Lijkt er bijna op dat Enexis zelf nu aangeeft bij Bosveld dat dergelijke dossiers gesloten mogen worden. Helaas pas nadat deze (waarschijnlijk volledig automatisch) eerst geopend zijn en de klant bij Bosveld aangeeft 'het er niet mee eens te zijn'.Kiswum schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:31:
Update van mijn dossier:
Bosveld werd door Enexis ingeschakeld na een betwiste factuur. Ik heb door middel van een voorbeeldbrief direct het verzoek ingediend om o.a. inzicht te geven over mijn dossier die de deurwaarder heeft ontvangen, welk werkzaamheden zij hebben verricht in het dossier en wat de wettelijke grondslag voor de factuur is geweest.
Inmiddels is het bijna 1 maand geleden dat ik het mailtje heb gestuurd, dus heb ik zojuist even gebeld.
Hierbij is via een bandje aangegeven dat het dossier is afgesloten en dat ik daarover een mail zal ontvangen.
[...]
@ TS: Mijn status mag hier worden aangepast naar: dossier teruggegeven :):
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
@bebopper we gaan het zien, @Kiswum had volgens zijn dossier op 26-10-2023 de brief met "Laatste aanmaning". Ik had die op dagtekening 8 november.
Hij had op 9 november een mail van Bosveld. Ik heb nog niets.
Zo zijn er volgens mij nog wel meer mensen aan het wachten na betwisting/bosveld.
@Kiswum waarom schrijf je dit in je dossier ?
"Bosveld heeft het dossier afgesloten. Ik weet niet waarom dat is gebeurd, maar ik verwacht dat Enexis hiervoor nog wel onaangekondigd op de stoep zal staan."
Wat verwacht je van Enexis ?
Zo zijn er volgens mij nog wel meer mensen aan het wachten na betwisting/bosveld.
"Bosveld heeft het dossier afgesloten. Ik weet niet waarom dat is gebeurd, maar ik verwacht dat Enexis hiervoor nog wel onaangekondigd op de stoep zal staan."
Dat klopt dan toch? als ze het dossier sluiten krijg je geen aanmaningen meer en was die van 16 oktober de laatste.Plenkske schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:41:
@bebopper we gaan het zien, @Kiswum had volgens zijn dossier op 26-10-2023 de brief met "Laatste aanmaning".
Dat zou mooi zou zijn, maar van Enexis heb ik ook nog niets gehoord. Wat er achter de schermen is gedaan, blijft voorlopig nog onbekend.bebopper schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:12:
[...]
Lijkt er bijna op dat Enexis zelf nu aangeeft bij Bosveld dat dergelijke dossiers gesloten mogen worden. Helaas pas nadat deze (waarschijnlijk volledig automatisch) eerst geopend zijn en de klant bij Bosveld aangeeft 'het er niet mee eens te zijn'.
Ik verwacht dat ze toch weer verder gaan met hun incasso traject of nog een keer langskomen om de meter geheel weg te halen, als ik niet thuis ben. Ze maken namelijk nooit afspraken wanneer ze langskomen.Plenkske schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:41:
....
Er is nog wel iets bijzonders gebeurd, wat nog een staartje kan krijgen in het nadeel van Enexis. Nadat ze het slot hebben geplaatst, hebben ze de meter gemonitord en daaruit bleek dat er nog gas werd verbruikt. In de afgelopen 3 maanden is er ongeveer 12m3 verdwenen en zo'n 16m3 sinds mei.
Enkele weken geleden hebben ze een dop op de meter vervangen en sindsdien is het "lek" geheel dicht.
4 jaar geleden kwamen wij in onze woning en er heeft nooit onderhoud plaatsgevonden. Hier kan ik dus nog een zaak van maken.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Zeg ik ergens dat het niet klopt ? Lees mijn bericht opnieuw. Mijn punt gaat over wat @bebopper zegt over het openen en sluiten van dossiers tussen enexis en bosveld.mariomario schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:49:
[...]
Dat klopt dan toch? als ze het dossier sluiten krijg je geen aanmaningen meer en was die van 16 oktober de laatste.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 05-12-2023 16:22 ]
Incasso traject is eigenlijk nu gesloten toch ?Kiswum schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:51:
Ik verwacht dat ze toch weer verder gaan met hun incasso traject of nog een keer langskomen om de meter geheel weg te halen, als ik niet thuis ben. Ze maken namelijk nooit afspraken wanneer ze langskomen.
Er is nog wel iets bijzonders gebeurd, wat nog een staartje kan krijgen in het nadeel van Enexis. Nadat ze het slot hebben geplaatst, hebben ze de meter gemonitord en daaruit bleek dat er nog gas werd verbruikt. In de afgelopen 3 maanden is er ongeveer 12m3 verdwenen en zo'n 16m3 sinds mei.
Enkele weken geleden hebben ze een dop op de meter vervangen en sindsdien is het "lek" geheel dicht.
4 jaar geleden kwamen wij in onze woning en er heeft nooit onderhoud plaatsgevonden. Hier kan ik dus nog een zaak van maken.
Bij ons hebben ze het buiten afgesloten, omdat we niet thuis waren en ze inderdaad nooit afspraken maken.
Aha, dat maakt het waarschijnlijk wel anders ja. Ben benieuwd.
Misschien zit het verschil erin dat @Kiswum zelf actief telefonisch contact heeft opgenomen met Bosveld en ze daarom gecheckt hebben met Enexis. We weten het gewoon inderdaad niet, dus het blijft gissen. Hopelijk krijgen iig meer mensen die met Bosveld communiceren te horen dat het dossier daar gesloten wordt.Plenkske schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:41:
@bebopper we gaan het zien, @Kiswum had volgens zijn dossier op 26-10-2023 de brief met "Laatste aanmaning". Ik had die op dagtekening 8 november.
Ik heb ook later gereageerd naar Bosveld dan @Nhz (met bijna dezelfde brief) en ik heb al wel reactie en @Nhz voor zover ik weet nog niet.
Gisteren de tweede brief van Liander ontvangen met natuurlijk weer de drie keuzes. Ik volg de Tweakersroute. Het lijkt me niet zinvol om weer een vergelijkbare reactie toe te sturen als op de eerste brief. Ik denk dat gewoon afwachten nu de beste optie is.
Link naar mijn dossier.
Link naar mijn dossier.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik zou wel blijven reageren, al is het maar zodat ze jou nooit kunnen verwijten dat je ze genegeerd hebt.hansvk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:25:
Gisteren de tweede brief van Liander ontvangen met natuurlijk weer de drie keuzes. Ik volg de Tweakersroute. Het lijkt me niet zinvol om weer een vergelijkbare reactie toe te sturen als op de eerste brief. Ik denk dat gewoon afwachten nu de beste optie is.
Link naar mijn dossier.
Kan wel een kort briefje zijn met "u stuurt mij weer dezelfde brief zonder in te gaan op mijn bezwaren" met verwijzing naar je eerdere brief d.d. dd/mm/yyyy en dat ze welkom zijn op eigen initiatief en op tijdige afspraak de leiding te verwijderen.
We hebben het hier altijd over brieven. Maar we bedoelen emails toch? En in het geval van Liander een klacht in contactformulier?
(Anders doe ik het niet goed)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
De 'brieven' mogen uiteraard gerust ook digitaal verstuurd worden. Via het klachtenformulier op de website, of als de netbeheerder in haar communicatie een mailadres aangeeft gebruik te maken van dat mailadres.gr8-jen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:49:
We hebben het hier altijd over brieven. Maar we bedoelen emails toch? En in het geval van Liander een klacht in contactformulier?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik heb vorige week dit geantwoord naar Enexis:Bram-Bos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:47:
[...]
Wijs ze er op dat jij in ieder geval nooit een gascontract hebt gehad op dit adres, en daar ook nooit gas hebt gebruikt. En verwijs verder naar je eerdere brief.
Nu krijg ik net deze reactie van de klantenservice:Beste medewerker,
Ik ben sinds 10-11 de nieuwe bewoner van de straatnaam huisnummer. Ik heb inderdaad nooit een gascontract gehad, geen gas gebruikt en ben dat ook niet van plan. Verder verwijs ik naar mijn vorige mail.
Met vriendelijke groet,
Dit lijkt niet de normale route / reactie te zijn? Ik begrijp niet waarom ze perse willen afsluiten en wat er dan met die kosten gaat gebeuren...Beste meneer,
Ik begrijp dat u geen actie gaat ondernemen. Ik moet wel aan u meegegeven dat u wel afgesloten gaat worden van het gas. Volgens mij is dit u ook duidelijk.
Ik wens u nog een fijne dag.
Edit: Dossier aangemaakt
[ Voor 4% gewijzigd door Knopsje op 06-12-2023 13:59 ]
Ik zou herhalen dat je het aan hen laat welke werkzaamheden zij nodig achten, en dat ze welkom zijn als ze een afspraak met je maken.
Dossier Knopsje
Netbeheerder: EnexisLeverancier: Geen, in verband met verhuizing
Per 11-10 de sleutel van een nieuwe woning gekregen. We plaatsen een warmtepomp dus tijdens de sleuteloverdracht de gaskraan dicht gedraaid.
Ik verwacht dus de Verhuisroute (E) te gaan gebruiken.
19-11-2023: Eerste standaarbrief van Enexis ontvangen over ontbreken leveringsovereenkomst en kosten voor afsluiten
Zoals aangegeven kies ik voor de Verhuisroute en ga ik reageren met voorbeeldbrief 4 als basis.Reactie d.d. 30-11-2023 via mail
Beste,Ik ontving op 28-11-2023 een brief van u op mijn adres, met kenmerk ####, waarin u er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas. En die heb ik ook nooit gehad sinds ik hier woon. Ik heb ook nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.
De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
####
1-12-2023: Reactie Enexis op voorbeeldbrief 4
Beste meneer ####,
U heeft ons een e-mail gestuurd over de ███████████ ███ in ████████. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Op de ███████████ ███ is tot 10-11 altijd een gas contract bekend geweest, tot deze is opgezegd. Ook staat er een standaard jaarverbruik genoteerd waaruit blijkt dat er wel gas wordt verbruikt. Is er wel een gasmeter aanwezig op uw adres? Zo ja, kunt u mij dan eventueel voorzien van het meternummer wat hier op genoteerd staat?
Alvast bedankt.
Na overleg hier op het forum de volgende reactie teruggestuurd:
1-12-2023: Reactie op antwoord van Enexis
Beste ####,
Ik ben sinds 10-11 de nieuwe bewoner van de ███████████ ███. Ik heb inderdaad nooit een gascontract gehad, geen gas gebruikt en ben dat ook niet van plan. Verder verwijs ik naar mijn vorige mail.
Met vriendelijke groet,
6-12-2023: Reactie van Enexis
Beste meneer ####,
Ik begrijp dat u geen actie gaat ondernemen. Ik moet wel aan u meegegeven dat u wel afgesloten gaat worden van het gas. Volgens mij is dit u ook duidelijk.
8-12-2023: Reactie aan Enexis
Beste ###,
Jullie zijn welkom om op afspraak langs te komen en alle werkzaamheden te verrichten die jullie nodig achten. Ik blijf echter benadrukken dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Knopsje
19-12-2023: Nieuwe mail van Enexis
Beste meneer ###,
U heeft ons een e-mail gestuurd over de gasaansluiting op het adres, ###### ##. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Koopwoning
Ik begrijp dat u geen contract aangaat voor de gasaansluiting als u geen gas gebruikt. Voor de afhandeling van deze situatie heb ik meer informatie nodig. Kunt u mij vertellen of u de woning heeft gekocht of dat u deze huurt? Als u de eigenaar bent van dit adres, dan wil ik dit voor u doorsturen naar onze afdeling Aansluitregister. Zij kunnen dan uitzoeken wat er met de aansluiting moet gebeuren. Omdat u als nieuwe bewoner nooit een Aansluitovereenkomst heeft gehad, heeft u ook geen gebruik gemaakt van de aansluiting. Op die manier kunnen we geen kosten in rekening brengen voor een afsluiting. Als u de eigenaar bent kunt u de brief die wij gestuurd hebben hierover als niet verzonden beschouwen.
Huurwoning
Als u de huurder bent van deze woning, dan verwijs ik u eerst door naar uw verhuurder. Het zou namelijk kunnen dat u het huis uiteindelijk weer moet opleveren zoals het was, dus met een gasaansluiting. Op het moment dat u dan geen contract regelt en wij verwijderen vervolgens de aansluiting, loopt u het risico dat u op termijn een nieuwe aansluiting moet regelen. Vaak is het dan goedkoper om toch een contract af te sluiten.
Ik wacht uw reactie af.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Enexis
19-12-2023: Reactie op nieuwe mail Enexis
Beste ###,
Ik ben inderdaad de nieuwe eigenaar van de ####### ##. Fijn dat u bevestigt dat ik nooit een Aansluitovereenkomst heb gehad, geen gebruik gemaakt heb van de aansluiting en dat u ook geen kosten in rekening kunt brengen voor de afsluiting.
Met vriendelijke groet,
Knopsje
20-12-2023: Antwoord van Enexis
Beste Knopsje,
Omdat u in uw e-mail aangeeft geen gebruik van het gas gaat maken op de ######## ##, heb ik een aansturing gedaan om de aansluiting kosteloos af te sluiten doorgezet naar de afdeling Af en Her. Deze afdeling gaat contact met u opnemen om een afspraak te maken wanneer ze bij u langs kunnen komen om de aansluiting af te sluiten. Dit zal in het volgend jaar gebeuren. Wanneer u besluit om weer gas te gaan gebruiken dan moet u wel de kosten betalen voor een heraansluiting.
Ik ga ervan uit dat u met deze informatie verder kan en wens u alvast hele fijne feestdagen.
Met vriendelijke groet,
###
[ Voor 32% gewijzigd door Knopsje op 20-12-2023 10:19 ]
Netbeheerders hebben een heel systeem opgezet om gasverlater te dwingen om verwijdering aan te vragen. Daarom doen ze rare dingen als je dat niet doet.Knopsje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:45:
Dit lijkt niet de normale route / reactie te zijn? Ik begrijp niet waarom ze perse willen afsluiten en wat er dan met die kosten gaat gebeuren...
Kosten zijn er niet. Werkzaamheden op initiatief van de netbeheerder kunnen niet in rekening gebracht worden bij de ex-gasgebruiker.
Wat me jurische afvraag, als de netbeheerder afsluit kan je dan de netbeheerder juridisch dwingen om de rommel op te ruimen, dus de gasmeter weg te halen. Bijv. aankondigen dat je 'm zelf afvoert als ze niet snel reageren.
Als de netbeheerder buiten fysiek de aansluitleiding heeft afgekoppeld van de hoofdleiding in de straat moet dat mogelijk zijn.phicoh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:02:
[...]
Wat me jurische afvraag, als de netbeheerder afsluit kan je dan de netbeheerder juridisch dwingen om de rommel op te ruimen, dus de gasmeter weg te halen. Bijv. aankondigen dat je 'm zelf afvoert als ze niet snel reageren.
De onderdelen die deel uit maken van het gasnet moet je gedogen. Eenmaal in de straat afgekoppeld is het geen onderdeel meer van het gasnet.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Correct, nog steeds radiostilte vanuit Bosveld. Inmiddels alweer 6 werkdagen geleden sinds mijn vorige herinneringsmail.bebopper schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:30:
[...]
Misschien zit het verschil erin dat @Kiswum zelf actief telefonisch contact heeft opgenomen met Bosveld en ze daarom gecheckt hebben met Enexis. We weten het gewoon inderdaad niet, dus het blijft gissen. Hopelijk krijgen iig meer mensen die met Bosveld communiceren te horen dat het dossier daar gesloten wordt.
Ik heb ook later gereageerd naar Bosveld dan @Nhz (met bijna dezelfde brief) en ik heb al wel reactie en @Nhz voor zover ik weet nog niet.
Groetjes
Niet helemaal correct.Ivow85 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]
Als de netbeheerder buiten fysiek de aansluitleiding heeft afgekoppeld van de hoofdleiding in de straat moet dat mogelijk zijn.
De onderdelen die deel uit maken van het gasnet moet je gedogen. Eenmaal in de straat afgekoppeld is het geen onderdeel meer van het gasnet.
De VeiligheidsInstructie AardGas voor de Energiebedrijven (VIAG) geeft samen met de bijlagen en veiligheidswerkinstructies uniforme regelgeving voor een veilige bedrijfsvoering in de gasvoorzieningssystemen van netbeheerders. De VIAG geeft hiermee invulling aan de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit. Alle netbeheerders, aannemers en meetbedrijven moeten zich aan deze regels houden.
De VIAG geldt ook voor het verwijderen van leidingen en/of installaties. De VIAG blijft dus van kracht
als systeemdelen (leidingen, installaties) worden afgekoppeld en gescheiden van bestaande systemen.
Pas als die delen echt zijn verwijderd of formeel zijn overgedragen, zijn deze vervallen en geldt de
VIAG niet meer
@Trichoglossus Jij hebt het over veiligheidsinstructies. Dat is wat anders dan of het echt onderdeel van het gasnet is.
edit: logisch, ze zullen maar gaan werken aan een losse leiding, denken ze, en er staat druk op...
edit: logisch, ze zullen maar gaan werken aan een losse leiding, denken ze, en er staat druk op...
[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 06-12-2023 19:42 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zoals je zelf al aangeeft: dit geldt niet voor een particuliere huiseigenaar, maar voor voornoemde bedrijven.Trichoglossus schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:14:
De VIAG geeft hiermee invulling aan de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit. Alle netbeheerders, aannemers en meetbedrijven moeten zich aan deze regels houden.
[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 07-12-2023 01:20 ]
Verwijderd
Eeeeen daar valt toch de tweede brief op de mat dat ik nu toch echt actie moet ondernemen.Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:25:
[...]
In ieder geval bevestiging dat de verwijderingsaanvraag ook bij Stedin goed in het systeem zit.
[...]
Even gebeld, de brieven vanuit Stedin worden automatisch verstuurd uit het systeem, maar voordat werkelijk actie genomen wordt, moet in het systeem handmatig gecontroleerd worden of er al een aanvraag ligt. Als dat zo is wordt geen verdere actie ondernomen en bij mij staat het goed.
Het is bekend en wordt nogmaals aangegeven intern. Maar helaas is dat op dit moment niet anders.
Dit gesprek heb ik ook opgenomen, dus als ze nog iets willen ben ik er klaar voor
Ik heb vandaag via het contactformulier een reactie gestuurd op de tweede brief van Liander, op basis van voorbeeldbrief 2a. Zie mijn dossier.Compuchip87 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:39:
[...]
Ik zou wel blijven reageren, al is het maar zodat ze jou nooit kunnen verwijten dat je ze genegeerd hebt.
Kan wel een kort briefje zijn met "u stuurt mij weer dezelfde brief zonder in te gaan op mijn bezwaren" met verwijzing naar je eerdere brief d.d. dd/mm/yyyy en dat ze welkom zijn op eigen initiatief en op tijdige afspraak de leiding te verwijderen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik neem aan dat je ze een flinke uitbrander hebt gegeven dat het systeem niets "automatisch" doet?Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:28:
[...]
Eeeeen daar valt toch de tweede brief op de mat dat ik nu toch echt actie moet ondernemen.
Even gebeld, de brieven vanuit Stedin worden automatisch verstuurd uit het systeem, maar voordat werkelijk actie genomen wordt, moet in het systeem handmatig gecontroleerd worden of er al een aanvraag ligt. Als dat zo is wordt geen verdere actie ondernomen en bij mij staat het goed.
Het is bekend en wordt nogmaals aangegeven intern. Maar helaas is dat op dit moment niet anders.
Dit gesprek heb ik ook opgenomen, dus als ze nog iets willen ben ik er klaar voor
Systemen werken niet "automatisch". Systemen werken op de manier waarop het geprogrammeerd is. Volledig 'human controlled' dus. En het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf om te zorgen dat die werking correct is. En dat er dus niet, zoals in dit geval, ten onrechte dreigbrieven worden uitgespuugd omdat de medewerkers van Stedin hun systeem niet op orde hebben.
Als het systeem niet werkt zoals het moet, dan moet Stedin dus gewoon hun programmeurs aan het werk zetten.
Verwijderd
Het heeft niet zo veel zin degene die je spreekt uit te foeteren over het backendsysteem. Wel uitgelegd dat je het niet kan maken mensen toch wel agressieve communicatie te sturen 'want systeem'. Meer dan dat doorzetten kan helpdesk ook niet.Ivow85 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:30:
[...]
Ik neem aan dat je ze een flinke uitbrander hebt gegeven dat het systeem niets "automatisch" doet?
Systemen werken niet "automatisch". Systemen werken op de manier waarop het geprogrammeerd is. Volledig 'human controlled' dus. En het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf om te zorgen dat die werking correct is. En dat er dus niet, zoals in dit geval, ten onrechte dreigbrieven worden uitgespuugd omdat de medewerkers van Stedin hun systeem niet op orde hebben.
Als het systeem niet werkt zoals het moet, dan moet Stedin dus gewoon hun programmeurs aan het werk zetten.
Maar in enige zaak of iets helpt het ze niet dat er bewijs is dat onjuiste informatie structureel verstuurd wordt en je als consument dus ook niet meer weet wat je mag geloven.
Vandaag de factuur van het afsluiten gas buiten a ruim 600 euro ontvangen. Met de melding dat ik pas weer aangesloten wordt als alle facturen betaald zijn.
Het is daar wel erg eenrichtingsverkeer
snameroc
Het zal vast hetzelfde effect hebben als een druppel op een gloeiende plaat maar ik kon het niet laten om een melding te maken bij ACM tav dit gezever van de netbeheerders (in mijn geval Enexis) maar ook de leveranciers.
Als ze er vandaag en morgen nog 20 krijgen valt ie misschien wel op. Doen jullie mee?
Ik heb het even snel weggetypt dus schrijfkundig is er vanalles op aan te merken maar dit is mijn melding:
Als ze er vandaag en morgen nog 20 krijgen valt ie misschien wel op. Doen jullie mee?
Ik heb het even snel weggetypt dus schrijfkundig is er vanalles op aan te merken maar dit is mijn melding:
Geachte lezer,
Bedankt voor uw melding. U hebt het volgende bij ons gemeld:
Waarover gaat uw melding?
Gasverlaters dwingen opdracht te geven hun aansluiting weg te laten halen of onrechtmatig kosten in rekening brengen daarvoor als ze dat uit eigen initiatief doen
Om welk bedrijf gaat het?
Enexis netbeheer
Omschrijf uw melding kort, duidelijk en volledig.
Deze melding gaat over het feit dat Enexis netbeheer gasverlaters dwingt om opdracht te geven om hun eigendom weg te laten halen of anders dreigen met afsluiting (op hun initiatief) inclusief kosten voor de consument.
Er zijn geen regels, wetten of voorwaarden waaruit blijkt dat het rekenen van kosten gerechtvaardigd is zonder dat de consument opdracht om de gasaansluiting weg te halen. Sterker nog het tegenovergestelde is waar.
De standaard handelswijze van Enexis is daar wel naar: nadat bekend wordt dat er geen gaslevering overeenkomst meer is wordt er gedreigd met afsluiten inclusief kosten voor de consument. Of de consument dient opdracht te geven om hun eigendom weg te laten halen (gasaansluiting). Ook de energieleveranciers doen mee door flauwekul te verkondigen dat een gasleveringsovereenkomst niet opgezegd mag worden voordat de aansluiting is weggehaald.
Ik heb een email conservatie over dit onderwerp met Enexis die ik graag naar u wil doorsturen. Mijn vraag aan Enexis is in deze conservastie om het beleid aan te passen. Eerst werd tegengestribbeld met argumenten waardoor het rekenen van kosten (op hun initiatief) rechtvaardig zou zijn. Deze heb ik allemaal weerlegd waarna het slotwoord was dat het goed is dat ik het aankaart maar dat ze niks voor me kunnen doen. Dat kunnen ze wel: onrechtmatig beleid aanpassen!
Dit is dan ook mijn concrete vraag aan u. Beschouw deze melding aub niet als melding voor op de hoop maar maak aub echt werk van deze onrechtmatige handelswijze. Grijpt u alstublieft in door netbeheerders zodanig aanspreken op hun handelswijze zodat ook daadwerkelijk het beleid wordt aangepast. En ook dat u dat gaat toetsen.
Graag ontvang ik als reactie uw zienswijze op mijn melding.
Daarnaast en nog veel belangrijker: wat is uw plan om dit recht te zetten?
Dossier Gr8-Jen
Netbeheerder: LianderLeverancier: Engie (nu alleen nog voor stroom)
Per 4 september warmtepomp aangesloten en geactiveerd. Toen is de gaskraan dichtgedraaid door de installateur.
Vanaf die dag geen gas verbruik meer.
17-10-2023: Gas uiteindelijk kunnen opzeggen bij Engie
6?-11-2023: Eerste standaardbrief van Liander ontvangen over ontbreken leveringsovereenkomst
17-11-2023: Geen gas contract meer bij Engie
19-11-2023: tweede standaardbrief van Liander ontvangen over ontbreken leveringsovereenkomst en maken van kosten bij afsluiten en aansluiten
1-12-2023: Reactie van mij met standaardbrief
Geachte heer/mevrouw
Ik ontving op 19-11-2023 een brief van u op mijn adres (kenmerk: XXXXXXXXXX), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen. Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik op 17-10-2023 opgezegd bij Engie waarmee het per 16-11-2023 af liep. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Engie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013). Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer. Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht. Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.” U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
28-11-2023: Gebeld door Liander mederwerker
Kon niet vertellen waarom ik verplicht was om gas aansluiting te verwijderen. Ik bleef vriendelijk en wilde graag zekerheid dat mijn voortuin netjes blijft. Hij steeds minder vriendelijk: ging vertellen dat de brieven zouden blijven komen en uiteindelijk de deurwaarder29-11-2023: Derde (en laatste herinnering) standaardbrief van Liander ontvangen over ontbreken leveringsovereenkomst en maken van kosten bij afsluiten en aansluiten
5-12-2023: Reactie op brief van Liander
Geachte heer/mevrouw, Ik ontving op 29-11-2023 een derde brief van u op mijn adres (kenmerk: xxxxxxxxx), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen. Ik wijs u er op dat ik op een eerdere brief van u met dezelfde inhoud al gereageerd heb, en wel op 27-11-2023 Ik wijs u in dit verband graag (nogmaals) op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet
8-12-2023: Gebeld door Liander maar niet opgenomen. Ik wil het per mail hebben
8-12-2023: Reactie van Liander
Beste ,
Op 5 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u eerder gereageerd heeft op een brief over het geen contract hebben voor de gasaansluiting. Het is mij niet gelukt telefonisch contact met u te krijgen. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Gasaansluiting
Bedankt voor uw w-mail. U woont in een woning met een gasaansluiting en daardoor bent u wettelijk verplicht een gascontract te hebben. Als u geen gebruik maakt van gas kunt u via www.mijnaansluiting.nl een verwijdering van de gas aansluiting aanvragen. Wij hebben gezien dat u hiermee bezig bent geweest alleen niet afgemaakt heeft. Dit is wel nodig om de aansluiting te kunnen laten verwijderen. Voor het verwijderen worden geen kosten in rekening gebracht. Maar u zal wel voor 2024 de aanvraag even dienen af te maken en in te dienen. Als u dat gedaan heeft gaan wij de aansluiting uiteindelijk bij u uit de woning verwijderen.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Medewerker Klantenservice
5-1-2024: Nogmaals brief van Liander
:strip_exif()/f/image/1oISabiEb2SAYoCsbKCUXH02.jpg?f=fotoalbum_large)
17-1-2024: Deurwaarder dreigbrief van Liander
:strip_exif()/f/image/0575YZiGujj2677hBfq6h4eF.jpg?f=fotoalbum_large)
17-1-2024: Antwoord op deurwaarder dreigbrief van Liander
Geachte heer/mevrouw,Ik ontving op 17-01-2024 een deurwaarder brief van u op mijn adres (kenmerk: xxxxxxxxx), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is.
In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, een deurwaarder in te schakelen en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Ik wijs u er op dat ik op een eerdere brief van u met vergelijkbare inhoud al gereageerd heb, en wel op 27-11-2023 en later ook nog is op 5-12-2023.
Voor mij is niet duidelijk waarom ik wordt bedreigd met een deurwaarder. Ik maak geen gebruik van gas en heb dat netjes aangegeven bij de energie leverancier ENGIE.
In latere brieven is ook door de netbeheerder Liander bevestigd dat de ATO voor gas is beëindigd.
Ik heb nog steeds een energiecontract voor stroom met de behorende netbeheerskosten.
Er is dus geen sprake van een energiecontract of energie afname waar ik niet voor betaal en dus geen enkele betalingsverplichting!
Ik wijs u in dit verband graag (nogmaals) op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing.
Om deze reden is geen stappenplan meer om te doorlopen en ik ben niet gediend van de manier waarop de brief is opgesteld. Ik verwacht binnen 5 dagen een schriftelijke rectificatie van de kwalijke beschuldigingen van energiediefstal.
Gemaakte kosten door Liander wegens genomen stappen zal ik niet accepteren. Dit geldt ook wanneer Liander het noodzakelijk acht om voor het tot stand laten komen van een dergelijke afspraak de hulp inschakelt van een deurwaarder. Ik begrijp dat de kosten oplopen wanneer Liander externe partijen als een deurwaarder inschakelt, maar omdat alle kosten die samenhangen met de werkzaamheden die Liander initieert, zijn die volledig voor rekening en risico van Liander.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met minder vriendelijke groet
gr8-jen
26-01-2024: gebeld door Liander, niet opgenomen want ik gaf al aan dat ik schriftelijke communicatie wil
26-01-2024: ChatGTP reactie van Liander
Beste (mijn naam verkeerd geschreven.....)
Op 26 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin gaf u aan dat u op 17-01-2024 een deurwaarder brief van ons op uw adres met kenmerk: xxxxxxxxxxx ontving. Hierin verwijst u naar de ‘bewoner(s) op dit adres’ het wijst erop dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief sporen wij u aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat wij anders genoodzaakt zijn om de gasaansluiting af te sluiten, een deurwaarder in te schakelen en de kosten daarvoor bij u in rekening zal brengen. U wijst ons er op dat u op een eerdere brief van ons met vergelijkbare inhoud al gereageerd heeft, en wel op 27-11-2023 en later ook nog is op 5-12-2023. Voor u is niet duidelijk waarom u wordt bedreigd met een deurwaarder. U maakt geen gebruik van gas en heeft dat netjes aangegeven bij uw energie leverancier ENGIE. In latere brieven is ook door de ons bevestigd dat de ATO voor gas is beëindigd. U heeft nog steeds een energiecontract voor stroom met de behorende netbeheerskosten. Er is dus geen sprake van een energiecontract of energie afname waar ik niet voor betaal en dus geen enkele betalingsverplichting! U wijst ons in dit verband graag (nogmaals) op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Om deze reden is geen stappenplan meer om te doorlopen en u bent niet gediend van de manier waarop de brief is opgesteld. U verwacht binnen 5 dagen een schriftelijke rectificatie van de kwalijke beschuldigingen van energiediefstal. Gemaakte kosten door ons wegens genomen stappen zal u niet accepteren. Dit geldt ook wanneer wij het noodzakelijk achten om voor het tot stand laten komen van een dergelijke afspraak de hulp inschakelt van een deurwaarder. Ik begrijp dat de kosten oplopen wanneer wij externe partijen als een deurwaarder inschakelt, maar omdat alle kosten die samenhangen met de werkzaamheden die ons initieert, zijn die volledig voor rekening en risico van ons. Wij zijn overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die wij nodig achten. Het initiatief daartoe ligt bij ons, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers onze gasaansluiting, en onze verantwoordelijkheid. U benadruk dat u daar geen opdracht toe geeft, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren. Goed dat u contact met ons opneemt. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Gas aansluiting
Graag wensen wij van u te weten of u eigenaar bent van het pand of huurder? Dit omdat wij uiteraard met u mee willen denken na een passende oplossing. Wij kunnen voor u de gasaansluiting verwijderen met uw toestemming. Aan deze werkzaamheden zijn geen kosten verbonden.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Medewerker Klantenservice
29-01-2024: Reactie op de ChatGTP mail van Liander
Geachte heer/mevrouw,
Ik ben eigenaar van het pand.
U bent van harte welkom om voor eigen rekening en risico alle werkzaamheden uit te voeren die u nodig acht, het is immers uw aansluiting.
Om het proces te bevorderen raad ik aan om een afspraak te maken zodat iemand thuis is om de deur te openen.
Ten overvloede meld ik dat deze toestemming geen opdracht is.
Verder wacht ik nog steeds op excuses wegens meerdere brieven die mij bestempelen als wanbetaler en de loze dreigementen om mij bij een deurwaarder aan te melden.
Groeten,
Uiteindelijk geen excuses gekregen maar wel een aannemer die op verzoek van Liander de gasleiding en meter op 4 april 2024 heeft verwijderd.
[ Voor 58% gewijzigd door gr8-jen op 04-04-2024 21:17 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Hierboven mijn eerste opzet van het dossier. wordt nog verder aangevuld en gestyled als ik meer tijd heb.
Ik zou het waarderen als iemand met mij meedenkt wat ik hierop kan antwoorden. Ik wil vragen naar het wettelijke stuk en dan het specifieke artikel. Als ze die niet kunnen geven, ligt het mij goed aangezien alles 5 jaar oud is en kunnen ze de hele straat in 1 keer opruimen als iedereen ooit van het gas is.
Ik zou het waarderen als iemand met mij meedenkt wat ik hierop kan antwoorden. Ik wil vragen naar het wettelijke stuk en dan het specifieke artikel. Als ze die niet kunnen geven, ligt het mij goed aangezien alles 5 jaar oud is en kunnen ze de hele straat in 1 keer opruimen als iedereen ooit van het gas is.
Ik zou reageren met de opmerking dat het een herhaling van zetten gaat worden en dat als zij door met het proces willen gaan dat zij uit deze herhaling moeten stappen en inhoudelijk in moeten gaan op jouw vragen en opmerkingen. Tevens dat zij altijd welkom zijn als zij op de goede wijze een afspraak maken waarop beide partijen kunnen.gr8-jen schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:29:
Hierboven mijn eerste opzet van het dossier. wordt nog verder aangevuld en gestyled als ik meer tijd heb.
Ik heb per 13-11 mijn gascontract opgezegd, maar ondanks veelvoudig aandringen heeft mijn energieleverancier het nog steeds niet voor elkaar gekregen om het contract daadwerkelijk op te zeggen en een eindafrekening te sturen.
Men begon in eerste instantie met het mijnaansluiting verhaal, maar na wat argumenten over en weer zou het toch in orde gemaakt worden door een speciale afdeling. Inmiddels zijn we 3 weken verder en is er nog niks gebeurd. Ze gaven vooraf aan dat deze afdeling er maximaal 4 weken over mag doen, maar dat het meestal wel binnen 2 weken geregeld is.
Wat zijn nu mijn opties? Ik wil ze eigenlijk uiterlijk tot volgende week geven (i.v.m. hun genoemde 4 weken verwerkingstijd) en daarna gewoon juridische stappen ondernemen. Ik vind het echt te zot voor woorden dat ze weigeren om mijn opzegging te verwerken en niks concreets toe willen zeggen. Sowieso ben ik niet van plan om eventueel onterecht in rekening gebracht vastrecht e.d. te gaan betalen. Ze hanteren een opzegtermijn van 9 dagen, dus na 22-11 is dat gewoon klaar.
Hoe pak ik dit goed aan?
Men begon in eerste instantie met het mijnaansluiting verhaal, maar na wat argumenten over en weer zou het toch in orde gemaakt worden door een speciale afdeling. Inmiddels zijn we 3 weken verder en is er nog niks gebeurd. Ze gaven vooraf aan dat deze afdeling er maximaal 4 weken over mag doen, maar dat het meestal wel binnen 2 weken geregeld is.
Wat zijn nu mijn opties? Ik wil ze eigenlijk uiterlijk tot volgende week geven (i.v.m. hun genoemde 4 weken verwerkingstijd) en daarna gewoon juridische stappen ondernemen. Ik vind het echt te zot voor woorden dat ze weigeren om mijn opzegging te verwerken en niks concreets toe willen zeggen. Sowieso ben ik niet van plan om eventueel onterecht in rekening gebracht vastrecht e.d. te gaan betalen. Ze hanteren een opzegtermijn van 9 dagen, dus na 22-11 is dat gewoon klaar.
Hoe pak ik dit goed aan?
Misschien minder relevant voor je, maar wat bedoel je met "kunnen" opzeggen? Waarom niet gewoon 4 september opgezegd m.i.v. 4 oktober?gr8-jen schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:26:17-10-2023: Gas uiteindelijk kunnen opzeggen bij Engie
Vandaag via de chat van Enexis ontvangen naar aanleiding over mijn klacht van de factuur.
Goedemorgen Johan, wat een vervelende situatie ben je in beland zeg. Ik zie dat je in het afgelopen jaar meerdere keren contact hebt gehad met mijn collega’s over je adres ……., Zij hebben allemaal aan je uitgelegd dat wanneer je geen gebruik meer maakt van je gasaansluiting, dat je deze gratis kunt laten verwijderen. Hiervoor moest je wel zelf een aanvraag indienen. Je hebt ons meermaals laten weten dit niet te willen doen. Daarop hebben mijn collega's elke keer aangegeven dat de afsluitprocedure door zou blijven lopen tot het moment dat er een contract aangemeld zou worden of een verwijdering van de aansluiting door ons ontvangen zou worden.
Helaas heb je beide niet gedaan en hebben wij inmiddels onze verplichting gedaan, waarvoor je was gewaarschuwd. De verwijdering die je uiteindelijk hebt aangevraagd, is te laat binnengekomen en heeft de afsluiting niet meer kunnen voorkomen.
De kosten voor het afsluiten verhalen we bij je, omdat je op de hoogte was van de situatie. Je hebt meerdere keren aangegeven niet mee te willen werken en dit is het gevolg daarvan. Mocht je vragen hebben over de factuur of een betalingsregeling willen treffen, wil ik je vragen om telefonisch contact met ons op te nemen. Mijn collega’s kunnen je dan doorverbinden met de afdeling Incasso. ^Philine
Goedemorgen Johan, wat een vervelende situatie ben je in beland zeg. Ik zie dat je in het afgelopen jaar meerdere keren contact hebt gehad met mijn collega’s over je adres ……., Zij hebben allemaal aan je uitgelegd dat wanneer je geen gebruik meer maakt van je gasaansluiting, dat je deze gratis kunt laten verwijderen. Hiervoor moest je wel zelf een aanvraag indienen. Je hebt ons meermaals laten weten dit niet te willen doen. Daarop hebben mijn collega's elke keer aangegeven dat de afsluitprocedure door zou blijven lopen tot het moment dat er een contract aangemeld zou worden of een verwijdering van de aansluiting door ons ontvangen zou worden.
Helaas heb je beide niet gedaan en hebben wij inmiddels onze verplichting gedaan, waarvoor je was gewaarschuwd. De verwijdering die je uiteindelijk hebt aangevraagd, is te laat binnengekomen en heeft de afsluiting niet meer kunnen voorkomen.
De kosten voor het afsluiten verhalen we bij je, omdat je op de hoogte was van de situatie. Je hebt meerdere keren aangegeven niet mee te willen werken en dit is het gevolg daarvan. Mocht je vragen hebben over de factuur of een betalingsregeling willen treffen, wil ik je vragen om telefonisch contact met ons op te nemen. Mijn collega’s kunnen je dan doorverbinden met de afdeling Incasso. ^Philine
snameroc
Ik was er niet zo snel bij, begin oktober had ik het nog telefonisch geprobeerd zonder succes. Enkele dagen daarop goed voorbereid met info van hier en na wat welles en nietes kon ik opzeggen. (Ik moest later nog wel weer een keer bellen om bevestiging van stopzetting want de eerste keer was niks gedaan)Compuchip87 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:31:
[...]
Misschien minder relevant voor je, maar wat bedoel je met "kunnen" opzeggen? Waarom niet gewoon 4 september opgezegd m.i.v. 4 oktober?
Ze volgens hun voorwaarden 30 dagen en die hebben ze ook compleet gepakt

@snameroc
Wat een rare voorwaarde. Daar is vast wel een wetsartikel voor toch? Toch?!De kosten voor het afsluiten verhalen we bij je, omdat je op de hoogte was van de situatie.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Direct de factuur betwisten, zij hebben verzuimd tijdig een afspraak te maken.snameroc schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:04:
Vandaag de factuur van het afsluiten gas buiten a ruim 600 euro ontvangen. Met de melding dat ik pas weer aangesloten wordt als alle facturen betaald zijn.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Bedanken voor de onvangstbevestiging van de opzegging en vermelden, dat alle kosten voortvloeiend voor het niet tijdig verwerken ervan voor rekening van de energieleverancier komen.Deismyna schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:03:
Ik heb per 13-11 mijn gascontract opgezegd, maar ondanks veelvoudig aandringen heeft mijn energieleverancier het nog steeds niet voor elkaar gekregen om het contract daadwerkelijk op te zeggen en een eindafrekening te sturen.
Hoe pak ik dit goed aan?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik heb zo'n vermoeden, dat dit nu doorgaat tot de rechter, Dingspiel IIIsnameroc schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:54:
Vandaag via de chat van Enexis ontvangen naar aanleiding over mijn klacht van de factuur.
Ik neem aan dat je voorbeeldbrief 3 al gebruikt hebt?snameroc schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:54:
En heb je ze in al die eerdere communicatie duidelijk gemaakt dat ze op afspraak van harte welkom zijn? Dan is er geen enkele grond voor die factuur.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Zelfs als hij dat verzuimd heeft, heeft de netbeheerder nog altijd zorgplicht. Tenzij de netbeheerder kan aantonen getracht te hebben een afspraak te maken, gaat de netbeheerder volkomen nat. En we weten uit de dossiers hier, dat ergens in dat traject altijd een deurwaarderskantoor in beeld komt. Dat dat deurwaarderskantoor gewoon teruggeblaft wordt, is voor de discussie verder niet van belang.Bram-Bos schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:45:
[...]
Ik neem aan dat je voorbeeldbrief 3 al gebruikt hebt?
En heb je ze in al die eerdere communicatie duidelijk gemaakt dat ze op afspraak van harte welkom zijn? Dan is er geen enkele grond voor die factuur.
Ik had ze inderdaad al medegedeeld dat alle gemaakte kosten op het gascontract na 22-11 voor hun eigen rekening zijn en dat een snelle afhandeling dus ook in hun voordeel is.Freee!! schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:43:
[...]
Bedanken voor de onvangstbevestiging van de opzegging en vermelden, dat alle kosten voortvloeiend voor het niet tijdig verwerken ervan voor rekening van de energieleverancier komen.
Voorlopig blijft het echter stil. In het begin namen ze steeds telefonisch contact op, ondanks dat ik elke keer aangaf schriftelijke terugkoppeling te willen. Het lijkt er op dat ze vooral niet op papier willen zetten dat ze de boel op gaan zeggen en dat hier geen boete aan verbonden zit, ondanks dat dit telefonisch wel al meerdere malen is bevestigd.
Het is vooral het onzekere wat mij stoort, misschien maken ze straks wel alles netjes met terugwerkende kracht in orde, maar duurt het alleen lang? Ze communiceren er echter totaal niet duidelijk over terwijl ik hier wel steeds nadrukkelijk om vraag.
Eigenlijk zoek ik dus voornamelijk een stok om mee te slaan als het volgende week nog steeds niet duidelijk en/of geregeld is.
Jij bent al een stap verder met Liander dan ik (onlangs antwoord op tweede brief gegeven). Ik ben benieuwd naar het vervolg bij jou. In principe wil ik de Tweakersroute blijven volgen (wil geen gat voor mijn huis waar nu bestrating van keramische tegels ligt). Echter, mijn vrouw zit ook niet te wachten op 'gedoe'. Ik wacht dus nog even af hoe het verdere verloop gaat zijn bij Liander. En anders kan ik altijd nog kiezen (na de derde brief) voor de 0 euro route via mijnaansluitingen.nl en dan hopen dat bij de verwijdering de bestrating in de tuin niet open hoeft.gr8-jen schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:26:Dossier Gr8-Jen
Netbeheerder: Liander
Leverancier: Engie (nu alleen nog voor stroom)
Per 4 september warmtepomp aangesloten en geactiveerd. Toen is de gaskraan dichtgedraaid door de installateur.
Vanaf die dag geen gas verbruik meer.
[...dossier...]
Jazeker heb ik dat gemeldFreee!! schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:48:
[...]
Zelfs als hij dat verzuimd heeft, heeft de netbeheerder nog altijd zorgplicht. Tenzij de netbeheerder kan aantonen getracht te hebben een afspraak te maken, gaat de netbeheerder volkomen nat. En we weten uit de dossiers hier, dat ergens in dat traject altijd een deurwaarderskantoor in beeld komt. Dat dat deurwaarderskantoor gewoon teruggeblaft wordt, is voor de discussie verder niet van belang.
snameroc
Heeft eigenlijk iemand in dit topic al eens geprobeerd om al in de eerste stap een klacht in te dienen en vervolgens de gang te maken naar de geschillencommissie energie?
Ik zie heel mooie brieven, maar ook steeds dezelfde foute reacties van netbeheerders. De geschillencommissie is laagdrempelig en als je gelijk krijgt (en dat krijgt iedereen hier uiteindelijk) kost het je niets.
Ik zie heel mooie brieven, maar ook steeds dezelfde foute reacties van netbeheerders. De geschillencommissie is laagdrempelig en als je gelijk krijgt (en dat krijgt iedereen hier uiteindelijk) kost het je niets.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dit ontving ik zo via de chat half afgebroken
Ik begrijp je standpunt en op dit punt heb je de afgelopen maanden al uitvoerig met ons van gedachten verwisseld. Wij hebben je ook de gehele tijd op een vriendelijke manier verzocht om ofwel een leveringscontract af te sluiten of een verwijdering aan te vragen. Ter volledigheid stuur ik de regelgeving omtrent ATO nog eens mee: ATO De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden g...
Ik begrijp je standpunt en op dit punt heb je de afgelopen maanden al uitvoerig met ons van gedachten verwisseld. Wij hebben je ook de gehele tijd op een vriendelijke manier verzocht om ofwel een leveringscontract af te sluiten of een verwijdering aan te vragen. Ter volledigheid stuur ik de regelgeving omtrent ATO nog eens mee: ATO De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden g...
snameroc
Ook al half is dit onzin: "Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden g."snameroc schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:02:
Dit ontving ik zo via de chat half afgebroken
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Moewaa, en of. Maar dan moet je 5 jaar terug. Laten we het er op houden dat we gemengde gevoelens hebben overgehouden aan de Geschillencommissie Energie.Blihi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:01:
Heeft eigenlijk iemand in dit topic al eens geprobeerd om al in de eerste stap een klacht in te dienen en vervolgens de gang te maken naar de geschillencommissie energie?
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 08-12-2023 15:18 ]
Nieuw antwoord
Zolang de aansluiting in uw woning aanwezig is, is deze ATO van toepassing. Deze is alleen stop te zetten als er een aanvraag voor een verwijdering bij ons bekend is. Is dit niet het geval, dan is er een contract op deze aansluiting nodig. ^Joan
Zolang de aansluiting in uw woning aanwezig is, is deze ATO van toepassing. Deze is alleen stop te zetten als er een aanvraag voor een verwijdering bij ons bekend is. Is dit niet het geval, dan is er een contract op deze aansluiting nodig. ^Joan
snameroc
@snameroc Antwoord: Uw bedrijfs policy is van geen belang daar de voorwaarden en wet en regelgeving wat anders zeggen. Zo is u ook al medegedeeld in de eerdere correspondentie. Mag ik u voor een duidelijk uitgewerkt overzicht wijzen op polderhuis.org/abn ?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Heb ze al op polderhuis gewezen.onetime schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:56:
@snameroc Antwoord: Uw bedrijfs policy is van geen belang daar de voorwaarden en wet en regelgeving wat anders zeggen. Zo is u ook al medegedeeld in de eerdere correspondentie. Mag ik u voor een duidelijk uitgewerkt overzicht wijzen op polderhuis.org/abn ?
Ik kreeg daarop dit antwoord
Johan. In jouw geval is dat niet aan de orde.
Je weet hoe het in elkaar zit nu. We gaan je niet nogmaals voorzien van alle informatie die je al hebt. We gaan verdere vragen over deze case niet meer verder met je bespreken. Heb je andere vragen dan zijn we je graag van dienst.
Ik wens je nog een hele fijne avond. ^Joan
snameroc
Artikel 3.6 AVsnameroc schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:51:
Nieuw antwoord
Dat deze Joan poep praat.
Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers 2013
3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
We gaan het weer even afwachten wat er gebeurt.
Een ding is me wel duidelijk dat ze wel degelijk alle communicatie in een dossier hebben.
Een ding is me wel duidelijk dat ze wel degelijk alle communicatie in een dossier hebben.
[ Voor 50% gewijzigd door snameroc op 08-12-2023 16:24 ]
snameroc
Sindsdien is er natuurlijk wel behoorlijk wat veranderd, want de gerechtelijke uitspraken zijn van latere datum, maar goed te zien dat dit al geprobeerd is.Bram-Bos schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:17:
[...]
Moewaa, en of. Maar dan moet je 5 jaar terug. Laten we het er op houden dat we gemengde gevoelens hebben overgehouden aan de Geschillencommissie Energie.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik denk dat het geschil financieel moet zijn. Het feit dat de netbeheerder rare brieven stuurt is heel moeilijk juridisch aan te pakken.Blihi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:01:
Ben benieuwd naar het vervolg. Weet dat we allemaal achter je staan en advies krijg je hier volopsnameroc schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:24:
Als het tot een rechtzaak mocht komen en de uitspraak tegen de netbeheerder is, denk ik, dat er een paar strafrechtelijke aanklachten moeten volgen (valse factuur en criminele organisatie), ze gaan van kwaad tot erger. Niet dat justitie direct tot vervolging zal overgaan, maar het zal (met wat organisatie) een fikse partij publiciteit genereren, iets dat de netbeheerders in dit stadium niet kunnen gebruiken (en de politiek wel, al is het maar ter lering).RagEnigma schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:34:
[...]
Ben benieuwd naar het vervolg. Weet dat we allemaal achter je staan en advies krijg je hier volopen mocht het tot een rechtzaak komen dan zijn er hopelijk net als vorige keren genoeg crowdfunders die geldelijk bijstaan. Maar ik vermoed dat het zover niet gaat komen dus maak je niet ongerust. Ze blaffen meestal veel harder dan dat ze pogen te bijten.
@snameroc heb jij al een dossier hier aangemaakt?snameroc schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:24:
Dan kunnen we je vorderingen makkelijker volgen en je beter helpen.
Want als ik me niet vergis ben jij degene die eerst de tweakersroute wilde ingaan, toen alsnog verwijdering hebt aangevraagd, maar dat ze gekomen zijn voordat de offerte bij hun is binnengekomen (maar jij hem wel al getekend/geaccordeerd had) en dat ze je daarom nu alsnog een rekening sturen.
Als dat zo is, dan zit eea bij jou net iets anders dan standaard. Want aan de ene kant heb je geen opdracht gegeven en kan er dus geen kosten voor jou zijn. Aan de andere kant heb je wel akkoord gegeven op een 0-Euro verwijdering en via die weg wel opdracht gegeven, maar ook dan moeten de kosten voor jou €0 zijn.
Ik vermoed dat jij nu alleen nog met de tweakersroute verder kunt en de factuur blijven betwisten etc.
En mocht dit voor een rechter komen, dan helpt het misschien wel dat je een 0-Euro offerte hebt gehad, dat die niet tijdig is verwerkt is niet jouw probleem (lijkt me).
De netbeheerder heeft op eigen initiatief werkzaamheden verricht, zonder een afspraak te maken. De netbeheerder houdt zich dus niet aan de regels. En er is sowieso geen reden om kosten te rekenen, maar als de netbeheerder wel een poging had gedaan om een afspraak te maken, dan had @snameroc alsnog kunnen aangeven dat er een offerte aanvraag was.
Voor een rechtzaak zou ik niet bang zijn, al zal het vast niet zover komen als de juridische afdeling er mee aan de slag gaat.
Voor een rechtzaak zou ik niet bang zijn, al zal het vast niet zover komen als de juridische afdeling er mee aan de slag gaat.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Omdat dit de zoveelste keer is dat de klantenservice van Liander liegt over die niet bestaande "wettelijke verplichting" zou mijn reactie als volgt zijn:gr8-jen schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:29:
Uw reactie is beneden alle peil. Ofwel vertelt u willens en wetens een leugen en maakt u zich daarmee schuldig aan een poging tot misleiding, ofwel heeft u blijkbaar geen enkel idee waar u het over heeft. Aan zowel uw klantenservice als uw juridische afdeling is sinds 2017 herhaaldelijk en vele malen gevraagd op welke "wettelijke verplichting voor een gascontract" u doelt, maar uw juridische afdeling heeft daar nog nooit een inhoudelijke reactie op gegeven. De conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat uw firma stelselmatig en opzettelijk mensen poogt te misleiden tot het aangaan van een overeenkomst.
Er is nu geen overeenkomst met u voor de gasaansluiting, en omdat er geen overeenkomst is ben ik ook simpelweg niet gebonden aan uw wensen tot een overeenkomst voor gaslevering of een overeenkomst voor verwijdering van de gasaansluiting. Aangezien aan de "opties" die u aanbiedt voor mij nadelig voorwaarden kleven, ben ik daarmee niet akkoord gegaan.
Indien u het gewenst of noodzakelijk acht om werkzaamheden uit te voeren aan de gasaansluiting die uw eigendom is, dan kunt u dat conform de gaswet en bijbehorende codes doen. Geheel op uw initiatief, met vooraf gemaakte afspraak en uiteraard ook geheel voor uw rekening en risico. En zonder er een overeenkomst aan te verbinden, want dat is geheel overbodig.
Als laatste meldt ik u nog dat ik verwacht dat u het dossier overdracht aan een capabele en ter zake kundige collega. Want tot nu toe blijkt dit dossier nog niet behandeld te zijn door iemand die fatsoenlijk en volgens de geldende wet- en regelgeving weet om te gaan met een consument die gewoon geen gas meer gebruikt. Mocht ik wederom een reactie vol gezwets of een herhaling van uw leugens en dwingend taalgebruik ontvangen dan zal ik daar niet meer inhoudelijk op reageren"
Naast bovenstaande reactie kun je een klacht indienen bij de ACM over het feit dat Liander jou probeert te misleiden tot het aangaan van een overeenkomst (want een opdracht voor verwijderen is óók een overeenkomst) met het schrijven van leugens over niet bestaande "wettelijke verplichtingen".
Want met één klacht komt de ACM niet in actie. Maar met een berg gelijkluidende klachten zullen ze dat op een gegeven moment wel moeten doen.
In de regelgeving is er voor wie de Tweakers route volgt sindsdien helemaal niets veranderd. En daarmee is het dossier van @Bram-Bos nog altijd volledig relevant.Blihi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:38:
[...]
Sindsdien is er natuurlijk wel behoorlijk wat veranderd, want de gerechtelijke uitspraken zijn van latere datum, maar goed te zien dat dit al geprobeerd is.
Het enige wat intussen veranderd is, is de introductie van de 'gratis' route via mijnaansluiting.nl, waarvoor de verrekening aan de kant van de netbeheerders alweer geschrapt is.
Ik heb de aanbieding van nul euro nog niet geaccepteerd. Was dit wel van plan na al dat gezeur. Maar na dit incident ga ik dat niet meer doen. Voegt ook niets meer toe in mijn ogen.
Iemand een andere mening?
Iemand een andere mening?
snameroc
Het is me ook duidelijk dat de klantenservice nog steeds onzin praat.snameroc schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:24:
Meld volgende keer dat je geen zin meer hebt in de flauwekul van medewerkers die geen enkel idee hebben waar ze het over hebben en dat je verwacht dat het dossier opgepakt gaat worden door iemand die wél capabel is en op de hoogte is van wat er in de eigen algemene voorwaarden, de gaswet en de aanverwante codes staat, waaronder de Aansluit- en Transportcode art 4.1.2.5.
In de regelgeving niet, maar in de jurisprudentie wel. Een geschillencommissie kan gewezen worden op eerdere uitspraken die er toen nog niet waren, toch?Ivow85 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:02:
[...]
In de regelgeving is er voor wie de Tweakers route volgt sindsdien helemaal niets veranderd. En daarmee is het dossier van @Bram-Bos nog altijd volledig relevant.
Het enige wat intussen veranderd is, is de introductie van de 'gratis' route via mijnaansluiting.nl, waarvoor de verrekening aan de kant van de netbeheerders alweer geschrapt is.
En jij bent nog weer een stap verder dan ik, ik heb na het telefoontje niets meer gehoord. Nog geen enkele schriftelijke mededeling over dat ik geen netbeheerkosten meer betaal en wel een aansluiting heb.hansvk schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:02:
[...]
Jij bent al een stap verder met Liander dan ik (onlangs antwoord op tweede brief gegeven). Ik ben benieuwd naar het vervolg bij jou. In principe wil ik de Tweakersroute blijven volgen (wil geen gat voor mijn huis waar nu bestrating van keramische tegels ligt). Echter, mijn vrouw zit ook niet te wachten op 'gedoe'. Ik wacht dus nog even af hoe het verdere verloop gaat zijn bij Liander. En anders kan ik altijd nog kiezen (na de derde brief) voor de 0 euro route via mijnaansluitingen.nl en dan hopen dat bij de verwijdering de bestrating in de tuin niet open hoeft.
Welke gerechtelijke uitspraken doel jij op die de tweakers route ongeldig zouden maken dan? Geschillencommissies hebben we imho weinig meer mee van doen, en die hoeven ook niet te toetsen aan hogere wetgeving wat een rechter wel moet.Blihi schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:11:
[...]
In de regelgeving niet, maar in de jurisprudentie wel. Een geschillencommissie kan gewezen worden op eerdere uitspraken die er toen nog niet waren, toch?
Volgens mij begrijp je me verkeerd.overhyped schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:15:
[...]
Welke gerechtelijke uitspraken doel jij op die de tweakers route ongeldig zouden maken dan? Geschillencommissies hebben we imho weinig meer mee van doen, en die hoeven ook niet te toetsen aan hogere wetgeving wat een rechter wel moet.
De geschillencommissie kan een laagdrempelige route zij om gelijk te krijgen zonder tientallen onzinbrieven.
Je zegt op, krijgt een brief, dient een klacht in en daar krijg je een afwijzing op. Dan ga je direct naar de geschillencommissie energie met verwijzing naar alle uitspraken.
Ik neem even aan dat je dan van de geschillencommissie gelijk krijgt, want er is volop jurisprudentie.
Dan ben je van al dat gepingpong met de ontwetende medewerkers van de netbeheetder af.
Na alle ervaringen hier met die geschillencommissie, zijn er erg weinig mensen, die daar nog vertrouwen in hebben.Blihi schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:25:
[...]
Volgens mij begrijp je me verkeerd.
De geschillencommissie kan een laagdrempelige route zij om gelijk te krijgen zonder tientallen onzinbrieven.
Je zegt op, krijgt een brief, dient een klacht in en daar krijg je een afwijzing op. Dan ga je direct naar de geschillencommissie energie met verwijzing naar alle uitspraken.
Ik neem even aan dat je dan van de geschillencommissie gelijk krijgt, want er is volop jurisprudentie.
Dan ben je van al dat gepingpong met de ontwetende medewerkers van de netbeheetder af.
Ik begreep je inderdaad verkeerdBlihi schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:25:
[...]
Volgens mij begrijp je me verkeerd.
En wat is dan de eis? Dat je geen onzinbrieven meer krijgt van de netbeheerder?Blihi schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:25:
Het is maar zeer de vraag of de commissie bevoegd is te oordelen over onzin brieven.
Serieuze vraag: welke juridische mogelijkheden heb je als een bedrijf leugens vertelt en je onder druk zet om ze een opdracht te geven? Aangifte doen van een poging tot oplichting? Wat kunnen we juridisch als collectief doen? We kunnen zeker 5 van dit soort zaken documenteren en daarmee aantonen dat dit geen incident is maar structureel.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Op dit moment voeren netbeheerders druk uit om te kiezen voor gratis verwijderen. Dan wordt het heel moeilijk om een poging tot oplichting duidelijk te krijgen.RichieB schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:18:
Serieuze vraag: welke juridische mogelijkheden heb je als een bedrijf leugens vertelt en je onder druk zet om ze een opdracht te geven? Aangifte doen van een poging tot oplichting? Wat kunnen we juridisch als collectief doen? We kunnen zeker 5 van dit soort zaken documenteren en daarmee aantonen dat dit geen incident is maar structureel.
Dan komt er welke kant je kiest, strafrecht of civiel. Bij strafrecht heeft justitie wel iets beters te doen, tenzij het gaan om een heel groot belang, bijv. heel veel gedupeerde mensen.
Bij civiel recht krijg je hetzelfde probleem. Welke schade heb je geleden? Als verwijderen niet meer gratis is, dan zou een opdracht tot verwijderen een dwaling kunnen zijn.
Natuurlijk heeft Justitie wat beters te doen dan een aantal semi-overheids instellingen aan te pakken die op grote schaal mensen geld hebben afgetroggeld en dat vanaf 2024 mogelijk weer gaan doen. Als ze eens tot hun verstand komen bij Justitie en de zaak tegen De Mos laten vallen dan hebben ze al resources genoeg..phicoh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:56:
[...]
Bij strafrecht heeft justitie wel iets beters te doen, tenzij het gaan om een heel groot belang, bijv. heel veel gedupeerde mensen.

Ik vermoed ergens dat we hier grof onderschatten om hoeveel mensen het hier gaat. Wellicht zou een eerste stap eens kunnen zijn om een nationale oproep te doen om te kijken om hoeveel mensen het gaat.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Glashelder schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:08:
[...]
Als ze eens tot hun verstand komen bij Justitie en de zaak tegen De Mos laten vallen dan hebben ze al resources genoeg..
offtopic:
Die zaak gaat inderdaad al jaren nergens heen en sleept al veel te lang.
Die zaak gaat inderdaad al jaren nergens heen en sleept al veel te lang.
Met zijn allen melding maken bij de toezichthouder ACM. Ik heb ook een klacht ingediend en heb vrijdag een bel afspraak nav mijn klacht.RichieB schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:18:
Nog 20 klachten erbij deze week en zodoende collectieve reuring veroorzaken bij ACM
Ik vind de rol van de ACM hierin nogal dubieus. Ze publiceren de ontvangen klachten niet en hebben nog steeds geen nieuw methodebesluit genomen. De rechter heeft ze op 4 juli 2023 daar 6 maanden voor gegeven, dus dat moet voor 4 januari 2024 worden genomen. Ze gaan nu echt niet over datzelfde onderwerp een onderzoek starten.
Misschien is klagen via de geschillencommissie zo gek nog niet. Als je meteen na de eerste brief met een pertinente leugen (“het is verplicht om op elke gasaansluiting een energiecontract te hebben”, “u kunt de ATO pas opzeggen als de aansluiting is verwijderd”) de geschillencommissie inschakelt specifiek over die leugens dan zullen die daar een uitspraak over moeten doen.
Misschien is klagen via de geschillencommissie zo gek nog niet. Als je meteen na de eerste brief met een pertinente leugen (“het is verplicht om op elke gasaansluiting een energiecontract te hebben”, “u kunt de ATO pas opzeggen als de aansluiting is verwijderd”) de geschillencommissie inschakelt specifiek over die leugens dan zullen die daar een uitspraak over moeten doen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb toch ook maar melding gemaakt bij het ACM over mijn geval
snameroc
Aangezien het allemaal nog niet erg wil vlotten met Oxxio ook maar even een dossier aangemaakt. Ook wel handig voor mijn eigen administratie 
Leverancier: Oxxio
Gaskraan dicht: 11-11-2023
Gas opgezegd op: 13-11-2023
Opzegtermijn Oxxio: 9 dagen
Voor mensen die de Tweakers route willen volgen en bij Oxxio zitten dus wellicht niet onverstandig om eerst van leverancier over te stappen
Dossier Deismyna
Netbeheerder: LianderLeverancier: Oxxio
Gaskraan dicht: 11-11-2023
Gas opgezegd op: 13-11-2023
Opzegtermijn Oxxio: 9 dagen
Tijdlijn
#1 | 13-11-2023 | Per email opgezegd bij Oxxio |
#2 | 13-11-2023 | Telefonische terugkoppeling vanuit Oxxio |
#3 | 15-11-2023 | Per email gevraagd om een schriftelijke bevestiging |
#4 | 15-11-2023 | Telefonische terugkoppeling vanuit Oxxio |
#5 | 16-11-2023 | Nogmaals per email gevraagd om schriftelijke bevestiging |
#6 | 16-11-2023 | Oxxio geeft telefonisch aan dat het verzoek bij de backoffice afdeling ligt |
#7 | 30-11-2023 | Na 2 weken maar even navraag gedaan wat de status is |
#8 | 5-12-2023 | Nogmaals navraag gedaan wat de status is |
#9 | 11-12-2023 | Per email deadline gegeven aan Oxxio |
#10 | 12-12-2023 | Weer het gebruikelijke telefoontje van Oxxio, ik moet maar geduld hebben |
#11 | 15-12-2023 | Rechtsbijstand ingeschakeld |
#12 | 4-1-2024 | Rechtsbijstand update |
#13 | jan-mrt-2024 | Afronding door Oxxio |
#14 | 23-04-2024 | Gasaansluting verwijderd |
Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#1 | 13-11-2023 | Per email het gascontract per direct opgezegd bij Oxxio.
|
#2 | 13-11-2023 | Binnen 2 uur tijd 3 telefoontjes ontvangen van Oxxio: Medewerker 1: Begon het bekende verhaal dat je de aansluiting eerst moet laten verwijderen via mijnaansluiting.nl en dat pas na verwijdering het contract opgezegd kan worden. Ik heb aangegeven dat dit onzin is en dat ik mijn contract gewoon opzeg volgens de AV, dat ik bekend ben met eventuele boze brieven die van Liander gaan komen en dat dat verder tussen Liander en mij is. Medewerker gaf aan opzegging in orde te maken. Ik had ook nog gevraagd of er een eventuele opzegboete op mijn contract zat i.v.m. het voortijdig afbreken van mijn jaarcontract. Dit werd even voor mij nagekeken en bleek niet het geval. Medewerker 2: Ongeveer een uur later belde medewerker 2, ik heb aangegeven dat ik zojuist al gebeld was en dat het in orde gemaakt zou worden. Blijkbaar stond het ticket nog open. Ze gaf aan contact op te nemen met medewerker 1 om het verder af te ronden. Medewerker 3: Nog geen 5 minuten later belt medewerker 3. Leek aanvankelijk een kort gesprek te worden zoals hiervoor. Maar op het einde vroeg ze toch door over het mijnaansluiting.nl verhaal. Wat discussie over en weer gevoerd hierover, ze vond het maar erg vreemd dat ik niet het normale proces wou volgen en dat had ze allemaal nog nooit zo meegemaakt. Ze zou een en ander nog navragen bij medewerker 1 omdat het volgens haar toch niet zomaar kon allemaal. |
#3 | 15-11-2023 | Aangezien ik na het 3de gesprek op 13-11 geen duidelijke terugkoppeling had ontvangen, toch maar even via email om een schriftelijke bevestiging gevraagd van mijn opzegging:
|
#4 | 15-11-2023 | Na het versturen van de email werd ik weer vrij snel teruggebeld door weer een andere medewerker (4). Ik heb aangegeven dat ik het erg vervelend vind dat ze me steeds bellen ondanks dat ik nadrukkelijk om schriftelijke bevestiging vraag. De medewerker gaf aan dat het bij een andere afdeling lag en dat ze vandaag nog terug zouden koppelen. Ik heb nogmaals navraag gedaan over de opzegboete, die was volgens de medewerker niet van toepassing. |
#5 | 16-11-2023 | Ondanks de telefonische toezegging van de dag er voor heb ik weer geen bevestiging ontvangen. Onderstaande email verstuurd: Hierop kreeg ik niet veel later een wat vreemde reactie op de mail terug: Vreemd aangezien ik helemaal niet gebeld was door ze. Daarnaast zat ik niet op telefoontjes te wachten en leek mijn verzoek om schriftelijk terug te koppelen vrij duidelijk. Hier heb ik het volgende op gereageerd:
|
#6 | 16-11-2023 | Wederom telefonisch ![]() Kort hierna belde ze terug dat de manager het goed had gekeurd en dat dat ze het verzoek gaan neerleggen bij een speciale backoffice afdeling. Ik heb gevraagd hoe lang dit zou duren. Ze gaf aan dat ze er 4 weken de tijd voor hebben, maar dat het meestal wel binnen 2 weken geregeld is. |
#7 | 30-11-2023 | Na 2 weken maar even gevraagd wat de status is: Hierop kreeg ik het volgende terug, niet heel duidelijk dus:
|
#8 | 5-12-2023 | Weer een weekje verder, dus toch maar eens vragen hoe ver ze zijn: Hier heb ik tot dusverre geen reactie op gehad. |
#9 | 11-12-2023 | Omdat het nog steeds stil blijft en de 4 weken die de backoffice afdeling maximaal nodig had bijna voorbij zijn wordt het tijd de druk maar weer even op te voeren:
|
#10 | 12-12-2023 | Vandaag zoals gebruikelijk weer telefonische terugkoppeling van Oxxio. Ze zijn zelf zeker ook een dossier aan het opbouwen aangezien ze gelijk aangaven dat het gesprek opgenomen kan worden. In ieder geval werd mij gevraagd nog wat geduld te hebben, de afdeling die er over gaat zou van de zomer een achterstand van 10 weken hebben gehad ![]() Uiteraard aangegeven dat ik dat vrij lang vond en of het gebruikelijk is dat Oxxio in die gevallen dan even 9 weken vastrecht zou gaan betalen of dat ik daar zelf voor mocht opdraaien. Dat laatste leek haar in ieder geval niet de bedoeling, maar hoe het precies zat wist ze ook niet. Nogmaals aangegeven dat ik het verder allemaal prima vind, zolang ze maar schriftelijk terugkoppelen dat ze met terugwerkende kracht op gaan zeggen, zonder opzegboete en dat dit telefoongesprek daar dus verder niks aan toevoegt. Ze gaf aan dat schriftelijk blijkbaar niet hun normale werkwijze is en ze het normaal altijd telefonisch afhandelen. Ik heb duidelijk uitgelegd dat ik het zeer vervelend vind dat ze niet schriftelijk willen vastleggen waar ik aan toe ben, dat begreep ze wel en ze zou met de afdelingsmanager overleggen wat er mogelijk is. Puur voor de lol heb ik ze ook maar gelijk even gewezen op het nieuwe ACM beleid.
|
#11 | 15-12-2023 | De gewenste bevestiging blijft helaas uit, dus klacht naar ACM + Rechtsbijstand ingeschakeld. Oxxio hier ook over geïnformeerd:
|
#12 | 4-1-2024 | Inmiddels is er over en weer wat communicatie geweest met rechtsbijstand. Ze hebben het dossier doorgezet naar een advocatenkantoor. Mijn advocaat heeft inmiddels ook contact gehad met Oxxio. Deze geeft aan dat Oxxio vermeld dat de opzegging nog niet definitief is totdat Liander de meter weg komt halen. Niet veel later communiceert Oxxio dit ook zelf aan mij. Ik ben inmiddels een beetje de weg kwijt, zoals altijd is gelijk hebben en gelijk krijgen weer mijlenver van elkaar verwijderd... |
#13 | jan-mrt-2024 | Omdat de advocaat van rechtsbijstand er niet bijzonder veel van leek te snappen, heb ik een second opinion aangevraagd. Deze deelde weldegelijk mijn zienswijze dat ik van het gas af kon zonder dat de aansluiting hier eerst voor weg moet. Hierna is er een andere advocaat op de zaak gezet. Deze heeft Oxxio wel op duidelijkere toon aangeschreven waardoor die uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen hebben en de hele zaak correct afgerond hebben. Dat wil zeggen dat het gascontract is opgezegd per initiële opzegdatum van november 2023 en zonder opzegboete. Een correcte eindnota alleen voor gas (elektra loopt gewoon door) en de teveel betaalde voorschotten zijn netjes terugbetaald. Bij Liander begon ondertussen ook het besef langzaam in te dalen dat ze geen aanvraag van mij krijgen zolang ze de site niet op orde maken. Ze hebben uiteindelijk zelf een aanvraag gestart waarnaar er vrij snel een afspraak gemaakt is voor verwijdering door de aannemer. |
#14 | 23-04-2024 | Gasaansluting verwijderd door de aannemer. ![]() Het laatste stukje van dit traject is uiteindelijk best snel gegaan. |
Voor mensen die de Tweakers route willen volgen en bij Oxxio zitten dus wellicht niet onverstandig om eerst van leverancier over te stappen
[ Voor 155% gewijzigd door Deismyna op 23-04-2024 12:00 ]
Volgens mij, na deze reacties, al zijn het vreemde, kun je reageren met 'Bedankt voor de bevestiging van mijn opzegging', met wellicht (nogmaals) voorbeeldbrief 0a/b. En voorschotten niet meer betalen.*Deismyna schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:49:
Aangezien het allemaal nog niet erg wil vlotten met Oxxio ook maar even een dossier aangemaakt. Ook wel handig voor mijn eigen administratie
Hierop kreeg ik niet veel later een wat vreemde reactie op de mail terug:
[...]
Hierop kreeg ik het volgende terug, niet heel duidelijk dus:
Inmiddels naderen we de 4 weken, dus ik ga ze straks maar informeren dat ik ze uiterlijk tot donderdag de tijd geef en daarna juridische stappen ga ondernemen. Is toch bizar dit...
Ik heb erg het gevoel dat er vanuit de netbeheerders gerekt wordt omdat er mogelijk iets gaat veranderen n.a.v. dat hele ACM verhaal?
*Edit, dat heb je zo te zien al gedaan in #8 (5-12).
Dan wellicht niet te veel meer achteraan zitten, maar vooral niet betalen.
Oh en inderdaad achter de eindafrekening aan blijven gaan. Wettelijk is daar ook een termijn voor, ik meen 6 weken.
[ Voor 8% gewijzigd door Truus01 op 11-12-2023 11:46 ]
Ik ben momenteel bezig met een aanvraag tot gasverwijdering in mijn huis. Ik zag dat tot eind van dit jaar de leiding nog gratis verwijderd kan worden.
Echter merk ik dat hier nog veel mensen dit proberen te vermijden, ik begrijp nog niet geheel waarom.
Zorgpunten die ik zelf las en heb zijn
1. Beschadiging van de oprit / voortuin. We hebben 2j geleden hele voortuin met riool en oprit gedaan. Wat is het risico dat dit nu beschadigd gaat worden? Ik zag met name voorbeelden dat ze de leiding uit de grond trekken vanaf de stoep zonder de oprit te beschadigen.
2. Toekomst van evt een situatie waarbij de gasleiding weer gebruikt gaat worden in NL (waterstof) en ik dan weer alles moet laten aanleggen.
Zie ik iets over het hoofd? Ik heb de algemene voorwaarden doorgelezen van Enexis en lijkt dat ze eventuele schade van mijn tuin zelf oplossen of herstellen?
Wat is nog een reden om niet nu opdracht te geven en nog gebruik te maken van de gratis mogelijkheid?
Echter merk ik dat hier nog veel mensen dit proberen te vermijden, ik begrijp nog niet geheel waarom.
1. Beschadiging van de oprit / voortuin. We hebben 2j geleden hele voortuin met riool en oprit gedaan. Wat is het risico dat dit nu beschadigd gaat worden? Ik zag met name voorbeelden dat ze de leiding uit de grond trekken vanaf de stoep zonder de oprit te beschadigen.
2. Toekomst van evt een situatie waarbij de gasleiding weer gebruikt gaat worden in NL (waterstof) en ik dan weer alles moet laten aanleggen.
Zie ik iets over het hoofd? Ik heb de algemene voorwaarden doorgelezen van Enexis en lijkt dat ze eventuele schade van mijn tuin zelf oplossen of herstellen?
Wat is nog een reden om niet nu opdracht te geven en nog gebruik te maken van de gratis mogelijkheid?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Mja, het blijft allemaal een beetje vaag natuurlijk. Ik wil gewoon dat ze zwart op wit zetten dat ze gaan opzeggen, zo moeilijk moet dat toch niet zijn. Kloten met voorschoten is ook weer grijs gebied waar ik me eigenlijk (nog) niet aan wil branden, ik neem immers wel gewoon stroom af. Ik heb ze maar weer een nieuwe email gestuurd, zie #9 in mijn dossier.Truus01 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:36:
[...]
Volgens mij, na deze reacties, al zijn het vreemde, kun je reageren met 'Bedankt voor de bevestiging van mijn opzegging', met wellicht (nogmaals) voorbeeldbrief 0a/b. En voorschotten niet meer betalen.*
*Edit, dat heb je zo te zien al gedaan in #8 (5-12).
Dan wellicht niet te veel meer achteraan zitten, maar vooral niet betalen.
Inderdaad uit oogpunt van eventuele schade n.a.v. de werkzaamheden. Daarnaast vind ik het vanuit maatschappelijk oogpunt erg onwenselijk dat elke consument voor zichzelf maar een datum moet plannen waarop de netbeheerder zijn spullen komt weghalen. Dat moeten zij zelf veel efficiënter kunnen plannen. Maar zolang zij de kosten gewoon 1:1 doorschuiven (ofwel op de gasverlater, ofwel op de gasblijvers(want niks is gratis)) worden ze ook niet echt gedwongen om efficiënt te gaan werken. Ik denk dat vele hier daar ook wat meer visie op zouden willen zien.Razor109 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:42:
[ Voor 52% gewijzigd door Deismyna op 11-12-2023 14:15 ]
De redenen waarom voor de Tweakersroute wordt gekozen is niet zozeer of er beschadigingen kunnen zijn, maar wie er dan verantwoordelijk voor is. Bij de MijnAansluiting route geef jij opdracht en ben je dus verantwoordelijk. Ook meen ik dat ergens iets staat over maximale kosten bij herstel van x% van de kosten. De kosten zijn €0, dus is x% ook €0...Razor109 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:42:
Ik ben momenteel bezig met een aanvraag tot gasverwijdering in mijn huis. Ik zag dat tot eind van dit jaar de leiding nog gratis verwijderd kan worden.
Je zal vast wel alles netjes hersteld krijgen, maar het zit juridisch net iets lastiger.
Laten liggen voor de toekomst is niet echt een optie, want tot nu toe komen alle netbeheerders vroeg of laat toch wel. En soms duurt het aan jaar of langer, maar dan is er echt nog geen waterstof of zo. Dus het duurt waarschijnlijk iets langer voordat er eea verwijderd wordt, maar je voorkomt het niet met de Tweakersroute.
Een grote reden voor de Tweakersroute is uit principe. Wettelijk is de Tweakersroute hoe het hoort te gaan, maar liegen en bedriegen de netbeheerders er vrolijk op los. Daar ga je tegenin en dat kost tijd, energie en veel gedoe. Maar het levert uiteindelijk wel iets op. Zoals dat de MijnAansluitingroute gratis is (geweest) en het lijkt erop dat ACM nu de Tweakersroute als officieële route erkend. Of zoiets.(Mij is dat in ieder geval allemaal nog niet helemaal duidelijk.)
En mocht de MijnAansluitingroute dus weer betaald worden, blijft ook alleen de Tweakersroute nog kostenvrij over.
Hoe meer er strijden, hoe meer aandacht ervoor is, lijkt me. En komt het misschien hopelijk ooit goed.
Maar geen zin in ellende, behalve mogelijk na beschadigingen aan je tuin, dan is de MijnAansluiting €0 prima.
Opzeggen van je gas contract is genoeg. Verwijdering aanvragen is optioneel.Razor109 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:42:
Als je zelf verwijdering aanvraagt ben je opdrachtgever met de daarbij behorende voorwaarde. Niet elke netbeheerder zal dezelfde voorwaarden hebben, maar mogelijke nadelen kunnen zijn:
-vergoeding bij schade maximaal 50% offerte bedrag. (50% van 0 euro koop je niks voor)
-Bestrating op prive grond moet je zelf herstellen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Vandaag een niet-inhoudelijke reactie ontvangen van Bosveld. Ze hebben mijn eerdere mail voorgelegd aan Enexis en tot ze een reactie van Enexis hebben laten ze mijn dossier stil liggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 11-12-2023 14:29 ]
Groetjes
@Nhz Op 31-10 heb je een dossieropvraag gedaan, hebben ze die ooit opgestuurd?
Zo nee, dan zou je daar nog iets mee kunnen als je daar trek in hebt. (De termijn is al lang verstreken)
Zo nee, dan zou je daar nog iets mee kunnen als je daar trek in hebt. (De termijn is al lang verstreken)
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Vandaag heeft Seers de meter verwijderd. De leiding hebben ze laten zitten en aan beide kanten een dot kit in gespoten. Binnen het uur waren ze klaar.
Vraag mij nog wel af of ik de gasleiding naar zolder nog even moet laten luchten? Had hem op zolder al afgedopt maar vraag mij af of het gas dan in de leiding blijft zitten of is dat op de begane grond al uit de leiding ontsnapt?
En wat is handig voor het dichtmaken van het gat vanuit de meterkast naar de kruipruimte? Dotje pur of beter iets anders. Zag dat er nu een prop papier in is gestopt.
Vraag mij nog wel af of ik de gasleiding naar zolder nog even moet laten luchten? Had hem op zolder al afgedopt maar vraag mij af of het gas dan in de leiding blijft zitten of is dat op de begane grond al uit de leiding ontsnapt?
En wat is handig voor het dichtmaken van het gat vanuit de meterkast naar de kruipruimte? Dotje pur of beter iets anders. Zag dat er nu een prop papier in is gestopt.
[ Voor 18% gewijzigd door jvanderkroon op 11-12-2023 17:00 ]
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ik heb er een dot glaswol/steenwol ingepropt met daarbovenop een op maat gezaagde plank. Dan kan ik nog bij om kabels naar de kruipruimte te trekken.jvanderkroon schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
Gewoon open laten, dat gas is zo weg. Die koperleiding naar zolder kun je hergebruiken om bekabeling door te trekken.jvanderkroon schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
Hier ook gedaan, ik was zo blij met die loze leiding want het is hier bijna niet te doen om op een normale manier kabels te trekken vanwege 2 betonnen vloeren en rare layout.
Nu vanaf de meterkast 1x ethernetkabel, 1x controllerkabel en 1x thermostaatkabel door de oude gasleiding getrokken voor de warmtepomp die op het dak staat. Ethernet gaat naar een acess point op de 2e waar ook de WP bedraad aan internet hangt.
[ Voor 30% gewijzigd door ASW1 op 11-12-2023 18:11 ]
Ja dat zou kunnen, maar eigenlijk vrij weinig zin in om eerlijk te zijn. Begin het gedoe wel een beetje moe te worden. Hoe lang kunnen/mogen ze dit zo nog rekken. Al die tijd zit ik als 'consument' in het ongewis over al dan niet te betalen kosten.DaWizza schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:54:
@Nhz Op 31-10 heb je een dossieropvraag gedaan, hebben ze die ooit opgestuurd?
Groetjes
Over de verplichting van een gascontract zegt ChatGPT:
"In veel gevallen is er geen wettelijke verplichting om een gascontract af te sluiten als er een gasaansluiting in de woning is. Echter, het kan zijn dat lokale regelgeving of de voorwaarden van de woningverhuurder specifieke vereisten stellen met betrekking tot gasaansluitingen. Het is raadzaam om de lokale wetten en contractuele verplichtingen te controleren om zeker te zijn van de situatie in jouw specifieke omgeving."
"In veel gevallen is er geen wettelijke verplichting om een gascontract af te sluiten als er een gasaansluiting in de woning is. Echter, het kan zijn dat lokale regelgeving of de voorwaarden van de woningverhuurder specifieke vereisten stellen met betrekking tot gasaansluitingen. Het is raadzaam om de lokale wetten en contractuele verplichtingen te controleren om zeker te zijn van de situatie in jouw specifieke omgeving."
@hansvk Hieruit volgt dat de netbeheerders zelfs niet kunstmatig slim zijn.
Ga het bij een volgende brief van Liander als reactie aangevenonetime schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:15:
@hansvk Hieruit volgt dat de netbeheerders zelfs niet kunstmatig slim zijn.
Dat was mijn gedachte maar dan bij enexis.
snameroc
Op 7 december deze reactie via de chat gegeven op de brief dat er geen gascontract meer aanwezig was:
U heeft mij onlangs een brief gestuurd kenmerk ### dat er op mijn adres ### geen contract voor gas bekend is en dat ik het risico loop geen gas en/of elektriciteit meer kan gebruiken.
Voor wat betreft het gas kan ik u melden dat ik geen gas meer gebruik en dit in de toekomst ook niet meer wens te gebruiken. Ik ben dan ook niet van plan hier in de toekomst een contract voor af te sluiten.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Signatures zijn voor boomers.
Daarop vandaag een reactie via de mail gekregen:
Oh wacht, de kosten zijn voor afsluiten op verzoek (dus gasmeter behouden) en de 100% korting is voor het verwijderen van de gasmeter.
Een beetje dubbel, enerzijds 100% korting, maar anderzijds wel vragen om accoord van de kosten.U heeft ons een e-mail gestuurd ####. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Er is geen contract aanwezig met betrekking tot uw gasaansluiting. Ondanks dat u geen gas gebruikt, en er wel een gasaansluiting aanwezig is, moet daar een leveranciers contract op zitten. Mocht u geen gebruik meer maken van het gas, dan zijn er mogelijkheden om af te kunnen zien van een contract op uw gasaansluiting. Ik stuur u hierbij de mogelijkheden mee. Mocht u geen gebruik willen maken van onderstaande mogelijkheden, dan moet u overgaan tot het afsluiten van een contract bij uw leverancier. Dit contract moet voor 04-01-2024 bij ons bekend zijn.
Afsluiting op verzoek
Bij een afsluiting op verzoek verzegelt onze monteur de gasmeter, zodat de gastoevoer geblokkeerd wordt. De gasmeter inclusief aansluiting blijft gewoon zitten. Zodra de verzegeling is uitgevoerd, hoeft u geen netwerkkosten meer te betalen. U kunt vanaf dat moment het energiecontract voor gas bij uw energieleverancier opzeggen. Een overzicht van de kosten voor zowel een afsluiting als het opnieuw aansluiten van de gasaansluiting, vindt u op onze website.
Afsluiting op verzoek is tijdelijk
In verband met de veiligheid is een verzegeling van de gasmeter mogelijk voor maximaal 12 maanden. Na deze periode moet u een keuze maken tussen het opnieuw aansluiten van de gasaansluiting of een verwijdering van de gasaansluiting. Als u nu al weet dat u definitief geen gas meer gaat verbruiken, dan kunt u het beste kiezen voor een verwijdering van de gasaansluiting.
Verwijdering gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe weggehaald en de gasaansluiting in zijn geheel verwijderd. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op die manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen. Sinds 1 maart 2021 is er een regeling ingegaan waarbij u 100% korting krijgt op de verwijdering van uw gasaansluiting. Dit betekent dat u zowel op de factuur als op de offerte, een kortingsregel ziet waarbij het eindbedrag € 0,- is. Meer informatie over het laten verwijderen van uw gasaansluiting, vindt u op onze website.
Aanvragen afsluiting op verzoek
Wilt u toch een afsluiting op verzoek aanvragen? Dan kunt u dit bij mij doorgeven. Om dit in gang te zetten, heb ik onderstaande gegevens van u nodig:
- Bent u eigenaar of huurder van de woning?
- Postadres en factuuradres:
- Tenaamstelling factuur voor de afsluitkosten:
- Wilt u de kosten betalen via een factuur achteraf of pinnen bij de monteur ter plaatse?
- Telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent:
- Gaat u akkoord met de maximale termijn van 12 maanden voor de afsluiting van gas?
- Gaat u akkoord met de kosten van € 163,76 (huidig tarief) voor de afsluiting van gas?
Door op deze e-mail te reageren, geeft u makkelijk alle benodigde informatie door. Zodra ik uw reactie hierop ontvang, neem ik uw verzoek verder in behandeling. Zodra uw verzoek verwerkt is, ontvangt u van ons een brief.
Aanvragen verwijdering
Een verwijdering vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Op de website logt u in of maakt u een account aan als u deze nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, start u een nieuwe aanvraag. Heeft u deze afgerond, dan ontvangt u van ons binnen 10 werkdagen een vrijblijvende offerte. Deze is 90 dagen geldig. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Oh wacht, de kosten zijn voor afsluiten op verzoek (dus gasmeter behouden) en de 100% korting is voor het verwijderen van de gasmeter.
goede tip, weer een klus erbij voor februari.ASW1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:25:
[...]
Gewoon open laten, dat gas is zo weg. Die koperleiding naar zolder kun je hergebruiken om bekabeling door te trekken.
Hier ook gedaan, ik was zo blij met die loze leiding want het is hier bijna niet te doen om op een normale manier kabels te trekken vanwege 2 betonnen vloeren en rare layout.
Nu vanaf de meterkast 1x ethernetkabel, 1x controllerkabel en 1x thermostaatkabel door de oude gasleiding getrokken voor de warmtepomp die op het dak staat. Ethernet gaat naar een acess point op de 2e waar ook de WP bedraad aan internet hangt.
die kosten van afsluiten is toch alleen een slotje aanbrengen? Heeft die daar een paar uur voor nodig? anders wil ik ook wel zo'n uurtarief En afsluiten is max een jaarMaasluip schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:17:
Daarop vandaag een reactie via de mail gekregen:
[...]
Een beetje dubbel, enerzijds 100% korting, maar anderzijds wel vragen om accoord van de kosten.
Die kosten zou ik anders ook wel fair vinden.
Ja, ik zie het, dat heb ik verkeerd gelezen.gr8-jen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:30:
[...]
die kosten van afsluiten is toch alleen een slotje aanbrengen? Heeft die daar een paar uur voor nodig? anders wil ik ook wel zo'n uurtarief En afsluiten is max een jaar
Dit topic is gesloten.