Dan is het simpel: de voorwaarden voldoen niet dus je wijst de offerte af.oxfordpelican schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:20:
Ik heb zojuist met Enexis gebeld om te vragen hoe dit zit.
De medewerker kon mij ook geen duidelijkheid geven. Hij gaat het navragen en laat nog weten hoe het zit.
Ik kan inderdaad altijd de Tweakersroute nog volgen. Maar ik heb straks natuurlijk wel getekend voor de offerte en daarmee de opdracht gegeven. Met als voorwaarde erin dat zij de prijs mogen verhogen bij > 6 maanden uitvoerdatum.
Hulde, de gasaansluiting is verwijderd uit mijn woning (aanvraag via mijnaansluiting.nl).
De mensen van Siers stonden rond 11:00 uur voor de deur met een kleine graafmachine, zijn net vertrokken (13:30). Proces ging relatief makkelijk:
* Gat werd handmatig gegraven waar de gasleiding binnen de woning kwam (gedeelte van de tuin, geen betegeling)
* Gat werd gegraven waar de gasleiding aangesloten was op de hoofdleiding (voetpad voor mijn woning)
* De gasleiding bij de hoofdleiding werd doorgeknipt en afgesloten
* De gasleiding binnen werd ook afgeknipt
* De graafmachine werd ingezet om de gele flexibele leiding te verwijderen (werd er gewoon uitgetrokken)
* Ze hebben netjes de ingang van de buis bij het huis volgestopt met een goedje
* Daarna werd de gasmeter weggehaald.
* Gaten zijn dichtgemaakt, bestrating op het voetpad erin en alles netjes achtergelaten.
Enige wat ik moet doen is de gasleiding binnen verwijderen en de gaten naar de kruipruimte opvullen, maar dit is zo gedaan.
De mensen van Siers stonden rond 11:00 uur voor de deur met een kleine graafmachine, zijn net vertrokken (13:30). Proces ging relatief makkelijk:
* Gat werd handmatig gegraven waar de gasleiding binnen de woning kwam (gedeelte van de tuin, geen betegeling)
* Gat werd gegraven waar de gasleiding aangesloten was op de hoofdleiding (voetpad voor mijn woning)
* De gasleiding bij de hoofdleiding werd doorgeknipt en afgesloten
* De gasleiding binnen werd ook afgeknipt
* De graafmachine werd ingezet om de gele flexibele leiding te verwijderen (werd er gewoon uitgetrokken)
* Ze hebben netjes de ingang van de buis bij het huis volgestopt met een goedje
* Daarna werd de gasmeter weggehaald.
* Gaten zijn dichtgemaakt, bestrating op het voetpad erin en alles netjes achtergelaten.
Enige wat ik moet doen is de gasleiding binnen verwijderen en de gaten naar de kruipruimte opvullen, maar dit is zo gedaan.
De gasleiding binnen (voor de meter) zal weg weg zijn. De invoerbuis zal er nog zijn, deze is namelijk niet van de netbeheerder maar hoort bij het huis. Deze kan je laten zitten voor eventueel toekomstig gebruik, kabel naar laadpaal, tuinverlichting e.d.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
In principe is er geen invoerbuis. De (gele) leiding loopt meestal vanaf de koppeling buiten de gevel naar de gasmeter.
De gasleidingen na de gasmeter blijven uiteraard wel aanwezig, want eigendom van de bewoner/hoort bij de woning.
De gasleidingen na de gasmeter blijven uiteraard wel aanwezig, want eigendom van de bewoner/hoort bij de woning.
Ze zullen je IMO duidelijkheid moeten verschaffen voor aanvang van de werkzaamheden.oxfordpelican schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
Ik heb gisteren een 0 euro offerte van Enexis ontvangen voor het verwijderen van de gasaansluiting.
Nu zie ik het kopje "Geldigheid" staan waar ik mijn twijfels over heb.
[...]
Dit zou dus kunnen betekenen dat als zij niet op tijd zijn met het weghalen van de gasaansluiting dat ik mogelijk alsnog moet gaan betalen. Of zie ik dit verkeerd?
Voor de zekerheid zou je daags voor aanvaag om duidelijkheid kunnen vragen? Zelf zou ik er niet zo bang voor zijn dat ze zonder akkoord van jouw kant vooraf alsnog een rekening sturen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Vandaag zonder enig overleg of aankondiging door enexis afgesloten buiten omdat we niet thuis waren. Brief in de bus met het feit dat ze de kosten a805 euro in rekening gebracht word. De meter en de leiding in de oprit is uiteraard gewoon achter gebleven.
Wat te doen ik had na de zoveelste brief 4 weken geleden toch maar de nul euro route aangevraagd. Nog geen offerte gehad wel bevestiging van aanvraag
Wat te doen ik had na de zoveelste brief 4 weken geleden toch maar de nul euro route aangevraagd. Nog geen offerte gehad wel bevestiging van aanvraag
snameroc
Ik dacht altijd dat een invoerbuis verplicht was, zoiets als onderstaande. Geen idee wanneer het ingevoerd is.Trichoglossus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:06:
In principe is er geen invoerbuis. De (gele) leiding loopt meestal vanaf de koppeling buiten de gevel naar de gasmeter.
https://leidingshop.nl/invoerbocht-gas-geel/
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Je bent automatisch in de tweakersroute gekomen. Enexis staat erg zwak, want die hebben niet 5 dagen van te voren een afspraak gemaakt. Plus dat je al gratis verwijdering aan had gevraagd. Dus verwijdering op eigen initiatief van de netbeheerder, en dat is gratis.snameroc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:04:
Vandaag zonder enig overleg of aankondiging door enexis afgesloten buiten omdat we niet thuis waren. Brief in de bus met het feit dat ze de kosten a805 euro in rekening gebracht word. De meter en de leiding in de oprit is uiteraard gewoon achter gebleven.
Het kan helaas alleen flink wat brieven kosten voordat ze opgeven.
Als de pijp blijft liggen en ik om wat voor reden dan ook ooit terug zou kunnen aansluiten zou dat best wat mogen kosten maar ik nu dat ze misschien ooit terug komen om alsnog de boel open te grVen en de pijp te verwijderen,of niet?
snameroc
Volgens hun eigen regels zullen nog een keer terug moeten komen om ook de pijp te verwijderen. Maar het zou me niets verbazen als de hele zaak verder laten zitten. Behalve als ze jouw opdracht tot verwijdering vinden, dan krijgen ze er waarschijnlijk geld voor. Dus dan loont het om langs te komen.snameroc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:04:
Als de pijp blijft liggen en ik om wat voor reden dan ook ooit terug zou kunnen aansluiten zou dat best wat mogen kosten maar ik nu dat ze misschien ooit terug komen om alsnog de boel open te grVen en de pijp te verwijderen,of niet?
Dat zou inderdaad de koninklijke weg zijn.Erwin_83 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:58:
[...]
Wat mogelijk wel kan is dan ze dan de opdracht terug geven en je dan weer opnieuw het offerte traject in gaat tegen de dan geldende prijzen.
Maar zoals ze het nu formuleren staat de mogelijkheid open om na zes maanden toch tot verwijdering over te gaan en alsnog kosten in rekening te brengen.
In ieder geval zal @oxfordpelican moeten reageren, dat hij niet akkoord gaat met het in rekening brengen van kosten als het langer duurt dan zes maanden voordat de verwijdering wordt uitgevoerd.
Reageer je niet, dan ga je (stilzwijgend?) akkoord met de voorwaarden die Enexis nu uit de hoge hoed tovert.
Het geeft overigens wel te denken dat Enexis dit nu voor het eerst opneemt in een uitgebrachte offerte.
Zien ze misschien aankomen, dat ACM het gratis verwijderen na een verzoek daartoe van een gasverlater gaat blokkeren?
In het (inmiddels weer vernietigde) "Methodebesluit regionale netbeheerder gas 2022-2026" (https://www.acm.nl/sites/...r-gas-2022-2026-nieuw.pdf) stond een aanpassing beschreven wat betreft de behandeling van kapitaalskosten. Die moest er voor zorgen, dat versnelde afschrijving tot hogere inkomsten van de netbeheerders zou leiden (en dus hogere tarieven!), om de kosten voor verwijdering straks niet onevenredig op een steeds kleinere groep gasverbruikers af te wentelen.
Verwacht mag worden, dat er een nieuw Methodebesluit gaat komen.
Dan kan het niet zo zijn, dat er alsnog zowel een gewijzigde afschrijvings methodiek wordt ingevoerd, als dat er kosten voor verwijdering bij de individuele gasverlater in rekening mogen worden gebracht.
Dat zou dubbel vergoeden betekenen, in strijd met de eigen uitgangspunten van ACM.
Wij houden ze in de gaten....
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
"Wij accepteren uw offerte met het offertebedrag tegen het huidige van 0 euro.oxfordpelican schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
Ik heb gisteren een 0 euro offerte van Enexis ontvangen voor het verwijderen van de gasaansluiting.
[...]
Dit zou dus kunnen betekenen dat als zij niet op tijd zijn met het weghalen van de gasaansluiting dat ik mogelijk alsnog moet gaan betalen. Of zie ik dit verkeerd?
Wij verwerpen echter uw voorbehoud dat wanneer u niet binnen acceptabele termijn de in de offerte genoemde werkzaamheden heeft uitgevoerd u na 6 maandem de tarieven mag aanpassen aan uw dan geldende tarieven. Dat voorbehoud is volstrekt onredelijk, daar u de enige partij bent die invloed heeft op zowel de planning als het niet-gereguleerde tarief voor het verwijderen van gasaansluitingen.
U dient de offerte uit te voeren conform de tarieven die gelden op het moment dat de offerte is opgemaakt, te weten het door u genoemde tarief van nul euro. Tevens dient u de werkzaamheden binnen een redelijke termijn uit te voeren.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Gut, ze zijn echt weer eens de weg kwijt bij Enexis.snameroc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:04:
Heb je hier een compleet dossier van je eerdere communicatie? Als ik dat heb kan ik wat beter meedenken over een passende (harde) reactie.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
DOSSIER mikepapot | |
Netbeheerder: | Liander |
Gaskraan definitief dicht sinds: | 17 november 2023 |
Gascontract beëindigd: | 20 november 2023 |
Tijdlijn | ||
#1 | 17-11-2023 | Gas opgezegd bij mijn energieleverancier Samen Om |
#2 | 20-11-2023 | Bevestiging beëindiging gascontract van Samen Om |
#3 | 28-11-2023 | 1e brief van Liander: "Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?" |
#4 | 29-11-2023 | Reactie gestuurd aan Liander op basis van voorbeeldbrief 1. |
#5 | 04-12-2023 | Ontvangstbevestiging (telefonisch) van Liander betreffende mijn reactie op hun eerste brief. |
#6 | 08-12-2023 | Eindafrekening ontvangen van mijn energieleverancier Samen Om. |
#7 | 12-12-2023 | 2e brief van Liander: "Maakt u snel een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?" |
#8 | 17-12-2023 | Mijn reactie aan Liander n.a.v. hun 2e brief met herinnering |
#9 | 20-12-2023 | Liander neemt contact op over mijn reactie d.d. 17-12-2023 |
#10 | 22-12-2023 | Liander per e-mail verzocht om inhoudelijke reactie. |
#11 | 27-12-2023 | Reactie per e-mail terug van Liander. |
#12 | 01-01-2024 | Mijn reactie per e-mail terug aan Liander. |
#13 | 16-05-2024 | ’Deurwaardersdreigbrief' ontvangen van Liander. |
#14 | 23-05-2024 | Klacht over ’Deurwaardersdreigbrief’ naar Liander. |
#15 | 24-05-2024 | Snelle en adequate reactie van Liander op mijn klacht. |
#16 | 27-05-2024 | Mijn klacht aan de ACM over Liander en www.mijnaansluiting.nl. |
#17 | 27-05-2024 | Dit is mijn antwoord naar Liander. |
#18 | 29-05-2024 | Nette reactie terug van Liander. |
#19 | 29-05-2024 | ACM wil met mij telefonisch overleg. |
#20 | 31-05-2024 | ACM per mail een aantal data en tijden doorgegeven. |
#21 | 03-06-2024 | Telefonisch overleg met de ACM. |
#22 | 07-06-2024 | Liander start zelf haar verwijderingsproces op. |
#23 | 07-06-2024 | Vervolg bij Liander. |
#24 | 14-06-2024 | Mijn reactie naar Liander. |
Correspondentie en wat er is gebeurd | ||||||||||||||||||||
#1 | 17-11-2023 | Vandaag is bij ons ook definitief de gaskraan dichtgezet. Daarom per e-mail mijn (aparte) variabele gascontract per direct opgezegd bij energieleverancier Samen Om:Binnen 5 minuten een positieve reactie van de klantenservice: Geen lastige discussie of weerstand bij deze energieleverancier. Gelukkig maar. | ||||||||||||||||||
#2 | 20-11-2023 | Bevestiging beëindiging gascontract van de klantenservice van Samen Om:
| ||||||||||||||||||
#3 | 28-11-2023 | 1e brief van Liander: Standaard brief aan mij persoonlijk gericht met de bekende drie keuzes uit het Liander assortiment (maar niet mijn keuze daarbij ![]()
![]() | ||||||||||||||||||
#4 | 29-11-2023 | Mijn reactie aan Liander.In de aut.reply met ontvangstbevestiging schrijft Liander: Ik wacht geduldig af. ![]() | ||||||||||||||||||
#5 | 04-12-2023 | Vanmiddag werd ik gebeld door een anoniem nummer; bleek een vriendelijke dame van de klantenservice van Liander te zijn, die vroeg of het uitkwam dat ze belde. Ik gaf aan dat ik maar kort tijd had. Ik was verrast dat ik door Liander gebeld werd; ik had immers op het contactformulier waar ik mijn reactie op hun eerste brief had geplaatst, bij het veld voor mijn telefoonnummer ‘NVT’ ingevoerd. Blijkbaar hadden ze mijn mobiele nummer nog staan in hun CRM systeem sinds ik een aantal jaren geleden met Liander contact heb gehad over aanpassing van mijn elektriciteitsaansluiting. De dame had maar kort nodig: Nu maar hopen dat ze dat per e-mail doen. Ik zal ter stimulans hiervan de komende tijd anonieme telefoontjes doorzetten naar mijn voicemail. ![]() | ||||||||||||||||||
#6 | 08-12-2023 | Eindafrekening van energieleverancier Samen Om ontvangen (2,5 week na beëindiging gascontract). Klopt helemaal (aantal kuub gas en de data). | ||||||||||||||||||
#7 | 12-12-2023 | 2e brief van Liander ontvangen. Is een herinnering van brief 1.![]() Korte reactie van mij volgt. | ||||||||||||||||||
#8 | 17-12-2023 | Mijn reactie aan Liander n.a.v. hun 2e brief met herinnering.
| ||||||||||||||||||
#9 | 22-12-2023 | Liander heeft mij vanochtend gebeld (ondanks mijn verzoek om reactie per e-mail te sturen); dit keer met een 088 nummer. Omdat ik niet opnam werd mijn voicemail ingesproken. Na tien minuten nog een poging en opnieuw een bericht op mijn voicemail met daarbij dat de reactie per e-mail zal volgen. Eind van de middag ontving ik de volgende e-mail van Liander:
| ||||||||||||||||||
#10 | 22-12-2023 | Ik heb besloten niet terug te bellen maar heb geantwoord op de mail van Liander:
| ||||||||||||||||||
#11 | 27-12-2023 | Vanochtend heeft een andere medewerker van de klantenservice van Liander gereageerd op mijn e-mail van 22 december:
| ||||||||||||||||||
#12 | 01-01-2024 | Op de eerste dag van het jaar van de algemeen geaccepteerde Tweakersroute heb ik (wat mij betreft) de laatste e-mail gestuurd aan Liander:
| ||||||||||||||||||
#13 | 16-05-2024 | ’Deurwaardersdreigbrief’ ontvangen van Liander:![]() ![]() | ||||||||||||||||||
#14 | 23-05-2024 | Met deze ’Deurwaardersdreigbrief’ gaat Liander voor mij over een grens heen. Mogelijk is het zo niet bedoeld en is het een kwestie van afdelingen die langs elkaar heen werken, maar ze mogen echt wel beseffen dat ze op deze manier de plank volkomen misslaan en mij daardoor in een kwaad daglicht plaatsen. Daarom stuur ik deze pittige klacht als reactie:
| ||||||||||||||||||
#15 | 24-05-2024 | De volgende dag een snel en adequaat antwoord van Liander op mijn klacht:
| ||||||||||||||||||
#16 | 27-05-2024 | Dit is de door mij gestuurde klacht naar de ACM:De eerste drie bijlagen zie je hierboven al opgenomen. Dit is de vierde bijlage: ![]() | ||||||||||||||||||
#17 | 27-05-2024 | Dit is mijn antwoord naar Liander:
| ||||||||||||||||||
#18 | 29-05-2024 | Nette reactie van Liander:
| ||||||||||||||||||
#19 | 29-05-2024 | ACM verzoekt om telefonisch overleg:
| ||||||||||||||||||
#20 | 31-05-2024 | Ik heb aan de ACM per mail een aantal data en tijden doorgegeven die voor mij uitkomen voor telefonisch overleg. | ||||||||||||||||||
#21 | 03-06-2024 | Telefonisch overleg met de ACM: Vandaag werd ik gebeld door de ACM over mijn e-mail met mijn klacht over de dreigbrief en gasdiefstal beschuldiging van Liander. De ACM medewerker wilde weten of het nu voor mij bij Liander is opgelost. Dat heb ik bevestigd, maar daarbij aangegeven dat het niet structureel is opgelost, zowel niet bij Liander als bij de overige netbeheerders. En dat ik van veel mensen op het gasverlatersforum op Tweakers heb vernomen dat ze tegen vergelijkbare problemen aan lopen. En dat ik van de ACM verwacht dat ze hierover het gesprek aangaan met de netbeheerders. Daarbij heb ik ook kort de andere twee punten benoemd (zogenaamd verplichte aanvraag verwijdering en het ontbreken van een melding ‘geen gasgebruik meer’ op mijnaansluiting.nl). De medewerker kon mij niet toezeggen dat de ACM dit zou oppakken, maar wilde wel mijn mail doorsturen naar de afdeling die het overleg met de netbeheerders voert zodat zij dit eventueel mee kunnen nemen in dit overleg. De medewerker was niet bekend met ons gasverlaters-topic op Tweakers. Ik heb toegezegd daar wat informatie over te sturen. Dus deze mail daarover gestuurd: Ik weet niet of het wat gaat veranderen bij de netbeheerders, maar dit is wat ik eraan kon bijdragen. | ||||||||||||||||||
#22 | 07-06-2024 | Liander start zelf haar verwijderingsproces op:Helemaal prima. | ||||||||||||||||||
#23 | 07-06-2024 | Vervolg bij Liander: Dezelfde middag nog wordt ik gebeld door een medewerker van Liander. Kwam mij op dat moment niet uit, dus afgesproken dat ik maandag opnieuw gebeld zou worden. Geen telefoontje meer gekregen, maar woensdag 12 juni ontving ik deze e-mail: Met deze bijlage: ![]() ![]() | ||||||||||||||||||
#24 | 14-06-2024 | Mijn reactie naar Liander: Het zal een standaardbrief van Liander zijn, maar voor de zekerheid wil ik toch een aantal punten duidelijk maken, zodat daar later geen misverstand over kan ontstaan. Daarom stuurde ik deze e-mail terug:
|
[ Voor 255% gewijzigd door mikepapot op 14-06-2024 22:23 ]
Ik heb mijn dossier aangemaakt. Vriendelijk verzoek aan @Bram-Bos of een van de andere topic-starters om een link naar dit dossier op te nemen in de TS.
Mijn grote respect en waardering aan de topic-starters en alle inhoudelijke bijdragers voor al jullie goede werk in dit topic en daarbuiten! 
mikepapot schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:32:
DOSSIER mikepapot Netbeheerder: Liander Gaskraan definitief dicht sinds: 17 november 2023 Gascontract beëindigd: 20 november 2023
Tijdlijn #1 17-11-2023 Gas opgezegd bij Samen Om #2 20-11-2023 Bevestiging beëindiging gascontract van Samen Om #3 28-11-2023 1e brief van Liander: "Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?"
Correspondentie en wat er is gebeurd #1 17-11-2023 Vandaag is bij ons ook definitief de gaskraan dichtgezet. Daarom per e-mail mijn (aparte) variabele gascontract per direct opgezegd bij energieleverancier Samen Om:
[...]
Binnen 5 minuten een positieve reactie van de klantenservice:
[...]
Geen lastige discussie of weerstand bij deze energieleverancier. Gelukkig maar.
#2 20-11-2023 Bevestiging beëindiging gascontract van de klantenservice van Samen Om:
[...]
#3 28-11-2023 1e brief van Liander:
Standaard brief aan mij persoonlijk gericht met de bekende drie keuzes uit het Liander assortiment (maar niet mijn keuze daarbij):
[Afbeelding]
- Vraag een kosteloze verwijdering aan
- Meld u aan bij een energieleverancier
- Vraag een tijdelijke afsluiting aan
#3 ##-11-2023 Mijn reactie volgt nog op basis van de prima voorbeelden in dit topic.
In aansluiting op was @phicoh al zei, heb jij een aanvullend verweer als je kunt aantonen dát je al verwijdering had aangevraagd. Ik zou niet wachten op de daadwerkelijke factuur, maar Enexis vast verwittigen dat ze werkelijk abuis waren om je buiten af te sluiten aangezien je al verwijdering had aangevraagd. En dat je om die reden alleen al niet van plan bent een factuur voor die werkzaamheden te voldoen. Daarnaast blijft gelden dat je geen opdracht hebt verleend voor deze werkzaamheden.snameroc schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:04:
Heb je wel gereageerd op die eerdere brieven van Enexis? Dat maakt je zaak nog wel sterker.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
JawelBram-Bos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:57:
[...]
In aansluiting op was @phicoh al zei, heb jij een aanvullend verweer als je kunt aantonen dát je al verwijdering had aangevraagd. Ik zou niet wachten op de daadwerkelijke factuur, maar Enexis vast verwittigen dat ze werkelijk abuis waren om je buiten af te sluiten aangezien je al verwijdering had aangevraagd. En dat je om die reden alleen al niet van plan bent een factuur voor die werkzaamheden te voldoen. Daarnaast blijft gelden dat je geen opdracht hebt verleend voor deze werkzaamheden.
Heb je wel gereageerd op die eerdere brieven van Enexis? Dat maakt je zaak nog wel sterker.
Diverse keren dat ze welkom waren als ze een afspraak maken.
Zolang ze geen fysieke factuur sturen heb je geen zaak in mijn ogen. Het is hun aansluiting en het staat ze vrij om er mee te doen wat ze willen doen. Ze hebben het gat netjes aangestraat op de straat.
snameroc
Voor mijn reactie op de eerste brief van Liander (zie mijn dossier) heb ik het volgende bedacht:
Lees het graag als jullie nog iets missen of anders zouden verwoorden.Geachte heer/mevrouw,
Ik ontving op 28-11-2023 een brief van u op mijn adres (kenmerk: ###) waarin u mij er op wijst dat er bij u op adres {adres} geen energieleverancier voor gas bekend is.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 17-11-2023 opgezegd bij mijn energieleverancier Samen Om. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Samen Om gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij mijn netbeheerder (Liander), conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Mijn reden voor de opzegging van mijn leveringscontract voor gas is dat wij in het kader van de energietransitie onze woning nu volledig gasvrij gemaakt hebben. Voor onze verwarming en warmwater gebruik zijn we overgestapt naar een all-electric warmtepomp met boiler, zodat de CV-ketel als laatste gasverbruiker het huis is uitgegaan. En koken deden we hier altijd al op elektriciteit. Daarmee hebben we ook de gaskraan op de genoemde opzeggingsdatum definitief dichtgedraaid en de binnenleiding afgedopt. We gebruiken daarom op dit adres sinds 18-11-2023 geen gas meer en zullen ook in de toekomst geen gas meer gebruiken.
In uw brief verzoekt u mij dringend om aan te geven of ik de gasaansluiting nog wil gebruiken of niet. Daarbij geeft u mij drie opties.
Geen van deze drie opties is echter bij mij van toepassing. Mijn situatie is zoals aangegeven dat wij geen gas meer gebruiken. Ik zie echter geen noodzaak noch logica in het (individueel) aanvragen van een verwijdering en zal dit dan ook niet aanvragen, want die aansluiting zit mij niet in de weg.
De aansluitleiding is tot en met de meter eigendom en verantwoordelijkheid van Liander. Daarmee laat ik de keuze wat te doen met de gasaansluiting bij Liander.
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Nee niet zo op een rijtjeIvow85 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:11:
[...]
Gut, ze zijn echt weer eens de weg kwijt bij Enexis.
Heb je hier een compleet dossier van je eerdere communicatie? Als ik dat heb kan ik wat beter meedenken over een passende (harde) reactie.
Ik heb opgezegd in april 2022
En dat ging zonder problemen. Op 27 mei de eerste brief waarop wij geantwoord hebben
Uw toelichting: Wij hebben een contract alleen voor electra. Wij hebben geen gas meer nodig ivm volledig elektra. U mag indien u dat wens de gas aansluiting verwijderen maar ik geef daar geen opdracht voor. Ik zal u toegang verlenen en alle benodigde medewerking verlenen maar ga niet voor de verwijdering betalen.
In juli weer een brief waar wij op gereageerd hebben waar deze bevestiging op kwam
Beste meneer of mevrouw snameroc
Naar aanleiding van het opzeggen van het energiecontract voor de gasaansluiting op het adres ….,,.in Etten-Leur heeft u van ons een brief ontvangen. Hierin verzoeken wij u een contract af te sluiten om afsluiting (en de daarbij behorende kosten) te voorkomen. U vindt het prima als wij de gasaansluiting gaan afsluiten of verwijderen, maar gaat hier geen kosten voor betalen. Graag informeer ik u over de mogelijkheden met betrekking tot de gasaansluiting.
Verwijderen gas
Ik snap uiteraard dat u liever geen kosten maakt voor een aansluiting die u niet gebruikt. Ik zie inderdaad in ons systeem dat u eind mei ook heeft doorgegeven dat u niet wilt betalen voor een verwijdering. Toch is de meest voor de hand liggende oplossing om de gasaansluiting te laten verwijderen. Op dit moment is een verwijdering van de gasaansluiting namelijk gratis. Er worden dan ook geen kosten bij u in rekening gebracht. U kunt de aanvraag hier indienen. U ontvangt vervolgens binnen 10 werkdagen een offerte per post of per e-mail. In de offerte ziet u dat u korting krijgt op het gehele normaal gesproken bedrag voor het verwijderen van een gasaansluiting. Nadat u de akkoordverklaring retour heeft gestuurd, neemt de aannemer contact met u op over de planning. Ik kan helaas geen informatie geven over de doorlooptijden. In de tussentijd hoeft u dan geen contract af te sluiten voor uw gasaansluiting. Dit geldt alleen als u daadwerkelijk een aanvraag heeft ingediend. Wilt u zo vriendelijk zijn om aan mij laten te weten wanneer u de aanvraag heeft ingediend? Dan zorg ik ervoor dat het afsluitproces stopt en u geen brieven meer ontvangt.
Afsluiten gas
Wanneer u geen verwijdering voor gas aanvraagt zal de afsluitprocedure blijven doorlopen. Dit houdt in dat wij de aansluiting gaan afsluiten als u niet tijdig een energiecontract voor de gasaansluiting regelt. De daarbij behorende kosten voor afsluiting en eventuele heraansluiting zijn dan voor uw eigen rekening. Op elke actieve aansluiting dient namelijk een energiecontract geregistreerd te zijn. Anders kan er verbruik plaatsvinden zonder dat u hiervoor betaalt. Dit geldt ook als u geen gebruik van de aansluiting maakt. Meer informatie over het voorkomen van een afsluiting en de huidige afsluitkosten vindt u op onze website. Hieronder zal ik nog een toelichting geven over de aansluit-en transportovereenkomst (ATO).
ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.
Ik hoop u hiermee duidelijkheid te hebben gegeven over de mogelijkheden voor het verwijderen en afsluiten van de gasaansluiting. Ik wens u alvast een fijn weekend toe.
Contact
Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mij op 088 857 01 17. Op maandag en dinsdag ben ik aanwezig van 9.00 tot 16.30 uur. Op woensdag en vrijdag kunt u mij bereiken van 9.00 tot 13.30 uur. Wanneer ik niet aanwezig ben staan mijn collega’s u graag te woord. Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
.......
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Hier hebben wij met de voorbeeld brief op gereageerd
Waarop 15 augustus dit antwoord kwam
Beste meneer snameroc,
Hartelijk dank voor uw reactie, deze neem ik ter kennisgeving aan.
Graag verwijs ik u naar mijn e-mail van 4 augustus. Hierin heb ik u aangegeven wat de mogelijkheden zijn voor wat betreft uw gasaansluiting.
Ik ga het dossier sluiten en wens u nog een fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Klachten & Claims
Begin november stonden ze onaangekondigd voor de deur en heb ik aan de monteur mijn mening verteld, die heeft een papier achtergelaten met de mogelijkheden.
Op 7 november heb ik verwijdering aangevraagd omdat ik het moe was en ook een bevestiging gehad dat het even kon duren voor ik antwoord zou krijgen omdat de netwerk beheeerders het druk hadden.
En vandaag hebben ze onaangekondigd afgesloten op straat terwijl we niet thuis waren.
[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 28-11-2023 23:05 . Reden: Namen ]
snameroc
Wat heb jij snel die brief gekregen van Liander! Ik heb 13 dagen geleden een vervelend telefoontje van ze gehad, nadat ik via het online contactformulier een week eerder had aangegeven geen gascontract meer te hebben. Maar nog niets schriftelijk ontvangen van ze.mikepapot schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:32:
DOSSIER mikepapot Netbeheerder: Liander Gaskraan definitief dicht sinds: 17 november 2023 Gascontract beëindigd: 20 november 2023
Tijdlijn #1 17-11-2023 Gas opgezegd bij Samen Om #2 20-11-2023 Bevestiging beëindiging gascontract van Samen Om #3 28-11-2023 1e brief van Liander: "Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?"
Correspondentie en wat er is gebeurd #1 17-11-2023 Vandaag is bij ons ook definitief de gaskraan dichtgezet. Daarom per e-mail mijn (aparte) variabele gascontract per direct opgezegd bij energieleverancier Samen Om:
[...]
Binnen 5 minuten een positieve reactie van de klantenservice:
[...]
Geen lastige discussie of weerstand bij deze energieleverancier. Gelukkig maar.
#2 20-11-2023 Bevestiging beëindiging gascontract van de klantenservice van Samen Om:
[...]
#3 28-11-2023 1e brief van Liander:
Standaard brief aan mij persoonlijk gericht met de bekende drie keuzes uit het Liander assortiment (maar niet mijn keuze daarbij):
[Afbeelding]
- Vraag een kosteloze verwijdering aan
- Meld u aan bij een energieleverancier
- Vraag een tijdelijke afsluiting aan
#3 ##-11-2023 Mijn reactie volgt nog op basis van de prima voorbeelden in dit topic.
@snameroc Misschien je naam even vervangen door je tweakers-id?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@snameroc
En kun je de aangehaalde tekst van brieven tussen [quote] en [/quote] zetten, zodat die in een eigen vakje komt? Dat is hier gebruikelijk en dat leest wat prettiger.
Je kunt daarvoor ook de aanhalingstekens gebruiken bovenaan het vak waarin je je tekst tikt.
En kun je de aangehaalde tekst van brieven tussen [quote] en [/quote] zetten, zodat die in een eigen vakje komt? Dat is hier gebruikelijk en dat leest wat prettiger.
Je kunt daarvoor ook de aanhalingstekens gebruiken bovenaan het vak waarin je je tekst tikt.
[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 29-11-2023 02:13 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Daar gaat het dus ook om, het gaat om een leiding na de gasmeter. De woning heeft een oude gasleiding lopen naar de kruipruimte richting de keuken (gasfornuis) en een aftakking naar boven waar voorheen de CV-ketel zat.Trichoglossus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:06:
De leiding naar de kruipruimte heb ik laten zitten voor eventuele bekabeling bijvoorbeeld (voor de rest is het verwijderd). De andere leiding is volledig verwijderd. Met een slijptol ben je er zo doorheen
Verwijderd
Vorige week heb ik bericht gekregen dat ze de planning aanpassen omdat week 13 niet uitkomt die in de afsluitingsaanvraag de eerste mogelijkheid was.
Rond dezelfde tijd de befaamde brief (Stedin) dat er geen contract is en als je verwijdering wil, dat moet aanvragen. Melding via mijnaansluiting was al gedaan, maar ik heb toch even gemaild met het genoemde contactadres om enig misverstand te voorkomen. Als er dan toch problemen komen heeft het aan mij niet gelegen.
Rond dezelfde tijd de befaamde brief (Stedin) dat er geen contract is en als je verwijdering wil, dat moet aanvragen. Melding via mijnaansluiting was al gedaan, maar ik heb toch even gemaild met het genoemde contactadres om enig misverstand te voorkomen. Als er dan toch problemen komen heeft het aan mij niet gelegen.
De aangegeven wensweek was helaas is eerste mogelijkheid die te kiezen was. Hoe eerder hoe beter wat mij betreft, dan is het maar gebeurd.
Wij werken vrijwel altijd vanuit huis en mocht er ineens een slot vrijkomen dan hoor ik het graag zodat we ook jullie tijd kunnen optimaliseren.
Er is afgelopen week overigens een brief bezorgd waarin gesteld wordt dat als ik van het gas afwil, dat ik dan via mijnaansluiting verwijdering moet aanvragen. Zoals in het dossier te zien is, is reeds enige tijd geleden daar melding gemaakt dat u welkom bent om de gasaansluiting te verwijderen.
Om eventuele problemen te voorkomen, vraag ik u om even in de eigen systemen te kijken of een en ander daar ook correct staat aangetekend. Ik lees her en der dat dit administratief nog wel eens fout gaat.
Ik heb inmiddels een reactie van Enexis. Zij hebben mij het volgende gestuurd:oxfordpelican schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
[...]
Moet ik ze op hun woord geloven en gewoon tekenen? Of moet ik de offerte laten aanpassen? Al weet ik niet of ze dat gaan doen natuurlijk.Geachte ...,
Naar aanleiding van onderstaande mail, informeren wij u als volgt.
U heeft een offerte ontvangen voor het kosteloos verwijderen van de gasaansluiting.
Als u de offerte getekend retour heeft gestuurd, zal de prijs die op de offerte staat gehandhaafd blijven.
Het verwijderen van de gasaansluiting blijft vooralsnog bij ons bekend “gratis.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,
Met vriendelijke groet,
Team Kleinverbruik Tilburg
Gewoon tekenen en laten gaan.oxfordpelican schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:26:
[...]
Ik heb inmiddels een reactie van Enexis. Zij hebben mij het volgende gestuurd:
[...]
Moet ik ze op hun woord geloven en gewoon tekenen? Of moet ik de offerte laten aanpassen? Al weet ik niet of ze dat gaan doen natuurlijk.
Als jij uiteindelijk toch een rekening krijgt en veroordeeld wordt om te betalen ondanks een extra toezegging dat het toch echt gratis is.. dan leven we echt in een bananenrepubliek
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Daar ben ik het wel mee eensGlashelder schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:31:
[...]
Gewoon tekenen en laten gaan.
Als jij uiteindelijk toch een rekening krijgt en veroordeeld wordt om te betalen ondanks een extra toezegging dat het toch echt gratis is.. dan leven we echt in een bananenrepubliek
@oxfordpelican Je kan natuurlijk zelf nog ergens toevoegen dat je je akkoord intrekt als het toch niet gratis zou zijn.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zojuist via het contactformulier mijn reactie gestuurd aan Liander op hun eerste brief ("Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?"):
Ook in het rijtje onderwerpen stond niets passends, dus dan maar 'Anders'.
Bij mijn gegevens heb ik wel mijn e-mailadres opgegeven maar geen telefoonnummer, gezien de ervaring die @marana opdeed met het vervelende Liander telefoontje.
In de aut.reply met ontvangstbevestiging schrijft Liander:
Dossier is bijgewerkt. Dank voor het opnemen in de TS.
Ook het contactformulier biedt drie 'onmogelijke', maar verplichte keuzes:Geachte heer/mevrouw,
Ik ontving op 28-11-2023 een brief van u (kenmerk: ###) waarin u mij er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is op mijn adres {adres}.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik op 17-11-2023 opgezegd bij mijn energieleverancier Samen Om. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Samen Om gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij mijn netbeheerder (Liander), conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Mijn reden voor de opzegging van mijn leveringscontract voor gas is dat wij in het kader van de energietransitie onze woning nu volledig gasvrij gemaakt hebben. Voor onze verwarming en warmwater gebruik zijn we overgestapt naar een all-electric warmtepomp met boiler, zodat de CV-ketel als laatste gasverbruiker het huis is uitgegaan. En koken deden we hier altijd al op elektriciteit. Daarmee hebben we ook de gaskraan op genoemde opzeggingsdatum definitief dichtgedraaid en de binnenleiding afgedopt. We gebruiken daarom sinds 18-11-2023 geen gas meer op dit adres en zullen ook in de toekomst geen gas meer gebruiken.
In uw brief verzoekt u mij dringend om aan te geven of ik de gasaansluiting nog wil gebruiken of niet. Daarbij geeft u mij drie opties.
Geen van deze drie opties is echter bij mij van toepassing. Mijn situatie is zoals aangegeven dat wij geen gas meer gebruiken. Ik zie echter geen noodzaak noch logica in het (individueel) aanvragen van een verwijdering en zal dit dan ook niet aanvragen, want die aansluiting zit mij niet in de weg.
De aansluitleiding is tot en met de meter eigendom en verantwoordelijkheid van Liander. Daarmee laat ik de keuze over wat te doen met de gasaansluiting bij Liander.
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
@mikepapot
huisadres
e-mailadres
- vraag
- compliment
- klacht
Ook in het rijtje onderwerpen stond niets passends, dus dan maar 'Anders'.
Bij mijn gegevens heb ik wel mijn e-mailadres opgegeven maar geen telefoonnummer, gezien de ervaring die @marana opdeed met het vervelende Liander telefoontje.
In de aut.reply met ontvangstbevestiging schrijft Liander:
Ik wacht geduldig af.Beste @mikepapot,
U heeft een klacht over het onderwerp Anders... aan ons doorgegeven. Helaas duurt het op dit moment langer voor wij op uw bericht kunnen reageren. Onze excuses hiervoor.
Dossier is bijgewerkt. Dank voor het opnemen in de TS.
[ Voor 1% gewijzigd door mikepapot op 29-11-2023 21:42 . Reden: Dossier vermeld. ]
Op de website van de ACM zijn de tarieven voor 2024 van de netbeheerders gepubliceerd. Ook een overzicht van De totale inkomsten voor de regionale netbeheerders gas voor 2024. In de eerste Excel (Berekening totale inkomsten 2024 regionale netbeheerders gas) vind je in tabblad Input verwijderingskosten KV voor de meeste netbeheerders (Enexis en Westland ontbreken gek genoeg) het aantal geschatte verwijderingen in 2024.
Interessant én saillant detail: de titel van dat werkblad is 'Input verwijderingskosten gasaansluitingen zonder verzoek kleinverbruikers 2022'. Dit duidt er -zoals verwacht- op dat alle kosteloze verwijderingen vanaf 2024 zonder verzoek plaatsvinden.
Pak de popcorn om te kijken hoe de netbeheerders dit gaan communiceren naar de gasverlaters.
Toevoeging: in de individuele tarievenbesluiten voor de RNB's (bv. deze voor wat betreft Liander) staat inderdaad het volgende punt:
5. In het tarievenbesluit 2024 worden enkel de efficiënte kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen zonder verzoek van klein- of grootverbruikers, dus op initiatief van de regionale gasnetbeheerder, vergoed. De kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers worden niet langer vergoed. Het besluit van de ACM van 25 februari 2021 tot een wijziging van de Tarievencode gas dat zag op het vergoeden van de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers, is op 20 juni 2023 door het CBb vernietigd.
en
62. Alleen de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen zonder verzoek – op initiatief van de regionale gasnetbeheerder – worden nagecalculeerd. De kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van klein- of grootverbruikers worden niet vergoed. Het CBb heeft op 20 juni 2023 het besluit van de ACM van 25 februari 2021 tot een wijziging van de Tarievencode gas vernietigd. Het besluit van de ACM zag op het vergoeden van de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers. In het tarievenbesluit 2024 worden daarom niet langer de efficiënte kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers vergoed. De verwijderingskosten voor gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers die in het tarievenbesluit 2023 zijn vergoed, worden niet gecorrigeerd in het tarievenbesluit 2024.
Kortom: de Tweakers-route is de enige route waarmee gasverlaters kosteloos van de aansluiting af kunnen komen, en de ACM houdt er in de calculatie voor 2024 rekening mee dat de netbeheerders hun procedures zo inrichten dat duizenden gasverlaters 'geen verzoek' doen.
Update: de ACM en de netbeheerders komen naar verwachting volgende week met een nieuwsbericht over de nieuwe procedure.
Interessant én saillant detail: de titel van dat werkblad is 'Input verwijderingskosten gasaansluitingen zonder verzoek kleinverbruikers 2022'. Dit duidt er -zoals verwacht- op dat alle kosteloze verwijderingen vanaf 2024 zonder verzoek plaatsvinden.
Pak de popcorn om te kijken hoe de netbeheerders dit gaan communiceren naar de gasverlaters.
Toevoeging: in de individuele tarievenbesluiten voor de RNB's (bv. deze voor wat betreft Liander) staat inderdaad het volgende punt:
5. In het tarievenbesluit 2024 worden enkel de efficiënte kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen zonder verzoek van klein- of grootverbruikers, dus op initiatief van de regionale gasnetbeheerder, vergoed. De kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers worden niet langer vergoed. Het besluit van de ACM van 25 februari 2021 tot een wijziging van de Tarievencode gas dat zag op het vergoeden van de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers, is op 20 juni 2023 door het CBb vernietigd.
en
62. Alleen de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen zonder verzoek – op initiatief van de regionale gasnetbeheerder – worden nagecalculeerd. De kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van klein- of grootverbruikers worden niet vergoed. Het CBb heeft op 20 juni 2023 het besluit van de ACM van 25 februari 2021 tot een wijziging van de Tarievencode gas vernietigd. Het besluit van de ACM zag op het vergoeden van de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers. In het tarievenbesluit 2024 worden daarom niet langer de efficiënte kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers vergoed. De verwijderingskosten voor gasaansluitingen op verzoek van kleinverbruikers die in het tarievenbesluit 2023 zijn vergoed, worden niet gecorrigeerd in het tarievenbesluit 2024.
Kortom: de Tweakers-route is de enige route waarmee gasverlaters kosteloos van de aansluiting af kunnen komen, en de ACM houdt er in de calculatie voor 2024 rekening mee dat de netbeheerders hun procedures zo inrichten dat duizenden gasverlaters 'geen verzoek' doen.
Update: de ACM en de netbeheerders komen naar verwachting volgende week met een nieuwsbericht over de nieuwe procedure.
[ Voor 57% gewijzigd door Bram-Bos op 30-11-2023 23:38 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Zou het dan eindelijk gaan gebeuren na al die jaren ?
Ten eerste, bedankt voor deze info @Bram-Bos !
Maar voor vele in dit topic zal de vraag zijn: hoe zit het met onze dossiers.
Voor de tweakers route: kan er dan verwezen worden naar dit nieuwe besluit ? Of kan dat niet omdat onze dossiers in 2022/2023 begonnen zijn ?
Voor degene die de 0 euro offerte route doen: is dat nog wel geldig ? Gaat het ze geld kosten ? Of ook afhankelijk van de timing ?
Dit wordt vooral interessant.Bram-Bos schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:30:
Voor de tweakers route: kan er dan verwezen worden naar dit nieuwe besluit ? Of kan dat niet omdat onze dossiers in 2022/2023 begonnen zijn ?
Voor degene die de 0 euro offerte route doen: is dat nog wel geldig ? Gaat het ze geld kosten ? Of ook afhankelijk van de timing ?
Ik verwacht:Plenkske schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:09:
[...]
Dit wordt vooral interessant.
- mensen met een nul-euro offerte uit 2023 kunnen daar nog prima een beroep op doen. Geen zorgen
- vanaf 2024 zullen netbeheerders actief gaan aansturen op het ontbreken van een verzoek (!)
- en dat betekent dat de Tweakers-route min of meer geïnstitutionaliseerd wordt.
@Bram-Bos zoiets verwacht ik ook ja.
Voor degene die in de Tweakers route zitten is het dus zaak om gewoon door te gaan zoals we nu in dit topic steeds aanraden, en afwachten welke brieven/facturen/incasso er komen.
Voor degene die in de Tweakers route zitten is het dus zaak om gewoon door te gaan zoals we nu in dit topic steeds aanraden, en afwachten welke brieven/facturen/incasso er komen.
Even terzijde: is Twitter stuk of kiest Liander er nu voor om jullie lastige vragen over de wettelijke verplichting op hun website dood te laten bloeden omdat je je niet laat afschepen met irrelevante links naar overheidswebsites?
Twitter is sowieso stuk, maar WebCare Liander laat ingewikkelde vragen natuurlijk ook graag doodbloeden.Compuchip87 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:23:
Even terzijde: is Twitter stuk of kiest Liander er nu voor om jullie lastige vragen over de wettelijke verplichting op hun website dood te laten bloeden omdat je je niet laat afschepen met irrelevante links naar overheidswebsites?
Die vragen laat Liander al jaren doodbloeden.Compuchip87 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:23:
Ze komen in eerste reactie met wat vage verwijzingen naar algemene teksten die de vraag niet beantwoorden en als je dan doorvraagt wordt er niet meer gereageerd of willen het alleen nog zogenaamd via privé berichten afhandelen.
Maar ook via privé berichten komen de antwoorden niet, want die echte antwoorden over de wettelijke verplichtingen bestaan niet. Sinds 2016 zijn de juristen van Liander er al naarstig naar op zoek, maar zijn ze nog altijd niet gevonden.
Mijn (hopelijk) één-na-laatste update.
Ik heb na mijn vorige mail aan de uitvoerder precies niks terug gehoord. Dus vandaag nog maar een mailtje aan gewaagd. Paar uur later een reactie terug dat de definitieve planning nog niet rond is en dat ze zsm contact opnemen.
En binnen een uur na de vorige mail een mailtje met de definitieve planning.
Volgens mij zijn ze me gewoon vergeten en was dit de trigger. Nja hoe dan ook, ze komen 6 december het spul uit de grond en uit de meterkast halen. Kan ik eindelijk mijn stofzuiger daar kwijt.
Ik heb na mijn vorige mail aan de uitvoerder precies niks terug gehoord. Dus vandaag nog maar een mailtje aan gewaagd. Paar uur later een reactie terug dat de definitieve planning nog niet rond is en dat ze zsm contact opnemen.
En binnen een uur na de vorige mail een mailtje met de definitieve planning.

Nomen nescio
Om de soap compleet te maken Enexis heeft dinsdag morgen onaangekondigd buitenhuis het gas afgesloten omdat we niet thuis waren. en vandaag heb ik een offerte van 0 euro gekregen om het te laten verwijderen.
Zouden ze dan nog een keer terugkomen als ik akkoord ga?
Begrijp er niets meer van of de een weet niet wat de ander doet.
Moet ik nu überhaupt nog akkoord gaan?
snameroc
Zou ik wel doen ja, straks kom je niet meer van die meter af.
Wellicht ook minder gedoe om die afsluiting dan, al weet je dat natuurlijk niet (of misschien vind je dat niet erg) .
Dat maakt het het probleem van de netwerkbeheerder, het is aan de netwerkbeheerder om minimaal vijf dagen van te voren (en in overleg) een afspraak te maken.snameroc schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:28:
onaangekondigd
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Als ze mij dit flikten zou ik ze vertellen waar ze die offerte kunnen steken (hint: bij de factuur die ze ongetwijfeld gaan sturen) en dat er nog zooi van ze in mijn meterkast hangt die ze mogen komen halen. Ik heb in ieder geval de mijnaansluitingroute gekozen voor het gemak, dus als ze zelf liever de Tweakersroute willen zouden ze van mij de volledige Tweakersroute krijgen. Maar ja, daar moet je dan ook maar zin in hebben.Freee!! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:33:
[...]
Dat maakt het het probleem van de netwerkbeheerder, het is aan de netwerkbeheerder om minimaal vijf dagen van te voren (en in overleg) een afspraak te maken.
Ik heb in ieder geval na mijn laatste reactie op een verwijzing naar (verkeerde) wetgeving door Liander niet meer gehoord. Ik verwacht over een paar maanden een nieuwe brief.Compuchip87 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:23:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Buitenshuis? Op gemeentegrond? Dat mag uiteraard.snameroc schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:28:
Om de soap compleet te maken Enexis heeft dinsdag morgen onaangekondigd buitenhuis het gas afgesloten omdat we niet thuis waren. en vandaag heb ik een offerte van 0 euro gekregen om het te laten verwijderen.
Indien Enexis verder niemand gaat lastiggevallen met rekeningen wel.Trichoglossus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:50:
[...]
Buitenshuis? Op gemeentegrond? Dat mag uiteraard.
Alsnog een idiote verspilling van geld. Want nu moeten ze nog een keer terug komen om ook de leiding uit de tuin en de gasmeter uit de woning weg te halen. Maar kennelijk zijn de personeelstekorten bij Enexis voorbij. Ze hebben immers blijkbaar veel tijd over.
Ja, mensen met kennis van gas kan je natuurlijk niet inzetten om een elektriciteitsnet uit te breiden.Ivow85 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:05:
Indien Enexis verder niemand gaat lastiggevallen met rekeningen wel.
Alsnog een idiote verspilling van geld. Want nu moeten ze nog een keer terug komen om ook de leiding uit de tuin en de gasmeter uit de woning weg te halen. Maar kennelijk zijn de personeelstekorten bij Enexis voorbij. Ze hebben immers blijkbaar veel tijd over.
Maar het gekke is natuurlijk het zonder afspraak langskomen en dan af gaan sluiten. Dat kan natuurlijk alleen als er geprobeerd is een afspraak te maken maar er niet gereageerd wordt. Het zou me niets verbazen dat als iemand een kortgeding aanspant, Enexis nog weer een keer langs kan komen om weer aan te sluiten.
Vandaag was dan eindelijk de dag aangebroken voor verwijdering van mijn aansluiting!
Wel erg fijn dat het droog weer was. Wel koud, het vroor zo'n -1ºC.
Vanmorgen vroeg even na zevenen stopte er een bus voor het huis en even later een auto met aanhanger met daarop een graafmachientje.
Twee allervriendelijkste heren melden dat mijn oprit open moest. Daaronder bleek de hoofdaansluiting te zitten. De aansluiting naar mijn huis was dus snel gevonden. Met één keer graven meteen goed.
Enne, waar zijn we zonder foto's!
:strip_exif()/f/image/4Ti05an5aNCK6sBECvCRFgzW.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het graven was het gat naar schatting ongeveer 80cm diep. De gele dop was de koppeling op de hoofdleiding naar de leiding naar mijn huis welke snel was doorgesneden. Even later was een kort gesis hoorbaar en een gaslucht en de aansluiting was weer dicht en netjes afgedopt.
:strip_exif()/f/image/9hsFhWvYWB7LoWBtrDjXTirz.jpg?f=fotoalbum_large)
In de meterkast had één van de heren ondertussen de gasmeter afgekoppeld en de gele gasleiding doorgeknipt.
Hierna ging er een staalkabel in en werd een hydraulisch apparaat in het gat neergelaten en de staalkabel er aan vastgezet waarna het systeem de gasleiding er zonder al te veel moeite uit trok:
:strip_exif()/f/image/cFDzDghUC22Zsco15VPFLigs.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een paar keer trekken..
:strip_exif()/f/image/OMEMm4AGn7HBNC2ZxvomylII.jpg?f=fotoalbum_large)
En daar kwam 'ie!
:strip_exif()/f/image/KT9pB7nJmzm5zcpZUNOhLHiy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CFZ77JoPD7GmxZJZhGYAzMJF.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is het resultaat... met daar rechts achter de reden voor verwijdering.
:strip_exif()/f/image/Nc6W4znZrPvdIpmzWnShmawt.jpg?f=fotoalbum_large)
De situatie in de meterkast vóór verwijdering van de gasmeter:
:strip_exif()/f/image/ZjVZAFnPAh7XrUbMh6YXxobG.jpg?f=fotoalbum_large)
De situatie na verwijdering:
:strip_exif()/f/image/LTxnUqeAUQsdejY9jt5gjsLU.jpg?f=fotoalbum_large)
En de stofzuiger heeft een nieuw plekje gekregen.
:strip_exif()/f/image/G8mVLo0WhUq5BfC6qkF3840X.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna is de oprit weer netjes en professioneel dichtgemaakt:
:strip_exif()/f/image/xVjhMXY9e5jXRkMYpY6VPeA3.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een bakkie koffie vertrokken de heren weer naar de volgende klus. Ze vertelden dat ze niets anders doen dan gasverwijderingen. Al met al waren ze met ongeveer een uur klaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbG6rinCijaSr1LjMq7AT7fL.jpg?f=user_large)
Ondanks de wachttijd van meer dan een half jaar toch een prima ervaring wat mij betreft!
Wel erg fijn dat het droog weer was. Wel koud, het vroor zo'n -1ºC.
Vanmorgen vroeg even na zevenen stopte er een bus voor het huis en even later een auto met aanhanger met daarop een graafmachientje.
Twee allervriendelijkste heren melden dat mijn oprit open moest. Daaronder bleek de hoofdaansluiting te zitten. De aansluiting naar mijn huis was dus snel gevonden. Met één keer graven meteen goed.
Enne, waar zijn we zonder foto's!
:strip_exif()/f/image/4Ti05an5aNCK6sBECvCRFgzW.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het graven was het gat naar schatting ongeveer 80cm diep. De gele dop was de koppeling op de hoofdleiding naar de leiding naar mijn huis welke snel was doorgesneden. Even later was een kort gesis hoorbaar en een gaslucht en de aansluiting was weer dicht en netjes afgedopt.
:strip_exif()/f/image/9hsFhWvYWB7LoWBtrDjXTirz.jpg?f=fotoalbum_large)
In de meterkast had één van de heren ondertussen de gasmeter afgekoppeld en de gele gasleiding doorgeknipt.
Hierna ging er een staalkabel in en werd een hydraulisch apparaat in het gat neergelaten en de staalkabel er aan vastgezet waarna het systeem de gasleiding er zonder al te veel moeite uit trok:
:strip_exif()/f/image/cFDzDghUC22Zsco15VPFLigs.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een paar keer trekken..
:strip_exif()/f/image/OMEMm4AGn7HBNC2ZxvomylII.jpg?f=fotoalbum_large)
En daar kwam 'ie!
:strip_exif()/f/image/KT9pB7nJmzm5zcpZUNOhLHiy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CFZ77JoPD7GmxZJZhGYAzMJF.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is het resultaat... met daar rechts achter de reden voor verwijdering.
:strip_exif()/f/image/Nc6W4znZrPvdIpmzWnShmawt.jpg?f=fotoalbum_large)
De situatie in de meterkast vóór verwijdering van de gasmeter:
:strip_exif()/f/image/ZjVZAFnPAh7XrUbMh6YXxobG.jpg?f=fotoalbum_large)
De situatie na verwijdering:
:strip_exif()/f/image/LTxnUqeAUQsdejY9jt5gjsLU.jpg?f=fotoalbum_large)
En de stofzuiger heeft een nieuw plekje gekregen.
:strip_exif()/f/image/G8mVLo0WhUq5BfC6qkF3840X.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna is de oprit weer netjes en professioneel dichtgemaakt:
:strip_exif()/f/image/xVjhMXY9e5jXRkMYpY6VPeA3.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een bakkie koffie vertrokken de heren weer naar de volgende klus. Ze vertelden dat ze niets anders doen dan gasverwijderingen. Al met al waren ze met ongeveer een uur klaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbG6rinCijaSr1LjMq7AT7fL.jpg?f=user_large)
Ondanks de wachttijd van meer dan een half jaar toch een prima ervaring wat mij betreft!
Ik heb sinds 10-11 de sleutel van een nieuwe woning, waar we een warmtepomp gaan plaatsen. Met de overdracht dus meteen de gaskraan dichtgedraaid en gewacht op de brief van Enexis dat er geen gas contract is afgesloten. Die brief kwam deze week, waarop ik voorbeeldbrief 4 verstuurd heb:
Daarom kwam zojuist deze reactie:Beste,
Ik ontving op 28-11-2023 een brief van u op mijn adres, met kenmerk XXXX, waarin u er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas. En die heb ik ook nooit gehad sinds ik hier woon. Ik heb ook nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.
De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
In het document met voorbeeldbrieven staat bij brief 5 om je antwoord van de Netbeheerder te posten en om advies te vragen, want daar is geen standaardbrief voor... Dus bij dezenU heeft ons een e-mail gestuurd over de Straatnaam Huisnummer in Stad. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Op de Straatnaam Huisnummer is tot 10-11 altijd een gas contract bekend geweest, tot deze is opgezegd. Ook staat er een standaard jaarverbruik genoteerd waaruit blijkt dat er wel gas wordt verbruikt. Is er wel een gasmeter aanwezig op uw adres? Zo ja, kunt u mij dan eventueel voorzien van het meternummer wat hier op genoteerd staat?
Alvast bedankt.
Ik wens u nog een fijne dag.
Wijs ze er op dat jij in ieder geval nooit een gascontract hebt gehad op dit adres, en daar ook nooit gas hebt gebruikt. En verwijs verder naar je eerdere brief.Knopsje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:40:
Ik heb sinds 10-11 de sleutel van een nieuwe woning, waar we een warmtepomp gaan plaatsen. Met de overdracht dus meteen de gaskraan dichtgedraaid en gewacht op de brief van Enexis dat er geen gas contract is afgesloten. Die brief kwam deze week, waarop ik voorbeeldbrief 4 verstuurd heb:
[...]
Daarom kwam zojuist deze reactie:
[...]
In het document met voorbeeldbrieven staat bij brief 5 om je antwoord van de Netbeheerder te posten en om advies te vragen, want daar is geen standaardbrief voor... Dus bij dezen
Ik heb een stomme en leugenachtige reactie gekregen:
Een en al leugens...Beste meneer of mevrouw Truus01,
U heeft ons een e-mail gestuurd over [straat]. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Het opzeggen van de ATO is vanuit Enexis gezien niet voldoende voor het achterwege kunnen laten van een energiecontract. Ik wil u er op wijzen dat als er geen contract wordt afgesloten voor de aansluiting voor het gas op [straat], er op termijn een afsluiting van de aansluiting kan plaatsvinden. Het is namelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een energiecontract te hebben, of de aansluiting actief gebruikt wordt is dan ook irrelevant. Deze mogelijke afsluiting, indien er geen contract wordt afgesloten brengt dan ook kosten met zich mee.
Overigens staat het u vrij om een klachtenprocedure op te starten bij het ACM.
Ik verwacht u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien, ik ga dit ticket sluiten. Ik wens u nog een fijne dag.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
[naam]
Ik ga hier dan ook niet meer op reageren.*
Maar ik wil wel een klacht indienen bij ACM. Zijn daar al standaardbrieven van?
(@Rommelzolder , @Ivow85 Ik kan het niet terugvinden, maar hebben jullie niet al eerder een opzetje gemaakt?)
*(Misschien dat ik, zodra ik de klacht heb ingestuurd, wel nog even reageer, met dat ik een klacht over de leugens heb ingediend en dat ik toch nogmaals, voor de laatste keer, wil aangeven dat er geen grond is voor de betaling van kosten, maar dat ze zelf op afspraak welkom zijn. Of zoiets.)
Helder. Is er een reden waarop de voorbeeldbrief niet expliciet vermelding maakt van de verhuizing? Want dat lijken ze bij Enexis nu niet te begrijpen waardoor ik de verwarring wel snap.Bram-Bos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:47:
[...]
Wijs ze er op dat jij in ieder geval nooit een gascontract hebt gehad op dit adres, en daar ook nooit gas hebt gebruikt. En verwijs verder naar je eerdere brief.
Tegenstrijdig lijkt me met hun eerder bericht dat een gascontract niet verplicht is?Truus01 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
Een en al leugens...
*(Misschien dat ik, zodra ik de klacht heb ingestuurd, wel nog even reageer, met dat ik een klacht over de leugens heb ingediend en dat ik toch nogmaals, voor de laatste keer, wil aangeven dat er geen grond is voor de betaling van kosten, maar dat ze zelf op afspraak welkom zijn. Of zoiets.)
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik zou even je straatnaam eruit halenTruus01 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
Een en al leugens...
Of die moet fictief zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 01-12-2023 14:56 ]
Geen speciale redenKnopsje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:53:
[...]
Helder. Is er een reden waarop de voorbeeldbrief niet expliciet vermelding maakt van de verhuizing? Want dat lijken ze bij Enexis nu niet te begrijpen waardoor ik de verwarring wel snap.
Is hier eigenlijk nog iets mee gedaan?Ivow85 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:40:
Aan allen die nu (wederom) met Enexis worstelen:
Het wordt echt tijd om een goed onderbouwde gezamenlijke klacht met bundeling van dossiers in te dienen bij de ACM.
Helaas heb ik deze maand geen tijd om daar echt mee aan de slag te gaan, maar alvast een overzichtje verzamelen van wie nu problemen ervaart kan geen kwaad.
Stuur mij gerust een PB om je bekend te maken, ook als je hier (nog) niet vaak/veel gepost hebt in het topic.
Ik heb eerder opdracht gegeven om obv de 0-euro offere mijn gasaansluiting weg te halen. Terloops startte ik de discussie op dat het niet juist is om kosten bij de consument in rekening te brengen voor het afsluiten van gas wanneer de consument geen gas leveringscontract heeft (en dus ook geen contract met netbeheerder voor gas), wanneer de consument zelf geen opdracht daarvoor geeft.
Ik heb gesteld dat ze hun werkwijze moeten aanpassen omdat deze onwettig is. Als zij dat anders zagen vroeg ik om de voorwaarde of wet waaruit blijkt dat dit kan zonder actieve overeenkomst. Uiteindelijk na wat heen en weer mailen word ik verwezen naar het volgende artikel uit de Tarievencode gas 2.9.2
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/2023-05-02
Dit was het volledige antwoord. Het gaat me hier verder niet om de onwaarheden die erin staan maar het genoemde wetsartikel lijkt mij wel relevant.
Ik heb gesteld dat ze hun werkwijze moeten aanpassen omdat deze onwettig is. Als zij dat anders zagen vroeg ik om de voorwaarde of wet waaruit blijkt dat dit kan zonder actieve overeenkomst. Uiteindelijk na wat heen en weer mailen word ik verwezen naar het volgende artikel uit de Tarievencode gas 2.9.2
Ik vind dit wel een interessante zienswijze. Wat jullie?Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.
Dit was het volledige antwoord. Het gaat me hier verder niet om de onwaarheden die erin staan maar het genoemde wetsartikel lijkt mij wel relevant.
U heeft ons een e-mail gestuurd over eventuele kosten na het opzeggen van het contract voor gas op het adres, Tweakersstraat 1337. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Zojuist heb ik u gebeld. Jammer genoeg kreeg ik u niet aan de telefoon.
Opzeggen contract
Het is mij bekend dat er een aantal zaken bij de rechter zijn geweest, waarbij de consument in het gelijk is gesteld. Echter heeft dit te maken met de Aansluit en Transportovereenkomst (ATO), die bij bijvoorbeeld een verhuizing door de energieleverancier namens ons wordt afgesloten. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd.
ATO opzeggen
Als een klant de aansluiting niet meer nodig heeft, wordt het contract soms opgezegd. In dat geval kan ik u verwijzen naar artikel 2.9.6 (gas) van de Tarievencode. Hierin staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van aansluiting- en transportovereenkomst. De Tarievencode en de algemene voorwaarden zijn onderdeel van de Gaswet. In artikel 2.9.6 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen, dan wel verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen wij de kosten in rekening. Deze werkwijze wordt om bovengenoemde reden niet aangepast.
Ik ga ervan uit dat u zo voldoende informatie heeft over het opzeggen van een contract en wens u nog een fijne dag.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Die is heel simpel plat te slaan:Riesjard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:05:
Ik heb eerder opdracht gegeven om obv de 0-euro offere mijn gasaansluiting weg te halen. Terloops startte ik de discussie op dat het niet juist is om kosten bij de consument in rekening te brengen voor het afsluiten van gas wanneer de consument geen gas leveringscontract heeft (en dus ook geen contract met netbeheerder voor gas), wanneer de consument zelf geen opdracht daarvoor geeft.
[...]
Ik vind dit wel een interessante zienswijze. Wat jullie?
[...]
De netbeheerder moet een offerte sturen, en je bent op geen enkele manier verplicht om die offerte te accepteren.Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.
In de wettekst staat bij artikel 2.9 de volgende opmerking:Riesjard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:05:
[...]
[...]
[Red: Deze wijziging is ongedaan gemaakt in verband met een rechterlijke uitspraak (ECLI:NL:CBB:2023:297).]
Ouwe koek. Zie Hoofdstuk 5, en speciaal paragraaf 5.3 van De afsluitboete bestaat nietRiesjard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:05:
[ Voor 60% gewijzigd door Bram-Bos op 01-12-2023 15:17 ]
Volgens mij beschrijft de tarievencode gas dingen voor de netbeheerder. Als consument ben je daar geen partij in.Riesjard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:05:
[...]
[...]
Je hebt alleen te maken met de ATO, maar die vevalt bij het opzeggen van je gascontract. Heb je op een adres na verhuizing nooit een gaa contract gehad, dan heb je ook geen ATO gehad.
Wettelijke regelgeving over de verplichting van een contract bij het hebben van een aansluiting is nog steeds niet gevonden door de netbeheerders. (Hint, die zal wel niet bestaan)
Ik zou die meter er eigenhandig uit slopen en opsturensnameroc schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:28:

the older I get, the better I was...
Fijn dat het zo goed verlopen is en bedankt voor het mooie verslag!Tranquility schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:40:
[Een mooi verslag.]
Ik heb altijd netjes weer gereageerd (als een langspeelplaat die blijft hangen dezelfde dingen herhalend) - als er uiteindelijk echt een juridisch 'iets' uit voorkomt sta je toch altijd sterker als je iig zelf netjes blijft reageren. Hoewel ik me je gevoel van frustratie / kwaadheid zeker kan voorstellen.Truus01 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
Een en al leugens...
(@Rommelzolder , @Ivow85 Ik kan het niet terugvinden, maar hebben jullie niet al eerder een opzetje gemaakt?)
Graag gedaan. Ik heb het topic al een hele tijd gevolgd en er veel informatie uit gehaald, en doe dus graag wat terug.bebopper schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:34:
[...]
Fijn dat het zo goed verlopen is en bedankt voor het mooie verslag!
@Truus01Truus01 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
Een en al leugens...
Er is inderdaad in een al wat grijzer verleden een aantal standaard brieven gemaakt tbv een klacht richting ACM, alleen zullen die denk ik niet meer helemaal passen bij de zaken waar we nu tegen aanlopen.
De link die zou moeten werken is: https://www.polderhuis.or...M-klachten-totaal-v1.docx
@Bram-Bos Deze link nog ergens in de TS opnemen?
Edit 1: Ik zal nog eens door de oude standaardbrieven heen lopen; sommige kunnen denk ik vervallen.
Edit 2: Ik zal een kijken hoe een klacht richting ACM kan worden geformuleerd tav. de stelling dat voor elke zogenaamde "actieve aansluiting" een gasleveringscontract verplicht zou zijn
[ Voor 11% gewijzigd door Rommelzolder op 01-12-2023 19:03 ]
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Ik neem graag een link op in de TS, maar ik dacht dat @Ivow85 ook met een verzameling bezig was - mogelijk geconcentreerd rond Enexis. Even afstemmen met elkaar wat de lijn wordt...Rommelzolder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:03:
[...]
@Truus01
Er is inderdaad in een al wat grijzer verleden een aantal standaard brieven gemaakt tbv een klacht richting ACM, alleen zullen die denk niet meer helemaal passen bij de zaken waar we nu tegen aanlopen.
De link die zou moeten werken is: https://www.polderhuis.or...M-klachten-totaal-v1.docx
@Bram-Bos Deze link nog ergens in de TS opnemen?
Edit 1: Ik zal nog eens door de oude standaardbrieven heen lopen; sommige kunnen denk ik vervallen.
Edit 2: Ik zal een kijken hoe een klacht richting ACM kan worden geformuleerd tav. de stelling voor op elke zogenaamde "actieve aansluiting" een gasleveringscontract verplicht zou zijn
Ik meen dat @Ivow85 het plan had, om een aantal cases te verzamelen om op basis daarvan de ACM te benaderen met een klacht.. Dat is wat breder dan een klacht richting ACM puur voor de situatie waar @Truus01 nu met Enexis in zit.Bram-Bos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:37:
[...]
Ik neem graag een link op in de TS, maar ik dacht dat @Ivow85 ook met een verzameling bezig was - mogelijk geconcentreerd rond Enexis. Even afstemmen met elkaar wat de lijn wordt...
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Okay. TS aangepastRommelzolder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:56:
[...]
Ik meen dat @Ivow85 het plan had, om een aantal cases te verzamelen om op basis daarvan de ACM te benaderen met een klacht.. Dat is wat breder dan een klacht richting ACM puur voor de situatie waar @Truus01 nu met Enexis in zit.
Poging tot een schrijfsel richting ACM tbv @Truus01Rommelzolder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:56:
[...]
Ik meen dat @Ivow85 het plan had, om een aantal cases te verzamelen om op basis daarvan de ACM te benaderen met een klacht.. Dat is wat breder dan een klacht richting ACM puur voor de situatie waar @Truus01 nu met Enexis in zit.
Aan: ACM
Betreft: onjuiste en misleidende informatie door < naam netbeheerder>
Geachte mevrouw, of mijnheer,
Op <datum> ontving ik een mail van <naam netbeheerder> met betrekking tot het ontbreken van een gasleveringscontract op mijn adres. De tekst van die mail is in zijn geheel in bijlage 1 opgenomen.
Hieronder zal ik puntsgewijs op verschillende onderdelen ingaan:
1.
Op grond van artikel 19.2 van de Algemene Voorwaarden van mijn energieleverancier én op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet kan een overeenkomst voor het leveren van energie (hier: gas) met een opzegtermijn van dertig dagen worden opgezegd. In het verlengde daarvan wordt door de energieleverancier dan de ATO opgezegd bij de betreffende netbeheerder. Een volkomen normale procedure die bij duizenden verhuizingen per jaar zonder problemen plaats vindt.“Het opzeggen van de ATO is vanuit Enexis gezien niet voldoende voor het achterwege kunnen laten van een energiecontract”
Vrijwel alle energieleveranciers hanteren die standaard "Algemene Voorwaarden 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers". Deze zijn opgesteld door EnergieNed (federatie van Energiebedrijven in Nederland) in samenspraak met de Consumentenbond. Het betreft in ieder geval: Budget Energie, Delta, Eneco, Engie, Essent, Huismerk Energie, NLE, Oxxio, Pure Energie, Vandebron, Vattenfall. Alleen Greenchoice hanteert eigen Algemene Voorwaarden, waarin het opzeggen is geregeld in artikel 21.2
Ik maak bezwaar tegen deze misleidende informatie van Enexis: ik heb een volkomen rechtsgeldige opzegging gedaan, omdat ik geen gas meer gebruik.
Het gaat dan niet aan, dat Enexis in strijdt met de Gaswet durft te beweren, dat omdat de ATO is opgezegd er alsnog een verplichting tot het hebben van een gasleveringsovereenkomst zou bestaan.
2..
In het tweakersforum Gas de deur uit doen: Gratis!“Ik wil u er op wijzen dat als er geen contract wordt afgesloten voor de aansluiting voor het gas op [straat], er op termijn een afsluiting van de aansluiting kan plaatsvinden”
is de laatste tijd met regelmaat waar te nemen, dat netbeheerders kleinverbruikers onder druk proberen te zetten met de dreiging van kosten voor afsluiten, om die kleinverbruikers te bewegen alsnog via www.mijnaansluiting.nl verwijdering aan te vragen.
Immers; een afsluiting op verzoek van de aangeslotene wordt kosteloos voor de aanvrager uitgevoerd, waarbij de kosten daarna mogen worden verwerkt in de tarieven.
Het lijkt er sterk op, dat de netbeheerders proberen alsnog (een gedeelte van) de kosten van verwijdering op de aangeslotene te verhalen door eerst een afsluiting te plegen (kan meestal vrij eenvoudig door het plaatsen van een slotje), om vervolgens een verwijdering uit te voeren.
Ik maak bezwaar tegen deze oneigenlijke werkwijze, die bovendien niet strookt met de prikkel die ACM de netbeheerders probeert te geven om zo efficiënt mogelijk te werken.
Aanvullend: op de website van de ACM zijn de tarieven voor 2024 van de netbeheerders gepubliceerd. Daaruit blijkt, dat vanaf 1 januari 2024 voor verwijderingen die zonder verzoek van de aangeslotene worden uitgevoerd de kosten in de tarieven mogen worden opgenomen. Dat wordt dus dubbel vangen: eerst de kosten voor afsluiten in 2023 in rekening brengen en vervolgens de kosten voor verwijdering zonder verzoek daartoe in 2024 in de tarieven mogen verwerken.
3.
Al een aantal jaren worden in bovengenoemd tweakers forum de netbeheerders gevraagd op basis van welk artikel van Gaswet en bijbehorende codes deze verplichting zou volgen. Tot nu toe is geen enkele netbeheerder (of energieleverancier; zie onder) in staat gebleken deze verplichting hard te maken.“Het is namelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een energiecontract te hebben, of de aansluiting actief gebruikt wordt is dan ook irrelevant.”
Conclusie is dus, dat dit een keiharde leugen is.
Ik maak daar dan ook ernstig bezwaar tegen en verzoek u de betreffende netbeheerder hierop te corrigeren.
Overigens wordt dezelfde valse informatie ook verspreid door energieleveranciers richting kleinverbruikers die hun gascontract willen opzeggen. Het lijkt er sterk op dat dit gebeurt onder aansturing van de netbeheerders, in strijd met de strikte scheiding die middels de Gaswet is beoogd tussen enerzijds netbeheerders, en anderzijds energieleveranciers.
Het verdient wellicht aanbeveling om te onderzoeken of er inderdaad verboden afspraken tussen netbeheerders en energieleveranciers zijn gemaakt. Graag verneem ik hoe ACM hier tegen aan kijkt.
Dan nog ten aanzien van de term “actieve aansluiting”
In de Begrippencode gas komt deze term niet voor, en kan derhalve alleen maar worden geïnterpreteerd als een eigen verzinsel van de netbeheerders zonder juridische betekenis.
Ik verzoek u de netbeheerders te verplichten onmiddellijk af te zien van deze misleidende informatie.
Ik verzoek u actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.
Graag hoor ik van u welke maatregelen de ACM heeft getroffen richting netbeheerders en in het verlengde daarvan energieleveranciers.
Wij hebben de verwijdering aangevraagd via mijnaansluiting.nl.Plenkske schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:09:
[...]
Dit wordt vooral interessant.
We wachten inmiddels al sinds augustus 2022 op verwijdering door Liander en zijn nog steeds niet ingepland. Maart 2023 is het dossier door Liander uiteindelijk pas 'opgepakt', maar er is nog altijd niets gebeurd, laat staan een aannemer toegewezen of werk ingepland. We staan al die tijd al in de wachtrij en moeten maar geduld hebben.
Wij hebben n.a.v. de berichten dus maar weer eens contact opgenomen en zwart op wit gekregen dat verwijdering kosteloos blijft, ook als dit volgend jaar pas gebeurd.
Vandaag de bekende brief van Enexis gekregen "Aan de gebruiker(s) van energie aan" dat er geen contract voor gas bekend is en dat ik het risico loop om binnenkort geen gas en/of elektriciteit meer te kunnen gebruiken.
Ik ga ze een briefje terugsturen dat ik inderdaad geen gascontract heb en het ook niet meer nodig heb.
Ik zou er geen probleem mee hebben om via de mijnaansluiting route een verwijdering aan te vragen, maar ondanks positieve berichten eerder, heb ik daar garantie dat Enexis er geen geld voor gaat vragen?
Ik ga ze een briefje terugsturen dat ik inderdaad geen gascontract heb en het ook niet meer nodig heb.
Ik zou er geen probleem mee hebben om via de mijnaansluiting route een verwijdering aan te vragen, maar ondanks positieve berichten eerder, heb ik daar garantie dat Enexis er geen geld voor gaat vragen?
Signatures zijn voor boomers.
Bij netbeheerders zijn garanties altijd tot de deur 
Maar ja: het kost geen geld. En je krijgt een offerte waarmee je akkoord moet gaan dus als daar toch een bedrag op staat ga je niet akkoord.
Maar ja: het kost geen geld. En je krijgt een offerte waarmee je akkoord moet gaan dus als daar toch een bedrag op staat ga je niet akkoord.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hier sinds september 2022 aan het wachten (in Almere). Inmiddels heeft Liander de vergunning aangevraagd, aannemer toegewezen (Heijmans) en de aanvraag afgerond. Inclusief de bekende factuur voor gratis verwijdering.WendyW1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:43:
[...]
Wij hebben de verwijdering aangevraagd via mijnaansluiting.nl.
We wachten inmiddels al sinds augustus 2022 op verwijdering door Liander en zijn nog steeds niet ingepland. Maart 2023 is het dossier door Liander uiteindelijk pas 'opgepakt', maar er is nog altijd niets gebeurd, laat staan een aannemer toegewezen of werk ingepland. We staan al die tijd al in de wachtrij en moeten maar geduld hebben.
Wij hebben n.a.v. de berichten dus maar weer eens contact opgenomen en zwart op wit gekregen dat verwijdering kosteloos blijft, ook als dit volgend jaar pas gebeurd.
Alleen nog niks van de aannemer gehoord, dus we wachten nog even af.
Dankjewel!! Zo naar ACM gestuurd (Aan: 'info@consuwijzer.nl' en CC: 'acm-post@acm.nl').Rommelzolder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:00:
[...]
Poging tot een schrijfsel richting ACM tbv @Truus01
Dit ook als reactie naar Enexis gestuurd.
Dossier aangepast.
@Truus01 haal nog even je straatnaam weg uit de laatste toevoeging aan je dossier.
Laten we het er maar op houden dat het een gefingeerde straatnaam is...Ivow85 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:47:
@Truus01 haal nog even je straatnaam weg uit de laatste toevoeging aan je dossier.
Dank! Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de tarievencode gas wordt uitgebreid met een expliciet artikel waar in staat dat het alleen beschrijft hoe de netbeheerder zich moet gedragen en opstellen. Bijv een artikel dat alle kosten die gerekend worden alleen na opdracht door afnemer tot betalingsverplichting gelden?Bram-Bos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:15:
[...]
Ouwe koek. Zie Hoofdstuk 5, en speciaal paragraaf 5.3 van De afsluitboete bestaat niet
Nu kun je het er indirect uit afleiden maar het zou het zoveel duidelijker maken.
Ik heb de volgende reactie gestuurd naar Enexis.
Hallo,
Bedankt voor de reactie. Ik zag later die dag dat ik een oproep had gemist. Vanwege mijn baan heb ik geen gelegenheid om op werkdagen overdag te bellen. Daarnaast heb ik sowieso liever dat de communicatie schriftelijk verloopt.
Tav jurisprudentie, kijk aub eens naar het volgende:
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2021:774
Daarnaast vind ik het een interessant artikel waar naar wordt verwezen. Ik ben er eens ingedoken en heb wat achtergrondinformatie opgezocht.
Ik kan nog steeds niet anders dan concluderen dat er nog steeds geen wettelijke en overtuigende onderbouwing is om kosten in rekening te brengen die ook daadwerkelijk tot een betalingsverplichting resulteren zonder opdracht vanuit de consument.
Mijn verzoek blijft dan ook onverminderd staan om jullie beleid hierop aan te passen.
Op hoofdlijnen voer ik hiervoor de volgende argumenten aan:
1. De Tarievencode Gas is een gedragscode die alleen het gedrag van netbeheerders normeert, niet dat van de afnemers. Zie artikel 1.1 van de wet waar je naar verwijst:
“Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet.”
2. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas beschrijft hóe een netbeheerder eventuele kosten in rekening mag brengen: namelijk via een eenmalige bijdrage en met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie, maar formuleert geen verplichting tot betaling van die kosten.
3. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas schrijft (via artikel 2.10 en 2.12) een voorafgaande ‘standaardofferte’ voor, wat inhoudt dat vervolgens eerst een opdracht moet worden gegeven, voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Met vriendelijke groet,
Hallo,
In februari heb ik een warmtepomp in huis en geen gas meer nodig. Als ik de topicstart lees is mij onduidelijk hoe ik nog gratis van het gas af kom. Ik heb nu een variabel contract bij greenchoice.
> Nota bene: tot 31 december 2023 kun je nog kosteloos verwijdering aanvragen bij je netbeheerder. Vanaf 2024 is verwijdering op verzoek niet meer kosteloos, maar zonder verzoek wel. Zonder verzoek kunnen de netbeheerders de kosten namelijk (op grond van een apart en ander besluit van de ACM uit 2021) wél in de transporttarieven blijven verrekenen.
Hoe doe ik een verzoek tot verwijdering zonder verzoek?
In februari heb ik een warmtepomp in huis en geen gas meer nodig. Als ik de topicstart lees is mij onduidelijk hoe ik nog gratis van het gas af kom. Ik heb nu een variabel contract bij greenchoice.
> Nota bene: tot 31 december 2023 kun je nog kosteloos verwijdering aanvragen bij je netbeheerder. Vanaf 2024 is verwijdering op verzoek niet meer kosteloos, maar zonder verzoek wel. Zonder verzoek kunnen de netbeheerders de kosten namelijk (op grond van een apart en ander besluit van de ACM uit 2021) wél in de transporttarieven blijven verrekenen.
Niet...shadylog schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:45:
Hallo,
Dan is de Tweakers-route de enige manier om (écht) gratis van het gas af te komen.
zonder aanvragen/verzoek tot verwijdering...
the older I get, the better I was...
Niet.shadylog schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:45:
Gewoon geen verzoek doen.
Wanneer jij je gascontract opzegt, dan betaal je na het verstrijken van de opzegtermijn geen kosten meer voor gas en ook niet voor de gasaansluiting.
Wanneer er voor de gasaansluiting in jouw woning enige tijd geen gascontract meer is, dan zal waarschijnlijk de netbeheerder die gasaansluiting willen verwijderen. De verwijdering is dan op initiatief van de netbeheerder. Omdat de gasaansluiting ook eigendom is van de netbeheerder, draagt in zo'n geval de netbeheerder alle kosten en risico's.
Je weet alleen niet hoe lang het gaat duren voordat de netbeheerder een keer langs komt om de boel te verwijderen. Wij zijn al bijna twee jaar gasloos in de huidige woning en de gasaansluiting zit er nog steeds.
Als het goed is horen we ergens deze week van de netbeheerders hoe ze hier in 2024 mee omgaan. Wordt inderdaad interessant hoe je zonder verzoek een verzoek zou moeten doen...shadylog schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:45:
Hallo,
Op zich staat het best duidelijk in artikel 1.1 én nog een keer in artikel 2.1 van de Tarievencode Gas.Riesjard schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:45:
[...]
Dank! Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de tarievencode gas wordt uitgebreid met een expliciet artikel waar in staat dat het alleen beschrijft hoe de netbeheerder zich moet gedragen en opstellen. Bijv een artikel dat alle kosten die gerekend worden alleen na opdracht door afnemer tot betalingsverplichting gelden?
Nu kun je het er indirect uit afleiden maar het zou het zoveel duidelijker maken.
De interpretatie is vervolgens ook door de kantonrechter Assen in Dingspiel 1 (@Stefshon vs. Rendo) met een uitgebreide studie onderbouwd.
Verder hebben we de ACM in het verleden ook op de voortdurende misinterpretatie van de werkingssfeer van de TCG gewezen, o.a. in onze zienswijze op het Ontwerpbesluit Wijziging TCG, m.n. in 4. Tenslotte.
Dat heeft verder niet geholpen...
Dat hoeft natuurlijk niet moeilijk te zijn.Bram-Bos schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:58:
Als het goed is horen we ergens deze week van de netbeheerders hoe ze hier in 2024 mee omgaan. Wordt inderdaad interessant hoe je zonder verzoek een verzoek zou moeten doen...
Vanuit de netbeheerder kan ik me voorstellen dat ze verlangen dat er niets meer aangesloten is op de gasmeter. Dat kan je eenvoudig laten zien met een foto als in de meterkast de gasleiding doorgezaagd is. Dan ben je de groep kwijt die alleen het contract opzegt om kosten te besparen.
Daarna zou toestemming tot verwijdering genoeg moeten zijn. Dat is een duidelijk verzoek zonder een verzoek te doen.
Ja, maar daarvóór moet je dan wel je contract hebben opgezegd, anders zijn de netbeheerders verplicht die aansluiting in stand te houden (doorgezaagd of niet). En ik dacht tot voor kort dat Pasen en Pinksteren nog eerder op dezelfde dag zouden vallen, dan dat de netbeheerders (en in hun kielzog de energieleveranciers) je zouden aanmoedigen het contract te beëindigen voordat de aansluiting is verwijderd.phicoh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:07:
[...]
Dat hoeft natuurlijk niet moeilijk te zijn.
Vanuit de netbeheerder kan ik me voorstellen dat ze verlangen dat er niets meer aangesloten is op de gasmeter. Dat kan je eenvoudig laten zien met een foto als in de meterkast de gasleiding doorgezaagd is. Dan ben je de groep kwijt die alleen het contract opzegt om kosten te besparen.
Daarna zou toestemming tot verwijdering genoeg moeten zijn. Dat is een duidelijk verzoek zonder een verzoek te doen.
Het zou dan voldoende zijn (zo zie ik het, de netbeheerder is de vraag?) dat een mededeling naar de netbeheerder (wat nu al gebeurt als je het gascontract opzegt) wordt gedaan.Bram-Bos schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:58:
[...]
Als het goed is horen we ergens deze week van de netbeheerders hoe ze hier in 2024 mee omgaan. Wordt inderdaad interessant hoe je zonder verzoek een verzoek zou moeten doen...
Maar een mededeling zonder dat het contract en de ATO is opgezegd is onvoldoende grondslag voor de netbeheerder om 'uit veiligheidsoverwegingen' zelf tot verwijdering over te gaan. Immers: de veiligheid is in de logica van de netbeheerders niet in het geding als er een contract zit op die aansluiting. Maar dat veiligheidsargument is nu juist de grondslag voor het in rekening kunnen brengen in de transporttarieven van een verwijdering op initiatief van de netbeheerder.hansvk schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:32:
[...]
Het zou dan voldoende zijn (zo zie ik het, de netbeheerder is de vraag?) dat een mededeling naar de netbeheerder (wat nu al gebeurt als je het gascontract opzegt) wordt gedaan.
Er moet dus een formule worden gevonden waarin aangeslotenen die van het gas af gaan hun leveringscontract voor gas opzeggen, zonder dat de netbeheerders tegelijk een hoop fraudeurs op ideeën brengen.
Met een (foto)bewijs dat er geen apparatuur meer aangesloten en schriftelijke toestemming tot verwijdering zal dat geen probleem zijn.Bram-Bos schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:12:
Er moet dus een formule worden gevonden waarin aangeslotenen die van het gas af gaan hun leveringscontract voor gas opzeggen, zonder dat de netbeheerders tegelijk een hoop fraudeurs op ideeën brengen.
Voorafgaand, of na beëindiging van het contract?phicoh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:52:
[...]
Met een (foto)bewijs dat er geen apparatuur meer aangesloten en schriftelijke toestemming tot verwijdering zal dat geen probleem zijn.
De vraag bij de energieleverancier zou kunnen zijn of de eigen aansluitingen in de meterkast verwijderd zijn en of er een foto daarvan gestuurd kan worden. Dat hoeft natuurlijk niet, opzeggen kan altijd. Maar energieleveranciers werken graag mee met de netbeheerders.Bram-Bos schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:56:
Voorafgaand, of na beëindiging van het contract?
Dan kan de netbeheerder daarna vragen om de schrijftelijke toestemming (en eventueel nog een keer de foto)
Belangrijkste is denk ik dat mensen verklaren dat ze op de hoogte zijn dat als ze weer angesloten willen worden dat er duur zal worden.
Na beëindiging van de ATO en het gas contract kan de netbeheerder gewoon een brief met de keus sturen.
Optie 1, er is geen leverings contract meer, u aansluiting wordt verwijderd.
Optie 2, u wilt nu of in de toekomst weer gas gaan gebruiken. Sluit spoedig een contract met een energieleverancier af.
Fraude is bij de slimme meters zo te zien. Geen idee hoeveel "domme" en draaischijf meters er nog zijn.
Optie 1, er is geen leverings contract meer, u aansluiting wordt verwijderd.
Optie 2, u wilt nu of in de toekomst weer gas gaan gebruiken. Sluit spoedig een contract met een energieleverancier af.
Fraude is bij de slimme meters zo te zien. Geen idee hoeveel "domme" en draaischijf meters er nog zijn.
Vergeten te vermelden maar ik bedoelde uiteraard na opzegging van je gascontract.Bram-Bos schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:46:
[...]
Maar een mededeling zonder dat het contract en de ATO is opgezegd is onvoldoende grondslag voor de netbeheerder om 'uit veiligheidsoverwegingen' zelf tot verwijdering over te gaan. Immers: de veiligheid is in de logica van de netbeheerders niet in het geding als er een contract zit op die aansluiting. Maar dat veiligheidsargument is nu juist de grondslag voor het in rekening kunnen brengen in de transporttarieven van een verwijdering op initiatief van de netbeheerder.
Ok. Fair enough. Ik zal zelf ook nog eens kijken om hier melding van te maken bij ACM met het verzoek om er echt iets aan te doen. Wellicht tegen beter weten in.Bram-Bos schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:06:
[...]
Op zich staat het best duidelijk in artikel 1.1 én nog een keer in artikel 2.1 van de Tarievencode Gas.
De interpretatie is vervolgens ook door de kantonrechter Assen in Dingspiel 1 (@Stefshon vs. Rendo) met een uitgebreide studie onderbouwd.
Verder hebben we de ACM in het verleden ook op de voortdurende misinterpretatie van de werkingssfeer van de TCG gewezen, o.a. in onze zienswijze op het Ontwerpbesluit Wijziging TCG, m.n. in 4. Tenslotte.
Dat heeft verder niet geholpen...
Dit is de reactie van Enexis op mijn mail. De argumenten zijn op is mijn subjectieve conclusie 🤭
Goed dat u deze punten aankaart. Jammer genoeg kan ik hier op dit moment weinig mee doen. Echter waardeer ik het zeer dat u meedenkt, daarom neem ik de gegeven punten mee als tips over onze werkwijze.
Ik wens u nog een fijne dag.
Wat een interessante zin van Enexis: "Jammer genoeg kan ik hier op dit moment weinig mee doen. Wellicht tegen beter weten in." Hoe kun je tegen beter weten in 'hier op dit moment weinig mee doen'?Riesjard schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:47:
[...]
Ok. Fair enough. Ik zal zelf ook nog eens kijken om hier melding van te maken bij ACM met het verzoek om er echt iets aan te doen.
Dit is de reactie van Enexis op mijn mail. De argumenten zijn op is mijn subjectieve conclusie 🤭
[...]

Ik snap het wel.. het is alsof je aan een soldaat uitlegt dat zijn legerleiding fout zit. Dat kan heel goed, maar die legerleiding moet overtuigd worden. Of verslagen 
En het is wel duidelijk dat het management van niet alleen de netbeheerders maar ook de politiek (en ACM) allemaal even koppig zijn.
Voor iedereen die denkt dat corruptie in dit land niet bestaat
De medewerkers die daar werken wil ik niet perse corrupt noemen, maar het management handelt imo wel kwaadwillig.
Reuze benieuwd wat 2024 ons gaat brengen.
En het is wel duidelijk dat het management van niet alleen de netbeheerders maar ook de politiek (en ACM) allemaal even koppig zijn.
Voor iedereen die denkt dat corruptie in dit land niet bestaat
De medewerkers die daar werken wil ik niet perse corrupt noemen, maar het management handelt imo wel kwaadwillig.
Reuze benieuwd wat 2024 ons gaat brengen.
Oops, een trein, snel, Even onderweg aanpassing van m’n bericht. Die toevoeging wilde ik toevoegen aan mijn conclusie. Niet aan die van hun 🤭Bram-Bos schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:42:
[...]
Wat een interessante zin van Enexis: "Jammer genoeg kan ik hier op dit moment weinig mee doen. Wellicht tegen beter weten in." Hoe kun je tegen beter weten in 'hier op dit moment weinig mee doen'?
ik pas het aan
Vanmiddag werd ik gebeld door een anoniem nummer; bleek een vriendelijke dame van de klantenservice van Liander te zijn, die vroeg of het uitkwam dat ze belde. Ik gaf aan dat ik maar kort tijd had.
Ik was verrast dat ik door Liander gebeld werd; ik had immers op het contactformulier waar ik mijn reactie op hun eerste brief had geplaatst, bij het veld voor mijn telefoonnummer ‘NVT’ ingevoerd. Blijkbaar hadden ze mijn mobiele nummer nog staan in hun CRM systeem sinds ik een aantal jaren geleden met Liander contact heb gehad over aanpassing van mijn elektriciteitsaansluiting.
De dame had maar kort nodig: “Ik bel u om door te geven dat ik uw bericht heb doorgezet naar de afdeling die hierover gaat. Zij zullen binnenkort met u contact opnemen.”
Nu maar hopen dat ze dat per e-mail doen. Ik zal ter stimulans hiervan de komende tijd anonieme telefoontjes doorzetten naar mijn voicemail.
Ik was verrast dat ik door Liander gebeld werd; ik had immers op het contactformulier waar ik mijn reactie op hun eerste brief had geplaatst, bij het veld voor mijn telefoonnummer ‘NVT’ ingevoerd. Blijkbaar hadden ze mijn mobiele nummer nog staan in hun CRM systeem sinds ik een aantal jaren geleden met Liander contact heb gehad over aanpassing van mijn elektriciteitsaansluiting.
De dame had maar kort nodig: “Ik bel u om door te geven dat ik uw bericht heb doorgezet naar de afdeling die hierover gaat. Zij zullen binnenkort met u contact opnemen.”
Nu maar hopen dat ze dat per e-mail doen. Ik zal ter stimulans hiervan de komende tijd anonieme telefoontjes doorzetten naar mijn voicemail.

Ik had eerste bericht gestuurd in contactformulier.
de volgende dag kreeg ik een belletje van een aardige man. Hij kon mij maar niet uitleggen waarom ik opdracht moest geven. Daarna was hij minder aardig en zei dat als ik niks doe, de brieven zouden blijven komen en uiteindelijk deurwaarder.
Ik heb het maar beantwoord (stuk of 3 keer) dat ze van harte welkom waren om iets te doen aan hun leiding en dat het slimmer was om een afspraak te maken zodat ik ook zeker weten thuis ben.
Vandaag 2de bericht gestuurd in contactformulier van Liander. (aangezien emailen niet meer mag)
Aanleiding was de 3de brief en laatste herinnering waarin stond dat ze kosten zullen rekenen voor afsluiten en weer aansluiten van gas en dat ze over 12 maanden nóg een keer langs zullen komen om te verwijderen op mijn kosten.
Binnenkort maar dossier aanmaken als deze gekke dag is geweest.
de volgende dag kreeg ik een belletje van een aardige man. Hij kon mij maar niet uitleggen waarom ik opdracht moest geven. Daarna was hij minder aardig en zei dat als ik niks doe, de brieven zouden blijven komen en uiteindelijk deurwaarder.
Ik heb het maar beantwoord (stuk of 3 keer) dat ze van harte welkom waren om iets te doen aan hun leiding en dat het slimmer was om een afspraak te maken zodat ik ook zeker weten thuis ben.
Vandaag 2de bericht gestuurd in contactformulier van Liander. (aangezien emailen niet meer mag)
Aanleiding was de 3de brief en laatste herinnering waarin stond dat ze kosten zullen rekenen voor afsluiten en weer aansluiten van gas en dat ze over 12 maanden nóg een keer langs zullen komen om te verwijderen op mijn kosten.
Binnenkort maar dossier aanmaken als deze gekke dag is geweest.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Update van mijn dossier:
Bosveld werd door Enexis ingeschakeld na een betwiste factuur. Ik heb door middel van een voorbeeldbrief direct het verzoek ingediend om o.a. inzicht te geven over mijn dossier die de deurwaarder heeft ontvangen, welk werkzaamheden zij hebben verricht in het dossier en wat de wettelijke grondslag voor de factuur is geweest.
Inmiddels is het bijna 1 maand geleden dat ik het mailtje heb gestuurd, dus heb ik zojuist even gebeld.
Hierbij is via een bandje aangegeven dat het dossier is afgesloten en dat ik daarover een mail zal ontvangen.
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Bosveld werd door Enexis ingeschakeld na een betwiste factuur. Ik heb door middel van een voorbeeldbrief direct het verzoek ingediend om o.a. inzicht te geven over mijn dossier die de deurwaarder heeft ontvangen, welk werkzaamheden zij hebben verricht in het dossier en wat de wettelijke grondslag voor de factuur is geweest.
Inmiddels is het bijna 1 maand geleden dat ik het mailtje heb gestuurd, dus heb ik zojuist even gebeld.
Hierbij is via een bandje aangegeven dat het dossier is afgesloten en dat ik daarover een mail zal ontvangen.
@ TS: Mijn status mag hier worden aangepast naar: dossier teruggegeven :):Dossiernummer
xxxxx
Omschrijving
Enexis Netbeheer B.V.
Bedrag
€ 205,0
Geachte heer/mevrouw Kiswum,
Hierbij bevestigen wij dat het dossier met dossiernummer xxxxx is gesloten.
Met vriendelijke groet,
Bosveld Incasso & Gerechtsdeurwaarders
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Verwijderd
In ieder geval bevestiging dat de verwijderingsaanvraag ook bij Stedin goed in het systeem zit.Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:11:
Vorige week heb ik bericht gekregen dat ze de planning aanpassen omdat week 13 niet uitkomt die in de afsluitingsaanvraag de eerste mogelijkheid was.
[...]
De opdracht staat inderdaad in ons systeem. Wij moeten hiervoor een vergunning aanvragen. Als deze binnen is dan zal de opdracht worden doorgezet naar de uitvoering. Zij gaan vervolgens contact met u op nemen voor een uitvoerdatum.
Nou, Bosveld is wel sneller van begrip geworden. Effectief gepareerd @Kiswum !Kiswum schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:31:
Update van mijn dossier:
[...]
@ TS: Mijn status mag hier worden aangepast naar: dossier teruggegeven :):
Dit topic is gesloten.