Bram-Bos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Inderdaad, dat blijft een aparte categorie. Mooi dat je dat gesprek hebt.
Wat de 'aangeslotene' betreft: de ACM heeft gisteren in de reactie op onze zienswijze in
de Staatscourant onder punt 40 duidelijk gemaakt dat dit de perceeleigenaar betreft en niet de huurder:
"De ACM stelt vast dat in de Begrippencode Gas een aangeslotene is gedefinieerd als ‘een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht.’ Degene die over een aansluiting beschikt kan een natuurlijke- of een rechtspersoon zijn. In de praktijk zal dit veelal de eigenaar van een pand of perceel zijn. Ten aanzien van de rechten en plichten van een huurder kunnen hierover civiele afspraken gemaakt worden in de huurovereenkomst."
Je verhuurder lijkt nu te stellen dat de gasaansluiting bij 'dezelfde staat' van het gehuurde hoort. Ik denk dat ze daar wel een punt hebben. Aan de andere kant verzegel of verwijder jij die gasaansluiting niet, dat wil Stedin, en jij hebt geen civielrechtelijke verplichtingen om een gascontract te hebben. Niet tegenover Stedin en ook niet tegenover de verhuurder. Het zou nogal kostbaar voor je zijn om 150 euro per jaar af te moeten tikken aan vastrecht, alleen om het gehuurde in dezelfde staat te kunnen opleveren.
Komt bij dat we in een transitie naar gasloos zitten, en jij kennelijk al een andere functionele oplossing hebt gevonden (zoals hopelijk een goede perilex-aansluiting met 2 of 3 fasen naar je keuken). Dat kun je laten zitten als je weggaat, en dan is het huis functioneel hetzelfde als toen je kwam als huurder. De volgende huurder heeft dan ook voordeel.
Daar zou ik vooral het gesprek over aangaan met de verhuurder: ze kunnen ijzeren heinig vasthouden aan die gasaansluiting, maar het functionele equivalent is ook voor volgende huurders interessant, helemaal in een transitie naar gasloos.
Een aandachtspunt is verder nog: onder de vigeur van die gewijzigde Tarievencode Gas is het denkbaar dat Stedin bij de verhuurder gaat aankloppen voor het in rekening brengen van het periodieke tarief als er geen leveringscontract voor gas is. Ik denk nog steeds dat de Tarievencode Gas onvoldoende is om de aangeslotene dan ook te verplichten te betalen, maar voordat dat uitgevochten is zijn we weer jaren verder. Als je verhuurder geen gezeik wil met deze en andere cases, kunnen ze maar beter eieren voor hun geld kiezen en de zaak laten verwijderen en borgen dat het functionele equivalent voldoet aan de normen.
Hierbij even zowel een korte update, alsmede een kleine (deels offtopic) situatieschets zodat iedereen in ieder geval wel exact weet wat de situatie is, met een quote aan de reactie op de huursituatie.
Ik ben een wajonger en blijf dat buiten mijn schuld om ook voorlopig, daarom ben ik dusdanig zuinig dat dit voor de meesten niet leefbaar is, maar dan weten jullie dat zonder dat het comfortvraagstuk een ding hoeft te zijn. Met een beetje wilskracht kan het menselijk lichaam een hoop aan
Ik heb een huurhuis uit 1953 (rijtjeshuis) met zonnepanelen á 3250 WP.
Ik heb zelf tegen kleine huurverhoging hr++ glas laten zetten en de kozijnen tochtdicht gemaakt, verder is er geen isolatie aanwezig. De woningen in deze straat staan voor 2031 op de planning voor sloop+nieuwbouw óf renovatie, en in de tussentijd worden om die reden geen grote werkzaamheden meer gedaan zoals dakisolatie.
Voor warm water gebruik ik een elektrische boiler van 80 Liter.
Koken op een inductieplaat met een normale stekker in het stopcontact (zonder 3 fasen; duurt iets langer, maar werkt prima zolang ik niet voor een heel gezin hoef te koken).
Qua warmte draag ik thermokleding, en daarbovenop elektrisch verwarmd vest + sokken plus nog een bovenlaag. In de slaapkamer volstaat een elektrische deken. Hiermee red ik het tot temperaturen van 10 graden in huis zonder überhaupt een verwarming aan te zetten.
Zodra de temperaturen richting de 0 gaan wordt het onder de 10 graden in huis en zet ik een verwarming (elektrische kachel met ingebouwde IR plaat) aan in de werkkamer omdat ik daar lang stil zit (ik twijfel voor de werkkamer voor een IR paneel voor komende winter, mensen met ervaring/advies mogen mij PM sturen!). Verder verwarm ik de rest van het huis alleen als de leidingen dreigen te bevriezen en periodiek ter voorkoming van vochtproblemen icm ontvochtiger.
Al met al niet heel comfortabel in de winter, maar prima leefbaar en dit was ook een testjaartje om te zien hoe ik uit zou komen. Wel heb ik het hiermee gered om een netto nulverbruiker te zijn, iig zolang salderen er nog is.
Dan de update over de situatie:
Na het gesprek van afgelopen week waarin een hoop misverstanden richting de woningbouw zijn opgelost blijft de volgende situatie over:
Mijn belang is uiteraard geen kosten, geen aansprakelijkheid.
Van de woningbouw zou met de verbouwing in het achterhoofd de gasaansluiting weg mogen, omdat ze geloven dat ik er tot die tijd met de huidige investeringen toch wel in blijf zitten, echter kan ik morgen onder een bus komen en dan willen zij de woning verhuurbaar hebben voor een standaard huurder, dus met gas.
Dit is waar mijn situatieschets wel ontopic is, want "Daar zou ik vooral het gesprek over aangaan met de verhuurder: ze kunnen ijzeren heinig vasthouden aan die gasaansluiting, maar het functionele equivalent is ook voor volgende huurders interessant, helemaal in een transitie naar gasloos." zoals gezegd door @
Bram-Bos gaat niet op, want er is geen sprake van een functioneel equivalent voor een nieuwe huurder.
Vervolgens geldt dat de aansluiting intact laten kosten betekent voor vastrecht voor mij óf de verhuurder, die we beiden niet willen, waarbij tevens mijn vraag is wie daarvoor aansprakelijk is als aangeslotene. De meter weg laten halen betekent een hoge kostenpost indien er toch sprake zou zijn van verhuizing/overlijden etc. én het weer teruggeplaatst moet worden. Indien de optie van overgegaan tot een slotje wat verwijderd moet worden wil de verhuurder de kosten wel dragen omdat die laag zijn. Daarnaast is er ook nog sprake van onduidelijke regels wat betreft heraansluiten als het om een nieuwe huurder gaat, en mede om die reden hebben zij een brief gestuurd aan Stedin om mede te delen dat ze op de hoogte zijn van mijn situatie en keuze om van het gas af te gaan (voor dossiervorming en eventueel dat een brief van hun meer doet) en tevens een offerte op te vragen voor heraansluiten indien er een slotje wordt aangebracht.
Het volgende punt gaat natuurlijk worden dat de ACM heeft gezegd dat er kosten gerekend mogen worden indien er een aansluiting aanwezig is, zelf als die afgesloten is; daar was ik ten tijde van dat gesprek nog niet van op de hoogte. Het is denkbaar dat er een patstelling ontstaat als de situatie blijft zoals ie nu is, en dat voor een rechter komt als ik aan Stedin geen vastrecht ga betalen, zoals eerder in het topic voorbij gekomen is.
Ik ben uiteraard heel blij voor iedereen voor wie het harde werk nu eindelijk resultaat geboden heeft, maar tegelijkertijd ben ik/zijn we er nog niet in dit soort situaties...
Dan nog 2 kleine puntjes:
Als eerste puntje heeft Stedin wederom geweigerd mijn klacht in behandeling te nemen omdat zij dit gooien op hun werkwijze, en over de werkwijze valt geen klacht in te dienen omdat dit nou eenmaal de werkwijze is.
Dien ik een klacht hierover met onderbouwing gewoon in bij de ACM?
Als tweede puntje nog de mededeling dat ik heel graag ingegaan was op de uitnodiging van volgende week, maar ik zit helaas op het stembureau en ben niet thuis voordat het afgelopen is