossing zou daarin echt wel een pluspunt kunnen zijn.
De voordelen voor zijn evident, maar de risico's ook.

- Delen van dit soort gegevens met het politieapparaat (douane) van elke aangesloten staat op wereldwijde schaal. De internationale opsporingsdiensten zullen de kurken laten knallen :X
- Kans op data incidenten wordt gigantisch, impact wordt opeens wereldwijd. :X
- We gaan dus of BSN met de wereld delen of een internationaal BSN in het leven roepen. Zie ook punt 1 en 2 voor impact.
- Groot deel van de wereldbevolking gaan we vanaf de start uitsluiten, immers registratie zal ontbreken. Het argument dat ze er dan toch geen gebruik van maken is kortzichtig, want je gooit wel weer een barriere op waardoor klimmen op de sociale en economische ladder lastiger wordt.

Ik vind het een griezelig idee als we dit soort systemen met allerlei staten delen waar men iets anders tegen grenzen van de macht van de staat kijkt dan wij. En dan kan je ervan uitgaan dat het effect op de binnenlandse controle ook voelbaar zal zijn (in die landen, maar ook bij ons).

Onder het mom van gemak en efficientie eventjes een database in het leven roepen waarin we persoonsgegevens van wereldburgers in staan is echt wel even een WOW moment. :X

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 18-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:24:
[...]

De voordelen voor zijn evident, maar de risico's ook.

- Delen van dit soort gegevens met het politieapparaat (douane) van elke aangesloten staat op wereldwijde schaal. De internationale opsporingsdiensten zullen de kurken laten knallen :X
- Kans op data incidenten wordt gigantisch, impact wordt opeens wereldwijd. :X
- We gaan dus of BSN met de wereld delen of een internationaal BSN in het leven roepen. Zie ook punt 1 en 2 voor impact.
- Groot deel van de wereldbevolking gaan we vanaf de start uitsluiten, immers registratie zal ontbreken. Het argument dat ze er dan toch geen gebruik van maken is kortzichtig, want je gooit wel weer een barriere op waardoor klimmen op de sociale en economische ladder lastiger wordt.

Onder het mom van gemak en efficientie eventjes een database in het leven roepen waarin we persoonsgegevens van wereldburgers in staan is echt wel even een WOW moment. :X
Waar je natuurlijk voor moet waken zijn gekoppelde datasets. Een dataset moet enkel datgene bevatten dat relevant is. Een internationaal BSN bijvoorbeeld met enkel type vaccin, datum vaccinatie, batchnummer, serologische meting voor vaccins waar dit van toepassing is. Dat zou het enige moeten zijn dat binnen een dataset als dit opgenomen staat. De koppeling tussen internationaal BSN en persoonsgegevens moet hier los van staan, en is natuurlijk ook prima te realiseren.

Het internationaal BSN is verder voor één ander soort document interessant, je reisdocument, d.w.z. paspoort of ID kaart. Daar dient de koppeling plaats te vinden met je persoonsgegevens. Dit verder in beheer van je eigen land en niet internationaal.

En juist op EU breed niveau voorzie ik persoonlijk dat dit soort zaken beter geregeld kunnen worden dan een puur NL initiatief. Er zitten namelijk een aantal landen tussen waar principieel veel meer waarde aan privacy en data security wordt gehecht dan Nederland.

Punt 4 zie ik overigens weinig in wat je nu echt hiermee probeert te zeggen. Komt op mij een beetje over als hoog alu-hoedje gehalte. Dus ben benieuwd of je de angst die je hierin uit verder toe wilt lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:37:
[...]

Punt 4 zie ik overigens weinig in wat je nu echt hiermee probeert te zeggen. Komt op mij een beetje over als hoog alu-hoedje gehalte. Dus ben benieuwd of je de angst die je hierin uit verder toe wilt lichten?
Dat is zeker geen angst, maar een triest gegeven. Niet elke overheid is zo makkelijk met het uitgeven van papieren. Als je een bevolkingsgroep uitsluit is het al snel een groep "ontheemden/groep die buiten de maatschappij staat". En je knipt meteen mogelijkheden tot vluchten door.

Maar ook op een lokaal niveau zal je weer een middel krijgen waarop je bureaucratisch kan afpersen en je eigen groep kan voortrekken. Mijn Oom was uitvoerder van de Nederlandse regering voor allerlei infrastructuur projecten in ontwikkelingslanden en papieren voor lokale werknemers was een terugkerend onderwerp. Dat werd echt crazy toen ze moesten vluchten uit Mogadishu en ze allerlei mensen mee probeerden te nemen.

Ja, dit was voordat we dit document in het leven riepen, dus ook zonder kan je mensen aardig dwarszitten, maar het is wel degelijk weer een machtsmiddel dat misbruikt gaat worden.

Ik proef hier vooral een vertrouwen in dat dit voor het goede gebruikt gaat worden en dat de overheid doorgaans het beste met je voorheeft. Dat is voor een belangrijk deel van de wereldbevolking echt niet zo. Zo kan je afvragen hoe snel Moslims in India de juiste papieren kunnen krijgen, Modi zal grijnzend dit aangrijpen om ze weer verder te onderdrukken.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 18-05-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:13:
[...]

Dat is zeker geen angst, maar een triest gegeven. Niet elke overheid is zo makkelijk met het uitgeven van papieren. Als je een bevolkingsgroep uitsluit is het al snel een groep "ontheemden/groep die buiten de maatschappij staat". En je knipt meteen mogelijkheden tot vluchten door.

Maar ook op een lokaal niveau zal je weer een middel krijgen waarop je bureaucratisch kan afpersen en je eigen groep kan voortrekken. Mijn Oom was uitvoerder van de Nederlandse regering voor allerlei infrastructuur projecten in ontwikkelingslanden en papieren voor lokale werknemers was een terugkerend onderwerp. Dat werd echt crazy toen ze moesten vluchten uit Mogadishu en ze allerlei mensen mee probeerden te nemen.

Ja, dit was voordat we dit document in het leven riepen, dus ook zonder kan je mensen aardig dwarszitten, maar het is wel degelijk weer een machtsmiddel dat misbruikt gaat worden.

Ik proef hier vooral een vertrouwen in dat dit voor het goede gebruikt gaat worden en dat de overheid doorgaans het beste met je voorheeft. Dat is voor een belangrijk deel van de wereldbevolking echt niet zo. Zo kan je afvragen hoe snel Moslims in India de juiste papieren kunnen krijgen, Modi zal grijnzend dit aangrijpen om ze weer verder te onderdrukken.
Je gaat er daarbij echter vanuit dat op de lange termijn de visie van een internationaal vaccinatiepaspoort het doel heeft om reisontzegging teweeg te brengen lijkt het. Dit lijkt mij toch echt onvoldoende gegrond.

Een vaccinatiepaspoort heeft in belangrijke mate gewoon een eigen beschermende waarde. Wanneer en met wat iemand gevaccineerd is, dit kun je gewoon niet toevertrouwen aan de burger. De gemiddelde burger blijkt keer op keer onvoldoende competent om het overzicht te behouden over hun eigen medische status. En momenteel ontbreekt het gewoon aan een adequate oplossing hiervoor, terwijl (reizigers)vaccinaties wel gebruikelijker worden.

Het COVID-19 certificaat gericht op vrije rijsbewegingen temidden van deze crisis, gaat echt uiterst onwaarschijnlijk van lange duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:02:
[...]
Je gaat er daarbij echter vanuit dat op de lange termijn de visie van een internationaal vaccinatiepaspoort het doel heeft om reisontzegging teweeg te brengen lijkt het. Dit lijkt mij toch echt onvoldoende gegrond.
Nee hoor, ik geloof echt niet dat dat het doel is, in tegendeel, het wordt gezien als een noodzakelijke stap naar herstel. Maar doel en werkelijk gebruik liggen meestal ver uit elkaar.

Dat dit misbruikt gaat worden is wel degelijk gegrond. Het systeem zal ook nooit meer verdwijnen, we gaan het alleen maar uitbreiden.
Een vaccinatiepaspoort heeft in belangrijke mate gewoon een eigen beschermende waarde. Wanneer en met wat iemand gevaccineerd is, dit kun je gewoon niet toevertrouwen aan de burger. De gemiddelde burger blijkt keer op keer onvoldoende competent om het overzicht te behouden over hun eigen medische status. En momenteel ontbreekt het gewoon aan een adequate oplossing hiervoor, terwijl (reizigers)vaccinaties wel gebruikelijker worden.
Tsja, het alternatief, een database met persoonsgegevens die we met de hele wereld delen vind ik dystopisch (niet het doel an sich).
Het COVID-19 certificaat gericht op vrije rijsbewegingen temidden van deze crisis, gaat echt uiterst onwaarschijnlijk van lange duur zijn.
Waar baseer jij dit op? :?

Los van het feit dat we nog jaren met COVID gaan worstelen. Als we dit systeem hebben gaan we het gebruiken en uitbreiden over meer dan COVID. Dat is een voorspelling, maar wel eentje die in lijn ligt met hoe dit soort dingen doorgaans lopen. Waarschijnlijk dat we binnen Schengen dit wegpoetsen (maar wanneer), maar daarbuiten? Ik geloof daar niks van.

Heb ik een oplossing behalve nog maar een tijdje de grenzen dicht? Nope, ik kan ook niks verzinnen. Maar de reikwijdte van dit soort voorstellen vind ik extreem ver gaan en echt iets waar we niet zomaar overheen moeten stappen omdat we nu in een vervelende situatie zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 18-05-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:31

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:13:
[...]

Vraag die oom eens of hij omdat het zoveel problemen gaf om naar papieren documenten te vragen, hij ooit het een goed idee ond dan maar mensen zonder geldige papieren op te nemen in Afrika en zeker mogadishu?
daar gewoon mensen te gaan geloven op hun belofte zonder daadwerkelijk bewijs, omdat je ze zo graag wil helpen en misschien denkt dat iedereen enkel 'goede bedoelingen' heeft?

ik denk dat je oom je ook uit kan leggen dat ondanks dat het soms enorm lastig is, juist het vragen naar geldige papieren bewijzen gewoon nodig is om zekerheid te hebben dat iets volgens de regels gaat.
en je dus _juist_ een effectieve en effcieente gegeens-uitwisseling nodig hebt en daar niet zonder kunt.

juis als je bv een zekere controle wilt hebben op reisbewgingen en wilt voorkomen dat potentieel besmette mensen (of iig mensen met een hoger besmettingsrisico) zich eenvoudig toch kunnen verspreiden en virus-mutaties of -varianten naar binnen brengen, is het wenselijk wél gewoon de correcte procedure's te volgen.

De invoering van zulk een 'Digital Green Certificatie' zal juist de controle eenvoudiger maken, en reisbewegingen beter mogelijk, maar ook veiliger maken.
Daartegen te zijn vanuit een idee dat het 'slecht' is goede controle over inreizenden uit te voeren, is gewoon een heel kortzichtig en verkeerd idee..
effectief zou het bestaan van geen gestandidaardiseerde en internationaal uitwisselbare controle eerder reisbewegingen sterk hinderen of misschien onmogelijk maken.

Om het voorbeeld van je oom in Magadishu nog eens aan te halen, hij zou er juist eerder mee geholpen kunnen worden dan dat het tegen zijn belangen zou zijn, om een goed gestandaaridseerd gegevens-uitwissel-systeem te hebben dat niet als extra hindernis werkt en bureaucratische hordes enkel groter maakt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RM-rf schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Vraag die oom eens of hij omdat het zoveel problemen gaf om naar papieren documenten te vragen, hij ooit het een goed idee ond dan maar mensen zonder geldige papieren op te nemen in Afrika en zeker mogadishu?
daar gewoon mensen te gaan geloven op hun belofte zonder daadwerkelijk bewijs, omdat je ze zo graag wil helpen en misschien denkt dat iedereen enkel 'goede bedoelingen' heeft?
We hebben het hierover zijn voorman die al 8 jaar projecten met hem deed. Wat jij hier insinueert over beweegredenen van Afrikanen is wat mij betreft ongepast en een typisch staaltje "ver van mijn bed show".
ik denk dat je oom je ook uit kan leggen dat ondanks dat het soms enorm lastig is, juist het vragen naar geldige papieren bewijzen gewoon nodig is om zekerheid te hebben dat iets volgens de regels gaat.
en je dus _juist_ een effectieve en effcieente gegeens-uitwisseling nodig hebt en daar niet zonder kunt.

juis als je bv een zekere controle wilt hebben op reisbewgingen en wilt voorkomen dat potentieel besmette mensen (of iig mensen met een hoger besmettingsrisico) zich eenvoudig toch kunnen verspreiden en virus-mutaties of -varianten naar binnen brengen, is het wenselijk wél gewoon de correcte procedure's te volgen.
Geloof jij echt dat Moslims in India:

1. Het vaccin krijgen binnen afzienbare tijd.
2. Dat de regering meehelpt ze de goede papieren te krijgen?

Ik denk dat je iets nbbter moet kijken wat er allemaal gebeurd buiten Europa voordat je denkt dat het een kwestie is van "de correcte procedure volgen".
De invoering van zulk een 'Digital Green Certificatie' zal juist de controle eenvoudiger maken, en reisbewegingen beter mogelijk, maar ook veiliger maken.
Daartegen te zijn vanuit een idee dat het 'slecht' is goede controle over inreizenden uit te voeren, is gewoon een heel kortzichtig en verkeerd idee..
effectief zou het bestaan van geen gestandidaardiseerde en internationaal uitwisselbare controle eerder reisbewegingen sterk hinderen of misschien onmogelijk maken.
We zijn het hier fundamenteel oneens.
Om het voorbeeld van je oom in Magadishu nog eens aan te halen, hij zou er juist eerder mee geholpen kunnen worden dan dat het tegen zijn belangen zou zijn, om een goed gestandaaridseerd gegevens-uitwissel-systeem te hebben dat niet als extra hindernis werkt en bureaucratische hordes enkel groter maakt.
Die mensen worden NIET opgenomen tenzij ze bij de juiste groep horen. Er is op heel veel plekken geen neutrale overheid die iedereen die niet bij de leidende bevolkingsgroep zit niet actief tegenwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Waar baseer jij dit op? :?

Los van het feit dat we nog jaren met COVID gaan worstelen. Als we dit systeem hebben gaan we het gebruiken en uitbreiden over meer dan COVID. Dat is een voorspelling, maar wel eentje die in lijn ligt met hoe dit soort dingen doorgaans lopen. Waarschijnlijk dat we binnen Schengen dit wegpoetsen (maar wanneer), maar daarbuiten? Ik geloof daar niks van.

Heb ik een oplossing behalve nog maar een tijdje de grenzen dicht? Nope, ik kan ook niks verzinnen. Maar de reikwijdte van dit soort voorstellen vind ik extreem ver gaan en echt iets waar we niet zomaar overheen moeten stappen omdat we nu in een vervelende situatie zitten.
Er zijn simpelweg weinig infectieziekten waarbij er überhaupt een noodzaak bestaat om de reisbewegingen te beperken. Dit is dan ook de reden dat we weinig reisbeperkingen zien in het kader van vaccinatieziekten. En waar ze al van toepassing zijn, gaat dit toch al gewoon gepaard met het moeten tonen van bijvoorbeeld vaccinatiestatus.

Verder blijft COVID nog maar enkele jaren relevant, en die relevantie zal binnen in ieder geval de westerse wereld snel af gaan nemen op basis van de huidige vaccinatiecijfers.

Ten tijden van een crisis is verder wat je voorstelt, zonder controle aan de deur, natuurlijk gewoon al snel je enige andere solide alternatief, de grenzen sluiten. Vrij verkeer van personen houdt natuurlijk voor velen snel op zodra de eigen volksgezondheid in gevaar komt. En dit is werkelijk waar helemaal geen nieuw beleid. Dit is een beleid dat in de menselijke historie al honderden jaren wordt toegepast.

En weet je wat? Keer op keer wordt het dusdanig verlaten dat het compleet in vergetelheid raakt. Keer op keer is men weer even ontstelt en angstig dat dit zal blijven. Maar uiteraard, deze keer gaat anders zijn ;).

Ook het COVID-19 certificaat zal over een jaar of 10 al weer ruim achter ons liggen, en over bijv. 50 jaar bij de volgende grote crisis met infectieziekten als oorzaak zal iedereen weer op soortgelijke wijze reageren.

Het is natuurlijk jammer dat geschiedenis een weinig belicht vak is binnen onze maatschappij. Maar de gehele aanpak zoals we dit op dit moment zien, heeft veel raakvlakken met de aanpak van de cholera uitbraken in de 19e eeuw. Tot inclusief de recente rellen in Nederland aan toe.

Deze publicatie uit 1893 kun je een aantal woorden in veranderen, en het had zo uit 2021 kunnen komen:
https://timesmachine.nyti.../1893/10/11/109711447.pdf

Quarantine maatregelen en restricties? Allemaal niets nieuw:
https://www.cambridge.org...ntive-system-18501895.pdf
https://www.jstor.org/sta...etadata_info_tab_contents

Ook tijdens de Spaanse griep in 1918, lockdown achtige maatregelen:
https://www.nationalgeogr...-flu-pandemic-coronavirus

Verplichte mondmaskers? Helemaal niets nieuws aan. Ook in 1918 al gewoon toegepast. En ook toen, indien je je er niet aan hield? Gewoon een boete of gearresteerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2020/05/bc371d2eb64be1e9d03a323187144dc08905b54a-800x600.jpg

De anti-mask league had je toen ook.
Anti lockdown protesten, ook tijdens de Spaanse griep, niets nieuw.

Veel van dit soort gezondheidscrisis is gewoon een herhaling van zetten. En heb jij in 2019 geleefd met een mondmasker plicht omdat dit eerder zo was? Nee. Heb jij in 2019 geleefd met verplichte quarantine omdat je in het buitenland geweest was? Nee. Moest jij thuis blijven bij ziekte in 2019? Nee.

Dus vertel mij eens, waarom gaat het dit keer anders zijn? Wat maakt nu zo speciaal?

Ook moeten we ons gewoonweg goed realiseren dat dit soort uitbraken zeker met permanente veranderingen gepaard kunnen gaan, en dat het leven misschien wel nooit meer wordt zoals het was. Maar dat dit echt niet zozeer een nadelig iets hoeft te zijn. Pre- en post cholera Europa kent zo grootse verschillen. Maar toch ben ik blij dat ik in een post-cholera Europa leef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:52:
[...]
Er zijn simpelweg weinig infectieziekten waarbij er überhaupt een noodzaak bestaat om de reisbewegingen te beperken. Dit is dan ook de reden dat we weinig reisbeperkingen zien in het kader van vaccinatieziekten. En waar ze al van toepassing zijn, gaat dit toch al gewoon gepaard met het moeten tonen van bijvoorbeeld vaccinatiestatus.
Denk je dat als we weer een Mexicaanse griep rumor krijgen we niet preventief gaan ingrijpen?
Verder blijft COVID nog maar enkele jaren relevant, en die relevantie zal binnen in ieder geval de westerse wereld snel af gaan nemen op basis van de huidige vaccinatiecijfers.
Errrmm... zolang het rondspook in de rest van de wereld zullen wij moeten vaccineren en blijft het relevant.

Dat is de kern van het probleem, daar waar jij denkt dat we klaar zijn is de realiteit dat deze ziekte nog steeds bezig aan zijn opmars en is het helemaal niet duidelijk wanneer het net zo "onschuldig" als de griep wordt (dat het onschuldiger wordt is wel in de lijn van verwachtingen).

Als we MAZZEL hebben komt er snel een variant met hoge besmettingsgraad en lage mortaliteit, maar dat punt is nog nergens in zicht.
En weet je wat? Keer op keer wordt het dusdanig verlaten dat het compleet in vergetelheid raakt. Keer op keer is men weer even ontstelt en angstig dat dit zal blijven. Maar uiteraard, deze keer gaat anders zijn ;).
https://drnicomuller.nl/d...t-nederlandse-strafrecht/

Dat de impact van COVID verdwijnt geloof ik wel. Wat ik niet geloof is dat overheden de nieuwe controle mechanismes gaan opgeven. Niet in het buitenland, maar ook niet in Nederland.
Ook het COVID-19 certificaat zal over een jaar of 10 al weer ruim achter ons liggen, en over bijv. 50 jaar bij de volgende grote crisis met infectieziekten als oorzaak zal iedereen weer op soortgelijke wijze reageren.
Als er een wereldwijd Vaccinatie databse met bijbehorend reispapier wordt opgetuigd gaan we dit blijvend gebruiken, al was het maar dat er politici zijn die dit gaan gebruiken om ons angsten aan te praten voor de ongewassen buitenlanders.
Het is natuurlijk jammer dat geschiedenis een weinig belicht vak is binnen onze maatschappij. Maar de gehele aanpak zoals we dit op dit moment zien, heeft veel raakvlakken met de aanpak van de cholera uitbraken in de 19e eeuw. Tot inclusief de recente rellen in Nederland aan toe.
De overheid en de Cholera, Cholera-epidemien in Nederland, is een artikel wat in het 1997, 2e nummer in het blad Geschiedenis der Geneeskunde is geplaatst. Ik was de auteur ;)

Ik ben geen expert, maar ik weet wel iets van deze materie.

En wat je nu doet met het aanhalen van allerlei regels doen mij fronzen. Het maken van een wereldwijde database met persoonsgegevens is een heel ander verhaal dan een mondkapjes plicht. Misschien heb je het idee dat ik tegen regels ben? Ik kan je verzekeren (en je kan het nalezen) dat ik pas gealarmeerd ben geraakt na het vaccinatiepaspoort. Dat is een middel van een heel andere, persoonlijke orde waarbij we weten dat er misbruik gaat komen.

Zelfs Veilige landen/reis verboden zijn een ander verhaal. Een "blanket" reisverbod gedurende een pandemie is iets heel anders dan een vaccinatiepaspoort waarmee de lucky few het komend decennium hun privileges kunnen opeisen.

Ik weet dat dat heel zwaar klinkt, maar dat is wel degelijk waar het op neer komt (volg het nieuws eens in Turkije...). Dat is onwenselijk, maar gekoppeld aan het feit dat we absoluut geen idee hebben wanneer dit ophoudt des te enger.
psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Dus vertel mij eens, waarom gaat het dit keer anders zijn? Wat maakt nu zo speciaal?
De maatregel zelf is van permanente aard. Je vertrouwen dat we het digitale dossier na wereldwijde uitrol over een paar jaar lekker uitzetten vind ik naief.
Ook moeten we ons gewoonweg goed realiseren dat dit soort uitbraken zeker met permanente veranderingen gepaard kunnen gaan, en dat het leven misschien wel nooit meer wordt zoals het was. Maar dat dit echt niet zozeer een nadelig iets hoeft te zijn. Pre- en post cholera Europa kent zo grootse verschillen. Maar toch ben ik blij dat ik in een post-cholera Europa leef.
De cholera is niet opgelost door vacinatie, registratie or quarantaine, maar is opgelost doordat we toiletten en drinkwater gingen scheiden (anders gezegd, de volkswijken werden verbeterd). De vergelijking gaat compleet mank (virus via luchtwegen versus bacteriologisch via besmet drinkwater)

De beste vergelijking blijft de Griep epidemie van 1918. En die is uitgedoofd omdat we "herd" immunity op de pijnlijke wijze hebben bereikt en de variant muteerde, niet vanwege de effectiviteit van de maatregelen. Ja, we mogen blij zijn dat we zoveel verder zijn en dat veel maatregelen op wetenschap zijn gebaseerd. Dat betekent nog steeds niet dat elke maatregel wenselijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 18-05-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:31

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:27:

Geloof jij echt dat Moslims in India:

1. Het vaccin krijgen binnen afzienbare tijd.
2. Dat de regering meehelpt ze de goede papieren te krijgen?
India doet erder helemaal niet mee aan het Digtial Green Certificate, waarom vind je dat dan relevant?

Ik wil wel aangeven dat ik het een erg dom idee zou vinden om vervolgens grenscontroles voor inreis van indiers opeens weg te laten, omdat je bang bent dat het zo gemeen is voor al die indiers die hierheen willen komen ..

integendeel, juist wegens de pandemie is er goede grond de reisbewegingen van indiers of mensen die daar geweest zijn sterk te beperken...
In het geval van een virus-mutanten/-variatie gebied volgens mij juist ook wel degelijk net zo goed oor mensen die wél gevaccineerd zijn, iig zolang onduidelijk is of de voorkomende varaties daar een 'escape-mutatie' zijn ook oor geaccineerde personen.

Iig zou ook juist een Digital Green Certificatie echter hierbij kunnen helpen, juist omdat het oor reizigers die er wel zich op kunnen beroepen de afhandeling ersneld, zodat men zich qua diepergaande controle kan concetreren op personen met een hoger risico.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:21:
Dat is een middel van een heel andere, persoonlijke orde waarbij we weten dat er misbruik gaat komen.
Nee. Dat weten we dus niet. Dat is een aanname. Een aanname zonder voldoende onderbouwing om dit ook maar enigszins waarschijnlijk te maken.

En op basis van historisch precedent zeg ik, gaat niet gebeuren. Op basis van... niets, zeg jij dat het wel gaat gebeuren.

Verdere discussie lijkt mij dan wat dat betreft overigens ook vrij zinloos daarin. Mits je niet met gedegen argumentatie komt waarom het dit keer anders zal gaan zijn. Onderbuikgevoelens, conspiracy theories of het zelf aanwakkeren daarvan vormt uiteraard geen onderbouwing in deze.
roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:21:
volg het nieuws eens in Turkije...
Pre- of postcorona is en blijft Turkije een corrupt land wat niet in verhouding staat tot de EU. Hun beleid en maatregelen zijn dan ook redelijk irrelevant. Ik hoef zo bijvoorbeeld ook niet naar noord Korea, Rusland of Iran te kijken om te oordelen hoe het leven hier is of gaat zijn. Je kijkt dan helemaal niet meer naar het effect van een COVID-19 certificaat, maar naar het effect van een politiek corrupt land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:35:
[...]
Nee. Dat weten we dus niet. Dat is een aanname. Een aanname zonder voldoende onderbouwing om dit ook maar enigszins waarschijnlijk te maken.

En op basis van historisch precedent zeg ik, gaat niet gebeuren. Op basis van... niets, zeg jij dat het wel gaat gebeuren.
Als afgestudeerd historicus wil ik je toch graag uitdagen.

1. Op welk historisch precedent denk jij je te beroepen?
2. Ik zal beginnen met de patriot act. Zo ook de verregaande surveillance maatschappij waar we nu in leven.
Pre- of postcorona is en blijft Turkije een corrupt land wat niet in verhouding staat tot de EU. Hun beleid en maatregelen zijn dan ook redelijk irrelevant. Ik hoef zo bijvoorbeeld ook niet naar noord Korea, Rusland of Iran te kijken om te oordelen hoe het leven hier is of gaat zijn. Je kijkt dan helemaal niet meer naar het effect van een COVID-19 certificaat, maar naar het effect van een politiek corrupt land.
Ik wil geen strooien man neerzetten, maar ik lees het als volgt:

Jij bent voorstander van een wereldwijd systeem omdat dat prettiger is voor Nederlandse burgers. De rest van de mensheid heeft pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
RM-rf schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:32:
[...]

India doet erder helemaal niet mee aan het Digtial Green Certificate, waarom vind je dat dan relevant?
Ik heb het met Psychodude over de wenselijkheid van een wereldwijd systeem waarbij India ook de beschikking krijgt over jouw gegevens. Ik neem aan dat je daar minder positief tegenover staat?
Ik wil wel aangeven dat ik het een erg dom idee zou vinden om vervolgens grenscontroles voor inreis van indiers opeens weg te laten, omdat je bang bent dat het zo gemeen is voor al die indiers die hierheen willen komen ..
Ik zal je geruststellen dat ik al een paar keer aangeef dat grenzen sluiten helaas de logische stap is. Een blanket ban is wat mij betreft "the lesser of two evils".
integendeel, juist wegens de pandemie is er goede grond de reisbewegingen van indiers of mensen die daar geweest zijn sterk te beperken...
In het geval van een virus-mutanten/-variatie gebied volgens mij juist ook wel degelijk net zo goed oor mensen die wél gevaccineerd zijn, iig zolang onduidelijk is of de voorkomende varaties daar een 'escape-mutatie' zijn ook oor geaccineerde personen.
En dat is dus waarom alle "tijdelijkheid" van maatregelen relatief is. Dat er maatregelen zijn is logisch, maar dat betekend niet dat we elke maatregel moeten invoeren
Iig zou ook juist een Digital Green Certificatie echter hierbij kunnen helpen, juist omdat het oor reizigers die er wel zich op kunnen beroepen de afhandeling ersneld, zodat men zich qua diepergaande controle kan concetreren op personen met een hoger risico.
In een ideale wereld waarbij we niet op basis van preconcepties preventief controleren is dat prima. De realiteit is anders, ook in ons eigen land.

Als er geen repressieve kant zou zitten aan een vaccinatie bewijs, prima. Maar dat is juist het probleem. We gaan rechten uitdelen aan de hand van een systeem wat bepaalde groepen heel hard voortrekt, niet toevallig de groep die aan de macht is. En dan heb ik het alleen nog over Nederland ;)

Het effect buiten Nederland heb ik al geschetst en daar is helaas niets denkbeeldig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:48:
[...]

Als afgestudeerd historicus wil ik je toch graag uitdagen.

1. Op welk historisch precedent denk jij je te beroepen?
2. Ik zal beginnen met de patriot act. Zo ook de verregaande surveillance maatschappij waar we nu in leven.

[...]

Ik wil geen strooien man neerzetten, maar ik lees het als volgt:

Jij bent voorstander van een wereldwijd systeem omdat dat prettiger is voor Nederlandse burgers. De rest van de mensheid heeft pech.
Jij pretendeert dat de huidige maatregelen van blijvende aard zullen gaan zijn. Op basis van historisch precedent zeg ik onzin. Maskers, gesloten grenzen, reisbeperkingen, quarantine maatregelen, verplichte isolaties, protesten, leefstijlmaatregelen, ga maar door. We hebben het allemaal al gezien. Het is keer op keer reversibel geweest.

En op dit punt ga jij direct al de mist in. Jij pretendeert nu namelijk dat de huidige inzet wel blijvend gaat zijn, en bent daarbij niet in staat om toe te lichten waarom het ditmaal anders zal gaan zijn. Op basis van die ongefundeerde aanname dat het dit keer blijvend zal zijn, doe je vervolgens ongegrond de aanname dat het nu tot blijvende reisrestricties en wat dan ook nog meer zal komen dankzij het COVID-19 certificaat. En faalt hierin om uit te onderbouwen waarom dit ditmaal het geval zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:48:
[...]
Jij pretendeert dat de huidige maatregelen van blijvende aard zullen gaan zijn. Op basis van historisch precedent zeg ik onzin. Maskers, gesloten grenzen, reisbeperkingen, quarantine maatregelen, verplichte isolaties, protesten, leefstijlmaatregelen, ga maar door. We hebben het allemaal al gezien. Het is keer op keer reversibel geweest.
Het verschil in van karakter van een mondkapjes plicht versus een globaal registratie systeem zijn natuurlijk evident.

Zoals je als historicus ongetwijfeld volmondig zal beamen zijn juist dat soort systemen hardnekkig. Ik hoop hebt gezien dat ik absoluut nergens heb gezegd dat de maatregelen van blijvende aard zijn en dat ik elke keer blijf bij de essentie: het registratiesysteem kan en zal misbruikt worden.
En op dit punt ga jij direct al de mist in. Jij pretendeert nu namelijk dat de huidige inzet wel blijvend gaat zijn, en bent daarbij niet in staat om toe te lichten waarom het ditmaal anders zal gaan zijn.
Ik denk niet dat ik de mist inga, maar dat jij niet goed hebt gelezen. Je aannname dat ik denk dat we vast blijven zitten aan maatregelen zoals reisbeperkingen en mondkapjes is niet gebaseerd op iets wat ik heb gezegd...

Ik herhaal, het probleem is een wereldwijd registratiesysteem en dat ik met het precedent van de maatregelen sinds 9/11 heel duidelijk maak dat deze angst verre van ongefundeerd is en dat je optimisme daarentegen niet gebaseerd is op een precedent.

Anders gezegd, ik geef juist aan dat het zal gaan zoals het de laatste decennia elke keer is gegaan, daar waar jij hoopt op een trendbreuk en van overheden die vrijwillig hun gereedschap om de bevolking te volgen gaat opgeven.
Op basis van die ongefundeerde aanname dat het dit keer blijvend zal zijn, doe je vervolgens ongegrond de aanname dat het nu tot blijvende reisrestricties en wat dan ook nog meer zal komen dankzij het COVID-19 certificaat. En faalt hierin om uit te onderbouwen waarom dit ditmaal het geval zal zijn.
Nogmaals, Ik heb niet heb gezegd dat er blijvende reisrestricties zijn. Ik heb gezegd dat een wereldwijd digitaal registratie systeem van blijvende aard zal zijn.

Ik geloof dat ik maar weer herhaal dat de Patriot Act niet herroepen is en dat het aantal surveillance maatregelen in Nederland sinds 2001 ernstig is gestegen. Dit is op zichzelf al genoeg reden om gealarmeerd, het is ook een onweerlegbaar bewijs dat mijn aanname niet is ongefundeerd.

We komen nu in een welles nietes, waarbij echter de werkelijkheid mij toch aardig lijkt te steunen. Dit soort maatregelen zijn blijvend gebaseerd is op wat we nu zien, daar waar jij uitgaat van een trendbreuk welke je niet kan onderbouwen.

Overigens, ik heb ook een bezwaar tegen een landelijk registratie systeem waar we privileges aan koppelen.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 18-05-2021 17:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

psychodude schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:48:
[...]

En toch mogen we straks al bijna 20 jaar geen (open) flessen met vloeistoffen meenemen in het vliegtuig groter dan 100ml.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De kans is aanwezig dat één prik voldoende zal zijn voor het krijgen van dit nieuwe certificaat:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210518_94894155

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Digital Green vs Hardcopy Yellow:
Kamer wil duidelijkheid over gele vaccinatieboekje

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin het kabinet wordt gevraagd om het 'gele boekje' ook voor covid-vaccinaties in te voeren. De Kamer vindt het niet terecht dat het kabinet dit al bestaande registratiemiddel voor vaccinaties niet gebruikt, terwijl het internationaal erkend is en in het Engels en het Frans is opgesteld.

Minister De Jonge had de motie in het coronadebat ontraden, omdat het kabinet wil wachten op het Europese groene certificaat.

Reizigers hebben dat certificaat echter nog niet en het is ook nog niet duidelijk wanneer dat wordt ingevoerd en voor welke landen op de wereld dat dan geldt. De Kamer wil daarom dat mensen op alle GGD-locaties worden geïnformeerd over hoe zij met een (Engelstalige) stempel hun vaccinatie in het gele boekje kunnen laten bijschrijven. Ook moeten ze erop worden gewezen dat ze hun vaccin-registratiekaart goed moeten bewaren.
Ik begrijp dat er een motie in de kamer is geweest die is aangenomen waarin wordt gevraagd om het gele boekje ook voor het coronavaccin te laten gelden.

Verschillende landen hebben al aangegeven dit als bewijs te accepteren, net zoals in het verleden voor yellow fever is gebeurt. Met het steeds langer uitblijven van de app voor het digitale vaccinatiepaspoort niet verwonderlijk. Er zijn ook al landen die het papiertje van de GGD als voldoende bewijs zien zoals bijvoorbeeld Griekenland (zie liveblog NOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:42
Weet de Kamer niet dat er al 7 ,5 miljoen prikken zijn gezet waarvan ik gok dat er minder dan 1 miljoen nu in een geel boekje staan.
En dan? Na-rooien? Terwijl het gros van de Nederlanders niet zo'n boekje heeft.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
XWB schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:54:
De kans is aanwezig dat één prik voldoende zal zijn voor het krijgen van dit nieuwe certificaat:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210518_94894155
Op een gegeven moment vertrouw je niets meer, maar dit klinkt me in de oren als een argument om het eventuele verzet tegen het vaccinatiepaspoort in de knop te breken.

Ben het met @roffeltjes eens dat Corona enkel als excuus gebruikt wordt om dit systeem in te voeren. Corona is een grotere bedreiging voor onze (toekomstige) vrijheid dan voor onze gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik las net een artikel uit Duitsland: https://www.tagesschau.de...reise-zertifikat-101.html Er zijn dus technische problemen als ze al een akkoord bereiken. Ik hoorde gisteravond bij Een dat o.a. nog wordt gesteggeld over de kosten van testen en het wel of niet in quarantine na terugkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daar lijkt het op. In het Nederlands:
Verder ziet het er naar uit dat het Europees Parlement water bij de wijn zal moeten doen om tot een compromis te komen. De eis dat de PCR-tests gratis zouden zijn, haalt de verordening niet. Dat is bevoegdheid van de lidstaten. In de preambule van de wettekst komt wellicht een passage die de lidstaten aanbeveelt ervoor te zorgen dat de PCR-tests betaalbaar zijn – in sommige lidstaten kan die prijs serieus oplopen. Verder willen de lidstaten niet gaan.

Ook de stelling dat lidstaten geen extra beperkingen zoals quarantaine zouden mogen opleggen aan wie over een certificaat beschikt, is voor de lidstaten een rode lijn. Niet alleen valt ook dat onder de nationale bevoegdheden, de lidstaten willen een noodrem om snel te kunnen ingrijpen als het ergens uit de hand loopt. Daar wordt nog naar een compromis gezocht met het Europees Parlement.
En wat met wie met de auto op reis gaat? Er zullen geen grenscontroles plaatsvinden waarbij naar het certificaat wordt gevraagd, zoals wel het geval zal zijn in transporthubs zoals luchthavens. Maar het kan wel dat de Franse politie een Belgische bestuurder controleert die onderweg is in Frankrijk. Hoe moet dat als er bij die controle al meer dan 72 uur verstreken zijn sinds de PCR-test werd afgenomen? Dat moet allemaal nog uitgeklaard worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Dus zelfs als de technische problemen tijdig opgelost kunnen worden (wat waarschijnlijk niet zo is) behoudt elke lidstaat het recht om het paspoort te negeren of toch extra eisen te stellen.

Wat voor zin heeft deze hele exercitie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
alexbl69 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:05:
Dus zelfs als de technische problemen tijdig opgelost kunnen worden (wat waarschijnlijk niet zo is) behoudt elke lidstaat het recht om het paspoort te negeren of toch extra eisen te stellen.

Wat voor zin heeft deze hele exercitie?
The EU being the EU :p

Dus ja, als een land van mening is dat je alsnog in quarantaine moet dan mogen zij dat eisen. Niet dat ik dat verwacht, zeker landen die afhankelijk zijn van toerisme zullen zo min mogelijk maatregelen willen hanteren. Minder drempels = meer toeristen.

Maar goed, het ziet er naar uit dat je volgend jaar gewoon in de auto kan stappen en op wintersport gaan. Grenscontroles zijn er niet, dat certificaat is dan vooral handig voor mensen die vliegen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
alexbl69 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:38:
[...]
Ben het met @roffeltjes eens dat Corona enkel als excuus gebruikt wordt om dit systeem in te voeren. Corona is een grotere bedreiging voor onze (toekomstige) vrijheid dan voor onze gezondheid.
Potentieel.

Niet elke maatregel is direct gevaarlijk. 1.5 meter en mondkapjesplicht gaan echt wel verdwijnen, evenals allerlei blokkades die het herstel van de economie schaden.

Het zijn de regels waar we door registratie een tweedeling dreigen te creëren (wereldwijd, maar ook nationaal) en surveillance (data gathering/sharing)aan te pas komt waar we niet hals-over-kop in moeten vluchten.

Zoals hierboven gesteld is de praktische waarde van het papier een issue (zie ook economische belangen), dus waarom gaan we al die gegevens opslaan als de impact op de R zeer discutabel is? Ik heb geen aluhoedje, ik ben er zelfs van overtuigd dat men de beste bedoelingen heeft, maar ook een database die is opgezet met de beste bedoelingen kan worden gemisbruikt. (=zal worden misbruikt)

Het idee dat we na het opzetten van zo'n database het over een paar jaar opdoeken geloof ik niets van. Daarvoor is het collectieve Corona trauma te groot. Bij het eerste de beste rare griepje gaan we meteen maatregelen nemen en dat is heel verstandig, maar overreach is absoluut te verwachten (ik durf te zeggen: een zekerheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Ik las net op RTL Nieuws dat er een motie voorbereid is die op een meerderheid aan steun kan rekenen binnen de kamer. De motie gaat erover dat elke Nederlander die op reis wil, moet zich gratis op corona kunnen laten testen (om die tweedeling tegen te gaan).
Volgens mij moet de motie nog officieel ter stemming worden gebracht (weet even niet wanneer precies).
Een motie van D66 wordt ook ondertekend door CDA, SP, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, VOLT en DENK. Daarmee heeft de motie steun van een meerderheid.
Toch wel goed nieuws denk ik.

Daarnaast wat informatie over de DGC in Nederland. Schijnt dat streefdatum 21 juni is in Nederland. Essentiële vraag (binnen de EU) is of 1 prik voldoende is voor het bewijs of dat je volledig gevaccineerd moet zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/...ede-kamer-eu-digitale-pas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cheezborger schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:49:
Essentiële vraag (binnen de EU) is of 1 prik voldoende is voor het bewijs of dat je volledig gevaccineerd moet zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/...ede-kamer-eu-digitale-pas
Het coronapaspoort blijft bijzonder, de implementatie gebeurt in een tijd waarbij er amper besmettingen zijn (zie vorig jaar), daarnaast zal dit nieuwe framework pas nut hebben wanneer de R weer in de maand komt, echter is dan de vaccinatiegraad al behaald.

Waarom de tussentijd niet overbruggen met het geleboekje of testbewijs?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Mijn gele boekje is nog geen 10 min geleden ingevuld en gestempeld door de GGD.

Mogelijk heeft de motie in de 2e kamer ertoe bij gedragen dat deze nu gewoon wordt ingevuld. Het kan ook zijn dat er verschillen zijn tussen GGD’s

Prikje voelen je nauwelijks, en over 5 min sta ik weer buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
revolution-nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Het coronapaspoort blijft bijzonder, de implementatie gebeurt in een tijd waarbij er amper besmettingen zijn (zie vorig jaar), daarnaast zal dit nieuwe framework pas nut hebben wanneer de R weer in de maand komt, echter is dan de vaccinatiegraad al behaald.

Ik kan wel wat redenen verzinnen:

1. We zijn nog lang niet klaar met Corona, we gaan of dit najaar of volgend voorjaar weer heel Nederland prikken. Snelheid zal afhangen van de mutanten en de rapportages op antilichamen. En dat zal nog weel een x-aantal jaar zo blijven.
2. Het is een middel wat we ook tegen een toekomstig virus kunnen inzitten, dus wordt een onderdeel van de tools in geval een epidemie*.

Het is niet te vewachten dat dit zoals mondkapjes of 1.5meter een tijdelijk ding is, dat is echter ook waarom ik hierover extreem kritisch ben.

* Ik ga ervan uit dat we de eerste jaren niet wachten op een pandemie maar bij een epidemie al ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Er wordt nu al op hoog nivo gesproken over vaccinaties in 2022 en verder, daar zal het coronapaspoort natuurlijk een belangrijke rol in spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:54:
[...]

Er wordt nu al op hoog nivo gesproken over vaccinaties in 2022 en verder, daar zal het coronapaspoort natuurlijk een belangrijke rol in spelen.

[Twitter]
Dat is toch hoogst opmerkelijk te noemen, op basis van welke data denken ze dat er in 2022-2024 nog gevaccineerd moet gaan worden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:08

ultimateharry

Team Slayer:-)

revolution-nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:57:
[...]

Dat is toch hoogst opmerkelijk te noemen, op basis van welke data denken ze dat er in 2022-2024 nog gevaccineerd moet gaan worden ?
Op dit moment is er nog weinig kennis over hoe lang de populatie afweer zal hebben (door eerdere besmetting en/of vaccinatie), en er is natuurlijk de kans op vervelende mutaties.
De EU heeft al 1,8 miljard dosissen Pfizer besteld voor 2022 en verder geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:45

Mfpower

In dubio

https://www.nu.nl/coronav...r-reizen-met-qr-code.html

Nou het is zover, er is overeenstemming.
We hebben nu net als in China een app die op basis van je (sociale) status je laat reizen. Nu is die status afhankelijk van een test of vaccinatie. Maar er kan natuurlijk altijd wat bij gestopt worden in de toekomst. Ik snap werkelijk niet waarom een gewoon papieren testbewijs of vaccinbewijs niet voldoende is. Ik kan alleen maar bedenken dat dit komt omdat men meer wil gaan controleren in de toekomst.

Ok dan, fraude, maar voor die enkeling die klandestien de grens overgaat en daar zoveel moeite voor doet, daar verlies je de strijd tegen Corona niet door.

En dan nog het mooiste, de gegevens worden weer door iedereen beheerd behalve door jezelf. Wat als je je hebt laten testen en bij de grens is je QR rood. Bij wie moet je dan zijn? Of was dat misschien de bedoeling?

En als klap op de vuurpijl heeft NL ervoor gezorgd dat testen niet gratis is... trots op ons land. Not.
En waar gaan ze eigenlijk controleren? Bij elke grensovergang? Dat wordt nog een leuke zomervakantie dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 20-05-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Mfpower er komt ook een papieren alternatief, mensen die geen smartphone hebben (of geen app willen gebruiken) kunnen een QR code uitprinten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
XWB schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:39:
@Mfpower er komt ook een papieren alternatief, mensen die geen smartphone hebben (of geen app willen gebruiken) kunnen een QR code uitprinten.
En hoe tonen toeristen deze QR code aan bij evenementen, binnentreden van een land, reizen met de trein door europa? horecagelegenheden? Hoe ga je ooit een vaccinatie controleren uit niet EU landen?

Wie gaat daardoor gediscrimineerd worden, de EU burger of de niet-EU burger?

Moeten EU burgers zich wel elke keer via een QR code laten identificeren en registreren op welk tijdstip en welk moment jij ergens inchecked? al dan niet voor een evenement of een bepaalde horecagelegenheid.
Moeten niet EU-burgers dit ook? of toch niet? en hoe gaan wij er vanuit dat er in die landen niet gefraudeerd wordt zoals waar Hugo ons op dit moment van beschuldigt.

Wie zou er nu willen frauderen met een dood en dood gevaarlijk virus? Waarom vertrouwd de EU en overheid ons niet dat wij braaf de vaccinaties nemen en willen ze dit zo graag geregistreerd in een database.

[ Voor 7% gewijzigd door Minaaj op 20-05-2021 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

XWB schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:39:
Dat is geen papieren alternatief, nog steeds is het een verwijzing naar een digitaal object wat niet-transparent ee kleur gaat aangeven, en aan andere zaken gekoppeld kan gaan worden. Dat is mijn bezwaar.

Een papieren alternatief is het gele boekje, een sticker met een GGD stempel of een of ander goedgekeurd document zonder online koppeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Mfpower op 20-05-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Minaaj schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:44:
[...]

En hoe tonen toeristen deze QR code aan bij evenementen, binnentreden van een land, reizen met de trein door europa? horecagelegenheden? Hoe ga je ooit een vaccinatie controleren uit niet EU landen?

Wie gaat daardoor gediscrimineerd worden, de EU burger of de niet-EU burger?

Moeten EU burgers zich wel elke keer via een QR code laten identificeren en registreren op welk tijdstip en welk moment jij ergens inchecked? al dan niet voor een evenement of een bepaalde horecagelegenheid.
Moeten niet EU-burgers dit ook? of toch niet? en hoe gaan wij er vanuit dat er in die landen niet gefraudeerd wordt zoals waar Hugo ons op dit moment van beschuldigt.

Wie zou er nu willen frauderen met een dood en dood gevaarlijk virus? Waarom vertrouwd de EU en overheid ons niet dat wij braaf de vaccinaties nemen en willen ze dit zo graag geregistreerd in een database.
Volgens mij is er vandaag einde van de middag een basis-knoop doorgehakt, zullen we even een paar dagen afwachten tot alle details zijn uitgewerkt? ;)

En doe mij maar zo'n app. Anders moet je steeds een of ander verfrommeld papiertje meezeulen anno 2021. Maar ik snap dat de meningen daarover verdeeld zijn.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Minaaj schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:44:
[...]
De ervaring met het opvolgen van alle Corona regels heeft ze genoeg vertrouwen gegeven dat de burger echt niet zo braaf is :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Op zich blij met het paspoort voor deze zomer maar 2 zaken maak ik me wel zorgen over wat op de website van de EU wordt genoemd zie https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/nl/IP_21_2593
May also be used by Member States for national purposes, if this is provided for in national law;
Was dit ook in het originele plan?
Member States shall refrain from imposing additional travel restrictions on the holders of an EU Digital COVID Certificate, unless they are necessary and proportionate to safeguard public health;
Hier maak ik mij de meeste zorgen over, Ik hoop dat het strak is omlijnd maar vrees dat dit de achterdeur wordt dat landen alsnog mensen gewoon in quarantaine plaatsen. En dan is het hele concept dus mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Mfpower schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Dat is geen papieren alternatief, nog steeds is het een verwijzing naar een digitaal object wat niet-transparent ee kleur gaat aangeven, en aan andere zaken gekoppeld kan gaan worden. Dat is mijn bezwaar.

Een papieren alternatief is het gele boekje, een sticker met een GGD stempel of een of ander goedgekeurd document zonder online koppeling.
Kom op man, het is 2021, alles is tegenwoordig digitaal, dus waarom zou je hier geen digitale vorm van willen hebben.
Zoals ik het begrijp wordt er door een nationale instantie (b.v. onze GGD) een gegenereerde code uitgegeven aan een EU-burger, in de vorm van een QR-code. Te gebruiken als print (papieren versie) of in een app.
Je maakt het allemaal hardstikke spannend door termen als "digitaal object" en "online koppeling" te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:04:
[...]

Kom op man, het is 2021, alles is tegenwoordig digitaal, dus waarom zou je hier geen digitale vorm van willen hebben.
Zoals ik het begrijp wordt er door een nationale instantie (b.v. onze GGD) een gegenereerde code uitgegeven aan een EU-burger, in de vorm van een QR-code. Te gebruiken als print (papieren versie) of in een app.
Je maakt het allemaal hardstikke spannend door termen als "digitaal object" en "online koppeling" te gebruiken.
Die spanning is er ook! Het gaat niet om de technologie maar de mate van controle wie die informatie stroom en koppelingen beheerst. Je hoeft alleen maar naar China te kijken om het potentiële effect hiervoor te zien. Met termen als het is 2021 wordt er te makkelijk voorbijgegaan aan de implicaties van dergelijke technieken. Dat is dus een drogreden. Juist hier op tweakers zou ik verwachten dat meer genuanceerd gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Mfpower schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Die spanning is er ook! Het gaat niet om de technologie maar de mate van controle wie die informatie stroom en koppelingen beheerst. Je hoeft alleen maar naar China te kijken om het potentiële effect hiervoor te zien. Met termen als het is 2021 wordt er te makkelijk voorbijgegaan aan de implicaties van dergelijke technieken. Dat is dus een drogreden. Juist hier op tweakers zou ik verwachten dat meer genuanceerd gekeken wordt.
Ik ging in op jouw nadruk op het digitale aspect. Zoals gezegd is daar an sich niets raars aan.
Daarom geef ik ook de parallel met het gele boekje: wordt (in sommige gevallen) afgestempeld door de GGD. Nu geven ze (GGD) een code uit, de basis waarop is volstrekt transparant: vaccinatie, test, antistoffen-test.
Het enige dat er nu gebeurd is dat de EU-landen elkaars stempel erkennen. Als jij straks, zeg met het vliegtuig in Spanje aankomt dan kan een douanier je code scannen en checken of je van de GGD (of een andere instantie) een stempel hebt gekregen.
Dus in termen van wie informatie-stromen en koppelingen beheerst, er is niet 1 duistere centrale macht die toegang heeft tot allerlei persoonlijke data en bijbehorende privileges, dat is echt een ander construct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb een beetje het nieuws gevolgd mbt het Digital Green certificate. Nu heb ik 1 prik gehad aangezien ik in janiari Covid had. Mijn huisarts heeft netjes het gele boekje ingevuld en natuurlijk het kaartje meegegeven. Hierop mijn besmettingsdatum + prik.

Nu is dat een NL feestje dat we maar 1 prik doen na infectie. Ik heb het een beetje gevolgd, maar het lijkt erop dat dat niet besproken is bij de EU door onze vertegenwoordigers.

Het lijkt er dus op dat mijn QR code straks 1 prik AZ laat zien, en dus geen volledige vaccinatie. Kan ik alsnog gaan testen. Of moeten we 2 miljoen mensen die nu 1 prik hebben, een tweede geven alleen om deze reden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

PWM schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:18:
Ik heb een beetje het nieuws gevolgd mbt het Digital Green certificate. Nu heb ik 1 prik gehad aangezien ik in janiari Covid had. Mijn huisarts heeft netjes het gele boekje ingevuld en natuurlijk het kaartje meegegeven. Hierop mijn besmettingsdatum + prik.

Nu is dat een NL feestje dat we maar 1 prik doen na infectie. Ik heb het een beetje gevolgd, maar het lijkt erop dat dat niet besproken is bij de EU door onze vertegenwoordigers.

Het lijkt er dus op dat mijn QR code straks 1 prik AZ laat zien, en dus geen volledige vaccinatie. Kan ik alsnog gaan testen. Of moeten we 2 miljoen mensen die nu 1 prik hebben, een tweede geven alleen om deze reden :?
Volgens mij krijg je ook gewoon de QR-code met 1 prik: https://www.nu.nl/coronav...apaspoort-te-krijgen.html

En de QR-code is binair: wel of niet geldig, niet hoeveel prikken, welk vaccin etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Volgens mij krijg je ook gewoon de QR-code met 1 prik: https://www.nu.nl/coronav...apaspoort-te-krijgen.html

En de QR-code is binair: wel of niet geldig, niet hoeveel prikken, welk vaccin etc.
Nee, dat scheelt dus per land. Elk EU land mag zelf bepalen of ze "half" of alleen "heel" gevaccineerden binnenlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Heeft iemand informatie gezien over wat er precies in de QR-code staat? Ik heb gelezen (onbevestigd), dat welk vaccin en de datum er juist wel in staan.

Verder moet er tenminste je naam in staan, deze moet namelijk gecontroleerd worden met je paspoort. Anders kun je iemand anders zijn/haar QR code gebruiken. Dit betekent dat iedereen met een QR lezer in ieder geval je naam kan scannen, en eventuele andere data die erin gezet wordt.

Voor zover ik het begrijp is de data in de QR code onversleuteld en bevat deze een handtekening. Een lokaal bevoegde instantie ondertekent de QR code met de private key, de scanapp bevat vervolgens de public key om te verifiëren dat handtekening klopt.
PWM schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Nee, dat scheelt dus per land. Elk EU land mag zelf bepalen of ze "half" of alleen "heel" gevaccineerden binnenlaten.
Ok, dan moet die er dus ook in staan. En waarschijnlijk ook wanneer je een test hebt gedaan in geval van niet vaccineren. Dat is al best een redelijk lijstje medische gegevens die onversleuteld in je QR code staan. Mag dit AVG technisch wel?

[ Voor 18% gewijzigd door Erapaz op 21-05-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

PWM schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Heb je daar een bron van? Hoe het eerder beschreven werd was hij wel binair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Erapaz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Verder moet er tenminste je naam in staan, deze moet namelijk gecontroleerd worden met je paspoort. Anders kun je iemand anders zijn/haar QR code gebruiken. Dit betekent dat iedereen met een QR lezer in ieder geval je naam kan scannen, en eventuele andere data die erin gezet wordt.

[...]

Ok, dan moet die er dus ook in staan. En waarschijnlijk ook wanneer je een test hebt gedaan in geval van niet vaccineren. Dat is al best een redelijk lijstje medische gegevens die onversleuteld in je QR code staan. Mag dit AVG technisch wel?
Heb je dit gelezen in officiele communicatie of is dit wat je denk dat er in zou moeten staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minaaj
*knip* dit soort hyperbolen die ook nog eens enorm hellend vlak zijn, maken een constructieve discussie onmogelijk en hebben hier dus niets te zoeken.

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 21-05-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:11:
[...]

Heb je dit gelezen in officiele communicatie of is dit wat je denk dat er in zou moeten staan?
Een combinatie van een logische conclusie en een onbevestigde bron. Omdat ik benieuwd ben hoe het echt werkt post ik het hier. Heb er ook bij gezet dat ik het uit onbevestigde bron heb.
Maar je zult de QR code aan een persoon moeten kunnen relateren, anders pak je de mobiel van je partner en je bent de grens over. Met de papieren variant wordt dat nog makkelijker.
Er zal dus minimaal een naam of paspoort nummer in de QR code moeten staan. Beide staan nu ook op een testuitslag die geschikt is om mee te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Erapaz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Een combinatie van een logische conclusie en een onbevestigde bron. Omdat ik benieuwd ben hoe het echt werkt post ik het hier. Heb er ook bij gezet dat ik het uit onbevestigde bron heb.
Maar je zult de QR code aan een persoon moeten kunnen relateren, anders pak je de mobiel van je partner en je bent de grens over. Met de papieren variant wordt dat nog makkelijker.
Er zal dus minimaal een naam of paspoort nummer in de QR code moeten staan. Beide staan nu ook op een testuitslag die geschikt is om mee te reizen.
Daar valt inderdaad wat voor te zeggen, maar het is een balans tussen privacy en fraude waterdichtheid.
Ben benieuwd, ik had eerder begrepen dat het in principe gewoon een gegenereerde code is die valid is of niet.

Dit is hoe de EU het beschrijft.
De Europese Commissie zorgt voor een gateway. Via die gateway kunnen alle handtekeningen in de hele EU worden gecontroleerd. De persoonsgegevens op het certificaat passeren niet via de gateway, aangezien dat niet nodig is om de digitale handtekening te verifiëren. De Commissie helpt de EU-landen ook de software te ontwikkelen waarmee de autoriteiten de QR-codes kunnen controleren.

[ Voor 36% gewijzigd door ultimateharry op 21-05-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Daar valt inderdaad wat voor te zeggen, maar het is een balans tussen privacy en fraude waterdichtheid.
Ben benieuwd, ik had eerder begrepen dat het in principe gewoon een gegenereerde code is die valid is of niet.
Als dat zo is staan ze er binnenkort een hoop op darkweb die je gewoon kunt uitprinten :) Kan me niet voorstellen dat ze dat zo bedacht hebben.

Balans tussen privacy en fraude, daar zijn gewoon wetten voor. Als er medische data in staat ben ik benieuwd of dat eigenlijk wel mag op die manier.
In principe is een PDF'je met testuitslag ook gewoon plain-text met een handtekening, dus zoveel verschilt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Erapaz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:18:
[...]

Als dat zo is staan ze er binnenkort een hoop op darkweb die je gewoon kunt uitprinten :) Kan me niet voorstellen dat ze dat zo bedacht hebben.

Balans tussen privacy en fraude, daar zijn gewoon wetten voor. Als er medische data in staat ben ik benieuwd of dat eigenlijk wel mag op die manier.
In principe is een PDF'je met testuitslag ook gewoon plain-text met een handtekening, dus zoveel verschilt dit niet.
Dat is wel hoe het nu beschreven wordt in ieder geval (zie ook mijn vorige post voor de link):
De Europese Commissie zorgt voor een gateway. Via die gateway kunnen alle handtekeningen in de hele EU worden gecontroleerd. De persoonsgegevens op het certificaat passeren niet via de gateway, aangezien dat niet nodig is om de digitale handtekening te verifiëren. De Commissie helpt de EU-landen ook de software te ontwikkelen waarmee de autoriteiten de QR-codes kunnen controleren.
Het is een alternatief voor een hele berg aan diverse briefjes, stempeltjes etc van alle instanties in alle EU-landen. Die zijn per definitie na te maken, vervalsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik snap ook niet waarom er zo'n absolute fraudebestendigheid nodig is. Het overgrote deel van de mensen is gewoon van goede wil. Dan is er een absolute minderheid die de moeite neemt om een geel boekje te vervalsen, en dan is het eigenlijk alleen nog een probleem als die OOK besmet zijn. En zelfs als die het zijn, is het zo een kleine minderheid dat de gevolgen in het niet vallen (helemaal met de huidige besmettingscijfers, maar ook als er voldoende vaccinatiegraad is).

Je hebt het dan over mensen die
- de vaardigheden, tjid en energie hebben om een vaccinstempel/sticker na te maken en in hun boekje te plakken
- bij de minderheid horen die niet gevaccineerd zijn
- in het ergste geval ook nog besmet zijn.

Zelfs doorgewinterde criminelen halen denk ik eerder gewoon een vaccin.

Echt, die kan je op 1 hand tellen. Waarom er dan zoiets opgetuigd moet worden verbaasd me enorm, dat is waarom ik er een onderbuik gevoel aan over houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Mfpower schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:27:
Ik snap ook niet waarom er zo'n absolute fraudebestendigheid nodig is. Het overgrote deel van de mensen is gewoon van goede wil.
Nouja, zo'n ~30% in Europa is dat niet. En gele boekjes vervalsen is misschien lastig. Maar als er straks een website is waar je QR codes zelf kan genereren, zal het toch meer gebruikt gaan worden dan alleen sporadisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:25:
[...]

Dat is wel hoe het nu beschreven wordt in ieder geval (zie ook mijn vorige post voor de link):

[...]

Het is een alternatief voor een hele berg aan diverse briefjes, stempeltjes etc van alle instanties in alle EU-landen. Die zijn per definitie na te maken, vervalsen.
Ik interpreteer dit toch anders dan jij:
De persoonsgegevens op het certificaat passeren niet via de gateway, aangezien dat niet nodig is om de digitale handtekening te verifiëren.
Persoonsgegevens staan dus sowieso in het certificaat (de QR code), samen met een digitale handtekening (geencrypte hash over de data) en je "coronastatus" (true/false) of datum prik/test.

De handtekening wordt blijkbaar "via de gateway" geverifieerd. Logischer lijkt het mij dat die gateway alleen dient om public keys te delen en dat de public key gebruikt wordt om de integriteit van de data en de bron te valideren (of deze is uitgegeven door de houder van de private key, de bevoegde instantie).

Dat betekent dus dat sowieso je naam er plain text in staat en mogelijk een vinkje en/of datum prik/test. Alleen een vinkje is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Erapaz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Ik interpreteer dit toch anders dan jij:

[...]

Persoonsgegevens staan dus sowieso in het certificaat (de QR code), samen met een digitale handtekening (geencrypte hash over de data) en je "coronastatus" (true/false) of datum prik/test.

De handtekening wordt blijkbaar "via de gateway" geverifieerd. Logischer lijkt het mij dat die gateway alleen dient om public keys te delen en dat de public key gebruikt wordt om de integriteit van de data en de bron te valideren (of deze is uitgegeven door de houder van de private key, de bevoegde instantie).

Dat betekent dus dat sowieso je naam er plain text in staat en mogelijk een vinkje en/of datum prik/test. Alleen een vinkje is niet voldoende.
Het is inderdaad multi-interpretabel over wat er uit te lezen is door een verificator (douanier bijvoorbeeld), laten we hopen dat er meer specifieke duiding komt.

Edit: hier staat meer specificatie: https://ec.europa.eu/health/ehealth/covid-19_en

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 21-05-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Heb je daar een bron van? Hoe het eerder beschreven werd was hij wel binair.
In het aangehaalde artikel staat:
Een reiziger is met zo'n coronapaspoort nog niet verzekerd van vrije toegang tot alle EU-lidstaten. Zo kan een land reizigers die pas een van de twee prikken hebben gekregen bij aankomst vragen een coronatest te ondergaan of in quarantaine te gaan.
Nu zullen vakantielanden wel 1 prik voldoende vinden. Maar ik reis voor mijn werk heel Europa door.
Pagina: 1 ... 12 ... 27 Laatste

Let op:
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins

Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.