Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
@Remcoder Het is geen kwestie van een ‘fijne’ tweakersroute, maar een kwestie van principieel heel veel heen-en-weer schrijven met liegende en misleidende netbeheerders, die met verschillende rechtszaken tot het huidige aanbod moesten worden gedwongen door een minister en de ACM die geen andere uitweg zagen dan deze dwingende maar halfslachtige regelgeving.Remcoder schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:27:
[...]
Voor jou niet nee
Voor anderen wel, dat is ook de reden dat wij voor de 0-euro route kiezen. Wij hebben geen zin in het gedoe met de discussie met de netbeheerder. Voor ons is de 0-euro route dus een bewuste keuze.
Net zoals het voor jou een bewuste keuze was om de tweakers route te kiezen
Zo zal het voor ieder weer anders zijn, genoeg mensen die zich fijner voelen bij de tweakers route, en genoeg mensen die zich fijner voelen bij de 0-euro route.
Wat is het toch fijn om keuze te hebben, en dat allemaal onder andere dankzij dit topic.
Gasverlaters, ook jij, die een gratis afsluiting willen via de 0-offerte gun ik de keuze en het voordeel van harte.
Bedenk dan echter ook dat jouw gemakzucht (omdat je geen gedoe wilt) over de rug gaat van mensen die niet van het gas af kunnen en op wie jouw voordeel wordt afgewenteld door middel van hoger vastrecht.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Die praktijk is enige tijd geleden per direct verboden dus dat lijkt mij niet.Hans299 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:01:
[...]
Bedenk dan echter ook dat jouw gemakzucht (omdat je geen gedoe wilt) over de rug gaat van mensen die niet van het gas af kunnen en op wie jouw voordeel wordt afgewenteld door middel van hoger vastrecht.
Waar het geld dan wel vandaan komt? Uit de winstbuidel wellicht?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Tsja, als je zo gaat klagen op degenen die het nu makkelijker hebben dankzij degenen die voor gegaan zijn kunnen we wel heel lang bezig blijven.Hans299 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:01:
[...]
@Remcoder Het is geen kwestie van een ‘fijne’ tweakersroute, maar een kwestie van principieel heel veel heen-en-weer schrijven met liegende en misleidende netbeheerders, die met verschillende rechtszaken tot het huidige aanbod moesten worden gedwongen door een minister en de ACM die geen andere uitweg zagen dan deze dwingende maar halfslachtige regelgeving.
Gasverlaters, ook jij, die een gratis afsluiting willen via de 0-offerte gun ik de keuze en het voordeel van harte.
Hoeveel makkelijker is jouw leven nu niet dankzij jouw voorgangers? De mensen die bv gestreden hebben voor de huidige werknemers rechten die we hebben. Moeten zij nu verontwaardigd zijn dat we lekker makkelijk vakanties en weekenden vrij hebben?
Of, kunnen we gewoon dankbaar gebruik maken van de opties die door de voorgangers gecreëerd zijn?
Daarnaast, het punt over het afwentelen van de kosten is ook zinloos. Of denk je nu echt dat de kosten die de netbeheerders maken voor de tweakers route niet alsnog op de gasblijvers afgewenteld worden? Die kosten moeten ook ergens weer terugverdiend worden door de netbeheerders.
Dat laatste is nu net het punt: de netbeheerders mogen van de ACM de kosten van verwijdering via de 0-offertes doorbelasten aan de gasblijvers.Remcoder schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:35:
[...]
Tsja, als je zo gaat klagen op degenen die het nu makkelijker hebben dankzij degenen die voor gegaan zijn kunnen we wel heel lang bezig blijven………….
Daarnaast, het punt over het afwentelen van de kosten is ook zinloos. Of denk je nu echt dat de kosten die de netbeheerders maken voor de tweakers route niet alsnog op de gasblijvers afgewenteld worden? Die kosten moeten ook ergens weer terugverdiend worden door de netbeheerders.
En dat was nu net niet de bedoeling van ons als voorgangers ……..
Tsja en dat klagen: ik gun je, nogmaals, het volle profijt van de 0-offerte zonder veel gedoe.
Die heeft wel een oneerlijke keerzijde, want gasblijvers hebben vaak geen keus.
Dat is waar ik je attent op wilde maken.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
- je betaalt als eerst aangeslotene de aanleg
- in het vastrecht zit onderhoud, waaronder indien nodig vervanging
- gemiddeld is verwijdering dus al betaald
- bij gemiddeld halverwege de levensduur verwijderen
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat langdurig heen en weer schrijven hoeft helemaal niet. Vanaf het eerste moment dat ze in herhaling vallen en niet reageren op wat jij aan hen schrijft moet je dat gezeur de nek omdraaien door te zeggen dat je niet in herhaling gaat vallen en je je tijd hieraan niet gaat verspillen zolang ze niet met nieuwe punten komen en zolang ze jouw correspondentie negeren. Dat is juridisch vol te houden totaan de rechter, maar dan moet je dat ook inderdaad doen: niet meer reageren zolang er nix nieuws is.Hans299 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:01:
@Remcoder Het is geen kwestie van een ‘fijne’ tweakersroute, maar een kwestie van principieel heel veel heen-en-weer schrijven met liegende en misleidende netbeheerders
Ik deed dat in mijn traject met een verbluffend resultaat (zie mijn brief daar van 18-01-2022).
Heb je de algemene voorwaarden gelezen als jij opdrachtgever bent? En dat ben je, als je gebruik maakt van de nul-euro-route. Dan bij JIJ aansprakelijk voor van alles. Als zij schade maken ben jij theoretisch aansprakelijk, als zal de soep daar niet zo heet gegeten worden omdat dit onredelijk kan zijn.Gasverlaters, ook jij, die een gratis afsluiting willen via de 0-offerte gun ik de keuze en het voordeel van harte.
Maar het kan wel dat ze de boel bij je openbreken en niet weer netjes achterlaten.
Dat zou niet de eerste keer zijn. Zie hier voor een voorbeeld.
Dit was dan geen grote schade, maar wat eerder beschreef iemand dat de hele oprit als puinhoop achtergelaten was en dat de aannemer een houding had van ‘zoek het verder zelf maar lekker uit’…
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 07-09-2023 15:07 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2023 18:17 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 88% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2023 18:17 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2023 18:17 ]
Na de laatste brief heb ik nog een reactie gegeven aan Stedin dat het ze vrij staat contact met mij op te nemen voor het hangen van een slotje.Wouter2403 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:57:
[...]
Snel antwoord op mijn brief 1b die ik gisteren verstuurd heb:
[...]
Tja, als ze hier kosteloos een slotje willen komen hangen, voor mij geen probleem?
Ik denk aan een reactie in de trant van:
"zoals reeds gemeld verleen ik medewerking aan werkzaamheden die op initiatief van Stedin uitgevoerd worden. U kunt hiervoor een afspraak maken via eerder gemelde contactgegevens."
Helaas is er geen contact met mij opgenomen, maar vandaag vielen er wel weer twee! brieven in de bus. De ene brief aan mij persoonlijk geadresseerd, de andere aan 'de bewoners van dit pand', wederom een aansporing tot het maken van een keuze.
Vandaag dus nogmaals een reactie via mail gestuurd.
Beste xxxxx,
Zoals ik vorige keer ook heb aangegeven bent u welkom om bij mij door u gewenste werkzaamheden uit te komen voeren. Als u dus wilt afsluiten dan staat u dat dan ook vrij. Hiervoor kunt u een afspraak maken op telefoonnummer 06xxxxxxxx.
Helaas heb ik vandaag wederom twee brieven ontvangen met dagtekening 04-09-2023, waarin u mij aanspoort een keuze te maken. Zoals ook vermeld heb ik de ATO opgezegd en is er geen contractuele relatie meer.
Met vriendelijke groet,
wouter2403
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Interessant, maar er wordt dan niet gedeeld hoe dat opgelost is.Hippe Lip schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:39:
[...]
Dat langdurig heen en weer schrijven hoeft helemaal niet. Vanaf het eerste moment dat ze in herhaling vallen en niet reageren op wat jij aan hen schrijft moet je dat gezeur de nek omdraaien door te zeggen dat je niet in herhaling gaat vallen en je je tijd hieraan niet gaat verspillen zolang ze niet met nieuwe punten komen en zolang ze jouw correspondentie negeren. Dat is juridisch vol te houden totaan de rechter, maar dan moet je dat ook inderdaad doen: niet meer reageren zolang er nix nieuws is.
Ik deed dat in mijn traject met een verbluffend resultaat (zie mijn brief daar van 18-01-2022).
[/quote]
[/quote]
Heb je de algemene voorwaarden gelezen als jij opdrachtgever bent? En dat ben je, als je gebruik maakt van de nul-euro-route. Dan bij JIJ aansprakelijk voor van alles. Als zij schade maken ben jij theoretisch aansprakelijk, als zal de soep daar niet zo heet gegeten worden omdat dit onredelijk kan zijn.
Maar het kan wel dat ze de boel bij je openbreken en niet weer netjes achterlaten.
Dat zou niet de eerste keer zijn. Zie hier voor een voorbeeld.
Dit was dan geen grote schade, maar wat eerder beschreef iemand dat de hele oprit als puinhoop achtergelaten was en dat de aannemer een houding had van ‘zoek het verder zelf maar lekker uit’…
@vangoghnl hoe heeft de netbeheerder hier uiteindelijk op gereageerd?
Ik heb de verwijdering aangevraagd toen deze nog gratis was. Op de dag van verwijdering was de uitspraak. Ik kreeg na verwijdering uiteindelijk een factuur met €0Remcoder schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:38:
[...]
Interessant, maar er wordt dan niet gedeeld hoe dat opgelost is.
@vangoghnl hoe heeft de netbeheerder hier uiteindelijk op gereageerd?
Ik bedoelde eigenlijk hoe ze de schade afgehandeld hebben.vangoghnl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:56:
[...]
Ik heb de verwijdering aangevraagd toen deze nog gratis was. Op de dag van verwijdering was de uitspraak. Ik kreeg na verwijdering uiteindelijk een factuur met €0
Ik heb een stratenmaker ingehuurd en de rekening naar liander gestuurd in overleg. Deze hebben ze betaald.Remcoder schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:13:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk hoe ze de schade afgehandeld hebben.
Update van deze zijde. Mail gestuurd naar Bosveld. Volledige correspondentie hebben we niet ontvangen en Enexis gooit het op artikel 2.9.6 van de Tarievencode Gas. Kortom exact hetzelfde als bij @GZ53.gakkethijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:43:DOSSIER GAKKETHIJS
21-12-2022
De week voor 21-12 via de chat van Eneco opzegging van gascontract inwerking gezet. Via de klanteserivce mail Eneco om bevestiging gevraagd. Hierop werd zeer snel gereageerd. Op 22-12-2022 bevestiging per mail gehad van onze 'uithuizing'
25-12-2022
Per mail de gas meterstand doorgeven.
14-01-2023
Eindnota van Eneco ontvangen
31-12-2023
Eerste brief van Enexis ontvangen
20-01-2023
Tweede brief van Eneco ontvangen. Inhoud: Geen gascontract + stappenplan + kostentabel
23-02-2023
Derde brief ontvangen. Reactie naar klantenservice & klachten gestuurd op basis van voorbeeld brief 1b
06-03-2023
Reactie van de klanten service op de mail van 23-02-2023
[...]
10-03-2023 reactie gestuurd
10-03-2023
[...]
Tot op heden geen reactie op deze mail gehad
17-03-2023
[...]
.
Hier heb ik niet meer op gereageerd. Twee communicatiestromen leek me niet verstandig.
10-05-2023
Vandaag stonden onaangekondigd twee meneren van Enexis voor onze voordeur. We waren niet thuis en hebben een brief in de bus gekregen.
[...]
03-06-2023
Monteur was op 25-05-2023 perfect op tijd en was binnen 5 minuten klaar. Er is alleen een zegel geplaatst. Hij heeft niet gevraagd om iets te tekenen of wat dan ook.
2 juni een factuur á €163,76. Gelijk aan @bebopper . Zal dus ook met voorbeeld brief 3 reageren naar de klantenservice. Het enige verschil is dat ik alleen reactie via de mail heb gehad van Enexis medewerkers en geen advocaat.
06-06-2023
Beste <wij>,
U heeft ons een e-mail gestuurd over het adres <onze adres>. In deze e-mail reageer ik op uw melding.
Omdat u in uw e-mail een klacht omschrijft, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar onze Klantenservice Klachten & Claims. Mijn collega neemt uw e-mail in behandeling en neemt binnen 25 werkdagen contact met u op.
Ik wens u nog een fijne dag.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
<enexis medewerker>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
20-06-2023
Schriftelijke aanmaning ontvangen. Ik heb nog geen reactie van de 'Klantenservice Klachten & Claims' gehad... Wat is wijsheid nogmaals reageren?
[Afbeelding]
30-06-2023
[...]
update 12-07, 20-07
12 juli brief ontvangen met als onderwerp 'Laatste betaalmogelijkeheid'
[...]
20-07 anoniem gebeld door Enexis. De mevrouw heeft vanwege onze betwisting van de factuur de betalingstermijn verlengd met een week.
update 25-07-2023 reactie op de mail
[...]
update 07-08-2023 Bosveld brief
[...]
update 08-08-2023 mail naar Bosveld praktisch een kopie van https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67328996 stap 39
[...]
update 31-08-2023 reactie van Bosveld
[...]
Wat nu? Laten rusten of nog reageren?
Reageren met dit als voorbeeld Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!" ?
Verwijzen naar de consersatie van @Bram-Bos met de directie?
Ik zou er nog iets aan toevoegen:
U hebt een eigen verantwoordelijkheid bij het accepteren van zaken, dat houdt onder andere in dat u zelf dient te verifiëren of de bij u neergelegde zaak klopt; In de eerste plaats moet deze voldoen aan de wettelijke eisen, en vervolgens aan contractuele voorwaarden, indien er een contract is. U hebt dit in mijn zaak evident niet gedaan, want dan zou u weten dat er geen zaak is. U laat zich klaarblijkelijk als loopjongen gebruiken, daarbij uw eigen plichten verzakend.
Daarbij is het ronduit stuitend dat u niet in staat lijkt te begrijpen wat ik u eerder heb geschreven. Ik verzoek u dan ook iemand in uw bedrijf in te schakelen die deze vaardigheden wel in voldoende mate bezit.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ok, dus wat betreft het afwijzen van schadeclaims bij de 0-euro route lijkt het allemaal mee te vallen.vangoghnl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:58:
[...]
Ik heb een stratenmaker ingehuurd en de rekening naar liander gestuurd in overleg. Deze hebben ze betaald.
Uiteraard is dit een n=1, dus ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met ervaringen met het afhandelen van schade bij de 0-euro route.
Ik heb alleen maar de ervaring dat bij 't afscheid de mannen zeiden: "Mocht 't (de teruggelegde sierbestrating) over een tijdje gaan verzakken dan bel je maar dan komen we 't herstellen". Of dat ook zo makkelijk gaat weet ik niet, (nog) niet nodig.Remcoder schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:59:
[...]
Ok, dus wat betreft het afwijzen van schadeclaims bij de 0-euro route lijkt het allemaal mee te vallen.
Uiteraard is dit een n=1, dus ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met ervaringen met het afhandelen van schade bij de 0-euro route.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
3 juli offerte gekregen en getekend.
5 juli afspraak met aannemer voor de schouwing.
25 juli de schouw.
7 september verwijdert en alles netjes achtergelaten buiten.
Enexis Zuid-Limburg.
:strip_exif()/f/image/6DffqsngF61uE2N30Ws3GDZa.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/jHi57aiPGYBQPD2IFuKB82Io.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Het KAN dus wel...klump4u schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:10:
29 juni aanvraag via mijnaansluiting.nl gedaan.
3 juli offerte gekregen en getekend.
5 juli afspraak met aannemer voor de schouwing.
25 juli de schouw.
7 september verwijdert en alles netjes achtergelaten buiten.
Enexis Zuid-Limburg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je zou toch willen dat andere netbeheerders daar een voorbeeld aan namen...
<John O`Mill>
Stedin ook hoor. Net zo. Leiding in de grond laten liggen "omdat we anders uw tuin overhoop moeten halen en dat wil u niet en wij ook niet."Hippe Lip schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:14:
[...]
Het KAN dus wel...![]()
Via de mijaansluiting route, want wat ik verder hier zoal lees is Enexis juist zowat de ergste in lieg en bedrieg.Hippe Lip schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:14:
[...]
Het KAN dus wel...![]()
Tja, als ze dat nu helder zouden beloven, dan wil ik ook mijnafsluiting.nl wel even invullen. Maar de vage verhalen staan ook volop in dit topic, waarin Stedin juist één van de felste lijkt op het vlak van 'uw tuin overhoop kan ons niet schelen'.Gramser schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:16:
Stedin ook hoor. Net zo. Leiding in de grond laten liggen "omdat we anders uw tuin overhoop moeten halen en dat wil u niet en wij ook niet."
Inmiddels al weer omzien naar wat er na ons eerste driejarige gasloze energiecontract mag komen. Ondertussen hangt die meter er nog steeds zonder enige discussie. En dat vind ik dan wel best.
Ik denk dat dat enorm afhankelijk is van de ingeschakelde aannemer die de werkzaamheden uitvoert.Gwaihir schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:40:
[...]
Tja, als ze dat nu helder zouden beloven, dan wil ik ook mijnafsluiting.nl wel even invullen. Maar de vage verhalen staan ook volop in dit topic, waarin Stedin juist één van de felste lijkt op het vlak van 'uw tuin overhoop kan ons niet schelen'.
Inmiddels al weer omzien naar wat er na ons eerste driejarige gasloze energiecontract mag komen. Ondertussen hangt die meter er nog steeds zonder enige discussie. En dat vind ik dan wel best.
Ingeschakelde aannemer? Je verwacht dat Stedin na 2,5 jaar ineens zelf tot verwijdering over zal gaan?Gramser schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:43:
Ik denk dat dat enorm afhankelijk is van de ingeschakelde aannemer die de werkzaamheden uitvoert.
Oh wacht.. ik snap geloof ik wat je bedoelt.
Inderdaad: vooraf geen staat op te maken. Dus ik waag me maar niet aan dat risico, met 'n lange leiding en veel wat ik liever heel houdt.
[ Voor 32% gewijzigd door Gwaihir op 07-09-2023 15:49 ]
Nee, ik verwacht dat de al dan niet meewerkende houding afhankelijk is van de aannemer die bij de mensen thuis de meter en evt leiding komt verwijderen, wanneer je de route via mijnaansluiting.nl bewandelt. Maar jij hebt het over de tweakersroute begrijp ik nu.Gwaihir schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:48:
[...]
Ingeschakelde aannemer? Je verwacht dat Stedin na 2,5 jaar ineens zelf tot verwijdering over zal gaan?
Ik acht het eerlijk gezegd waarschijnlijker dat het zo blijft tot de wijkbrede sanering over pakweg 15 jaar..
Maar, ze zijn van harte welkom, mits ze zich aan de spelregels voor 't maken van een afspraak houden. Zeker als ze snel tot 'slechts' afdoppen besluiten.
Ik eh.. doe tweakers route 'light' tot nu toe. Ik ben nog niet zo duidelijk voorgesorteerd omdat Stedin dat ook nog niet heeft gedaan. Netjes op verzoek in eerste standaardbrief gereageerd en dat was het wel. Geen zware correspondentie in enige richting --- even afkloppen nu!!
[Zie mijn vorige paar posts in dit topic voor de details.]
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 07-09-2023 16:11 ]
En hangt af van de controle door de netbeheerder. Die wordt nog wel eens gefopt met foto's, maar bij een controle ter plaatse moet ineens wel alles de grond uit. En alles uit de grond is zoals de netbeheerders het willen.Gramser schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:43:
[...]
Ik denk dat dat enorm afhankelijk is van de ingeschakelde aannemer die de werkzaamheden uitvoert.
Dus met een aannemer die het niet zo nauw neemt heb je mazzel, maar hier kan je vooraf niet zomaar vanuit gaan.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dat deed ik ook niet. Ik was er helemaal klaar voor om groot materieel in mijn tuin als een dolle tekeer zien gaan. Maar voordat ik überhaupt een koffie kon zetten was de meter weg. En de monteurs ookErwin_83 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:33:
[...]
En hangt af van de controle door de netbeheerder. Die wordt nog wel eens gefopt met foto's, maar bij een controle ter plaatse moet ineens wel alles de grond uit. En alles uit de grond is zoals de netbeheerders het willen.
Dus met een aannemer die het niet zo nauw neemt heb je mazzel, maar hier kan je vooraf niet zomaar vanuit gaan.
Bij mij waren 't mensen van Stedin zelf. Of ze reden in elk geval in een Stedin bus en hadden kleding aan met Stedin logo. Die hebben bij mij dus meter en leiding binnen (op mijn verzoek) volledig verwijderd inclusief ook de doorgang door de gevel maar van zo'n 15 cm vanaf de gevel tot zo'n 15 cm vanaf de openbare grond zit de leiding er nog in. Als 't alleen HDPE was geweest hadden ze 'm er uit getrokken maar de HDPE buis was in de met teerpapier? omwikkelde oude stalen leiding geschoven en die is er volgens hun niet uit te trekken. Dus die zit er nog. Besloten dus door de monteurs van Stedin. 't duurde hier wel 2 koffierondesErwin_83 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:33:
[...]
En hangt af van de controle door de netbeheerder. Die wordt nog wel eens gefopt met foto's, maar bij een controle ter plaatse moet ineens wel alles de grond uit. En alles uit de grond is zoals de netbeheerders het willen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Net een telefoontje gemist van Bosveld. Is het wijs om te terug te bellen of überhaupt telefonisch in gesprek te gaan? Ik ben zelf niet zon held in gesprekken via de telefoon..gakkethijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:43:DOSSIER GAKKETHIJS
21-12-2022
De week voor 21-12 via de chat van Eneco opzegging van gascontract inwerking gezet. Via de klanteserivce mail Eneco om bevestiging gevraagd. Hierop werd zeer snel gereageerd. Op 22-12-2022 bevestiging per mail gehad van onze 'uithuizing'
25-12-2022
14-01-2023
31-12-2023
20-01-2023
Tweede brief van Eneco ontvangen. Inhoud: Geen gascontract + stappenplan + kostentabel
23-02-2023
Derde brief ontvangen. Reactie naar klantenservice & klachten gestuurd op basis van voorbeeld brief 1b
06-03-2023
[...]
10-03-2023
[...]
17-03-2023
[...]
.
Hier heb ik niet meer op gereageerd. Twee communicatiestromen leek me niet verstandig.
10-05-2023
Vandaag stonden onaangekondigd twee meneren van Enexis voor onze voordeur. We waren niet thuis en hebben een brief in de bus gekregen.
[...]
03-06-2023
Monteur was op 25-05-2023 perfect op tijd en was binnen 5 minuten klaar. Er is alleen een zegel geplaatst. Hij heeft niet gevraagd om iets te tekenen of wat dan ook.
2 juni een factuur á €163,76. Gelijk aan @bebopper . Zal dus ook met voorbeeld brief 3 reageren naar de klantenservice. Het enige verschil is dat ik alleen reactie via de mail heb gehad van Enexis medewerkers en geen advocaat.
06-06-2023
Beste <wij>,
U heeft ons een e-mail gestuurd over het adres <onze adres>. In deze e-mail reageer ik op uw melding.
Omdat u in uw e-mail een klacht omschrijft, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar onze Klantenservice Klachten & Claims. Mijn collega neemt uw e-mail in behandeling en neemt binnen 25 werkdagen contact met u op.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
<enexis medewerker>
20-06-2023
Schriftelijke aanmaning ontvangen. Ik heb nog geen reactie van de 'Klantenservice Klachten & Claims' gehad... Wat is wijsheid nogmaals reageren?
[Afbeelding]
30-06-2023
[...]
update 12-07, 20-07
[...]
20-07 anoniem gebeld door Enexis. De mevrouw heeft vanwege onze betwisting van de factuur de betalingstermijn verlengd met een week.
[...]
[...]
update 08-08-2023 mail naar Bosveld praktisch een kopie van https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67328996 stap 39
[...]
[...]
update 13-09-2023 telefooncontact gemist.
Ik heb helaas nog niet de tijd gehad om goed te reageren op de mail van 31-08-23 van Bosveld maar ik ben zo net gebeld door hen. Ik had een overleg dus kon niet opnemen. Überhaupt slim om een telefonisch gesprek aan te gaan?
Heb je hier al iets mee gedaan:?
onetime schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:15:
@gakkethijs Beide punten die je zelf noemt samen;
Ik zou er nog iets aan toevoegen:
[...]
U hebt een eigen verantwoordelijkheid bij het accepteren van zaken, dat houdt onder andere in dat u zelf dient te verifiëren of de bij u neergelegde zaak klopt; In de eerste plaats moet deze voldoen aan de wettelijke eisen, en vervolgens aan contractuele voorwaarden, indien er een contract is. U hebt dit in mijn zaak evident niet gedaan, want dan zou u weten dat er geen zaak is. U laat zich klaarblijkelijk als loopjongen gebruiken, daarbij uw eigen plichten verzakend.
Daarbij is het ronduit stuitend dat u niet in staat lijkt te begrijpen wat ik u eerder heb geschreven. Ik verzoek u dan ook iemand in uw bedrijf in te schakelen die deze vaardigheden wel in voldoende mate bezit.
Voor makkelijke dossier vorming zoveel mogelijk schriftelijk of per mail communiceren. Of je moet goed mondig zijn en het gesprek kunnen opnemen.gakkethijs schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:04:
[...]
Net een telefoontje gemist van Bosveld. Is het wijs om te terug te bellen of überhaupt telefonisch in gesprek te gaan? Ik ben zelf niet zon held in gesprekken via de telefoon..
Zeker met een dubieus kantoor zoals Bosveld heeft schriftelijk/mail de voorkeur.
Nee nog niet, kleine kinderen, werk en vakanties vreten mijn tijd op. Ik ga vanavond reageren.onetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:13:
@gakkethijs NIET bellen, per email of anderzins schriftelijk.
Heb je hier al iets mee gedaan:?
[...]
[...]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Tenzij ik me vergis, had hij nog een lopend contract met opzegboete.onetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:38:
@klump4u Maar wanneer had je je gascontract opgezegd? Vanaf dat moment had je al geen vastrecht meer hoeven betalen...
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
"op 12-09-2023 geconstateerd dat 1) Stedin op mijnaansluiting.nl de opdracht op 31-08-2023 heeft afgerond met "aansluiting verwijderd" en 2) dat op mijnstedin nog steeds mijnhun gasmeter staat vermeld."
De daadwerkelijke verwijdering was 16-08-2023
Idd nog lopend contract en nog tot de dag voor verwijdering gekookt op gas, nu staat de nieuwe keuken met inductiekookplaat.Freee!! schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:53:
[...]
Tenzij ik me vergis, had hij nog een lopend contract met opzegboete.
Gisteravond eindelijk tijd gehad om een reactie te schrijven @onetime nogmaals bedankt voor je hulp!gakkethijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:43:DOSSIER GAKKETHIJS
21-12-2022
25-12-2022
14-01-2023
31-12-2023
20-01-2023
23-02-2023
06-03-2023
[...]
10-03-2023
[...]
17-03-2023
[...]
.
10-05-2023
[...]
03-06-2023
06-06-2023
Beste <wij>,
Met vriendelijke groet,
<enexis medewerker>
20-06-2023
[Afbeelding]
30-06-2023
[...]
update 12-07, 20-07
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
update 13-09-2023 telefooncontact gemist.
Ik heb helaas nog niet de tijd gehad om goed te reageren op de mail van 31-08-23 van Bosveld maar ik ben zo net gebeld door hen. Ik had een overleg dus kon niet opnemen. Überhaupt slim om een telefonisch gesprek aan te gaan?
update 14-09-2023 weer telefoon gemist + mail verstuurd
[...]
Ben benieuwd..
Bizar vervolg. Zo net weer gebeld door Bosveld en heb uit fatsoen opgenomen (wilde alleen persoonlijk melden dat ik alleen in geschrift wenst te communiceren), blijkt dit een computerstem van Bosveld te zijn. Bent u <mijn achternaam> ? Toets 1 voor ja toets 2 voor nee.
U bent Enexis <bedrag X> verschuldigd en betaal meteen!
Schokkend
Ellende is dit zo, zij schrijven weer ff een standaardbriefje in 5 minuten en jij bent er dagen mee bezig in je hoofd en uren om een goede, volledige reactie te geven. En dat kan nog wel ff doorgaan zogakkethijs schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:36:
[...]
Gisteravond eindelijk tijd gehad om een reactie te schrijven @onetime nogmaals bedankt voor je hulp!
Ben benieuwd..
Stedin maakt 't geloof ik niet zo bond, maar dit is voor mij wel de reden geweest voor de € 0 offerteroute te gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 14-09-2023 10:48 ]
DOSSIER Draak1978
Gasleverancier: United ConsumersNetwerkbeheerder: Liander NV
24-10-2022
Op 24-10-2022 via mijnaansluiting.nl aanvraag gedaan voor verwijdering van de gasaansluiting. Nog niet goed bekend met de Tweakersroute, dus voor de veilige weg gekozen.
27-11-2022
Na installatie van de warmtepomp heb ik bij United Consumers mijn gascontract laten beeindigen op 31-12-2022. Ik heb ook expliciet vermeld dat ik ze machtig de ATO gelijktijdig op te zeggen.
Deze mail is ook bevestigd en vanaf 31-12-2022 ben ik ook volledig gas-loos.
20-04-2023
Na nog steeds geen antwoord een nieuwe verwijdering aangevraagd (mijn oude aanvraag bleek niet meer te bestaan) en hiervan een bevestigingsmail gekregen.
22-06-2023
Vanuit Liander de volgende mail gekregen:
Hierbij zat een mooie plattegrond waarop te zien was dat de gasleiding van de straatkant over de hele lengte van mijn oprit (8 meter) naar de achterzijde van mijn huis liep.werknemer@alliander.com>
22 jun 2023 12:02
Beste meneer Draak1978,
Wij hebben uw aanvraag voor bovenstaand adres ontvangen en ik heb deze in behandeling genomen.
De aanvraag is afgerond en gereed om uit te geven naar de aannemer.
Op dit moment worden aanvragen per week bekeken naar welke aannemer deze uitgeven gaan worden.
Indien de aanvraag uitgeven kan worden dan zal dit op de maandag er op gebeuren, hiervan ontvangt u nog een bevestiging.
De aannemer zal met u contact opnemen om de afspraak in te plannen.
Ik wil u er ook op wijzen dat wij wettelijk verplicht zijn om de gehele aansluitleiding bij u uit de grond te halen.
De aansluiting dient in zijn geheel verwijderd te worden vanaf de hoofdleiding.
Helaas mogen wij hem dus niet buiten de gevel afkappen. Dit doen wij om onveilige situaties te voorkomen.
Ondanks dat deze situatie wellicht niet wenselijk voor u is, het is voor de veiligheid van u en uw buren.
Dit staat tevens in de algemene leveringsvoorwaarden van uw energieleverancier beschreven.
Tot slot
Als u nog vragen heeft verneem ik dit graag van u.
Vragen over de planning zelf kunnen wij helaas niet beantwoorden - wij hebben geen inzicht in de planning van de aannemer. Hier kan de aannemer u dus t.z.t. mee helpen.
Met vriendelijke groet,
Werknemer
Werkvoorbereider Kleinverbruik
Let op dat het nu bekend was dat het 0 euro factuur zou komen te vervallen, of niet meer zouden worden toegepast. Dus ik had het volgende antwoord verstuurd:
Met als antwoord:Geachte meneer Werknemer,
Bedankt voor het afronden van de aanvraag. Ik zie dat u geen vermelding maken over een factuur. Ik neem aan dat de verwijdering geheel gratis is?
Met vriendelijke groet,
Draak1978
Na overleg met mijn partner en mede omdat de gasleiding geheel onder de oprit doorloopt, hebben wij besloten te stoppen met de aanvraag:Beste Draak178,
Bedankt voor uw bericht.
Tot voor kort gingen we er met zekerheid vanuit dat gasdemontage gratis is, maar deze regeling is korte tijd geleden door een rechter ongeldig verklaard (Rechter zet streep door gratis verwijdering van gasaansluiting (nos.nl)
Liander weet op dit moment nog niet met zekerheid welke gevolgen dit heeft. Hierover wordt nog gesproken met de ACM en andere netbeheerders/partijen.
Ik laat dus even aan u over of u de procedure voor de gasdemontage wilt laten doorgaan of de aanvraag wilt afzeggen. U mag trouwens tot het moment van de werkzaamheden altijd kosteloos de opdracht door mij laten afzeggen. Het zal waarschijnlijk ook nog een tijdje duren voordat de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd door de aannemer. Ik hoop dat er t.z.t. al wel een beslissing is genomen door bovengenoemde partijen m.b.t. het wel of niet in rekening brengen van de kosten aan de klant/aanvrager. Het spijt mij/ons dat ik u op dit moment niet meer duidelijkheid kan verschaffen.
Ik hoor weer graag van u.
Met vriendelijke groet,
Werknemer
Met de bevestiging van de opzegging:Geachte heer Medewerker
Bedankt voor uw informatie.
Ik wil per direct de verwijdering afzeggen en GEEN opdracht geven tot verwijdering van de gasaansluiting.
Kunt u hiervan een bevestiging sturen?
Met vriendelijke groet,
Draak1978
14-09-2023medewerker@alliander.com>
22 jun 2023 13:51
Beste meneer Draak1978,
Bedankt voor uw reactie en besluit.
Ik heb de aanvraag voor u afgezegd, bij deze de bevestiging hiervan.
Met vriendelijke groet,
Medewerker
Een nieuwe mail van Liander via info@e.liander.nl
Ik heb geen nieuwe aanvraag gedaan, maar ik denk dat ik deze mijn eerste aanvraag is geweest. Dus ik heb meteen een reply gedaan naar info@e.liander.nlBeste Draak1978,
Wij hebben uw aanvraag (aanvraagnummer: 0001) voor het verwijderen van uw gasaansluiting ontvangen. Via deze e‑mail informeren wij u over wat u van ons kunt verwachten.
Zo bereiden wij uw aanvraag voor
• Stap 1: Onze werkvoorbereider neemt contact met u op om uw aanvraag door te spreken. Daarna start de voorbereiding.
• Stap 2: Omdat we moeten graven in uw tuin moet er eerst een bodemonderzoek worden uitgevoerd. Dit geldt niet bij een flat of appartementencomplex. Bij vervuiling zijn er aanvullende maatregelen nodig. Het bodemonderzoek regelen wij voor u.
• Stap 3: We bekijken of er een vergunning nodig is. Als dat zo is, regelen wij dat ook voor u.
De planning van uw aanvraag
Wij verwachten rond week 9-2024 te starten met de voorbereidingen van uw aanvraag. Zijn de voorbereidingen afgerond? Dan vragen wij onze aannemer om de werkzaamheden in te plannen en uit te voeren. Wij verwachten dat de aannemer rond week 23-2024 de werkzaamheden bij u uitvoert.
De uitvoering van uw aanvraag
Tijdens de werkzaamheden moet de aannemer graafwerkzaamheden uitvoeren in uw tuin. De aannemer zorgt ervoor dat na afloop van de werkzaamheden uw tuin netjes wordt achtergelaten.
Goedendag,
Volgens mij betreft dit een zeer oude aanvraag. Zoals ik al had aangegeven bij opdracht 0001 geef ik GEEN opdracht voor verwijdering van de gasaansluiting. Bij deze trek ik ook de opdracht in tot verwijdering in van de gasaansluiting onder opdrachtnummer 0002.
Kunt u mij de bevestiging sturen van het intrekken van mijn opdracht tot verwijdering van de gasaansluiting?
Met vriendelijke groet,
Draak1978
Als je een offerte hebt waarop 0 euro staat mogen ze je niet daarna ineens een factuur gaan sturen. Ze moeten je vantevoren op de hoogte brengen van de te verwachten kosten, doen ze dat niet hebben ze geen poot om op te staan.
Dus tot de netbeheerders offertes gaan versturen waar andere bedragen dan 0 euro op staan is er nog niets aan de hand en kun je gewoon veilig die route bewandelen.
Dat heb ik niet zo uit de discussie gehaald, m.i. blijft 't punt dat er ook veel mensen zijn die principiële bezwaren tegen de € 0 offerteroute hebben. Als je die niet hebt of je je principes wel opzij wil leggen / daar wat minder zwaar aan tilt voor een wat eenvoudigere route zonder soms erg veel gedoe met netbeheerder, incassobureau etc en 't acceptabel vindt om enige risico's te lopen dat ze 't niet helemaal zo achterlaten als dat ze 't aangetroffen hebben voor het verwijderen dan is die € 0 offerteroute nog steeds mogelijk. Zolang ze deze aanbieden..... En dan geldt idd dat als je zo'n offerte ontvangen hebt ze je niet zomaar wel een bedrag in rekening kunnen brengen (zonder dat je daar vooraf van op de hoogte bent gesteld met de mogelijkheid om van je opdracht af te zien).Remcoder schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:06:
Waarom loopt iedereen zo te paniekeren over het zogenaamde wegvallen van de 0 euro route?
Als je een offerte hebt waarop 0 euro staat mogen ze je niet daarna ineens een factuur gaan sturen. Ze moeten je vantevoren op de hoogte brengen van de te verwachten kosten, doen ze dat niet hebben ze geen poot om op te staan.
Dus tot de netbeheerders offertes gaan versturen waar andere bedragen dan 0 euro op staan is er nog niets aan de hand en kun je gewoon veilig die route bewandelen.
Daarom ga ik ook niet meer voor de 0 euro optie. Er was duidelijk in de voorwaarden opgesteld dat de meerkosten van de oprit voor mijn rekening zou zijn. Daar ben ik zeer zeker principeel op tegen.onetime schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:29:
@Draak1978 Ik begrijp @Remcoder zijn reactie, maar zie als meer principieel ingestelde meer een eventueel probleem in de 8m oprit. Als je opdracht geeft is het een reële mogelijkheid dat eventueel achtergelaten schade voor eigen rekening komt, in plaats van wanneer je geen opdracht geeft de netbeheerder het moet oplossen. Dus als je alsnog opdracht geeft voor de €0 route, sluit dan het artikel mbt tot uitsluiting aansprakelijkheid voor schade uit.
De 0 euro keuze was alleen voor het weghalen van het apperatuur en de daarbij behorende leiding. Stond duidelijk in de voorwaarden dat, als de werkzaamheden meer inhield dat alleen dat, dit voor mijn rekening zou zijn. 8 meter oprit waar regelmatig 3 auto`s opstaan gaat verzakken. Ik neem dat risico niet.
Ze moeten dan maar gewoon de leiding onder de oprit laten liggen en binnenshuis de boel afsluiten. Voor die route ga ik ook om ongeveer eenzelfde reden (onder keramische tegels).Draak1978 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:41:
[...]
Daarom ga ik ook niet meer voor de 0 euro optie. Er was duidelijk in de voorwaarden opgesteld dat de meerkosten van de oprit voor mijn rekening zou zijn. Daar ben ik zeer zeker principeel op tegen.
De 0 euro keuze was alleen voor het weghalen van het apperatuur en de daarbij behorende leiding. Stond duidelijk in de voorwaarden dat, als de werkzaamheden meer inhield dat alleen dat, dit voor mijn rekening zou zijn. 8 meter oprit waar regelmatig 3 auto`s opstaan gaat verzakken. Ik neem dat risico niet.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Eens, maar daar heb je niets over te zeggen qua werkzaamheden.hansvk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:45:
[...]
Ze moeten dan maar gewoon de leiding onder de oprit laten liggen en binnenshuis de boel afsluiten. Voor die route ga ik ook om ongeveer eenzelfde reden (onder keramische tegels).
Nee, ze moeten de leiding verwijderen van de netbeheerder, dát is de opdracht.hansvk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:45:
[...]
Ze moeten dan maar gewoon de leiding onder de oprit laten liggen en binnenshuis de boel afsluiten. Voor die route ga ik ook om ongeveer eenzelfde reden (onder keramische tegels).
Dat die leiding her-en-der blijft liggen is ook een feit, waarbij de aannemer waarschijnlijk bij de netbeheerder aangeeft dat de werkzaamheden uitgevoerd zijn en dus easy geld ontvangt.

controle door de netbeheerder = 0...
[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 14-09-2023 15:49 ]
the older I get, the better I was...
Met een mooie quote uit de mail:Kees-Jan schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:48:
[...]
Nee, ze moeten de leiding verwijderen van de netbeheerder, dát is de opdracht.
Dat die leiding her-en-der blijft liggen is ook een feit, waarbij de aannemer waarschijnlijk bij de netbeheerder aangeeft dat de werkzaamheden uitgevoerd zijn en dus easy geld ontvangt.
Laatst ook 1 van de buren: "Ja maar de leiding kan toch lekken? Oh is dat ook bij u gecontroleerd of hebben wij iemand gehad laatst die alles kwam nakijken? (jaren 30 wijk).Ik wil u er ook op wijzen dat wij wettelijk verplicht zijn om de gehele aansluitleiding bij u uit de grond te halen.
De aansluiting dient in zijn geheel verwijderd te worden vanaf de hoofdleiding.
Helaas mogen wij hem dus niet buiten de gevel afkappen. Dit doen wij om onveilige situaties te voorkomen.
Ondanks dat deze situatie wellicht niet wenselijk voor u is, het is voor de veiligheid van u en uw buren.
Dit staat tevens in de algemene leveringsvoorwaarden van uw energieleverancier beschreven.

Hier zit nog wel een stukje dat zeker mag verbeteren, zeker als je zelf opdracht geeft mag je toch ook wel wat te zeggen hebben over de manier waarop.Kees-Jan schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:48:
[...]
Nee, ze moeten de leiding verwijderen van de netbeheerder, dát is de opdracht.
Bij mij is de verwijdering door de netbeheerder (Stedin) zelf uitgevoerd en de monteurs hebben zelf besloten de leiding tussen gevel en openbare weg te laten zitten omdat die er niet uit te trekken was en "opengraven is te veel werk en geeft te veel herstelwerk". Waar ik 't ook mee eens was.
Als dit dus ook - vooraf - als optie wordt aangeboden en je dus de keuze krijgt:
- Alles weg, ook de volledige leiding door je tuin maar met herstelwerk wat voor eigen rekening komt; of
- We kappen 'm af bij de gevel en bij de openbare weg en laten de rest zitten.
Dat was ook precies mijn overweging. Overigens heb ik een vergelijkbaar geval waarbij ik een offerte heb opgevraagd, maar vervolgens een mail ontvangen waarbij ze bedankten voor de opdracht en ik mocht zelf de aannemer bellen voor een afspraak.Draak1978 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:41:
[...]
Daarom ga ik ook niet meer voor de 0 euro optie. Er was duidelijk in de voorwaarden opgesteld dat de meerkosten van de oprit voor mijn rekening zou zijn. Daar ben ik zeer zeker principeel op tegen.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Maar wel over de noodzakelijke herstelwerkzaamheden en de daaraan voor jou verbonden kosten (dus nul).Draak1978 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:48:
[...]
Eens, maar daar heb je niets over te zeggen qua werkzaamheden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Optie 2 gaan ze nooit aanbieden. Het gebeurd wel in de praktijk, maar de netbeheerder wil dit in principe niet.blb4 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:11:
[...]
Hier zit nog wel een stukje dat zeker mag verbeteren, zeker als je zelf opdracht geeft mag je toch ook wel wat te zeggen hebben over de manier waarop.
Bij mij is de verwijdering door de netbeheerder (Stedin) zelf uitgevoerd en de monteurs hebben zelf besloten de leiding tussen gevel en openbare weg te laten zitten omdat die er niet uit te trekken was en "opengraven is te veel werk en geeft te veel herstelwerk". Waar ik 't ook mee eens was.
Als dit dus ook - vooraf - als optie wordt aangeboden en je dus de keuze krijgt:dan wordt 't al weer een stuk eenvoudiger/duidelijker.
- Alles weg, ook de volledige leiding door je tuin maar met herstelwerk wat voor eigen rekening komt; of
- We kappen 'm af bij de gevel en bij de openbare weg en laten de rest zitten.
't zou ze dus sieren als ze de theorie en de praktijk met elkaar in sync zouden brengen. Dat zou een hoop gedoe schelen.Erwin_83 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:46:
[...]
Optie 2 gaan ze nooit aanbieden. Het gebeurd wel in de praktijk, maar de netbeheerder wil dit in principe niet.
Maar nee, het is als (milieu/veiligheid )argument gebruikt bij in de rechtzaken door de netbeheerders.
En het systeem is sowieso al niet aangepast aan de huidige tijd van gasloos gaan, dus ik verwacht ook niet dat ze de "laat de moeilijke leiding maar liggen" optie gaan aanbieden.
Daarnaast hebben ze de leiding losgekoppeld van het gasnet. De gasleiding zelf ligt nog in de voortuin + 2 meter in de gemeentegrond. Waren eigen monteurs van Liander, geen onderaannemer.
Maar dat was in 2015, toen was het nog echt gratis.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Vanochtend ontving ik een mail van Enexis.
De eerste gedachte was natuurlijk dat wij helemaal geen opdracht gegeven hebben. En als niet opgeklaard wordt wie de opdracht wel gegeven heeft, komt er geen afspraak.Geachte heer / mevrouw,
Wij hebben een opdracht ontvangen, voor afsluiting gas.
Daarom wil ik u vragen z.s.m. contact op te nemen via onderstaand telefoonnummer voor het maken van een afspraak.
(afsluiten gas )
In afwachting,
Met vriendelijke groet,
Toch maar besloten om (anoniem) het 06-nummer onderaan de mail te bellen. Dame aan de lijn wilde snel de afspraak inplannen. Dus heb ik haar even onderbroken en gevraagd van wie de opdracht afkomstig was, omdat ik zelf geen opdracht gegeven werd. Haar antwoord was correct en duidelijk: "het klopt dat u de opdracht niet zelf gegeven heeft, de opdracht komt van collega's van een andere afdeling. De gasmeter wordt op kosten van Enexis verwijderd".
Nou prima, gevraagd of ze dat ook op de mail even wilde bevestigen. Vond ze geen probleem. De afspraak staat nu voor 25 september in de middag.
Een paar minuten na het telefoongesprek ontving ik netjes in de mail een bevestiging van de afspraak en dat de werkzaamheden in opdracht van Enexis worden uitgevoerd.
Fingers crossed, maar de soap lijkt hier nu bijna voorbij.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dit weekend ontving ik een nette brief van Stedin die (nog steeds??) de 0-euro route aanbiedt. Daarmee lijk ik dan dus af gaan te stappen van de Tweakers-route en de 0-euro route te gaan bewandelen. Maar hierboven lees ik dat die na de laatste uitspraak mogelijk toch niet meer geldt..?
Heeft iemand recentelijk ook deze ervaring(en) of moet ik, voordat ik Akkoord druk op de 0,00 euro die MijnAansluiting nu als indicatie van de kosten geeft, toch nog op de Tweakers-route blijven?
Want op de 0-euro route geef ik graag akkoord, maar tegelijk lees ik in de algemene voorwaarden van Stedin dat de Prijs pas definitief is als ze daarvoor een schriftelijk aanbod hebben gedaan. Is de info / prijsindicatie op MijnAansluiting.nl in juristentaal schriftelijk genoeg, mocht ik straks toch een gepeperde rekening krijgen? Of ben ik te achterdochtig en kan ik gewoon OK klikken.. Alvast bedankt (en uiteraard met terugwerkende kracht nogmaals enorme dank voor het uitvechten van deze ellende).
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Als de offerte 0 euro is kunnen ze niet zomaar een rekening sturen. Wel kunnen ze de offerte later intrekken en een hogere sturen. Het is dan aan jou om met de nieuwe offerte akkoord te gaan.Gosse_W schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:58:
Intussen meld ik me (na uitvoerig inlezen) ook maar 'ns in dit topic. Voordat het bij Greenchoice duidelijk was dat ik voor Stap 1 van de Tweakers-route toch echt geen "toestemming van de Netbeheerder" nodig had voor het opzeggen van mijn gascontracten, had ik 7 mensen aan de lijn gehad over meerdere telefoontjes en daarnaast ook nog via de mail de nodige Greenchoicer's lastig gevallen. Uiteindelijk lukte deze horde wel, maar het heeft me wel een jaar aan frustratie opgeleverd.
Dit weekend ontving ik een nette brief van Stedin die (nog steeds??) de 0]-euro route aanbiedt. Daarmee lijk ik dan dus af gaan te stappen van de Tweakers-route en de 0-euro route te gaan bewandelen. Maar hierboven lees ik dat die na de laatste uitspraak mogelijk toch niet meer geldt..?
Heeft iemand recentelijk ook deze ervaring(en) of moet ik, voordat ik Akkoord druk op de 0,00 euro die MijnAansluiting nu als indicatie van de kosten geeft, toch nog op de Tweakers-route blijven? Want op de 0-euro route geef ik graag akkoord, maar tegelijk lees ik in de algemene voorwaarden van Stedin dat de Prijs pas definitief is als ze daarvoor een schriftelijk aanbod hebben gedaan. Is de info / prijsindicatie op MijnAansluiting.nl in juristentaal schriftelijk genoeg mocht ik straks toch een gepeperde rekening krijgen? Of ben ik te achterdochtig en kan ik gewoon OK klikken.. Alvast bedankt (en uiteraard met terugwerkende kracht nogmaals enorme dank voor het uitvechten van deze ellende).
Aan opdrachtgeverschap zitten wat nadelen. Meestal gaat het goed en is er niks aan de hand. Maar wees je ervan bewust voordat je een keus maakt.
Dankje! Is een rechtsbijstandsverzekering met module consument&wonen afdoende..?Erwin_83 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:02:
[...]
Als de offerte 0 euro is kunnen ze niet zomaar een rekening sturen. Wel kunnen ze de offerte later intrekken en een hogere sturen. Het is dan aan jou om met de nieuwe offerte akkoord te gaan.
Aan opdrachtgeverschap zitten wat nadelen. Meestal gaat het goed en is er niks aan de hand. Maar wees je ervan bewust voordat je een keus maakt.
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
€ 0 offerteroute:Gosse_W schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:58:
Intussen meld ik me (na uitvoerig inlezen) ook maar 'ns in dit topic. Voordat het bij Greenchoice duidelijk was dat ik voor Stap 1 van de Tweakers-route toch echt geen "toestemming van de Netbeheerder" nodig had voor het opzeggen van mijn gascontracten, had ik 7 mensen aan de lijn gehad over meerdere telefoontjes en daarnaast ook nog via de mail de nodige Greenchoicer's lastig gevallen. Uiteindelijk lukte deze horde wel, maar het heeft me wel voor jaren aan frustratie opgeleverd.
Dit weekend ontving ik een nette brief van Stedin die (nog steeds??) de 0-euro route aanbiedt. Daarmee lijk ik dan dus af gaan te stappen van de Tweakers-route en de 0-euro route te gaan bewandelen. Maar hierboven lees ik dat die na de laatste uitspraak mogelijk toch niet meer geldt..?
Heeft iemand recentelijk ook deze ervaring(en) of moet ik, voordat ik Akkoord druk op de 0,00 euro die MijnAansluiting nu als indicatie van de kosten geeft, toch nog op de Tweakers-route blijven?
Want op de 0-euro route geef ik graag akkoord, maar tegelijk lees ik in de algemene voorwaarden van Stedin dat de Prijs pas definitief is als ze daarvoor een schriftelijk aanbod hebben gedaan. Is de info / prijsindicatie op MijnAansluiting.nl in juristentaal schriftelijk genoeg, mocht ik straks toch een gepeperde rekening krijgen? Of ben ik te achterdochtig en kan ik gewoon OK klikken.. Alvast bedankt (en uiteraard met terugwerkende kracht nogmaals enorme dank voor het uitvechten van deze ellende).
- je doet een aanvraag op mijnaansluiting.nl;
- je ontvangt van je netbeheerder (dus in jou geval van Stedin) op mijnaansluiting.nl (of via een klantportaal van de netbeheerder zoals bij Stedin) een offerte. Dit is de schriftelijke offerte;
- die offerte accepteer je (of niet) op mijnaansluiting.nl.
Zie ook mijn dossier.
Het risico zit vnl in hoe ze de boel weer achterlaten. Als je een schitterend aangelegde tuin hebt met sierbestrating, kunstwerken of andere bijzondere zaken bovenop de gasleiding hebt dan kan er een issue zijn, als 't een verwaarloosde boel is waar niets de boel kan verslechteren dan helemaal niet. En alles er tussenin moet je dus ff inschatten. In de praktijk valt 't dus allemaal erg mee, vooral ook omdat ze, als de leiding alleen een HDPE pijp is deze er meestal wel vanuit de straat kunnen uittrekken en als dat niet kan/lukt ze 'm dan maar laten zitten.
[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 18-09-2023 18:05 . Reden: offerte kan via mijnaansluiting.nl of op een andere wijze, b.v. klantportaal van de netbeheerder ]
Maakt het voor jou wel makkelijker als het mis gaat. In de algemene voorwaarden staat ergens een beperking van het schadebedrag. Geen idee of dat stand houdt in een rechtzaak. Maar over het algemeen komt het niet zo ver. Als je bijzondere of kwetsbare bestrating hebt zou ik me daar wel wat verder in verdiepen als ik jou was.Gosse_W schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:34:
[...]
Dankje! Is een rechtsbijstandsverzekering met module consument&wonen afdoende..?
Bij de offerte (in elk geval die van mij van Stedin) zit een tekening waarin de leiding ingetekend staat en kan je dus ook weer beter een inschatting maken waar problemen zouden kunnen optreden. In zo'n geval zou ik, dus na 't ontvangen van die € 0 offerte, contact opnemen met Stedin en in overleg gaan om dat issue te bespreken. Ik vermoed dat 't mogelijk moet zijn om dan zwart op wit te krijgen dat ze de leiding laten zitten op dat stuk als 't niet lukt 'm zonder de hele boel open te graven er uit te krijgen.Erwin_83 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:44:
[...]
Maakt het voor jou wel makkelijker als het mis gaat. In de algemene voorwaarden staat ergens een beperking van het schadebedrag. Geen idee of dat stand houdt in een rechtzaak. Maar over het algemeen komt het niet zo ver. Als je bijzondere of kwetsbare bestrating hebt zou ik me daar wel wat verder in verdiepen als ik jou was.
[ Voor 1% gewijzigd door blb4 op 18-09-2023 15:17 . Reden: aangepast dat er bij mijn offerte een tekening zat, da's mogelijk niet altijd zo. ]
Dossier Hansvk
Netbeheerder: LianderLeverancier: Energiedirect
Gaskraan dicht per 5 augustus 2023, in afwachting van de warmtepomp. Warmtepompboiler vanaf 5 augustus 2023 in gebruik. Warmtepomp vanaf 13 oktober in gebruik. Energiecontract loopt tot 12 november 2023. Voor elektra een nieuw jaarcontract afgesloten bij Vattenfal.
Ik ga de Tweakersroute volgen omdat de gasleiding in de voortuin een heel stuk onder keramische tegels ligt.
Via de chat op 18 september 2023 mijn gascontract opgezegd per einde contractdatum bij EnergieDirect. Netbeheerder is Liander
Er werd mij 1 keer gevraagd of ik de afsluiting heb geregeld met de netbeheerder. Hierop heb ik geantwoord dat met het opzeggen van mijn gascontract de aansluitovereenkomst ook komt te vervallen. Toen werd gevraagd of het dus geregeld was. Heb toen 'ja' gezegd.
Bevestigd gekregen per e-mail dat het energiecontract voor gas is opgezegd.
E-mail d.d. 19-9-2023 van Enegiedirect n.a.v. opzeggen contract voor gas
Beste heer ██████,
Je hebt je energiecontract voor gas opgezegd. We hebben je opzegging goed ontvangen en maken alles voor je in orde. Bedankt dat je klant bij ons was. Weet dat je in de toekomst altijd welkom bent bij energiedirect.nl.
Contractgegevens
Leveringsadres
██████████████████
Gewenste einddatum levering gas
Wil je de einddatum van het contract wijzigen? Geef dit uiterlijk 2 werkdagen voor de einddatum aan ons door.
Dit gaat er nu gebeuren
Je huidige overeenkomst voor gas wordt stopgezet op 12 november 2023. Tot die datum levert energiedirect.nl uiteraard je energie.
We hebben je meterstanden nodig. Je leveringsadres heeft een slimme meter, dus je hoeft verder niets te doen.
Mogelijk brengen we in de overstapmaand nog een laatste termijnbedrag in rekening. Betaal deze dan, het wordt verrekend op je eindrekening met het totale bedrag. Je betaalt nooit meer dan je verbruikt.
Na 12 november 2023 ontvang je van ons de eindrekening. Uiterlijk binnen 6 weken, maar meestal sneller.
Heb je nog een vraag?
We helpen je graag via onze website.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice energiedirect.nl
19-11-2023: Eerste standaarbrief van Liander ontvangen met de bekende drie opties
Zoals aangegeven kies ik voor de Tweakersroute en ga ik reageren met voorbeeldbrief 1a als basis.Reactie d.d. 19-11-2023 via contactformulier op website Liander op de brief
Ik ontving op 19-11-2023 een brief van u op mijn adres (kenmerk: ##########), waarin u er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief vraagt u mij of om aan te geven of ik de gasaansluiting nog wil gebruiken of niet. Daarbij worden drie opties geboden.Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 19-09-2023 opgezegd bij EnergieDirect waarna het contract op 12-11 2023 af liep. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik EnergieDirect gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik ben van het gas af omdat we geen gasverbruikers meer in huis hebben na plaatsing van een warmtepomp en warmtepompboiler (en we koken al enige tijd met een inductiekookplaat). Er zijn dus geen gasverbruikers meer aangesloten en de gaskraan staat al sinds 5 augustus 2023 dicht.
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
####
22-11-2023: Telefonisch benaderd door Liander n.a.v. ingestuurd contactformulier
Gebeld door een medewerkster van Liander. Zij geeft aan dat ik alleen kan kiezen voor de drie opties uit de brief. Gezegd wordt dat een contract verplicht is als er een gasaansluiting aanwezig is, tenzij je vraagt om tijdelijke afsluiting. Zo niet, dan zal uiteindelijk een deurwaarder worden ingeschakeld.Ik heb aangegeven dat een en ander juridisch niet in orde is. Daarop volgen een bijna letterlijke herhaling van wat eerder werd gezegd. Daarop het gesprek beëindigd.
5-12-2023: Tweede standaarbrief van Liander ontvangen met wederom de bekende drie keuzes
Ik blijf de Tweakersroute volgen en reageer via het contactformulier op de website van Liander met voorbeeldbrief 2a als basisReactie d.d. 7-12-2023 via contactformulier op website Liander op de brief
Liander N.V., Team Netverlies ContractloosGeachte heer/mevrouw,
Op 5 december 2023 ontving ik opnieuw een brief (kenmerk #########, d.d. 3 december 2023) in verband met een opgezegd gascontract op mijn adres. Op een brief met gelijke strekking (kenmerk #########, d.d. 19 november 2023) heb ik via het contactformulier op de website van Liander op 19 november 2023 een reactie gestuurd. Daarbij heb ik onder andere aangegeven dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd. In uw brief van 3 december 2023 gaat u hier niet op in, maar geeft mij opnieuw drie opties voor de gasaansluiting. Daar zal en hoef ik echter geen gebruik van te maken, want die aansluiting zit mij niet in de weg.
U bent zoals gezegd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
Overigens ben ik van mening dat de communicatie die uw bedrijf over dit onderwerp voert gevaarlijk dicht in de buurt van misleiding komt, door stelselmatig te verwijzen naar (wettelijke) verplichtingen dat een gascontract verplicht is als er een gasaansluiting in de woning aanwezig is. Hierover heb ik op X (Twitter) vragen gesteld (zie {link naar X}). Daarbij werd een aantal keren een antwoord gegeven met verwijzing naar wet- en regelgeving die daarop niet ziet. Door bestudering van wetgeving en uit navraag bij deskundigen blijkt dat er geen verplichting bestaat tot het hebben van een leveringscontract voor de consument.
Met vriendelijke groet,
####
21-12-2023: Reactie per e-mail van Liander n.a.v. reactie d.d. 7-12-2023 via contactformulier
Beste ************,Op 7 december heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat uw Aansluit- en Transportovereenkomst voor uw gasaansluiting opgezegd heeft. U heeft 3 opties ontvangen voor de gasaansluiting. Hier gaat u geen gebruik van maken omdat de gasaansluiting u niet in de weg zit. Wij zijn wel welkom om de benodigde werkzaamheden uit te voeren. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Goed dat u contact met ons opgenomen heeft. Graag willen wij een kosteloze opdracht aanmaken om uw gasaansluiting te verwijderen. Er wordt dan met u contact opgenomen om de werkzaamheden in te plannen. Wilt u de onderstaande gegevens controleren en aan ons bevestigen? Graag ontvangen wij binnen 5 werkdagen uw reactie. Ik wens u alvast fijne feestdagen toe. Alvast bedankt voor de moeite.
Voorletter(s): ***
Achternaam: *********
Straatnaam/nr: ***********
Postcode en plaats: *************
E-mailadres: *******@******.bl
Telefoonnummer: ********
Reden verwijdering: (wilt u de reden zelf toelichten)
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Medewerker Klantenservice
22-12-2023: Mijn reactie op de e-mail van Liander d.d. 21-12-2023
Beste medewerker van Liander,Ik heb mijn gegevens gecontroleerd. De extensie van mijn e-mailadres klopt niet (bl i.p.v. nl) Het e-mailadres moet dus zijn : *******.nl.
Reden van verwijdering: ik gebruik geen gas meer en heb mijn gascontract en ATO enige tijd geleden al opgezegd. Derhalve wil Liander gebruik maken van haar recht een opdracht voor verwijderen van de gasaansluiting (voor eigen rekening en risico) aan te maken.
Ik wacht af dat contact met mij wordt opgenomen om een afspraak te maken om de werkzaamheden uit te voeren.
Met vriendelijke groeten,
22-12-2023: Gebeld door Liander n.a.v. mijn reactie op de e-mail van Liander
Betrof een een bevestiging van mijn reactie en de mededeling dat ze nog niet precies kunnen aangeven wanneer contact zal worden opgenomen om de werkzaamheden in te plannen.7-3-2024: E-mail ontvangen van aannemer over komende planning verwijdering gasaansluiting
Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van een ontvangen opdracht van Liander stuur ik u deze email.
Wij hebben de opdracht voor het verwijderen van het gas in goede orde ontvangen. Uw opdracht wordt verstuurd naar de werkvoorbereider. De werkvoorbereider gaat kijken of de opdracht eerst geschouwd dient te worden, of dat de opdracht direct in de uitvoeringsplanning kan worden gezet.
Wij nemen met u contact op voor een afspraak.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
####
15-3-2024: Met de aannemer verwijdering gasaansluiting gepland
Gebeld door de aannemer om een datum af te spreken. Dat is 29 maart 2024 geworden.29-3-2024: Gasaansluiting verwijderd
De meter en de leiding in de kruipruimte verwijderd. De aansluiting op de hoofdleiding afgekoppeld. De rest is blijven liggen. Te lastig om te verwijderen, mede door de bestrating in de tuin met keramische tegels.[ Voor 255% gewijzigd door hansvk op 29-03-2024 14:08 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
De chatbot snapt het dus wel.hansvk schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:41:
@Bram-Bos
Dossier Hansvk
Via de chat op 18 september 2023 mijn gascontract opgezegd bij EnergieDirect. Netbeheerder is Liander
Er werd mij 1 keer gevraagd of ik de afsluiting heb geregeld met de netbeheerder. Hierop heb ik geantwoord dat met het oozeggen van mijn gascontract de aansluitovereenkomst ook komt te vervallen. Toen werd gevraagd of het dus geregeld was. Heb toen 'ja' gezegd.
Bevestigd gekregen per e-mail dat het energiecontract voor gas is opgezegd.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ja, in die zin dat de chatbot aangeeft dat je het via een medewerker op de chat moet regelen. Dan wordt gevraagd of je contact wilt met een medewerker.
Zijn die keramische tegels wel op te nemen of liggen ze in de specie of zijn ze gelijmd? Als ze niet op te nemen zijn wordt het hoe dan ook jouw probleem, Tweakersroute of niet. De voorwaarden van je aansluiting zeggen namelijk dat je gasleiding te allen tijde bereikbaar moet zijn. Dus als je er een betonplaat overheen stort of tegels in de specie of lijm legt, dan voldoe je daar niet aan. Dan is het helaas rekening klant.hansvk schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:41:
@Bram-Bos
Dossier Hansvk
Gaskraan dicht per 5 augustus 2023, in afwachting van de warmtepomp. Warmtepompboiler vanaf 5 augustus 2023 in gebruik. Energiecontract loopt tot 12 november 2023.
Ik ga de Tweakersroute volgen omdat de gasleiding in de voortuin een heel stuk onder keramische tegels ligt.
Tenzij ze tijdens uitvoering coulant zijn en dat stuk willen laten liggen. Wat meestal wel het geval is.
En als die tegels wel op te nemen zijn en je volgt de Tweakersroute, dan is het idd risico aannemer. Neem dan vooraf wel goede foto's vanuit verschillende richtingen zodat goed zochtbaar is hoe vlak (of juist niet) de boel ligt.
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 18-09-2023 14:57 ]
<John O`Mill>
Het zijn GeoCeramica tegels gelegd in een enigszins gestabiliseerd zandbed en ingevoegd met een speciaal voegmiddel (op kleur). Ze zijn in principe wel weg te nemen, maar dat krijg je nooit meer goed terug gelegd of je moet de hele bestrating opnieuw doen.Hippe Lip schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:56:
[...]
Zijn die keramische tegels wel op te nemen of liggen ze in de specie of zijn ze gelijmd? Als ze niet op te nemen zijn wordt het hoe dan ook jouw probleem, Tweakersroute of niet. De voorwaarden van je aansluiting zeggen namelijk dat je gasleiding te allen tijde bereikbaar moet zijn. Dus als je er een betonplaat overheen stort of tegels in de specie of lijm legt, dan voldoe je daar niet aan. Dan is het helaas rekening klant.
Tenzij ze tijdens uitvoering coulant zijn en dat stuk willen laten liggen. Wat meestal wel het geval is.
En als die tegels wel op te nemen zijn en je volgt de Tweakersroute, dan is het idd risico aannemer. Neem dan vooraf wel goede foto's vanuit verschillende richtingen zodat goed zochtbaar is hoe vlak (of juist niet) de boel ligt.
Een KLIC tekening is niet altijd nauwkeurig, zeker de wat oudere niet. Dus je kan er niet zomaar op een paar cm nauwkeurig zeggen waar de leiding ligt aan de hand van de tekening.blb4 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:52:
[...]
Bij de offerte zit een tekening waarin de leiding ingetekend staat en kan je dus ook weer beter een inschatting maken waar problemen zouden kunnen optreden. In zo'n geval zou ik, dus na 't ontvangen van die € 0 offerte, contact opnemen met Stedin en in overleg gaan om dat issue te bespreken. Ik vermoed dat 't mogelijk moet zijn om dan zwart op wit te krijgen dat ze de leiding laten zitten op dat stuk als 't niet lukt 'm zonder de hele boel open te graven er uit te krijgen.
En de netbeheerder gaat denk ik niet zwart op wit aangeven dat de boel blijft zitten als het verwijderen te lastig is, dit gaat in tegen hun eigen bedachte regeltjes.
De vraag is natuurlijk of een ongebruikte gasleiding ook bereikbaar moet zijn. Voorwaarden van een aansluiting zijn niet meer van toepassing, want er is geen overeenkomst meer met de netbeheerder. Het hele gedogen van leidingen gaat natuurlijk over leidingen die nuttig zijn. Maar het is heel iets anders om van alles en nog wat te gaan slopen om een ongebruikte leiding weg te halen.Hippe Lip schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:56:
Zijn die keramische tegels wel op te nemen of liggen ze in de specie of zijn ze gelijmd? Als ze niet op te nemen zijn wordt het hoe dan ook jouw probleem, Tweakersroute of niet. De voorwaarden van je aansluiting zeggen namelijk dat je gasleiding te allen tijde bereikbaar moet zijn.
Om problemen te voorkomen kan (in geval van de tweakersroute) de netbeheerder eerst naar de rechter stappen om de eigenaar van het perceel te dwingen de ongebruikte leiding toegankelijk te maken. Dan kan de rechter een oordeel vellen of in zo'n geval het laten liggen van de leiding ernstig genoeg is om de bestrating te slopen.
Oude telefoonkabels en kabel-tv aansluitingen blijven ook liggen. Dus blijkbaar is het milieuargument niet heel erg algemeen.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Waarschijnlijk staat er ook wel iets in je koopcontract over gedogen van leidingen op je perceel. Geen contract meer hebben veranderd daar niks aan.phicoh schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:29:
[...]
De vraag is natuurlijk of een ongebruikte gasleiding ook bereikbaar moet zijn. Voorwaarden van een aansluiting zijn niet meer van toepassing, want er is geen overeenkomst meer met de netbeheerder. Het hele gedogen van leidingen gaat natuurlijk over leidingen die nuttig zijn. Maar het is heel iets anders om van alles en nog wat te gaan slopen om een ongebruikte leiding weg te halen.
Om problemen te voorkomen kan (in geval van de tweakersroute) de netbeheerder eerst naar de rechter stappen om de eigenaar van het perceel te dwingen de ongebruikte leiding toegankelijk te maken. Dan kan de rechter een oordeel vellen of in zo'n geval het laten liggen van de leiding ernstig genoeg is om de bestrating te slopen.
Oude telefoonkabels en kabel-tv aansluitingen blijven ook liggen. Dus blijkbaar is het milieuargument niet heel erg algemeen.
Niet in de mijne. Zou wat betreft gas ook wel raar zijn, toen het gebouwd werd was er geen gas.Erwin_83 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:38:
Waarschijnlijk staat er ook wel iets in je koopcontract over gedogen van leidingen op je perceel. Geen contract meer hebben veranderd daar niks aan.
Hoop doet leven. Ofwel: ik hoop dat ik binnenkort ook zo'n bericht van Enexis mag ontvangen. Dat zou een hele mooie volgende stap in het dossier zijnIvow85 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:18:
Na bijna een jaar radiostilte gaat het gebeuren!
Vanochtend ontving ik een mail van Enexis.
[...]
De eerste gedachte was natuurlijk dat wij helemaal geen opdracht gegeven hebben. En als niet opgeklaard wordt wie de opdracht wel gegeven heeft, komt er geen afspraak.
Toch maar besloten om (anoniem) het 06-nummer onderaan de mail te bellen. Dame aan de lijn wilde snel de afspraak inplannen. Dus heb ik haar even onderbroken en gevraagd van wie de opdracht afkomstig was, omdat ik zelf geen opdracht gegeven werd. Haar antwoord was correct en duidelijk: "het klopt dat u de opdracht niet zelf gegeven heeft, de opdracht komt van collega's van een andere afdeling. De gasmeter wordt op kosten van Enexis verwijderd".
Nou prima, gevraagd of ze dat ook op de mail even wilde bevestigen. Vond ze geen probleem. De afspraak staat nu voor 25 september in de middag.
Een paar minuten na het telefoongesprek ontving ik netjes in de mail een bevestiging van de afspraak en dat de werkzaamheden in opdracht van Enexis worden uitgevoerd.
Fingers crossed, maar de soap lijkt hier nu bijna voorbij.
moet wel de kelder nog opruimen
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 18-09-2023 18:08 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@picohphicoh schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:29:
[...]
De vraag is natuurlijk of een ongebruikte gasleiding ook bereikbaar moet zijn. Voorwaarden van een aansluiting zijn niet meer van toepassing, want er is geen overeenkomst meer met de netbeheerder.
Gebruikt of ongebruikt, zolang de boel niet opgeruimd is, is de leiding eigendom van de netbeheerder.
En het gaat ws niet om de voorwaarden van de aansluiting maar om de voorwaarden die bij aanleg gesteld zijn en van toepassing blijven zolang jij de leiding op je erf gedoogt.
Gedoog je niet meer, dan moet de aansluiting opgedoekt worden en dat is het spel waar we het hier over hebben.
Die gaat niet zomaar naar de rechter hoor. Veel teveel werk. Hij (of wij hier) zal je wel duidelijk maken hoe het zit. Bovendien hebben we het hier er steeds over dat je bij al je weigeren wel aantekent dat ze te allen tijde welkom zijn om -op afspraak, dat wel- werkzaamheden te verrichten aan hun eigendommen.Om problemen te voorkomen kan (in geval van de tweakersroute) de netbeheerder eerst naar de rechter stappen om de eigenaar van het perceel te dwingen de ongebruikte leiding toegankelijk te maken. Dan kan de rechter een oordeel vellen of in zo'n geval het laten liggen van de leiding ernstig genoeg is om de bestrating te slopen.
Je hebt je hier toch wel een beetje ingelezen, hoop ik?
Andere eigenaar en (dus?) ook andere regels. Geen appels met peren vergelijken!Oude telefoonkabels en kabel-tv aansluitingen blijven ook liggen. Dus blijkbaar is het milieuargument niet heel erg algemeen.
<John O`Mill>
Ah tuurlijk, iets meer info is handig. Zal even foto's maken binnenkort.onetime schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:11:
@stevenP Hoogbouw? Of hebben ze ook de leiding weg gehaald? Hoe is het met de straat en tuin?
-laagbouw, 2-onder-1-kap met funderingsherstel
-zaanstreek, dus Liander en uitgevoerd door A. Hak Infranet
-vooraf telefonisch contact met netbeheerder die mij uitgelegd heeft hoe de leiding ligt, wat te verwachten en bij welke partij de klus wordt neergelegd (zelf situatie tekening op de mail gekregen toen ik vroeg hoe het liep en zat)
-uur of 2 a 3 werk gehad hier. Stukje stoep, straat en pad in de voortuin opengehaald, leiding geknipt en in segmenten weggehaald. Daarna stenen terug en er kwam zelfs netjes een trilplaat uit de bus. Na de regen van vandaag zal je het amper terugzien dat er enkele mangaten gemaakt zijn.
Meterkast is nu 100% elektra & CAI.
[ Voor 3% gewijzigd door stevenP op 18-09-2023 22:34 ]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Een overeenkomst gaat niet zomaar over van de ene eigenaar op de andere. Als de vorige eigenaar een eeuwigdurige overeenkomst heeft met een glazenwasser, dan is de niewue eigenaar daar niet aan gebonden. Uitzonderingen zijn kettingenbedingen in de akte van levering.Hippe Lip schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:09:
Gebruikt of ongebruikt, zolang de boel niet opgeruimd is, is de leiding eigendom van de netbeheerder.
En het gaat ws niet om de voorwaarden van de aansluiting maar om de voorwaarden die bij aanleg gesteld zijn en van toepassing blijven zolang jij de leiding op je erf gedoogt.
Gedoog je niet meer, dan moet de aansluiting opgedoekt worden en dat is het spel waar we het hier over hebben.
Die gaat niet zomaar naar de rechter hoor. Veel teveel werk. Hij (of wij hier) zal je wel duidelijk maken hoe het zit. Bovendien hebben we het hier er steeds over dat je bij al je weigeren wel aantekent dat ze te allen tijde welkom zijn om -op afspraak, dat wel- werkzaamheden te verrichten aan hun eigendommen.
Je hebt je hier toch wel een beetje ingelezen, hoop ik?
Dus wat betreft gedogen voorvloeiend uit een overeenkomst, dat zal in veel gevallen niet het geval zijn.
Als een netbeheerder zonder toestemming iets sloopt, dan kan dat een onrechtmatige daad zijn. De rechter zal kijken naar de belangen van beide partijen. Gezien de slechte manier van argumenteren van de netbeheerders kan dat wel eens verkeerd aflopen (voor de netbeheerder).
We hebben we al gezien dat een netbeheerder naar de rechter is gestapt om toegang af te dwingen. Dus zo gek is dat idee niet.
Juist als er grote risico op schade is, is het handig om niet zomaar op schrift te zetten dat de netbeheerder welkom is, maar om erbij te zetten dan ze alleen welkom zijn als de schade vergoed wordt.
Toch is juist dat de tekst die hier al jaren geadviseerd (door jurist(en)?) en gebruikt wordt...phicoh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:55:
[...]
Juist als er grote risico op schade is, is het handig om niet zomaar op schrift te zetten dat de netbeheerder welkom is, [...].
<John O`Mill>
De netbeheerder is welkom op eigen initiatief, voor eigen kosten en op afspraak. Om werkzaamheden aan hun eigendommen uit te voeren, waaronder ook verwijdering.phicoh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:55:
[...]
Een overeenkomst gaat niet zomaar over van de ene eigenaar op de andere. Als de vorige eigenaar een eeuwigdurige overeenkomst heeft met een glazenwasser, dan is de niewue eigenaar daar niet aan gebonden. Uitzonderingen zijn kettingenbedingen in de akte van levering.
Dus wat betreft gedogen voorvloeiend uit een overeenkomst, dat zal in veel gevallen niet het geval zijn.
Als een netbeheerder zonder toestemming iets sloopt, dan kan dat een onrechtmatige daad zijn. De rechter zal kijken naar de belangen van beide partijen. Gezien de slechte manier van argumenteren van de netbeheerders kan dat wel eens verkeerd aflopen (voor de netbeheerder).
We hebben we al gezien dat een netbeheerder naar de rechter is gestapt om toegang af te dwingen. Dus zo gek is dat idee niet.
Juist als er grote risico op schade is, is het handig om niet zomaar op schrift te zetten dat de netbeheerder welkom is, maar om erbij te zetten dan ze alleen welkom zijn als de schade vergoed wordt.
Als je zelf geen opdrachtgever bent, lijkt mij de kans niet aannemelijk dat ze er mee weg kunnen komen als ze schade veroorzaken.
Maar dan is het ook "in hun eigen opdracht", en dan is het risico altijd compleet voor hen.Hippe Lip schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:00:
[...] Toch is juist dat de tekst die hier al jaren geadviseerd (door jurist(en)?) en gebruikt wordt...
Weliswaar impliciet, maar dat zit er achter.
Dat is ook zeker het advies, want de netbeheerder heeft ook vanuit de gaswet recht op toegang tot de installatie.Hippe Lip schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:00:
[...]
Toch is juist dat de tekst die hier al jaren geadviseerd (door jurist(en)?) en gebruikt wordt...
De perceel eigenaar en/of gebruiker zijn verplicht die toegang te verlenen, indien minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak gemaakt wordt.
Wanneer de netbeheerder via rechter toegang moet afdwingen wordt dat dan ook een héle dure grap voor degene die de toegang niet toestaat zonder tussenkomst van deurwaarder en rechter. Want het verzoek tot toegang zal (in elk geval als het om verwijderen van een ongebruikte gasaansluiting gaat) altijd worden toegewezen, met daar bovenop een veroordeling in de kosten voor de consument die niet op eerste (en tweede, en derde) verzoek van de netbeheerder toegang heeft verleend.
Die kosten lopen aardig op. Want voor de uitvoering van het vonnis komt óók nog eens de deurwaarder mee.
Dus ja, het advies is zeker om mee te werken aan een werkzaamheden op verzoek van de netbeheerder en ook in je communicatie te laten blijken dat je tot die medewerking bereid bent, onder voorwaarde dat de werkzaamheden volledig voor rekening en risico van de netbeheerder plaatsvinden.
Dat laten blijken doe je door in je communicatie een zin op te nemen als "u bent, op afspraak, welkom voor de werkzaamheden die u eventueel aan uw eigendommen wenst uit te voeren."
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ontvangen van Liander:
De planning van uw aanvraag
Wij verwachten rond week 14-2024 te starten met de voorbereidingen van uw aanvraag. Zijn de voorbereidingen afgerond? Dan vragen wij onze aannemer om de werkzaamheden in te plannen en uit te voeren. Wij verwachten dat de aannemer rond week 34-2024 de werkzaamheden bij u uitvoert.
De uitvoering van uw aanvraag
Tijdens de werkzaamheden moet de aannemer graafwerkzaamheden uitvoeren in uw tuin. De aannemer zorgt ervoor dat na afloop van de werkzaamheden uw tuin netjes wordt achtergelaten.
Heb ze nog wel even gewezen op het verwachte moment van uitvoering… dat zit midden in de zomervakantie en dan is de kans groot dat ik er niet ben. Heb aangegeven dat men daar rekening mee dient te houden aangezien ik aanwezig wil (moet) zijn bij uitvoer werkzaamheden.
Duurt allemaal wel even….. pfffff
Maar de boel is administratief al ‘afgesloten’.
:strip_exif()/f/image/Zn3UQC9bSwbADEnvTUxJYUDA.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ook met de Tweakersroute krijg je géén datum opgelegd.Glashelder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:40:
@Teejbeej je moet uiteindelijk een afspraak maken voor de werkzaamheden met de 0 euro route. Dus dat zal geen probleem zijn.
Alleen met de Tweakersroute kan je een datum opgelegd krijgen.
Er is namelijk een wettelijke plicht dat de netbeheerder minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak maakt wanneer er werkzaamheden binnenshuis verricht worden. Een afspraak voor de werkzaamheden impliceert een wederzijdse instemming met het moment waarop eea zal plaatsvinden.
Dus als de netbeheerder zegt: we willen graag donderdag de 13e het werk komen uitvoeren en jij reageert met "oh sorry, maar elke donderdag heb ik op mijn werk belangrijk overleg. Kan het niet op een maandag of dinsdag, want dan werk ik meestal thuis?" dan heeft de netbeheerder zich daar (naar redelijkheid) te schikken.
Ook als je de Tweakersroute volgt.
Aangeven dat je alleen 's avonds na 20.00u en op zaterdagochtend kunt wordt niet gezien als redelijk als het gaat om dit soort afspraken. Je zult wel dagdelen op werkdagen als "beschikbaar" moeten aangeven.
€ 9 per m3, da's een fraai tarief....klump4u schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:58:
Vandaag al de eindafrekening binnen van het gas, was duur koken het afgelopen jaar maar er staat een mooie terugleververgoeding tegen over die vrijdag ten einde loopt.
[Afbeelding]
En als je precies dan een half jaar op vakantie bent? Of zo...Ivow85 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:10:
Ook met de Tweakersroute krijg je géén datum opgelegd.
Er is namelijk een wettelijke plicht dat de netbeheerder minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak maakt wanneer er werkzaamheden binnenshuis verricht worden. Een afspraak voor de werkzaamheden impliceert een wederzijdse instemming met het moment waarop eea zal plaatsvinden.
Dus als de netbeheerder zegt: we willen graag donderdag de 13e het werk komen uitvoeren en jij reageert met "oh sorry, maar elke donderdag heb ik op mijn werk belangrijk overleg. Kan het niet op een maandag of dinsdag, want dan werk ik meestal thuis?" dan heeft de netbeheerder zich daar (naar redelijkheid) te schikken.
Ook als je de Tweakersroute volgt.
Aangeven dat je alleen 's avonds na 20.00u en op zaterdagochtend kunt wordt niet gezien als redelijk als het gaat om dit soort afspraken. Je zult wel dagdelen op werkdagen als "beschikbaar" moeten aangeven.
Dan zul je linksom of rechtsom tijdens die lange vakantie de toegang tot de gasmeter moeten regelen, want daar heeft de netbeheerder gewoon recht op vanuit de gaswet.Truus01 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:40:
[...]
En als je precies dan een half jaar op vakantie bent? Of zo...
Als jij in die periode de brieven van de netbeheerder niet leest, wordt je ook met de kosten geconfronteerd van het juridische traject om van de rechter toestemming te krijgen tot het betreden van de woning.
Als je zo lang van huis bent heb je meestal wel iemand die af en toe kijkt voor de post (en of er geen krakers in je huis zittenIvow85 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:51:
[...]
Dan zul je linksom of rechtsom tijdens die lange vakantie de toegang tot de gasmeter moeten regelen, want daar heeft de netbeheerder gewoon recht op vanuit de gaswet.
Als jij in die periode de brieven van de netbeheerder niet leest, wordt je ook met de kosten geconfronteerd van het juridische traject om van de rechter toestemming te krijgen tot het betreden van de woning.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat is meestal wel zo, maar die persoon moet je dan dus ook opzadelen met 'n keer de deur openmaken voor een team dat de gasmeter dan weg komt halen. En controleren of eea netjes en zonder schade is gebeurd.Marzman schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:33:
[...]
Als je zo lang van huis bent heb je meestal wel iemand die af en toe kijkt voor de post (en of er geen krakers in je huis zitten) lijkt mij.
Of zou je dus wel een afspraak een half jaar later mogen plannen? Het is tenslotte ook niet zo dat zij binnen een week nadat eea administratief geregeld is, direct (willen) komen. Van wat ik lees duurt het soms wel jaren.
Nu is sowieso wat ik hier lees vaak het bezoek onaangekondigd en dus niet volgens de wet, en als er dan niemand is, kan er ook niemand opendoen.
Ik heb sinds kort een warmtepomp en wil na mijn contract (eind november) van mijn gas a bij Gewoon Energie. Het gaan zoals bij velen, echter niet naar wens.
mijn eerste vraag:
Hierop kreeg ik het volgende antwoord:Goedemiddag,
Ik wil mijn gas contract bij u opzeggen aan het einde van mijn contract, dat wil zeggen dd: ***-11-2023.
Mijn klantnummer is ******
Graag ontvang ik hiervan een bevestiging.
Met vriendelijke groet,
Mijn reactie hierop heb ik deels van hier geplukt en het (volgens mij) juiste artikel uit de voorwaarden gepluktHartelijk dank voor uw e-mail.
Zodra een aansluiting gesloopt is, kan het contract worden opgezegd bij ons.
De fysieke status van de aansluiting dient aan ons te worden gecommuniceerd door de verantwoordelijke netbeheerder.
Zodra de fysieke status op SLOOP staat, kunnen wij de opzegging verwerken. Zolang de fysieke status dus niet juist aangepast wordt door de netbeheerder, zullen wij blijven leveren.
Indien u de gasmeter laat slopen, kunt u een bewijs naar ons opsturen van de netbeheerder. Dan zullen wij de contract voor gas opzeggen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Het antwoord van Gewoon energie was niet wat ik hoopte:Op grond van artikel 3.6 van uw eigen Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013) en op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet eindigt mijn gasleveringscontract uiterlijk 30 dagen na mijn opzegging of zoals door mij aan u verzocht op de einddatum van mijn huidige jaarcontract. Namelijk 19-11-2023.
Nu geeft u aan dat ik mijn netbeheerder eerst opdracht moet geven om de meter "te slopen" en dat u daarna pas de overeenkomst beëindigd.
Artikel 52b lid 7 Gaswet schrijft het volgende: Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
Mijn aansluiting voldoet aan artikel 43, eerste lid en het contract eindigt ook pas na de termijn van 30 dagen.
U weet net zo goed als ik dat er geen wettelijke verplichting bestaat om een leveringscontract voor gas af te sluiten, indien de aansluiting nog aanwezig is. Ik ben alleen verplicht zo'n leveringscontract af te sluiten als ik gas gebruik, maar dat is niet het geval.
Ik ben me er van bewust dat na beëindiging van het contract de netbeheerder zal proberen om mij opdracht te laten geven tot verwijdering van de aansluiting. Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder. U hoeft daar verder niets in te doen, en mij ook niet te 'beschermen' voor eventuele schade.
Voor de goede orde: ik geef op geen enkele manier opdracht tot het verwijderen van de gasaansluiting.
Ter overvloede wellicht wil ik u toch informeren over "recente" ontwikkelingen binnen de gas markt. Ik verwijs u hierbij naar uitspraak ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 van de Rechtbank Noord Nederland uit 2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 van de Rechtbank Gelderland uit 2021.
Voor de goede orde: mijn leveringscontract voor elektriciteit is niet opgezegd en zal dus nog gewoon blijven voortbestaan.
Ik weet niet hoe ik hier op moet reageren, behalve dat iets niet in "het wet" kan staan. Iemand een idee?Hartelijk dank voor uw e-mail.
Het wet is alleen geldig bij een opzegging van het contract zoals bijvoorbeeld een verhuizing is of gaat emigreren naar ander land.
Dan is er een opzegtermijn van 30 dagen maar zo lang er een aansluiting is bent u verplicht een leverancier te hebben voor gas.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Kun je niet op je eigen pagina het contract opzeggen? bij Innova gaat dat nl. welbrewer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:13:
Ik heb sinds kort een warmtepomp en wil na mijn contract (eind november) van mijn gas a bij Gewoon Energie. Het gaan zoals bij velen, echter niet naar wens.
mijn eerste vraag:
[...]
Hierop kreeg ik het volgende antwoord:
[...]
Mijn reactie hierop heb ik deels van hier geplukt en het (volgens mij) juiste artikel uit de voorwaarden geplukt
[...]
Het antwoord van Gewoon energie was niet wat ik hoopte:
[...]
Ik weet niet hoe ik hier op moet reageren, behalve dat iets niet in "het wet" kan staan. Iemand een idee?
Dit topic is gesloten.