Lijkt me dat dit zou moeten werken. Je meldt tevoren met welk deel van de voorgestelde contractsbepalingen je het niet eens bent (dus je accepteert het aanbod van de netbeheerder niet volledig, dan wel je doet een nieuw voorstel). Als de netbeheerder jouw afwijkende acceptatie/verzoek accepteert, dan is er wilsovereenstemming over die afwijking.blackd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:46:
[...]
Ik ook niet, dus ik heb bij de aanvraag tot verwijdering (hij zit in de weg) aangegeven niet akkoord te zijn met het artikel over schadevergoeding.Staat netjes in de aanvraag vermeld als opmerking.
Vandaag is de gasmeter verwijderd. Om 07:45 stond er een Stedin ploeg van 3 man voor de deur. Bij de deur 4 tegels eruit, gelukkig was de gasleiding net bereikbaar zonder aan de grindbak van mijn warmtepomp te komen. In de stoep is ook een gat gegraven en de gasleiding is er met vervolgens met behulp van takel in busje uitgetrokken. Om 09:00 waren ze klaar en kwamen ze zich afmelden (iets meer dan een uur werk incl. bak koffie).assje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:49:
Ik heb zelf ook net via Stedin verwijdering van de gasmeter aangevraagd. Enerzijds omdat het gewoon lekker opruimt in de meterkast en anderzijds; "waarom niet".
Ik heb overigens geen werkbon gezien en niets hoeven aftekenen o.i.d. Ploeg was gewoon van Stedin zelf, duidelijke communicatie en verspilden geen tijd.
:strip_exif()/f/image/3hGlRHdq0Rx3CYVn1Sluxxr3.jpg?f=fotoalbum_large)
Opgeruimd staat netjes. Ik ga de gasleiding nog even verwijderen, gaten purren en een vloertje in de meterkast maken; mooi plekje voor de stofzuiger.
:strip_exif()/f/image/wUA0mVr99maesLgNpJ8NHdBc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 08-06-2023 10:46 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Is dit niet meer B2B waar beide partijen algemene voorwaarden hanteren? Dat is bij een consument (zonder algemene voorwaarden) toch weer net even anders lijkt me.BeaM-R schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:17:
Ik ben ook geen jurist maar hier staat het uitgelegd:
https://www.ckh-advocaten...e-voorwaarden-toepassing/
Dat lijkt een plausibele juridische onderbouwing van wat ik ook dachtErwinned schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:39:
Lijkt me dat dit zou moeten werken. Je meldt tevoren met welk deel van de voorgestelde contractsbepalingen je het niet eens bent (dus je accepteert het aanbod van de netbeheerder niet volledig, dan wel je doet een nieuw voorstel). Als de netbeheerder jouw afwijkende acceptatie/verzoek accepteert, dan is er wilsovereenstemming over die afwijking.
Daarom vraag ik me af of de case rondom aansprakelijkheid en schadevergoeding niet als volgt kunt maken:
In de algemene voorwaarden van de netbeheerder (bedragen van Stedin) is gesteld dat de maximale kosten voor het vergoeden van schade 50% van de opdrachtwaarde is tot een maximum van EUR 30.000.
Op de opdrachtbevestiging staat een bedrag van EUR 0,- vanwege de tijdelijke regeling dat het verwijderen van de gasaansluiting gratis is. Dat impliceert dat er een maximum van EUR 0,- aan schadevergoeding kan worden uitgekeerd.
Echter het uitvoeren van de werkzaamheden is natuurlijk niet gratis (wel voor de aangeslotene, maar niet voor de netbeheerder) en wordt (als het goed is) verrekend in de periodieke aansluitvergoeding *. In het verleden zijn er bedragen van EUR 700-800 gefactureerd voor het verwijderen van de gasaansluiting, dus zou je dan kunnen stellen dat de opdrachtwaarde eigenlijk EUR 700-800 is? Dan zou, in lijn met het artikel van de AV van Stedin, de maximale schadevergoeding (50% van opdrachtwaarde) gemaximeerd worden op EUR 350-400.
Dat is natuurlijk alsnog een druppel op een gloeiende plaat als je hele tuin overhoop is gehaald, maar het gaat me hier meer om het principe. En ik herhaal, ik ben geen jurist.
* = zie discussie Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!" en verder, wat mij betreft hoeven we die nu niet opnieuw te voeren..
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Mooi werk zo!assje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:32:
[...]
Vandaag is de gasmeter verwijderd. Om 07:45 stond er een Stedin ploeg van 3 man voor de deur. Bij de deur 4 tegels eruit, gelukkig was de gasleiding net bereikbaar zonder aan de grindbak van mijn warmtepomp te komen. In de stoep is ook een gat gegraven en de gasleiding is er met vervolgens met behulp van takel in busje uitgetrokken. Om 09:00 waren ze klaar en kwamen ze zich afmelden (iets meer dan een uur werk incl. bak koffie).
Ik heb overigens geen werkbon gezien en niets hoeven aftekenen o.i.d. Ploeg was gewoon van Stedin zelf, duidelijke communicatie en verspilden geen tijd.
[Afbeelding]
Opgeruimd staat netjes. Ik ga de gasleiding nog even verwijderen, gaten purren en een vloertje in de meterkast maken; mooi plekje voor de stofzuiger.
[Afbeelding]
Heb je al een 3 fasen aansluiting? Gezien de foto lijkt het me niet. Houd er rekening mee dat mocht je dat willen er best eens nieuwe kabels getrokken moeten worden, je hebt nu nog een 'doortikker' met de buren.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Weet niet precies hoe het met die twee pijpjes zit maar de kabel naar binnen was altijd al 3-fasen en meterkast is reeds aangepast:hesselbeertje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:31:
Heb je al een 3 fasen aansluiting? Gezien de foto lijkt het me niet. Houd er rekening mee dat mocht je dat willen er best eens nieuwe kabels getrokken moeten worden, je hebt nu nog een 'doortikker' met de buren.
assje in "Advies meterkast toekomstbestendig gasloos"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yYFms9VwbmFWMY25WUx8BBwU.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 08-06-2023 11:44 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Oke top dan valt het mee en kan het vloertje erin 
Vermoedelijk wel een lus naar de buren (misschien zelfs het hele blok gelust) maar wel 3 fasen met eigen zekeringen dus.
Keurige kast trouwens!
Vermoedelijk wel een lus naar de buren (misschien zelfs het hele blok gelust) maar wel 3 fasen met eigen zekeringen dus.
Keurige kast trouwens!
[ Voor 59% gewijzigd door hesselbeertje op 08-06-2023 13:10 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
:strip_exif()/f/image/sRAfbg7oSdQAumKXhGFXKHTf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij ons is de gaskraan sinds januari dicht. Contact met de netbeheerder Stedin is verlopen via mails. Die van mij gebaseerd op de voorbeeldbrieven, die van Stedin gebaseerd op een standaardriedeltje waarin ze niet inhoudelijk ingaan op mijn mails.
Vorige week belde Stedin om met mij een afspraak te maken om de gasmeter te verwijderen en dat is vanochtend ook gebeurd. Echter, de leiding is niet verwijderd. Die is afgedopt (zie de leiding met de rode dop die uit de vloer komt, hierboven). Bij mij is dus niet zoals bij Assje (zie hierboven) netjes de hele leiding verwijderd.
Potentieel gevaarlijk en gewoonweg onhandig omdat de stofzuiger hier nu niet kan staan. Weten jullie of ik Stedin kan verplichten hun gas uit mijn woning te halen?
Staat er nog wel druk op de leiding? In dat geval direct klagen over een lek (enige manier om ze snel in beweging te krijgen).modestine schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:15:
[Afbeelding]
Bij ons is de gaskraan sinds januari dicht. Contact met de netbeheerder Stedin is verlopen via mails. Die van mij gebaseerd op de voorbeeldbrieven, die van Stedin gebaseerd op een standaardriedeltje waarin ze niet inhoudelijk ingaan op mijn mails.
Vorige week belde Stedin om met mij een afspraak te maken om de gasmeter te verwijderen en dat is vanochtend ook gebeurd. Echter, de leiding is niet verwijderd. Die is afgedopt (zie de leiding met de rode dop die uit de vloer komt, hierboven). Bij mij is dus niet zoals bij Assje (zie hierboven) netjes de hele leiding verwijderd.
Potentieel gevaarlijk en gewoonweg onhandig omdat de stofzuiger hier nu niet kan staan. Weten jullie of ik Stedin kan verplichten hun gas uit mijn woning te halen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
@modestine Ze nog een email sturen en vragen wanneer ze hun werk afkomen maken.
Maar maak even een dossier, met alle email geanonimiseerd erin, want misschien is daar iets fout gegaan.
Maar maak even een dossier, met alle email geanonimiseerd erin, want misschien is daar iets fout gegaan.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Is het niet de binnenleiding? Ik kan me niet voorstellen dat ze de inkomende, gas voerende leiding zo afdoppen. Tenzij de dienstleiding fysiek gescheiden is van de hoofdleiding in de stoep.modestine schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:15:
[Afbeelding]
@modestine Met @Trichoglossus hier, en als je in de emails hebt ingestemd met verwijdering van de meter, dat is iets heel anders dan verwijdering van de aansluiting...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Betreft het een woonhuis of een appartement ? Bij een woonhuis, zijn er buitenshuis ook werkzaamheden gedaan waarbij gegraven is ?modestine schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:15:
[Afbeelding]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dank voor jullie reacties ik zal de vragen proberen te beantwoorden.modestine schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:15:
- Het betreft wel degelijk de inkomende leiding en er staat nog gasdruk op.
- Het betreft een appartement op de begane grond (met nog 2 appartementen boven ons). Er zijn buiten geen werkzaamheden verricht.
- De dienstleiding is niet fysiek gescheiden van de hoofdleiding in de stoep, er is niet gegraven.
- In de mails schrijft Stedin over verwijdering van de aansluiting, ik heb in mijn mails de termen gasaansluiting en gasmeter door elkaar gebruikt.
- Ik zal een dossier hier delen.
[ Voor 4% gewijzigd door modestine op 09-06-2023 17:55 ]
@modestine Begane grond met nog boven buren. Dat verklaart veel. Je kan wel nog klagen dat ze de leiding tot vlak bij de stijgleiding moeten inkorten. Of in ieder geval tot onder de vloer.
edit: je had er eigenlijk met je neus bovenop moeten staan en ze dat meteen vertellen.
edit2: zeg ze maar dat ze hun werk half hebben gedaan.
edit: je had er eigenlijk met je neus bovenop moeten staan en ze dat meteen vertellen.
[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 09-06-2023 22:03 ]
In ieder geval niet goed, het is nu te gemakkelijk om gas af te tappen zonder meter, minimaal uitlokking van fraude.onetime schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:00:
@modestine Begane grond met nog boven buren. Dat verklaart veel. Je kan wel nog klagen dat ze de leiding tot vlak bij de stijgleiding moeten inkorten. Of in ieder geval tot onder de vloer.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Bij een appartement kunnen ze maar weghalen tot aan de standleiding die naar je bovenburen gaat.modestine schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:53:
[...]
Dank voor jullie reacties ik zal de vragen proberen te beantwoorden.
- Het betreft wel degelijk de inkomende leiding en er staat nog gasdruk op.
- Het betreft een appartement op de begane grond (met nog 2 appartementen boven ons). Er zijn buiten geen werkzaamheden verricht.
- De dienstleiding is niet fysiek gescheiden van de hoofdleiding in de stoep, er is niet gegraven.
- In de mails schrijft Stedin over verwijdering van de aansluiting, ik heb in mijn mails de termen gasaansluiting en gasmeter door elkaar gebruikt.
- Ik zal een dossier hier delen.
Nu hebben ze letterlijk de meter weggehaald en afgedopt.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
dossier
'Reactie' van Bosveld op mijn mail.
Eigenlijk geen reactie dus.
Ik heb even een concept gemaakt, vergeet ik dingen of zeg ik onwaarheden ?
Is er een 'ombudsman' organisatie mbt gerechtsdeurwaarders ?
Geachte heer xxxxx,
Uw reactie op mijn mail verbaasd mij ten zeerste.
U stelt dat ik maar contact moet opnemen en dat er nog kosten open staan. Beide betwist ik.
In mijn onderbouwing geef ik duidelijk aan, dat uw kantoor ten onrechte het dossier heeft geopend.
1) Ik geef Stedin de mogelijkheid om (op afspraak) werkzaamheden te plegen aan hun apparatuur (gasmeter) indien zij dit nodig achten. Het initiatief daartoe ligt bij Stedin, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers hun gasaansluiting, en hun verantwoordelijkheid. Het stellen dat er een rechter/politie/deurwaarder nodig is om het pand te betreden is dus onnodig en komt zeer agressief over. Het zou uw kantoor en uw client sieren indien er een excuses komt.
2) De opvatting dat er nog gas gebruikt wordt (wat indirect een beschuldiging van diefstal is!) is ook onterecht. De gaskraan is dicht, er is in het pand geen appratuur meer aanwezig (zoals CV-ketel en/of kooktoestel) wat gas verbruikt.
Het klopt wel dat ik geen overeenkomst heb voor gas, ik gebruik namelijk geen gas en heb deze dus opgezegd bij mijn energieleverancier.
Tegelijkertijd met die opzegging heb ik de energieleverancier gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Nogmaals verzoek ik u dus om direct mijn dossier te sluiten en uw client op de hoogte te stellen dat zijn geschil onterecht is maar vooral onnodig.
Ik hoop dat hiermee alles is opgelost en we de kwestie kunnen afsluiten. Mocht Stedin er voor kiezen om toch hun geschil door te zetten, dan wil ik u en Stedin er op wijzen dat ik eventuele kosten die ik moet maken voor advies e.d. op uw client zal verhalen.
'Reactie' van Bosveld op mijn mail.
code:
1
2
3
4
5
| In antwoord op uw e-mail verzoeken wij u zelf om met Stedin contact op te nemen voor het maken van een afspraak voor verwijdering of verzegeling van de meter. Het is niet zo dat Stedin zelf met u contact opneemt omdat u geen gas meer gebruikt. U kunt Stedin bereiken op 088 896 39 63. Tevens dienen de kosten uit bijgaand schrijven nog te worden voldaan. |
Eigenlijk geen reactie dus.
Ik heb even een concept gemaakt, vergeet ik dingen of zeg ik onwaarheden ?
Geachte heer xxxxx,
Uw reactie op mijn mail verbaasd mij ten zeerste.
U stelt dat ik maar contact moet opnemen en dat er nog kosten open staan. Beide betwist ik.
In mijn onderbouwing geef ik duidelijk aan, dat uw kantoor ten onrechte het dossier heeft geopend.
1) Ik geef Stedin de mogelijkheid om (op afspraak) werkzaamheden te plegen aan hun apparatuur (gasmeter) indien zij dit nodig achten. Het initiatief daartoe ligt bij Stedin, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers hun gasaansluiting, en hun verantwoordelijkheid. Het stellen dat er een rechter/politie/deurwaarder nodig is om het pand te betreden is dus onnodig en komt zeer agressief over. Het zou uw kantoor en uw client sieren indien er een excuses komt.
2) De opvatting dat er nog gas gebruikt wordt (wat indirect een beschuldiging van diefstal is!) is ook onterecht. De gaskraan is dicht, er is in het pand geen appratuur meer aanwezig (zoals CV-ketel en/of kooktoestel) wat gas verbruikt.
Het klopt wel dat ik geen overeenkomst heb voor gas, ik gebruik namelijk geen gas en heb deze dus opgezegd bij mijn energieleverancier.
Tegelijkertijd met die opzegging heb ik de energieleverancier gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Nogmaals verzoek ik u dus om direct mijn dossier te sluiten en uw client op de hoogte te stellen dat zijn geschil onterecht is maar vooral onnodig.
Ik hoop dat hiermee alles is opgelost en we de kwestie kunnen afsluiten. Mocht Stedin er voor kiezen om toch hun geschil door te zetten, dan wil ik u en Stedin er op wijzen dat ik eventuele kosten die ik moet maken voor advies e.d. op uw client zal verhalen.
[ Voor 9% gewijzigd door MarFan op 10-06-2023 16:52 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
@MarFan : prima reactie. Ik zou nog toevoegen dat je Stedin al op 18-2 hebt bericht dat ze welkom zijn voor hun werkzaamheden (als bijlage meesturen), wat betekent dat de kosten die Stedin/Bosveld nu maakt (en van jou vraagt) om jou te bewegen toegang tot je pand te geven al van tevoren zinloos waren.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
De opzegging eventueel aanpassen naar "rechtsgeldig opgezegd"
[...]
Aanvullen met:MarFan schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:49:
Mocht Stedin er voor kiezen om toch hun geschil door te zetten, dan wil ik u en Stedin er op wijzen dat ik eventuele alle kosten die ik hierdoor gemaakt heb en nog moet maken voor advies e.d. op uw client zal verhalen.
NB: de getallen kunnen naar wens en smaak ingevuld worden.Tot nog toe zijn de kosten al x uur à EUR yyy,- plus porto à z,zz.
Er is de Kamer-voor-Gerechtsdeurwaarders ( Rechtbank A'dam )MarFan schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:49:
dossier
En er is de Raad van Toezicht incasso ondernemingen .
@Rommelzolder: Jetten heeft de Energiewet vandaag naar de Kamer gestuurd.
https://www.tweedekamer.n...%3A36378#wetgevingsproces
Ik zie in artikel 3.41 wat over verwijdering van aansluitingen, maar maak daaruit op dat via AMvB alles nog preciezer geregeld moet worden.
Uit de MvT bij artikel 3.41 maak ik op dat de tarieven voor verwijdering blijvend in de netbeerderstarieven zullen worden verwerkt ("De kosten hiervoor kan de TSB of DSB conform artikel 3.105 verwerken in de tarieven.")
Werp jij een preciezere blik?
Ik zie in artikel 3.41 wat over verwijdering van aansluitingen, maar maak daaruit op dat via AMvB alles nog preciezer geregeld moet worden.
Uit de MvT bij artikel 3.41 maak ik op dat de tarieven voor verwijdering blijvend in de netbeerderstarieven zullen worden verwerkt ("De kosten hiervoor kan de TSB of DSB conform artikel 3.105 verwerken in de tarieven.")
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Altijd fijn als je aan het werk wordt gezet.....Bram-Bos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:13:
Zodra de temperatuur normaal nadenken weer mogelijk maakt ga ik er zeker naar kijken.😓
Dat zal dan woensdag worden, want morgen is geheel bezet.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Nee, blik op oneindig, verstand op nul en gaan met die banaanKees-Jan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:07:
wordt de komende dagen sowieso niet nadenken dus?! 😛
[Afbeelding]
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Deze mail ontving ik zojuist, helaas geeft dit nog steeds geen antwoord op de vraag waarom ik voor de kosten op moet draaien. Daarnaast is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat men eerst dreigt met een incassoprocedure en dan nu ineens met onderstaande e-mail komt.Nhz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:31:
[...]
Zojuist een automatische mail ontvangen met daarin de waarschuwing 'de laatste betaalmogelijkheid'. Moet voor volgende week woensdag betalen, anders gaan ze het innen via 'deurwaarder of advocaat'.
Geantwoord met de herhaling dat ik graag wil weten waar deze factuur op gebaseerd is en op basis waarvan ik verantwoordelijk ben voor deze kosten.
Geachte heer Nhz,
U heeft een klacht ingediend voor een afsluitingsfactuur voor <<uw adres>> in Deventer. Uw gasaansluiting is afgesloten omdat u geen actief leveringscontract heeft. U wilt uw factuur niet betalen om diverse redenen, waar onder de aansluiting is onze eigendom, u heeft geen opdracht gegeven en u geen contract met Enexis Netbeheer BV heeft. U wilt een gegronde reden waarom u de factuur wel moet voldoen. In deze e-mail staat de afhandeling van uw klacht.
Afsluitingsfactuur
Omdat u uw leveringscontract voor gas heeft beëindigd bent u in de leegstandsprocedure beland. Tijdens deze procedure heeft u de keuze om een actief leveringscontract af te sluiten of om een verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen. U heeft geen keuze gemaakt en dat betekent dat wij over gaan tot afsluiting van de gasaansluiting. Hier zijn kosten aan verbonden en daarvoor heeft u een factuur ontvangen. En die factuur zult u moeten betalen.
Verwijdering gasaansluiting
Met de regeling van minister Wiebes hebben we ons beleid al aangepast en zijn aan het verwijderen van de gasaansluiting geen kosten verbonden. U moet de verwijdering dan wel zelf aanvragen. Dat verandert helaas niets aan de afsluiting, die gewoon terecht is geweest en betaald moet worden. Het beleid omtrent afsluitingen is ongewijzigd.
Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd en wens u een fijne dag.
Vragen
Als u nog vragen heeft kunt u mij bereiken op telefoonnummer 088 857 03 19 op maandag en woensdag van 8.00 uur tot 16.30 uur, op dinsdag van 8.00 uur tot 14.30 uur en op donderdag en vrijdag van 8.00 tot 13.00 uur. E-mailen kan natuurlijk ook door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
G#### D#####
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Groetjes
Voorzet:
Uw stelling dat ik de afsluiting zou moeten betalen is onjuist. Dat heeft de rechtbank in <zaak#> bevestigd.
Uw procedure gaat uit van- en is van toepassing op-, wanbetalers en fraudeurs. Daar val ik niet onder.
Het zou u sieren eindelijk eens de wet en de regels, zoals bevestigd door de rechtbank, te volgen voor mensen die gewoon rechtsgeldig hun contract opzeggen.
Op pagina 76 en 77 van de MvT (Memorie van Toelichting) staat het volgende:Bram-Bos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:13:
Bladzijde 307:Daarnaast bevat het wetsvoorstel ook een grondslag om regels te stellen over gevallen waarin een TSB of DSB een aansluiting moet verwijderen als de aansluitovereenkomst is beëindigd. Het gaat hierbij met name om situaties waarin de aansluitovereenkomst wordt beëindigd omdat de aansluiting niet meer gebruikt zal worden. In de Gaswet en Elektriciteitswet 1998 is opgenomen dat de TSB of DSB op verzoek aansluitingen verwijdert. In de praktijk blijkt dat opzegging van de aansluitovereenkomst omdat de aansluiting niet meer nodig is, niet altijd vergezeld gaat van een (expliciet) verzoek om de aansluiting te verwijderen. Dit veelal om de daarmee samenhangende kosten te vermijden. Indien de aansluiting permanent buiten gebruik wordt genomen, volstaat het niet dat de TSB of DSB slechts de verbinding met zijn systeem verbreekt met voor tijdelijke afsluiting bedoelde maatregelen, zoals verzegelen of het afkoppelen en afdoppen van leidingen, zonder ook de aansluitleidingen te verwijderen. Er is in deze gevallen immers geen reden meer om de aansluitleidingen te laten liggen. Vanuit het oogpunt van milieuhygiëne en veiligheid, zeker voor aansluitleidingen die nog zijn verbonden met het distributie- of transmissiesysteem voor gas, is dit ook niet wenselijk.
In artikelen 3.105 en 3.106 staat overigens niets zinnigs.Wat betreft het verwijderen van de aansluiting (tweede lid, onderdeel b) gaat het met name om situaties waarin de aansluitovereenkomst wordt beëindigd omdat de aansluiting niet meer gebruikt zal worden. Gelet op het feit dat aansluitleidingen onderdeel zijn van het systeem van de TSB of DSB, is het aan de TSB of DSB om de ontkoppeling met het systeem en de werkzaamheden voor verwijdering te verrichten. De kosten hiervoor kan de TSB of DSB conform artikel 3.105 verwerken in de tarieven. Hoe deze kosten worden verwerkt in de tarieven, is onderdeel van de tariefstructuren bedoeld in artikel 3.106, derde lid.
Op bladzijde 157 en 369 staat dit over de ACM en bestuurlijke boetes(wat betekent onderstaande?):
In het wetsvoorstel is een grondslag opgenomen voor nadere regeling bij of krachtens AMvB, waarin wordt bepaald in welke gevallen de TSB of DSB de aansluiting buiten werking moet stellen en welke procedure daarbij moet worden gehanteerd (artikel 3.41, tweede lid). Het is niet nodig om daarnaast nog te voorzien in bestuursrechtelijke handhaving door de ACM. Bij geschillen tussen de systeembeheerder en de (voormalig) aangeslotene hierover staat privaatrechtelijke rechtsbescherming open.
[...]
Gelet op de wijzigingen die in dit wetsvoorstel in andere artikelen zijn doorgevoerd, is opnieuw bezien voor welke artikelen een bestuurlijke boete wenselijk is. Uitgangspunt hierbij is dat zo’n boete wenselijk is voor het merendeel van de artikelen dat verplichtingen oplegt aan systeembeheerders of marktdeelnemers. Een bestuurlijke boete wordt niet voorgesteld daar waar andere mechanismen naleving bevorderen, bijvoorbeeld de mogelijkheid om een vergunning of ontheffing in te trekken of, met name als het gaat om consumentenbescherming, civielrechtelijke gevolgen die verbonden zijn aan het niet-naleven van verplichtingen, bijvoorbeeld door de bepaling dat een overeenkomst vernietigbaar is. Een bestuurlijke boete wordt ook niet voorgesteld voor overtreding van verplichtingen die in dit wetsvoorstel worden opgelegd aan een afnemer. In dit wetsvoorstel zijn in hoofdstuk 2 enkele basisverplichtingen voor afnemers opgenomen ten behoeve van het functioneren van het energiesysteem ten aanzien van leveren, balanceren en meten, zoals het beschikken over een meetinrichting. In artikel 3.41 is een voorziening opgenomen indien het handelen van de afnemer uitblijft. Enige uitzonderingen op het uitgangspunt dat overtredingen van afnemers niet worden beboet, zijn enkele bepalingen in het kader van het omschakelen van eindafnemers met een grote aansluiting van laagcalorisch naar hoogcalorisch gas. Dit betreft een voortzetting van de huidige Gaswet op dit punt.
[ Voor 14% gewijzigd door KabouterSuper op 16-06-2023 14:17 . Reden: ACM-punt naar onderen verplaatst ]
When life gives you lemons, start a battery factory
@Nhz Jammer dat ze alleen hun interne procedure (leegstandsprocedure) erbij pakken en daaruit de zgn kosten berekenen.
De regels in de wet en de uitspraken daarom heen worden niet aangehaald. Daar zou je nog een keer om kunnen vragen.
En anders, als je er zin in hebt, laat de deurwaarder maar komen.
De regels in de wet en de uitspraken daarom heen worden niet aangehaald. Daar zou je nog een keer om kunnen vragen.
En anders, als je er zin in hebt, laat de deurwaarder maar komen.

[ Voor 13% gewijzigd door DaWizza op 16-06-2023 13:57 ]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik heb nu dit even snel in elkaar geflanst. Laat ze zelf eerst maar eens met wat grondslag komen, die uitspraken van de kantonrechter mogen ze lekker zelf opzoeken. Misschien een beetje dwars van mij, maar laat ze zelf maar eens wat werk doen.
Goedendag,
Bedankt voor uw email. Helaas geeft u daarin geen antwoord op de vraag waarom wij als consument moeten opdraaien voor de gemaakte kosten. Zoals reeds eerder gemeld hebben wij geen opdracht gegeven voor werkzaamheden en hebben wij ook geen overeenkomst met Enexis waaruit kosten op ons verhaald kunnen worden.
Zoals u wellicht zelf ook weet, heeft ook de kantonrechter hier reeds uitspraken over gedaan. Hierover is dus reeds jurisprudentie beschikbaar. Er is geen contractuele grondslag en ook geen wettelijke grondslag voor verwijderingskosten als daar geen opdracht toe aan vooraf ging. Ik wil u dus nogmaals vragen om aan te geven op basis van welk(e) artikel(en) Enexis van mening is dat wij de door u op eigen initiatief uitgevoerde werkzaamheden moeten bekostigen.
Tevens geef ik bij deze nogmaals aan dat wij Enexis toegang zullen verlenen om benodigde werkzaamheden uit te voeren, indien daar tijdig een afspraak voor gemaakt wordt. Het initiatief hiervoor ligt echter bij Enexis. Enexis is eigenaar van de gasmeter en de gasleiding, deze zitten ons niet in de weg, mocht u ze willen saneren dan bent u -op afspraak- welkom om deze werkzaamheden uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Nhz
Groetjes
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik zou nog vermelden dat er van leegstand geen sprake is omdat jij nog steeds in de woning woont.Nhz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:57:
Ik heb nu dit even snel in elkaar geflanst. Laat ze zelf eerst maar eens met wat grondslag komen, die uitspraken van de kantonrechter mogen ze lekker zelf opzoeken. Misschien een beetje dwars van mij, maar laat ze zelf maar eens wat werk doen.
[...]
En aangeven dat je het gascontract op de juiste manier hebt beëindigd, volgens de AV van de energieleverancier.
the older I get, the better I was...
DOSSIER Kaboutersuper | ||
Netbeheerder: | Stedin | |
Contract gas opgezegd: | 14 Juni 2023 | |
Laatste dag gas gebruikt (en kraan dichtgedraaid): | 13 Juni 2023 | |
Gratis verwijdering aangevraagd: | 21 Juni 2023 | Geschatte verwijderdatum: 1e week September 2023 |
Aansluiting en meter verwijderd: | 9 Februari 2024 |
Tijdlijn | |||
#1 | 14-06-2023 | Gas opgezegd bij Shell Energy | het is gelukt om mijn huis gasloos te maken, goed nieuws dus. Ik heb mijn laatste gas op 13 juni 2023 gebruikt en de gasaanvoer dichtgedraaid. Daarom verzoek ik jullie mijn leveringscontract voor gas op te zeggen (indien mogelijk per direct). Tevens machtig ik jullie om namens mij de (gas-)ATO bij de netbeheerder op te zeggen. Ten overvloede, voor electriciteit verandert niets. Graag ontvang ik een bevestiging. |
#2 | 15-06-2023 | Reactie Energieleverancier | Dat is zeker goed nieuws dat je je huis gasloos hebt gemaakt. Heb jij ook een bevestiging van de netbeheerder ontvangen of het bericht van de netbeheerder waarin staat dat het gas zal worden afgesloten per datum? Graag wil ik je vragen om deze met ons te delen dan kunnen we dit verder in gang zetten. |
#3 | 16-06-2023 | Reactie Kaboutersuper | Volgens art. 52b, lid 7 van de Gaswet mag ik de overeenkomst opzeggen. Hiervoor hoef ik geen communicatie met de netbeheerder te overleggen. Ik heb niets aangevraagd bij de netbeheerder en dat ben ik ook niet van plan. Het is hun gasmeter en ze mogen zelf beslissen hoe en wanneer ze deze verwijderen. Ik zal alle natuurlijk alle medewerking verlenen zodat ze hun werk kunnen doen. Bedankt voor onderstaande bevestiging dat jullie mijn verzoek tot opzegging van het gas-leveringscontract ontvangen hebben. Ik ga ervan uit dat dat dit voldoende is. |
#4 | 21-06-2023 | Aanvraag gratis verwijdering bij mijnaansluting.nl | Mijn stoppenkast grenst aan de stoep, dus ik heb vrijwel geen risico op schade. Gezien de onzekerheid over gratis verwijdering, heb ik daarom toch maar een verwijdering aangevraagd. |
#5 | 21-09-2023 | Mail van kaboutersuper naar FM_aardgasloos@stedin.net | graag ontvang ik een datum waarop de werkzaamheden plaats zullen vinden. |
#6 | 27-09-2023 | Mail van FM_aardgasloos@stedin.net aan kaboutersuper | Ik kan u op het ogenblik helaas geen uitvoeringsdatum geven. Onze uitvoering is op het ogenblik erg druk. U wordt door de planners gebeld om een uitvoeringsdatum af te spreken. Echter kan dit nog even op zich laten wachten. Ik adviseer u om uw gascontract alvast stop te zetten bij uw energieleverancier. Dan zult u ook geen vastrecht meer hoeven te betalen. |
#7 | 02-029-2024 | Mail van werkvoorbereiding@antonides-infra.nl aan kaboutersuper | Hiermee bevestigen wij de afspraak voor het verwijderen van de gasaansluiting aan de [...] te [...]. |
#8 | 02-02-2024 | Gasmeter weggehaald | Zonder problemen de gasmeter verwijderd en bij de hoofdleiding afgedopt. De monteur schrok omdat de gasleiding nooit zo aangelegd had mogen worden (in de meterkast zat voor de meter een koppelstuk). De arme man kreeg ook nog een bon van de politie vanwege foutparkeren, ondanks zijn vergunning en vrijstelling. |
[ Voor 30% gewijzigd door KabouterSuper op 09-02-2024 11:37 ]
Op basis van de aanvullingen hier heb ik er het volgende van gemaakt.
Goedendag,
Bedankt voor uw email. Helaas geeft u daarin geen antwoord op de vraag waarom wij als consument moeten opdraaien voor de gemaakte kosten. Zoals reeds eerder gemeld hebben wij geen opdracht gegeven voor werkzaamheden en hebben wij ook geen overeenkomst met Enexis waaruit kosten op ons verhaald kunnen worden.
Zoals u wellicht zelf ook weet, heeft ook de kantonrechter hier reeds uitspraken over gedaan. Hierover is dus reeds jurisprudentie beschikbaar. Er is geen contractuele grondslag en ook geen wettelijke grondslag voor verwijderingskosten als daar geen opdracht toe aan vooraf ging. Ik wil u dus nogmaals vragen om aan te geven op basis van welk(e) wets artikel(en) Enexis van mening is dat wij de door u op eigen initiatief uitgevoerde werkzaamheden moeten bekostigen.
Uw procedure gaat uit- en is van toepassing op-, wanbetalers en fraudeurs. Daar val ik niet onder. Tevens is er van zogenaamde leegstand geen sprake, wij wonen gewoon op dit adres. Ik wil u er op wijzen dat wij het gascontract op de juiste manier hebt beëindigd, volgens de AV van de energieleverancier. Het zou u sieren eindelijk eens de wet en de regels, zoals bevestigd door de rechtbank, te volgen voor mensen die gewoon rechtsgeldig hun contract opzeggen.
Als laatste geef ik bij deze nogmaals aan dat wij Enexis toegang zullen verlenen om benodigde werkzaamheden uit te voeren, indien daar tijdig een afspraak voor gemaakt wordt. Het initiatief hiervoor ligt echter bij Enexis. Enexis is eigenaar van de gasmeter en de gasleiding, deze zitten ons niet in de weg, mocht u ze willen saneren dan bent u -op afspraak- welkom om deze werkzaamheden uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Groetjes
@Nhz Nu ik het bij jou terug lees mis ik iets; gaat uit van- en is van toepassing op-, (sorry)
Ik zou me over je weerstand heenzetten en toch even die uitspraken er bij zetten. Maakt het betoog een stuk sterken. Nu doe je even kinderachtig als de netbeheerders (Het moet van de gaswet) Laat zien dat je daar boven staat.Nhz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:17:
Op basis van de aanvullingen hier heb ik er het volgende van gemaakt.
[...]
En duidelijk aangeven:Nhz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:55:
@overhyped Ja eens. Nu ik wat afgekoeld ben kan ik niet anders dan je gelijk geven. Ik ga het toevoegen.
@onetime Thanks, had ik ook overheen gelezen. Heb het aangepast.
Ik gebruik geen gas meer, daarom heb ook de Transportovereenkomst opgezegd en dus heb ik geen relatie meer met u als netbeheerder.
Het enige wat u en mij nog verbindt is de aanwezigheid van uw aansluiting in mijn woning.
Daar mag u mee doen wat u wilt, maar niet op mijn kosten.
Met vriendelijke groet,
Nhz
Ik snap je frustratie volledig, je krijgt de neiging om erg on professioneel te wordenNhz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:55:
@overhyped Ja eens. Nu ik wat afgekoeld ben kan ik niet anders dan je gelijk geven. Ik ga het toevoegen.
Wat Super om @KabouterSuper ook te mogen verwelkomen bij de gasverlaters. De terechte winnaar van de gouden-gasleiding Award in 2020!KabouterSuper schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:12:
DOSSIER Kaboutersuper Netbeheerder: Stedin Contract gas opgezegd: 14 Juni 2023 Laatste dag gas gebruikt (en kraan dichtgedraaid): 13 Juni 2023
Tijdlijn #1 14-06-2023 Gas opgezegd bij Shell Energy het is gelukt om mijn huis gasloos te maken, goed nieuws dus. Ik heb mijn laatste gas op 13 juni 2023 gebruikt en de gasaanvoer dichtgedraaid. Daarom verzoek ik jullie mijn leveringscontract voor gas op te zeggen (indien mogelijk per direct). Tevens machtig ik jullie om namens mij de (gas-)ATO bij de netbeheerder op te zeggen.
Ten overvloede, voor electriciteit verandert niets.
Graag ontvang ik een bevestiging.
#2 15-06-2023 Reactie Energieleverancier Dat is zeker goed nieuws dat je je huis gasloos hebt gemaakt.
Heb jij ook een bevestiging van de netbeheerder ontvangen of het bericht van de netbeheerder waarin staat dat het gas zal worden afgesloten per datum? Graag wil ik je vragen om deze met ons te delen dan kunnen we dit verder in gang zetten.
#3 16-06-2023 Reactie Kaboutersuper Volgens art. 52b, lid 7 van de Gaswet mag ik de overeenkomst opzeggen. Hiervoor hoef ik geen communicatie met de netbeheerder te overleggen.
Ik heb niets aangevraagd bij de netbeheerder en dat ben ik ook niet van plan. Het is hun gasmeter en ze mogen zelf beslissen hoe en wanneer ze deze verwijderen. Ik zal alle natuurlijk alle medewerking verlenen zodat ze hun werk kunnen doen.
Bedankt voor onderstaande bevestiging dat jullie mijn verzoek tot opzegging van het gas-leveringscontract ontvangen hebben. Ik ga ervan uit dat dat dit voldoende is.
[nitpicking]KabouterSuper schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Bedankt voor onderstaande bevestiging dat jullie mijn verzoek tot opzegging van het gas-leveringscontract ontvangen hebben. Ik ga ervan uit dat dat dit voldoende is.
Dit klopt niet helemaal, de bevestiging staat er niet onder en is van de energieleverancier afkomstig, zou "onderstaande" vervangen door "de".
[/nitpicking]
Het is mijn reply op de email van de energieleverancier. In de email staat de hele emailketen met aanhef, groeten, etc. Maar dat leek me overbodig om hier erbij te plakken. Doordat de energieleverancier antwoordde op mijn verzoek hebben ze impliciet bevestigd dat ze mijn verzoek ontvangen hebben.Freee!! schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:03:
[...]
[nitpicking]
Dit klopt niet helemaal, de bevestiging staat er niet onder en is van de energieleverancier afkomstig, zou "onderstaande" vervangen door "de".
[/nitpicking]
Een poging:Bram-Bos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:13:
Uit de MvT artikel 5.3.2 vanaf p69
Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen aanleggen (éénmalige dienst) en een voortdurende aansluitdienst, die bestaat uit: in werking stellen en houden, zodat gebruik kan worden gemaakt van de aansluiting als ook het beheren en onderhouden daarvan. Daar kunnen dus aparte tarieven voor in rekening worden gebracht.Het in gebruik geven, beheren, onderhouden, afsluiten en verwijderen van aansluitingen
In de Gaswet en Elektriciteitswet 1998 valt zowel het aanleggen als het in gebruik geven van een aansluiting onder het begrip ‘voorzien van een aansluiting’. Een nader onderscheid tussen deze twee onderdelen van het aansluiten is wenselijk, omdat het gaat om verschillende aspecten van het aansluiten die niet inherent aan elkaar zijn verbonden en ook ten behoeve van verschillende verzoekers kunnen worden verricht. Het onderscheid doet ook recht aan het feit dat er in de praktijk afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten voor deze twee aspecten van het aansluiten en dat hiervoor verschillende soorten tarieven gelden (eenmalig en periodiek). Het aanleggen van een aansluiting betreft het realiseren van een aansluitleiding naar en koppeling met het systeem van de TSB of DSB, en is een eenmalige dienst ten behoeve van een verzoeker. Het in gebruik geven van de aansluiting betreft het in werking stellen en houden van de verbinding met het systeem van de TSB of DSB, zodat de verzoeker gebruik kan maken van de aansluiting. Dit is, tezamen met het beheren en onderhouden daarvan, een voortdurende aansluitdienst.
Daarnaast bevat het wetsvoorstel ook een grondslag om regels te stellen over gevallen waarin een TSB of DSB een aansluiting moet verwijderen als de aansluitovereenkomst is beëindigd. Het gaat hierbij met name om situaties waarin de aansluitovereenkomst wordt beëindigd omdat de aansluiting niet meer gebruikt zal worden. In de Gaswet en Elektriciteitswet 1998 is opgenomen dat de TSB of DSB op verzoek aansluitingen verwijdert. In de praktijk blijkt dat opzegging van de aansluitovereenkomst omdat de aansluiting niet meer nodig is, niet altijd vergezeld gaat van een (expliciet) verzoek om de aansluiting te verwijderen. Dit veelal om de daarmee samenhangende kosten te vermijden. Indien de aansluiting permanent buiten gebruik wordt genomen, volstaat het niet dat de TSB of DSB slechts de verbinding met zijn systeem verbreekt met voor tijdelijke afsluiting bedoelde maatregelen, zoals verzegelen of het afkoppelen en afdoppen van leidingen, zonder ook de aansluitleidingen te verwijderen. Er is in deze gevallen immers geen reden meer om de aansluitleidingen te laten liggen. Vanuit het oogpunt van milieuhygiëne en veiligheid, zeker voor aansluitleidingen die nog zijn verbonden met het distributie- of transmissiesysteem voor gas, is dit ook niet wenselijk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de MvT staat in tabel zes op pagina 117 ten aanzien van
"Uitvoeren van aansluit- en transportovereenkomsten" :
Dat betekent dus, dat het verwijderen van aansluitingen nu - in tegenstelling tot het verleden - wel tot de wettelijk taken van de netbeheerder wordt gerekend.De TSB’s en DSB’s hebben tot taak om aansluitingen op hun systemen te realiseren en deze in gebruik te geven, te beheren, te onderhouden en eventueel af te sluiten en te verwijderen. De aansluitovereenkomst en de transportovereenkomst spelen hierbij een belangrijke rol. Voor de uitvoering van deze taken moeten de TSB’s en DSB’s specifieke gegevens uit hun registers kunnen gebruiken. Dit betreft bijvoorbeeld het gebruik van gegevens om aansluitingen in gebruik te kunnen nemen, om de aangeslotene te informeren over geplande onderhoudswerkzaamheden, om compensatievergoedingen bij langdurige storingen uit te betalen, om de aangeslotene te informeren bij het verzaken van verplichtingen (tarieven, fraude, etc.), om de aansluiting eventueel af te sluiten en te verwijderen, etc
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uit MvT p282 artikel 3.105
Hier staat alleen, dat voor wettelijke taken tarieven in rekening mogen worden gebracht. Onduidelijk is of hiermee wordt bedoeld, dat voor (alle?) wettelijke taken de kosten in het periodiek aansluittarief worden opgenomen. Voor sommige wettelijke taken kan dit blijkbaar als niet passend of doelmatig worden beoordeeld. Dat lijkt de deur open te houden om voor verwijdering apart kosten in rekening te brengen via een vooraf door de ACM goedgekeurde berekeningsmethodiek.TSB’s en DSB’s mogen voor het uitvoeren van hun wettelijke taken en verplichtingen tarieven in rekening brengen. Deze tarieven moeten ofwel vooraf zijn vastgesteld door de ACM op de wijze zoals beschreven in paragraaf 3.6.2 (de tariefreguleringsmethode), ofwel zijn gebaseerd op een berekeningsmethode die de ACM overeenkomstig artikel 3.111 heeft goedgekeurd. Dit laatste geldt echter alleen voor zover het gaat om de uitvoering van taken waarvoor de ACM heeft geoordeeld dat het niet passend is om vooraf een uniform tarief vast te stellen overeenkomstig paragraaf 3.6.2 en de tarieven daarom moeten worden gebaseerd op een berekeningsmethode die de ACM vooraf heeft goedgekeurd.
.
.
.
Voor de uitvoering van veruit de meeste taken of verplichtingen van TSB’s en DSB’s geldt dat de vaststelling van tarieven hiervoor via de tariefreguleringsmethode van paragraaf 3.6.2 passend en doelmatig is. Voor de uitvoering van een beperkt aantal (onderdelen van) wettelijke taken of verplichtingen kan dit echter niet passend of niet doelmatig zijn. Voor welke (onderdelen van) taken of verplichtingen dit het geval is, wordt beoordeeld en vastgesteld door de ACM op grond van het tweede lid van artikel 105. In algemene zin kan het vooraf vaststellen van een uniform tarief niet passend of niet doelmatig zijn wanneer de onderliggende kosten van (een onderdeel van) een taak of verplichting per individueel geval van taakuitoefening sterk verschillen, (een onderdeel van) de taak of verplichting slechts incidenteel wordt uitgevoerd of de frequentie van uitvoering daarvan sterk kan fluctueren, de kosten of frequentie van uitvoering slecht voorspelbaar zijn, of een combinatie van deze factoren. Het vooraf vaststellen van een uniform tarief kan dan niet goed passen bij de grotendeels Europees geformuleerde uitgangspunten voor tariefregulering die de ACM moet hanteren, of onevenredig of ondoelmatig zijn gelet op de beperkte frequentie of toepasbaarheid. De ACM publiceert het op grond van het tweede lid genomen besluit op een voor eenieder toegankelijke wijze, zodat voor eenieder kenbaar is voor de uitvoering van welke (onderdelen van) taken of verplichtingen de TSB of DSB een tarief rekent dat niet vooraf door de ACM is vastgesteld, maar is gebaseerd op een door de ACM overeenkomstig artikel 3.111 goedgekeurde berekeningsmethode. Uiteraard kan de ACM bij verandering van omstandigheden het besluit ook aanpassen.
Uit MvT p 289
Kosten komen dus maar éénmalig voor vergoeding in aanmerking. In het Methodebesluit regionaal netbeheer gas 2022-2026 wordt al rekening gehouden met de kosten van verwijdering in de toekomst door het wijzigen van de systematiek van afschrijving. Zie daarvoor Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"Artikel 3.111 tarieven voor maatwerk
Dit artikel gaat over de berekeningsmethode voor de tarieven voor de uitvoering van (onderdelen van) taken of verplichtingen waarvan de ACM, op grond van artikel 3.105, tweede lid, heeft geoordeeld dat het niet passend of doelmatig is om vooraf een uniform tarief vast te stellen conform de tariefreguleringsmethode bedoeld in paragraaf 3.6.2. In de praktijk worden deze tarieven aangeduid als ‘maatwerktarieven’. Onder de huidige Elektriciteitswet 1998 en Gaswet bestaan ook berekeningsmethoden voor maatwerktarieven. Deze zijn opgenomen in de tariefstructuren die de ACM op voorstel van de gezamenlijke systeembeheerders vaststelt: de zogeheten ‘tarievencode’ (zie artikel 27 Elektriciteitswet 1998 en artikel 12a Gaswet).
Het eerste lid bepaalt dat de TSB’s en DSB’s een voorstel opstellen voor de berekeningsmethode voor maatwerktarieven voor de uitvoering van de in artikel 3.105, tweede lid, bedoelde taken. Per TSB of DSB of soort van TSB’s of DSB’s kunnen afzonderlijke berekeningsmethoden voor maatwerktarieven worden voorgesteld. De TSB’s en DSB’s leggen een voorstel voor de berekeningsmethode voor maatwerktarieven ter goedkeuring voor aan de ACM. Bij het ontbreken van een goedgekeurde berekeningsmethode kunnen zij geen tarief voor de desbetreffende taken in rekening brengen (zie artikel 3.105, eerste lid).
Het tweede lid bevat de bevoegdheidsgrondslag voor de ACM om een berekeningsmethode goed te keuren. Voor de berekeningsmethode gelden dezelfde eisen als voor de tariefreguleringsmethode voor het vooraf vaststellen van uniforme tarieven, zoals opgenomen in artikel 3.106, tweede lid: de berekeningsmethode moet leiden tot tarieven die transparant en non-discriminatoir zijn en die de werkelijke kosten reflecteren voor zover die kosten efficiënt zijn, waarbij dubbele vergoeding van kosten wordt vermeden. Zoals ook is opgemerkt in de toelichting bij artikel 3.106, tweede lid, vormen deze uitgangspunten de implementatie van artikel 59, zevende lid, onderdeel a, en artikel 60, eerste lid, van de Elektriciteitsrichtlijn en artikel 41, zesde lid, onderdeel a, en tiende lid, van de Gasrichtlijn. Kern is dat de berekeningsmethode het mogelijk moet maken om de efficiënte kosten van een individuele taakverrichting te bepalen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een tariefelement per meter leiding, een tariefelement voor werkzaamheden per uur of een tariefelement gerelateerd aan de capaciteit van een aansluiting.
Wanneer een apart tarief voor verwijdering via een door de ACM goedgekeurde berekeningssystematiek zou worden geïntroduceerd, dan lijkt dat toch sterk op een dubbele vergoeding,
Verrassend genoeg heeft MvT het alleen over de noodzaak om ongebruikte leidingen op te ruimen.Rommelzolder schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:18:
Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen aanleggen (éénmalige dienst) en een voortdurende aansluitdienst, die bestaat uit: in werking stellen en houden, zodat gebruik kan worden gemaakt van de aansluiting als ook het beheren en onderhouden daarvan. Daar kunnen dus aparte tarieven voor in rekening worden gebracht.
In het huidige systeem betaal je als gevolg van een opdracht, een opdracht tot aanleg, of het aangaan van een leveringsovereenkomst met een energieleverancier.
De enige uitzondering waarbij tot nu toe een energieleverancier een vordering heeft zonder opdracht is bij gebruik van energie zonder contract met een energieleverancier.
Dus het betalen voor afsluiten zonder verzoek zou een totaal nieuwe situatie creeëren. Iets waarvan je zou verwachten dat het expliciet in de wet is opgenomen. Maar dat lijkt er niet te zijn.
Dus de nieuwe wet lijkt de positie van de netbeheerders niet sterker te maken als het gaat om verwijdering op initiatief van de netbeheerder.
Dat wordt vooral interessant als iemand verhuisd naar een woning met een ongebruikte gasaansluiting. In dat geval is er sprake van eigendom van de netbeheerder in de woning maar er is geen wettelijke verplichting tot betaling voor de ongebruikte leiding.
Vanmorgen onderstaande mail verzonden. Werd zojuist gebeld door Enexis. Volgens de medewerker was mijn e-mail ongegrond en gaan ze 'mij' overdragen aan het incasso bureau. Meer konden ze er niet over zeggen.Nhz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:55:
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat.Goedendag,
Bedankt voor uw email. Helaas geeft u daarin geen antwoord op de vraag waarom wij als consument moeten opdraaien voor de kosten gerelateerd aan door Enexis uitgevoerde werkzaamheden. Zoals u weet hebben wij geen opdracht gegeven voor werkzaamheden en hebben wij ook geen overeenkomst met Enexis op basis waarvan kosten op ons verhaald kunnen worden.
Zoals u wellicht zelf ook weet heeft ook de kantonrechter hier reeds uitspraken over gedaan, hierover is dus jurisprudentie beschikbaar (oa ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774). Er is geen contractuele grondslag en ook geen wettelijke grondslag voor verwijderingskosten als daar geen opdracht toe aan vooraf ging. Ik wil u dus nogmaals vragen om aan te geven op basis van welk(e) wets artikel(en) Enexis van mening is dat wij de door u op eigen initiatief uitgevoerde werkzaamheden moeten bekostigen.
Uw procedure gaat uit van- en is van toepassing op-, wanbetalers en fraudeurs. Daar val ik niet onder. Tevens is er van zogenaamde leegstand geen sprake, wij wonen gewoon op dit adres. Ik wil u er op wijzen dat wij het gascontract op de juiste manier hebt beëindigd, volgens de AV van de energieleverancier. Het zou u sieren eindelijk eens de wet en de regels, zoals bevestigd door de rechtbank, te volgen voor mensen die gewoon rechtsgeldig hun contract opzeggen.
Als laatste geef ik bij deze nogmaals aan dat wij Enexis toegang zullen verlenen om benodigde werkzaamheden uit te voeren, indien daar tijdig een afspraak voor gemaakt wordt. Het initiatief hiervoor ligt echter bij Enexis. Enexis is eigenaar van de gasmeter en de gasleiding, deze zitten ons niet in de weg, mocht u ze willen saneren dan bent u -op afspraak- welkom om deze werkzaamheden uit te voeren.
Ik zie uw reactie per e-mail graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Nhz
[ Voor 64% gewijzigd door Nhz op 19-06-2023 15:11 ]
Groetjes
Ziende blind en horende doof dus....Nhz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:03:
[...]
Vanmorgen de mail verzonden. Werd zojuist gebeld door Enexis. Volgens de medewerker was mijn e-mail ongegrond en gaan ze 'mij' overdragen aan het incasso bureau. Meer konden ze er niet over zeggen.
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat.
Triest bedrijf
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik neem aan dat je de factuur betwist hebt, dat kan ik niet terug vinden in je verhaal. Bij een betwisting is er in elk geval geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen.Nhz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:03:
[...]
Vanmorgen de mail verzonden. Werd zojuist gebeld door Enexis. Volgens de medewerker was mijn e-mail ongegrond en gaan ze 'mij' overdragen aan het incasso bureau. Meer konden ze er niet over zeggen.
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat.
Yes heb ik inderdaad gedaan. Ik zal ook eens een dossier proberen op te stellen, het loopt echter al een hele poos, weet niet zeker of ik alles nog helemaal scherp heb qua data.KabouterSuper schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Ik neem aan dat je de factuur betwist hebt, dat kan ik niet terug vinden in je verhaal. Bij een betwisting is er in elk geval geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen.
Groetjes
Die kan je mooi in dit topic terugvinden...Nhz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Yes heb ik inderdaad gedaan. Ik zal ook eens een dossier proberen op te stellen, het loopt echter al een hele poos, weet niet zeker of ik alles nog helemaal scherp heb qua data.
the older I get, the better I was...
Zo, heel gezoek. Misschien dat ik na al die maanden wat over het hoofd heb gezien, of net anders herinner van telefoongesprekken, maar volgens mij is hij zo aardig compleet.
DOSSIER Nhz | |
Netbeheerder | Enexis |
Datum gaskraan dicht | 31-12-2021 |
Contract gas opgezegd | 19-06-2022 |
Onaangekondigd slotje op de gaskraan | 04-04-2023 |
Onterechte factuur voor afsluiting | 07-04-2023 |
Incasso procedure door Bosveld gestart | 28-10-2023 |
Tijdlijn | ||
01-06-2022 | Voor Elektra overgestapt naar vd Bron, gas opgezegd bij Innova Energie | |
19-06-2022 | Bevestiging opzegging gascontract | Na een aantal dagen heen en weer mailen/bellen de bevestiging gehad dat het gas is opgezegd |
29-06-2022 | Brief Enexis | De standaard brief van Enexis ontvangen over het nemen van gascontract, of het aanvragen van verwijdering |
29-06-2022 | E-mail naar Enexis | Per mail aangegeven dat ik geen aanvraag zal doen voor het verwijderen van de gasaansluiting, maar dat men vrij is om deze te komen verwijderen. Dit omdat ik niet op wil draaien voor de kosten. |
~04-07-2022 | Telefoon van Enexis | Gebeld door medewerker van Enexis, deze gaf aan dat er geen kosten voor de verwijdering gerekend worden en dat ik dit kan regelen via mijnaansluiting.nl. Dit was een prima gesprek, de medewerker begreep dat ik niet voor de kosten op wilde draaien en dat het nu dus volledig gratis was. |
07-07-2022 | Offerte via mijnaansluiting.nl | Na het gesprek een offerte aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl. Op 07-07 kreeg ik deze binnen, inclusief de voorwaarden. Hieruit bleek dat men geen aansprakelijkheid accepteert woord eventuele schade. Deze offerte heb ik dus niet geaccordeerd. |
07-07-2022 | Mail naar Enexis omtrent de voorwaarden | Goedendag, Zojuist ontving ik de offerte voor het verwijderen van onze gasaansluiting (offertenummer XXX). Ondanks dat de kosten hiervoor inderdaad nul euro zijn, kan ik niet akkoord gaan met deze offerte en de geldende voorwaarden. Hierin wordt immers gesteld dat de aannemer niet verantwoordelijk is voor eventuele schade. Wij willen wel akkoord gaan met deze offerte, mits alles volledig in ere hersteld wordt, dus ook dat er verantwoording genomen wordt voor eventuele schade. Met vriendelijke groet, Nhz |
19-10-2022 | Telefoon van Enexis | Gebeld door Enexis, met de vraag wat precies de situatie was waar ik bang voor was. Uitgelegd dat onze voortuin bestaat uit een gemetselde muur, grindpad en planten en dat daar de gasleiding onderdoor loopt. We willen graag zeker weten dat wij niet met schade blijven zitten. Mevrouw gaf aan dat ze met de uitvoerder ging overleggen. |
20-10-2022 | E-mail ontvangen van Enexis Medewerker Aansluitregister. | Goedemorgen heer Nhz, Eergisteren hebben wij elkaar gesproken over de gasaansluiting op uw adres. Zoals afgesproken heb ik navraag gedaan bij onze technische afdeling. Ik heb geprobeerd u net te bellen, maar kreeg de voicemail. Vandaar dat ik u het antwoord nu per e-mail stuur. Het antwoord wat ik gekregen heb is als volgt: Het is inderdaad maar een klein stukje. Wat open moet hangt een beetje af van waar de gasleiding loopt. Op tekening staat ie als volgt. Als je kijkt naar de foto zie het grote raam, aan de rechterkant ervan komt de gas leiding voor de gevel uit en loopt ie naar de weg. Betekend dat een stuk tuin, en klein stukje heg eruit moet om de gas leiding te kunnen verwijderen. +- 1 meter diep word er gegraven en +- 1 meter breed word er gegraven. Na dat de gas leiding is verwijderd, en in de meterkast zijn meter etc. is verwijderd word alles dicht gegooid en alles weer netjes terug geplaatst ook zijn heg. Uiteraard is het aan u om te beslissen of u de leidingen en meter alsnog wilt laten verwijderen. Dat is op dit moment gratis. In dat geval vraag ik u om opnieuw een aanvraag te doen via mijnaansluiting.nl. De oude offerte is inmiddels vervallen. U kunt de aansluiting ook laten afsluiten. De kosten hiervoor zijn op dit moment € 146,22. Op den duur kunt u dan van ons weer een brief verwachten om de gasleiding alsnog te laten verwijderen. U kunt ook een leegstandscontract afsluiten bij een energieleverancier naar keuze. In dat geval kunt u doorgeven dat u niets gebruikt en betaalt u alleen het vastrecht. Hebt u nog vragen dan kunt u bellen met onze klantenservice op 088-8577000 onder vermelding van uw kenmerk 4244968. Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Medewerker Aansluitregister |
20-10-2022 | Per mail gereageerd op bovenstaande vorige mail | Goedemorgen, Heeft de uitvoerder de situatie goed bekeken? De haag staat langs een muurtje. Hier kan niet gegraven worden zonder deze af te breken. Tevens zijn wij niet akkoord met de voorwaarden gesteld in de offerte. Met vriendelijke groet, Nhz |
26-10-2022 | Email van Enexis Werkvoorbereider standaard aansluitingen | Geachte heer Nhz, Mijn collega’s gaan niet hakken en breken van muren, wat ik heb gedaan is de situatie beoordelen van tekening en foto op Google streetview. Op het moment dat de opdracht word ingepland bij een aannemer zal er voor uitvoering een schouw plaats vinden om te kijken wat haalbaar is om weg te halen en wat niet. En waar de gasleiding precies loopt. Als het zo is als dat u schetst word de gasleiding waar nodig en mogelijkheid weg gehaald, het kan dan zijn dat er ergens een klein stukje loze leiding blijft liggen. Dat is niet zo spannend. De theorie loopt namelijk niet altijd hetzelfde als de praktijk. Het is altijd wel de bedoeling dat het ook weer netjes achter gelaten word zoals het ook aangetroffen word. Met vriendelijke groet, |
04-04-2023 | Onaangekondigde afsluiting | Onaangekondigd stonden er twee medewerkers van Enexis op de stoep, toen mijn vriendin open deed zetten ze direct een voet tussen de deur en op behoorlijk onvriendelijke toon werd er gemeld dat ze de de gasaanslutiing kwamen afsluiten. Mijn vriendin heeft mij gebeld en ik heb het overgenomen. Voordat ik ze verder binnen liet heb ik gemeld dat ik hiervoor geen opdracht heb gegeven. Dat was "ook zeker niet nodig", aldus de monteur, ze zijn dit immers wettelijk verplicht. In de veronderstelling dat men eindelijk de boel zou afronden ben ik beide heren voorgegaan naar de gasmeter. Hier kwam tot mijn verbazing een slotje op, ipv dat ze de boel weghaalden. Toen we weer naar de voordeur liepen kwam er tussen neus en lippen nog even uit dat "aan deze werkzaamheden wel kosten verbonden zitten". Ik heb direct gezegd dat ik die kosten niet accepteer, omdat ik nergens opdracht voor gegeven heb. Dat moest ik maar met de klantenservice uitvechten volgens de monteur. |
04-04-2023 | E-mail naar Enexis | Goedendag, Zojuist stonden er -onaangekondigd- twee monteurs op de stoep. Omdat wij netjes mee willen werken aan benodigde werkzaamheden, hebben we ze binnen gelaten. Na de werkzaamheden werd tussen neus en lippen door even vermeld dat er aan deze werkzaamheden kosten zijn verbonden. Ik wil u er op wijzen dat wij geen opdracht hebben gegeven en zodoende ook niet aansprakelijk zijn voor eventuele kosten. Ik heb al eerder aangegeven dat wij jullie toestemming geven om de gehele aansluiting te komen verwijderen, hier hebben we zelfs al een aanvraag voor ingediend. Hier is ook al contact over geweest met een van jullie aannemers. Bij deze geef ik u nogmaals aan dat wij mee zullen werken aan onderhoud of andere werkzaamheden, maar dat wij expliciet geen opdracht geven tot het uitvoeren van werkzaamheden waar voor ons kosten aan verbonden zijn. Ik zie uw reactie graag per e-mail tegemoet. Met vriendelijke groet, Nhz |
04-04-2023 | Augomatische ontvangsbevestiging gehad van Enexis | |
07-04-2023 | Factuur van Enexis | Factuur voor het 'uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen' a €163,76 inc btw |
07-04-2023 | Geantwoord op mijn mail van 04-04-2023. | Goedendag, In navolging van de verzonden factuur wil ik u kenbaar maken dat ik deze factuur betwist. Wij hebben geen opdracht gegeven voor deze werkzaamheden en zullen om deze reden dan ook niet overgaan tot betaling. Met vriendelijke groet, Nhz |
25-04-2023 | Aanmaning Enexis | Aanmaning voor de eerder ontvangen factuur. Uiterlijke betaaldatum 11-05-2023, daarmee voorkom je verdere incassomaatregelen |
25-04-2023 | Gereageerd op aanmaning | Geachte heer/mevrouw, Betreffende de factuur omtrent kosten voor het ‘Uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen’ op mijn adres. Dit buiten bedrijf stellen is uitgevoerd zonder dat ik daartoe een aanvraag gedaan heb, laat staan dat ik er opdracht toe gegeven heb. Het buiten bedrijf stellen van deze aansluiting is op initiatief van Enexis uitgevoerd, hetgeen logisch is, daar de gasleiding eigendom is van Enexis. Mocht u daar anders over denken dan ontvang ik graag een digitale kopie van het bewijs dat ik opdracht heb gegeven voor deze werkzaamheden. Ik betwist de factuur en ik zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al in juli 2022 beëindigd, en ook de Tarievencode Gas biedt geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting voor mij. Hieronder ga ik dieper in op de redenen waarom ik de factuur niet hoef te betalen. Opzegging en beëindiging conform artikel 3.6 Het gascontract is juli 2022 opgezegd bij Innova Energie en zij is door mij gemachtigd om de ATO voor gas op te zeggen, conform artikel 3.6 van de "Algemene voorwaarden aansluiting en transport voor kleinverbruikers" behorend bij die ATO. De ATO is dus al ruim 8 maanden geleden niet alleen opgezegd, maar ook daadwerkelijk beëindigd. U heeft destijds (maar ook daarna) alle gelegenheid gehad om de ‘voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen’ te verrichten waarover artikel 3.6 spreekt. Artikel 3.6 spreekt bovendien niet van kosten voor het beëindigen van de ATO. Dat zou ook in strijd zijn met het consumentenrecht, waarin duidelijk staat dat een consument een contract zonder afsluitboetes kan beëindigen met in acht neming van een opzegtermijn. Volgens het Burgerlijk Wetboek (boek 6) mag in Algemene Voorwaarden (AV) de opzeggingsbevoegdheid van de consument niet op een wezenlijke manier worden beperkt. Het is dan ook terecht dat er in artikel 3.6 AV geen verplichting tot opdrachtverlening staat, en dat in dat artikel niet gesproken wordt over kosten die gepaard gaan met opzegging van de ATO, omdat die kosten onredelijk bezwarend zouden zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW. De aanzienlijke hoogte van het bedrag zou de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk beperken, en daarmee vernietigbaar zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW. Artikel 5.3 lid b geen grondslag voor vordering Ik bestrijd dat ik op grond van artikel 5.3 lid b verplicht zou zijn te betalen voor deze werkzaamheden, en wel om zes redenen: 1. Ik heb slechts mijn overeenkomst voor levering van gas opgezegd, omdat ik momenteel geen gas gebruik. Noch uit de beëindigde overeenkomst voor levering van gas, noch uit ATO, AV of wetgeving blijkt dat het opzeggen van de leveringsovereenkomst voor gas hetzij afsluiting dan wel verwijdering van de gasaansluiting tot gevolg heeft. 2. De ATO zelf vermeldt dat deze op ieder moment kan worden opgezegd en beëindigd, zonder beperkende voorwaarden of vermelding van kosten. 3. Een rechtmatige (eenzijdige) rechtshandeling als de opzegging van een overeenkomst, kan niet opeens gelden als (verwijtbaar) feitelijk handelen in de zin van artikel 5.3 lid b. Daarmee zou willekeurig welke rechtmatige rechtshandeling van mijn kant door u als aanleiding kunnen worden gebruikt om kosten in rekening te brengen voor om het even welke dienst die u zelf nodig acht. Dat zou een blanco cheque zijn. 4. De koppeling tussen opzegging overeenkomst (ex artikel 3.6) en artikel 5.3 lid b is een volstrekt verrassend beding. Ik had die niet kunnen voorzien bij het aangaan van de overeenkomst. En verrassende bedingen binden niet. 5. Tot slot ontbreekt een causale relatie tussen het opzeggen van de overeenkomst voor levering van gas en het afsluiten dan wel verwijderen van de gasaansluiting. Talloze mensen die verhuizen zeggen hun leveringsovereenkomst en ATO op zonder dat de gasaansluiting wordt afgesloten dan wel verwijderd. Het afsluiten dan wel verwijderen van de gasaansluiting in sommige situaties is slechts het gevolg van het beleid van Enexis zelf. Beleid dat Enexis overigens pas sinds een jaar met andere netbeheerders voert. Voor die tijd bestond die causaliteit dus kennelijk niet. 6. Enexis is natuurlijk vrij om zelfstandig bedrijfsmatige keuzes te maken, en in sommige gevallen zelf opdracht te geven tot afsluiting dan wel verwijdering (zoals in mijn geval). De kosten daarvan zijn in zo’n geval echter ook redelijkerwijs alleen toe te rekenen aan Enexis zelf, niet aan mij. De oorzaak van de kosten bent u, niet ik. Daarnaast bent u als netbeheerder gehouden om in dergelijke situaties de Tarievencode Gas te volgen, die voorschrijft (artikel 2.10 en 2.12) dat er vooraf een gespecificeerde standaardofferte dient te worden overlegd, waarna eventuele opdrachtverstrekking kan plaatsvinden. Noch van een offerte, noch van een opdracht is sprake geweest. Artikel 2.9.2. Tarievencode Gas geen grondslag voor vordering Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas kán geen op zichzelf staande grondslag voor uw vordering zijn, aangezien de TCG slechts een door de ACM geformaliseerde gedragscode voor de netbeheerders is. Die gebruikt u nu om een betalingsverplichting voor mij als afnemer te suggereren. Ik gebruik bewust de term 'suggereren', want u vermijdt zelf ook expliciet te stellen dat ik verplicht zou zijn te betalen op grond van de TCG. Dat is ook niet voor niks: die betalings-verplichting wordt helemaal niet geformuleerd in artikel 2.9.2. Artikel 2.9.2 geeft slechts aan hóe netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via de systematiek van voorcalculatie, en met toepassing van de standaard offerte (2.10). Ik ben daar in onze eerdere correspondentie overigens al uitvoerig op ingegaan, en die punten heeft u nooit weerlegd. Van een offerte is nooit sprake geweest, en van een opdracht al evenmin. Aanvullend daarop stip ik graag nog de volgende punten aan, die verder mijn visie ondersteunen dat ik als voormalige contractant helemaal niet rechtstreeks gebonden ben aan de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.9.2: a. Artikel 1.1 van de TCG formuleert (net als artikel 12a Gaswet) wie de norm-adressaat is van deze code: de netbeheerders. Niet de netgebruikers, waaronder afnemers. b. De NMa (de rechtsvoorganger van de ACM) heeft in 2006 expliciet aangegeven dat netgebruikers niet de norm-adressaat zijn van de Tarievencode Gas. Zie met name punt 27 van het besluit 102113_1/11; 102113_2/12; 102113_3/13; 102113_4/11; 102113_5/13, dat u kunt vinden op: https://www.acm.nl/sites/...TarievenCode_Gas_2006.pdf. De NMa bevestigt hier dat netgebruikers niet rechtstreeks gebonden zijn aan de Tarievencode Gas, maar dat er eerst een civielrechtelijke overeenkomst moet zijn tussen netgebruiker en netbeheerder. En die overeenkomst hebben wij niet. c. De Rechtbank Rotterdam oordeelde in het geval van de vergelijkbare Netcode dat "de Netcode niet zelf verplichtingen voor afnemers in het leven roept, maar dat daartoe nodig is dat de desbetreffende netbeheerder deze voorwaarden in zijn overeenkomst met de desbetreffende afnemer opneemt." (r.o. 5.4; ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700; (https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700) Ik verwijs u voor een verdere verdieping op dit punt naar het lezenswaardige artikel 'De Tarievencode Gas ontcijferd' (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.or...ode-Gas-ontcijferd-v3.pdf. Ik voeg voor de goede orde ook een kopie bij als bijlage. Ik kan zijn betoog van harte onderschrijven. Alle gelegenheid gegeven een afspraak te maken Ik heb herhaaldelijk aangeboden om Enexis op afspraak de gelegenheid te bieden voor het uitvoeren van werkzaamheden aan uw eigendommen. Op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB dient u voor inpandige werkzaamheden ook vijf werkdagen van tevoren een afspraak te maken. Maar van dat aanbod heeft u nooit gebruik gemaakt, maar bent u onaangekondigd langs gekomen. Los van het feit dat dit onaangekondigde bezoek enorm intimiderend verliep, hebben wij ook nu u geen opdracht gegeven tot enige werkzaamheden. Geen BTW verschuldigd U brengt op uw factuur 21% BTW in rekening. In Nederland wordt omzetbelasting echter geheven op 'leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht' (art 1a, Wet op de Omzetbelasting 1968). Die bezwarende titel ontbreekt hier echter, aangezien er geen rechtsbetrekking is, en u een ongevraagde prestatie heeft geleverd die mij niets oplevert en niet door mij is gewenst. De heffingsgrondslag voor omzetbelasting ontbreekt dus. Handelwijze Enexis in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving Dit hele dossier is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waaraan een rechter ambtshalve dient te toetsen. Hierbij zijn o.a. de volgende richtlijnen van toepassing: - Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6); - Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7); - richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8); - richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9); - de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht). Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen: Geen aanvullende betaling noodzakelijk Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.” Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging Indien afsluiten dan wel verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. Tot slot Ik betwist dus de factuur en ik zal niet overgaan tot betaling. Gezien deze betwisting hoeft er ook geen incassotraject gestart te worden, omdat buitengerechtelijk gemaakte incassokosten zinloos zijn. Ik verzoek u de door u verzonden factuur te vernietigen. Met vriendelijke groet, Nhz |
25-04-2023 | Augomatische ontvangsbevestiging gehad van Enexis | |
26-04-2023 | Telefoon van Enexis Consument Incasso | Dit was een minder prettig gesprek. Mevrouw vond mijn mail nogal overdreven en bleef hameren op het feit dat de factuur 'gewoon rechtsgeldig' was. Mijn vraag op basis waarvan werd niet beantwoord, toen ik vroeg op basis van welke wetsartikelen Enexis in haar gelijk stond, kreeg ik als antwoord: "daar beginnen wij niet aan". Gevraagd of ik dit per mail bevestigd kon krijgen. |
26-04-2023 | Mail van Enexis Consument Incasso | Geachte heer Nhz, Zojuist heb ik telefonisch met u gesproken over de door u gezonden e-mail. Ik heb u willen uitleggen hoe deze factuur is ontstaan. U blijft van mening dat wij onterecht handelen. Daarop heb ik u uitgelegd dat het incassoproces verder zal worden uitgevoerd. Meer informatie? Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl. Met vriendelijke groet, L de G Medewerker Consument Incasso Afdeling Operations / Consument Incasso Enexis Netbeheer B.V |
26-04-2023 | Mail naar Enexis Consument Incasso | Goedendag, Bedankt voor uw mail. Omtrent de verzonden factuur blijf ik inderdaad bij mijn vorige punt. Ik ben geen klant bij u en heb geen opdracht gegeven tot welke werkzaamheden dan ook, de gestuurde factuur zal dan ook niet door mij betaald worden. Het is u uiteraard vrij om hier juridische stappen op te ondernemen. Deze zie ik met vertrouwen tegemoet. Los van bovenstaande wil ik u nogmaals aangeven dat ik mijn medewerking zal verlenen aan het door Enexis uit te voeren onderhoud aan haar eigendommen. Wanneer Enexis wettelijk verplicht is om de gas aansluiting te saneren zal ik ook hieraan mijn medewerking verlenen. Ik geef echter nadrukkelijk geen opdracht tot werkzaamheden. Mocht u werkzaamheden uit wensen te voeren dan gelieve vooraf een afspraak te maken. Met vriendelijke groet, Nhz |
18-05-2023 | Mail laatste betaalmogelijkheid | Geachte heer of mevrouw, U hebt op dit moment een betalingsachterstand van € 163,76. Hier bent u eerder voor aangemaand. Hieronder vindt u een specificatie van het openstaande bedrag. Graag ontvangen wij het onderstaande bedrag voor 23 mei 2023 op onze rekening. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van de betaallink in deze email. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL. Factuurnummer 91929765 Omschrijving Factuur af-/aansluit Factuurdatum 5 april 2023 Vervaldatum 19 april 2023 Factuur bedrag 163,76 Openstaand 163,76 Totaal € 163,76 |
18-05-2023 | Antwoord op mail laatste betaalmogelijkheid | Goedendag, Zoals reeds eerder aangegeven is mij geheel onduidelijk waarop deze kosten gebaseerd zijn. Wij zijn geen klant bij Enexis, hebben geen overeenkomst met Enexis en hebben geen opdracht gegeven tot werkzaamheden aan uw gasaansluiting in onze woning. Wanneer ik ergens geen klant ben, geen overeenkomst tot betaalde dienstverlening heb getekend en geen opdracht heb gegeven tot het uitvoeren van werkzaamheden, lijkt het mij volstrekt logisch dat ik niet zomaar een factuur ga betalen. Ik vraag u nogmaals om mij duidelijkheid te geven over de grondslag van de door u gedeclareerde kosten. Op basis waarvan stelt u dat wij, als particulier zonder overeenkomt voor gas, verantwoordelijk zijn voor kosten die u als netbeheerder maakt voor uw eigendommen? Graag ontvang ik de door mij getekende overeenkomst of door mij getekende opdracht waaruit blijkt dat wij verantwoordelijk zijn voor de gemaakte kosten. Mocht u van mening zijn dat wij ook zonder overeenkomst of opdracht verantwoordelijk zijn voor de gemaakte kosten ontvang ik graag de grondslag waaruit blijkt dat ik wettelijk verantwoordelijk ben voor deze kosten. Bovenstaande vraagstuk heb ik u eerder telefonisch voorgelegd, maar toen wilde uw medewerker daar geen antwoord op geven. Tot mij duidelijkheid is gegeven omtrent de grondslag van deze kosten én waarom ik als particulier hiervoor op moet draaien betalen wij deze factuur niet. Met vriendelijke groet, Nhz |
16-06-2023 | Mail van Enexis Klachten | Geachte heer Nhz, U heeft een klacht ingediend voor een afsluitingsfactuur voor de uw adres. Uw gasaansluiting is afgesloten omdat u geen actief leveringscontract heeft. U wilt uw factuur niet betalen om diverse redenen, waar onder de aansluiting is onze eigendom, u heeft geen opdracht gegeven en u geen contract met Enexis Netbeheer BV heeft. U wilt een gegronde reden waarom u de factuur wel moet voldoen. In deze e-mail staat de afhandeling van uw klacht. Afsluitingsfactuur Omdat u uw leveringscontract voor gas heeft beëindigd bent u in de leegstandsprocedure beland. Tijdens deze procedure heeft u de keuze om een actief leveringscontract af te sluiten of om een verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen. U heeft geen keuze gemaakt en dat betekent dat wij over gaan tot afsluiting van de gasaansluiting. Hier zijn kosten aan verbonden en daarvoor heeft u een factuur ontvangen. En die factuur zult u moeten betalen. Verwijdering gasaansluiting Met de regeling van minister Wiebes hebben we ons beleid al aangepast en zijn aan het verwijderen van de gasaansluiting geen kosten verbonden. U moet de verwijdering dan wel zelf aanvragen. Dat verandert helaas niets aan de afsluiting, die gewoon terecht is geweest en betaald moet worden. Het beleid omtrent afsluitingen is ongewijzigd. Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd en wens u een fijne dag. Vragen Als u nog vragen heeft kunt u mij bereiken op telefoonnummer 088 857 03 19 op maandag en woensdag van 8.00 uur tot 16.30 uur, op dinsdag van 8.00 uur tot 14.30 uur en op donderdag en vrijdag van 8.00 tot 13.00 uur. E-mailen kan natuurlijk ook door deze e-mail te beantwoorden. Met vriendelijke groet, G D Klachten & Claims Klantenservice Enexis Netbeheer B.V. |
19-06-2023 | Antwoord op Mail van Enexis Klachten | Goedendag, Bedankt voor uw email. Helaas geeft u daarin geen antwoord op de vraag waarom wij als consument moeten opdraaien voor de kosten gerelateerd aan door Enexis uitgevoerde werkzaamheden. Zoals u weet hebben wij geen opdracht gegeven voor werkzaamheden en hebben wij ook geen overeenkomst met Enexis op basis waarvan kosten op ons verhaald kunnen worden. Zoals u wellicht zelf ook weet heeft ook de kantonrechter hier reeds uitspraken over gedaan, hierover is dus jurisprudentie beschikbaar (oa ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774). Er is geen contractuele grondslag en ook geen wettelijke grondslag voor verwijderingskosten als daar geen opdracht toe aan vooraf ging. Ik wil u dus nogmaals vragen om aan te geven op basis van welk(e) wets artikel(en) Enexis van mening is dat wij de door u op eigen initiatief uitgevoerde werkzaamheden moeten bekostigen. Uw procedure gaat uit van- en is van toepassing op-, wanbetalers en fraudeurs. Daar val ik niet onder. Tevens is er van zogenaamde leegstand geen sprake, wij wonen gewoon op dit adres. Ik wil u er op wijzen dat wij het gascontract op de juiste manier hebt beëindigd, volgens de AV van de energieleverancier. Het zou u sieren eindelijk eens de wet en de regels, zoals bevestigd door de rechtbank, te volgen voor mensen die gewoon rechtsgeldig hun contract opzeggen. Als laatste geef ik bij deze nogmaals aan dat wij Enexis toegang zullen verlenen om benodigde werkzaamheden uit te voeren, indien daar tijdig een afspraak voor gemaakt wordt. Het initiatief hiervoor ligt echter bij Enexis. Enexis is eigenaar van de gasmeter en de gasleiding, deze zitten ons niet in de weg, mocht u ze willen saneren dan bent u -op afspraak- welkom om deze werkzaamheden uit te voeren. Ik zie uw reactie per e-mail graag tegemoet. Met vriendelijke groet, Nhz |
19-06-2023 | Telefoon van Enexis Klachten | Mevrouw aan de telefoon gaf aan dat mijn vorige mail ongegrond was en dat ze 'mij' gingen overdragen aan het incassobureau. Inhoudelijk werd er verder niet ingegaan op mijn vragen. |
20-06-2023 | Reactie op bovenstaande mail richting Enexis gestuurd | Goedemorgen, Gisteren (19-06-2023) heeft u mij -tegen mijn eerdere nadrukkelijke wens in- gebeld. In dit gesprek kon wederom niet aangegeven worden op basis waarvan ik als consument verantwoordelijk ben voor de door u gemaakte kosten. Het enige dat u wist te melden was dat mijn (onderstaande) e-mail ongegrond was, zonder verdere uitleg te geven over waarom mijn e-mail ongegrond is. U gaf aan onze zaak over te dragen aan het incassobureau. Ik wil u er bij deze op attenderen dat alle kosten die ik zal moeten maken omtrent deze casus op Enexis zal verhalen. Met vriendelijke groet, Nhz |
28-10-2023 | Brief van Bosveld Incasso ontvangen | Ruim een half jaar naar het ontvangen van de factuur ontving ik vandaag de (inmiddels bekende) incasso brief van Bosveld Inscasso en Gerechtsdeurwaarders. De kosten worden hierin vermeerderd met rente en incassokosten, verder wordt er uiteraard niet inhoudelijk op de zaak ingegaan |
31-10-2023 | Mail verzonden naar info@bosveld.nl | Geachte heer, mevrouw, Op 28-10-2023 ontvingen wij uw brief betreffende dossiernummer ********** waarin u van ons een bedrag vordert van €207,96, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten. Wij hebben Enexis echter al meerdere malen laten weten dat wij deze factuur betwisten, om fundamentele redenen die wij ook al uitgebreid uit de doeken hebben gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd. Enexis heeft de betreffende werkzaamheden waarop de initiële factuur gebaseerd is geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van onze kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. De overeenkomst (ATO) met Enexis is medio juni 2022 reeds beëindigd. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen en is nimmer inhoudelijk ingegaan op deze betwisting. Wij nemen aan dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en ons, inclusief deze betwisting. Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die ons standpunt volledig ondersteunen, verwachten wij die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis. Nu de factuur evident betwist is, is er geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Wij adviseren u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens ons dossier bij u te sluiten. Zoals Bosveld inmiddels weet, ben ik slechts een van de vele die op inhoudelijke gronden betwist dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad, deze dossiers zijn bekend, ook bij uw directieleden en het Keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren. We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en ons verlichten door direct ter zake te komen. Wij verzoeken u in dat geval om ons per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen: - Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt. - Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten. - Een kopie van het dossier in onze zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat wij kunnen nagaan of u over onze volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt. Met vriendelijke groet, Nhz |
28-11-2023 | Mail verzonden naar info@bosveld.nl | Geachte heer, mevrouw, We zijn inmiddels nagenoeg een maand verder, maar ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen op mijn vorige mail. In jullie initiële reactie schreven jullie dat jullie binnen 5 werkdagen proberen te reageren, ik begrijp dat dit tijdens drukte niet helemaal gehaald kan worden, maar inmiddels zijn er een veelvoud van dat aantal dagen gepasseerd. Ik zou het dan ook op prijs stellen dat er binnen aanzienlijke tijd, maar maximaal 5 werkdagen, een inhoudelijke reactie op mijn vorige mail komt. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Nhz |
11-12-2023 | Reactie ontvangen van Bosveld | Amersfoort, 11 december 2023 Geachte heer, mevrouw, In dossiernummer XXXXXXXXX hebben wij uw schrijven van 31-10-2023 ontvangen. Wij hebben uw schrijven beoordeeld en voorgelegd aan onze cliënte. Wij wachten de reactie van cliënte af en tot die tijd laten wij uw dossier stil liggen. Wanneer wij een reactie hebben ontvangen, nemen we contact met u op. Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, <medewerker Bosveld> Incassospecialist |
[ Voor 12% gewijzigd door Nhz op 11-12-2023 14:21 ]
Groetjes
@Nhz Props voor het doorzetten.
/Begin frustratie
Je zou ze bijna een kwitantie sturen en ze hetzelfde riedeltje geven als dat zij bij jou doen. "Kosten gemaakt voor het pareren van een onjuiste factuur"
/Einde frustratie
/Begin frustratie
Je zou ze bijna een kwitantie sturen en ze hetzelfde riedeltje geven als dat zij bij jou doen. "Kosten gemaakt voor het pareren van een onjuiste factuur"
/Einde frustratie
Ik blijf je vlijtig volgen. Mijn 'ervaringen' met Enexis lopen min of meer gelijk aan die van jou maar dan iets erachteraan en met ergens tussendoor een email van een advocaat van Enexis. Heb nu ook een email ontvangen van Enexis klachten naar aanleiding van mijn betwisting van de factuur. Vermoed dat ik dezelfde riedel ga krijgen als jij.Nhz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:22:
Zo, heel gezoek. Misschien dat ik na al die maanden wat over het hoofd heb gezien, of net anders herinner van telefoongesprekken, maar volgens mij is hij zo aardig compleet.
DOSSIER Nhz Netbeheerder: Enexis Datum gaskraan dicht: 31-12-2021 Contract gas opgezegd: 19-06-2022
Tijdlijn 01-06-2022 Voor Elektra overgestapt naar vd Bron, gas opgezegd bij Innova Energie 19-06-2022 Bevestiging opzegging gascontract Na een aantal dagen heen en weer mailen/bellen de bevestiging gehad dat het gas is opgezegd 29-06-2022 Brief Enexis De standaard brief van Enexis ontvangen over het nemen van gascontract, of het aanvragen van verwijdering 29-06-2022 E-mail naar Enexis Per mail aangegeven dat ik geen aanvraag zal doen voor het verwijderen van de gasaansluiting, maar dat men vrij is om deze te komen verwijderen. Dit omdat ik niet op wil draaien voor de kosten. ~04-07-2022 Telefoon van Enexis Gebeld door medewerker van Enexis, deze gaf aan dat er geen kosten voor de verwijdering gerekend worden en dat ik dit kan regelen via mijnaansluiting.nl. Dit was een prima gesprek, de medewerker begreep dat ik niet voor de kosten op wilde draaien en dat het nu dus volledig gratis was. 07-07-2022 Offerte via mijnaansluiting.nl Na het gesprek een offerte aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl. Op 07-07 kreeg ik deze binnen, inclusief de voorwaarden. Hieruit bleek dat men geen aansprakelijkheid accepteert woord eventuele schade. Deze offerte heb ik dus niet geaccordeerd. 07-07-2022 Mail naar Enexis omtrent de voorwaarden
Goedendag,
Zojuist ontving ik de offerte voor het verwijderen van onze gasaansluiting (offertenummer XXX). Ondanks dat de kosten hiervoor inderdaad nul euro zijn, kan ik niet akkoord gaan met deze offerte en de geldende voorwaarden. Hierin wordt immers gesteld dat de aannemer niet verantwoordelijk is voor eventuele schade. Wij willen wel akkoord gaan met deze offerte, mits alles volledig in ere hersteld wordt, dus ook dat er verantwoording genomen wordt voor eventuele schade.
Met vriendelijke groet,
Nhz
19-10-2022 Telefoon van Enexis Gebeld door Enexis, met de vraag wat precies de situatie was waar ik bang voor was. Uitgelegd dat onze voortuin bestaat uit een gemetselde muur, grindpad en planten en dat daar de gasleiding onderdoor loopt. We willen graag zeker weten dat wij niet met schade blijven zitten. Mevrouw gaf aan dat ze met de uitvoerder ging overleggen. 20-10-2022 E-mail ontvangen van Enexis Medewerker Aansluitregister. Goedemorgen heer Nhz,
Eergisteren hebben wij elkaar gesproken over de gasaansluiting op uw adres.
Zoals afgesproken heb ik navraag gedaan bij onze technische afdeling. Ik heb geprobeerd u net te bellen, maar kreeg de voicemail. Vandaar dat ik u het antwoord nu per e-mail stuur.
Het antwoord wat ik gekregen heb is als volgt:
Het is inderdaad maar een klein stukje. Wat open moet hangt een beetje af van waar de gasleiding loopt. Op tekening staat ie als volgt. Als je kijkt naar de foto zie het grote raam, aan de rechterkant ervan komt de gas leiding voor de gevel uit en loopt ie naar de weg.
Betekend dat een stuk tuin, en klein stukje heg eruit moet om de gas leiding te kunnen verwijderen. +- 1 meter diep word er gegraven en +- 1 meter breed word er gegraven.
Na dat de gas leiding is verwijderd, en in de meterkast zijn meter etc. is verwijderd word alles dicht gegooid en alles weer netjes terug geplaatst ook zijn heg.
Uiteraard is het aan u om te beslissen of u de leidingen en meter alsnog wilt laten verwijderen. Dat is op dit moment gratis. In dat geval vraag ik u om opnieuw een aanvraag te doen via mijnaansluiting.nl. De oude offerte is inmiddels vervallen.
U kunt de aansluiting ook laten afsluiten. De kosten hiervoor zijn op dit moment € 146,22.
Op den duur kunt u dan van ons weer een brief verwachten om de gasleiding alsnog te laten verwijderen.
U kunt ook een leegstandscontract afsluiten bij een energieleverancier naar keuze.
In dat geval kunt u doorgeven dat u niets gebruikt en betaalt u alleen het vastrecht.
Hebt u nog vragen dan kunt u bellen met onze klantenservice op 088-8577000 onder vermelding van uw kenmerk 4244968.
Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Aansluitregister20-10-2022 Per mail gereageerd op bovenstaande vorige mail Goedemorgen,
Heeft de uitvoerder de situatie goed bekeken? De haag staat langs een muurtje. Hier kan niet gegraven worden zonder deze af te breken. Tevens zijn wij niet akkoord met de voorwaarden gesteld in de offerte.
Met vriendelijke groet,
Nhz
26-10-2022 Email van Enexis Werkvoorbereider standaard aansluitingen Geachte heer Nhz,
Mijn collega’s gaan niet hakken en breken van muren, wat ik heb gedaan is de situatie beoordelen van tekening en foto op Google streetview.
Op het moment dat de opdracht word ingepland bij een aannemer zal er voor uitvoering een schouw plaats vinden om te kijken wat haalbaar is om weg te halen en wat niet. En waar de gasleiding precies loopt.
Als het zo is als dat u schetst word de gasleiding waar nodig en mogelijkheid weg gehaald, het kan dan zijn dat er ergens een klein stukje loze leiding blijft liggen. Dat is niet zo spannend.
De theorie loopt namelijk niet altijd hetzelfde als de praktijk. Het is altijd wel de bedoeling dat het ook weer netjes achter gelaten word zoals het ook aangetroffen word.
Met vriendelijke groet,
04-04-2023 Onaangekondigde afsluiting Onaangekondigd stonden er twee medewerkers van Enexis op de stoep, toen mijn vriendin open deed zetten ze direct een voet tussen de deur en op behoorlijk onvriendelijke toon werd er gemeld dat ze de de gasaanslutiing kwamen afsluiten. Mijn vriendin heeft mij gebeld en ik heb het overgenomen. Voordat ik ze verder binnen liet heb ik gemeld dat ik hiervoor geen opdracht heb gegeven. Dat was "ook zeker niet nodig", aldus de monteur, ze zijn dit immers wettelijk verplicht. In de veronderstelling dat men eindelijk de boel zou afronden ben ik beide heren voorgegaan naar de gasmeter. Hier kwam tot mijn verbazing een slotje op, ipv dat ze de boel weghaalden. Toen we weer naar de voordeur liepen kwam er tussen neus en lippen nog even uit dat "aan deze werkzaamheden wel kosten verbonden zitten". Ik heb direct gezegd dat ik die kosten niet accepteer, omdat ik nergens opdracht voor gegeven heb. Dat moest ik maar met de klantenservice uitvechten volgens de monteur.
04-04-2023 E-mail naar Enexis Goedendag,
Zojuist stonden er -onaangekondigd- twee monteurs op de stoep. Omdat wij netjes mee willen werken aan benodigde werkzaamheden, hebben we ze binnen gelaten. Na de werkzaamheden werd tussen neus en lippen door even vermeld dat er aan deze werkzaamheden kosten zijn verbonden.
Ik wil u er op wijzen dat wij geen opdracht hebben gegeven en zodoende ook niet aansprakelijk zijn voor eventuele kosten. Ik heb al eerder aangegeven dat wij jullie toestemming geven om de gehele aansluiting te komen verwijderen, hier hebben we zelfs al een aanvraag voor ingediend. Hier is ook al contact over geweest met een van jullie aannemers.
Bij deze geef ik u nogmaals aan dat wij mee zullen werken aan onderhoud of andere werkzaamheden, maar dat wij expliciet geen opdracht geven tot het uitvoeren van werkzaamheden waar voor ons kosten aan verbonden zijn.
Ik zie uw reactie graag per e-mail tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Nhz
04-04-2023 Augomatische ontvangsbevestiging gehad van Enexis 07-04-2023 Factuur van Enexis Factuur voor het 'uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen' a €163,76 inc btw 07-04-2023 Geantwoord op mijn mail van 04-04-2023. Goedendag,
In navolging van de verzonden factuur wil ik u kenbaar maken dat ik deze factuur betwist. Wij hebben geen opdracht gegeven voor deze werkzaamheden en zullen om deze reden dan ook niet overgaan tot betaling.
Met vriendelijke groet,
Nhz25-04-2023 Aanmaning Enexis Aanmaning voor de eerder ontvangen factuur. Uiterlijke betaaldatum 11-05-2023, daarmee voorkom je verdere incassomaatregelen 25-04-2023 Gereageerd op aanmaning Geachte heer/mevrouw,
Betreffende de factuur omtrent kosten voor het ‘Uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen’ op mijn adres. Dit buiten bedrijf stellen is uitgevoerd zonder dat ik daartoe een aanvraag gedaan heb, laat staan dat ik er opdracht toe gegeven heb. Het buiten bedrijf stellen van deze aansluiting is op initiatief van Enexis uitgevoerd, hetgeen logisch is, daar de gasleiding eigendom is van Enexis. Mocht u daar anders over denken dan ontvang ik graag een digitale kopie van het bewijs dat ik opdracht heb gegeven voor deze werkzaamheden.
Ik betwist de factuur en ik zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al in juli 2022 beëindigd, en ook de Tarievencode Gas biedt geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting voor mij. Hieronder ga ik dieper in op de redenen waarom ik de factuur niet hoef te betalen.
Opzegging en beëindiging conform artikel 3.6
Het gascontract is juli 2022 opgezegd bij Innova Energie en zij is door mij gemachtigd om de ATO voor gas op te zeggen, conform artikel 3.6 van de "Algemene voorwaarden aansluiting en transport voor kleinverbruikers" behorend bij die ATO. De ATO is dus al ruim 8 maanden geleden niet alleen opgezegd, maar ook daadwerkelijk beëindigd.
U heeft destijds (maar ook daarna) alle gelegenheid gehad om de ‘voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen’ te verrichten waarover artikel 3.6 spreekt. Artikel 3.6 spreekt bovendien niet van kosten voor het beëindigen van de ATO. Dat zou ook in strijd zijn met het consumentenrecht, waarin duidelijk staat dat een consument een contract zonder afsluitboetes kan beëindigen met in acht neming van een opzegtermijn. Volgens het Burgerlijk Wetboek (boek 6) mag in Algemene Voorwaarden (AV) de opzeggingsbevoegdheid van de consument niet op een wezenlijke manier worden beperkt. Het is dan ook terecht dat er in artikel 3.6 AV geen verplichting tot opdrachtverlening staat, en dat in dat artikel niet gesproken wordt over kosten die gepaard gaan met opzegging van de ATO, omdat die kosten onredelijk bezwarend zouden zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW. De aanzienlijke hoogte van het bedrag zou de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk beperken, en daarmee vernietigbaar zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW.
Artikel 5.3 lid b geen grondslag voor vordering
Ik bestrijd dat ik op grond van artikel 5.3 lid b verplicht zou zijn te betalen voor deze werkzaamheden, en wel om zes redenen:
1. Ik heb slechts mijn overeenkomst voor levering van gas opgezegd, omdat ik momenteel geen gas gebruik. Noch uit de beëindigde overeenkomst voor levering van gas, noch uit ATO, AV of wetgeving blijkt dat het opzeggen van de leveringsovereenkomst voor gas hetzij afsluiting dan wel verwijdering van de gasaansluiting tot gevolg heeft.
2. De ATO zelf vermeldt dat deze op ieder moment kan worden opgezegd en beëindigd, zonder beperkende voorwaarden of vermelding van kosten.
3. Een rechtmatige (eenzijdige) rechtshandeling als de opzegging van een overeenkomst, kan niet opeens gelden als (verwijtbaar) feitelijk handelen in de zin van artikel 5.3 lid b. Daarmee zou willekeurig welke rechtmatige rechtshandeling van mijn kant door u als aanleiding kunnen worden gebruikt om kosten in rekening te brengen voor om het even welke dienst die u zelf nodig acht. Dat zou een blanco cheque zijn.
4. De koppeling tussen opzegging overeenkomst (ex artikel 3.6) en artikel 5.3 lid b is een volstrekt verrassend beding. Ik had die niet kunnen voorzien bij het aangaan van de overeenkomst. En verrassende bedingen binden niet.
5. Tot slot ontbreekt een causale relatie tussen het opzeggen van de overeenkomst voor levering van gas en het afsluiten dan wel verwijderen van de gasaansluiting. Talloze mensen die verhuizen zeggen hun leveringsovereenkomst en ATO op zonder dat de gasaansluiting wordt afgesloten dan wel verwijderd. Het afsluiten dan wel verwijderen van de gasaansluiting in sommige situaties is slechts het gevolg van het beleid van Enexis zelf. Beleid dat Enexis overigens pas sinds een jaar met andere netbeheerders voert. Voor die tijd bestond die causaliteit dus kennelijk niet.
6. Enexis is natuurlijk vrij om zelfstandig bedrijfsmatige keuzes te maken, en in sommige gevallen zelf opdracht te geven tot afsluiting dan wel verwijdering (zoals in mijn geval). De kosten daarvan zijn in zo’n geval echter ook redelijkerwijs alleen toe te rekenen aan Enexis zelf, niet aan mij. De oorzaak van de kosten bent u, niet ik.
Daarnaast bent u als netbeheerder gehouden om in dergelijke situaties de Tarievencode Gas te volgen, die voorschrijft (artikel 2.10 en 2.12) dat er vooraf een gespecificeerde standaardofferte dient te worden overlegd, waarna eventuele opdrachtverstrekking kan plaatsvinden. Noch van een offerte, noch van een opdracht is sprake geweest.
Artikel 2.9.2. Tarievencode Gas geen grondslag voor vordering
Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas kán geen op zichzelf staande grondslag voor uw vordering zijn, aangezien de TCG slechts een door de ACM geformaliseerde gedragscode voor de netbeheerders is. Die gebruikt u nu om een betalingsverplichting voor mij als afnemer te suggereren. Ik gebruik bewust de term 'suggereren', want u vermijdt zelf ook expliciet te stellen dat ik verplicht zou zijn te betalen op grond van de TCG. Dat is ook niet voor niks: die betalings-verplichting wordt helemaal niet geformuleerd in artikel 2.9.2. Artikel 2.9.2 geeft slechts aan hóe netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via de systematiek van voorcalculatie, en met toepassing van de standaard offerte (2.10). Ik ben daar in onze eerdere correspondentie overigens al uitvoerig op ingegaan, en die punten heeft u nooit weerlegd. Van een offerte is nooit sprake geweest, en van een opdracht al evenmin.
Aanvullend daarop stip ik graag nog de volgende punten aan, die verder mijn visie ondersteunen dat ik als voormalige contractant helemaal niet rechtstreeks gebonden ben aan de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.9.2:
a. Artikel 1.1 van de TCG formuleert (net als artikel 12a Gaswet) wie de norm-adressaat is van deze code: de netbeheerders. Niet de netgebruikers, waaronder afnemers.
b. De NMa (de rechtsvoorganger van de ACM) heeft in 2006 expliciet aangegeven dat netgebruikers niet de norm-adressaat zijn van de Tarievencode Gas. Zie met name punt 27 van het besluit 102113_1/11; 102113_2/12; 102113_3/13; 102113_4/11; 102113_5/13, dat u kunt vinden op: https://www.acm.nl/sites/...TarievenCode_Gas_2006.pdf. De NMa bevestigt hier dat netgebruikers niet rechtstreeks gebonden zijn aan de Tarievencode Gas, maar dat er eerst een civielrechtelijke overeenkomst moet zijn tussen netgebruiker en netbeheerder. En die overeenkomst hebben wij niet.
c. De Rechtbank Rotterdam oordeelde in het geval van de vergelijkbare Netcode dat "de Netcode niet zelf verplichtingen voor afnemers in het leven roept, maar dat daartoe nodig is dat de desbetreffende netbeheerder deze voorwaarden in zijn overeenkomst met de desbetreffende afnemer opneemt." (r.o. 5.4; ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700; (https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700)
Ik verwijs u voor een verdere verdieping op dit punt naar het lezenswaardige artikel 'De Tarievencode Gas ontcijferd' (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.or...ode-Gas-ontcijferd-v3.pdf. Ik voeg voor de goede orde ook een kopie bij als bijlage. Ik kan zijn betoog van harte onderschrijven.
Alle gelegenheid gegeven een afspraak te maken
Ik heb herhaaldelijk aangeboden om Enexis op afspraak de gelegenheid te bieden voor het uitvoeren van werkzaamheden aan uw eigendommen. Op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB dient u voor inpandige werkzaamheden ook vijf werkdagen van tevoren een afspraak te maken. Maar van dat aanbod heeft u nooit gebruik gemaakt, maar bent u onaangekondigd langs gekomen. Los van het feit dat dit onaangekondigde bezoek enorm intimiderend verliep, hebben wij ook nu u geen opdracht gegeven tot enige werkzaamheden.
Geen BTW verschuldigd
U brengt op uw factuur 21% BTW in rekening. In Nederland wordt omzetbelasting echter geheven op 'leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht' (art 1a, Wet op de Omzetbelasting 1968). Die bezwarende titel ontbreekt hier echter, aangezien er geen rechtsbetrekking is, en u een ongevraagde prestatie heeft geleverd die mij niets oplevert en niet door mij is gewenst. De heffingsgrondslag voor omzetbelasting ontbreekt dus.
Handelwijze Enexis in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving
Dit hele dossier is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waaraan een rechter ambtshalve dient te toetsen. Hierbij zijn o.a. de volgende richtlijnen van toepassing:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).
Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:
Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.”
Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen.
Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging
Indien afsluiten dan wel verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding.
Tot slot
Ik betwist dus de factuur en ik zal niet overgaan tot betaling. Gezien deze betwisting hoeft er ook geen incassotraject gestart te worden, omdat buitengerechtelijk gemaakte incassokosten zinloos zijn. Ik verzoek u de door u verzonden factuur te vernietigen.
Met vriendelijke groet,
Nhz25-04-2023 Augomatische ontvangsbevestiging gehad van Enexis 26-04-2023 Telefoon van Enexis Consument Incasso Dit was een minder prettig gesprek. Mevrouw vond mijn mail nogal overdreven en bleef hameren op het feit dat de factuur 'gewoon rechtsgeldig' was. Mijn vraag op basis waarvan werd niet beantwoord, toen ik vroeg op basis van welke wetsartikelen Enexis in haar gelijk stond, kreeg ik als antwoord: "daar beginnen wij niet aan". Gevraagd of ik dit per mail bevestigd kon krijgen. 26-04-2023 Mail van Enexis Consument Incasso Geachte heer Nhz,
Zojuist heb ik telefonisch met u gesproken over de door u gezonden e-mail.
Ik heb u willen uitleggen hoe deze factuur is ontstaan. U blijft van mening dat wij onterecht handelen.
Daarop heb ik u uitgelegd dat het incassoproces verder zal worden uitgevoerd.
Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,
L de G
Medewerker Consument Incasso
Afdeling Operations / Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V
26-04-2023 Mail naar Enexis Consument Incasso Goedendag,
Bedankt voor uw mail.
Omtrent de verzonden factuur blijf ik inderdaad bij mijn vorige punt. Ik ben geen klant bij u en heb geen opdracht gegeven tot welke werkzaamheden dan ook, de gestuurde factuur zal dan ook niet door mij betaald worden. Het is u uiteraard vrij om hier juridische stappen op te ondernemen. Deze zie ik met vertrouwen tegemoet.
Los van bovenstaande wil ik u nogmaals aangeven dat ik mijn medewerking zal verlenen aan het door Enexis uit te voeren onderhoud aan haar eigendommen. Wanneer Enexis wettelijk verplicht is om de gas aansluiting te saneren zal ik ook hieraan mijn medewerking verlenen. Ik geef echter nadrukkelijk geen opdracht tot werkzaamheden. Mocht u werkzaamheden uit wensen te voeren dan gelieve vooraf een afspraak te maken.
Met vriendelijke groet,
Nhz
18-05-2023 Mail laatste betaalmogelijkheid Geachte heer of mevrouw,
U hebt op dit moment een betalingsachterstand van € 163,76. Hier bent u eerder voor aangemaand. Hieronder vindt u een specificatie van het openstaande bedrag.
Graag ontvangen wij het onderstaande bedrag voor 23 mei 2023 op onze rekening. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van de betaallink in deze email. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL.
Factuurnummer 91929765
Omschrijving Factuur af-/aansluit
Factuurdatum 5 april 2023
Vervaldatum 19 april 2023
Factuur bedrag 163,76
Openstaand 163,76
Totaal € 163,76
18-05-2023 Antwoord op mail laatste betaalmogelijkheid Goedendag,
Zoals reeds eerder aangegeven is mij geheel onduidelijk waarop deze kosten gebaseerd zijn. Wij zijn geen klant bij Enexis, hebben geen overeenkomst met Enexis en hebben geen opdracht gegeven tot werkzaamheden aan uw gasaansluiting in onze woning.
Wanneer ik ergens geen klant ben, geen overeenkomst tot betaalde dienstverlening heb getekend en geen opdracht heb gegeven tot het uitvoeren van werkzaamheden, lijkt het mij volstrekt logisch dat ik niet zomaar een factuur ga betalen.
Ik vraag u nogmaals om mij duidelijkheid te geven over de grondslag van de door u gedeclareerde kosten. Op basis waarvan stelt u dat wij, als particulier zonder overeenkomt voor gas, verantwoordelijk zijn voor kosten die u als netbeheerder maakt voor uw eigendommen?
Graag ontvang ik de door mij getekende overeenkomst of door mij getekende opdracht waaruit blijkt dat wij verantwoordelijk zijn voor de gemaakte kosten. Mocht u van mening zijn dat wij ook zonder overeenkomst of opdracht verantwoordelijk zijn voor de gemaakte kosten ontvang ik graag de grondslag waaruit blijkt dat ik wettelijk verantwoordelijk ben voor deze kosten.
Bovenstaande vraagstuk heb ik u eerder telefonisch voorgelegd, maar toen wilde uw medewerker daar geen antwoord op geven. Tot mij duidelijkheid is gegeven omtrent de grondslag van deze kosten én waarom ik als particulier hiervoor op moet draaien betalen wij deze factuur niet.
Met vriendelijke groet,
Nhz
16-06-2023 Mail van Enexis Klachten Geachte heer Nhz,
U heeft een klacht ingediend voor een afsluitingsfactuur voor de uw adres. Uw gasaansluiting is afgesloten omdat u geen actief leveringscontract heeft. U wilt uw factuur niet betalen om diverse redenen, waar onder de aansluiting is onze eigendom, u heeft geen opdracht gegeven en u geen contract met Enexis Netbeheer BV heeft. U wilt een gegronde reden waarom u de factuur wel moet voldoen. In deze e-mail staat de afhandeling van uw klacht.
Afsluitingsfactuur
Omdat u uw leveringscontract voor gas heeft beëindigd bent u in de leegstandsprocedure beland. Tijdens deze procedure heeft u de keuze om een actief leveringscontract af te sluiten of om een verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen. U heeft geen keuze gemaakt en dat betekent dat wij over gaan tot afsluiting van de gasaansluiting. Hier zijn kosten aan verbonden en daarvoor heeft u een factuur ontvangen. En die factuur zult u moeten betalen.
Verwijdering gasaansluiting
Met de regeling van minister Wiebes hebben we ons beleid al aangepast en zijn aan het verwijderen van de gasaansluiting geen kosten verbonden. U moet de verwijdering dan wel zelf aanvragen. Dat verandert helaas niets aan de afsluiting, die gewoon terecht is geweest en betaald moet worden. Het beleid omtrent afsluitingen is ongewijzigd.
Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd en wens u een fijne dag.
Vragen
Als u nog vragen heeft kunt u mij bereiken op telefoonnummer 088 857 03 19 op maandag en woensdag van 8.00 uur tot 16.30 uur, op dinsdag van 8.00 uur tot 14.30 uur en op donderdag en vrijdag van 8.00 tot 13.00 uur. E-mailen kan natuurlijk ook door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
G D
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
19-06-2023 Antwoord op Mail van Enexis Klachten Goedendag,
Bedankt voor uw email. Helaas geeft u daarin geen antwoord op de vraag waarom wij als consument moeten opdraaien voor de kosten gerelateerd aan door Enexis uitgevoerde werkzaamheden. Zoals u weet hebben wij geen opdracht gegeven voor werkzaamheden en hebben wij ook geen overeenkomst met Enexis op basis waarvan kosten op ons verhaald kunnen worden.
Zoals u wellicht zelf ook weet heeft ook de kantonrechter hier reeds uitspraken over gedaan, hierover is dus jurisprudentie beschikbaar (oa ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774). Er is geen contractuele grondslag en ook geen wettelijke grondslag voor verwijderingskosten als daar geen opdracht toe aan vooraf ging. Ik wil u dus nogmaals vragen om aan te geven op basis van welk(e) wets artikel(en) Enexis van mening is dat wij de door u op eigen initiatief uitgevoerde werkzaamheden moeten bekostigen.
Uw procedure gaat uit van- en is van toepassing op-, wanbetalers en fraudeurs. Daar val ik niet onder. Tevens is er van zogenaamde leegstand geen sprake, wij wonen gewoon op dit adres. Ik wil u er op wijzen dat wij het gascontract op de juiste manier hebt beëindigd, volgens de AV van de energieleverancier. Het zou u sieren eindelijk eens de wet en de regels, zoals bevestigd door de rechtbank, te volgen voor mensen die gewoon rechtsgeldig hun contract opzeggen.
Ik zie uw reactie per e-mail graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Nhz
19-06-2023 Telefoon van Enexis Klachten Mevrouw aan de telefoon gaf aan dat mijn vorige mail ongegrond was en dat ze 'mij' gingen overdragen aan het incassobureau. Inhoudelijk werd er verder niet ingegaan op mijn vragen.
Ik wil nu nog even een mailtje sturen naar klachten@enexis.nl (waar de laatste mail ook vandaan kwam). Iets in de geest van:
[...]
Hier na een jaar eindelijk de gasleiding verwijderd. Mijn vrouw was thuis maar dit is toch gewoon een grap tegel was ook niet stuk. Zaterdag maar weer klussen.
:strip_exif()/f/image/XVNg6fBbli8YrvqW0nnR7LSq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JBSRvmoivcQR9bBCcheLEHdP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XVNg6fBbli8YrvqW0nnR7LSq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JBSRvmoivcQR9bBCcheLEHdP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lz7Zc3oU8CVwSpnTqLq4q04s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door vangoghnl op 19-06-2023 18:12 ]
Niet gaan klussen.vangoghnl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:07:
Hier na een jaar eindelijk de gasleiding verwijderd. Mijn vrouw was thuis maar dit is toch gewoon een grap tegel was ook niet stuk. Zaterdag maar weer klussen.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De netbeheerder foto's sturen en aansprakelijk stellen voor de veroorzaakte schade. Eisen dat herstel wordt uitgevoerd door een onafhankelijk hoveniersbedrijf en de netbeheerder de rekening betaalt.
Welke netbeheerder gaat het hier om?
Dit is een schoolvoorbeeld waarom de voorwaarden van de netbeheerders, waarin ze elke vorm van schadevergoeding uitsluiten volstrekt onredelijk zijn! En waarom je als consument dus geen overeenkomst moet aangaan voor het verwijderen van de gasaansluiting. Want het tuinherstel na "gratis" verwijderen kost nu nog honderden euro's aan arbeid.
[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 19-06-2023 19:48 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik ben dan evengoed wel nieuwsgierig hoe ze dit oplossen. Liander heeft mij toegezegd de tuin ‘netjes achter te laten’. Gebroken stenen zijn niet netjes. En het lijkt me niet fair om te beloven in normale mensentaal om de tuin netjes achter te laten om vervolgens in de kleine lettertjes jezelf te vrijwaren van alle aansprakelijkheid.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Netbeheerder is Liander.
Ik wil nog een grindput maken dus was toch al van plan te klussen.
Opdracht is gegeven door Liander aan A Hak. En die hebben weer een zzp-er ingehuurd.
Maar zal ze uit nieuwsgierigheid eens wat foto's sturen.
Opdracht is gegeven door Liander aan A Hak. En die hebben weer een zzp-er ingehuurd.
Lekker, werkzaamheden aan het gasnet uiteindelijk door een ZZPer wordt uitgevoerd.vangoghnl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:03:
Netbeheerder is Liander.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Het is nog erger. Mijn vrouw heeft een foto waarbij ze er naast staan te roken 🤣ds23man schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:35:
[...]
Lekker, werkzaamheden aan het gasnet uiteindelijk door een ZZPer wordt uitgevoerd.
Vooral ook die foto mee sturen.vangoghnl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Het is nog erger. Mijn vrouw heeft een foto waarbij ze er naast staan te roken 🤣
Waren ze Nederlandse taal wel machtig?vangoghnl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Het is nog erger. Mijn vrouw heeft een foto waarbij ze er naast staan te roken 🤣
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Een was Nederlands en de andere volgens mijn vrouw Bulgaars.
Ik zal die foto er zeker bij doen. Zal laten weten hoe het afloopt.
[ Voor 13% gewijzigd door vangoghnl op 19-06-2023 21:49 ]
Zolang ze de juiste VIAG aanwijzing hebben, mag dat gewoon.ds23man schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:35:
[...]
Lekker, werkzaamheden aan het gasnet uiteindelijk door een ZZPer wordt uitgevoerd.
Heel veel aannemers zoals Hak, van Gelder, Heijmans, huren gewoon onderaannemers in.
Mijn ervaring is dat Liander daar niet moeilijk over doet als er een klacht wordt ingediend. Die sturen gewoon een stratenmaker langs die de zooi netjes opknapt.Ivow85 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:45:
[...]
Niet gaan klussen.
De netbeheerder foto's sturen en aansprakelijk stellen voor de veroorzaakte schade. Eisen dat herstel wordt uitgevoerd door een onafhankelijk hoveniersbedrijf en de netbeheerder de rekening betaalt.
Welke netbeheerder gaat het hier om?
Dit is een schoolvoorbeeld waarom de voorwaarden van de netbeheerders, waarin ze elke vorm van schadevergoeding uitsluiten volstrekt onredelijk zijn! En waarom je als consument dus geen overeenkomst moet aangaan voor het verwijderen van de gasaansluiting. Want het tuinherstel na "gratis" verwijderen kost nu nog honderden euro's aan arbeid.
[ Voor 55% gewijzigd door Trichoglossus op 19-06-2023 22:19 ]
Even hypothetisch: als Liander dit nou netjes oplost, gaan er dan mensen hier wel verwijdering aanvragen die dit nu niet doen uit 'angst' voor schade(s) ?Trichoglossus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:17:
[...]
Mijn ervaring is dat Liander daar niet moeilijk over doet als er een klacht wordt ingediend. Die sturen gewoon een stratenmaker langs die de zooi netjes opknapt.
Dit is puur gewoon mijn nieuwsgierigheid hoor, ik heb geen banden met Liander
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Waarom zou je je afhankelijk maken van de gunsten van een groot bedrijf?Glashelder schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:11:
Even hypothetisch: als Liander dit nou netjes oplost, gaan er dan mensen hier wel verwijdering aanvragen die dit nu niet doen uit 'angst' voor schade(s) ?
Afgelopen donderdag is de gasmeter bij ons opgehaald 
Aanvankelijk stond een afspraak voor de vrijdag ervoor, maar toen kwam de onderaannemer erachter dat ze de aansluiting niet mochten afsluiten van de hoofdleiding omdat ze het juiste gereedschap niet bij zich hadden (nadat ze de aansluiting hadden opgegraven). Het verhaal was dat sinds kort het door Liander niet meer is toegestaan om bij het afkoppelen gas weg te laten stromen. Na veel bellen was de conclusie dat ze op een ander moment terug moesten komen gezien er niemand beschikbaar was met de juiste spullen om dit op de (volgens Liander) juiste manier. Direct een afspraak gemaakt voor de tweede poging.
Afgelopen donderdag was poging 2, met dus meer succes. Ze zouden in de ochtend komen, maar waren er pas halverwege de middag, zonder een telefoontje, berichtje, rooksignaal dat het allemaal later zou worden, dat heb ik ze even vriendelijk laten weten
. Het was dezelfde ploeg, maar nu met een man extra (4 man sterk ipv 3 bij poging 1) én met het juiste gereedschap. Omdat ze zo laat waren en mij 'tegemoet wilden komen', hebben ze de 'oude' afkoppelmethode gebruikt, want de door Liander verplichte methode kostte nog een uur extra werk.
Maar mocht Liander komen controleren, dan had hij in elk geval de tools bij zich om te laten zien dat hij het 'goed had gedaan'.
De gasmonteur liet mij al vrij snel weten dat ik een korte enquete in kon vullen, welke echt wordt opgepakt. Die heb ik ingevuld, was niet veel bijzonders, of ze vriendelijk waren, op tijd en netjes hadden gewerkt. Er zal wellicht niet veel mee gebeuren, maar toch.
Tot slot wilden ze dat ik als 'klant' zou tekenen, gezien ik niet hun klant ben (immers geen opdrachtgever), heb ik dat geweigerd. Dat vonden de mannen toch allemaal wel een beetje ingewikkeld.
Maargoed, onze meterkast is nu dus eindelijk verlost van de gasmeter! Zoveel dank @Bram-Bos @onetime @phicoh @cold_as_ijs @Ivow85 en allen anderen hier voor het meedenken en het banen van een juridische weg om dit alles te bewerkstelligen!
![]() | ![]() | ![]() |
Aanvankelijk stond een afspraak voor de vrijdag ervoor, maar toen kwam de onderaannemer erachter dat ze de aansluiting niet mochten afsluiten van de hoofdleiding omdat ze het juiste gereedschap niet bij zich hadden (nadat ze de aansluiting hadden opgegraven). Het verhaal was dat sinds kort het door Liander niet meer is toegestaan om bij het afkoppelen gas weg te laten stromen. Na veel bellen was de conclusie dat ze op een ander moment terug moesten komen gezien er niemand beschikbaar was met de juiste spullen om dit op de (volgens Liander) juiste manier. Direct een afspraak gemaakt voor de tweede poging.
Afgelopen donderdag was poging 2, met dus meer succes. Ze zouden in de ochtend komen, maar waren er pas halverwege de middag, zonder een telefoontje, berichtje, rooksignaal dat het allemaal later zou worden, dat heb ik ze even vriendelijk laten weten

De gasmonteur liet mij al vrij snel weten dat ik een korte enquete in kon vullen, welke echt wordt opgepakt. Die heb ik ingevuld, was niet veel bijzonders, of ze vriendelijk waren, op tijd en netjes hadden gewerkt. Er zal wellicht niet veel mee gebeuren, maar toch.
Tot slot wilden ze dat ik als 'klant' zou tekenen, gezien ik niet hun klant ben (immers geen opdrachtgever), heb ik dat geweigerd. Dat vonden de mannen toch allemaal wel een beetje ingewikkeld.
Maargoed, onze meterkast is nu dus eindelijk verlost van de gasmeter! Zoveel dank @Bram-Bos @onetime @phicoh @cold_as_ijs @Ivow85 en allen anderen hier voor het meedenken en het banen van een juridische weg om dit alles te bewerkstelligen!
Waarom een vraag beantwoorden met een vraagphicoh schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Waarom zou je je afhankelijk maken van de gunsten van een groot bedrijf?
Ik heb het lichte gevoel dat sommige leden hier gewoon dwars willen doen omdat ze lekker dwars willen doen.
Dat heeft niets met dwars doen te maken. Opdracht geven om de gasmeter weg te halen levert mij niets op. Dus zelfs als er fatsoenlijke voorwaarden zouden zijn, dan is opdracht geven onzin. De enige reden om opdracht te geven is druk vanuit de netbeheerder. Dat maakt vanuit Nederlands contractrecht de hele overeenkomst al ongeldig.Glashelder schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Waarom een vraag beantwoorden met een vraag
Ik heb het lichte gevoel dat sommige leden hier gewoon dwars willen doen omdat ze lekker dwars willen doen.
Maar goed, er staat ook nog een uitsluiting van schadevergoeding in die overeenkomsten. Dus dat maakt het nog onzinniger om opdracht te geven.
Ik snap dat het anders is de meter in de weg zit.
Het besluit om kosteloos gasaansluitingen te verwijderen, is ongeldig verklaard:
https://zoetermeersdagbla...rwijdering-gasaansluiting
Ben benieuwd welke consequenties dit heeft.
Dat was hier niet anders.vangoghnl schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
[...]
Tijdens het graven en zoeken werd er vrolijk op los gepaft.
Op het moment van knippen kwamen er wat borden bij en noodvoorzieningen voor als het mis gaat.
Eenmaal geknipt en afgedopt kon er weer gerookt worden.
Ze hebben het hier overigens keurig achtergelaten.
Alles weer vlak bestraat en aan geveegt.
Ik heb onlangs 1 tegel eruit gehad die nog wat na gezakt was.
Maar met voorgaande bericht van een streep door kosteloos verwijderen ben ik blij dat ik de meter al vast kwijt ben.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ach zo spannend is dat bericht niet hoor. Het was een oplossing voor een niet bestaand probleem, aangezien er geen wettelijke grond is om te betalen voor verwijdering (in opdracht van de netbeheerder)
@Erwin_83 enerzijds niet inderdaad, maar voor velen - zeker de minder goed in deze materie ingevoerde mensen - toch wel een dingetje. Dit houdt dus in dat de gratis mogelijkheid vervalt en dat de 'Tweakers-route' vooralsnog als enige kosteloze optie overblijft.
'k Heb het gevoel dat sommige netbeheerders (waaronder Liander) bewust gokken dat de nieuwe energiewet voor hen gunstig uitpakt en zich daarom na een paar standaardbrieven gedeisd houden.
'k Heb het gevoel dat sommige netbeheerders (waaronder Liander) bewust gokken dat de nieuwe energiewet voor hen gunstig uitpakt en zich daarom na een paar standaardbrieven gedeisd houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Cranberry op 20-06-2023 12:19 ]
Niet heel veel, gewoon weer doorgaan met de beproefde methode van "contract opzeggen" en dreigbrieven van netbeheerder geduldig afwachten.Cranberry schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:18:
Het besluit om kosteloos gasaansluitingen te verwijderen, is ongeldig verklaard:
Tenzij de meter je in de weg zit, natuurlijk.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ben wel benieuwd, ik heb dus (omdat ik hoe de meter hangt niet vertrouw) verwijdering aangevraagd. Had ik ook gedaan als de rekening kreeg, (want belang bij verwijdering) Maar ben nu wel benieuwd. Met een normale partij kan je er vanuit gaan dat de voorwaarden van dat moment gelden, maar met netbeheerders weet je het natuurlijk nooit.Erwin_83 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:29:
Ach zo spannend is dat bericht niet hoor. Het was een oplossing voor een niet bestaand probleem, aangezien er geen wettelijke grond is om te betalen voor verwijdering (in opdracht van de netbeheerder)
Ben benieuwd wat voor consequenties dit heeft voor mensen - zoals ik - die reeds gratis verwijdering hebben aangevraagdCranberry schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:18:
Echt no way dat ik ineens 800 euro ga betalen, dan wordt het inderdaad de Tweakers route
De netbeheerders blijven dwars doen om het dwars doen.Glashelder schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Waarom een vraag beantwoorden met een vraag
Het is hun afgedankte rommel. Als ze het willen komen ophalen: prima. Ze weten hoe ze consumenten kunnen bereiken als ze als netbeheerder werkzaamheden willen uitvoeren aan de gas-installatie.
Dat blijven doen alsof je een halve crimineel bent wanneer je gewoon zegt "joh, niet mijn gasaansluiting, dus verzin maar wat jullie er mee willen doen" is bijzonder dwars en laakbaar gedrag.
Want zelfs als je aangeeft dat de netbeheerder welkom is om de gasaansluiting weg te halen omdat ze dat kennelijk zo nodig vinden, maken ze tóch géén afspraak.
Tenzij je dus als consument daar een overeenkomst voor aan gaat met de netbeheerder, waaraan die netbeheerder zeer discutabele voorwaarden verbindt.
Waarom zou de netbeheerder via de algemene voorwaarden elke vorm van aansprakelijkheid voor schade afwijzen, als het hun intentie is om alles netjes te herstellen? Die uitsluiting van aansprakelijkheid is dan toch volledig overbodig?
En het dossier "gas verwijderen" is niet het eerste en enige dossier waarbij de netbeheerders zich op zijn minst discutabel opstellen. De vervanging naar slimme meters ging ook gepaard met de nodige onjuiste en onvolledige informatie en onterechte dreiging van kosten als je niet direct mee zou werken.
De cultuur van de netbeheerders is ziek. Doodziek.
Nee. Om verschillende redenen:Glashelder schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:11:
[...]
Even hypothetisch: als Liander dit nou netjes oplost, gaan er dan mensen hier wel verwijdering aanvragen die dit nu niet doen uit 'angst' voor schade(s) ?
Dit is puur gewoon mijn nieuwsgierigheid hoor, ik heb geen banden met Liander![]()
1) Ik zit niet in een Liander gebied
2) Dat de netbeheerder aannemer het bij jou netjes achterlaat (of nadien oplost) is geen garantie voor anderen
3) In onze situatie gaat het niet alleen om simpelweg wat tegeltjes. Er ligt een grindpad, opsluitbanden, voortuin met planten, haag en gemetselde tuinmuur in de weg.
4) Het is niet mijn aansluiting, het is spul van de netbeheerder, als ze er iets mee moeten dan mogen ze dat op afspraak komen doen.
5) Mij zit de gasaansluiting niet in de weg, dus van mij mag hij lekker blijven zitten
Groetjes
*knip* linkdrops zijn ongewenst, quote het relevante stuk en geef je eigen mening
[ Voor 83% gewijzigd door Proton_ op 20-06-2023 18:31 ]
(al eerder gemeld deze ochtend, niet ver genoeg terug gelezen vóór posten)
The Saga Continues:
Rechter zet streep door besluit gratis verwijderen gasaansluiting
Laat ik een maand geleden nou net akkoord hebben gegeven op een 0 euro-offerte voor verwijdering. Wat pas ergens in de herfst uitgevoerd gaat worden.... Wordt het toch weer beetje spannend
The Saga Continues:
Laat ik een maand geleden nou net akkoord hebben gegeven op een 0 euro-offerte voor verwijdering. Wat pas ergens in de herfst uitgevoerd gaat worden.... Wordt het toch weer beetje spannend
[ Voor 10% gewijzigd door Maestro op 20-06-2023 15:06 ]
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Hoe kan het toch zo zijn dat de regeling zoals beschreven in dit topic nergens in de media naar boven komt.. ? Ik snap daar echt niets van. Net alsof er een verbod op zit om erover te publiceren

Dan koppelen ze de leiding aan beide kanten los (gasmeter, hoofdleiding) en laten de zooi gewoon in je tuin liggen, als ze de leiding niet met een kraan eruit kunnen trekken.Nhz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:22:
[...]
Nee. Om verschillende redenen:
1) Ik zit niet in een Liander gebied
2) Dat de netbeheerder aannemer het bij jou netjes achterlaat (of nadien oplost) is geen garantie voor anderen
3) In onze situatie gaat het niet alleen om simpelweg wat tegeltjes. Er ligt een grindpad, opsluitbanden, voortuin met planten, haag en gemetselde tuinmuur in de weg.
4) Het is niet mijn aansluiting, het is spul van de netbeheerder, als ze er iets mee moeten dan mogen ze dat op afspraak komen doen.
5) Mij zit de gasaansluiting niet in de weg, dus van mij mag hij lekker blijven zitten
Ik meen me vaag iets te herinneren dat er in het verleden een bepaling was dat de gasleiding te allen tijde bereikbaar moest zijn. Die gasleiding lag er natuurlijk als eerste. Dat de bewoner er van alles bovenop pleurt, dat geeft wel eens conflicten. Zoals een schuur op de gasleiding plaatsen zonder melding te maken. Dat kan een vervelend financieel effect te weeg brengen, als er een bypass gemaakt moet worden.
Drama verkoopt.Glashelder schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:46:
Hoe kan het toch zo zijn dat de regeling zoals beschreven in dit topic nergens in de media naar boven komt.. ? Ik snap daar echt niets van. Net alsof er een verbod op zit om erover te publiceren
Eenvoudige oplossingen niet.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik hoorde het anders vanochtend op BNR nieuws.Glashelder schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:46:
Nou dat gaat toch niet zo gemakkelijk. Het is ook aan mijn aandacht ontsnapt maar de bevestiging opzegging ging dus over het overstappen stroom. Mijn gas aansluiting is dus nog steeds actief. Dit verzoek nog maar eens sturen of maar weer eens bellen...jjonkie schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:30:
Wat een kennis en behulpzaamheid in dit topic. Erg bedankt.
Ik had al eens eerder een poging gewaagd en afgelopen week toch maar eens weer opgepakt. Eerst telefonisch en dat was een kort gesprek met een medewerker die een slechte dag had. Vervolgens op basis van de modelbrief het contact formulier ingevuld. Dezelfde dag nog onderstaande mail met als onderwerp: BEVESTIGING OPZEGGING.
Geen brief in de bijlage, geen begeleidend schrijven alleen dit. Ook niet of het om gas of stroom gaat :-).Haha spannend...
[Afbeelding]
Wat mij betreft prima, ik heb bevestiging. Met stroom stap ik per over 25 dagen over naar Engie.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Rechter vernietigt besluit ACM kosteloze verwijdering gasaansluiting
De kosteloze verwijdering van de gasaansluiting voor mensen die geen gas meer nodig hebben in hun huis is na twee jaar weer van de baan. Dinsdag 20 juni vernietigde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) het besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) van 25 februari 2021, waarin werd geregeld dat kleinverbruikers die de netbeheerder opdracht geven om de gasaansluiting te verwijderen daarvoor geen rekening meer hoeven te betalen. Daarmee stelt het CBb de vereniging van grootverbruikers van energie, de VEMW, in het gelijk in hun beroep tegen deze beslissing.
Met de vernietiging van het besluit vervalt direct de grondslag voor netbeheerders om de kosten van verwijdering in de tarieven van de gasblijvers te verwerken. Onduidelijk is wat dit op korte termijn gaat betekenen voor de mensen die opdracht geven tot verwijdering van de gasaansluiting. Mogelijk moeten zij weer een forse rekening betalen (inmiddels al 1.053,11 euro bij Liander).
Gasverlaters die geen opdracht geven tot verwijdering betalen echter nog steeds niets, ook al verwijdert de netbeheerder op eigen initiatief de aansluiting. Deze zogenoemde Tweakers-route werd tussen 2016 en 2020 ontwikkeld door een groep gasverlaters op het technologie-forum Tweakers, en houdt in dat een gasverlater zijn of haar gasleveringscontract opzegt, maar verder geen opdracht geeft tot afsluiting of verwijdering van de aansluiting. Deze Tweakers-route heeft inmiddels meerdere rechtszaken succesvol doorstaan. Voor gasverlaters bij wie de gasmeter niet per se in de weg zit, verandert er na het vonnis van het CBb van dinsdag daarom niet veel: ze zijn niet verplicht om opdracht te geven tot verwijdering, en ze zijn ook niet verplicht om een rekening te betalen voor verwijdering op initiatief van de netbeheerder.
---
Meer informatie:
Link naar de uitspraak: https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:CBB:2023:297
Explanimation van de Tweakers-route: YouTube: Tweakers-route: gratis af van de vaste lasten voor gas. (2.3)
Het Tweakers-forum Gas de deur uit doen: gratis!: Gas de deur uit doen: Gratis!
Onderbouwing van de Tweakers-route in het boekje ‘De afsluitboete bestaat niet’: https://polderhuis.org/abn
De kosteloze verwijdering van de gasaansluiting voor mensen die geen gas meer nodig hebben in hun huis is na twee jaar weer van de baan. Dinsdag 20 juni vernietigde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) het besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) van 25 februari 2021, waarin werd geregeld dat kleinverbruikers die de netbeheerder opdracht geven om de gasaansluiting te verwijderen daarvoor geen rekening meer hoeven te betalen. Daarmee stelt het CBb de vereniging van grootverbruikers van energie, de VEMW, in het gelijk in hun beroep tegen deze beslissing.
Met de vernietiging van het besluit vervalt direct de grondslag voor netbeheerders om de kosten van verwijdering in de tarieven van de gasblijvers te verwerken. Onduidelijk is wat dit op korte termijn gaat betekenen voor de mensen die opdracht geven tot verwijdering van de gasaansluiting. Mogelijk moeten zij weer een forse rekening betalen (inmiddels al 1.053,11 euro bij Liander).
Gasverlaters die geen opdracht geven tot verwijdering betalen echter nog steeds niets, ook al verwijdert de netbeheerder op eigen initiatief de aansluiting. Deze zogenoemde Tweakers-route werd tussen 2016 en 2020 ontwikkeld door een groep gasverlaters op het technologie-forum Tweakers, en houdt in dat een gasverlater zijn of haar gasleveringscontract opzegt, maar verder geen opdracht geeft tot afsluiting of verwijdering van de aansluiting. Deze Tweakers-route heeft inmiddels meerdere rechtszaken succesvol doorstaan. Voor gasverlaters bij wie de gasmeter niet per se in de weg zit, verandert er na het vonnis van het CBb van dinsdag daarom niet veel: ze zijn niet verplicht om opdracht te geven tot verwijdering, en ze zijn ook niet verplicht om een rekening te betalen voor verwijdering op initiatief van de netbeheerder.
---
Meer informatie:
Explanimation van de Tweakers-route: YouTube: Tweakers-route: gratis af van de vaste lasten voor gas. (2.3)
Onderbouwing van de Tweakers-route in het boekje ‘De afsluitboete bestaat niet’: https://polderhuis.org/abn
Tegelijkertijd trouwens vonnis van CBb in ons beroep. Niet-ontvankelijk, zoals wij ook hadden bepleit.
Wie had er connecties bij de media? Het lijkt me nu wel gewenst dat er gelijk een tegen geluid gegeven wordt. Bij RTLnieuws staat nergens iets over de tweakers route maar alleen maar dat het je veel geld gaat kosten
@RagEnigma Ik weet niet of iemand anders het al gedaan had of dat er al aan gewerkt werd, maar ik heb de redactie getipt voor een nieuw front-page artikel.
Het is te hopen dat er een reactie komt vanuit de overheid, ze willen toch zo graag iedereen van het gas af hebben? Dit is dan een flinke drempel die mensen hiervan zal weerhouden. Misschien toch nog een aanpassing van het net gedane wetsvoorstel om duidelijk vast te leggen dat dit gratis moet kunnen?Bram-Bos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:39:
Rechter vernietigt besluit ACM kosteloze verwijdering gasaansluiting
Met de vernietiging van het besluit vervalt direct de grondslag voor netbeheerders om de kosten van verwijdering in de tarieven van de gasblijvers te verwerken. Onduidelijk is wat dit op korte termijn gaat betekenen voor de mensen die opdracht geven tot verwijdering van de gasaansluiting. Mogelijk moeten zij weer een forse rekening betalen (inmiddels al meer dan 1.000 euro bij Liander).
---
Meer informatie:
De tweakers route en tevens alle onzin wat de netbeheerders aan huishoudens verkopen(brieven, mails etc) is duidelijk niet bekend bij journalisten. Zou mooi zijn als dit een keer in de media komt. Zodat meer mensen dit weten. Want ik verwacht dat nog steeds de meeste mensen meegaan in de brieven van netbeheerders. Alsmede de adviezen van sommige energieleveranciers om eerst de verwijdering aan te vragen...RagEnigma schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:55:
Wie had er connecties bij de media? Het lijkt me nu wel gewenst dat er gelijk een tegen geluid gegeven wordt. Bij RTLnieuws staat nergens iets over de tweakers route maar alleen maar dat het je veel geld gaat kosten
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 20-06-2023 17:14 ]
Toch heel benieuwd. Wij wachten door achterstanden bij Liander al sinds vorig jaar augustus...nog geen offerte gezien.🤔🙄
Dan gaan wij het mogelijk ook maar anders doen als we opeens moeten betalen...
[ Voor 8% gewijzigd door WendyW1 op 20-06-2023 17:14 ]
Ben ik blij dat de verwijdering hier zeer snel is gegaan, aanvraag 7 mei, verwijderd 7 juni. Enexis gebied, volgens de web planning zou het op z'n vroegst eind september worden, maar na 2 weken werd ik al gebeld.voor een afspraak.
Wel is dit duidelijk een voorbeeld dat we (ook ik) beter kunnen luisteren naar de experts in dit topic; ik had echter geen zin in het gedoe rondom de Tweakers route.
Ik ben wel heel benieuwd hoe ze bedoelen dat het 'onwenselijk' is dat mensen die al van het gas zijn gegaan (of akkoord met de offerte) alsnog een factuur zouden krijgen. Ik mag als consument er toch wel op vertrouwen dat een getekende offerte van 0 Euro rechtsgeldig blijkt...
Als ze me dat proberen te flikken zeg ik wel dat ze welkom zijn om de situatie weer te herstellen alsof er geen overeenkomst tot verwijdering is geweest, en start dan alsnog de Tweakers route
Wel is dit duidelijk een voorbeeld dat we (ook ik) beter kunnen luisteren naar de experts in dit topic; ik had echter geen zin in het gedoe rondom de Tweakers route.
Ik ben wel heel benieuwd hoe ze bedoelen dat het 'onwenselijk' is dat mensen die al van het gas zijn gegaan (of akkoord met de offerte) alsnog een factuur zouden krijgen. Ik mag als consument er toch wel op vertrouwen dat een getekende offerte van 0 Euro rechtsgeldig blijkt...
Als ze me dat proberen te flikken zeg ik wel dat ze welkom zijn om de situatie weer te herstellen alsof er geen overeenkomst tot verwijdering is geweest, en start dan alsnog de Tweakers route
[ Voor 12% gewijzigd door jurjen_g op 20-06-2023 17:23 ]
Hier nog een linkje, van de NOS:
https://nos.nl/artikel/24...dering-van-gasaansluiting
https://nos.nl/artikel/24...dering-van-gasaansluiting
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@jurjen_g
Wij kenden de Tweakers route nog niet met het aanvragen van de verwijdering van de aansluiting. Anders hadden we het waarschijnlijk wel anders gedaan.
Liander is echt tenenkrommend.
Slimme meter duurde al 8 maanden.
Dit zou een maand of 7 duren, maar het duurt al veel langer. Ze hebben wel achter de schermen de afsluiting geblokkeerd, waardoor we sindsdien al geen vastrecht e.d. meer betalen, maar ik ben toch wel benieuwd wat ze nu gaan doen.
Wij kenden de Tweakers route nog niet met het aanvragen van de verwijdering van de aansluiting. Anders hadden we het waarschijnlijk wel anders gedaan.
Liander is echt tenenkrommend.
Slimme meter duurde al 8 maanden.
Dit zou een maand of 7 duren, maar het duurt al veel langer. Ze hebben wel achter de schermen de afsluiting geblokkeerd, waardoor we sindsdien al geen vastrecht e.d. meer betalen, maar ik ben toch wel benieuwd wat ze nu gaan doen.
Verwijdering is hier gepland voor volgende week. Ik vermoed dat dat wel goed zal gaan. Ik heb tenslotte akkoord gegeven voor verwijdering voor een bedrag van nul euro. Utrechtse Heuvelrug, Stedingebied.
HOT!
20-06-2023 14:05 | Binnenland | auteur ANP
DEN HAAG - De regeling die het mogelijk maakte voor burgers om hun gasaansluiting gratis te laten verwijderen, is ongeldig verklaard. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb), de hoogste rechter in dit soort zaken, oordeelt dat het besluit hierover tot stand is gekomen op een manier die in strijd is met Europese wetgeving.
De uitspraak heeft op korte termijn tot gevolg dat netbeheerders de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen "vooralsnog bij huishoudens en andere kleinverbruikers in rekening mogen brengen", meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die instantie was verantwoordelijk voor het vernietigde besluit.
Of netbeheerders de kosten direct weer in rekening gaan brengen, of nog andere opties hebben, is niet direct duidelijk. Netbeheer Nederland is nog bezig met het formuleren van een inhoudelijke reactie. "We zijn aan het kijken wat deze uitspraak nu betekent en hoe we die vervolgens in praktijk gaan brengen", zegt een woordvoerder van de branchevereniging van netbeheerders.
Sinds maart 2021 hoeven burgers die van het aardgas af willen daar niets meer voor te betalen. De kosten worden sindsdien in de praktijk afgewenteld op iedereen die wél nog een gasaansluiting heeft. De Vereniging voor Energie, Milieu en Water (VEMW), die zakelijke energieklanten vertegenwoordigt, was het daarmee niet eens, omdat het "aanzienlijke financiële consequenties" kan hebben voor klanten die aardgas blijven afnemen.
Het CBb geeft de eisers gelijk. Het grootste probleem is de manier waarop de ACM een besluit had genomen over de verdeling van de kosten. Dat deed de autoriteit op aangeven van de toenmalige minister van Economische Zaken en Klimaat, Eric Wiebes. Dat is echter niet toegestaan, oordeelt het CBb. "Uit de Europese Gasrichtlijn volgt namelijk dat de minister de ACM geen instructie mag geven om bepaalde tariefstructuren te hanteren."
De ACM dient zich onafhankelijk op te stellen, maar heeft volgens de rechters helemaal geen eigen afweging gemaakt in deze zaak. "Het besluit van de ACM kan daarom niet in stand blijven", luidt het eindoordeel.
De ACM hoopt nu "zo snel mogelijk" alsnog een regeling te treffen. De autoriteit noemt het daarbij belangrijk "dat consumenten niet belemmerd worden bij het aardgasvrij maken van hun huis". Wanneer de ACM een nieuw besluit zal nemen, kan een woordvoerder nog niet zeggen. "De uitspraak is van vanmorgen. We moeten die goed bestuderen en de praktische uitwerking bekijken."
20-06-2023 14:05 | Binnenland | auteur ANP
DEN HAAG - De regeling die het mogelijk maakte voor burgers om hun gasaansluiting gratis te laten verwijderen, is ongeldig verklaard. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb), de hoogste rechter in dit soort zaken, oordeelt dat het besluit hierover tot stand is gekomen op een manier die in strijd is met Europese wetgeving.
De uitspraak heeft op korte termijn tot gevolg dat netbeheerders de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen "vooralsnog bij huishoudens en andere kleinverbruikers in rekening mogen brengen", meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die instantie was verantwoordelijk voor het vernietigde besluit.
Of netbeheerders de kosten direct weer in rekening gaan brengen, of nog andere opties hebben, is niet direct duidelijk. Netbeheer Nederland is nog bezig met het formuleren van een inhoudelijke reactie. "We zijn aan het kijken wat deze uitspraak nu betekent en hoe we die vervolgens in praktijk gaan brengen", zegt een woordvoerder van de branchevereniging van netbeheerders.
Sinds maart 2021 hoeven burgers die van het aardgas af willen daar niets meer voor te betalen. De kosten worden sindsdien in de praktijk afgewenteld op iedereen die wél nog een gasaansluiting heeft. De Vereniging voor Energie, Milieu en Water (VEMW), die zakelijke energieklanten vertegenwoordigt, was het daarmee niet eens, omdat het "aanzienlijke financiële consequenties" kan hebben voor klanten die aardgas blijven afnemen.
Het CBb geeft de eisers gelijk. Het grootste probleem is de manier waarop de ACM een besluit had genomen over de verdeling van de kosten. Dat deed de autoriteit op aangeven van de toenmalige minister van Economische Zaken en Klimaat, Eric Wiebes. Dat is echter niet toegestaan, oordeelt het CBb. "Uit de Europese Gasrichtlijn volgt namelijk dat de minister de ACM geen instructie mag geven om bepaalde tariefstructuren te hanteren."
De ACM dient zich onafhankelijk op te stellen, maar heeft volgens de rechters helemaal geen eigen afweging gemaakt in deze zaak. "Het besluit van de ACM kan daarom niet in stand blijven", luidt het eindoordeel.
De ACM hoopt nu "zo snel mogelijk" alsnog een regeling te treffen. De autoriteit noemt het daarbij belangrijk "dat consumenten niet belemmerd worden bij het aardgasvrij maken van hun huis". Wanneer de ACM een nieuw besluit zal nemen, kan een woordvoerder nog niet zeggen. "De uitspraak is van vanmorgen. We moeten die goed bestuderen en de praktische uitwerking bekijken."
@Leo. P. Klepper Sorry:
Cranberry schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:18:
Hmmm, al kost met maar €300, dit zal mensen zeker weerhouden om all electric te gaan.Cranberry schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:18:
Dit topic is gesloten.