Aha, ja, dus het is meer een intentie om 1 prik te hanteren, maar er kan afgeweken worden. Ja dat kan vervelend worden met je werk, beetje afhankelijk van welke landen het betreft. Zuid-Europa zal wel schappelijk zijn vanwege toerisme.PWM schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:49:
[...]
In het aangehaalde artikel staat:
[...]
Nu zullen vakantielanden wel 1 prik voldoende vinden. Maar ik reis voor mijn werk heel Europa door.
Van de specificatie:ultimateharry schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:37:
[...]
Het is inderdaad multi-interpretabel over wat er uit te lezen is door een verificator (douanier bijvoorbeeld), laten we hopen dat er meer specifieke duiding komt.
Edit: hier staat meer specificatie: https://ec.europa.eu/health/ehealth/covid-19_en
Hier staat dat er inderdaad meer informatie in staat, maar dat deze niet leesbaar is. Ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt. Want waarom staat er informatie in die niet leesbaar is?The Digital Green Certificate contains necessary key information such as name, date of birth, date of issuance, relevant information about vaccine/ test/recovery and a unique identifier.
The certificates will only include a limited set of information that is necessary. This cannot be retained by visited countries. For verification purposes, only the validity and authenticity of the certificate is checked by verifying who issued and signed it. All health data remains with the Member State that issued a Digital Green Certificate.
Ja het enige dat ik zo kan bedenken is dat het makkelijker is voor een member state instantie om het certificaat te updaten voor een individu (na een test bijvoorbeeld) in plaats van telkens nieuwe losse certificaten uit te geven?Erapaz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Van de specificatie:
[...]
Hier staat dat er inderdaad meer informatie in staat, maar dat deze niet leesbaar is. Ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt. Want waarom staat er informatie in die niet leesbaar is?
De Nederlandse CoronaCheck app laat gewoon een groen of rood vinkje zien, zou deze oplossing vanuit privacy oogpunt niet beter zijn voor de EU?
:fill(white):strip_exif()/f/image/msHItVxdBvrRpUpuGk3Rzo4A.png?f=user_large)
Het gaat erom dat iedereen een QR code kan scannen. Voordat je die aan jan en allemaal laat zien is het wel handig om in ieder geval te weten wat er precies in staat. Dat vinkje is een afgeleide van die informatie.XWB schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:16:
De Nederlandse CoronaCheck app laat gewoon een groen of rood vinkje zien, zou deze oplossing vanuit privacy oogpunt niet beter zijn voor de EU?
[Afbeelding]
Omdat het certificaat valide dient te zijn. En een certificaat is natuurlijk enkel en alleen valide indien dit gekoppeld is aan een persoon en aan bijvoorbeeld een toegediend vaccin. De daadwerkelijke verificatie is vervolgens weinig anders dan een in enige zin soortgelijk principe als open authenticatie. Waar je bijvoorbeeld op website A ook in kunt loggen met je google account. Hierbij staat er in je Google account ook meer informatie dan dat uiteindelijk leesbaar is voor de andere partij.Erapaz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Van de specificatie:
[...]
Hier staat dat er inderdaad meer informatie in staat, maar dat deze niet leesbaar is. Ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt. Want waarom staat er informatie in die niet leesbaar is?
De AVG gaat toch alleen maar over het verwerken van persoonsgegevens? In de QR-code mag dus van alles staan, alleen degene die de code scant zal deze gegevens dan conform de AVG moeten verwerken.Erapaz schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:04:
[...]
Ok, dan moet die er dus ook in staan. En waarschijnlijk ook wanneer je een test hebt gedaan in geval van niet vaccineren. Dat is al best een redelijk lijstje medische gegevens die onversleuteld in je QR code staan. Mag dit AVG technisch wel?
Iemand zal toch mijn gegevens moeten verwerken voordat deze in de QR code terecht komen...XWB schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:26:
[...]
De AVG gaat toch alleen maar over het verwerken van persoonsgegevens? In de QR-code mag dus van alles staan, alleen degene die de code scant zal deze gegevens dan conform de AVG moeten verwerken.
Nog even wachten tot we een laagrisico land zijn dan kan iedereen weer naar spanje zonder qr codes.
[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 21-05-2021 18:01 ]
Spanje doet dus precies helemaal niks met dat hele paspoort. Zodra het aantal besmettingen in een land beheersbaar is (lees: als een voldoende groot deel van de bevolking is ingeënt) is iedereen uit dat land welkom. Gevaccineerd of niet, geen enkele controle meer.Wolly schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:00:
Nog even wachten tot we een laagrisico land zijn dan kan iedereen weer naar spanje zonder qr codes.
[Afbeelding]
Het ligt in de lijn der verwachting dat de andere toeristische landen dit voorbeeld volgen, anders zijn ze een dief van hun eigen portemonnee.
Op de dag dat er definitief besloten is tot invoering van dit paspoort is het ook ter grave gedragen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nou ja, in elk geval niet voor mensen die uit een laagrisicogebied komen (code geel of groen neem ik aan). Voor mensen die uit een code oranje of rood land komen kan nog steeds om een coronapas gevraagd worden.alexbl69 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:05:
[...]
Spanje doet dus precies helemaal niks met dat hele paspoort.
Spanje kan ook niks doen met een coronapaspoort/coronapas die nog niet bestaat?alexbl69 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:05:
[...]
Spanje doet dus precies helemaal niks met dat hele paspoort. Zodra het aantal besmettingen in een land beheersbaar is (lees: als een voldoende groot deel van de bevolking is ingeënt) is iedereen uit dat land welkom. Gevaccineerd of niet, geen enkele controle meer.
Het ligt in de lijn der verwachting dat de andere toeristische landen dit voorbeeld volgen, anders zijn ze een dief van hun eigen portemonnee.
Op de dag dat er definitief besloten is tot invoering van dit paspoort is het ook ter grave gedragen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Alleen laag-risico landen he, dus als je niet uit zo'n land komt, zul je toch nog moeten aantonen dat je niet Covid-19 besmettelijk bent.alexbl69 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:05:
[...]
Spanje doet dus precies helemaal niks met dat hele paspoort. Zodra het aantal besmettingen in een land beheersbaar is (lees: als een voldoende groot deel van de bevolking is ingeënt) is iedereen uit dat land welkom. Gevaccineerd of niet, geen enkele controle meer.
En we moeten met Nederland eerst nog in die status van laag risico zien te komen. Momenteel gaat dat de goede kant op, maar we zijn er nog niet.
Off-topic, wow teletekst, dat dat nog bestaat...
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
De lijst in Spanje per 24-5: https://www.mscbs.gob.es/...and-06062021-uk-japan.pdf
ZIjn dus nog weinig landen die laagrisico voor ze zijn. En Duitsland heeft Engeland alweer als virusvariant bestempeld ivm de india-variant: https://www.tagesschau.de...iantengebiet-ein-101.html Spanje heeft de inkomsten nodig maar het kan best zijn dat Spanje later weer verandert voor de Engelsen.
ZIjn dus nog weinig landen die laagrisico voor ze zijn. En Duitsland heeft Engeland alweer als virusvariant bestempeld ivm de india-variant: https://www.tagesschau.de...iantengebiet-ein-101.html Spanje heeft de inkomsten nodig maar het kan best zijn dat Spanje later weer verandert voor de Engelsen.
Als je geen toestemming geeft om je vaccinatiegegevens te delen met RIVM en huisarts, kun je dan nog wel een green certificaat krijgen? Hoe denken ze dat te doen dan, vanuit GGd database?
Heb nog nergens gelezen dat dat wel mogelijk gaat zijn iig.marteltor schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:25:
Als je geen toestemming geeft om je vaccinatiegegevens te delen met RIVM en huisarts, kun je dan nog wel een green certificaat krijgen? Hoe denken ze dat te doen dan, vanuit GGd database?
PSN
Portugal heft quarantaineplicht op: https://www.gelderlander....andse-reizigers~a2a93464/ Reden: we zitten onder de 500 per 100.000.
https://nos.nl/l/2381895marteltor schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:25:
Kennelijk is het nog niet helder hoe dit moet gaan werken...
Dit is dus precies wat ik bedoel. Met zo’n systeem gaat iedereen over je data behalve jijzelf. Waarom men niet inziet wat een gedrocht en inperking van de vrijheid dit is, is me een raadsel. Als de gegevens fout zijn dan sta je letterlijk voor een dichte deur.marteltor schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:35:
[...]
https://nos.nl/l/2381895
Kennelijk is het nog niet helder hoe dit moet gaan werken...
“Ja maar een QR code is zo cool we leven in 2021”.
“Ja maar we mogen dan weer wat”
ALS deze maatregelen tijdelijk nodig zijn voor een pandemie dan had dat prima gekund met het gele boekje.
Dit bericht is nog maar het begin van vele problemen. En als ik echt zwartgallig ben gaat het niet meer weg en worden er ook andere zaken aan gekoppeld.
Sta je aan de grens: rood. “Hè maar ik heb me laten vaccineren” - “ja mevrouw dat klopt maar hij is rood omdat u nog een belastingschuld open heeft staan, ik kan u niet doorlaten. Computer says no”.
Of gewoon alleen computer says no.
Maar goed het gebeurt natuurlijk nooit dat bestaande systemen voor nieuwe doeleinden gebruikt worden. En het is me een raadsel waarom we er allemaal voor gaan. We trappen er allemaal in.
Wat gaan ze doen voor mensen die geen smartphone hebben.
Ik vraag mij af of hier over na is gedacht.
De EU kan niet zomaar een smartphone met eventueel internet verbinding via mobiele internet verplichten. Om te laten zien dat je gevaccineerd bent.
Je moet iets toch kunnen aan tonen zonder een smartphone.
Het is goed een paspoort maar ze doen er wel moeilijk over.
De EU kan niet zomaar een smartphone met eventueel internet verbinding via mobiele internet verplichten. Om te laten zien dat je gevaccineerd bent.
Ja daar hebben ze al over na gedacht, als je omhoog scrollt kom je dat wel tegenEvertt schreef op zondag 23 mei 2021 @ 00:35:
Wat gaan ze doen voor mensen die geen smartphone hebben.
PSN
Nieuwsuur had gisteravond een item over het systeem en met name de achterstanden: https://nos.nl/nieuwsuur/...d-voor-europese-coronapas
Viideo: https://www.npostart.nl/nieuwsuur/22-05-2021/VPWON_1324223 Het begin op 01.00
Viideo: https://www.npostart.nl/nieuwsuur/22-05-2021/VPWON_1324223 Het begin op 01.00
Als je deze niet deelt/deelde krijg je (voorlopig) geen QR code:marteltor schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:25:
https://nos.nl/liveblog/2...j-kampioensfeest-atleticoZo'n vijf à tien procent van de prikken is niet geregistreerd, omdat mensen hun vaccinatiegegevens niet aan het RIVM wilden doorgeven. Sommigen wisten niet dat dat betekent dat zij ook geen Europese QR-code zouden krijgen. "Daar moeten we nog iets op verzinnen, maar dat kan wel lang gaan duren", aldus minister De Jonge.
PSN
Oftewel het word nu ook nog een chantage middel van de Jonge, zonder dat het RIVM het weet krijg je geen stempeltje, dat de GGD het wel weet en het ook kan uitgeven kijkt hij even volledig overheen.YakuzA schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:34:
[...]
Als je deze niet deelt/deelde krijg je (voorlopig) geen QR code:
[...]
https://nos.nl/liveblog/2...j-kampioensfeest-atletico
Je moet wel in de jaren '50 leven om serieus te denken dat een stempeltje op een blaadje wereldwijd geaccepteerd gaat worden als bewijs dat je gevaccineerd bent voor een ziekte die miljoenen gedood heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door IJzerlijm op 23-05-2021 10:02 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Paspoort is ook een stempeltje op een papiertjeIJzerlijm schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:02:
Je moet wel in de jaren '50 leven om serieus te denken dat een stempeltje op een blaadje wereldwijd geaccepteerd gaat worden als bewijs dat je gevaccineerd bent voor een ziekte die miljoenen gedood heeft.
Je moet wel in de jaren 50 leven om te beseffen dat bijvoorbeeld betrouwbaar stemmen alleen kan met een paper trail.IJzerlijm schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:02:
Omdat technologie nu bestaat wil het nog niet zeggen dat het de beste oplossing voor een probleem is. Dat is een valkuil. Ook is refereren aan een andere tijd een drogreden. Je moet met inhoudelijke argumenten komen.
Een modern paspoort bevalt een hoop meer data hoorroffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:03:
[...]
Paspoort is ook een stempeltje op een papiertje
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Eens, maar de controle is meestal een blik van een mens op een reisdocument, ik wordt niet automatisch ter plekke tegen een database aangehouden om mijn status na te gaan.LordSinclair schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:39:
[...]
Een modern paspoort bevalt een hoop meer data hoor
Een QR wordt gescanned en tegen een database aangehouden.
Als iemand er voor kiest de vaccinatie geheim te houden dan zitten daar consequenties aan. De hele wereld hoeft dan niet zich aan die keuze aan te passen.Mfpower schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:28:
[...]
Je moet wel in de jaren 50 leven om te beseffen dat bijvoorbeeld betrouwbaar stemmen alleen kan met een paper trail.
Omdat technologie nu bestaat wil het nog niet zeggen dat het de beste oplossing voor een probleem is. Dat is een valkuil. Ook is refereren aan een andere tijd een drogreden. Je moet met inhoudelijke argumenten komen.
Stemmen is ook compleet niet vergelijkbaar, daar is geheimhouding en onmogelijkheid van verificatie achteraf een vereiste.
Waarom geheim houden? Het gaat er gewoon over dat jij bepaalt wie het weet of niet. Nog altijd had het gewoon mogelijk kunnen zijn met een ouderwets vaccinatiebewijs te reizen. Gezien het track record van de overheid heb ik ook liever niet dat het rivm dergelijke zaken van mij bijhoudt.IJzerlijm schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:45:
[...]
Als iemand er voor kiest de vaccinatie geheim te houden dan zitten daar consequenties aan. De hele wereld hoeft dan niet zich aan die keuze aan te passen.
Stemmen is ook compleet niet vergelijkbaar, daar is geheimhouding en onmogelijkheid van verificatie achteraf een vereiste.
Deze problemen worden uitsluitend veroorzaakt doordat er een veel te complex mechanisme wordt neergezet voor een eenvoudig probleem. De afleiding is dan dat het aan de bewuste burger ligt. Lekker dan.
Je vergelijkt het stemproces met een identificatie- en authorisatieproces. Deze twee zijn volstrekt tegenstrijdig en hebben andere belangen. Het een anoniem en geheim en het ander juist niet.Mfpower schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:28:
[...]
Je moet wel in de jaren 50 leven om te beseffen dat bijvoorbeeld betrouwbaar stemmen alleen kan met een paper trail.
Je moet met inhoudelijke argumenten komen anders dan een manke vergelijking.
offtopic:
en fyi, elektronisch stemmen is vooralsnog niet goed anoniem en controleerbaar te krijgen
en fyi, elektronisch stemmen is vooralsnog niet goed anoniem en controleerbaar te krijgen
Ontopic:
Zelf voel ik weinig voor een digitale/online controle. Ik kan niet zien wat een qr code bevat aan data en zit er niet op te wachten dat er scanners komen die straks een prachtige DB hebben van waar ik allemaal geweest ben. Stempeltje of stickertje op mijn rijbewijs of paspoort is prima. Vaccinatie geheim houden boeit me niet, zo heel interessant is die data niet. Locaties en tijden waar ik ben en hoe lang wel en niet nodig.
[ Voor 26% gewijzigd door Nox op 23-05-2021 12:07 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Heeft niets te maken met geheimhouding, als je het zo ridiculiseert is het natuurlijk een hele simpele discussie.IJzerlijm schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:45:
[...]
Als iemand er voor kiest de vaccinatie geheim te houden dan zitten daar consequenties aan. De hele wereld hoeft dan niet zich aan die keuze aan te passen.
Ik vind het interessant dat je ervan uitgaat dat registratie normaal is en dat degene die hier een probleem mee heeft de outlier is. Je springt heel soepel over een ethische drempel die niet eerder is genomen, ik vraag me af waarom je zonder enige twijfel hierin meegaat.
Wat ik de hele tijd merk is dat de kritiek wordt weggewuift met: "Het is tijdelijk".
De aanname dat dit soort systemen tijdelijk is, of dat "alleen mensen die zich niet conformeren er last van hebben" is bewezen een hele naieve stelling. Bovendien vind ik de gedachte dat mensen die zich niet conformeren minder rechten krijgen geen prettige.
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 23-05-2021 12:08 ]
Laatste keer dat ik vloog werd mijn paspoort automatisch gescand, daar kwam geen mens aan te pas. Wordt het paspoort dan ook niet tegen een database aangehouden?roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:44:
[...]
Eens, maar de controle is meestal een blik van een mens op een reisdocument, ik wordt niet automatisch ter plekke tegen een database aangehouden om mijn status na te gaan.
Je hebt gelijk. Er is wel een MRZ, maar de gegevens die daar in staan slaan niet op je gezondheid (of religie e.d.).XWB schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:07:
[...]
Laatste keer dat ik vloog werd mijn paspoort automatisch gescand, daar kwam geen mens aan te pas. Wordt het paspoort dan ook niet tegen een database aangehouden?
Niet elk land (grensovergang?) heeft die apparatuur en zeker niet elke instelling. Vaak is het OCR (misschien is dit veranderd?) en op straat zie je niet oom agent met een scanner rondlopen, wordt in de Appie je ID niet gescand en wordt bij een museum niet je doopzeel gelicht.
Schuingedrukte om te benadrukken hoe groot het verschil is met de Identificatieplicht zoals we die kennen (en waar ik al niet aan mee doe)en wat we gaan doen met de QR's.
[ Voor 97% gewijzigd door roffeltjes op 23-05-2021 12:25 ]
Die vergelijking maak ik ook helemaal niet op het punt wat jij aanhaalt. De vergelijking gaat mij er om dat moderne technologie niet per se de oplossing biedt alleen maar omdat het modern is, en dat het argument dat we nu in 2021 zitten een slechte is. Je hebt helemaal gelijk met wat je zegt, maar op dat punt vergeleek ik beide zaken niet. Lees nog maar eens terug. TLDR: we zijn het met elkaar eens.Nox schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Je vergelijkt het stemproces met een identificatie- en authorisatieproces. Deze twee zijn volstrekt tegenstrijdig en hebben andere belangen. Het een anoniem en geheim en het ander juist niet.
Je moet met inhoudelijke argumenten komen anders dan een manke vergelijking.
offtopic:
Inderdaad, dit dus. Dat is mijn voornaamste argument.Ontopic:
Zelf voel ik weinig voor een digitale/online controle. Ik kan niet zien wat een qr code bevat aan data en zit er niet op te wachten dat er scanners komen die straks een prachtige DB hebben van waar ik allemaal geweest ben. Stempeltje of stickertje op mijn rijbewijs of paspoort is prima. Vaccinatie geheim houden boeit me niet, zo heel interessant is die data niet. Locaties en tijden waar ik ben en hoe lang wel en niet nodig.
Dat ligt er een beetje aan welke grens je over gaat. Sommige grenzen word je al gescreend wanneer je je komst aankondigt (door je reisticket te boeken). Daarnaast als ze het niet vertrouwen word je wel tegen een database aangehouden (en je gedrag is een stuk beter zichtbaar dan je corona-status).roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:44:
Eens, maar de controle is meestal een blik van een mens op een reisdocument, ik wordt niet automatisch ter plekke tegen een database aangehouden om mijn status na te gaan.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als ca 8 miljoen Nederlanders alsnog verplicht een geel boekje van ca 8 euro hadden moeten aanschaffen bij een commercieel bedrijf dan was de wereld waarschijnlijk ook te klein geweest (zeker hier). Waarom denken die paar bejaarden of wereldreizigers hier nou steeds dat echt elke Nederlander natuurlijk zo'n geel boekje heeft?
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Je bedoelt (en nee dat bedoel ik absoluut niet rot naar jou toe) je afkomst/huidskleur. Gedrag is in het geval van een paspoort controle van 30 seconden net zo zichtbaar/onzichtbaar als corona status.LordSinclair schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Dat ligt er een beetje aan welke grens je over gaat. Sommige grenzen wordt je al gescreend wanneer je je komst aankondigt (door je reisticket te boeken). Daarnaast als ze het niet vertrouwen word je wel tegen een database aangehouden (en je gedrag is een stuk beter zichtbaar dan je corona-status).
Dit is niet speculatief, je ziet dat bijvoorbeeld Turkije er alles aan doet om toeristen geen strobreed in de weg te leggen en die signalen komen nu ook uit Spanje. Allemaal hartstikke logisch en te verwachten.
8 miljoen x 8 euro is volgens mij goedkoper dan een heel digitaal systeem op te tuigen en te beherenhenkzelf schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:35:
Als ca 8 miljoen Nederlanders alsnog verplicht een geel boekje van ca 8 euro hadden moeten aanschaffen bij een commercieel bedrijf dan was de wereld waarschijnlijk ook te klein geweest (zeker hier). Waarom denken die paar bejaarden of wereldreizigers hier nou steeds dat echt elke Nederlander natuurlijk zo'n geel boekje heeft?
Ik zie veel meer voordelen dan nadelen aan het doorgeven van mijn vaccinatie, als het eenmaal zo ver is, aan de instantie die belast is met het bestrijden van de pandemie.roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:06:
[...]
Heeft niets te maken met geheimhouding, als je het zo ridiculiseert is het natuurlijk een hele simpele discussie.
Ik vind het interessant dat je ervan uitgaat dat registratie normaal is en dat degene die hier een probleem mee heeft de outlier is. Je springt heel soepel over een ethische drempel die niet eerder is genomen, ik vraag me af waarom je zonder enige twijfel hierin meegaat.
En ik merk dat er al 100% vast staat voor de tegenstanders dat het permanent is dat je je vaccinatiebewijs moet kunnen tonen. En van daaruit geredeneerd wordt alsof het net zo'n feit is dat al die mensen aan corona overleden zijn. Zo kan je natuurlijk makkelijk redeneren, jouw hypotetische schade die nog moet komen kan je altijd groter maken dan de daadwerkelijke schade in de echte wereld. Zelfs als er 10 miljoen Nederlanders zouden zijn gestorven kan je nog stellen dat de toekomstige schade van een coronabewijs groter is want 1984 dystopia.Wat ik de hele tijd merk is dat de kritiek wordt weggewuift met: "Het is tijdelijk".
Of de hele GGD datalek, een grote hysterie om niks.
Bericht 1: MILJOENEN GEGEVENS VERHANDELD
nieuws: Gegevens van miljoenen Nederlanders in coronasystemen GGD worden verh...
Bericht 2: OK, misschien duizend
nieuws: Gegevensdiefstal bij de GGD betreft zeker duizend slachtoffers
Bericht 3: 1 geval daadwekelijk data gestolen, 226 aangeboden
(geen bericht op Tweakers)
https://www.ad.nl/binnenl...e-dingen-gedaan~ab25d295/
Daarvoor dient de QR niet, tenzij je mij gaat vertellen dat het museum een instantie is die belast is met het bestrijden van de pandemie.IJzerlijm schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:52:
[...]
Ik zie veel meer voordelen dan nadelen aan het doorgeven van mijn vaccinatie, als het eenmaal zo ver is, aan de instantie die belast is met het bestrijden van de pandemie.
Ik zie alleen staan dat het voor meerdere jaren is en dat er geen einddatum aan vast hangt.En ik merk dat er al 100% vast staat voor de tegenstanders dat het permanent is dat je je vaccinatiebewijs moet kunnen tonen.
Dat het systeem permanent is ben ik wel van overtuigd. Zodra er een Mexicaanse griep is wordt het meteen afgestoft (logisch!).
Jij gaat stellen dat een Vaccinatiebewijs miljoenen doden voorkomt? Ik stel voor dat we twee weken deuren gaan dicht schroeven, scheelt ook miljoenen doden. En die twee weken overleven we wel, dat is minder hypothetische schade dan al die doden.En van daaruit geredeneerd wordt alsof het net zo'n feit is dat al die mensen aan corona overleden zijn. Zo kan je natuurlijk makkelijk redeneren, jouw hypotetische schade die nog moet komen kan je altijd groter maken dan de daadwerkelijke schade in de echte wereld. Zelfs als er 10 miljoen Nederlanders zouden zijn gestorven kan je nog stellen dat de toekomstige schade van een coronabewijs groter is want 1984 dystopia.
Uiteraard is dat ridicuul; het tweede is absoluut onwenselijk en is het eerste minder ingrijpend, maar dat geeft wel aan dat er ergens een grens ligt tussen de ideale oplossing: iedereen verplicht in quarantaine en alles loslaten.
Dat jij die grens anders ziet is evident, maar dat die grens er is en dat darover moet worden gediscusieerd is logisch. En dan ben ik niet een fan van het stellen dat jouw positie op basis van een hypothetisch getal van doden wordt gepresenteerd als de te verkiezen weg. Het smaakt toch erg naar "think about the children"
Irrelevant.Of de hele GGD datalek, een grote hysterie om niks.
Er zijn toch al landen met plannen tot afschaffing (van DGC's): bron Teletekst:
Israël gaat per 1 juni vrijwel alle
coronamaatregelen opschorten,heeft
minister Edelstein van Volksgezondheid
gezegd.Reden is dat het grootste deel
van de bevolking volledig gevaccineerd
is en er nog maar enkele besmettingen
per dag zijn.Zaterdag waren het er 12,
tegenover 10.000 per dag in januari.
De groene pas,waarmee gevaccineerden
toegang kregen tot sportwedstrijden en
culturele voorstellingen,is ook niet
meer nodig.
Israëliërs moeten nog wel mondkapjes
dragen op openbare plekken.De komende
tijd wordt gekeken in hoeverre dat nog
nodig is.
Israël gaat per 1 juni vrijwel alle
coronamaatregelen opschorten,heeft
minister Edelstein van Volksgezondheid
gezegd.Reden is dat het grootste deel
van de bevolking volledig gevaccineerd
is en er nog maar enkele besmettingen
per dag zijn.Zaterdag waren het er 12,
tegenover 10.000 per dag in januari.
De groene pas,waarmee gevaccineerden
toegang kregen tot sportwedstrijden en
culturele voorstellingen,is ook niet
meer nodig.
Israëliërs moeten nog wel mondkapjes
dragen op openbare plekken.De komende
tijd wordt gekeken in hoeverre dat nog
nodig is.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ze maken een deel daar van uit als ruimte waar veel verschillende mensen samen komen. Momenteel doen ze door dicht te zijn mee aan het bestrijden van de pandemie.roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:01:
[...]
Daarvoor dient de QR niet, tenzij je mij gaat vertellen dat het museum een instantie is die belast is met het bestrijden van de pandemie.
Jouw overtuiging is geen feit. Vrijwel niets is permament behalve dood zijn.Ik zie alleen staan dat het voor meerdere jaren is en dat er geen einddatum aan vast hangt.
Dat het systeem permanent is ben ik wel van overtuigd. Zodra er een Mexicaanse griep is wordt het meteen afgestoft (logisch!).
Zie het bericht hier dat Israel de maatregelen gaat afbouwen nu de noodzaak er niet meer is.
Feit is dat er in de huidige samenleving wereldwijd miljoenen mensen zijn omgekomen met gigantische verschillen tussen landen die een effectieve aanpak hebben gevonden en landen die dat niet hebben. Je kan stellen dat jouw vrijheid absoluut is en er nooit aan getornd mag worden. Dus ook niet als 50% van de bevolking overleden is. Of ligt er ergens tussen de 30 duizend doden van nu en een hypothetische 10 miljoen een punt waarin je bereid bent een vaccinpaspoort te accepteren ?Jij gaat stellen dat een Vaccinatiebewijs miljoenen doden voorkomt? Ik stel voor dat we twee weken deuren gaan dicht schroeven, scheelt ook miljoenen doden. En die twee weken overleven we wel, dat is minder hypothetische schade dan al die doden.
Uiteraard is dat ridicuul; het tweede is absoluut onwenselijk en is het eerste minder ingrijpend, maar dat geeft wel aan dat er ergens een grens ligt tussen de ideale oplossing: iedereen verplicht in quarantaine en alles loslaten.
Dat jij die grens anders ziet is evident, maar dat die grens er is en dat darover moet worden gediscusieerd is logisch. En dan ben ik niet een fan van het stellen dat jouw positie op basis van een hypothetisch getal van doden wordt gepresenteerd als de te verkiezen weg. Het smaakt toch erg naar "think about the children"
Ik draag een mondkapje dus ik help mee met het bestrijden van de pandemie. Ik eis van jou:IJzerlijm schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:02:
[...]
Ze maken een deel daar van uit als ruimte waar veel verschillende mensen samen komen. Momenteel doen ze door dicht te zijn mee aan het bestrijden van de pandemie.
- Datum van eerdere corona besmetting
- Wanneer je gevaccineerd bent
- Gekoppeld aan je identiteit zodat ik weet dat je de waarheid spreekt.
Oprekken van definities is onzin. We gaan gegevens delen met mensen waar we normaal gesproken niet iets mee delen. En voordat je weer strooien poppen gaat opzetten: dat is dus de discussie, wat heel anders is dan NEENEENEE roepen (dat zie ik namelijk niemand hier doen).
En dat we dit zonder discussie versneld in twee maanden erdoor stampen vind ik geen goed idee.
Het feit dat de Groene pas wordt uitgefaseert is niet hetzelfde als het uitzetten van de servers en het verwijderen van de gegevens. Je denkt dat de maatregel hetzelfde is als het systeem. Van het eerste heb ik al meermaals gezegd dat het zou worden afgebouwd, dus we zijn het hier geen seconde oneens geweest.Jouw overtuiging is geen feit. Vrijwel niets is permament behalve dood zijn.
Zie het bericht hier dat Israel de maatregelen gaat afbouwen nu de noodzaak er niet meer is.
Maar ook als we inzoomen op Israel zijn er een aantal belangrijke verschillen:
1. Er is al een koppeling tussen BSN en Vaccinatie, eerdere ziekte nemen ze zo te zien niet mee.
2. Ze deelden het niet met een federatie van staten
3. Het was geen aanvullend reisdocument.
4. Ze voerden het niet in op het moment dat het einde in zicht is. In het Europese geval kijken we naar juni op zijn best.
Punt 4 zou juist jou moeten doen aanslaan...als je verwacht dat dit wordt afgeschaft als de getallen beter worden is de tijdlijn iets wat wringt met jouw vertrouwen.
.Feit is dat er in de huidige samenleving wereldwijd miljoenen mensen zijn omgekomen met gigantische verschillen tussen landen die een effectieve aanpak hebben gevonden en landen die dat niet hebben
Prima, ik ben blij dat je iets ziet wat ik ook zie. Wat ik niet zie is dat een Corona paspoort proefondervindelijk de juiste aanpak is. We kunnen het best aannemen, er zijn heel goede argumenten om het wel te doen,. Maar er zijn ook heel goede argumenten om het niet te doen.
Wat zal je blij zijn dat niemand dat heeft gesteld, scheelt je toch weer om die strooien pop te bestrijden.Je kan stellen dat jouw vrijheid absoluut is en er nooit aan getornd mag worden.
Daar gaan we weer met de "end of times" getallen. Die 10 miljoen waar je mee komt helpt niet voor een serieuze discussie. Als we 60% mortaliteit hebben help ik met het dichtschroeven van alle deuren.Dus ook niet als 50% van de bevolking overleden is. Of ligt er ergens tussen de 30 duizend doden van nu en een hypothetische 10 miljoen een punt waarin je bereid bent een vaccinpaspoort te accepteren ?
Is er een onder limiet die jou reden zou geven een corona paspoort te weigeren?
En om deze even op waarde te zetten
- Claim jij dat de invoering van het corona paspoort die 30.000 levens had gered? Boude stelling....
- Claim jij dat als we geen Corona paspoort invoeren we potentieel 10 miljoen doden krijgen?
We weten dat dit paspoort niet bij benadering de geweldige resultaten oplevert, toch maar deuren dichtschroeven onder het mom van "het doel heiligt de middelen"?
Ik had tot vorige week nog nooit gehoord van een geel boekje. Mijn inschatting is dat minder mensen een geel boekje hebben, dan een smartphone. En dan moet je er ook nog aan denken dat mee te nemen steeds.Mfpower schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:29:
[...]
Dit is dus precies wat ik bedoel. Met zo’n systeem gaat iedereen over je data behalve jijzelf. Waarom men niet inziet wat een gedrocht en inperking van de vrijheid dit is, is me een raadsel. Als de gegevens fout zijn dan sta je letterlijk voor een dichte deur.
“Ja maar een QR code is zo cool we leven in 2021”.
“Ja maar we mogen dan weer wat”
ALS deze maatregelen tijdelijk nodig zijn voor een pandemie dan had dat prima gekund met het gele boekje.
Dit bericht is nog maar het begin van vele problemen. En als ik echt zwartgallig ben gaat het niet meer weg en worden er ook andere zaken aan gekoppeld.
Sta je aan de grens: rood. “Hè maar ik heb me laten vaccineren” - “ja mevrouw dat klopt maar hij is rood omdat u nog een belastingschuld open heeft staan, ik kan u niet doorlaten. Computer says no”.
Of gewoon alleen computer says no.
Maar goed het gebeurt natuurlijk nooit dat bestaande systemen voor nieuwe doeleinden gebruikt worden. En het is me een raadsel waarom we er allemaal voor gaan. We trappen er allemaal in.
@Mfpower je kunt nu ook aan de grens worden tegengehouden voor openstaande schulden en boetes... Daar verandert niets in.
@BeQuietAndDrive bij het reizen tussen sommige landen kom je dan het land dus niet in, tenzij je vaccinatie kan aantonen, en het gele boekje is een middel waarmee dat kan. Vaccinatie tegen gele koorts is in sommige landen verplicht (vaak alleen voor reizigers vanuit bepaalde gebieden).
En @roffeltjes die 10 miljoen is wel degelijk een valide vraag. Echter op dit moment ook niet relevant. Veel landen houden de grenzen gewoon helemaal gesloten nu. Zo'n paspoort is de enige manier om na heropening (in het begin) te kunnen reizen naar een aantal landen toe. Ik verwacht dat het net zoals de maatregelen in Israel maar een beperkte tijd lang zal gelden. Ik vraag me ook af welke landen er wel en niet meedoen. Zal de VS het bijvoorbeeld gaan eisen of niet?
@BeQuietAndDrive bij het reizen tussen sommige landen kom je dan het land dus niet in, tenzij je vaccinatie kan aantonen, en het gele boekje is een middel waarmee dat kan. Vaccinatie tegen gele koorts is in sommige landen verplicht (vaak alleen voor reizigers vanuit bepaalde gebieden).
En @roffeltjes die 10 miljoen is wel degelijk een valide vraag. Echter op dit moment ook niet relevant. Veel landen houden de grenzen gewoon helemaal gesloten nu. Zo'n paspoort is de enige manier om na heropening (in het begin) te kunnen reizen naar een aantal landen toe. Ik verwacht dat het net zoals de maatregelen in Israel maar een beperkte tijd lang zal gelden. Ik vraag me ook af welke landen er wel en niet meedoen. Zal de VS het bijvoorbeeld gaan eisen of niet?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Is er eigenlijk al bekend met wie je je vaccinatiedata moet delen als je straks een vaccinatiecertificaat wilt? Is delen met RIVM genoeg, of moet delen met de huisarts dan ook?
En als je gekozen hebt om je data niet te delen, kun je dat dan achteraf ook aanpassen? Want je toestemming achteraf intrekken is wel mogelijk, maar het omgekeerde dan?
En als je gekozen hebt om je data niet te delen, kun je dat dan achteraf ook aanpassen? Want je toestemming achteraf intrekken is wel mogelijk, maar het omgekeerde dan?
Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?
Nogmaals het gaat mij er niet om of het digitaal of op papier is maar het feit dat er een niet controleerbaar backend systeem achter zit, waar mogelijk ook andere gegevens aan gekoppeld worden. Zoals locatie bij inchecken of andere elementen waardoor je niet zou mogen reizen. In elk geval ga je zelf niet over de data en dat is keer op keer het probleem met dergelijke tech.BeQuietAndDrive schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:06:
[...]
Ik had tot vorige week nog nooit gehoord van een geel boekje. Mijn inschatting is dat minder mensen een geel boekje hebben, dan een smartphone. En dan moet je er ook nog aan denken dat mee te nemen steeds.
In nl leidt dit nu al tot problemen: https://nos.nl/nieuwsuur/...d-voor-europese-coronapas
Was geen probleem geweest als een papieren bewijs genoeg was. Kaartje, stempeltje, klaar. Kosten: nihil.
[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 24-05-2021 12:18 ]
Jawel nu moet iedereen een QR code laten zien bij reizen. De kans dat je dit overkwam als je de grens oversteekt is natuurlijk klein. Nu hebben we een sleepnet waarbij een ieder zich eerst “groen” moet bewijzen voor je iets normaals kunt doen.Sorcerer8472 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:11:
@Mfpower je kunt nu ook aan de grens worden tegengehouden voor openstaande schulden en boetes... Daar verandert niets in.
Je had het over dat het zou leiden tot tegenhouden bij ook andere zaken toch? Wat ik bedoel is dat dat nu ook al gebeurt.Mfpower schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:20:
[...]
Jawel nu moet iedereen een QR code laten zien bij reizen. De kans dat je dit overkwam als je de grens oversteekt is natuurlijk klein. Nu hebben we een sleepnet waarbij een ieder zich eerst “groen” moet bewijzen voor je iets normaals kunt doen.
Bij non-Schengen ga je altijd via de paspoortcontrole wat een moment is waarop je kunt worden tegengehouden vanwege openstaande boetes (vaak pas nadat een rechter er ook wat van vindt trouwens).
In Schengen word je enkel gecontroleerd bij aankomst en/of door personeel van de vliegmaatschappij. Ja, je moet dan groen zijn, maar er wordt niet op extra zaken zoals openstaande boetes of schulden gecontroleerd.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Nu 'al' problemen? Ze hebben het hele plan net pas uitgewerkt, het is logisch dat er in de aanloop problemen zijn. Die los je op. In de meeste trajecten zijn de meeste problemen in de opstartfase.Mfpower schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:17:
[...]
Nogmaals het gaat mij er niet om of het digitaal of op papier is maar het feit dat er een niet controleerbaar backend systeem achter zit, waar mogelijk ook andere gegevens aan gekoppeld worden. Zoals locatie bij inchecken of andere elementen waardoor je niet zou mogen reizen. In elk geval ga je zelf niet over de data en dat is keer op keer het probleem met dergelijke tech.
In nl leidt dit nu al tot problemen: https://nos.nl/nieuwsuur/...d-voor-europese-coronapas
Was geen probleem geweest als een papieren bewijs genoeg was. Kaartje, stempeltje, klaar. Kosten: nihil.
Iets wat op papier staat kan ook digitaal geregistreerd zijn he. Geen idee of dat gele boekje dat is, maar het een sluit het ander niet uit.
Ik zag laatst een item over Duitsland. Daar moeten vele prikken nog in de computer worden gezet. Gaat nu zoals gele boekje hier.Mfpower schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:17:
[...]
Flauwekul. Er gaan niet tien miljoen Nederlanders dood als we geen coronapas invoeren. Die discussie slaat echt nergens op. Zelfs de pest pokken en mazelen hebben niet dat soort effecten gehad waarbij 60 Procent van de bevolking dood ging. En ook dan is een pas geen dramatische middel waardoor mensen massaal gaan overleven, dan ga je heel andere wegen bewandelen.Sorcerer8472 schreef op maandag 24 mei 2021 @ mij12:11:
En @roffeltjes die 10 miljoen is wel degelijk een valide vraag.
Corona is heel ernstig, maar we gaan ook geen deuren dichtschroeien, er is dus een punt waarop maatregelen draagvlak krijgen.
Sowieso gaat het hier om economisch heropenen, niet om het leven van miljoenen Nederlanders te redden. Wellicht is digitale registratie op internationaal niveau dit waard, maar het valt wel op dat die discussie hier niet wordt gevoerd en er absurde scenarios worden geschetst waarbij ik blijkbaar bloed aan mijn handen wil.
Wat mij betreft is dit eerder bewijs dat de gehele ethische discussie helemaal niet zo makkelijk is, anders proberen mensen niet krampachtig dat soort rare scenario's erbij te halen.
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 24-05-2021 15:41 ]
Excuses, telefoon is niet handig met editen
[ Voor 95% gewijzigd door roffeltjes op 24-05-2021 15:40 ]
Er zal heus wel een moment komen dat het tonen van een Digital Green Certificate niet meer nodig zal zijn voor reizen binnen de EU. Waar @roffeltjes volgens mij vooral bang voor is, is dat het complete systeem achter dit certificaat op dat moment niet verwijderd zal worden, maar bewaard zal blijven voor een eventuele volgende pandemie.IJzerlijm schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:52:
[...]
En ik merk dat er al 100% vast staat voor de tegenstanders dat het permanent is dat je je vaccinatiebewijs moet kunnen tonen. En van daaruit geredeneerd wordt alsof het net zo'n feit is dat al die mensen aan corona overleden zijn. Zo kan je natuurlijk makkelijk redeneren, jouw hypotetische schade die nog moet komen kan je altijd groter maken dan de daadwerkelijke schade in de echte wereld. Zelfs als er 10 miljoen Nederlanders zouden zijn gestorven kan je nog stellen dat de toekomstige schade van een coronabewijs groter is want 1984 dystopia.
Jep. Dat is logisch en misschien verstandig, maar dat soort dingen is nu net niet de discussie, terwijl je dan vragen moet beantwoorden over wanneer we dit wel en wanner we dit niet doen.XWB schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:31:
[...]
Er zal heus wel een moment komen dat het tonen van een Digital Green Certificate niet meer nodig zal zijn voor reizen binnen de EU. Waar @roffeltjes volgens mij vooral bang voor is, is dat het complete systeem achter dit certificaat op dat moment niet verwijderd zal worden, maar bewaard zal blijven voor een eventuele volgende pandemie.
En dat vind ik wel weer van die dingen die ik graag wil weten, net zoals initiatieven om dit al dan niet internationaal in te gaan zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 24-05-2021 17:43 ]
Ik kom net een twitter-draadje tegen over het registreren van de vaccinaties. En dan vooral hoe omslachtig het is: https://twitter.com/dokterharry/status/1397077982875955203
IT topland Griekenland heeft de boel al aan de gang volgens nos.nl:
Griekenland presenteert Europese covid-reispas
Griekenland heeft de Europese digitale covid-reispas gepresenteerd die reizen binnen de EU makkelijker moet maken. De app voor Griekenland is gemaakt in samenwerking met de Europese Commissie en is de afgelopen weken getest met de lidstaten Duitsland en IJsland.
Bij de presentatie in hoofdstad Athene door de Griekse minister voor Digitale Overheid Kyriakos Pierrakakis waren voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel en commissievoorzitter Margaritis Schinas aanwezig.
Officieel wordt van start gegaan met het Europese covid-certificaat per 1 juli, maar premier Kyriakos Mitsotakis zei dat het systeem wat hem betreft al voor die datum kan worden gebruikt met lidstaten die klaar zijn.
Het systeem werkt als volgt; lidstaten moeten burgers die in aanmerking komen voor de covid-pas een QR-code verstrekken. Die code wordt door burgers in een app opgeslagen of geprint. Met een controle-app wordt dan de geldigheid gecontroleerd. De Europese digitale covid-reispas kan gebruikt worden door mensen die gevaccineerd zijn, die negatief zijn getest en die besmet zijn geweest
Griekenland presenteert Europese covid-reispas
Griekenland heeft de Europese digitale covid-reispas gepresenteerd die reizen binnen de EU makkelijker moet maken. De app voor Griekenland is gemaakt in samenwerking met de Europese Commissie en is de afgelopen weken getest met de lidstaten Duitsland en IJsland.
Bij de presentatie in hoofdstad Athene door de Griekse minister voor Digitale Overheid Kyriakos Pierrakakis waren voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel en commissievoorzitter Margaritis Schinas aanwezig.
Officieel wordt van start gegaan met het Europese covid-certificaat per 1 juli, maar premier Kyriakos Mitsotakis zei dat het systeem wat hem betreft al voor die datum kan worden gebruikt met lidstaten die klaar zijn.
Het systeem werkt als volgt; lidstaten moeten burgers die in aanmerking komen voor de covid-pas een QR-code verstrekken. Die code wordt door burgers in een app opgeslagen of geprint. Met een controle-app wordt dan de geldigheid gecontroleerd. De Europese digitale covid-reispas kan gebruikt worden door mensen die gevaccineerd zijn, die negatief zijn getest en die besmet zijn geweest
In Israël hadden we ook een green pass voor gevaccineerden maar dat wordt per 1 juni afgeschaft. De reden dat het virus redelijk uitgedoofd is met nog gemiddeld 20 besmettingen per dag.
Wellicht zal Europa dat ook volgen als de vaccinatiegraad daar even hoog is.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Het systeem zal vast bewaard worden. Samen met alle andere dingen die we uit deze pandemie hebben geleerd. Bijvoorbeeld dat het niet handig is als al je PPE aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt.XWB schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:31:
[...]
Er zal heus wel een moment komen dat het tonen van een Digital Green Certificate niet meer nodig zal zijn voor reizen binnen de EU. Waar @roffeltjes volgens mij vooral bang voor is, is dat het complete systeem achter dit certificaat op dat moment niet verwijderd zal worden, maar bewaard zal blijven voor een eventuele volgende pandemie.
Maar als ik het goed heb gelezen is het DGC voor 1 jaar goedgekeurd. Volgend jaar moet er dus weer over onderhandeld worden en beslist of het verlengd moet worden en in welke vorm.
Ik kan mij bijvoorbeeld best voorstellen dat de EU landen de controle op elkaars inwoners los gaat laten zodra er genoeg mensen gevaccineerd zijn. En blijkt dat de vaccins goed blijven werken. Maar dat het groene vinkje nog wel beschikbaar blijft voor mensen die buiten de EU willen reizen naar een land dat een vaccinatiebewijs eist. Het zou zomaar het gele boekje kunnen gaan vervangen.
Overheid gaat o.a. GGD-systeem aan CoronaCheck-app koppelen voor QR-code. Zie https://www.rtlnieuws.nl/...bewijs-vaccinatiepaspoort
Ok even schaamteloos leechen hier; wat is nu de stand van zaken? Ik heb in de OP gekeken en de laatste 2 pagina's teruggelezen, maar dat was vooral veel discussie. Het verandert sowieso volgens mij nogal snel, dus ik ben het een beetje kwijt.
- EU is akkoord meen ik, maar de lidstaten moeten het DGC nog 'invoeren' / technisch mogelijk maken?
- Moet je 2 prikken gehad hebben om als gevaccineerd te tellen, of voldoet eentje (uiteraard voor de prikken waar er 2 van nodig zijn, dus geen Janssen).
- Ik las gisteren iets over een 'wachttijd'? Dus mogelijk ná je laatste(?) prik nog 2 weken wachten voor je als 'gevaccineerd' telt om te zorgen dat het vaccin ook daadwerkelijk goed z'n werk doet?
- Hoe ver zijn we nu in NL met het mogelijk maken van het DGC? Kan het RIVM/GGD het administratief aan om alle nieuw gezette prikken te verwerken? Gaat het gekoppeld worden aan de CoronaMelder app (lees daar boven iets over)? Is er een intermin proces waar je evt gewoon met het 'vaccinatiebriefje' wat je na een prik krijgt de grens over kan?
Thanks!
- EU is akkoord meen ik, maar de lidstaten moeten het DGC nog 'invoeren' / technisch mogelijk maken?
- Moet je 2 prikken gehad hebben om als gevaccineerd te tellen, of voldoet eentje (uiteraard voor de prikken waar er 2 van nodig zijn, dus geen Janssen).
- Ik las gisteren iets over een 'wachttijd'? Dus mogelijk ná je laatste(?) prik nog 2 weken wachten voor je als 'gevaccineerd' telt om te zorgen dat het vaccin ook daadwerkelijk goed z'n werk doet?
- Hoe ver zijn we nu in NL met het mogelijk maken van het DGC? Kan het RIVM/GGD het administratief aan om alle nieuw gezette prikken te verwerken? Gaat het gekoppeld worden aan de CoronaMelder app (lees daar boven iets over)? Is er een intermin proces waar je evt gewoon met het 'vaccinatiebriefje' wat je na een prik krijgt de grens over kan?
Thanks!
Enige wat ik zelf weet is dat het gekoppeld wordt aan de CoronaCheckapp. Eerst zou het alleen mijn RIVM zijn maar zoals eerder gepost komen er meer linken o.a. met GGD. En over start is er een update via de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/...-coronareispas-al-krijgenThe_Admin schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:55:
wat is nu de stand van zaken?
De coronapas lijkt sowieso mosterd na de maaltijd te worden. Nog lang niet iedereen is nu gevaccineerd, en het is al Juni. In september denkt men al de de coronamaatregelen te kunnen laten vallen (https://www.nrc.nl/nieuws...met-vaccineren-a4045400):Lordy79 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:37:
In Israël hadden we ook een green pass voor gevaccineerden maar dat wordt per 1 juni afgeschaft. De reden dat het virus redelijk uitgedoofd is met nog gemiddeld 20 besmettingen per dag.
Waar doen we het dan allemaal voor, 2 maandjes maximaal? Hadden we net zo goed een brief in het Engels kunnen laten uitprinten voor die 2 maanden, de investering in de app was totaal niet nodig geweest.Volgens de minister is het een „heel reëel perspectief” dat we tegen die tijd ook van alle coronamaatregelen af zijn.
Vrienden van mijn ouders zijn gisteren naar Spanje gevlogen... Nul controle. Niet op de luchthaven van vertrek, niet in Spanje. Konden gewoon doorlopen. Volgens hun was er op de luchthaven van aankomst (Alicante) zelfs helemaal niets ingericht waarmee een controle uitgevoerd zou kunnen worden.
Mijn ouders vliegen zelf dinsdag die kant op. Benieuwd of ze dezelfde ervaring hebben.
Die pas wordt al genegeerd voordat hij in gebruik wordt genomen.
Mijn ouders vliegen zelf dinsdag die kant op. Benieuwd of ze dezelfde ervaring hebben.
Dat er geen controle is, is geen reden om dan de regels maar te negeren... als het geen noodzakelijke reis is. Sommige mensen leren echt 0,0 van deze pandemie he.alexbl69 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:45:
Vrienden van mijn ouders zijn gisteren naar Spanje gevlogen... Nul controle. Niet op de luchthaven van vertrek, niet in Spanje. Konden gewoon doorlopen. Volgens hun was er op de luchthaven van aankomst (Alicante) zelfs helemaal niets ingericht waarmee een controle uitgevoerd zou kunnen worden.
[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 04-06-2021 18:04 ]
Ik keur in mijn post geen enkel gedrag goed of af.BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:04:
[...]
Dat er geen controle is, is geen reden om dan de regels maar te negeren... als het geen noodzakelijke reis is. Sommige mensen leren echt 0,0 van deze pandemie he.
Constateer enkel (uit tweede hand) dat er zelfs in de huidige situatie blijkbaar geen adequate controle meer is. En maak je geen zorgen, mijn ouders laten zich maandag testen voor ze weg gaan (hun vrienden hadden ook een negatief testbewijs op zak).
Als er in de huidige situatie (nog relatief veel besmettingen en relatief lage vervoersstromen) al niet gecontroleerd wordt, hoef je niet te verwachten dat als de vervoersstroom over 1,5 maand ver-tigvoudigt is en de cijfers nog lager zijn de Spanjaarden toeristen wél gaan contoleren.
Het gebruik van het paspoort door een land kan ook niet afgedwongen worden. Elk land mag doen wat het wil en gaat (gelukkig) over zijn eigen binnengrenzen. De EU kan een land niet dwingen passagiers zonder coronapaspoort de toegang te weigeren. En zolang de cijfers in Spanje (of andere toeristische landen) binnen de perken blijven zal dat ook never nooit gebeuren. Daarvoor hebben ze de inkomsten te hard nodig.
Maar moeten ze dan niet eerst die reisadviezen aanpassen? Nu is het nog 'Alleen noodzakelijke reizen', en als je dan toch voor je plezier gaat, dan maakt testen nog niet uit: je houdt je niet aan de regels.alexbl69 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:02:
[...]
Ik keur in mijn post geen enkel gedrag goed of af.
Constateer enkel (uit tweede hand) dat er zelfs in de huidige situatie blijkbaar geen adequate controle meer is. En maak je geen zorgen, mijn ouders laten zich maandag testen voor ze weg gaan (hun vrienden hadden ook een negatief testbewijs op zak).
Als er in de huidige situatie (nog relatief veel besmettingen en relatief lage vervoersstromen) al niet gecontroleerd wordt, hoef je niet te verwachten dat als de vervoersstroom over 1,5 maand ver-tigvoudigt is en de cijfers nog lager zijn de Spanjaarden toeristen wél gaan contoleren.
Het gebruik van het paspoort door een land kan ook niet afgedwongen worden. Elk land mag doen wat het wil en gaat (gelukkig) over zijn eigen binnengrenzen. De EU kan een land niet dwingen passagiers zonder coronapaspoort de toegang te weigeren. En zolang de cijfers in Spanje (of andere toeristische landen) binnen de perken blijven zal dat ook never nooit gebeuren. Daarvoor hebben ze de inkomsten te hard nodig.
Of vergis ik me nu?
Inderdaad, dit is allemaal zo onduidelijk. Ik heb deze week mijn eerste prik gehad met Pfizer in Spanje. Over 3 weken de volgende. Moet ik dan nog 2 weken wachten voor ik naar Nederland kan zonder quarantaine? Of langer, korter? Of zou het zelfs nu al gekund hebben als die QR app er al was?The_Admin schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:55:
Sowieso was ik dat wel van plan, maar het is allemaal zo onduidelijk. Laten ze nu het goedgekeurd is tenminste eerst een alles duidelijk maken. Anders kan ik mijn zomervakantie niet plannen? Mijn werk vraagt ook steeds wanneer ik mijn vakantie nou opneem want we moeten twee weken aan een stuk pakken. Maargoed zolang het niet duidelijk is weiger ik dat gewoon te boeken, ik heb mijn familie al zo lang niet gezien.
Wanneer ik die QR code nou precies krijg is ook niet duidelijk. Ik heb wel een bewijs gekregen dat ik de eerste prik gehad heb. Maar het QR verhaal is hier volgens mij ook nog niet klaar.
Ik moet trouwens wel zeggen dat het administratief hier uitstekend op orde is. Ik kon meteen het bewijs downloaden, een uur nadat ik de prik had gehad. Sowieso vind ik de zorg hier veel beter geregeld dan in Nederland. Alles is centraal dus je hebt niet al die instanties die tegen elkaar in zitten te werken.
[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 05-06-2021 00:09 ]
Ik kan me niet voorstellen dat de QR code het enige geaccepteerde reismiddel is. Een brief met bewijs van vaccinatie of een negatieve test uitslag gaan waarschijnlijk ook voldoende zijn. Het is ook niet zo dat er grens wachten staan overal. Als je gaat rijden zou ik gewoon gaan.GekkePrutser schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:49:
[...]
Inderdaad, dit is allemaal zo onduidelijk. Ik heb deze week mijn eerste prik gehad met Pfizer in Spanje. Over 3 weken de volgende. Moet ik dan nog 2 weken wachten voor ik naar Nederland kan zonder quarantaine? Of langer, korter? Of zou het zelfs nu al gekund hebben als die QR app er al was?
Sowieso was ik dat wel van plan, maar het is allemaal zo onduidelijk. Laten ze nu het goedgekeurd is tenminste eerst een alles duidelijk maken. Anders kan ik mijn zomervakantie niet plannen? Mijn werk vraagt ook steeds wanneer ik mijn vakantie nou opneem want we moeten twee weken aan een stuk pakken. Maargoed zolang het niet duidelijk is weiger ik dat gewoon te boeken, ik heb mijn familie al zo lang niet gezien.
Wanneer ik die QR code nou precies krijg is ook niet duidelijk. Ik heb wel een bewijs gekregen dat ik de eerste prik gehad heb. Maar het QR verhaal is hier volgens mij ook nog niet klaar.
Ik moet trouwens wel zeggen dat het administratief hier uitstekend op orde is. Ik kon meteen het bewijs downloaden, een uur nadat ik de prik had gehad. Sowieso vind ik de zorg hier veel beter geregeld dan in Nederland. Alles is centraal dus je hebt niet al die instanties die tegen elkaar in zitten te werken.
Enige vervelende wordt als je straks moet aangeven dat je NL binnenkomt en dat je quarantine verplicht is. Ik verwacht alleen dat er wel wat landjes naar geel gaan nog van de zomer. Als je je familie wil zien zou ik gewoon gaan.
Goh... Is die regel er nog steeds dan? Zou je niet zeggen hier onder de rook van Schiphol. Het aantal vluchten lijkt wel weer als vanouds te zijn. Je maakt mij niet wijs dat het alleen noodzakelijke reizen zijn.BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:04:
[...]
Dat er geen controle is, is geen reden om dan de regels maar te negeren... als het geen noodzakelijke reis is. Sommige mensen leren echt 0,0 van deze pandemie he.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Vraag:
Ik heb in december corona gehad en in maart gevaccineerd met Astrazeneca.
Nu staat op de RIVM website omdat ik binnen een halfjaar voor de 1e prik corona heb gehad ik de 2e prik niet meer hoef.
Echter hoe kan ik nu officieel bewijzen dat ik voldoende ben ingeënt?
Nu staat op de RIVM website omdat ik binnen een halfjaar voor de 1e prik corona heb gehad ik de 2e prik niet meer hoef.
De regel is veranderd, als je al corona hebt gehad is 1 prik voldoende. Het maakt dus niet uit of dat vorige week of 12 maanden geleden was.Artwido schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:50:
Vraag:
Er zijn op dit moment nog geen officiele bewijzen van voldoende inenting. Hier gaan ze een app voor inrichten en dan zal je ongetwijfeld een bewijs krijgen.
Oh, op die manier. Daar kun je wel eens gelijk in hebben.BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:13:
[...]
Maar moeten ze dan niet eerst die reisadviezen aanpassen? Nu is het nog 'Alleen noodzakelijke reizen', en als je dan toch voor je plezier gaat, dan maakt testen nog niet uit: je houdt je niet aan de regels.
Of vergis ik me nu?
Dan moeten ze 10 dagen in quarantaine als ze terug komen
Die quarantaine is dus niet verplicht als ze uit Spanje komen, het is een advies (net zoals bijvoorbeeld het max aantal bezoekers thuis).alexbl69 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:18:
[...]
Oh, op die manier. Daar kun je wel eens gelijk in hebben.
Dan moeten ze 10 dagen in quarantaine als ze terug komen. Ze zijn van plan 3 weken te blijven, dus misschien hebben ze geluk.
Maar wel toch dat je alleen noodzakelijke reizen mag maken, to begin with? Quarantaine of niet.
En dus moeten we die regels maar negeren, omdat een ander dat ook doet? Beetje vreemde reden, niet.Gé Brander schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:13:
[...]
Goh... Is die regel er nog steeds dan? Zou je niet zeggen hier onder de rook van Schiphol. Het aantal vluchten lijkt wel weer als vanouds te zijn. Je maakt mij niet wijs dat het alleen noodzakelijke reizen zijn.
Wat noodzakelijk is bepaalt de reiziger zelf.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:37:
Maar wel toch dat je alleen noodzakelijke reizen mag maken, to begin with? Quarantaine of niet.
Er was wel een proefballonetje van Cora van Nieuwenhuizen om dit middels een verklaring te toetsen maar die ballon is geknapt.
Dat kan zijn, maar ik denk dat een leek kan bedenken dat vakantie daar niet bij hoort.
Ik denk dat binnenkort die landen naar een lager risiconiveau gaan, ik snap niet dat je dan niet gewoon eventjes kunt wachten nog...
Ik denk dat binnenkort die landen naar een lager risiconiveau gaan, ik snap niet dat je dan niet gewoon eventjes kunt wachten nog...
Eh... Dat zeg ik toch helemaal niet?BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:38:
[...]
En dus moeten we die regels maar negeren, omdat een ander dat ook doet? Beetje vreemde reden, niet.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dat is een goed punt ja! Misschien wordt de verklaring ook wel gewoon geaccepteerd. Overigens moet ik met het vliegtuig, ik heb geen auto. Dat is wat het lastig maakt.Erapaz schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:02:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat de QR code het enige geaccepteerde reismiddel is. Een brief met bewijs van vaccinatie of een negatieve test uitslag gaan waarschijnlijk ook voldoende zijn. Het is ook niet zo dat er grens wachten staan overal. Als je gaat rijden zou ik gewoon gaan.
Enige vervelende wordt als je straks moet aangeven dat je NL binnenkomt en dat je quarantine verplicht is. Ik verwacht alleen dat er wel wat landjes naar geel gaan nog van de zomer. Als je je familie wil zien zou ik gewoon gaan.
Ze vroegen me bij de prik trouwens ook of ik al eerder Corona gehad heb ja! Ik vroeg me al af waarom. Maar voor zover ik heb begrepen hier in Spanje doen ze altijd 2 prikken, Corona gehad of niet.
Is er iets bekend over meereizende minderjarige kinderen? Mijn vrouw en ik hebben deze zomer beide vaccinaties gehad maar de oudste van net 13 natuurlijk niet. Mag hij 'meeliften' op onze QR-codes, hoe vaak moeten hij zich per week testen of gewoon de gok nemen dat er op de A12/BAB3 niet gecontroleerd wordt?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat zal, zoals dat al sinds het begin van de pandemie gaat, volledig afhangen van het beleid van het land waar je naartoe wilt (en de landen die je doorkruist met de auto). Spreekwoordelijk vindt land A 1 prik al best en stelt kinderen vrij, land B wil het hele pakket (vaccin en test) zien van iedereen boven de 2 jaar.hoevenpe schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:24:
Is er iets bekend over meereizende minderjarige kinderen? Mijn vrouw en ik hebben deze zomer beide vaccinaties gehad maar de oudste van net 13 natuurlijk niet. Mag hij 'meeliften' op onze QR-codes, hoe vaak moeten hij zich per week testen of gewoon de gok nemen dat er op de A12/BAB3 niet gecontroleerd wordt?
Puur technisch gezien kunnen kinderen overigens niet meeliften op een groene pas, deze is op naam uitgesteld.
Overigens raadt de EU haar lidstaten het volgende beleid aan:
"Children who are excluded from vaccination should be able to travel with their vaccinated parents if they have a negative PCR COVID-19 test taken at the earliest 72 hours before arrival area. In these cases, Member States could require additional testing after arrival."
Aha, ok. Dat leek even zo. Blij dat we het op dat vlak eens zijn
Dat is interessant aangezien testen bij kinderen niet altijd lukken (helaas al twee keer misgegaan bij ons).tobitronics schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:42:
[...]
"Children who are excluded from vaccination should be able to travel with their vaccinated parents if they have a negative PCR COVID-19 test taken at the earliest 72 hours before arrival area. In these cases, Member States could require additional testing after arrival."
Nog een pro-tip voor meelezende ouders, als je dat nog niet hebt gedaan:
Vraag voor alle kinderen een DIGID aan
Anders moeten ze je bellen en dat gaat blijkbaar ook vaak mis (en duurt sowieso langer).
Inmiddels heeft Spanje aangegeven dat het gele boekje voldoet aan de Spaanse eisen om het land in te mogen. Naast een testbewijs kan je vanaf maandag 7 juni officieel alleen hiermee het land binnenkomen.IJzerlijm schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:40:
[...]
Het gele boekje is alleen erkend voor gele koorts vaccinatie als bewijs. Mijn boekje uit 2003 heeft nog expliciet op de kaft staan dat het een gele koorts vaccinatiebewijs is maar in de 2005 versie staat dat geloof ik er niet meer bij, alleen vaccinatiebewijs.
Er zitten wel een hoop pagina's ook bij voor 'andere vaccinaties (cholera, polio, tetanus etc.)' maar dat is niet officieel door de WHO goedgekeurd maar een handige plek om ze te zetten. Deze vaccins zijn ook niet een vereiste voor toegang tot een land zoals gele koorts was en covid nu is.
Los van de Jonge, met alleen een stempel in je gele boekje ga je gewoon geweigerd worden in veel landen.
https://www.facebook.com/...337424621060929?__tn__=-R- De "Registratiekaart Coronavirus" van het RIVM voldoet NIET aan de eisen vanwege o.a. de taal waarin deze is opgesteld, noch is dit een officieel Nederlands vaccinatiebewijs.
- Hoewel het gele vaccinatieboekje geen officieel vaccinatiebewijs van de Nederlandse overheid is, voldoet het wel aan de Spaanse eisen.
- Wij adviseren reizigers daarom de vaccinatie in het gele boekje te laten registreren. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/…/krijg-ik-een-vaccinatiebewij…
- De Nederlandse overheid geeft nog geen vaccinatiebewijzen uit. Op dit moment werkt de Europese Commissie wel aan het EU Digitiaal Corona Certificaat als corona-vaccinatiebewijs.
Er zijn meer landen die het gele vaccinatieboekje accepteren.Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:38:
[...]
Inmiddels heeft Spanje aangegeven dat het gele boekje voldoet aan de Spaanse eisen om het land in te mogen. Naast een testbewijs kan je vanaf maandag 7 juni officieel alleen hiermee het land binnenkomen.
[...]
https://www.facebook.com/...337424621060929?__tn__=-R
Ik vindt het onbegrijpelijk dat de Nederlandse overheid zo halsstarrig probeert om dit gele vaccinatiebewijs, welke notabene door de WHO wordt ondersteund, af te serveren ten faveure van de digital green app.
Er zal wel ergens een soort Sywert van Lienden tussen zitten of zo die er rijk van moet worden.
Tuurlijk, het gele boekje kan worden vervalst. Net als contant geld en paspoorten. Die ook maar schrappen dan?

Exact, waar Hugo de Jonge het eerst deed voorkomen alsof dat gele boekje maar een vodje papier was wat nergens werd geaccepteerd. Het ging zelfs zo ver dat de GGD haar beleid moest wijzigen: Geen Gele Boekjes meer invullen!Indoubt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:15:
[...]
Er zijn meer landen die het gele vaccinatieboekje accepteren.
Ik vindt het onbegrijpelijk dat de Nederlandse overheid zo halsstarrig probeert om dit gele vaccinatiebewijs, welke notabene door de WHO wordt ondersteund, af te serveren ten faveure van de digital green app.
Er zal wel ergens een soort Sywert van Lienden tussen zitten of zo die er rijk van moet worden.
Tuurlijk, het gele boekje kan worden vervalst. Net als contant geld en paspoorten. Die ook maar schrappen dan?
Inmiddels zijn we zover een Schengenland als Spanje dat vodje papier als officieel bewijs accepteert.
Hiermee heeft de Jonge een hoop mensen op het verkeerde been gezet die nu niet naar Spanje kunnen zonder alsnog als de wiedeweerga dingen te regelen met de GGD.
Ik begrijp ook niet waarom het anders zou zijn, dat gele 'vodje' is al eeuwen hoe mensen die verder dan Spanje vliegen aantonen dat ze hun vaccinaties gehad hebben. Kennelijk reizen veel Nederlanders niet verder dan dat, want men is enorm verbaasd over het boekje.Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:17:
[...]
Exact, waar Hugo de Jonge het eerst deed voorkomen alsof dat gele boekje maar een vodje papier was wat nergens werd geaccepteerd. Het ging zelfs zo ver dat de GGD haar beleid moest wijzigen: Geen Gele Boekjes meer invullen!
Inmiddels zijn we zover een Schengenland als Spanje dat vodje papier als officieel bewijs accepteert.
Hiermee heeft de Jonge een hoop mensen op het verkeerde been gezet die nu niet naar Spanje kunnen zonder alsnog als de wiedeweerga dingen te regelen met de GGD.
Waarom zou dat boekje nu niet meer werken? Is toch een prima en reeds geïmplementeerde oplossing? Het is aan het land van aankomst te controleren, precies zoals met alle andere vaccinnaties.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Onder andere Duitsland, Oostenrijk en ijsland accepteren het gele boekje ook als vaccinatiebewijs. Volgens mij zijn er nog meer landen maar dat moet ik even nakijken.Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:17:
[...]
Exact, waar Hugo de Jonge het eerst deed voorkomen alsof dat gele boekje maar een vodje papier was wat nergens werd geaccepteerd. Het ging zelfs zo ver dat de GGD haar beleid moest wijzigen: Geen Gele Boekjes meer invullen!
De NL overheid heeft er niet echt een overzicht van want Hugo wil het niet maar soevereine landen bepalen zelf wat ze toelaten of niet. De EU, of liever de 27 EU landen, hebben healthcare (nog) niet central op EU niveau geregeld dus het is an sich logisch, ook al speelt de EU wel een rol bij de digital green app (die dan weer geen paspoort mag heten)
Ook Frankrijk zal waarschijnlijk het gele boekje accepteren vanaf 9 juni maar dat moet nog formeel worden bevestigd (misschien is het dat al, kon het nog niet vinden zo snel)
Het zou wel een uitkomst zijn als veel landen (ook) het gele boekje accepteren. Geen afhankelijkheid van digitale middelen en wellicht zelfs een stukje privacy herwonnen.Indoubt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:34:
[...]
Onder andere Duitsland, Oostenrijk en ijsland accepteren het gele boekje ook als vaccinatiebewijs. Volgens mij zijn er nog meer landen maar dat moet ik even nakijken.
De NL overheid heeft er niet echt een overzicht van want Hugo wil het niet maar soevereine landen bepalen zelf wat ze toelaten of niet. De EU, of liever de 27 EU landen, hebben healthcare (nog) niet central op EU niveau geregeld dus het is an sich logisch, ook al speelt de EU wel een rol bij de digital green app (die dan weer geen paspoort mag heten)
Ook Frankrijk zal waarschijnlijk het gele boekje accepteren vanaf 9 juni maar dat moet nog formeel worden bevestigd (misschien is het dat al, kon het nog niet vinden zo snel)
Al is het voor de EU natuurlijk een prestige project en zullen ze er alles aan doen om het een succes te laten zijn, onafhankelijk of de burger dit ook zo ervaart.
Ik las net een stukje dat testresultaten op reis nooit gecontroleerd worden. En toen bedacht ik me: Zouden ze het eigenlijk mogen?
Stel ik sta op Schiphol met een testuitslag en de dame van KLM zou gaan bellen, mag de testende partij wel (medische) data delen met hen
Zelfde geldt voor een belletje van pak en beet, de douanier in Italië.
Stel ik sta op Schiphol met een testuitslag en de dame van KLM zou gaan bellen, mag de testende partij wel (medische) data delen met hen
Is wellicht te omzeilen door de toegang tot het land te ontzeggen tenzij de reiziger 'vrijwillig' toestemming geeft dat zijn/haar gegevens gedeeld worden?PWM schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:32:
Ik las net een stukje dat testresultaten op reis nooit gecontroleerd worden. En toen bedacht ik me: Zouden ze het eigenlijk mogen?
Stel ik sta op Schiphol met een testuitslag en de dame van KLM zou gaan bellen, mag de testende partij wel (medische) data delen met henZelfde geldt voor een belletje van pak en beet, de douanier in Italië.
Als ze het niet vertrouwen is het aan jou om te bewijzen dat het papiertje klopt. Waarom zou een douanier in Italie gaan bellen met een testcentrum?PWM schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:32:
Stel ik sta op Schiphol met een testuitslag en de dame van KLM zou gaan bellen, mag de testende partij wel (medische) data delen met henZelfde geldt voor een belletje van pak en beet, de douanier in Italië.
Van het Gele Boekje gaat men er ook vanuit dat het klopt, terwijl je het zou kunnen falsifiëren. Dat is net zoals je paspoort zelf, ze bellen daarover ook niet op of dat documentnummer wel matcht.PWM schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:32:
Alleen is het paspoort ontworpen om bijzonder lastig te vervalsen te zijn, en het gele boekje niet.Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:57:
[...]
Van het Gele Boekje gaat men er ook vanuit dat het klopt, terwijl je het zou kunnen falsifiëren. Dat is net zoals je paspoort zelf, ze bellen daarover ook niet op of dat documentnummer wel matcht.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ja/Nee. Ik de praktijk zal het zelden voorkomen. Maar indien nodig, hebben ze wel toegang tot die informatie. Ze kunnen bellen met de vraag; We hebben hier Mr. X met paspoort Y, klopt dat? Er is dus een mogelijkheid.Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:57:
Dat is net zoals je paspoort zelf, ze bellen daarover ook niet op of dat documentnummer wel matcht.
Volgens mij is die er dus niet voor medische informatie, op dit moment dan in ieder geval.
Hangt van het land af. Oude paspoorten zijn niet voor niets in trek bij vervalsers, die hebben geen moeilijke veiligheidskenmerken en zijn dus relatief makkelijk.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:05:
[...]
Alleen is het paspoort ontworpen om bijzonder lastig te vervalsen te zijn, en het gele boekje niet.
De vraag is in hoeverre het potentieel van vervalsing opweegt tegen de extra kosten van meer controle. Is er een specifieke concrete aanleiding te denken dat Gele Boekje-vervalsingen nu toe nemen?
Probleem is dan ook dat je vaccinaties in verschillende landen kunt krijgen en in hetzelfde boekje bij kunt zetten. In plaats van het document, gaat het dus om de stempels erin. Hoe zit dat met je paspoort, die stempels zijn ook altijd na te trekken? Ik kan me van heel wat landen voorstellen dat dat ook niet zo makkelijk isPWM schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:09:
[...]
Ja/Nee. Ik de praktijk zal het zelden voorkomen. Maar indien nodig, hebben ze wel toegang tot die informatie. Ze kunnen bellen met de vraag; We hebben hier Mr. X met paspoort Y, klopt dat? Er is dus een mogelijkheid.
Volgens mij is die er dus niet voor medische informatie, op dit moment dan in ieder geval.
Frankrijk accepteert stempel in gele boekje als vaccinatiebewijs:
https://www.nu.nl/faceboo...als-vaccinatiebewijs.html
Nog een EU land dat het gele boekje accepteert. Ik heb er in elk geval eentje besteld
als meer landen volgen dan is dat digitale EU certificaat niet nodig
https://www.nu.nl/faceboo...als-vaccinatiebewijs.html
Nog een EU land dat het gele boekje accepteert. Ik heb er in elk geval eentje besteld
Let op:
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.
Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.
De godwin argumentatie komt geregeld langs. Lees hier waarom dat ongepast is.
Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Dit topic gaat over het vaccinpaspoort, waarmee bijvoorbeeld reizen in de EU eerder of anders mogelijk gemaakt kan worden. De 'Coronapas', het testbewijs, is echt iets anders en is hier dus offtopic, maar kan goed in De Coronapas in Nederland.